روزی روزگاری: سرزمین انفجارهای بی‌خودی | نقد و بررسی بازی CrackDown - گیمفا
روزی روزگاری: سرزمین انفجارهای بی‌خودی | نقد و بررسی بازی CrackDown - گیمفا
روزی روزگاری: سرزمین انفجارهای بی‌خودی | نقد و بررسی بازی CrackDown - گیمفا
روزی روزگاری: سرزمین انفجارهای بی‌خودی | نقد و بررسی بازی CrackDown - گیمفا

روزی روزگاری: سرزمین انفجارهای بی‌خودی | نقد و بررسی بازی CrackDown

محمد حسین باجلان
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
روزی روزگاری: سرزمین انفجارهای بی‌خودی | نقد و بررسی بازی CrackDown - گیمفا

در میان عناوین انحصاری ایکس باکس، همیشه چندین عنوان بوده اند که نسبت به سایر عناوین کمتر شناخته شده اند. بازی هایی که هر چند شاید بعضا خوب هم بوده اند، ولی حتی جدی ترین طرفداران ایکس باکس نیز چندان طرفدار سرسخت این عناوین نبوده اند. یکی از این بازی های کمتر مطرح و کمتر شناخته شده را باید CrackDown نامید که با وجود آن که عنوانی نسبتا جذاب و مفرح بود، باز هم موفق عمل نکرد و پس از عرضه دو نسخه، کار نسخه سومش به سال ها بعد تر کشیده شده تا اکنون و به بهانه نزدیک شدن به عرضه نسخه جدید سری، نگاهی هر چند کوتاه به شروع داستان CrackDown داشته باشیم.

روزی روزگاری: سرزمین انفجارهای بی‌خودی | نقد و بررسی بازی CrackDown - گیمفا

شهر در زیر پای شما به لرزه در خواهد آمد

شاید مهمترین تخصص مایکروسافت در حوزه بازیسازی، ساخت عناوین شوتر و چند نفره باشد که تجربه سری هیلو و گیرز شاهدی بر این مدعاست. البته از سوی دیگر باید گفت که این دو مجموعه، بیشتر بر روی نبرد های جدی تر و با نیاز به تفکر و تحرک با دقت بیشتری دارد که این مورد در عناونی مانند سری بازی های GeoW بیشتر مشهود است. از سوی دیگر نیز نباید بازار طرفداران عناوین سرعتی و کمتر جدی و آرکیدتر را نیز در نظر نگرفت که نتیجه چنین تفکراتی ساخت عناوینی مانند Dead Rising، APB Reloaded، سری Saint Row و Prototype و حتی Sunset OverDrive بوده است. شاید آن سال ها در اتاق فکر مایکروسافت نیز چنین بحث هایی شده باشد و در نهایت تصمیم به ساخت چنین عنوانی گرفته شده باشد و حالا بعد از چیزی حدود ۱۰ سال از عرضه بازی، شانس دوباره ای داریم که این عنوان را دوباره بررسی کنیم.

داستان بازی در جایی شروع می شود که شهر شما توسط خلاف کاران در حال تکه تکه شدن است. چینی ها، مکزیکی ها و روس ها هر کدام بخش هایی از کنترل Pacific City را در چنگ دارند و نیرو های پلیس در محاصره این دشمنان سرسخت، به آخرین ایستگاه در شهر پناه می برند. در این حال نیرو های پلیس درمانده از به کنترل در آوردن شهر، از نیرو های Agency برای نجات دوباره شهر درخواست کمک می کنند و این جا است که بازی شروع می شود. شما به عنوان یکی از ابر قهرمانان این گروه، باید به کمک پلیس شهر آمده و یک بار و برای همیشه شهر را از وجود این خلاف کاران پاک کنید. به عنوان یک مامور Agency، شما یک ابر سرباز با لباسی ویژه و قدرت های فرا بشری هستید که به شدت یاد آور اسپارتان های هیلو نیز می باشد. در ضمن شما باید در یک هتل به جا مانده در میانه شهر، به همراه دیگر همکاران سازمان به پاک سازی شهر مشغول شوید.

روزی روزگاری: سرزمین انفجارهای بی‌خودی | نقد و بررسی بازی CrackDown - گیمفا

شما در طول بازی توانایی ارتقای سلاح های خود با استفاده بیشتر از آن ها را نیز خواهید داشت

نقشه بازی ابعادی متوسط دارد و ترکیبی از ۴ جزیره اصلی می باشد. بخش شمال شرقی توسط چینی ها کنترل می شود و کل بخش غربی در اختیار مکزیکی ها قرار گرفته است. بخش های جنوب شرقی نیز توسط روس ها اشغال شده است و جزیره کوچک میانی نیز به کنترل Agency و ماموران آن در آمده است و از این جا باید کنترل و امنیت را به این شهر نیمه جنگ زده بازگردانید. هر کدام از بخش های تحت کنترل سه گروه خلافکار اصلی به دو یا چند جزیره کوچک تر تقسیم می شود. تنها یک اتوبان اصلی برای دسترسی  به بخش های شهر وجود دارد. منطقه تحت کنترل Agency البته به صورت زمینی به هیچ کدام از دیگر بخش های شهر متصل نیست و تنها راه دسترسی به ان از طریق دریا و هوا است. البته نکته این است که برای دسترسی به مقر سازمان شما به چندین تونل زیر زمینی دسترسی دارید تا به وسیله آن ها خود را به کدام از جزیره ها و مناطق برسانید و برای راحتی کار و لذت بخش تر شدن بازی در سازمان شما توانایی درخواست خودرو های ویژه را نیز دارید تا بتوانید به راحتی و با سرعت بیشتر خود را به هر جایی از نقشه برسانید. این خودرو علاوه بر سرعت بیشتر، توانایی های اختصاصی همچون قابلیت نصب سلاح نیز دارند تا شما حتی برای کشتن دشمنان نیز مجبور به پیاده شدن از خودروی خود نباشید. جدای از آن محیط های شهر دارای سه تم صنعتی، متمدن گونه و نیمه صحرایی را شامل می شود که هر کدام به ترتیب نمایان گر سه دسته خلاف کار حاضر در بازی است.

بر خلاف سایر عناوینی که سعی می کنند شما را در میانه داستان بازی قرار دهند و طبق آن شما مجبور به پیشروی در شهر باشید، اینجا برای بازی اهمیت چندانی وجود ندارد و بیشتر سعی می شود که شما را در نقشه رها کرده تا خود به اعمال قانون بپردازید. البته با این وجود اگر به دنبال اچیومنت های بازی هم باشید، این جا یک داستانی در جریان است و می توانید درگیر آن نیز شوید و با اندکی گشت و گذار و عبور از چالش ها آن را به پایان برسانید.

باز گردیم به مامورین Agency. شما به عنوان یک مامور شما توانایی های ویژه ای دارید. دویدن با سرعت بالا و پرش های چند ده متری تنها گوشه ای از امکانات برای به آشوب کشاندن شهر آشوب زده Pacific City می باشد. شما توانایی پریدن بر روی خودرو های عبوری را نیز دارید تا بتوانید از خودرو های مردم به عنوان یک سکوی متحرک برای شلیک به دشمنان استفاده کنید. هم چنین به سبک و سیاق هیلو شما دو نوار سلامتی دارید که اولی زره شما است که به تدریج و در حین نبرد ها قابلیت پر شدن مجدد دارد و دیگری سلامتی اصلی شما که با به پایان رسیدن آن کار شما نیز تمام شده است. البته دشمنان شما نیز دارای چنین سیستم مشابهی هستند و در حالت کلی بین صفر تا چهار خط سلامتی برای هر دشمن، بسته به سطح و اهمیت وی، برای او در نظر گرفته شده است و شما برای کشتن یکی از آن ها باید تمام ۴ خط سلامتی را از بین ببرید و گرنه وی هم چنان سر حال و سر زنده به سمت شما شلیک می کند.

روزی روزگاری: سرزمین انفجارهای بی‌خودی | نقد و بررسی بازی CrackDown - گیمفا

پرش های بلند، یکی از مهمترین مکانیزم های بازی که تعدادی از چالش ها مستقیما با استفاده از آن ها حل می شوند

البته اگر فکر می کنید که مشکلات بازی در این جا به پایان رسیده است باید بگویم که خیر، علاوه بر مشکل عدم وجود یک داستان که اهمیتی برای شما داشته باشد، در بازی چیزی به اسم موسیقی به درد بخور و یا صدا گذاری در خور برای کاراکتر های اصلی و فرعی وجود ندارد. روح چندانی نیز در همین صدا گذاری وجود ندارد و از آن بدتر صدای سلاح ها و خودرو ها می باشد که با استاندارد های ۱۰ سال پیش هم باز سطحی و خسته کننده هستند.

از دیگر ایرادات بازی مشکلات وسایل نقلیه است که در حالت عادی خودرو های مردم نه سریع هستند و نه توان بالایی دارند. شما بر روی پای پیاده خود سرعتی به مراتب بیشتر از هر خودرویی خوهید داشت و از سوی دیگر با وجود این که بیشتر محیط های اصلی بازی را بافت شهری به همراه ساختمان های بلند تشکیل می دهد و یکی از راحت ترین کار ها در این بازی پریدن بر روی سقف یک ساختمان و قلع و قمع دشمنان روی زمین است، بنابراین باز هم یک خودرو چندان در این شهر راه گشا نخواهد بود. جدای از آن خودرو ها هم بسیار بی روح و با فیزیکی به شدت خسته کننده طراحی شده اند و حتی عنوانی قدیمی تر مانند GTA III به مراتب لذت بخش تر این عنوان بود.

یکی از مهمترین خصیصه های این عنوان سیستم منحصر به فرد، خاص و البته عجیب شلیک و گان پلی بازی است. برای شلیک به سمت دشمنان دو راه پیش رو دارید، یک این که به صورت بی هدف و البته غیر دقیق اسلحه را به سمت دشمنان بگیرید و شروع به شلیک کنید. در این حالت علاوه بر این که گلوله های بیشتری باید صرف کشتن یک هدف کنید که البته چندان هم مهم نیست و هیچ گاه کمبود گلوله ای احساس نخواهید کرد، یکی از مهمترین ویژگی های بخش تیر اندازی بازی را نیز از دست خواهید داد که جلوتر به آن اشاره خواهد شد.

حالت دوم اما شما با نگه داشتن کلید LT و قفل بر روی دشمنان امکان تیر اندازی دقیق به سمت آن ها را نیز خواهید داشت. در این حالت با نگه داشتن هر چه بیشتر این کلید، دایره محیط شلیک به سمت دشمنان کوچک تر خواهد شد و در نتیجه گلوله های بیشتری را نیز به سمت بدن دشمنان روانه خواهید کرد. در این حالت شما حتی توانایی انتخاب نقطه اصابت گلوله ها را نیز خواهید داشت و از پای در آوردن دشمنان محافظت شده راحت تر خواهد بود ولی باید در نظر هم داشته باشید که با انتخاب به طور مثال سر برای هدف قرار دادن در دقیق ترین حالت هم مجددا شاهد هدر رفتن تعدادی زیادی تیر و اصابت گلوله کمتری به این بخش هستیم و در نتیجه شاید بهتر باشد که دیگر بخش های بدن هدف مانند شکم و قفسه سینه را به عنوان هدف انتخاب کنید تا راحت تر و با چالش کمتری دشمنان پر تعدادتان را از پیش رو بردارید.

روزی روزگاری: سرزمین انفجارهای بی‌خودی | نقد و بررسی بازی CrackDown - گیمفا

این تصویر به طور کامل نمایان گر کل بازی است، همه چیز و همه کس را منفجر کن تا پیشروی کنی. در ضمن گرافیک برای یک عنوان تقریبا ۱۰ ساله چندان هم بد نیست

حالا این مکانیزم عجیب شلیک را وارد بخش چند نفره بازی کنید و در نهایت با یک جنگ اعصاب همیشگی (تا زمان شکستن دیسک بازی) همراه خواهید بود. بله متاسفانه یا خوشبختانه بازی دارای یک بخش چند نفره نیز بود که نزدیک ترین چیزی که به آن می شد پیدا کرد بخش چند نفره هیلو بود با این تفاوت هیچ کدام از المان های جالب و جذاب هیلو در این جا وجود نداشت و فقط شاهد یک سری مود چند نفره و تعدادی آدم بی کار است که در بازی به دنبال قفل کردن روی یکدیگر و کشتن همدیگر هستند و در آخر روز هم هیچ افتخاری برای هیچ کسی نوشته نمی شود.

در نهایت باید گفت کرک داون می توانست عنوان خوبی باشد. عنوانی سریع و درگیر کننده، ولی عدم وجود روح در بازی به شدت حس می شود. داستان هیچ دلیل برای وجود داشتن ندارد و سیستم شوتینگ بازی به شدت عجیب و نا آشنا است. جدای از آن با سایر عناصری که یک بازی را تعریف می کنند، مانند شخصیت پردازی، داستان خوب و گیرا، صدا گذاری و موسیقی، محیط های متنوع و تنوع در بازی باید خداحافظی کنید. در واقع باید گفت نسخه اول کرک داون یک عنوان با استاندارد های نسل ششمی برای یک کنسول جدید بود و آمار فروش را سعی داشت اندکی جابجا کند. هر چقدر که نسخه اول را باید یک افتضاح به تمام عیار نامید، نسخه دوم تا حدی مرهمی بر درد افرادی بود که تا حدی از این عنوان خوششان آمده بود.

اما حالا گویا همه چیز فرق کرده است. نسخه سوم در راه است و این بار نه مایکروسافت عجله ای برای عرضه بازی دارد و نه دیگر شاهد آن حال و هوای بد و قدیمی در تریلر ها و نمایش های عمومی بازی هستیم. خوشبختانه به نظر می رسد که ساندگان جدید بازی از اشتباهات قبلی ها درس گرفته باشند و در اولین قدم کرک داون ۳ به نظر می رسد یک بازی کامل باشد که به شدت بر روی آن سرمایه گذاری شده است و نه یک عنوان دیگر شبیه به سایرین. حالا کرک داون به نظر می رسد که با ایجاد یک شهر و محیطی که پیشتر در هیچ عنوانی ندیده بودیم قصد دارد این سری را از منجلابی که فعلا در آن گیر کرده است نجات دهد و ما هم بابت این موضوع خوشحال هستیم، ولی فعلا و در این مطلب که مربوط به نسخه اول بازی است باید گفت که بازی اول کرک داون، فقط هدر دادن زمان و حجم دانلود است!

روزی روزگاری: سرزمین انفجارهای بی‌خودی | نقد و بررسی بازی CrackDown - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: سرزمین انفجارهای بی‌خودی | نقد و بررسی بازی CrackDown - گیمفا
روزی روزگاری: سرزمین انفجارهای بی‌خودی | نقد و بررسی بازی CrackDown - گیمفا
روزی روزگاری: سرزمین انفجارهای بی‌خودی | نقد و بررسی بازی CrackDown - گیمفا
روزی روزگاری: سرزمین انفجارهای بی‌خودی | نقد و بررسی بازی CrackDown - گیمفا
روزی روزگاری: سرزمین انفجارهای بی‌خودی | نقد و بررسی بازی CrackDown - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

روزی روزگاری: سرزمین انفجارهای بی‌خودی | نقد و بررسی بازی CrackDown - گیمفا
روزی روزگاری: سرزمین انفجارهای بی‌خودی | نقد و بررسی بازی CrackDown - گیمفا