مبارزه‌ای بزرگ در پلتفرمی کوچک | نقد و بررسی بازی Tekken Mobile - گیمفا
مبارزه‌ای بزرگ در پلتفرمی کوچک | نقد و بررسی بازی Tekken Mobile - گیمفا
مبارزه‌ای بزرگ در پلتفرمی کوچک | نقد و بررسی بازی Tekken Mobile - گیمفا
مبارزه‌ای بزرگ در پلتفرمی کوچک | نقد و بررسی بازی Tekken Mobile - گیمفا

مبارزه‌ای بزرگ در پلتفرمی کوچک | نقد و بررسی بازی Tekken Mobile

رضا توکلی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
مبارزه‌ای بزرگ در پلتفرمی کوچک | نقد و بررسی بازی Tekken Mobile - گیمفا

حال پس از داغ شدن فضای بازی‌های موبایل، شرکت‌های بازی‌سازی یکی پس از دیگری، فرنچایز‌های محبوب خود را روانه این بازار می‌کنند. خوشبختانه ساخت بازی برای موبایل در هر سبکی ممکن شده و دیگر شاهد همه‌ نوع بازی در تلفن‌همراه خود هستیم. پس از ورود سری بازی Mortal Kombat به موبایل، معلوم شد که سبک مبارزه دونفره یا همان Fighting هم بر روی این صفحه کوچک لذت بخش بوده و روان اجرا می‌شود. در این سبک از بازی تصمیم گیری سریع و استفاده درست از تکنیک‌های مختلف بسیار مهم بوده و بدون شک با دسته مخصوص بازی بسیار جذاب‌تر است اما برای پیاده‌سازی این مبارازت بر روی صفحه‌نمایش کوچک موبایل با کلید‌های محدود باید به طور کلی نحوه کنترل بازی را تغییر دارد. تغییر نحوه کنترل در موبایل باعث شده بازی های مبارزه‌ای بر روی این پلتفرم تا حدودی آسان شده و  هیجان بسیار کمتری را نسبت به دسته مخصوص بازی داشته باشند. شرکت Warner Bros. با توسعه بازی Mortal Kombat X بر روی اندروید و آی‌او‌اس به خوبی توانست این تبدیل را انجام داده و بازی را روان و سریع بر بر روی موبایل اجرا کند. شرکت باندای نامکو (Bandai Namco) با توجه به موفقیت Mortal Komabt X، سال گذشته وعده ساخت یک نسخه اختصاصی از سری بازی Tekken را بر روی موبایل داد که پس از تست و بررسی‌های فراوان هم‌اکنون برای علاقه مندان تکن و این سبک بازی در فروشگاه‌های اپ‌استور و پلی‌استور به صورت رایگان با پرداخت درون برنامه‌ای قرار گرفته است.

مبارزه‌ای بزرگ در پلتفرمی کوچک | نقد و بررسی بازی Tekken Mobile - گیمفا

Tekken Mobile

با اینکه تاکنون چندین بازی Fighting بر روی موبایل منتشر شده است اما همانند جریان اصلی بازی‌های رایانه‌ای، رقیب اصلی Tekken، بازی Mortal Komabat X است. جدا از این بازی، یک عنوان مشابه را به نام Power Rangers: Legacy Wars پیش‌تر در سایت بررسی کردیم که ترکیبی از المان‌های دو بازی نام برده شده است. همچنین یکی دیگر ساخته های برادران وارنر در همین سبک، دو بازی از فرنچایز Injustice است که به مراتب از بازی مورتال کامبت ایکس ضعیف‌تر بودنند. از آنجایی که بازی جدید تکن برای موبایل در حال و هوای تبلیغاتی انتشار نسخه هفتم این بازی وعده داده شد، باید شاهد شباهت‌هایی میان نسخه اصلی و موبایل باشیم که کاملا محسوس هستند. شخصیت‌های بازی دقیقا همان شخصیت‌های نسخه هفتم بوده و کاراکتر‌هایی هم که برای اولین بار در Tekken 7 بودنند در نسخه موبایل به چشم می‌خورند. همچنین باندای نامکو وعده داده که پس از انتشار بازی در سطح جهانی، یک شخصیت جدید را به صورت اختصاصی برای موبایل به نام رودئو طراحی می‌کند. نسخه موبایل Tekken از ماه‌گذشته به صورت پیش‌ثبت‌نام در فروشگاه‌‌های بازی در دسترس قرار گرفت و علاقه‌مندان می‌توانستند از آن طریق و یا سایت بازی، درخواست تجربه بازی را پیش موعد انتشار رسمی بدهند. در این مدت که نسخه اولیه بازی را تجربه کردم، بازی ایرادات فنی بسیار زیادی داشت و حال پس از عرضه یک بروزرسانی بازی به صورت رسمی منتشر شده و کم‌کم در تمامی مناطق در دسترس قرار می‌گیرد. رویکرد کلی دو بازی Tekken و Mortal Kombat X بر روی موبایل متفاوت است. در مورتال کامبت باید ابتدا مبارز خود را بسازید و سپس با آن وارد داستان بازی شوید اما در Tekken با یک داستان ساده اما ضروری با شخصیت‌های اصلی آشنا شده و باید وارد داستان هیجان‌انگیز آن شوید. در این بخش تکن بر مورتال کامبت برتری دارد زیرا با دلایلی که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم بازی را تا انتها هیجان‌انگیز نگه می‌دارد. Tekken در ابتدا با مبارزه‌ای میان نینا ویلیامز و کازویا میشیما آغاز می‌شود که در ابتدا باید با حرکات و کمبو‌های بازی آشنا شوید. پس از این مبارزه شاهد هجوم گروهی هستیم که می‌خواهند قدرت سایر مبارز‌های بازی را بگیرند و بازی با همکاری نینا و کازویا آغاز می‌شود. شما باید برای مبارزه با آن گروه تیم خود را تشکیل داده و وارد مبارازت مرحله‌ای بازی شوید. نحوه مبارزات در این بازی بسیار ساده بوده و همانند مورتال کامبت روان است. طبیعتا همانند همه بازی‌های مبارزه‌ای شاهد نوار سلامتی در بالای صفحه نمایش هستیم که باید تا جایی که می‌توانید از آن مراقبت کنید. برای حرکت در محیط بازی باید با لمس سمت چپ صفحه، کاراکتر خود را جابه‌جا کرده و با لمس سمت راست صفحه ضربه بزنید. در ابتدا تنها دو حالت برای ضربه زدن و مبارزه وجود دارد اما با پیشروی در داستان بازی می‌توانید با شخصی‌سازی شخصیت‌ها کمبوهای ویژه‌ای را اجرا کنید. یک بار لمس صفحه یک ضربه و نگه داشتن آن یک ضربه محکم‌تر را وارد می‌کند. همچنین برای دفاع کردن نیز می‌توانید با لمس و نگه داشتن سمت چپ تصویر، گارد گرفته و از اعمال ضربه توسط مبارز دیگر جلوگیری کنید. در ابتدا پس از مبارزه تمرینی شخصیت‌ جدیدی در قالب یک کارت به شما داده می‌شود تا بتوانید تیم سه نفره خود را برای شروع بازی تکمیل کنید.

مبارزه‌ای بزرگ در پلتفرمی کوچک | نقد و بررسی بازی Tekken Mobile - گیمفا

کنترل بازی بسیار ساده بوده و تنها با لمس سمت چپ و راست تصویر انجام می‌شود

همانند همه بازی هایی که به تازگی بر پایه‌ کارت‌ها منتشر می‌شوند، در این بازی هم باید به دنبال پیروزی در نبردها برای بدست آوردن کارت‌ها شخصیت‌های جدید و قوی‌تر بازی باشید. با اینکه گفتن این موارد دیگر تکراری شده اما با استفاده از Fragment‌هایی که بدست می‌آورید می‌توانید کارت‌های جدید را خریداری کرده و یا آنها را ارتقا دهید. برای شروع بازی نیاز به سه شخصیت دارید که باید به صورت ترکیبی با آنها به مبارزه بروید. تمامی مراحل بازی در قالب سه Act در بازی وجود دارند که در هر کدام از این اکت‌ها تعدادی مبارز پیش روی شما است که باید از تیم خود یکی از شخصیت‌ها را آماده نبرد کنید. زمانی که با یک شخصیت وارد نبرد می‌شوید، نوار سلامتی آن برای بازی بعد پر نشده و باید از ادامه همان نبرد قبلی، وارد میدان مبارزه جدید شوید و این مورد یکی از ویژگی‌های مثبت بازی است. به خاطر استفاده از این روش شما مجبور هستید با توجه به ویژگی‌هایی که مبارزه روبرو شما دارد، شخصیت خود را انتخاب کنید. زمانی که کارت‌های زیادی را در بازی باز کنید مشکلی از این بابت نخواهید داشت اما تفاوت قدرت کارت‌ها زیاد است و برای مثال اگر کازویا نوار سلامتی خود را در ابتدا از دست بدهد ادامه مبارزات برای شما سخت شده و باید آن را مجدد، به اصطلاح شارژ کنید. نوار سلامتی به صورت خودکار به صورت قطره‌چکانی! پر می‌شود اما برای پر کردن سریع آن باید سری به فروشگاه بازی زده و انرژی مورد نیاز آنها را خریداری کنید. بالاخره هر بازی ایده تجاری خاص خود را داشته و برای بازی های رایگانی مثل تکن، قابل پیش‌بینی است. همانطور که عنوان شد مبارزات بازی بسیار ساده بوده و به سرعت می‌توانید به آن عادت کرده و در مبارزاتی که درجه سختی بالاتری دارند شرکت کنید. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب بازی امکان شخصی‌سازی کاراکتر‌های بازی است که در مورتال کامبت ایکس هم دیده بودیم. باز هم همانند همه بازی های آنلاین جدید برای شخصی‌سازی و اعمال تغییرات نیاز به سکه داشته و باید با شرکت در نبردها به دنبال آن باشید. همچنین امکان مبارزه خارج از داستان اصلی بازی هم وجود داشته و می‌توانید شخصیت‌ها را پس از بازکردن کارتشان با حریف تمرینی امتحان کنید. از آنجایی که بازی هنوز به صورت کامل برای همه مناطق در دسترس قرار نگرفته، در حال حاضر نمی‌توانید با دوستان خود به صورت دونفره یک مبارزه آنلاین داشته باشید اما به‌زودی با ثبت‌نام در بازی می‌توانید به صورت تمرینی با دوستان خود و یا حتی به‌صورت تصادفی با سایر بازیکنان آنلاین مبارزه کنید و این مورد قطعا می‌تواند یکی از جذابیت‌های اصلی بازی باشد. همه کارت‌ها در دسته‌بندی‌های مختلف در بازی قرار گرفته‌ شد‌ه‌اند و می‌توانید آنها را در بخش Fighters مشاهده کرده و یا آنها را در فروشگاه خریداری کنید. این مورد از ایرادات همه بازی‌های آنلاینی است که ویژگی‌های اصلی خود را در فروشگاه بازی در اختیار خریداران قرار می‌دهند و به این صورت می‌توانند راحت‌تر بازی خود را ادامه دهند. البته در بخش داستانی دیگر تفاوتی ندارد اما در بخش آنلاین این مورد برای سایر بازیکنانی که می‌خواهند خودشان همه کارت‌ها را باز کنند، آزار دهنده است.

مبارزه‌ای بزرگ در پلتفرمی کوچک | نقد و بررسی بازی Tekken Mobile - گیمفا

در این نسخه شاهد حضور شخصیت‌های Tekken 7 به صورت کامل هستیم

یکی از ویژگی‌های مثبت بازی طراحی هنری بسیار خوب آن است. راستش را بخواهید، نسخه موبایل بازی Tekken از لحاظ فنی کیفیت خیلی بالایی نداشته و هنوز جای کار دارد. این مورد را جدا از باگ‌هایی که به دلیل نسخه اولیه ایجاد شده‌اند، عنوان می‌کنم. منو اصلی بازی، کلیدها، نوع طراحی ظاهری کمبو‌های بازی و حتی بافت‌ها خیلی با کیفیت به نظر نمی‎رسند اما در نقطه مقابل آن کیفیت طراحی هنری بازی بسیار بالا بوده و شخصیت‌های بازی به بهترین شکل ممکن در موبایل طراحی شده‌اند و داری بیشترین شباهت با نسخه اصلی که در رایانه‌های شخصی و کنسول‌ها دیده بودیم، هستند. بازی‌های موبایل پس از انتشار در چندین مرحله بروزرسانی‌هایی را دریافت می‌کنند که ممکن است از لحاظ فنی کامل‌تر شوند و به همین خاطر این بازی ‌هم می‌تواند در آینده از لحاظ فنی حداقل بهتر از وضع کنونی خود شود.

موسیقی بازی هم همانطور که انتظار می‌رفت کاملا وابسته به موسیقی نسخه هفتم بازی است و از ساندترک‌های آن در این بازی هم استفاده شده است. اما برعکس نسخه هفتم بازی، شاهد صداگذاری همانند نسخه اصلی نیستیم که کاملا طبیعی بوده و دقیقا به همین شکل انتظار می‎رفت. صداگذاری شخصیت‌ها در بازی‌های موبایل یک کار پر دردسر برای توسعه‌دهندگان است زیرا جدا از ظبط، حجم بازی را به طرز چشمگیری بالا می‌برند.

مبارزه‌ای بزرگ در پلتفرمی کوچک | نقد و بررسی بازی Tekken Mobile - گیمفا

مبارزه‌ای بزرگ، در پلتفرمی کوچک

نسخه موبایل تکن – Tekken، یک بازی مبارزه‌ای بسیار لذت‌بخش بر روی موبایل بوده که از تجربه آن ناامید نمی‌شوید. مبارزات بسیار ساده دنبال شده و بسیار روان ادامه می‌یابند. کمبوهای مختلفی هم همانند نسخه اصلی در بازی وجود داشته که با توجه شخصیت مبارز متفاوت هستند و می‌توانید از قبل شروع مبارزه نحوه پیشنهاد آن‌ها به شما را مرتب کنید. در این بازی همه شخصیت‌های اصلی حضور داشته و به زیباترین شکل ممکن از لحاظ هنری، طراحی شده‌اند. حتی به زودی یک کاراکتر جدید هم به صورت اختصاصی برای بازی موبایل تکن طراحی و در دسترس قرار می‌گیرد. شخصیت‌های بازی امکان شخصی سازی بسیار خوبی دارند و می‌توانید آنها را با المان‌هایی که در اختیار شما قرار می‌گیرد، تغییر دهید. مهم‌ترین ویژگی بازی داستان آن و پیشروی بازی در قالب مراحل مختلف است. این مراحل که در سه دسته‌بندی قرار می‌گیرد، دارای محیط های مختلفی بوده که درجه سختی متفاوتی نیز دارند که مرحله‌به‌مرحله پیشرفت می‌کند. در کنار این موارد بازی از لحاظ گرافیک فنی مشکلاتی نیز دارد و همچنین ایده تجاری بازی و دراصل فروشگاه، که در آن می‌توانید شخصیت‌های بازی را خریداری کرده و یا نوار سلامتی را شارژ کنید، کمی آزار دهنده است. در مجموع Tekken بازی لذت‌بخش بر روی موبایل است و جدا از طرفداران این مجموعه، برای علاقه‌مندان بازی های مبارزه‌ای موبایل نیز هیجان‌انگیز است.

مبارزه‌ای بزرگ در پلتفرمی کوچک | نقد و بررسی بازی Tekken Mobile - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مبارزه‌ای بزرگ در پلتفرمی کوچک | نقد و بررسی بازی Tekken Mobile - گیمفا
مبارزه‌ای بزرگ در پلتفرمی کوچک | نقد و بررسی بازی Tekken Mobile - گیمفا
مبارزه‌ای بزرگ در پلتفرمی کوچک | نقد و بررسی بازی Tekken Mobile - گیمفا
مبارزه‌ای بزرگ در پلتفرمی کوچک | نقد و بررسی بازی Tekken Mobile - گیمفا
مبارزه‌ای بزرگ در پلتفرمی کوچک | نقد و بررسی بازی Tekken Mobile - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مبارزه‌ای بزرگ در پلتفرمی کوچک | نقد و بررسی بازی Tekken Mobile - گیمفا