کارنامه اعمال بازی ها! | برترین های سال ۲۰۱۷ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا
کارنامه اعمال بازی ها! | برترین های سال ۲۰۱۷ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا
کارنامه اعمال بازی ها! | برترین های سال ۲۰۱۷ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا
کارنامه اعمال بازی ها! | برترین های سال ۲۰۱۷ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا

کارنامه اعمال بازی ها! | برترین های سال ۲۰۱۷ از دید تیم گیمفا (بخش اول)

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۰۷
کارنامه اعمال بازی ها! | برترین های سال ۲۰۱۷ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا

وایسا دنیا! خواهشا وایسا من همین بغل پیاده می شم. هر چی کرایه بخوای میدم. نمیخوام دیگه بیشتر بیام جلو و هر سال کمتر بتونم بازی کنم. اما زندگی کاری به دارایی و خواسته من و شما ندارد و نمی ایستد که نمی ایستد. یعنی واقعا هنوز حتی چشم هم به هم نزده ام که می بینم دارم برای برترین های سال ۲۰۱۷ می نویسم. بله همین است… پس بیایید تا می توانیم لذت ببریم زیرا خیلی زود دیر می شود و به آنی، در حال انتخاب برترین های ۲۰۱۸ خواهیم بود. سال ۲۰۱۷ نیز نفس آخرش را می کشد و ۲۰۱۸ از راه می رسد. اما در این بین کلی اتفاقات در دنیای بازی های رایانه ای رخ داده است که حالا وقت بررسی آن ها و معرفی خوب های سال رسیده است. در طول این یک سال تعداد بسیار زیادی بازی های مختلف در سبک های گوناگون منتشر شدند که هر کدام به نوبه خود بازخوردهایی مثبت و منفی دریافت کردند و امتیازات مختلفی کسب کردند و حتی باعث ایجاد جار و جنجال هایی نیز شدند. حالا دوباره زمان بررسی کارنامه اعمال و روز جزا فرا رسیده است و این بازی ها باید در ترازویی به نام The Game Awards 2017 قرار بگیرند تا بهترین و جذاب ترین آن ها در بخش های مختلف به رسم هر ساله انتخاب شوند. ما نیز به مانند سال های قبل قصد داریم تا ترازوی خود را بسازیم! ترازوی گیمفا! تیم تحریریه و خبری گیمفا از دید خود برترین بازی ها را در هر بخش انتخاب کرده اند و هر یک در مورد بخش های مختلف این مراسم و کاندیداهای انتخاب شده در هر بخش به صحبت پرداخته اند. البته ما نیز به کاندیداهای انتخاب شده توسط The Game Awards 2017 احترام گذاشته ایم و همین بازی ها را بررسی نموده ایم، به غیر از دو بخش بازی سال ۲۰۱۷ گیمفا و مورد انتظارترین بازی ۲۰۱۸ گیمفا که تنها بر اساس کاندیداهای جهانی عمل نکرده و آزادی بیشتری به اعضای گیمفا برای انتخاب و رای دادن دادیم که در قسمت بعدی تمام رای ها و نتیجه و .. را مشاهده خواهید کرد. البته برای شما عزیزان نیز رای گیری داریم هم در مورد بازی سال و هم در مورد مورد انتظارترین بازی ۲۰۱۸ که بعد از انتشار قسمت دوم این مطلب، این رای گیری اجرا خواهد شد تا رای کاربران گیمفا نیز مشخص گردد.

کارنامه اعمال بازی ها! | برترین های سال ۲۰۱۷ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا

این مقاله در دو بخش تقدیم شما عزیزان می شود و در هر قسمت شاهد بررسی کلی یک بخش و کاندیداهای آن توسط اعضای مختلف تیم گیمفا هستیم یعنی هر شخصی یک بخش را به دست گرفته و در مورد آن بخش و کاندیداهای آن به طور کلی صحبت کرده و نهایتا بازی مورد علاقه خود در آن بخش را نیز انتخاب کرده است که آن بازی به عنوان بازی سال ۲۰۱۷ گیمفا در حوزه مورد نظر شناخته می شود.  در این مقالات شاهد بررسی برترین بازی اکشن، اکشن ماجرایی، نقش آفرینی، ورزشی و ریسینگ، مبارزه ای، چند نفره، استراتژی، مستقل و نهایتا برترین بازی سال خواهید بود و همین طور به مواردی مانند برترین روایت داستان، برترین طراحی و کاگردانی هنری. برترین بازی موبایل و کنسول دستی و برترین موسیقی و صداگذاری در بازی های سال ۲۰۱۷ نیز خواهیم پرداخت. امید است که این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد و در دو قسمت این مقاله با من و تیم گیمفا همراه باشید. لازم به ذکر است که بسته به نظر اعضای تیم گیمفا در این قسمت از مقاله، عنوانی که در هر بخش برنده شده است با رنگ قرمز در لیست کاندیداها برجسته شده است و آن بازی به عنوان بازی سال ۲۰۱۷ گیمفا در حوزه مورد نظر شناخته می شود. در ابتدای قسمت اول این مطلب به سراغ نفر اول تیم مدیریتی گیمفا یعنی اقای کسری نراقی رفته ایم و به عنوان مدیر سایت از ایشان خواسته ایم تا نظر خود را به عنوان اولین نفر در گیمفا، در مورد بازی منتخبشان در سال ۲۰۱۷ بیان نماییند.

کسری نراقی – مدیریت گیمفا

به شخصه یکی از طرفداران ژانر جنگ جهانی هستم و علاقه زیادی به این سبک از بازی ها و فیلم ها دارم، از نجات سرباز رایان گرفته تا Inglourious Basterds تارانتینو در فیلم های سینمایی و سری کال آف دیوتی و مدال افتخار در دنیای بازی های کامپیوتری. بدون شک یکی از بهترین خبر ها برای من بازگشت سری بازی کال آف دیوتی به این ژانر بود. شاید از نظر فنی و تکنیکی، Call of Duty: World War 2 جزو پنج بازی برتر امسال نباشد ولی ترجیح میدم انتخابم بر اساس احساسات باشد تا منطق گزاره ای ! بازی سال ۲۰۱۷ برای من بدون شک Call of Duty: World War 2 است و مورد انتظارترین بازی سال ۲۰۱۸ نیز برای بنده Red Dead Redemption 2 می باشد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برترین صداگذاری سال ۲۰۱۷ گیمفا

۱ – Hellblade: Senua’s Sacrifice (توسعه و نشر توسط: Ninja Theory)

۲ – Destiny 2 (توسعه و نشر توسط: Bungie)

۳ – Resident Evil 7: Biohazard (توسعه و نشر توسط: Capcom)

۴ – Super Mario Odyssey (توسعه و نشر توسط: Nintendo EPD / Nintendo)

۵ -The Legend of Zelda: Breath of the Wild (توسعه و نشر توسط: Nintendo EPD / Nintendo)

کارنامه اعمال بازی ها! | برترین های سال ۲۰۱۷ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا

برترین صداگذاری سال ۲۰۱۷: Hellblade: Senua’s Sacrifice

سعید اقابابایی – سردبیر تحریریه

هر سال که در بازی های رایانه ای به جلوتر می رویم، مدام کیفیت فنی بازی ها بالاتر می رود و تکنولوژی های پیشرفته تر سبب می شوند تا شاهد خلق بازی با کیفیت تری در زمینه های فنی و بصری و … باشیم. صداگذاری نیز از این قائده مستثنی نیست و هر سال شاهد هستیم که بازی هایی با کیفیت بالاتر صداگذاری عرضه می شوند و لذت ما را از بازی کردن چند برابر می کنند مخصوصا اگر به یک هدفون خوب هم دسترسی داشته باشیم. ۵ کاندیدایی که امسال برای برترین صداگذاری انتخاب شده اند هر کدام واقعا توانایی برنده شده برای برترین صداگذاری را دارا هستند اما در این میان یک بازی با بقیه فرق دارد. بازی که صداگذاری در آن فقط برای بالاتر بردن کیفیت بازی نیست بلکه صداگذاری بخشی حیاتی و کلیدی از گیم پلی و داستان آن است. عنوان Hellblade: Senua’s Sacrifice بازی است که در آن شما در قالب شخصیت اصلی بازی، کاملا بیماری روانی را درک می کنید و وقتی کسی بگوید صداهایی را در سرم می شنوم، شما با تجربه این عنوان کاملا می توانید بفهمید که چه می گوید. وقتی هدفون داشته باشید و این بازی را تجربه نمایید دقیقا انگار که صداهایی در مغز شما هستند و مدام با شما حرف می زنند و شما را ازار می دهند و تشویق می کنند و کنایه می زنند و بد و بیراه می گویند و … این هنر سازندگان بازی است که این گونه به زیبایی هرچه تمام تر موفق شده اند تا بازیباز را با بیماری روانی و جنون آشنا کنند و داستان و گیم پلی را در ارتباط مستقیم با صداگذاری قرار دهند. بنابراین قطعا بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice در زمینه صداگذاری چیزی بیشتر از دیگر کاندیداها دارد و انتخاب بنده برای برترین صداگذاری سال ۲۰۱۷ بدون هیچ تردیدی عنوان زیبای Hellblade: Senua’s Sacrifice است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برترین موسیقی سال ۲۰۱۷ گیمفا

۱ – Cuphead (موسیقی توسط:‌ Kristofer Maddigan)

۲ –  NieR: Automata (موسیقی توسط:‌Keiichi Okabe, Keigo Hoashi)

۳ – Destiny 2 (موسیقی توسط: Mike Salvatori, Skye Lewin, C Paul Johnson)

۴ – Persona 5 (موسیقی توسط:‌Shoji Meguro)

۵ – Super Mario Odyssey (موسیقی توسط:‌ Naoto Kubo, Shiho Fujii, Koji Kondo)

۶ – The Legend of Zelda: Breath of the Wild (موسیقی توسط:‌ Manaka Kataoka, Yasuaki Iwata)

کارنامه اعمال بازی ها! | برترین های سال ۲۰۱۷ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا

برترین موسیقی سال ۲۰۱۷ گیمفا : NieR: Automata

حسین غزالی – سرپرست تحریریه

موسیقی و صداگذاری در بازی‌ها، نقشی شبیه به هافبک دفاعی را در فوتبال بازی می‌کنند! درست است که این دو در طول بازی دیده نمی‌شوند، اما اگر آنها را از جریان حذف کنیم، همه‌چیز به هم می‌خورد و به هیچ‌عنوان بازی‌هایی نمی‌شوند که سالها پس از انتشار، بازهم یادشان کنیم و از زیبایی‌هایشان بگوییم. شاید، اغلب بازی‌هایی که دوستشان داریم، به کمک موسیقی دلنشین و بیاد‌ماندنی‌شان بود که در ذهن ما جای گرفتند. در این لیست، بازی‌هایی دیده می‌شوند که هرکدام از لحاظ موسیقی و صداگذاری، در سطح بالایی قرار دارند و خب برای انتخاب یکی از میان این کاندیداها، باید با دقت زیادی به هرکدام نگاه کرده باشیم. به‌خصوص برای خودِ من، که واقعاً انتخاب میان Destiny و NieR: Aoutomata را سخت می‌دیدم. اما درنهایت برای نوازش کردن گوش هایم، NieR: Aoutomata، حداقل در موسیقی، حرف اول را می‌زد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برترین کارگردانی سال ۲۰۱۷ گیمفا

۱ -Wolfenstein II: The New Colossus (توسعه و نشر توسط: MachineGames / Bethesda)

۲ – Super Mario Odyssey (توسعه و نشر توسط: Nintendo EPD)

۳ – Resident Evil 7: Biohazard (توسعه و نشر توسط: Capcom)

۴ – Horizon Zero Dawn (توسعه و نشر توسط: Guerrilla Games)

۵ -The Legend of Zelda: Breath of the Wild (توسعه و نشر توسط: Nintendo EPD)

کارنامه اعمال بازی ها! | برترین های سال ۲۰۱۷ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا

برترین کارگردانی سال ۲۰۱۷ گیمفا:Wolfenstein II: The New Colossus

دانیال دهقانی  – سرپرست تیم خبری

باید اعتراف کرد که از لحاظ کارگردانی، هر پنج نامزد یاد شده خارق‌العاده عمل کرده‌اند. از Resident Evil 7: Biohazard گرفته که با کارگردانی درست، توانست پس از مدت‌ها یک بازی ترسناک در این سری را تحویل مخاطبان دهد تا Horizon Zero Dawn که به واسطه کارگردانی و روایت داستانی درست، به شخصه در طول حدوداً ۴۲ ساعتی که مشغول به بازی بودم هیچ گاه خسته نشدم و نتوانستم ایراد خاصی از آن (حداقل در مقوله کارگردانی) بگیرم. The Legend of Zelda: Breath of the Wild هم وضعیتی مشابه هورایزن دارد و با توجه به وسعت و مدت زمان گیم پلی، از لحاظ کارگردانی عالی عمل کرده است. Super Mario Odyssey هم به واسطه کارگردانی خوب، توانسته آن سمت و سوی نو و جالبی را که اتخاذ کرده بود به خوبی پیش ببرد ولی در این میان، به شخصه بیش از هر بازی دیگر تحت تاثیر کارگردانی عالی Wolfenstein II: The New Colossus قرار گرفتم. فقط همان سکانس‌های فلش بک به گذشته ترور بیلی دوست داشتنی، کافی است تا از نظر نگارنده جایزه بهترین کارگردانی به Wolfenstein II: The New Colossus برسد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برترین بازی اکشن سال ۲۰۱۷ گیمفا

۱ –  Destiny 2 (توسعه و نشر توسط: Bungie / Activision)

۲ –  Wolfenstein II: The New Colossus (توسعه و نشر توسط: MachineGames / Bethesda)

۳ –  Nioh (توسعه و نشر توسط: Team Ninja / Sony Interactive Entertainment)

۴ – Prey (توسعه و نشر توسط: Arkane Studios / Bethesda)

۵ – Cuphead (توسعه و نشر توسط: Studio MDHR Entertainment)

کارنامه اعمال بازی ها! | برترین های سال ۲۰۱۷ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا

برترین بازی اکشن سال ۲۰۱۷ گیمفا:Wolfenstein II: The New Colossus

محمدحسین باجلان  – تحریریه سایت

اما در بخش عناوین اکشن شاهد بازگشت Prey، Destiny و Wolfenstein بودیم که دو بازی Prey و Destiny با وجود تمام لذت بخش بودنشان باز هم چیز جدیدی برای نمایش نداشتند. در سوی دیگر عناوین جدید، حتی Cuphead و Nioh هم آن قدر بزرگ نبودند که در برابر عناوین بی نقصی همچون نسخه دوم Wolfenstein بخواهند قد علم کنند. Wolfenstein II: The New Colossus نشان داد که هنوز هم اولا بتزدا سلطان بلامنازع ساخت بازی های داستان محور است و در ثانی نشان داد که سری جدید این مجموعه به طور قطع در حال پیشرفت است و این عنوان بدون شک لایق ترین بازی این لیست است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۷ گیمفا

۱ – Destiny 2 (توسعه و نشر توسط: Bungie / Activision)

۲ – Horizon Zero Dawn (توسعه و نشر توسط: Guerrilla Games / Sony Interactive Entertainment)

۳ – Persona 5 (توسعه و نشر توسط: Atlus)

۴ – The Legend of Zelda: Breath of the Wild (توسعه و نشر توسط: Nintendo EPD / Nintendo)

۵ – Cuphead (توسعه و نشر توسط: Studio MDHR Entertainment)

کارنامه اعمال بازی ها! | برترین های سال ۲۰۱۷ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا

برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۷: Horizon Zero Dawn

سعید اقابابایی – سردبیر تحریریه

هر ساله جایزه طراحی هنری یا کارگردانی هنری برای من یکی از مهم ترین و هیجان انگیز ترین بخش ها و جوایز در مراسم گیم اواردز است زیرا اعتقاد دارم بعد از گیم پلی یک بازی، این داستان و طراحی هنری هستند که موفقیت یا شکست یک اثر را رقم می زنند و واقعا کمتر پیش می آید که یک بازی با طراحی هنری شاهکار، شکست را تجربه نماید. با کاندیداهای امسال در بخش طراحی هنری آشنایی کامل دارم و ۳ تای آن ها را ساعت ها و ساعت ها تجربه کرده ام که شامل Destiny 2 و Horizon Zero Dawn و Persona 5 هستند (البته پرسونا را خیلی کمتر از دو بازی دیگر) و ۲ کاندیدای دیگر یعنی The Legend of Zelda: Breath of the Wild و Cuphead را نیز به خاطر زیبایی بی نظیر زلدا و درجه سختی مرگبار کاپ هد، تعداد خیلی زیادی ویدئوی گیم پلی و تریلر و … از آن ها مشاهده کرده ام و کاملا با طراحی هنری آن ها آشنایی دارم. در واقع طراحی هنری بخشی است که شما با دیدن چند ساعت از گیم پلی یک بازی می توانید در مورد آن نظر دهید و حتما لازم نیست خودتان آن را بازی کرده باشید زیرا با دیدن گیم پلی بازی به مدت چند ساعت، کلیت طراحی هنری و کیفیت آن دستتان می آید. بین این ۵ بازی عنوان Horizon Zero Dawn برای من یک چیز دیگر است و البته کلا امسال این بازی برای من چیز دیگری بود و از تمامی بازی ها برای من برتر بود. شبیه به طراحی هنری همه کاندیداهای این بخش را در بازی های دیگر دیده بودم ولی عنوانی را با طراحی هنری Horizon Zero Dawn هرگز مشاهده نکرده ام و طراحی دنیای وحشی و آخرالزمانی که با دنیای عصر حجر و انسان های اولیه ترکیب شده و حیات وحش آن دایناسورهای رباتیک هستند، را هرگز و هرگز در هیچ عنوان دیگری ندیده ام زیرا که ایده این بازی هرگز در هیچ بازی دیگری تاکنون وجود نداشته و پیاده کردن بسیار عالی این ایده در قالب دنیای بازی و طراحی هنری شگفت انگیز آن، سبب شد تا شاهکاری به نام Horizon Zero Dawn خلق شود که بدون شک انتخاب من برای برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۷ می باشد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برترین بازی چند نفره سال ۲۰۱۷ گیمفا

۱ – Call of Duty: WWII (توسعه و نشر توسط: Sledgehammer Games / Activision)

 ۲ – Destiny 2 (توسعه و نشر توسط: Bungie / Activision)

۳ – Fortnite (توسعه و نشر توسط: Epic Games)

۴ –  Mario Kart 8 Deluxe (توسعه و نشر توسط: Nintendo EAD / Nintendo)

۵ – PlayerUnknown’s Battlegrounds (توسعه و نشر توسط: PUBG Corp.)

۶ – Splatoon 2 (توسعه و نشر توسط: Nintendo EPD / Nintendo)

کارنامه اعمال بازی ها! | برترین های سال ۲۰۱۷ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا

برترین بازی چند نفره سال ۲۰۱۷ گیمفا:  Fortnite

امیرحسین دهنوی (سردبیر بخش خبری)

امسال سالی حقیقتا شلوغ در عرضه بازی‌های چند نفره بود و مطمئنا این روند نه‌تنها کاهش بلکه با افزایش ویژه‌ای در سال‌های آتی روبه‌رو خواهد بود. من این شانس را داشتم تا پنج بازی موجود در این لیست را ساعت‌ها تجربه کنم و بتوانم دیدگاهی نسبت به آن‌ها داشته باشم. تجربه CoD و بخش‌های جدیدش حقیقتا دوست داشتنی و خارق العاده است، از بخش گسترش یافته شخصی سازی شخصیت‌تان تا مود War که حقیقتا به یکی از تجربه‌های فوق العاده من تبدیل شده. امسال شاهد عرضه عنوان بزرگ Destiny 2 هم بودیم، اگرچه تجربه این بازی لذت بخش بود اما ویژگی‌های تازه در آن بسیار کم دیده میشد و بیشتر شبیه به نسخه نهایی بازی اول بود. Splatoon 2 نیز تجربه‌ای هیجان انگیز را ارائه کرد و حقیقتا بازی نیازمند به استراتژی کاملی از طرف بازی‌باز بود. امسال موفق به تجربه چندین ساعته PUBG به لطف برنامه پیش‌نمایش ایکس‌باکس نیز بودم، این عنوان یک تجربه عالی بتل‌رویال را به بازی‌باز ارائه می‌کند و صد البته تجربه بازی با دوستان لذت آن را چند برابر می‌کند اما بهترین بازی سال در این بخش از نظر من Fortnite است. با اینکه کاملا موضوع شبیه بودن این بازی به PUBG را قبول دارم اما این عنوان شبیه به درسی عبرتی از مشکلات PUBG است و با عرضه یک بازی بالانس و بدون مشکلات عجیب فنی، تجربه‌ای مستمر و با ثبات را برای بازی‌باز به ارمغان میاورد. هردو بخش Co-Op و بتل رویال Fortnite تجربه خوبی در اختیارتان قرار می‌ٔدهند اما بخش بتل رویال بازی حقیقتا جذاب‌ترین بخش این عنوان است و تجربه چندین ساعته آن با دوستان نه تنها شما را زده یا خسته نمی‌کند بلکه هربار با پیاده کردن استراتژی‌های جدید، تجربه‌ای بهتر و بهتر در اختیارتان می‌گذارد. مطمئنا اگر PUBG مشکلات فنی کنونی خود را نداشت در دیدگاه خود تجدید نظر می‌کردم اما درحال حاضر Fortnite بهترین تجربه بتل رویال را (لااقل برروی کنسول‌ها) در اختیار بازی‌بازان قرار می‌دهد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برترین بازی مستقل سال ۲۰۱۷ گیمفا

۱ – Hellblade: Senua’s Sacrifice (توسعه و نشر توسط: Ninja Theory)

۲ – Night in the Woods (توسعه و نشر توسط: Infinite Fall)

۳ –  Pyre (توسعه و نشر توسط: Supergiant Games)

۴ –  Cuphead (توسعه و نشر توسط: Studio MDHR Entertainment)

۵ – What Remains of Edith Finch (توسعه و نشر توسط: Giant Sparrow / Annapurna Interactive)

کارنامه اعمال بازی ها! | برترین های سال ۲۰۱۷ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا

برترین بازی مستقل سال ۲۰۱۷: Hellblade: Senua’s Sacrifice

محمد آریامقدم –  تحریریه سایت

سال ۲۰۱۷ سالی فوق‌العاده برای طرفداران بازی‌های ویدئویی بود. خوشبختانه امسال بازی‌های زیادی توانستند نظر مثبت کاربران را جلب کنند و به کمک هم سالی به یاد ماندنی را برای گیمرها رقم زدند. در سال ۲۰۱۷ بازی‌های AAA زیادی منتشر شدند و طبق آمار بازی‌های امسال پربودجه‌ترین بازی‌های چند سال اخیر بوده‌اند. خوشبختانه محصول نهایی در اکثر موارد توانست دلیل هزینه زیادی که صرف ساخت بازی شده را توجیه کند. اما گذشته از بازی‌هایی که همه با آن‌ها به خوبی آشنایی داریم و قبل از انتشارشان هم به اندازه کافی هایپ شده‌ایم، بازی‌های مستقلی هم به بازار عرضه شدند که بعضا بالاتر از سطح توقعات ظاهر شدند. به طور کلی در چند سال اخیر شاهد بازی‌های مستقل موفق زیادی بوده‌ایم. بازی‌هایی که علی‌رغم عدم صرف هزینه‌های هنگفت برای ساخت آن‌ها، بازی‌هایی جذاب، موفق و پرطرفدار از آب درمی‌آیند. گاه اینگونه بازی‌ها می‌توانند ایده‌هایی نو را وارد صنعت بازیسازی کنند، ایده‌هایی که تا سال‌ها بعد می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. به شخصه برایم لذت بخش است وقتی می‌بینم یک سازنده‌ی نه چندان مشهور محصولی را تولید می‌کند که حتی توان رقابت با غول‌های دنیای گیم را دارد.
وقتی به نامزدهای بهترین بازی مستقل سال نگاه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که ۲۰۱۷ برای بازی‌های مستقل هم سال خوبی بود. بازی‌های مستقل امسال حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند و برای خود طرفداران زیادی جمع کردند. شاید وقتی چشمتان به واژه “بازی مستقل” ذهنتان به سمت بازی‌های معمایی و خسته کننده منحرف شود ولی واقعا این‌طور نیست. یکی از بازی‌های مستقل امسال What Remains of Edith Finch بود که اگر آنرا تجربه کرده باشید قطعا پشیمان نشده‌اید. روایت داستانی فوق العاده بازی به همراه طراحی محیط و صداگذاری و موسیقی شنیدنی، شما را به ادامه بازی تا پایان تشویق می‎‌کنند. Cuphead یکی دیگر از بازی‌های مستقل امسال بود که عملکردش جای هیچ بحثی باقی نمی‌گذارد. اثر StudioMDHR یک اثر هنری فوق العاده با قیمت مناسب بود که می‌توانست برای مدتی سرگرمتان کند. کاربران گیمفا هم نظر مثبتی به این بازی داشتند و عده‌ای هم Cuphead را یک شاهکار می‌دانند. Night In The Woods از دیگر نامزدهای بهترین بازی مستقل امسال است. اگرچه به شخصه این عنوان را نسبت به بقیه نامزدها کمی ضعیف‌تر می‌دانم ولی فراموش نکنید که این بازی یکی از مورد انتظارترین بازی‌های مستقل سال ۲۰۱۷ بود. محتوای داستانی بازی از مهمترین عوامل موفقیت این عنوان به شمار می‌رفت که در کنار موسیقی عالی، گیم پلی و گرافیک قابل قبول توانست انتظارات را برآورده کند. Supergiant Games هم که استودیو خوش‌نامی است Pyre را تحویل بازی‌بازان داد. اما در میان همه این بازی‌های موفق، جذاب و دوست‌داشتنی، یک بازی بنده را بیش از بقیه شگفت زده کرد و آن‌هم Hellblade بود. Hellblade: Senua’s Sacrifice یک تجربه بی‌نظیر بود که هنوز هم در خاطر افرادی که آن‌را بازی کرده‌اند مانده است. با احترام به تمامی بازی‌های مستقل سال ۲۰۱۷، انتخاب من Hellblade: Senua’s Sacrifice است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بهترین بازی درحال پیشرفت سال ۲۰۱۷ گیمفا

۱ –  Overwatch (توسعه و نشر توسط: Blizzard)

۲ – Destiny 2 (توسعه و نشر توسط: Bungie / Activision)

۳ – Grand Theft Auto Online (توسعه و نشر توسط: Rockstar Games)

۴ – PlayerUnknown’s Battlegrounds (توسعه و نشر توسط: PUBG. Corp)

۵ – Rainbow Six: Siege (توسعه و نشر توسط: Ubisoft Montreal / Ubisoft)

۶ – Warframe (توسعه و نشر توسط: Digital Extremes)

کارنامه اعمال بازی ها! | برترین های سال ۲۰۱۷ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا

بهترین بازی درحال پیشرفت سال ۲۰۱۷ گیمفا: Overwatch

میثم عبداللهی پور – سرپرست سابق تحریریه 

بنده در این بخش به طور جدا در مورد هر کاندید صحبت کرده و نهایتا برنده را اعلام می کنم.

PlayerUnknown’s Battlegrounds بیش تر از اینکه یک بازی خوب باشد، شبیه پدیده‌ای است که با خوبی موفق شده یک خلاء بزرگ، یعنی وجود نداشتن یک عنوان عالی در سبکِ Battle Royale را پر کند.
تعداد بسیار زیاد بازی کننده‌ها و پشتیبانی خوب PUBG.Corp از بازی، مثل انتشار نقشه‌های جدید، آن‌هم در شرایطی که بازی هنوز در حالت Early Access قرار دارد، نشان دهنده وسعتی است که روز به روز به آن افزوده خواهد شد.

GTA Online از آن دست بازی‌هایی است که به واسطه پیشرفت‌های مداوم و چشم گیرشان، هنوز هم به شدت پرطرفدار هستند. راک‌استار به عنوان یکی از کمال‌گرا ترین استدیو‌های بازی سازی، موفق شده تا در طول چهار سال گذشته، با ارائه محتواهای جدیدی که بازی را در زمینه گیم‌پلی و داستان گسترش داده‌اند، ‌وسعتی بسیار زیاد به بازی ببخشد، این وسعت و جزئیات سرسام آور چیزی است که GTA Online را به یکی از بهترین بازی‌های درحال پیشرفت در چند سال گذشته بدل می‌کند.

Destiny 2 عنوانی خوش ساخت و بسیار دوست داشتنی است که به علت به روز رسانی‌های سریع، ایجاد تغییرات ساده در چالش‌های گیم‌پلی و رویداد‌های زمانی مختلف، به یکی از پرطرفدارترین عناوین شوتر آنلاین تبدیل شده است. انتشار یک بسته گسترش دهنده وسیع و البته گران قیمت و برنامه ریزی یک بسته گسترش دهنده ]گران قیمت[ دیگر برای سال آینده، در کنار رویدادهای فصلی و زمانمند،‌ چیزی است که آخرین ساخته Bungieرا همچنان زنده و سرحال نگه داشته است. البته به لطف خالی کردن چندباره جیبتان!

WarFrame تنها بازی Free 2 Play حاضر در لیست است، یک بازی رایگان که به علت پیشرفت مداوم مورد تحسین قرار گرفته. پشتیبانی خوب و پیشرفت دادن به یک بازی F2P که طرفداران بسیاری زیادی هم دارد، در شرایط کنونی، کاری نیست که سازندگان بسیاری به آن دست بزنند. اما بسته‌های گسترش دهنده ساخته Digital Extremes و به روز رسانی‌های بزرگ، در کنار گیم‌پلی زیبا و امکان بازی به صورت رایگان،‌ نشان دهنده سازندگانی قابل احترام است که WarFrame را با تلاش و کوشش تبدیل به عنوانی ارزشمند و البته بزرگ کرده‌اند.

این روزها یوبی‌سافت خودش را حسابی وقف بازی‌های آنلاین کرده و گاهی هم موفق بوده است. یکی از موفقیت‌های بزرگ این ناشر بی‌شک Rainbow Six: Siege است. یک شوتر تاکتیکی و تیمی که توانست به سرعت دل طرفداران سبک را به دست بیاورد و بازی‌کننده‌های ثابتی را برای خودش دست و پا کند. گیم‌پلی عالی و نیاز به همکاری تیمی از مهمترین نقاط قوت بازی به شمار می‌روند. اما وجود رویدادهای فصلی، انتشار نقشه‌ها و ابزار‌های جدید و پشتیبانی خوب سازندگان، ‌باعث شده که R6:Siege هروز در حال بزرگتر و شناخته تر شدن باشد و به یکی از بهترین عناوین شوتر تاکتیکی چندنفره تبدیل شود.

Blizzard از آن دست ناشرانی است که با آمدن نامش، نفس‌ها در سینه حبس خواهد شد، بازی‌های بزرگ این ناشر و پشتیبانی حیرت‌آورش از آن‌ها حتی برای مدتی بیش از یک دهه، موضوعی نیست که به سادگی از کنار آن بگذریم و فراموشش کنیم. .Overwatch به عنوان یکی از بهترین ساخته‌های بلیزارد و همچنین بازی سالِ ۲۰۱۶، یکی از پرطرفدارترین، جذاب ترین و دقیق ترین شوترهای اول شخص موجود است که با دریافت منظم شخصیت‌های جدید، نقشه‌های تازه و پرجزئیات و همچنین حالت‌ها و ماد‌هایی که حتی به صورت روزانه هم تغییر می‌کنند، با سرعتی سرسام آور درحال رشد است و با توجه به سابقه blizzard، احتمال می‌رود که این رشد برای مدتی طولانی ادامه پیدا کند. بی‌شک گیم‌پلی استثنایی و سطح حیرت آور جزئیات، در کنار رعایت حق مخاطبان و احترام گذاشتن به آن‌ها،‌ Overwatch را تبدیل به عنوانی قابل تحسین می‌کند.
به این ترتیب، بهترین بازی درحال پیشرفت سال ۲۰۱۷ از نظر گیمفا، بدون شک و با قاطعیت به ساخته جذاب و دوست داشتنی blizzard، یعنی عنوان Overwatch تعلق می‌گیرد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برترین بازی موبایل سال ۲۰۱۷ گیمفا

۱ – Fire Emblem Heroes (توسعه و نشر توسط: Intelligent Systems / Nintendo)

۲ – Hidden Folks (توسعه و نشر توسط: Adriaan de Jongh / Sylvain Tegroeg)

۳ – Old Man’s Journey (توسعه و نشر توسط: Broken Rules)

۴ – Monument Valley 2 (توسعه و نشر توسط: ustwo games)

۵ -Super Mario Run (توسعه و نشر توسط: Nintendo)

کارنامه اعمال بازی ها! | برترین های سال ۲۰۱۷ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا

برترین بازی موبایل سال ۲۰۱۷ گیمفا: Hidden Folks

رضا توکلی – تحریریه سایت

همانند رشد بازی های موبایل در سال گذشته، سال ۲۰۱۷ هم بازی های بسیار زیادی برای این پلتفرم همراه منتشر شدند. سیستم پرداخت درون برنامه‌ای و ایده های تجاری بسیاری از بازی‌ها باعث شده که کمی از موبایل نا‌امید شویم اما هر ساله درکنار عناوین معمولی و یا حتی ضعیف، این بازیسازان و توسعه دهندگان مستقل هستند که بهترین های خود را به نمایش می‌گذراند. به غیر از نینتندو که سازنده سوپرماریو ران بود و اینتلجنت سیستمز سازنده بازی Fire Emblem Heroesبقیه بازی ها مربوط به بازیسازان مستقل بودند.Old Man’s Journey یک داستان زیبا را در قالب تصویر خیره کننده به نمایش می‌گذاشت. بازی Hidden Folks هم از آن دسته بازی های خلاقانه و بسیار دوست داشتنی مانند Mini Metro است. Monument Valley 2 هم همانند نسخه اول با بهبود کیفیت طراحی هنری و مراحل دوباره موفق ظاهر شد. در بین همه بازی ها Super Mario Run اشکالات بسیاری داشت، Fire Emblem Heroes هم ارایه دهنده یک سبک تکراری بود، Monument Valley 2 هم مشابه نسخه اول خود بود، Old Man’s Journey هم گیم‌پلی بسیار کم و کوتاهی داشت اما Hidden Folks آن ایده جدید و جذاب برای من بود و از نظر من Hidden Folks شایسته عنوان بهترین بازی موبایل در سال ۲۰۱۷ است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برترین روایت داستان سال ۲۰۱۷ گیمفا

۱ –  What Remains of Edith Finch (توسعه/نویسندگی توسط: Ian Dallas / Giant Sparrow)

۲ – Hellblade: Senua’s Sacrifice (توسعه/نویسندگی توسط: Tameem Antoniades, Elizabeth Ashman-Rowe / Ninja Theory)

۳ – Horizon Zero Dawn (توسعه/نویسندگی توسط: John Gonzalez / Ninja Theory)

۴ – NieR: Automata (توسعه/نویسندگی توسط: Yoko Taro, Hana Kikuchi, Yoshiho Akabane / Platinum Games)

۵ – Wolfenstein II: The New Colossus (توسعه/نویسندگی توسط: Jen Matthies, Tommy Tordsson Bjork / MachineGames)

کارنامه اعمال بازی ها! | برترین های سال ۲۰۱۷ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا

برترین روایت داستان سال ۲۰۱۷: Hellblade: Senua’s Sacrifice

سعید آقابابایی – سردبیر تحریریه

داستان… هر چقدر هم که بازی ها مدام آنلاین و آنلاین تر شوند و بازی تماما آنلاین بازی سال شود و تعداد بازی های تماما آنلاین بیشتر و بیشتر شود، هنوز هم برای من بازی یعنی “بخش تک نفره داستانی” و بس. تجربه آنلاین و چند نفره فقط یک تفریح گاها جذاب برای من بوده و هست و خواهد بود و اساس و اصل “بازی کردن” برای من از قدیم، تجربه ای همراه داستان بوده است. حتی در بازی چند نفره و آنلاین هم باز انتخاب اول من بازی هایی هستند که بخش داستانی همکاری یا Cooperative دارند و نه PvP. داستان همیشه عظمت و محبوبیت و قدرت خود را دارد و خواهد داشت و برای تعداد خیلی زیادی از بازیبازان در دنیا ارزش خود را همواره حفظ خواهد کرد. همان طور که در مراسم پلی استیشن امسال مدیر سونی از اهمیت بخش تک نفره و کاری که آن ها در استودیوهای جهانی سونی در جهت احترام به داستان و بازی های تک نفره انجام می دهند سخن گفت و دیدیم که تمامی سالن، برای این موضوع واکنش نشان دادند و از داستانو بخش داستانی حمایت کردند. امسال هم بازی های خیلی عالی زیادی با داستان های جذاب داشتیم که ۵ تای آن ها به عنوان کاندیدای برترین روایت داستان سال ۲۰۱۷ انتخاب شدند و انصافا هم همگی شایسته هستند. Horizon Zero Dawn که امسال در هر لیست و هر بخشی که می شد، قرار گرفت و کلا بین کاندیداهای تمام بخش های ممکن، نام Horizon Zero Dawn یک نام ثابت بود. NieR: Automata داستان و روایتی بی نظیر را با گیم پلی فوق العاده ترکیب کرده بود ویک شاهکار را پدید آورد. Wolfenstein II: The New Colossus به نوعی روایت داستان در بازی تمام اکشن را به یک سطح بالاتر ارتقا داد و نشان داد یک شوتر تمام اکشن و خشن و .. هم می تواند داستان و روایتی شگفت انگیز داشته باشد. What Remains of Edith Finch نیز که با تکیه بر داستان گویی و روایت فوق العاده ای که داشت توانست در بین کاندیداهای این بخش قرار بگیرد. اما یک بازی در این بین هست که نوع خاص و جدیدی از روایت داستان و تاثیرگذاری آن را به دنیای بازی های رایانه ای آورد و یک داستان و روایت شاهکار را در ارتباط بسیار بسیار مستقیم و تنگاتنگ و غیر قابل جدا شدن از گیم پلی و صداگذاری، به بازیبازان هدیه داد و در کنار این، یک نوع جدید از برخورد و تعامل با بیماری های روانی را نیز به صنعت بازی آورده و با شکلی داستانی و در قالب یک روایت بی نظیر، ما را هر چه بیشتر با دنیای مخوف و غم انگیز یک بیمار روانی آشنا کرد و همین موضوع هم آن را از تمامی باز های دیگر متمایز می کند. بله… عنوان Hellblade: Senua’s Sacrifice بدون هیچ شکی برای من و خیلی های دیگر در دنیا، لقب برترین داستان و روایت را در سال ۲۰۱۷ به خود اختصاص داد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ادامه بخش ها و برندگان و معرفی بازی سال ۲۰۱۷ گیمفا در بخش بعدی این مطلب تقدیمتان خواهد شد

علاقمند هستیم تا همین بخش ها را شما نیز در نظرات نوشته و بازی های سال خود را در هر یک بنویسید تا ما هم از نظرات شما آگاه شویم.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

کارنامه اعمال بازی ها! | برترین های سال ۲۰۱۷ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا
کارنامه اعمال بازی ها! | برترین های سال ۲۰۱۷ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا
کارنامه اعمال بازی ها! | برترین های سال ۲۰۱۷ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا
کارنامه اعمال بازی ها! | برترین های سال ۲۰۱۷ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا
کارنامه اعمال بازی ها! | برترین های سال ۲۰۱۷ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • sajad_2011 گفت:

    امسال Hellblade سنگ تموم گذاشته نینجا تئوری با بودجه خیلی کم به همه ثابت کرد ساخت یه بازی AAA هزینه نمیخواد بلکه مهمتر از اون پشتکار و تلاش لازم داره .. انتخاب های گیمفا کاملا عادلانه است ببینیم بهترین بازی سال چه عنوانی خواهد شد از آقای آقابابایی و تیم تحریریه گیمفا متشکریم ..
    امسال سال بسیار خوبی واسه گیمرا بود امیدوارم ۲۰۱۸ سالی رویایی برای گیمرا در تاریخ صنعت باشه با بازی هایی که قراره عرضه شه :
    ۱- ۲ Red Dead Redemption
    ۲- God of War
    ۳- Metro Exodus
    ۴- Death Stranding
    ۴- Days Gone
    ۵- Far Cry 5
    ۶- Darksiders 3
    ۷- Detroit
    ۸- Anthem
    ۹- Spider Man
    ۱۰- نسخه جدید Tomb Raider
    ۱۱- نسخه جدید Battlefield

  • RPG.MahyaR گفت:

    با همشون موافقم جز دو تاشون
    برترین بازی چند نفره سال ۲۰۱۷ گیمفا:به نظرم پانجی باید میشد
    بهترین بازی درحال پیشرفت سال ۲۰۱۷ گیمفا:به نظرم gta باید میشد بعد این همه سال داره محتوا دریافت میکنه

  • اول بگم که بازی های من ممکنه خارج از لیست گیمفا باشند.(لیست من طولانیه!)
    بهترین موسیقی
    Nier Automata: خداییش بهتر از این هم هست!؟ من همیشه موسیقی بازی ها رو گوش میدم اما تنها بازی که موسیقی بخشی جدا نشدنی از اون بود، این بازی بود. هر بخش بازی موسیقی مخصوص داشت حتی وقتی با یک کاراکتر دیگه همون بخش رو بازی می‌کردیم. لعنتی یوکو تارو نابغه است!
    آهنگ های زنوبلید ۲ هم فوق‌العاده هستند اما اونارو میشه جداگانه گوش کرد و لذت برد.
    بهترین صداگذاری
    Hellblade:فقط همینو میگم، یه هدفون خوب رو گوشتون بزارید و در دنیای بازی غرق بشید!
    بهترین بازی مستقل
    Cuphead: راستش تو این بخش همه عالی بودن. اما به شخصه از کاپ هد بیشتر از بقیه لذت بردم مخصوصاً وقتی دونفره با داداشم بازی می کردم.
    بهترین طراحی هنری
    Cuphead: درسته زلدا و هورایزن و بقیه بازی ها در این بخش عالی بودند اما نقاشی های با دست کشیده شده کاپ هد ارزش خیلی بیشتری دارند. افکت های تصویری مختلف، رنگ های مخصوص، طراحی محیط و باس ها همه بی نظیر بودند.
    بهترین بازی اکشن
    Nioh: خوب من هنوز وولفنشتاین رو بازی نکردم اما اگر بخوام بدون اون انتخاب کنم، Nioh رو انتخاب میکنم. ترکیب گیم پلی هم اند اسلش با فرمول دارک سولز چیزی بود که همیشه میخواستم. حالا شما سلاح های مختلف، وضعیت های مبارزه و ارواح محافظ و باس فایت های بی‌نظیر رو هم اضافه کنید.
    بهترین روایت
    Nier Automata: در این جا هم ما رقیب قدرتمندی به اسم WROEF رو داریم که روایت عالی داشت که از روش های مختلف و جذاب ارائه می‌شد اما می‌تونستی همش رو از یوتیوب هم ببینی!
    اما Nier Automata روایتی چند لایه داشت که با تموم کردن هر بخش تازه یه لایه دیگه از داستان مشخص می‌شد. لذتی که بعد از بازی کردن Nier Automata بدست میاد با دیدن ویدیو هاش تو یوتیوب قابل مقایسه نیست.
    بهترین کارگردانی
    بین زلدا و این بازی انتخاب سخت بود. اگر بخواهیم کارگردانی رو از منظر داستانی در نظر بگیریم Nier Automata برنده است اما اگر بخواهیم از منظر گیم پلی نگاه کنیم اونوقت زلدا برنده است.
    زلدا تونست تمام المان ها و مکانیک های گیمپلی رو به زیبایی در بازی به کار بگیره. همینطور با تأکید بازی بر روی ماجراجویی تونست یه هایرول عالی خلق کنه که خود گیمر بخواد اونو کشف کنه نه به خاطر علامت های رو نقشه!
    من بعد از ۱۷۵ ساعت هنوز هم دارم چیز های جدید کشف میکنم.

  • Saman_hk گفت:

    از فورتنایت اصلا خوشم نیومد.به شدت برای من کسل کننده بود.
    خود بازی یه قرون هم بهت پول نمیده.آیتم ها و اسلحه هاش هم خیلی کم هستند.
    خیر سرشون level up گذاشتند که به هیچ دردی هم نمیخوره.

  • peyman3 گفت:

    توی تمام سایت های گیم که میرم من از انتخاب های شما بیشتر خوشم اومد. انتخاب ها از روی جو گیری نبود خیلی بجا بود
    برای منم بهترین بازی امسال بلادبورن بود! 🙂 امسال تازه بازیش کردم هیچ بازی مثل این حال نداد.

  • 2K.Firaxis گفت:

    دوستان گیمفا همه دیدگاه های جالبی داشتن… مهمترین بخشش بهترین ازی استراتژیکه تو بخش بعدی ببینیم کی شده، چشم بسته غیب بگم میزاریدش Warhammer II
    بهترین بازی فایتینگ بی شک Injustice 2 من خودم بهش ۶ میدم بهترین بازی فایتینگ این نسل هم بود.
    بهترین بازی اسپورت نمیتونم حدس بزنم، اما pes 2018 واقعا پیشرفت زیادی داشته، میتونه باشه.
    به شخصه خودم تنها و تنها چیزی که در مورد یه بازی برام جذابیت داره روایت داستانشه، مس افکت خیلی بد بود، پرسونا خیلی خوب بود، شخصیت پردازیش فوق العاده بود، بهترین داستان برای من پرسونا هست، بهترین اکشن،بهترین بازی درحال پیشرفت و بهترین موسیقی دستنی ۲، بهترین بازی مستقل شاید what remains of edith finch
    بهترین عملکرد گرافیک امسال و بهترین اکشن ادونچر برای من Uncharted The Lost Legacy و بهترین شخصیت کل امسال هم… شاید Gorou Akechi از پرسونا ۵
    بازی سال هم هورایزنه دیگه حدس زدن نمیخواد حالا شاید با یه تخفیفی زلدا بشه..
    ممنون از کل تیم گیمفا

  • فقط هورایزن ، برترین RPG تمام عمرم

  • pikachu گفت:

    واقعا اینبار انتخاباتون عالی بوده و بر اساس منطق عمل کردید تا احساس….. 🙂

  • sajad_2011 گفت:

    برترین های امسال از نظر بنده :
    برترین صداگذاری Hellblade
    برترین موسیقی Nier
    برترین کارگردانی Resident 7
    برترین بازی اکشن Nioh
    برترین طراحی هنری Cuphead
    برترین بازی چند نفره PUBG
    برترین بازی مستقل Hellblade
    برترین بازی درحال پیشرفت PUBG
    برترین روایت داستان Hellblade

  • vergil2max گفت:

    من زیاد با موبایل بازی نمیکنم پس حرفی ندارم.اما در مورد برترین بازی چند نفره بنظرم PUBG عنوان لایق تری هست.خب هر گیمری نظری داره و قابل احترام و اقای دهنوی هم دلیل خوبی برای انتخابشون اوردن.
    تقریبا تمام عناوین لیست برترین روایت داستان را بازی کردم و بنظرم داستان NieR: Automata بهترینشون.حتی What Remains of Edith Finch و Wolfenstein هم به مراتب داستانی بهتر از Hellblade دارن.ولی چه کنم که این نظر شماست اقای اقابابایی و کاملا قابل احترام پس سکوت میکنم و کمی حرص میخورم که چرا این NieR: Automata بدبخت.دی. هیچ جا نشد برترین روایت داستان. :-((
    ضمنا اقای اقابابایی از انتخاب برترین طراحی هنری هم خوشم امد.خسته شدم هر جا میبینم Cuphead برنده شد اونم بیشتر به خاطر مستقل بودنش در حالیکه سایر نامزدها لایق تر هستن.در پایان امیدوارم با دقت بهترین بازی سال را انتخاب کنید چون بنظرم خیلی ها زلدا را بازی نکردن و احتمالا بهترین تجربه سالشون هم نیست و واقعا حقش ضایع میشه.با تشکر

    • vergil2max گفت:

      انگار پاک کردم.دوباره مینوسیم
      در پایان لازم به تمام اعضای تیم گیمفا خسته نباشید بگم و منم تقریبا با همه موارد جز مورد اخر.دی. موافقم و امیدوارم با دقت بهتری بازی سال…….

    • درود بر شما. خیلی متشکرم از این که نظراتتون رو با ما هم در میون گذاشتید و متشکرم از این که همواره لطف کردید و در طول سال همیشه ما رو حمایت کردید و نظر گذاشتید. مایه افتخار ماست که کاربرانی مثل شما داریم
      راستش من هم عاشق نایر هستم ولی خب این بخش در واقع روایت داستان یا نریشن هست و فقط داستان خالی نیست. در این زمینه واقعا اعتقاد دارم که هل یلبد سطح جدیدی از همذات پنداری با شخصیت اصلی رو به بازیبازها هدیه داد و داستان رو انگار که در ذهن خود بازیباز روایت می کرد و این یک چیز کامل جدید و نو بود. اما غیر از این واقعا نایر هم شایسته بود داستان و روایتش. در واقع هل بلید رو به خاطر نو بودن روند روایتش انتخاب کردم.
      در مورد طراحی هنری هم خوشحالم که نظرتون مثل منه تقریبا.
      در مورد بازی سال هم که والا من انتخاب نمی کنم. کل اعضای تیم گیمفا رای دادن یکی یکی و مجموعشون انتخاب کرده برنده رو. رای هر شخص رو هم فردا میذاریم براتون. باز هم ممنونم

  • cv گفت:

    ﻋﻼﻗﻤﻨﺪ ﻫﺴﺘﯿﻢ ﺗﺎ ﻫﻤﯿﻦ ﺑﺨﺶ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺷﻤﺎ ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﻧﻈﺮﺍﺕ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻭ ﺑﺎﺯﯼ ﻫﺎﯼ ﺳﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻫﺮ ﯾﮏ ﺑﻨﻮﯾﺴﯿﺪ ﺗﺎ ﻣﺎ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻧﻈﺮﺍﺕ ﺷﻤﺎ ﺁﮔﺎﻩ ﺷﻮﯾﻢ
    متاسفانه سیستم بررسی نظرات مانع بزرگ
    یکی از جذابیت های گیمفا همین بحث های داغ و اکثرا بی منطق بود
    اما متاسفانه یه فرد بیمار هر چند وقت یک بار بخش نظرات نابود میکنه
    شما هم به جای راه حل درست سیستم بررسی نظرات تکرار می کنید
    که واقعا بد اجرا میشه ۵ تا ۶ ساعت بعضی اوقات ۱۲ ساعت طول می کشه تا کامنت ها ثبت بشه
    اون فرد بیمار کار خودش میکنه
    اما بررسی نظرات کاربر ها رو دل سرد میکنه
    بهتره نظارت بیشتری داشته باشید و کاربر های متخلف حذف کنید
    کاربر های جدید هم تا مدتی نظراتشون بررسی بشه

  • mahdi7khe گفت:

    بسیار عالی واقعا کاندید ها و برنده ها شایسته بودن .
    فقط به نظر من جای خالی بازی sundered در میان کاندید های بازی مستقل سال خالی بود . این بازی ، بازی زیبایی بود که متاسفانه در حقش ستم شد .
    و به نظرم این رو هم بگم بنده جایزه روایت و داستان رو ۲ مقوله ی جدا می دونم ، Hellblade انصافا در روایت عالی بود ولی در مقوله ی داستان در برابر Horizon حرفی برای گفتن نداشت .

  • all pacino گفت:

    متاسفانه همینطوره آقا سعید سال به سال شرکتها به دلیل پرمنفعت بودن بازیای آنلاین کمتر به سمت بازیای AAA و خطی و داستانی میرن و احتمالا تا ۵ یا ۶ سال دیگه بازیا تماما آنلاین شن و این یه فاجعه است واسه این صنعت هر چند شاید شرکت هایی مثل گوریلا گیمز باشن که هنوزهم به بازیهای داستانی بیشتر اعتقاد دارن تا آنلاین و شاهکارهای هنری مثل هورایزن خلق کنن امیدوارم بازهم بازیای داستانی بیشتر از بازیای آنلاین مورد توجه قرار گیرن

  • mjsh گفت:

    اینکه آقای دهنوی به خاطر تجربه نکردن پابجی روی پی سی به فورتنایت رای دادن اصلا درست نیست پابجی روی پی سی خصوصا الان بعد نسخه نهایی فرسنگ ها بهتر از فورتنایته

  • .Murder Inc گفت:

    خیلی خوبه واقعا نویسنده گان گیمفا خیلی شعورشون بیشتر از داوران گیم اواردز است. :yes: :yes: :yes:
    و از شما جناب آقابابایی خواهش میکنم که یک نظر سنجی مورد انتظارترین بازی ۲۰۱۸ برای کاربران بگذارید و اگر هم گذاشتید لطفا کاندید هارا مستقل از مراسم گیم آواردز انتخاب کنید. و اونجا مطمئنا رقابت خیلی شدید خواهد بوذ. Farcry 5, God of war, Read dead redemption 2, Last of us part 2 😯 😯 😯 😯

  • Rango گفت:

    سلام و عرض ادب دارم به تمام کاربران و نویسنده گان وبسایت بزرگ گیمفا:
    امیدوارم هر جا که هستید صحت و سلامت باشید و در حال لذت بردن از بازی های مورد علاقه تان. خب یک سال دیگه خوب یا بد سپری شد و من هم منحیث یکی از قدیمی ترین علاقه مندان و خواننده گان وبسایت برزگ گیمفا (که برای خودم بهترین وبسایتی است که میشناسم و هیچ روزی نیست که به اینجا یک سر نزنم) لازم می بینم که بعضی نکات را خدمت شما عرض کنم:
    اول تر از همه میرویم سراغ نویسنده گان که باید بگویم امسال نسبت به سال های قبل کیفیت نقد و بررسی ها خصوصا بازی های جدید (به استثنای نقد های جناب سعید آقابابایی) خیلی افت داشته است ، کافیست سری بزنید به نقد و بررسی بازی اساسینز کرید اوریجینز که با یک نقد و بررسی تقریبا ناقص طرف هستیم (اگر چه جناب محمد آریا مقدم در مجله یک نقد خیلی خوب ازین بازی تحویلمان دادند) اما اصلا منظورم این نیست که این نویسنده گان جدید منتقدان خیلی بدی بوده باشند بلکه خیلی مقالات خوبی نوشتند. اما سال گذشته (۱۳۹۵) گیمفا تعدادی از بهترین نویسنده گان ایران را در اختیار داشت که در راس آنها جناب آقابابایی قرار داشتند و بعضی از بهترین مقالات ونقد و بررسی بازی ها که تا حالا به زبان فارسی نوشته شده اند را نوشتند که از میان آنها فقط جناب آقابابایی و جناب عبداللهی پور امسال با ما بودند و بعضی از آنها مانند حسین صدری (که یکی از دو سه نویسنده برتر گیمفا بودند) به گیمفا خیانت کردند. این موضوع رو میشه از تعداد نظرات هر پست فهمید چون سال های گذشته هر مقاله ی که نوشته میشد بیشتر از دوصد یا سه صد نظر براش گذاشته میشد اما در این اواخر تعدادی بسیار کمی از مقالات به سختی بیشتر از صد نظر براشون گذاشته میشه (مقالات جناب آقابابایی) که خب این موضوع شاید برای سایر کاربران عادی باشد اما برای امثال من که چهار پنج سال است مقالات گیمفا را میخوانیم و برامون حکم غذا را دارند، قطعا میتونه خیلی درد آور باشه.
    و در اخیر هم جا داره یک تشکری خیلی ویژه از سردبیر محبوب ، با وقار و توانمند گیمفا که خودشان را برتر از کاربران شان نمی دانند و احترام به کاربران شان را جزء اولیت های شان میدانند یعنی جناب سعید آقابابایی بکنیم که گیمفا را بر شانه های توانمند شان به اوج و به این جایی که است رساندند و امثال من را معتاد خواندن نوشته های شان کردند و همچنین تمام نویسنده گان توانمند تیم گیمفا بکنیم و برای شان در همه ابعاد زندگی آرزوی موفقیت کنیم. و این را بدانید که ما کاربران گیمفا در همه شرایط ازتون حمایت می کنیم و همیشه در کنارتان خواهیم بود. به امید درخشش هرچه بیشتر گیمفا.
    و من الله توفیق.
    ============================================
    با احترام: فایز فارابی ————کابل، افغانستان

    • سلام و عرض ادب دارم خدمت شما فایز عزیز.
      فایز جان در ابتدا باید بگم که از خوندن نظر شما در مورد خودم احساس غرور کردم و به خودم می بالم که افرادی اینقدر با شخصیت مثل شما مقالات من رو می خونند و وقت باارششون رو میذارن برای خوندن مطالب من.واقعا لطف دارید به من و واقعا یک دنیا متشکرم ازتون به خاطر این همه لطف و محبتی که در نظرتون نسبت به من داشتید و خستگی کل سال رو از تنم در اورد. فایز جان قطعا اگر گیمفا به اینجا رسیده به خاطر شما و کاربراش بوده که حمایتمون کردید. گیریم که ما بهترین مقاله رو هم بنویسیم. وقتی شما نباشید که بخونید و نظر بدید و … اون مقاله به هیچ دردی نمیخوره چون دیده نشده و خونده نشده. پس قطعا زحمت و لطف و حمایت شما بوده که گیمفا رو گیمفا کرده. فایز جان من اصلا کسی نیستم که بخوام خودم رو هم سطح شما بدونم یا ندونم. منم یه گیمرم مثل خودتون که فقط فرصت برام مهیا شده که براتون بنویسم و از دنیای محبوبمون صحبت کنم. قطعا احترام به کاربرامون تا روزی که من هستم در این سایت اولین و مهم ترین اولویت ماست و کاربرامون همه چیز گیمفا هستن و صاحبای اصلی گیمفا که واقعا به عنوان سردبیر ازتون قدردانی میکنم بابت تمام این حمایت ها و زحمات.
      در درجه بعدی باید در مورد نویسندگان سایت صحبت کنیم. ببینید فایز جان چه قبلا و چه امروز گاها برخی مقالات پربازدیدتری ن و بیشتر نظر میگیرن و برخی هم کمتر. مخصوصا بسته به این که اون بازی بزرگ باشه یا کوچیک یا یه نفر یه بحث داغی رو مطرح کنه یا نه. امروز هم مقالات پر نظر و کم نظر داریم و قبلا هم داشتیم. ببینید فایز جان امسال مثلا الان تعداد رای دهنده های نظر سنجی کاربران گیمفا از پارسال بیشتر بودن شرکت کننده ها. فایز عزیز من بسیار بسیار سخت می گیرم برای اوردن نویسنده به سایت گیمفا چون به شما احترام میذارم و میخوام مطلب خوب بخونید. حتی اگر لازم باشه خودم در هفته ۲- ۳ تا مقاله بنویسم کسی رو نمیارم که براتون مقالات بی کیفیت بنویسه و بیشتر فشار اوردن به خودم رو ترجیح میدم به این که هر نویسنده ای رو وردارم بیارم اینجا. بارو کنید که تک تک نویسنده های که بودن قبلا و هستن الان جزو بهترین های ایران هستن و نظارت مستقیم دارم خودم بر تمام مقالات. ببینید فایز جان گیمفا باید پیش بره. خیلی ها میان و خیلی هم خوب کار میکنن و برای گیمفا زحمت می کشن اما وقتی که بخوان برن گیمفا و بنده که نمیایم بگیم اقا نرو و بمون و … و.قتی کسی بخواد بره میتونه بره خیلی راحت و گیمفا هم با قدرت به راهش ادامه میده و جایگزین های خوب پیدا میکنه برای افراد مختلف. خیلی ها بودن که واقعا من نمیخواستم جدا بشن و دوست داشتم باشن ولی خب زندگی دارن و شرایط زندگیشون رو خودشون میدونن و نمیشه که به زور نگه داشت کسی رو. اما کاری که میشه کرد اینه که به جاشون من سعی کنم نویسنده های خوب و کاربلد بیارم تا گیمفا همچنان پرقدرت ادامه بده. ببینید در مورد مقالات مختلف مثل نقد اساین و .. واقعا من همه رو خوندم و مقالات بسیار خوب و عالی هستن. این که برخی مقالات کوتاه تر هستن و برخی طولانی تر مقداری سلیقه و نوع نویسندگی هم هست. برخی میگن کوتاه باشه که بخونیم حوصله مون سر نره و برخی هم میگن کامل باشه که همه چی توش توضیح داده شده باشه. این به نوع نویسندگی هم بستگی داره. مطمئن باشید که تک تک نویسنده های گیمفا بسیار بسیار توانمند هستن و به راحتی نیومدن اینجا بلکه مطالب نمونه عالی داشتن و اینجا هم هر بار سعی میکنن بهتر بشن. اقای غزالی که الان سرپرست تحریریه هستن بسیار نویسنده توانمند و خوبی هستن و کمک زیادی به گیمفا میکنن. هر کسی هم که رفته و برای گیمفا زحمت کشیده انشالله موفق باشه. فایز جان نهایتا این که مطمئن باشید که من همه سعی و تلاشم بر اینه که شما راضی باشید از ما و اگر نارضایتی هایی الان دارید از ما قطعا قول میدم که اینقدر تلاش کنیم که رضایت کامل شما رو به دست بیاریم دوباره. گیمفا به خاطر شما گیمفاست و واقعا ممنونم از این که این همه لطف و محبت دارید به ما و حمایت می کنید ازمون و دلتون برای سایت خودتون می سوزه. هر چیزی که شما بفرمایید به دیده منت می پذیریم و سعی میکنیم که ایراداتمون رور فع کنیم. انشالله در کنار شما همبشه رو به پیشرفت خواهیم بود.
      در نهایت هم باید بگم یک دنیا ممنونم فایز عزیز به خاطر این نظر لطف و محبتتون. افتخار میکنم که برای شما می نویسم و به شما خدمت میکنم.

      • Rango گفت:

        بازهم یک سلام مجدد دارم خدمت شما بزرگوار، و باید اعتراف کنم که واقعا افرادی در سطح اخلاق شما خیلی کم داریم که این رو همه میدانند ( این رو می گم چون من با افرادی زیادی معمولا در ارتباتم چی واقی و چه مجازی). درست می فرمایید شما کاملا همیشه سعی نموده اید تا بهترین ها را تقدیم کاربران تان کنید و در این زمینه هم خیلی موفق بوده اید چون من و چند دوستم قسمی که گفتم واقعا معتاد نوشته های شما هستیم. و واقعا خیلی شرمنده ام و از همه ی شما معذرت می خواهم اگر حرفی بدی زدم. و بلی گیمفا هم در طول تاریخ بهترین نویسنده ها رو در اختیار داشته است و اگر چه بعضی هاشون در وبسایت های رقیب گیمفا الان دارند می نویسند اما همه شون فارغ شده از آکادمی گیمفا هستند و در اینجا به نویسنده گان بزرگی تبدیل شدند.
        و بازهم جدا از کسانی که از حرفم ناراحت شدید معذرت می خواهم. و خیلی بی صبرانه منتظر بخش دوم این مقاله نیز هستم.
        :heart: :heart: :heart: :heart:

        • اختیار دارید. شما هیچ حرف نامربوط و توهین امیزی نزدید که به خاطرش عذرخواهی کنید. یک مواردی که دغدغه هاتون بود رو مطرح فرمودید و من هم وظیفه داشتم پاسخ بدم خدمتتون و سعی کنم نگرانیتون رو بر طرف کنم. بسیار خوشحالم که نظر مثبتی در مورد من و تیم گیمفا دارید. واقعا متشکرم ازتون و بدونید که به خاطر شما نوشن و برای شما نوشتن لذتبخش ترین کار دنیاس و تا هر وقت که بتونم در خدمتتون هستم و براتون می نویسم.
          این یه مورد رو که الحق خیلی خیلی خیلی دیدم در این مدتی که بودم. بارها کسانی که کلی اموزش بهشون دادم و تجربه کسب کردن و کلی موراد و قواعد نگارش و .. رو وقت گذاشتم و بهشون یاد دام، درست زمانی که حالا وقتش بود اونا یه کم به من و گیمفا کمک کنند گذاشتن رفتن با خونسردی تمام و ذره ای تعهد و یکم معرفت نبود که نبود. البته مسئله ای هم نیست. همین که بازم در حد توانم هرچی تونستم یاد دادم بهشون کافیه و ناثیری رو داشتم و هر جایی که بنویسن ایرادی نداره. اما کلا مقداری تعهد و معرفت خوبه.
          در نهایت هم باز هم غیر تشکر از شما کاری نمی تونم بکنم و این قول رو بهتون میدم که سعی کنیم همونجوری باشیم که شما میخواید و رضایت داشته باشید ازمون. یک دنیا ممنون فایز عزیز.

        • سلام فایز عزیز و دوست داشتنی! با دیدن نظر قشنگت نمی‌تونستم همینطور بمونم و فقط بخونم! حتماً حتماً دوست داشتم جواب بدم و تشکر کنم ازت! اول اینکه خیلی خیلی به خودم و به گیمفا افتخار می‌کنم که همچین کاربرای خوب و باشخصیتی داره و این برای همه ما مهمتر از همه چیزه. نظر شما، یک انگیزه فوق العاده قطعاً به من داد و کمال تشکر رو از شما دادم. حسین صدری عزیز هم خیلی برای گیمفا زحمت کشیدند و نوشتند و ناسپاسیه اگر به رفتنشون بگیم خیانت! به هرحال هر شخصی انتخاب‌های خودشو داره فایز جان. درمورد کیفیت مقالات هم خب در طول این چند سال نویسندگان زیادی اومدند و رفتند و ممکنه شما به قلم یک‌سری عادت کرده باشید و به هرحال هرچی که هست مطمئن باشید سردبیر گیمفا اونقدر دلسوز و مسئولیت‌پذیر هستند که بهترین نویسندگان رو برای شما بیارند و بگذارند بنویسند توی وبسایت… بالاخره چرخ همه چیز باید بچرخه و میرن برخی از دوستان. مطمئن باشید همین تیم تحریریه‌ای که می‌بنید (به جز خودم) قطعاً از بهترین و باسواد‌ترین نویسندگان ایران هستند، من یا هرکس دیگه اصلا و ابدا از حرف شما ناراحت نشدیم و نخواهیم شد. و اتفاقاً به شخصه بنده دوست دارم و لذت می‌برم از اینکه کسی نظرشو اینقدر محترمانه بیان می‌کنه. امیدوارم این پیام رو بخونی و به آی‌دی من در انجمن گیمفا، hosein_ghazali یا اصلا همینجا پیام بدی اگر دوست داشتی و هر ایراد و نقدی رو که داری بهم بزنی. مرسی ازت فایز جان عزیز! همیشه به ما سر بزن و افتخار داشتن همچین کاربرانی رو ابدا از ما نگیر! 🙂 :yes:

          • Rango گفت:

            سلام و عرض ادب دارم خدمت حسین غزالی عزیز ، در اول درباره اینکه نقد اساسینز کرید اوریجینز رو ناقص خوندم شرمنده، شما هم یکی از بهترین نویسنده گان هستید و اصلا ضرور نمی بینم که بخاطر چند حرف بیهودهء من درباره یک نقدتون ، خودتان رو از جمله نویسنده گان برتر حساب نکنید،و اگر خدای نکرده اینگونه میبود (که اصلا نیست) مگر ممکن بود که سرپرست تحریریه بزرگترین وب سایت سرگرمی ایران (گیمفا) شوید.
            و خودم هم نفهمیدم که چرا یک شخص رو به ناحق به خیانت متهم کردم (نمی دونم هنگام نوشتن اون حرف های بیهوده چه تو سرم بوده).
            و من همیشه عاشق گیمفا بوده ام و خواهم بود اگر هم در زیر یک پست نظر ندم باز هم مطمئن باشید که من هر مقاله گیمفا رو میخونم. و احساس افتخار میکنم که بزرگانی چون شما به نظرات من پاسخ میدهید.

            • لطف داری فایز عزیز! خیلی ممنونم ازت. نه اصلا اینطور نیست و نیازی به هیچ معذرت خواهی نیست. قطعاً ممکنه کار من اشکال داشته باشه و اتفاقاً خیلی خیلی هم استقبال می‌کردم اگر این ایرادات رو بهم گوشزد می‌کردی تا همیشه باب میلت باشن مقالات و از خوندنشون لذت ببری بدون هیچ تعارفی. اصلا اشکالی نداره. همونطور که آقای آقابابایی همیشه می‌گفتن و میگن، دلیل ارزش کار مافقط شما کاربرا هستید و قطعا وظیفه خودم می‌بینم پاسخگوی تک تک کاربرای خوبمون باشم. شما رو فراموش نمی‌کنم من و بازهم تشکر می‌کنم بابت اینهمه لطفی که به ما و گیمفا داری. :yes:

              • Rango گفت:

                خواهش میکنم اصلا من که باشم که بخواهم نقد شما رو نقد کنم، خب اما اگه بازهم اصرار دارید به این موضوع خوبه که بهش بپردازیم:
                ۱- کوتاه بودن نقد: اتفاقا این کوتاه بودن نقد میتونه در بسیاری مواقع خوب باشه، اما نقد یک بازی اساسینز کرید اون هم بعد یک سال وقفه و این قدر گسترده گی و…. ، نه اصلا برای افرادی چون من که به خوندن نقد های طولانی از بازی های بزرگ علاقه داریم و این سری برترین سری عمرشون است و برای من از زمان معرفی تا زمان عرضه مورد انتظار ترین بازیم بوده. اصلا جالب نیست.
                ۲- نپرداختن به موضوعاتی که از بازی یک سری خاص حتما انتظار میره:
                مثلا: یکی از مهم ترین آلمان های سری AC بخش زمان یا مدرن بازی است که در نسخه های خیلی ناامید کننده ظاهر شد، و انتظارات ازش خیلی بالا بود که در نقد حتی یک کلمه حرف هم در موردش زده نشد!
                ۳- کلمات خشک و همیشه گی و عدم موجودیت نوآوری در نوع بیان کلمات: این دقیقا همان چیزی هست که مقاله های جناب آقابابایی را به یک اثر خاص تبدیل میکند! طنز، کنایه، نو آوری و…… موفقیت یا عدم موفقیت یک نوشته را تعیین میکند. مثلا: اگرچه نقدهای جناب آقابابایی طولانی هستند اما موجودیت این عناصر باعث میشه تا خواننده هیچ وقت احساس خسته کننده گی نکنه، و همچنین نقد های خیلی کوتاه بدون نوآوری با وجودی که خیلی کوتاه هستند اما بعد از دو سه پاراگراف به شدت خسته کننده میشه. ( اگرچه بعضی طنز ها هستند که فقط جناب آقابابایی جرائت بیان شان را دارند). 😀 😀 😀 :laugh: :laugh:
                ۴- موضوعات جانبی: خیلی خوب میشه اگه در یک نقد به موضوعات جانبی حول و محور اون بازی پرداخته بشه.مانند: کارگردان، پلتفرم ها، حاشیه ها، امتیاز متا، امتیاز وب سایت های معتبر و غیره اطلاعاتی که نویسنده داره.
                ۵- امتیاز: درین هیچ شکی نیست که اوریجینز بهتر از سیندیکیت است. و نویسندگانی که در یک سایت نقد می نویسند باید قبل از اینکه به یک بازی امتیاز بدهند باید امتیاز بازی قبلی همون سری رو در سایت خودشون ببینند. مثال میدهیم: قسمی که در بالا نیز عرض کردم ، اوریجینز خیلی بهتر از سیندیکیت است و پیشرفت های خیلی وسیعی رو نسبت به اون داره. اما امتیاز سیندیکیت در سایت بلندتر از ۸۵ (درست یادم نیست) اما شما به اوریجینز که خیلی بهتره ۸۰ دادید و منتقد هم باید به این نکات توجه نماید. و در حالیکه خودم به ماجراجویی در بازی های ادونچر بی نهایت علاقه دارم و گشتن دنبال گنج ، اشیای ارزشمند، حل کردن معما و…. از جمله سرگرمی های مورد علاقه ی من است و بهترین بازی این سبک و این سری برای من بلک فلگ است و این بازی انتظارات من را برآورده ساخته قطعا امتیاز بازی بلند تر از ۹۰ است و حتی با صرف‌نظر کردن از این نکات نیز بازی قطعا باید امتیاز بیشتر میگرفت و از امتیاز این بازی نیز راضی نبودم.

                • Rango گفت:

                  و ببخشید از اینکه دیر پاسخ میدم ، چون ما اینجا حتی برق درست هم نداریم. 😐 😐 😐

                • مرسی فایز جان! ممنونم ازت. به نکات خیلی قشنگی اشاره کردی و حتماً حتماً بهشون توجه می‌کنم تا بیشتر از همیشه لذت ببری از خوندن و اصلا و ابدا این حرفو نزن! کسی که قراره نقد و ده برتر و… بخونه فقط شمایی و شما حق داری نقدتو بگی و من وظیفه دارم گوش بدم. نکات ۱ تا ۴ رو خیلی دوست داشتم.
                  و اما درباره نقد و امتیاز اساسینز کرید اوریجینز:
                  خب ببین فایز جان، برای من هم این نسخه خیلی نسخه خوبی بود و دیدی که چقدر تعریف کردم ازش توی نقد اگر بری یکبار دیگه میبینی که چقدر از محیط و طراحی هنری بازی گفتم و لذت برده بودم. اما نمره‌ای که به بازی داده شد، و اینکه چرا نمره اوریجینز ۰٫۵ کمتره از سیندیکیت (!) یه سری دلایل داشت. اول اینکه بازی نوآوری خاصی نداشت. ببین فایز جان بازی نسبت به سیندیکیت تقریباً پیشرفت درست و حسابی نداشته اصلاً! سازنده می‌گفت آقا درخت مهارت درست شده؟! دیدیم درخت مهارت فقط آیکون‌هاش عوض شده! یا گیم‌پلی، که درسته خوب و جالب دراومده اما یک کپی برداری خیلی واضحه از ویچر۳ و کلی مشکل دیگه! درسته مثلاً من و شما که بازی می‌کنیم داریم لذتمون رو می‌بریم و اصلاً کاری به این حرفها نداریم، اما وقتی از دید یک منتقد به بازی نگاه کنیم، کلی ایراد توش پیدا میشه!

                • و البته امیدوارم حال افغانستان هم خیلی بهتر از اینها بشه و مشکلات زیادی که هست انشاءالله همگی درست بشن.

                • Rango گفت:

                  بازهم یک سلام مجدد خدمت حسین غزالی عزیز و خیلی ممنون بخاطر توجه خاصتون و اینکه حرف های من رو قبول فرمودید خب اون موضوعات را فقط بخاطر خودم نگفتم بلکه چون همه راضی باشند ذکر کردم.
                  و در مورد اوریجینز هم نسبت به سیندیکیت فقط در دو مورد شخصیت پردازی و مبارزات پسرفت داشت از نظر من چون من جیکوب رو خیلی بیشتر از بایک دوست دارم و مبارزات سرعتی سیندیکیت هم از نظر من بهتر از اوریجینز بود. و غیراین دو مورد سایر موارد نسبت به سیندیکیت خیلی پیشرفت داشت. و بازهم خیلی ممنون ازتون.
                  و در مورد نظر دوم تون هم بگم: آمین

  • Ba Yek گفت:

    من از بهترین موسیقی و بهترین گرافیک هنری و بهترین ….. زیاد سر درنمیارم.ولی دو بازی عالی امسال نظرم رو جلب کردن.
    Ghost Recon Wildlands و دیگری Assassin’s Creed Origins . شاید بقیه از این دو بازی زیاد خوششون نیومده باشه ولی من که باهاشون انس گرفتم.هر دو عالی هستن.

  • MS GAMER گفت:

    فکر کنم تقریبا همه دوستان با بهترین صداگذاری و بهترین موسیقی موافق هستن

  • خسته نباشید به تیم گیمفا و سعید جان عزیز
    خب ما هم عناوین برتر امسالمون رو اعلام میکنیم
    برترین صدا گذاری:رزیدنت ایول۷
    برترین موسیقی:کله فنجونی (Nier رو بازی نکردم ولی تعریف ازش زیاد شنیدم)
    برترین کارگردانی:هورایزن
    برترین بازی اکشن:کله فنجونی
    برترین طراحی هنری:کله فنجونی
    برترین بازی چند نفره:بتل گروند
    برترین بازی مستقل:کله فنجونی
    برترین روایت داستان:ولفنشتاین۲

  • 79Mehrshad گفت:

    به نظرم حق ghost recon هست که بین برترین بازی های چند نفره باشه

  • lordhossein گفت:

    با تشکر فراوان از همگی . واسه من راستش اگه بخواین حساب کنین بهترین بازیی که امثال انجام دادم بازی دلست اف آس بود برای اولین بار تجربش کردم و درواقع امثال PS4 گرفتم . و اما از بازی های امثال من هورایزون هم بازی کردم اما به نظر من بهترین بخوام بگم دو بازی هست یکیش اساساسین اوریجینز یکیش هم که بهش ظلم شد در کل دنیا البته نه از نظر فروش بازیی که در مراسم گیماواردز جهانی و گیمفا فراموش شد بازی شاهکار اندر شاهکار کراش بندیکوت ان سین ترلوژی . ظمنا اساسین سیندیکیت هم امثال بازی کردم . با تشکر از آقا سعید گل و عزیز.

  • MS GAMER گفت:

    درسته نظره من چندان تخصصی نیست ولی گفتم حالا که همه نظرشون رو گفتن من هم نظرم رو با دوستان گلم درمیون بزارم
    برترین صداگذاری:Hellblade: Senua’s Sacrifice
    برترین موسیقی:Nier
    برترین کارگردانی:Zelda
    برترین بازی اکشنWolfenstein II: The New Colossu
    برترین طراحی هنری cup head
    برترین بازی چند نفره PlayerUnknown’s Battleground
    برترین بازی مستقلHellblade: Senua’s Sacrific
    برترین گرافیک فنیHorizon Zero Dawn
    برترین آی پی جدیدHorizon Zero Dawn
    برترین بازی درحال پیشرفت GTA V
    برترین بازیه سالHorizon Zero Dawn
    بهترین استدیو گوریلا گیمز

  • Sina گفت:

    هیچکدوم رو پلی ندادم,یا بخاطره نداشتن سیستم خوب یا نداشتن کنسول,ولی ویدیوهارو دیدم مال اکثر بازیهای بالا رو,بنظرم انتخاب های خوبیه,مرسی از تیم تحریریه گیمفا و سعید آقابابایی

    • درود بر شما سینا جان. انشالله که بتونی تجربه کنی برخی از این بازی های خوب و جذاب رو و لذت ببری ازشون. بسیار از شما متشکرم سینای عزیز به خاطر محبت و لطفتون. خوشحالم که انتخاب ها به نظرتون صحیح و به جا هست. من هم از طرف تحریریه گیمفا از شما کمال تشکر رو دارم سینا جان

  • REZA_ISS گفت:

    بنده هل بلید رو دیشب خریدم امروز هم به دبیر بخش کانال تلگرامتون گیم پلی بازی از خودم یکی از باس هاشو دادم بزارن کانال چک نکردم امیدوارم بزاره در کل واقعا با این سطح از امکانات استدیو بازی شاهکار بحساب میاد.حتی فیفا و کالاف هم کم بازی میکنم تا بتونم هل بلید رو پلات کنم :laugh:

    واقعا عالیه کسانی که نخریدن پیشنهاد ویژه میدم اولویت خریدشون هل بلید باشه چون شاهکاره.

    ممنون بابت مقاله زیبا و انتخاب های زیبا و به جا

    به نظرم باید در بین طراحی های هنری هل بلید هم کاندید میشد.
    بخش چند نفره کالاف و بخش در حال پیشرفت هم جی تی ای

    بازم عالی بودید ممنون :yes: :yes: :inlove:

  • Mobin-Vip گفت:

    به نظرم انتخاب هاتون بسیار عالی و به جا بود
    اما نظر من
    بهترین موسیقی سال:با اختلاف شاهکار جدید پلاتنیوم گیمز یعنی نایر
    بهترین روایت داستان سال:باز هم نایر
    بهترین صدا گذاری : هل بلید
    بهترین بازی اکشن: ولفنشتاین ۲
    بهترین طراحی هنری: پرسونا ۵
    بهترین بازی مستقل هل بلید
    بهتربن بازی سال :نایر
    بهترین گرافیک فنی:هورایزن
    بهترین بازی اسپورت:فیفا ۱۸
    بهترین بازی در حال پیشرفت :رینبو سیکس
    بهتربن کارگردانی:ولف ۲

کارنامه اعمال بازی ها! | برترین های سال ۲۰۱۷ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا