#۱۵: حماسه ای دیگر آفریده شد | نقد و بررسی Halo 4 - گیمفا
#۱۵: حماسه ای دیگر آفریده شد | نقد و بررسی Halo 4 - گیمفا
#۱۵: حماسه ای دیگر آفریده شد | نقد و بررسی Halo 4 - گیمفا
#۱۵: حماسه ای دیگر آفریده شد | نقد و بررسی Halo 4 - گیمفا

#۱۵: حماسه ای دیگر آفریده شد | نقد و بررسی Halo 4

بهزاد شعبانی
۱۵:۰۸ ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
#۱۵: حماسه ای دیگر آفریده شد | نقد و بررسی Halo 4 - گیمفا

سری بازی های هیلو همیشه از محبوبیت خاصی برخوردار بوده اند. این محبوبیت زمانی اوج خود را نشان داده که تمام قسمت های این عنوان مورد تحسین منتقدین قرار گرفت و دیگری اینکه این ۶ قسمت اخیر این بازی در انحصار X360 قرار گرفته. درمورد Halo 4 به جرات می توان گفت که بایکی از بی نقص ترین بازیهای نسل حاضر طرف هستیم. مفتخریم نقد و بررسی HALO 4  را در ادامه مطلب تقدیم شما یاران همیشگی گیمفا نماییم.

نام: HALO 4

شرکت سازنده: ۳۴۳ Industries

ناشر: Microsoft Studios

پلتفرم: XBOX 360

سبک:شوتر­اول شخص (FPS)

رده بندی سنی: +۱۷

همه می دانند که داستان هیلو یکی از شاهکار ترین رمان هاست که به لطف وسعت و تحریر بی نظیرش ، شاهد چند قسمت بازی ویدئویی و فیلم سینمایی نشات گرفته از آن بوده ایم. قسمت چهارم سری بازی های هیلو ، با نقش آفرینی مستر چیف (Master Chief) راوی ادامه قسمت های پیشین است. در این قسمت شاهد بیداری اسپارتان ها و حضور پررنگ بدمن هیلو ۴ یعنی دیداکت (Didact) هستیم. باز هم فکر نابودی کره زمین در سر این شیطان صفت وجود دارد تا پروژه نابودی بشریت گام بلند تری را بردارد اما علم به کمک انسان ها آمده تا به لطف چیف ، جلوی این نابودی گرفته شود. شخصیت مغرور و قاطع دیداکت در مقابل قهرمان این داستان یعنی مستر چیف­، شخصیت پردازی دلچسبی را رقم می زند. کرتانا نیز در بازی حضور دارد تا باری دیگر عواطف و بُعد رمنس هیلو تکمیل گردد. اما مسائل احساسی داستان در این­­جا به پایان نمی رسد و اتفاقاتی که برای سایر شخصیت ها و NPC های بازی می­افتد ، شما را تحت تاثیر قرار می دهد. در ابتدای بازی شاهد دمویی هستیم که به معرفی مستر چیف و چگونگی حضور او در خارج از زمین می پردازد که با تحریری هنرمندانه این کار را انجام داده تا برای افرادی که پیش از این سابقه ی تجربه قسمت های قبلی هیلو را ندارند­، داستان Halo 4 گنگ و بی پایه تصور نشود. کات سن ها نیز به­ موقع و کاملا پرمحتوا در شرایط In-Game نمایش داده می شوند که تاثیر بسزایی در روایت داستان دارند.

کرتانا حضور پررنگی در روند داستانی دارد

کرتانا حضور پررنگی در روند داستانی دارد

همانطور که می دانید با یک شوتر­اول شخص نظامی روبرو نیستیم. بازی در سبک علمی تخیلی واقع است و این به معنای تنوع پذیری چشمگیر بازی در بخش گیم پلی و آزادی عمل بیشتر می باشد. کار های خارق العاده چیف به لطف سازه های نظامی بشریت ، کمک شایانی در روند بازی داشته اند. برای مثال چیف قابلیت غیب شدن ، پرواز در ارتفاع کم و البته مدت زمان محدود ، ایجاد سپر و…. را داراست. یکی از دیگر از نقاط قوت این بخش ، استفاده کارآمد از این ویژگی هاست. برای مثال در بازی کرایسیس ویژگی های فرابشری نانوسوئیت ، در صورت عدم حضور تاثیر چندانی در روند بازی نمی گذاشت اما در هیلو اینگونه نیست. بایست کمک های به جایی از این ویژگی ها گرفت. هوش مصنوعی دشمنان در سطح فوق العاده تحسین برانگیزی جای گرفته است. برای مثال می توانید ضمن استفاده از نقشه ای که در پایین نمایشگر در اختیار دارید ، دشمنانتان را دور بزنید و از پشت به آنها حمله یا takedown کنید. دشمنان ضعیف تر هم در صورتی که میدان نبرد را به نفع شما ببینند ، به سرعت پافرار می گذارند تا باری دیگر هوش مصنوعی هیلو ، به رخ رقبا کشیده شود.

halo 4

HALO 4

اما گفتیم که یکی از مهم ترین شاخص های گیم پلی این سبک ، تنوع چشمگیر است. تنوع اسلحه ها فوق العاده کارآمد هستند. در اوایل بازی ، از آنجا که شما در سیاره ی بیگانگان گیر افتاده اید ، مهمات در دسترس شما نیست و بایست مدیریت خودرا به رخ این بخش از بازی بکشید اما اگر مدیر خوبی هم باشید ، در هر ماموریت بایست سلاح های زیادی را تعویض کنید و تنها آیتم قابل انتخاب برای شما سلاح دشمنانتان است که صاحب خود را مرده دیده اند. اما پس از اینکه به سیاره ها و سفینه تحت کنترل انسان ها می رسید­، توانایی انتخاب اسلحه پیش از هر ماموریت را دارا هستید و در حین ماموریت می توانید اسلحه خودرا بایکی از یاران تعویض کنید. درست است که هیلو ۴ یک شوتر محض است ، اما تئوری های شما با کشتن توسط اسلحه به اتمام نمی رسد. از سایر عوامل تنوع بخش بازی می توان به استفاده آزادانه از وسایل نقلیه چون ماشین ها و تانک و وسایل نقلیه کم حجم فضایی ها و… اشاره داشت. دو مرحله استفاده از این وسایل اجباری است اولین مرحله بایست از جت های اسپارتان ها استفاده کنید و با سرعت تمام از موانع سنگی و محرک خود بگذرید و از طریق چاله فضایی طی یک مدت محدود از سیاره آن ها فرار کنید. دیگری هم یک مرحله قبل از آخرین مرحله­، شما بایست از جت هوایی ارتش استفاده کنید و از بین ماشین آلات پیشرفته مرتبط به سیستم دفاعی بگذرید تا خودتان را هرچه سریعتر به اینفینیتی رسانده و جلوی نابودی کره زمین توسط دیداکت را بگیرید. گیم پلی بازی در این بخش از قوت بالایی برخوردار است. سیستم تیر اندازی وسایل نقلیه ، بخصوص وسایل نقلیه هوایی ضمن کنترل خوب آنها جهت حرکت ، بسیار بی نقص کار شده که گیمر را به استفاده از این وسایل حتی در مواقعی که عدم حضورشان بی تاثیر باشد ، تشویق می کند.

زاویه دید اول شخص بازی کاملا استاندارد و بی نقص و طبیعی است­. هنگام حمل اسلحه­ های نیمه سنگین نیز ، شاهد دید سوم شخص می شویم. دید سوم شخص و طراحی پیکر مستر­چیف به قدری بی نقص است که گویی با یک عنوان TPS طرف هستیم. سطح بندی درجه سختی بازی نیز در چهار سطح کلیشه ای قرار دارد که هریک استانداردهای خود را رعایت کرده و تعادل بی نقصی را به مرحله اجرا درآورده اند.

halo 4

HALO 4

گرافیک بازی نیز همچون گیم پلی آن کاملا بی نقص است. گرافیک فنی بازی به لطف موتورگرافیکی  Reach Engine  بسیار تحسین برانگیز است و در حد و اندازه های استانداردهای این بازه ی زمانی از نسل هفتم جای گرفته است. یکی دیگر از نقاط قوت گرافیک این عنوان نورپردازی فوق العاده ی آن است که انصافا ظرافت خاصی را متحمل است و سایه هایی بسیار طبیعی در هیلو ۴ بوجود آورده است. علیرغم اینکه محیط بازی در مراحل مختلف ، متفاوت می باشد و دارای محیط هایی همچون فضاهای آزاد در خارج از جو ، محیط های آزمایشگاهی و علمی-تخیلی ، مناطق خشک و کوهستانی ، برفی و همچنین جنگلی را  داراست ، اما در هیچ یک از این محیط ها industries 343 کم کاری نکرده و ضمن به نمایش درآوردن جزئیات موجود در این محیط ها ، گرافیک فنی بالایی را به هریک از آیتم ها بخشیده است. فیزیک بازی نیز بعنوان آن که متعلق به یک بازی شوتر است ، بی هیچ عیبی در هیلو ۴ پیاده شده است. هماهنگی بین صدای کاراکترها و حرکت اعضای صورت آنها نیز فوق العاده زیبا کار شده و با اطمینان می گوییم که در فیزیک و گرافیک هیلو ۴ به دنبال هیچ ایرادی نباشید!

طراحی چهره ها بی نظیر است

طراحی چهره ها بی نظیر است!

داستان حماسه ای و اسطوره پرور هیلو ، بعنوان یک بازی ویدئویی­، موسیقی جذاب و بی نظیری را می طلبد که به لطف نیل دیویج   آهنگساز بریتانیایی ، این قسمت از این بازی نیز تحسین برانگیز شده است. موسیقی بازی متناسب با شرایط ماموریت ها ضرب به جایی را درپی می گیرد. تنوع در نُت ها در سطح قابل قبولی قرار دارد و در مجموع ، باید عارض باشم که با یک موسیقی حماسی غربی بی نقص طرف هستیم که در افزون لذت و هیجان از تجربه ی هیلو ۴ ، به خوبی انجام وظیفه کرده­ است.

در بخش صداگذاری نیز هیلو ۴ تنها نکات مثبت را نمایان ساخته است. صدای اسلحه ها متناسب با جسه و قدرت آن­ها کاملا طبیعی کار شده است و تفاوت در گونه اسلحه­ ها کاملا محسوس می باشد. صدای وسایل نقلیه نیز به همین صورت­، دارای اختلاف قابل ذکری بین گونه های متفاوت آن است و خلاصه اینکه Industries 343 هیچ مهمی را در این بخش از بازی نیز از قلم نینداخته است. صدای دشمنان فضایی نیز در هنگام فرار یا حمله ور شدن به شما در به تصویر کشیدن صحنه نبرد یاری محسوسی را به بازی می رساند. صدای کاراکتر­ها ضمن دیالوگ های پرمحتوایی که دارند­، بسیار زیبا و بی نقص هستند که طی این مهم­، شاید فراموش کنید که در حال انجام یک بازی ویدئویی هستید و نه تماشای یک فیلم!

halo 4

HALO 4

در پایان به ­عنوان منتقد این عنوان انجام این بازی بی نقص را به شما پیشنهاد می کنم. بی شک برای افرادی که متاسفانه X360 ندارند­،  ارزش این را دارد که ۸ ساعت از وقت ارزشمند خود را با XBOX 360 های موجود در گیم نت ها ، صرف اتمام بخش کمپین این بازی بکنند!

_____________________________________________

نکات مثبت: ایجاد تعادل بین عواطف و اکشن در بخش داستان –  سلاح بی نظیر – موسیقی زیبا – گرافیک بی نقص – داشتن ارزش خرید نسخه­ ی اورجینال

نکات منفی: مورد قابل ذکری مشاهده نشد!

داستان و شخصیت پردازی: ۱۰/۱۰

گیم پلی: ۱۰/۱۰

گرافیک: ۱۰/۱۰

موسیقی و صداگذری: ۱۰/۱۰

۱۰/۱۰

Master ChiefTahaic

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

#۱۵: حماسه ای دیگر آفریده شد | نقد و بررسی Halo 4 - گیمفا
#۱۵: حماسه ای دیگر آفریده شد | نقد و بررسی Halo 4 - گیمفا
#۱۵: حماسه ای دیگر آفریده شد | نقد و بررسی Halo 4 - گیمفا
#۱۵: حماسه ای دیگر آفریده شد | نقد و بررسی Halo 4 - گیمفا
#۱۵: حماسه ای دیگر آفریده شد | نقد و بررسی Halo 4 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

#۱۵: حماسه ای دیگر آفریده شد | نقد و بررسی Halo 4 - گیمفا
#۱۵: حماسه ای دیگر آفریده شد | نقد و بررسی Halo 4 - گیمفا