به دل داستان بزنید… | معرفی اپلیکیشن Game Spoiler - گیمفا
به دل داستان بزنید… | معرفی اپلیکیشن Game Spoiler - گیمفا
به دل داستان بزنید… | معرفی اپلیکیشن Game Spoiler - گیمفا
به دل داستان بزنید… | معرفی اپلیکیشن Game Spoiler - گیمفا

به دل داستان بزنید… | معرفی اپلیکیشن Game Spoiler

هامون معتقدی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
به دل داستان بزنید… | معرفی اپلیکیشن Game Spoiler - گیمفا

امروزه بازی‌ها بسیار عظیم‌تر از گذشته شده‌اند و برای تمام بخش‌های آن‌ها از جمله برنامه‌نویسی، طراحی هنری، گرافیک بازی، موسیقی، صداگذاری و طراحی شخصیت‌ها و مراحل، از افراد متخصص و خبره‌ استفاده می‌شود. دورانی که در آن یک نفر به تنهایی می‌توانست تمام کارهای ساخت بازی را انجام دهد، تقریباً به پایان رسیده است. برای آن که وسعت و عظمت صنعت گیم را بهتر درک کنید، بد نیست بدانید که در ساخت بازی‌ای چون GTA V بیش از هزار انسان مشارکت داشته‌اند! یکی از بخش‌هایی که همانند قسمت‌های دیگر بازی‌های ویدئویی رشد بسیاری داشته، داستان بازی‌هاست. در بسیاری از بازی‌های امروزی، داستان تنها زمینه‌ای برای پیاده‌سازی گیم‌پلی نیست، بلکه خود عاملی است که در کنار گیم‌پلی و دیگر عوامل، باعث موفقیت آن می‌شود. حتی در بعضی بازی‌های امروزی مانند بازی‌های تعاملی استاد دیوید کیج و یا بازی‌های شرکت Telltale Games، این داستان است که نقش اصلی را ایفا می‌کند و بقیه بخش‌ها تا حدودی به حاشیه رانده می‌شوند. عناوین بسیاری را می‌توان نام برد که مرزهای خود را از آن چه گیم‌پلی نامیده می‌شود (یا سازوکار تعامل با یک بازی) فراتر برده‌اند و وارد حوزه‌های سینما و ادبیات شده‌اند. به طوری که بازی‌هایی همچون Last of Us، Alan Wake، Metal Gear Solid و بسیاری عناوین دیگر وجود دارند که از بسیاری از فیلم‌ها و رمان‌های هم‌موضوع، داستان قوی‌تر و روایت بهتر و شخصیت‌پردازی عمیق‌تری دارند.

در کشور ما یعنی ایران، اگر چه هنوز هم Skip کردن میان‌پرده‌ها و تجربه بازی‌ها بدون دانستن داستان بازی رایج است، اما روز به روز به افرادی که به داستان بازی‌ها دقت کرده و سعی می‌کنند از آن‌ها لذت ببرند افزوده می‌شود. شاید دلیل این امر بهتر شدن داستان‌ها و همچنین پررنگ شدن نقش آن‌ها در بازی‌هاست و خب کمتر کسی است که دوست داشته باشد خود را از لذت دنبال کردن داستانی جذاب و مهیج، و یا تأثیرگذار و عمیق، محروم نماید.

در سال‌های اخیر زمانی که بازیبازان برای لذت بردن از عناوین مورد علاقه خود صرف می‌کنند، صرفاً مربوط به تجربه خود بازی‌ها نمی‌شود، بلکه آن‌ها در فضای اینترنت گشت و گذار می‌کنند و از لذت خواندن مطالبی همچون راهنمای بازی‌ها، معرفی شخصیت‌ها، نقد و بررسی و همچنین تشریع داستان عناوین گوناگون لذت می‌برند. در این مطلب قصد داریم به معرفی و بررسی اپلیکیشن Game Spoiler بپردازیم که به زبان فارسی برای سیستم‌ عامل اندروید در دسترس علاقه‌مندان بازی‌های کامپیوتری قرار دارد. این اپلیکیشن از بخش‌های گوناگونی مانند ویدئوی گیم‌پلی، اطلاعات و اخبار بازی‌های رایانه‌ای و تصاویر پس‌زمینه‌ آن‌ها تشکیل شده که در ادامه آن‌ها را مرور خواهیم کرد، اما بخشی که آن را خاص و بسیار مورد استفاده می‌کند، بخش داستان بازی‌هاست که به زبان فارسی در آن گنجانده شده است. طبیعتاً بسیاری از ما نمی‌توانیم زبان انگلیسی را کامل متوجه شویم و در بسیاری از موارد بخش‌ها و زوایایی از داستان برایمان گنگ باقی می‌ماند و حتی فهمیدن بخشی از داستان بازی ممکن است ما را به طور کل از دنبال کردن داستان نیز منصرف کند. تعدادی از ما بازیبازان هم که به طور کل هیچ چیزی متوجه نمی‌شویم و باید داستان را از روی تصاویر و حالات صورت شخصیت‌های بازی متوجه شویم! حال با کمک این اپلیکیشن که منبعی غنی برای داستان بازی‌هاست، این مشکلات به طور کامل برطرف خواهند شد.

به دل داستان بزنید… | معرفی اپلیکیشن Game Spoiler - گیمفا

تجربه این عناوین با درک صحیح داستان آن‌ها بسیار لذت‌بخش‌تر است.

همچنین فرض کنید که تمایل دارید شاهکار استودیوی Naughty Dog یعنی Uncharted 4 را بازی کنید در حالی که موفق به انجام سه نسخه قبلی آن نشده‌اید. طبیعتاً در بازی‌های مذکور، ارجاع‌های زیادی به نسخه‌های قبلی داده خواهد شد و همچنین بخشی از شخصیت‌پردازی بازی که عاملی تعیین‌کننده در جذابیت داستان است، در نسخه‌های قبلی انجام شده است. در این مورد هم می‌توان با خواندن داستان نسخه‌های قبلی، با خیال راحت، نسخه‌های جدیدتر را تجربه کرد.

در مواردی هم با بازی‌هایی مواجه هستیم که داستان بسیار پیچیده‌ای دارند و حتی با سطح زبانی قوی هم، در فهم و درک وقایع و حوادث بازی، به مشکل بر خواهیم خورد. از مهم‌ترین این عناوین می‌توان به شاهکارهای استاد میازاکی مانند Bloodborne و یا Dark Souls 3 اشاره کرد. اگر چه کشف کردن رمز و راز این گونه بازی‌ها پس از تکرار چندین و چند باره آن‌ها خود لذت‌بخش است، اما متأسفانه برخی فرصت یا توانایی این کار را ندارند در نتیجه خواندن داستان آن‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد.

به تمامی گروه‌های فوق، دسته‌ای را هم اضافه کنید که ممکن است عنوانی را هیچ‌گاه تجربه نکنند اما مایل‌اند داستان آن را همچون قصه‌ای کوتاه بخوانند. مثلاً شخصی که کنسول اکس باکس دارد و هیچ وقت پلی‌استیشن نداشته، اما مایل است داستان Last of Us را مطالعه کند یا فردی که اصلاً علاقه‌ای به بازی‌های رایانه‌ای ندارد اما عاشق خواندن داستان‌ها و افسانه‌های اساطیر یونان باستان است و می‌تواند داستان بازی God of War را مطالعه کرده و لذت ببرد.

همچنین بسیاری از والدین، خود بازی نمی‌کنند، اما نگران محتوای بازی‌های فرزندانشان هستند. بعضی از عناوین ممکن است به روان فرزندانشان و همچنین باورها و اصول آن‌ها آسیب وارد کنند. این عامل به خصوص در کشور ما که خیلی به محدودیت سنی بازی‌ها هم توجه نمی‌شود، اهمیت دوچندان دارد. والدین می‌توانند با استفاده از این برنامه از محتوای داستان بازی‌ها بهره‌مند شوند و بازی‌های مناسب فرزندانشان را برای آن‌ها تهیه نمایند.

به دل داستان بزنید… | معرفی اپلیکیشن Game Spoiler - گیمفا

دو تصویر از محیط اپلیکیشن (بخش معرفی بازی و همچنین منوی اصلی)

حال به بررسی بخش‌های گوناگون Game Spoiler خواهیم پرداخت و آن‌ها را به تفکیک مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

هنگامی که برنامه را اجرا می‌کنیم با منوی اصلی آن روبه‌رو می‌شویم که طراحی زیبا و فاخری دارد. بر خلاف بسیاری از اپلیکیشن‌های ایرانی، که طراحی و تم زیبایی ندارند و فونت و پنجره‌ها و رنگ‌ها در آن‌ها خوب کار نمی‌شود، در این برنامه این اجزا با همدیگر هماهنگی و هارمونی خوبی دارند. مطالب برنامه در چهار گروه مختلف Play Station  ، Xbox ، Nintendo و Game قرار گرفته‌اند که در بخش آخر می‌توان تمام بازی‌ها را یکجا مشاهده کرد. بازی‌ها بر اساس حروف الفبا مرتب شده‌اند و به راحتی می‌توان آن‌ها را پیدا کرد. همچنین برای این منظور می‌توان از آیکن ذره‌بین و Search کردن نیز استفاده کرد. فعلاً در این اپلیکیشن ۶۵ بازی گنجانده شده‌اند که به نظر می‌رسد در آینده بیشتر هم شوند. این ۶۵ بازی همگی از معروف‌ترین و مشهورترین و پرفروش‌ترین بازی‌ها هستند اما خب لزوماً بازی‌هایی نیستند که درک و فهم داستان در آن‌ها ضروری باشد. با توجه به زمان نسبتاً کوتاهی که این اپلیکیشن عرضه شده، امید است در آپدیت‌های بعدی عناوین داستان محوری چون آثار کمپانی Quantic Dreams و برخی عناوین کمپانی Telltale Games نیز به آن افزوده شوند. اما به غیر از این موارد تقریباً بازی‌های معروف و مشهور، همگی حضور دارند. داستان بازی‌ها یا توسط عوامل خود اپلیکیشن نوشته شده و یا از منابع فارسی دیگر گردآوردی گردیده‌اند که هرگاه این گونه بوده، منبع هم در پایان نوشته ذکر شده است. این مسئله و صداقت سازندگان اپلیکیشن بسیار باارزش بوده و جای تحسین دارد. حتی در برخی موارد نیز همین داستان‌های گردآوری شده، هم از منظر محتوایی و هم نگارشی، بازبینی و اصلاح شده‌اند.

بخش‌های دیگری نیز علاوه بر داستان بازی‌ها در Game Spoiler وجود دارند. از جمله این بخش‌ها می‌توان به تصاویر پس‌زمینه بازی‌ها و همچنین ویدئوهایی از گیم‌پلی آن‌ها مشاهده کرد که هر دوی این بخش‌ها می‌توانند برای علاقه‌مندان جذاب و جالب باشند. تصاویر اکثراً بسیار باکیفیت بوده و با وسواس گزینش شده‌اند. گیم‌پلی بازی‌ها نیز در برنامه وجود دارند تا بتوان قبل از خرید بازی‌ها، بیشتر با آن‌ها آشنا شد. در فرایند انتخاب این ویدئوها، دقت شده است که حاوی تصاویر نامناسب و غیراخلاقی نباشند تا علاقه‌مندان با هر سنی، با خیال آسوده به تماشای آن‌ها بپردازند. البته اشکالات کوچکی نیز در این بخش‌ها مشاهده می‌شوند از جمله عدم امکان دانلود تصاویر به صورت تکی و یا عدم توانایی در زوم کردن بر روی تصاویر. لازم به ذکر است که سازنده برنامه در بخش معرفی اپلیکیشن به این مشکلات کوچک اشاره کرده و وعده داده که در آپدیت‌های پیش رو برطرف خواهند شد.

به دل داستان بزنید… | معرفی اپلیکیشن Game Spoiler - گیمفا

تصاویر پس‌زمینه خوبی در این اپلیکیشن پیدا می‌شوند که مانند این یکی خوراک دسکتاپ‌اند.

بخش اخبار بازی‌ها هم در برنامه وجود دارد و آن طور که در بخش معرفی برنامه آمده هنوز کامل نشده و در آینده با اضافه شدن گروه خبری می‌توان بهتر در مورد آن نظر داد، هر چند در حال حاضر نیز می‌توان تا حدی از این بخش نیز استفاده کرد .

اپلیکیشن فارسی‌زبان Game Spoiler می‌تواند برای علاقه‌مندان بازی‌های ویدئویی و همچنین افرادی که بنا به دلایل گوناگون در پی فهمیدن داستان بازی‌ها هستند، مناسب باشد. قیمت آن نسبت به محتوا و خدماتی که عرضه می‌کند مقرون به صرفه بوده و برنامه هم روز به روز در حال بهتر شدن است. Game Spoiler سعی دارد به رسانه‌ای گسترده در حوزه گیم تبدیل شود و قدم‌های اولیه را بسیار استوار، درست و مهم‌تر از همه با صداقت برداشته است و به نظر می‌رسد با حمایت علاقه‌مندان به اهداف خود برسد.

همچنین از اینجا می‌توانید تیزر این اپلیکیشن را تماشا کنید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

به دل داستان بزنید… | معرفی اپلیکیشن Game Spoiler - گیمفا
به دل داستان بزنید… | معرفی اپلیکیشن Game Spoiler - گیمفا
به دل داستان بزنید… | معرفی اپلیکیشن Game Spoiler - گیمفا
به دل داستان بزنید… | معرفی اپلیکیشن Game Spoiler - گیمفا
به دل داستان بزنید… | معرفی اپلیکیشن Game Spoiler - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

به دل داستان بزنید… | معرفی اپلیکیشن Game Spoiler - گیمفا
به دل داستان بزنید… | معرفی اپلیکیشن Game Spoiler - گیمفا