تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا
تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا
تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا
تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

کمپانی Nintendo از دیرباز تا به امروز به عنوان یکی از ستون های استوار و دوست داشتنی صنعت بازی های رایانه ای مطرح بوده و هست و خواهد بود. کمپانی که همیشه خاص بوده و همیشه راه و روشی ثابت را دنبال کرده است که آن را از تمام دیگر شرکت های صاحب کنسول متمایز و متفاوت کرده است. از بازی های این شرکت گرفته تا کنسول هایش همواره متفاوت از بقیه بوده اند و معنای واقعی زنده و تازه نگه داشتن یک فرنچایز در طول تاریخ را باید با برخی از سری عناوین این کمپانی درک کرد. بازی هایی که در گذر زمان و در طی سال ها با انواع نسخه های مختلف هرگز نه تنها افت نکرده اند بلکه قوی تر هم شده اند و توانسته اند تا تمام مخاطبین را راضی و خوشحال نگه دارند. کیست که نام افسانه زلدا را نشنیده باشد و از بزرگی و موفقیت شاهکارهای آن در طول تاریخ بی اطلاع باشد؟ کیست که سوپر ماریو را دوست نداشته باشد و نداند که این سری یکی از بزرگترین و موفق ترین فرنچایزهای تاریخ است؟ در مورد متروئید و Kirby و پوکمون و ماریوکارت و Super Smash Bros و دانکی کنگ و زینوبلید چه چیزی غیر از تحسین و احترام می توان مطرح کرد؟ Nintendo یکی از معانی و مفاهیم اصلی و یکی از ارکان جدانشدنی “بازی های رایانه ای” در دنیا قلمداد می شود و اگر یک شرکت باشد که معنی واقعی “سرگرم کننده بودن” یک بازی رایانه ای را بهتر از همه تعریف کرده باشد، آن شرکت قطعا Nintendo است. نینتندوی عزیز و محبوب و بزرگ و دوست داشتنی که تا ابد صنعت گیم باید به آن افتخار کند. باید همگی به احترام نینتندو کلاه از سر برداریم… به احترام این کمپانی تاریخ ساز، متفاوت و دوست داشتنی…

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

از آن نام های خوشگل و دوست داشتنی

در این مطلب قصد داریم تا به ۱۴ عدد از برترین بازی های ساخته یا منتشر شده توسط کمپانی Nintendo در تاریخ بازی های رایانه ای اشاره کنیم و آن ها را همراه شما برشماریم. عناوینی که هر کدام برای ما خاطرات زیادی را رقم زده اند و بسیار محبوب هستند. به مانند همیشه و در مقالات ۱۰ برتر و ۲۰ برتر و … قبل از شروع این مطلب باید نکاتی را ذکر کنم که از شما عزیزان خواهشمندم آن ها را مطالعه نمایید تا شک و شبهه ای برای شما دوستان پیش نیاید. مهمترین و اساسی ترین نکته در مورد این مطلب آن است که توجه داشته باشید که در این مطلب، هم بازی هایی قرار گرفته اند که وظیفه ساخت آن ها را شرکت Nintendo و زیرشاخه های آن بر عهده داشتند و هم بازی هایی که این کمپانی خوشنام، ناشر آنها بوده ولی بازی هایی انحصاری هستند. در واقع، بازی هایی که سازنده یا ناشر بازی و یا هر دو، کمپانی Nintendo بوده است در لیست قرار دارند. همچنین توجه داشته باشید که از هر فرنچایز سعی شده است تا بهترین نسخه آن از لحاظ موفقیت و متا و فروش و اقبال جهانی در این مطلب قرار بگیرد و شاهد دو بازی از یک فرنچایز مشترک نخواهید بود.

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

لینک اینجا درگیر فیلمبرداری Breath of the Wild بوده نرسیده بیاد!!

همچنین دوستان توجه کنند که این مطلب در مورد “با ارزش ترین و مهم ترین و بهترین فرنچایزهای Nintendo” نیست که بخواهید بگویید چرا فلان بازی اول نیست و …. بلکه این مطلب در مورد “۱۴ تک عنوان قدرتمند و برتر این شرکت فارغ از وضعیت فرنچایزشان” است که به این موضوع توجه داشته باشید. این سه نکته که خدمت شما عرض کردم مهم ترین مواردی بود که باید هنگام خواندن مقاله در نظر داشته باشید تا نظراتی عجیب و غریب را شاهد نباشیم. قطعا جدا از این لیست که بنده تهیه کرده ام تعداد بسیار زیادی گزینه های دیگر وجود داشته اند که می توانستند در این مطلب حاضر باشند اما به هر حال تعداد محدودیت دارد و نویسنده، انتخاب هایی را که از نظر خود برتر بوده اند در لیست جای داده است. پس دقت کنید که این مقاله، “بازی های برتر شرکت Nintendo” به انتخاب بنده است، زیرا که اساس چنین مقالاتی این گونه است و سلیقه شخصی نیز بسیار اهمیت دارد.

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

منم اگه اینقدر فروخته بودم دو برابر می پریدم که هیچ.. می جهیدم حتی!!

همچنین لازم به ذکر است که رتبه بندی و ترتیبی که در این لیست برای بازی های مختلف لحاظ شده است کاملا نظر شخصی نویسنده است و هیچ معیار و میزانی برای درست یا غلط بودن آن وجود ندارد زیرا پای سلیقه مطرح است البته سلیقه منطقی، نه این که مثلا کسی یک بازی خیلی خیلی معمولی Nintendo را بیاورد و در جایگاه اول لیست برترین بازی تاریخ این شرکت قرار دهد و بگوید این سلیقه من است زیرا که این توهین به شعور مخاطب است اما به هر حال سلیقه شخصی نیز در چنین مقالاتی بسیار اهمیت دارد. قطعا در رده بندی این بازی ها سلائق و علائق با هم متفاوت است و بر اساس تجربه و خاطراتی که هر شخص دارد جایگاه ها را تعیین می کند و قاعدتا هر شخصی از هر عنوانی که بیشتر از آن خاطره داشته باشد و به آن علاقمند باشد، آن را بالاتر قرار خواهد داد. البته ما در این مطلب سعی کرده ایم تا عناوینی را قرار دهیم که یک وفاق جمعی بین بسیاری از بازیبازان دنیا در مورد فوق العاده بودن آن ها برقرار است و بدون شک بازی های این لیست در خیلی از ویدئوها و مطالب مربوط به برترین عناوین شرکت Nintendo، با مطلب ما مشترک هستند.

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

کل نیتندوهای قبلی رو ریختن توی مخلط کن و از عصاره شون سوییچ درست شده.

در نظر داشته باشید که عنوانی که مثلا من در رتبه ششم قرار داده ام دلیلی بر این نیست که آن بازی حتما و به صورت وحی منزل، ششمین بازی برتر این کمپانی است، بلکه برای من این گونه است و شاید برای شما اول یا دهم باشد و یا شاید اصلا در لیست شما حضور نداشته باشد. نکته بعدی این که تمامی گزینه های این لیست بر اساس داشته ها و اطلاعات نویسنده گرد آوری شده اند و در این مطلب قرار گرفته اند. شاید شما عقیده داشته باشید که مثلا بازی دیگری می توند به جای فلان شماره از این لیست قرار بگیرد و یا جایگاه آن فرق کند. در اینجا نیز معیار و میزان ثابتی نداریم و عقل و منطق در کنار احساس و خاطرات است که در ذهن هر شخص با هم ترکیب می شوند و اسم هایی مختلف را به عنوان خروجی بیرون می دهند. پس بهتر است تا این مطلب را به عنوان یک مقاله سرگرم کننده که به همراه آن برخی خاطراتتان را مرور خواهید کرد، نگاه کنید. با بیان این نکات اگر تا کنون به خواندن مقاله ادامه داده اید از شما دعوت می کنم تا در ادامه مطلب “برترین عناوین شرکت Nintendo” با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.

۱۴ –  Splatoon 2 

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

Splatoon 2

سازنده:  Nintendo EPD

ناشر:  Nintendo

ژانر: Third-person shooter 

پلتفرم مقصد:  Nintendo Switch 

سال انتشار: ۲۰۱۷     

امتیاز متا:  ۸۳/۱۰۰

نینتندو خوراکش ساخت بازی های خاص است. یعنی مثلا کل دنیا می آیند و در سبک ریسینگ عناوینی بسیار شبیه هم با کمی تفاوت و با نام های فورزا و گرن توریسمو و پراجکت کارز و نیدفور اسپید خلق می کنند، ولی نینتندو می آید و ماریوکارت را خلق می کند که آخرش هم در کنار همان بازی ها کاندید برترین بازی ریسینگ سال می شود. همه دنیا می آیند و در سبک فایتینگ بازی هایی از لحاظ کلی شبیه هم با نام های مورتال کامبت و استریت فایتر و تکن خلق می کنند ولی نیتندو می آید و یک بازی مبارزه ای که از بیخ و بن و ساختار متفاوت است با نام Super Smash Bros می سازد که تازه از همه آن ها بهتر هم هست. یا همه دنیا می آیند شوتر آنلاین چندنفره بسیار شبیه هم با نام های رینبو و دیویژن و گوست ریکان و … خلق می کنند، ولی نینتندو می آید و در همین سبک Splatoon را می سازد که آخرش هم در کنار همان نام ها قرار می گیرد و تازه بهترین بازی چندنفره سال هم می شود. این هنر خاص نینتدو است. بعد از موفقیت فوق العاده بازی Splatoon بر روی کنسول وی یو و همینطور لانچ بی نظیر کنسول دوست داشتنی سوییچ، کاملا مشخص بود که فرصت خوبی برای و عرضه بازی دوم این سری فراهم است و در سال ۲۰۱۷ این اتفاق رخ داد و شماره دوم این عنوان زیبا پای به دنیای بازی های رایانه ای گذاشت.

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

یه نکته ای که به نظرم در دنیای بازی ها وجود داره لطف خاص و ویژه ای هست که منابع و مراجع گیمینگ دنیا نسبت به نینتندو دارن که حالا به دلیل خاطره یا نوستالژی یا هر چیزی میتونه باشه و البته بابد بگم نمیشه هم ایراد خاصی گرفت چون در اکثر موارد حق بازی های نینتندو هست، ولی این برام مقداری عجیبه که چطوری “بدون استثنا” نمره های رویایی تعلق می گیره به “برخی فرنچایزهای” نیتندو. واقعا در برخی از مثال ها خیلی این موضوع به چشم میاد. در شماره های بعدی لیست یکی دو مورد رو خواهید دید. واقعا در ۹۰ تا ۹۵ درصد موارد حق بازی های نینتندو هستن که مثلا متای فوق العاده و بالای ۹۰ و… بگیرن اما واقعا در ۵ الی ۱۰ درصد مواقع انگار نمره ها زیادی رویایی داده میشن و به جای سنجش دقیق کیفیت بازی، از روی عشق و نوستالژی و کیفیت بازی های قبلی و .. به بازی ها تعلق می گیرن.

بازی Splatoon 2 که به مانند بازی اول، ساخت و توسعه آن را Nintendo EPD بر عهده داشته است، عنوانیست در ژانر Third-person shooter که در سال ۲۰۱۷ توسط کمپانی Nintendo انحصارا برای پلتفرم Nintendo Switch منتشر گردید.Splatoon 2 هم دارای بخش تک نفره و داستانی است و هم دارای بخش آنلاین چندنفره که به شما اجاره می دهد به صورت دو تیم ۴ نفره در برابر یکدیگر قرار بگیرید و طعم لذت ناب یک شوتر سرگرم کننده را بچشید. شما در بازی کنترل شخصیت های به نام Inkling یا همان جوهر پاش را بر عهده دارید که باید با جوهر رنگ تیم خود به اعضای تیم مقابل شلیک کرده و به اهداف خواسته شده برسید. این شخصیت ها می توانند بین فرم انسانی که در آن می توانند با سلاح خود جوهر شلیک کنند و فرم squid که در آن می توانند در جوهر رنگ تیم خود شنا کرده و سریعا در محیط جابجا شوند و مخزن جوهر خود را نیز پر کنند، تغییر شکل دهند.

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

شوتر سوم شخص چند نفره نینتندو هم این جوری میشه نه مثل کال اف و بتلفیلد و … تازه برترین هم میشه

در نسخه دوم سلاح های اصلی، فرعی و ویژه جدیدی به بازی افزوده شده اند مانند پیستول dual-wield که با استفاده از آن می توانید از قابلیت dodge roll استفاده نمایید و همینطور jetpack. عنوان Splatoon 2 پس از انتشار بازخوردهای بسیار مثبتی را از کاربران و منتقدان دریافت نمود و امتیازاتی مانند ۸٫۳ از آی جی ان و ۸ از گیم اسپات را به خود اختصاص داد. این عنوان نهایتا و از مجموع نقدها و نمرات خود امتیاز متای فوق العاده ۸۳/۱۰۰ که نشان دهنده یک بازی شگفت انگیز است را کسب نمود تا به این ترتیب به عنوان یکی از برترین و موفق ترین عناوین کمپانی بزرگ Nintendo در طول تاریخ شناخته شود. امتیاز متای بازی کاملا شبیه به متای بازی نخست بود که امتیاز ۸۱ را کسب کرده بود و به این ترتیب موفق شد تا موفقیت بازی نخست را دوباره کسب کند که این کار برای یک نسخه دنباله کار بسیار سختی است ولی سازندگان Splatoon 2 موفق به انجام آن شدند. در نهایت باید گفت بدون تردید بازی Splatoon 2 جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Nintendo ساخته و منتشر شده و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Nintendo” نیز در جایگاه چهاردهم قرار می گیرد.

۱۳ – Kirby’s Epic Yarn 

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

Kirby’s Epic Yarn

سازنده: Good-Feel , HAL Laboratory

ناشر:  Nintendo

ژانر: Action-Platformer

پلتفرم مقصد:  Wii 

سال انتشار: ۲۰۱۰     

امتیاز متا:  ۸۶/۱۰۰

Kirby یکی از آن شخصیت های عجیب و غریب و البته دوست داشتنی نینتندو است که بازی هایش هم طرفداران زیادی دارند و جالب است بدانید که با این که یک شخصیت گوگولی است ولی در واقع جزو قوی ترین شخصیت های تاریخ به حساب می آید زیرا که در واقع نامیرا و ابدی است و در خیلی از لیست های قدرتمندترین شخصیت های تاریخ با تعجب تمام نام Kirby را هم مشاهده می کنید که واقعا بار اولی که این موضوع را متوجه شدم برایم بسیار عجیب و جالب بود!! این سری عناوین جزو فرنچایزهای کلاسیک و قدیمی نینتندو به حساب می آیند و کار خود را از سال ۱۹۹۲ با عرضه بازی Kirby’s Dream Land آغاز کردند. باز هم جالب است بدانید که از این سری تا به امروز چیزی حدود ۳۰ بازی مختلف منتشر شده است که خودش به تنهایی نشان دهنده و گویای همه چیز است و میزان محبوبیت و موفقیت عناوین این شخصیت را مشخص می کند. این شخصیت دوست داشتنی همواره قصد دارد تا خانه اش یعنی سیاره Pop Star را در برابر تهدیدات مختلف محافظت کند و در این راه ماجراجویی های بسیاری را پشت سر گذاشته است.

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

تاب تاب عباسی!!! هیچ وقت نفهمیدم این عباس کی بوده!!

اکثر عناوین این سری در طول تاریخ به صورت side-scrolling action-platformer بوده اند که در آنها حل پازل و مبارزات Beat ’em up نیز وجود داشته است. Kirby این قابلیت را دارد که دشمنان و کلا هر چیزی را به درون دهن خود بکشد و آن ها را با کارکرد یک گلوله به بیرون پرتاب کندو یا آن ها را بخورد!! همچنین خوردن برخی از آیتم ها قایلیت های ویژه ای از قیبل ارتقا دادن توانایی های او و کسب قابلیت هایی مثل Copy را در اختیار وی قرار می دهند. از نکات خوب این سری آن است که عناوین Kirby در عین این که برای افرادی که با بازی های اکشن و.. ناآشنا هستند مناسب است از طرفی هم برای بازیبازهای حرفه ای تر نیز مناسب بوده و چالش های خاص خود را در اختیار آن ها قرار می دهند.  انتخاب بین این تعداد بازی جذاب کار سختی است اما بعد از تحقیق و بررسی در مورد بازی های مختلف این سری و مطالعه و مشاهده مقالات و ویدئوهای ۱۰ برتر و .. تصمیم گرفتم تا عنوان Kirby’s Epic Yarn را به عنوان نماینده سری در این لیست قرار دهیم.

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

اسم یعنی میذارن ها!!!!

 بازی Kirby’s Epic Yarn که ساخت و توسعه آن را Good-Feel و HAL Laboratory بر عهده داشته اند، عنوانیست در ژانر Platforming که در سال ۲۰۱۰ توسط کمپانی Nintendo انحصارا برای پلتفرم Wii منتشر گردید. Kirby’s Epic Yarn پس از انتشار بازخوردهای بسیار مثبتی را از کاربران و منتقدان دریافت نمود و امتیازاتی مانند ۹ از ای جی ان و ۹٫۵ از گیم اینفورمر و ۸٫۵ از گیم اسپات را به خود اختصاص داد. این عنوان نهایتا و از مجموع نقدها و نمرات خود امتیاز متای فوق العاده ۸۶/۱۰۰ که نشان دهنده یک بازی شگفت انگیز است را کسب نمود تا به این ترتیب به عنوان یکی از برترین و موفق ترین عناوین کمپانی بزرگ Nintendo در طول تاریخ شناخته شود. برای بار سوم در این بخش جالب است بدانیدکه عناوین سری Kirby تاکنون بیش از ۳۴ میلیون نسخه در دنیا فروش داشته اند و این فروش بی نظیر، آن را در لیست ۵۰ فرنچایز پرفروش تاریخ قرار داده است. هیچ شکی نیست که بازی Kirby’s Epic Yarn و فرنچایز Kirby جزو برترین بازی ها و فرنچایزهایی است که تاکنون توسط کمپانی Nintendo ساخته و منتشر شده و Kirby’s Epic Yarn در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Nintendo” نیز در جایگاه سیزدهم قرار می گیرد.

۱۲ –   Fire Emblem: Awakening

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

Fire Emblem: Awakening

سازنده: Intelligent Systems و Nintendo SPD 

ناشر:  Nintendo

ژانر: Tactical RPG 

پلتفرم مقصد:  Nintendo 3DS  

سال انتشار:  ۲۰۱۲    

امتیاز متا:  ۹۲/۱۰۰

سری عناوین نقش آفرینی تاکتیکی جذاب Fire Emblem جزو سری بازی های موفق و بزرگ نینتندو در طول تاریخ به حساب می آید که تا به امروز ۱۲ عنوان اصلی، ۳ نسخه بازسازی شده و ۲ نسخه اسپین آف از آن برای پلتفرم های مختلف نینتندو منتشر گردیده است و موفقیت های خوبی را نیز کسب کرده اند. این سری کار خود را از سال ۱۹۹۰ و با عنوان Shadow Dragon and the Blade of Light آغاز کرد که برای فامیکوم منتشر گردید و جدیدترین نسخه آن نیز در سال ۲۰۱۵ و عنوان Fates بوده است. گیم پلی عناوین این فرنچایز بر اساس حرکت تاکتیکی شخصیت ها در یک زمین مبارزه محدود بنا شده است و در کنار آن روند داستان گویی و شخصیت پردازی آن شبیه به اکثر عناوین نقش آفرینی دیگر پیش می روند. از نکات متفاوت در مورد گیم پلی این سری وجود مرگ دائمی یا permanent death برای شخصیت های بازی است که باعث می شود از ادامه بازی حذف شوند.  در عناوین جدیدتر سری و از بازی Fire Emblem: New Mystery of the Emblem به بعد، بازیبازان می توانند بین مد کلاسیک که در آن شخصیت ها مرگ دائمی دارند و یا مد کژوال که شخصیت ها بعد از مرگ، در نبرد بعدی حضور می یابند انتخاب نمایید.

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

زیاد نمی تونم با این نقش آفرینی های تاکتیکی ارتباط برقرار کنم. (به درک؟ بله ممنونم!!)

در طول تاریخ عناوین باکیفیت زیادی تاکنون در سری Fire Emblem منتشر گردیده اند و انتخاب یک بازی از میان آن ها مقداری دشوار است ولی اگر نهایتا بخواهیم یک بازی را به عنوان نماینده این سری در لیست برترین های نیتندو انتخاب نماییم، شاید شایسته ترین بازی، Fire Emblem: Awakening باشد که جزو نسخه های جدید این سری نیز به حساب می آید. بازی Fire Emblem: Awakening که ساخت و توسعه آن را Intelligent Systems و Nintendo SPD بر عهده داشته اند، عنوانیست در ژانر Tactical RPG که در سال ۲۰۱۲ توسط کمپانی Nintendo برای پلتفرم Nintendo 3DS منتشر گردید. این بازی در واقع نسخه یازدهم از سری اصلی Fire Emblem به شمار می رود و اولین نسخه سری است که برای کنسول Nintendo 3DS عرضه شد. به مانند عناوین قبلی، گیم پلی بازی شامل حرکت تاکتیکی شخصیت ها در میدان نبرد و مبارزه با واحدهای نیروی دشمن است.

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

بال های اسبه شمشیر داره!!

همچنین مواردی مانند ایجاد رابطه بین شخصیت های مختلف بازی برای ارتقای توانایی های آن ها، تعیین درجه سختی، انتخاب بین مرگ دائمی یا عدم وجود آن برای شخصیت ها و زوایای دوربین مختلف نیز در بازی در اختیار بازیباز قرار داند. Fire Emblem: Awakening پس از انتشار بازخوردهای بسیار مثبتی را از کاربران و منتقدان دریافت نمود و امتیازات بی نظیری مانند ۱۰ از یوروگیمر، ۹٫۶ از آی جی ان، ۹ از گیم اینفورمر و ۳۶/۴۰ از فامیتسو و  را به خود اختصاص داد.  این عنوان نهایتا و از مجموع نقدها و نمرات خود امتیاز متای فوق العاده ۹۲/۱۰۰ که نشان دهنده یک بازی شاهکار است را کسب نمود تا به این ترتیب به عنوان یکی از برترین و موفق ترین عناوین کمپانی بزرگ Nintendo در طول تاریخ شناخته شود. هیچ تردیدی وجود ندارد که بازی Fire Emblem: Awakening جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Nintendo ساخته و منتشر شده و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Nintendo” نیز در جایگاه دوازدهم قرار می گیرد.

۱۱ –  Donkey Kong 64 

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

Donkey Kong 64

سازنده: Rare 

ناشر:  Nintendo

ژانر:   Platformer, Adventure

پلتفرم مقصد: Nintendo 64   

سال انتشار:  ۱۹۹۹    

امتیاز متا:  ۹۰/۱۰۰

هر چقدر که بیشتر در مورد فرنچایزهای نینتندو تحقیق می کنید بیشتر شگفت زده می شوید و در می یابید که این شرکت واقعا در حدود سونی، فرنچایز انحصاری قدرتمند دارد که فروششان هم خیلی خیلی بیشتر از هر سری دیگری در دنیا بوده است و همیشه پای ثابت لیست های پرفروش ترین فرنچایزهای کل تاریخ هستند. بین فرنچایزهای مهم انحصاری نینتندو قطعا نام سری Donkey Kong را هم خواهید دید. فرنچایزی که به نام شخصیت میمون اصلی بازی نام گرفته است که در سال ۱۹۸۱ توسط شیگرو میاموتوی بزرگ خلق شد. عناوین این سری به دو نوع بازی با ژانرهای مختلف تقسیم می شوند و البته اسپین آف هایی که انواع و اقسام ژانرهای گوناگون را دارا هستند. یکی از ژانرهای بازی های اصلی این سری که نسل اول این عناوین هستند، در ژانر platform/action puzzle قرار دارند و نخستین حضور شخصیت Donkey Kong در دنیای بازی های رایانه ای در ماشین آرکیدی به نام Donkey Kong در سال ۱۹۸۱ بود که در آن بازی وی در مقابل ماریو قرار می گرفت! در سال ۱۹۹۴ این سری مجددا با سری جدیدی به نام Donkey Kong Country احیا شد که این بار شخصیت دانکی کنگ و قبیله اش را به عنوان پروتاگونیست در خود داشت که در جنگل محل زندگی خود باید با دشمنان مختلف که غالبا قبیله Kremling (یک قبیله از کروکودیل ها که پادشاه آن ها King K. Rool نام داشت) یودند مبارزه می کردند. بازی های این سری در ژانر side-scrolling platform قرار داشتند.

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

میمون خر!!!! اقا ترجمه نکنید به فارسی خب!!

عناوین خارج از این دو ژانر اصلی (platform/action puzzle و side-scrolling platform) شامل بازی هایی مثل Donkey Konga در سبک ریتم و Diddy Kong Racing در سبک ریسینگ هستند. این سری تا به امروز چیزی در حدود ۳۰ بازی داشته است و جالب است بدانید که بیشتر از ۴۰ میلیون نسخه از عناوین Donkey Kong تا به امروز به فروش رسیده اند. سازندگان این سری تا به امروز بسیار مختلف بوده اند و شاهد نام هایی مثل Namco و Rare و Retro Studios علاوه بر خود نینتندو در لیست سازندگان این سری هستیم.  اگر بخواهیم بین بازی های این سری محبوب یکی را به عنوان نماینده سری در لیست برترین ها قرار دهیم، یکی از شایسته ترین انتخاب ها، عنوان Donkey Kong 64 است که بالاترین امتیازها را نیز در بین عناوین این فرنچایز داراست. بازی Donkey Kong 64 که ساخت و توسعه آن را استودیو محبوب Rare بر عهده داشته است، عنوانیست در ژانر Platformer و Adventure که در سال ۱۹۹۹ توسط کمپانی Nintendo انحصارا برای پلتفرم Nintendo 64 منتشر گردید.

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

کلا نماد این سری اول بشکه اس بعد موز!!

Donkey Kong 64 اولین بازی این فرنچایز است که گیم پلی آن به صورت ۳ بعدی بود. شما باید در قالب شخصیت دانکی کنگ در مراحل مختلف بازی گشت و گذار می کردید و آیتم های گوناگون را جمع کرده و همین طور دوستان خود را از اسارت King K. Rool نجات می دادید. در بازی مینی گیم ها و پازل ها را در اقلب ۵ شخصیت قابل بازی این سری انجام می دادید که هر کدام قابلیت های خاص خود را داشتند و از این طریق موز و آیتم های مختلف کسب می کردید. Donkey Kong 64 پس از انتشار بازخوردهای بسیار مثبتی را از کاربران و منتقدان دریافت نمود و امتیازاتی مانند ۹ از آی جی ان و گیم اسپات و ۳۳/۴۰ از فامیتسو را به خود اختصاص داد. این عنوان نهایتا و از مجموع نقدها و نمرات خود امتیاز متای بی نظیر ۹۰/۱۰۰ که نشان دهنده یک بازی شگفت انگیز است را کسب نمود تا به این ترتیب به عنوان یکی از برترین و موفق ترین عناوین کمپانی بزرگ Nintendo در طول تاریخ شناخته شود. نهایتا باید اذعان داشت که بازی Donkey Kong 64 جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Nintendo ساخته و منتشر شده و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Nintendo” نیز در جایگاه یازدهم قرار می گیرد.

۱۰ – Perfect Dark

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

Perfect Dark

سازنده: Nintendo, Rare, 4J Studios, Ultimate Play the Game

ناشر: Nintendo

ژانر: first-person shooter

پلتفرم مقصد: Nintendo 64 (نسخه Xbox 360 بازی با نام زیرو در نسل هفتم منتشر شد که متای ان ۸۱ شد)

سال انتشار:   ۲۰۰۰

امتیاز متا: ۹۷/۱۰۰

سال ۲۰۰۰ نینتندو سنت شکنی کرد و کمپانی که به آن “دیزنی” بازی ها می گفتند، یک شوتر اول شخص خشن و بی نظیر به نام Perfect Dark را منتشر کرد تا قدرت خود را به همگان نشان داد و اینگونه اعلام کرد که اگر بخواهد بازی بزرگسالانه و هاردکور و شوتر اول شخص منتشر کند نیز عنوانی مانند Perfect Dark با متای بی نظیر و استثنائی ۹۷ عرضه می کند. عنوان Perfect Dark در سال ۲۰۰۰ نه تنها یکی از برترین شوترهای تاریخ را رقم زد بلکه بحث برانگیزترین بازی که نیتندو تا به حال عرضه کرده بود نیز بود، زیرا که این عنوان نخستین بازی با درجه M و فقط مخصوص بزرگسالان بود که نیتندو تا به حال عرضه کرده بود، آن هم در زمانی که این شرکت را با بازی های شاد و خانوادگی و مناسب سنین پایین مانند Pokémon و Mario Bros. می شناختیم.

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

اون زمانا این شوترا خدا بود برای خودش ها..

بازی Perfect Dark که ساخت و توسعه آن را Rare بر عهده داشته است، عنوانیست در ژانر شوتر اول شخص که در سال ۲۰۰۰ توسط کمپانی Nintendo انحصارا برای کنسول Nintendo 64 منتشر گردید. البته یک نسخه از بازی در نسل هفتم با نام پرفکت دارک زیرو برای ایکس باکس ۳۶۰ منتشر شد که اصلا نتوانست مانند بازی اصلی، رویایی عمل کند ولی عنوان بسیار خوبی بود و متای ۸۱ را کسب کرد. Perfect Dark در زمان انتشار خود یک بازی بی نقص و شگفت انگیز بود و بالاترین سطح از لذتی که یک شوتر می تواند به شما منتقل کند را در اختیار شما قرار می داد. این عنوان پس از انتشار بازخوردهای رویایی را از کاربران و منتقدان دریافت نمود و امتیازاتی مانند ۹٫۹ از گیم اسپات را به خود اختصاص داد و نهایتا و از مجموع نقدها و نمرات خود نیز امتیاز متای بی نظیر ۹۷/۱۰۰ که نشان دهنده یک بازی فراتر از شاهکار است را کسب نمود تا به این ترتیب به عنوان یکی از برترین و موفق ترین عناوین کمپانی بزرگ Nintendo و یکی از برترین عناوین تاریخ از لحاظ امتیاز متا در طول تاریخ شناخته شود.

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

جاااااااان؟؟؟ آقا چطوری دادین ۹۷ به این؟ به خدا همین یه باگ ۳ نمره کم میکنه!!! بعد میگن هوای نیتندو رو ندارن و فرق نمی ذارن!! این الان هادی ساعی رو گذاشت جیبش با این حرکت المپیکی!! آیا اگر این باگ برای یک بازی پلی استیشن یا ایکس باکس بود باز هم متای این بازی ۹۷ بود؟ می دانید ۹۷ یعنی چه؟

با این که Perfect Dark همواره در لیست های “برترین بازی ها” قرار دارد و تا همیشه از آن به عنوان “یکی از برترین بازی های تاریخ بازی های رایانه ای” لااقل از لحاظ بازخوردها و امتیاز متا یاد خواهد شد ولی در کمال تعجب تاکنون ساخت نسخه ای دیگر از آن کلید نخورده است و این فرنچایز شاهکار و بی نظیر به فراموشی سپرده شده است. امیدوار هستیم که در سال های پیش رو مجددا نام این سری را بشنویم و شاهد معرفی عنوان جدیدی از این سری فوق العاده جذاب و محبوب باشیم. در نهایت هم بایستی گفت بازی Perfect Dark یکی از برترین شوترهای اول شخص تاریخ و یکی از برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Nintendo ساخته و منتشر شده و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Nintendo” نیز در جایگاه دهم قرار می گیرد.

۹ – Bayonetta 2

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

Bayonetta 2

سازنده: Platinum Games

ناشر:  Nintendo

ژانر: Action-adventure hack ‘n’ slash

پلتفرم مقصد: Wii U

سال انتشار: ۲۰۱۴

امتیاز متا: ۹۱/۱۰۰

در میان آی پی ها و فرنچایزهای تقریبا جدیدی که کمتر از یک دهه از عمرشان می گذرد و یک شبه هم ره صدساله را از نظر محبوببیت طی کردند، یکی از بزرگترین و برترین ها که خیلی زود توانست خود را به عنوان یکی از بزرگترین عناوین هک اند اسلش معرفی کند و شخصیت اصلی بازی که نام او نام بازی است را به نیز به عنوان یکی از محبوب ترین و قدرتمندترین شخصیت های مونث در دنیای بازی های رایانه ای به دنیا بشناساند، سری Bayonetta است. عنوان Bayonetta یک بازی جنجالی و بسیار جذاب بود. جنجالی از این جهت که توسط سازنده و خالق سری محبوب “شیطان هم می‌گرید” ساخته شده بود و با آن مقایسه می‌ شد و جذاب از نظر کمبو های فوق‌ العاده پرتعداد و زیاد و زیبا که چندین برابر عناوین هم سبک خود بود و البته جذابیت خود شخصیت اصلی بازی. نخستین بار Bayonetta در سال ۲۰۰۹ با عنوان Bayonetta به دنیای بازی های رایانه ای پای گذاشت و به بازیبازان معرفی شد. عنوانی که توسط Platinum Games ساخته شد و تا به امروز توسط شرکت سگا برای پلتفرم های PlayStation 3, Xbox 360, Wii U و Microsoft Windows منتشر گردید. بایونتا یکی از سرسخت ترین شخصیت های مبارز و مونث تاریخ است که با آن قد کشیده، اسلحه‌های پاشنه کفش‌ هایش و موهای بسیار بلند و جادویی خود که هنگام استفاده از جادو تبدیل به هیولاهای مختلف می‌ شوند، یک شخصیت بسیار خاص و متفاوت از هر شخصیت دیگری است که تاکنون دیده‌ایم و همین خاص بودن و البته بسیار قدرتمند بودن، باعث دو چندان شدن محبوبیت و جذابیت Bayonetta شده است.

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

یا ابالفرض ژاپنیا!!!

بعد از موفقیت بازی اول قطعا انتظار می رفت که نسخه دوم هم در کار باشد اما طی اتفاقی عجیب، نینتندو انتشار این بازی را برای خود در انحصار گرفت و بازی دوم تبدیل به عنوانی انحصاری برای نینتندو گردید. بازی Bayonetta 2 که ساخت و توسعه آن را مانند بازی اول، Platinum Games بر عهده داشت، عنوانیست در ژانر Action-adventure و hack ‘n’ slash که در سال ۲۰۱۴ توسط کمپانی Nintendo به صورت انحصاری برای Wii U منتشر گردید و این موضوع باعث شد تا طرفداران پرتعداد این سری که با نسخه اول خاطرات زیادی داشتند موفق به تجربه بازی دوم نشوند. Bayonetta 2 عنوانی است پر از مبارزات جذاب و هیجان انگیز و سریع به همراه کمبوها و فنونی بیشمار و همینطور باس فایت هایی حماسی و لذتبخش. در واقع تک تک باس هایی که در هر مرحله بازی Bayonetta 2 به سراغ آن ها و مبارزه با این هیولاها می روید، یکی از دیگری برتر و جذاب تر هستند و به حدی طراحی زیبا و البته پر از اغراق ژاپنی دارند که هر بازیبازی را شگفت زده می کنند و از برترین و هیجان انگیزترین آنها می توان به Gomorrah و Masked Lumen و Rodin, The Infinite One و Father Balder و Glamor و Insidious اشاره کرد.

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

بیا جلو ببینم چی میگی کوچولو!!!

تمرکز اصلی بایونتا ۲ بر روی مبارزات جذاب است و دشمنان مختلف و باس هایی که در عنوان دوم بایونتا با آنها روبرو هستیم فوق العاده قدرتمند، سریع و مرگبار هستند و توانایی اجرای تعداد زیادی فنون متفاوت را در اختیار دارند که شاید باید گفت در کمتر عنوانی باس های بازی این مقدار فنون و حملات مختلف دارند و در واقع همان قدر که خود بایونتا با ترکیب حملات نزدیک مرگبار و سریع با سلاح های گرمی که به کفش هایش متصل است و قابلیت های جادویی که دارد، صدها کمبوی ترکیبی مختلف را خلق می کند، باس ها و دشمنان بازی نیز با انواع قایلیت های قدرتمند و جثه های عظیمی که معمولا دارند مبارزات دشواری را برای بازیباز رقم می زنند و خوشبختانه تعداد این مبارزات لذتبخش و هیجان انگیز زیاد است. Bayonetta 2 پس از انتشار بازخوردهای شگفت انگیزی را از کاربران و منتقدان دریافت نمود و امتیازاتی مانند ۱۰ از گیم اسپات و ۹٫۵ از آی جی ان را به خود اختصاص داد. این عنوان نهایتا و از مجموع نقدها و نمرات خود امتیاز متای بی نظیر ۹۱/۱۰۰ که نشان دهنده یک بازی شاهکار است را کسب نمود تا به این ترتیب به عنوان یکی از برترین و موفق ترین عناوین کمپانی بزرگ Nintendo در طول تاریخ شناخته شود. شکی نیست که بازی Bayonetta 2 جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Nintendo ساخته یا منتشر شده و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Nintendo” نیز در جایگاه نهم قرار می گیرد.

۸ –  Mario Kart: Super Circuit

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

Mario Kart: Super Circuit

سازنده: Intelligent Systems 

ناشر:  Nintendo

ژانر:  Racing

پلتفرم مقصد:  Game Boy Advance, Nintendo 3DS  

سال انتشار:   ۲۰۰۱   

امتیاز متا:  ۹۳/۱۰۰

همان طور که نینتندو وقتی بازی مبارزه ای بسازد Super Smash Brosرا خلق می کند که با کل فرنچایزهای مبارزه ای متفاوت است، وقتی هم که بخواهد بازی ریسینگ خلق کند نباید منتظر گرن توریسمو و فورزا و نیدو فور اسپید باشیم، بلکه سری Mario Kart را خلق می کند که از لحاظ محبوبیت و کیفیت دار کنار همان غول های شبیه ساز ریسینگ قرار می گیرد و کاندید برترین بازی ریسینگ سال هم می شود. انصافا اگر بخواهیم موضوع دوشیدن یک شخصیت را مطرح کنیم هیچ شخصیت بیچاره ای به اندازه ماریو که توسط نینتندو پدر و مادرش در آمده است، دوشیده نشده و از ریسینگ و مبارزه ای گرفته تا نقش آفرینی و ساید اسکرولینگ و ادونچر و پازل و اکشن تا به امروز حاضر بوده است!! البته فرقش اینجاست که این دوشیدن نیتندو همیشه صحیح بوده است و تا کنون نشده است که این کمپانی با قرار دادن شخصیت محبوبش در یک بازی گند بزند و یا نام ماریو را خراب کرده و طرفداران را ناراحت کند. بلکه همواره حضور ماریو در بازی های مختلف نیتندو یک نقطه قوت بزرگ برای آن بازی ها به حساب آمده است و نیتندو اشتباهی را در قبال آن مرتکب نشده است. سری عناوین Mario Kart نیز از این قائده مسثنی نیستند و همواره با نسخه های مختلف خود جزو برترین عناوین ریسینگ زمان انتشار خود قلمداد شده اند.

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

تصور کنید که این مثلا میاد نید فور اسپید و گرن توریسمو و فورزا رو میذاره تو جیبش میره از نظر نمره!! متای ۹۳ اخه؟

این سری که تا به امروز حدود ۱۳ بازی را در کارنامه خود می بیند که شامل ۶ بازی برای کنسول های خانگی، ۳ بازی برای کنسول های پورتابل و ۴ بازی ساخته شده توسط نامکو برای دستگاه های آرکید هستند. این فرنچایز نخستین بار در سال ۱۹۹۲ و با بازی Super Mario Kart بر روی کنسول محبوب Super Nintendo Entertainment System به دنیای بازی های رایانه ای معرفی گردید و جدیدترین بازی آن نیز عنوان  Mario Kart 8 Deluxe است که در سال ۲۰۱۷ برای Nintendo Switch منتشر گردید و موفقیت خوبی را هم کسب نمود. خیلی جالب و عجیب است که بدانید سری عناوین Mario Kart تا به امروز بالغ بر ۱۰۰ میلیون نسخه در دنیا فروش داشته اند که رقمی شگفت انگیز و استثنایی محسوب می شود.  بازی های این سری همواره کیفیت بالایی داشته و عنوان ضعیف و ناموفقی را معمولا در این سری شاهد نبوده ایم. به همین خاطر هم انتخاب یک بازی به عنوان نماینده سری کار آسانی نیست (این را تقریبا در تمام فرنچایزهای این مقاله گفتم!!) ولی تصمیم گرفتم تا با توجه به بازخوردهای طرفداران و منتقدان و امتیازات، عنوان Mario Kart: Super Circuit را در لیست این مطلب قرار دهم.

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

خیلی جالب تک چرخ میزنه وقتی راه می افته!!

 بازی  Mario Kart: Super Circuit که ساخت و توسعه آن را Intelligent Systems بر عهده داشته است، عنوانیست در ژانر Racing که در سال ۲۰۰۱ توسط کمپانی Nintendo برای پلتفرم های Game Boy Advance و Nintendo 3DS منتشر گردید. این بازی در ژاپن با نام Mario Kart Advance شناخته می شود و سومین بازی از سری اصلی ماریوکارت و اولین بازی سری بر روی کنسول دستی به حساب می آید. این بازی تمامی المان های جذاب و مثبت عناوین قبلی سری را حفظ کرده بود و همینطور برخی نکات جدید را نیز به گیم پلی بازی افزوده بود که سبب جذابیت هر چه بیشتر این عنوان شده بود. Mario Kart: Super Circuit پس از انتشار بازخوردهای فوق العاده مثبتی را از کاربران و منتقدان دریافت نمود و امتیازاتی مانند ۹٫۵ از آی جی ان و گیم اینفورمر را به خود اختصاص داد. این عنوان نهایتا و از مجموع نقدها و نمرات خود امتیاز متای بی نظیر ۹۳/۱۰۰ که نشان دهنده یک بازی شاهکار است را کسب نمود تا به این ترتیب به عنوان یکی از برترین و موفق ترین عناوین کمپانی بزرگ Nintendo در طول تاریخ شناخته شود. هیچ گونه شک و شبهه ای وجود ندارد که بازی  Mario Kart: Super Circuit جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Nintendo ساخته و منتشر شده و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Nintendo” نیز در جایگاه هشتم قرار می گیرد.

۷ – GoldenEye 007

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

GoldenEye 007

سازنده:  Rare

ناشر:  Nintendo

ژانر: First-person shooter 

پلتفرم مقصد:  Nintendo 64  

سال انتشار: ۱۹۹۷     

امتیاز متا:  ۹۶/۱۰۰

بهترین عنوانی که تاکنون از سری محبوب جیمز باند ساخته شده است لااقل از نظر امتیاز متا، بازی GoldenEye 007 است که اتفاقا فیلمش در سال ۱۹۹۵ هم یکی از بهترین فیلم های سری جیمز باند است و هیچ گاه صحنه تعقیب و گریز ابتدای آن را فراموش نمی کنم. بازی GoldenEye 007 که ساخت و توسعه آن را Rare بر عهده داشته است، عنوانیست در ژانر First-person shooter که در سال ۱۹۹۷ توسط کمپانی Nintendo برای پلتفرم های Nintendo 64 منتشر گردید. بازی دارای بخش تک نفره بود که در آن کنترل مامور سرویس اظلاعاتی مخفی یعنی جیمز باند را بر عهده می گرفتید و باید با مبارزات مختلف، سبب توقف یک سندیکای جنایتکاری از استفاده از یک سلاح ماهواره ای بر علیه لندن که تمام دنیا را در بحران و رکود اقتصادی فرو می برد، می شدید. در بازی بخش مولتی پلیر به صورت اسپلیت اسکرین نیز وجود داشت که در آن دو، سه و یا چهار بازیباز در انواع مختلف مدهای deathmatch رقابت می کردند.

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

فر… غضنفر!!!

جالب است بدانید که تیم سازنده این عنوان موفق (به رهبری Martin Hollis که طی دوره ای دو و نیم ساله این بازی را ساختند) تجربه خاصی در زمینه ساخت چنین عنوانی نداشتند و قبلا روی ورژن سکه ای بازی Killer Instinct کار کرده بودند. در ابتدا بازی GoldenEye 007 قرار بود یک شوتر ریلی الهام گرفته از بازی Virtua Cop سگا باشد ولی بعدا دوباره طراحی شد و تبدیل به یک شوتر اول شخص با حرکت آزادانه شد. GoldenEye 007 پس از انتشار بازخوردهای بسیار مثبتی را از کاربران و منتقدان دریافت نمود و امتیازاتی مانند T را به خود اختصاص داد. این عنوان نهایتا و از مجموع نقدها و نمرات خود امتیاز متای فوق العاده ۹۶/۱۰۰ که نشان دهنده یک شاهکار است را کسب نمود تا به این ترتیب به عنوان یکی از برترین و موفق ترین عناوین کمپانی بزرگ Nintendo در طول تاریخ شناخته شود. بازی فروش بی نظیری داشت و حدود ۸ میلیون نسخه از آن به صورت جهانی به فروش رسید که آن را تبدیل به سومین بازی پرفروش تاریخ Nintendo 64 کرد و جوایز بسیار زیادی را نیز در سال انتشار خود دریافت نمود.

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

جیمز باند کی بودی تو؟!!! آب قطعه ها!!

لازم به ذکر است که بازی GoldenEye 007 یک بازی مهم در تاریخ سبک شوتر اول شخص نیز محسوب می گردد. اول به این خاطر که بیش از پیش، کنسول های خانگی را به عنوان یک پلتفرم قابل اعتماد و توانمتد برای سبک شوتر اول شخص معرفی نمود و دوم نیز به دلیل شروع یک روند تغییر از شوترهای تخیلی و Doom گونه آن زمان، به شوترهایی واقعی تر و رئالیستیک تر. دنباله معنوی بازی GoldenEye 007 که اتفاقا آن را نیز در این لیست مشاهده کردید و در مورد آن توضبح دادیم یعنی بازی Perfect Dark، در سال ۲۰۰۰ عرضه گردید و همینطور یک نسخه تقریبا ریمیک نیز از بازی GoldenEye 007 در سال ۲۰۱۰ منتشر شد. در نهایت باید گفت بدون تردید بازی GoldenEye 007 جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Nintendo ساخته یا منتشر شده و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Nintendo” نیز در جایگاه هفتم قرار می گیرد.

۶-  Xenoblade Chronicles

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

Xenoblade Chronicles

سازنده:   Monolith Soft

ناشر:  Nintendo

ژانر:  Action RPG

پلتفرم ها: Wii و New Nintendo 3DS

سال انتشار:  ۲۰۱۰

امتیاز متا: ۹۲/۱۰۰

فکر می کنم که تاکنون در لیست های مختلف ۱۰ برتر که با موضوعات مختلف برای شما عزیزان به رشته تحریر در آورده ام، بازی Xenoblade Chronicles در بیش از ۱۰ تای آن ها حضور داشته است حالا چه پرمحتواترین بازی ها باشد، چه برترین های نینتدو و چه برترین بازی های نقش آفرینی و… قاعدتا هم وقتی صحبت از بهترین بازی های تاریخ نینتندو مطرح باشد نمی شود که نام این سری و بازی Xenoblade Chronicles که بهترین عنوان این فرنچایز است را نشنویم. عناوین سری Xeno در نسل های ۵ و ۶ برای کنسول های پلی استیشن و پلی استیشن ۲ منتشر می شدند، اما بعد از آن و تا به امروز به نوعی در انحصار کنسول های مختلف نینتندو بوده اند و حتی ناشر های این بازی نیر در طول زمان تغییر کرده اند و تاکنون شرکت های Square, Bandai Namco و Nintendo وظبفه انتشار این سری را بر عهده داشته اند. عناوین این فرنچایز، بازی هایی هستند که در طول سال ها و در میان خیل عظیم فرنچایزهای نقش آفرینی، توانسته اند با کیفیت بالا و محتوای فوق العاده، خود را مطرح کرده و به علاقمندان سبک نقش آفرینی در دنیا بشناسانند. اولین نسخه این سری در ابتدا به عنوان یک خط داستانی برای بازی Final Fantasy VII نوشته شد اما سپس اجازه یافت تا به عنوان یک سری مجزا ساخته شود و راه خود را دنبال نماید و به این ترتیب نخستین نسخه این سری با نام Xenogears در سال ۱۹۹۸ منتشر گردید. بازی های این سری غالبا در یک دنیای علمی تخیلی با المان های کاملا فانتزی اتفاق می افتند و در داستان های آن ها همیشه مفاهیم روانشناسانه و البته گاها مذهبی نیز به چشم می خورند. 

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

انقدر این بازی توی لیست های ۱۰ برترها بوده که دیگه گیف براش پیدا نمیکنم جدید باشه!!

با وجود این که هیچ گاه ارتباط داستانی بین نسخه های مختلف و گوناگون این سری وجود نداشته است اما تمامی این بازی ها به نوعی از تم و زمینه مشترکی برخوردارند و البته همگی پیشوند Xeno را نیز به همراه دارند. همان گونه که قبلا نیز خدمت شما عزیزان عرض کرده ایم ولی مرور مجدد آن خالی از لطف نیست، بعد از انتشار بازی نخست این سری که توسط SquareSoft ساخته شد، نسخه های بعدی و زیرشاخه این فرنچایز توسط Monolith Soft ساخته شده اند که توسط خالق این سری یعنی Tetsuya Takahashi در سال ۱۹۹۹ و پس از ترک اسکوئر انیکس تاسیس شد. در واقع بعد از این که اسکوئر انیکس تمام نمرکز خود را به عناوین فاینال فانتازی معطوف نمود، تاکاهاشی و بسیاری از دیگر سازندگان Xeno استودیو Monolith Soft را تاسیس و ساخت این فرنچایز را ادامه دادند. موفق ترین بازی این فرنچایز که به نمایندگی از عناوین Xeno در لیست ما نیز قرار گرفته است، عنوان Xenoblade Chronicles است. این بازی بی نظیر  که ساخت و توسعه آن را Monolith Soft بر عهده داشته است، عنوانیست در ژانر Action RPG که در سال ۲۰۱۰ توسط کمپانی Nintendo برای کنسول Wii و سپس در سال ۲۰۱۵ برای کنسول دستی New Nintendo 3DS منتشر گردید.

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

چقدر خوشگل.. واقعا چقدر خوشگل و زیبا.. این واقعا متاش حقشه

Xenoblade Chronicles پس از انتشار بازخوردهای بسیار مثبتی را از کاربران و منتقدان دریافت نمود و امتیازات شگفت انگیزی را به خود اختصاص داد. این عنوان نهایتا و از مجموع نقدها و نمرات خود امتیاز متای فوق العاده ۹۲ که نشان دهنده یک شاهکار نقش آفرینی است را کسب نمود تا به این ترتیب به عنوان یکی از برترین و موفق ترین عناوین کمپانی بزرگ Nintendo در طول تاریخ شناخته شود. Xenoblade Chronicles از لحاظ مقدار و کیفیت محتوایی که در اختیار بازیباز قرار می دهد یک بازی شگفت انگیز است و یکی از طولانی ترین و لذتبخش ترین ماجراجویی های شما را در یک دنیای زیبا رقم می زند. اگر بخواهید به تمام گوشه و کنار دنیای بازی سر بزنید و تمام فعالیت ها را انجام دهید و … بازی بیشتر از ۱۷۰ ساعت گیم پلی ناب برای شما به همراه دارد!  لازم به ذکر است که جدید ترین عنوانی نیز که از این فرنچایز منتشر گردیده است نسخه دوم این سری یعنی Xenoblade Chronicles 2 برای کنسول نینتدو سوئیچ بوده است. هیچ شک و تردیدی وجود ندارد که بازی Xenoblade Chronicles جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Nintendo ساخته و منتشر شده و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Nintendo” نیز در جایگاه ششم قرار می گیرد.

۵ –  Super Metroid

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

Super Metroid

سازنده:  Nintendo R&D1 ,Intelligent Systems

ناشر:  Nintendo

ژانر:  Action-adventure ,side-scrolling

پلتفرم مقصد: Super NES   

سال انتشار:  ۱۹۹۴   

امتیاز متا:  ۹۶/۱۰۰

می رسیم به یکی از بزرگترین، محبوب ترین، تاریخ سازترین و البته زیباترین فرنچایزهای نینتندو به نام Metroid که قطعا یکی از بزرگترین و موفق ترین فرنچایزهای تاریخ و شرکت نیننتدو هم است. سری عناوینی که غالبا توسط استودیوهای داخلی نیتندو مثل Nintendo R&D1 و Retro Studios ساخته شده است اما ساخت برخی از نسخه های آن نیز توسط سازندگانی مانند Fuse Games, Team Ninja, Next Level Games, و MercurySteam رقم خورده است. جالب است بدانید که در مورد سری عناوین مترویید گفته می شود که این سری المان های پلتفرمینگ Super Mario Bros را با المان های گشت و گذار و اکتشاف و ماجرایی The Legend of Zelda ترکیب کرده است البته با اتمسفری بسیار تاریک تر و تمرکز بیشتر بر گیم پلی غیر خطی. این فرنچایز تا به امروز ۱۳ بازی مختلف دارد که تقریبا بر روی تمامی کنسول های نینتندو عناوینی از این سری وجود دارد و عناوین مترویید چیزی در حدود ۱۸ میلیون نسخه فروش داشته اند.

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

باس به اینا می گفتن ها… یعنی دمار از روزگار آدم در میاوردن

یکی از دلایل اصلی موفقیت این سری همان طور که قبلا نیز گفته ام و حتما می دانید، شخصیت اصلی بی نظیر آن است با نام Samus Aran. “یک دختر بسیار زیبا و جذاب که در ابتدا به عنوان یک سرباز مجموعه کهکشانی کار می کرده است و سپس به عنوان یک جایزه بگیر بین کهکشانی عمل می کند و در زره اگزواسکلتون تقویت شده معروف خود که مجهز یه انواع سلاح های وابسته به انرژی و موشک ها است، سال های سال برای ما خاطره آفرینی کرده است و با او دشمن های زیادی را ناکار کرده ایم و البته خوب می دانیم که عاشق وی نیز شده ایم! او همواره به دنبال شکار دزدان فضایی و رهبر آن ها ریدلی است و همچنین به دنبال از بین بردن ارگانیسم های انگل مانند تخلیه کننده انژی که متروئید نام دارند نیز هست. Samus Aran تاکنون در تمامی عناوین متروئید حضور داشته است و در حدود ۳۰ سال است که به عنوان یکی از برترین و محبوب ترین شخصیت های زن در بازی های رایانه ای شناخته می شود.”

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

دقت کردین اون زمانا کل باس ها تو همه بازیا با همین انمیمیشن می مردن!!

 در بین عناوین دو بعدی و سایداسکرولینگ سری مترویید (جدا از سری مترویید پرایم که اول شخص هستند) اگر بخواهیم از برترین بازی نام ببریم قطعا انتخاب اول ما بازی Super Metroid خواهد بود که در این لیست هم به عنوان نماینده بازی های دو بعدی سری قرار گرفته است. بازی Super Metroid که ساخت و توسعه آن را Nintendo R&D1 و Intelligent Systems بر عهده داشته اند، عنوانیست در ژانر Action-adventure و side-scrolling که در سال ۱۹۹۴ توسط کمپانی Nintendo برای Super NES منتشر گردید. این بازی سومین نسخه از سری مترویید محسوب می شود و وقایع بعد از بازی  Metroid II: Return of Samus را دنبال می کن که Samus این بار به سیاره Zebes سفر می کند تا مترویید دزدیده شده توسط رهبر دزدان فضایی یعنی ریدلی را در اختیار بگیرد. Super Metroid پس از انتشار بازخوردهای معرکه ای را از کاربران و منتقدان دریافت نمود و امتیازاتی مانند ۹٫۵ از آی جی ان را به خود اختصاص داد. این عنوان نهایتا و از مجموع نقدها و نمرات خود امتیاز متای رویایی ۹۶/۱۰۰ که نشان دهنده یکی از برترین عناوین تاریخ است را کسب نمود تا به این ترتیب به عنوان یکی از برترین و موفق ترین عناوین کمپانی بزرگ Nintendo در طول تاریخ شناخته شود. هیچ تردیدی وجود ندارد که شاهکار جاودانه Super Metroid جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Nintendo ساخته و منتشر شده و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Nintendo” نیز در جایگاه پنجم قرار می گیرد.

۴ – Super Smash Bros Melee

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

Super Smash Bros Melee

سازنده: HAL Laboratory

ناشر: Nintendo

ژانر: Fighting game

پلتفرم مقصد: GameCube

سال انتشار: ۲۰۰۱

امتیاز متا: ۹۲/۱۰۰

در بین فرنچایزهای بزرگ و مطرح ژانر فایتینگ یا مبارزه ای در تاریخ بازی های رایانه ای، سری عناوین Super Smash Bros در مقایسه با سایرین، سیستم مبارزات و خلق کمبوهای ساده تر و بهتر است بگوییم در دسترس تری دارد و هر شخصیت لیست حرکات و حملات ساده و جمع و جوری دارد، اما نکته مهم آن است که به جای این ساده بودن، بازی شدیدا بر روی حرکت و جابجایی بسیار سریع در محیط و در واقع محل های مبارزه چند طبقه و پیچیده تر متمرکز است که سبب خلق جذاب ترین مبارزاتی می شود که می توانید تصور کنید. از آن گذشته این که در این سری، شخصیت هایی که در اختیار دارید کسانی هستند که با هر یک نفر آن ها سال ها و سال ها در فرنچایز مخصوص خودش خاطره داشته ایم و قرار گرفتن در قالب شخصیت های محبوب و مشهور نینتندو که هرکدام از محبوب ترین شخصیت های بازی های رایانه ای هستند، آن هم به صورت مبارزه ای و در مقابل هم، جذابیت بسیار بالایی دارد و البته می تواند بسیار هم اعتیادآور باشد. همواره و در هر جایی هم که صحبت زا برترین های نینتدو باشد Super Smash Bros پایه ثابت است و یکی ازمحبوب ترین و بزرگترین بازی ها و فرنچایزهای نیتندو به شمار می رود که در طول سال ها انواع عناوین جذاب و بی نظیر را برای علاقمندان به بازی های مبارزه ای و شخصیت های نیتندو خلق کرده است.

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

نمیشه تصور کرد که ماریو همچین کاری با لینک بتونه بکنه!

در بین عناوین این سری اگر بخواهیم یک بازی را به نمایندگی انتخاب کنیم کار سختی داریم زیرا چندین بازی خیلی عالی در این فرنچایز وجود دارند اما نهایتا برای این لیست تصمیم گرفتیم تا بازی Super Smash Bros Melee را به عنوان نماینده سری قرار دهیم. بازی Super Smash Bros Melee که ساخت و توسعه آن را HAL Laboratory بر عهده داشته است، عنوانیست در ژانر Fighting که در سال ۲۰۰۱ توسط کمپانی Nintendo به صورت انحصاری برای پلتفرم GameCube منتشر گردید و خود را به عنوان یکی از برترین عناوین زمان انتشار خود و البته یکی از برترین عناوین مبارزه ای تاریخ مطرح نمود. Super Smash Bros Melee که در واقع یک عنوان مبارزه ای ۲٫۵ بعدی است، سخه دوم برای فرنچایز Super Smash Bros محسوب می شود و یکی از عناوین لانچ تایتل کنسول گیم کیوب نیز بود که چند روز بعد از لانچ این کنسول منتشر گردید. این عنوان پس از انتشار بازخوردهای بسیار مثبتی را از کاربران و منتقدان دریافت نمود و امتیازات فوق العاده ای را به خود اختصاص داد.

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

آقا این پرنسس پیچ اگر اینجوری بلد بود بجنگه که اون باوزر به هفت جد و آبادش می خندید بتونه بگیره ببره اینو!! من فکر میکنم یه رابطه مخفی شاید بین باوزر و این پرنسس هست!!! بد دوره زمونه ای شده!!

Super Smash Bros Melee نهایتا و از مجموع نقدها و نمرات خود امتیاز متای فوق العاده ۹۳/۱۰۰ که نشان دهنده یک بازی شاهکار است را کسب نمود تا به این ترتیب به عنوان یکی از برترین و موفق ترین عناوین کمپانی بزرگ Nintendo در طول تاریخ شناخته شود. در بازی Super Smash Bros Melee لیست بی نظیری از مبارزان و شخصیت های مشهور نینتندو حضور داشتند که از بین آن ها می توان به Pikachu ،Yoshi ،Kirby ،Peach ،Luigi ،Ganondorf ،Donkey Kong ،Zelda ،Mario ،Samus و همینطور Link افسانه ای اشاره کرد که مطمئن هستم خواندن هر یک از این نام ها می تواند سال ها خاطره برای خیلی از بازیبازان باشد. این بازی عنوانی سراسر رقابت و هیجان و جذابیت است که نه یک شخصیت بزرگ نینتندو، بلکه تمامی شخصیت های بی نظیر این شرکت اعم از لینک و زلدا و ماریو و پرنسس پیچ و ….. را در یک عنوان شاهکار و بی نهایت بالانس شده و جذاب گرد هم آورده است.  در انتها باید گفت شکی نیست که بازی Super Smash Bros. Brawl جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Nintendo ساخته و منتشر شده و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Nintendo” نیز در جایگاه چهارم قرار می گیرد.

۳ –  Metroid Prime 

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

Metroid Prime

سازنده:   Nintendo ,Retro Studios

ناشر:  Nintendo

ژانر:  First Person Shooter, Action-Adventute

پلتفرم مقصد: GameCube و Wii   

سال انتشار:  ۲۰۰۲    

امتیاز متا:  ۹۷/۱۰۰

اگر می بینید که دو بازی با نام Metroid در این لیست حضور دارند به خاطر ساختاری و بنیادی این عناوین با یکدیگر است که دو نوع بازی مختلف را در قالب یک اکشن ادونچر ۲ بعدی و یک شوتر اول شخص به بازیبازان هدیه داده اند و به همین دلیل هم هر دوی این سری عناوین یعنی Super Metroid و Metroid Prime به صورت جداگانه در این لیست حاضر شده اند.  سری عناوین محبوب و بزرگ Metroid به همراه Samus Aran که پروتاگونیست اصلی این سری است، اولین بار در سال ۱۹۸۶ یا نخستین نسخه این سری اکشن ماجرایی – علمی تخیلی که متعلق به نیتندو است، پای به دنیای بازی های رایانه ای گذاشت و از همان زمان تا امروز طرفداران بیشماری را در سرتاسر دنیا به ویژه از بین گیمرهای کلاسیک به خود اختصاص داده است، آن هم طرفدارانی که واقعا عاشق این سری و البته شخصیت محبوبش هستند. پروتاگونیست اصلی این سری یعنی Samus Aran یکی از برترین و جذاب ترین و محبوب ترین شخصیت های مونث تاریخ است و البته همان طور که قبلا نیز خدمت شما عرض کرده ام سری عناوین مترویید یکی از چند بازی پیشتاز در زمینه استفاده از پروتاگونیست مونث هستند و یکی از مهمترین نکات در مورد سری مترویید و یکی از دلایل اصلی محبوبیت بسیار بالای Samus Aran این است که او به عنوان یکی از اولین شخصیت های اصلی زن در بازی های رایانه ای محسوب می شود و در واقع از آغاز کنندگان مسیر قرار دادن پروتاگونیست های اصلی مونث در عناوین رایانه ای بوده است.

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

سلاحی بود این ها…

بین کل عناوین سری مترویید اعم از عناوین Super Metroid و Metroid Prime و … بدون شک بهترین بازی عنوان Metroid Prime است که یکی از شاهکارهای مانگار تاریخ بازی های رایانه ای به حساب می آید و یکی از بالاترین امتیازها را نیز در تاریخ داراست. بازی Metroid Prime که ساخت و توسعه آن را Nintendo و Retro Studios بر عهده داشته اند، عنوانیست در ژانر First Person Shooter و Action-Adventute که در سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۹ توسط کمپانی Nintendo برای پلتفرم های GameCube و Wii منتشر گردید. این بازی در واقع پنجمین نسخه از سری عناوین مترویید محسوب می شود و اولین بازی سری است که تغییر سبک داد و تبدیل به یک بازی ۳ بعدی به صورت شوتر اول شخص در آمد. اما جالب است بدانید که به جهت این که اکتشاف و گشت و گذار در بازی به مبارزات آن ارجحیت دارد، خود نینتندو آن را در قالب سبک first-person adventure طبقه بندی کرده و از واژه شوتر استفاده نکرده است. Metroid Prime نخستین قسمت از ۳ گانه داستانی پرایم بود که در بازه زمانی بین Metroid و Metroid II: Return of Samus اتفاق می افتد. بازی همان تم علمی تخیلی همیشگی را داراست و در آن کنترل Samus را از نمای اول شخص برعهده می گرفتیم و داستان مبارزه او با دزدان فضای و آزمایشات بیولوژیکی آن ها در سیاره Tallon IV را دنبال می کردیم.

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

مخلصتم من خودم به شخصه… رخ بنما!!

 Metroid Prime پس از انتشار بازخوردهای بی نظیری را از کاربران و منتقدان دریافت نمود و امتیازات شگفت انگیزی مانند ۹٫۸ از آی جی ان، ۹٫۷ از گیم اسپات، ۹٫۵ از گیم اینفورمر و ۹٫۶ از گیم اسپای را به خود اختصاص داد. این عنوان نهایتا و از مجموع نقدها و نمرات خود امتیاز متای شگفت انگیز ۹۷/۱۰۰ که نشان دهنده یک بازی فراتر از شاهکار است را کسب نمود تا به این ترتیب به عنوان یکی از برترین و موفق ترین عناوین کمپانی بزرگ Nintendo در طول تاریخ شناخته شود. در نمایشگاه E3 سال ۲۰۱۷ بود که نینتندو اعلام کرد نسخه چهارم سری پرایم نیز در راه است و آن را با یک تیزر کوتاه که فقط نام Metroid Prime 4 را نمایش می داد و بدون هیچ اطلاعات دیگری معرفی نمود ولی همین معرفی برای علاقمندان کافی بود تا مجددا به اوج هیجان برسند. بازی Metroid Prime 4 همان طور که قبلا نیز خدمت شما عرض کرده ایم احتمالا به عنوان دنباله ای برای بازی سال ۲۰۰۷ با نام Metroid Prime 3: Corruption خواهد بود و قرار است تا در تاریخ نامشخصی به طور انحصاری برای نینتندو سوئیچ منتشر گردد و قطعا نقش پررنگی را در هر چه بیشتر موفق بودن این کنسول دوست داشتنی خواهد داشت. در نهایت و بعد از صحبت در مورد این سری و بازی نخست Metroid Prime باید گفت بدون تردید بازی Metroid Prime جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Nintendo ساخته و منتشر شده و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Nintendo” نیز در جایگاه سوم قرار می گیرد.

۲ – Super Mario Bros. 3 

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

Super Mario Bros. 3

سازنده:  Nintendo

ناشر:  Nintendo

ژانر: Platformer 

پلتفرم مقصد:  Nintendo Entertainment System, PlayChoice-10 و Game Boy Advance  

سال انتشار: ۱۹۸۸     

امتیاز متا:  ۹۸/۱۰۰

ماریو بارها و بارها در زیرشاخه های مختلف سری عناوین ماریو زمان و مکان و قصرها و سرزمین های مختلف را در جستجوی پرنسس محبوبش درنوردیده است اما اگر بخواهیم به اصلی ترین و کلیدی ترین سری بازی های ماریو اشاره کنیم هیچ شکی نیست که نام سری Super Mario در راس آنها قرار دارد و به نوعی مهمترین فرنچایز بازی های ماریو قلمداد می شوند. شخصیت های سری ماریو هم بسیار جالب و دوست داشتنی هستند و با این که هرگز این سری بر پایه شخصیت پردازی عمیق و داستان پیچیده و .. نبوده است ولی باز هم چه شخصیت های مثبت و چه منفی در این سری از محبوب ترین های تاریخ هستند. شخصیت دوست داشتنی ماریو با این که گاهی به خاطر پیدا نکردن پرنسس محبوبش ناراحت و غمگین شده ولی هیچ وقت از پیدا کردن عشقش نا امید نشده است. در واقع با این که رابطه وی و Princess Peach از همان اول به مشکل برخورد کرد ولی در طول زمان این دو نفر شخصیت محبوب بارها و بارها ثابت کردند که عشق بر همه چیز فائق می آید. Mario و Peach پیوندی را شکل داده اند که از تعداد بیشماری پلتفرم و ورزش های مختلف و حتی بازی های نقش آفرینی که در آن با یکدیگر حضور یافته اند نیز گذشته است و هرگز گسسته نشده است. به نوعی این دو نفر شناخته شده ترین زوج در تاریخ بازی های رایانه ای تا به امروز هستند. اما در سمت منفی هم به همین شکل است و اوضاع زیاد تفاوتی از نظر محبوبیت و مشهور بودن ندارد.

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

وای وای وای… یعنی مادر پدر نوستالژی که میگن اینه!!

Bowser یا همان King Koopa از همان اولین حضور خود در سری عناوین سوپر ماریو، به عنوان دشمن قسم خورده لوله کش ایتالیایی و آنتاگونیست اصلی این فرنچایز معرفی شد و همواره تمام دردسرهایی که ماریو برای پس گرفتن پرینسس Peach در طول این سال ها داشته است، باعث و بانی آن Bowser بوده است. Bowser توسط طراح و تهیه کننده خوشنام نینتندو یعنی اقای شیگرو میاموتو خلق شده است و از زمان حضور خود، همواره تقریبا در تمامی بازی های مختلف فرنچایز ماریو حاضر شده است و اغلب به عنوان آنتاگونیست اصلی این سری ایفای نقش کرده است. Bowser با وجود ذات پلید و ظالمی که دارد، طرفداران و علاقمندان بسیار زیادی نیز دارد و می توان گفت محبوبیت وی حتی از خود شخصیت ماریو نیز چندان کمتر نیست. اگر وجود او نبود، قطعا کسی به طور مداوم و پشت سر هم نمی توانست پرینسس Peach را برباید و سبب شود تا لوله کش محبوب ما عازم سفر و عبور از لوله های مختلف برای نجات جان وی شود و برخی از شیرین ترین خاطرات ما را رقم بزند. Bowser می خواهد سرزمین قارچی را تصاحب کرده و آن را با قلمرو خود ادغام کند و حاکم مطلق آن شود. او کاملا درگیر پرینسس Peach است و همواره به عنوان بخشی روتین از نقشه خود برای تصرف سرزمین، وی را می رباید. او گاهی پرینسس Peach را برای کشاندن ماریو به درون تله می رباید، اما در اصل، امید او بر آن است که با پرینسس Peach ازدواج کند. Bowser فرزندی به نام  Bowser Jr نیز دارد که الحق که فرزند خلف پدر بدذات خود است و او را در ربودن پرینسس Peach یاری می کند.

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

خدایا چرا اینقدر زود گذشت آخه…

 انتخاب بین عناوین مختلف سری Super Mario کار بسیار سختی است اما نهایتا تصمیم گرفتم تا بازی Super Mario Bros. 3 که یکی از بزرگترین عناوین این سری است و البته بالاترین امتیاز متا را در سری دارد انتخاب کنیم. البته چرا بگویم بالاترین متا در سری؟ در واقع Super Mario Bros. 3 یکی از ۲-۳ بازی برتر از لحاظ متا در کل تاریخ است و کسب متای ۹۸ اصلا باورکردنی نیست. بازی Super Mario Bros. 3 که ساخت و توسعه آن را Nintendo بر عهده داشته است، عنوانیست در ژانر platform که در سال ۱۹۸۸ توسط کمپانی Nintendo برای پلتفرم های Nintendo Entertainment System, PlayChoice-10 و Game Boy Advance منتشر گردید. Super Mario Bros. 3 پس از انتشار بازخوردهای عجیب و غریبی را از کاربران و منتقدان دریافت نمود و امتیازاتی که تقریبا همگی کامل بودند را به خود اختصاص داد. این عنوان همان طور که گفته شد نهایتا و از مجموع نقدها و نمرات خود امتیاز متای بی نظیر و رویایی ۹۸ که نشان دهنده یکی از ۲-۳ بازی برتر تاریخ از لحاظ متا است را کسب نمود تا به این ترتیب به عنوان دومین بازی موفق و بزرگ کمپانی بزرگ Nintendo در طول تاریخ شناخته شود. در نهایت باید گفت بدون تردید بازی Super Mario Bros. 3 جزو یکی دو بازی بزرگی است که تاکنون توسط کمپانی Nintendo ساخته و منتشر شده و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Nintendo” نیز با شایستگی در جایگاه دوم قرار می گیرد.

۱ – The Legend of Zelda: Ocarina of Time  

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

The Legend of Zelda: Ocarina of Time

سازنده: Nintendo 

ناشر:  Nintendo

ژانر: Action-Adventure 

پلتفرم مقصد:   Wii, Nintendo 64, GameCube, Wii U, iQue Player 

سال انتشار:  ۱۹۹۹    

امتیاز متا:  ۹۹/۱۰۰

یادم نمی‎آید که یک بار در هر منبع و مرجع و سایتی، لیستی از برترین بازی ها، شخصیت‎ها یا پرفروش‎ترین بازی‎های تاریخ منتشر شده باشد و اسم سری The Legend of Zelda در همان اوایل لیست به چشم نیاید. در واقع باید بی خیال این موضوع شوید که یک لیست و مطلبی با موضوع ۱۰ برتر و ۲۰ برتر و خلاصه در مورد هر نوع برترین هایی در دنیای بازی های رایانه ای منتشر گردد و در آن خبری از نام The Legend of Zelda نباشد و اثری از آن نبینیم. به طور کلی نام زلدا با برترین و برترین ها گره خورده است و همیشه در هر لیستی باعث افتخار و سربلندی نینتندو و نینتندو دوستان بوده و هست و خواهد بود. از آن‎جایی هم که هیچ موفقیتی بی‎دلیل نیست پس باید قبول کرد که این سری حتما نکات و المان‎هایی فراتر از دیگر عناوین داشته و دارد که همواره در جدول برترین‎ها، در جمع بالانشینان حاضر بوده و هست. درست است که در عناوین زلدا هیچ گاه برگ برنده، داستان پیچیده و شخصیت پردازی عمیق نبوده است اما به هر حال محبوبیت این بازی و فروش وجشتناک این عناوین سبب شده است تا لینک و پرنسس زلدا نیز تبدیل به یکی از محبوب ترین شخصیت های مذکر و مونث در تاریخ بازی های رایانه ای شوند. پرینسس زلدا و لینک پیوندی را به وسعت و قدرت تاریخ بازی های رایانه ای شکل داده اند و این رابطه ی عمیق و ناگسستنی این دو است که قلب تپنده ی بازی و نیروی پیش برنده آن محسوب می گردد. این یک پیوند بسیار زیباست، یک رابطه عمیق و ماجراجو، یک پیوند دوستی افلاطونی پر از عشق و فداکاری و از خود گذشتگی. درست است که لینک قهرمان انتخاب شده و مقدر شده ی زمان برای نجات سرزمین هیرول است اما وقتی در نهایت نگاه می کنیم مشاهده می کنیم که وی تمام این کارها را به این خاطر انجام می دهد که پرینسس محبوبش او را به آن سمت سوق داده است و وی می خواهد تا فداکاری و عشقش را با انجام این کارهای قهرمان گونه به وی تقدیم کند.

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

آرزومه که بتونم زلدا ی جدید رو بازی کنم..

هیچ کس شکی ندارد که یک عنوان از سری زلدا باید در راس برترین بازی های نینتندو باشد و تقریبا تمامی بازی های این فرنچایز هم می توانند در لیست ما قرار بگیرند، اما باید یک نسخه از آن ها را انتخاب می کردیم که کار سختی هم نبود و انتخاب واضح و آشکار برای من و اکثر بازیبازان و منتقدان دنیا، یک شاهکار رویایی، بی رقیب، دست نیافتنی و خاطره انگیز بود به نام The Legend of Zelda: Ocarina of Time. اصلا آدم وقتی دارد اطلاعات بازی را می خواند و به امتیاز متا می رسد مغزش هنگ کردن و سوت کشیدن و … را رد می کند و فقط به عدد متای آن خیره می شود. ۹۹؟ یعنی کلا بهش ۱۰ دادن دیگه همه. بله، افسانه زلدا، افسانه است. افسانه ای دست نیافتنی و پر از خاطره که خوشبختانه با گذشت زمان کیفیت آن تغییر نکرده و هنوز هم نسخه جدید این بازی یعنی The Legend of Zelda: Breath of the Wild می تواند با ۱۰۹ نقد متای ۹۷ بگیرد (The Legend of Zelda: Ocarina of Time تنها ۲۲ نقد دارد که متایش ۹۹ است و اگر بالای ۱۰۰ نقد داشت، شاید اکنون نسخه The Legend of Zelda: Breath of the Wild برترین بازی سری محسوب می شد) و نشان دهد که افسانه زلدا تمام شدنی نیست و نینتندو خوب می داند چکار کند.  The Legend of Zelda: Ocarina of Time که توسط Nintendo EAD ساخته شده بود توسط شرکت Nintendo در سال ۱۹۹۸ برای نخستین بار روی پلتفرم Nintendo 64 منتشر گردید و بعد از موفقیت تاریخی بازی، در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ برای GameCube و همینطور iQue Player نیز عرضه گردید. پورت گیم کیوب بازی به همراه بخشی به نام Ocarina of Time Master Quest منتشر گردید که در Master Quest سیاهچال ها و پازل های آن مجددا کار و طراحی شده بودند. سپس در سال ۲۰۰۷ بود که بازی برای Wii در دسترس قرار گرفت و سال ۲۰۱۱ نیز Ocarina of Time 3D برای Nintendo 3DS منتشر گردید و نهایتا نیز سال ۲۰۱۵ این عنوان برای Wii U نیز قابل بازی شد. البته نسخه Nintendo 3DS اضافاتی نسبتا پرتعداد و مهم را نسبت به نسخه های وی و وی یو داشت که شامل Ocarina of Time Master Quest با سیاهچال های دوباره طراحی شده مانند نسخه گیم کیوب بودند. در واقع تنها نسخه های گیم کیوب و ۳ دی اس بودند که از این مزیت بهره مند بودند و برای Wii, Wii U و iQue از این خبرها نبود.

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

افسانه ای دست نیافتنی و پر از خاطره که خوشبختانه با گذشت زمان کیفیت آن تغییر نکرده و هنوز هم نسخه جدید این بازی یعنی The Legend of Zelda: Breath of the Wild می تواند با ۱۰۹ نقد متای ۹۷ بگیرد. The Legend of Zelda: Ocarina of Time تنها ۲۲ نقد دارد که متایش ۹۹ است و اگر بالای ۱۰۰ نقد داشت، شاید اکنون نسخه The Legend of Zelda: Breath of the Wild برترین بازی سری محسوب می شد

 The Legend of Zelda: Ocarina of Time یک اکشن ماجرایی فانتزی با المان های پازل و نقش آفرینی در یک دنیای بزرگ و آزاد بود که واقعا یکی از برترین تجربه های گشت و گذار در دنیای بازی را در تاریخ بازی های رایانه ای به بازیباز هدیه می داد و سرک کشیدن به تمامی گوشه و کنار دنیای بازی به همراه لینک محبوب و دوست داشتنی، بی نهایت هیجان انگیز بود. در واقع The Legend of Zelda: Ocarina of Time معنای خالص یک گیم‎پلی اکشن ماجرایی  است و سرگرم کننده ترین گیم‎پلی ها را در بین عناوین این سبک داشته است که البته اخیرا شاهکار The Legend of Zelda: Breath of the Wild نیز نشان داد کم و کسری از این بازی ندارد. گیم‎پلی جذابی که در ترکیب با شخصیت‎هایی بسیار دوست داشتنی یعنی لینک شجاع و پرنسس زلدای محبوب و همچنین داستانی جذاب به سبک قصه های پریان، توانسته است تا جای خود را در دل بازیبازان و منتقدان طی سال‎ها حفظ کند و یک بار دیگر ثابت کند که هیچ شرکتی مانند نینتندو قادر به همیشه بالا نگاه داشتن فرنچایزهای محبوبش نیست و حتی طی عرضه حدود ۱۹ نسخه از این سری، همواره یک سطح کیفیت بالا و بسیار جذاب را حفظ کرده است آن هم معمولا بدون در اختیار داشتن فاکتور گرافیک که یک اصل مهم در عناوین امروزی به حساب می‎آید. The Legend of Zelda: Ocarina of Time پس از انتشار بازخوردهای بسیار مثبتی را از کاربران و منتقدان دریافت نمود و امتیازاتی تماما کامل را به خود اختصاص داد.

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

فرنچایز افسانه ای که میگن اینه ها… فقط نمی دونم چرا تو ایران ۹۵ درصد به این پسره میگن زلدا!!!

این عنوان نهایتا و از مجموع نقدها و نمرات خود امتیاز متای فوق العاده ۹۹/۱۰۰ که نشان دهنده برترین بازی کل تاریخ از لحاظ متا است را کسب نمود تا به این ترتیب به عنوان برترین و موفق ترین بازی کمپانی بزرگ Nintendo در طول تاریخ و البته برترین بازی رایانه ای تمام تاریخ بازی های رایانه ای شناخته شود. حتی در زمینه باس ها و تعدد باس های با کیفیت هم، هنوز هم که هنوز است The Legend of Zelda: Ocarina of Time حرف اول را می زند و در این شاهکار به قدری باس های عالی و جذاب وجود دارند که هر بازیبازی را از لذت ناب مبارزاتی هیجان انگیز سیراب می کنند. در این عنوان باس های بی نظیری مثل Phantom Shadow Beast: Bongo Bongo ،Subterranean Lava Dragon: Volvagia ،Infernal Dinosaur: King Dodongo ،Sorceress Sisters: Twinrova Second Form ،Great King of Evil: Ganondorf و البته نهایتا Ganon مخوف و مرگبار را دیده ایم که هر کدام جزو برترین باس فایت هایی هستند که در تاریخ بازی ها دیده ایم. در واقع باید اعتراف کرد که The Legend of Zelda: Ocarina of Time در زمان عرضه هیچ گونه نقصی نداشت و تمامی موارد آن دست به دست هم داده بودند که یک ترکیب کاملا همگون و همراه هم را شکل دهند و از دشمنان بازی گرفته تا سلاح ها و مبارزات آن همگی در بالاترین سطح کیفیت قرار داشتند. در نهایت باید گفت بدون تردید بازی The Legend of Zelda: Ocarina of Time یکی از برترین بازی های تاریخ و برترین عنوانی است که تاکنون توسط کمپانی Nintendo ساخته و منتشر شده و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Nintendo” نیز در جایگاه نخست قرار گرفته و بر تخت پادشاهی تکیه می زند.

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

این هم حسن ختام مقاله برترین های نینتندو تقدیم به علاقمندان و طرفداران این شرکت محبوب

در انتها باید به این نکته اشاره کنم که بعد از پایان مقاله و انجام تمامی کارهای آن، به یاد فرنچایز Pokemon که یکی از بزرگترین و برترین سری بازی های این کمپانی بزرگ است افتادم و متوجه شدم که بازی از این سری در لیست قرار نگرفته است که قطعا باید حضور می داشت و یکی از بازی های این فرنچایز در لیست برترین های نینتندو جای می گرفت که متاسفانه از قلم افتاده است. قطعا یک بازی از سری Pokemon لیاقت حضور در جایگاه های حدود ششم را داراست و  قطعا بایستی در لیست قرار می گرفت که بابت این مورد از عزیزان و علاقمندان به نیتندو پوزش می طلبم. امیدوارم که این مقاله مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا
تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا
تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا
تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا
تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • mohammad1380n گفت:

    kirby :rotfl:
    حالا جدا از شوخی منم با اقای اقابابایی موافقم
    مثلا من خودم زلدا رو تو پی سی بازی کردم با شبیه ساز
    ولی اونقدرام که میگفتن خفن نبود من نمیدونم چرا پارتی بازی میکنن با این عناوین نینتندو
    چرا هورایزن به این خوبی باید یکی دوتا جایزه ببره و عناوین نینتندو همه جایزه هارو درو کنن
    بخاطر همینه ک من مراسم گیم اواردز رو قبول ندارم اصلا

    • Omid4041 گفت:

      داداش تو زلدا zelda breath of the wild پلی دادی یا عنوانین قدیمی تر رو چون شاید عنوانین قدیمی دیگه خلاقیتشون رو ندارن ولی breath of the wild صد در صد بهتر از هورایزن هست
      هورایزن مشکل زود خسته کردن رو داره بعد ۳۰ ساعت گیم پلیش چیز دیگه نداره بده ولی زلدا اینطوری نیست تا ۲۰۰ ساعتم چیز جدید داره که رو کنه

      • mohammad1380n گفت:

        مگه به ساعته برادر من
        تو محیط و گرافیک و تنوع دشمان رو نگا کن
        تموم کنی هم اینقدر ماموریت و گشت گذار تو محیط داره که اصلا خسته نمیشی
        برعکس من از زلدا خسته شدم پاکش کردم

      • Godofwar0385 گفت:

        اخه هورایزون‌مراحل به این زیبایی گرافیگ خارقالعاده شخصیت دوست داشتنی و سرشار از زیبایی و میگی زود خسته میشه من دوبار تمومش کردم بازم‌میخام با مراحل جدیدیش بخرمش فوقالعادس هورایزون

      • N.S.A گفت:

        داداش من هم xbox و ps4 هم کنسول قابل حمل ویتا دارم و با pc هم بازی می‌کنم به عنوان گیمر با تجربه با ضریب ۱۰۰ درصد میگم که مضخرف ترین کنسول که بی محتواترین بازی ها رو تاحالا عرضه کرده نینتندو هست
        من هم به طور قطع هنوز دلیل حمایت از این کنسول رو نمیدونم ولی از این نظر مطمعن هستم کسانی که فقط کنسول نینتندو دارند اصلا گیمر نیستند و این به دیده برام ثابت شده
        حالا میخواید بپذیرید یا نه ولی واقعیت همینه که گفتم

    • m.nathan گفت:

      این مشکل شماست که اومدی با شبیه ساز و پلتفرم غیر اصلی و کلی باگ و افت فریم بازی کردی،بهترین بازی تاریخ از دید اکثر بزرگترین منتقد ها رو میگی خفن نبود،من بعد از ۲۵۰ ساعت بازی هنوز حیرت زدم از عظمت بازی زلدا.
      واقعا نینتندو لیاقت تک تک نمراتی که میگیره داره،اینو به عنوان یه سونی فن میگم،که بعد بازیهای نینتندو فهیدم چه شاهکارهایی رو تجربه نکرده بودم.

      • mohammad1380n گفت:

        m.nathan
        اتفاقا با اپدیت جدید شبیه ساز نه لگی هست نه افت فریم نه باگ
        ولی خداوکیلی حقشون این نمرات نیست
        حالا چ زلدا چه بازی های دیگه

        • m.nathan گفت:

          به شخصه عمیق بودن گیم پلی و ازادی عمل و فیزیک بی نظیر زلدا تو هیچ بازی ندیدم.
          در ضمن نمراتو من و شما تعیین نمیکنیم،این بازی نمراتشو گرفت ۹۷ شاهکار و بهترین بازی سال هم انتخاب شد.

        • Omid4041 گفت:

          داداش همه اشتباه می کنن فقط تو درست میگی
          داداش حقش نبود نمی دادن حقش بود که دادن

          • N.S.A گفت:

            مطمعنا حقش نبوده چون تا بحال برندترین و با کیفیت ترین بازی هایی که با هزینه های فضایی و طراحان زیاد ساخته شدن همچین متای فضایی رو نداشتند مخصوصا در مورد بازی های نینتندو که فوق العاده بی کیفیت از همه جنبه ها هستند و فقط هدفشون سرگرم کردن هست مثل بازی های موبایل میمونند

      • 2B گفت:

        m.nathan
        کاش اینم اضافه میکردی، زلدا جزو معدود عناوینی هست که از تعداد سخت افزار فروش رفته (سوئیچ) هم بیشتر فروخته.نکته جالبش اینجاس یه عنوان داستان محور صرف که از نظر برخی از کمپانی ها سود اور نیستن میاد بدون بخش مولتی همچین فروشی میکنه…

    • Mohammad 1380 روی شبیه ساز بازی کردی بعد میگی خفن نبود و… عزیز اصل بازی های نینتندو اینه که روی خود کنسول شون بازی کنه چون اصل بازی های نینتندو به نحوه ی کنترلر کنسول و ویژگی هاش بستگی داره اره اگه مثلا بازی زلدا روی کنسول مایکروسافت یا سونی بیاد ابن موفقیت و کسب نمیکنه چون از کنسول‌های دیگه توقع بازی های دیگه دارن توصیه من به تو اینه که یه کنسول سوئیچ از رفیق یا دوستی بگیری و یه شب ماریو و زلدا روی خود کنسول بازی کنی نه شبیه ساز و در مورد این مقاله هم چیزی نگم بهتره چون کاری جز تعظیم در برابر مقاله های آقای سعید آقابابایی نمی‌توان انجام داد

      • درود بر شما. واقعا از لطف و محبتی که به من دارید متشکرم. باعث افتخارم هست که اینطور فکر می کنید در مورد مقالات بنده. انشالله که لایق این لطف و محبت شما باشم. من هستم که باید در مورد لطف همیشگی شما تعظیم کنم و این رو از صمیم قلبم میگم نه یک حرف الکی. زیرا واقعا هر چقدر هم مقالاتم خوب باشه باز هم مدیون شما هستم که میخونید اونها رو تا دیده بشن. یک دنیا ممنونم سلامت باشید انشالله.

    • درود بر شما. خیلی ممنونم از نظرتون و لطف کردین که مطالعه فرمودید.
      والا عرض کنم حضورتون که این موضوعی که من گفتم فقط در مورد ۵ تا ۱۰ درصد بازی ها هست وگرنه می بینید که ۱۲ هزار کلمه مقاله ۱۱۹۰۰ تاش در تقدیر و تحسین نینتندو هست. زلدای جدید رو مقداری توسط دوست عزیزم و نویسنده خوبمون اقای معتقدی با شبیه ساز تجربه کردم و باید بگم انصافا من هم نقدش می کردم بهش ۱۰ میدادم و بیخود نیست که اینقدر امتیازات معرکه داره و کاملا حقشه. اما میدونید حرف چیه؟ حرف اینه که ویچر ۳ هم اگر یهتر از زلدای جدید نباشه کمتر نیست. پس چرا باید اختلاف نمره ۵ تا در متا داشته باشن؟
      این موردی که من گفتم تنها در مورد تعداد خیلی خیلی کمی از بازی های نینتندو هست و تازه حرف من اینه که “اصلا ایرادی نداره که بازی های نینتندو نمرات ۱۰ و ۹۷ و بگیرن چون کاملا حقشونه. ولی چرا بازی های هم سطحشون که واقعا اگر چیزی بیشتر نداشته باشن کمتر از اونا ندارن، نمراتشون باید کمتر از بازی های نینتندو باشه؟”
      در نظراتی که خوندم در این مقاله واقعا از خوندن نظرات مخصوصا یک شخص خیلی تعحب کردم. واقعا فهمیدم که هم بین سونی فن و هم مایکروفن و هم نینتندوفن، طرفدار تعصبی و بی منطق وجود داره که حتی اجازه بی ادبی و چرت و پرت خطاب کردن مطلبی که همش در تحسین از شرکت محبوبشه و توهین های دیگه رو هم به خودش میده و باید نظرش پاک بشه. ولی متاسفانه متوجه نیست که این مطلب ۱۲ هزار کلمه تقدیر و تمجید نینتندو هست و فقط یه بخش کوتاه به موضوعی که در ذهنم هست اشاره کردم که تازه می بینید نظر خیلی ها هم مثل من هست. زود از دیدن حقیقت ناراحت نشید.

  • Omid4041 گفت:

    تاپ صد در مقابل نینتندو کم میاره دیگه تاپ ۱۰ بماند

  • Godofwar0385 گفت:

    اقا سعید خسته نباشید من واقعا یه سوال دارم ایا واقعا این متاها حقشون بوده خدایی میپرسم از نظر من متای ۹۹واسه یه بازی حقشه حالا میاند میگند تو سبک خودش این متا حقشه بعد تو سبک هک اند اسلش هم گاد بهترینه چرا اون نشده ۹۹یا اویل چهار تو سبک خودش بهترینه چرا اون نشده۹۹ واقعا من گیفهارو که میدیدم خندم میگرفت که اخه مثلا این چیه چه خلاقیتی داشتند که متای پایین تر از ۹۰من ندیدم ببینیو متای پایین تر از ۹۰الکی نیست که یه بازی بگیره خلاقیت هایی که الان شرکت سونی و مایکرو تو بازیشون استفاده میکنند حقشون متای ۱۰۰باید باشه مثلا نسخه های گاد و انچارتد و تلو یا فورزا گیرزاف وار چرا اینا این متاهارو نگرفتند که سرشار از خلاقیته آیا فورزا ۷باید متاش بشه ۸۶با این همه نو اوری و بازیهای نینتندو بشه ۹۹؟

    • MC625 گفت:

      گل من اون بازی ocarina of time مثل پدر واسه سبک نقش آفرینیه بیست سال پیش منتشر شده هنوز از مکانیکای بازیش اسکی میرن خیلیاش هم تو بازیای دیگه اصلا نمی بینی به خاطر اینه میشه نود و نه با کلی گیم اف د یر

      • Godofwar0385 گفت:

        من نگفتم‌پدر این سبک هست یا ن گفتم یعنی هیچ مشکلی نداشته که این‌نمره رو گرفته ببین داریم درمورد متای ۹۹حرف میزنیم یعنی بدون هیچ مشکل و باگی یعنی همه چیش خدا.الان ببین شادو کولوسوس هم نواوری های بسیاری داشته یا گاداف وار یا لست اف اس چرا اینا ۹۹نشدند شما مثلا فورزا ۷رو بازی کن خدایی من که به ریسینگ علاقه ندارم زیاد متاش شده۸۶ هورابزون زیرو دان همش نواوری بود متاش شد۸۹ که ما اصلا قبلش همچین خلاقیتی ندیده بودیم یا تفنگ گیرز که هم اره برقزه هم تفنگ خوب اینا یعنی زیبایی ولی من نمیدونم اینا بر چه حسبی این متاهارو به بازیهای نینتندو میدند شما اویل ۳رو ببین متاش شده۷۹

        • Omid4041 گفت:

          داداش شما معلومه بازی نکردی به همین خاطر این نظرات می دی حتما ایراد خاصی نداشته بازی
          زلدا نفس طبیعت قطعا از لست اف اس بهتره من هردو پلی دادم
          و قطعا زلدا نفس طبیعت از هورایزن بهتره
          شما بازی نکردی به همین خاطر بازی کنی نظرت به کل عوض میشه شادو کلوسوس یک ایراد داشته تو زمان عرضه افت فریم بسیار بدی که داشته و گنگ بودن داستان تا دو ساعت اول بازی باعث کم شدن نمره شده

        • MC625 گفت:

          منم مثل شما از مسائل پشت پرده خبر ندارم شاید واقعا نینتندو پول میده نمره میگیره اما خودم ocarina of time رو بازی کردم هم قدیم موقع انتشارش و هم چند وقت پیش هنوز هم بازی عالیه مثلا ایده دو تا تایم لاین داشتنش خیلی جالبه تو بچگی لینک یه دونه میکاری میری به تایم لاین دیگه که لینک بزرگ شده اون درخت بزرگ شده و میوه میده این ایده خیلی جالبه تو خیلی بازیای دیگه هم از این کپی برداری شده. قبول دارم انحصاری های سونی بهشون کم لطفی شد مثل هورایزن اما زلدا کم حریفی نبود من زمانی که معرفی شد گفتم که قطعا گوتی میشه و در مورد انتظار شدنش هم همینطور. سونی قابل احترامه و همه ی انحصاریاش عالین اما نینتندو خیلی قبل تر از سونی در حال پرورش این استعداد ها بوده بازیسازی که زیر دست استادان ایواتا و میامتو تعلیم ببینه حتما بازی که میسازه شاهکار میشه

    • Omid4041 گفت:

      فورزا ۷ خلاقیت کجا بوده با اینکه بازی عالی هست ولی خلاقیت خاصی نداره
      بازی نینتندو همیشه خلاقیت داشتن که سونی نه به اندازه نینتندو خلاق هست ولی هست و ماکروسافتم خلاقیتش در سونی هم نیست چه برسه به نینتندو

      • Godofwar0385 گفت:

        یعنی تو ریسینگ شبیه ساز این نسل کدوم بازی به گرد پای فورزا۷رسید بعد میگی خلاقیت نداشته تاحالا فورزا بازی کردی که میگی استودیوهای سونی مثل سانتانونیکا و ناتی داگ خدای خلاقیتند بعد تو میگی خلاقیت نداره سونی شما فقط خلاقیت و تو شخصیت کریتوس نگاه کن

    • lordhossein گفت:

      از بازار دانلود کن زلدا رو بازی نکرده چیزی نگو وقتی بازی نکردی چرا نمره منفی میدی تو سایت متاتریک و کل دنیا زلدا بهترین بازی تاریخه بعدشم ماریو من خودم طرفدار پلی استیشم و ایکس باکس هم هستم و بیشتر پلیاستیشن هارو داشتم مثلا GOD OF WAR یکی از بهترین فرنچایزهامه ولی زلدا و ماریو خلاقیتشون خیلی بیشتر از این بازیه اول بازی کن ماریو ۶۴ و زلدا اکارینا و ماسک جادویی توی بازار هست بعد بگو بده .

    • دن هاوزر: هرکسی که بازی های سه بعدی می سازه و بگه که از زلدا و ماریو چیزی قرض نکرده، داره دروغ میگه.

      ببین دوست عزیز Ocarina of Time واقعا از نظر من و خیلی ها بی نقصه. تمام عناوین قبلی زلدا به صورت دوبعدی طراحی شده بودند اما آکرینا اولین نسخه بازی به صورت سه بعدی بود، همونطور که ماریو ۶۴ به همین صورت بود. فکر نکنید کار راحتیه که بازی رو اینطوری عوض کنند وهنوزم شاهکار از آب در بیاد. هنوز هم هیچ بازی به استاندارد های آکرینا نرسیده.
      در مورد خلاقیت هم باید بگم مخالفم. من فورزا بازی نکردم اما الان شما میگی فورزا ۷ خلاقیت داشت، دقیقا چی بود؟ چه فرقی با نسخه قبلی داشت؟ یه توضیحی بدید.
      گیرز ۴ با قبلی چه فرقی داشت؟ تلو از نظر گیمپلی چه چیز جدیدی داشت؟(یکی از بهترین بازی هایی که تا حالا بازی کردم)
      من Little Big Planet رو سرشار از خلاقیت میبینم نه چیز هایی که شما گفتی.
      نینتندو مکانیک های جدید گیم پلی معرفی میکنه. من مشکلی با هیچ بازی ای ندارم اما وقتی پای خلاقیت و گیم پلی باشه نینتندو بهترینه.

      جالبه فقط زورتون به نینتندو میرسه اما راک استار رو نمیبینید که GTA IV متای ۹۸ داره. به نظرت چرا نسخه اول هیلو متای ۹۷ داره، چون یه عنوان انقلابیه. اگر از بازی های نینتندو خوشتون نمیاد اشکالی نداره اما نمیتونید کیفیت اونا رو زیر سوال ببرید.

      • Godofwar0385 گفت:

        وقتی فورزا های قبلی رو بازی کرده باشی میفهمی پیشرفت بازیو الان یه مثال میزنم ببین مثلا شما تو دیویل مای کرای وقتی یه باسو میکشی خیلی خنده دار میمیره بدون هیچ خلاقیتی و گیمر فقط با زدن چند ضربه باس و میکشه ولی مثلا هادس تو گاد سه رو ببین چقدر خلاقیت داشت یا هرکول یا کرونوس کلا گاد از نظر خلاقیت خدای خلاقیته میگی تلو خلاقیت نداره اگه نداره چرا اویل ویتین و دیزگان از نظر گیم‌پلی میخاند سعی کنند تلو رو منبع الهام خودشون کنند گیرز۴هم خلاقیت جدید داشت ولی متاسفانه سازندگانش نتونسته بودند اون و خوب پیاده کنند ببین من با بازیهای نینتندو مشکل ندارم ولی شاهکارهای زیادی هم‌هستند که واقعا بهشون کم‌لطفی شده جی تی ای شاهکاریه که هنوز داره صدر جدول فروش میکنه بعد شما میگی چی داره باور کن گادو انچارتد و گیرز و فورزا اگه پنج نسخه بیاد ازش خود من میگم تکراری شده ولی هزارتا ماریو بیاد کسی اینو نمیگه این یعنی کم‌لطفی به سازندگان‌

        • بله من اشتباه کردم. تا زمانی که فورزا رو بازی نکردم نباید در موردش نظر بدم.

          ببین مشخصه شما علاقه خاصی به خدای جنگ دارید. من هم این سری رو خیلی دوست دارم اما چیزی که شما گفتی در یه کلمه میشه QTE که چیز جدیدی نیست. حالا چون گرافیک خفن داره و با خشونت می‌کشه دلیل خلاقیت نیست.
          ببین خدای جنگ، آنچارتد، تلو بازی های شاهکاری هستند اما چیز جدیدی اضافه نکردند و اگر می‌بینید بقیه از اونا تقلید می کنند برای اینه که موفقیت تجاری اونارو بدست بیارن
          برای مثال سیستم Lock on که در بازی هایی مثل دارک سولز، بلاد بورن و… استفاده میشه، اولین بار توسط نینتندو در بازی آکرینا معرفی شد.
          در ضمن من نگفتم GTA بده. منظورم این بود که فقط بازی های نینتندو متای بالا ندارند.

          امتیازی که به بازی داده میشه، نظر یه منتقده. حالا متا یعنی میانگینی از نظرات منتقد ها، خوب یکی با یه بازی حال می‌کنه یکی دیگه نه. متا برای اینه که یه دید کلی نسبت به بازی داشته باشی. قاعدتاً قرار نیست همه از یه بازی خوششون بیاد. کاری به اینا نداشته باش و از بازی ها لذت ببر.

        • Omid4041 گفت:

          داداش کدوم بازی بهش کم لطفی شده تلو منظورت که صدها گوتی گرفت گاد اف وار که متا های فوقالعاده گرفت
          انچارد که تحسین شد
          خوب شما فقط به خاطر اینکه هورایزن ضیعف از زلدا هست نباید به متا های همه بازی زیر سوال ببری

        • alyiana گفت:

          سلام. یه چند تا بازی رو دوست عزیز نام بردی که اصلا بازی های پر افتخاری حسابشون نمیکنم .ما تو دوره ای هستیم که بازی های عالی برامون راضی کننده نیست ما دنبال بازی های بی نظیر میگردیم . شما بیا جی تی ای رو با ویچر مقایسه کن در اینصورت باید جی تی ای رو بندازی تو زباله دونی. جی تی ای به جز گرافیک و همون چیزی که انتظار میرفت باشه چیز جدیدی ارائه نکرد ولی بازی های جهان باز واقعی مثل اسکایریم ویچر زلدا اینا چیزایی هستند که صنعت گیم رو به جلو هل دادن حقیقتا مثل اینا نداریم دیگه.حالا بیاد صدر جدول فروش کنه امیر تتلو هم چهار میلیون فالوور داره.من اگه میدونستم چه چیزی از بازی ها برای شما کشش و جذابیت میاره میشد بهتر صحبت کنم چون اینجا بحث سلیقه هست سلیقه ها خیلی مختلفه شما اینجور که پیداست دنبال هیجان هستین ولی بازی فقط هیجان و گرافیک نیست بازی یعنی داستان یعنی شخصیت سازی یعنی موسیقی یعنی گیم پلی و خیلی چیزهای دیگه که قطعا گرافیک یکی از اونهاست ولی مهم ترینش نیستمثلا این گاد اف واری که جدید داره میاد من بازی نکرده میدوونم قرار نیست خیلی دور از انتظارات واقع بشه همه میدونیم تقریبا چیه و قراره چجوری باشه یک بازی میتونه خیلی عالی باشه و این چیز خوبیه برای طرفداراش ولی من به شخصه دنبال چیزهای بینظیر و تکرار نشدنی هستم

      • 2B گفت:

        مرصاد اکثریت نمیدونن دقیقا ته حرفت چیه برا همین میان دیسلایک میکنن فرق یه بازی انقلابی رو نمیدونن….یه بازی انقلابی استاندارد جدیدی رو وارد عرصه بازی سازی میکنه و باعث میشه باقی بازیسازها با بهبود یا تکرار همون مکانیسم یه عنوان دیگه رو خلق کنن که میتونه خوش ساخت باشه یا افتضاح
        یه مورد مثلا سازندگان بازی لست اف اس و بایوشاک میگن اگر رزیدنت اویل ۴ نبود این دو عنوان ساخته دست ما هم وجود نداشت حالا یه عده میان میگن اویل ۴ چی داشت؟ ایول ۴ خیلی المانها رو به عنوان یه استاندارد وارد کرد که باقی باریسازها هم دقیقا با تکرار یا بهبود اونها نهایت بهره رو در پروژهاشون بردن
        این زلدا رو اونی که تجربه کرده باشه این حرفها رو نمیزنه…پول کجا بود اخه خب ارمز هم هست ماریو تنیس هم قبلا عرضه شده و متای خوبی نگرفته،

        • دقیقاً همینطوره.
          پ.ن: بد جوری گیر دادی به ماریو تنیس ها!!!

          • 2B گفت:

            یه مورد تو ذهنم اومد بلافاصله گفتم بگم بلکه اینقدر نگن نینتندو پول میده یا صرفا بخاطر سابقه زلدا و ماریو میان نمره میدن 😉 خب ماریو اودیسه رو داریم که فوق العاده فان بود و متا حقش از اون طرف هم ماریو تنیس داریم که نتونست موفق ظاهر بشه پس ربطی به سابقه و پول نداره باید پذیرفت خوشبختانه نینتندو به دوران اوج خودش برگشته

          • 2B گفت:

            مرصاد جان عزیزم یه سوال که بی ربط هم نیست، مشغول تجربه زلدام منتهی خیلی نوب تشریف دارم در این بازی، میخوام بدونم بجز خوراکی ها که میشه با پختنشون به ترکیبهای مختلفی رسید که هر کدوم خاصیت متفاوتی رو ارائه میدن باقی چیزها چطور اونها رو هم میشه ترکیب کرد مثلا چشم خفاش یا….یسری موارد که خوراکی نیستن
            فرمولی سراغ داری که با پختشون بشه قدرت بدنیه لینک رو ارتقا داد بصورت دائم نه مقطعی

            • ببین با ترکیب اعضای هیولا ها با مارمولک، قورباغه و حشرات میشه Elixir ساخت. حالا هر کدوم از حشرات یا قورباغه ها خواص مخصوصی دارند. مثلاً بعضی ها استقامت رو بیشتر می‌کنند یا بعضی ها در هوای سرد یا گرم بدرد می‌خورند. اطلاعات و خواص هر کدوم رو میتونی توی بخش Inventory ببینی.
              یه نکته دیگه هم اینه که اگر تا حالا معجون خریده باشی در بخش Inventory میتونی اون رو انتخاب کنی و بعد Recipe رو انتخاب کنی تا مواد اولیه اون معجون رو ببینی (میشه مواد اولیه غذاها رو هم اینطوری فهمید)

              برای سوالت هم نمیدونم منظورت از قدرت بدنی دقیقاً چیه اما تمام غذا ها و معجون ها زمان محدود دارند.
              تنها مواردی که دائمی هستند قلب ها و دایره استمینا هستند. البته بعضی از زره ها رو وقتی به صورت کامل بپوشی یه سری بهبود ها به عملکرد لینک اضافه می‌کنند (مثلاً زره Barbarian قدرت ضربات لینک رو بیشتر میکنه)

              • 2B گفت:

                منظورم دقیقا همون استامینا بود.یه ترکیبی درست کردم شانسی که پنج تا قلب رو پر میکنه و یمقدار هم به استامینا اضافه میکنه که دلم نیومد استفادش کنم دی، منتهی نمیدونم مقطعی هس یا دائمی در هر صورت لطف کردی ممنون

                • خواهش می‌کنم داداش.
                  اگر رنگ استمینا و قلب ها زرد باشه یعنی تا وقتی که از اون ها استفاده نشه از بین نمی‌روند(تقریباً دائمی هستند!) مثلاً تا وقتی که فقط از نوار استمینا سبز استفاده کنی، مقدار استمینا زرد از بین نمیره. فکر کنم اگر بمیری هم از بین نمیره.

                  باید تو توضیحات آیتم ها نگاه کنی و خواص هر کدوم رو یاد بگیری. این جوری می‌تونی معجون یا غذاهای درست کنی که تا چند تا قلب زرد هم بهت اضافه میکنه.
                  به نظرم بهتره خودت با آزمایش و خطا این فرمول ها رو بدست بیاری. این جوری لذت بخش تره.

                • 2B گفت:

                  خیلی گلی اقا مرصاد ممنون
                  :yes:

                • خواهش می‌کنم :-))
                  نگران گیج شدن هم نباش. همه وقتی این بازی رو شروع می‌کنند گیج میشن. ویژگی بینظیر بازی اینه که به خاطر غیر خطی بودن و آزادی عمل بالا، راه درستی برای بازی کردن نداره. هر جور بازی کنی درسته.

    • Vito Scaletta گفت:

      خداییش از سونی اگه بخوایم مثال بزنیم آنچارتد ۲ و ۴ و tlou و gow 3 و heavy rain
      از مایکروسافت gears 3
      متاشون باید بالای ۹۵ میبود و از همه بازی های نینتندو بهتر بودن من همه بازی های با متای بالای نینتندو مثل ماریو گالاکسی و زلدا و متروید رو بازی کردم فقط میتونم بگم بازی های خوبی هستن نه عالی و نمره اضافه گرفتن منتقدا اونقدری که رو شرکتای دیگه مثلا سگا سخت گیرن رو نینتندو اصلا سخت نمیگیرن. مثلا sonic Forces رو انقدر بد کوبوندن و گفتن مزخرفه و… متاشم فکر کنم ۵۰ شد من بازیش کردم نمیگم مشکل نداشت و نسبت به قبل افت نداشت ولی بازی خوبی بود و منتقدا دروغ گفته بودن اگر همینو نینتندو داده بود همه به به و چه چه میکردن

    • دوست عزیز من فقط تجربه خودم رو به عنوان یه عضو کوچیک گیمفا می گم
      بازی هایی که بالای متای ۹۰ دارن مثل Last of Us ، Zelda : BotW ، Persona 5 و bloodborne و …
      اینارو بدون بزرگنمایی من تونستم ۱۰ ساعت هم پشت سر هم بازی کنم بدون این که ذره ای از نظر ذهنی خسته شم
      ولی مثلا گاد آف وار یا آنچارتد که شما گفتین هر چند برای من جزو عنوان های خیلی بزرگین اما لااقل من نمی تونم ۵ ساعت پشت هم هم بازیشون کنم

    • درود بر شما. خیلی ممنونم مطالعه فرمودید مطلب رو. سلامت باشید انشالله.
      ببینید دقیقا صحبت من هم همینه. هیچ حرفی نیست که بازی های نینتندو متای بی نظیر بگیرن. اما باید بقیه بازی های هم سطح و هم کیفیت اونها هم همون نمرات رو بگیرن. خیلی خوبه که نیتندو شاهکار میسازه ولی بقیه هم میسازن و واقعا واقعا واقعا واقعا برام قابل هضم نیست که ویچر ۳ باید پایین تر باشه نمره اش از زلدای جدید که تونستم بازیش کنم مقداری. زلدای جدید حقش ۹۷ هست ولی ویچر ۳ اگر ۹۸ نباشه لااقل دیگه همون ۹۷ هست. اما می بینیم که نمیشه. اینه مشکل. لابد الان یکی دو نفر نفر عزیز بسیار منطقی که نظرات عجیب غریبشون رو خوندم در این مقاله، میخوان بگن زلدا لاید با ویچر ۳ هم قابل مقایسه نیست و حتما ۱۰۰ نمره بهتره از ویچر۳!!!!

  • aref44 گفت:

    وجدانا چندتاش جلوتر از نسل خودشون بود …. الان دارم میبینیم میگم واقعا با اون امکانات همچین بازی ای ساختن؟ …….. یه جا دیدم کل بازی ماریو ۶۷ کیلو بایت بود ، عکس اسکرینش ۱۲۰ کیلوبایت بود :laugh: …. اون باگه هم خیلی باحال بود …… چرا اینجوری شده بود؟ .. 😀 :laugh: :laugh: …….. ددر آخر مثه همیشه باید بگم فدایی داری آقاسعیدِ آقابابایی …. خدا قوت داداش …. :rose: :heart: :heart: :heart:

  • MC625 گفت:

    آقای بابایی بابت مقاله ممنون اما من هنوزم پرفکت دارک بازی میکنم اما تا به حال این باگ رو ندیدم واقعا جالب بود

  • lordhossein گفت:

    با تشکر از آقا سعید عزیز . من تنها کنسولی که از نینتندو داشتم میکرو بود . اما تازگی هات و حدود یکی دوسال پیش یه عالمه از بازی های کلاسیک نینتندو از جمله ماریو ۶۴ نسخه های زیادی از زلدا از جمله از اکارینا و ماجورا ماسک و پوکمون و … رو بازی کردم با شبیه ساز روی گوشی یهنی اصلا چی هست این زلدا وحشتناک قشنگه آقا سعید پیشنهاد میکنم حتما از بازار زلدا رو دانلود کنین واسه گوشی . ؟آقا سعید میشه بگین ویدیو بعدی کی میاد آیا بعدی دلست اف اس هست ؟

  • Arsi گفت:

    با سلام خدمت تحریریه گیمفا.
    در آخر توضیحات درباره چند مورد از فرانچایزها رتبه شون به اشتباه ۱۰ نوشته شده و ممکنه که خواننده رو گیج کنه لطفا اصلاح شود با تشکر

  • آقا سعید ممنون خسته نباشید.
    فقط یه نکته… شما تصاویر Xenoblade Chronicles X رو به جای بازی اصلی گذاشتید.

    • آقا سعید واقعاً عالی بود. دلم نیومد فقط یه تشکر خشک و خالی کنم.
      همین‌که این همه وقت گذاشتی و در مورد بازی ها تحقیق کردی و کلی توضیح در مورد هر کدوم نوشتی، واقعاً جای تحسین داره!
      کاملاً مشخصه که مقاله با عشق و علاقه نوشته شده نه اینکه صرفاً برای رفع تکلیف باشه.
      خسته نباشید :rose:

      • درود بر شما. خیلی ممنونم از لطف و محبتتون. خوشحالم که متوجه شدید که واقعا وقت خیلی خیلی زیادی برای نوشتن این مطلب گذاشتم و خیلی سخت تر از بقیه مقالات بود چون اطلاعاتم کمتر بود در مورد خیلی از این بازی ها و باید اطلاعاتم رو اضافه می کردم و مینوشتم
        مطمئن باشید که با همون عشقی که برای سونی این مقاله رو نوشتم برای مایکروسافت و نینتندو هم نوشتم و همونقدر برای پیدا کردن گیف های خوب و نوشته های طنز خوب و اطلاعات مفید و … تلاش کردم. چون مهم نیست که اینجا یه شرکت بیشتر طرفدار داره یا کمتر. مهم اینه که حتی اگر چند نفر هم طرفدار یه شرکت باشن باز هم حقشونه که براشون مطلب خوب بنویسم و از شرکت مورد علاقه شون حرف بزنم.
        بازهم ممنونم

    • درود بر شما. خیلی سلامت باشید انشالله.
      ببخشید والا دیگه بذارید به حساب بازی نکردن این شاهکارها که دقیقا نمیدونم چه فرقایی باهم دارن این نسخه ها.

  • fbjg گفت:

    خب سعید جان مقاله قشنگی بود تقریبا هیچکدوم رو تجربه نکردم چون کنسول های نینتندو نداشتم که تجربه کنم

    Pokemon هم که جای خودش خوب شد گفتن یادتون نبود و تو انتها لیست اوردین
    مقاله جالبی بود انشالله یه روز موفق به تجربه این عناوین بشیم

  • Vito Scaletta گفت:

    من از بچگس نینتندو رو همیشه دوست داشتم مخصوصاً ماریو رو میکرو خیلی حال میداد ولی نمیدونم چرا هرچی سعی کردم زلدا رو بازی کنم ازش خوشم نیومد ocarina of time و breath of the wild رو با شبیه ساز بازی کردم تعجب میکنم چطور متای ۹۹ و ۹۷ گرفتن. به هر حال حس نوستالژی در منتقد ها بی تاثیر نیست. مثلا تنها کسی که اومد عادلانه و بدون تعصب breath of the wild رو نقد کرد jim sterling بود و به بازی نمره ۷ داد و دلایلش هم کاملا بر حق بود. نقدش رو بخونید تو سایت jimquisition
    بزرگترین مشکل زلدا شکستن سلاح ها بودن یعنی من دو سه ساعت بازیش کردم ولی آخرش اعصابم خورد شد تا دو تا ضربه با شمشیر یا هر سلاح دیگه میزدی میشکست و از دست میدادیش برای همین یه مشکل باید حداقل ۲ نمره ازش کم بشه جالبه خیلی از منتقدا حتی بهش اشاره هم نکردن!
    بعد میان برای بازی های ps و xbox یه چیز خیلی بی اهمیت پیدا میکنن تا متا کم بشه

    • Omid4041 گفت:

      نقطه قوت بازی شما میگی نقطه ضعف داداش rpg هست معنی کنن ببین معنیس چیه
      Role playing game
      داداش تو واقعیت یک اسلحه خراب میشه پس تو بازی که rpg هست قاعدا باید خراب بشه خرابم نشه مشکلی نیست(چون بازی هست ) ولی خراب شدنش هم مشکلی نیست بدترین ایرادی که از زلدا نفس طبیعت میشه گرفت

  • Iman G.Y گفت:

    ممنون از نقدی که انتقاد توش زیاد داشت ولی تمام بازیهایی که انجام میدیم رو باید مدیون نینتندو بود چون نینتندو تاریخ ساز بازیهاست به نظر من مهمترین چالش یه گیم اول گیم پلی اونه بعد سرگرم شدن اون با دوستان که نینتندو به راستی تو این مورد کم نذاشته و اینو یادتون باشه زلدا اخری رو بازی نکنید نصف عمر گیمریتون رفته

    • درود بر شما. خیلی ممنونم از نظرتون و لطف کردین که مطالعه فرمودید مطلب رو.
      ایمان جان انتقاد زیاد داشت؟؟؟؟؟؟؟ در کل ۱۲ هزار کلمه این مطلب شاید کلا زیر ۴۰۰ کلمه در مورد یه موضوع نمره های بازی های نینتدو بود و کل متن از مقدمه تا تک تک بازی تحسین و تمجید بود از نینتندو. من همیشه حقیقت رو میگم و چیزی رو نه الکی میکوبم نه بزرگ میکنم. باید واقعیت رو گفت . نینتندو شاهکار میسازه در ۹۵ درصد مواقع و حق بازی هاش هستن نمره هایی که می گیرن ولی بازی هایی با همون کیفیت که بقیه میسازن هم باید همون نمره رو بگیرن نه این که چون نینتندو نساخته نمره اشون کلی کمتر بشه

  • sadegh93 گفت:

    ببخشید GIF-های مربوط به Xenoblade Chronicles مربوط به اون بازی نیست و مربوط به نسخه ی Wii U بازی هست که هم در اسمش و هم مثلا داستانش و یکسری چیزهای دیگه با این نسخه فرق داره.
    باتشکر.

  • Pashmaki گفت:

    خیلی ممنون جناب آقابابایی بخاطر این لیست بی نقص، جای سوپرماریو۶۴ خالیه ولی خوب نظر اکثریت مهمه اینجا، شماره یکم که دیگه جای سوال نداره، میدونم این مقاله سختیه برای شما چون تعداد طرفداری نینتندو اینجا کمه و بقیر از عناوین که متعلق به سوپرنینتندو هستند، اکثر دوستان هیچ کدوم از عناوین دیگر رو تجربه نکردن و فکر میکنن با پارتی بازی به نینتندو اینقدر توجه میشه، فقط می خوام بدونید که لازم نیست برید به تک تک افراد توضیح بدید چرا اینقدر این بازی ها مهم و خوب هستند چون بهترین روش برای درک این بازی ها تجربه کردنشون هست معمولا حرف زدن در این مورد بی فایدست و مهمتر از همه اینه که هر کس نظری داره و حتی اگه بگن نینتندو بدترین شرکت بازی سازیه بازم نظر شخصی خودشونه و باید بهش احترام گزاشت، بازم ممنون بخاطر لیست های عالیتون.

    • حرف خیلی قشنگی زدی و کاملاً باهات موافقم.
      واقعاً توضیح دادن بی فایده است.

    • Omid4041 گفت:

      من شخصا اینکه هر کی نظر خودش رو داره قبول دارم ولی وقتی طرف نظرش می ده دیگه همه می تونن حرف رو به نقد ببرن (نقد برای انسان های معمولی هست )

      • Pashmaki گفت:

        حرف شما کاملا درسته دوست عزیز، ولی متاسفانه در موضوع هایی مثل این که اکثر دوستان این بازی ها رو تجربه نکردن و به بازی های نینتندو که همیشه تحسین میشن مشکوکن، نقد کردن زیاد فایده نداره، و درضمن نمیشه به دوستان برای بازی نکردن این عناوین انتقاد کرد چون بازی های نینتندو همیشه برای کنسول های خود نینتندو منتشر میشن و معمولا دسترسی به این بازی ها بسیار دشواره، پس باید به دوستان هم حق داد، ولی با این موافقم که اگه کسی نظری میده باید انتظار انتقاد رو داشته باشه و باید بصورت منطقی انتقاد رو رد و در صورت درست بودن قبول کنه.

    • درود بر شما. خیلی ممنونم از نظرتون و خوشحالم که مورد نظرتون قرار گرفته این مطلب.
      کاملا باهاتون موافقم در مورد این که باید به نظر همه احترام گذاشت و نگیم چون مثل ما نمیگن پس بیخود میگن و حق ندارن بگن.
      باز هم ممنون از لطف و محبت همیشگیتون

  • NewAladar گفت:

    واقعا که بازیهای نینتندو متاهای عجیبی گرفتن که باورنکردنیه.تو بازی های بزرگ امروزی فقط فرانچایزهایی مثل انچارتد و GTA میتونن اینطوری بدرخشن.

  • بدون شک نینتندو اصیل ترین شرکت بازی سازی جهانه. عشقی که افرادی مثل مرحوم ایواتا و شیگرو میاموتو برای این شرکت داشتن این شرکت رو به ایم عظمت رسوند. اول که اسم مقاله رو دیدم گفتم اقا سعید میخواد کدوم بازی از سری ماریو یا زلدا رو بذاره! برای ماریو بیشتر به فکر گالکسی ۲ بودم چون واقعا سبک پلتفرم سه بعدی رو متحول کرد. اگه میشد paper mario یا luigi mansion رو بذارید قطعا طولانی ترین لیست رو شاهد بودیم.
    خسته نباشید اقا سعید. واقعا نوشته شما بیانگر عظمت این شرکت عظیم بود.

  • مرسی سعید جان! من با چند تا از این بازی ها اصلا آشنا نبودم و خب کل مقاله هم خیلی دوست داشتنی بود
    چه مقدمه خوبی و چه توضیحات خوبی برای بازی ها
    راستش همه مقالات این سری واسم جذاب بودن ولی این رو از همه بیشتر دوست داشتم
    جا داره بابت زیرنویس عکس ها هم تشکر کنم که خیلی خیلی بامزن 😀
    بازم خیلی خیلی خیلی ممنون

    • درود بر هامون عزیز و گل. خیلی ممنونم ازت هامون جان. خوشحالم که به نظرت خوب بوده این مقاله و خوشحالم که این مطلب رو از بقیه بیشتر دوست داشتی و به نظرت کیفیت خوبی داره.
      همینطور مرسی از حمایتت و خوبه که با طنز زیر گیف ها هم موافق هستی و رضایت داری ازشون.
      خیلی خیلی ممنونم هامون جان

  • ... گفت:

    تمام بازی های نینتندو یک طرف ماریو کارت هم یک طرف دیگه !…جزو فان ترین و فوق العاده ترین بازی هایی هست که به عمرم انجام دادم !…
    زلدا هم که جای خود دارد و این نسخه ی آخر هم گفتیم که روی PC انجام بدیم که در بهترین حالت بازی ۱۲ فریم میداد و کلا اسلوموشن بود و از خیرش گذشتیم…در کل به نظرم الان اگر یک کنسول باشه که ارزش خرید داشته باشه اون کنسول همین کنسول نینتندو هست.

  • ممنون آقای آقابابایی مث همیشه عالی

  • Aiden گفت:

    همه پسند : بازی که برای تمامی افراد با سلیقه های مختلف جذاب باشه
    بی نقص : هیچ ایرادی نداشته باشه
    انقلابی : المان های جدید به سبکش و صنعت گیم اضافه کرده باشه
    بعضی از بازی های نینتندو هر ۳ ویژگی رو دارن.پس متای بالای ۹۵ و تمام تحسینات حلالشون!

  • اینم به بعضی از دوستان که به اصطلاح اسم خودشون گزاشتن گیمر بگم که گیم و گیم پلی دو چیز جدایی ناپذیر از هم هستن هدف از گیم لذت بردن از گیم پلی وگرنه گرافیک میخوای برو فیلم ببین هدف از بالا رفتن گرافیک نزدیک شدن به واقعیته و جز این نیست که و نینتندو هم داره دقیقا این کار رو میکنه حالا شما میگید چرا بازی های که گرافیک ندارن و ماله نینتندو آن نمره بالا میگیرن چون اصل این بازی ها بر اساس گیم پلی نه فقط نینتندو بازی های شاهکار دیگه هم مثل سری بایوشاک و کرش و اسکایریم و خیلی های دیگه که هدف اولشون گیم پلی بوده نمره بالایی گرفتن

    • 2B گفت:

      حرف دلم رو زدی مرسی :yes:
      متاسفانه یه طبقه گیمر بوجود اومدن که شخصیتهای جالبین کلا ;-).. اصلی رو که همون گیم پلی باشه رها کردن چسبیدن به گرافیک
      که تنها یکی از موئلفه های فرعیه که بسته سبک بازی میتونه متفاوت باشه نمیشه که از هر عنوانی انتظار گرافیکی مثل انچارتد داشت من یکی اورواچ و زلدا رو با همین گرافیک هنری و طراحیشون میپسندم

  • Alireza_yoo گفت:

    به گفته ی pewdiepie بازی bayonetta 2 بهترین بازی تاریخه دلیلشم به خودش مربوطه 😀

  • omidpava گفت:

    من قبلا گفتم باز هم میگم
    اقا با هر متری اندازه بگیرید و با هر ماشین حسابی بشینید حساب کنید باز هم متای بازیهای نینتندو به طرز فاحشی مشکوک هست
    من که خودم با زلدا زندگی کردم ولی اگر بخوام با خودم رو راست باشم دلیلی پیدا نمیکنم که متای ویچر۳ از زلدا پایینتر باشه

  • vergil2max گفت:

    دیگه عادت کردم هر هفته پنج شنبه ها بگم مقاله عالی بود اقای اقابابایی.خسته نباشید.
    ظاهرا دیگه توی نوشته ها زیر گیف ها هم خبره شدید اقای اقابابایی منکه کلی خندیدم.گیف هاتون هم واقعا عالی.فقط حیف کیفیتشون بالا نیست البته واضح چرا.ضمنا منم تا قبل نسل هفت فکر میکردم لینک همون زلداست.دی.همش تقصیر سازندهاست با اون اسم…این پرنسس پیچ هم یک پا سوپرمن واسه خودش و Samus Aran :inlove: .جای Rosalina :heart: هم واقعا خالیه.دی
    بنظر منم زلدا بهترین بازی این شرکت.همچنین امیدوارم ارزوتون براورده بشه و نسخه جدیدش را بازی بکنید.در بحث متا هم بنظرم زلدا (به ویژه نسخه جدیدش) واقعا لایق همچین متای بالای هست بر عکس خیلی از اون عناوین دیگه مثل همین ماریو اودیسه که بنظرم کمی نمراتش بالاتر از…با تشکر

    • سلام و درود بر شما. واقعا از لطف و محبتون یک دنیا ممنونم از شما و منم عادت کردم که هر پنجشنبه منتظر باشم تا بالاخره نظرات خوب و محبت امیزتون رو در مقالاتم ببینم و انگیزه و روحیه بگیرم. انشالله که لایق این لطف و محبت شما باشم. بسیار بسیار لذت میبرم از خوندن نظراتتون و تمام خستگی یک مقاله طولانی رو رفع میکنید با نظراتتون.
      خوشحالم که طنز گیف ها رو دوست داشتید و مورد رضایتتون بوده. بسیار ارزشمنده برام این مورد که فرمودید.
      والا به خاطر حجمه دیگه که خودتون میدونید.
      باز هم ممنونم از شما و لطف و محبت همیشگیتون

  • Nightwolf گفت:

    شاید نوشتن برترین ها برای نینتندو و یا سونی برای هر منتقدی سخت ترین کار باشه ولی جدا هیچکس به خوبی شما نمیتونه بنویسه اقا سعید. واقعا من از این سری مقالات برترین عناوین کمپانی های مختلف شما لذت بردم چون باعث شدن یاد یه سری بازیا قدیمی بیافتم و کلی از خاطراتم زنده بشه.
    راستش انتظار داشتم banjo kazooei و یا conker bad fur day هم اینجا باشن. در اون زمان در کنار ماریو ۶۴ بهترین پلتفرمرای سه بعدی زمان خودشون بودن که البته من یکم خودم یکم دیر تونستم بازی کنمشون. بیشترین خاطره ای که از یه کنسول نینتندو دارم زمان گیم کیوب بود با بازی عمارت لوییجی.
    راستش انتظار بازی kid icarus و star fox رو هم داشتن. Star fox واقعا یکی از بهترین بازیایی بود که با امولاتور البته تونستم بازی کردم. در هر این لیست همینطوریش هم طولانیه دیگه اگه اونا هم می بود فک کنم ۲۰ تایی میشد.

    • سلام و عرض ادب خدمت شما. واقعا با خوندن نظرتون انگار که کل خستگی نوشتن تمام این سری مقالات از تنم در اومد و حس کردم که وظیه م رو خوب انجام دادم و این مقالات به رسالتشون عمل کردن. باعث افتخار من هست که اعتقاد دارید این مقالات رو خوب میتونم بنویسم و انشالله بتونم کاری کنم که همیشه همین نظرو داشته باشید.
      ببخشید اگر برخی بازی ها که فرمودید و کاملا لیاقت دارن در لیست نیستن چون خیلی خیلی طولانی می شد دیگه.
      باز هم ممنونم از شما به خاطر محبت و لطفتون

  • MASOUd 1000 گفت:

    جناب بابایی حیف وقتی که صرف کردی برای این لیست مقاله زیباست اما خود بازی ها نه

    • درود فراوان بر شما. ممنون به خاطر لطفتون به بنده.
      نفرمایید این حرف رو. بالاخره این بازی ها هرکدوم سالها خاطره ساختن و طرفدار دارن و خوب نیست به نظرم که طرفدارانشون رو ناراحت کنیم و برنجونیم. البته نظر شماست و من حق دخالت ندارم که چیه نظرتون ولی خب حس میکنم که نباید هم رو برنجونیم با یک جمله.

تاریخ ساز، متفاوت، دوست داشتنی…| برترین عناوین کمپانی Nintendo - گیمفا