۶ دلیل برای آنکه به جای اینتل، AMD Ryzen بخریم! - گیمفا
۶ دلیل برای آنکه به جای اینتل، AMD Ryzen بخریم! - گیمفا
۶ دلیل برای آنکه به جای اینتل، AMD Ryzen بخریم! - گیمفا
۶ دلیل برای آنکه به جای اینتل، AMD Ryzen بخریم! - گیمفا

۶ دلیل برای آنکه به جای اینتل، AMD Ryzen بخریم!

پست گیمفا
۱۶:۴۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
۶ دلیل برای آنکه به جای اینتل، AMD Ryzen بخریم! - گیمفا

پردازنده‌های جدید AMD با ویژگی‌های خیره‌کننده‌ای که دارند؛ به ویژه در وجود پیشرفت‌های لاک‌پشتی رقیب، به بسیاری از کامپیوترها راه یافته‌اند. حالا حتی آنهایی هم که دست به خرید پردازنده‌های رقیب زده‌اند، نیم نگاهی به AMD دارند. اما راز موفقیت رایزن و رایزن Threadripper چیست و چه برتری‌هایی دارند؟

  1. قیمت‌گذاری بی‌نظیر

۶ دلیل برای آنکه به جای اینتل، AMD Ryzen بخریم! - گیمفا

پردازنده‌های Ryzen و رایزن Threadripper نسبت به اینتل ارزان بودند، حالا ارزان‌تر هم شده‌اند! هفته گذشته AMD رسماً قیمت پردازنده‌های خود را کاهش داد و حالا انتخاب‌های بی‌منازع نزد کسانی هستند که به خوبی می‌دانند چگونه پول خود را خرج کنند. شما می‌توانید با صرف هزینه بسیار کمتر، پردازنده‌هایی با تعداد بیشتری هسته پردازشی تهیه کنید. مطمئناً این چیزی نیست که کاربران حرفه‌ای، تولیدکنندگان محتوا و گیمرها بتوانند آن را نادیده بگیرند. برای نمونه شما می‌توانید با صرف فقط ۲۹۹ دلار یک پردازنده ۸ هسته‌ای Ryzen 7 1700 با توانایی اجرا ۱۶ رشته هم‌زمان تهیه کنید، چیزی که محال است بتوانید با صرف کمتر از ۵۹۹ دلار از برند اینتل تهیه کنید. تقریباً تمامی پردازنده‌های Ryzen و Ryzen Threadriper  نسبت به نمونه‌های اینتل بسیار ارزان‌تر هستند و همین ارزش خرید بی‌نظیری به آنها می‌بخشد.

  1. کارایی خارق‌العاده

اوایل که Ryzen و پس‌ازآن Threadripper عرضه شدند، به علت بهینه‌سازی های انحصاری صورت گرفته برای اینتل تا آن زمان، اغلب سیستم عامل‌ها و برنامه‌ها کارایی مطلوبی نداشتند اما حالا ورق برگشته و آنها پادشاهان بی‌منازع “نسبت کارایی به قیمت” هستند.

۶ دلیل برای آنکه به جای اینتل، AMD Ryzen بخریم! - گیمفا

نمودار فوق که توسط مجله آنلاین مشهور و معتبر AnandTech تهیه‌شده، برتری مشهود پردازنده‌هایAMD  در پردازش‌های با توانایی استفاده از بیش از یک هسته پردازشی را نشان می‌دهد. نه تنها در اغلب سناریوها پردازنده‌های Ryzen و Ryzen Threadripper دست بالا را دارند، بلکه بسیار هم مقرون‌به‌صرفه تر هستند.

 

  1. حجم بیشتر حافظه کش

جدای از بحث کارایی و مقایسه مستقیم نتیجه بنچمارک ها، تقریباً تمامی پردازنده‌های Ryzen و Ryzen Threadripper  نسبت به نمونه‌های رقیب دارای حجم بیشتری حافظه کش هستند، اما این موضوع چه اهمیتی دارد؟

گنجایش بیشتر حافظه کش، در پردازش‌های سنگین و پیچیده یک مزیت بسیار بزرگ برای AMD است که لزوماً نمی‌توان آن را از طریق نمودار کارایی نشان داد. در پردازش‌هایی که با حجم زیادی داده سروکار دارند و اجرای آنها ساعت‌ها و روزها زمان می‌برد، حجم بیشتر حافظه کش در پردازنده‌های AMD به کاهش نیاز برای مراجعات متعدد به حافظه سیستمی و درنتیجه آن کاهش تأخیر و افزایش سرعت می‌انجامد.

 

  1. عملکرد خنک‌تر و طراحی توان گرمایی پایین‌تر

اینتل طی چند نسل اخیر از پردازنده‌های خود همواره تلاش کرده با افزایش فرکانس پردازشی به‌جای افزایش تعداد هسته‌های پردازشی، با نمودارهای مقایسه کارایی خریداران را مجذوب کند اما این کار باعث شده بسیاری چیزها از کنترل خارج شوند. اگر خودتان با این مشکل مواجه نباشید، دست‌کم بارها شنیده‌اید بسیاری از خریداران پردازنده‌های رده‌بالا اینتل از دمای شدیداً بالا ناراضی هستند. دمای بالا باعث می‌شود خریدار به یک کولر قدرتمند نیز نیاز پیدا کند که تهیه یک نمونه خوب از آن می‌تواند بین ۳۵۰ الی ۷۰۰ هزار تومان خرج روی دست شما بگذارد.

۶ دلیل برای آنکه به جای اینتل، AMD Ryzen بخریم! - گیمفا

 

اما در آن‌سو پردازنده‌های Ryzen و Ryzen Threadripper دارای عملکرد گرمایی کاملاً مطلوب هستند و به تهیه کولرهای چند صد هزارتومانی نیاز نیست. نه تنها می‌توان با همان کولر استوک از اغلب پردازنده‌های Ryzen استفاده کرد، بلکه می‌توان با صرف کمتر از ۲۰۰ هزار تومان به آسانی دمای این پردازنده‌ها را کنترل کرد.

علت عملکرد خنک پردازنده‌های جدید AMD و حذف نیاز برای کولرهای گران‌قیمت، بهره‌گیری از فناوری ساخت بسیار بهینه ۱۴ نانومتری و لحیم بودن حرارت پخش‌کن مجتمع (IHS) است. در پردازنده‌های رقیب که حتی قیمت آنها به ۱۷۰۰ دلار می‌رسد، از خمیر نامرغوب در زیر IHS استفاده‌شده و همین امر ضمن اینکه چند صد هزار تومان خرج اضافی روی دست خریدار می‌گذارد، غالباً صدای آزاردهنده فن‌ها نیز مهمان جدید سیستم شما می‌شود!

 

  1. مادربردهای غنی اما ارزان‌تر

آخرین فناوری‌های روز دنیا در ارزان‌ترین مادربردهای AMD یافت می‌شوند و دیگر با تهیه یک مادربرد معمولی، چیز خاصی را از دست نمی‌دهید. A320 ، ارزان‌ترین چیپ ست AMD است که اغلب مادربردهای مبتنی بر آن نزدیک به ۳۰۰ الی ۳۵۰ هزار تومان قیمت دارند اما قابلیت‌ها و ۶ دلیل برای آنکه به جای اینتل، AMD Ryzen بخریم! - گیمفا

AMD  پا را از این هم فراتر گذاشته و B350 که یک چیپ ست رده معمولی محسوب می‌شود، قابلیت اورکلاکینگ پردازنده را به‌طور کامل ارائه می‌کند و لزوماً نیاز نیست سراغ مادربردهای گران‌تر X370 بروید.

۶ دلیل برای آنکه به جای اینتل، AMD Ryzen بخریم! - گیمفا

 

اگر بخواهید قابلیت‌ها و امکانات مادربردهای AMD را در نمونه‌های اینتل به‌دست بیاورید، دست‌کم باید دو برابر بیشتر هزینه کنید!

۶ دلیل برای آنکه به جای اینتل، AMD Ryzen بخریم! - گیمفا

  1. گارانتی معتبر

پردازنده‌های اینتل سالیان درازیست که در ایران از طریق واردکنندگان متعدد و اغلب بدون گارانتی در دسترس خریدار است و خریدار در صورت نیاز به گارانتی باید بهای زیادی را علاوه بر هزینه پردازنده عملاً پرداخت کند. این در حالیست که AMD در ایران توسط شرکت‌ معتبر و شناخته‌شده ماتریس به طور رسمی وارد شده و کلیه پردازنده‌های عرضه شده توسط ماتریس دارای ۳۰ گارانتی است که خیال خریدار را راحت می‌کند.

برای چند سال متوالی اینتل در نبود رقیب توانسته بود با پیش رفت‌های ناچیز خود، درک کاربران از “نسل جدید پردازنده‌ها” و “پیشرفت” را دگرگون کند. آن‌ها با هر نسل جدید منتظر افزایش ناچیز فرکانس‌ها یا بهبود جزئی فرکانس حافظه رم قابل پشتیبانی در کنار معرفی اندک قابلیت‌های جدید بودند اما حالا پیشرفت واقعی در جبهه AMD اتفاق افتاده است. حالا دیگر می‌توانید کمتر پردازید، بیشتر به‌دست بیاورید!

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۶ دلیل برای آنکه به جای اینتل، AMD Ryzen بخریم! - گیمفا
۶ دلیل برای آنکه به جای اینتل، AMD Ryzen بخریم! - گیمفا
۶ دلیل برای آنکه به جای اینتل، AMD Ryzen بخریم! - گیمفا
۶ دلیل برای آنکه به جای اینتل، AMD Ryzen بخریم! - گیمفا
۶ دلیل برای آنکه به جای اینتل، AMD Ryzen بخریم! - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • با اینکه فن AMD هستم.
    تو بحث گیم دقیقا این بنچمارک ها برعکس میشه متاسفانه و رایزن تو تمام رنج‌های قیمتی حتی به نسل هفت اینتل هم نمیرسه

    • اصلا اینطور نیست.اختلاف خیلی کمه.کافیه بنچمارک تقابل پردازنده رو تو یوتیوب به چشم خودت نگاه کنی.ببینی چند فریم تفاوت دارن.اختلاف خیلی کمه.تو اکثر بازی ها سه چهار فریم که قابل چشم پوشی هست.البته عناوین amd محور هم کم نیستن مثل سری deus ex و dirt و battlefield و …

      • الادار جان اول بگو چی شده که گیمو کنار گذاشتی؟ پس Starcitizen و Everywhere که اینقدر منتظرش بودی چی
        من خودمم مثل تو دیگه کنار گذاشتم
        البته شاید چند سال دیگه که معماری‌های جدید و بهتر بیان(مثلا اینتل نسل دوازدهsapphire rapid با گرافیک GTX 4030 ?:-) تاجایی که میدونم انویدیا هنوز اسم کد این نسل رو مشخص نکرده !….شایدم ای پی یو مبتنی به Zen 2 و Navi یا نسل جدیدترش) یه سیستم ارزون ببندم و یه سری بازی امروز و اینده رو برای تفریح تجربه کنم.
        داداش دلیل این لحن من توی کامنتم،لحن کاملا یه طرفه این پست تبلیغاتی بود وگرنه تو درست میگی و اختلاف زیاد نیست. البته به جز مدل های ارزون که واقعا تو گیم رایزن ضعیف تره.

    • xMIADx گفت:

      در اون حد برعکس نیس اما قیمتش اون کمبود رو کاملا جبران میکنه
      من خودم با این خبرایی که از اینتل شنیدم نظرم عوض شد و الان برا گیم نسبت به قیمت ۱۶۰۰x بهترینه
      نسل ۷ اینتل هم راحت شکست میده اما در اون حدم از کافی لیک ضعیف نیست

  • Ahmadreza3352 گفت:

    دوستان میخواستم بدونم همچین سیستمی قیمتش با یه مانیتور ۶۰۰ تومنی و مخلفات مثل مادربرد و …چقد درمیاد. Cpu i7 7700k
    Ram 16
    Gpu asus gtx 1060 6gb dual oc
    و اگر cpu مبتنی بر amd ولی با همین قدرت باشه چقد درمیاد؟

    • پردازنده تقریبا ۱٫۵۰۰
      رم ۸۰۰ تا ۹۰۰
      گرافیک ۲۵۰۰٫ مدتیه گرافیک ها قیمتشون دو برابر شده.این کارت قبلا ۱٫۵۰۰ قیمتش بود.فعلا بهتره گرافیک نخری .سهام بیت کوین هم سقوط کرده انشالله قیمت های گرافیک افت کنه.
      من خودم گیم رو بتازکی کنار گذاشتم.وگرنه خودم میخواستم Ryzen 5 1600 رو بخرم حول و حوش ۸۵۰ قیمتشه از لحاظ کارایی تو بنچمارک بالا از i7 7700K بالاتره.ولی تو بازی ممکنه چند فریم نسبت به اون کمتر بده که البته زیاد مهم نیست.با توجه به قیمتش عالیه.بازی های ااینده هم قطعا بهینه تر خواهند بود.در ضمن فریم دهی اصلی به کارت گرافیک مربوطه و به ندرت بازی های CPU محور وجود دارن.بحر حال میتونی بنچمارک بازی ها رو هم ببینی.تو یوتیوب هست.کافیه سرچ کنی i7 7700K VS Ryzen 5 1600 .در ضمن شما که میخوای مانیتور ۶۰۰ تومنی بگیری که ۱۰۸۰ پیکسل هست بالاتر از i5 احتیاج نداری که دنبال i7 میگردی.i7 بیشتر واسه گیم تو ۱۴۴۰ پیکسل و ۴K بدرد میخوره.به هر صورت اگه خواستی اینتل هم بگیری i5 8400 رو بگیری .کمی صبر کنی مین بوردهای سری h نسل هشتم هم میاد .فعلا فقط سری z370 موجوده که گرونه.بنظر من یک ryzen 5 1600 یا حتی ryzen 5 1500X رو بگیر.یک مین بورد ۳۵۰ تومنی از چیپ ست A320 یا B350 .پاور هم ۷۰۰ وات بگیر خیال خودت رو واسه ارتقا تو اینده راحت کن.البته چنین سیستمی ارتقا لازم نداره مگه اینکه بخوای بعدا گرافیک رو عوض کنی که در اون صورت بهتره Ryzen 5 1600 رو برداری که شش هسته ای است.پاور ۷۰۰ هم برای ارتقا در اینده کافیه وگرنه ۶۰۰ واسه فعلا کفایت میکنه.سوال دیگه ای هم هست بپرس.

      • mory_num1 گفت:

        الان با وضعیت مسخره قیمت دلار و افزایش فاجعه قیمت کارت های گرافیک، خرید قطعات نو دیوانگیه مگر اینکه عشق آنباکسینگ باشی. تو انجمن سایتهای لیون کامپیوتر و پرشین تولز و یا کانالهای تلگرامی فروش قطعات دسته دو دنباله قطعات دسته دو که از گارانتیشون هنوز باقی مونده باش. فقط توجه داشته که از اشخاصی معتبر که امتیاز بالایی تو انجمنها دارن خرید کنی. گاها سیستم های کامل و قوی پیدا میشه تو این سایتها که مثلا طرف چند ماهه گرفته و حالا با قیمت خیلی پایینتر میخواد ردش کنه بره که اگه از اینا پیدا کردی خوش شانسی. دوباره میگم پولتو برای قطعات آکبند دور نریز.

      • سلام دادا نظرتو در مورد سیستمم میخوام بدونم Operating System
        Windows 10 Pro 64-bit
        CPU
        Intel Core i7 6800K @ 3.40GHz ۳۱ °C
        Broadwell-E/EP 14nm Technology
        RAM
        ۱۶/۰GB Dual-Channel Unknown @ 1065MHz (15-15-15-36)
        Motherboard
        ASUSTeK COMPUTER INC. STRIX X99 GAMING (SOCKET 2011) ۳۷ °C
        Graphics
        VX229 (1920×1080@60Hz)
        ۴۰۹۵MB NVIDIA GeForce GTX 970 (EVGA) ۴۳ °C
        Storage
        ۹۳۱GB Seagate ST1000DM003-1CH162 (SATA) ۳۵ °C
        ۹۳۱GB Seagate ST1000DM003-1SB10C (SATA) ۳۹ °C
        ۲۳۲GB Samsung SSD 960 EVO 250GB (Unknown)
        Optical Drives
        ELBY CLONEDRIVE SCSI CdRom Device
        Audio
        High Definition Audio Device

      • xMIADx گفت:

        داداچ داری اشتباه میزنی!!! اتفاقا وقتی مانیتور ۴k یا ۲k باشه از کارت گرافیک کار بیشتری میکشه و cpu کمتر درگیر میشه پس رزولوشن FHD پردازنده قویتری میخواد
        مگه اینکه نسل volta یا navi بیاد که بتونن بازیا رو راحت ۴k پردازش کنن اون موقع هست که cpu قویتری هم میخواد

    • Alireza-spv گفت:

      برادر حتی سایت pc gamer هم مقاله زده بود گرافیک نخرید گرون شده الکی و مام که دلارمون امروز ۴۵۰۰ شد . اگه گرافیکو فاکتور بگیری و اون cpu هم خرج الکی نکنی معمولیشو بگیری ۳ تومن میشه حالا کمی اینور اونور

    • xMIADx گفت:

      فعلا که گرافیک هرگز نخر صبر کنی ارزون بشه حدودا زیر ۴ تومن
      cpu اینتل برندار گرونه من میگم برا گیم الان ۱۶۰۰x بهترینه

  • Alireza-spv گفت:

    من میخوام cpu رو ارتقا بدم چون واسه گرافیگ گلوگاه درس کرده
    نمیدونم i7 7700 بگیرم یا کلا باندل مادربورد و cpu رو بفروشم برم سمت AMD . موندم والا نمیدونم چی کنم

    • mojtaba33 گفت:

      برو amd من خودم تازه یه ماه سیستمم رو کلا با‌جاش عوض کردم ryzen5 1600گرفتم. اما یه مدل بچ نامبر از این CPU ها هشت هسته ای ۱۶ ترد هست از شانس خوب منم یه دونه از این مدل CPU گیر من افتاد کارایی در حد ryzen 7 قیمت ryzen 5 خیلی عالیه میتونی تو گوگل سرچ کنی اگه فکر میکنی دروغ میگم

  • RPG.MahyaR گفت:

    برای گیم فقط اینتر برید مقایسه i3 7100 با ryzen 1200 ببینید حساب کار دستتون میاد

۶ دلیل برای آنکه به جای اینتل، AMD Ryzen بخریم! - گیمفا
۶ دلیل برای آنکه به جای اینتل، AMD Ryzen بخریم! - گیمفا