خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا
خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا
خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا
خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

یکی از مهمترین موارد و شاید هم باید گفت مهم ترین موضوع در بحث ارزشمند بودن و نبودن یک بازی، مسئله “میزان کمیت محتوای با کیفیت آن” و در واقع سنجش موازی محتوای آن چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی است و مقدار توانایی که برای نگاه داشتن بازیباز پای بازی و ارائه محتوای جدید و جذاب به او دارد. صحبت از بخش چند نفره بازی ها نیست، زیرا که بخش چند نفره در واقع محتوایی است که مدام تکرار می شود و  مثلا ۳ مد در آن وجود دارند که مدام در حال تکرار شدن هستند. صحبت ما در خصوص عناوین تک نفره و بخش داستانی بازی هاست که چه مقدار محتوای لذتبخش را برای ما به همراه دارند. قطعا می دانید که بسته به ژانرهای گوناگون، مقدار محتوای یک بازی فرق می کند و مثلا در یک بازی شوتر اول شخص نظامی شاید بخش داستانی ۵ ساعته را شاهد باشیم اما در یک نقش آفرینی عظیم بیشتر از ۲۰۰ ساعت محتوای جدید و سرگرم کننده را در اختیار داشته باشیم در حالی که قیمت هر دوی این بازی ها ۶۰ دلار است. در دنیای بازی های رایانه ای برخی فرنچایزها و عناوین وجود داشته و دارند که مقدار محتوای شگفت انگیز و البته با کیفیتی را به بازیبازان هدیه داده اند و در واقع به نسبت مبلغی که برای خرید آن ها هزینه کرده ایم، خیلی خیلی بیشتر ارزش دارند و ساعت ها و هفته ها و ماه ها ما را سرگرم کرده اند. غالبا هم این عناوین بازی های نقش آفرینی هستند که محتوای خیلی بیشتری نسبت به دیگر عناوین دارند و در همین مطلب امروز به جز دو مورد در لیست ما تمام بازی ها نقش آفرینی هستند. بین تمام این بازی ها و فرنچایزهای پرتعدادی که در دنیای بازی های رایانه ای وجود دارند برخی از آن ها از لحاظ محتوا گل سر سبد هستند و بیشترین مقدار محتوا را به همراه کیفیت بالای آن، به بازیبازان هدیه داده اند و در واقع عناوینی هستند که ارزششان از نظر میزان محتوایی که ارائه می کنند و در مقایسه با دیگر بازی های هم قیمت، بسیار بالاتر و بیشتر است و می توانند تا مدت های مدیدی شما را از خرید هر بازی دیگری بی نیاز نمایند. این بازی ها طرف صحبت ما در مقاله امروز هستند.

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره و داستانی

در این مطلب قصد داریم تا به ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره در تاریخ بازی های رایانه ای اشاره کنیم و آن ها را همراه شما برشماریم. عناوینی که هر کدام برای ما خاطرات زیادی را رقم زده اند و بسیار محبوب هستند و با محتوای بالای خود توانسته اند ماه ها و حتی سال ها ما را سرگرم نمایند. به مانند همیشه و در مقالات ۱۰ برتر و ۲۰ برتر و … قبل از شروع این مطلب باید نکاتی را ذکر کنم که از شما عزیزان خواهشمندم آن ها را مطالعه نمایید تا شک و شبهه ای برای شما دوستان پیش نیاید. توجه داشته باشید که از هر فرنچایز یک بازی در این لیست قرار گرفته است و شاهد دو بازی از یک فرنچایز مشترک نخواهید بود. پر واضح است جدا از این لیست که بنده تهیه کرده ام تعداد بسیار زیادی گزینه های دیگر وجود داشته اند که می توانستند در این مطلب حاضر باشند اما به هر حال تعداد محدودیت دارد و نویسنده، انتخاب هایی را که از نظر خود برتر بوده اند در لیست جای داده است. پس دقت کنید که این مقاله، “۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره” به انتخاب بنده است، زیرا که اساس چنین مقالاتی این گونه است و سلیقه شخصی نیز بسیار اهمیت دارد. همچنین لازم به ذکر است که رتبه بندی و ترتیبی که در این لیست برای بازی های مختلف لحاظ شده است کاملا نظر شخصی نویسنده است و هیچ معیار و میزانی برای درست یا غلط بودن آن وجود ندارد زیرا پای سلیقه مطرح است البته سلیقه منطقی، نه این که مثلا کسی یک بازی خیلی خیلی بی محتوا و ۵ ساعته را بیاورد و در جایگاه اول لیست پرمحتواترین بازی های تاریخ قرار دهد و بگوید این سلیقه من است زیرا که این توهین به شعور مخاطب است اما به هر حال سلیقه شخصی نیز در چنین مقالاتی بسیار اهمیت دارد. قطعا در رده بندی این بازی ها سلائق و علائق با هم متفاوت است و بر اساس تجربه و خاطراتی که هر شخص دارد جایگاه ها را تعیین می کند و قاعدتا هر شخصی از هر عنوانی که بیشتر از آن خاطره داشته باشد و ساعت های خیلی بیشتری را پای آن گذرانده باشد به نظرش آن بازی پرمحتواتر است و آن را بالاتر قرار خواهد داد.

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

قلبمون اینقدر زیر این بازی ها مونده و هی روش بازی اومده و بازی اومده و جمع شده که دیگه قلبمون هیچ وقت در نمیاد از اون زیر بازیا…

 البته لازم به ذکر است که ما در این مطلب سعی کرده ایم تا عناوینی را قرار دهیم که یک وفاق جمعی بین بسیاری از بازیبازان و منابع معتبر گیمینگ دنیا در مورد پرمحتوا بودن آن ها برقرار است و بدون شک بازی های این لیست در خیلی از ویدئوها و مطالب مربوط به پرمحتواترین بازی های تاریخ در بخش تک نفره، با مطلب ما مشترک هستند. در نظر داشته باشید که عنوانی که مثلا من در رتبه ششم قرار داده ام دلیلی بر این نیست که آن بازی حتما و به صورت وحی منزل، ششمین بازی پرمحتوای تاریخ است، بلکه برای من این گونه است و شاید برای شما اول یا دهم باشد و یا شاید اصلا در لیست شما حضور نداشته باشد. نکته بعدی این که تمامی گزینه های این لیست بر اساس داشته ها و اطلاعات نویسنده گرد آوری شده اند و در این مطلب قرار گرفته اند. شاید شما عقیده داشته باشید که مثلا بازی دیگری می توند به جای فلان شماره از این لیست قرار بگیرد و یا جایگاه آن فرق کند. در اینجا نیز معیار و میزان ثابتی نداریم و عقل و منطق در کنار احساس و خاطرات است که در ذهن هر شخص با هم ترکیب می شوند و اسم هایی مختلف را به عنوان خروجی بیرون می دهند. پس بهتر است تا این مطلب را به عنوان یک مقاله سرگرم کننده که به همراه آن برخی خاطراتتان را مرور خواهید کرد، نگاه کنید. با بیان این نکات اگر تا کنون به خواندن مقاله ادامه داده اید از شما دعوت می کنم تا در ادامه مطلب “۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره” با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.  

۱۳-  Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past

سازنده:  Heartbeat و ArtePiazza

ناشر: Square Enix و Nintendo

ژانر:  RPG

پلتفرم ها: PlayStation, Nintendo 3DS, Android, iOS

سال انتشار:  ۲۰۰۰

امتیاز متا:  ۸۲/۱۰۰

تردیدی نیست که  یکی از نمادها و فرنچایزهای بسیار معتبر و قدیمی در صنعت بازی های رایانه ای و سبک نقش آفرینی که از سال ۱۹۸۶ در این صنعت و هنر دوست داشتنی حضور داشته است، سری عناوین Dragon Quest است که سال ها و سال هاست همراه و همدم بازیبازان علاقمند به نقش آفرینی بوده است. البته سری Dragon Quest تا سال ۲۰۰۵ به عنوان Dragon Warrior در آمریکای شمالی شناخته می شد. سری دراگون کوئست توسط آقای یوجی هوری خلق و در استودیوی وی با نام Armor Project ساخته شده است و توسط کمپانی خوشنام ‍ژاپنی یعنی اسکوئر انیکس که قبلا تنها انیکس نام داشت منتشر گردیده است. همان طور که گفته شد نسخه اول این فرنچایز با نام Dragon Quest در سال ۱۹۸۶ منتشر گردید و در طول سال ها و نسل های مختلف تا به امروز شاهد انتشار بازی های گوناگونی با این نام بوده ایم. این سری فقط ۱۱ نسخه بازی شماره دار و اصلی دارد و دیگر بماند که کلی هم عناوین فرعی و اسین آف و .. نیز با این نام به چشم می خورند! جدیدترین عنوان در این سری نیز بازی زیبای Dragon Quest Heroes II است که در ماه می ۲۰۱۶ در ژاپن برای پلی استیشن ۳ و پلی استیشن ۴ و ویتا منتشر گردید و قرار است تا در سال جاری میلادی نسخه غربی آن نیز برای پلتفرم های یاد شده منتشر گردد.

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

همین جینگول پینگولا یهو چنان دخلت میارن که خودت حس میکنی جینگول پینگولی!!

در بین تمامی نسخه های مختلف اصلی و فرعی که تا به امروز در این سری منتشر گردیده است، بهترین بازخورد را عنوان Dragon Quest V: Hand of the Heavenly Bride دریافت نمود که در سال ۱۹۹۲منتشر گردیده و موفق شد تا امتیاز متای فوق العاده ۹۰ را دریافت نماید اما وقتی از لحاظ میزان محتوا که موضوع اصلی این مطلب است بخواهیم بازی های این سری بررسی کنیم، اغلب به یک نام بر می خوریم که نسخه هفتم سری یعنی Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past است. Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past عنوانیست در ژانر  RPG که توسط استودیو های Heartbeat و ArtePiazza ساخته شد و کمپانی های Square Enix و Nintendo، آن را برای پلتفرم های PlayStation, Nintendo 3DS, Android و iOS در سال ۲۰۰۰ و سپس در طول سال های بعد منتشر نمودند. بازی از لحاظ محتوا و کیفیت آن، چیزی در حد بی نظیر بود و می توانست حتی ماه ها و ماه ها شما را با محتوای جدید خود سرگرم نماید و به این ترتیب خود را نیز به عنوان یکی از پرمحتواترین بازی های تاریخ مطرح نمود.

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

یه بازی فقط لازم نیست گرافیک خیلی خفن داشته باشه تا وقتی بهش نگاه میکنی کیف کنی…

 Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past بعد از انتشار از لحاظ بازخوردها چه از سوی منتقدین و چه از سوی بازیبازان، موفق عمل کرد و از مجموع نقد ها و امتیازات مختلفی که کسب کرد، نهایتا موفق شد تا امتیاز متای ۸۲/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد که نشان دهنده یک نقش آفرینی با کیفیت است. در مورد این سری محبوب جالب است بدانید که فرنچایز Dragon Quest پرفروش ترین سری نقش آفرینی کنسولی در تاریخ است و طرفداران بسیار زیادی در دنیا داشته و دارند که تنها نگاهی به نام پلتفرم های مقصد این سری کافیست تا گستردگی و بزرگی این سری را به وضوح بینیم. در انتها باید اذعان داشت که بدون هیچ شک و تردیدی، بازی Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past یکی از بهترین عناوین از لحاظ مقدار محتوا در  بخش تک نفره است که ساعت ها و ساعت ها محتوای جذاب و بی نظیر را در اختیار بازیباز قرار می دهد. Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past در لیست ما از پرمحتواترین بازی در بخش تک نفره، با شایستگی در رتبه سیزدهم قرار می گیرد.

۱۲-  Borderlands 2

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

Borderlands 2

سازنده:  Gearbox Software

ناشر: ۲K Games

ژانر:  First Person Shooter RPG

پلتفرم ها:  Microsoft Windows ,OS X ,Linux ,PlayStation 3 ,PlayStation Vita ,Xbox 360 ,PlayStation 4 ,Xbox One
Nvidia Shield

سال انتشار:  ۲۰۱۲

امتیاز متا:  ۹۱/۱۰۰

سری عناوین Borderlands علاوه بر کیفیت بالای گیم پلی و سبک خاص خود یعنی شوتر اول شخص نقش آفرینی، همواره از لحاظ کمیت محتوای با کیفیت نیز جزو برترین فرنچایزها در تاریخ قلمداد می شود و هر شماره آن، ساعت های خیلی طولانی گیم پلی ناب و لذتبخش را برای بازیبازان همراه داشته اند. بین ۳ بازی این سری بدون شک پرمحتواترین و البته بهترین بازی، نسخه دوم است که در این لیست هم به عنوان نماینده این سری قرار گرفته است. اما بد نیست تا نگاهی نیز به کلیت این سری و شروع و ادامه آن تا به امروز بیاندازیم. اولین بازی Borderlands در سال ۲۰۰۹ توسط استودیو توانمند Gearbox ساخته شد و توسط کمپانی ۲K Games در نسل هفتم منتشر گردید که توانست نظر منتقدان و بازیبازان را جلب کرده و امتیاز متای عالی ۸۴ را نیز کسب نماید. سپس با نسخه دوم بود که سازندگان معدود ضعف های بازی اول را هم بر طرف کرده و یک بازی فوق العاده بزرگ و پر محتوا و البته باکیفیت را خلق نمودند. Borderlands 2 نیز به مانند بازی اول، عنوانیست در ژانر  First Person Shooter RPG که توسط استودیو Gearbox Software ساخته شد و کمپانی ۲K Games آن را در سال ۲۰۱۲ و سپس در طول سال های بعد برای پلتفرم های Microsoft Windows ,OS X ,Linux ,PlayStation 3 ,PlayStation Vita ,Xbox 360 ,PlayStation 4 ,Xbox One و Nvidia Shield منتشر نمود. Borderlands 2 عنوانی بود فوق العاده زیبا با دنیایی بی نهایت عجیب و غریب و شخصیت هایی دیوانه و گرافیک سل شید فوق العاده و از همه مهم تر تعداد بیشماری سلاح های مختلف که از ترکیب صدها مدل مختلف با المان های مختلف آتش و برق و .. تشکیل شده و بازی را به یک بهشت واقعی از نظر تنوع سلاح و محتوا تبدیل کرده بودند.

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

کاشکی این رفیق من بود!! یه نفره ریشه همه کسانی که ضد بازی هستن در دنیا رو میزدم!!

 Borderlands 2 از لحاظ کیفیت و کمیت محتوا نیز واقعا بی نظیر بود و چه به صورت تک نفره و چه کوآپ، می توانست ساعت ها شما را سرگرم نماید، آن هم با فعالیت هایی غیر تکراری و جدید. در واقع محتوای بسیار بالای گیم پلی بازی، همگام با محتوای بالای داستانی بازی بود و هر کدام از ماموریت ها و فعالیت های جانبی و تمام فرعی هم یک داستان مجزا و بسیار جالب داشتند با کلی شخصیت های عجیب و غریب که البته کاملا با دنیای عجیب و غریب بازی تطابق داشتند! دنیای این سری زیبا به حدی پتانسیل قصه گویی بالایی داشت که استودیو تل تیل نیز به سراغ آن رفت و سری شاهکار Tales from the Borderlands: A Telltale Game Series را خلق نمود که تبدیل به یکی از بهترین بازی های این سازنده نیز شد. باید به این نکته هم اشاره کنیم که با این همه محتوا در بازی Borderlands 2، اگر بسته های الحاقی این بازی را هم تجربه می کردید که دیگر آن ها هم هر کدام برای خودشان اندازه یک بازی شوتر اول شخص معمولی این روزها و حتی بیشتر از آن ها، محتوا داشتند و بی شک بسته های الحاقی این بازی از برترین ها در تاریخ بازی های رایانه ای به حساب می آیند. Borderlands 2 بعد از انتشار از لحاظ بازخوردها چه از سوی منتقدین و چه از سوی بازیبازان، بی نظیر عمل کرد و بارها و بارها از سوی مراجع و منابع و افراد معتبر حوزه بازی های رایانه ای مورد تحسین قرار گرفت.

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

کلینت ایستوود به … هفت جد و آبادش خندیده که با این سرعت شلیک کنه!!

 Borderlands 2 از مجموع نقد ها و امتیازات مختلفی که کسب کرد، نهایتا موفق شد تا امتیاز متای فوق العاده عالی ۹۱/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد که واقعا امتیازی شگفت انگیز است. پس از Borderlands 2 بود که عنوان فرعی Borderlands: The Pre-Sequel در اواخر نسل هفتم منتشر شد که به نوعی ضعیف ترین بازی سری نیز محسوب می شود. در نسل هشتم نیز ۲ بازی Borderlands 2 و Borderlands: The Pre-Sequel در قالب یک مجموعه بازسازی شده به نام Borderlands: The Handsome Collection برای پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان نیز عرضه گردید که با متای ۸۲، یک مجموعه واقعا ارزشمند برای دوست داران سبک نقش آفرینی و شوتر اول شخص محسوب می شود. بازی Borderlands ۳ نیز در نسل هشتم معرفی شده است اما تاکنون هیچ تریلر و نمایشی را از آن شاهد نبوده ایم ولی با توجه به سابقه سازنده این سری، می توانیم امیدوار باشیم که نسخه سوم هم عنوانی باشد در سطح کیفیت بازی دوم سری و حتی شاید برتر از آن. در مجموع باید گفت بازی Borderlands 2 یکی از برترین عناوین از لحاظ مقدار محتوا در بخش تک نفره است و در واقع باید گفت در مقایسه با دیگر بازی ها، خیلی بیشتر از قیمتی که برای آن هزینه کرده اید، ارزش دارد. Borderlands 2 در لیست ما از پرمحتواترین بازی در بخش تک نفره، با شایستگی در رتبه دوازدهم قرار می گیرد.

۱۱-  Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

سازنده:  Konami

ناشر: Konami

ژانر:  Action Adventure Srealth

پلتفرم ها: PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3, Xbox 360, Microsoft Windows

سال انتشار:  ۲۰۱۵

امتیاز متا: ۹۵/۱۰۰

 Metal Gear فرنچایزی است که از زمان انتشار اولین نسخه‎ آن، همگان فهمیدند عنوانی متولد شده است که با تمام بازی‎های دیگر فرق دارد و نابغه ‎ای به نام Hideo Kojima وارد این صنعت شده است. نابغه‎ای که او هم مانند عنوانی که ساخته است، با دیگر نوابغ و شاهکارهای این صنعت فرق دارد. کم پیدا می‎شود کسی که داستانی مانند داستان دنیای Metal Gear را بنویسد و مراحلی مانند مراحل Metal Gear را خلق کند و شخصیت‎هایی با عمق و عظمت شخصیت‎های این سری پدید آورد. حال تصور کنید که همه و همه این کارها را تنها یک نفر انجام داده است. بله… Hideo Kojima با دیگر نوابغ این صنعت فرق دارد و به همین دلیل است که هر گاه در هر جای دنیا وارد یک مراسم و .. می شود تمام سالن به افتخارش بلند می شوند. به همین دلیل است که وقتی از کونامی جدا شده و هنوز هیچ استودیویی و قرار دادی با جایی نداشته است و برای بازدید به استودیو گوریلا گیمز می رود، در هنگام رفتن، مدیران استودیو، نسخه کامل انجین دسیما که شاهکاری مانند هورایزن را خلق کرده است به او می دهند تا استفاده کند، بدون هیچ قرار داد و … می دانید این ها یعنی چه؟ یعنی افتخار و احترام و بزرگی… چیز هایی که کونامی لعنتی این سال ها هیچ چیز از آن نمی داند. بگذریم… بحث در مورد کوجیما نیست، بلکه در مورد فرنچایز بی نظیرش و البته نسخه پنجم آن است. سری بازی‎های Metal Gear جزو فرنچایز هایی است که همواره فراتر از یک بازی عمل کرده‎ اند و نه تنها توانسته ‎اند قلب و روح گیمرها را تسخیر نمایند بلکه به عنوان یک نماد و یک سمبل برای این صنعت شناخته می ‎شوند. عناوینی که اکثر فیلم‎ها و کتاب‎های این روزها در برابر داستان و دنیای آن‎ها و روابط بین شخصیت ها و … شبیه یک شوخی به نظر می‎رسند. حال به این داستان و دنیای شاهکار یک گیم‎پلی بی‎نظیر نیز اضافه کنید تا متوجه شوید با چه قدرتی سر و کار داریم. متاسفانه با رفتن کوجیما، وضعیت و آینده سری محبوب متال گیر در سال های بعد مشخص نیست ولی احتمال بالایی در گند زدن کونامی به این سری بدون کوجیما وجود دارد، زیرا کونامی ثابت کرده است هر کاری که بلد نباشد، در خواندن فاتحه برای بازی های بزرگش، اوستایی است برای خودش!! البته گویا هم می خواهد با Metal Gear Survive و وارد کردن زامبی به سری، همین را ثابت کند!!

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

به جان خودم خودش هم نفهمید یارو رو چیکار کرد!! صد بار این صحنه رو دیدم ولی بازم نفهمیدم کی چرخید؟ اصلا می چرخید؟ خودش نچرخید یارو رو چرخوند؟ خودش چرخید یارو رو نچرخوند؟ دو تایی با هم چرخیدن؟ دیوار چرخید اینا ثابت بودن؟!!! دوربین و دیوار و این دو تا با هم چرخیدن؟

اگر بخواهیم برترین بازی های سری متال گیر را در لیستی نام ببریم بدون شک نسخه هایی بسیار برتر (البته از لحاظ وفاداری به ریشه های متال گیر، وگرنه از لحاظ بازخورد و امتیاز، نسخه پنجم یکی از دو بازی برتر سری است) از عنوان پنجم سری وجود دارند اما اینجا صحبت از پر محتوا بودن و با کیفیت بودن محتواست و هیچ عنوانی در این سری مقدار محتوای بی نظیر و شگفت انگیز Metal Gear Solid V: The Phantom Pain را ندارد که البته طبیعی هم هست زیرا این نسخه تبدیل به یک بازی کاملا جهان آزاد شده است. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain عنوانیست در ژانر Action Adventure Srealth حهان آزاد که توسط Konami ساخته شد و این کمپانی آن را در سال ۲۰۱۵ برای پلتفرم های PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3, Xbox 360 و Microsoft Windows  منتشر نمود. بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain یک شاهکار بود و شایسته بیشترین تحسین و تمجیدها و امتیازات کاملی که پشت هم گرفت، اما موضوع این است که آیا Metal Gear Solid V: The Phantom Pain یک متال گیر بود یا خیر؟ بله بود، ولی با وفاداری کمتر به ریشه ها و اعمال تغییرات زیاد که به شخصه اعتقاد دارم مقداری از تغییراتش با عوض شدن نسل، لازم بود. در واقع باید گفت شاید المان‌های منتسب به سری Metal Gear Solid در نسخه پنجم کم‌ رنگ‌ تر از قبل شده باشند ولی این بازی هنوز هم به صورت غالب، یک Metal Gear Solid است، زیرا کوجیما می‌دانست چطور مرز بین اکشن-ادونچر جهان-آزاد یودن و اکشن مخفی کاری بودن را حفظ کند، طوری که بازی علاوه بر دیگر المان‌ هایی که دارد، هنوز یک مخفی‌ کاری عالی هم باشد، ولی قطعا کونامی نخواهد توانست و بهترین تصمیمش تاکنون زامبی بوده است!! شاید هم این گونه می خواهد حال کوجیما را بگیرد و به او نشان دهد که متال گیر واس ماس!! Metal Gear Solid V: The Phantom Pain بعد از انتشار از لحاظ بازخوردها چه از سوی منتقدین و چه از سوی بازیبازان، شگفت انگیز عمل کرد و بارها و بارها از سوی مراجع و منابع و افراد معتبر حوزه بازی های رایانه ای مورد تحسین بسیار زیاد قرار گرفت. این بازی از مجموع نقد ها و امتیازات مختلفی که کسب کرد، نهایتا موفق شد تا امتیاز متای باورنکردنی ۹۵/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد که واقعا امتیازی مربوط به یک بازی فراتر از شاهکار است.

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

کوجیما می‌دانست چطور مرز بین اکشن-ادونچر جهان-آزاد یودن و اکشن مخفی کاری بودن را حفظ کند، طوری که بازی علاوه بر دیگر المان‌ هایی که دارد، هنوز یک مخفی‌ کاری عالی هم باشد، ولی قطعا کونامی نخواهد توانست و بهترین تصمیمش تاکنون زامبی بوده است!! شاید هم این گونه می خواهد حال کوجیما را بگیرد و به او نشان دهد که متال گیر واس ماس!!

 Metal Gear Solid V از لحاظ محتوا (چه کمیت و چه کیفیت) یکی از بزرگترین بازی های تاریخ بازی های رایانه ای به شمار می رود و حتی چیزی شبیه به یک عنوان نقش آفرینی است. یک نقشه بسیار بزرگ آن هم با تعداد بیشماری فعالیت های مختلف که هر کدام بسیار هوشمندانه و هدفمند در بازی قرار گرفته اند. حتی فعالیت های فرعی بازی هم به زیبایی به بدنه اصلی داستان متصل هستند و به مانند بازی ویچر ۳ (البته نه در آن سطح)، تمام ماموریت ها و فعالیت ها در بازی برای شما حس ماموریت های اصلی و بسیار مهم را دارد. در واقع این بازی هم از لحاظ مقدار محتوا بسیار عظیم بود و هم از لحاظ با کیفیت بودن محتوا. بحث هایی که در مورد این بازی و بین طرفداران و .. پیش آمد به این خاطر بود که همه انتظار یک بازی مثل همیشه در این سری را داشتند ولی با عنوانی جهان آزاد مواجه شدند که در آن نه خبری از داستان‌گویی همیشگی بود و نه خبری از کات‌سین‌های طولانی همیشگی پر از صحبت. تازه در پایان آن هم کاملا ردپای درگیری‌های کوجیما و کونامی در اواخر کار به چشم می‌ خورد و به گفته بسیاری، بازی انگار که ناقص به پایان رسید زیرا که مرحله ۵۱ بازی در زمان انتشار آن هنوز آماده نشده بوده، ولی بازی منتشر شده و بعد، آن مرحله را در نسخه‌ های ویژه بازی قرار دادند. بازی رنگ و بوی کم، ولی تقریبا کافی از یک Metal Gear کلاسیک را داشت و همان طور که در بخش جوایز بازی‌های سال ۲۰۱۵ نیز اعلام شد این بازی در کنار بتمن و دیگر عناوین اکشن-ماجرایی کاندید شد و انصافا هم به قدری زیبا بود که برنده شد. در واقع کوجیما اکشن-ماجرایی هم که بسازد بهترین آن را می‌سازد. نهایتا بایستی گفت پر واضح است که بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain، یکی از برترین عناوین از لحاظ مقدار محتوا در  بخش تک نفره است و در لیست ما از پرمحتواترین بازی در بخش تک نفره، با شایستگی در رتبه یازدهم قرار می گیرد.

۱۰-  Xenoblade Chronicles

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

Xenoblade Chronicles

سازنده:   Monolith Soft

ناشر:  Nintendo

ژانر:  Action RPG

پلتفرم ها: Wii و New Nintendo 3DS

سال انتشار:  ۲۰۱۰

امتیاز متا: ۹۲/۱۰۰

باز هم مقاله ۱۰ برتر و یاز هم فرنچایز Xeno و شاهکار Xenoblade Chronicles. سری عناوین زیبای Xeno، بازی هایی هستند که در طول سال ها و در میان خیل عظیم فرنچایزهای نقش آفرینی، توانسته اند با کیفیت بالا و محتوای فوق العاده، خود را مطرح کرده و به علاقمندان سبک نقش آفرینی در دنیا بشناسانند. بازی های این سری غالبا در یک دنیای علمی تخیلی با المان های کاملا فانتزی اتفاق می افتند و در داستان های آن ها همیشه مفاهیم روانشناسانه و البته گاها مذهبی نیز به چشم می خورند. بعد از انتشار بازی نخست این سری که توسط SquareSoft ساخته شد، نسخه های بعدی و زیرشاخه این فرنچایز توسط Monolith Soft ساخته شده اند که توسط خالق این سری یعنی Tetsuya Takahashi در سال ۱۹۹۹ و پس از ترک اسکوئر انیکس تاسیس شد. در واقع بعد از این که اسکوئر انیکس تمام نمرکز خود را به عناوین فاینال فانتازی معطوف نمود، تاکاهاشی و بسیاری از دیگر سازندگان Xeno استودیو Monolith Soft را تاسیس و ساخت این فرنچایز را ادامه دادند. جالب است بدانید که اولین نسخه این سری در ابتدا به عنوان یک خط داستانی برای بازی Final Fantasy VII نوشته شد اما سپس اجازه یافت تا به عنوان یک سری مجزا ساخته شود و راه خود را دنبال نماید و به این ترتیب نخستین نسخه این سری با نام Xenogears در سال ۱۹۹۸ منتشر گردید. 

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

تنها بازیایی که به خاطرشون حسرت نینتندو رو می خورم این و زلداس… یعنی گلا من نینتندو بخرم بعد از ۲-۳ بازی باید بذارم لب طاقچه!!

آخرین نسخه ای نیز که از این فرنچایز منتشر گردیده است نسخه دوم این سری یعنی Xenoblade Chronicles 2 برای کنسول نینتدو سوئیچ بوده است. با وجود این که هیچ گاه ارتباط داستانی بین نسخه های مختلف و گوناگون این سری وجود نداشته است اما تمامی این بازی ها به نوعی از تم و زمینه مشترکی برخوردارند و البته همگی پیشوند Xeno را نیز به همراه دارند. موفق ترین بازی این فرنچایز از لحاظ متا در واقع پرمحتواترین بازی سری نیز هست که به نماینده عناوین Xeno در لیست ما قرار گرفته است. صحبت از بازی به نام Xenoblade Chronicles است. Xenoblade Chronicles عنوانیست در ژانر Action RPG که توسط استودیو Monolith Soft ساخته شد و کمپانی Nintendo آن را برای پلتفرم های Wii و New Nintendo 3DS به ترتیب در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۵  منتشر نمود. جالب است بدانید که عناوین سری Xeno در نسل های ۵ و ۶ برای کنسول های پلی استیشن و پلی استیشن ۲ منتشر می شدند، اما بعد از آن و تا به امروز به نوعی در انحصار کنسول های مختلف نینتندو بوده اند و حتی ناشر های این بازی نیز در طول زمان تغییر کرده اند و تاکنون شرکت های Square, Bandai Namco و Nintendo وظبفه انتشار این سری را بر عهده داشته اند.

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

زینوتایتانفالکرونیکلز!!

 Xenoblade Chronicles از لحاظ مقدار و کیفیت محتوایی که در اختیار بازیباز قرار می دهد یک بازی شگفت انگیز است و یکی از طولانی ترین و لذتبخش ترین ماجراجویی های شما را در یک دنیای زیبا رقم می زند. اگر بخواهید به تمام گوشه و کنار دنیای بازی سر بزنید و تمام فعالیت ها را انجام دهید و … بازی بیشتر از ۱۷۰ ساعت گیم پلی ناب برای شما به همراه دارد! Xenoblade Chronicles بعد از انتشار از لحاظ بازخوردها چه از سوی منتقدین و چه از سوی بازیبازان، موفق عمل کرد و از مجموع نقد ها و امتیازات مختلفی که کسب کرد، نهایتا موفق شد تا امتیاز متای ۹۲/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد که نشان دهنده یک عنوان با کیفیت است. در انتها باید اذعان داشت که بدون هیچ شکی Xenoblade Chronicles یکی از برترین عناوین تاریخ از لحاظ مقدار محتوا به حساب می آید و خیلی بیشتر از قیمتی که برای آن هزینه کرده اید، ارزش دارد. Xenoblade Chronicles در لیست ما از پرمحتواترین بازی در بخش تک نفره، با شایستگی در رتبه دهم قرار می گیرد.

۹-  Dragon Age: Inquisition

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

Dragon Age: Inquisition

سازنده:  Bioware

ناشر: Electronic Arts

ژانر:  Action RPG

پلتفرم ها: PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3, Xbox 360, Microsoft Windows

سال انتشار:  ۲۰۱۴

امتیاز متا: ۸۹/۱۰۰

سری Dragon Age شروع قدرتمندی داشت و اولین بار با عنوان Dragon Age: Origins در سال ۲۰۰۹ به صنعت و هنر بازی های رایانه ای معرفی شد. Dragon Age: Origins یک عنوان فوق العاده بود که امتیاز متای رویایی ۹۱ را کسب نمود که برای یک آی پی جدید بسیار شگفت انگز بود و نام این سری را به عنوان یکی از قدرتمندترین فرنچایزهای این ژانر مطرح کرد. به همین دلایل بود که انتظارات از نسخه دوم این سری بسیار بالا رفت و همه انتظار یک عنوان بی نقص را داشتند اما در کمال ناباوری به جای آن یک بازی ناقص که از هر لحاظ ضعیف تر از بازی اول بود را تحویل گرفتند که بسیار ناامید کننده بود آن هم از سوی یک نقش آفرینی ساز کاربلد. زمانی که صحبت از انتشار نسخه جدیدی از این فرنچایز مطرح گردید و بازی Dragon Age: Inquisition معرفی شد، نگرانی ها و دغدغه های زیادی بین بازیبازان به وجود آمد و با توجه به خاطره بدی که از نسخه دوم داشتند از این می ترسیدند که مبادا باز هم یک عنوان بی کیفیت را شاهد باشند. اما از طرفی دیگر نیز این امید وجود داشت که با توجه به کاربلد بودن سازندگان بازی (که تعداد عناوین فوق العاده آن ها خیلی بیشتر از بازی های ضعیف ساخته شده توسط آنهاست) آن ها موفق شوند تا جانی دوباره در کالبد این سری نیمه جان بدمند. سرانجام زمان انتشار بازی فرا رسید و اوضاع حتی از چیزی که در حالت خوشبینانه فکر می کردیم هم بهتر پیش رفت! Dragon Age: Inquisition عنوانی بود در ژانر Action RPG که مانند همیشه توسط استودیو Bioware ساخته شد و کمپانی Electronic Arts در سال ۲۰۱۴ آن را به صورت بین نسلی برای کنسول های نسل هفتمی پلی استیشن ۳، ایکس باکس ۳۶۰ و همینطور کنسول های نسل هشتمی پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان در کنار نسخه رایانه های شخصی بازی، منتشر کرد.

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

از قدیم گفتن “لذتی که در اژدها کشی هست در زامبی کشی نیست!” یعنی گفتن که میگم ها… فکر نکنید نگفتن!!

 آزادی عمل فوق العاده، تصمیمات مهم و حیاتی، مبارزات جذاب و تاکتیکی، شخصی سازی تا ریزترین جزییات حتی برای تمام شخصیت های همراه شخصیت اصلی، دنیای بزرگ و زیبا با تنوع محیطی عالی، مبارزه با اژدهاهای عظیم و پر ابهت، انواع و اقسام دشمنان مختلف و…. همه و همه از نکاتی هستند که Dragon Age: Inquisition از آنها تمام و کمال بهره مند بود و لذتی ناب را به ما هدیه داد. Dragon Age: Inquisition بعد از انتشار از لحاظ بازخوردها چه از سوی منتقدین و چه از سوی بازیبازان، بسیار موفق عمل کرد و از مجموع نقد ها و امتیازات مختلفی که کسب کرد، نهایتا موفق شد تا امتیاز متای ۸۹/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد که نشان دهنده یک عنوان بسیار جذاب است و همچنین توانست تا در سال ۲۰۱۴ جایزه برترین بازی سال را کسب کند که واقعا نیز شایسته این لقب بوددر واقع Dragon Age: Inquisition موفق شد تا نه تنها خاطره بد نسخه دوم را پاک کند بلکه ما را به یاد نسخه اول قدرتمند این سری نیز بیاندازد. در حقیقت Bioware با ساخت Dragon Age Inquisition باز هم ثابت کرد که استاد بی چون و چرای سبک RPG است و نشان دادند که چگونه می توان عنوانی را ساخت که با حدود ۱۵۰ ساعت گیم پلی هرگز از آن خسته نشده و حتی گذر زمان را نیز احساس نکنید.

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

صبح اژدها.. ظهر اژدها.. تا نهایتا رسیدیم به عصر اژدها!!

آن ها ثابت کردند که در ضعف نسخه دوم، عوامل دیگری غیر از اشتباهات آنها نیز دخیل بوده است، وگرنه آنان قدرت ساخت قوی ترین نقش آفرینی های ممکن را دارا هستند. جادوی اصلی عنوان Dragon Age: Inquisition در بخش گیم پلی آن نمود یافته است و قدرت اصلی بازی را در بخش گیم پلی مشاهده می کنیم. از یک بازی نقش آفرینی چه می خواهید؟ می خواهید شخصیتتان را آپگرید کنید؟ می خواهید سلاحهایتان را ارتقا دهید، زرهتان را ارتقا دهید، خودتان لباس و یا اسلحه جدید با مواد خام خلق کنید، می خواهید تمام این موارد را علاوه بر شخصیت خودتان برای کل همراهانتان هم انجام دهید؟ دنیایی وسیع و بی انتها برای گشت و گذار و جمع کردن آیتم می خواهید؟ صدها ماموریت جانبی و جذاب و مختلف و …. می خواهید، صدها قابلیت و تاکتیک های مختلف مبارزه ای برای هر کدام از کلاس های بازی می خواهید؟ باور کنید تمام این موارد باز هم در برابر وسعت و لذت این بازی ناچیز هستند و همگی به علاوه کلی مورد دیگر در بازی وجود دارند و شما را ساعت ها غرق در خود خواهند کرد. هر چه در این بازی جلوتر بروید بیشتر غرق در جادوی دنیای آن شده و دل کندن از آن برایتان سخت و سخت تر خواهد شد تا جایی که به خود می آیید و می بینید که چندین ساعت است مشغول انجام این بازی هستید که این راز بازی های نقش آفرینی قدرتمند است. بازی دارای برخی نقاط ضعف نیز بود اما وقتی آن را تجربه کنید در می یابید که نقاط ضعف کوچک بازی اصلا برای شما مهم نیستند و در برابر عظمت و زیبایی این دنیای پهناور حتی به حساب نیز نمی آیند. در انتها باید اذعان داشت که بدون هیچ شک و تردیدی، بازی Dragon Age: Inquisition یکی از برترین عناوین از لحاظ مقدار محتوا در  بخش تک نفره است و این بازی زیبا در لیست ما از پرمحتواترین بازی در بخش تک نفره، با شایستگی در رتبه نهم قرار می گیرد.

۸ – Monster Hunter 4 Ultimate

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

Monster Hunter 4 Ultimate

سازنده: Capcom

ناشر: Capcom – Nintendo

ژانر: Action RPG

پلتفرم مقصد: Nintendo 3DS

سال انتشار: ۲۰۱۴

امتیاز متا: ۸۶/۱۰۰

 

این روزها به خاطر بازی Monster Hunter World و موفقیت بی نظیر آن و امتیازات فوق العاده اش، نام سری Monster Hunter حسابی روی بورس است و اتفاقا ما نیز در گیمفا در مقاله مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۱۸ به این بازی جایگاه خوبی را اختصاص داده بودیم و دیدم که این بازی هم نشان داد که شایسته احترام و انتظار ما بوده است. بگذریم… سری عناوین Monster Hunter همواره از لحاظ مقدار محتوا جزو برترین ها بوده و هستند و کیفیت این محتوای بسیار زیاد نیز عالی است و به مبارزات بی نظیر با تعداد بسیار بسیار زیادی هیولاهای عظیم و مخوف با تنوعی عالی خلاصه می شود و کار شما در باری فقط و فقط نابود کردن هیولاهاست و البته شخصی سازی و دریافت ماموریت و آماده کردن خود برای شکست هیولاهای بعدی و قوی تر. اگر بین عناوین این فرنچایز بخواهیم یک بازی را از لحاظ کمیت و کیفیت محتوا و تنوع در گیم پلی بازی برگزینیم بدون شک اولین گزینه و کاندید ما Monster Hunter 4 Ultimate است که باید گفت برترین عنوان این سری تا به امروز محسوب می گردد که البته با عرضه بازی مورد انتظار Monster Hunter World در سال جاری میلادی این لقب به بازی جدید منتقل گشت. Monster Hunter 4 Ultimate عنوانیست در ژانر  Action RPG که توسط Capcom ساخته شد و نینتندو و کپکام آن را انحصارا برای کنسول دستی محبوب Nintendo 3DS در سال ۲۰۱۴ منتشر نمودند.

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

یادتونه قبلا گفته بودم “بازیکلا شعبون کدخدا باریکلا” ؟ همون دوباره!!

در عنوان Monster Hunter 4 Ultimate به طور مداوم باید هیولاهای مختلف که تنوع فوق العاده ای هم دارند را شکست دهیم و دقیقا نام بازی مطابق با گیم پلی آن است. در واقع به نوعی نمی توان گفت کدام یک از هیولاهایی که باید آنها را شکست دهیم باس هستند، زیرا به این شکل دشمنان در بازی از هم جدا نمی شوند و انواع و اقسام هیولاها از کوچک گرفته تا بزرگ و عظیم وجود دارند که خب قاعدتا مبارزه با هیولاهای عظیم کاری سخت تر و دشوارتر است و می توان به نوعی از آن ها به عنوان باس فایت های بازی یاد کرد. شاید باید گفت بین کل بازی های نقش آفرینی، بیشترین تعداد باس فایت ها یا همان مبارزات با هیولاهای عظیم و بسیار جذاب را در همین بازی Monster Hunter 4 Ultimate شاهد باشیم. همان گونه که قبلا نیز اشاره کرده ایم در این بازی چیزی حدود ۷۱ هیولا وجود دارد که ۲۰ عدد آن ها شامل هیولاهای کوچک و ۵۱ عدد هیولای بزرگ بین آنها مشاهده می شوند که خب البته در بین هیولاهای بزرگ هم سایزهای مختلفی وجود دارد و برخی از آنها عظیم تر از بقیه هستند و مبارزات دشوارتری را با آن ها در پیش داریم.

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

یادتونه قبلا گفته بودم “آقای علیزاده حالا!!” ؟ دوباره همون اقای علیزاده

از گروه های مختلف این هیولاهای مخوف می توان به Elder Dragon ها و Snake Wyvern ها و Flying Wyvern ها و یا Bird Wyvern ها اشاره کرد و اگر بخواهیم نام برخی از دشمنان بزرگتر را برشماریم می توانیم به Tetsucabra و Kushala Daora و Akantor اشاره کنیم که هر یک مبارزاتی جذاب و هیجان انگیز را برای ما رقم زده اند. در خصوص مقدار محتوای این بازی کافی است اشاره کنیم که با در نظر گرفتن تمامی فعالیت های بازی و گشت و گذار در نقشه و از بین بردن تمام هیولاها، این عنوان بیشتر از ۴۰۰ ساعت گیم پلی را در اختیار شما می گذارد که عددی باورنکردنی و شگفت انگیز است. Monster Hunter 4 Ultimate بعد از انتشار از لحاظ بازخوردها چه از سوی منتقدین و چه از سوی بازیبازان، بسیار موفق عمل کرد و از مجموع نقد ها و امتیازات مختلفی که کسب کرد، نهایتا موفق شد تا امتیاز متای عالی ۸۶/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد که نشان دهنده یک عنوان با کیفیت است. در نهایت باید گفت بازی Monster Hunter 4 Ultimate محتوای بسیار زیاد و باکیفیت دارد و در واقع در مقایسه با دیگر بازی ها، خیلی بیشتر از قیمتی که برای آن هزینه کرده اید، ارزش دارد و ساعت ها و ساعت ها محتوای جذاب و بی نظیر را در اختیار بازیباز قرار می دهد. Monster Hunter 4 Ultimate در لیست ما از پرمحتواترین بازی در بخش تک نفره، با شایستگی در رتبه هشتم قرار می گیرد.

۷-  Mass Effect 2

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

Mass Effect 2

سازنده:  Bioware

ناشر: Electronic Arts

ژانر:   Third Person Shooter RPG

پلتفرم ها: Microsoft Windows وXbox 360 و PlayStation 3

سال انتشار:  ۲۰۱۰

امتیاز متا:  ۹۶/۱۰۰

در تاریخ بازی های رایانه ای خیلی کم سراغ داریم سه گانه ای را که هر ۳ بازی آن متای بالای ۹۰ داشته باشند، اما ۳ گانه Mass Effect موفق شده است تا چنین افتخاری را کسب کند و بازی اول آن با امتیاز متای ۹۱، بازی دوم با متای ۹۶ و بازی سوم آن با متای ۹۳، یک موفقیت عظیم را در کارنامه یکی از برترین نقش آفرینی سازان دنیا یعنی بایوویر ثبت کرده است. عناوین سری Mass Effect به حدی زیبا و بی نقص هستند که هنوز هم که هنوز است تجربه هر یک از آن ها از برترین بازی های نسل هشت نیز لذت بخش تر است و امیدواریم که ۳ گانه رویایی این سری برای نسل هشتم هم ریمستر شده و بار دیگر بتوانیم با فرمانده شپرد عزیز به کهکشان گردی برویم. Mass Effect بدون شک یکی از با کیفیت ترین و پر محتواترین سه گانه های سبک نقش آفرینی در تاریخ بازی های رایانه ای است و واقعا هر ۳ بازی آن یک شاهکار بی نظیر بوده اند. در بازی های نقش آفرینی همیشه شخصیت های محبوب زیادی را سراغ داریم که بدون هیچ شکی یکی از برترین، قدرتمندترین، جذاب ترین و البته دوست داشتنی ترین آن ها فرمانده ای شریف و با قدرت است به نام فرمانده شپرد در سری Mass Effect.

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

شوخیه مگه بذاری بری نمونی؟!

در واقع هرگاه که صحبت از سری Mass Effect می شود بدون شک اولین کلمه ای که به ذهن هر طرفدار و بازیبازی می رسد “فرمانده شپرد” است و بس. شخصیتی که در یک ۳ گانه عظیم و جذاب با او در سراسر کهکشان سفر کرده ایم، مبارزه کرده ایم، متحد جمع کرده ایم، زمین را نجات داده ایم، عاشق شده ایم و البته گاهی دوستانمان را از دست داده ایم. قطعا می دانید که در بازی جدید این سری با نام Mass Effect: Andromeda دیگر شاهد حضور فرمانده شپرد نبودیم و اتفاقا یکی از اصلی ترین ضعف های این بازی نیز همین قابل مقایسه نبودن شخصیت اصلی بازی با شخصیت قدرتمند و جذاب فرمانده شپرد بود که هرگز بازیبازی که در ۳ نسخه با فرمانده شپرد را بازی کرده بود را قانع نمی کرد. نمی گوییم که حتما سازندگان باید در هر عنوان جدید مس افکت از فرمانده شپرد استفاده کنند و شاید واقعا وقتی فرمانده شپرد در یک ۳ گانه تاریخی نامش به تاریخ بازی ها پیوسته است، بهتر است تا سازندگان از آن دست بکشند و سراغ شخصیت های جدیدی بروند، اما این موضوع باید در حالتی باشد که آن ها شخصیت هایی را خلق کنند که توان رقابت با فرمانده شپرد از لحاظ کاریزما و جذابیت برای بازیباز را داشته باشند. نقطه اوج ۳ گانه بی نظیر Mass Effect از همه لحاظ مثل کمیت و کیفیت محتوا و داستان و … بازی دوم آن محسوب می شود.

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

محسن گروسی یکی از خفن ترین شخصیت های مس افکت!!

 Mass Effect 2 عنوانی بود در ژانر  Third Person Shooter RPG که توسط استودیو Bioware ساخته شد و کمپانی Electronic Arts آن را برای پلتفرم های Microsoft Windows وXbox 360 و PlayStation 3 در سال ۲۰۱۰ منتشر نمود. Mass Effect 2 تنها برترین بازی یایوویر، یکی از برترین بازی های الکترونیک آرتز، برترین بازی سری مس افکت و یکی از برترین نقش آفرینی ها نیست، بلکه بدون اغراق یکی از چند بازی برتر در تاریخ بازی های رایانه ای در تمام سبک هاست. البته گمان نکنید که دو بازی دیگر این سری نیز دست کمی از بازی دوم دارند ولی به هر حال این نسخه پرچمدار نام مس افکت است. Mass Effect 2 بعد از انتشار از لحاظ بازخوردها چه از سوی منتقدین و چه از سوی بازیبازان، بی نهایت موفق عمل کرد و از مجموع نقد ها و امتیازات مختلفی که کسب کرد، نهایتا موفق شد تا امتیاز متای رویایی و شگفت انگیز ۹۶/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد که نشان دهنده یکی از برترین بازی های تاریخ است. Mass Effect 2 از آن دست عناوینی است که تجربه آن برای علاقمندان سبک نقش آفرینی از واجب نیز واجب تر است و قطعا تبدیل به یکی از برترین تجربه های هر شخصی که آن را بازی کرده خواهد شد. هیچ شکی نیست که بازی Mass Effect 2 یکی از برترین عناوین از لحاظ مقدار محتوا و همین طور کیفیت آن در  بخش تک نفره است و ساعت ها و ساعت ها محتوای جذاب و بی نظیر را با سخاوت تمام، در اختیار شما قرار می دهد. Mass Effect 2 در لیست ما از پرمحتواترین بازی در بخش تک نفره در رتبه هفتم قرار می گیرد.

۶-  Final Fantasy XII

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

Final Fantasy XII

سازنده:   Square Enix

ناشر:  Square Enix

ژانر:  RPG

پلتفرم ها: PlayStation 4, PlayStation 2

سال انتشار:  ۲۰۰۶

امتیاز متا: ۹۲/۱۰۰

Final Fantasy نام خیلی بزرگ و مشهوری است. نامی که حتی کسانی که هیچ علاقه و ارتباطی به بازی های رایانه ای ندارند نیز آن را شنیده اند و به گوششان ناآشنا نیست. محبوب ترین فرنچایز ژاپنی که در طول سال ها توانسته تا قلب بازیبازان را به تسخیر خود در آورد و شاهکارهایی مثل Final Fantasy VII و Final Fantasy IX را به ما هدیه داده است که تجربه کردن آن ها بدون شک جزو شیرین ترین خاطرات بازیبازان مختلف، مخصوصا بازیبازان قدیمی تر در سراسر دنیا به حساب می آیند. همواره و در طول تاریخ بیش از ۳۰ ساله فرنچایز Final Fantasy، بازی های این سری جزو پرمحتواترین بازی ها بوده اند و دنیایی فانتزی و بسیار عظیم را با حداکثر محتوا و فعالیت های ممکن در اختیار ما گذاشته اند تا بیش از صدها ساعت از تجربه بی نظیر این بازی ها لذت ببریم. گمان نمی کنم تا به حال لیستی از ۱۰ برتر ها نوشته باشیم و به هر نوعی یکی از بازی های فاینال فانتزی در آن حضور نداشته اند. حال می خواهد برترین بازی ها باشد، برترین فرنچایزها باشد، مورد انتظار ترین بازی ها باشد، برترین فرنچایزهای نقش آفرینی باشد، برترین پروتاگونیست ها و آنتاگونیست ها باشد و یا حتی برترین شمشرهای تاریخ بازی های رایانه ای.

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

فقط یک فاینال فانتزی باز میدونه دقیقا این نوع مبارزه یعنی چی

تا به امروز عناوین مختلفی از این سری را در مقالات ۱۰ برتر قرار داده ایم که اغلب شامل دو بازی برتر سری یعنی نسخه هفتم و نسخه دهم بوده اند. اما این فرنچایز عناوین بی نظیر دیگری هم دارد که بتوانیم در این مقالات قرار دهیم. مخصوصا اکنون که صحبت از محتوای بسیار زیاد و باکیفیت است. بازی Final Fantasy XII یکی پرمحتواترین بازی های تاریخ و یکی از بهترین عناوین فاینال فانتزی است که برای مطلب امروز به عنوان نماینده این سری انتخاب شده است. Final Fantasy XII بین تمامی عناوین فاینال فانتزی بیشترین محتوای گیم پلی را داراست و البته کیفیت این محتوا نیز فوق العاده است. بد نیست تا ابتدا این عنوان را برای شما معرفی کنیم. Final Fantasy XII عنوانیست در ژانر RPG که توسط Square Enix ساخته شد و این کمپانی آن را انحصارا برای پلتفرم PlayStation 2 در سال ۲۰۰۶ منتشر نمود. البته در نسل هشتم نیز این بازی از طریق قابلیت تجربه بازی های پلی استیشن ۲ برای دارندگان پلی استیشن ۴ نیز در دسترس قرار گرفت.

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

نمیدونم این ژاپنی ها چه علاقه ای به کدوهای آتشین پرنده دارن؟!!

Final Fantasy XII در زمان انتشار خود و البته در طول تاریخ بازی های رایانه ای یکی از بی نظیر ترین عناوین از لحاظ کمیت و کیفیت محتوا و همین طور یکی از چشم نواز ترین بازی هایی بوده است که منتشر شده و حتی هنوز هم سیستم ماموریت های بی نظیر و بسیار جذاب این بازی کهنه نشده است و از خیلی از بازی های روز لذتبخش تر است. دنیای بازی Final Fantasy XII بسیار وسیع و زیبا طراحی شده بود و انواع و اقسام ماموریت های اصلی و فرعی که هر کدام داستان خود را داشته اند در گوشه گوشه نقشه این بازی در اختیار بازیبازان قرار گرفته اند. Final Fantasy XII بعد از انتشار از لحاظ بازخوردها چه از سوی منتقدین و چه از سوی بازیبازان، بسیار موفق عمل کرد و از مجموع نقد ها و امتیازات مختلفی که کسب کرد، نهایتا موفق شد تا امتیاز متای فوق العاده عالی ۹۲/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد که نشان دهنده یک عنوان شگفت انگیز است.در انتها بایستی بگویم که بدون هیچ تردیدی، بازی Final Fantasy XII یکی از پرمحتواترین بازی های تاریخ است و در مقایسه با دیگر بازی ها، خیلی بیشتر از قیمتی که برای آن هزینه کرده اید، محتوا برای شما به همراه دارد. Final Fantasy XII در لیست ما از پرمحتواترین بازی ها در بخش تک نفره، با شایستگی در رتبه ششم قرار می گیرد.

۵ – Grand Theft Auto V  

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

Grand Theft Auto V

سازنده:  Rockstar

ناشر: Rockstar Games

ژانر:  Action-adventure Open World

پلتفرم مقصد: PlayStation 4, PlayStation 3, Xbox One, Xbox 360, Microsoft Windows

سال انتشار: ۲۰۱۳

امتیاز متا: ۹۷/۱۰۰

اصلا مگر می شود که صحبت از محتوای بالا مظرح باشد و نام راک استار و GTA مطرح نشود؟ اصلا بهتر است بگوییم مگر می شود که لیستی از برترین ها در حال نوشته شدن باشد و نامی از راک استار و عناوین آن به چشم نخورد؟ خیر دوستان، خوب می دانید که ممکن نیست. راک استار از آن معدود کمپانی های شاهکار ساز مانند ناتی داگ است که گویا که بلد نیستند چیزی جز شاهکار بسازند!  بین تمام شاهکارهای راک استار بی شک گل سرسبد آن ها سری عناوین Grand Theft Auto  است که با هر شماره، دنیا را به تسخیر خود در آورده است و با جدیدترین شماره خود یعنی نسخه پنجم و معرفی بخش شاهکار آنلاین این بازی، رکورد فروش در تمام حوزه های مدیا و سرگرمی از هالیوود گرفته تا… را زد و لقب پرفروشترین مدیای دنیا را از آن خود کرد. البته اکثریت قریب به اتفاق عناوین این فرنچایز بی نظیر به مانند نسخه پنجم، بسیار بسیار موفق بوده اند و همان طور که قبلا نیز خدمت شما عرض کرده ام وقتی به لیست فروش بازی ها نگاه می کنیم می بینیم که مثلا نسخه پنجم این سری بعد از ۴ سال هنوز بین پرفروش ترین بازی های کشورهای مختلف است که این واقعا عجیب و شگفت انگیز است. از نظر محتوا هر کدام از بازی های جی تی ای می توانستند در لیست قرار بگیرند اما به خاطر کیفیت محتوای نسخه پنجم و نسل هشتمی بودن آن (که باعث شده تا محتوای بسیار زیاد بازی، فوق العاده غیر تکراری و شگفت انگیز با جلوه های بصری عالی باشد) در این لیست Grand Theft Auto V را انتخاب کرده ایم.

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

بفرمایید… اینم شلیک ماشین از اسلحه!!!

Grand Theft Auto V  از آن بازی های تاریخ ساز است که تا ابد در یاد ها و خاطره ها جاودانه خواهد بود. GTA V عنوانیست در ژانر Action-adventure Open World که مانند همیشه توسط Rockstar ساخته شد و این کمپانی بزرگ آن را برای پلتفرم های PlayStation 3 و Xbox 360 در سال ۲۰۱۳ منتشر نمود. بعد از یک سال نسخه های PlayStation 4 و Xbox One بازی نیز عرضه شدند و سژس در سال ۲۰۱۵ این شاهکار بی بدیل برای Microsoft Windows نیز منتشر گردید. Grand Theft Auto V مصداق بارز یک بازی بدون نقص بود و در هر زمینه ای که فکرش را بکنید یک الگو برای بازیسازان مخصوصا در سبک جهان آزاد و سندباکس محسوب می شد. همه چیز در این عنوان در بالاترین سطح کیفیت قرار داشت و اوج لذت ممکن از یک بازی را به بازیبازان منتقل می کرد. بازی در همه زمینه ها از تیراندازی و گان پلی گرفته تا داستان و گرافیک و صداگذاری و موسیقی و …. بی نظیر بود و مبارزات بسیار جذابی را برای ما رقم زد و از همه مهم تر این که مقدار محتوای شگفت انگیزی داشت که می توانست ساعت ها و هفته ها و ماه ها شما را به خود مشغول کند و تازه این فقط بخش داستانی این عنوان بود. بخش آنلاین بازی که دیگر برای خودش دنیایی جداست و محتوای آن، سال ها و سال ها می تواند کاری کند که شما از این بازی دلزده نشوید. GTA V بعد از انتشار از لحاظ بازخوردها چه از سوی منتقدین و چه از سوی بازیبازان، بی نظیر عمل کرد و بارها و بارها از سوی مراجع و منابع و افراد معتبر حوزه بازی های رایانه ای مورد تحسین قرار گرفت.

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

این هم جی تی ای اول شخص واسه کال او بازا و بتل بازا…

این بازی شاهکار از مجموع نقد ها و امتیازات مختلفی که کسب کرد، نهایتا موفق شد تا امتیاز متای ۹۷/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد که واقعا امتیازی شگفت انگیز و باورنکردنی است (البته نه برای یک بازی GTA) و توانست تا نامش را به عنوان یکی از برترین بازی های تاریخ برای همیشه ماندگار کند. عناوین Grand Theft Auto همواره از نظر تجاری و محبوبیت و امتیازات موفق بوده اند و توانسته اند حس و حال قرار گیری در زندگی یک گانگستر واقعی را به بازیباز منتقل می کند آن هم بدون هیچ سانسوری و به صورت کاملا واقع گرایانه که بازیبازها هیچ گاه نمی توانند در دنیای واقعی تجربه کنند. گانگسترها آدم می کشند، پلیس می کشند، قاچاق می کنند و … که همه این موارد در بازی های این سری وجود دارد. در انتها باید اشاره کنیم که بازی GTA V علاوه بر این که یکی از برترین بازی های تاریخ است، یکی از بهترین عناوین از لحاظ مقدار محتوا در  بخش تک نفره نیز هست و در واقع باید گفت در مقایسه با دیگر بازی ها، خیلی بیشتر از قیمتی که برای آن هزینه کرده اید، ارزش دارد و ساعت ها و ساعت ها محتوای جذاب و بی نظیر را با سخاوت تمام، در اختیار بازیباز قرار می دهد. GTA V در لیست ما از پرمحتواترین بازی در بخش تک نفره، با شایستگی در رتبه پنجم قرار می گیرد.

۴ –  Fallout 3

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

Fallout 3

سازنده:  Bethesda Softworks, Bethesda Game Studios

ناشر:  Bethesda Softworks

ژانر:  Action RPG

پلتفرم مقصد:  Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3, Microsoft Windows

سال انتشار:  ۲۰۰۸

امتیاز متا:  ۹۳/۱۰۰

در سال ۱۹۸۸ عنوانی زیبا به نام Wasteland الهام بخش خلق یکی از بزرگترین فرنچایزهای نقش آفرینی تاریخ به نام فال آوت شد و حتی به احترام آن، دنیای بازی فال آوت هم Wasteland نام گرفت و به نوعی سری فال اوت یک دنباله معنوی برای بازی Wasteland محسوب می شد. سری عناوین فال آوت یک فرنچایز نقش آفرینی شوتر با تم post-apocalyptic Retro-futuristic هستند که اولین بار توسط Interplay Entertainment خلق شد. سری فال اوت وقایع چندین سال بعد از انفجار هسته ای در آمریکا را نشان می دهد و داستان امید انسان به بقا و دست و پا زدن او برای نجات نوع خود در یک دنیای وحشی پر از هیولاهای جهش یافته و غارتگران و قاتلین بی رحم را نشان می دهد. در این سری می توانید هم بازی را از دید اول شخص و هم سوم شخص دنبال نمایید که البته به نظر می رسد زاویه اول شخص پایه اصلی ساخت این سری محسوب می گردد زیرا که بازی در این حالت بسیار خوش دست تر از زاویه سوم شخص است، درست مانند سری الدر اسکرولز. همان گونه که قبلا نیز خدمت شما عرض کرده ام “از سری عناوین فال آوت تاکنون ۸ بازی منتشر شده است که شامل ۵ نسخه اصلی (۴ بازی شماره دار و فال آوت نیووگاس) و ۳ بازی اسپین آف با نام های Fallout Tactics: Brotherhood of Steel در سال ۲۰۰۱، Fallout: Brotherhood of Steel در سال ۲۰۰۴ و Fallout Shelter در سال ۲۰۱۵ می باشند.

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

به ابدیت پیوست یعنی…

تمامی عناوین این سری جزو تحسین شده ترین بازی های نقش آفرینی تاریخ هستند و موفق ترین آن ها بدون شک بازی سوم این سری در نسل هفتم است.” از لحاظ محتوا و کیفیت آن نیز نسخه سوم این سری برترین است و در لیست ما نیز به عنوان نماینده فرنچایز فال آوت قرار گرفته است. Fallout 3 عنوانی بود در ژانر Action RPG که توسط Bethesda Softworks و Bethesda Game Studios ساخته شد و Bethesda Softworks آن را برای پلتفرم های Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3 و Microsoft Windows در سال ۲۰۰۸ منتشر نمود. نسخه سوم بازی در سال ۲۰۰۸ به عنوان بازی سال ای جی ان شناخته شد و جوایز بی نظیری را مانند Xbox 360 Game of the Year و Best RPG را نیز کسب کرد و سرانجام با متای فوق العاده ۹۳/۱۰۰ به کار خود پایان داد.  همواره وقتی صحبت از یک بازی کامل با محتوای فوق العاده بالا و با کیفیت می شود خیلی از ما یاد سبک نقش آفرینی و سپس فرنچایز فال آوت و در راس آن، Fallout 3 می افتیم که معنای واقعی محتوای بسیار بسیار زیاد با کیفیت بی نظیر است. الحق و الانصاف سازندگان Fallout 3 در بتزدا و در راس آن‌ها تاد هاوارد موفق شده‌اند عنوانی را بسازند و منتشر کنند که ساعت‌ها محتوای عالی و عمیق را خالصانه و صادقانه در اختیار ما قرار می‌دهد و به بهترین شکل ما را سرگرم می‌کند.

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

یکی از خفن ترین و با ابهت ترین زره های تاریخ بازی ها

از تاثیر عمیق انتخاب‌ها گرفته تا مبارزات عالی بازی و شخصی‌‌سازی فوق‌العاده آن، همه و همه به شکلی بهینه در بازی پیاده شده‌اند و آماده هستند تا ما را در دنیای آخرالزمانی و بی‌رحم Wateland رها کنند. دنیایی که گویی در آن دیگر اثری از عاطفه و مهر و محبت باقی نمانده و رفتارها حالتی حیوانی و تنها بر اساس غریزه بقا پیدا کرده است. Fallout 3 بعد از انتشار از لحاظ بازخوردها چه از سوی منتقدین و چه از سوی بازیبازان، فوق العاده موفق عمل کرد و از مجموع نقد ها و امتیازات مختلفی که کسب کرد، نهایتا موفق شد تا امتیاز متای شگفت انگیز ۹۳/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد که نشان دهنده یک عنوان شاهکار است. Fallout 3 کاملا این توانایی را داشت که نه تنها هفته‌ها، بلکه ماه‌ها علاقمندان را سرگرم کند. البته با ۵ بسته‌ الحاقی فوق العاده ای که این بازی دارد حتی می‌تواند تا یکی دو سال به بازی اصلی و هر روزه شما در کنسول یا رایانه‌های شخصی‌ تبدیل شود و شما را غرق در خود کند. همان طور که می دانید نسخه چهارم این سری نیز بعد از ۷ سال انتظار از نسخه سوم، در سال ۲۰۱۵  برای نسل هشتم منتشر گردید و موفق شد تا بازخوردهای عالی را نیز کسب نماید و در لیست ۵ بازی کاندید بازی سال در مراسم گیم اواردز ۲۰۱۵ نیز قرار گرفت. پر واضح است که بازی Fallout 3 یکی از برترین عناوین تاریخ از لحاظ مقدار محتوا در  بخش تک نفره است و ساعت ها و ساعت ها محتوای جذاب به بازیباز هدیه می دهد. Fallout 3 در لیست ما از پرمحتواترین بازی در بخش تک نفره در رتبه چهارم قرار می گیرد.

۳- Dark Souls II Scholar of the First Sin

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

Dark Souls II Scholar of the First Sin

سازنده:   From Software

ناشر: Bandai Namco Games

ژانر:  Action RPG

پلتفرم ها: PlayStation 3, Xbox 360, Microsoft Windows, PlayStation 4, Xbox One

سال انتشار:  ۲۰۱۵

امتیاز متا: ۹۱/۱۰۰

حساب دفعات و تعداد مقالاتی که برای سری سولز و بازی های میازاکی به رشته تحریر در آورده ام دیگر از دستم در رفته است. همه گفتنی ها را در خصوص این سری گفته ایم اما باز هم جای برای صحبت وجود دارد. فرنچایز Souls با خالق توانمندش آقای Miyazaki، از همان ابتدا و از زمانی که بازی Demon’s Souls ساخته شد پای در مسیر افسانه شدن نهاد و با هر نسخه که از این عناوین منتشر شد، شاهد پیشرفت بودیم و آرام آرام این سری تبدیل به یکی از تاثیرگذار‌ترین، پرطرفدارترین و جذاب‌ترین فزنچایز‌های سبک اکشن نقش‌آفرینی شد و امضای خاص خود را بر این صنعت بر جای گذاشت. در واقع همان طور که قبلا خدمت شما عرض کرده بودم سری souls مفهوم “مرگ” در یک بازی ویدئویی را تغییر داد و آن را به مفهومی حتی شیرین که باید از آن هر بار درس گرفت تبدیل کرد. Dark souls سختی و چالش را در بازی‌های رایانه ای تبدیل به یک “ارزش” کرد که نه تنها عاملی بازدارنده برای بازیباز نیست بلکه کاملا نقشی تشویق کننده و پیش برنده را برای وی بازی می کند. سری Dark souls از لحاظ مقدار و کیفیت محتوا به ما نشان داد که یک بازی می‌تواند به قدری شاهکار باشد که حتی اگر در آن بارها و بارها و بارها کشته شوید و با یک باس شاید ۵۰ بار مبارزه کنید، باز هم چنان عاشق آن شوید که ۱۰ بار آن را به پایان برسانید و هرگز خسته نشوید. در بین عناوین سری سولز که شامل ۴ بازی هستند (دیمونز سولز و ۳ نسخه دارک سولز) بالاترین امتیاز متای کسب شده متعلق به عنوان Dark Souls II است که امتیاز متای ۹۱/۱۰۰ را در اختیار دارد و البته با بسته های الحاقی اش ارزش آن بسیار هم بالاتر می رود.

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

اینا رو می بینم به جای این که یاد سختیش بیافتم، بیشتر دلم می خواد بگم “ای جوووونم… تو بزن بکش منو اصلا”!!!

البته باید اشاره کنیم که هر ۴ بازی این سری امتیازات بسیار بالایی دارند و هرگز شاهد یک بازی معمولی و حتی خیلی خوب هم در سری سولز نبوده ایم و هر ۴ بازی در حد یک شاهکار در زمان خود بوده و هستند. تمامی بازی های سری سولز از لحاظ محتوا و کیفیت محتوا بی نظیر هستند و می توانند کاری کنند تا صدها ساعت آن ها را تجربه نمایید و هرگز احساس خستگی هم نکنید. اما اگر بخواهیم بین این ۴ عنوان یک بازی را که نسبت به بقیه دارای محتوای کامل تر و طولانی تری است قطعا باید به عنوان Dark Souls II Scholar of the First Sin اشاره کنیم که در واقع نسخه نسل هشتمی بازی دارک سولز ۲ به حساب می آید، با این تفاوت که هر ۳ دی ال سی بی نظیر و طولانی Crown of the Kings را نیز در خودش دارد و تبدیل به کامل ترین بازی این سری شده است و بیشترین تعداد باس فایت ها و محتوای جدید را در اختنیار بازیباز قرار می دهد. Dark Souls II Scholar of the First Sin به مانند عناوین قبلی خود عنوانیست در ژانر Action RPG که توسط From Software ساخته شد و Bandai Namco Games آن را برای پلتفرم های PlayStation 3, Xbox 360, Microsoft Windows, PlayStation 4 و Xbox One در سال ۲۰۱۵ منتشر نمود تا بازیبازان نسل هشتم نیز بتوانند از تجربه شاهکار بی نظیر دارک سولز ۲ به همراه دی ال سی های ۳ گانه بسیار پرمحتوا و ارتقای گرافیکی و البته بازی کردن با ۶۰ فریم بر ثانیه لذت نابی ببرند.

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

از اون حمله های لعنتی که معمولا یه ضرب می کشه…

Dark Souls II Scholar of the First Sin به مانند تمامی بازی های این فرنچایز و عنوان اصلی Dark Souls II در نسل هفتم، در تمام زمینه‌ها از دنیای بازی گرفته تا دشمنان و باس‌ها، طراحی مراحل و محیط، مبارزات و باس فایت ها و … یک شاهکار تمام عیار بود و تازه تمام این نکات مثبت را با نرخ فریم ریت ۶۰ که در نسل هشتم برای بازی به اجرا در آمده بود، ترکیب نمایید تا متوجه لذت تجربه این بازی بی نظیر شوید. بازی اصلی و نسل هفتمی Dark Souls II عنوانی بود که بعد از انتشار از لحاظ بازخوردها چه از سوی منتقدین و چه از سوی بازیبازان، خیلی موفق عمل کرد و از مجموع نقد ها و امتیازات مختلفی که کسب کرد، نهایتا موفق شد تا امتیاز متای ۹۱/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد که نشان دهنده یک شاهکار است. نسخه نسل هشتمی این بازی یعنی Dark Souls II Scholar of the First Sin هم بعد از عرضه توانست تقریبا جا پای بازی اصلی بگذارد و امتیاز متای ۸۹/۱۰۰ را کسب نمود. هیچ شک و شبهه ای نیست که بازی Dark Souls II Scholar of the First Sin یکی از برترین عناوین از لحاظ مقدار و کیفیت محتوا در تاریخ بازی های رایانه ای است و خیلی بیشتر از قیمتی که برای آن هزینه کرده اید، برای شما محتوای ناب به همراه دارد. Dark Souls II Scholar of the First Sin در لیست ما از پرمحتواترین بازی در بخش تک نفره، با شایستگی در رتبه سوم قرار می گیرد.

۲-  The Witcher 3: Wild Hunt

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

The Witcher 3: Wild Hunt

سازنده:  CD Projekt Red

ناشر: CD Projekt

ژانر:  Action RPG

پلتفرم ها: Xbox One ,Microsoft Windows ,Playstation 4

سال انتشار:  ۲۰۱۵

امتیاز متا: ۹۴/۱۰۰

The Witcher 3 Wild Hunt… هنوز که هنوز است وقتی نام این بازی می آید مو به تنم سیخ می شود و واقعا در دلم به سازندگان این شاهکار درود می فرستم. البته نسخه های اول و دوم Witcher نیز در زمان خود چیزی فراتر از فوق العاده بودند و هر کدام در دوره خود تاریخسازی کرده اند اما به واقع گل سرسبد این فرنچایز قدرتمند، نسخه سوم آن است که برترین و با کیفیت ترین حسن ختامی است که می توان برای پایان دادن به یک ۳ گانه تصور کرد. در دوره ای که بازی های چند ساعته هم کشش لازم برای به انتها رساندن را در ما ایجاد نمی‎ کنند و محتوای باکیفیتی ندارند، عناوینی مثل Witcher 3 به مانند گوهری درخشان و کمیاب هستند و گاها با بیش از ۲۰۰ ساعت گیم‎ پلی و محتوای ناب، ما را وادار به دوباره یا سه باره تمام کردن بازی نیز می کنند. The Witcher 3: Wild Hunt عنوانیست در ژانر Action RPG که مانند ۲ بازی قبلی توسط استودیو لهستانی CD Project Red ساخته شد و کمپانی Rockstar آن را برای پلتفرم های Xbox One ,Microsoft Windows و Playstation 4  در سال ۲۰۱۵ منتشر نمود. بازی از لحاظ طراحی هنری و گرافیک در سطح بسیار بسیار بالایی قرار دارد و وقتی با گرالت در محیط بازی قدم می زنید تنها به لباس وی و جزئیاتی که در طراحی آن به کار رفته است دقت کنید تا متوجه کیفیت گرافیکی بازی شوید. بافت ها و تکسچرهای موجود در دنیای بازی همگی در اوج کیفیت قرار دارند آن هم در چنین عنوانی با دنیایی بسیار بزرگ و وسیع، که این طراحی بازی را بیشتر از قبل ارزشمند می سازد. همچنین بازی Witcher 3: Wild Hunt عنوانی است پر از تصمیمات تاثیرگذار که در واقع بر پایه‎ی تصمیمات شما و عواقب آن‎ها بنا شده است. تصمیماتی اغلب خاکستری که شما را به فکر کردن مجبور می‎کنند و در پایان منجر به شکل گیری ۳۶ پایان مختلف در بازی خواهند شد و باید با نتیجه تصمیماتی که در جای‎جای بازی گرفته اید روبرو شوید.

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

خداوندا این چه رحمتی بود که بر ما نازل کردی… تا ابد شکرگذارتم واسه ویچر ۳

گیم پلی بازی پر از سیستم‎های مختلف و متنوع مبارزه و … است و در عین سادگی و در دسترس بودن، پیچیدگی‎های بسیاری نیز دارد که بسیاری از آن‎ها را خود بازی به شما آموزش می دهد ولی یادگیری بسیاری را نیز به عهده خود شما می گذارد تا با آزمون و خطا آن‌ها را فراگیرید. استفاده از سیستم‎ها و تاکتیک‎های مختلف مبارزات و … به خصوص در درجات بالای سختی بازی بسیار حیاتی هستند و در واقع برای آگاهی هر چه بیشتر از زحمتی که سازندگان برای سیستم مبارزات این بازی کشیده اند باید بازی را با درجات سختی بالاتر از Normal انجام دهید تا طعم واقعی مبارزه با تاکتیک و استراتژی‎های مختلف را بچشید و دریابید که مبارزات در این عنوان بسیار فراتر از یک بازی Hack and Slash ساده هستند.  باید گفت این بازی به واقع هیچ گونه نقصی ندارد و مخصوصا بعد از آپدیت های منتشر شده برای آن که تعدادی باگ ها و ایرادات گرافیکی را رفع کرد. بازی The Witcher 3: Wild Hunt معنای یک “شاهکار محض” است، چه از لحاظ هنری، فنی، گیم پلی، موسیقی، صداگذاری، داستان، تصمیم گیر و انتخاب، ماموریت های جانبی. عنوانی که حتی یک لحظه هم نمی توانید از آن چشم بردارید و نه تنها تا چندین وقت بعد از بازی کردن آن در یادتان می ماند و به آن فکر می کنید، بلکه تا آخر زندگی تان نیز این شاهکار جادویی را از یاد نخواهید برد و شاید هر مدت یکبار به سراغ آن بروید و دوباره بازی را تجربه نمایید. مخصوصا با دو بسته الحاقی بی نظیری که برای بازی با نام های Hearts of Stone و Blood and Wine منتشر گردید که هر کدام شاید از بازی اصلی هم زیباتر بودند و به اندازه یک بازی کامل، گیم پلی و ماموریت و موارد جدید در خود داشتند.

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

یاد این مبارزه نفس گیر بخیر… ویچر عاشقتم.. فقط به صورت کلی میتونم بگم دیگه… اسم نمیتونم بیارم!!

The Witcher 3: Wild Hunt بعد از انتشار از لحاظ بازخوردها چه از سوی منتقدین و چه از سوی بازیبازان، بی نظیر و باورنکردنی عمل کرد و بارها و بارها از سوی مراجع و منابع و افراد معتبر حوزه بازی های رایانه ای مورد تحسین قرار گرفت. این بازی شاهکار از مجموع نقد ها و امتیازات مختلفی که کسب کرد، نهایتا موفق شد تا امتیاز متای ۹۴/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد که واقعا امتیازی شگفت انگیز است و توانست تا لقب برترین بازی سال ۲۰۱۵ را به خود اختصاص دهد. The Witcher 3: Wild Hunt از لحاظ مقدار و کیفیت و تنوع محتوا واقعا ستودنی است و می تواند کاری کند تا شما مدت ها و مدت ها بدون توجه به ساعت و گذشت زمان در دنیای بی نظیر و بسیار وسیع بازی با تعداد بسیار بسیار زیادی فعالیت مختلف برای انجام دادن گشت و گذار کنید و هیولا بکشید و کارت بازی کنید و کارآگاه شوید و … عناوینی به مانند سری Witcher به معنای واقعی کلمه در بردارنده مفهوم احترام به مصرف کننده هستند و گیمر از ذره‎ ذره پولی که برای خرید آن خرج کرده است با تمام وجود راضی و خشنود است. هفته ‎ها و شاید ماه ‎ها سرگرم کردن یک گیمر کار آسانی نیست که از عهده هر بازی یا هر بازی ‎سازی بر آید. در مجموع بایستی اذعان داشت که بازی The Witcher 3: Wild Hunt علاوه بر این که یکی از برترین بازی های تاریخ (برترین بازی کل تاریخ برای بنده) است، یکی از بهترین عناوین از لحاظ مقدار و کیفیت محتوا  نیز هست و در لیست ما از پرمحتواترین بازی در بخش تک نفره، با شایستگی در رتبه دوم قرار می گیرد که البته هیچ گونه کم و کسری برای قرار داشتن در جایگاه نخست نیز ندارد و بازی اسکایریم را به احترام قدمت و اصالت بیشتر فرنچایز الدار اسکرولز در جایگاه نخست قرار داده ایم.

۱ –  The Elder Scrolls V: Skyrim

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

The Elder Scrolls V: Skyrim

سازنده:  Bethesda Game Studios

ناشر:  Bethesda

ژانر:  Action RPG  

پلتفرم مقصد:  Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3, Xbox 360, Microsoft Windows

سال انتشار:  ۲۰۱۱

امتیاز متا: ۹۶/۱۰۰ 

Bethesda Game Studios که یکی از بزرگترین و معتبرترین کمپانی های بازیسازی و نشر در دنیای بازی های رایانه ای به حساب می آید، دو فرنچایزی  را در اختیار دارد که  می توان گفت پرمحتواترین فرنچایزهای نقش آفرینی تاریخ هستند و در همین ۴ شماره اول لیست ما نیز به چشم می خورند. فرنچایزهای بی نظیر Fallout و همین طور The Elder Scrolls که هرکدام طرفداران بیشماری در دنیا دارند و جزو پرمحتواترین و با کیفیت ترین عناوین نقش آفرینی تاریخ قلمداد می شوند. سری عناوین بسیار پرطرفدار و قدرتمند The Elder Scrolls یا “کتیبه بزرگان” در طول تاریخ هر گونه افتخاری که شما فکرش را بکنید کسب کرده است و از بازی سال گرفته تا ایجاد انقلاب در سبک نقش آفرینی و فروش بی نظیر و امتیاز متای فوق العاده و … همه و همه در پرونده پر افتخار این سری دیده می شود. فرنچایزی که برترین و قدرتمندترین فرنچایز Bethesda محسوب می شود و تاکنون بیش از ۴۰ میلیون نسخه در سراسر دنیا فروش داشته اند که واقعا رقم فوق العاده ای است و نشان از بزرگی و عظمت و البته محبوبیت این فرنچایز در بین بازیبازان در دنیا دارد. سری The Elder Scrolls در سال ۱۹۹۴ با بازی The Elder Scrolls: Arena به دنیای بازی های رایانه ای معرفی شدند و در طول سال ها خود را به عنوان یکی از ۲-۳ فرنچایز برتر تاریخ نقش آفرینی به دنیا شناساندند. نقطه عطف این فرنچایز با بازی The Elder Scrolls IV: Oblivion در سال ۲۰۰۶ بود که انقلابی را در سبک نقش آفرینی ایجاد کرد و مورد تحسین بازیبازان و منتقدان قرار گرفت و متای بی نظیر ۹۴ را نیز به خود اختصاص داد. بعد از انتشار The Elder Scrolls IV: Oblivion و موفقیت فوق العاده آن، بسیاری منتظر بودند تا ببینند نسخه پنجم این سری بزرگ چگونه خواهد شد و خوشبختانه The Elder Scrolls V: Skyrim تمام طرفداران و سازندگان بازی را روسفید کرد و تبدیل به یکی از برترین بازی های تاریخ شد.

 

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

اذیت کنی اینجوریه ها!!!

 The Elder Scrolls V: Skyrim عنوانیست در ژانر Action RPG که توسط Bethesda Game Studios ساخته شد و Bethesda Softworks در سال ۲۰۱۱ آن را برای پلتفرم های PlayStation 3, Xbox 360 و Microsoft Windows منتشر گردید. در نسل هشتم و در سال ۲۰۱۶ بود که نسخه بازسازی شده این بازی بی نظیر برای کنسول های PlayStation 4 و Xbox One نیز عرضه گردید. یک سال بعد نیز نسخه نینتندو سوییچ این عنوان به همراه نسخه پشتیبانی کننده از هدست واقعیت مجازی پلی استیشن وی آر منتشر شدند. در عناوین سری The Elder Scrolls همواره شاهد کامل ترین محتوا و بزرگ ترین نقشه ها برای گشت و گذار و تعداد بسیار زیادی ماموریت ها و فعالیت های مختلف و متنوع بوده ایم که سبب شده است تا بازی های الدر اسکرولز تبدیل به یکی از پرمحتواترین فرنچایزهای تاریخ شوند. در این بین قطعا بازی Skyrim حرف اول را می زند و واقعا اگر بخواهیم بگوییم کدام بازی در دنیا وجود دارد که به نسبت قیمتش محتوایی چندین برابر آن هم با حداکثر کیفیت ممکن و جذابیت را در اختیار بازیباز قرار می دهد، بدون شک پاسخ Skyrim است که باید گفت پرمحتواترین عنوانی است که تاکنون دیده ایم. البته شاید بازی هایی باشند که از نظر ساعت بازی کردن طولانی تر باشند اما از نظر مقدار محتوای مفید و فعالیت های متنوع و کیفیت محتوا در مجموع هیچ بازی در سطح Skyrim قرار ندارد (غیر از ویچر ۳ که آن هم در همین سطح است از لحاظ مقدار محتوای مفید).

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

داداش من خودم اژدها زاده ام.. واسه من این ادا اطوارا رو در نیار!!

در اسکایریم به معنای کامل، همه چیز از ریزترین جزییات تا المان های اصلی، شگفت انگیز و جذاب است و در نهایت تک تک همین بخش های کوچک و جزییات هستند که با هم جمع شده اند و شاهکاری را به نام اسکایریم خلق کرده اند که بارها و بارها نمره کامل می گیرد و بازی سال می شود و همواره از آن به عنوان یکی از برترین عناوین تاریخ یاد می شود. The Elder Scrolls V: Skyrim بعد از انتشار از لحاظ بازخوردها چه از سوی منتقدین و چه از سوی بازیبازان، بی نهایت موفق عمل کرد و از جانب تقریبا تمامی وبسایتها و منابع معتبر به عنوان بازی سال ۲۰۱۱ نیز انتخاب شد و از مجموع نقد ها و امتیازات مختلفی که کسب کرد، نهایتا موفق شد تا امتیاز متای رویایی ۹۶/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد که نشان دهنده یک شاهکار بی بدیل است. به امید آن که شاهد معرفی نسخه جدیدی از این سری محبوب و بزرگ باشیم و بار دیگر بتوانیم در دنیای فوق العاده و عظیم سری الدر اسکرولز یک ماجراجویی بزرگ دیگر را تجربه نماییم. در نهایت باید اذعان داشت که بدون هیچ شک و شبهه ای، بازی The Elder Scrolls V: Skyrim برترین بازی تاریخ از لحاظ مقدار و کیفیت محتوا در  بخش تک نفره است و در واقع باید گفت در مقایسه با هر بازی دیگری محتوای بیشتر و متنوع تری را در اختیار شما قرار می دهد. The Elder Scrolls V: Skyrim در لیست ما از پرمحتواترین بازی در بخش تک نفره، در جایگاهی که شایسته آن است یعنی جایگاه نخست قرار می گیرد، هر چند که این بازی در هر لیستی که نامش مطرح باشد جایگاه نخست آن را به خود اختصاص می دهد.

 

Alireza

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا
خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا
خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا
خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا
خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • مازیار گفت:

    خیلی ممنونم ازجناب آقابابایی بابت مقاله.انتخاب هاتون عالی بودن برای من بهترین بازی ها تواین لیست۱-اسکایریم۲-ویچر۳ وهمین طور دارک سولز۲ هستش.

  • Saman_hk گفت:

    مقاله فوق العاده ای بود،درود به استاد آقابابایی بزرگ.
    کاملا با لیست موافقم.
    حقیقتا فانتوم پین چنان تاثیری روی من گذاشت که هنوز هم درد فانتوم ونوم اسنیک و افسردگی ناشی از اون رو درونم حس میکنم.

  • ........ گفت:

    بسیار زیبا بود.
    از بین عناوین بالا من فنتوم پین رو بازی کردم که واقعاً یکی از بهترین تجارب گیمینگم بود. فوق العاده لذت بخش بود برا من. اما فال آوت……می‌تونم بگم خاطره ساز ترین بازی زندگیم که تا عمر دارم فراموشش نخواهم کرد. تا عمر دارم.
    اسکایریم رو وقتی برای اولین بار بازی کردم فقط می‌تونم بگم وقتی پا شدم ساعت ۳ صبح بود و من حیران از اینکه چقدر زود گذشت….چقدر!
    اما اینکه توی یک محیطی که بیشتر شبیه غسال خونست، دیوارهایی که خاک ماتم پاشیدن انگار روشون، کشتن دشمنان تکراری، در نگاه اول غریب به نظر میاد اما صدای خش خشی که با فرود آمدن هر ضربه شمشیر به بدن npc ها توی دارک سولز به دست میاد، لذت غریبی داره که فقط یک سولز باز حرفه‌ای می‌فهمه. کسی دارک سولزوزیر دهنش مزه بده، طوری میشه که همیشه یک نسخه از بلاد یا سولز رو توی قفسه نگه میداره که هر وقت ((قند روحش)) اومد پایین بره دوباره بازیش کنه…..
    اما ویچر…..نه تنها استاندارد های بازی ها رو عوض کرد، بلکه استاندارد های بازی ((بودن)) رو هم جا به جا کردش. بازی‌ای که هرگز و هرگز تکرار نمیشه و گیم کالتی شده برای خودش.

    • چقدر لذت بردم از نوشتت پوریا جان. دوستای زیادی داشتم که PS4 خریدن و ازم پرسیدم چی بازی کنی
      من یه لیست بازی بهشون می دادم ولی توشون اسمی از Witcher یا Bloodborne نمی آوردم . آخر لیست می گفتم هر وقت اینارو بازی کردی برو سراغ این دو تا بازی. دلیل این امر اینه که من خودم بعد تموم کردن این دو تا بازی خیلی از بازی های دیگه تا مدتی لذت نمی بردم. مثلا اومدم بعد ویچر فار کرای چهار بازی کنم ولی سریع دوباره برگشتم ویچر رو یه بار دیگه ۱۷۰ ساعت بازی کردم و خب این واسه بلادبورنم صادق بود.

    • درود بر شما پوریای عزیز. بسیار ممنونم از لطفت پوریا جان. چقدر زیبا و عالی نوشتی و واقعا از خوندن نظرت خیلی لذت بردم پوریای عزیز. کاملا با احساس نوشتی و مشخصه در نظرت حس نوشتنت. خیلی ممنونم

  • Iran_gamer گفت:

    آقای آقابابایی عزیز دستتون درد نکنه. واقعا مقاله زیبایی بود. این لیست نه تنها ارزشی بالاتر از هزینه شون, بلکه وقت و عمری که روی تک تک شون گذاشتیم رو دارن. اصلا ما با این بازیا زندگی کرده ایم . خندیدیم و حتی گریه هم کرده ایم. چه قدر خوب که حسرت تجربه متال گیر ۵, جی تی اِی ۵, فاینال ۱۲, دارک سولز ۲ , وبچر۳, دراگون ایج اینکویزیشن ,اسکایریم رو نخواهم داشت.عمری باشه مس افکت و زنو رو هم بازی کنیم.

  • pardes گفت:

    اسکایریم یگ بازی بی انتهاست. زندگی است که فقط با مرگ خود ادم تموم میشه.

    مرسی از مقاله تون

  • مقاله عالی بود آقای آقابابایی خسته نباشید. من اصلا کامنتینا نمی ذارم فقط خواستم بگم که موضوع مقاله هاتون و نقد هاتون کاملا در سطح حرفه ای هستن و حرفه ای منظورم سایتای ایرانیه دیگه نیست گرچه اون ها هم کیفیت خوبی دارن حرفه ای منظورم کانال های یوتیوب مثل Gameranx و Downward Thrust هستش. و یه نکته دیگه که من به خاطر پیشنهاد شما سری Dark Souls رو بازی کردم و باید بگم که این سری طرز نگاهم به بازی رو کلا تغییر داد Dark Souls به قدری شاهکاره که اصلا باور کردنی نیست از هر لحاظی که بگیم Dark Souls شاهکاره گیم پلی
    داستان طراحی فقط می خواستم اینو بگم که من به خاطر شما بهترین بازی زندگیم رو بازی کردم و بابت کاری که می کنید از شما متشکرم. ناراحت کننده است که کشورمون صنعت بازی سازی خوبی نداره ولی وجود سایت خوبی مثل گیمفا ناراحتیمون رو کمتر می کنه امیدوارم که این وبسایت هر روز و هر روز به موفقیتش افزوده بشه

    • سلام خدمت شما امیر عزیز. بسیار بسیار ممنونم ازتون. امیر جان واقعا باید بگم از خوندن نظرتون شرمنده شدم و به خودم افتخار کردم که براتون می نویسم. واقعا ممنون که لطف کردید و نظر گذاشتید و اون هم چنین نر زیبا و پر از لطفی که واقعا انگیزه میده برای ادامه راه به من و امیدوارم که لیاقت این مهربانی و محبت شما رو داشته باشم. سعیم رو میکنم که براتون مطلب خوب و جذاب بنویسم همیشه. واقعا از مقایسه ای که فرمودید متشکرم و برام قوت قلب بود امیر عزیز. یک دنیا ممنون
      خدا رو شکر که شما هخ به سمت سولز رفتید و عاشقش شدید. امیرجان دقیقا سولز عوض میکنه نگاه به گیم رو و امکان نداره بری سراغش و عاشقش نشی.
      باعث افتخار ماست که برای شخصی مثل شما می نویسیم که اینقدر فهمیده و با شخصیت و با محبت هستید. گیمفا سایت خودتونه امیر عزیز

  • kojimafan گفت:

    اصلا و ابدا نباید فانتوم پین توی این لیست قرار بگیره
    برای منی که فن سری متالم پر محتواترین متال نسخه های سه و چهار بودند
    فانتوم پین از اول تا اخر به جز شش مرحله مابقی مراحلش همه تکراری بودند تعجب می کنم که جزو بازی های پر محتوا است
    داستان هم ول معطل
    بازی به جای پرداختن به شخیت ونوم اسنیک که دیقا بازی برای اون درست شده می پردازه به یه رابطه عاشقانه مضحک بین اسنیک و کوایت
    بیایید فک کنیم اسلات و میلر نبودن توی داستان چی می شد؟ حتی کوایت هم حذف کنیم چی میشه ؟
    چیزی از محتوای مفید ! داستان کم میشه ؟ نه ولله فقط حشو و زواید کم میشن ، قرار بود بازی بیاد بگه ونوم اسنیک کیه ؟ گری فاکسه ؟ سرباز بیگ باسه ؟
    والا به خدا داستان خدشه ای بهش وارد نمی شد اگه همرو حذف می کردن ،کل کار اسلات و میلر شده بود از توی بی سیم گفتن نکات راهنمایی که یه سرباز عادی هم می تونست انجامش بده و اصلا از شخصیت های اصلی استفاده خوبی نشد
    نکنته مسخره دیگه این که اسنیک عاشق حرف زدن بود دم به دقیقه نظرش رو درباره همه چیز می گفت اونوقت بدلش که به کمک هیپنوتیزم و … درست شده همین ونوم اسنیک رو میگم اصلا یه کلمه حرفم نمی زنه
    این چه وضعشه اخه؟؟؟؟ اسکال فیس وایساده جلوش داره میگه من زبان انگلیسی رو از بین می برم و جهان واس ماس اینم مثل بچه ای که زبونش رو موش خورده لال مونی گرفته لااقل بگو هیچ غلطی نمی تونی بکنی دل من مخاطب خنک بشه
    بگذریم از سکوت های احمقانه ونوم ، تضاد های داستانی ، داستان بی محتوا ، شخصیت های ابکی و بی کاربرد ، گیمپلی خسته کننده و تکراری ، بزرگترین مشکل فانتوم پین احتمالاً جهان باز شدنش بود چیزی که خیلیا میگن نقطه قوت بازیه ولی به شدت باهاش مخالفم
    مادربیس رو ببینید چقدر وسیعه ، ولی عملا ایتمی که باهاش بتونید کار خاصی بکنید نداره فقط میشه توش گشت و گذار کرد و چند مرحله فرعی رو انجام داد که فقط وقت تلف کنیه و بس
    به افغانستان نگاه می کنیم می بینیم فقط مپ رو بیخود بزرگ کردن ، بعضا پیش اومده یه زمین کشاورزی وسیع هیچی توش نیست شما مجبوری پیاده توش راه بری و برسی نقطه a که مرحله شروع بشه
    به ویچر نگاه کنید در حین رسیدن از یه نقطه به نقطه دیگه اونقدر مرحله فرعی و ایتم ها و ایستراگ و مبارزه با دشمنای سر راهی و موزیک های عالی هست که خسته نمیشی و نمیفهمی کی مسیر رو شروع کردی و کی تمومش کردی حتی به خودت میگی ای کاش مسیر رو برگردم دوباره بیام اینجا
    ولی فانتوم پین وقتی بهش فکر می کنم می بینم مپش واقعا لخت و عاری از هر گونه محتوا بود
    کل زوری که کوجیما زد اضافه کردن تعداد زیاد اسلحه و وسیله نقلیه بود تا همه نقاط ضعف بالا رو یه کم لاپوشونی بکنه
    کلام اخر این که
    برای منی که طرفدار پر و پا قرص این سری هستم فانتوم پین بی محتواترین نسخه این سری هست
    با تشکر از نویسنده

    • Sacr1fIces گفت:

      نظرت چون خیلی اسپویلر داشت رو کامل نتونستم بخونم, ولی دوست عزیز این مقاله راجب این نیست که کدوم متال گیر بهتره و کدوم بهتر نیست, حالا بگذریم از همون بحث متا (که برای من واقعا مهم نیست اما امتیازیه به هر حال!) و این حرفا که خودش خیلیه اما واقعا متال گیر سالید ۵ از لحاظ محتوا واقعا خیلی غنی هستش, از گشت و گذار و انجام دادن Side Ops های بازی که بگذریم همون نگه داری از Mother Base خودش ساعت ها وقت میخواد, واقعا بی انصافی و اشتباه هست که این مقاله رو با اینجور نظرات به سمت اشتباهی بکشونی (مثل فن بازی های بی انصافانه و توهین های ناخواسته و ناراحتی که ممکن هست یه نفر در واکنش نظرت انجام بده) و این رو هم واقعا لازم هست بدونی که نظر شخصی شما یا هر کس دیگه ای نشون دهنده واقعیت نیست, قشنگی دنیای بازی به همین هست که هر کسی تجربه خودش رو از هر بازی داره و نمیشه کسی رو پیدا کرد که کاملا تجربه ش شبیه یه نفر دیگه باشه, اگه بازی رو به پایان رسونده بودم بصورت کامل (نصفش رو تقریبا رفتم و لذت بردم تا الانش) میتونستم در زمینه استان بحث کنم باهات ولی واقعا اون جاهایی که راجب به گیمپلی صحبت کردی رو نمیتونم قبول داشته باشم و مطمئنن یک عده ای هم هستن که باهات موافق باشن یا مخالف ولی حالا که دیگه شما نظر شخصیت رو گفتی من هم نظرم رو میگم, این کار شما که ورمیداری بازی ای مثل ویچر ۳ رو با متال گیر سالید ۵ مقایسه میکنی اصلا منصفانه نیست چون اصلا تو یه زمینه نیستن! مادر بیس هم قرار نیست مثل بازی های اوپن ورلد گشت و گذار کنیم توش اصلش Micro-Managment و توسعه دادنش هست, زیاده روی چیزی هست که شدیدا تو نظرت راجب به این بازی میبینم و دلیل اصلیش هم اینه که انتظارت از این بازی هر چیزی بوده جز یه نسخه جدید از متال گیر, همون جور هم که تو مقاله بهش اشاره شد این بازی کاملا شبیه به نسخه های قبلی متال گیر نیست ولی هنوزم یه متال گیر سالید حساب میاد و درش هیچ شکی نیست! سعی کن یه ذره بدون تعصب به این بازی نگاه کنی و انتظار چیز دیگه نداشته باشی چون اینجوری که من میبینم با این نگاهی که به این بازی داشتی واقعا لذتی نبردی و این ناراحت کننده س, از نظر شخصی من هم این بازی بهترین نسخه این سری نیست و احتمال بالا هم وقتی به اتمام برسونمش نظرم همین باشه ولی واقعا نامردی هست که بیام ازش بیخود بد بگم و یه سری ایرادات بازی رو کاملا بولدش کنم و تمام نکات مثبت بازی رو کنار بزارم, امیدوارم کسی ناراحت نشده باشه چون قصدم چیزی جز روشن کردن یه سری قضایا نیست.

      • kojimafan گفت:

        @Sacr1fIces
        میدونم شما هم خیلی با متال ۵ حال کردی و شاید چون نسخه های قبلی رو بازی نکردی این بازی بهترین متال گیر عمرت بوده ، من چرا باید دروغ بگم وقتی سودی برام نداره من طرفدار پر و پا قرص این سری هستم ولی باید نقاط ضعف رو هم بگم نمیشه چشم بسته مثل یه عده فقط تعریف تمجید کرد
        درباره مراحل فرعی که باید بگم از ۲۰۰ و خرده ای ماموریت ۱۰۰ تاش شاید نابود کردن تانک و زره پوش بود ، کجاش تنوعه اخه عزیزم ؟ خیلی هم خسته کننده است ، بازی وقتی قراره بیشتر از ۱۰ ساعت گیمپلی داشته باشه باید برای خسته نشدن مخاطب تدابیری رو بیاندیشه و الا مخاطب احساس می کنه داره وقتش رو هدر میده و حس خوبی بهش دست نمیده
        درباره مقایسه با ویچر متوجه نشدی
        من دارم میگم بازی اپن ورد باید تنوع داشته باشه و وقتی از یه نقطه به نقطه دیگه میری حوصله مخاطب سر نره مثل ویچر مثل gta مثل fallout
        فرقی نمی کنه سبک بازی چیه ، وقتی قراره کلی وقت رو صرف گشت و گذار توی مپ بکنی باید مپ سرگرم کننده باشه حالا میخواد بازی شمشیری در عصر مدیوال باشه یا تیراندازی در عصر مدرن امروزی
        متال گیر توی این زمینه خیلی ضعیف بود
        مشکل این جاست شما بازی رو تموم نکردی تا نصفه رفتی
        درباره مادربیس هم خودت بگو سود عظمت بدون کارایی چیه ؟ یعنی فقط باید با ایدروید دستور ارتقا بدیم ؟ نباید یه ذره محتوای سرگرم کننده باشه ؟ نباید وقتی توی مادربیس هستیم یه چیزی باشه باهاش سرگرم بشیم ؟ من تا پام می رسید به مادربیس سریع درخواست هلیکوپتر و بازگشت به مراحل اصلی رو میدادم چون موندن در مادربیس چیزی برام نداشت و وقت تلف کنی بود و بس
        انتظار من از بازی چیز زیادی نبود ، کوجیما دقیقا عکس انتظار من رو ایجاد کرد ، بعضی وقتا شک می کنم اصلا کوجیما بازی رو کارگردانی کرده باشه ، کات سین های متال ۳ و ۴ رو با ۵ مقایسه کنید
        گیمپلی و باس فایت ها رو نگاه کنید
        همه چیز افت شدید داشتند
        نظر شما محترمه ولی هر کسی از ده فرسخی این سری رد شده باشه میدونه این نسخه چقدر ضعیف تر از قبلیا بود

        • Sacr1fIces گفت:

          عزیز دل من متال گیر های قبلی رو از اون اولیش (۱۹۸۷) تا الانش رو بازی کردم, در مورد اکثر چیز هایی که گفتی نمیگم کاملا غلط هست و من هم کم و بیش همچین احساسی رو داشتم به این ایراداتی که صحبتش رو کردی, ولی بازم شما اگه بخوای همه ی مرحله های فرعی + اصلی بازی رو انجام بدی انقدر طولانی هست که بگیم محتوای بازی خیلی زیاده, در مورد ایرادات کارگردانی و ضعف فنی بازی من خودم شدیدا یه زمانی ناراحت و عصبانی بودم و بخاطر همین تا میتونستم از ویکی پدیای MGS V گرفته تا انواع سایت هارو رو زیر و رو کردم و قانع شدم که چرا اینجوری شد این بازی, اصلی ترین دلیلش هم پول پرستی وحشتناک کونامی هست که گند زد به تمامی پروژه های در دست ساخت کوجیما (MGS V و Silent Hills در اون زمان), برای
          مثال همین دو بخش بودن MGS V (منظورم Ground Zeroes &The Phantom Pain) فقط بخاطر این بود که ساخت این بازی خرج زیادی داشت و مدیر های کونامی اصلا از این وضعیت راضی نبودن و مجبور کردن کوجیما رو که این بازی رو به دو تیکه تقسیم بکنه تا یه پولی هم در بیارن این وسط, کلی سنگ پرونی ها و اذیت کردن های کونامی تو کار کوجیما و اذیت کردن خودش و اعضای استودیوش و … هم برای من یه نفر کافی هست که بفهمم چرا بعضی اوقات انقدر بازی خالی و ضعیف به نظر میرسه, صحبت خیلی هست در مورد این بازی و میشه خیلی بحث کرد در موردش ولی در کل این که قبول دارم حرف هات رو کم و بیش ولی واقعا بی انصافی هست این بازی رو فقط بکوبیمش چون واقعا هیچ بازی ای شاهکار خالص نیست, این بازی هم خیلی از سنگ پرونی های کونامی آسیب خورد و واقعا ناراحت کنندس که آخرین متال گیری که کارگردانیش به دست هیدئو کوجیما بود اینجور تموم بشه, همون جمله آخری هم که گفتی واقعا قبول دارم ولی خوب شما اصلا دقت کنی انقدر متال گیر های قبلی شاهکار بودن و چنان استانداردی رو مشخص کردن که بازی ای مثل MGS V متوسط به نظر میاد در کنارشون و در هر صورت کارگردان همشون هم کوجیما بوده, اگه این بازی رو به چشم هر چیزی جز متال گیر نگاه کنیم واقعا عالی هستش ولی در کنار متال گیر های دیگه اصلا.

    • موافقم منم تعجب کنم توی لیست بود نمیگم بد بود اما نسبت به سابق واقعاً ضعیف بود این گیم برا کسایی خوب بود که اولین بار تجربه میکردن

    • درود بر شما. بسیار ممنونم از نظرتون و این که وقت گذاشتید و نظر به این طولانی و زیبایی نوشتید. قطعا و کاملا نظرتون عزیز و محترم هست برای من و توضیحات خیلی عالی و کاملی رو ارائه فرمودید.

  • fbjg گفت:

    سعید جان مقاله خیلی عالی بود اونم تو این زمانی که سازنده ها به جای کیفیت و زمان گذاشتن رو ساخت بازی و ایجاد محتوای مناسب فقط دنبال سود هستند و اصلا به بازیباز اهمیت نمیدند و فقط محتوای اآنلاین میسازند
    تک تک بازی های لیستتون فوق العاده بودند البته اون هایی که مال نینتتدو بود رو تجربه ندارم ولی بقیه بازی ها واقعا بدون شک از برترین بازی های دنیای گم هستند از ویچر و اسکایریم و فال اوت بگیرید که هر چه دارند محتوا از بوردرلند بگیرید که ساعت ها پای تجربه چند نفره با دوستاتون گذاشتیم از دارک سول که عشقه کلا و….
    ممنون از مقاله

  • mohammad1380n گفت:

    خسته نباشی اقا سعید
    واقعا با این لیست موافقم :yes: :yes:

  • ممنون آقای آقا بابایی مقاله بسیار زیبایی بود و لیست عالی بود مخصوصا ۵ شماره اولش

  • Mrm7799 گفت:

    ممنون بابت مقاله ی خوبتون
    هر چند از نظر من ویچر نسبت به اسکایریم ارزش بیشتری داره قبول دارم که محتوای اسکایریم از ویچر بیشتر بود ولی کیفیت محتوای ویچر با کیفیت محتوای اسکایریم زمین تا آسمون فرق داشت.
    بازم ممنون

    • سلام خدمت شما بسیار ممنونم ازتون. که وقت گذاشتید برای خوندن مقاله. باعث افتخارمه که رضایت داشتید.
      قطعا از نظر شخص من هم ویچر کلا از هر بازی دیگه ای در تاریخ پرمحتواتر و برتره ولی خب نمیشه فقط نظر شخصی نوشت. خیلی ممنونم ازتون

      • RPG.MahyaR گفت:

        (نظر کاملا شخصی)من چون با سری الدر اسکرول عاشق rpg شدم برام سخته ویچرو بالاتر بدونم ولی قبول دارم از لحاظ بار کیفی ویچر برتره (نظر کاملا شخصی)

        • بله قطعا نظرتون و دیدگاهتون کاملا پذیرفتنی و صحیح هست مهیار جان. ببینید کلا ویچر و اسکایریم دو بازی هستن که نباید مقایسه بشن چون هر کدوم چیزی زیادی از دیگری کمتر ندارن و فقط نظر شخصی هست که بین این دو حکم به برتری یکی میده. از دیدگاه جهانی از لحاظ مقدار محتوا اسکایریم برتره و از لحاظ کیفیت محتوا ویچر. ولی نهایتا هر دو بازی سال زمان خودشون هستن و از شاهکارهای تاریخ

  • عالی بود سعید جان خسته نباشی :yes: :yes:
    روی خیلی از عناوین بالا هر کدوم از ما عمری وقت گذاشتیم نمیشه با ساعت یا دقیقه بیانش کرد عمر هست که پاشون گذاشته شده

  • Shervin گفت:

    سلام ممنون از این مقاله و خسته نباشید. فقط در قسمت the witcher 3 شما نوشتید که “کمپانی Rockstar آن را برای پلتفرم PC,PS4,XBOX ONE منتشر کرد” فکر کنم اشتباه شده چون اصلا Rockstar به سری witcher ربطی نداره لطفا اصلاح کنید.

  • lordhossein گفت:

    با تشکر آقا سعید البته باید بگم زلدا و ماریو هردوتشون واقعا پرمحتوان نسخه های قدیمی زلدا و ماریو مثل زلدا اکارینا و ماریو ۶۴ توی بازار هست و باور کنین ماریو هم ارزش این رو داره که آدم بخاطرش ناراحت باشه که نتونه بازی کنه پیشنهاد میکنم به توان هزار که حتما این دوتا بازی نام بردرو از بازار برای گوشی دانلود کنین چون وقتی من این کارو کردم این فرنچیز ها شدن جزو بهترین بازی های عمرم درکنار GOD OF WAR و اساسین و دلست اف اس و اسکایریم و کراش بندیکوت . حتما دانلودش کنین آقا سعید میشه بگین ویدیوی بعدی کی میاد؟ امیدوارم طول نکشه.

  • 2K.Firaxis گفت:

    امروزه تنها و تنها بتسدا ، سونی و بعضی استدیو های ژاپنی دارن سینگل پلیر رو نگه میدارن وگرنه اگر امید به نگه داشتن این اصل به یوبی سافت و الکترونیک آرتز و اکتیویژن بود … دمشون گرم واقعا، مایکروسافت و الکترونیک آرتز ضربه کارهای اشتباهشون رو خوردن اما فرقشون اینه الکترونیک ارتز هنوز داره تکرار میکنه و تکرار میکنه و باز هم یک اشتباه رو تکرار میکنه، اکتیویژن حداقل میدونه داره چی میسازه و به هربازیش یه کمپین تک نفره فوق العاده هم اضافه میکنه.(راستی معنی د الدر اسکرولز میشه کتیبه های قدیمی، یا کتیبه های باستانی، فکر میکنم، نه کتیبه بزرگان)
    از کجای این مقاله شروع کنم!! FALLOUT 3 , محشر . MASS EFFECT 2، هیچ حرفی در توصیفش ندارم، THE ELDER SCROLLS V احتیاجی به توصیفات من نداره!! THE WITCHER 3, شاهکار، غیر از این چی میتونم بگم! من با این سه گانه مس افکت زندگی کردم واقعا، سه گانه که نیست سگانه هست مانند آن حیوان وفادار تا همیشه خاطراتش با ما میمونه این مس افکت، اما کاش هیچوقت ساخته نشه دوباره، فقط برای هرنسل همون ۳تا رو ریمستر کنن! خداحافظ شپرد، گروس، میراندا و بقیه بانوان نه چندان به زیبایی میراندا(!)
    یک بازی دیگه که واقعا میراثش رو حفظ کرد (حالا بجز شروع های واقعا طوفانی :evilgrin: که البته اونم نوعی میراث حساب میشه) ویچر هست! این پیرمرد شکارچی با ابهت و کم حرف، تو دنیاش گشتن آدمو خسته نمیکنه، واقعا فقط خدا میدونه من چقد بازیش کردم حتی خودمم نمیدونم چقد بازیش کردم. یعنی به جان خود ساپکووسکی و سی دی پراجکت تنها بازی تاریخه که شخصیت اصلیش حریف هر باس و ابرقدرتی میشه اما نمیتونه دهن این زنیکه حراف رو ببنده (مدیونید اگر فکر کنید منظورم ینیفر)
    بازی اخری که بهش میخوام اشاره کنم بوردرلندز ۲ هست من از ۷-۸ بازی که رفتم بازیو نصفش با کارکتر SIREN، خیلی خوبه لامصب، بازیشم بزن بکش هست درست اما فرقش با بقیه بزن بکش ها اینکه شخصیت پردازی، طنز و داستان خوب داره، چیزی که هیچ بزن بکشی نداره! دوستان خیلیا این بازی رو از دست دادید ولی حتما تجربه کنید! هایلی ریکمندد! (Highly Recommended)
    چندتا بازی هم بود من توی لیست ندیدم اما قطعا جا دارن (اون گوشه):
    ۱- PERSONA 5, این بازی نیست که خودش یه صفحه از صفحات زندگیه، با اینکه بازی بصورت خطی و براساس تقویم پیشرفت میکنه اما با این حال ۱۰۰ گیم پلی داره!! شاید با خود بگویید wtf ولی باور کنید هست! و بازی نیست که بگید جاپونیه من دوست ندارم از دور جاپونیه اما از داخل واقعا یه بازی همه پسند هست یعنی من کسیو ندیدم رفته باشه و پشیمون برگشته باشه.
    ۲- Deus Ex Human Revolution این بازی یکی از بهترین سای-فای های تاریخه، محیط سایبرپانکی عالی و ماموریت های فرعی جذاب، کلی گیمپلی هم داره دقیقش رو نمیدونم اما زیاده نسبتا برای یه بازی نیم خطی- نیم اپن ورلد تو سبک شوتر اول شخص
    ۳- Command And Conquer: Tiberium Wars ، جنرال ۳ خودمون، ۳تا کمپین داره یک از یک بهتر و هرکدوم هم بالای ۱۰ ساعت زمان میبره، هرکسی بره و عاشق rts باشه هیچوقت ناامید نمیشه (شوخی کردم، هرکسی عاشق rts باشه تا الان سلام من رو به نا-موس ساعت های گیم پلی این بازی رسونده)
    ۴- Age of Wonders 3 این بازی با بسته های الحاقیش روی هم رفته ۴ کمپین متفاوت داره که هرکدوم هم باز حدود ۱۰ ساعت یا ۸ ساعت یا بیشتر زمان میبرن چونکه توی بازی استراتژیک شما میتونید کلی لفتش بدید یا اینکه سریع بازی کنید، بستگی به خودتون داره، ریاضی ساده؛ ۴×۱۰=۴۰ساعت گیم پلی ناقابل تقدیم به طرفدار های tbs
    واو خودش یه لیست کامل شد، ولی دیگه لیستی درکار نیست این لیست اخری هم اگر بنویسم لیست صفات خوب این مقاله هست که تقدیم به استاد سعید آقابابایی میکنم، مقاله واقعا غیرمنتظره و جذابی بود! تشکر بابت مقاله و لطفا مقالات این شکلی بیشتر بزارین!!
    پ.ن دراگون ایج فکر میکنم صرفا یه بازی عالی بود یا خیلی عالی اما نمیتونست گیم او د یر باشه (نظر شخصی) ساعت های گیم پلیش هم بنظر من ساعت های اضافه گشتن توی مپ بودن نه انجام ماموریت های فرعی عالی یا حرف زدن با کارکتر های جذاب.(جذاب…)
    پ.ن۲ چرا گیمفا یک روز درمیون شیلتره ما هم با این ناوشکن درب و داغون باید بیایم اخه گیمفا چه گناهی کرده

    • سلام و عرض ادب خدمت شما خدمت شما. واقعا نظرتون خودش یک مقاله زیبا و عالی و کامله که میشه منتشرش کرد و واقعا لذت می برم از خوندن نظراتتون. واقعا ممنونم که هم وقت میذارید مقالات طولانی رو میخونید و نظرات به این زیبایی و طولانی هم می نویسید. نظر لطف و محبتتونه. به روی چشم حتما باز هم می نویسم براتون از این مقالات.

  • خسته نباشید جناب اقابابایی. مقاله جالبی بودو سری هایی که ذکر کردین قطعا حقشونه که توی این لیست باشن . ولی از نظر من خیلی از عناوین شاهکار نسل ۶و ۵ باید توی این لیست میبودند. مخصوصا از سبک پلتفرمر.

  • Pashmaki گفت:

    خیلی ممنون آقا سعید بابت لیست بسیار جالبتون، ولی مطمئن هستید که جای dark souls 2 در این لیسته؟ بنظر من سری دارک سولز بخاطر کم تر بودن محتواهای اضافی و تمرکز اصلی رو بخش اکشن و کمتر روی بخش آر پی جی معروف هستن، به هر حال این نظر منه و اگه اکثرا اینطور فکر میکنن شاید واقعا همینطوره، بازم ممنون بابت زحماتتون آقا سعید.

    • خود دارک سولز ۲ حدود۱۰۰ساعت میخواد که تموم بشه و برای دیدن همه ی پایاناش باید ۳با فک کنم تمومش کنی که میشه حدود ۳۰۰ساعت! ببخشید اگر ۳۰۰ساعت کمع

      • Pashmaki گفت:

        دوست عزیز، محتوای بازی، نه مدت زمانش، بنظر من محتوا بر اساس کار های مختلفی هست که می تونی انجام نه مدت زمانی که صرفش میکنی، معمولا new game plus رو جزو محتوا قرار نمیدیم ولی از اون جایی که این بازی بهترین ng+ رو در سری داره اونم حساب میکنیم، با این حال هنوزم مقام دوم بنظرم زیادی براش، البته اگه به نظر شما مدت زمان هم جزو محتوا هستش، کاملا به نظرتون احترام میزارم، مطمئنا لیست هر کس برای این موضوع با دیگری متفاوت هست.

    • سلام و درود خدمت شما. خیلی متشکرم که وقت گذاشتید برای خوندن مقاله. باعث افتخارم هست که می خونید مقالات رو.
      والا راستش نسخه نسل هشتم سولز ۲ که ۳ دی ال سی رو در خودش داشت اینقدر طولانی و پرمحتوا و پر باس و کامل شده بود که فکر نمی کنم در تاریخ بازی اینقدر باس داشته باشه که نسخه دو سولز در نسل هشتم داشت اونم چه باس هایی. خیلی خیلی زمان بازی طولانی هست در نسخه نسل هشتمی. البته نظر شما هم کاملا عزیز و محترم هست برای من و به دیده منت می پذیرم.

  • mazinb77 گفت:

    بسیار عالی و جامع با تشکر آقای آقابابایی بهترین لیستی که میشد در این زمینه تهیه کرد همین بود پر از عناوین شاهکار با محتوای جذاب و زیاد
    ولی با احترام به طرفداران سری متال گیر نسخه پنجم یعنی فنتوم پین برای من نسبت به نسخه های قبلی اصلا جذاب نبود و طی کردن مراحلش خیلی برام خسته کننده میشد تا حدی که نتونستم بازیو به اتمام برسونم!! و هر دفعه که نمرات و نقد های بسیار مثبت و تعریفاتی که از این بازی میشه رو میدیدم خودمو به این خاطر سرزنش میکنم ولی بهرحال گیم یه امری هست سلیقه ای و ممکنه کسایی باشن که از تجربه یه شاهکار هم لذت کافی رو نبرن!!

  • سلام و خسته نباشید به اقا سعید گل و تمام دوستان گیمفایی …
    یه معذرت ویژه هم از شما آقا سعید دارم اگر در مقالات قبلی ازتون تشکر نکردم بر حساب کم لطفی نگذارید همیشه مقالات شما رو دنبال میکنم و خواهم کرد این اواخر خیلی کار بود اصلا وقت نشد شرمنده 🙂 …
    اما وقتی این مقالرو دیدم هوش از سرم پرید …چشم باز کردم دیدم دارم تمامی خاطراتم رو مرور میکنم دیدم در metal gear هستم … دیدم در دنیا و داستان dragon age گم شده ام … دیدم که در کنار فرانکلین و تروور و مایکل در حال دزدی هستیم … دیدم که با گرگ سپید همراه داستان زندگی اش شدیم و دنیای بزرگ skyrim رو دیدم که هیچ وقت از ذهنم بیرون نخواهد رفت …. در آخر اخرین چیزی که به یادش افتادم dark souls بود !! souls و souls و باز هم souls ! این مجموعه عجیب هرگز فراموش نخواهد شد و تا عمر دارم در زهن من سه گانه souls همراه bloodborne به یادم خواهد ماند و امید دارم روزی دیگر بتوانم آن را تجربه کنم البته نسخه جدید با ایده جدید و …
    هنوز Witcher و gta v رو روی کنسول دارم و میتونم بگم از تجربه witcher همچنان لذت میبرم و چشم نوازی محیط آن باعث میشود بازی های دیگر رو کوچک بشمارم !
    از شما ممنونم آقا سعید که باعث تجدید خاطراتم شدید و واقعا یکی از تاثیر گذار ترین مقالاتی بود که دیدم و نمیتوانستم بهانه ی کار بیاورم و نظر ندهم ! واقعا باید از شما تشکر کرد که همیشه باعث میشید خاطرات عجیب و فراموش نشدنی خودمون رو به یاد داشته باشیم !
    واقعا خدارو شکر میکنم که گیمر هستم و خدا رو شکر میکنم همچنان گیمفا و دوستانم وجود دارند و خداروشکر که همچنان میتوانیم در کنار خانواده باشیم و به تجربه بازی بپردازیم !!
    در پناه حق یا علی 🙂

    • سلام و عرض ادب خدمت شما امیر عزیز و گل. خیلی خیلی متشکرم از لطفتون امیرجان. لطف کردید که وقت گذاشتید . باعث افتخارمه که رضایت داشتید. امیر عزیز هر یک باری که فقط می خونید مقالات من رو واقعا منت می ذارید بر سر من و دیگه وقتی نظر می نویسید که واقعا دیگه لطف و محبت رو به حد خیلی بالا می رسونید. من باید همیشه و همیشه و از شما تشکر کنم و قدردانتون باشم.
      بسیار ممنون از نظر زیباتون. بسیار صحیح و به جا فرمودید و لذت بردم از احساسی که در نظرتون هست و بسیار زیبا کرده نوشته تون رو.
      سلامت باشید انشالله. باز هم ممنونم امیر جان

  • mohamad 47 گفت:

    سلام سعید جون.خسته نباشی داداش.
    واقعا ویچر رو من هنوز بعد ۲۰۰ ساعت گیم پلی دلم نمیاد بفروشمش و تنها بازی هست که ثابت مونده تو ویترین بازی هام.واقعا بازیی هست که تاریخ مصرف نداره.
    وقتی بازی میکردم دنیای بازی رو با روحو جانم احساس میکرم.کمتر بازی هایی بودن که این حس رو بهشون داشتم مثله shadow of colossus یا tlou.
    واقعا باید به سازندگان خوش زوق و خلاق سی دی پراجکت درود فرستاد به خاطر خلق این شاهکار.

  • AGENT KENNEDY گفت:

    مقاله بسیار خوبی بود…
    برای من هیچوقت عناوین چند نفره جای عناوین تک نفره رو نگرفتند…

  • با احترام به تمام فرا شاهکار ها
    بهترین بازی تمام عمرم فقط و فقط ویچر ۳ است وبس
    والسلام نامه تمام 🙂 😀

  • a.r.t گفت:

    Far cry 4 و batman arkham knight premium edition هم خیلی بازی های کامل و پر محتوایی هستند.
    خیلی از بازی های استراتژیک هم میتونستن تو این لیست باشن مثل warcraft ها

  • mehrdadPS گفت:

    دستتون درد نکنه آقا سعید یه موضوع فوق العاده دیگه از شما
    Dark Souls II Scholar of the First Sin که ۳ تا dlc داشتو اینقدر راه و دیوار مخفی داشت که ناموسا آدم سرسام می گرفت . Metal Gear Solid V: The Phantom Pain که اینقدر مراحل اصلی خودش زیاد بود که اگه مراحل فرعیشم بازی نمی کردی زمان خیلی طولانی ازت می گرفت و Witcher 3 که فوق العاده بود و ماموریتاش یکی از یکی دیگه عالیتر بودن :like:

  • black.flag گفت:

    خیلی ممنون بابت مقاله، بهترین بازی این لیست برای من بدون شک ویچر هست بازی که باهاش جذب سبک نقش آفرینی شدم، اسکایریم نمیدونم چرا برعکس خیلیا خوشم نیومد اون موقع که اومد شاید ده بار نصبش میکردم تا یه جایی هم میرفتم جلو ولی اصلا نمیتونستم ادامش بدم شاید چون اون موقع انگلیسیم خوب نبود و تو این بازیا داستان خیلی مهمه

  • shahab_punk گفت:

    اگر بخوام ۲ تا از بهتریناشو انتخاب کنم که در خاطراتم همیشه میمونه ویچر ۳ و اسکایریم خواهد بود
    ولی اگه بهتر از اینا بیاد مسلما سایبرپانک خواهد بود :inlove: :inlove: :inlove:

  • Dark Calling گفت:

    ویچر ۳ واقعا عالی بود، اولین بار که بازیرو با پایان غم انگیز تموم کردم بدجور حالم گرفته بود تا چند روز، این بازی بیش از اندازه شاهکاره

  • به به ممنون بابت این مقاله خوب سعید جان. خیلی خیلی برای من جالب و آموزنده و جذاب بود.
    و البته چه بحث مهمی هم هست
    منم دوست دارم اشاره کنم به ویچر که تو این زمینه واسه من تکه! اگه بخوام سریع یه تخمین بزنم در این بازی ما یک داستان اصلی داریم و حدود ده داستان فرعی بزرگ و مهم و حدود ۲۰۰ داستان فرعی کوچیکتر. منتها این هایی که گفتم چه بزرگ باشن چه کوچیک همشون خیلی خیلی عمیق و استخون دارن و به اصطلاح هیچ کدوم آبکی نیستن. یعنی میشه رو کوچیکترین داستان هاشون هم مکث و فکر کنیم و اونارو تجزیه و تحلیل کنیم و این چیزی نیست جز هنر نویسندگان بازی و البته غنای سری کتاب های ویچر.
    برای این که روشن تر کنم موضوع رو بازی هورایزن رو مثال می زنم که من خودم خیلی خیلی دوستش داشتم و راستش داستان اصلی و ایده اون رو از داستان اصلی ویچر هم جالب تر و بهتر می دونم ولی آیا محتوایی که به عنوان Side Quest در این بازی ارائه میشه رو از نظر داستانی میشه با ویچر مقایسه کرد. اصلا و ابدا اینو نمی گم که ارزش Horizon رو کم کنم چرا که واسه من جزو سه تا بازی برتر سال بود و تا آخر عمرم هم داستانش رو فراموش نمی کنم. بلکه می خوام بگم ویچر چه خداییه و کسایی که از دست دادنش چی رو از دست دادن.
    همچنین در باب طراحی محیط هم دوست دارم مثالی بزنم. بلادبورن بازی خیلی خیلی وسیعی نیست در مقایسه با مثلا اسکایریم و یا ویچر ولی این که رو مجسمه ها و نقش و نگار محیط و معماری ساختمون هایی بازی انقدر ظریف و دقیق کار شده باز خودش یه جور محتوای فوق العادست واسه منی که وای میستم و همه اینارو نگاه می کنم. راستش اینا چیزایین که من نمی تونم بهشون بگم مقدار محتوای زیاد یا حجم زیاد یا ساعات زیاد بازی
    اینا واسه من میشه عمق یک بازی که خیلی خیلی مهم تر از بیشتر بودن کمیته برام.

    • 2B گفت:

      ابتدا ممنون از اقا سعید گل برای نگارش مقالات فوقالعاده و زحمتی که میکشن سپاس
      دوم
      اقا هامون گل هر زمانی که نامی از ویچر ۳ به میان میاد بلافاصله پیدا میشن کسانی که دست به مقایسه با HZD بزنن خب این خودش به تنهایی نشان از موفقیت این اثر داره از برخی جهات از ویچر ۳ بالاتر و در برخی موارد پایین تر از لحاظ گرافیک و بهینه گی سر تر (بازی جهان باز بدون باگ)و از لحاظ محتوا و تاثیر انتخابها پایین تر این رو هم باید در نظر بگیریم گوریلا از همون ابتدا ادعایی مبنی بر توسعه بازی بصورت rpg نداشت بلکه هورایزن از همون ابتدا بنا بود Arpg باشه من یادم نمیاد یا نشنیدم سازندگان ویچر از انتشار یه عنوان اینقدر هیجان زده بشن که رسما دست به تمجید بزنن گوریلا خیلی ها رو به تحسین وا داشت …خلاصه کنم این اولین تجربه گوریلا بود در خلق یه دنیا با وجود برخی از المان سبک rpg و مطمئنا در نسخه دوم با تجاربی که از توسعه نسخه اول اموختن و برطرف کردن کم و کاستی ها نتیجه کارشون فوق العاده خواهد شد

    • سلام و درود خدمت هامون عزیز و گل. خیلی ممنونم از محبت همیشگیت هامون جان. خوشحالم مفید بوده به نظرت.
      خیلی متشکرم از نظر زیبایی که نوشتی و لذت بردم از خوندنش واقعا

  • Kurt Cobain گفت:

    جدا از اینکه این مقاله مثله همه ی مقاله های دیگه ی اقای بابایی فوق العاده بود ، ولی ب شخصه با کپشن های زیر عکسا ک حالت طنز دارن نمیتونم ارتباط برقرار کنم 😕

    • سلا و عرض ادب خدمت شما. بسیار ممنونم از لطف و محبتتون و خوشحاللم که مقاله خوبه به نظرتون.
      عذر میخوام ازتون اگر که به نظرتون خوب نیست زیر عکس ها. راستش با توجه به بازخوردهایی که می گیرم و خیلی ها برای رفع خستگی خوندن مقالات طولانی این طنزهای ریز رو دوست دارن، واسه همین قرار میدم و قطعا نظر شما هم عزیز و محترمه. شرمنده اگر به نظر شما خوب نیستن و به بزرگی خودتون ببخشید

  • MASOUd 1000 گفت:

    جناب بابایی با تمام احترامی که برای شما غاعل هستم باید بگم در مورد دارک سولز خیلی احساسی عمل کردید محتوا این بازی دیگر عناوین لیست خیلی کم تر هست و هیچ دلیلی هم ننوشتید که چرا این عنوان را اینجا قرار دادید امیدوارم انتقادم سازنده واقع شه و از من دلخور نیز نشوید

    • درود بر شما. ممنونم از لطفتون.
      دوست من تنها اتفاقی که نمی افته در مقالات ۱۰ برتر من احساسی عمل کردنه و همیشه نظر کلی و جهانی رو ترجیح میدم به نظر خودم. اگر احساسی بود الان ویچر اول بود و سولز ۲ دوم. نظرتون عزیز و محترمه کاملا ولی به هیچ وجه و اصلا و ابدا موافق نیستم باهاش. نسخه نسل هشتمی دارک سولز ۲ یکی از بیشترین محتویات تاریخ رو با ۳ دی ال سی که بهش اضافه شده داره و اینقدر باس فایت داره که شاید از همه بازیا بیشتره. هرگز و هرگز احساس در کار نیست. وگرنه لیست ها زمین تا اسمون فرق داشت. مممنون که نظرتون رو گفتید.

  • MaladY گفت:

    راستی بوردرلندز۳ معرفی نشده اصلاً معلوم نیست اسمش بوردرلندز ۳ باشه
    آقای بابایی پیشنهاد میکنم حتماً divinity original sin رو بازی کنید

  • MS GAMER گفت:

    ویتچر ۳ و دیگر هیچ،لامصب هر وقت فکر میکردی دیگه تمام موجودات بازی رو دیدید و باهاش مبارزه کردید یهو یه دشمن جدید میومد تا به حسابمون برسه وای اون غول هایه گردن کلفت من رو خیلی هیجان زده کرد و اونجا بود که دیگه سر تعظیم به این بازی فرود آوردم.با تشکر ویژه از آقا سعید گل.راستی آقا سعید امکانش هست یه بخش راهنمای تروفی به سایت اضافه کنید البته راهنمای تروفی بازی هایه سختر رو بزارید مثلا بازی هایه RPG که پلات کردنشون سخته و نیازمند راهنمای کامله

  • Farzad07 گفت:

    ممنون از سعید اقابابایی بابت مقاله ی خوبشون
    به نظر من
    ۱-the witcher 3 wild hunt
    ۲-gta v
    ۳-the elder scrolls v skyrim
    و دیگر هیچ …..

  • legendboy گفت:

    ممنون بابت مقاله ولی۲ تا نکته راجب به این مقاله بگم
    اول اینکه جای ولفنشتاین خالیه تو این لیست
    دوم اینکه به نظرم برای محتوا باید ژانر بندی انجام می شد چون طبیعتاً نمیشه یه محتوای یک عنوان rpg رو با مثلا شوتر اول شخص یکی کرد !

    • سلام خدمت شما. ممنونم ازتون.
      والا هر جور که حساب کنید به هر طریقی ولفنشتاین جزو پرمحتواترین بازی های تاریخ نیست و یک بار بخش تک نفره اش اصلا قابل مقایسه با بازی های نقش افرینی نیست.
      بله درسته در این حالت بیشتر بازی های نقش افرینی قرار می گیرن ولی خب مهم ژانر نبود. مهم معرفی پرمحتوا ترین بازی ها بود.قطعا میشه برای شوتر هم نوشت اینطوری

  • Ali Nietzsche گفت:

    دمت گرم سعید جان :heart:
    هر بازی که به ذهنم میرسید، و هر انچه باید در مورد اونها نوشت رو به عالی ترین شکل ممکن، بصورت بسیار موجز بیان کردید؛ میگویم موجز چون وقتی در موردِ اینچنین بازی هایی شروع به نوشتن کنیم، از داستان، شخصیت پردازی، محیط، گرافیک، کارگردانی صحنه، دیالوگ، مفهوم شناسی؛ آنقدر واژه و واژه پی همدیگه میان که تمامیتی نداره
    ممنونم

  • Normandi 7 گفت:

    تو سیزده تا عنوان ذکر شده فقط سه عنوان دراگون کوئست و ژنوبلید و مانستر هانترو تجربه نکردم ولی ده عنوان باقی و عناوین مس افکت و ویچر و دارک سولز فاینال فانتزی دوازده و بردرلندز دو بعد از وارکرافت سه همیشه تو پنج برتر زندگیم بودن مخصوصا مس افکت دو و کرکترهایی مثل گروس ، لیارا ، جک و اشلی ( که نسبت به ۲ نسخه دیگه کمتر تو بطن بازی بود ) و میراندا و تالی و مرحله پایانی بازی سوساید میسشن رتبه دوم برترین بازی زندگیمو داره بازیهای دیگم مثل بردرلندز دو و انتاگونیستش ( هندسم جک ) و لیلیث و رولندز و تاینی تینا و دکتر زد … تا الان که سی سالمه برترین بازی شوتر اول شخصم بوده ، فاینال فانتزی دوازده هم که خلاصه بخوم بگم تو نسل شیش و اون بازی های بزرگ پلی دو همچنان برترین عنوان اون نسلم هست ، ویچر هم که نیاز به خلاصه هم نداره ویچر واسه من که علاقه وافری به رمانهای فانتزی دارم مثل کتاب فانتزی تعاملی زنده تا همیشه تو ذهنم باقی میمونه در پایان هم دارک سولز که تاثیر گذارترین و حماسی ترین و تاریک ترین داستان رو تو تمام عناوینی که تجربه کردم تا حالا داشته حتی بالاتر از داستان زندگی پرنس آرتاس تو وارکرافت سه

  • Mohamady گفت:

    ی ذره کوتاه می کردی بد نبود بعد متال گیرو بازی کردم ساعت ها تو مراحل فرعی بودم کاملا معلوم بود بازی ناقص ساخته شده تو یکی از مقالات گیمفا هم مفصل در بارش توضیح داده شد چرا ناقص بود ماجرای کونامی کارگردان بازی هم می دونید
    احتمالا از ماجرای هتل و اینکه منتقدا بازی رو کامل نکردند نمره دادند هم می دونید. کونامی ی بازی ناقص به گیمرا داد

  • vergil2max گفت:

    خسته نباشید اقای اقابابایی.مقاله عالی بودش.با رتبه بندی موافقم به ویژه
    اسکایرم.از بس طولانی بود منم نتوستم تمام و کمال تمومش کنم ترسیدم کل سال طول بکشه ولی واقعا بازی شاهکاری بود.دارک سولز که :yes: .فقط بنظرم جای زلدا خالیه به هر حال ممنون اقای اقابابایی.راستی اقای اقابابایی راهی برای زودتر گذاشتن دیدگاها پیدا نکردید.

    • سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما. بسیار بسیار ممنونم ازتون. لطف دارید. سلامت باشید انشالله. خوشحالم که نظرمون مثل هم هست.
      والا راستش هنوز که نمیتونیم کار خاصی بکنیم و دستمون بسته اس ولی خب مقالات رو که بلافاصله تا نظر میذارین تایید میکنیم. من هم خیلی دوست دارم که بدون بررسی باشه ولی واقعا اذیت میشین وقتی بررسی نیست.
      باز هم ممنونم از لطفتون

  • alyiana گفت:

    محشر بود واقعا مقاله .تمام عناوین عالی هستن .از تمام عناموین نام برده شده فقط ۲ تاش بود که بازی نکردم . از بین اونها که تجربه کردم بازی های متال گیر سالید و ویچر و اسکایریم سه عنوان برتر من هستند و از بین این سه تا ویچر رو عنوان برتر میدونم هرچند اگه اسکایریم نبود شاید ویچر در این حد نبود چون الهامات مثبتی گرفته از اسکایریم ولی بخش داستانیش و شخصیت پردازیش یک چیزی ماورای محشر بودنه البته از تمام جوانب عالیه و واقعا به معنای کلمه اسم این اثر که میاد مو به تن من به شخصه راست میشه.

  • سلام آقا سعید.خوبی ؟ مقاله ی خوبی بود مخصوصا طنز هاش خسته نباشی.

  • سلام آقا سعید مرسی برای وقتی که گذاشتید در ضمن ویچر اوله همیشه 😉

  • سعید جان خسته نباشی.

    برای من هیچی سری زنوبلید، ویچر و اسکایریم نمیشه! جالب اینه این بازی ها بهترین RPG های لیست من هستند و هرکدوم ساعت ها من رو سرگرم کردند.

  • aref44 گفت:

    آقا سعید این GTA کدوم ورژنشه؟ ………. خیلی شبیه به واقعیتِ …….. یادم نمیاد GTA5 همچین گرافیکی داشته ……… شلیک ماشین هم باگِ یا واقعا بوده و رمز داشته؟ ……. از مقاله هم لذت بردم ……. :heart:

  • ali ghorbany گفت:

    سلام آقا سعید مقالتون عالی بود مخصوصا سه تای اول الان دارم برای بار چهارم ویچر ۳ رو بازی
    میکنم خسته نمیشه آدم از این
    بازی
    آقا سعید monster hunter world اومده چطوری هستش ؟ من این چند وقته پادگان بودم میخواستم بدونم بازیش خوب در اومده یا نه چون من امروز می رم پادگان دوباره تا پنجشنبه دیگه

    • سلام خدمت علی عزیز. بسیار ممنونم ازتون. نظر لطفتونه. در مرد ویچر که هزار درصد موافقم باهاتون.
      بله بازی خیلی خیلی خوبیه و من دموش رو بازی کردم. همین ۲-۳ روز براتون نقد کاملش منتشر میشه علی جان. انشالله که سربازی به خوبی و خوشی تموم بشه

  • DPY گفت:

    به شماره ۲ که رسیدم با خودم گفتم یعنی چه بازی‌ای در این زمینه از ویچر ۳ بهتره؟؟؟

    کار متفاوتی بود؛ تشـــــــــکر

  • r_313 گفت:

    وقتی gta v رو تو این لیست دیدم واقعا تعجب کردم. چون به نظر من خیلی محتوای کمی داره و بعد از مدتی به شدت تکراری و خسته کننده میشه (برای من) شاید من اشتباه می کنم اما وقتا چند ساعت gta v رو روی لپتاپ دوستم بازی کردم اولش خیلی لذت بردم اما بعد از مدتی فهمیدم به جز کشتن آدما و دزدیدن ماشینا و جنگ با پلیس (که تو نیدفور اسپید بهترشو دیده بودم.) چیز دیگه ای نداره. و شاید چند تا ماموریت که اونا هم احتما کشتن آدما و ایناست. میدونم به احتمال زیاد دوستان کلی دیسلایک به من میدند اما من واقعا غیر از اینایی که گفتم چیزی تو جی تی ای ندیدم و همیشه تعجب می کنم از این که اینقدر ازش تعریف می کنند. شایدم من اشتباه می کنم.

  • r_313 گفت:

    فکر کنم بهتر بود هورایزنم تو لیست بزارید.

  • sauron گفت:

    من یک صفحه کامل در مورد این مطلب نقد و نظر خودم رو نوشتم ولی نمیدونم چرا تایید نشده؟

    • سلام خدمت شما. گاها برخی نظرها در لابلای تایید و .. جا میمونن و یا اگر که قبلا مثلا اسم یا ایمیلتون بن شده باشه خود به خود نظر میره و خارج میشه بدون بررسی. من عذرخواهی میکنم از حضورتون اگر نظرتون که گویا طولانی هم بوده در این بین منتشر نشده. گاها پیش میاد. به بازرگی خودتون ببخشید

      • sauron گفت:

        سلام
        خواهش میکنم، مشکلی نیست پیش میاد. هرچند اسم یا ایمیل من قبلا بن نشده ولی کل منظور من این بود که باید حداقل چندتا مثال هم از محتویات سرگرم کننده هر بازی آورده میشد و به جملات کلی مثل «محتویات بسیار و شگفت انگیز» اکتفا نمیشد!

  • Rango گفت:

    درود فراوان خدمت جناب آقابابایی عزیز و تشکر ویژه بخاطر این مقاله فوق العاده و انتخاب های کاملا درست و بجا. اما برای خودم بازی های که بیشترین وقت رو باهاشون شپری کرده ام دو شاهکار : بلک فلگ و جی تی ای وایس سیتی بوده است چون قتل عام کردن صدها NPC و پولیس روزانه از سرگرمی های معمول مون در بچگی در جی تی ای وایس سیتی بود و بلک فلگ هم خودتون میدونید که چقدر گشت و گذار و ماجراجویی تو اون لذت بخش است و چقدر سرگرم کننده. بازهم خیلی ممنون از اینکه با مقالات فوقالعاده تون اوقات ما را لذت بخش میسازید. :yes: :heart:

    • سلام و درود خدمت فایز عزیز و گل. بسیار بسیار ممنونم از لطف همیشگی شما و واقعا قوت قلب هست برام دیدن نظر شما در مقاله م. خیلی سپاسگزارم ازتون. باعث افتخارم هست که مقاله راضی کننده بوده براتون.
      دو بازی که فرمودید واقعا بی نظیرن و بلک فلگ برای من واقعا یک بازی بی مشابهه. واقعا که فوق العاده بود این بازی.
      باز هم ممنون از محبت شما فایز جان.

  • RPG.MahyaR گفت:

    :inlove: :inlove: :inlove:
    ۵ تای اول بهترینای عمرمن
    به نظرم nioh هم باید میبود چون واقغا محتوا بسیاری داره :drool:

  • sorena گفت:

    سلام مقاله مثل همیشه عالی و خواندنی. حتی اگه با جایگاه بعضی هاشون موافق نباشم (که همون طور که خودتون هم اشاره کردین نظر شخصی هست) باز مقاله ای بود که فقط شما میتونستی به این زیبایی و داشتن حس تازگی بنویسی. وقتی ویچر رو تو جایگاه دوم دیدم پیش خودم گفتم اگر اسکاریم اول نباشه یا باید خودم رو دار بزنم یا گیم فا رو از لیست محبوب های مروگرم خارج کنم 😀 که خداروشکر به خیر گذشت 😉 انصافا تصمیم این که ویچر اول باشه یا اسکاریم یکی از سخت ترین انتخاب های زندگی هست 😀 هر کدوم ماشاالله دی ال سی هاش فقط اندازه یه بازی کامل و معروف محتوا داشت اونم با قیمت ناچیز!!. در مجموع از این که مقالاتی به این زیبایی می نویسد و ما از خوندن اونا لذت میبریم ازت ممنونم. من خواندن مقالات شما لذت میبرم.

  • omidpava گفت:

    دورانی که افسردگی شدیدی داشتم و دگ کوچکترین زیبایی تو این دنیا نمیدیدم
    در نقش گرالت به وسیله قاب تلوزیون که حکم تلپورت رو واسم داشت پا به دنیایی سراسر زیبایی گذاشتم و فهمیدم هنوز تو این دنیا زیبایی هایی وجود داره
    حالا مشکل بعدیم این بود که میخواستم توی همون دنیا زندگی کنم که البته سازندگان بازی خیلی خوب بلد بودن این رویا رو به مرز واقعیت نزدیک کنن
    اما حالا هر وقت حرف از ویچر ۳ میشه یه سوال ذهنمو درگیر میکنه که
    امکان نداری یه بازی ویدیویی بتوته همچین تاثیری روی من بزاره
    ایا این تاثیر بازی اتفاقی بوده؟

  • Revolver1 گفت:

    فقط باید گیمر باشی بفهمی متال گیر یعنی چی البته بازیایه دیگم که نامبرده شد فوق العادن

  • Dr.LC گفت:

    خخخخخخخخخخخ اولین باری ک دارک سولزو تجربه کردم فک میکردم بازی مشکل داره( آخه نمیدونستم باس فایتاش انقد خفنن 😀 😀 😀 😀 )ولی ویچر و جی تی ای واس من تجربه بهتری بودن…خسته نباشی گیمفا خدا قوت…

  • sesto1112 گفت:

    اقا خداییش . خداییش بایوشاک باید میبود در این بین

  • تنها بازی‌ای که اگه بالاتر از Witcher 3 قرارش بدن نمیشه به نویسنده خورده گرفت همین Skrimـه.

خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا
خیلی بیش از آن چه هزینه کرده اید… | ۱۳ بازی برتر با بیشترین محتوای بخش تک نفره - گیمفا