مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا
مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا
مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا
مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

کالکشن های بازی، مجموعه هایی از چند عنوان ریمستر شده و به طور کلی نسخه ای متشکل از چند بازی فوق العاده محبوب و باکیفیت که در کنار هم و در قالب یک پکیج عرضه شده اند، همیشه برای بازیبازان بسیار دوست داشتنی و وسوسه کننده است و حتی اگر مثلا شما ۳ بازی یک ۳ گانه شاهکار را جدا جدا تجربه کرده باشید و مجددا همان ۳ بازی در قالب یک نسخه جدید کنار هم قرار بگیرند و عرضه شوند، باز هم دوست داریم تا آن نسخه را بگیریم و داشته باشیم و تجربه کنیم. مخصوصا اگر کالکشن مد نظر ما مجموعه ای از ۲-۳ بازی شاهکار باشد که همگی ریمستر شده و یک نسل بالاتر آمده اند (مانند Uncharted: Nathan Drake Collection) که دیگر در این حالت اصلا تجربه آن ها نه از مستحبات بلکه از واجبات شدید است! در دنیای بازی ها تا دلتان بخواهد کالکشن و مجموعه مختلف وجود دارند که متشکل از انواع و اقسام بازی ها در کنار هم هستند و برخی از آنها ۲ بازی و اکثریت آن ها از ۳ بازی در یک مجموعه تشکیل شده اند. بین این مجموعه های پرتعداد قطعا بهترین ها و بدترین هایی هم وجود دارند و در واقع برخی از این کالکشن ها کاملا ارزش خرید و تجربه حتی برای بار چندم را دارا هستند و برخی هم اصلا ارزش این که سراغشان بروید را دارا نیستند. در این مقالات صحبت ما از برترین هاست و می خواهیم بهترین ها را معرفی کنیم تا شما عزیزان بدانید که بهتر است به سراغ کدام عناوین و مجموعه ها بروید. در این مطلب دو قسمتی قصد داریم تا به ۱۸ عدد از برترین و ارزشمندترین کالکشن ها و مجموعه های بازی که به صورت یک پکیج منتشر شده اند در تاریخ بازی های رایانه ای اشاره کنیم و آن ها را همراه شما برشماریم. کالکشن هایی که از عناوینی تشکیل شده اند که هر کدام برای ما خاطرات فوق العاده ای را رقم زده اند.

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم

به مانند همیشه و در مقالات ۱۰ برتر و ۲۰ برتر و … قبل از شروع این مطلب باید نکاتی را ذکر کنم که از شما عزیزان خواهشمندم آن ها را مطالعه نمایید تا شک و شبهه ای برای شما دوستان پیش نیاید. در ابتدا به عنوان مهم ترین نکته باید خدمتان عرض کنم که در این مطلب ارزش یک کالکشن، زیاد بر اساس متای خود آن مجموعه (نسخه کالکشن) در نظر گرفته نشده است و بیشتر بر اساس متا و ارزش بازی هایی که در آن هستند سنجیده شده است، البته نه به طور کامل و صرفا بر این مبنا. مثلا کالکشن بتمن آرکام شاید متای خیلی خوبی نگرفته باشد به خاطر بهینه سازی نه چندان خوب، ولی مهم این است که در آن دو شاهکار قرار دارند که از برترین بازی های تاریخ هستند و به همین دلیل هم این کالکشن ارزش بالایی در مطلب ما دارد. قطعا جدا از این لیست که بنده تهیه کرده ام تعداد بسیار زیادی گزینه های دیگر وجود داشته اند که می توانستند در این مطلب حاضر باشند اما به هر حال تعداد محدودیت دارد و نویسنده، انتخاب هایی را که از نظر خود برتر بوده اند در لیست جای داده است. پس دقت کنید که این مقاله، “ارزشمندترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای” به انتخاب و بر اساس رتبه بندی نویسنده است، زیرا که اساس چنین مقالاتی این گونه است و سلیقه شخصی نیز بسیار اهمیت دارد. رتبه بندی و ترتیبی که در این لیست برای بازی های مختلف لحاظ شده است کاملا نظر شخصی نویسنده است و هیچ معیار و میزانی برای درست یا غلط بودن آن وجود ندارد زیرا پای سلیقه مطرح است، البته سلیقه منطقی، نه این که مثلا کسی یک کالکشن ضعیف و بی کیفت و افتضاح و پر از باگ را بیاورد و در جایگاه اول لیست ارزشمندترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای قرار دهد و بگوید این سلیقه من است، زیرا که این توهین به شعور مخاطب است اما به هر حال سلیقه شخصی نیز در چنین مقالاتی بسیار اهمیت دارد.

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

حتی اگر شما ۳ بازی یک ۳ گانه شاهکار را جدا جدا تجربه کرده باشید و مجددا همان ۳ بازی در قالب یک نسخه جدید کنار هم قرار بگیرند و عرضه شوند، باز هم دوست داریم تا آن نسخه را بگیریم و داشته باشیم!!

 قطعا در رده بندی این بازی ها سلائق و علائق با هم متفاوت است و بر اساس تجربه و خاطراتی که هر شخص دارد جایگاه ها را تعیین می کند و قاعدتا هر شخصی از هر عنوانی که بیشتر از آن خاطره داشته باشد و به آن علاقمند باشد، آن را بالاتر قرار خواهد داد. البته ما در این مطلب سعی کرده ایم تا مجموعه هایی را قرار دهیم که یک وفاق جمعی بین بسیاری از بازیبازان و منابع و مراجع معتبر گیمینگ دنیا در مورد فوق العاده بودن آن ها برقرار است و بدون شک بازی های این لیست در خیلی از ویدئوها و مطالب مربوط به ارزشمندترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای با مطلب ما مشترک هستند. در نظر داشته باشید که مجموعه ای که مثلا من در رتبه ششم قرار داده ام دلیلی بر این نیست که آن بازی حتما و به صورت وحی منزل، ششمین کالکشن برتر تاریخ است، بلکه برای من این گونه است و شاید برای شما اول یا دهم باشد و یا شاید اصلا در لیست شما حضور نداشته باشد. همچنین دوستان عزیزم توجه داشته باشید که تمامی گزینه های این لیست بر اساس داشته ها و اطلاعات نویسنده گرد آوری شده اند و در این مطلب قرار گرفته اند. شاید شما عقیده داشته باشید که مثلا بازی دیگری می توند به جای فلان شماره از این لیست قرار بگیرد و یا جایگاه آن فرق کند. در اینجا نیز معیار و میزان ثابتی نداریم و عقل و منطق در کنار احساس و خاطرات است که در ذهن هر شخص با هم ترکیب می شوند و اسم هایی مختلف را به عنوان خروجی بیرون می دهند. نکاتی که خدمت شما عرض کردم مهم ترین مواردی بود که باید هنگام خواندن مقاله در نظر داشته باشید تا نظراتی عجیب و غریب را شاهد نباشیم. پس بهتر است تا این مطلب را به عنوان یک مقاله سرگرم کننده که به همراه آن برخی خاطراتتان را مرور کرده و یا با برخی کالکشن های ارزشمند آشنا خواهید شد، نگاه کنید. با بیان این نکات اگر تاکنون به خواندن مقاله ادامه داده اید از شما دعوت می کنم تا در ادامه قسمت دوم “ارزشمندترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای” که به بررسی رتبه های نهم تا اول می پردازد، با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.  

۹ – Crash Bandicoot N. Sane Trilogy

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy

سازنده: Vicarious Visions

ناشر: Activision

ژانر: Action Platformer Adventure

محتوا: Crash Bandicoot, Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back و Crash Bandicoot: Warped

پلتفرم مقصد: PlayStation 4

تاریخ انتشار: ۲۰۱۷

امتیاز متا: Crash Bandicoot: 80/100 – بازی Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back: 89/100  – بازی Crash Bandicoot: Warped : 91/100 – بازی۸۰/۱۰۰ :Crash Bandicoot N. Sane Trilogy

وقتی در بازی آنچارتد ۴ یک مرحله از بازی کلاسیک و نسل پنجمی Crash Bandicoot را بازی کردیم بیشتر به یاد این فرنچایز افتادیم و دلمان برای آن موجود با مزه و جذاب و دکتر کورتکس دیوانه تنگ شد. سری عناوین Crash Bandicoot یکی از محبوب ترین و به یادماندنی ترین عناوین در نسل پنجم و بر روی کنسول پلی استیشن ۱ بودند و قطعا تا همیشه در یاد علاقمندان خواهند ماند. تعداد بسیار زیادی از طرفداران سری کرش در طول سال ها خواهان این بودند که نسخه های این سری دوباره بازسازی شوند و بتوانیم آن ها را تجربه کنیم که خوشبختانه این اتفاق سرانجام رخ داد و چقدر خوشحال شدیم وقتی که در مراسم E3 2016 سونی اعلام کرد که عناوین بی نظیر ناتی داگ در نسل پنجم یعنی ۳ گانه Crash Bandicoot قرار است تا بعد از کلی درخواست طرفداران و … بازسازی شوند و به نسل هشتم بیایند. واقعا که این خبر برای ما قدیمی تر ها از معرفی ۱۰ بازی جدید هم لذت بخش تر و جذاب تر بود. مجموعه ریمستر شده Crash Bandicoot N. Sane Trilogy توسط استودیو Vicarious Visions توسعه یافت و در سال ۲۰۱۷ توسط کمپانی Activision برای پلتفرم PlayStation 4 منتشر گردید. این کالکشن از ریمستر ۳ بازی نخست سری یعنی عناوین Crash Bandicoot, Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back و Crash Bandicoot: Warped تشکیل شده است که در ژانر Action Platformer Adventure قرار دارند و در کنار هم یک مجموعه ارزشمند را تشکیل داده اند.

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

عاشقتم خره!!!

همه چیز در این سری زیبا، حالتی کمدی و خنده دار و جذاب دارند. از داستان گرفته تا گیم پلی بی نظیر و مراحل به یاد ماندنی آن، همه و همه به بهترین شکل ساخته و پرداخته شده اند. همواره علاوه بر گیم پلی فوق العاده این سری که برگ برنده اصلی آن محسوب می شده، شخصیت های جذاب و بامزه ای نیز در بازی وجود داشتند که به زیباتر شدن هر چه بیشتر آن کمک می کردند. ناتی داگ همیشه بازی های عالی و شخصیت های جذابی را خلق کرده و می کند. چه شخصیت های یک داستان درام و غم انگیز باشند، چه شخصیتی شوخ و طبع و دوست داشتنی و بذله گو و چه شخصیت های یک بازی با حالتی کاملا طنز. دکتر کورتکس که آنتاگونیست اصلی سری است، یک دانشمند کاملا دیوانه است و می خواهد بر تمام دنیا تسلط یابد (در انتقام این که همواره وی را نادیده گرفته است). وی قصد دارد تا با ایجاد تغییرات ژنتیکی و جهش یافته کردن حیوانات آن ها را به سربازهای خود تبدیل کند و در نهایت Crash Bandicoot شخصیت محبوب و اصلی این سری را خلق می کند که همین شخصیت بلای جانش می شود. Cortex وی را بی مصرف تشخیص می دهد و او را از ارتش خود بیرون می اندازد و از قصر بیرون می کند و نمی داند که چه بدبختی برای او در آینده ایجاد خواهد کرد.

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

سیب بخور… پیسته نخور!!

مداخله های تمام نشدنی کرش در کار و بار کورتکس همواره نقشه های او را از کار می اندازد و واکنش های وی بعد از این شکست ها بسیار جالب است و خنده را بر لب های ما می نشاند. طراحی شخصیت ها و حال و هوای بازی کاملا کمدی است و در راس این موارد، خود شخصیت اصلی بازی یعنی کرش قرار دارد که دنیایی از طنز است برای خودش و حتی نگاه کردن به ظاهرش و راه رفتن او هم خنده دار و جذاب است. Crash Bandicoot N. Sane Trilogy پس از انتشار توانست تا پا جای پای عناوین اصلی خود گذاشته و موفقیت آن ها را البته در مقیاسی کوچکتر مجددا تکرار نماید. این بازی از لحاظ بازخورد منتقدین و طرفداران این سری نیز عالی عمل کرده و مورد تحسین قرار گرفت. Crash Bandicoot N. Sane Trilogy سرانجام از مجموع امتیازات و نمرات خود موفق به کسب متای خوب ۸۰/۱۰۰ گردید تا نامش را به عنوان یکی از کالکشن های ارزشمند و باکیفیت در دفتر تاریخ صنعت و هنر بازی های رایانه ای برای همیشه ثبت نماید. بدون هیچ شک و شبهه ای بازی Crash Bandicoot N. Sane Trilogy یکی از با ارزش ترین و با کیفیت ترین مجموعه بازی ها و کالکشن های عناوین مختلف در دنیا قلمداد می گردد و در لیست ما از “ارزشمندترین کالکشن های دنیای بازی” با شایستگی رتبه نهم را به خود اختصاص داده است.

۸ –  Assassin’s Creed: Ezio Collection

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

Assassin’s Creed: Ezio Collection

سازنده:  Ubisoft

ناشر:  Ubisoft

ژانر:  Action-Adventure و Open World

محتوا: Assassin’s Creed II, Assassin’s Creed: Brotherhood, و Assassin’s Creed: Revelations

پلتفرم مقصد: PlayStation 4, Xbox One   

سال انتشار:  ۲۰۱۶   

امتیاز متا: Assassin’s Creed II: 91/100 – بازی Assassin’s Creed: Brotherhood: 90/100  – بازی Assassin’s Creed: Revelations: 80/100 – بازی۷۲/۱۰۰ :Assassin’s Creed: Ezio Collection

آقا چند سال است که سیستم به این شکل است! به این شکلی که الان می گویم: می نشینیم در خانه بازی های جدید Assassin’s Creed را بازی می کنیم و از پای بازی بلند می شویم و می آییم گیمفا (خارجی ها هم می روند گیم اسپات و آی جی ان) و با دوستان کلی از یوبیسافت و عرضه سالانه این سری بد می گوییم و فحش می دهیم و باز بعد از آن می رویم پای بازی کردن بازی جدید همین سری!! حالا چه بگویید نه اینطور نیست و … ولی می دانم ته دلتان خودتان دارید می گوید راست می گوید! بدون شک سری عناوین محبوب و پر‌طرفدار Assassin’s Creed یکی از برترین فرنچایزهای دو نسل اخیر بازی‌ های رایانه‌ ای محسوب می‌ شود و با وجود فراز و نشیب‌ های زیادی که در مسیر خود از آغاز تاکنون داشته است باز هم توانسته تا محبوبیت خود را بین بازیبازان حفظ کرده و آن‌ ها را مجاب به انجام تک‌ تک نسخه‌ های این سری کند. با این که در برخی نسخه‌ های جدیدتر این سری شاهد مشکلاتی بوده‌ ایم و برخی نسخه‌ ها زیاد در حد و اندازه‌ های بازی های شاهکار این سری ظاهر نشده‌ اند اما باید قبول کرد که نسخه‌ هایی که ما از آن‌ ها به عنوان ضعیف یاد می‌ کنیم تنها در برابر عناوین قدرتمند خود این سری ضعیف‌ تر هستند و در مقایسه با سایر عناوین هم‌ سبک شاید از بسیاری از آن‌ ها برتر و زیباتر باشند. بسیاری از شیرین‌ ترین و به یاد ماندنی‌ ترین لحظات و خاطرات بازی ما با نسخه‌ های گوناگون این سری رقم خورده است و حتی زمانی که سالی یک نسخه از آن منتشر می شد هم ته دلمان از بازی کردن آن ها خوشحال بودیم. فرنچایز Assassin’s Creed دارای پتانسیلی بی‌نهایت بالا برای خلق عناوینی زیبا و بی‌نظیر است و در نسخه‌هایی که سازندگان از این پتانسیل استفاده کرده‌اند شاهد خلق یک Masterpiece یا به قول خودمان شاهکار بوده‌ایم ولی در بعضی نسخه ها نیز یوبیسافت از این پتانسیل بهره خوبی نبرده است و تجربه‌ای متوسط (برای نام این سری) و البته باز هم لذت‌بخش را برای ما به ارمغان آورده است.

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

اتزیو ادیتوره “دافی” رنتزه!! اسمش روشه دیگه اصلا این لامصب!!

بین تمام عناوین این سری و شخصیت های مختلف آن، هرگاه و هر بار که صحبت از برترین ها مطرح شده و می شود، همگی یکصدا از نسخه دوم و شخصیت اتزیو نام می بریم که واقعا نیز همین طور است و این شخصیت و ۳ گانه ای که او در آن ایفای نقش کرده است، یکی به عنوان برترین بازی کل سری و ۲ تای دیگر هم جزو برترین بازی های فرنچایز Assassin’s Creed شناخته می شوند و اتزیو آن قدر جذابیت دارد که ۳ عنوانی را که در نسل هفتم وی در آن ها به عنوان پروتاگونیست حاضر بوده است به صورت یک کالکشن ریمستر شده در نسل هشتم هم ببینیم.  به همین دلایل و البته به خاطر سال های زیادی که از انتشار ۳ عنوانی که اتزیو در آن ها حاضر بود گذشته است، در نسل هشتم یوبیسافت تصمیم گرفت تا این ۳ گانه را با نام شخصیت محبوب اتزیو و در قالب یک مجموعه با عنوان Assassin’s Creed: Ezio Collection برای کنسول های نسل هشتم عرضه نماید که همین اتفاق رخ داد و اتفاقا تصمیم بسیار خوبی هم بود و بازیبازان از آن استقبال کردند ولی یوبیسافت در زمینه بهینه سازی و ارتقای گرافیکی و فنی این ۳ بازی برای نسل هشتم چندان خوب عمل نکرد و همین سبب شد تا امتیاز متای این مجموعه اصلا مثل ۳ بازی که در آن قرار داشت نشود. مجموعه ریمستر شده Assassin’s Creed: Ezio Collection توسط Ubisoft توسعه یافت و در سال ۲۰۱۶ توسط این کمپانی برای پلتفرم های PlayStation 4 و Xbox One  منتشر گردید. این کالکشن از عناوین Assassin’s Creed II, Assassin’s Creed: Brotherhood, و Assassin’s Creed: Revelations تشکیل شده است که در ژانر Action-Adventure و Open World قرار دارند و در کنار هم یک مجموعه بی نهایت ارزشمند را تشکیل داده اند. بد نیست تا مقداری از ۳ عنوانی که در این مجموعه قرار دارند صحبت کنیم. عنوان Assassin’s Creed: Revelations واقعا بازی لذت‌بخشی است و حتی در زمان انتشار خود نیز بر خلاف چندین نسخه از عناوین جدید‌تر سری، اصلا دارای باگ و مشکلات دردرسر‌ساز و مکانیک‌های تاریخ گذشته نبود و از طراحی مراحل کهنه و قدیمی شده رنج نمی‌برد، اما موضوع این جاست که Assassin’s Creed: Revelations هیچ کاری را آن‌ قدر خوب و کامل انجام نمی‌داد که تبدیل به یک ستون محکم در بازی شود.

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

“دافی” رنتزه پیر هم که بشه “دافی” رنتزه تر میشه!!

 بازی دارای هدف و زمینه کاملا مشخصی نبود و همچنین انجام یک سری کارهای مبهم و تکرار شونده نیز باعث شده بود تا روند پیشروی در بازی شدیدا به وقفه بیافتد و حتی به قتل برسد! (ساختن بمب و دفاع از قلعه). از لحاظ داستان‌سرایی و روایت قصه، این بازی معنای واقعی پر کردن داستان و کش‌دادن آن است و تا حد امکان، حرکت از نقطه پایانی شاهکاری به نام Assassin’s Creed II را به تاخیر می‌انداخت. Assassin’s Creed: Revelations یکپارچه‌سازی داستان Ezio و Altair را بسیار خوب انجام داده است و بی‌نهایت عالی، آن‌ها را در جهت نتیجه‌ گیری و به سرانجام رساندن خوشایند داستان Ezio و شروع زمینه‌سازی برای نسخه سوم بازی، در هم تنیده است. Revelations عنوانی است که اگر تنها و تنها مقداری بیشتر در زمینه‌ های مختلف گیم‌ پلی بهتر عمل می‌کرد تبدیل به یکی از شاهکارهای سری هم می شد. Assassin’s Creed: Brotherhood بدون شک یکی از برترین بازی‌های جهان آزاد تاریخ است. این بازی که یک سال پس از شاهکاری به نام Assassin’s Creed II منتشر شد تقریبا در همه زمینه ها جد خود را گسترش داده بود و این کار را به شیوه‌ ای معقول نیز انجام داده بود، یعنی بهبود هایی که در این نسخه اعمال شده بودند به هیچ وجه بیهوده نبودند و اتفاقا همگی مهم و معنی‌ دار و لازم بودند و باعث شدند تجربه این بازی بسیار جذاب گردد. تم داستانی جذاب و پر کشش در شهر رم، مکانیک جذاب انجمن برادری، ادامه دادن داستان جذاب شخصیت محبوب Ezio، دشمنان و شخصیت منفی‌ هایی عالی در قالب خانواده Borgia، برخی طراحی ماموریت‌های بی‌نظیر در این فرنچایز، موسیقی باورنکردنی و بالانس فوق العاده فعالیت‌های جانبی بازی که اصلا جنبه اجبار نداشتند و گویا همگی به داستان اصلی بازی متصل بودند و باعث می‌شدند تا کوچک‌ ترین نقاط و گوشه کنار نقشه را با شوق و شوق و ذوق جستجو و اکتشاف کنیم، همه و همه باعث شدند تا یک عنوان بی‌ نقص خلق گردد. هیچ یک از المان‌های این بازی نقصی نداشته و حتی بخش چند‌نفره نیز واقعا عالی و بی‌ نظیر است.

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

تو منو بکش اصلا با این لباست!! بکش فقط لطفا!!

 Assassin’s Creed II درخششی یکپارچه و دائمی در این فرنچایز است، عنوانی که هنوز هم پس از چندین سال و انتشار بیش از ۱۰ نسخه دیگر از این سری، ارزش بارها و بارها تکرار را دارد و فرمول موفق آن قابل استفاده است. می‌دانید به چه دلیل؟ زیرا که Assassin’s Creed II یک شاهکار است. این عنوان به راحتی یکی از برترین بازی‌های جهان آزاد است که تاکنون ساخته شده است و به جای یک نقشه، ۳ نقشه به ما برای بازی کردن می‌دهد که فضا و حال و هوای عصر رنسانس در ایتالیا کاملا در آن‌ها مشهود است. دنبال کردن ماجراهای اتزیو از بدو تولد تا پایان سفرش برای انتقام، به بهترین و درگیر‌کننده ترین شکل ممکن نوشته شده است. موسیقی بازی بی‌نظیر است و بازی بی‌ نهایت زیبا. حرکت کردن و راه رفتن و دویدن و بالا رفتن از ساختمان‌ ها فوق‌العاده عالی و در دسترس طراحی شده بود، مبارزات بازی بسیار جذاب بود، تکرار بسیار زیاد در نسخه اول بازی توسط طراحی بسیار متنوع ماموریت‌ ها در این نسخه رفع شده بود، بهترین شکل و روند قتل (Assassination) در کل این سری را در این نسخه شاهد بودیم و همچنین تعداد بسیار زیادی ماموریت جانبی که در بدنه بازی حل شده بودند و انجام دادنشان بسیار جذاب و سرگرم کننده بود، باعث شده اند تا یک شاهکار شکل بگیرد که از هیچ نظر ایراد خاص و عمده‌ای بر آن وارد نیست. Assassin’s Creed II به واقع یک تجربه جادوییست و طوری بازی‌باز را در اتمسفر و فضای خود قرار می‌دهد که تنها تعداد کمی از عناوین قادر به انجام این کار هستند.

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

آقا چند سال است که سیستم به این شکل است! به این شکلی که الان می گویم: می نشینیم در خانه بازی های جدید Assassin’s Creed را بازی می کنیم و از پای بازی بلند می شویم و می آییم گیمفا (خارجی ها هم می روند گیم اسپات و آی جی ان) و با دوستان کلی از یوبیسافت و عرضه سالانه این سری بد می گوییم و فحش می دهیم و باز بعد از آن می رویم پای بازی کردن بازی جدید همین سری!!

این بازی نه تنها بهترین عنوان سری Assassin’s Creed  تا کنون می‌باشد بلکه یکی از برترین عناوین جهان آزاد ساخته شده در تاریخ بازی‌ های رایانه‌ ای نیز هست. در واقع Assassin’s Creed II یک مثال و الگوی بارز برای چگونه ساخته شدن یک دنباله است. Assassin’s Creed: Ezio Collection پس از انتشار توانست تا حدود کمی پا جای پای عناوین اصلی خود گذاشته و از لحاظ بازخورد منتقدین و طرفداران این سری نیز تقریبا مثبت عمل کرد، ولی آن بازخوردهایی را که انتظار می رفت کسب ننمود. Assassin’s Creed: Ezio Collection سرانجام از مجموع امتیازات و نمرات خود موفق به کسب متای ۷۲/۱۰۰ گردید که نمره تقریبا مثبتی محسوب می شود ولی برای نام بزرگی مانند اساسین و بازی هایی که امتیازات ۹۱ و ۹۰ و ۸۰ در این مجموعه قرار دارند اصلا کافی نیست، اما به هر حال این مجموعه ای ارزشمند از ۳ بازی بی نظیر است و شاید یوبیسافت به خوبی آن را بهینه نکرده باشد و به مانند کالکشن های عالی نسل هشتمی ارتقای گرافیکی نداشته باشند، ولی باز هم یکی از بهترین مجموعه های موجود در بازار است، مخصوصا برای کسانی که تجربه این ۳ بازی فوق العاده را در نسل هفتم نداشته و با شخصیت خوش تیپ و دوست داشتنی اتزیو نیز آشنایی نداشته اند. نهایتا باید گفت Assassin’s Creed: Ezio Collection یکی از با ارزش ترین و با کیفیت ترین مجموعه بازی ها و کالکشن های عناوین مختلف در دنیا قلمداد می گردد و در لیست ما از “ارزشمندترین کالکشن های دنیای بازی” با شایستگی رتبه هشتم را به خود اختصاص داده است.

۷ – Halo: The Master Chief Collection

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

Halo: The Master Chief Collection

سازنده:  ۳۴۳ Industries

ناشر:  Microsoft Studios

ژانر: First-person shooter 

محتوا: Halo 2: Anniversary، Halo: Combat Evolved Anniversary، Halo 3، Halo 4

پلتفرم مقصد:   Xbox One

سال انتشار:  ۲۰۱۴ 

امتیاز متا: Halo: Combat Evolved Anniversary: 82/100 – بازی Halo 2: Anniversary: 96/100  – بازی Halo 3 : 94/100 – بازی۸۷/۱۰۰ :Halo 4 – Halo: The Master Chief Collection : 85/100

شخصیت Master Chief آن قدر بزرگی و ابهت دارد که وقتی قرار باشد یک کالکشن یا مجموعه از برترین و بزرگترین سری انحصاری مایکروسافت یعنی Halo ساخته و منتشر شود، نام آن مجموعه را با استفاده از نام این اسپارتان محبوب و به افتخار او که یکی از نمادها و اسطوره های صنعت گیم است، Halo: The Master Chief Collection قرار دهند. یک ابرسرباز فوق العاده قدرتمند است که هم از لحاظ بیوشیمیایی و هم سایبرنتیکی تقویت شده و بسیار دوست داشتنی و قدرتمند است و خاطرات خیلی شیرینی را برای ما در یکی از برترین فرنچایزهای شوتر اول شخص تاریخ، رقم زده است و بی شک در قلب تک تک بازیبازانی که عناوین Halo را تجربه کرده اند جای گرفته است. Master Chief در بین اسپارتان ها که همگی جزو برترین و قدرتمندترین مبارزان هستند، یک رهبر و یک الگو به شمار می رود و ابهت خاصی بین اسپارتان ها دارد. Master Chief که توسط استودیو بانجی خلق شده است، نخستین بار در سال ۲۰۰۱ و با عنوان زیبا و خاطره انگیز Halo: Combat Evolved (که برترین عنوانی است که تاکنون توسط کمپانی Microsoft ساخته یا منتشر شده است) به عنوان پروتاگونیست اصلی بازی، به دنیای بازی های رایانه ای پای گذاشت و به بازیبازان معرفی گردید.

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

بابا کلاهو بردار رخ بنما دیگه!! یکی تو یکی هم ریو هایابوسا خیلی دیگه لوس کردین خودتونو… با نقاب و کلاه می خوابین!!

وی خیلی زود پتانسل بالای خود برای تبدیل شدن به یکی از محبوب ترین شخصیت ها در تاریخ بازی های رایانه ای را نشان داد و به سرعت تبدیل به محبوب قلب بازیبازان و دوستداران سری هیلو گردید که روز به روز بر تعداد طرفداران آن تا به امروز افزوده شده است.  این شخصیت بزرگ و قدرتمند تا به امروز در بازی های Halo: Combat Evolved, Halo 2, Halo 3, Halo 4 و Halo 5: Guardians به عنوان شخصیت قابل بازی حضور داشته است که از بین این بازی ها، ۴ بازی نخست سری در مجموعه زیبای Halo: The Master Chief Collection قرار گرفته اند و در واقع تنها عنوان Halo 5: Guardians است که در این کالکشن ارزشمند جای نگرفته که البته با توجه به نسل هشتمی بودن این بازی طبیعی هم هست. 

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

کاش یه روز بازی کنم این سری رو…

مجموعه ریمستر شده Halo: The Master Chief Collection توسط استودیو ۳۴۳ Industries توسعه یافت و در سال ۲۰۱۴ توسط کمپانی Microsoft Studios برای پلتفرم Xbox One منتشر گردید. این کالکشن همان طور که گفته شد از عناوین Halo 2: Anniversary، Halo: Combat Evolved Anniversary، Halo 3 و Halo 4 تشکیل شده است که در ژانر First-person shooter قرار دارند و در کنار هم یک مجموعه ارزشمند را تشکیل داده اند. مجموعه Halo: The Master Chief Collection از نظر فنی و بهینه سازی دارای مشکلاتی بود که همین مشکلات مقداری باعث نارضایتی هواداران شدند و انتظارشان از مجموعه ای که برخی از برترین شاهکارهای تاریخ را در خود دارد مقداری از نظر فنی بیشتر بود و در واقع جا برای بهینه سازی بهتری داشت اما هرگز و هرگز نمی توان از این گذشت که این کالکشن یکی از بهترین، زیباترین، پرمحتوا ترین و البته ارزشمندترین مجموعه هایی است که در تاریخ بازی های رایانه ای در کنار هم قرار گرفته اند و به نوعی اصلا تحت هیچ شرایطی قابل توجیه نیست که کسی دارای کنسول ایکس باکس وان باشد و Halo: The Master Chief Collection را نداشته باشد.

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

اصلا از روی یه گیف هم میشه فهمید که این شوتر پدر مادر داره…

 Halo: The Master Chief Collection پس از انتشار توانست تا پا جای پای عناوین اصلی خود گذاشته و موفقیت آن ها را مجددا تکرار نماید. این بازی از لحاظ بازخورد منتقدین و طرفداران این سری نیز کاملا عالی عمل کرده و مورد تحسین قرار گرفت. Halo: The Master Chief Collection سرانجام از مجموع امتیازات و نمرات خود موفق به کسب متای فوق العاده ۸۵/۱۰۰ گردید تا نامش را به عنوان یکی از کالکشن های جذاب و دوست داشتنی در دفتر تاریخ صنعت و هنر بازی های رایانه ای برای همیشه ثبت نماید. بی تردید بازی Halo: The Master Chief Collection یکی از با ارزش ترین و با کیفیت ترین مجموعه بازی ها و کالکشن های عناوین مختلف در دنیا قلمداد می گردد و در لیست ما از “ارزشمندترین کالکشن های دنیای بازی” با شایستگی رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است.

۶ –  Metal Gear Solid: HD Collection

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

Metal Gear Solid: HD Collection

سازنده:  Kojima Productions

ناشر:  Konami

ژانر:  Action-Adventure و Stealth

محتوا: Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty ، Metal Gear Solid 3: Snake Eater و Metal Gear Solid: Peace Walker

پلتفرم مقصد: PlayStation 3, Xbox 360, PlayStation Vita  

سال انتشار:  ۲۰۱۱   

امتیاز متا: Metal Gear Solid 3: Snake Eater: 91/100 – بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty: 96/100  – بازی Metal Gear Solid: Peace Walker : 89/100 – بازی۹۰/۱۰۰ :Metal Gear Solid: HD Collection

برخی کالکشن ها از بازی هایی تشکیل شده اند که یکی از دیگری شگفت انگیزتر و فوق العاده تر هستند و انگار گلچینی از چند شاهکار هستند و اصلا بازی ضعیف و متوسط در آنها وجود ندارد. یکی از بهترین مثال ها برای چنین کالکشنی، Metal Gear Solid: HD Collection در نسل هفتم بود که ۳ شاهکار فوق العاده را در کنار هم در قالب یک مجموعه عرضه نمود. البته باید اشاره کنم که از این مجموعه بهتر، کالکشنی بود به نام Metal Gear Solid: The Legacy Collection که انحصارا برای پلی استیشن ۳ عرضه گردید و شامل ۸ بازی Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots ،Metal Gear Solid 3: Snake Eater ،Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty  ،Metal Gear Solid: VR Missions ،Metal Gear Solid ،Metal Gear 2: Solid Snake ،Metal Gear و Metal Gear Solid: Peace Walker یعنی کل نسخه های این سری از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۲ بود و متای ۹۳ را نیز کسب نمود اما این کالکشن به نوعی در مطلب ما جای نمی گیرد زیرا که در واقع یک حالت کلکسیونی دارد و با یک جعبه بزرگ مخصوص حاوی کلی متعلقات و .. عرضه گردید و نسخه های کلکسیونی و خاص برخی بازی ها که گاها منتشر می شوند در مطلب ما قرار نگرفته اند و اگر قرار بود تا Metal Gear Solid: The Legacy Collection در لیست قرار دهیم بسیاری مجموعه های خاص دیگر مثل کالکشن سری الدر اسکرولز و بسیاری نسخه های کلکسیونی خاص دیگر نیز مشمول قرار گرفتن در این مقاله می گشتند و به همین دلیل هم ما از کالکشن Metal Gear Solid: HD Collection در این مطلب استفاده نموده ایم.

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

من اسیرتم اصلا…

مجموعه ریمستر شده Metal Gear Solid: HD Collection توسط استودیو Kojima Productions توسعه یافت و در سال ۲۰۱۱ توسط کمپانی Konami برای پلتفرم های PlayStation 3, Xbox 360 و PlayStation Vita منتشر گردید. این کالکشن از عناوین Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty ، Metal Gear Solid 3: Snake Eater و Metal Gear Solid: Peace Walker تشکیل شده است که در ژانر Action-Adventure و Stealth قرار دارند و در کنار هم یک مجموعه بی نهایت ارزشمند را تشکیل داده اند. هر ۳ بازی قرار گرفته در این مجموعه به صورت تک به تک بی نظیر و فوق العاده بودند و دو عدد از آنها که نسخه دوم و سوم سری هستند مربوط به نسل ششم بوده و بازی Metal Gear Solid: Peace Walker نیز که عنوانی تحسین شده برای کنسول PSP بود که هر ۳ آنها به صورت HD شده در این کالکشن بسیار جذاب قرار گرفته بودند. از نسخه سوم این سری در بسیاری از مراجع و منابع گیمینگ، به عنوان برترین بازی سری البته در کنار نسخه چهارم یاد می شود و قرار داشتن نسخه ریمستر شده این بازی در کالکشن Metal Gear Solid: HD Collection ارزش این مجموعه را بسیار هم بیشتر کرده بود.

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

وای خدایا متال گیر ۳ می بینم دیوانه میشم اصلا… همین الان که با شما حرف می زنم دیوانه ام کاملا!!! از کپشن عکس ها معلومه نه؟!! اوه اوه ببخشید گیف ها!!

Metal Gear Solid: HD Collection پس از انتشار توانست تا موفقیت عناوینی که در آن قرار گرفتند را البته با ابعاد کمتر، مجددا تکرار نماید. این بازی از لحاظ بازخورد منتقدین و طرفداران این سری نیز کاملا عالی عمل کرده و مورد تحسین قرار گرفت. Metal Gear Solid: HD Collection سرانجام از مجموع امتیازات و نمرات خود موفق به کسب متای فوق العاده ۹۰/۱۰۰ گردید تا نامش را به عنوان یکی از کالکشن های ارزشمند و باکیفیت در دفتر تاریخ صنعت و هنر بازی های رایانه ای برای همیشه ثبت نماید. جالب است بدانید که ورژن ژاپنی این مجموعه، بازی Peace Walker را در خود نداشت زیرا که این بازی خودش به تنهایی در یک نسخه فیزیکی مجزا برای پلی استیشن ۳ و ایکس باکس ۳۶۰ در ژاپن عرضه گردید. با گذشت زمان هر کدام از این ۳ بازی که در این مجموعه قرار داشتند به صورت تک تک و به صورت نسخه HD Edition نیز به صورت دیجیتالی برای پلی استیشن ۳ و ایکس باکس ۳۶۰ در دسترس علاقمندان قرار گرفتند.

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

ریدن “دافی” رنتزه!!! اینم فامیل ادیتوره ایناس!!

مکانیک های گیم پلی و المان های اصلی بازی در هیچ یک از این ۳ نسخه تغییری نکرده بودند و در واقع ۳ بازی این کالکشن تنها از نظر گرافیکی و برای اجرا بر روی وضوح تصویر ۷۲۰p و نرخ فریم ۶۰ ارتقا داده شده بودند که البته در کنسول ویتا به صورت qHD بود. لازم به ذکر است که در هر ۳ این بازی ها پشتیبانی از تروفی و اچیومنت نیز قرار گرفته بود. همچنین تمامی محتویات اضافی و … که قبلا در قالب ادیشن های Substance و Subsistence برای این عناوین عرضه شده بودند، در بازی های این کالکشن نیز قرار گرفته بودند و در واقع هر ۳ بازی دارای کامل ترین حالت خود از نظر محتوا بودند. در مجموع باید اذعان داشت که نسخه Metal Gear Solid: HD Collection یکی از با ارزش ترین و با کیفیت ترین مجموعه بازی ها و کالکشن های عناوین مختلف در دنیا قلمداد می گردد و در لیست ما از “ارزشمندترین کالکشن های دنیای بازی” با شایستگی رتبه ششم را به خود اختصاص داده است.

۵ – The Ico & Shadow of the Colossus Collection

ico sotc asia cover

The Ico & Shadow of the Colossus Collection

سازنده: Team Ico, SIE Japan Studio, Bluepoint Games

ناشر: Sony Interactive Entertainement

ژانر: Action Adventure

محتوا: Ico و Shadow of the Colossus Collection

پلتفرم مقصد: PlayStation 3

سال انتشار:  ۲۰۱۱

امتیاز متا: Shadow of the Colossus: 91/100  –  بازی Ico : ۹۰/۱۰۰  – بازی The Ico & Shadow of the Colossus Collection : 92/100

اگر دو بازی بی نظیر The Ico و Shadow of the Colossus را تجربه کرده باشید خوب می دانید که تمام تحسین هایی که در طول این سال ها و تاکنون در مورد این دو شاهکار شنیده و می شنویم، نه تنها کاملا شایسته آن هاست بلکه حتی باز هم نمی توانند حق مطلب را در مورد زیبایی عمیق، هنری و فلسفی این دو بازی ادا کنند و فقط باید خودتان به عمق این دو بازی رفته باشید تا کاملا اوج هنر و کیفیت ناب یک اثر هنری را درک کنید.   بازی Ico نخستین بازی از ۳ گانه بی نظیر Team Ico و فامیتو اوئدا بود که در سال ۲۰۰۱ عرضه گردید و بسیار مورد تحسین و تمجید منتقدین و بازیبازان در سراسر دنیا قرار گرفت و تبدیل به یکی از برترین عناوین تاریخ پلی استیشن ۲ و همچنین یکی از برترین انحصاری های تاریخ کنسول های پلی استیشن، گردید و جوایز بسیار زیادی را نیز دریافت نمود و موفق به کسب امتیاز متای ۹۰ شد. اگر شاهکار Ico را تجربه کرده باشید محال است که جذب این بازی زیبا و رابطه عمیق و پیشرونده ای که بین Ico و Yorda به وجود می آید، نشده باشید. این بازی مانند دیگر بازی های تیم ایکو سرشار از عشق است و بر اساس پیشرفت رابطه بین دو شخصیت بازی بنا شده است. Ico همواره برای پشتیبانی و حمایت از یوردا حاضر است و حتی حاضر است تا در مبارزه جان خود را برای محافظت از وی فدا کند. او همیشه در کنار یوردا حضور دارد و آماده است تا او را از شر تمام شیاطین و هیولاها نجات دهد. البته تنها Ico نیست که این گونه همه چیزش را حاضر است برای یوردا فدا کند زیرا در پایان این یوردا است که ایکوی ضعیف و آسیب دیده را به امنیت می رساند. ۴ سال بعد از عرضه بازی Ico، نوبت به دومین شاهکار Team Ico و فامیتو اوئدا رسید که حتی از بازی قبلی نیز بیشتر دنیای بازی ها را غرق در شگفتی کند.

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

تو چشام نگاه کن و دستتو بذار تو دستم!! اثری از استاد حسن!!

Shadow of the Colossus یکی از سردمداران سبک اکشن ماجرایی و یکی از برترین بازی های نسل ششم بود که در سال ۲۰۰۵ توسط استودیو Team Icoو با همکاری Sony Interactive Entertainment و SIE Japan Studio ساخته شد و به صورت انحصاری برای پلی استیشن ۲ منتشر گردید و تمامی بازیبازان و منتقدین صنعت گیم یک صدا لب به تحسین آن گشودند و لقبی جز شاهکار را برای آن مناسب نمی دانستند و سرانجام نیز این عنوان با امتیاز متای ۹۱ به کار خود پایان داد. شما در Shadow of the Colossus نقش یک سوار شجاع و مبارز به نام Wander بودید که برای پس گرفتن زندگی عشقش Mono به سرزمین peninsula که Forbidden Land یا سرزمین ممنوعه نام داشت آمده بود و تنها همراه و کمکش در بازی اسب وفادارش Agro بود و البته کمک هایی نیز از جانب یک ماهیت وجودی مرموز که Dormin (برعکس نام وی”Nimrod” است )نام داشت نیز به وی می رسید. افسانه ها می گفتند که وی توانایی زنده کرده مردگان را دارد و برای همین نیز Wander به سرزمین ممنوعه قدم گذاشته بود.

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

بدو که درو بستن!!

وی شمشیری باستانی را در اختیار دارد که تنها سلاحی در دنیاست که قابلیت از بین بردن colossi ها را داراست. Dormin به Wander قول می دهد که در ازای از بین بردن ۱۶ colossi توسط او، Mono را زنده کند و Wander با این که Dormin به او هشدار می دهد که باید برای زنده کردن Mono بهایی بسیار سنگین را بپردازد اما باز هم آن را می پذیرد و پای به میدان نبرد می گذارد و… گرافیک هنری و طراحی های بازی به ویژه colossi ها بی نظیر و شگفت انگیز بود و از موجوداتی عظیم الجثه و بسیار غول پیکر با فرم بدنی انسان گونه گرفته تا فرم های حیوانات و پرنده و … را شامل می شد که گاها در زیر آب بوده یا در آسمان پرواز می کردند و باید نقطه ضعف آن ها را پیدا می کردید تا بتوانید طی نبرهایی حماسی و دشوار شکستشان دهید. بازی در زمان عرضه خود یکی از خوش گرافیک ترین بازی ها محسوب می شد و اسب سواری در دنیای بزرگ بازی با آن گرافیک زیبا و حرکت یال های اسب، یکی از برترین جلوه های گرافیکی بود که تا آن زمان تجربه و مشاهده کرده بودیم.

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

اینقدر از این بازی نوشتم و حرف زدم که دیگه تا گوگل رو باز می کنم پیام میده: “داداش کدوم نسخه شدو او کلوسوس رو گیف بدم؟!!!”

در واقع یکی از دلایل اصلی زیبایی فوق العاده بازی همین گرافیک هنری و طراحی بسیار عالی و خاص دنیای بازی و مخصوصا colossi ها بود که آن را از هر عنوان دیگری متمایز می کرد و ترکیب این گرافیک هنری زیبا با گیم پلی جذاب و داستانی بسیار عالی، Shadow of the Colossus را تبدیل به یکی از برترین های این صنعت نمود.   Shadow of the Colossus عنوانی بود که از هر نظر خاص بود و شاید باید گفت در کل نسل ششم و شاید بعد از آن عنوانی با این سبک و سیاق وجود نداشته یا بسیار متفاوت تر از این بازی بوده است. در بازی با شخصیت های زیادی طرف نبودیم و شخصیت های بازی حتی به اندازه انگشتان یک دست نیز نبودند اما آن ها به قدری عالی شخصیت پردازی شده بودند که به هیچ وجه جای هیچ کمبودی را از این نظر احساس نمی کردیم. این بازی در حقیقت فقط باس فایت بود و دشمنانی که با آن ها مبارزه کنید و … وجود نداشتند. در نسل هفتم و در حالی که بازی سوم تیم ایکو با نام لست گاردین در حال ساخت بود، کاملا قابل درک به نظر می رسید که سونی یک کالکشن و یک مجموعه از دو بازی شاهکار قبلی این سازنده به صورت ریمستر شده را برای پلی استیشن ۳ منتشر کند تا طرفداران را تا زمان عرضه لست گاردین سرگرم نگاه دارد و سونی همین کار را نیز عملی کرد. مجموعه ریمستر شده The Ico & Shadow of the Colossus Collection توسط استودیو Team Ico, SIE Japan Studio و Bluepoint Games توسعه یافت و در سال ۲۰۱۱ توسط کمپانی Sony Interactive Entertainement برای پلتفرم PlayStation 3 منتشر گردید.

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

هر کس این بازی رو تجربه کرده می دونه که شاهکار یعنی چی…

این کالکشن همان طور که گفته شد از عناوین شاهکار  Ico و Shadow of the Colossus تشکیل شده است که در ژانر Action Adventure قرار دارند و در کنار هم یک مجموعه ارزشمند را تشکیل داده اند. در هر دو بازی The Ico و Shadow of the Colossus و مخصوصا در نسخه ریمستر و کالکشن آن ها همه چیز در بالاترین سطح قرار دارد و مخصوصا داستان به گونه ای است که واقعا شما را عاشق و شیفته بازی می کند. The Ico & Shadow of the Colossus Collection پس از انتشار توانست تا پا جای پای عناوین اصلی خود گذاشته و موفقیت آن ها را حتی بیشتر، تکرار نماید. این بازی از لحاظ بازخورد منتقدین و طرفداران این سری نیز کاملا عالی عمل کرده و مورد تحسین قرار گرفت. The Ico & Shadow of the Colossus Collection سرانجام از مجموع امتیازات و نمرات خود موفق به کسب متای فوق العاده ۹۲/۱۰۰ گردید که برای یک بازی ریمستر شده امتیازی رویایی محسوب می شود و کمتر در طول تاریخ، یک بازسازی توانسته چنین امتیازی را کسب کند آن هم بازسازی دو شاهکار زمان خود و تازه امتیاز آن هم از هر دوی بازی های اصلی بیشتر شود! خوشبختانه نسخه ریمیک و بازسازی کامل و نسل هشتمی Shadow of the Colossus نیز به زودی عرضه خواهد شد و یک بار دیگر خواهیم توانست با کیفیت کامل یک بازی نسل هشتمی سوار بر اسب خود شده و به نبرد با کلوسی ها برویم. در نهایت باید گفت The Ico & Shadow of the Colossus Collection نامش را به عنوان یکی از کالکشن های ارزشمند و باکیفیت، در دفتر تاریخ صنعت و هنر بازی های رایانه ای برای همیشه ثبت نموده  و در لیست ما از “ارزشمندترین کالکشن های دنیای بازی” نیز با شایستگی رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.

۴ – Mass Effect Trilogy

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

Mass Effect Trilogy

سازنده: BioWare

ناشر: Electronic Arts

ژانر: Action RPG, Third Person Shooter 

محتوا: Mass Effect 2 ،Mass Effect و Mass Effect 3

پلتفرم مقصد:  PlayStation 3،  PC, Xbox 360

سال انتشار:  ۲۰۱۲   

امتیاز متا: Mass Effect : 91/100 – بازی Mass Effect 2: 94/100  – بازی Mass Effect 3 : 93/100 – بازی۸۷/۱۰۰ : Mass Effect Trilogy

مگر می شود که صحبت از برترین مجموعه و کالکشن و .. باشد و ۳ گانه ای که در آن ۳ تا از بهترین نقش آفرینی های تاریخ با متاهای ۹۱ و ۹۴ و ۹۳ قرار دارند در آن مطلب حضور نداشته باشد؟ ۳ گانه شاهکار ساخته بایوویر یعنی Mass Effect یکی از برترین سه گانه های سبک نقش آفرینی در تاریخ بازی های رایانه ای است. در تاریخ بازی های رایانه ای خیلی کم سراغ داریم سه گانه ای را که هر ۳ بازی آن متای بالای ۹۰ داشته باشند، اما این ۳ گانه شاهکار، تاریخ ساز و خاطره انگیز، موفق شده است تا چنین افتخاری را کسب کند و  یک موفقیت عظیم را در کارنامه یکی از برترین نقش آفرینی سازان دنیا یعنی بایوویر و کمپانی الکترونیک آرتز ثبت کرده است. نکته بسیار مهم در مورد این فرنچایز آن است که با انتشار نسخه های جدید هرگز کیفیتش پایین نیامد و ۳ بازی و ۳ شاهکار را در این ۳ گانه شاهد هستیم. ۳گانه ای که هر ۳ بازی آن یک شاهکار بی نظیر بوده اند و به حدی زیبا و بی نقص هستند که هنوز هم که هنوز است تجربه هر یک از آن ها از برترین بازی های این نسل نیز لذت بخش تر است. با “فرمانده شپرد” در این ۳ گانه عظیم و جذاب، در سراسر کهکشان سفر کرده ایم، مبارزه کرده ایم، متحد جمع کرده ایم، زمین را نجات داده ایم، عاشق شده ایم و البته گاهی دوستانمان را از دست داده ایم.

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

همچین ابهتی داشت فرمانده مون…

سری مس افکت از آن دست عناوینی است که تجربه آن و در واقع تجربه هر ۳ نسخه آن برای علاقمندان سبک نقش آفرینی از واجب نیز واجب تر است و قطعا تبدیل به یکی از برترین تجربه های هر شخصی که آن ها را بازی کرده خوهند شد. کالکشن ارزشمند این ۳گانه که امیدواریم در نسل هشتم هم روزی شاهد آن باشیم، در نسل هفتم عرضه شد و یکی از با ارزش ترین مجموعه های ممکن در تاریخ را پدید آورد. مجموعه ریمستر شده Mass Effect Trilogy توسط استودیو BioWare توسعه یافت و در سال ۲۰۱۲ توسط کمپانی Electronic Arts برای پلتفرم های PlayStation 3،  PC و Xbox 360 منتشر گردید. این کالکشن از عناوین Mass Effect 2 ،Mass Effect و Mass Effect 3 تشکیل شده است که در ژانر Action RPG و Third Person Shooter قرار دارند و در کنار هم یک مجموعه ارزشمند را تشکیل داده اند. داستان فوق العاده و چند لایه، روایت عالی، شخصیت های دوست داشتنی، شخصیت پردازی های بی نظیر، نقش بسیار بسیار واضح تصمیمات شما در رقم خوردن وقایع بازی و قرار دادن بازیباز در لحظاتی مرگبار برای گرفتن تصمیماتی کاملا خاکستری، گرافیک و جلوه های بصری فنی و هنری عالی، گیم پلی فوق العاده متنوع و اعتیادآور با مبارزاتی بسیار عمیق و جذاب و هیجان انگیز، لذت ناب گشت و گذار و اکتشاف در کهکشان، شخصی سازی های فوق العاده عالی، صداگذاری و موسیقی های شاهکار و بی نظیر، همه و همه در کنار هم وجود دارند و سبب شده اند تا یک مجموعه و یک کالکشن تقریبا بدون نقص به معنای واقعی را پدید آورند که Mass Effect Trilogy نام داشت.

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

انگار نخورد ها ولی دستگاه امتیاز رو ثبت کرد!!

 نقطه اوج این ۳ گانه بی نظیر و بهترین بازی در این کالکشن Mass Effect 2 است که نه فقط در سبک نقش آفرینی بلکه در واقع یکی از چند بازی برتر در تاریخ بازی های رایانه ای و عنوانی در حد بازی های بی تکرار تاریخ مثل بایوشاک است.  البته گمان نکنید که دو بازی دیگر این سری نیز دست کمی از بازی دوم دارند.  Mass Effect Trilogy پس از انتشار توانست تا پا جای پای عناوین اصلی خود گذاشته و موفقیت آن ها را مجددا تکرار نماید. این بازی از لحاظ بازخورد منتقدین و طرفداران این سری نیز کاملا عالی عمل کرده و مورد تحسین قرار گرفت. Mass Effect Trilogy سرانجام از مجموع امتیازات و نمرات خود موفق به کسب متای فوق العاده ۸۷/۱۰۰ (البته فقط ۳ نقد دارد و میانگین ۳ نمره را گرفته ایم) گردید تا نامش را به عنوان یکی از کالکشن های ارزشمند و باکیفیت در دفتر تاریخ صنعت و هنر بازی های رایانه ای برای همیشه ثبت نماید. باید اذعان داشت که کالکشن Mass Effect Trilogy یکی از با ارزش ترین و با کیفیت ترین مجموعه بازی ها و کالکشن های عناوین مختلف در دنیا قلمداد می گردد و در لیست ما از “ارزشمندترین کالکشن های دنیای بازی” با شایستگی رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

۳ –  Uncharted: Nathan Drake Collection

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

Uncharted: Nathan Drake Collection

سازنده:  Naughty Dog, Bluepoint Games

ناشر: Sony Interactive Entertainment

ژانر: Action Adventure, Third Person Shooter 

محتوا: UNCHARTED: Drake’s Fortune, UNCHARTED 2: Among Thieves و UNCHARTED 3: Drake’s Deception

پلتفرم مقصد:  PlayStation 4 

سال انتشار:  ۲۰۱۵   

امتیاز متا: UNCHARTED: Drake’s Fortune: 88/100 – بازی UNCHARTED 2: Among Thieves: 96/100  – بازی UNCHARTED 3: Drake’s Deception : 92/100 – بازی۸۶/۱۰۰ :Uncharted: Nathan Drake Collection

ناتی‌داگ در نسل هفتم و با خلق سری Uncharted کاری کرد کارستان (البته خب کارش هم کلا همین است!) و فرنچایزی را خلق کرد که قدرت و شکوه یک نسل را برای سونی و پلی استیشن ۳ به همراه داشت. کمتر استودیویی می‌تواند عنوانی و فرنچایزی را خلق کند که یک‌تنه فروش یک کنسول را کلی بالاتر ببرد و از منتقدینی که جدیدا بسیار سخت‌گیر شده‌اند و گاها انگار مرض خودبزرگ‌بینی دارند پشت سر هم امتیازات ۱۰۰ را دریافت کند. سونی باید خیلی خوشحال باشد که از این استودیوهای شاهکارساز، یکی از بهترین‌هایش به نام ناتی داگ را داراست. بعد از ۳ گانه شاهکار نسل هفتم و ورود به نسل هشتم بازی های رایانه ای، کاملا منطقی به نظر می رسید که سونی و ناتی داگ بخواهند کالکشن ۳ گانه ریمستر شده آنچارتد را برای نسل هشتم و کنسول پلی استیشن ۴ نیز عرضه نمایند و همین کار را نیز انجام دادند. مجموعه ریمستر شده Uncharted: Nathan Drake Collection توسط استودیو Naughty Dog و Bluepoint Games توسعه یافت و در سال ۲۰۱۵ توسط کمپانی Sony Interactive Entertainment برای پلتفرم PlayStation 4 منتشر گردید.

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

الهی تب کنی شاید پرستارت من باشم!!

این کالکشن از عناوین UNCHARTED: Drake’s Fortune, UNCHARTED 2: Among Thieves و UNCHARTED 3: Drake’s Deception تشکیل شده است که در ژانر Action Adventure و Third Person Shooter قرار دارند و در کنار هم یک مجموعه بی نهایت ارزشمند را تشکیل داده اند. جالب است بدانید که طبق آنالیزی که Digital Foundry بر اساس مقایسه‎ نسخه های نسل هشتمی بازی با نسخه‎‎های PS3 انجام داده بود، اعلام کرد که Uncharted: The Nathan Drake Collection اصلا و ابدا تنها یک پورت ساده نیست، زیرا بهبود و پیشرفت‎های جدید در تک‎تک صحنه های بازی کاملا آشکار است. همچنین Digital Foundry در‎باره‎ی استدیو Bluepoint Games که وظیفه‎ی بهینه سازی این بازی را از سوی Naughty Dog بر عهده داشت گفت: “شهرت Bluepoint Games، در باره‎ عملکرد عالی آن‎ها در تبدیل و بهینه سازی عناوین قدیمی برای پلتفرم‎های جدید است ولی با مجموعه‎ی Uncharted: The Nathan Drake Collection باید اذعان داشت که این بهترین عملکرد آن‌ها تاکنون بوده است.” 

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

۴۰۰ بار هم که بازی کرده باشی باز تا این صحنه رو می بینی میگی وای برم یه بار دیگه بازیش کنم… عجب شاهکارایی می سازه این سگ شیطون!!

در نسخه های نسل هشتمی بهبود چشمگیری را در مدل‎سازی‎های شخصیت Nathan Drake در هر سه بازی شاهد هستیم. Digital Foundry در این مورد در گزارش خود نوشت: “این منطقی است که انتظار گرافیک انسجام‎ یافته‌تری را بر‎اساس بهینه سازی مدل شخصیت‎ها در هر سه نسخه داشته باشیم و باید اذعان داشت این دقیقا همان چیزی است که در این مجموعه اتفاق افتاده است. علاوه بر بهبود در مدل‎های شخصیت اصلی بازی، دیگر جزئیات گرافیکی نیز کاملا بهینه شده‎اند. تعداد چشمگیری از تکسچرهای با‎کیفیت‎تر‎، جایگزین تکسچرهای قبلی در بازی شده اند. همچنین جلوه‎های ویژه‎ی گرافیکی مثل انفجارها و آتش نیز بهبود قابل ملاحظه‎ای داشته اند. جزئیات بسیار زیادی چه در مدل‎های گرافیکی مختلف بازی و چه در پس زمینه‎های بازی افزوده شده‎اند. قسمت‎های مختلف در گرافیک پیش زمینه‎ بازی، بهبودهای قابل ملاحظه‎ای را به خود دیده‎اند. شاید در یک نگاه سطحی، تک‎تک این بهبودها بلافاصله آشکار نشوند ولی به صورت کلی و در مجموع پیشرفت‎های بازی واقعا تاثیرگذار هستند.”

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

از بچگی کله خر، ببخشید کله خراب بود این نیتن!!

 هر سه نسخه‎ی بازی در Uncharted: The Nathan Drake Collection از وضوح تصویر full 1080p بهره‎مند گشته‎ و نرخ فریم‎ بازی ۶۰ فریم بر ثانیه می‎باشد. ارتقای کیفیت افکت‎های گرافیکی به ویژه در بخش ‎های مربوط به Uncharted2 واقعا چشمگیر است و همچنین تغییرات قابل ملاحظه‎ای در نورپردازی صحنه ها در نسخه های نسل هشتمی به چشم می‎خورد. Uncharted: Nathan Drake Collection پس از انتشار توانست تا پا جای پای عناوین اصلی خود گذاشته و موفقیت آن ها را مجددا تکرار نماید. این بازی از لحاظ بازخورد منتقدین و طرفداران این سری نیز کاملا عالی عمل کرده و مورد تحسین قرار گرفت. Uncharted: Nathan Drake Collection سرانجام از مجموع امتیازات و نمرات خود موفق به کسب متای فوق العاده ۸۶/۱۰۰ گردید تا نامش را به عنوان یکی از کالکشن های ارزشمند و باکیفیت در دفتر تاریخ صنعت و هنر بازی های رایانه ای برای همیشه ثبت نماید. بی تردید بازی Uncharted: Nathan Drake Collection یکی از با ارزش ترین و با کیفیت ترین مجموعه بازی ها و کالکشن های عناوین مختلف در دنیا قلمداد می گردد و در لیست ما از “ارزشمندترین کالکشن های دنیای بازی” با شایستگی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

۲ – God of War Collection

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

God of War Collection

سازنده: (SCE Santa Monica Studio , Bluepoint Games (PS3); Sanzaru Games (Vita

ناشر: Sony Computer Entertainment

ژانر:  Hack and Slash

محتوا: God of War و God of War II

پلتفرم مقصد: PlayStation 3, PlayStation Vita  

سال انتشار:  ۲۰۰۹   

امتیاز متا: God of War II: 93/100 – بازی God of War: 94/100  – بازی God of War Collection : 91/100

 دو بازی نخست سری خدای جنگ در نسل ششم یک انقلاب عظیم در سبک هک اند اسلش ایجاد کردند و توانستند تا فرنچایزی را خلق کنند که در طول سال ها از زمان اولین نسخه خود تاکنون همواره به عنوان برترین فرنچایز هک اند اسلش تاریخ شناخته شود. با ورود به نسل هفتم و دوران کنسول قدرتمند پلی استیشن ۳، بسیاری از بازیبازان که تازه در این نسل کنسول پلی استیشن را خریداری کرده بودند آرزو داشتند که بتوانند نسخه اول و دوم این سری را به صورت ریمستر و HD شده در نسل هفتم تجربه نمایند و این گونه به استقبال نسخه سوم سری که تبدیل به یکی از شاهکارهای تاریخ و برترین بازی هک اند اسلش تاریخ شد، بروند.

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

مگه اصلا “خشم” از تو خفن تر هم داریم؟ اصلا تو خشمی خودت.. خشم ادای تو رو در میاره!!

خوشبختانه نیز سونی همین کار را انجام داد و بازی اول و دوم را در قالب یک مجموعه برای نسل هفتم بر روی بلوری در دسترس طرفداران قرار داد. مجموعه ریمستر شده God of War Collection توسط استودیو (SCE Santa Monica Studio ،Bluepoint Games (PS3 و  (Sanzaru Games (Vita توسعه یافت و در سال ۲۰۰۹ توسط Sony Computer Entertainment برای پلتفرم های PlayStation 3 و PlayStation Vita منتشر گردید. این کالکشن از عناوین God of War و God of War II تشکیل شده است که در ژانر  Hack and Slash قرار دارند و در کنار هم یک مجموعه بی نهایت ارزشمند را تشکیل داده اند. این مجموعه بعدا در نسخه مخصوصی از بازی گاد او وار ۳ با نام God of War III Ultimate Trilogy Edition نیز قرار گرفت. لازم به ذکر است که God of War Collection، اولین مجموعه از روند “Classics HD ” شرکت سونی بود که بعد از این مجموعه سرعت و شدت بیشتری هم یافت و تا به امروز خیلی از شاهکارهای کلاسیک سونی را به صورت HD و ریمستر و حتی ریمیک تجربه کرده ایم.

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

تو دعوای پدر و پسر دخالت نکنید!! البته نمی تونید هم دخالت کنید اصلا…

God of War Collection پس از انتشار توانست فوق العاده عمل کرده و موفقیت دو بازی اصلی و اولیه سری را مجددا تکرار نماید. این بازی از لحاظ بازخورد منتقدین و طرفداران این سری نیز کاملا عالی عمل کرده و مورد تحسین قرار گرفت. God of War Collection سرانجام از مجموع امتیازات و نمرات خود موفق به کسب متای فوق العاده ۹۱/۱۰۰ گردید تا نامش را به عنوان یکی از کالکشن های ارزشمند و باکیفیت در دفتر تاریخ صنعت و هنر بازی های رایانه ای برای همیشه ثبت نماید. تا به امروز و از زمان عرضه نخستین بازی این سری در نسل ششم، ۳ کالکشن گوناگون از این فرنچایز عرضه گردیده است که هر ۳ تای این کالکشن ها در نسل هفتم و برای کنسول پلی استیشن ۳ بوده اند و البته بعدا ۲ تای آنها برای ویتا نیز پورت شد. یکی از این مجموعه ها همین God of War Collection است که در مورد آن توضیح دادیم.

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

کالکشن دوم که God of War: Origins Collection (در اروپا نام آن God of War Collection – Volume II است) نام دارد شامل پورت ریمستر شده بازی های Chains of Olympus و Ghost of Sparta (بازی های PSP) است. مجموعه سوم که کامل ترین نیز به حساب می آید، God of War Saga است که شامل ۵ بازی God of War, God of War II, God of War III, Chains of Olympus, و Ghost of Sparta می باشد و برای کنسول پلی استیشن ۳ عرضه گردید که مجموعه ای فوق العاده برای طرفداران این سری است و این کالکشن نیز می توانست در این مطلب قرار بگیرد اما به جهت بازخوردها و امتیازات بهتر God of War Collection، آن را به عنوان نماینده مجموعه های این سری در این مطلب انتخاب کردیم. در نهایت نیز باید گفت هیچ شکی نیست God of War Collection یکی از با ارزش ترین و با کیفیت ترین مجموعه بازی ها و کالکشن های عناوین مختلف در دنیا قلمداد می گردد و در لیست ما از “ارزشمندترین کالکشن های دنیای بازی” با شایستگی رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

۱ –  Bioshock: The Collection

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

Bioshock: The Collection

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

سازنده:  Irrational Games ,2K Australia ,2K Marin

ناشر: ۲K Games

ژانر:  Action Adventure – First Person Shooter

محتوا: Bioshock و Bioshock 2 و BioShock Infinite

پلتفرم مقصد:  PlayStation 4, Xbox One, Microsoft Windows, Mac

سال انتشار:  ۲۰۱۶

امتیاز متا:  Bioshock : 96/100  –  بازی Bioshock 2 : 88/100  – بازی BioShock Infinite : 94/100 – بازی Bioshock: The Collection : 84/100

بارها گفته ام و دوباره هم می گویم. دوستان عزیز دارک سولز بازی نکنید، بلادبورن بازی نکنید، آنچارتد و لست او اس و اسکایریم و ویچر بازی نکنید، اصلا مهم نیست… اما هرگز و هرگز از “BioShock” نگذرید. اگر می خواهید در کنار یک گیم پلی بی نظیر، چیزی به اندوخته های ذهنی و داشته های فکریتان اضافه شود، اگر می خواهید جهان بینی و نوع نگرش و دامنه دیدتان به دنیا دستخوش تغییر شده و و ارتقا یابد، تحت هیچ شرایطی از “BioShock” عبور نکنید و حتی از یک نوشته و فایل صوتی در بازی نیز نگذرید. سپس زمانی که بازی را به پایان می رسانید با دو دست سرتان را گرفته اید و نمی دانید از خوشحالی تجربه چنین بازی فریاد خنده سر دهید و یا از نبوغ بی پایان و دردناک کن لوین قطرات اشک بر گونه تان سرازیر شود.

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

ای کاش ای کاش ای کاش بازم یه روز یه نسخه جدید از بایوشاک رو ببینی که که کن لوین ساخته باشه…

وقتی از پای بازی کردن BioShock بلند می شوید و آن را به اتمام می رسانید گیمر دیگری هستید و سطح استانداردهایتان بالا می رود و اگر بلافاصله یک شوتر نظامی بکش بکش و بیهوده را بازی کنید حس می کنید که دارند به شما فحش می دهند، زیرا سطحتان و سطح سلیقه تان بالاتر رفته و سختگیرتر شده اید. دیگر کمتر پیش می آید بعد از BioShock به داستانی بگویید شاهکار. دیگر به هر شهری نمی گویید طراحی هنری بی نظیر دارد، به هر انتخابی نمی گویید انتخاب سخت، به هر شوتر و اکشن اول شخصی نمی گویید جذاب و متنوع و خلاصه این که تعریف شاهکار در ذهنتان یک سطح بالاتر می رود.

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

اصلا کدوم ذهن می تونه موجودی مثل بیگ ددی رو خلق کنه و تازه بیاد ربط مستقیمش بده به شخصیتی مثل لیتل سیستر.. این اصلا بازی نیست.. یه ارائه کار از یک نابغه اس که این دنیا برای ذهن و هنرش خیلی خیلی کوچیکه…

دوستان کلمه به کلمه این حرف هایی که می زنم را واقعا حس خواهید کرد یا حس کرده اید و می دانید عینا همینطور است. برخی کسانی که اخیرا به خاطر توصیه من به سراغ تجربه کالکشن BioShock رفتند، طوری شیفته و شیدای این سری شدند که واقعا از شوقشان من نیز به وجد آمده بودم و تشکر پشت تشکر بود که برایم می رسید و خوشحال بودم که توانسته ام برخی از دوستانم را به سمت تجربه ای بفرستم که در کل زندگی و دید آن ها به دنیا تاثیر می گذارد و فکرشان را باز تر می کند. بعد از تجربه BioShock شاید خیلی ها را در بازیسازی استاد بدانید و واقعا هم استاد هستند، ولی کن لوین را جور دیگری خواهید دید و نبوغ او را طور دیگری می بینید. نابغه ای که بر سر ساخت این فرنچایز زندگی و عمرش را گذاشت و زود پیر شد زیرا از شیره وجودش در این بازی استفاده کرد و دردهایش را در بازی خرج کرد.

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

هر بازی که نکردید فدای سرتون… متاسفم براتون اگر بایوشاک رو بازی نکردید…

وقتی عناوین BioShock را تمام می کنید و بر می خیزید، دقیقا یک حس افتخار کردن به خود را دارید و با خود می گویید “خدایا شکرت که گیمر هستم” و “چقدر خفنه گیمر بودن” و “چقدر خوبم من.” بعد از BioShock اگر کسی بگوید بازی برای بچه هاست و … دیگر اصلا حتی مثل قدیم نمی ایستید که با او بحث کنید و فقط با نیشخندی پاسخش را می دهید و در حالی که دارید به BioShock فکر می کنید با خود می گویید “اینا چی می دونن”، “خوش به حالم که گیمرم و BioShock بازی کردم.” مجموعه ریمستر شده Bioshock: The Collection توسط استودیو Irrational Games ,2K Australia و ۲K Marin توسعه یافت و در سال ۲۰۱۶ توسط کمپانی ۲K Games برای پلتفرم های PlayStation 4, Xbox One, Microsoft Windows و Mac منتشر گردید. این کالکشن از عناوین شاهکار و بی نظیر Bioshock و Bioshock 2 و BioShock Infinite تشکیل شده است که در ژانر Action Adventure و First Person Shooter قرار دارند و در کنار هم یک مجموعه بی نهایت ارزشمند را تشکیل داده اند که کلمات چندان توانایی صحبت از ارزش آن ها را ندارد.

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

یکی از بزرگترین آرزوهام اینه که یه روز کن لوین رو ببینم و بهش بگم “ناراحت نباش. هر کی ندونه من می دونم که ذهن و فکر و هنر تو خیلی خیلی بزرگتر از این صنعت گیم و دنیای زندگی ماست. مرسی که زندگیمو عوض کردی. مرسی که دیدمو تغییر دادی. مرسی که کاری کردی که سال ها و سال ها فکر کنم به این که چی خلق کردی. مرسی که بایوشاک رو ساختی.”

Bioshock: The Collection پس از انتشار توانست تا پا جای پای عناوین اصلی خود گذاشته و موفقیت آن ها را (البته نه از نظر امتیاز) تکرار نماید. این بازی از لحاظ بازخورد منتقدین و طرفداران این سری نیز کاملا عالی عمل کرده و مورد تحسین قرار گرفت. Bioshock: The Collection سرانجام از مجموع امتیازات و نمرات خود موفق به کسب متای فوق العاده ۸۴/۱۰۰ گردید تا نامش را به عنوان یکی از کالکشن های بی نهایت ارزشمند و باکیفیت، در دفتر تاریخ صنعت و هنر بازی های رایانه ای برای همیشه ثبت نماید. تمامی کالکشن هایی که تا به اینجای لیست برای شما عزیزان نام بردم همگی مجموعه هایی فوق العاده و بعضا شاهکار هستند اما کالکشن BioShock اصلا یک چیز دیگر است و یک سطح دیگر است و فراتر از کلمه است. ریمستر شدن ۳ بازی بایوشاک در نسل هشتم مانند یک نعمت الهی است که تنها و تنها کسانی که آن را تجربه کرده اند می دانند وقتی می گویم نعمت الهی، یعنی واقعا و دقیقا همین کلمه. کسانی هم که آن را بازی نکرده اند و راحت از کنار این مجموعه در نسل هشتم می گذرند و به جایش یک بازی دیگر می خرند باید بگویم که خودتان نمی خواهید چشم بصیرتتان باز شود و تا بایوشاک بازی نکرده اید قطعا بخشی از فلسفه و جهان بینی و دنیای گیمری شما خالی است و مثل یک نقطه سیاه و تاریک باقی می ماند.

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

کن لوین نابغه ایست فراتر از صنعت گیم و فلسفه و جامعه شناسی و طراحی و سیستم های حکومتی و…

 Bioshock: The Collection در لیست من با اختلاف خیلی خیلی زیاد نسبت به حتی شماره دوم و بعدی ها در جایگاه نخست ارزشمندترین و برترین و زیباترین و با کیفیت ترین کالکشن تاریخ بازی های رایانه ای قرار می گیرد و اصلا هم کاری به این موضوع مسخره نداشته باشید که ۳ بازی با متاهای ۹۶ و ۹۴ و ۸۸ آمده اند و در یک مجموعه جمع شده اند و ارتقای گرافیکی یافته اند و دقیقا همان کیفیت بازی را تازه با ارتقای گرافیکی نشان می دهند ولی متای کالکشن شده است ۸۴، نداشته باشید!!! مسخره است دیگر.. مسخره. اگر گیمر نسل هشتم هستید و Bioshock: The Collection را تجربه نکرده اید و دنبال شاهکار می گردید، بهترین جمله و شعری که به یادم می آید این است که “آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم.. یار در خانه و ما گرد جهان می گردیم.” هیچ گونه شک و شبهه ای لااقل برای من وجود ندارد که اگر از لحاظ ارزشی بخواهیم برترین و ارزشمندترین کالکشن های دنیای بازی را رده بندی کنیم عنوان Bioshock: The Collection واقعا چند سر و گردن از دیگر  کالکشن ها بالاتر قرار می گیرد.

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

بازیسازهای نابغه زیاد داریم اما کن لوین جزو اونا نیست، چون ذهن و هنر این بشر فراتر از سطح معمولی این دنیاس…

KhafiBehzad zargaryAlireza🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا
مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا
مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا
مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا
مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Unknown9 گفت:

    آنچارتد دیگه نباید بالاتر از متال گیر باشه خدایی

    Khafi
    • سلام خدمت شما. مرسی از نظرتون. والا عرض کنم خدمتتون که به غیر از رتبه اول که خب برام کلا زمین تا اسمون از بقیه جلوتره، گاد و انچارتد و متال گیر و شدو او کلوسوس رو نمیتونم خیلی با فاصله یا دقیق بگم کدوم بهترن و واقعا شاید یه بار دیگه بنویسم رتبه این چند تا با هم جابجا بشه. در واقع شایدا این علاقه شخصیه که رتبه این چند تا رو تعیین کرده وگرنه هرگز نمیگم که متال گیر از گاد او وار یا انچارتد بدتره یا بهتره و … اینا شاهکارهای تاریخ هستن و زیاد بهتر و بدتر براشون صدق نمی کنه. حتی هیلو هم همینطور. شاید اگر من هیلو رو بازی کرده بودم الان اون به جای انچارتد سوم بود. کلا منظورم اینه که مهم این ۹ تا کالکشن هستن که به عنوان ۹ کالکشن برتر دنیا انتخاب کردم و در اکثر لیست ها و ویدئوها هم که بیینید همینا هستن تقریبا. حالا دیگه مهم نیست کدوم سومه یا چهارم و.. چون این عددبندی توی هر لیستی که ببینید فرق میکنه و اگر کسی بگه به طور ۱۰۰ درصد علاقه شخصیش رو از لیست حذف کرده قطعا اشتباه می کنه و علاقه شخصی هم دخیله. مثلا شما اگر می نوشتید خب مثلا متال گیر می شد اول که در اون صورت هم باز جای حرفی نبود چون مگه متال گیر کم اسمیه که نتونه اول باشه. بیشتر این طور نگاه کنید که اینا ۹ تا کالکشن برتر هستن و حالا شاید توی رتبه بندی اختلاف نظر بین همه وجود داشته باشه

      • درود آقای بابابی،خسته نباشید مقالتون فوقولعاده بود
        بین اینا به جز هیلو همه رو بازی کردم،همشون عالی و فوقولعادن مخصوصا گاد آو وار،آنچارتد و The Ico & Shadow of the Colossus Collection ،متال گیر هم که جای خود داره
        تو سری قبلی همین مقاله که ۹تای دوم بود جوابم رو دادید ولی به نظرم جا داره resident evil ، Prince Of Persia و مکس پین هم باشه یا حتی Witcher،وقتی مس افکت هست چرا اینا نباشه

        • سلام خدمت شما امیر جان. تشکر میکنم از لطفتون و این که لطف می کنید مقاله رو می خونید و نظر میذارید. خیلی محبت دارید به بنده.
          بنده هم مثل شما فقط هیلو رو بازی نکردم.
          بله در مقاله قبلی گفتم که این بازی ها که فرمخودید واقعا بی نظیرن و اگر کالکشن فیزیکی داشته باشن کاملا میتونن در لیسن باشن و در جایگاه های خیلی عالی. باز هم ممنونم امیر جان

      • Im Joel گفت:

        سلام اقای بابایی مقالتون خیلی عالی بود .. یه سوال بین این ۲ کارت گرافیک کدومو بخرم :
        ۱-ASUS EX-GTX1050TI-O4G
        ۲-MSI GTX 1050 TI GAMING X 4G
        (یا کارت گرافیک دیگه ای تا این رنج قیمت ۱٫۳۰۰,۰۰۰
        سی پی یو که می خوام بگیرم هم اینه :Core i5-7400
        مادربرد : MSI H170 Gaming M3
        بعد این سیستم با هم سازگاری داره ؟؟
        ممنون

    • all pacino گفت:

      خیلی دوست داشتم Metal Gear Solid 3: Snake Eater رو یک بار دیگه با گرافیک و جزئیات بیشتر این بار تو نسل ۸ بازی کنم خداییش آخرت بازی بود به نظرم بهترین بازی کوجیما بود نه اینکه بقیه متال گیرها بد باشن نه بقیشون هم شاهکارن ولی این نسخه یه سر وگردن از همشون بالاتر بود اون سکانس پایانی مبارزه اسنیک و باس خیلی حماسی بود سکانس های احساسی و زیبا زیاد داشت یه جای دیگه که اسنیک تو مسیر رودخانه راه میرفت و جنازه تمام کسانی که کشته بود از کنارش رد میشد خدایی مرز بین فیلم و بازی رو شکست و حتی فراتر رفت ای کاش میتونستیم ریمسترش رو یکبار دیگه بریم

  • Godofwar0385 گفت:

    جاجان اقا سعید عالی دمتون گرم داشتم دنبال کالکشن گاد میگشتم که دیدم واقعا کارتون عالی گیف گاداف وار یکی از هیجان انگیزترین صحنه هاس اصلا باور کنید یه رفیقی داشتم فقط به خاطر همین جاش که الان شما گیفش کردید اولین بار دید و عاشق گاد شد و واقعا کالکشن بی نقص و خوبی در کنار کالکشن انچارتد بود بسیار عالی ممنون از زحماتتون کلا هر چی مقاله مینویسید عالیه مخصوصاگاد اعظم

    • سلام و درود خدمت شما. خیلی ممنونم از لطفتون که مطالعه فرمودید مقاله رو. خوشحالم که بازی مورد علاقتون توی لیست دوم هست و نظرمون هم مثل هم هست. بنده هم این صحنه رو واقعا دوسش دارم و انتهای خشم کریتوس رو در خودش داره. خیلی متشکر از نظرتون. انشالله که همیشه رضایت داشته باشید از مقالات.

  • Farzad07 گفت:

    درود به سعید اقا بابایی بابت مقاله ی عالی
    کاملا با رتبه بندی موافقم و به نظرم ۵ تای اول هر کدومشون میتونن شماره ی ۱ این لیست باشن

  • biosoroushock گفت:

    درود بر شما آقای آقابابایی هر وقت مقالاتتون رو میخونم نهایت لذت رو میبرم جدای از قلم زیباتون جز معدود افرادی هستید که عظمت و هنر بایوشاک رو درک کردید و ازش دفاع میکنید که در واقع نشان از شعور و فهم بالای شما داره لیست و جایگاه تک تک عناوین عالیه و جای بحثی نداره ممنون از زحماتتون

    • درود بر شما سروش جان. بسیار متشکرم از محبتی که دارید به بنده و باید بگم واقعا لذت می برم از دیدن کسی که بزرگی و عظمت بایوشاک رو درک کرده و می دونه که اصلا این بازی بحثش از هر چی شاهکاره جداس و اصلا فقط بازی نیست که بگیم بهترین بازی هست یا نه. بایوشاک شاید یکی از دو ۳ مدیای برتر در کل صنعت سرگرمی اعم از سینما و بازی و تئاتر و نقشی و موسیقی و انیمیشن و … هست. همیشه نظرم طوریه که هر کس باید هر چی دوست داره بازی کنه و اصلا مهم نیست چی رو بازی کردین یا نکردین چون نهایتاش یه بازی شاهکار رو از دست میدین ولی اینقدر شجاعت دارم که بگم متاسفم واسه کسی که بایوشاک رو ول میکنه و میره یه بازی معمولی تکراری رو بازی میکنه. نه این که بازی کردن اون شوتر تکراری ایراد باشه چون منم بازی میکنم ولی بازی نکردن بایوشاکه که یه ضعف و یه نقطه سیاه بزرگ پاک نشدنی در کارنامه گیمری هر فردیه که وقتی بازیش کنه تبدیل میشه به روشن ترین نقطه کارنامه گیمری اون فرد. خیلی خیلی راحت می تونم دو جلد کتاب کامل فقط در مورد یه نسخه از بایوشاک و فقط شهر رپچر بنویسم و باز هم میدونم کلی حرف نگفته می مونه. مطمئنم اگر روزی کن لوین رو ببینم اشک توی چشام جمع میشه از بزرگی این شخص و از تواضعی که داره و یه بار نگفت بازی من حتی خوبه. بسیار ممنونم از شعور بالا و شخصیت و فهم عمیق شما که حتی نام کاربریتون یاداور شاهکاری بی تکرار در کل عرصه های هنری تاریخه. یک دنیا ممنونم سروش عزیز

  • Clydesh گفت:

    مثل همیشه مقالتون عالی بود مخصوصا قسمت دافی 😀 😀
    آخه چرا کالکشن Mass Effect واسه این نسل نمیدین لعنتیا

  • مازیار گفت:

    خیلی ممنونم از جناب آقابابایی عزیز بابت مقاله،لذت زیادی میبرم وقتی مقالات شاهکارتونو میخونم خیلی لذت میبرم،درضمن اون طنز هایی که زیر عکسا گذاشتید عالی بودند مخصوصا اتزیو.
    نمیدونم چرا بیشتر کالکشنا فقط برای کنسولا میان وبرایpcنمیان؟

    • DanteofSparda گفت:

      خب کالکشنها مجموعه ای از چند تا بازی قدیمیتر هستن و برای یه کنسول نسل جدیدتر میان پس باید برای اون کنسول دوباره بومی سازی بشن ولی پیسی چون backwards compatibility با همه ی بازی ها داره دیگه نمیخواد دوباره براش ساخته بشه چون بازی ها از قبل روش موجودن با قیمت خیای کمتر چون مدتی از انتشارشون میگذره و اگه بخواین همه ی اونارو باهم بخرید حتی ممکنه ۴۰دلار هم نشه(مخصوصا اگه ریجن استیمتون رو روی روسیه یا هند بزارین) 🙂

    • سلام و درود خدمت شما. خیلی متشکرم از محبتتون و لطفی که دارید به من. باعث افتخارم هست که می خونید مقالاتم رو و وقت ارزشمندتون رو برای نظر دادن هم میذارید. یک دنیا ممنونم. خوشحالم از طنز هم رضایت داشتید.
      والا فکر میکنم چون پی سی نیاز نداره زیاد و خیلی بازی ها با یکی دو اپدیت و ماد گرافیکی از ارتقا یافته هم ارتقا یافته تر میشن و انگار نسشخه جدید هستن. کلا سیستم کنسول و پی سی با هم فرق داره و هر کدوم برتری ها و ضعف های خودشونو دارن و باید دید مخاطب کدوم براش راحت تره و چیا براش مهم ترن.

  • سپاس آقا سعید من که الان مشغول تجربه دوباره Nathan Drake Collection و shadow of colossusم.جدا از خوندن مقالات شما و بقیه دوستان محترم گیمفا لذت می برم موفق باشید

  • مرسی آقا سعید خسته نباشید.
    کالکشنای توی این لیست و بازی هاشون، به قدری شاهکار هستند که من اگه بخوام راجع بهشون کامنت بدم باید همش بنویسم و بنویسم بنویسم
    با دیدن این مقاله واقعا یه لحظه عظمت گیم رو جلو چشمام دیدم،اونم در حالی که خیلی از شاهکار ها ازشون کالکشن تولید نشده

    • درود بر شما امیر جان. خیلی متشکرم. سلامت باشید انشالله. ممنون امیر جان که همیشه مقالاتم رو می خونید و نظر میذارید و بابتش بسیار متشکرم ازتون.
      واقعا امیر جان عظمت گیم هر روز بیشتر برای ادم واضح میشه و وقتی به جمله گیم برای بچه هاس فکر میکنیم هر روز این جمله مسخره تر از دیروزه

  • 2K.Firaxis گفت:

    بازم جا داره بگیم اقا جمع کنید برید با این بازیای کشکیتون!! ناموسا خودشونم نمیتونن چیزی که خودشون قبلا ساختن رو دوباره بسازن!! Wtf حداقل مس افکت رو ریمستر کنید خدا لعتتون کنه، شما که دیگه کمپانیتون بخاطر پول پرستی به باد رفته این مس افکتم ریمستر کنید اصلا کالکشن پیشکش تک تک هم بخواین تو پاچه ملت کنید باز من یکی خریدارشم!! البته triology ریمستد شده نبود فکر کنم شما گفتید ریمستر شده(؟)
    در مورد بایوشاکم کلا حرفی نمیمونه قیمت فوق العاده کیفیت ساخت بالا و محتوا بی نظیر، طبیعیه اول هم باشه اصلا از نظر فنی هم بخوایم صرفا نگاه کنیم این کالکشن دو خوبی داره یک اینکه ریمستر شده هست و دوم اینکه کیفیت ریمسترش هم بالاست. حق داره باشه، اما از حق نگذریم تیم کن لوین هم کارشون درسته هیچکس به خوبی اونها نمیتونست فضای مرده ای مثل رپچر توی ۲ رو به این خوبی بسازه… کن لوین هم که دیگه حرفی برای گفتن نمیزاره… کلا ۲K چیز خوبیه اگر سونی رو کنار بزاریم ۲k games رتبه دوم توی داشتن کالکشن های با ارزش داره. (تو این لیست)
    با این که ۲بازی که فکر میکردم تو لیست باشن، حظور ندارن جا داره یادی ازشون بکنم
    Bayonetta 1 & 2 که به تازگی برای سوییچ منتشر شده، دوستان، خواهش میکنم از دست ندین
    Dark Siders Death & War (Fury’s Collectiom) من از نبودن این یکم تعجب کردم البته، آقا سعید خیلی طرفدار دارک سایدرز بود واسه همین شاید! :laugh:
    اگر من خودم رو جای نویسنده قرار بدم شاید واقعا همین بازیا رو توی لیستم قرار ندم، اما گفتم که یادی کنیم!
    مورد انتظار ترین کالکشن برای خودم Final Fantasy Lightning Collection هست امیدوارم که معرفی و عرضه بشه!
    در آخرم جا داره از استاد اقابابایی تشکر کنم، مقالات شما عالی هست و تقریبا هر خواننده ای قبول داره چه کسی که برای اولین بار خونده باشه چه قدیمی های گیمفایی که هنوز اینجا توی جمعمون هستن! راستی جدیدا ویدیو توی آپارات اپلود نکردین؟ یا من متوجه نشدم؟ چونکه نوتیفیکیشن میومد من معمولا دنبال میکردم اونها رو.

    • سلام و عرض ادب و احترام حضورتون. باز هم باعث افتخارم هست که نظرتون رو میخونم در مقاله م و واقعا سپاسگزارم از این همه لطف و محبت و القابی که با بزرگواری تمام به بنده میدین و من رو شرمنده می کنید. همین که می خونید مقالاتم رو من تا همیشه مدیونتون هستم و خواهم بود و دیگه بقیه اش واقعا قابل جبران نیست. بسیار بسیار متشکر و ممنونم. واقعا برام ارزش داره خوندن نظراتتون.
      در مورد ویدئو هم باید بگم که خب دیگه پیش حالا که میدونم که شما دنبال می کنید ویدئوها رو خیلی مسئولیتم سنگین تر شد و باید خیلی زودتر بذارم ویدئو و دقت کنم بیشتر در کیفیتشون. راستش وقتی میبینید که گاها دیر میذارم ویدئو به این خاطره که شاید چیز ارزشمندی نمی بینم وگرنه تا ببینم سرعا قرار میدم. نمیخوام با ویدئوی بیخود و الکی پر کنم صفحه رو. سعی میکنم زودتر براتون ویدئوهای جذاب قرار بدم حتما. بسیار متشکرم که ویدئوها رو هم دنبال می کنید.
      در مورد مس افکت و کن لوین و تیم کن لوین و شرکت ۲ کی کاملا باهاتون موافقم و اصلا یه علاقه عجیبی دارم به این کمپانی. در مورد دارک سایدرز هم بگم دمتتون که واسه این نذاشتم که چون فیزیکی نداره نسخه کالکشن وگرنه هر دو بازی یک و دو رو در مقاله برترین ریمسترهای تاریخ که تک بازی هستن و بعدا براتون منتشر میشه قرار دادم.
      در نهاغیت بسیار ممنونم از نظر زیباتون.

  • Mr Hill93 گفت:

    این دو بخش مقاله بسیار زیبا بود واقعا چ کالکشن هایی ک عرضه شد و چ خاطراتی با این کالکشن ها دوباره زنده شد
    بایوشاک کالکشن هم ک بی نظیر بود من بعد از تموم کردن هر قسمتش واقعا تو فکر میرفتم ولی بعد از پایان اینفینیت رفتم تو حالت اغما اینقدر ک فلسفه پایان بازی سنگین بود 😎

    ممنون بابت مقاله های خوبه تون ک یکی از یکی دیگه بهتره

  • Mr.wake گفت:

    من یه گیمر وابسته ام، وابسته استاد کن لوین و بایوشاک :inlove:
    وا از کمپانی ۲k بخاطر نساختن سری جدید شکایتم رو به خدا میبرم

  • خسته نباشی سعیدجان…بسیار عالی بود…سخته واقعا سخته که بخوایم از بینشون بهترین رو انتخاب کنیم چون بعضیاشون در کنار همدیگه میتونن اول باشن.ولی برای من آنچارتد بالاتر قرار میگیره وقتی به آدرنالینی که آنچارتد ۲ تو خونم ریخت و هوشی که از سرم با دیدن بیابان ربع الخالی تو نسخه سوم پرید نمیتونم با هیچ بازی دیگه ای مقایسه کنم…بعد اون هم گاد و اتزیو…ممنون سعیدجان بابت مقاله های تاپ و زیبا…لذت نسل هفتمو هنوز برامون زنده نگه میداری دمت گرم…موفق باشی

    • عرض ادب خدمت معین عزیز و گل. خیلی ممنونم معیت جان. سلامت باشید انشالله. لطف می کنید که می خونید مقالاتم رو و باعث افتخارم هست. انشالله لایق لطفتون باشم.
      قطعا انچارتد اگر اول هم باشه هیچ گونه عیب و ایرادی نیست و کاملا لایق هست. باز هم ممنونم معین عزیز

  • سعید جان خسته نباشی مقاله بسیار جامع و کاملی بود مثل همیشه عالی :yes: :yes:

  • Rango گفت:

    درود بر جناب آقابابایی عزیز.
    واقعا در مورد حرف های که در مورد سری اساسینز کرید و یوبیسافت گفتید شدیدا موافقم واقعا از محدود نویسنده گانی هستید که که حرف حقیقت در رگهای نوشته های تان جاریست و مانند اکثر نویسنده گانی که میخواهند خودشون رو یک چیزی نشان بدهند می آیند و از اساسینز کرید و یوبیسافت بد میگویند و خودشون رو بزرگ فکر میکنند نیستید که این شرافت و بزرگواری شما را نشان میدهد و به همین خاطر هست که نویسنده ی مورد علاقه ی من و خیلی های دیگر هستید. و واقعا از از صمیم قلب از شما متشکرم.

    و در ضمن ، فکر کنم کالکشن سه گانه ی مدرن وارفیر هم برای نسل هفت منتشر شده.

    • سلام عرض میکنم خدمت شما فایز جان. یک دنیا ممنون که همیشه دقت دارید به مقالات و نوشته های من و واقعا ممنون که همیشه داخل و عمق موضوع رو می بینید و می دونید که هرگز به خاطر خوشحال یا ناراحت شدن عده ای حرف و نظر توی دلم رو عوض نمی کنم و هر چی باشه میگم حتی اگر به ضرر خودم هم باشه. واقعا قلمی که توسط کلی ادم خونده میشه باید شرافت و اصالت داشته باشه و حق ندارم من که بخوام الکی و بر اساس جوی که هست حرفی رو بزندر حالی که توی دلم اون نیست. مطمئن باشید فایز عزیز که هیچ وقت دروغ یا خلاف اون چیزی که توی دلم هستع رو از من نخواهید شنید و یک دنیا سپاسگزارم که شما این موضوع رو درک کردید و من رو می شناسید کاملا. از صمیم قلب به خودم افتخار میکنم که افرادی مثل شما مقالاتم رو دنبال می کنند و می خونند. انشالله لایق لطفتون باشم. در مورد اساسین خوشحالم که نظرمون مثل هم هست. و شما هم این موضوع رو قبول دارید.
      والا نمیدونستم که من کالکشن کال اف توی نسل هفتم به صورت فیزیکی منتشر شده و وجود داره.

  • OLDBOY. گفت:

    ببخشید بابت اسپم
    اقا من بازی for honor رو ازاستیم خریدم ولی فقط زبان روسی و چینی داره
    چیکار کنم زبان انگلیسی به بازی اضافه بشه؟؟
    ممنون میشم کمکم کنید

    • DanteofSparda گفت:

      متاسفانه یوبیسافت برای جلوگیری از خریده شدن بازیهاش با قیمت کمتر توسط مردم از ریجن های ارزانتر فقط زبان بومی همون منطقه رو برای بازی های خریده شده از اون منطقه قرار میده.(ولی این کار رو فقط یوبیسافت انجام میده اونم برای بعضی بازیهاش) 😕 🙁

    • FMR گفت:

      باید به طور جداگانه فایل های صوت و زبان انگلیسی رو از یه سایت دانلود کنید و به پوشه های بازی انتقال بدید فقط کافیه یه سرچ کوچیک توی یو_تیوب بکنید تا صدها راه حل براتون باز بشه!

  • خسته نباشی سعید جان.
    مثل همیشه عالی بود! توضیحات بسیار خوب و دقیقی بابت هر بازی داده بودی.
    با اجازه منم این بازی ها رو به لیست اضافه میکنم
    Metroid Prime Trilogy
    Bayonetta 1,2
    Rare Replay
    Legend of Zelda Collector’s Edition

    • سلام و عرض ادب خدمت شما. خیلی متشکرم ازتون. سلامت باشید انشالله.
      ممنون از عناوینی که اشاره فرمودید و قطعا چون زیاد باهاون اشنایی نداشتم توی لیستم قرار نگرفتن وگرنه حتما فوق العاده هستن. البته زلدا که فرمودید کالکشن نیست و نمیتونه توی مقاله بیاد.

  • Painkiller گفت:

    آقا سعید خسته نباشید ممنون بابت مقاله مثل همیشه عالی بود…
    یه چند مورد هم الان به ذهنم رسید که با اجازه ی آقا سعید این جا قرار میدم امیدوارم برای دوستان مفید باشه…
    Assassins Creed Heritage Collection
    Devil May Cry HD Collection
    Killzone Trilogy
    God of War Collection Volume II
    Hitman Trilogy
    Splinter Cell Trilogy
    Prince of Persia Trilogy 3D
    Tomb Raider Trilogy
    Angry Birds Trilogy
    Resident Evil Origins Collection
    Call of Duty Modern Warfare Trilogy
    infamous Collection

    • سلام و درود خدمت شما امیر علی جان. بسیار ممنونم از لطف و محبتتون و عناوین زیبایی که اشاره فرمودید. زحمت کشیدید واقعا.
      واقعا برخی از اینها رو اصلا توی ذهنم نبوده وگرنه حتما حتما قرار میدادم در لیست. مرسی که اشاره فرمودید. اصلا یادم نبود دویل می کرای. خیلی حیف شد نذاشتمش.

  • .Murder Inc گفت:

    واقعا مقاله شاهکار بود آقای آقابابایی، خصوصا اون نوشته های زیر گیف ها..

  • Farzin moradi گفت:

    عای بود همه بازی واقعا عالی بودن ببخشید بابت اسپم خواستم بدونم اخر the evil within 2 چطوری سربازا و رئیس شرکت موبیوس مردن ؟؟مایرا کشتشون یا روویک برگشت ؟؟

  • من در تمام عمرم بازی های زیبایی بازی کردم از god of war و انچارتد و metal gear گرفته تا بقیه بازی ها. ولی وقتی BIOSHOCK رو بازی کردم فهمیدم من اصلا تا حالا بازی با کیفیت بازی نکرده بودم. Bioshock اصلا اصلا نمیشه با بازی دیگه ای مقایسه ش کرد چون کیفیت بازی خیلی بالاست از هر نظر بازی کامله شاید باورتون نشه ولی من ۴۳ باز بازی bioshock رو بازی کردم ولی هنوز تکراری نشده برام این خیلی حرفه. در مورد این کالکشن باید بگم مثل نعمت الهی میمونه به قول سعید اقابابایی. سعید جان خسته نباشی عالی بود قسمت قبلی هم خیلی خوب بود. خوشم میاد سایت شما در هر زمینه کامله تیم نویسنده های گیمفا کامل کامله و توی هر زمینه اطلاعات کامل دارید.

    • عرض سلام خدمت محمد علی عزیز و گل. سلامت باشید محمد علی جان. نظر لطف و محبتتونه که البته همیشگیه و همواره شامل حال من بوده و هست. من از طرف تیم گیمفا ازتون تشکر میکنم و مطمئن باشید که به احترام شما دوستای عزیزم، خیلی خیلی خیلی در انتخاب نویسنده و کسی که وارد تیم میشه دقت میکنم و فقط نویسنده های درجه یک میاریم که بتونن براتون مقالات خوب بنویسن و کمی از لطفتون رو جبران کنیم. مرسی که مقالات رو دقیق میخونید محمد علی جان. واقعا بایوشاک رو ۴۲۰ بار هم که بازی کنید بازم لذت داره و از اون بازی های تمام نشدنیه. واقعا که مثل نعمت الهیه برای گیمرها. خوش به حال ما…

  • Farshidmc گفت:

    Bioshock 1 بیشتر از همه دوست داشتم
    بعدش نسخه دوم
    ولی نسخه سوم که رفت تو آسمان های بسیار زیبا و داستان بسیار پیچیده و مفهومی ان (مغزم ترکید)

  • با سلام و خسته نباشید اول به دوست خوبم آقا سعید گل و بعد هم به تمام تیم گیمفا و دوستان گیمفایی :laugh: :rose:
    من فکر میکنم از تمام این لیست آنچارتد کالکشن و کراش رو بازی کردم(bioshock و gow و …رو جدا جدا بازی کردم) و کراش درجه اول برام خاطره انگیز و نوستالژی بود بعدشم گرافیک جوری بود که قشنگ محوه تماشا میشدی 😀
    آنچارتد رو هم من تجربه نکرده بودم چونps3 نداشتم و اون هم یکی از بهترین بازی های عمرم من شد …
    حالا جدا از مقاله که خیلی خوب بود اما من دیگه وقتی راهنمای شما آقا سعید رو میخونم اصلا این مقاله ها در برابرش خودنمایی نمیکنه 😀 اصلا انگار راهنماها خیلی خیلی به دل میشنن یکی از دلایلشم اینه که در حال بازی کردن داریم راهنمایی که بهترین شکل نوشته شده رو میخونیم 😎
    من بین DS3 و RE7 گیر کرده بودم بعد دیدم DS3 رو روی PC هنوز دارمش ولی RE7 رو بازی نکردم بعد هم دیدم که شما دارید مینویسد راهنماشو گفتم که با راهنمای شما برم چون Bloodborne بعد از اینکه با راهنمای شما رفتم خیلی لذت بخش تر شد … امید وارم RE7 زودتر ادامش قرار بگیره و از این دست راهنما ها بیشتر ببینیم تو سایت چون یکی از دلایل برتری سایت گیمفا وجود کسی به نام سعید آقابابایی با راهنماها و مقالات خوبشه :yes:
    امیدوارم از شما راهنما های بیشتری ببینم و راهنمای RE7 زودتر منتشر بشه … شاید فقط منم از راهنما ها آنقدر خوشم اومده چون خودمم این که برای یکی مراحل رو بگم بتونه مراحل رو رد کنه دوست دارم! نمیدونم والا در کل دمت گرم خیلی مخلصیم واقعا راهنمای قدم به قدم بازی های ترسناک یا وحشت بقا به نظرم خیلی خیلی خوب مینویسید و با اینکه زحمت زیادی داره اما امید وارم راهنمای بازی Evil Within 2 هم قرار بگیره دیگه خودتون میدونید به چه علت میگم :laugh:
    با تشکر در پناه حق یا علی :rose:

    • درود بر دوست خوبم امیر عزیز. یک دنیا ممنون امیر جان. سلامت باشید انشالله. خیلی ممنونم که لطف می کنید مقالات رو می خونید و راهنماها رو هم مطالعه می فرمایید و این قدر لطف دارید به من.
      امیر عزیز دلیل برترین گیمفا فقط و فقط و فقط شما دوستای عزیزم هستید که مثل یه خانواده هستیم با هم و با هم حرف می زنیم و با هم در ارتباط هستیم و در واقع جدا از فقط مقاله و سایت، با هم یک کانکشن داریم همه مون به عنوان اعضای گیمفا و هیچ سایتی این صمیمیت رو نداره که این هم باعث و بانیش فقط و فقط شما هستید.
      امیر جان انصافا خوندن راهنمای فارسی برای یه بازی خیلی باید باحال باشه و دوست دارم که خودم هم یه بار بتونم یه بازی رو با راهنمای قدم به قدم فارسی برم. من واقعا واقعا سعی میکنم یعنی یه نقطه هم جا نمونه از بازی که براتون نگفته باشم. امیر جان از من این رو بشنوید که وقتی رزیدنت ۷ رو تموم کنید بلافاصله بار دوم رو شروع خواهید کرد از بس شاهکاره این بازی و خیلی کار خوبی کردید که اویل ۷ رو شروع کردید چون جزو برترین های سال ۲۰۱۷ باید می بود حتما.
      چشم امیر جان. سعی میکنم که هم سریع تر راهنماها رو براتون بنویسم و هم باز هم راهنماهای دیگه ای شروع کنم حتما. مرسی که انگیزه میدین به من و باعث می شید که بدونم کاری که دارم وقت میذارم و میکنم دیده میشه توسط شما. خیلی ممنون از انگیزه دادنتون. یک دنیا سپاس و تشکر دارم از شما امیر عزیز به خاطر نظر لطفی که دارید به من.

  • ali ghorbany گفت:

    مگه بایوشاک کالکشنش اومده به جون خودم فردا میگیرمش

  • pardes گفت:

    همش میگفتم بایوشاک کو.
    یکی از بهترین خرید هام همین بایوشاک کالکشن بود با تخفیف خوب که تو استیم خورده بود.

    مرسی از مقاله

  • GameDesigner گفت:

    آقا سعید مقاله تون عالی بود، خسته نباشید.
    من خیلی خوشم اومد که بایوشاک رو تو رتبه ی اول گذاشتید.
    بعد از بایوشاک ۱ و ۲، تازه فهمیدم گیم چیه اصن… (-__-)

    تشکر بابت مقاله ی عالی تون

    • سلام عرض ادب خدمت شما. خیلی خیلی ممنونم از لطفتون. سلامت باشید انشالله.
      خیلی خوشحالم که افرادی مثل شما رو می بینم که ارزش و لذت و بزرگی بایوشاک رو درک کردن و میدونن بایوشاک یعنی چی.
      واقعا من هم مثل شما بعد از بایوشاک اصلا تبدیل به یه گیمر دیگه و یه ادم دیگه شدم. باز هم ممنونم

  • MS GAMER گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقا سعید گل مقاله بسیار زیبایی نوشتیدبسیار لذت بردم،آقا سعید فکر نکنم با وجود این گیمرهایه امروزی دیگه خبری از شاهکار بایوشاک باشه دلیل هم دارم چند وقتی بود کالکشن بایوشاک اومده بود که تهیش کردم بعد از بازی کردن خواستم که بفروشمش بخدا حدود ۲ هفته تو دیوار گذاشتمش تا تونستم بفروشمش ولی هر بازیه دیگه رو حداکثر ۱ روز میخواد بزاری تو دیوار تا فروش بره عجیب بود واسم همچین کالکشن ارزشمندی انقدر کم مشتری داره

    • black.flag گفت:

      خب تو این بازی داستان خیلی نقش مهمی داره ملت هم که اکثرا انگلیسی بلد نیستن و نمیدونن چه شاهکاریه

    • عرض ادب و احترام دارم خدمت محمد عزیز و گل. سلامت باشید انشالله محمد جان. شما بزرگوار هستید و همواره لطفتون شامل حال من شده و میشه. بسیار ممنونم.
      بله متاسفانه محمد جان. اتفاقا قبلا هم گفتم که وقتی این مجموعه اومد مدام از دوستم که توی کار فروس بازی هست می پرسیدم که خوب می فروشه و ایشون می گفت نه که خوب، کلا نمی فروشه!! واقعا دردناک و غم انگیزه که می گفت فلان شوتر نظامی فوق تکراری که همه مون هم بهش فحش میدادیم و زمان عرضه این مجموعه اومده بود، به طور عجیبی داشت می فروخت و باشواک هیچی… دیگه همینه.. باید سعی کنیم لااقل ما مدام بگیم که شاید برخی که زیاد اشنا نیستن برن سراغش و اونوقت می بینن که همه چیز براشون عوض میشه. خیلی ممنونم محمد عزیز

  • Hoower گفت:

    با درود و خسته نباشید خدمت آقای آقابابایی عزیز
    تشکر میکنم از مقاله خوبتون
    واقعا خاطره انگیز هستن بعضی از کالکشن ها
    میخواستم بدونم که آیا امکانش هست که یه مقاله اگه تیم وقت دارند و به نظرشون خوب میاد بنویسن تحت عنوان بهترین بازی های Co-op توی نسل ۸ یا هرچیز دیگه ای که بتونه تجربه خوبی رو رقم بزنه برامون که هم از داستان بازی لذت ببریم هم از کنار هم بودن
    متاسفانه توی نسل ۸ دیگه خیلی از این خبرا نیست و اون حس و حال کو اپ قدیم رو نداره احتمالا خودتون هم که چندین ساله بازی میکنید هم همین حس رو داشتید.
    و این که میخواستم همینجا فقط تشکر کنم از تیم گیمفا و به خصوص شما که توی سال ۹۶ واقعا برامون خیلی زحمت کشیدید و همینطور آقای عبداللهی پور که امروز متوجه شدم متاسفانه دیگه در تیم گیمفا حضور ندارن
    با سپاس فراوان(راستش این رو چند ماه پیش نوشته بودم ولی گمان میکنم که شما ندید پس اینجا مینویسم)
    در ضمن چطوری میتونم اکانت گیمفا رو پاک کنم؟
    هر جا که میرم همچین گزینه ای نیست

    • سلام میکنم خدمت شما. خیلی خیلی ممنونم از محبتتون. سلامت باشید. لطف کردید که مطالعه فرمودید.
      چشم. صد در صد این مقاله رو براتون می نویسم حتما و کاملا قبول دارم که موضوع خیلی خوبی هست.
      بنده باید از شما تشکر کنم که همیشه حامی سایت خودتون و بنده بودید و هستید و انشاله که ما ذره ای لایق این بزرگواری و محبت شما باشیم. بله دیگه با کمال ناراحتی باید بگم که دیگه از حضور ایشون محروم هستیم و مطمئنا جاشون تا همیشه خالیه.
      باور بفرمایید که من ندیدم حتما وگرنه میدونید که امکان نداره جواب ندم خدمتتون.
      والا نمیدونم دقیقا. مگه گزینه ای به عنوان پاک کردن وجود نداره اصلا؟ من چک میکنم و ببینم چطوریه و سعی میکنم همینجا بگم خدمتتون.

  • r_313 گفت:

    آقا دم شما گرم. یکم پلن منو برا انتخاب بازیا واضح تر کردید. هی از دوستان شاهکار ها رو میپرسم تا بازی کنم. اولین بازی ای که خریدم لست آو آس بود که عاشقش شدم و دومین انحصاریم هورایزن بود که فراتر از خارق العاده بود. حالا به نظر شما با توجه به این که تقریبا هیچ کدوم از بازیای خوبو به جز نید فور اسپید کربن و واکینگ دد و این بازیا تجربه نکردم بازیای بعدیم چی باشه؟ ببخشید اینقدر سوال میپرسم از شما. مقاله هاتون که عالی، ویدئو هاتون که بالاتر از عالی چی بهتر از این که از اطلاعاتتون استفاده کنم. ممنون میشم اگه بگید.

  • narges786z گفت:

    سلام عالی بود….. تشکر از زحماتتون

  • به به!‌
    لذت بردم از مقاله مثل همیشه، خسته نباشی آقاسعید عزیز، رتبه بندی هم عالی بود و از همه مهم‌تر رتبه اول که بی چون و چراست، لوین واقعاً نابغه‌ست، نابغه‌ای که حتی می‌دونه کی باید کنار بکشه و سراغ چیز دیگه‌ای بره، ولی در هر حال حسرت سفر دوباره به دنیای عظیم و پیچیده ذهنی لوین به دل گیمرها میمونه!
    خیلی ممنونم از این مقاله دو قسمتی و حجیم و زحمت بسیاری که براش کشیدید، خسته نباشد آقا سعید عزیز!

    • به به به. سلام به میثم عزیز و گل و دوست داشتنی. خیلی خوشحالم که نظرت رو میبینم میثم جان. اتفاقا هم در این مقاله و هم در قسمت قبلش دو نفر از دوستان سراغ شما رو گرفتن و میدونم که اونا هم مثل من خیلی ناراحت شدن از این که شما دیگه کنارمون نیستی و قطعا هر مجموعه ای وقتی شما ازش بری ضربه خواهد خورد. میدونی و من رو میشناسی که هرگز حتی یه بار هم نمی گم رفتن کسی مهمه و ضربه می زنه و این همه مدتی که باهام بودی کاملا اخلاقم رو می شناسی که چطوریه. ولی خب واقعا رفتن تو ضربه بزرگی بود و میدونم که هر جایی که باشی و بری از اونجا ضربه خواهد خود اون مجموعه. اما خب افراد خیلی خوبی که خودت هم می شناسی الان کنارمون هستن و خیلی زحمت میکشن تا جای خالی شما به چشم نیاد و باید ازشون تشکر کنم از کل تیم تحریریه و سرپرست عزیز و …
      در مورد کن لوین و بایوشاک هم که دیگه کاملا نظر من رو میدونی و همین اخیرا که در خدمتتون بودم با هم صحبت کردیم راجع بهش. واقعا کن لوین ادم عجیبیه و یه نابفه رو به دیوانگی از نبوغ و درد زیاد دانستن.
      خیلی ممنونم میثم جان از نظرت. واقعا خوشحال شدم که نظرت رو دیدم و باعث افتخار بود برام که اینطور لطف دارید مثل همیشه به من. انشالله همیشه سلامت و موفق باشی و روزی دوباره با هم همکار باشیم. ارزوی سلامتی دارم برات.

    • سلام خدمت میثم عزیز، باورت نمیشه! من واقعاً هیچوقت از اومدن و نظر دادن کسی در سایت اینطور خوشحال نمی شدم! خیلی خوشحالم که بازهم اسم و فامیل زیبات رو بین نظرا می بینم میثم جان عزیز! یه معذرت خواهی هم بکنم همینطوری پریدم وسط معرکه! 🙂
      خب صحبت از بایوشاک شد! و البته کن لوین! خود آقا سعید خوب یادشونه من شبی که بازیو تموم کردم دقیقاً چه حالی داشتم! خودش گویای همه چیز هست! :))
      مرسی میثم جان. بیشتر سر بزن!

  • pedram sp گفت:

    به جان خودم بعد خوندن مقاله اول گفتم بایوشاک حتما اوله 🙂

  • خب، فکر کنم این اولین یا از معدود بارهایی هستش که در پست سردبیر عزیز گیمفا کامنت می دم! و البته اینکه دیگه چیزی ندارم بگم واقعا! یعنی مقالات اونقدر سرگرم کننده هستند و دلنشین که حرفی نمی مونه! همه لطفا و حرفای قشنگ رو دوستان زودتر از ما گرفتن و بردن! ( دمشونم گرم) فقط می تونم بگم مثل همیشه! فوق العاده بود. معمولاً در پست‌های بقیه بچه ها سعی می‌کنم کامنت ندم ولی خب هر طور سعی کردم خودمو گول بزنم نشد! آخه توی این مقاله “بایوشاک” بود و نمی تونستم چیزی نگم! اول از همه واقعا بایدبگم به قول آقا سعید، بایوشاک نعمت الهی بود ولی خب بنظرم کن لوین نعمت الهی “تر” بود : )))))
    حاضرم اینجا با افتخار اعلام کنم که من با پیشنهاد همین شخص، یعنی آقای آقابابایی عزیز رفتم سراغ بایوشاک و به به! نمی دونم چند نفر از دوستان اینجا حس و حال منو داشتن ولی خود آقا سعید خوب می دونن من بعد از تموم کردن بایوشاک اینفینیت چطور بودم و حالم چی شده بود! یادمه دقیقا دقیقا دقیقا ساعت ۳:۵۱ بود که تموم شد و دقیقا همون لحظه برگشتم و به ایشون پیام دادم! (به علت استفاده از الفاظ عجیب و غریب در پیامها متاسفانه نمی تونم البته اینجا هم بنویسمشون 🙂 🙂 🙂 )
    ولی واقعا اون شب برام خیلی خاطره انگیز بود و واقعا حال عجیبی داشتم! شاید باورتون نشه ولی اصلا بعد از اتمام بایوشاک یدفعه آدم فلسفه بافی شدم و فیلسوف دورنم دوباره جان گرفت! (اصن یه وضعی!!!) به کتاب خوندن علاقه مند شدم و تازه بدتر از اینا، بعدش یه مدت کلا دلم می‌خواست سمت هیچ بازی ای نرم و فقط بشینم بازی های قدیمی رو بازی کنم!
    خلاصه اینکه از دست ندید این الماسو که خیلی کمیابه! مرسی بابت مقاله ای که کمتر کسی یا بهتره بگم هیچکسی نمی تونه اینطور بنویستش!!!

    • سلام خدمت حسین عزیز و گل. یک دنیا ممنون بابت این نظر زیبات و لطفی که به من همیشه داشتی و داری. خیلی خوشحالم که به خاطر من رفتی سمت بایوشاک و اینطور شیفته اش شدی که البته طبیعیه چون همه همینطور هستن. بسیار ممنونم ازت حسین عزیز. منتظر مقالات همیشه عالی شما هستیم

  • M.parsa گفت:

    سلام آقای آقابابایی متأسفانه همه رو بازی کردم بجز bioshock که تاحالا فرصت پیش نیومده با این مقاله حتما تجربش میکنم

  • فرشاد گفت:

    جا داره قبل درود و هر احوال پرسی با صدای بلند به صورت دیوانه وار و فک چسبیده به زمین بگم حاجی پشماااااااااااام این مقاله بود یا عشق یا زندگی کاری به رتبه بندیشون ندارم کلا قسمت دوم همرو بازی کردم بخوام خاطره بنویسم ار هرکدوم تو یه کامنت جا نمیشه واسه همین یه خلاصه وار از هر کردوم میگم میرم اول از همه بزار از متال گیر بگم یعنی مادر نزائیده رو دست کوجیما و عناوین مخفی کاریش به شخصه تو قسمت سوم دهنم آسفالت شد تا تونستم ۳ مرحله اول رو ثبت کنم کوجیما هرجا هستی دمت گرم بازی نساختی فیلم ساختی ولی خوب دیگه بعضی جاهاشو زیادی سخت کردی نوکرتم بعد از اون تا یادم نرفته اقا بابت کپشن ها جا داره دوباره بگم حاجی پشمام خیلی عالی بود تمام کپشن ها بعد از اون آنچارتد میدونی سعید کلا یه سری بازی هست درواقع فقط سونی یه سری بازی که اینارو نمیشه جزوی از دنیای گیم دونست میدونی اینارو میسازه که تا دهه ها اسم سونی تو ذهن ها ثبت بشه درواقع یه نماد بشه دقیقا سری آنچارتد یعنی همین وقتی سال ۲۰۱۰ تریلر آنچارتد ۳ رو بخش کردن که ناتان تو هواپیما در حال سقوط و بعد از سقوط هم به هوش میاد و دنبال اسلحه است کلا مو به تنم سیخ شد یا خدا این دفعه قرار کجا بریم وقتی داشتم به جزئیات توجه میگم و فهمیدم که اون تکون خوردن چفیه و اون قدم برداشتن رو شن ها و جای پا و تکون خوردن شن ها عرق روی بدن و لباس صحنه های داخل بازی نه تریلر درجا ……. دریدم خلاصه امونمو برید همچین حسی رو دقیقا سر آخرین ما ۱ و تریلر های قسمت ۲ و همینطور آنچارتد ۴ هم داشتم نیتن و سالیوان کجایید دلم شما رو میخواد بعد از اون کرش خدایی جای کرش تو رتبه ها نیست تو قلب هاست تو خاطره های یه عمر بچگی که گذشت و ۵۰ تومن ۱۰۰ تومن پول جمع میکردیم میرفتیم کلوپ تا کرش بازی کنیم تو پپسی من وای خدا چه زود گذشت اون روزا با کپشن عاشقتم خره تا ابد موافقم باهات کرش دقیقا یعنی عشق سلطان بعد از اون هم آقا سلطان کریتوس مادر نزائیده کل صنعت گیم تا به امروز کسی بخواد به کریتوس حرف بزنه چیز خورده هرکی بخواد بد حرف بزنه دقیقا خشم ادای کریتوس رو در میاره فقط عنوان های گاد آف وار مخصوصا قسمت ۲ بزرگترین ضربه ی روحی جایی به من زد که ۳ ساعت تموم اون یارو زنه ۸ پا گنده اسمش چی بود زدیم کشتیم و دهنم صاف شد و با خودم میگفتم آهان زئوس صبر کن دارم میام شمشیر تو شکم من میکنی الان میام فرو میکنمش به خودت که زرشک این همش یه تریلر آخر بازی واسه ادامه اش تو نسخه ۳ که یعنی واقعا همش همین بود بزرگترین شکست عشقی زندگیمو اونجا خوردم ولی خوب وقتی قسمت سوم اومد و دیدم چه آشی برامون پخته سانتا کلا نظرم عوض شد بایوشاک قسمت های اول و دوم رو بازی نکردم درواقع استارت این بازی رو با نسخه بی کران زدم فقط در مورد این بازی یه چی میتونم بگم تو مغز نمیگجه محیط و داستان و شخصیت هاش یعنی از همون لحظه که تو قایق داشتم میرفتم به سمت فانوس تا بعدش که یهو از تو یه کلیسا میام بیرون و محیط بازی رو میبینم کلا یه چی گفتم اوه شت اینجا دیگه کجاس کلا با نظرت در مورد کن لوین بد موافقم ها یعنی واقعا بازی هاش نمونه است تک کپی نداره من ۱ ساعت اول شروع بازی عین عقب مونده ها بخدا داشتم اینور اونور میچرخیدم ببینم اینجا چرا اینجوریه یه لحظه خوبه بد همه چی بهم میریزه داستان چیه من کجا اینجا کجاس هنوزم برام گنگه یعنی اگه راهنما مراحل نبود تمومش نمیتونستم بکنم بعد از اون میرسیم به اساسین کرید در یه کلام رگویی اسکا دیپاچه جمله ای که اتزیو بعد از کشتن دشمنانش میگفت دقیقا اتزیو و دزموند نماد های سری اساسینز کرید هستن به خشصه بعد از ۳ گانه اتزیو دیگه با این سری چندان حال نکردم هیچ رقمه تو کتم نرفت حتا این نسخه آخری اوریجنز رو نخریدم اینم مثل روگ نمیخرم یجورایی من تو شخصیت اتزیو اساسین بودنم گیر کردم هیچوقت در نقش یه تمپلار عوضی بازی نمیکنم اوریجنز رو هم به خاطر گیمپلی خشک و بی روحش بازی نمیکنم همینطور این سیستم ارتقاش هروقت اساسینز کرید ۲ رو نصب میکنم وقتی اون مسابقه با برادرش تموم میشه و میرسن به بالای برج و اون آهنگ خسته اش پخش میشه مو به تنم سیخ میشه آخه اینقدر خوب قشنگ تریلر های نسخه برادرهود و رولیشن که کلا دنیا رو تکون داد با اون موزیک هاشون وقتی تو E3 تریلر رونمایی از نسخه روولیشن پخش شد که اتزیو رو پیر شده و رو زمینه دقیقا مثل دفعه که گفتم درجا ………… دریدم اوه اوه چی شده که اتزیو الان اینجاست بعد اون آهنگ Iron از WoodKing پخش شد و با اون ابهت شروع کرد به کشتن تمپلار ها کرک و پرم ریخت و از اول تریلر تا آخرش هی به خودم میگفتم بابا این قسمت های نسخه اول بازی تا اینکه دیدم اتزیو روح الطائر رو دید درجا فهمیدم اومده عثمانی عالی بود در یه کلام عالی در مورد شدو که تو مقاله چند روز پیشش نوشتم و سری مس افکت حقیقتا با این سری نتونستم ارتباط خوبی برقرار کنم بازم واقعا واقعا واقعا واقعا ممنونم ازت با قسمت دوم این مقاله ات خسته نباشی ادامه بده مرد فقط تویی که با این مقاله هات میتونی ما پیر پاتال هایی که فشار زندگی امونمون رو بریده و نمیزاره به گیم فکر کنیم رو به سمت گیم بکشونی با مقاله هات ادامه بده خدای مقاله نویسی گیم ایران

    • سلام و عرض ادب خدمت فرشاتد عزیز و دوست داشتنی. فرشاد جان واقعا واقعا واقعا همیشه از خوندن نظراتت لذت می برم و به خاطر این که تقریبا همسن هستیم یه حس نزدیکی خاصی به شما دارم همیشه. واقعاغ من رو شرمنده و شرمنده و شرمنده کردی با جمله اخر مقاله ت و من واقعا فقط افتخار میکنم که برای شما می نویسم و هیچ ادعایی در هیچ زمینه ای ندارم و همین که شما دوستانم رو دارم برام از هزار تا لقب و .. با ارزش تره چون شما هستید که لطف میکنید و مقاله رو می خونید و وقتتون رو که اینقدر ارزش داره میذارید برای نظر دادن فرشاد عزیز. بسیار زیبا و بی نظیر نوشتی برای بازی های مختلف و خیلی خیلی لذت بردم از خوندن نظرت و باز هم ممنون از لطف همیشگی شما که به من داری. انشالله لیاقتش رو داشته باشم فرشاد عزیز.

  • navid1998 گفت:

    اقای بابایی عالی بود
    خشم ادای تو رو درمیاره

  • nobody گفت:

    سلام
    من عضو گیمفا نبودم و فقط چند وقت یبار میومدم مقاله ها رو میخوندم
    ولی الان که موضوع بایوشاک شد سریع عضو شدم ک ازتون تشکر کنم بخاطر این توصیف زیبا از بایوشاک
    بهترین داستانی که توی عمرم دیدم
    لحظه ی آخر بایوشاک ۳ که بوکر خودشو غرق کرد تا کامستاکی بوجود نیاد و الیزابت ها یکی یکی از بین رفتن بغض گلومو گرفت . بعد از تیتراژ پایانی فهمیدم که توی یکی از بینهایت دنیای موازی یه بوکر و آنا هستن که هیچکدوم ازین اتفاقای بد براشون نیفتاده و امیدوار شدم
    بعد توی DLC ای ک براش اومد اوج هنرش بود که چطوری وقایع راپچرز رو به کلمبیا ربط داد ، معلوم شد چجوری بیگ ددی ها به لیتل سیسترها علاقه پیدا کردن ، معلوم شد دیزی فیتزروی گذاشته قلبش با چاقو سوراخ بشه فقط بخاطر اینکه یه نقش توی بزرگ شدن الیزابت داشته باشه
    مرسی که باعث شدین کلی خاطرات خوب یادم بیاد

    • سلام و عرض ادب خدمت شما ارش جان. خیلی خوش امدید به سایت خودتون. باعث افتخارم هست که برای اولین بار در مقاله من نظر میدین. انشالله بازم ببینیم نظراتت زیباتون رو. خیلی لطف کردید.خوشحالم که شما هم جزو افرادی هستید که بایوشاک رو کاملا درک کردن

  • عناوینی مثل بایوشاک صنعت گیم رو از تفریح به مفهوم تبدیل میکنن

مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا
مجموعه ای به ارزش سال ها خاطره… | برترین Collection ها در تاریخ بازی های رایانه ای – بخش دوم - گیمفا