روزی روزگاری: جزایر نفرین شده | نقد و بررسی Risen 2: Dark Waters - گیمفا
روزی روزگاری: جزایر نفرین شده | نقد و بررسی Risen 2: Dark Waters - گیمفا
روزی روزگاری: جزایر نفرین شده | نقد و بررسی Risen 2: Dark Waters - گیمفا
روزی روزگاری: جزایر نفرین شده | نقد و بررسی Risen 2: Dark Waters - گیمفا

روزی روزگاری: جزایر نفرین شده | نقد و بررسی Risen 2: Dark Waters

محمد آریامقدم
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
روزی روزگاری: جزایر نفرین شده | نقد و بررسی Risen 2: Dark Waters - گیمفا

بازی‌های با تم دزدان دریایی در بازار انگشت شمارند. اگر از شما بپرسند بازی‌هایی که در آنها کنترل یک دزد دریایی را بر عهده دارید را نام ببرید بازی‌های زیادی را به خاطر نخواهید آورد. نهایتا Assassin’s Creed IV Black Flag را نام می‌برید و شاید هم اطلاعات و تجربتان بیشتر باشد و بتوانید چند عنوان نه چندان مشهور دیگر را هم مثال بزنید. از سوی دیگر این گونه بازی‌ها تنها برای قشر خاصی جالب هستند و تعداد افراد زیادی را نمی‌شناسم که به زندگی دزدان دریایی علاقه داشته باشند و بخواهند بیشتر در مورد آنها بدانند. گذشته از این‌ها با ایده‌های ناب و بعضا موفقی که این روزها در ذهن بازی‌سازان نقش بسته، کمتر کسی به سراغ زندگی افرادی می‌رود که سالها پیش روی دریا مشغول غارت و دزدی بوده‌اند. از معدود بازی‌هایی که با این تم در حال حاضر وجود دارند و نسبتا معروف‌تر هم هستند می‌توان به Risen 2: Dark Waters اشاره کرد. عنوانی که نه از سوی کاربران با بازخوردهای مثبتی رو به رو شد و نه تنوانست نظر منتقدان را جلب کند. این عنوان سال ۲۰۱۲ توسط Deep Silver منتشر شد اما انتشار آن در ژاپن بر عهده یوبیسافت بود. بازی به طور کلی تم دزدان دریایی را دارد ولی شما را به یک دنیای فانتزی می‌برد که با هیولاها و موجودات مختلف رو به رو می‌شوید و نهایتا باید گفت با یک بازی RPG طرف هستید. دنیای Risen 2 یک دنیای عجیب و البته برای بعضی‌ها یک دنیای جالب و زیباست که در آن همه چیز وجود دارد. از موجوداتی که نمی‌توان اسم خاصی روی آنها گذاشت تا عنکبوت‌های غول پیکر و خدایان باستانی همه مواردی هستند که در دنیای Risen 2 حاضر هستند. به طور کلی باید گفت بازی داستان جالبی دارد و به شخصه از طراحی دنیای بازی هم لذت بردم. Risen 2: Dark Waters را می‌توان یکی از بازی‌هایی دانست که هم می‌توانست از پتانسیلی که دارد بیشتر استفاده کند و هم تا حدودی با سختگیری منتقدان رو به رو شد. با وجود اینکه مطمئن هستم قشر عظیمی از خوانندگان این مطلب متا را قبول ندارند ولی باید اعتراف کرد که در حال حاضر متا یک معیار جهانی است و این عنوان در متاکرایتیک نمره‌ی ۶۹ را به خود اختصاص داده است. این نمره البته مربوط به نسخه PC است و نسخه PS3 آن متای وحشتناک ۴۷ را دارد. وضعیت نسخه Xbox 360 کمی بهتر است و متای ۶۰ را در مقابل خود می‌بیند که باز هم نمره ضعیفی به شمار می‌رود. نقدی که در ادامه می‌خوانید نیز بر اساس نسخه PC نوشته شده است.

روزی روزگاری: جزایر نفرین شده | نقد و بررسی Risen 2: Dark Waters - گیمفا

در ادامه شما را با دو شخصیت اصلی بازی بیشتر آشنا خواهیم کرد.

تم بازی راجع به دزدان دریایی است و طبیعتا فضاسازی بازی نیز باید به همین ترتیب باشد که هست. برخلاف بسیاری از بازی‌های روز و یا گذشته که داستان و شخصیت‌های بازی با تم آن همخوانی نداشتند، در Risen 2: Dark Waters همه‌چیز با تم تطبیق داده شده است. با نگاهی اجمالی به طرز لباس پوشیدن و رفتار کردن شخصیت اول بازی، اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد دزد دریایی بودن است. البته روایت داستانی بازی چیزی بیش از دزدی دریایی را بازگو می‌کند. یکی از نکات مثبتی که در بازی Risen 2 می‌بینیم همین داستان و نواوری آن است. داستان بازی به هیچ وجه کلیشه‌ای نیست و تقریبا هیچ کجا با داستان این‌چنینی سر و کار نداشته‌ایم. بازی از شما می‌خواهد با استفاده از آیتم‌هایی که در جزیره‌ island-hopping جمع‌آوری می‌کنید به جنگ با Mara بروید و وی را شکست دهید. Mara الهه‌ی زیبای دریاست که بهتر است بدانید هرآنچه انجام دادید و یا شاید در آینده انجام دهید برای شکست دادن اوست. مراحل اصلی بازی به شکلی طراحی شده‌اند که خیلی راحت متوجه می‌شوید داستان از چه قرار است. به طور کلی بحث اصلی داستان همین است و همین چند خطی که به صورت خلاصه شرح داده شد کافیست که بدانید داستان از چه قرار است. با این حال، با توجه بر اینکه خیلی از شما، Risen 2: Dark Waters را بازی کرده و علم کاملی بر داستان آن ندارید و از طرفی شاید دانستن بیشتر در این باره برایتان جالب باشد، در ادامه می‌خواهیم بیشتر راجع به داستان بازی صحبت کنیم. البته همانطور که تاکید کردیم به طور معمول تا همینجا بدانید نیز و کافی است و دانستن بیشتر حالت “بیشتر بدانید” پیدا خواهد کرد.

سال‌های زیادی است که خدایان و الهه‌ها از زندان‌هایی که در آنها محبوس بوده‌اند، خود را آزاد کرده و قدرتی غیرقابل باور دارند. هیچ چیز نمی‌تواند جلوی آن‌ها را بگیرد و همه‌جا و همه چیز را تسخیر کرده‌اند. با اینکه همه چیز در تسخیر خدایان و الهه‌هاست، هنوز قلعه‌ای به نام Crystal Fortress آزاد است و شاید تنهایی جایی باشد که هنوز دست خدایان به آن نرسیده است. این قلعه‌ی قدرتمند بارها مورد هجوم هیولاهای دریایی و کشتی‌های غول پیکر قرار گرفته و کسی نمی‌داند که این مرکز تفتیش عقاید که پناهگاه مردم است تا چه زمان دوام خواهد آورد. جدای از دیوارهایی که معلوم نیست تا کی می‌توانند مقاومت کنند، آذوقه و مهمات نیز در حال تمام شدن هستند. قهرمان بازی که اسمش چندان اهمیتی ندارد و در بازی هم مطرح نمی‌شود، اینجا وارد می‌شود. در وضعیتی که هیچکس نمی‌داند قلعه Crystal Fortress تا چه زمان مقابلات حملات می‌تواند مقاومت کند و مردم تا چه مدت با آذوقه اندک می‌توانند خود را سیر کنند، قهرمان بازی برای ماموریتی به خارج از قلعه فرستاده می‌شود. ماموریتی که پایان آن اگر پیروزی باشد، شر خدایان برای همیشه کم خواهد شد.

شخصیت اول بازی به لحاظ ظاهری کاملا با یک دزد دریایی تطابق دارد. از کلاه و لباس‌هایی که پوشیده بگیرید تا چشم بندی که یار همیشگی اوست. به غیر از این قهرمان، شخصیت‌های دیگری هم در بازی حاضر هستند که شاید بتوان مهم‌ترین شخصیت را Patty دانست. به غیر از Risen 2، پتی یکی از شخصیت‌های مهم و اصلی کل سری Risen است که البته نقشش در Risen 2 کمی پررنگ‌تر و شاید مهمتر باشد. با گذر زمان شاهد ایجاد صمیمیت بین دو شخصیت مهم بازی یعنی همان قهرمان بدون اسمی که کنترلش در اختیار بازیکن است و پتی هستیم. اگرچه رابطه‌ی این دو بیشتر شبیه به رابطه دو دوست صمیمی و دو خواهر و برادر اما اشاره‌هایی از رابطه عاشقانه بین این دو نیز در بازی وجود دارد.

روزی روزگاری: جزایر نفرین شده | نقد و بررسی Risen 2: Dark Waters - گیمفا

همانطور که در تصویر قابل مشاهده است شخصیت اصلی و کم حرف بازی از لحاظ پوشش، بسیار نزدیک به دزدان دریایی است.

Risen 2: Dark Waters یک بازی RPG است که حداقل‌ها را برای تبدیل شدن به یک بازی نقش آفرینی دارد ولی برای اینکه بخواهد یک RPG موفق و محبوب شود راه زیادی در پیش دارد. بسیاری از شاهکارهای صنعت بازی‌سازی RPG هستند و در این بین عناوینی چون Risen، هیچ جایی برای خود پیدا نخواهند کرد. فضای بازی یک فضای مناسب با سبک آن بوده و عناصر یک بازی RPG همه در Risen 2 قابل مشاهده‌اند. مبارزات شما در بازی گاهی با انسان‌ها و البته معمولا با موجودات غیرواقعی و عجیب است که بازی‌بازان دوستدار سبک RPG آشنایی با چنین موجوداتی را دارند. جادو نیز به موقع خود وارد معرکه می‌شود و از آن هم می‎‌توانید استفاده کنید. به طور کلی مراحل یا Questهای اصلی بازی از شما می‌خواهند که در دریاها و جزایر به دنبال کمک‌های جادویی بگردید تا در نهایت برای مبارزه به Mara از آنها استفاده کنید. با توجه به اینکه Mara دشمن اصلی شما در بازی است، انتظار می‌رود وی را به دفعات ببینیم و نقشی اساسی در بخش داستانی بازی را ایفا کند اما این‌طور نیست. البته چندان اهمیتی هم ندارد و مسئله‌ای نیست که بخواهیم خیلی سخت بگیریم و از آن به عنوان یک مشکل یا ضعف یاد کنیم. خوشبختانه به واژه “تنوع” در بازی اهمیت داده شده و همین موضوع شما را به جلو هل می‌دهد. مبارزات بازی، مراحل اصلی و فرعی، فعالیت‌های درون بازی، دشمنان و حتی محیط‌ها همه از تنوع کافی برخوردار هستند و بازیکن می‌تواند بدون احساس خستگی بازی را تا پایان پیش ببرد و اندینگ آن را ببیند. مثلا موجوداتی که در بازی حاضر هستند انواع مختلفی دارند و هر کدام خطرات و نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند و باید هر گونه را خوب بشناسید تا بتوانید در نهایت در یک مبارزه وی را شکست دهید. ماجراجویی در Risen 2: Dark Waters دقیقا همان چیزی است که باید باشد. محیط‌های زیبا و نقاطی که هرگز نمی‌توانید درمورد امنیت آن‌ها اطمینان پیدا کنید. خصوصا غارها و یا مناطق خالی از سکنه‌ای که در بازی به وفور یافت می‌شوند. تمام محیط بازی شامل جنگل نمی‌شود و ساحل و کوهستان نیز انتظار شما را در Risen 2: Dark Waters می‌کشند. چه در جنگل باشید و چه در ساحل، خطر همواره در کمین است و اگر ناگهان موجودی که حتی اسمش را هم نمی‌دانید به شما حمله کرد اصلا تعجب نکنید. گشت و گذار در محیط بازی یک امر واجب و ضروری است و معمولا مواردی که پیدا می‌کنید هم ارزش گشتن را دارند. طبیعتا برای پیدا کردن یک گنج باید خطرات زیادی را به جان بخرید. به عنوان مثال غار‌های بازی معمولا از جمله مکان‌هایی هستند که پیدا کردن آیتم‌های پرکاربرد در آن‌ها محتمل است. اما همین غارها قطعا نگهبانانی هم دارند و مشکل هم همین است! برای مثال در یک غار ممکن است با عنکبوتی غول پیکر مواجه شوید که حتی با کمک Patty هم نتوانید آن عنکبوت را از پای درآورید. اینجاست که تصمیم می‌گیرید دنبال راهی دیگر برای پیدا کردن آیتم مورد نیاز باشید و کلا قید غار را می‌زنید.

علاوه بر تنوع محیط، ماموریت‌های بازی نیز تنوع کافی را دارند. همان‌طور که اشاره شد محیط بازی یک محیط یکنواخت نیست و از جزایر متنوع و مختلف تشکیل شده است. اولین نسخه از سری Risen هم از لحاظ طراحی و گستردگی محیط در شرایط مطلوبی قرار داشت و حالا Risen 2: Dark Waters این مسیر را ادامه می‌دهد. گستردگی محیط سبب می‌شود که شما همواره دلیلی برای جستجو در جزایر داشته باشید و چیزهای جدید ببینید. هر جزیره برای خود نقاط متنوعی دارد و گستردگی کلی جزیره نیز سبب می‌شود که شما هرگز در Risen 2 بیکار نباشید. گشتن در محیط بازی کمک ویژه‌ای در پیشبرد مراحل اصلی به شما می‌کند چرا که در هر نقطه آیتم‌هایی را پیدا می‌کنید که می‌توانند برایتان مفید باشند. مثال غار را هم بالاتر برایتان زدیم. دقت کنید هر چقدر نگهبان یک آیتم قدرتمندتر و سرسخت‌تر باشد، گنجینه‌ای که آنجا مخفی شده نیز گنجینه‌ی باارزش‌تری نسبت به بقیه صندوق‌ها یا گنج‌های بازی است. پس مطمئن باشید در ازای غلبه بر هیولاهای عظیم‌الجثه، پاداش مناسبی دریافت خواهید کرد. مواردی که در تمام دنیای بازی قابل پیدا کردن هستند می‌توانند به شما در یادگیری توانایی‌های مختلف یا همان Skill‌ها کمک کنند. پول و یا طلایی که در بازی به دست می‌آورید و امتیاز تجربه ( XP ) هر دو اهمیت زیادی دارند. امتیاز تجربه عموما با انجام ماموریت‌ها و کشتن هیولاها به دست می‌آید و پول را نیز می‌توانید با فروش آیتم‌هایی که برایتان کاربردی ندارند تهیه کنید. اهمیت امتیاز تجربه، پول و در نهایت مهمات جدید و Skill‌ها را خیلی زود متوجه می‌شوید. یکی از مشکلاتی که Risen 2 دارد بیش از اندازه ضعیف بودن کاراکتر بازی در همان ابتداست. اوایل بازی تقریبا هر موجود زنده‌ای می‌تواند شما را شکست دهد ولی به مراتب و با کسب توانایی‌ها و مهمات درجه بالاتر می‌توانید قدرت خود را افزایش دهید. یکی دیگر از مشکلات بازی هم کمبود زره و شمشیر درست و حسابی است. پیدا کردن یک شمشیر قدرتمند و تیز کار مشکلی است و باید مدت زیادی را صرف گشتن برای چنین آیتمی کنید تا در نهایت آنچه باب میلیتان است را پیدا کنید و یا بخرید. به غیر از پیدا کردن مهمات، طلا هم در بازی کمیاب است برای آن هم باید سخت بگردید. شاید این موضوع روی کاغذ جالب باشد و چالش برانگیز ولی خیلی زود متوجه می‌شوید که چنین چالشی اصلا همان چیزی نیست که بتواند بازی را برایتان شیرین، دلنشین و جذاب کند.

روزی روزگاری: جزایر نفرین شده | نقد و بررسی Risen 2: Dark Waters - گیمفا

در Risen 2: Dark Waters خبری از سفرهای دریایی نیست. شما فقط کشتی را می‌بینید که شروع به حرکت می‌کند.

با وجود مشکلاتی که گفته شد، Risen 2 هنوز هم نسبت به نسخه قبل از خود بهبودهای قابل توجهی خصوصا در قسمت مبارزات داشته است. برای مثال می‌توانید روی یک دشمن قفل شده و ضرباتتان تنها او را هدف قرار بدهند. عدم وجود این قابلیت در Risen مشکلات زیادی را برای بازیکن به بار می‌آورد. این قابلیت بیشتر زمانی برایتان لازم می‌شود که بخواهید با یک موجود قدرتمند مبارزه کنید و فرصت نشانه گیری با سلاح گرم خود را نداشته باشید. هر چند این شلیک‌ها ضریب خطا نیز دارند و خیلی وقت‌ها ممکن است تیری که می‌زنید خطا برود ولی کماکان می‌توان حداقل شانس خود را امتحان کرد. کلا در مبارزات با شمشیر باید اصول مبارزه را رعایت کنید تا بتوانید به برتری برسید. این که چه زمان حمله می‌کنید مهم است. باید بتوانید به موقع حملات دشمن را بلاک کنید و یا جاخالی دهید. مبارزات در Risen 2: Dark Waters نیز به مانند دیگر نقش آفرینی‌ها ساده نیستند و همیشه حملاتتان موثر واقع نمی‌شوند. دشمنان بلدند چگونه جاخالی دهند و یا ضرباتتان را دفع کنند. البته این موارد مربوط به دشمنان انسان شما می‌شوند و در مقابله با دیگر جنبندگان بازی داستان متفاوت می‌شود. معمولا شمشیر جواب نمی‌دهد و به طور کلی ضعف‌های زیادی را در این زمینه شاهد هستیم. شاید بزرگترین مشکلی که شخصا شاهد آن بودم همین ضعف مبارزه با موجودات عجیب بازی باشد. این اشکال در هنگام مواجهه با دشمنان غول پیکر به ماکزیمم خود می‌رسد و عملا وسایلی مثل شمشیر ناکارامد می‌شوند. برای روشن‌تر شدن قضیه مبارزه با یک عنکبوت عظیم‌الجثه را مثال می‌زنیم. در چنین مواقعی مبارزه با شمشیر تنها یک معنی می‌دهد و آن هم این است که شروع کنید به دور خوردن دور دشمن و زدن ضربات متوالی به وی. این عمل می‌تواند ۵ الی ۱۰ دقیقه زمان ببرد تا در نهایت منجر به مرگ عنکبوت مورد نظر شود ولی سوال اینجاست که آیا چنین نوع مبارزه‌ای برای بازیکن لذت‌بخش است؟ قطعا جواب خیر است. طبیعتا اگر یک RPG باز باشید دوست دارید مبارزاتی با چالش و سختی واقعی را تجربه کنید و اگر RPG باز نباشید هم به سراغ چنین بازی‌هایی نمی‌روید. در نتیجه مبارزاتی به این فرم برای هیچ قشر بازیبازی جذاب نیست. در مبارزات با انسان‌ها ولی وضع کمی بهتر است و با استفاده از تاکتیک‌هایی مثل ضدحمله می‌توان نتیجه مثبت گرفت. هرچند آنجا نیز ضعف‌های خاص خودش را دارد ولی قابل تحمل است.

قهرمان بازی تیر و کمان ندارد و از تفنگ‌های فتیله‌ای قدیمی به عنوان سلاح دوربرد استفاده می‌کند. این تفنگ برای شما اهمیت زیادی دارد و ضعف مبارزات با شمشیر، اهمیت سلاح‌های این چنینی را بیشتر می‌کند. یکی از بهترین روش‌های مبارزه با موجودات قدرتمند و بزرگ‌جثه استفاده از همین تفنگ است. با هر شلیک به دشمن خسارت ( Damage ) شدیدی وارد می‌شود. خسارتی که شاید با ده‌ها زخم شمشیر نتوانید به دشمن خود وارد کنید. استفاده از این سلاح فرمول پیچیده‌ای ندارد و فقط کافی است نشانه بگیرید و شلیک کنید. تنها چند شلیک لازم است تا یک حریف قدرتمند را از پای درآورید. در کل بازی هیچ گونه سلاحی موثرتر از همین تفنگ‌ها پیدا نخواهید کرد. به جز این سلاح گرم، یک اسلحه کمری هم دارید که البته در مبارزات دشوار خیلی نمی‌تواند پیشنهاد خوبی باشد چرا که دمیجی که به دشمن وارد می‌کند زیاد نیست. البته از این سلاح می‌توانید در ضدحملات استفاده کنید و شاید بهترین نتیجه را در همین زمان بگیرید. خارج از این حالت، Pistol انتخاب چندان جالبی نخواهد بود.

روزی روزگاری: جزایر نفرین شده | نقد و بررسی Risen 2: Dark Waters - گیمفا

مبارزات بازی، بزرگترین ایراد گیم پلی هستند.

مبارزات فیزیکی تنها راه غلبه بر دشمن نیستند ولی بهترین هستند. اگر می‌خواهید از قدرت‌های دیگری مثل جادو استفاده کنید Risen 2: Dark Waters ناامیدتان خواهد کرد. به هیچ عنوان از قدرت‌های ماورایی برای حمله مستقیم به دشمن نمی‌توانید استفاده کنید سیستمی که در بازی گنجانده شده و voodoo نام دارد بیشتر شبیه به حمله‌ روانی به دشمن است تا حمله فیزیکی. با این سیستم خبری از وارد شدن Damage به دشمن نیست ولی می‌توانید دیگر دزدان دریایی را بترسانید و یا آن‌ها را مقابل هم قرار دهید که عملا همیشه مفید نیست. یکی دیگر از ضعف‌های بخش Combat یا مبارزات بازی هم همین است. قطعا سازندگان می‌توانستند از سیستم جادو یا Magic بازی خیلی بیشتر و بهتر استفاده کنند و این سیستم را به یکی از نقاط قوت بازی تبدیل کنند. ولی چیزی که در بازی می‌بینیم با آنچه دوست داریم باشد یا اتفاق بیفتند، زمین تا آسمان متفاوت است. موضوعی که می‌تواند جالب باشد اهمیت مکالمات و انتخاب یک جمله درست حین صحبت با دیگران است. اگر زبان انگلیسیتان خوب باشد خیلی اوقات می‌توانید به جای درگیری با یک شخص از او اجازه عبور از یک در و یا ورود به یک محدوده را بگیرید. بعضی وقت‌ها هم تنها مشکل‌گشای کار شما مبارزه است و نمی‌توانید بدون جنگ راه خود را باز کنید. با این وجود اگر دوست ندارید کار خود را سخت کنید بهتر است روی جواب‌ها و جملاتتان فکر کنید و سپس یکی از آپشن‌ها را انتخاب کنید. این امر سبب می‌شود که تسلط بیشتری روی اتفاقات بازی داشته باشید و آنطور که خود واقعیتان می‌خواهید کارها را پیش ببرید. همچنین سیستم voodoo هم می‌تواند به کمکتان بیاید و با کنترل ذهن NPC مقابل، از او اجازه‌ آن‌چه می‌خواهید انجام دهید را بگیرید. مثلا برای گفتن اطلاعاتی که لازم دارید قطعا استفاده از تاکتیک mind control می‌تواند بهترین گزینه باشد. NPC‌های بازی فوایدی هم برایتان دارند که مهمترین آن‌ها، استفاده از این افراد به عنوان نیروی کمکی در مبارزات است. شاید ضرباتی که به دشمن وارد می‌کنند خیلی سهمگین نباشند ولی کماکان کمکی خوبی برای شما محسوب می‌شوند. ضرباتی که وارد می‌کنند می‌تواند دفاع دشمن را شکسته و کار شما را برای زدن ضربه بعد راحت کند. به هر حال در بازی که سیستم مبارزات آن ایرادات زیادی دارد، این افراد اهمیت خود را بیش از خیلی از بازی‌های دیگر نشان می‌دهند. آخرین مطلبی که در مورد گیم پلی بازی می‌خواهیم در موردش صحبت کنیم هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی جدای از جذابیتی که به بازی می‌دهد، در Risen 2 یک مورد بسیار ضروری برای تشویق بازیکن به بازی کردن است. بسیاری از مراحل اصلی بازی از شما می‌خواهند که یک شخص را دنبال کنید تا به نقطه‌ای مشخص برسید. موضوع این‌جاست که اکثرا دنبال کردن این “یک شخص” شدیدا روی اعصاب است و شما را پیر خواهد کرد تا به مقصد برسد. اگر خیلی بخواهیم واضح‌تر صحبت کنیم، شخصیت‌های بازی عموما آزاردهنده هستند و دلیل آن‌هم ضعف AI است. اینکه شخصیتی که به دنبالش راه افتاده‌اید چند بار می‌توانید دور خود بچرخد به کنار، در مبارزات نیز بعضی اوقات یک مهره خنثی است. البته برای اینکه بتوانند حواس یک دشمن و یا یک حیوان درنده مثل یوزپلنگ را پرت کنند می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند ولی به عنوان یک جنگجوی واقعی همیشه کارامد نخواهند بود.

طراحی محیط‌های بازی را می‌توان نقطه قوت Risen 2: Dark Waters دانست. در مورد تنوع محیط بازی صحبت کردیم و حالا باید گفت علاوه بر تنوع، شاهد طراحی کیفی خوبی هم هستیم. محیط چشم نوازی که قهرمان بی نام بازی در آن قدم می‌گذارد به قدری زیباست که چشم‌هایتان هرگز خسته نخواهد شد. درختان بلند در جنگل‌های انبوه و پرپشت بازی با سایه‌های طویل که روی زمین می‌افتند منظره‌ای زیبا را پدید می‌آورد. از سوی دیگر شاهد لجنزار‌ها و رودخانه‌های هستیم از نشانه‌های نزدیک شدن به یک روستا و یا محیط مسکونی به حساب می‌روند. روی بافت‌ها و تکسچرهای محیط با دقت توسط سازندگان کار شده. این موضوع در جنگل‌های بازی ملموس‌تر و مشهودتر است با این حال می‌توان در دیگر محیط‌ها نیز به قدرت سازندگان در این بعد پی برد. ساحل‌های بازی را هم نباید فراموش کرد و بهتر است اشاره‌ای هم به این محیط‌های ماسه‌ای داشته باشیم. جایی که به وضوح سنگ و ماسه را زیر پای خود احساس می‌کنید. به طور کلی اگر به لحاظ سخت افزاری سیستمتان قدرت کافی را داشته باشد مطمئنا از تمامی جلوه‌های بصری بازی لذت خواهید برد. با وجود چنین طراحی فوق العاده‌ای که حقیقتا از Risen 2: Dark Waters انتظار نمی‌رفت، صفحات بارگذاری ( Loading ) بازی بسیار کوتاه هستند. طراحی صورت‌ها نیز در شرایط مطلوبی قرار دارد و انیمیشن‌های بازی نیز در حد قابل قبول هستند.

روزی روزگاری: جزایر نفرین شده | نقد و بررسی Risen 2: Dark Waters - گیمفا

محیط چشم نواز بازی می‎تواند شما را به ادامه مسیر تشویق کند.

به طور کلی Risen 2: Dark Waters یک بازی دوست داشتنی است ولی با استانداردهای یک RPG فاصله دارد. اگرچه می‎تواند یک بازی سرگرم‌کننده باشد، اما مشکلات خاص خودش را خصوصا در بعد گیم پلی دارد. مبارزات بازی ضعف‌های زیادی دارند و از طرفی دیگر موفقیت در بازی بیش از اندازه سخت است. البته این سختی را نمی‎توان با سختی بازی‌هایی چون Dark Souls مقایسه کرد چرا که این دشواری از ضعف سیستم‌های مختلف بازی سرچشمه می‌گیرد. با این وجود Risen 2: Dark Waters نکات مثبتی هم دارد که هرگز نباید نادیده گرفته شوند. درک می‌کنم اگر قبلا این بازی را انجام داده باشید شاید احساس ناامیدی کرده باشید ولی باید خاطرمان باشد همیشه قرار نیست بازی‌ها شاهکار باشند. گاهی برای تنوع هم که شده بد نیست سری به بازی‌های متوسط بزنیم و در اینگونه مواقع، Risen 2 انتخاب بدی نیست. Risen 2: Dark Waters مملو از غار و حیوانات وحشی و موجودات عجیب کوچک و بزرگ است، در مسیرتان شاید به معابدی هم برخورد کنید و دشمنانی را ببینید که قبلا در بازی‌های دیگر با آنها رو به رو نشده‌اید. به هر حال Risen 2: Dark Waters عنوانی با پتانسیل بالا بود که بهتر از این‎ها می‌توانست ظاهر شود ولی فرصت خود را از دست داد با این وجود، همچنان می‌تواند یک بازی خاطره‌انگیز برایتان باشد.‌

روزی روزگاری: جزایر نفرین شده | نقد و بررسی Risen 2: Dark Waters - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: جزایر نفرین شده | نقد و بررسی Risen 2: Dark Waters - گیمفا
روزی روزگاری: جزایر نفرین شده | نقد و بررسی Risen 2: Dark Waters - گیمفا
روزی روزگاری: جزایر نفرین شده | نقد و بررسی Risen 2: Dark Waters - گیمفا
روزی روزگاری: جزایر نفرین شده | نقد و بررسی Risen 2: Dark Waters - گیمفا
روزی روزگاری: جزایر نفرین شده | نقد و بررسی Risen 2: Dark Waters - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

روزی روزگاری: جزایر نفرین شده | نقد و بررسی Risen 2: Dark Waters - گیمفا
روزی روزگاری: جزایر نفرین شده | نقد و بررسی Risen 2: Dark Waters - گیمفا