زیر پوست شهر | نقد و بررسی بازی Hidden Folks - گیمفا
زیر پوست شهر | نقد و بررسی بازی Hidden Folks - گیمفا
زیر پوست شهر | نقد و بررسی بازی Hidden Folks - گیمفا
زیر پوست شهر | نقد و بررسی بازی Hidden Folks - گیمفا

زیر پوست شهر | نقد و بررسی بازی Hidden Folks

رضا توکلی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
زیر پوست شهر | نقد و بررسی بازی Hidden Folks - گیمفا

اگر از همه بازی های تکراری موبایل خسته شده‌اید و به دنبال یک ایده جالب و خلاقانه می‌گردید، فورا به سراغ Hidden Folks جادویی بروید. هرساله تعداد انگشت شماری بازی با ایده‌های نو، توسط بازیسازان و توسعه دهندگان مستقل برای رایانه‌های شخصی و همچنین سیستم عامل های موبایلی عرضه می‌شوند که همگان بر روی خلاقانه بودن آن اتفاق نظر دارند. Hidden Folks از جنس همین بازی‌ها بوده و قرار است شما را در محیط فوق‌العاده پر جزییات خود غرق کند. در ادامه با نقد و بررسی این بازی همراه باشید.

باز هم پازل و باز هم خلاقیت. درست پس از عرضه بازی بازی Mini Metro (ساخته Dinosaur Polo Club) در سال گذشته، با کلماتی مشابه به تحسین آن عنوان پرداختم. به نظر من بهترین بازی سال گذشته موبایل بازی Mini Metro بود و امسال هم بهترین بازی Hidden Folks است. جدا از سادگی بیش‌از حد هر کدام، این ایده نو بازی‌ها است که من را جذب خود کرده و ساعت‌ها مشغول بازی با آن می‌شوم. از گذشته بازی‌های زیادی تا کنون به شکل Hidden Folks بوده‌اند و به صورت کامل نمی‌توان گفت که یک عنوان کاملا جدید است اما خلاقیت های به‌کار رفته در بازی بسیار زیاد بوده و باعث می‌شود با سایر عناوین فرق داشته باشد. پیدا کردن اشیا در یک محیط فریبنده که پیش‌تر هم بر روی رایانه‌های شخصی و موبایل دیده‌ بودیم اما حال با بازی طرف هستیم که داستان جالبی را در قالب این سبک بازی‌ها روایت می‌کند. داستان‌های کوچک و بزرگ که شاید هیچ کدام به تنهایی مهم نباشند اما مجموعه آن‌ها یک پیوستگی را ایجاد می‌کند. جدا از این مورد، خلاقیت هنری بازی نیز بسیار متفاوت از سایر بازی‌ها بوده و قطعا شما را غرق خود خواهد کرد. وقتی شرکت‌های بازی‌سازی کهنه‌کار برای کسب درآمد بیشتر با ساخت طرح‌های تکراری در دور‌ه‌ای خود را مطرح می‌کنند، این دو جوان خلاق هلندی به نام‌های Adriaan de Jongh و Sylvain Tegroeg هستند که با خلق یک دنیای جدید با کاراکتر‌‌های بامزه در بین بهترین بازی‌های سال موبایل قرار می‌گیرند.

زیر پوست شهر | نقد و بررسی بازی Hidden Folks - گیمفا

Hidden Folks

در نگاه اول شاید روند بازی Hidden Folks همانند بسیاری از بازی‌های پازل، صرفا به پیدا کردن اشیا در یک محیط شلوغ خلاصه شود اما اصلا این طور نیست و شما به عنوان بازیباز تعامل بسیار خوبی با محیط درون بازی داشته و باید مسیر و نوع پیش‌آمد‌های درون بازی را کنترل کنید. در ادامه در بخش طراحی به بررسی این قسمت مهم از بازی خواهیم پرداخت اما لازم به ذکر است که حتی اگر Hidden Folks تنها یک بازی پیدا کردن اشیا در محیط بود، که تقریبا رویکرد اصلی بازی همین مورد است، با این نوع طراحی قطعا در بین بهترین های این سبک قرار می‎گیرفت. بازی در یک دنیای ساختگی در قالب ۵ فصل متفاوت دنبال می‌شود که ارتباط بسیار جالبی با یک دیگر دارند و به نوعی روند تکاملی ما انسان‌ها را نشان می‌دهد. اگر مرحله تازه اضافه شده “برفی” را کنار بگذاریم، بازی از فصل “جنگل” شروع شده، به “صحرا” رسیده و به “شهر” ختم می‌شود. در فصل پایانی هم که “کارخانه” نام دارد، می‌توانید با نهایت جزییات بازی آشنا شده و در دنیای آزمایش‌ها و تولیدات انسانی، به جستجو عناصر انتخاب شده بپردازید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازی حجم بالای عناصر درون محیط و شلوغی آن‌ها است که باعث می‌شود ساعت‌ها به دنبال یک جسم کوچک مانند توپ گلف بگردید و در نهایت آن را هم پیدا نکنید! بالاخره هر بازی سختی‌های خودش را داشته و Hidden Folks هم می‌تواند در مراحل شلوغ خود شما را بیش از حد درگیر خود کند.

زیر پوست شهر | نقد و بررسی بازی Hidden Folks - گیمفا

همه‌چیز از همین محیط های ساده شروع می‌شود!

تمامی فصل‌های بازی یک مرحله افتتاحیه دارند که شما در آن‌ها باید با ویژگی‌های آن فصل آشنا شوید. هر فصل با توجه به شرایط محیطی‌اش ویژگی‌های خاص مربوط به خود را داشته که باید آن‌ها را در ابتدا فرا گرفته و در ادامه مراحل از آن‌ها استفاده کنید. برای مثال اگر در قسمت افتتاحیه جنگل ندانید که می‌شود بوته را کنار زد و پشت آن را هم دید، هیچ‌وقت مراحل بعدی را نمی‌توانید پشت سر بگذارید. در ابتدا عنوان کردم که شما تنها وظیفه پیدا کردن عناصر را در یک محیط ندارید و واقعا باید با محیط ارتباط برقرار کرده و تمامی قسمت های آن را با دست(!) به دنبال اشیا بگردید. این تکنیک باعث شده که شما نتوانید چشم‌بسته و با لمس‌های پشت سر هم تمامی اشیا را پیدا کنید بلکه برای هر یک از آن‌ها روشی وجود دارد. بسیاری از عناصر و کاراکتر‌هایی که باید در بازی به دنبال آن‌ها باشید پشت یک پوششی مخفی شده‌اند که باید همه‌چیز را زیر و رو کنید. اما این مورد تنها در مراحل ابتدایی بازی که محیط‌ها نسبت به سایر مراحل کوچک هستند جواب می‌دهد وقتی پا به شهر می‌گذارید در میان انبوهی از ساختمان‌ها و خیابان‌ها، قطعا نمی‌توانید همه بخش‌های آن را بگردید، پس باید به راهنمای بازی رجوع کنید. راهنمای Hidden Folks یکی از بهترین راهنما‌‌های موجود در بین بازی‌های موبایل است، خبری از مشخص کردن یک محدوده خاص و یا حذف برخی عناصر در بازی نیست و شما باید با توجه به داستان هر شخصیت به دنبال آن باشید. اگر هم به دنبال عنصر خاصی بودید، تعریفی از آن نوشته شده که می‌توانید راحت‌تر به دنبال آن بگردید. شخصیت های جالب بازی، هر کدام وظیفه‌ای در این بازار شلوغ دارند و طبیعتا در محیط های بزرگ‌تر نمی‌توانید تمامی مناطق را به دنبال آن‌ها باشید. راهنما به شما کمک می‌کند بیشتر با شخصیت‌ها آشنا شده و بهتر به دنبال آن‌ها بگردید. نکته جالب این است که راهنما، بازی را ساده‌تر نمی‌کند بلکه حس کنجکاوی را تحریک کرده و باعث می‌شود هدفمندتر به دنبال اشیا و یا افراد پنهان شده بروید.  یک سری شخصیت‌های بازی به واسطه نوع پوشش و یا کاری که انجام می‌دهند، در مناطق ویژگی قابل شناسایی هستند. برای مثال کاراکتری که پوشش مخصوص زمین‌های پرورش زنبور را دارد، می‌توانید در قسمت‌هایی از محیط که کندو‌های ساختگی زنبور وجود دارد پیدا کنید. بخشی از جستجو‌ها به این شکل است اما جزییات بازی فوق‌العاده بوده و این سادگی نمی‌توانید به دنبال عناصر و افراد بگردید. یک مورد دیگر در مورد کاراکتر‌ها این است که باید محیط را هم آنالیز کنید و سپس به دنبال آن شخص بگردید که همین موارد است که Hidden Folks را یک بازی فوق‌العاده می‌کند. برای مثال شما به دنبال شخصی هستید که تبر در دست داشته و طبیعتا در حال قطع درختان است پس باید در جنگل و نزدیک به درختان به دنبال آن باشید اما اینطور نیست و ابتدا باید محیط اطراف را بررسی کرده و سپس جایگاه آن‌ را حدس بزنید. در میان پوشش دختان جنگل، قسمتی فاقد درختان بوده که قاعدتا درختان آن قطع شده‌اند، پس می‌توان احتمال داد که این شخص تبر به دست آن‌ها را قطع کرده که کاملا درست است و در آنجا می‌توانید آن را پیدا کنید.

زیر پوست شهر | نقد و بررسی بازی Hidden Folks - گیمفا

تصویر سمت راست نمای کلی خیابان‌ها است و سمت چپ جزییات هر یک از خانه‌‎ها

حجم ارتباط کاراکتر‌ها با محیط و رفتار و حرکات آن‌ها بسیار بالا بوده و جزییات بازی واقعا فوق‌العاده است. نکته دیگر در مورد Hidden Folks این است که نباید انتظار داشته باشید همه عناصر ثابت و یکجا منتظر شما باشند. جدا از پیدا کردن افراد در پشت بوته، بالای درخت، پشت شیشه و پرده، گاراژ و… یک سری افراد و عناصر در حال حرکت هستند و نمی‌توانید در محدوده خاصی به دنبال آن باشید. برای مثال در فصل “صحرا” یکی از کاراکتر‌هایی که باید آن را پیدا کنید، علاالدین است و سوار بر قالیچه خود از این سر بیابان تا آن سر در حال حرکت بوده و توقف نمی‌کند. برای پیدا کردن کاراکتر‌های به این شکل قسمت راهنما کمک بسیاری زیادی به شما می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم و تاثیرگذار نقش صدا در بازی است. همه عناصر و کاراکتر‌های درون بازی صدای مخصوص خود را داشته و کمک بسیار زیادی در پیدا کردن به شما می‌کند. در بخش طراحی و موسیقی به موضوع صدا بیشتر خواهیم پرداخت اما نکته که به گیم‌پلی بازی مربوط را در همین قسمت مورد بررسی قرار می‌دهیم. زمانی که شما در بین قسمت‌های محیط در حال گشت و گذار هستید و صرفا می‌خواهید با محیط آشنا شوید، صداهایی به گوش می‌رسد که مربوط به محدوده خاصی از نقشه بازی است. اگر گاو و گوسفندی وجود دارد، صدایشان به گوش می‌رسد، جشن و موسیقی باشد، صدای مخصوص خود را دارند و از طریق همین صدا می‌توانید به صورت کلی محیط های مختلف را بررسی کنید. یعنی حتی بدون لمس صفحه با گشت و گذار در قسمت‌های مختلف بازی به راحتی می‌توانید متوجه جو کلی محدوده‌های مکانی خاص بازی شوید. حال کافی است با لمس کاراکتر‌ها و عناصری که برای پیدا شدن انتخاب شده‌اند، نوع محیط قابل شناسایی‌شان را حدس بزنید. Hidden Folks مجموعه‌ای از حالت‌های مختلف بازی است که واقعا تجربه آن لذت بخش است. صدا و محیط مکانی بازی همگی در راستای یک دیگر‌ بوده و بهترین راهنما برای پیدا کردن عناصر درون بازی است. در مراحل افتتاحیه هر بازی آسان‌ترین عناصر برای پیدا کردن درنظر گرفته‌ شده‌اند و دلیل آن هم این است که در این نوع مراحل شما فقط باید با ویژگی های محیطی آن‌ها آشنا شوید. هر مکان‌ بازی هم ویژگی‌های خاص خود را داشته که باید آن‌ها را در سایر مراحل اجرا کنید. برای مثال در جنگل می‌توانید بوته‌ها را کنار زده و یا با لمس درختان، اشیا و یا حتی کاراکتر‌های مخفی شده را بیرون بیاورید. در ادامه و در فصل “صحرا” باید حفره‌های روی زمین را با لمس بازکنید و شاید خرگوش و یا حشره‌ موردنظر شما در آنجا باشد. حتی می‌توانید محصولات کشاورزی کشت شده را هم درو کنید تا پشت آن معلوم شود. نکته جالب این است که حتی عکس این عمل هم می‌تواند رخ دهد که بسیار هیجان‌انگیز است. مثلا در لیست عناصر مخفی شده شما به دنبال یک گل کمیاب هستید که اصلا در نقشه وجود ندارد! صدا و راهنما هم به شما کمکی نمی‌کند، اما وجود زمین کشاورزی و مخزن آب این پیام را می‌رساند که خودمان برای تولید آن باید دست به کار شویم. با لمس زمین کشاورزی و آب می‌توانید دانه‌ها را کاشته و آبیاری کنید، سپس با لمس پشت سرهم محصول را به مرحله برداشت برسانید تا گل آن ظاهر شده و بتوانید آن را پیدا کنید.

زیر پوست شهر | نقد و بررسی بازی Hidden Folks - گیمفا

گستردگی محیط های بازی فوق‌العاده است | شاید باورتان نشود ولی تمامی کشو‌های تصویر وسط باز می‌شود!!

همه موارد گفته شده دست به دست هم می‌دهند تا بازی تبدیل به یک تجربه فوق‌العاده برای بازیباز شود و همه این موارد در کنار موسیقی و طراحی هنری بی‌نظیر است که ارزش کلی بازی Hidden Folks را بالا می‌برد. در اولین نماها که بازی را مشاهده کنید شاید پس‌زمینه سفید رنگ آن کمی در شرایط نوری ضعیف آزار دهنده باشد اما برای این مورد هم راه حلی درنظر گرفته شده است و از طریق تنظیمات بازی می‌توانید دو حالت تیره و قهو‌ه‌ای را برای بازی انتخاب کنید که همان حالت شب هستند. در مجموع در بخش گیم‌پلی Hidden Folks بسیار عالی عمل کرده و نه‌تنها می‌تواند شما را سرگرم کند، بلکه سخت طراحی شدن مراحل آن ارزش تکرار بازی را هم بالا برده و می‌تواند ساعت‌ها شما را به چالش بکشد. از آنجایی که پیدا کردن اشیا کوچک در میان انبوهی از کاراکتر‌ها در تمامی مراحل بسیار سخت است، لازم نیست که در هر مرحله همه عناصر مخفی شده را پیدا کنید، بلکه بسته به هر مرحله تنها تعداد مشخصی را که پیدا کنید، می‌توانید از مرحله عبور کرده و به سراغ مراحل دیگر بروید. این روش بسیار کاربردی است باعث می‌شود شما سریع‌تر به تمامی مراحل دسترسی پیدا کنید و پس آشنایی صد‌در‌صدی با بازی، به دنبال چالش‌های بسیار دشوار آن باشید. همچنین بازی در زمان عرضه دارای ۴ فصل بود، اما با ارایه یک بروزرسانی فصل جدیدی به مناسب زمستان به آن اضافه شده که چند مرحله جدید را به بازی اضافه کرد. از این رو پیش‌بینی می‌شود که باز هم شاهد مراحل جدید و چالش‌های جدیدتر در بازی باشیم.

زیر پوست شهر | نقد و بررسی بازی Hidden Folks - گیمفا

به‌خاطر شلوغی میحط های بازی، پیدا کردن به وسیله صدا کاراکتر‌ها ضروری است

Hidden Folks آن قدر نکته مثبت دارد که باید برای معرفی و بررسی هر یک از ویژگی‌های آن گفت “یکی دیگر از موارد مثبت”! حال به سراغ طراحی هنری بازی می‌رویم که همانند همه بخش‌های دیگر آن فوق‌العاده است. هنر و خلاقیت سازندگان آن به خوبی در این بازی به چشم‌ می‌خورد. آن‌ها تنها با استفاده از رنگ مشکی بر روی پس‌زمینه سفید به زیبا ترین شکل ممکن دنیای بازی خود را خلق کرده‌اند. نکته‌ جالب‌تر این‌جاست که تمامی کاراکتر‌ها و عناصر درون بازی به وسیله قلم دیجیتال با دست طراحی شده‌اند که این ارزش طراحی بازی را بالاتر می‌برد. جزییات بازی در مقیاس کوچک بسیار بالا بوده و همه عناصر و کاراکتر‌ها حرکات مخصوص خود را داشته و به واسطه محیط پیرامون مشغول انجام کاری هستند. ساختمان‌ها، قفسه‌های کارخانه، خانه و مغازه و.. همگی بسیار جذاب بوده و جمع‌ شدن همه‌ آن‌ها در یک نقشه بزرگ باعث شده حجم جزییات بازی فوق‌العاده باشد. در محیط های بسیار بزرگ شهری، صحرا و یا بخش کارخانه بازی Hidden Folks تنها ساعت‌ها زمان‌ لازم است که با تمامی قسمت‌های آن آشنا شوید و این برای یک بازی در موبایل بسیار با ارزش است. البته باید توجه داشته باشیم که این بازی در ابتدا برای رایانه‌های شخصی عرضه شد و پس از آن نسخه سیستم عامل‌های موبایلی آن در دسترس قرار گرفت.

زیر پوست شهر | نقد و بررسی بازی Hidden Folks - گیمفا

تعامل بازیکن با محیط بسیار خوب است و می‌توانید راه‌ها را باز کرده، پرده را کنار بزنید، بهمن ایجاد کنید و…

در بخش طراحی فنی بازی هم مشکلی دیده نمی‌شود و همه‌چیز بسیار خوب است و کیفیت فنی عناصر درون بازی به واسطه طراحی با قلم دیجیتال، همانند نقاشی‌های واقعی هستند. اما همانطور که در بخش قبلی گفته شد یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازی بخش صداگذاری آن است که تمامی آن طبیعی است و خبری از صداگذاری مصنوعی کامپیوتری نیست. دو سازنده بازی خودشان با دهان تمامی کاراکترها و عناصر درون بازی را صداگذاری کرده‌اند. شاید در نگاه اول این نوع صداسازی برای بازی خیلی مناسب نباشد و بازی پر از صدای‌های تکراری شود اما باید گفت که Hidden Folks اصلا اینطور نیست و بیش از ۹۰۰ صدای ساختگی توسط دهان داشته که حتی برای لمس های بی‌فایده در بازی هم چند حالت صوت در نظر گرفته شده است. در مجموع همانند قسمت قبلی، در بخش طراحی هنری و فنی، موسیقی و صداگذاری هم Hidden Folks بسیار عالی است.

زیر پوست شهر | نقد و بررسی بازی Hidden Folks - گیمفا

این مرکز اصلی شهر ماست | Hidden Folks

در پایان باید گفت که Hidden Folks یک بازی کامل و سرگرم کننده بر روی موبایل و رایانه‌های شخصی است که واقعا ایراد گرفتن از آن سخت و تقریبا غیر ممکن است اما یک مورد کوچک در طول تجربه بازی به آن برخود کردم که شاید بتوان از آن به عنوان یک نکته منفی بسیار کم‌اهمیت یاد کرد. به واسطه حجم بالا عناصر درون بازی، اگر امکان کوچک نمایی تصویر به صورت کامل وجود داشت تا بتوانیم نمای کلی نقشه هر مرحله را مشاهده کنید بهتر بود. جدا از این مورد Hidden Folks یک بازی فوق‌العاده است که نقشه‌های بسیار گسترده‌ای داشته و جزییات بسیار خوبی را در محیط های مختلف نمایش نمی‌دهد. طراحی هنری بسیار خوب در کنار صداگذاری بی‌نظیرش یک ترکیب جالب را ایجاد کرده‌اند. تعداد مراحل بازی مناسب است و همانند مرحله “برفی” ممکن مراحل جدیدی دوباره به بازی اضافه شوند. از مهم ترین ویژگی‌های بازی استفاده از روش های مختلف برای پیدا کردن عناصر درون بازی است که می‌توانید به واسطه صدا، موقعیت مکانی و یا راهنمای خلاقانه آن باشد. سطح دشواری بازی بالا است و باعث می‌شود ارزش تکرار بازی بالا رفته و شما بیشتر میحط آن را برای پیدا کردن عناصر کوچک کاوش کنید. همه این موارد دست به دست هم می‌دهند تا Hidden Folks یک تجربه کامل بر روی موبایل باشد و مطمئن باشید از بازی کردن آن ناامید نمی‌شوید.

زیر پوست شهر | نقد و بررسی بازی Hidden Folks - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

زیر پوست شهر | نقد و بررسی بازی Hidden Folks - گیمفا
زیر پوست شهر | نقد و بررسی بازی Hidden Folks - گیمفا
زیر پوست شهر | نقد و بررسی بازی Hidden Folks - گیمفا
زیر پوست شهر | نقد و بررسی بازی Hidden Folks - گیمفا
زیر پوست شهر | نقد و بررسی بازی Hidden Folks - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

زیر پوست شهر | نقد و بررسی بازی Hidden Folks - گیمفا
زیر پوست شهر | نقد و بررسی بازی Hidden Folks - گیمفا