آمادگی برای سقوط آزاد | اولین نگاه به Metal Gear Survive
سری متال گیر، و هرآنچه که حالا از آن باقی مانده و کارگردان کارکشتۀ صنعت بازی های ویدیویی از خودش با آن به جای گذاشته بود، اکنون گویی در آستانه نابودی به سر میبرد. یک فرانچایزی که کاملاً از نظر تجاری اثباتشده است و توسط Konami به کمترین قیمت ممکن فروخته میشود و آینده نامشخصی دارد.
حدوداً دو سال پیش بود که هیدئو کوجیما رسماً از کمپانی کونامی جدا شد و اقدام به تأسیس استودیوی خودش کرد. جر و بحثی که میان کوجیما و کمپانی ژاپنی شکل گرفت البته چندان روشن و واضح نبود. بنابراین همینقدر که دو طرف مشاجره بعد از سالهای خیلی زیاد پرونده را به شکل نامنظم و عجیبی ببندند کافی بود. تنش اما بین این دو باقی ماند؛ آنقدر که همین چند وقت پیش حتی با وجود گذشت دو سال، باز هم شاهد طعنهها و اشارات تنشزا میان این دو بودیم. هر طور که شده، کوجیما این کمپانی را ترک کرد اما مشکل دقیقاً از جایی شروع شد که سری Metal Gear برای همیشه در کونامی جاماند.
در جریان مراسم گیمزکام بود که کونامی دست به معرفی بازی Metal Gear Survive زد و دقیقاً چیزی را دیدم که حتی یک ثانیه هم حاضر به تصور آن نبودیم. متال گیری که ما میشناختیم اثری نبود که اصولاً دست بهچنین ادا و اطواری بزند. آن هم در چنین موقعیتی. سری متال گیر سالید اگرچه در طول حیاتش چندان از بخش آنلاین بیبهره نبود، ولی ذاتاً هرچه ستون داشت، روی پای بخشهای داستانی ساخته بود. میشد چنین آثاری را با پلاتهای معمولاً پیچیدهای که داشتند، بهعنوان چرخهای اساسی پیشروی ساختاری بازیها در مباحثی که از سینما قرض گرفته بودند دانست. اما وقتی در آن زمان به این فکر میکردیم که بازی قرار است بههمراه المان های بقا و اعضای آنلاینش بهزیر چرخ برود و ترکیب شود (اگر واقعاً ترکیب شود)، شکی بزرگ در موفقیت این عنوان ساخته میشد. این که کار کونامی چه عواقبی در پیش خواهد داشت را بایستی در گذر زمان رفته رفته مشاهده کنیم. کونامی، تقریباً بی ربط ترین مسائل را به یکدیگر گره زده و خیلی سخت است حتی اگر بخواهیم تصور کنیم در پس چهرۀ ناشایست زامبی ها و بیکاران رادیواکتیو بازی، همان معمابازیهای چندلایه همیشگی باشد. برای طرفداران قدیمی سری اما، بدترین کابوس ممکن این است که کونامی بخواهد مسیر کلی فرانچایز را به سمت و سویی ببرد که حالا میبینیم. تغییر مسیری که می تواند برای اینکمپانی حسابی گران تمام بشود.
Metal Gear Survive بدون شک بازی بی ارزشی نخواهد بود، اما همانطور که گفته شد، این خود کونامی است که ارزش آن را حسابی پایین آورده. بزرگترین مشکل هم دقیقاً همین است! چرا که اگر کمپانی ژاپنی بجای استفاده از نام متال گیر، استارت بازی دیگری را با همین تم و سبک می زد، ارزش بالاتری به خودش داده بود و حتی توانایی تبدیل شدن به یک عنوان عالی و درجهیک را داشت. شخصاً معتقدم که هر اثری ارزش و فلسفه خودش را داراست و اگر آنفلسفه تغییر کند، اثر قبلی ارزش خودش را به کلی از دست خواهد داد؛فرض کنید که در Uncharted 5 نیتن دریک موفظ شود تا اسناد و مدارک موجود در آمریکا را به فرانسه بفروشد و بازی ناگهان مخفیکاری شود. آنگاه اثر قبلی، به هیچ عنوان نمیتواند تداعیگر چهرۀ قبلی خود باشد. چهرهای که سابقاً باعث شده بود همین فرانچایز طرفدار پیدا کند. اینجا هم با همچین موردی طرف هستیم. مشکلی که البته تنها به کونامی هم ختم نمیشود. چراکه این روزها، کمپانیهای بازیسازی بهتر از هرکسی می دانند چگونه باید یک فرانچایز محبوب را به پرتگاه بکشانند. اتفاقی که برای مجموعههای زیادی پیش از متالگیر افتاد و احتمالاً هنوز هم این زنجیره ادامه پیدا کند.
خب، حالا که کونامی را دار زدیم و حسابی از خرابکاری هایش گفتیم، ناحقی است اگر از نکات خوب و بد بازی پیشرو چیزی نگوییم. Metal Gear Survive در واقع سقوط یک اوجگیری بلندپروازانه بنظر میرسد! دیگر، سخت است تصور آن پلاتبازیهای همیشگی اما همانطور که گفته شد، اگر کونامی اینبازی را جدای از نام و مجموعه متالگیر میساخت، میتوانستیم انتظار یک بازی مناسب و در سادهترین حالت، یک آنلاین متوسط یا خوب را داشته باشیم. اما فارغ از اینبحث، اگر پوستهی آلودهای که ما هماکنون روی Metal Gear Survive پوشاندیم را کناربزنیم، این بازی چگونه بنظر خواهد رسید؟
متالگیر و زامبیکشی؟ زامبیکشی و متالگیر؟!
بدون هیچ شکی میگویم که دردناکترین قسمت این مقاله برای من همینجاست. و همچنین قرار بود تا آن پوستهی آلودهی بدبینی را کنار بگذارم(!) اما نمی شود! هربار که میخواهم اینکار را بکنم، ناگهان به یاد تریلر وحشتناکی میافتم که سهشبانه روز پیِ آن کابوس میدیدم. ولیکن باید به قولم عمل کنم و آن پوستهی تیره را کنار بزنم. خب بگذارید در همین ابتدا تکلیفم را با مسئلۀ آنلاین بودن بازی مشخص کنم که بعدها مشکلی پیش نیاید؛ اینبازی نیازمند اتصال دائمی بهاینترنت است. و از آنجا که اینترنت کوچکترین مشکل بازی است، تا حد زیادی اصلاً نباید نگران اتصال و کیفیت سرورها باشید. یعنی در بهترین حالت، بدترین مشکل بازی صرفاً اتصال به سرورها یا کیفیت اینترنت حساب میشود.
حالا باتوجه به نیاز شدید بازی برای اتصال بهاینترنت، مجموعاً تجربه ما از بازی به شکلی ثابت و تعریف شده خواهد بود. که با توجه به بازی های مشابه، یا بازیباز میتواند بههمراه دوستان به میدان نبرد برود و یا اینکه قرار است به تنهایی با یک لشکر از دیوانگان بیمار (و بیکار!) مقابله کند. نیاز دائمی برایاتصال بهشبکه نوید بخش یک رقابت آنلاین مبتنی برمهارت فردی و یا همکاری تیمی را می دهد. در زمینه هسته اصلی بازی و گیمپلی، گقتنی است که تعدادی از سازندگان بازی های قبلی این سری در ساخت نسخه جدید نیز نقش داشتند و از این رو، شاید هنوز هم بتوانیم لااقل از لحاظ آنچه که در مکانیکها میبینیم شاهد رگههایی از عناوین گذشته سری باشیم. اینیعنی مخفی کاری های بنیادین بازی، به علاوه مکانیزم های خوبی که توسط او به بازی اضافه شدند هنوز هم وجود دارند و به احتمال زیاد، هسته بازی دچار تغییر بسیار بزرگی نخواهد شد.
با مراجعه به حرفهایی که درباره گیم پلی و هستهی اصلی بازی زدیم، میتوان Metal Gear Survive را چیزی شبیه به بخش آنلاین بازیهای قبلی مجموعه درنظر داشت. از طرفی، با تغییرات اخیر در استودیوهای کونامی باید انتظارات بیشتری از این بازی داشت. زیرا تمام تمرکز سازندگان روی همین رقابت آنلاین بوده و قطعاً از این حیث شاهد پیشرفتهای چشمگیری در بازی خواهیم بود. از آنجا که قرار است تا بیماران مفلوک و بدبخت بازی را به بدترین شکل ممکن به درک بفرستیم، میتوان پیشبینی کرد که گیمپلی دستخوش تغییراتی ریزی بشود. اما پایه و اساس کار براساس گیمپلی Metal Gear Solid V شکل گرفته باشد. این یعنی همان گیمپلی پاسخگویی که سابقاً بود بهعلاوه عناصر کوآپ. تقریباً همین موارد هم هستند که می توانند بازی را یک تجربه تحت شبکه باکیفیت نشان بدهند. ترکیب مکانیزم های مثبت گیم پلی نسخه های پیشین به همراه مکانیزم های جدید استخراج شده از بازی های آنلاین، می تواند حسابی به کمک دستپخت جدید کونامی برای عاشقان این قبیل بازی ها بیاید.
ماجرای بازی از جایی کلید میخورد که ناگهان حفره های تخیلی عجیبی بالای سر شخصیتهای تریلری ما ظاهر میشوند و دنیای بازی، پرمیشود از خطرات دیوانه وار و البته ارتش بیمار (و مثل همیشه بیکار!) قدرتمندی که به خون بازیکنان تشنه اند. درمیان اینهمه اتفاقات وحشتناک، تنها پنجنفر از سربازانی که در Motherbase کار میکردند زنده ماندند و بازی، شما را در نقش یکی از این پنجنفر قرار می دهد. پنجنفری که باید مقابل یک لشکر بیرحم ایستادگی کنند و اینجاست که بازی تازه شروع میشود! موجودات جدید و مرگبار، سلاحها و مپهای مختلف، از جمله مواردی هستند که به بازی اضافه شدند تا چالشی برای بازیکنان ایجاد شده باشد. همین عوامل، می توانند نقش مهمی در تنوع داشتن بازی ایفا کنند و تأثیرگذار ظاهر شوند. البته اگر لوت باکسها و سیزن پسها همانطور که به جان بازیهای مورد انتظارمان افتادند، به جان این بازی نیز نیفتند. بحثی که این روزها و با انتشار عنوان مورد انتظاری همانند Starwars Battlefrount II حسابی گُر گرفت و داغ تر شد و جنجالهای زیادی به راه انداخت.
کمپانی ژاپنی برای ساخت این عنوان، بازهم به موتور فاکس روی آورد که خب از لجاظ گرافیکی می تواند برای طراحی چهره کارآمد ظاهر شود. همانطور که در سری بازی های PES همواره چهره پردازیهای خوب بازیکنان را شاهد بودیم. اما برای طراحی محیط و گرافیک فنی بازی، نیازمند بروزرسانی و اصلاحات بیشتری است. موتور فاکس، مدتهاست که در بازیهایی مثل PES و حتی خود MGS استفاده میشود و اگر سازندگان زحمتی برای پیشرفت این مهم نکشند، مطمئناً Metal Gear Survive ضعف آشکاری از نظر کیفیت گرافیکی با دیگر عناوین حالحاضر پیدا میکند. موردی که باید به آن بسیار امیدوار بود، خلاقیت سازندگان بازی است! در چندین سال اخیر، بازیهای زیادی در این سبک و سیاق عرضه شدند. بعضی، موفق و قدرتمند به میدان آمدند و برخی با شکستی تلخ به خانه برگشتند. هرچه که باشد در تاریخ بازیها چنین بازیهایی به تعداد زیاد انباشته شدند و تنها چیزی که میتواند این بازی را از گم شدن در میان سیل عظیم این عناوین نجات دهد، رویکردهای مناسب و قابل اتکاتر است. ولیکن همانطور که قبلاً گفته بودیم، پس از داشتن یک ایده خوب و مناسب، پیاده کردن صحیح آن ایده در بازی خودش یک مسئله کاملاً جداگانه با چالشها و پستی و بلندیهای جداگانه است.. چه بسیار بازی هایی بودند که علیرغم ایدههای اولیه مناسبی که داشتند، به یک محصول شکست خورده تبدیل شدند. در نهایت، اگر بخواهم جملهای بگویم که پرونده Metal Gear Survive بدون پوستهی بدبینی (!) را ببندم، باید بگویم که این بازی، نمیتواند یک محصول دگرگون و خیلی شاخص باشد. تازه اگرهم سازندگان قید خلاقیت را بزندد (که در اکثر موارد همین می شود) این اثر در بهترین حالت می تواند یک عنوان سرگرم کننده باشد. آن هم برای طرفداران بازیهای co-op اینچنینی، نه طرفداران قدیمیتر سری.
این روزها، از هر کسی بپرسید چند فرانچایز نابود شده را نام ببرد حداقل یکی دوتاییاش را کامل و دقیق برایتان توضیح می دهد. فرانچایزهایی که زمانی به دلیل اتکای خود به رویکردهای موفق اولیه محبوب شده بودند، از آنها کنار میکشند و اکنون، حسابی منفور و نامطلوب تلقی می شوند. بادی که انگار میخواهد مجموعه متالگیر را هم باخودش همراه کند و ببرد. Metal Gear Survive گویی می خواهد خودش را در سریعترین زمان ممکن به پایین ترین رتبه بندی بازیها برساند. به همان نقطه اول؛ جایی که بازیها با ترکیب چند مکانیک ابتدایی تبدیل به یک بازی میشدند. کونامی اگرچه که بهشکلی واضح با ساخت این بازی در راه جدا کردن مجموعه از مسیر سابقش است، بازهم بدونشک با یک بازی بیارزش و بیمحتوا طرف نخواهیم بود. ولی اتفاقی که بهدست او رقم خورد، می تواند برایش هزینه سنگینی داشته باشد و البته طرفداران این مجموعه را برای همیشه ناامید کند. باوجود تمام این موارد، حتی اگر کونامی یک بازی قابل قبول و سرگرم کننده را تحویل بازیبازان بدهد، بازهم فروش و موفقیت این عنوان در ابهام کامل قرار دارد.
پر بحثترینها
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- فیل اسپنسر: هیچ خط قرمزی برای انتشار عناوین ایکس باکس روی پلی استیشن وجود ندارد
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- Red Dead Redemption 2: آیا آرتور مورگان رستگار شد؟
نظرات
ای ول
فوق العاده بود حال کردم
ممنون :yes:
خواهش می کنم دوست خوبم و ممنونم ازشما! مرسی که وقت گذاشتید و مطالعه کردید.
آخرین سنگر سکوته
این که بگفتی یعنی چه؟
THELASTOFUS_IR
احسنت :yes: :yes: :yes:
یعنی بدتر از این نمیشد این عنوان رو خراب کرد بنظرم کونامی فقط از اسم بازی برای تبلیغات استفاده کرده
با سلام
متن زیبایی بود …..قلم هنرمندانه ای هم داشت
ولی بنده میخام انقدر سیاه به ماجرا نگاه نکنم ….و صبر کنم تا بازی بیاد….بعدش در موردش تصمیم بگیرم
سلام برشما. مرسی دوست خوبم نظر لطف شماست. خب نظر شما هم طبیعتاً درسته و درواقع نگاه کردن به نیمه پرلیوان هستش. اینکه صبر کنیم و شاید عنوان خوبی دربیاد. اما واقعاً همونطور که گفتم این بازی یک اتفاق نامبارک و وحشتناک برای دلداگان این سریه و کسانی که با این سری بزرگ شدن و حسابی در مفهوم زیباش غرق شدن. اما برای دیگر کاربرای عادی می تونه بخاطر سبک و سیاقش جذاب و سرگرم کننده بنظر برسه. فقط همین!
کونامی مثل بچه های ۶ ساله میمونه که مثلا میخواد کوجیما رو ضایع کنه یا اون رو شکنجه بده. برای همین اومده از نام metal gear استفاده کرده. درسته تو قانون اومده که این بازی مال شماست، ولی اینطوری نیست 🙂
مثل این میمونه که وارنر براوز بیاد نسخه چهارم تریلوژی بتمن نولان رو بسازه، از همون بازیگرا استفاده کنه و اسمشو بذاره the dark knight survive 😐
حسین غزالی و یک مقاله عالی.
اول باید بگم که حسین جان، جدا از مفهوم مقاله، عالی قلم زدی، با احساس و زیبا، گاهی خندیدم و گاهی دلم تنگ شد برای نسخه های قبلی سری، عالی بود!
اما در بحث مفهومش هم، باید بگم که تا حد زیادی موافقم، این بازی به هیچ وجه متال گیرِ خوبی نمیشه، امکان نداره، اما به این معنا نیست که بازی بی ارزشی باشه! حرفت منطقی و دقیق بود و به واسطه قلمت عالی بیان شد. خسته نباشی حسین جان!
سلام میثم جان عزیز! هیچ چیز بهاندازه این پیام شما واقعاً الان نمیتونه خستگی رو از تنم جداکنه و خوشحالم کنه! نظر لطفتونه و خیلی خیلی خوشحالم از اینکه خوشتون اومد و بهخودم افتخار می کنم. شما همیشه نسبت به من لطف دارید و داشتید و واقعاً متشکرم ازتون!
وقتی یک بازی به طور کامل اینترنتی می شه لاجرم باید برای راضی نگه داشتن همه خلق تلاش کنه. این یعنی دور شدن ازلحن اثر برای راضی کردن طیف وسیعی از مخاطب.
امیدارم کار خوبی بشه و از ریشه هایش خیلی زیاد فاصله نگیره……
اسم بازی رو باید عوض میکردن متال بدون کوجیما یعنی هواپیما بدون خلبان
متال گیر بدون کوجیما شدنی نیست ولی هواپیمای بدون خلبان داریم!
بله منظورم کاراییش بود روی زمین بدون خلبان بلااستفادس رو هوا هم که باشه صاف سقوط میکنه(با توجه به سر تیتر متن)
ممنون از نقد همین که زامبی کشیه و تمام آنلاینه کافیه بقیه بماند با ذکر فاتحه برای بستن پرونده این بازی .
سلامت باشید. خب به هرحال هر شخصی سلایق و علایقی داره و خب این بازی میتونه برای خیلی از طرفداران اینطور بازیها جذاب بنظر برسه. اما مسئله خود این مجموعست. کاری که کونامی با این سری کرد خیلی بیرحمانه بود.
حرف نداره این بازی، کساییم که این بازیه هیجان انگیزو میکوبن فقط بخاطر دو کلمه اول اسم بازیه!!
والا ما تو فنتوم پینشم موجوداتی شبیه به زامبی رو هم میدیم فقط اسمش فرق داشت
این بازی شاهکار هم باشه متای بالا ۹۵ هم بگیره
اما به شخصه فکرشم نمیکنم که ذره ای علاقه بهش داشته باشم
شما فقط تو جبهه ی جنگی و ی جمله ی مفید هم ننوشتی
—-
منتقد ی گیمره و دیدگاه خودشو هم داره
جدا از اینم بارها ایشون گفتن که بازی اگه یدک کش این عنوان نبود ی بازی ی خوب می تونست باشه
بهتره شما وقتی به اعصابت مسلط میشی کامنت بزاری
—
نقد خوبی بود حسین جان
ممنون بابت مقاله خیلی عالی و جذاب
حرف دل خیلیا رو من جمله خود من رو زدید واقعا لعنت بر کونامی اون از سایلنت هیل اینم متال گیر
اول مقاله داشت اعصابم خورد میشد هرچی بیشتر راجع به این بازی میخوندن میخواستم دیگه نمیخونم ادامه رو ولی خیلی حرفای خوبی زدین تا اخر مقاله اومدم واقعا خسته نباشید فقط میشه افسوس خورد حیف و صد حیف
امیدوارم این بازی یه شکست کامل باشه چه تو فروش چه متا اسکور
جوری باشه که کلا فرانچایز متال گیر رو بیخیال شه کونامی بفروشش به سونی
مرسی ازت رضا جان نظر لطف شماست. بالاخره این هم نظر شماست و بله کاملا درست می فرمایید. این چند سال اخیر خبر های بد زیادی داشتیم در حوزه گیم و اتفاقات زیادی که افتادن. نگرانی شما هم کاملا قابل درک هستش. انشالا اتفاقات خوب میفته و امیدوارم این متال گیر حداقل بتونه به هدفش که سرکرم کننده بودنه برسه. تا ببینیم در آینده چطور خواهد شد.
عالی بود…خسته نباشی :yes:
لطف داری دوست خوبم! ممنون بابت مطالعه.
چه فکری کردن اسم بازی رو متال گیر گزاشتن اخه این زامبی ها و سوراخ تو اسمون و بازی انلاین تیمی با متال گر چه ربط بهم دارن؟!! کاش استودیوی کوجیما این بازی از کونامی میخرید چقد خوب میشد دوباره سالید اسنیک میدیدیم