روزی روزگاری: یکی برای همه، همه برای همه | نقد و بررسی بازی Arma 3 - گیمفا
روزی روزگاری: یکی برای همه، همه برای همه | نقد و بررسی بازی Arma 3 - گیمفا
روزی روزگاری: یکی برای همه، همه برای همه | نقد و بررسی بازی Arma 3 - گیمفا
روزی روزگاری: یکی برای همه، همه برای همه | نقد و بررسی بازی Arma 3 - گیمفا

روزی روزگاری: یکی برای همه، همه برای همه | نقد و بررسی بازی Arma 3

محمد حسین باجلان
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
روزی روزگاری: یکی برای همه، همه برای همه | نقد و بررسی بازی Arma 3 - گیمفا

به عنوان سازنده یکی از معروف ترین و محبوب ترین شبیه ساز های جنگی جهان، همیشه بار سنگینی از طرف طرفداران و منتقدان بر روی دوش شما حس می شود. مخصوصا زمانی که تمام نسخه های عناوین شما فوق العاده خوب باشند و به طرز جالبی هیچ عنوان هم رده دیگری نیز رقیب شما نباشد. حالا این شما هستید و دل میلیون ها طرفدار که باید تک تک آن ها را راضی نگه دارید. حالا چند راه پیش رو دارید، یا باید هر سال یک عنوان جدید را به خورد طرفداران دهید و سعی کنید تا جای ممکنه جیب ان ها را خالی کنید، یا این که عنوانی درخور و شایسته بسازید که تا سال ها قابلیت پشتیبانی داشته باشد و کاری کنید کنید که مردم با عشق محتوای افزودنی بازی را خریداری کنند.

این داستانی است که استدیو Bohemia Interactive از سال ها پیش و با عرضه عنوانی خاص به نام Operation Flashpoint با آن درگیر بود. البته باید همین اول گفت که هم ما و هم خود سازندگان می دانستند که این عنوان قرار نیست همه را راضی کند و به طور قطع بسیاری از شما از این عنوان لذت نمی برید یا سخت افزار لازمه برای اجرای ان را نخواهید داشت. ولی با وجود همه این ها، استدیو BI تصمیم گرفت که باز هم شما را به عنوان یک سرباز و نه یک ابر قهرمان، نه به عنوان نجات دهنده دنیا از جنگ و نه حتی به عنوان یک قهرمان محلی، در جزیزه ای به وسعت یک کشور رها کند و حالا این شمایید که باید به هر ترتیبی ماموریت خود را به پایان برسانید. در راه به پایان رساندن ماموریت شما نیز یک ارتش تا دندان مسلح قرار دارد. وقتی وارد دنیای آرما می شوید باید هر چیزی را که تا پیش از این به عنوان یک روش خوب برای بازی کردن می دانستید فراموش کنید و حالا فکر کنید واقعا قرار است خودتان در جنگ بجنگید. به زندگیان فکر کنید، آیا وقتی یک تانک روبروی شما قرار دارد و توپ بزرگ ۱۲۰ میلی متریش را به سوی شما هدف گرفته، آیا واقعا باید از کاوراتان بیرون بیایید و نارنجک دستی کوچک مسخره را به سمت آن تانک پرتاب کنید ( البته اگر اشتباهی فلییر به سمتش نیاندازید! ). این فقط گوشه ای از دنیای آرما است که در انتظار شما است. هم چنین مدیریت دارایی ها یا هرچیز دیگری است که اسمش را می گذارید. به طور قطع برداشتن تجهیزات بیشتر، به وزن بار شما اضافه می کند و بار بیشتر سبب خسته تر شدن شما می شود. بنابراین مدیریت کیف کوله بسیار حیاتی می باشد و شما باید این ایده را داشته می باشد که می خواهید از ادوات دشمنان کشته شده استفاده کنید، یا این که همه چیز را با خود به همراه بیاورید و یا ده ها حالت و امکان دیگر.

روزی روزگاری: یکی برای همه، همه برای همه | نقد و بررسی بازی Arma 3 - گیمفا

بخش داستانی بازی واقعا هیچ کم و کسری ندارد و می توانید ساعت ها در آن سرگرم شوید

باز هم می گویم، هر چیزی را که تا پیش از این به عنوان یک بازی در ذهن داشته اید دور بریزید و حالا مثل یک سرباز درمانده در جنگ فکر، حرکت و شلیک کنید. با وجود سلاح های پیشرفته در دست شما و دشمن جای چندانی برای مخفی شدن، پس از شروع نبرد وجود ندارد و تنها شانس شما در برابر دشمنی که در اکثر مواقع از شما قدرت مند تر است، فقط و فقط تکیه به اصل قافل گیری است. این پایه و اساس آرما بوده و هست. در این راه باید مثل همیشه با استفاده از تک تک وسایل در دست، دوستان در کنارتان، تک تک تانک ها و نفر بر ها هواپیما و هلی کوپتر و حتی موانع طبیعی به جنگ دشمنان بروید. مانند تمام نسخه های پیشین بهترین و دقیق ترین تنظیمات برای سربازان پیاده نظام است که در این حالت شاید بتوان گفت تقریبا تمام حرکاتی که یک انسان می تواند انجام دهد در داخل بازی گنجانده شده است. حرکت به اطراف، حرکت فقط سر، حالت های مختلف جای گیری و ده ها مورد دیگر، این ها تنها گوشه کوچکی از آن چیزی است که در آرما می بینید. البته همه چیز تنها معطوف به سربازان پیاده نظام نیست و شما تعداد خوبی از کنترل های اصلی بر روی وسایل نقلیه را نیز دریافت می کنید ولی دیگر در این بخش و فعلا در این نسخه نباید انتظار یک شبیه ساز کامل را داشته باشید. به طور مثال یک هواپیما در یک عنوان شبیه ساز حداقل به  به ۵ الی ۱۰ دقیقه زمان برای رسیدن به ابتدای باند، از روبروی پناهگاه دارد که حداقل نیمی از آن فقط مربوط به روشن کردن موتور ها و آماده شدن برای تاکسی کردن است ولی اینجا در زمانی زیر یک دقیقه و با اندکی مهارت، می توانید خود را در دل ابر ها ببینید. هم چنین بسیاری از گزینه ها و امکانات موجود در یک هواپیمای واقعی را نیز نخواهید دید و تنها کار شما فقط رها سازی بمب، شلیک موشک یا کار اطلاعاتی خواهد بود. کنترل های دیگر تسلیحات نیز به همین میزان اسان خواهند بود و فقط کافی است اطلاعات پایه ای از چگونگی نشست و برخواست هواپیما ها داشته باشید یا بدانید برای شلیک یا رها سازی مهمات لیزری نیاز به قفل لیزری می باشد تا بتوانید به طرزی کاملا موثر از این ادوات استفاده کنید. بحث تانک و نفر بر نیز باز متفاوت است و حتی کنترل آن ها از کنترل هواپیما و هلی کوپتر نیز راحت تر است ولی تفاوت اصلی آن جا می باشد که ادوات زرهی برای کنترل کامل نیاز به فرمانده، توپچی و راننده دارند و تک و تک این افراد برای موفقیت عملیات ضرروی هستند. البته یک نکته بسیار ضرروی و جالب و این است که شما برای کنترل هر تجهیزی باید کیت آن را داشته باشید. به طور مثال شما اگر یک سرباز پیاده معمولی باشید، توانایی استفاده از تجهیزات دیگر را ندارید و فقط یک خلبان توانایی نشستن در کابین هواپیما را دارد که پس در این صورت باید با منطق سری میدان نبرد خداحافظی کنید ! یکی دیگر از ویژگی های جالب این بازی هواپیما های بدون سرنشین ان است که واقعا بعد تاز ه ای به نبرد های بازی می دهد ولی برای در اختیار گرفتن این پرنده های کوچک و مرگبار باید با بسیاری از توانایی های خود خداحافظی کنید و فقط به یک کیت کنترلی UAV بسنده کنید ولی توانایی هایی که این روبات های کوچک می توانند در اختیار شما قرار دهند، بسیار فراتر از آن چیزی است که یک گروهان کامل از سربازان کارکشته در توانشان دارند.

روزی روزگاری: یکی برای همه، همه برای همه | نقد و بررسی بازی Arma 3 - گیمفا

دستتون که تیر ببخورره دقت تیر اندازی شما کم میشه

به مانند نسخه های پیشین، در این شماره یک بخش داستانی کوچک قرار داده شده است که صرفا و فقط برای آشنا کردن شما با کنترل های پیاده نظام طراحی شده است. داستان بازی در خصوص یک نبرد خیالی در یک کشور خیالی توسط گروه های نسبتا خیالی است. ولی این ها نباید سبب شود که فکر کنید این ها تمام غیر واقعی هستند. گروه های بازی به ۴ دسته NATO، CSAT، AAF و FIA دسته بندی می شوند که نبرد اصلی بین نیرو های ناتو و CSAT است که البته CSAT نمایان گر گروهی است که امکان صحبت در رابطه ان ها وجود ندارد ! البته برخلاف نسخه هایی پیشین، حالا بخش داستانی بازی عمق بسیار بیشتری دارد و شخصیت های جالب و جذابی در آن ها وجود دارد. تقریبا اکثر بسته های الحاقی بازی به همراه بخش داستانی خودشان منتشر می شوند و حتی بسته الحاقی Laws of War  حتی سطح داستان سرایی سری را بسیار جلو برده به طوری که در بسته بعدی انتظار یک داستان فوق العده از ارما را داریم. به سبک ندای وظیفه هم این جا شاید شاهد کمی فدا کاری و کشته شدن دوستانتان باشید ولی نه از حس و حال و نه از نظر سبک، این دو بازی قابل قیاس نیستند.

به مانند نسخه های پیشین در این نسخه نیز بخش چند نفره قرار دارد و کل هسته بازی نیز در خدمت این بخش است. نیازی به توضیح خاص در این خصوص وجود ندارد و باز هم شاهد مود های قدیمی و بخش ماد سازی در بازی هستیم. به طور قطع با وجود صد ها ماد اختصاصی و هزاران هزار پلیر، در این بازی به هیچ وجه خسته نخواهید شد ولی متاسفانه بخش چند نفره بازی به دلایلی یکی از زجر آور ترین بخش های این عنوان برای یک کاربر معمول ایرانی و سرعت های اینترنت داخلی است. یکی از این دلایل مربوط به مشکلات فنی بازی است که جلو تر به آن ها اشاره خوهیم کرد ولی مسئله دیگر آن است که آرما یک عنوان به شدت ماد محور است که در ظاهر این بسیار خوب به نظر می رسد. در واقع بسیاری از عناوین زیبای این روز های دنیای بازی های رایانه ای از بخش ماد سازی آرما پا به این دنیا گذاشته اند و در آینده نیز شاهد این مهم هستیم ولی مساله اصلی این جا می باشد که برای دریافت هر کدام از این ماد ها باید گیگابایت ها از اینترنت خود را صرف دریافت ماد هایی کنید که اصلا معلوم نیست از آن ها لذت ببرید و یا نه. پس بنابراین اگر دسترسی به اینترنت خوبی ندارید، به نظر می رسد شاید لازم باشد در دریافت تک تک ماد ها، اندکی تفکر بیشتری کنید و یا حداقل چند ویدئو از آن ها در اینترنت ببینید.

روزی روزگاری: یکی برای همه، همه برای همه | نقد و بررسی بازی Arma 3 - گیمفا

باز هم هلیکوپتر و باز هم کلی هیجان

البته این بازی چندان هم در منطقش بی نقص نیست و یکی از بزرگترین ایراداتی که به این بازی وارد است، مربوط به سلاح های آن است و عجیب است که چرا در یک بازی به این عظمت و زیبایی هیچ سلاح اصلی لایسنس شده ای وجود ندارد. تسلیحات بازی تمام با اسامی تخیلی و اسامی جابجا در بازی قرار داده شده اند. به طور نام های سلاح های سازمانی CSAT  به ترتیب برابر است با Zubr 45، Sting، Katiba ، Rahim، Cyrus ،ضفیر، رحیم، نوید و امثالهم است که نشان می دهد اولا افراد BI دقت چندانی در انتخاب نام ها نداشته اند و در ثانی واقعا این نام گذاری ها تا حدی ضد حالی اساسی به حساب می آید. سلاح های دیگر گروه ها نیز به همین شکل هستند و یا شاهد نام های اشتباه ( مانند RPG 43 که در واقع یک سلاح ضد تانک جنگ جهانی دوم بود!) هستیم و فقط شاید یک یا دو مورد واقعا از دنیای واقعی در بازی گنجانده شده باشند. در طرف دیگر داستان وسایل نقلیه نیز به هیمن منوال است و به مانند نسخه های اول  و دوم مجموعه، دیگر شاهد ادوات واقعی نیستیم. حالا تانک ها ترکیبی تخیلی از ایده پردازی های اعضای BI است و هواپیما ها شاید شبیه باشند، ولی کدام A 10 با کیت ضد رادار عرضه شده است و اسم دیگری دارد یا تانک های ناتو کجا فررزند نامشروعی از مرکاوا و آبرامز هستند. البته اگر شما هم مثل من طرفدار استفاده از تسلیحات واقعی هستید، دو راه پیش رو دارید. یک آن که ماد های طراحی شده توسط دیگران را دانلود کنید که در بعضی از ان ها سلاح های واقعی در بازی قرار داده شده است و یا این که منتظر بسته های الحاقی جدید باشید که در آن ها تسلیحات واقعی همچون AK-12 به تدریج در حال ورود به دنیای آرما هستند. جدا از نوع تسلیحات، سبک گان پلی بازی نیز کمی عجیب است و معلوم نیست چرا دقت سلاح های بازی اینقدر خوب هستند منطقی تر آن است که بسیار سخت تر بتوانید گلوله خود ار به هدف برسانید.

روزی روزگاری: یکی برای همه، همه برای همه | نقد و بررسی بازی Arma 3 - گیمفا

بخش چند نفره هم در نقشه ای به وسسعت دنیای بازی رخ می دهد بنابراین همیشه یک خودرو آماده داشته باشید

از دیگر معایب این بازی مشکلات فنی و باگ های بازی است  که به شدت می تواند به تجربه بازی توسط شما آسیب وارد کند. البته وجود باگ ها در این دنیای عظیم، چندان هم تعجب آور نیست ولی نکته عجیب آن است که بعد از حدود ۴ سال از عرضه بازی و ارائه صد ها آپدیت مختلف، هنوز هم شاهد گلیچ های خنده دار یا باگ های عجیب هستیم. دیگر مسایل دخیل هم شامل منطق های عجیب است. به این صورت که بعد از عرضه آپدیت های اساسی، اکثر مواقع فایل ذخیره بازی شما به درد نخور می شد و مجبور می شوید دوباره و از ابتدا به بخش داستانی بازی بپردازید.

البته در حال حاظر مهم ترین مشکلی که بازی با ان دست به گریبان است، بهینه سازی به شدت ضعیف بازی است که سبب غیر قابل بازی شدن این عنوان در بسیاری از لحظات و نقاط شود. مشکل اصلی این جا است که بازی به شدت CPU محور است و هر چه قدر هم که قدرت پردازشی گرافیکی هم داشته باشید، بدون یک پردازنده اصلی درخور، بی اهمیت است. همچنین متاسفانه بازی از قابلیتی برای استفاده هم زمان از چند پردازنده بهره ای نمی برد  در نتیجه شما باید حتما پردازنده ای با قدرت فراوان در حالت پردازش تک هسته ای داشته باشید و گرنه بازی دچار افت فریم بسیار بالایی در بخش چند نفره خواهد شد. ولی در کل باید گفت که بر خلاف تصور عامه، اجرای این عنوان به چنان سیستم قدرتمندی نیاز ندارد و با یک رایانه متوسط و با قیمتی در حدود ۲ تا ۲٫۵ ملیون تومان به راحتی از پس اجرای این عنوان بر خواهید آمد.

یکی از دلایل مهم دیگری که سبب می شود این عنوان تا سالیان سال زنده بماند و هیچ نیازی برای آرما ۴ حداقل تا ۳ سال دیگر نیز حس نشود، محتوای دالودی فوق العاده بازی است که جدای از سری اول که با جت و هلیکوپتر شروع و به کارتینگ ختم شد، مجموعه دوم با بخش Laws of War  شروع فوقالعاده ای داشته است. این محتوای افزودنی اکثرا شامل اضافه شدن بخش داستانی جدید و تعدادی سلاح و ادوات می شود که اگر از سبک آینده نگرانه چندان راضی نیستید، به نظر می رسد سازندگان نیز با شما هم نظر باشند چون تجهیزات منطقی تر در بسته های جدید بیشتر به چشم می خورند. البته باید در نظر داشت علاوه بر این محتوای پولی، بازی تا کنون دو بسته Zeus و Malden را نیز عرضه کرده است که از قضا هر دو نیز رایگان بوده اند. بسته اول شامل یک گیم مود جدید می شود و بسته دوم نیز نقشه عظیم نسخه اول را به همراه یک مود اختصاصی به بازی افزوده است.

روزی روزگاری: یکی برای همه، همه برای همه | نقد و بررسی بازی Arma 3 - گیمفا

uav ها به کل دنیای خودشان را دارند

اینده این سری بسیار روشن به نظر می رسد. جدای از جامعه بازی باز وفا دار، سازندگانی که از اشتباهات خود درس گرفته اند توانستند این مجموعه را که در اوایل فقط برای عده ای خاص طراحی شده بود را به همگان نشان دهند و این کار تنها با پشتیبانی سراسری و بی وقفه سازندگان صورت گرفت. همچنین با وجود پشتیبانی خوب طرفداران و وجود ماد های جدید، به طور قطع اگر توان دریافت این ماد ها را داشته باشید، به هیچ وجه از تجربه این بازی خسته نمی شوید. ولی باز هم باید در نظر داشته باشید که اولا در این عنوان نیز کار تیمی حرف اول و آخر را می زند و صبر زیادی باید در این عنوان داشته باشید چون هیچ ماموریتی در این بازی در زیر ۲ ساعت به پایان نمی رسد و اگر توان مسایل این چنینی را دارید بدون شک از آرما لذت می برید.

روزی روزگاری: یکی برای همه، همه برای همه | نقد و بررسی بازی Arma 3 - گیمفا

 

Lonesome guy

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: یکی برای همه، همه برای همه | نقد و بررسی بازی Arma 3 - گیمفا
روزی روزگاری: یکی برای همه، همه برای همه | نقد و بررسی بازی Arma 3 - گیمفا
روزی روزگاری: یکی برای همه، همه برای همه | نقد و بررسی بازی Arma 3 - گیمفا
روزی روزگاری: یکی برای همه، همه برای همه | نقد و بررسی بازی Arma 3 - گیمفا
روزی روزگاری: یکی برای همه، همه برای همه | نقد و بررسی بازی Arma 3 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Amirooo گفت:

    عذرخواهی بابت اسپم:
    آقای یکی به ما کمک کنه.دوستان pc گیمر
    بنظرتون این سیستم خوب هست و بازی ها رو راحت اجرا میکنه.بیشتر در مقایسه با ps4 , xone:
    main: msi x370 gaming pro
    cpu:amd ryzen 5 1600 x
    gpu:gtx 1050 ti 4 gig
    ram:8 gig

    لطفا کمک کنید.میتونم با این سیستم تا چند سال بازی ها رو به راحتی اجرا کنم.گفتم بیشتر در مقایسه با ps4.چون من با همون گرافیک حل میکنم و البته ۶۰ فریم.
    ممنون میشم کمکم کنید. :-* :-* :-*

    • Alireza_yoo گفت:

      اره داش این سیستم تا حدی در حد ps pro هست ولی چند سالو نمیشه قول داد چون نسل دیگه تا دو سال دیگه میرسه شاید اون موقع پاسخگو نباشه

    • uncharted4444 گفت:

      بیشتر از دو سه سال دووم نمیاره تازه به زور اونم با این وضع پیشرفت بازیا و سخت افزار ولی در حال حاظر خوب و راضی کنندس.نباید اونقدر ازش انتظار داشته باشی.

    • mahdi7khe گفت:

      در کل سیستم خوبی امیر جان و همین سیستمی که نوشتی بالاتر از کنسول ها نباشه فریمش ، کمتر هم نیست ( تو همون سطح گرافیکی ) .
      فقط ۲ تا نکته رو لازم می دونم بهت توصیه کنم :
      ۱- مقدار رمت خوبه برای الآن ولی یکی دو سال دیگه رو دیگه جواب نمی ده و باید پول جمع کنی تا دو سال دیگه یه ۸ دیگه بزاری کنارش تا کم نیاری .
      ۲- به نظرم رو گرافیک داری کم می ذاری و در سیستم ها گیم الویت اول روی گرافیک و رم هست ، به نظرم بجای چیپست x370 از b350 استفاده کن و حتی اگه می تونی بجا ۱۶۰۰x از ۱۶۰۰ استفاده کن ( cpu خودم هم ۱۶۰۰ هست ) و پولی که آزاد میشه رو بزار رو گرافیک یه ۱۰۶۰ یا rx 580 بگیر که فریمت راحت ۲۰-۳۰ تا می ره روش .

    • erfanRP گفت:

      به جای چیپست x370 از b350 استفاده لکن حسابی قیمت رو پایین میاره. به جای ۱۶۰۰x نسخه عادی رو بگیر که هم کولر داخلش هست و هم عملا فرقی با مدل اکس نداره. اگر هم فرقی تو کلاک اسپید میبینی با یم اورکلاک ساده جبران میشه.
      حتما سعی کن با این کارت گرافیک رو ۱۰۶۰ با rx570 بکنی، اگر بودجه نمیرسه gtx 980 , 970 دسته دو گزینه های خوبی هستند. با اینها بهت اطمینان میدم که میتونی one x و ps4 pro رو له بکنی

      DADDY PARTiSAN
    • hossein_mv گفت:

      cpu : 1800 ryzen
      gpu :gtx 1060 6gig v2 giga
      ram :16
      اینو ببندی تا ۴سال تظمینه
      بعد ۴سال هم باید قید ultra high بزنی high یا medium بازی کنی
      اما اگر میخئوای خرج کنی که حالا حالا ها نخوای عوض کنی
      main: asus strix z370 e gaming
      cpu: intel i7 8700k
      gpu : gtx 1080 ti 11g
      ram: 32 g 3200 freg
      تو انتخاب مینبورد فعلا msi z370 godlike ارزش خرید نداره الکی گرونه
      ولی اگر قدرت خرید نداری بهتره بری xbox x بگیری میدونم pc چیز دیگه ایه ولی بعضی وقتا زندگی نمیزاره به اون چیز که میخوای برسی 😀
      اگرم خیلی عاشق pc هستی
      این سیستم که گفتمو تیکه تیکه بخر 😐 کاری که من سال دیگه ایشالا انجام میدم 😀
      تا اون موقع قیمتا هم بهتر شدن هم افت شدید کردن
      فعلا باید با ps4 لذت ببرم 😀 مجبوری خریدم که تو بیکاری حداقل یه چی واسه بازی کردن داشته باشم
      تا پول دستم بیاد

      DADDY PARTiSAN
    • xMIADx گفت:

      دادا مادربرد رو سری b350 بگیر و cpu هم ضعیفتر بگیر مثل ۱۵۰۰x اگه بودجت نمیرسه و به جاش گرافیک ۱۰۶۰ بخر گرافیک مهم ترین قطعس
      اگه دست دوم بخری به صرفه تره ولی از کسی که قابل اعتماد باشه بخر
      xbox one x یا ps4 pro هم اگه کارت فقط گیم بخری خوبه ولی به نظرم سیستم یه چیز دیگس

  • Freelancer گفت:

    مشکلات فریم واقعا آزار دهنده بود توی این بازی ولی با وجود اینطور ایرادات باز هم بازی به شدت جذاب بود.
    مخصوصا همین DLC که بهش اشاره کردین.
    من دوست داشتم یک بازی بین این و Callof وجود داشته باشه اما Battlefield هم نتونسته ۱۰۰ باشه!

  • hossein_mv گفت:

    اگر call of duty باز یا از این جور سبک بازی میکنید اصلا سمت ارما نیاین ولی پیشنهاد میکنم حتما بازیش کنید تا معنی واقعی بازی شوتر رو بفهمید
    دیگه خبری از بپر تو هوا چترو باز کن تو هوا کیل بگیر تا رسیدی زمین ار پی جی در بیار تانک بزن نیست
    اینجا کوچک ترین ترکش میکشت 😀
    تیر میخوری جوری که نفهمی از کجا خوردی تا بخوای بچرخی مردی
    اقای محمد حسین ممنون واسه نقدتون عالی بود واقعا نیاز بود دوباره این بازی نقد بشه که دوباره دیده شه ولی هیف که این بازی انحصاری pc و واسه کنسول نیست
    ای کاش جا dlc دادن واسه نسخه ۳ نسخه ۴ بازی رو میساختن نیمدونم شایدم دارن میسازن خبر نمیدن 😀

  • fbjg گفت:

    دوستانی که خودشون رو خیلی شوتر باز خفن میدونند به سر به این عنوان بزنند اون موقع میفهمند که هیچی نبودن

  • بابا یکی بگه من از کجا نسخه تمام dlc هایی که واسه این اومده رو میتونم تهیه کنم تا حالا همینجا شونصدتا کامنت گذاشتم کسی اگه میدونه بگه

    • soroush گفت:

      اگه منظورت اینه که از کدوم سایت ایرانی dlc هاشو داره باید بگم تا اونجایی که دیدم هیچ سایت ایرانی نداره
      مگه این که خودت بری بخری dlc هارو از steam
      الان تخفیف زده :chic:

      • نه داداش منظورم تمام قسمتای کاملش برای آفلاین بود نه آنلاین.یه نسخشو گرفته بودم فقط یکی از قسمتشو داشت اونیکیا که میزدم میگف بزودی میاد اونام اومدن ولی من نتونستم پیدا کنم

      • shooter گفت:

        سایت ایرانی داره کی گفته نداره؟؟ اصلا سرچ‌کردی که ببینی؟ پرشین ارما پس‌چیه از سال اول اومدن ارما تو ایران تا الان هنوز هستن و انلاین هم دارن خیلی راحت میتونید تو سرور‌اختصاصی ایران کنار بقیه بهترین مولتی ممکن رو کنار بچه هاشون بازی کنید من جندجا بازی کردم و از پرشین ارما بهتر ندیدم از جهات مختلف. مود ایرانم که درست شد به لطف همین بچه های پرشین ارما که اکه ورژن جدیدش بیاد دیگه عالیه فعلا به دلیل مشغله های شخصیشون نرسیدن ورژن جدید رو بدن که کلی چیز جدید توشه اگه پرشین ارما نبود ارما تو ایران چیزی نداشت .پیشنهاد میکنم به تلگرامشون برید پیام بدید راهنماییتون کنن یا سیاتشون و شما هم تجربه کنید ما که دیگه نمیرسیم زیاد

  • Amirooo گفت:

    آقای این نظرها رو نمیخواهی تایید کنی.چرا امروز اینجوری شد. :-/

  • shadowwarior گفت:

    یکی از چندین بازی فوق العاده برای pc 😎

  • 2K.Firaxis گفت:

    نقد زیبایی بود، ممنون و واقعا نقد این بازی غیرمنتظره بود بابت اونم تشکر.
    من هیچوقت نتونستم درست و حسابی ارما رو بازی کنم، مشکلات اون زمان داخل و اینترنت و فیلترینگ و ….
    خوش به حال هرکسی تونسته راحت تجربه ش کنه

  • ... گفت:

    فوق العاده بود این بازی و کلا این استدیو تو ساخت بازی شبیه ساز نظامی میشه گفت بهترین هست.

    فکر می کنم تنها بازی شوتری هست که داخل بخش چند نفره هر دفعه که یک نفر با یک RPG و یا تانک و یا حتی یک اسلحه تک تیر داخل یک ساختمان شلیک میکرد آدم رو شوکه می کرد با اون صداگذاری های عجیب !…
    گرچه الان فکر می کنم Squad داره از نظر صداگذاری رو دست این بازی بلند میشه.

    بخش چند نفره هم که متاسفانه داره تبدیل میشه به یک نوع GTA و چندان دیگه به یک شوتر تاکتیکی شباهت نداره و بخش Co-op تا حدودی وضعیت بهتری داره و این نظر هم میشه گفت که Squad بهترین هست و تقریبا میشه گفت تاکتیکی ترین بازی شوتر حال حاضر هست.

    در کل این چند وقته بازی شبیه ساز خوب زیاد اومده در کنار این سری مثل Squad و rising storm و escape from tarkov و یا day of infamy که میشه گفت یک ترکیب بین بازی های شوتر تاکتیکی و سریع هست.این استدیو هم فکر می کنم دنبال ساخت یک موتور بازیسازی جدید هست تا برن سراغ یک نسخه ی جدید از این سری.

  • soroush گفت:

    یادمه این بازی اون زمان که اومده بود نقد و بررسیش توی سایت های بازی ممنوع شده بود :evilgrin:

  • heropersia گفت:

    خسته نباشی بابت بررسی جامع بازی.من نسخه کرکی بازی میکنم الان میخوام arma3 اورجینال بگیرم.حالا سوالم اینه نسخه ادیشن بگیرم که همراه apex یا همین نسخه.بعدنسخه اورجینال میشه به راحتی نسخه کرکی مودهای اسلحه های لایسینس اضافه کرد.

    • shooter گفت:

      اگر میخوتید انلاین بازی کنید اپکس رو بگیرید حتما باندلش رو اکز افلاین فقط برید از پرشین ارما کرکیش رو دانلود کنید یا یکم صبر کنید به زودی اخرین دی ال سی هم‌میاد و نسخه کاملتری رو بگیرید

  • majidam گفت:

    داستان داره اگه داره چطوره خوبه طولانی هست

  • کلن persianarma3 قدرتمند ترین و قدیمی ترین کلن آرما ۳ …
    با آموزش ها و تاکتیک های شبیه سازی شده در آرما
    به ما بپیوندید:
    تیم اسپیک ما:
    ۱۸۵٫۴۹٫۸۷٫۷۸
    آدرس کانال ما:
    Telegram.me/persianarma3

  • brainboy گفت:

    بزرگ ترین و قدیمی ترین خانواده ارما در ایران
    persianarma3.ir
    ایدی تیم اسپیک:۱۸۵٫۴۹٫۸۷٫۷۸
    @Iranjointspecialforce
    @PersianArma3
    منتظر شما هستیم

  • miladhtc گفت:

    دوستانی که این سبک از بازی شوتر علاقه دارن بازی Insurgency حتمن بازی کنن بازی زیبایه

  • shooter گفت:

    اگه وقت داشتید برید و تصاویرشون رو ببینید تو کانالشون چندین بار جزو بهترین تصاویر ثبت شده ارما انتخاب شدن .واقعا خیف که دیکه زیاد نمیتونم برم خیلی دلم برای بچه ها و عملیات ها تنگ شده کانال تلگرامشون تو اخر هر پستای سایتشون هست تو پرشین ارما . تو پیج ایمستا هم فک کنم بعضی وقتا تعدادی از عکسارو میذارن . در کل این شوتر چه برای استفاده شخصی و افلاینش چه گروهی و انلاینشش حالا ایرانی یا خارجیش عالیه بهترینه… البته به شرطی که بتونید باهاش ارتباط برقرار کنید چون یک ذره به شوتر های دیگه شبیه نیست حتی ذره ای

  • من بازی نکردم اینو
    ولی تعریف این و اسکیپ فرام تارکوف رو خیلی شنیدم
    خودم نظرم بیشتر رو تارکوفه

روزی روزگاری: یکی برای همه، همه برای همه | نقد و بررسی بازی Arma 3 - گیمفا
روزی روزگاری: یکی برای همه، همه برای همه | نقد و بررسی بازی Arma 3 - گیمفا