الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا
الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا
الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا
الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony

سعید آقابابایی
۱۶:۳۰ ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

بعد از کلی مقالات مختلف که در مورد برترین بازی های کمپانی های گوناگون بود و عاشق خیلی از آن ها هم بودم، سرانجام رسیدم به مطلبی که رنگ و بویش برای من از تمام آن مقالات و حتی بازی ها و کمپانی هایی که عاشقشان بودم و هستم، کاملا متفاوت است و برای من عطر دیگری دارد. سونی و پلی استیشن و بازی های آن هرگز برای من تنها یک عشق نبوده و نیستند. سونی و پلی استیشن برای من خود زندگی هستند و مانند یک عضو خانواده از کودکی همراهشان بزرگ شده ام و تا همین امروز که در حال نگارش این مطلب هستم همراه و یار وفادار و صمیمی من هستند. خوشحال کننده ترین و شادترین لحظات زندگیم را در کنارشان گذرانده ام و خندیده ام و در ناراحت کننده ترین و غمگین ترین لحظات زندگی ام نیز در آن ها غرق شده ام و به من کمک کرده اند تا ناراحتی را پشت سر بگذارم. شاید برای خیلی ها حتی خیلی از شما قابل لمس نباشد اما پلی استیشن هایم برای من یک شخصیت هستند و شخصیت دارند. گاهی وقت ها که مدتی سراغشان نمی روم حس می کنم از من ناراحت می شوند. سراغشان می روم و دستی بر سر و رویشان می کشم و گرد و خاکشان را با دستمال می گیرم. آن ها باعث خلق بهترین و شیرین ترین و ناب ترین لحظات زندگی من و خالق بهترین خاطرات من هستند و با آن ها به دنیاهایی رفته ام که کسی در خوابش هم نمی بیند. سونی و پلی استیشن بخش خیلی بزرگی از زندگی من بوده و هستند و خواهند بود و هیچ گاه هیچ کمپانی دیگری برای من به مانند سونی خاص نخواهد بود.

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

۲۲ ساله که باورت دارم…. باورت داریم….

در صنعت بازی های رایانه ای وقتی نام سونی می آید اولین وجهه ای که به آن توجه می شود و از آن نام برده می شود، صاحب کنسول بودن این کمپانی و در واقع کنسول پلی استیشن است اما باید به این موضوع هم توجه کرد که سونی یکی از بزگترین و برترین بازیسازان نیز هست و در واقع هیچ شرکتی در دنیا به اندازه سونی فرنچایز ناب و بی نظیر در اختیار ندارد و به اندازه سونی شاهکار خلق نکرده است. در وقع اگر اکنون کنسول پلی استیشن پادشاه بی رقیب عرصه کنسول های بازی در نسل هشتم است و معتبرترین نام در صنعت بازی از دیرباز تا امروز محسوب می شود، دلیل اصلی آن به بازی های انحصاری باز می گردد که سونی در طول تاریخ برای کنسول هایش ساخته است. در واقع بازی های مولتی پلتفرم که خب بر روی تمام دستگاه ها عرضه می شوند و تفاوتی ایجاد نمی کنند اما آن چه برای سونی تفاوت ایجاد کرده انحصاری های قدرتمند و بی نظیر و متنوعش است که هیچ شرکتی در تعداد و تنوع این انحصاری ها به گرد پای سونی هم نمی رسد.

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

برای خیلی ها این ها فقط ۴ شکل هندسی و علامت ساده هستند اما برای ما یک دنیاست… نه.. ببخشید… میلیون ها دنیاست

دست روی هر سبک، به واقع هر سبکی که بگذارید سونی در آن انحصاری فوق العاده قدرتمند و شاهکار داشته و دارد و دقیقا همین انحصاری هایش هستند که نام پلی استیشن را به برند یک جهانی در عرصه گیم تبدیل کرده اند. در خیلی از مقالات قبلی برای این که لیست به عدد مناسبی برسد باید بازی هایی را که آن شرکت ها ناشرش هم بودند را در لیست می آوردم اما برای سونی همین که بخواهیم فقط بازی هایی که خودش و استودیوهایش ساخته اند را نام ببریم تعداد بازی های لیست از حد نرمال هم بسیار بیشتر می شوند و واقعا وقتی که این مطلب را می نوشتم تازه مشاهده کردم که سونی چقدر فرنچایز انحصاری بی نظیر تاکنون داشته است. یعنی وقتی در حال خواندن این لیست هستید این را در ذهننان داشته باشید که اینها فقط انحصاری های ساخته خود سونی هستند و تازه شاهکارهای انحصاری مانند Bloodborne و Ratchet and Clank و Resistance و Journey و …. در این لیست قرار داده نشده اند وگزنه باید می رفتیم سراغ مقاله ای دو سه قسمتی.

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

تنها یک گوشه از پرده را کنار زده!!!

در این مطلب قصد داریم تا به ۱۷ عدد از برترین بازی های ساخته و منتشر شده توسط کمپانی بزرگ Sony در تاریخ بازی های رایانه ای اشاره کنیم و آن ها را همراه شما برشماریم. عناوینی که هر کدام برای ما خاطرات زیادی را رقم زده اند و بسیار محبوب هستند و در واقع می توان گفت بزرگترین بازی های این صنعت محسوب می شوند. به مانند همیشه و در مقالات ۱۰ برتر و ۲۰ برتر و … قبل از شروع این مطلب باید نکاتی را ذکر کنم که از شما عزیزان خواهشمندم آن ها را مطالعه نمایید تا شک و شبهه ای برای شما دوستان پیش نیاید. مهمترین و اساسی ترین نکته در مورد این مطلب آن است که توجه داشته باشید که در این مطلب، همان طور که قبل تر اشاره شد تنها بازی هایی قرار گرفته اند که علاوه بر انتشار، وظیفه ساخت آن ها را  نیز شرکت Sony و زیرشاخه های آن بر عهده داشتند و در واقع، بازی هایی که هم سازنده و هم ناشر بازی، این کمپانی بزرگ بوده است در لیست قرار دارند. پس با این توصیف عناوینی مانند بلادبورن که ساخته فرام سافتور است و یا رچت و کلنک و رزیستنس که ساخته اینسامنیاک گیمز هستند و ….. در لیست ما جایی ندارند و تنها عناوینی را شاهد هستید که خود سونی در ساختشان نقش مستقیم داشته است. همچنین توجه داشته باشید که از هر فرنچایز سعی شده است تا بهترین نسخه آن از لحاظ موفقیت و متا و فروش و اقبال جهانی در این مطلب قرار بگیرد و شاهد دو بازی از یک فرنچایز مشترک نخواهید بود. همچنین دوستان توجه کنند که این مطلب در مورد “با ارزش ترین و مهم ترین و بهترین فرنچایزهای Sony” نیست که بخواهید بگویید چرا فلان بازی اول نیست و …. بلکه این مطلب در مورد “۱۷ تک عنوان قدرتمند و برتر این شرکت فارغ از وضعیت فرنچایزشان” است که به این موضوع توجه داشته باشید.

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

یادتان است گفتم “بزرگ باش… بزرگی کن”؟

این سه نکته که خدمت شما عرض کردم مهم ترین مواردی بود که باید هنگام خواندن مقاله در نظر داشته باشید تا نظراتی عجیب و غریب را شاهد نباشیم. قطعا جدا از این لیست که بنده تهیه کرده ام تعداد بسیار زیادی گزینه های دیگر وجود داشته اند که می توانستند در این مطلب حاضر باشند اما به هر حال تعداد محدودیت دارد و نویسنده، انتخاب هایی را که از نظر خود برتر بوده اند در لیست جای داده است. پس دقت کنید که این مقاله، “بازی های برتر شرکت Sony” به انتخاب بنده است، زیرا که اساس چنین مقالاتی این گونه است و سلیقه شخصی نیز بسیار اهمیت دارد. همچنین لازم به ذکر است که رتبه بندی و ترتیبی که در این لیست برای بازی های مختلف لحاظ شده است کاملا نظر شخصی نویسنده است و هیچ معیار و میزانی برای درست یا غلط بودن آن وجود ندارد زیرا پای سلیقه مطرح است البته سلیقه منطقی، نه این که مثلا کسی یک بازی خیلی خیلی معمولی Sony را بیاورد و در جایگاه اول لیست برترین بازی تاریخ این شرکت قرار دهد و بگوید این سلیقه من است زیرا که این توهین به شعور مخاطب است اما به هر حال سلیقه شخصی نیز در چنین مقالاتی بسیار اهمیت دارد. قطعا در رده بندی این بازی ها سلائق و علائق با هم متفاوت است و بر اساس تجربه و خاطراتی که هر شخص دارد جایگاه ها را تعیین می کند و قاعدتا هر شخصی از هر عنوانی که بیشتر از آن خاطره داشته باشد و به آن علاقمند باشد، آن را بالاتر قرار خواهد داد.

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

از تو به یک اشاره.. از من به سر دویدن

البته ما در این مطلب سعی کرده ایم تا عناوینی را قرار دهیم که یک وفاق جمعی بین بسیاری از بازیبازان دنیا در مورد فوق العاده بودن آن ها برقرار است و بدون شک بازی های این لیست در خیلی از ویدئوها و مطالب مربوط به برترین عناوین شرکت Sony، با مطلب ما مشترک هستند. در نظر داشته باشید که عنوانی که مثلا من در رتبه ششم قرار داده ام دلیلی بر این نیست که آن بازی حتما و به صورت وحی منزل، ششمین بازی برتر این کمپانی است، بلکه برای من این گونه است و شاید برای شما اول یا دهم باشد و یا شاید اصلا در لیست شما حضور نداشته باشد. نکته بعدی این که تمامی گزینه های این لیست بر اساس داشته ها و اطلاعات نویسنده گرد آوری شده اند و در این مطلب قرار گرفته اند. شاید شما عقیده داشته باشید که مثلا بازی دیگری می توند به جای فلان شماره از این لیست قرار بگیرد و یا جایگاه آن فرق کند. در اینجا نیز معیار و میزان ثابتی نداریم و عقل و منطق در کنار احساس و خاطرات است که در ذهن هر شخص با هم ترکیب می شوند و اسم هایی مختلف را به عنوان خروجی بیرون می دهند. پس بهتر است تا این مطلب را به عنوان یک مقاله سرگرم کننده که به همراه آن برخی خاطراتتان را مرور خواهید کرد، نگاه کنید. با بیان این نکات اگر تا کنون به خواندن مقاله ادامه داده اید از شما دعوت می کنم تا در ادامه مطلب “برترین عناوین شرکت Sony” با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.

۱۷ –   Parappa The Rapper 

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

Parappa The Rapper

سازنده:   Sony Interactive Entertainment, NanaOn-Sha, SIE Japan Studio 

ناشر:  Sony Interactive Entertainment

ژانر:  Rhythm

پلتفرم مقصد:   PlayStation 4, PlayStation, PlayStation Portable, PlayStation 2 

سال انتشار:  ۱۹۹۶  

امتیاز متا:  ۹۲/۱۰۰

برخی از بازی ها هستند که با وجود این که در زمان عرضه خود یک شاهکار بوده اند و موفقیت زیادی را کسب نموده اند ولی به طور عجیبی دیگر خبری از آن ها نمی شنویم و نسخه جدیدی از آن ها عرضه نمی شود و بعد زا یکی دو شماره، کم کم به فراموشی سپرده می شوند. البته این موضوع می تواند به مواردی مانند تغییر سلیقه بازیبازان در طول زمان و خیلی موضوعات دیگر بستگی داشته باشد ولی به هر حال حیف است که از بازی های قدیمی شاهکار، مخصوصا بازی هایی که در سبک های خاص بوده اند و زیاد شبیه آن ها نمی بینیم، دیگر خبری نشود و برای همیشه از یاد بروند. یکی از این عناوین که تقریبا داشت به چنین سرنوشتی دچار می شد یکی از شاهکارهای کنسول اول پلی استیشن به نام Parappa The Rapper بود که خوشبختانه در نسل هشتم مجددا سونی آن را به یاد ما انداخت تا این بازی برای همیشه فراموش نشود و سونی نشان دهد که این بازی عنوانی ارزشمند برای این شرکت محسوب می گردد. عنوان Parappa The Rapper که در ژانرRhythm قرار داشت توسط Sony Interactive Entertainment و NanaOn-Sha ساخته و در سال ۱۹۹۶ و سپس در طول سال های بعد توسط کمپانی Sony Interactive Entertainment برای پلتفرم های PlayStation 4, PlayStation, PlayStation Portable وPlayStation 2 منتشر گردید. در واقع این بازی در ابتدا یک عنوان نسل پنجمی انحصاری برای پلی استیشن بود که سبکی خاص و کاملا بدون مشابه داشت و مورد توجه بسیار زیادی هم قرار گرفت. یک نسخه پورت شده از این بازی نیز در سال ۲۰۰۶ برای پلی استیشن پرتابل منتشر گردید و در سال ۲۰۱۷ و بیستمین سالگرد انتشار بازی نیز یک نسخه ریمستر و بازسازی شده از این عنوان برای کنسول پلی استیشن ۴ نیز عرضه شد.

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

دنبالم کرده حالا پلیس نقره ای… ویلی داره می گازه با رونیز عقده ای!!!!

خالقین این بازی یک تهیه کننده موسیقی به نام  Masaya Matsuura به همراه هنرمندی به نام  Rodney Greenblat بودند. بازیاز یک استایل گرافیکی بسیار خاص و منحصر به فرد بهره مند بود و گیم پلی آن نیز بر اساس موسیقی رپ قرار داشت و باید بگوییم در واقع این بازی نخستین عنوان با ژانر ریتم بود که در دنیای بازی های رایانه ای منتشر گردید. Parappa The Rapper دو نسخه دنباله داشت که یکی از آنها عنوانی اسپین آف برپایه گیتار به نام  Um Jammer Lammy بود که در سال ۱۹۹۹ برای پلی استیشن منتشر شد و همینطور یک نسخه دنباله اصلی به نام PaRappa the Rapper 2 که در سال ۲۰۰۱ برای پلی استیشن ۲ عرضه گردید و دیگر بعد از آن بود که حدود ۱۶ سال خبری از این فرنچایز نبود تا زمان انتشار نسخه بازسازی شده برای کنسول پلی استیشن ۴٫ حتی یک سری انیمه نیز بر اساس این فرنچایز در سال های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ در ژاپن پخش شد و چند سری انیمیشن اسپین آف کوتاه نیز در سال ۲۰۱۶ بر اساس دنیای این سری منتشر گردید. Parappa The Rapper پس از انتشار بی نهایت موفق عمل کرد و به دلیل سبک خاص و خلاقیت فوق العاده ای که در آن به کار رفته بود بازخوردهای فوق العاده ای را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و نهایتا امتیاز متای باورنکردنی ۹۲/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان شاهکار است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از عناوین بسیار موفق شرکت Sony شود.گیم پلی بازی به این شکل بود که شخصیت اصلی بازی یعنی Parappa باید راه خود را در طول ۶ مرحله مختلف با رپ کردن پیش می برد و باید با توجه به مکانیک هایی که بازی تعریف کرده بود سعی می کرد رقبای خود را در رپ کردن شکست دهد و مانند یک دوئل رپ واقعی پیروز شود که این موضوع ا جذابیت های خیلی زیادی همراه بود. امیدوار هستیم که در آینده شاهد تکمیل ۳ گانه این سری زیبا با معرفی بازی سوم باشیم. در نهایت باید گفت بدون شک بازی Parappa The Rapper جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Sony ساخته و منتشر شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Sony” در جایگاه هفدهم قرار می گیرد.

۱۶ – Twisted Metal: Black  

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

Twisted Metal: Black

سازنده:  Incognito Entertainment

ناشر:  Sony Interactive Entertainment

ژانر: Vehicular Combat

پلتفرم مقصد:  PlayStation 2, PlayStation Network, PlayStation 4 

سال انتشار: ۲۰۰۱    

امتیاز متا:  ۹۱/۱۰۰

بدون هیچ تردیدی سونی پادشاه تنوع عناوین انحصاری در دنیای بازی های رایانه ای محسوب می شود. هر نوع سبکی در دنیای بازی های رایانه ای دارای عناوینی انحصاری قدرتمند بر روی کنسول های سونی بوده است و از عناوین تعاملی گرفته تا شوتر و هک اند اسلش و پازل و پلتفرمر و … همگی دارای شاهکارهایی انحصاری برای دارندگان این کنسول ها بوده و هستند. حتی ژانرهایی خاص یا طرفداراین خاص نیز در کنسول های سونی دارای بازی های انحصاری از زمان قدیم تا به امروز بوده اند. از یک عنوان ژانر ریتم و موسیقی و رپ کردن که در شماره قبلی لیست مشاهده کردید و به نوعی اولین بازی کامل سبک خود محسوب می شده است، گرفته تا یک فرنچایز در سبک مبارزات ماشینی یا همان ماشین جنگی خودمان که زمانی که کمتر کسی می دانست اصلا این سبک چیست، سونی باکیفیت ترین عنوان این ژانر را انحصارا بر روی کنسول های خود داشت و کلوپ های کشور خودمان نیز پر بود از بازیبازانی که در حال تجربه ماشین جنگی بودند و بازیبازانی خاص و خفن به حساب می آمدند. حتما می دانید که صحبت از فرنچایز Twisted Metal است (الان دارید می گید “نه پس لابد نمی دانیم!!! حتما اسم این شماره لیست رو هم بلد نیستیم بخونیم که بفهمیمی صحبت از چیه!!!!”…. باشه خب ببخشید آقا!!!). این فرنچایز که کار خود را از نسل پنجم و بر روی کنسول پلی استیشن آغاز کرد یکی از برترین و البته باید گفت برترین سری بازی سبک خود محسوب می شود که از نسل پنجم تا امروز شاهد عرضه عناوین مختلفی از این بازی به صورت انحصاری بر روی کنسول های سونی بوده ایم. البته نسخه دوم این سری دارای یک نسخه رایانه های شخصی نیز هست که نسبت به نسخه پلی استیشن دارای گرافیک و جزییات بسیار پایین تری است. از این فرنچایز تا به امروز ۸ بازی اصلی و ۳ نسخه اسپین آف عرضه شده است و البته یکی دو بازی نیز که قرار بود از این سری ساخته شوند کنسل شدند مانند Twisted Metal: Apocalypse که قرار بود در نسل هفتم برای پلی استیشن ۳ منتشر شود. عناوین اصلی این سری که کار خود را از سال ۱۹۹۵ آغاز کرده است شامل ۴ بازی شماره دار از نسخه ۱ تا ۴ (نسخه ۱ و ۲ برای پلی استیشن، نسخه ۳ و ۴ برای پلی استیشن ۲)، سپس بازی Twisted Metal: Black برای پلی استیشن ۲، بازی Twisted Metal: Head-On برای پلی استیشن پرتابل، بازی Twisted Metal: Head-On: Extra Twisted Edition برای پلی استیشن ۲ و بازی Twisted Metal در سال ۲۰۱۲ برای پلی استیشن ۳ هستند که جدید ترین بازی سری نیز به حساب می آید.

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

کلا هر جا می بینم یا می شنوم “Sweeeeet” یاد اریک کارتمن بی همه چیز می افتم!!!

انتخاب برترین بازی بین عناوین موفق و زیبای این سری کار سختی است اما در این لیست تصمیم گرفتیم تا بازی Twisted Metal: Black را به عنوان نماینده این فرنچایز در لیست قرار دهیم. عنوان  Twisted Metal: Black که در ژانر Vehicular Combat قرار داشت توسط Incognito Entertainment ساخته و در سال ۲۰۰۱ توسط کمپانی Sony Interactive Entertainment انحصارا برای پلتفرم PlayStation 2 منتشر گردید. در نسل هشتم نیز این بازی از طریق قابلیت اجرای بازی های پلی استیشن ۲ بر روی پلی استیشن ۴ در دسترس علاقمندان قرار گرفت. این بازی در واقع پنجمین نسخه سری محسوب می شود و بعد از انتشار آن یک نسخه رایگان به نام Twisted Metal: Black Online که تنها شامل بخش چند نفره آنلاین بود نیز منتشر گردید. لازم به ذکر است که هر دو بازی Twisted Metal: Black و Twisted Metal: Black Online در برنامه Sony Greatest Hits نیز قرار گرفتند. یک نسخه استاندارد دانلودی از بازی Twisted Metal: Black، در بازی انحصاری پلی استیشن ۳ در سال ۲۰۱۲ که با نام Twisted Metal منتشر شد قرار گرفته بود. تنوع ماشین ها در این بازی هم فوق العاه بود و شخصیت های جدید و قدیمی با ماشین های آشنا یا جدید در این بازی حضور داشنند که البته در راس آن ها نماد ترسناک این سری یعنی شخصیت Sweet Tooth یا همان دلقک خندان مخوف با ماشین بستنی فروشی اش قرار داشت که اتفاقا بر روی کاور بازی نیز صورت او قرار گرفته بود. Twisted Metal: Black پس از انتشار بی نظیر عمل کرد و بازخوردهای خیلی مثبتی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و نهایتا امتیاز متای عالی ۹۱/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان شگفت انگیز است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از عناوین بسیار موفق شرکت Sony شود. در مجموع بایستی گفت بدون تردیدبازی  Twisted Metal: Black یکی از برترین عناوین ماشین جنگی در طول تاریخ و جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Sony ساخته و منتشر شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Sony” در جایگاه شانزدهم قرار می گیرد.

۱۵ –   Infamous 

infamous

Infamous

سازنده:   Sucker Punch Productions

ناشر:  Sony Interactive Entertainment

ژانر:  Action-adventure, platformer

پلتفرم مقصد:    PlayStation 3

سال انتشار:  ۲۰۰۹   

امتیاز متا:  ۸۵/۱۰۰

عنوان Infamous بازی خیلی خوش ساخت و اوریجینالی بود. این بازی که در ژانر Action-adventure و platformer قرار داشت توسط Sucker Punch Productions ساخته و در سال ۲۰۰۹ توسط کمپانی Sony Interactive Entertainment به طور انحصاری برای پلتفرم PlayStation 3 منتشر گردید.  گیم پلی بازی فوق العاده بود. قدرت های فراطبیعی جذاب و هیجان انگیزی در بازی وجود داشت، شهری بزرگ و آزادی عمل بالا برای گشت و گذار در اختیار شما بود. کلی فعالیت مختلف برای انجام دادن وجود داشت و کلی ماموریت مختلف در نقشه بود که بسیاری از آن ها در لحظه ایجاد می شدند و مثلا باید شهروندی را نجات می دادیم. کلی آیتم مختلف برای جمع کردن وجود داشت که برخی از آن ها را در جاهایی گذاشته بودند که برای گرفتن آن ها به چالش کشیده شویم. بسیاری ماموریت های سرعتی و رسیدن در زمانی از نقطه ای به نقطه دیگر در شرایطی خاص و کلی کارهای مختلف دیگر برای انجام دادن که باعث می شد نام Infamous به یک بازی فراموش نشدنی تبدیل شود. نحوه حرکت شخصیت اصلی روی ساختمان ها و در و دیوار و جابجا شدن او و .. خیلی جذاب تر از دیگر بازی هایی بود که تاکنون در آن مقطع دیده بودیم، مانند اساسین و .. زیرا که بسیار بسیار سریع و در حقیقت مثل برق! و با قدرت برق جابجا می شدیم و باید از برق های خیابان و چراغ ها و .. خود را شارز می کردیم. Infamous پس از انتشار بسیار موفق عمل کرد و بازخوردهای خیلی مثبتی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و نهایتا امتیاز متای بسیار عالی ۸۵/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان بسیار جذاب است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از عناوین بسیار موفق شرکت Sony شود. امتیاز ۸۵ برای یک فرنچایز کاملا جدید در اوایل یک نسل، یک موفقیت بزرگ به حساب می آمد و همین موفقیت راه را برای ساخت نسخه های بعدی نیز باز کرد و این گونه یکی از فرنچایزهای انحصاری جذاب سونی و پلی استیشن به وجود آمدند. گذشته از تمام این ها بازی Infamous برای من یک نام خاص هم محسوب می شود، زیرا نخستین بازی پلی استیشن ۳ است که در دست گرفتم و آن را در دستگاه گذاشتم. در اوایل زمانی که کنسول پلی استیشن ۳ هک شده و اصطلاحا کپی خور فیزیکی شده بود باید حتما برای بازی کردن عناوین کپی، یک بازی اوریجنال می خریدیم که همیشه در دستگاه وجود داشته باشد تا کنسول گول بخورد که این دیسک، بر اساس بازی های مختلفی که ما اغاز می کنیم، همان دیسک بازی مورد نظر است. زمانی که کنسول خود را خریداری کردم نخستین بازی اوریجینالی که همراه با آن خریدم Infamous بود.

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

اینفیموس یا اونفیموس؟ نظر شما کدومه؟!!

یادم است که قبل از این که بازی های دیگر را شروع کنم خود همین بازی را که در دستگاه بود آغاز کردم زیرا که چون اوریجینال بود یک حس خوبی داشت بازی کردن ان! وقتی وارد بازی شدم و یکی دو ساعتی مشغول تجربه آن شدم دیگر واقعا نمی توانستم که بازی ول کنم و بروم مثلا عنوان دیگری را اغاز کنم. تا به حال عنوانی شبیه به Infamous را بازی نکرده بودم. بعد از موفقیت بازی اول، Infamous 2 و بسته الحاقی Infamous: Festival of Blood نیز در همان نسل هفتم برای پلی استیشن ۳ منتشر شدند. درست است که نسخه دوم از بسیار جهات پیشرفت کرده بود اما به اعتقاد بسیاری، آن طراوت نسخه اول را نداشت، هر چند که حقیقتا نظر شخصی بنده در این مورد چنین نیست و بازی دوم را عنوان لذتبخش تری از بازی اول دیدم مخصوصا به خاطر سلاح جدید Cole که بازی را در خیلی مواقع از شوتر سوم شخص اکشن به یک هک اند اسلش تبدیل می کرد و تنوع خیلی عالی به مبارزات بخشیده بود. همین طور ادیتور ساخت مراحل و کلی روش مختلف برای ساختن ماموریتها و چالش های جدید در بازی و به اشتراک گذاشتن آن ها با دنیا و ایجاد محتوای بسیار زیاد برای بازی نیز در نسخه دوم قرار گرفته بود که باز هم آن را ارزشمندتر می کرد. بازی دوم موفق شد تا امتیاز متای ۸۳ را کسب نماید که باز هم یک موفقیت عالی برای ساکرپانچ و سونی محسوب می شد. در نسل هشتم نیز به عنوان یکی از لانچ تایتل های پلی استیشن ۴ شاهد انتشار بازی Infamous Second Son بودیم که این بازی نیز عنوان موفقی بود و طرفداران سری را راضی نگاه داشت و متای ۸۰ را به دست آورد. بعد از آن نیز یک محتوای الحاقی که تبدیل به یک بازی تقریبا کامل و Stand Alone شد با نام  Infamous First Light برای لی استیشن ۴ عرضه گردید. به نظر نمی رسد که فعلا در نسل هشتم خبر جدیدی از این سری بشنویم زیرا اخیرا مشخص شد که ساکرپانچ در حال ساخت عنوانی جدید به به نام Ghost of Tsushima است و شاید بعد از آن دوباره نام اینفیموس را بشنویم. در نهایت باید گفت بدون شک بازی Infamous جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Sony ساخته و منتشر شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Sony” در جایگاه پانزدهم قرار می گیرد.

۱۴ – Jak and Daxter: The Precursor Legacy

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

Jak and Daxter: The Precursor Legacy

سازنده: Naughty Dog

ناشر: شرکت سرگرمی های سونی

ژانر: Platformer Action

پلتفرم مقصد: PlayStation 2 ,PlayStation 3 PlayStation Vita  ,PlayStation 4

سال انتشار: ۲۰۱۱

امتیاز متا: ۹۰/۱۰۰

سونی دو فرنچایز انحصاری دارد که در آن ها شاهد قرار گرفتن دو شخصیت در کنار هم هستیم و نام سری نیز نام همین دو شخصیت است. یکی فرنچایز Ratchet and Clank و دیگری Jak and Daxter که هر دو هم بسیار محبوب و بزرگ و پرطرفدار هستند. بین این دو فرنچایز سری رچت و کلنک محبوب تر بوده و مخصوصا این که در تمامی سال ها و نسل های اخیر هم شاهد عرضه نسخه های جدیدی از آن بوده ایم ولی سری جک و دکستر در نسل ششم و روی کنسول پلی استیشن ۲ و پی اس پی بود که عناوین زیادی داشت و در نسل هفتم تنها یک کالکشن اچ دی از این بازی ها برای پلی استیشن ۳ عرضه شد و دیگر شاهد بازی جدیدی تاکنون و طی نسل ۷ و ۸ نبوده ایم. در نسل هشتم هم که از طریق قابلیت تجربه بازی های پلی استیشن ۲ بر روی پلی استیشن ۴، بازی های نسل ششمی این سری قابل بازی کردن هستند. جا دارد به این موضوع اشاره کنیم که با وجود محبوب تر بودن سری رچت و کلنک، کیفیت این دو سری تفاوت زیادی با هم ندارند و وقتی بازی های هر دو فرنچایز را در طول زمان نگاه می کنیم مشاهده می شود که هر دو دارای بازی های شاهکار و بسیار موفقی بوده اند و تقریبا بازی ضعیفی در آن ها دیده نمی شود. سری رچت و کلنک را که نمی توان در این لیست قرار داد زیرا توسط استودیویی خارج از سونی ساخته شده است ولی فرنچایز جک و دکستر که توسط استودیو محبوب و قدرتمند ناتی داگ خلق شده است (البته در طول زمان سازندگان دیگری هم نیز داشته است) قابلیت قرار گرفتن در لیست ما را داراست زیرا که علاوه بر ساخته شدن توسط سونی، عناوین بسیار بسیار با کیفیتی هم دارد که تنها نگاهی به امتیازات آن ها برای فهمیدن همه چیز کافیست. این سری نخستین بار در سال ۲۰۰۱ و با بازی Jak and Daxter: The Precursor Legacy پای به دنیای بازی های رایانه ای گذاشت که اتفاقا همین عنوان هم به عنوان نماینده این فرنچایز در لیست ما جای گرفته است و یکی از ارزشمندترین بازی های سبک خود یعنی پلتفرمر و اکشن ماجرایی اصیل، به حساب می آید. پس از این بازی ۶ عنوان مختلف اصلی و فرعی دیگر نیز از این سری تاکنون ساخته و منتشر شده اند که همگی هم بازی های موفقی بوده اند. عنوان Jak II با متای ۸۷، بازی Jak 3 با متای ۸۴ و بازی Daxter با متای ۸۵ از جمله این عناوین هستند. بازگردیم به سراغ بازی مورد نظرمان در این لیست. عنوان Jak and Daxter: The Precursor Legacy که در ژانر Platformer Action قرار داشت توسط Naughty Dog ساخته و در سال ۲۰۰۱ توسط کمپانی Sony Computer Entertainment انحصارا برای پلتفرم پلی استیشن ۲ منتشر گردید. همانطور که گفته شد در نسل هفتم بود که این بازی در قالب مجموعه و کالکشن این سری بازی، برای کنسول های پلی استیشن ۳ و ویتا نیز عرضه گردید و در نسل هشتم نیز این عنوان از طریق قابلیت تجربه بازی های پلی استیشن ۲ بر روی پلی استیشن ۴ در دسترس علاقمندان قرار دارد.

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

من غلام ادبتم پلی استیشن ۲ !!!!! خیلی مرد بودی!!

داستان بازی که آغاز کنده ماجراهای این سری به حساب می آید حول محور شخصیت اصلی بازی یعنی جک است که قصد دارد دوستش دکستر را که به صورت عجیبی تبدیل به یک موجود دورگه خیالی (با نژاد Ottsel از ترکیب otter و weasel !!!) که ترکیبی از سمور و راسو است شده، نجات دهد و در این مسیر بعد از برخورد با شخصیتی به نام Samos the Sage، این دو دوست در می یابند که باید دنیا را از شر نقشه آنتاگونیست های بازی یعنی Gol و Maia نجات دهند و به این ترتیب اتفاقات بازی رقم می خورد. Jak and Daxter: The Precursor Legacy پس از انتشار در دنیا با موفیت فوق العاده ای روبرو شد مورد تحسین همگان قرار گرفت. وبسایت IGN امتیاز ۹٫۴/۱۰ را به این عنوان اختصاص داد. گیم اینفورمر امتیاز ۹٫۲۵/۱۰ را برای بازی در نظر گرفت و گیم اسپیات امتیاز ۸٫۸/۱۰ را به آن اعطا کرد تا نهایتا امتیاز متای Jak and Daxter: The Precursor Legacy به عدد ۹۰/۱۰۰ برسد که امتیازی فوق العاده است و این بازی را تبدیل به یکی از عناوین بسیار موفق شرکت Sony کرد و البته زمینه ساز یکی از موفق ترین فرنچایز های انخصاری سونی نیز شد. بازی از لحاظ گرافیکی بسیار تحسین شد و یکی از برترین عناوین زمان خود به حساب می آمد. المان های گیم پلی این عنوان و مینی گیم های آن فوق العاده بود و پازل ها نیز بسیار جذاب و لذتبخش بودند و سبب می شدند تا در طول بازی هرگز احساس خستگی و تکراری شدن به بازیباز دست ندهد. Jak and Daxter: The Precursor Legacy از لحاظ فروش نیز بسیار موفق عمل کرد و جالب است بدانید که تا سال ۲۰۰۷ تنها در کشور آمریکا بیش از دو میلیون نسخه از این بازی به فروش رسیده بود. بی تردید بازی Jak and Daxter: The Precursor Legacy جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Sony ساخته و منتشر شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Sony” در جایگاه چهاردهم قرار می گیرد.

۱۳ – Little Big Planet 2

۹۳۶fulllittlebigplanet2cover

Little Big Planet 2

سازنده: Media Molecule

ناشر: شرکت سرگرمی های سونی

ژانر: Puzzle-Platformer

پلتفرم مقصد: پلی استیشن ۳

سال انتشار: ۲۰۱۱

امتیاز متا: ۹۱/۱۰۰

Little Big Planet یک بازی معمولی نبود بلکه فوران خلاقیت در دورانی بود که حتی ذره ای خلاقیت در یک بازی ارزش فراوانی پیدا کرده و زیاد هم در بازی ها دیده نمی شد. تنها کافی بود چند دقیقه از بازی را نگاه کنید تا بفهمید انسان هایی که این بازی را ساخته اند نوابغی هنزمند هستند، تصور آن دنیا و واقعیت بخشیدن به آن در قالب یک بازی رایانه ای کاری بود که شاید تنها از عهده نوابغ مدیا ملکول بر می آمد و بس زیرا تا آن زمان چنین بازی را ندیده بودیم. در دوره زمانه قحطی خلاقیت، سازندگان بازی Little Big Planet عنوانی خلق کردند که تار و پود و ذات بازی، خلاقیت است. بازی به شما می گوید “این دنیا مال توست. هر کار میخواهی در آن انجام بده و هر هنری میخواهی در آن پیاده کن. خلق کن و بساز و در اختیار دوستانت هم بگذار تا دنیای تو را بازی کنند. خلق کن و به اشتراک بگذار.”  وقتی نسخه اول این فرنچایز منتشر شد تمام صنعت بازی را شگفت زده کرد، اما با نسخه دوم بود که این شگفتی کامل تر هم شد و بهترین و باکیفیت ترین نسخه این فرنچایز قدرتمند سونی خلق شد. عنوان Little Big Planet 2 که در ژانر Puzzle-Platformer قرار داشت توسط Media Molecule ساخته و در سال ۲۰۱۱ توسط کمپانی Sony Interactive Entertainment انحصارا برای پلتفرم پلی استیشن ۳ منتشر گردید.  این عنوان ابتدا قرار بود تا در نوامبر سال ۲۰۱۰ منتشر گردد اما با چند ماه تاخیر انتشار آن به ژانویه ۲۰۱۱ موکول گردید. این بازی ادامه مستقیم عنوان تحسین شده سال ۲۰۰۸ برای پلی استیشن ۳ بود که البته سومین نسخه در این سری به حساب می آمد زیرا که یک عنوان از این سری نیز برای کنسول پلی استیشن پرتابل یا همان پی اس پی در سال ۲۰۰۹ منتشر شده بود.

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

بازهم اسم های ترجمه ای: کوچک ترین بزرگ سیاره!!! سیاره کوچیکه بزرگه!!! سیاره ای که از کوچکی بزرگ شد!!! سیاره ای که از کودکی بزرگ شد!!! سیاره ای که از بزرگی کوچک شد مثل بنجامین دکمه!!! سیاره ای که از کوچکی یتیم شد و بزرگ شد!!! سیاره سر راهی!!! بزرگ خاندان سیاره ها!!!

یک قابلیت و مزیت عالی که Little Big Planet 2 از آن بهره برد اینجا بود که بیش از ۳ میلیون مرحله ای که بازیبازان در نسخه اول ساخته بودند به عنوان دوم نیز انتقال یافت و قابل بازی و حتی قابل ویرایش بود. در سپتامبر ۲۰۱۱ و با یک اپدیت قابلیت پشتیبانی از  PlayStation Move نیز به بازی اضافه شد. بازی در دنیا با موفیت بی نظیری روبرو شد و فقط تحسین و نمرات عالی بود که پشت سر هم برای این عنوان منتشر می شد. مجله پلی استیشن به این بازی امتیاز ۱۰ را اختصاص داد. گرگ میلر از وبسایت IGN امتیاز ۹ را به این عنوان اختصاص داد و همینطور یوروگیمر نیز همین امتیاز را برای بازی در نظر گرفت تا نهایتا امتیاز متای Little Big Planet 2 به عدد ۹۱/۱۰۰ برسد که برابر با یک شاهکار است و این بازی نیز مانند بازی اول تبدیل به یکی از عناوین بسیار موفق شرکت Sony گردید. بازی از نظر فروش نیز فوق العاده عمل کرد و موفقیت بزرگی را برای سونی و Media Molecule رقم زد. این عنوان تایید دیگر بر این بود که سونی حرف اول و آخر را از نظر بازی های انحصاری در دنیای گیم می زند و مخصوصا از نظر پوشش سلیقه های مختلف در بازی های انحصاری بی نظیر عمل می کند. شاهکار Little Big Planet 2 برخلاف اسم کوچکش، یک غول انحصاری سونی است و برای سازندگانش اعتباری فراوان در دنیای بازی های رایانه ای دست و پا کرد و همین اعتبار را نیز به کنسول های سونی نیز بخشید. بی تردید بازی Little Big Planet  ۲ جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Sony ساخته و منتشر شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Sony” در جایگاه سیزدهم قرار می گیرد.

۱۲ – The Last Guardian  

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

The Last Guardian

سازنده:  Team Ico, Sony Interactive Entertainment, SIE Japan Studio, genDESIGN

ناشر:  Sony Interactive Entertainment

ژانر: Action-Adventure

پلتفرم مقصد:  PlayStation 4 

سال انتشار: ۲۰۱۶    

امتیاز متا:  ۸۲/۱۰۰

وقتی که در ساخت بازی های رایانه ای، سازنده با تمام وجود کار کرده باشد و واقعا عاشق بازی خود بوده باشد، وقتی بازیبازا یا منتقد نیز آن را تجربه می کنند انگار که آن عشق به انان نیز منتقل می گردد و به نوعی آن ها نیز عاشق بازی می شوند. یکی از سازندگانی که تاکنون ۳ عنوان بازی مختلف را ساخته است که در هر  ۳ آنها عشق نخستین فاکتوری است که در طراحی بازی، گیم پلی آن و در کلیت بازی دیده می شود و از این نظر به واقع یک سازنده خاص است، اقای Fumito Ueda و تیم سازنده او به نام تیم ایکو هستند که همواره و تا ابد از آنها به عنوان یکی از خوشنام ترین و هنرمندترین سازندگان حاضر در این صنعت یاد خواهد شد و عناوینی خلق کرده اند که نه نظیر آن ها پیدا می شود و مشابهی دارند و نه در طول گذر زمان و سال ها هرگز کهنه و قدیمی می شوند زیرا که هر گاه که به سراغ آن ها بروید باز هم تازه و زیبا هستند زیرا ذات هنر و عشق را خود دارند و هنر و عشق هیچ گاه رنگ و بوی کهنگی و قدیمی شدن را به خود نمی گیرند. در سال ۲۰۰۹ بود که این سازنده اعلام کرد که قصد دارد عنوانی Action-adventure با نام The Last Guardian را بسازد با این هدف که در سال ۲۰۱۱ به طور انحصاری برای پلی استیشن ۳ منتشر شود. از همان نمایش اول بازی مشخص بود یک شاهکار دیگر در راه خواهد بود اما این بار انتشار این عنوان داستان ساده ای نداشت و تا سال ۲۰۱۶ به طول انجامید. The Last Guardian از لحاظ نوع ساخت و نحوه انتشار و مدت زمان توسعه، یکی از بحث برانگیزترین بازی های تاریخ محسوب می شود. بار ها و بارها طی سال ها اخبار ضد و نقیض از آن شنیدیم و مدام کنسل شد و دوباره ساخته شد و از نسل ۷ به نسل ۸ رفت و … طوری شده بود که شاید بسیاری از ما در مقاطعی گمان می کردیم که هیچ گاه نخواهیم توانست این عنوان را تجربه کنیم و از ان لذت ببریم. بعد از طی مدتی همراه با انواع بی خبری و خبرهای ضد و نقیض و کنسل شدن بازی و …. کمبودهای پلتفرم نسل هفتم برای ساخت بازی، باعث شد تا سازندگان در سال ۲۰۱۲ پلتفرم مقصد بازی را به پلی استیشن ۴ تغییر دهند و سرانجام در مراسم E3 سال ۲۰۱۵ بود که بازی مجددا معرفی شد و موجی از شور و شوق را بین هواداران ایجاد کرد. این بار قرار شد تا بازی به صورت جهانی در سال ۲۰۱۶ منتشر گردد و سرانجام نیز در اواخر سال جاری میلادی این اتفاق رخ داد و عنوانی را که مدت ها منتظرش بودیم به طور انحصاری برای پلی استیشن ۴ منتشر گردید. جالب اینجاست که در این بازی نیز می توان کاملا امضای خاص عناوین قبلی او یعنی (Ico (2001 و (Shadow of the Colossus (2005 از لحاظ استایل هنری، زمینه بازی و المان های گیم پلی را مشاهده کرد. داستان بازی The Last Guardian به صورت روایت فلش بک گونه توسط یک مرد سالخورده روایت می شود که تجربیاتش را از زمانی که یک پسربچه بوده است و با یک موجود غول پیکر افسانه ای نیمه پرنده نیمه پستاندار به نام تریکو آشنا شده است تعریف می کند. موجودی عجیب که از لحاظ کلی شبیه به گریفین است و تریکو نام دارد. تامگذاری این موجود بسیار جالب است و می توان برداشت های بسیار مختلف و متفاوتی را به آن نسبت داد.

 

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

واقعا این تریکو گوگول بابا بود!!! محاله عاشقش نشید… خودتون هم آخر بای تعجب می کنید که من چطور و کی همچین پیوند عاطفی عمیقی با این موجود برقرار کردم.

در روایت قصه متوجه می شویم که پسر بچه در شرابطی مرموز ربوده شده است و به قصری بسیار عظیم و گسترده برده شده است. در بازی نیز شما کنترل پسربچه ای را بر عهده دارید که بعد از بیدار شدن متوجه خالکوبی هایی بر روی بدنش می شود که قبل از ربوده شدن وجود نداشته اند. وی یک راه برای فرار از اسارت پیدا می کند و در راه با موجودی غول پیکر که اسیر شده است و چندین و چند نیزه نیز در بدن وی فرو رفته اند برخورد می کند. پسربچه به این موجود کمک می کند تا نیزه ها را از بدن وی بیرون بیاورند. در ابتدا تریکو نسبت به پسربچه حالتی تهاجمی و خصمانه دارد اما کم کم وی نگهداری و کمک پسربچه را قبول می کند. با کمک و همکاری یکدیگر، این دو قصد فرار می کنند و باید با نگهبانانی که در قصر وجود دارند و به دنیال اسیر کردن دوباره آن ها هستند روبرو شوند و با مخفی کاری یا مبارزه آن ها را از پیش رو بردارند. بازی از لحاظ گرافیکی مخصوصا از لحاظ هنری یک شاهکار است و دقیقا به مانند دو عنوان قبلی این سازنده از طراحی و گرافیک هنری بسیار خاصی بهره مند است که شبیه به هیچ عنوان دیگری نیست و کاملا با داستان بازی و روند آن همخوانی دارد. محیط های بازی فوق العاده زیبا طراحی شده اند و قصر سنگی عظیمی که داستان بازی در آن دنبال می شود به مانند خود داستان، بسیار مرموز، زیبا و جذاب است و دقیقا همان تم غمناک زیبایی که داستان بازی دارد را محیط بازی نیز به بازیباز منتقل می کند و وی را غرق در فضای بازی و محیط آن می نماید.بازی از زاویه دوربین سوم شخص دنبال می شود و ترکیبی از المان های ژانر اکشن ماجرایی را پازل را در گیم پلی خود به همراه دارد. بازیباز کنترل پسربچه ای بدون نام را به عهده دارد که می تواند کارهایی از قبیل دویدن، پرش، بالا رفتن و تقریبا تمامی کارهایی که در عناوین Ico و Shadow of the Colossus  قادر به انجام آن بودیم را انجام دهد. بازیباز می تواند از محیط بازی برای مخفی کاری و یا از پای در آوردن گاردهای سایه مانند استفاده نماید زیرا پسربچه در حقیقت هیچ سلاحی ندارد. گاردها اگر چه آرام حرکت می کنند اما می توانند پسرک را بگیرند و اگر در زمان مشخصی نتوانید وی را از دست آن ها آزاد کنید بازی به پایان می رسد. حرکات بازیباز شامل تعامل با تریکو نیز می شود و پسرک می تواند از او بالا برود یا سواری کند. The Last Guardian پس از انتشار نیز با وجود آن همه تاخیر و … عالی عمل کرد و بازخوردهای مثبتی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و نهایتا امتیاز متای عالی ۸۲/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان جذاب است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت Sony شود و همچنین باید گفت امتیاز اصلی این بازی اگر در زمانی که قرار بود منتشر شود عرضه می شد، خیلی خیلی بیشتر از ۸۲ بود و در آن زمان یعنی سال ۲۰۱۱ این بازی بسیار بسیار شگفت انگیز تر بود. نمره ای که از این عنوان کسر شده است بیشتر به خاطر تاخیرها و مقداری کهنه شدن بازی در طول زمان و برخی مشکلات فنی است وگرنه از سایر لحاظ این عنوان نیز دست کمی از شاهکارهای قبلی تیم سازنده بازی ندارد. The Last Guardian فوق العاده دوست داشتنی است و همگام با پیشرفت در بازی مدام بیشتر عاشق و شیفته شخصیت های دوست داشتنی بازی مخصوصا تریکو می شوید که یک موجود فوق العاده شیرین و جذاب است و شما را به خود وابسته می کند درست به مانند یک حیوان خانگی. نهایتا باید اذعان داشت بدون شک بازی  The Last Guardian جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Sony ساخته و منتشر شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Sony” در جایگاه دوازدهم قرار می گیرد.

۱۱ –   Heavy Rain

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

Heavy Rain

سازنده: Quantic Dream

ناشر: شرکت سرگرمی های سونی

ژانر: تعاملی

پلتفرم مقصد: پلی استیشن ۳ – پلی استیشن ۴

سال انتشار: ۲۰۱۰

امتیاز متا: ۸۷/۱۰۰

 در ابتدای این شماره خدمت شما عرض کنم که هر ۳ بازی تعاملی شاهکار دیوید کیج یعنی Fahrenheit و Beyond Two Souls و Heavy Rain می توانند در این لیست قرار داشته باشند اما به جهت آن که بازی های بیشتری را بتوانیم از سبک های مختلف در لیست جای دهیم بازی Heavy Rain را به نمایندگی از این ۳ بازی بی نظیر دیوید کیج در لیست قرار داده ایم. Heavy Rain و بازی های نظیر آن در سبک رمان های تعاملی همواره مخالفانی را داشته اند که با دلایل خاص خود این بازی  ها را ببشتر به یک فیلم تشبیه می‎کردند. اما همانگونه که قبلا نیز مطرح کرده ایم، نکته این جاست که باید از آن‎ها پرسید شما در کدام فیلم ‎می‎توانید بارها و بارها پایان بازی را به اختیار خود تغییر دهید؟ شما در کدام فیلم می‎توانید انواع و اقسام تصمیمات را بگیرید و در انتها نیز با عواقب تک‎تک آن‎ها روبرو شوید؟ نه دوستان این فیلم نیست، بازی است. فقط در آن شخصیت اصلی تفنگ ندارد و کاور نمی‎گیرد و یک تنه به جنگ یک لشکر نمی‎رود. این یک بازی احساسی است که در آن با تصمیمات و احساس و عواقب و … سر و کار دارید نه با یک گروه تروریست در افغانستان. وقتی به عناوینی مانند ساخته های دیوید کیج نظیر فارنهایت و هوی رین و… می رسیم ناخودآگاه پدیده سینمایی شدن بازی ها در آن مطلب موضوعیت می یابد و بایستی از آن صحبت کرد، هرچند که قبل از آن بارها و بارها در مورد آن صحبت شده باشد. سینمایی شدن موضوعی است که تقریبا از نسل هفتم، پای خود را توسط بازیسازان به صنعت بازی‎های رایانه‎ای باز کرد. “پرواضح است که صحنه‎های سینمایی چه در عناوینی مثل Call Of Duty باشد و هیجان ما را چند برابر کند و چه در ساخته‎ای از استاد David Cage باشد و احساس واقعی را در صورت شخصیت‎ها به ما نشان دهد، پدیده‎ای جذاب و هیجان‎انگیز است که جا را برای هر چه پربارتر شدن این صنعت باز می‎کند و در واقع می‎توان گفت از هنر هفتم در راستای بهبود هنر هشتم استفاده می‎کند. سینمایی شدن در درجات مختلف آن همواره موافق و مخالف‎هایی داشته است که هر یک برای خود دلیل و برهان‎هایی دارند که وقتی با دقت به آن‎ها گوش می‎کنیم دلایل غلطی نیستند اما این نکته را نادیده می‎گیرند که این مسئله نیز مانند سایر این قبیل مسائل، موضوعیست نسبی و نمی‎توان از واژه‎ی خوب و یا بد مطلق در باره‎ی آن استفاده کرد.” این جایگاه از لیست ما اختصاص به عنوان Heavy Rain دارد که همواره نام آن را هر جا که صحبت از بهترین بازی های سونی باشد خواهیم شنید. عنوان Heavy Rain که در ژانر رمان تعاملی قرار داشت توسط Quantic Dream و به کارگردانی دیوید کیج که سابقه ساخت عنوان بی نظیر فارنهایت را در نسل ششم داشت، ساخته و در سال ۲۰۱۰ توسط کمپانی Sony Interactive Entertainment انحصارا برای پلی استیشن ۳ منتشر گردید. البته نسخه نسل هشتمی و بازسازی شده این بازی نیز به همراه دیگر عنوان فوق العاده دیوید کیج یعنی Beyond: Two Souls به صورت یک کالکشن برای پلی استیشن ۴ منتشر گردید تا باز هم بتوانیم خاطرات این عنوان زیبا را مرور کنیم و کسانی که آن را تجربه نکرده اند از یک عنوان زیبا محروم نشوند.

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

فر…. غضنفر….

بدون شک نقطه عطف، تکیه گاه و در واقع همه چیز در عناوینی مانند Heavy Rain، داستان است. داستان Heavy Rain در یک کلام یک شاهکار بی نهایت جذاب و تراژیک است که عشق و غم و درام و اکشن و … را کاملا در خود دارد و روند روایت را طوری پیش می برد تا در نهایت عواقب انتخاب های خود در بازی را مشاهده کنید و بهای برخی از آن ها را سنگین تر و برخی را کمتر، بپردازید. داستان در بازی های دیوید کیج همواره بسیار زیبا و جذاب نگارش شده است اما باید گفت که بین تمام بازی های این سازنده بزرگ، Heavy Rain برترین و زیباترین داستان را داراست. محوریت داستان Heavy Rain بر موضوع قتل های سریالی یک قاتل دیوانه، معروف به قاتل اریگامی بنا شده است و داستان شخصیت هایی را که به نوعی با این قاتل درگیر می شوند را روایت می کند. بازی از همان ابتدا شما را میخکوب و تشنه فهمیدن ادامه داستان نگاه می دارد و هرگز نمی توانید اتفاقاتی را که در ادامه رخ خواهد داد حدس بزنید. شما در نقش چند شخصیت مختلف در بازی ایفای نقش خواهید کرد که هر کدام به نوعی درگیر ماجرای قتل ها هستند و داستان هر یک را پیش می برید که این داستان ها گاها با هم در نقاطی تلاقی می یابند. بدون شک کسانی که این عنوان را انجام داده اند هیچ گاه سکانس هایی مانند گم شدن فرزند اتان در فروشگاه یا صحنه کودکی قاتل اریگامی و ماجرای دردناک و عم انگیز وی و برادرش را فراموش نخواهند کرد. شخصیت پردازی نیز همواره به عنوان یک فاکتور وابسته به داستان نقش بسیار مهمی را در عناوین دیوید کیج داشته است و در واقع شخصیت پردازی های عمیق و خلق شخصیت هایی محکم و قدرتمند، همواره باعث شده اند تا عناوین این سازنده داستان فوق العاده ای را داشته باشند و این داستان زیبا به زیبایی هر چه تمام تر بر روی دوش این شخصیت ها قرار می گیرد و روند قصه گویی و روایت بازی را شکل می دهد. شخصیت ها داستان را شکل می دهند و داستان شخصیت ها را می سازد و به ان ها پر و بال می دهد. Heavy Rain پس از انتشار بسیار موفق عمل کرد و بازخوردهای خیلی مثبتی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و نهایتا امتیاز متای بسیار خوب ۸۷/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان بسیار جذاب است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از عناوین بسیار موفق شرکت Sony شود. Heavy Rain عنوانی تعاملی و درام با یک داستان شاهکار و یک موفقیت کامل از نظر هنری و تجاری بود. چندین جایزه برترین بازی سال از منابع مختلف و فروش بیش از ۳ میلیون نسخه در نسل هفت از این بازی یک انحصاری بی نظیر و قدرتمند برای سونی و پلی استیشن ساختند. نهایتا باید اذعان داشت بازی Heavy Rain جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Sony ساخته و منتشر شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Sony” در جایگاه یازدهم قرار می گیرد.

۱۰ –   Horizon: Zero Dawn

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

Horizon: Zero Dawn 

سازنده:  Guerilla Games 

ناشر:  Sony Interactive Entertainment

ژانر: اکشن نقش آفرینی ماجرایی

پلتفرم مقصد:   پلی استیشن ۴ 

سال انتشار:  ۲۰۱۷ 

امتیاز متا: ۸۹/۱۰۰ 

خیلی کم پیش می آید که سازندگان یک بازی در مسیر ساخت عنوان خود برای بالا بردن و با کیفیت تر کردن برخی بخش های بازی، قسمت هایی دیگر را قربانی نکنند و تمرکز آنها بر روی برخی بخش ها کمتر نشود. مثلا تمرکز بیشتر بر روی گیم پلی شاید سازندگان را از برخی موارد گرافیکی بازی غافل کند مخصوصا در بازی های بسیار بزرگ که انتظارات از آنها خیلی بالاست اما در نسل هشتم تاکنون عناوینی داشته ایم که این موضوع را نقض کرده اند و بدون شک یکی از آنها عنوان Horizon Zero Dawn است، عنوانی بی نقص و بسیار بسیار کم نقص در تمام زمینه ها. سازندگان این بازی در تک تک قسمت های آن، کیفیت را به بالاترین حد ممکن رسانده اند و خوشبختانه هیچ بخشی حتی ذره ای از زیر ذره بین تمرکز سازندگان خارج نشده است و به تک تک بخش ها به بهترین شکل پرداخته شده است. عنوان Horizon: Zero Dawn که در ژانر اکشن نقش آفرینی ماجرایی قرار داشت توسط Guerilla Games ساخته و در سال ۲۰۱۷ توسط کمپانی Sony Interactive Entertainment انحصارا برای کنسول پلی استیشن ۴ منتشر گردید. قبل از معرفی این بازی مدت زیادی بود که می‎دانستیم استودیو توانمند Guerilla Games در حال کار بر روی عنوانی خارج از سری Killzone است ولی هرگز انتظار روبرو شدن با عنوانی مثل Horizon Zero Dawn را نیز نداشتیم. یک عنوان جهان آزاد نقش آفرینی بی‎نظیر که در دنیای آخرالزمانی ۱۰۰۰ سال پس از سقوط تمدن‎های جدید اتفاق می‎افتد. Horizon: Zero Dawn یکی از برترین سورپرایز های نمایش خیره کننده سونی در نمایشگاه E3 بود که توسط Guerilla games معرفی گردید. Horizon: Zero Dawn از آن عناوینی است که به محض معرفی، توجه تمام بازی بازان و افراد مرتبط با صنعت بازی های رایانه ای را به خود جلب کرد و بلافاصله در لیست عناوین مورد انتظار و در لیست خرید بسیاری از ما در سال ۲۰۱۷ قرار گرفت. گوریلا گیمز بعد از انتشار کیلزون ۳ ساخت Horizon Zero Dawn را کلید زده بود امروز و پس از چند سال تلاش عنوانی را عرضه کرد که این شرکت و همچنین سونی را سربلند کرده و یک فرنچایز انحصاری قدرتمند و شاهکار دیگر را به لیست بلند بالای انحصاری سونی افزوده تا فرنچایزی خلق شود که می تواند تا سال ها طرفداران و دارندگان پلی استیشن را برای داشتن یک اکشن نقش افرینی جهان آزاد انحصاری بیمه کند. انتخاب ایده “عصر حجر در ۱۰۰۰۰ سال اینده با دایناسورهای مکانیکی” برای داستان بازی،ایده ای بسیار یونیک و منحصر به فرد است. داستان بازی Horizon Zero dawn در ۱۰۰۰۰ سال آینده اتفاق می افتد که گویی همان ۱۰۰۰۰ سال قبل است. انسان ها از زمین و زندگی عادی و خانه و شهرهایشان طرد شده اند و دوباره مانند عصر حجر روی به زندگی قبیله ای و غارنشینی و زندگی در طبیعت آورده اند.

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

گوریلی که دایناسور ساخت…. دوستان بدجوری حیفه حیفه حیفه حیفه این بازی رو دریغ کنید از خودتون….. دیگه نزدیک بود بگم “سیا حیفه حیفه!!! سیا توبه توبه!!”

دلیل این موضوع نیز قدرتمند شدن بیش از حد و بسیار زیاد موجودات رباتیکی است که زمانی توسط خود انسان ها خلق شده اند و اکنون زندگی آن ها را نابود کرده اند و مانند زمان دایناسورها بر زمین حکومت می کنند. اتفاقا شکل و اندازه و … این ربات ها هم درست مانند دایناسورها است که همین موضوع یکی از جذاب ترین نکات بازی است زیرا موضوع خاص و جالبی را سازندگان بازی انتخاب کرده اند که همان طور که قبلا خدمت شما عرض کردم به نوعی کنایه ای است از این که خود انسان بلا را بر سر خود می آورد. گرافیک بازی نیز در یک کلام خیره کننده و چشم نواز و در نهایت زیبایی است و به معنای واقعی نشان دهنده ی یک بازی نسل هشتمی است. Horizon گیمر را در دنیایی خیره کننده از لحاظ زیبایی و کیفیت قرار می‎دهد و باید با ماشین‎هایی مرگبار که پس از فاجعه‎ی قرن‎ها قبل باقی مانده‎اند مبارزه کنیم. عنوانی که چشم برداشتن از زیبایی خیره کننده‎ آن کار سختی است و بازی در تمام زمینه‎ها از ریزترین جزئیات تا طراحی و محیط و جلوه‎های گرافیکی و مبارزات و … بی نظیر به نظر می‎رسد. Horizon: Zero Dawn پس از انتشار بسیار موفق عمل کرد و بازخوردهای فوق العاده ای را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و نهایتا امتیاز متای بسیار عالی ۸۹/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان فوق العاده جذاب است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از عناوین بسیار موفق شرکت Sony شود. شما در بازی در نقش دختری به نام Aloy قرار دارید که عضو یکی از قبیله های بومی کوچک است که باید برای بقای خود این موجودات مکانیکی وحشی را شکار کنند تا هم وسایل و لوازم به دست آورند و هم از جان خود در برابر آن ها محافظت کنند و البته Aloy قصد دارد تا هر چه بیشتر از حقایق دنیای خود و اتفاقاتی که قبلا در آن رخ داده است آگاه شود و در واقع داستان برای او حالتی شخصی نیز دارد. مبارزات Horizon: Zero Dawn نیز بسیار جذاب به نظر می رسند و طراحی دشمنان بازی بسیار خلاقانه صورت گرفته است. نکته ای که مبارزات بازی را جذاب تر نیز می کند این است که می توانیم از قطعات جدا شده از بدن این ربات ها به عنوان اسلحه و بر ضد خودشان استفاده نماییم. المان ها و فاکتورهای نقش آفرینی موجود در بازی را به نوعی می توان ترکیبی از Assassin’s Creed و The Elder Scrolls V: Skyrim نامید. به تازگی نیز بسته الحاقی داستانی این بازی با نام فروزن وایلد منتشر گردید تا تجربه طرفداران این عنوان زیبا را بسط دهد. در انتها باید گفت پر واضح است که بازی Horizon: Zero Dawn جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Sony ساخته و منتشر شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Sony” در جایگاه دهم قرار می گیرد.

۹ – Gran Turismo    

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

Gran Turismo

سازنده:   Polys Entertainment (نام قدیمی Polyphony Digital)

ناشر:  Sony Interactive Entertainment

ژانر:  Racing Simulator

پلتفرم مقصد:  PlayStation

سال انتشار:   ۱۹۹۷  

امتیاز متا:  ۹۶/۱۰۰

انتخاب یک بازی از این فرنچایز شگفت انگیز کار خیلی سختی است. البته واضح بود که باید آن را از بین ۴ بازی نخست انتخاب کنیم. فقط به نمرات دقت کنید. Gran Turismo بر روی کنسول پلی استیشن با متای ۹۶، بازی Gran Turismo 2 بر روی کنسول پلی استیشن با متای ۹۳، عنوان Gran Turismo 3 بر روی کنسول پلی استیشن ۲ با متای ۹۵ و عنوان Gran Turismo 4 بر روی پلی استیشن ۲ با متای ۸۹٫ دیگر همه چیز گویاست. این ۴ عنوان پادشاه شبیه ساز ریسینگ در نسل ۵ و ۶ بودند و یکی از برترین انحصاری های کنسول های سونی. هر کدام از این ۴ شاهکار می توانند در لیست ما قرار بکیرند اما تصمیم گرفتم تا به عنوان ادای احترام به خلق این فرنچایز شاهکار و خالق نابغه این سری یعنی Kazunori Yamauchi، نسخه نخست گرن توریسمو را در لیست قرار دهیم و بازگردیم به ریشه، به جایی که یک افسانه ریسینگ از آنجا شروع شد، به جایی که شاید برترین بازی شبیه ساز ریسینگ کل تاریخ یعنی نسخه اول گرن توریسمو خلق گردید. باید گفت برای بازیبازان قدیمی تر و هم دوره بنده که همگی فقط پلی استیشن داشتیم و با این کنسول بزرگ شده ایم هر گاه صحبت از سبک شبیه ساز ریسینگ به وسط بیاید، سلطان فقط یک نام است و بس: Gran Turismo. پادشاه بی چون و چرای سبک ریسینگ در نسل ۵ و ۶ که همواره رقابت شدیدی را با نید فور اسپید داشت و البته اغلب برتر از آن قرار می گرفت. عنوان نخست Gran Turismo که همان طور که گفته شد در ژانر شبیه ساز ریسینگ قرار داشت توسط  Polys Entertainment (نام قدیمی Polyphony Digital) ساخته و در سال ۱۹۹۷ توسط کمپانی Sony به طور انحصاری برای پلتفرم PlayStation منتشر گردید.

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

به جان خودم الان یکی میاد میگه آقا این گیف که گذاشتی مال نیدفور اسپیده!!! در این حد مسلطم به بازی های ریسینگ!!!

همه چیز در بخش گیم پلی این بازی از مسابقات گرفته تا شبیه سازی ماشین ها و لایسنس آن ها و …. بی نظیر و شگفت انگیز بود. حال علاوه بر تمام اینها، گرافیک خیره کننده و چشم نواز بازی در زمان خود را نیز اضافه کنید که در نسل ۵ رویایی بود و لذت این شبیه ساز را با هر چه واقعی تر کردن ماشین ها و مسیرها و … تا حدی بسیار زیادی بالاتر برده بود که این موضوع تحسین برانگیز بود.Gran Turismo پس از انتشار بی نهایت موفق عمل کرد و بازخوردهای بی نظیری را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و نهایتا امتیاز متای باورنکردنی ۹۶/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان فراتر از شاهکار است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از بزرگترین بازی های ریسینگ تاریخ (اگر نگوییم بزرگترین و برترین)، یکی از برترین بازی های تاریخ در تمام سبک ها و البته یکی از موفق ترین بازی های شرکت Sony شود. باید گفت از وقتی  که به نسل هفت و سپس هشتم وارد شدیم شاهد افت این سری لااقل از نظر امتیازات بوده ایم و یا این که باز هم ۳ عنوان عالی را در این دو نسل داشته و داریم که شامل Gran Turismo 5 با متای ۸۴ و Gran Turismo 6 با متای ۸۱ و  Gran Turismo Sport با متای ۷۵ هستند، ولی به نسبت ۴ عنوان قبلی بازخوردهای مثبت کمتری را دریافت نمودند و مخصوصا با رشد فرنچایز فورزا رقیب قدرتمندی را روبروی خود می دیدند. البته فکر نکنید که در زمینه فروش هم داستان این طور بوده است و افت داشته ایم زیرا به عنوان مثال بازی گرن توریسمو ۵ پرفروش ترین انحصاری تاریخ پلی استیشن ۳ محسوب می گردد و طرفداران این سری زیاد به امتیاز کاری ندارند. در نهایت و در مجموع باید گفت بدون شک بازی Gran Turismo جزو برترین بازی های تاریخ چه در سبک ریسینگ و چه در تمام سبک ها و همینطور جزو موفق ترین و با کیفیت ترین عناوینی است که تاکنون توسط کمپانی Sony ساخته و منتشر شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Sony” در جایگاه نهم قرار می گیرد.

۸ –   Ico 

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

Ico

سازنده:  Team Ico, Sony Interactive Entertainment, SIE Japan Studio 

ناشر:  Sony Interactive Entertainment

ژانر:  Action-adventure

پلتفرم مقصد:   PlayStation 3 –  PlayStation 2

سال انتشار:  ۲۰۰۱ 

امتیاز متا:  ۹۰/۱۰۰

به راستی که Ico یکی از شاهکارهای هنری تاریخ بازی های رایانه ایست؛ از آن عناوینی که برای صنعت بازی های رایانه ای آبرو داری می کنند و به ما قدرت این را می دهند که بگوییم بازی های رایانه ای هنر هشتم هستند. Ico یکی از با کیفیت ترین عناوین تاریخ و یکی از سردمداران نسل ششم و کنسول افسانه ای پلی استیشن ۲ بود. این بازی که در ژانر Action-adventure قرار داشت توسط Team Ico ساخته و در سال ۲۰۰۱ توسط کمپانی Sony Interactive Entertainment به طور انحصاری برای PlayStation 2 منتشر گردید. در این بازی همه چیز در بالاترین سطح قرار داشت و مخصوصا داستان و شخصیت های آن و نوع شکل گیری رابطه بین آن ها به گونه ای بود که واقعا شما را عاشق و شیفته بازی می کرد. اگر این شاهکار را تجربه کرده باشید محال است که جذب این بازی زیبا و رابطه عمیق و پیشرونده ای که بین Ico و Yorda به وجود می اید، نشده باشید. این بازی مانند دیگر بازی های تیم ایکو سرشار از عشق است و بر اساس پیشرفت رابطه بین دو شخصیت بازی بنا شده است. Ico همواره برای پشتیبانی و حمایت از یوردا حاضر است و حتی حاضر است تا در مبارزه جان خود را برای محافظت از وی فدا کند. او همیشه در کنار یوردا حضور دارد و آماده است تا او را از شر تمام شیاطین و هیولاها نجات دهد.

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

عشق… به شکل پرواز پرنده اس….. عشق… خواب یه آهوی رمنده اس… من…. زائری تشنه زیر باران….. عشق…. چشمه آبی اما کشنده اس…

البته تنها Ico نیست که این گونه همه چیزش را حاضر است برای یوردا فدا کند زیرا در پایان این یوردا است که ایکوی ضعیف و آسب دیده را به امنیت می رساند.  Ico پس از انتشار بی نهایت موفق عمل کرد و بازخوردهای بی نظیری را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و بسیار مورد تحسین و تمجید منتقدین و بازیبازان در سراسر دنیا قرار گرفت. این بازی نهایتا امتیاز متای فوق العاده عالی ۹۰/۱۰۰ که نشان دهنده یک شاهکار است را به خود اختصاص داد و جوایز بسیار زیادی را نیز دریافت نمود تا تبدیل به یکی از برترین عناوین تاریخ پلی استیشن ۲، یکی از برترین عناوین تاریخ کنسول های پلی استیشن و یکی از عناوین بسیار موفق شرکت Sony شود، هر چند که به شخصه اعتقاد دارم امتیاز این بازی تز ۹۰ هم باید بیشتر باشد و لااقل لایق متای ۹۵ است. در سال ۲۰۱۱ بود که سونی نسخه بازسازی شده Ico را همراه Shadow of the Colossus برای کنسول پلی استیشن ۳ به صورت انحصاری منتشر کرد و این نسخه بازساری شده نیز موفق گردید تا فوق العاده عمل کند و امتیاز متای آن از هر دو عنوان به صورت تنها، بالاتر شد و موفق گردید تا با امتیاز ۹۲/۱۰۰ به کار خود پایان دهد که برای یک بازی ریمستر شده یک امتیاز رویایی محسوب می شود و کمتر در طول تاریخ یک بازسازی توانسته چنین امتیازی را کسب کند، آن هم بازسازی دو شاهکار زمان خود. بدون هیچ تردیدی باید گفت بازی Ico یکی از برترین و هنری ترین عناوین تاریخ و جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Sony ساخته و منتشر شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Sony” در جایگاه هشتم قرار می گیرد.

۷ –   Demon’s Souls 

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

Demon’s Souls

سازنده:  FromSoftware, SIE Japan Studio

ناشر: شرکت سرگرمی های سونی

ژانر: اکشن نقش آفرینی

پلتفرم مقصد: پلی استیشن ۳

سال انتشار: ۲۰۰۹

امتیاز متا: ۸۹/۱۰۰

در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنم که در این لیست عناوینی قرار دارند که توسط سونی و استودیوهای آن ساخته و توسط سونی منتشر شده باشند، اما شاید بگویید که خب پس دیمونز سولز حائز این شرایط نیست زیرا توسط فرام سافتور ساخته شده است. حرفتان تا حد زیادی صحیح است اما لازم است بدانید که دیمونز سولز تماما توسط فرام سافتور ساخته نشد و استودیوی ژاپن سونی نیز در ساخت این بازی مستقیما نقش داشت و ار آن مهم تر این که امتیاز و نام دیمونز سولز متعلق به سونی است و بنابراین در قرار دادن این بازی در این مقاله به دلیل علاقه شخصی مقداری پارتی بازی کرده و آن مقداری از بازی که توسط سونی ژاپن ساخته شده است را لحاظ کردیم!!! بگذریم… عنوان Demon’s Souls که در ژانراکشن نقش آفرینی قرار داشت توسط FromSoftware و SIE Japan Studio ساخته و در سال ۲۰۰۹ توسط کمپانی Sony Interactive Entertainment انحصارا برای پلی استیشن ۳ منتشر گردید. این عنوان یک بازی تاریخ ساز و جریان ساز در نسل هفتم بود که خیلی چیزها را دوباره به یاد سازندگان انداخت و تابوشکنی کرد. تابویی که بسیار همه گیر شده بود و به طور مداوم به سمت بازی های اسان و بدون چالش و مسخره پیش می رفتیم. Demon’s Souls این تابو را شکست و نام هیدتاکا میازاکی را بر سر زبان ها انداخت و باعث خلق یکی از برترین عناوین و فرنچایزها در تاریخ بازی های رایانه ای گردید، آن هم با یک نقش آفرینی بی نظیر و بی نهایت دشوار. اگر  Demon’s Souls نبود قطعا دیگر اکنون با شاهکارهایی به نام دارک سولز خاطره بازی نمی کردیم و شاید عنوان بی نظیر مثل بلادبورن را هم نمی دیدیم. Demon’s Souls شروع یک انقلاب بود، انقلابی که به سازندگان یاداوری کرد می توانند بازی سخت و بسیار مرگبار بسازند و مورد استقبال هم قرار بگیرند. یک عنوان انحصاری بی نظیر برای پلی استیشن ۳ که در نگاه اول شما را وحشت زده می‌کند و به حدی می‌ترساند که شاید دیگر هیچ‌گاه به سراغ هر بازی که دیدید نام سولز دارد نروید! Demon’s Souls پس از انتشار فوق العاده موفق عمل کرد و بازخوردهای خیلی مثبتی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و نهایتا امتیاز متای عالی ۸۹/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان معرکه است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از عناوین بسیار موفق شرکت Sony شود.

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

یادش بخیر… دیمونز سولز اولین بازی بود داشتیم تازه با همچین سیستمی آشنا می شدیم… فکر کنم به اندازه کل مرگ هام در بازی های بعدی میازاکی در دیمونز سولز مردم!!! همین صحنه رو که می بینم فکر کنم به این شکل بالای ۵۰ بار مردم در نقاط مختلف بازی…. خیلی هم سخت تر بود از دارک سولز ها و بلادبورن… اما یا علی گفتیم و عشق آغاز شد…

Demon’s Souls اجابت شدن آرزوی بازیبازان هاردکور بود که دنبال چالش می گشتند؛ تک تک عناوین میازاکی از چالش برانگیزترین عناوین ساخته شده در تاریخ بازی ها هستند اما Demon’s Souls بین این عناوین سخت، به وضوح سخت تر و چالش برانگیز تر از بقیه است و هاردکورترین بازی میازاکی محسوب می شود. بازی در زمینه گیم پلی، تاکتیک ها، مهارت ها، آیتم های مخفی و المان ها و مکانیک های نقش آفرینی بسیار عمیق عمل می کند. به بهترین و هنرمندانه ترین شکل ممکن شما را در یک فضای تاریک و استرس زا قرار می دهد که دشواری بسیار زیاد آن سبب می شود که این استرس بیشتر نیز بروز یابد و شما را بیشتر به چالش بکشد. دشمنانی مرگبار و بی‌رحم، تله‌های محیطی، باس‌هایی دیوانه و وحشی، سیستم ذخیره بسیار سخت‌گیر و دشوار، از دست رفتن کل تجربه جمع آوری‌شده با مردن (یک بار شانس دارید آن را به دست آورید مجددا)، کاهش بسیار زیاد نوار جان با هر بار مردن و تبدیل شدن به Undead و عدم وجود دکمه Pause در بازی به همراه تعداد زیادی دیگر عوامل سخت‌کننده، همه و همه دست به دست هم می‌دهند تا با یکی از سخت‌ترین و بی‌رحم‌ترین و البته یکی از زیباترین و اعتیادآورترین عناوین اکشن نقش‌آفرینی تاریخ بازی‌های رایانه‌ای روبرو شوید که در عین حال که با اعصاب شما بازی می‌کند به قدری دوست‌داشتنی و جذاب و زیباست که رها کردن آن پس از یکی دو ساعت تجربه بازی کاری بسیار سخت است و مانند یک مریضی بازی‌باز را رها نمی‌کند، Demon’s Souls هیچ گاه با شما تعارف ندارد. شما را مثل اب خوردن می کشد، خط سلامتی تان را مدام و هر چقدر بخواهد کوتاه می کند، شمشیر شما را می شکند، واردارتان میکند که یک بخش نیم ساعته را ۱۵ بار تکرار کنید تا در نهایت باز هم جور دیگری شما را بکشد؛ هر چه جمع کرده اید را در یک بار مرگ از شما می گیرد و شاید در بار بعدی در ۱۰ قدمی آن داراییتان و در حالی که چشم به آن دارید تا دوباره آن را از روی زمین بردارید شما را بکشد تا از شدت غم و ناراحتی و حرص تا مرز دیوانه شدن بروید؛ اما بازی به همان اندازه که چالش برانگیز و مجازات کننده است، پاداش دهنده نیز هست و به قدری کسب این پاداش ها لذت بخش و جذاب است که می توانید سختی ها را به شوق دریافت پاداش تحمل کنید. نهایتا باید گفت بدون شک بازی Demon’s Souls جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Sony ساخته یا منتشر شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Sony” در جایگاه هفتم قرار می گیرد.

۶ – Crash Bandicoot: Warped  

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

Crash Bandicoot: Warped

سازنده:   Naughty Dog

ناشر:  Sony Interactive Entertainment

ژانر:   Platformer

پلتفرم مقصد:  PlayStation, PlayStation 3, PlayStation Portable, PlayStation Vita  

سال انتشار:  ۱۹۹۸   

امتیاز متا:  ۹۱/۱۰۰

سری عناوین Crash Bandicoot یکی از محبوب ترین و به یادماندنی ترین عناوین در نسل پنجم و بر روی کنسول پلی استیشن ۱ بودند و فروش فوق العاده نسخه Crash Bandicoot N. Sane Trilogy در نسل هشتم نشان داد که همچنان این عناوین زیبا در یاد و خاطر بازیبازان باقی مانده اند و ارزش زیادی برای آن ها دارد. از این سری در طول سال ها عناوین مختلف و پرتعدادی در سبک پلتفرمر و ماجرایی و ریسینگ منتشر شده است که اکثر آن ها نیز فوق العاده موفق عمل کرده اند. این فرنچایز از سال ۱۹۹۶ و با بازی  Crash Bandicoot کار خود را آغاز کرد و جدید ترین بازی آن نیز Crash Bandicoot N. Sane Trilogy است که در سال جاری میلادی منتشر گردید. این سری محبوب در طول سال ها هم سازندگان مختلفی را به خود دیده است و هم از لحاظ امتیاز بازی و ناشر تغییراتی داشته است اما همواره از ناتی داگ به عنوان خالق و سازنده اصلی این فرنچایز یاد می شود. سونی و ویوندی و کونامی و اکتیویژن نسخه های مختلف این سری را در طول سالها منتشر کرده اند و آخرین ناشر آن در حال حاضر و از ال ۲۲۰۸ به بعد، کمپانی اکتیویژن بوده و هست. از آن جایی که این مطلب در مورد برترین بازی های ساخته و منتشر شده توسط سونی است باید عنوانی را انتخاب می کردیم که توسط ناتی داگ ساخته شده باشد و سونی انتشار آن را بر عهده داشته است. به این ترتیب بازی Crash Bandicoot: Warped به عنوان نماینده این سری در لیست ما انتخاب شد اما جالب است بدانید که اگر قصد داشتیم از کل عناوین این سری نیز یک بازی را انتخاب کنیم، باز هم همین عنوان شانس بیشتری را بین کل عناوین این فرنچایز داشت. عنوان Crash Bandicoot: Warped که در ژانر Platformer قرار داشت توسط نوابغ ناتی داگ ساخته و در سال ۱۹۹۸و سپس در طول سال های بعد از آن توسط کمپانی Sony Interactive Entertainment برای پلتفرم های PlayStation, PlayStation 3, PlayStation Portable, PlayStation Vita منتشر گردید. همواره در عناوین این سری علاوه بر گیم پلی فوق العاده که برگ برنده اصلی آن ها محسوب می شدند شخصیت های جذاب و بامزه ای نیز در بازی وجود داشتنه اند که به زیباتر شدن هر چه بیشتر آن کمک شایانی کرده اند. البته این یکی از خصوصیات بارز تمام بازی های ناتی داگ است. این استودیو همیشه شخصیت های جذابی را خلق کرده و می کند. چه شخصیت های یک داستان درام و غم انگیز باشند، چه شخصیتی شوخ و طبع و دوست داشتنی و بذله گو و چه شخصیت های یک بازی با حالتی کاملا طنز.

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

بچرخ عزیزم… بچرخ قربونت برم… تو بچرخ… بپر… هر کار میخوای بکن… توی دل مایی… خیلی بلایی!!! … امروز تو کار شعر زدم ها!! البته “سبک” خاصی از شعر رو هم میگم که اهل دل ها میدونن چیه!!!

Crash Bandicoot: Warped پس از انتشار بسیار موفق عمل کرد و بازخوردهای فوق العاده ای را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و نهایتا امتیاز متای بی نظیر ۹۱/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان در سطح یک شاهکار است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از عناوین بسیار موفق شرکت Sony شود. طراحی شخصیت ها و حال و هوای بازی کاملا کمدی است و در راس این موارد، خود شخصیت اصلی بازی یعنی کرش قرار داشت که دنیایی از طنز بود و حتی نگاه کردن به ظاهرش و راه رفتن او هم خنده دار و جذاب است. شخصیت منفی اصلی سری عناوین کرش  Doctor Neo Cortex نام داشت. وی همواره بدترین نقش ها و برنامه ها و تله ها را برای کرش تدارک می دید تا او را از بین ببرد اما با چابکی و گاهی شانس کرش تمام آن ها نقش بر آب میشد و وی عصبانی تر و بیچاره تر از قبل می شد. وی یک دانشمند کاملا دیوانه است و می خواهد بر تمام دنیا تسلط یابد، در انتقام این که وی را نادیده گرفته است. وی قصد دارد تا با ایجاد تغییرات ژنتیکی و جهش یافته کردن حیوانات ان ها را به سربازهای خود تبدیل کند و در نهایت Crash Bandicoot شخصیت محبوب و اصلی این سری را خلق می کند که همین شخصیت بلای جانش می شود. Cortex وی را بی مصرف تشخیص می دهد و او را از ارتش خود بیرون می اندازد و از قصر بیرون می کند ونمی داند که چه بدبختی برای او در اآنده ایجاد خواهد کرد. مداخله های تمام نشدنی کرش در کار و بار کورتکس همواره نقشه های او را از کار می اندازد و واکنش های وی با آن کله گنده اش بعد از این شکست ها بسیار جالب است و خنده را بر لب های ما می نشاند!! در مجموع باید گفت بازی Crash Bandicoot: Warped جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Sony ساخته و منتشر شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Sony” در جایگاه ششم قرار می گیرد.

۵ – Killzone II

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

Killzone II

سازنده: Guerilla Games

ناشر: شرکت سرگرمی های سونی

ژانر: شوتر اول شخص

پلتفرم مقصد: پلی استیشن ۳

سال انتشار: ۲۰۰۹

امتیاز متا: ۹۱/۱۰۰

نسخه اول سری Killzone که در نسل ششم برای کنسول پلی استیشن ۲ منتشر شده بود یکی از بهترین بازی های شوتر زمان خود بود ولی باید گفت این فرنچایز با نسخه دوم خود به اوج رسید و خود را به عنوان یکی از برترین فرنچایزهای انحصاری سونی مطرح کرد و بسیاری آن را بهترین شوتر پلی استیشن ۳ قلمداد می کردند. البته این بازی در زمان معرفی خود جنجال زیادی هم به راه انداخت که قطعا در جریان آن هستید. “در مراسم E3 2005 تریلری از عنوان Killzone 2 به نمایش در آمد که چیزی در حدی شگفتی بود از لحاظ گرافیکی و همه را از زیبایی خود در شوک فرو برد و شگفت زده کرد که ایا این بازی در حال اجرا بر روی پلی استیشن ۳ است و این گیم پلی واقعی بازی است؟ به گفته یکی از مدیران سونی جک ترتون که این طور بود و بازی در حال اجرای همزمان بود اما بعدا صحبت هایی مبنی بر این که این طور نبوده است و امکان نداشته است که اینچنین باشد و .. مطرح شد و اعتقاد داشتند که بازی در حال اجرای همزمان بر روی پلی استیشن ۳ نبوده است. به هر حال بعد از چند روز و بحث های زیادی که مطرح شد مشخص گردید که بازی به صورت همزمان در حال اجرا نبوده است و این ویدئو از پیش رندر شده بوده است و نشانگر نتیجه ای بوده است که سازندگان قصد داشته اند تا در محصول نهایی به آن برسند. بعد از آن در سال ۲۰۰۷ و در E3 و کنفرانس سونی تریلر گیم پلی بازی به نمایش در آمد و در آنجا همگان کیفیت بی نظیر بازی را مشاهده کردند و برخی مراجع خبری مانند BBC در آن زمان از کیلزون ۲ به عنوان “یکی از سینمایی ترین و گیراترین عناوینی که در تاریخ کنسول ها خلق شده است” یاد کردند و مشخص گردید که ویدئوی بازی در سال ۲۰۰۵ تفاوت خاصی با واقعیت گیم پلی بازی نداشته است و ندارد. گذشت تا زمانی که بازی منتشر گردید و انجا بود که دیگر جای هیچ بحثی باقی نماند زیرا گرافیک بازی به معنای کلمه شگفت انگیز بود.” Killzone II شوتر اول شخصی بود که توسط Guerilla Games ساخته و در سال ۲۰۰۹ توسط کمپانی Sony Interactive Entertainment انحصارا برای پلتفرم Playstation 3 منتشر گردید. در این عنوان نیز شاهد داستان تخیلی جنگ بین دو نژاد مختلف از انسان ها یعنی Vektan و the Helghast بودیم و وقایع آن دو سال بعد از پایان بازی اول اتفاق می افتاد. شخصیت اصلی بازی Tomas “Sev” Sevchenko بود که در این نسخه داستان درگیری وی و گروهش در حمله وکتان ها به هلگان را دنبال می کردیم.

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

شوتر نگو طلا بگو… هلگانای بلا بگو!!!! (از فوتبال و گزارش فوتبال و.. امروز رسیدیم به شعر در کپشن گیف ها!! دوستان عزیز این کپشن ها ربط خاصی به مقاله ندارن و فق واسه این هستن که شاید شاید شاید یه لبخند کوچکی روی لبتون بشینه و خسته نشید از خوندن مقاله )

Killzone II پس از انتشار بسیار موفق عمل کرد و بازخوردهای شگفت انگیزی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود. مجله پلی استیشن به این عنوان امتیاز ۱۰/۱۰ را اعطا نمود و از آن به عنوان “برترین شوتر کنسولی که تاکنون ساخته شده است” یاد کرد. گیم اسپات بازی را تا بعد از انتشار نقد نکرد تا بتواند بخش چند نفره ان را نیز تجربه کند و سپس نقد خود را منتشر نمود و به بازی امتیاز ۹/۱۰ را اختصاص داد و در مورد این عنوان گفته بود “کیلزون ۲ جلوه های بصری شگفت انگیز، گیم پلی محکم و استوار و بخش چند نفره خارق العاده ای دارد که شما را وادار می کند تا دوباره به سراغ ان بروید”. بازی انواع و اقسام جایزه های مختلف را نیز از مراجع معتبر برنده شد. وبسایت IGN جایزه برترین شوتر پلی استیشن ۳ و وبسایت گیم اسپات جایزه برترین بخش چند نفره رقابتی، برترین صداگذاری، برترین دنباله و برترین شوتر را به این عنوان اختصاص داد و Gamereactor ان را به عنوان بازی سال معرفی کرد و نهایتا این عنوان امتیاز متای فوق العاده عالی ۹۱/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان شاهکار است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از عناوین بسیار موفق شرکت Sony شود. گرافیک بازی در زمان خود “فک برانداز” بود و تحسین کل صنعت بازی را برانگیخت. عنوانی که از همه لحاظ بی نظیر بود و خود را به عنوان برترین شوتر پلی استیشن ۳ مطرح کرد و حتی در مقایسه با شاهکار هیلو که شوتر انحصاری مایکروسافت و ایکس باکس بود به این بازی که شوتر انحصاری سونی بود لقب “هیلوکش” یا “Halo Killer” دادند. ستاره بازی بدون شک بخش گیم پلی آن بود که آن را تبدیل به یکی زا برترین شوترهای اول شخص تاریخ کرد. هر چند که به واقع سایر بخش های بازی هم هیچ کم و کسری نداشتند و حداکثر دقت سازندگان را با خود به همراه داشتند. سیستم تیراندازی بسیار لذت بخش و جذاب بود و انواع و اقسام سلاح های مختلف را در اختیار شما می گذاشت. گیم پلی بی نهایت جذاب و هیجان انگیز در کنار صداگذاری فوق العاده و البته جلوه های بصری شگفت انگیز و بخش چندنفره معرکه، کاری کرده بودند که هر بازیبازی که آن را تجربه می کرد شیفته ان می شد. همین طور انواع و اقسام صحنه های سینمایی بسیار باکیفیت و هیجان انگیز در بازی وجود داشت که ان را برای بازیباز بسیار لذتبخش تر و جذاب تر می کرد. بی تردید باید اذعان داشت بازی Killzone II جزو برترین شوترهای اول شخص تاریخ و در زمره برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Sony ساخته و منتشر شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Sony” در جایگاه پنجم قرار می گیرد.

۴ –   Shadow of the Colossus 

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

Shadow of the Colossus

سازنده:   Team Ico, Sony Interactive Entertainment, SIE Japan Studio

ناشر:  Sony Interactive Entertainment

ژانر:  Action Adventure

پلتفرم مقصد:  PlayStation 3, PlayStation 2  

سال انتشار:  ۲۰۰۵   

امتیاز متا:  ۹۱/۱۰۰

وقتی بگوییم فلان بازی یکی از برترین بازی ها و سرمداران کنسول پلی استیشن ۲ محسوب می شود خود این جمله سطح کیفیت آن بازی را کاملا برای تمامی بازیبازان مشخص می کند زیرا داریم از کنسول پلی استیشن ۲ صحبت می کنیم. کنسولی که لیستی بسیار طولانی از عناوین شگفت انگیز داشت که هر کدام برای خودشان یک عنوان تعیین کننده و دلیلی برای خرید یک کنسول بودند. قدرت انتخاب بسیار بالایی در تمام سبک های موجود برای علاقمندان وجود داشت و همه نوع بازی برای مخاطبینش بر روی پلی استیشن ۲ موجود بود و کسی بدون پیدا کردن بازی و سبک مورد علاقه اش نمی ماند. در این لیست قدرتمند از بازی های بسیار عالی و بزرگ کنسول پلی استیشن ۲، برخی بازی ها از بقیه برتر بودند و جزو قدرتمندترین عناوین کنسول پلی استیشن ۲ قلمداد می شده و می شوند. بدون هیچ تردیدی یکی از این برترین ها، عنوانی بی نهایت زیبا به نام Shadow of the Colossus بود. عنوان Shadow of the Colossus که در ژانر اکشن ماجرایی قرار داشتتوسط استودیو Team Ico و با همکاری Sony Interactive Entertainment و SIE Japan Studio ساخته و در سال ۲۰۰۵ توسط کمپانی Sony Interactive Entertainment h انحصارا برای PlayStation 2 منتشر گردید. در این عنوان شما در نقش یک سوار شجاع و مبارز به نام Wander بودید که برای پس گرفتن زندگی عشقش Mono به سرزمین peninsula که Forbidden Land یا سرزمین ممنوعه نام داشت آمده بود و تنها همراه و کمکش در بازی اسب وفادارش Agro بود و البته کمک هایی نیز از جانب یک ماهیت وجودی مرموز که Dormin (برعکس نام وی”Nimrod” است) نام داشت نیز به وی می رسید. افسانه ها می گفتند که وی توانایی زنده کرده مردگان را دارد و برای همین نیز Wander به سرزمین ممنوعه قدم گذاشته بود. وی شمشیری باستانی را در اختیار دارد که تنها سلاحی در دنیاست که قابلیت از بین بردن colossi ها را داراست. Dormin به Wander قول می دهد که در ازای از بین بردن ۱۶ colossi توسط او، Mono را زنده کند و Wander با این که Dormin به او هشدار می دهد که باید برای زنده کردن Mono بهایی بسیار سنگین را بپردازد اما باز هم آن را می پذیرد و پای به میدان نبرد می گذارد. در بازی شاهد فداکاری همه جانبه شخصیت اصلی بازی در راه نجات عشقش هستیم و یکی از زیباترین و مستحکم ترین عشق ها را در وی مشاهده می کنیم که برای نجات عشقش از هیچ کاری دریغ نمی کند و تا پای جان به مبارزه با عظیم ترین و خوفناک ترین غول های عظیم الجثه یا همان Colossi ها می رود و همین مسئله در انتها باعث رقم خوردن سرنوشتی شوم و وحشتناک برای او می شود.

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

فرهاد عاشقم قلم پیشه مه… از تو نوشتن همه اندیشمه….

 درست است که سرنوشت در این بازی بسیار تراژیک و غم انگیز رقم می خورد اما عشقی که در جای جای بازی وجود دارد، بسیار بسیار تاثیر گذار و الهام بخش است. در بازی با شخصیت های زیادی طرف نبودیم و شخصیت های بازی حتی به اندازه انگشتان یک دست نیز نبودند اما آن ها به قدری عالی شخصیت پردازی شده بودند که به هیچ وجه جای هیچ کمبودی را از این نظر احساس نمی کردیم. Shadow of the Colossus پس از انتشار فوق العاده عالی عمل کرد و بازخوردهای شگفت انگیزی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و نهایتا امتیاز متای عالی ۹۱/۱۰۰ که نشان دهنده یک شاهکار است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از عناوین بسیار موفق شرکت Sony و یکی از برترین و هنری ترین بازی های تاریخ شود. گرافیک هنری و طراحی های بازی به ویژه colossi ها بی نظیر و شگفت انگیز بود و از موجوداتی عظیم الجثه و بسیار غول پیکر با فرم بدنی انسان گونه گرفته تا فرم های حیوانات و پرنده و … را شامل می شد که گاها در زیر آب بوده یا در آسمان پرواز می کردند و باید نقطه ضعف آن ها را پیدا می کردید تا بتوانید طی نبرهایی حماسی و دشوار شکستشان دهید. این بازی در حقیقت فقط باس فایت بود و دشمنانی که با آن ها مبارزه کنید و … وجود نداشتند. Shadow of the Colossus در زمان عرضه خود یکی از خوش گرافیک ترین بازی ها محسوب می شد و اسب سواری در دنیای بزرگ بازی با آن گرافیک زیبا و حرکت یال های اسب، یکی از برترین جلوه های گرافیکی بود که تا آن زمان تجربه و مشاهده کرده بودیم. در واقع یکی از دلایل اصلی زیبایی فوق العاده بازی همین گرافیک هنری و طراحی بسیار عالی و خاص دنیای بازی و مخصوصا colossi ها بود که آن را از هر عنوان دیگری متمایز می کرد و ترکیب این گرافیک هنری زیبا با گیم پلی جذاب و داستانی بسیار عالی، این بازی را تبدیل به یکی از برترین های این صنعت نمود. Shadow of the Colossus عنوانی بود که از هر نظر خاص بود و شاید باید گفت در کل نسل ششم و شاید بعد از آن عنوانی با این سبک و سیاق وجود نداشته یا بسیار متفاوت تر از این بازی بوده است. در نهایت باید گفت بدون شک بازی Shadow of the Colossus جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Sony ساخته و منتشر شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Sony” در جایگاه چهارم قرار می گیرد.

۳ –  God of War III  

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

God of War III

سازنده: SIE Santa Monica Studio

ناشر: شرکت سرگرمی های سونی

ژانر: هک اند اسلش

پلتفرم مقصد: پلی استیشن ۳ – پلی استیشن ۴

سال انتشار: ۲۰۱۰

امتیاز متا: ۹۲/۱۰۰

God of War یک برند است، برندی که برای خودش قدرت و ابهت خاصی در دنیای بازی دارد و نام ان یعنی قدرت و عظمت. پلی استیشن داران با افتخار سینه را سپر می کنند و می گویند God of War بازی کردی؟ ما God of War داریم. سری بازی که نه نظیر دارد و نه رقیب و نه مشابه. کلماتی مثل شاهکار و .. برای این سری خیلی خیلی کوچک هستند و این نام فراتر از این کلمات است و یک نام جاودان در دنیای گیم و در قلب بازیبازان محسوب می شود. در واقع باید گفت یکی از معانی و تعاریف اصلی پلی استیشن God of War است و نام آن در کنار پلی استیشن با هم می آید. این فرنچایز بزرگ در سال ۲۰۰۵ و با عرضه بازی God of War برای پلی استیشن ۲ آغاز گردید و پایه گذار یک فرنچایز حماسی و جاودانه گردید. سپس در سال ۲۰۰۷ بود که عنوان God of War II برای همین کنسول منتشر گردید. بعد از آن بازی God of War: Betrayal که تنها بازی دو بعدی سایداسکرولر در سری است برای گوشی های جاوا عرضه گردید. در سال ۲۰۰۸ عنوان God of War: Chains of Olympus برای کنسول دستی پلی استیشن پورتابل عرضه شد و بعد از آن در سال ۲۰۱۰ این سری با شاهکار God of War III پای به نسل هفتم و گنسول پلی استیشن ۳ گذاشت. سپس در همان سال بازی God of War: Ghost of Sparta باز هم برای کنسول دستی پلی استیشن پورتابل عرضه گردید. دیگر بازی نسل هفتمی این سری God of War: Ascension که برای پلی استیشن ۳ در سال ۲۰۱۳ منتشر شد و پرونده این سری در نسل هفت و تا به امروز را بست. البته عنوان شاهکار جدید این سری نیز معرفی شده و باید سال ۲۰۱۸ منتظر تجربه آن برای اولین بار در نسل هشتم باشیم. اگر بخواهیم از بین عناوین این سری یک بازی را به عنوان برترین بازی سری به نمایندگی از این فرنچایز در لیست قرار دهیم کار زیاد سختی برای انتخاب نداریم و تقریبا واضح است که چه عنوانی باید در لیست ما قرار بگیرد. God of War III بدون شک قدرتمندترین بازی سری خدای جنگ است. عنوانی که واقعا قلب تپنده پلی استیشن ۳ بود و به قدری حماسی و شگفت انگیز و شاهکار بود که کلمات از گفتن آن قاصرند و فقط باید آن را تجربه کنید تا این بازی و قدرت واقعی آن را لمس کنید.  هر چقدر که فکر می کنید این بازی و مبارزات آن جذاب است را بارها و بارها چند برابر کنید تا عظمت و کیفیت این عنوان را در یابید. دلیل اصلی خرید پلی استیشن ۲ برای من تجربه God of War بود و دلیل اصلی خرید پلی استیشن ۳ برایم God of War III بود و بس.

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

تعریف کل سری گاد آو وار فقط در یک گیف. تو قیافه Hermes یه …. خوردم خاصی موج می زنه!!!

بدون ذره ای اغراق می گویم این بازی عنوانی است که به تنهایی و فقط به خاطر تجربه آن، ارزش خرید یک کنسول را دارد. اگر این بازی را تجربه کرده باشید می دانید چه می گویم و آن را با تمام وجود و روح خود لمس می کنید. عنوان God of War III که مانند همیشه در ژانر هک اند اسلش قرار داشت توسط SIE Santa Monica Studio ساخته و در سال ۲۰۱۰ توسط کمپانی Sony Interactive Entertainment به صورت انحصاری برای پلتفرم Playstation 3 منتشر گردید. سپس در نسل هشتم بود که این بازی در قالب نسخه بازسازی شده برای پلی استیشن ۴ نیز منتشر گردید تا نسل هشتم نیز از این شاهکار بی بدیل بهره مند شود. این عنوان پس از انتشار با موفقیت شگفت انگیزی روبرو شد و بازخوردها و نقدها و امتیازات بی نظیری را دریافت نمود. وبسایت معتبر یوروگیمر به این عنوان امتیاز کامل ۱۰/۱۰ را اعطا کردو IGN امتیاز ۹٫۳ را به این بازی اختصاص داد. گیم اسپات امتیاز ۹ را به بازی اعطا کرد و گیم تریلرز امتیاز ۹٫۲/۱۰ که نشان دهنده فوق العاده بودن این عنوان بودند. در نهایت God of War III با امتیاز متای ۹۲ به کار خود پایان داد و نام خود را به عنوان برترین بازی این سری، یکی از برترین بازی های تاریخ، برترین عنوان هک اند اسلش تاریخ، یکی از تاریخ ساز ترین عناوین انحصاری سونی و کنسول پلی استیشن ۳ و البته یکی از موفق ترین بای های کمپانی سونی جاودانه کرد. God of War III به واقع استانداردهای سبک هک اند اسلش را چندین درجه ارتقا داد و به عنوان یک شاهکار بی نظیر خود را مطرح کرد. این عنوان که دقیقا ادامه مستقیم و بدون فاصله نسخه دوم بود (یعنی از صحنه اخر بازی دوم اغاز می شد) داستان انتقام کریتوس از خدایان و نهایتا زئوس و همچنین خیانت تایتان ها به او و نابودی آنها به دست کریتوس کبیر را دنبال می کرد که شاهد برترین، شگفت انگیز ترین، خشن ترین، خونین ترین و حماسی ترین مبارزات و باس ها در این نسخه بودیم و قلب بازیباز را از هیجان به تپش وا میداشت. بدون هبچ شک و شبهه ای باید اذعان داشت که God of War III جزو ۳ بازی برتری است که تاکنون توسط کمپانی Sony ساخته و منتشر شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Sony” در جایگاه سوم قرار می گیرد هر چند که به واقع هم می تواند در جایگاه دوم و هم در جایگاه نخست قرار بگیرد و هیچ چیزی کمتر از دو رتبه بعدی ندارد.

۲ – Uncharted 2: Among Thieves

uncharted 2 among thieves cover

Uncharted 2: Among Thieves

سازنده: Naughty Dog

ناشر: شرکت سرگرمی های سونی

ژانر: اکشن ماجرایی

پلتفرم مقصد: پلی استیشن ۳ – پلی استیشن ۴

سال انتشار: ۲۰۰۹

امتیاز متا: ۹۶/۱۰۰

سری عناوین Uncharted یکی از برگ های برنده اصلی سونی در نسل هفتم و هشتم تاکنون بوده است و محبوب ترین فرنچایز پلی استیشن در دو نسل اخیر محسوب می شود. تاکنون از این سری در طول ۲ نسل هفتم و هشتم، تعداد ۸ بازی منتشر گردیده است که شامل Uncharted: Drake’s Fortune در سال ۲۰۰۷ برای پلی استشن ۳، عنوان Uncharted 2: Among Thieves در سال ۲۰۰۹ برای پلی استیشن ۳، عنوان Uncharted 3: Drake’s Deception در سال ۲۰۱۱ برای پلی استیشن۳، بازی Uncharted: Golden Abyss در سال ۲۰۱۱ برای کنسول دستی ویتا، بازی Uncharted: Fight for Fortune در سال ۲۰۱۲ برای کنسول دستی ویتا،  Uncharted: The Nathan Drake Collection در سال ۲۰۱۵ برای پلی استیشن ۴، بازی Uncharted 4: A Thief’s End در سال ۲۰۱۶ برای پلی استیشن ۴ و Uncharted: Fortune Hunter در سال ۲۰۱۶ برای Android و iOS. عناوین شماره دار واصلی این سری یعنی بازی اول تا چهارم همگی شاهکارهای ناتی داگ هستند و این استودیو توانمند با این عناوین نقش بسیار بزرگی در موفقیت دو کنسول نسل هفتم و هشتم سونی داشته است. نسخه کالکشن ۳ بازی اول که در نسل هشتم منتشر شد نیز یک بازی فوق العاده عالی و یک ۳ گانه بی نظیر را برای ما در نسل هشتم رقم زد که استودیو Bluepoint Games به بهترین شکل کار پورت آن را انجام داده بود. Uncharted: Golden Abyss نیز که به همراه دیگر عنوان این سری بر روی ویتا که یک بازی کارتی به نام Uncharted: Fight for Fortune بود و توسط Bend Studio ساخته شده بود جزو برترین بازی های این کنسول دستی به حساب می آیند. جدید ترین شاهکار این سری نیز اسپین آف Uncharted The Lost Legacy بود که یکی از برترین و زیباترین انحصاری های پلی استیشن ۴ تا به امروز محسوب می گردد. به طور کلی باید گفت تمامی نسخه های این سری بی نظیر و مخصوصا عناوین شماره دار آن که توسط نوابغ ناتی داگ ساخته شده اند جزوبرترین بازی های نسل خود و عناوینی مانند نسخه دوم و چهارم جزو برترین بازی های تاریخ نیز محسوب می شوند. وقتی که در یک سری اینچنینی یکی از بازی ها به عنوان برترین آنها انتخاب می شود کاملا مشخص است که آن بازی در چه حدی از کیفیت است که بین چهار بازی تاریخ ساز بهترین است. در فرنچایز Uncharted این نقش را نسخه شاهکار دوم یعنی Uncharted 2: Among Thieves برعهده دارد و به عنوان برترین بازی این فرنچایز شناخته شده و می شود.

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

عاشقتم کله شق بذله گوی خوش تیپ…. دلمون تنگه برات….

عنوان Uncharted 2: Among Thieves که در ژانر Third Person Shooter و Action Adventure قرار داشت توسط Naughty Dog ساخته و در سال ۲۰۰۹ توسط کمپانی Sony Interactive Entertainment انحصارا برای پلتفرم پلی استیشن ۳ منتشر گردید. همان طور که گفته شد در نسل هشتم نیز این بازی در قالب نسخه بازسازی شده ۳ گانه آنجارتد با نام Uncharted Collection برای پلی استیشن ۴ نیز منتشر گردید تا نسل هشتم نیز از این شاهکار بی بدیل بهره مند شود. گرافیک خیره کننده، شخصیت های عالی، داستان و روایت جذاب، دیالوگ های فوق العاده، سیستم گیم پلی بسیار جذاب و هیجان انگیز، سستم کاورگیری فوق العاده بهینه شده، تیراندازی عالی و سلاح های متنوعف صداگذاری و اجرای بی نقص شخصیت ها، موسیقی به یادماندنی و جاودانه و همینطور بخش چند نفره عالی و هیجان انگیز، همگی باعث شدند تا شاهکاری خلق شود به نام Uncharted 2: Among Thieves. ناتی داگ در این نسخه چنان تعریفی از یک بازی اکشن ماجرایی کامل ارائه داده بود که استانداردهای این سبک را ارتقا داد و به عنوان یکی از برترین اکشن ماجرایی های تاریخ بازی های رایانه ای همواره از آن یاد خواهد شد. همه چیز در این بازی در بالاترین سطح خود قرار داشت و هر بخش از ان دقیقا برترین تعریف ارائه شده از قسمت های مختلف یک بازی بود. Uncharted 2: Among Thieves پس از انتشار، فوق العاده موفقیت آمیز عمل کرد و بازخوردهای معرکه ای را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و نهایتا امتیاز متای شگفت انگیز و تاریخی ۹۶/۱۰۰ که نشان دهنده عنوانی فراتر از یک شاهکار است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از عناوین بسیار موفق شرکت Sony شود و البته که عنوان بازی سال را نیز کسب نمود. واقعا کسب متای ۹۶ در دوره زمانه ای که منتقدها بسیار بسیار سخت گیر شده اند و به انواع روش های ممکن به بازی ها گیر می دهند، تقریبا چیزی برابر همان ۱۰۰ است. یعنی یک بازی که به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی هیچ گونه نقصی نداشته است و یک شاهکار واقعی بوده است. به واقع نیز Uncharted 2: Among Thieves یک عنوان بی نقص و بی نظیر بود. در نهایت باید گفت بدون شک بازی Uncharted 2: Among Thieves جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Sony ساخته و منتشر شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Sony” در جایگاه دوم قرار می گیرد و البته که اگر جایگاه نخست را نیز داشت به واقع اعتراضی به آن وارد نبود.

۱ –   The Last of Us 

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

سازنده:  Naughty Dog

ناشر:  Sony Interactive Entertainment

ژانر:  Third Person Shooter ,Action Adventure ,Survival Horror

پلتفرم مقصد:    Playstation 3 ,Playstation 4

سال انتشار:  ۲۰۱۳ 

امتیاز متا:  ۹۵/۱۰۰

The Last of Us هرگز و هرگز تنها یک بازی نیست. یک دریا معنا و یک آسمان مفهوم است. یک ایده است که آن قدر عالی پردازش شده که به عمق مفهوم است. یک هنر ناب و خالص است که شما را عاشق و شیفته خود می کند و از بازی کردن و بازیباز بودن به خود می بالید و بیشتر از همیشه عاشق و قدردان سونی و کنسول ها و بازی های انحصاریش می شوید. The Last of Us مظهر قدرت داستان پردازی و قدرت شخصیت هاست است. نماد جلوه های بصریست، مفهوم ترکیب سرگرمی، درام، غم، ترس، مرگ و البته در راس آن ها عشق است. عشقی که لب دنیا را به تحسین واداشت و The Last of Us را جاودانه کرد. بدون تعارف می گویم. لقب برترین انحصاری پلی استیشن ۳ و برترین بازی تاریخ کنسول های پلی استیشن و … برای The Last of Us خیلی کوچک است. همه می دانیم که The Last of Us یکی از ۲ – ۳ بازی برتر نسل هفتم بازی های رایانه ای است و شاید برترین آن ها و همینطور یکی از برترین بازی های تاریخ این صنعت نیز هست. نسل هفتم، نسل فوق العاده ای پر از بازی های شاهکار بود. نسلی که وقتی به تعداد بازی های بزرگ و بسیار با کیفیت آن نگاه می کنیم، معنی این که می گوییم یک بازی شاید بهترین بازی نسل هفت است را بیشتر درک می کنیم و می فهمیم که چقدر این بازی بزرگ است. عنوان The Last of Us که در ژانر Third Person Shooter ,Action Adventure و Survival Horror قرار داشت توسط Naughty Dog ساخته و در سال ۲۰۱۳ توسط کمپانی Sony Interactive Entertainment  انحصارا برای پلتفرم Playstation 3 منتشر گردید. بعد از موفقیت شگفت انگیز و خارق العاده این عنوان در نسل هفتم، سازندگان تصمیم گرفتند نسخهٔ جدید و ریمستر شده از لحاظ گرافیکی این بازی به نام  The Last Of Us Remastered که البته بسته الحاقی Left Behind را نیز در خود داشت، برای کنسول پلی‌استیشن ۴ منتشر کنند که در سال ۲۰۱۴ این اتفاق نیز افتاد و عنوانی که زیباترین و چشم نوازترین گرافیک های فنی و هنری در نسل هفتم را داشت، باز هم بهبودهای بیشتری از لحاظ گرافیک به خود دید و در نسخه The Last Of Us Remastered که به نسل هشتم آمد، شاهد عنوانی باز هم زیباتر از قبل بودیم.

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

وقتی اسم مقاله رو می خونید و می بینید نوشته “آبروی صنعت گیم”، یعنی همچین چیزی…..

The Last of Us در تک تک بخش های خود و حتی در توجه به ریزترین جزییات نیز یک شاهکار محض است و به حدی زیبا و چشم نواز است که تماشای آن بر روی کنسول پلی استیشن ۳ هنوز که هنوز است از بسیاری بازی های جدید نسل هشتم هم لذت بخش تر و با کیفیت تر است و باید طراحان و سازندگان بازی در ناتی داگ را تحسین کرد. دربازی کنترل جوئل را به دست می گیریم. وی در دوره ای که دنیا توسط یک بیماری قارچی از بین رفته و انسان ها تبدیل به قاتلینی وحشتناک یا بیمارانی زامبی مانند شده اند، طی اتفاقاتی با دختری نوجوان به نام الی همراه می شود که گویا کلید حل این بیماری مخوف است و نسبت به آن مقاوم می باشد. جریان و اتفاقاتی که در سفر این دو رقم می خورد و رابطه ای که بین آن ها ایجاد می شود، داستان بازی را شکل می دهد و یکی از احساسی ترین و زیباترین روایت های داستانی که تاکنون در بازی ها دیده ایم را به ما هدیه می دهد. با این که جوئل والی سال ها را از هم دور بوده اند و حتی هم را نمی شناخته اند اما وقتی که هم را می یابند و با هم همراه می شوند یکی از زیباترین و عمیق ترین و بی نظیرترین روابط شکل گرفته در تاریخ این صنعت را با هم برقرار می کنند که بر اساس یک دوستی مشترک و بسیار قدرتمند است، چیزی که در آن زمان و در آن دنیای دیوانه وار اصلا پیدا نمی شود و به همین خاطر بی نهایت ارزشمند و زیباست. در طول روند بازی آرام آرام به هم وابسته می شوند و لحظه به لحظه برای هم مهم تر می شوند. آن ها با هم دعوا می کنند، گریه می کنند، هوای هم را در بدترین شرایط دارند و حتی در زمانی که لبخندها بر لبان دنیا خشکیده است با هم شوخی می کنند و لبخند می زنند. اوج داستان بازی زمانی است که جوئل متوجه می شود که چقدر الی برای او عزیز است و برایش اهمیت دارد، آن قدر که تمام دنیا را به خاطر او بکشد و از پیش رو بردارد تنها برای این که الی سالم بماند و او را نیز مانند دخترش از دست ندهد.

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

به خودتون خیلی ببالید که این بازی در زمان شما منتشر شده… به خودتون خیلی ببالید که این بازی رو تجربه کردید….

این یک رابطه شاهکار و بی نظیر و زیبا و عمیق و قدرتمند در یک بازی شاهکار و بی نظیر و قدرتمند است و نوابغ ناتی داگ با این عنوان و با این داستان پردازی و شخصیت ها و روابط آن ها بار دیگر ما و طرفداران و علاقمندان پلی استیشن را غرق در شادی و لذتی کردند که نظیر آن برای هیچ کس دیگری ممکن نیست. The Last of Us پس از انتشار، فوق العاده عالی عمل کرد و شروع به درو کردن نمرات ۱۰/۱۰ و جوایز مختلف کرد و بارها و بارها و بیش از ۲۰۰ بار توسط معتبرترین وبسایت های فعال در بازی های رایانه ای، جایزه برترین بازی سال را دریافت کرد و از همان ابتدا مشخص بود که The Last of Us یکی از بهترین عناوین تاریخ است. این بازی بازخوردهای شگفت انگیزی را از سوی منتقدان و طرفداران نیز دریافت نمود و نهایتا امتیاز متای فوق العاده ۹۵/۱۰۰ که نشان دهنده عنوانی فراتر از یک شاهکار است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از عناوین بسیار موفق شرکت Sony شود. اکنون هم که قسمت دوم این شاهکار نیز برای کنسول پلی استیشن ۴ معرفی شده است، ما دارندگان و عاشقان پلی استیشن، خوشحال ترین بازیبازان روی کره زمین هستیم و می دانیم که این عنوان در هر سالی که منتشر شود شاهد برترین بازی آن سال خواهیم بود بدون توجه به هر بازی دیگری که در آن سال منتشر گردد. در نهایت باید گفت بدون شک بازی The Last of Us ترین بازی ساخته و منتشر شده توسط سونی و یکی از ۲-۳ بازی برتر در تاریخ بازی های رایانه ای است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Sony” در تنها جایگاهی که در هر لیستی باشد شایسته آن است قرار می گیرد، یعنی تخت پادشاهی و تکیه بر جایگاه نخست…

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

همیشه که نباید حرف زد…. همیشه که نباید طنز نوشت زیر گیف ها… الان وقت نوشتن کپشن های لست او اس بیشتر بغض دارم تا طنز…. واقعا چیکار کردیم؟… چی بازی کردیم؟ این چی بود؟ این چه بازی بود آخه ناتی داگ؟

توجه: دوستان عزیز در انتهای این مطلب باید خدمت شما عرض کنم که خودتان در نظر بگیرید که در این لیست عناوینی مانند Resistance و Ratchet and Clank و Bloodborne و Heavenly Sword و کلی فرنچایز بزرگ انحصاری دیگر که متعلق به سونی هستند قرار داده نشده اند زیرا توسط استودیوهای فرست پارتی سونی ساخته نشده اند و در این مطلب بنا شد تا بازی هایی قرار بگیرند که خود سونی آنها را ساخته و منتشر کرده است. دیگر خودتان حساب کنید که اگر می خواستیم مانند برخی قسمت های قبلی این سری مقالات، فرنچایزهای انحصاری متعلق به سونی که دیگر سازندگان ساخته اند را هم در لیست جای دهیم دیگر چه لیستی می شد و بهتر است بگوییم تبدیل می شد به لیستی از بهترین بازی های تاریخ بشر!!! تازه احتمالا لیستی ۲۵ شماره ای!! به واقع حالا که برترین بازی های شرکت های مختلف را نوشته ام و همگی را در خاطر دارم باید گفت هیچ شرکتی مانند سونی در تعدد فرنچایزهای انحصاری قدرتمند و درجه یک وجود ندارد (البته سگا در دوران اوج کنسول های حود از لحاظ تعدد بازی قدرتمند مانند سونی بوده است). از لحاظ تنوع سبک بازی های انحصاری هم که دیگر لازم به صحبت خاصی نیست و خودتان ژانر بازی های لیست را بخوانید، همه چیز واضح است.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا
الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا
الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا
الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا
الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • مقاله جذابی بود سعید بزرگوار و عزیز دل

    شرک
    • حس خیلی خوبی داره وقتی سال ها با یک کنسول خو میگیری و زمان های خوب و بد رو سپری میکنی خب من دیگه تقریبا الان ۱۷ سالی میشه با خانواده اکس باکس بودم ولی خب قبلش همه ما هم ps1 داشتیم و هم ps2 چه بسا اون زمانی هنوز در کلوپ سگا داشتن و بعضا خیلی هاشون هنوز پلی استیشن نداشتن یا زمانی که ps2 بود و قبلا از خاطراتش گفتم در این سال ها سعی کردم بازی های خاص رو از دست ندم و ماشاالله سونی این قدر بازی داره که شاید فرصت نشه همه رو بازی کرد اما خب عناوین اصلی رو بازی کردیم و همشون هم درخشان هستن برای شخص من عنوان خدای جنگ در صدر لیست عناوین پلی استیشن هست عناوینی مثل انچارتد و لست رو سال گذشته فرصتی پیش امد تجربه کردیم و بسیار هم خوب بودن اما خب برای منی که از همون موقع انتشار خدای جنگ با ps2 به سراغش رفتم نمیشه عنوان دیگری رو کنارش در بازی های پلی استیشن قرار بدم عنوانی که خیلی ها فقط برای نامش به سمت ps3 رفتن در نهایت باید به سونی و طرفدارانش بابت این تعداد عنوان در این سال های متمادی تبریک گفت و فکر نمیکنم گیمری باشه که منکر عناوین جذاب پلی استیشن باشه
      در نهایت باز هم بابت این مقاله کامل به شما سعید عزیز خسته نباشید میگم

      شرک
      • خدای جنگ جای خودش رو داره و الحق که آیپی محشری به حساب می آد.
        ولی به نظرم به شخصه بیشتر با اتمسفر last of us خیلی خیلی حال کردم. نه اینکه بگم بقیه انحصاری ها ضعیف بودن. نه . یکی از یکی جذاب تر ولی این وسط هیچی مثل last of us تا اون حد واسه من عمیقا جذاب نبود . uncharted 4 هم امضای این سری بود که در این قسمت به اوج خودش رسید . horizon zero dawn هم انقلابی ترین تصمیم یه استدیو بود که قبلا تنها روی بازی های خطی شوتر به نام killzon فعالیت داشت و اینکه بیاد بعد از یه بازی خطی اونم شوتر چنین دنیای پویا و زیبا و دوست داشتنی با شخصیتی زیبا مثل aloy و البته محیطی open world خلق کنه واقعا جای بس تحسین داره
        بماند که آیپی های جذاب دیگه ای هم باقی مونده مثل days gone یا death stranding یا blood born 2 و کلی آیپی دیگه
        هرچی زمان بیشتر می گذره تعداد این آیپی ها هم بیشتر میشه و البته کنسول ها هم به مراتب قدرتمند تر و البته پر طرفدار تر میشن . کماکان که ابن سال ها سونی و مایکرو خوب تونستن همه ی مردم رو به خریدن کنسول با ابن انحصاری ها سوق بدن و الحق الان توی هر خونه ای به نظرم بر خلاف گذشته هم کنسول بلید قرار داشته باشه هم pc و ابن حاصل رقابت جذاب بین مایکرو و سونی هستش که به این مرتبه رسیده. امیدوارم در آینده و البته در نسل بعدی شاهد هرچه قدرتمند تر شدن کنسول ها و البته رقابت نزدیکشون با pc ها باشیم کماکان که الان هم شاهد همین ماجرا هستیم

        • برای نظر شما احترام قائلم ولی در نگاهم به بازی های لست و انچارتد۴ و خدای جنگ نظرم کاملا متفاوت هست با تجربه انچارتد۲ با قاطعیت میگم انچارتد ۲ انقلابی بود و این رو قبلا هم با دوستانی مثل فرزام و رضای عزیز دربارش بحث کردیم که انچارتد۴ از لحاظ داستانی و روایت سرامد سری هست و اگر این داستان و روایت با اکشن معجزه اسای نسخه دوم تلفیق میشد شاهد انچارتدی به مراتب بهتر از حتی انچارتد۲ بودیم و دراکمن انچارتد۴ رو به سمت و سوی متفاوتی برد که خب قبلا در سایت زیاد بحث شده
          درباره خدای جنگ ببین خیلی کم پیش میاد در این صنعت که عناوینی خلق بشه که به واسطه خلق یک کارکتر مردم جذب یک بازی بشن به این معنا که گیمر به واسطه اون کارکتر خاص علاقه مند به بازی میشه به داستان کاری نداره به روایت کاری نداره به گیم پلی نداره بلکه اون کارکتر خاص میشه مرجع اون کارکتر خاص میشه همه انتظار یک گیمر از اون بازی گیمر تشنه دیدن دوباره اون کارکتر هست صرف نظر از هر داستانی اینجاست که عناوینی مثل خدای جنگ خدایی میکنن و یکسری عناوین خاص که تعدادشون انگشت شمار هست درباره لست خب من سال گذشته که در سایت با دوستان درباره بازی صحبت میکردم و دیگه اونجا نقدم رو از بازی گفتم و در هر حال به نظر من هنوز خدای جنگ پرچمدار برند پلی استیشن هست

            • EIMPIII گفت:

              محمدرضا جان ،علیرضا جان من کاری به لیست ندارم که جایگاه بازی ها چگونه بود،ولی ای کاش اقا سعید یه نگاه به سری بازی ها هم میکرد وبعد رتبه بندی میکرد،برای من وامثال من،است اف اس بازی عالی هست وداستان بسیار زیبایی به تصویر میکشه،انچارتد هم یه اکشن ادونچر ناب با کارکترهای دوس داشتنی واوج هنرنمایی در نسخه ی۲،ولی حقیقت اینه من وقتیps2خریدم وبا گاد۱ اشنا شدم دنیای دیگری بود(۲نسخه درps2وحکومت این بازی در نسل۶واین بازی باعث شد پلی استیشن۲فراموش نشدنی بشه)نسل هفتم هم همه میدونن که برای عرضهipبزرگی در حد تاریخ میخواد وهمه هم بر گاد باور داشتندو استارت نسل۷با گاد۳خورد دیگه چی بهتر از این!!!!!!بماند در نسل هفتم بله بازی های عالی ناتی داگ هم بودند(این رو هم بدونید سلیقه ما با اروپایی ها فرق میکنه،اونوریا عاشق وکشته مرده بازی های بیشتر داستان محور هستند)،الان نسل هشتم شاید هیچوقت هارد کنسول من(۵۰۰g)پر نشده باشه چون واقعا نسل امیدوارکننده ای نبود مخصوصا مولتی پلتفرم،من که به امید نسخه جدیدی از گاد خریدم کنسول رو وخدا رو شکر که داریم به عرضش نزدیک میشیم.
              محمدرضا که فقط از برند سونی عاشق گاد هست بایدم باشی کریتوس کبیره:)
              داداش علیرضا هم دیوونه وکشت ومرده گاد هست:)منم همینطور
              فرزام جان سلیقش بیشتر عناوین ژاپنی هست(هنر ناب وخالص)یکیش بلابورن
              کی برسد دیدار روی کریتوس البته برای اولین بار۱۰۸۰p

          • کاملا با حرفتون موافقم و بنده هم با شما هم عقیده هستم که خدای جنگ الحق شخصیتی رو معرفی می کنه که از همون اول جاش رو در قلبمون باز می کنه و با به دست گرفتن کنترل کریتوس ما عملا دیوونه بازی می شیم ولی خوب این چیزی که شما بیان کردید به نظرم برای بقیه ی انحصاری ها هم صدق می کنه . سبک خدای جنگ درسته واقعا محشره به خصوص که الان god of war 4 هم گیم پلی دستخوش تغییر شده هم کریتوس یه ریش خفن داره هم الان به واسطه ی نگهداری از یه بچه کمی مهربون و دلنشین تر به نظر میاد. ولی سخته بگیم پرچمدار سونی چه کسی هست . البته من معتقدم یه پرچم در دست همه ی شخصیت های انحصاری سونی قرار داره و سخته بگیم پرچمدار سونی چه بازی هستش. هم کریتوس هم ایلوی هم نیتن هم جوئل هم الی همشون به نظرم در هر بازه ای پرچمدار سونی هستن و نمی شه صرفا گفت که کدوم از کدوم یکی بهتره. و البته این رو هم بگم که اون خصوصیاتی که شما واسه ی خدای جنگ به کار بردی دقیقا واسه ایلوی و البته جوئل و نیتن هم هست پس این حرف به نظرم کمی اشتباه هست. به نظرم تنها تفاوتی که بین انحصاری های سونی قرار داره اینه که واسه هر قشری سونی یه انحصاری تولید کرده و هر قشری از نظر خودش یه چیز رو بیشتر از بقیه می پسنده. پس به نظر بنده نه تنها خدای جنگ بلکه همه و همه ی انحصاری ها از اول تا آخر به نوعی آبرو و البته پرچمدار و علمدار سونی در میدان جنگ محسوب میشن و سونی با هر انحصاری تونسته دل هر کسی رو ببره و هر کسی رو به خودش جذب کنه.
            به نظرم نباید فرقی بین خدای جنگ و horizon و uncharted و last of us قرار بدیم چون همه باهم در کنار هم ارتش سونی محسوب میشن و این خانواده با هم در کنار هم هستند و نمی شه اون ها رو از هم جدا کرد چون با یه مهره و البته زنجیروار به هم متصل هستند . به نظرم در قلب ما باید واسه همشون جایی قرار داده باشیم چون سونی کاری کرده که نمی تونیم یکی رو دوست داشته باشیم و از اون یکی متنفر باشیم‌.
            البته این نظر شخصی من بود که اون بالا راجع به last of us گفتم و البته الان هم اذعان می کنم مثلث آنا ، جوئل و الی به مراتب سرگرم کننده و دیوونه کننده تر از بحث god of war هستش گرچه بازم میگم این برمیگرده به سلایق شخصی افراد و من کاملا به نظر شما احترام میزارم.
            هر آیپی سونی یه جور آدم رو شیفته ی خودش می کنه و کماکان اشتباهه که بگیم کدوم آیپی از هم دیگه بالاتر و بهتره چون همون طور که گفتم هر آیپی سونی قشر مخصوصی رو هدف قرار میده . کماکان که من هر آیپی رو حالا چه last of us چه god of war چه uncharted در کنار همدیگه یه خونواده در نظر میگیرم
            حالا این بحث ها به کنار خوش حالم سونی سفره ای رو پهن کرده که واسه هر قشری هرچیزی که بخوای درونش قرار داره و باید گفت سونی این وسط کم نزاشته و دریغ نکرده از یه انحصاری و این همون قدرت سونی در بازار هستش .
            در آخر باید بگم من به همون اندازه که خدای جنگ رو دوست دارم به همون اندازه هم منتظر معمای بین آنا و جوئل و الی و البته بقیه ی انحصاری ها هستم و واسه هر آیپی در قلبم جایی رو قرار دادم

            • نظر جالبی دادین و موافق هستم ولی من همیشه از VS ها لذت میبرم و یکی از جذابیت های این صنعت همین VS هست حتی اگر مربوط به جذابیت ۲ بازی روی یک کنسول باشه در بحث هایی که بین دوستان اکس باکس فن هست همیشه از این VS ها استقبال میشه عده زیادی گیرز رو بهترین عنوان اکس باکس میدونن در صورتی که شخصی مثل من انتخاب عنوانی غیر از هیلو رو برای برند XBOX توهین به این برند میدونه عده ای هستن فیبل رو خیلی دوست دارن و عده ای دلیل خرید اکس باکس رو فقط سری Forza میدونن و همه این ها از VS بین جذابیت های عناوین یک کنسول در نگاه طرفدارهاست فارغ از هر سبکی که دارن
              وقتی واژه “پرچمدار” به کار میبریم به واقع واژه بسیار سنگینی هست توی یک جنگ پرچم رو دست هر جنگاوری نمیدن برای من از بعد جذابیت بین عناوین برند پلی استیشن همیشه VS هاجذابیت داشته و هیچوقت پرچم رو نمیام به کارکتری مثل ایلوی بدم و در بعد شخصیت پردازی و انتخاب یک عنوان به عنوان مرجع و شاخص بسیار حساس هستم برای شخص من خدای جنگ اون عنوان شاخص و مرجع برای این کنسول هست ولی خب در نهایت مهم تجربه این عناوین هست و این مسائل صرفا حاشیه های جذاب بین فن هاست که من استقبال میکنم و از بحث با شما لذت بردم

            • EIMPIII گفت:

              بله کاملا صحیح میفرمائید شما،برای هر سلیقه ای بازی مورد نظر رو داره سونی،ولی نمیشه نگفت که در کشوری مثل ما سبک وسیاق وحماسه سرایی مانندgod of warطرفداران بسیار زیادتری نسبت بهipهای دیگه داره(عرض کردم کشور ما)حالا شخصیت هایی هستند مانند شما صدرا جان که بازی های داستان محور ورابطه ی عاطفی بین کارکترها را بیشتر میپسندی که جای هیچ حرفی نمیزاره،سلیقه ها متفاوت هست،وقتی گفتم بازیgod of warوشخصیت کریتوس در ایران بیشتر از ای پی های سونی طرفدار داره(فارغ ازبازی های مولتی پلتفرم وانحصاری سونی)عینا دیدم وثابت شده،شما میتونید نظرسنجی بهترین کرکتر واز این قبیل مسابقات رو توی بقیه سایتا جستجو کنید،نظر شما کاملا محترم ودرست است،ولی امثال من که۱۰۰درصد باgod of warبیشتر وبهتر ارتباط برقرار میکنند کم نیستند وحتی خیلی بیشترهستند،فارغ از هر مسئله ای بازی کردن الان دوقطبی هست یه قطب فقط جهت سرگرمی وقطب دیگر عشق وعلاقه وصرف کردن اوقات زیادی پای کنسول،مهم اینه که گیمر از کدوم قشر باشه وبابت اون قشری هست بهترین گیم رو از روی تجربه بازی های مختلف انتخاب میکنه

        • کلا کنسول پلی استیشن رقیبی نداره که بخواد باهاش رقابت کنه.خودش داره به تنهایی همه رو درو میکنه.زشته که بگیم pc میخواد با ps رقابت کنه.فکرش هم مسخرست.تنها ارجعیت pc همون وضوح تصویره.که برای خیلی إز ps دارا مهم نیست.مهم همون بازیه که باید ازش لذت برد

      • TheAssassin گفت:

        میدونید من از بازی The last of Us بدم میاد
        میخواید بگم چرا آخه این بازی یه شاهکاره اصلا نمیشه بگی بازی
        لست یعنی یه دنیا یه دنیا که آخرش غم
        این بازی شاهکاره چون منی که دلم مثل سنگه منی که برای هیچکس اشک نریختم منی که هرچی بدبختی داشتم ریختم تو خودم
        این شاهکار اشکمو درآورد ازش بدم میاد چون داستانش آدمو نابود میکنه ازش بدم میاد چون همیشه اولین بازی که تو خاطرم میمونه

    • PC and PS4 گفت:

      پس God HAND چییییییی
      خدایی کسی بازی کرده؟

    • منتظر مقاله بهترین بازی های ایکس باکس هم هستیم

    • shadowwarior گفت:

      مبارک کنسولیهای عزیز باشه.
      هیچکدومشون ترغیبم نکردن که کنسول بخرم

      • درود بر شما. فقط مهم اینه که شما دارید با پی سی بازی می کنید و لذت می برید و ازش هم راضی هستید. فقط اینه که اهمیت داره. من با پلی استیشن یکی با ایکس باکس و شما هم با پی سی بازی می کنید و هر ۳ مون گیمر هستیم. یه گروه هستیم. اکثر بازی هامون هم مشترک هست. مهم فقط اینه که از بازی هایی که داریم می کنیم راضی باشیم و کیف کنیم.

    • Godofwar0385 گفت:

      حال کردم با مقاله عالی نوشتید و واقعا هم حس قشنگی تو نوشتنتون بود ممنون اقا سعید از نظر من تو بازیهای سونی هیچ چیز گاداووار نمیشه و نشد گاد یک و دو مخصوصا گاد دو خدای داستان بود خدای اتفاق و هیجان بود گاد سه که دیگه فرا شاهکار و بنظر من هیچ شرکتی توان ساخت شخصیتی مثل کریتوس و با اون ابهت خاص نداره بازیه بعدیم تو انحصاریها انچارتد دو هست و بعد لست ولی قبل از اینا من با پی اس وان به سمت سونی اومدم و حدودا ۱۶سالی میشه که کرش تیم ریسینگ به طور حرفه ای بازی میکنم و بهترین بازیه عمرم بود تا وقتی که واسه اولین بار گاد یکو بازی کردم و یهو همه چی واسم عوض شد در کل همشون شاهکارند و خاطره ساز ولی هیچ چیز واسه من گاداف وار و کرش تیم ریسینگ و انچارتد دو نشد

    • درود بر رضای عزیز. رضا جان بزرگواری از خود شما هست. خیلی متشکرم ازت. از خوندن نظرت در مورد پلی استیشن و ایکس باکس لذت بردم و واقعا باید همه ما سعی کنیم که به علائق هم احترام بذاریم و خودمون خودمون رو تقسیم نکنیم. قطعا هر شخصی یه سلیقه ای داره و قطعا وقتی از بچگی با یه چیزی بزرگ شده باشه همیشه به سمت اون کشیده میشه. نهایتا باید از بازی کردن لذت ببریم. به خدا زمانی می رسه که میگید کاش وقتی می تونستم بیشتر بازی می کردم چون دیگه نمی تونید حتی ۲ ساعت هم راحت بازی کنید. خیلی خیلی ممنونم از نظرهای زیبات رضا جان و امیدوارم همیشه موفق و سلامت باشی

  • BAYEK گفت:

    قطعا همشون بازیهای خوبی هستن و صد البته سری انچارتد بهترین بازی تاریخ سونی و تنها بازی لیست که واقعا دوستش دارم و تعجب کردم چرا اخرین ما با متای کمتر تو لیست اوله.!!!!! البته با توجه به سلیقه ای که من دارم ( شوتر . اکشن ماجرایی . ریسینگ ارکید ) قطعا انچارتد رو میذاشتم اول .بقیه عناوین لیست برام اهمیتی نداشت تو چه رتبه ای باشن ولی انتظار داشتم انچارتد ۲ تو صدر باشه.انچارتد ۲ از نظر من بهترین بازی سبک اکشن ماجرایی دنیا نیست و حداقل بهترین بازی سبک خودش تو بازیهای سونی هست( نظر شخصی ).
    ( از نظر من بهترین بازی اکشن ماجرایی شامل سری gta , just cause , watch dogs و assassin’s creed هست که واسم سخته بینشون یکی رو انتخاب کنم.)
    امیدوارم بخاطر نظر شخصیم بعضی دوستان ما رو به باد انتقاد نگیرن.

  • ali ghorbany گفت:

    واقعا همشون عالی بودند مخصوصا سه تای اول بعلاوه هورزاین

  • مثل همیشه عالی و جذاب
    مرسی آقا سعید
    سونی واسه خودش دنیایی داره
    هرچی بگیم بازم کمه
    چون روز به روز داره عناوین انحصاری بیشتری به خودش دریافت می کنه
    ممنون از سونی که همیشه به فکر ما طرفداراست

  • John Linneman گفت:

    مقاله واقعا منو سر حال آورد سعید جان دستت طلا . فقط یه نکته ای رو خواستم یاد آور بشم . اگر یادت باشه توی نقد آنچارتد ۴ قسمت پایانیش اشاره کردی آنچارتد ۴ جای آنچارتد ۲ رو به عنوان بهترین نسخه ی سری میگیره . پس چی شد که واسه این مقاله نظرت عوض شد؟

    • درود فراوان بر شما. خیلی متشکرم از لطف و محبتتون. لطف کردید که وقت گذاشتید و مقاله رو مطالعه فرمودید. خوشحالم رضایت داشتید.
      خدمتتون عرض کنم که در ابتدای مقاله و در مقدمه نوشتم که با این که این مقالات نظر شخصی هست اما سعی کردم که نظر شخصی من در ترکیب با منطق و نظر گیمرها و طرفداران در دنیا منطبق باشه و فقط و فقط نظر شخص من نباشه چون اینجوری بیشتر به کاربرامون احترام گذاشتیم. به همین خاطر هم از اونجایی که بازی دوم در دنیا و در اکثر لیست ها و از نظر اکثر طرفداران بازی برتر هست، من هم این نسخه رو در لیست اوردم. نکته دیگر هم این که بسیار بسیار افتخار می کنم که مقالات من رو خوندید و یادتون هست که چی نوشتم و این یک دنیا ارزش داره برای من. واقعا متشکرم از لطف شما

  • با سلام و خسته نباشید خدمت نویسنده خوش ذوق این مقاله اقای اقابابایی.
    واقعا بنظر من مقالات شما گل سرسبد مقالات سایت ه و قلمتون رو واقعا دوست دارم.
    اول از همه باید اعتراضمو نسبت به مقالتون ابراز کنم ،آقا این چه وضع مقاله نوشتنه؟؟
    من Pc گیمر که در آستانه بستن سیستم جدیدم هستم چه گناهی کردم که با خوندن این مقاله از ذوق و شوقم برای خرید Pc جدید کم شد و بخودم گفتم چی میشه اگه Ps4 بخرم؟؟
    با چنان شوق و علاقه ای از این بازیا حرف زدید که دهن من یکی آب افتاد و مثل همیشه مقالتون عالی و تاثیر گذار بود.
    جدای از شوخی حتما بعد از معرفی نسل ۹ کنسول ها که کنسولای نسل هشتمی قیمتش کمتر شد باید یه Ps4 برای خودم دست و پا کنم و از تجربه بازیا غافل نمونم.
    به خاطر بلادبورن و Gt هم که شده باشه باید Ps4 بخرم.

    • تو این دور زمونه هم داشتن کنسول و هم داشتن pc واجبه
      در آینده مطمئنا تعداد آیپی ها افزایش پیدا می کنه و با گسترش روز افزون شرکت های بازیسازی و سرمایه گذاری های سونی و مایکرو و نینتندو شاهد به دنیا اومدن انحصاری های به شدت قدرتمند و جذابی خواهیم بود

    • سلام و عرض ادب خدمت شما محسن جان. خیلی خیلی از لطف شما متشکرم. افتخار می کنم که از مقالات من رضایت دارید و وقت ارزشمندتون رو میذارید و مقالات من رو می خونید. انشالله همیشه بتونم رضایت شما رو جلب کنم محسن عزیز.
      از خوندن نظرتون واقعا لذت بردم و به خودم افتخار کردم که برای شما می نویسم. همیشه بعد از مقالات تمام خستگی من در میره با نظرات زیبای شما دوستای خوبم مثل همین نظر. باور کنید که نوشتن یه مقاله ای مثل این که تقریبا ۴ تا مقاله کامل هست و حجمش واقعا اندازه ۴ مقاله اس خیلی خیلی سخت و زمان بر هست ولی با این نظرات شما کاملا خستگی از تنم در میره و خیلی سپاسگزارم ازتون بابت این همه لطف. واقعا محسن جان سعی کنید که پلی استیشن ۴ رو بخرید حتما. اینجا بازی هایی هست که هیچ جای دیگه ای وجود نداره از نظر تعدد و تنوع انحصاری. در نهایت باز هم خیلی ممنونم از لطفتون

  • Vito Scaletta گفت:

    هیچ کمپانی این همه انحصاری عالی برای کنسول هاش نمیسازه از gow بگیر تا Uncharted و آثار استاد دیوید کیج تازه کلی بازی دیگه هم تو راهه

  • arian 76 گفت:

    مرسی از اینکه بنظرم توجه کردی سعید جان

  • مقاله شگفت انگیزی بود آقا سعید. مرسی…….

  • عالی بود سعیدخان ممنون برای این مقاله ی پرکار

    به نظرم آدم به جای اینکه اعصابشو خورد کنه تا بگه کدوم بازی بهترینه(که قطعا بهترینی وجود نداره) بهتره از هنر در هر مدیوم و ساخته ای لذت ببره.
    درباره هر کدوم از این بازیا حرف ها هست…
    اما فقط یکیشون بغض من رو ترکوند… و اون بازی لیاقت جایگاه ١ رو داره.

  • خسته نباشید مقاله ی خیلی خوبی بود. در قسمت Shadow of the colossus، کلمه ی Peninsula اسم نیست و معنیش میشه شبه‌جزیره. اسم صحیحش هم سرزمین های ممنوعه (The Forbidden Lands) هست.

  • vergil2max گفت:

    درود بر سونی کبیر.عجب لیست پر ابهتی این لیست.از بالا تا پایین بازیهای شاهکار و دهن پر کن شایدم دهن باز کن.هنوز جای خیلی از شاهکارهای دنیای گیم به ویژه متالگیر ۴ و بلادبورن و … خالیه که معلوم چرا.فقط از ۲۰۱۳ به بعد ارزو به دل ماندم یکدفعه دیگه این خدای جنگ صدر اینجور لیستها باشه.دی.چی میشد مثل دفعه قبل اقای اقابابایی خدای جنگ را ۲ میگذاشتن.بگذریم در کل اینکه کدام اول مهم نیست مهم اینه که هر سه بازی اول لیست توی دل خیلی ها اول.

    • vergil2max گفت:

      مثل همیشه عالی بود اقای اقابابایی.خسته نباشید.فقط یک سوال اگه بلادبورن هم داخل لیست بود چندم میشد.چون بنظر یکی از ۵ بازی برتر عمرتون.ضمنا اقای اقبابایی چند روز پیش داخل مقاله نا امید کنند….یک مینی اعتراض کردم و شما هم یک جواب دادید که واضح بود جواب من نبود.در کل امیدوارم ناراحت نکرده باشم شما را.فقط به منم حق بدید وقتی میبینم سایت محبوبم به بازی برتر امسالم یعنی NieR Automata به یک اندازه Andromeda نمره میده یکجورایی جوش میزنم.البته میدونم شما فقط Automata را نقد کردید.با تشکر
      ۱-God of War III
      ۲-Bloodborne و Uncharted 2: Among Thieves
      ۳-MGS۴ و…

      • سلام و عرض ادب خدمت شما. خیلی خیلی متشکرم ازتون. سلامت باشید انشالله. ممنونم که مطالعه فرمودید.
        والا اگر کاملا کاملا کاملا شخص میخواستم قرار بدم در لیست می ذاشتمش چهارم یا پنجم ولی اکر میخواستم ترکیبی از نظر شخصی و نظرات جهانی و .. باشه میذاشتمش کنار دیمونز سولز و در همون رتبه.
        در مورد اون مطلب هم باید بگم اصلا و ابدا هرگز به خودم اجازه نمیدم که به شما که یکی از بهترین و با شخصیت ترین کاربرا و دوستانم در سایت هستید جوابی بدم که ناراحتون کنه. حتی اگر شما هم یه موردی رو بگید که مقداری هم ناراحت بشم قطعا چون نیت و قصدتون رو میدونم که دشمنی ا من و ضربه زدن به سایت و .. نیست با کمال میل می پیذرم و به دیده منت می ذارم. شما حق دارید وقتی که چیزی رو موافق نیستید باهاش اعلام کنید. این حق مسلم شماست و من هم باید پاسخگو باشم. مطمئن باشید ذره ای هم طرف صحبتم با شما نبوده و نخواهد بود در این طور پیام ها. خیلی ممنونم از لطف همیشگیتون

    • درود بر شما. ممنون از نظرتون. واقعا خودم هم که نوشتم و بعد لیست رو دیدم شگفت زده شده بودم.
      والا باید خدمتتون عرض کنم که حدا همونطور که در اخر بخش گاد او وار ۳ گفتم این بازی صد در صد شایسته اول بودن هم هست و جدا اگر اول باشه حتی ذره ای هم خرده ای نمیشه بهش گرفت. واقعا هر ۳ بازی اول مثل هم هستن و یک کیفیت دارن. فرقی نداره برام کدوم اول باشه کدوم سوم.

  • tiny گفت:

    اول از همه بگم که بازی های the last of us و god of war هر دو عالی و شاهکار بوده و هستند و دوستانی که در کامنت ها این دو عنوان رو با هم مقایسه میکنند باید بگم که این مقایسه کار درستی نیست چون سبک این دو بازی کاملا متفاوتند و هر یک در سبک خود بهترینند.

    در اخر سوالی دارم اگر کسی بتونه کمک کنه ممنون میشم:بازی ico برای ps4 هم منتشر میشه؟؟؟

  • عالی بود سعید جان.
    دقیقا اگر بقیه عناوین رو میاوردید لیست فکر کنم به ۳۰ میرسید.
    به خودم میبالم که با عناوینی چون انچارتد . گاد اف وار. و دلست زندگی کردم
    مرسی سونی که این فرصت رو دادی بهترین لحظه های زندگیمون رو رقم بزنی

  • head of demon گفت:

    هلگان اسک سیاره دشمنان بازی بود و به مردم اون سیاره هلگاست میگفتن

  • s1107 گفت:

    خیلی وقت بود که صبح پنجشنبه ای رو با مقاله ای شیرین از سردبیر گیمفا آغاز نکرده بودم …
    .
    ممنون جناب آقابابایی
    .
    اگه بخوام از احساسم و خاطراتی که برای من موقع دیدن بازیهای درون لیست تداعی میشد حرق بزنم ، باید مثل شما مقاله ای مفصل و شاید چند قسمتی بنویسم. اما سخن در این حد کوتاه کنم ، شیرین ترین لحظات دوران زندگیم رو زمانی که مرور میکنم ، بدون شک به دنیای بازی پیوند میخوره و چیزی حدود ۲۰ ساله که از دریچه کنسولهای پلی استیشن با این دنیا در ارتباط بودم. همیشه موقع تمجید و تعریف کردن از پلی استیشن ، مجبور میشم که کلی از کلمات و صفتهایی که میخوام به کار ببرم رو اصلاح کنم ، چون کار از مبالغه میگذره و نفس ملامتگرم نهیب میزنه که : استغفر ا… اینا که برای بازی و کنسول نیست ، اینا کفره رفیق …

    • سلام و عرض ادب خدمت شما. خیلی خوشحالم که نظرتون رو می خونم بعد از مدتی در مقاله م. همیشه باعث افتخار من هست که لطف می کنید و مقالات رو مطالعه می فرمایید و امیدوارم که بتونم رضایتتون رو جلب کنم و شایسته این همه لطفتون باشم. امیدوارم هر روز زندگیتون رو با شیرینی اغاز کنید.
      باید بگم با تمام ذرات وجودم چند خطی که نوشتید رو لمس و درک کرده و میکنم. دقیقا من هم مانند شما هستم

  • بعد اینگه تک تک کلمه هارو مثل همیشه خوندن الان فقط این به ذهنم میرسه ( دمت گرم‌ و خسته نباشی سعید جان )

    لست = زندگی

  • خسته نباشی سعیدجان بسیار عالی…تو این دو دهه ای که با گیم گذروندم بهترین لحظاتمو سونی رقم زد ممنونم سونی بابت تمام لحظات تلخ و شیرین که تو دنیای گیم برام رقم زدی…سونی واقعا احترام گذاشتن به طرفداراشو داره دیکته میکنه به سایر رقبا…از همون اوایل که سونی پی اس وانو داد بازیاش حال و هوای مفرح و شادی داشتن بغیر از چند مورد ولی الان به خاطر طرفدارایی که باهاش بودن مطابق با سن طرفدارای قدیمیش بازیاش هم تم بزرگسالانه تر گرفته البته من اینجوری احساس میکنم…راجب بازیام نظر ندم سنگین ترم چون این شاهکار ها نیازی به تعریف ندارن و حق مطلب رو ادا نمیکنن…بازم ممنون سعیدجان بابت مقاله…موفق و پیروز باشی

    • درود بر معین عزیز وگل. خیلی متشکرم ازت. سلامت باشید انشالله معین جان. ممنون از لطف همیشگیت به بنده و این که لطف میکنی مقالات رو مطالعه میکنی معین جان. خوشحالم رضایت داشتی از مقاله.
      کاملا و کاملا ا تک تک حرف های شما موافق هستم معین جان. سونی برای من هم همین طور بوده و هست

  • peen گفت:

    سلام و خسته نباشید خدمت شما
    با اینکه نظر شما همیشه برای بنده محترم بود و هست و خواهد بود اما فکر نمی کنید جای متال گیر ۴ واقعا اینجا خالیه؟

    • peen گفت:

      البته متوجه هستم که بازی متال گیر ۴ ساخته خود سونی نیست ولی به هر حال به نظرم جاش خالیه

    • سلام و عرض ادب خدمت شما. سلامت باشید انشالله. خیلی ممنونم.
      مپندارید که متال گیر ۴ در لیستی جای بگیره و من ننویسمش. در ابتدا و انتهای مقاله نوشتم که در این مطلب فقط بازی هایی هستن که سونی خودش ساخته و استودیهای فرست پارتیش ساختن. میبینید که متال گیر ۴ نیست. بلادبورن نیست. رچت و کلنک نیست. رزیستنس نیست. بازی که کونامی ساخته در لیست جای نمی گیره و به همین خاطره که نیومده در لیست.

  • ASSADullah گفت:

    هر چی بوده رو گفتی آقای بابایی فوقالعاده بود
    ولی با این قسمت خیلی حال کردم.
    “گاهی وقت ها که مدتی سراغشان نمی روم حس می کنم از من ناراحت می شوند. سراغشان می روم و دستی بر سر و رویشان می کشم و گرد و خاکشان را با دستمال می گیرم.”

  • PS4EVER گفت:

    عشق غرور زندگی خاطره یعنی تعریف تمام کلمات خوب
    به شخصه یکی از سر سخت ترین طرفداران سونی و پلی استیشن هستم و تا ابد هم بهش وفادار میمونم . سونی برای ما بازی نه بلکه خاطره میسازه ، برگ های دفتر خاطرات زندگیمون رو رنگی میکنه . به شخصه تا ابد طرفدار سرسخت و متعصب سونی باقی خواهم موند . سونی و پلی استیشن یه عشق ابدیه

  • saeed rahimi گفت:

    سلام خدمت جناب آقابابایی عزیز،خسته نباشید برا این همه مقاله باحال و پر انرژی
    واقعا هرکس بخواد جایگاه عنواین رو عوض کنه یا از لیست حذف کنه آخرین ما مطمئنم جایگاهش رو همه قبول دارن

  • DeadSpace گفت:

    مقاله عالی بود ممنون
    واقعآ پایان زیبایی داشت The Last Guardian خیلی احساسی بود

  • تشکر تشکر تشکر یه دنیا تشکر از سعید جان آقابابایی
    یه سری از عناوین با هم میتونن بیان تو رتبه ی اول قرار بگیرن اصلا!
    نمیشه خیلی هاشونو رتبه بندی کرد!!!
    ولی واسه من God of War همیشه جایگاه ویژه ای داره
    دم شما گرم آقا سعید

  • ASSADullah گفت:

    همه بچه ها دارن عشق بارون میکنن زیر این پست آقای بابایی.
    playstation یعنی عشق تمام

  • درود بر جناب آقابابایی گرامی
    سونی…
    “الماس درخشان صنعت گیم”
    یکی از بهترین عناوین برای مقاله های نوشته شده به دست شما هست
    لیست بسیار خوبی رو از نام های پرآوازه سونی به نگارش در آوردید،رتبه بندی ها هم بسیار خوب و قابل احترام هستند،برخی عناوین در دنیای بازی ها وجود دارند که شاید اگر قرار باشد بین آنها برترین را انتخاب کنیم هرگز به نتیجه نرسیم مانند MGS 3 و MGS 4 هر دو تمام دلایل را برای بهترین بودن دارند در این میان فقط باید ببینیم احساس و نگرش ما چه می گوید،همچنین است انتخاب یک نام برای بهترین های SONY ،برخی از عناوین نامبرده عناوینی هستند که اگر هر کدام توسط هر شخصی به عنوان بهترین انتخاب شوند نمی توان خرده ای بر او گرفت.
    جناب آقابابایی اگر قرار بود من هم یک لیست مانند شما تهیه می کردم شاید در انتها به همین رتبه بندی می رسیدم.
    در میان بازی های ساخت سونی “برای من” بازی Forbidden Siren ساخته کیچیرو تویاما خالق Silent Hill و Gravity Rush هم به طور قطع می توانست در میان دیگر عناوین قرار گیرد،یک بازی در ژانر وحشت که به لحاظ ترس روانشناختی شاید یک سر و گردن بالاتر از دیگر عناوین قرار دارد اما به دلیل لوکیشن ژاپنی و کمبود تبلیغات کمتر شناخته شد است.
    بدون شک این عناوین در حال بیشتر شدن هستند و در سال های بعد نام های پرآوازه دیگری نیز به اقیانوس بازی های SONY افزوده خواهد شد.
    پیروز و موفق باشد.

    • سلام و عرض ادب خدمت حامد عزیز. بسیار ممنونم ازتون که لطف کردید و مقاله رو مطالعه فرمودید و همنین طور زحمت کشیدی و نظر نوشتید. باعث افتخاره که از اسم مطلب و خود مقاله رضایت دارید. پیروز و موفق باشید انشالله. خوشحالم که نظرمون در مورد رتبه بندی تقریبا مثل هم هست حامد جان. بسیار لذت بردم از خوندن نظرتون

  • MS GAMER گفت:

    آقا سعید چه کردیبا ما یعنی تماما روزمون رو ساختی حسابی دمت گرم عجب مقاله ای عجب نویسنده ای و عجب بازی هایی،بدون تعارف سونی یکی از خدایانه قدرتمند صنعت گیم هست(البته به نظره من قدرتمند ترین خداست).جالب بود آقا سعید۳ تایه اول لیست شما دقیقا و با همین ترتیب ۳ تا از بهترین بازی هایه زندگیه منن البته ویتچر میره کناره آنچارتد و بلادبورنم کناره گاد آف وار.در کل بسیاار ممنونم آقا سعید بی نظیر بود

    • درود بر محمد عزیز و گل. خلی ممنونم از محبت همیشگی شما. واقعا نظراتتون خیلی برای من ارزشمنده و به خودم افتخار میکنم که دوستانی مثل شما دارم محمد جان و براتون می نویسم. خیلی خوشحالم که نظرمون در مورد لیست مثل هم هست و البته که ویچر برای من اول هست در کل تاریخ. بسیار ممنونم ازتون

  • AM3BOOTER گفت:

    شاهکار های سونی : اول بهترین رو می نویسم :
    God of war 3
    Uncharted 3
    killzone 2
    uncharted 2
    the last gurdian
    resistance 2
    resistance 3
    gran turiamo 5
    shadow of colosuss
    infamus1
    motorstorm apocalyps
    heavy rain
    the last of us
    M.A.G

    شما بچه های جدید الورود یادتون نمیاد برای همین میگین اول last of us بازی های شاهکار سونی رو پلی ۳ بی شمارند. شما تو لیستت رسیستنس و mag و موتور استورم اپوکالیپس و گرن توریسمو ۵ و صد البته MAG رو نیاوردین. البته نمیتونین هم بیارین سنتون نمیرسه. mag یا همون massive action game رو برین یه سرچی بزنی تو اینترنت ببینین چی بوده. ۲۵۶ نفر توی مپ با هم بازی میکردند. شادو او کلوسوس رو بهتر از کیل زون میدونی؟ داداچ وقتی کیل زون ۲ اومد لرزه بر اندام تمام جهان انداخت ابهت بازی وصف نشدنی بود. شادو او کلوسوس هم عالی بود اما نه در حد کیل زون. و جالترین قسمت اینجاس که لست او اس رو بهترین دونشتین لول …. داداش last of us درسته شاهکاره اما در مقابل god of war 3 و uncharted 2 و کیلزون ۲ واقعا خیلی عقب تره. البته گناهی هم ندارین چشمتون رو باز کردین اول لست او اس رو دیدین بعد این بازی ها رو… بهتون حق میدم. اما سعی کنید سال انتشار بازی ها رو هم در نظر بگیرید.

    • خب مثل این که باید یه جواب درست حسابی به شما بدم که انشالله یاد بگیرین صحبت کردن رو.
      اولا که از سن و سال صحبت نکنید چون قطعا اگر سنتون بالا هم باشه مشخصه که حرف زدنتون با سنتون پیشرفنت نکرده و بسیار بچه گانه نظر شخصیت رو میگی و بعد میگی چرا بقیه نظر شخصی میدن!!!! عزیزم از سن و سال صحبت نکن. من احتمالا اندازه کل سن شما فقط بازیباز بودم و مشخصه. زمانی که احتمالا نبودی شما من داشتم فاینال فانتزی بازی می کردم. پس از سن و سال صحبت نکن. در ضمن سن و سال اصلا مهم نیست چون در همین سایت دارم دوستایی که شاید ۱۵ سالشونه ولی به قدری با شعور و فهمیده هستن که انگار سنوشن خیلی خیلی بالاتره و بسبار فهمیده و با اطلاعات هستن در مورد گیم. از همه مهم تر هم این که بلدن به نظر بقیه احترام بذارن برعکس شما. شما سنت نمیرسه قطعا به من و بازی هایی که من بچگی بازی می کردم اسمشون رو هم نشنیدی شما. نظر شما اصلا و ابدا برام محترم نیست چون با هر شخصی باید مثل خودش بود تا فکر نکنه خبریه و توهین نکنه به نظر کسی و نگه”حق دارین سنتون نمیرسه”!!!! اخه چند سالته شما؟ لابد ۴۰ سالته؟ انشالله یاد بگیرین به نظر بقیه احترام بذارین.

  • فرشاد گفت:

    درود بر شما آقا سعید امیدوارم حالت خوب باشه و ایام به کام ببخشید چندتا مقاله قبلیتون رو خوندم و کامنتی نذاشتم اینقدر گرفتاری و مشکلات ریخته بود دورو برم که حتا نمیتونستم بیام سایت اما به هر طریقی بود هر روز حتا واسه ۵ دقیقه هم که شده گیمفارو باز میکردم چک میکردم ببینم مقاله ی جدیدی نوشتی یا نه به هرطریقی هم شده میخوندم خلاصه ای ازش رو تا امروز که یهو دیدم مقاله ننوشتی طلا ننوشتی عشق نوشتی زندگی نوشتی یک عمر خاطره گیمری حرفه ای نوشتی واقعا منقلب شدم بعد خوندش واقعا مو به تنم سیخ شد واقعا گریه ام گرفت و بغض گلو گرفت از وصف کردن توئیستد متال – آنچارتد و آخرین ما از ابهت کریتوس و لحظه های فانمون با کرش یا عظمت شدو آف کلوسوس دوران طلایی گیمری من یعنی ps2 یا گیمپلی و داستان اینفیموس و ایکو و آخرین نهگبان یا زیبایی داستان هوی رین یا هوریزون و شوتر ناب و محض کیل زون مخصوصا کیل زون ۲ واقعا نمیتونم توی یه کامنت برای تک تک این بازی ها توضیحات بنویسم و اینکه باهاشون چقدر خاطره دارم چقدر عاشقشونم و به خاطرشون به خیلی ها پشت کردم با یه نفر کات کردم (GF) واقعا سونی یعنی چی الان که دارم همین یه جمله سونی یعنی چی رو مینویسم سال ها خاطره از جلو چشمام رد شد شوخی نیست ۲۰ سال از عمرم رو پای کنسول و بازی های سونی بودم واقعا ممنونم ازت بابت این مقاله واقعا ممنونم دلم بدجوری برای کریتوس – ناتان – جوئل و الی – کرش با یه داستان جدید و الوی تنگ شده خیلی خوبی سعید جان خسته نباشی واقعا

    • درود فراوان بر شما فرشاد عزیز. واقعا نمیدونم چی بگم فرشاد جان از این نظری که نوشتی. واقعا من هم بغض کردم با خوندن نظرت از بس احساسی و زیبا بود و واقعا مشخصه که شما هم مثل من پای گیم زندگی کردی و میکنی و با تمام وجودت لمس کردی این دنیا رو. بسیار بسیار زیبا بود نظرت و یک دنیا ممنونم از این که اینقدر به من لطف و محبت داری. همین که لطف میکنی و میخونی مقالات رو از همه چیز ارزشمندتره و یک دنیا برای من ارزش داره. این که لطف میکنید و وقت میذارید و نظر می نویسید هم که دیگه اضافه بر اون من رو شرمنده میکنه. واقعا انگیزه می گیرم از خوندن نظرتون فرشاد عزیز. خیلی خیلی زیبا بود نظرتون و لذت ناب بردم از خوندنش. سلامت باشید انشالله

  • DS_Kojima گفت:

    Death Strandingکه بیاد میشه گزینه ی اول

  • 2B گفت:

    ممنون سعید جان منتهی journey و سری siphon filter رو از قلم انداختید

  • دمه شما گرم فقط میتونم بپرسم چرا از Metal gear solid 4 اسم نبردین بی شک یه حماسه خالص بود از اکشن بازی گرفته تا داستان و باس فایتاش و خود شخصیت اسنک و مبارزه آخر با لیگوید .
    قبول کنید که هیدو کوجیما حق زیادی بر گردن هنر هشتم داره .
    از نظر من متال گیر ۴ جزو ۵ بازی برتره Ps3 بود

    • درود فراوان بر شما. خیلی ممنونم از لطفتون که مطالعه فرمودید مقاله رو.
      عرض کنم خدمتتون که متال گیر ۴ ساخت سونی نیست و واسه همین دی لیست نیست. اینجا بازی هایی هستن که سونی ساخته خودش و واسه همین هم متال گیر ۴ و بلادبورن و .. نیستن در لیست. وگرنه متال گیر ۴ و قبلا در مقاله برترین انحصاری های پلی استیشن ۴ گفته بودم جزو چند تا اولیاس

  • مقاله واقعا عالی ای بود آقا سعید دستتون درد نکنه که خاطرات ما رو زنده میکنید.
    واقعا که آبروی صنعت گیم هست این کمپانی
    فقط یه نکته ای رو خواستم عرض کنم. بازی demon’s souls توسط سونی منتشر نشده بلکه توسط شرکت Atlus منتشر شده و توی عکسی هم که گذاشتین مربوط به این بازی نام این شرکت به وضوح مشاهده میشه اما شما حتی توی بیوگرافی هم یه اسم خشک و خالی ازش نیوردین
    همین چند روز پیش هم سرور های بازی توسط شرکت آتلوس قطع شد نه سونی!
    بازم ممنون از مقاله این نکته ای بود که لازم دونستم بگم و قصد خاصی ندارم.
    راستی خواهشی هم داشتم؛ لطفا مقاله بهترین عناوین شرکت atlus هم توی برنامه هاتون قرار بدید اگر ممکنه.

    • درود فراوان بر شما محمد عزیز. خیلی خیلی ممنونم از لطف و محبت شما. نظر لطفتونه که مطالعه فرمودید و خوشحالم که رضایت داشتید.
      عرض کنم حضوتون که بازی دیمونز سولز ۳ ناشر داره. سونی در ژاپن. آتلوس در امریکا و باندای نامکو در اروپا. از اونجایی هم که این مطلب در مورد سونی هست این شرکت به عنوان یکی از ناشراش نوشته شده وگرنه قطعا اتلوس و باندای نامکو هم ناشر های این بازی هستن و حرف شما صحیحه. ممنون که به این موضوع اشاره کردید تا توضیح یدم در موردش.
      چشم حتما محمد جان

  • TheLast of us یک بازی نبود بلکه یه هنر بود

  • 2K.Firaxis گفت:

    خیلی ممنون بابت این مقاله سعید جان امیدوارم فردا پرسونا ۵ جایزه رو بگیره که هم افتخاری رای اتلوس باشه هم سونی و هم منی که طرفدارشم، چیز خاصی در مورد لیست نمیشه گفت همه بازی ها به جا و انتخاب ها بسیار خوب اگر خودم بخوام رتبه بندی کنم شماره ۱ میشه Uncharted 3 بعدش god of war 2 یا god of war chains of olympos اگر درست نوشته باشم، هورایزن من خوشم نیومد داستانش رو شخصیت پردازی خسته ای داشت، بعد از اون بقیه بازیا توی یک رده خاص هستن برام هرچند بیاند و هوی رین هردو عالی بودن،
    اما بازی های ثرد پارتی و سکند پارتی انحصاری سونی خودشون همونطوری که ،فتید مقاله جداگانه میخوان
    بازی های استدیو ready at dawn یا بازی های متعدد vr یا بازی هایی مثل تکن ۳ و پرسونا ۵ و بلابورن و نیا اتومادا و… اینقدر هستن که ادم سردرد میگیره انشالله اسپایدرمن دیترویت دیزگان و دث استرندینگ هم لایق بودن توی این لیست باشن.

    • درود فراوان بر شما. خیلی ممنونم ا لطف و محبت همیشگیتون به بنده و مقالات بنده. باعث افتخارم هست که رضایت داشتید از این مطلب. قطعا پرسونا ۵ هم شایسته اس. خوشحالم که نظرمون در مورد رتبه بندی هم مثل هم هست تقریبا. باز هم ازتون سپاسگزارم به خاطر لطفتون و نظر زیباتون

  • سلام دوستان ، این سیستم فعلی منه :

    cpu : amd a6-6400b apu with radeon™ hd graphics 3.90 ghz
    Ram: 8 gb
    card graphic : msi r 7770-2pmd 1g ddr5

    اما سی پی یو به نظرم ضعیف میاد و میخوام به a10 ارتقاش بدم

    به نظرتون با این سی پی یو و قطعاتی که دارم میتونم بازیهای جدید رو اجرا کنم

    الان assassins creed Syndicate رو اجرا کنم اما سی پی یو کم میاره و از بازی خارج میشه و مجبورم سی پی یو رو به a10 ارتقا بدم

    به نظرتون کار درستی میکنم ؟

    متاسفانه فقط این سی پی یو به سیستمم میخوره

  • lordhossein گفت:

    با تشکر فراوان از آقا سعید عزیز . کرش که عاشقشم مخصوصا کرش های ناتی داگ هرچهار تاشو نسخه ریمسترشم جزو اولین بازی های PS4 ام بود . هورایزون هم بازی خیلی قشنگیه . GOD OF WAR که تعریف نمیخواد . اما دلست. اولش فکر میکردم زیادی ازش تعریف میکنن . ولی وقتی گیمپلیشو دیدم و بعدم بازیشو خریدم همین اول تابستون بود بعد کنکور که PS4 خریدم . دیگه اصلا نگاهم به صنعت گیم عوض شد . اینم جزو اولین بازیام بود به همراه کرش و اساسین سیندیکیتو و هورایزون . آقا سعید دیگه خودت اسم دلستو آووردی نقد ویدیوییشم درست کنین دیگه . حالا این به کنار یه خواهش دارم خواهشا و لطفا مثل بلادبورن یه راهنمایی پی دی افم واسه دارک سولز ۲ بزارین گیر کردم توش به شدت بسیار بدی . فقط یه باسفایتشو کشتم اونم خودش افتاد پایین احتمالا میدونین کدوم باسفایتو میگم همه جا پر غول های بزرگه بعدشم باسفایتش خواهشا راهنماییشو بزارین. باتشکر

  • عجب کمپانی این سونی …همه عناوین متا بالا ۹۰

    دم گیما گرم به خاطر این مقاله خاطرات بچه گی ام زنده شد

  • ShahinSky گفت:

    لست واقعا بهترین بازیه پلی استیشن و تاریخه بازی تو همه چیزش عالیه
    ماشین جنگی سایفون فیلتر ایول پای ثابت بودن

  • بخش بزرگی از کودکی من با بازی Twisted Metal گره خورده
    اگه یک روز بخوام ps4 بخرم حتما این بازی رو هم توی لیست خریدم میذارم!

  • من تازه دنبال اینم تجربش کنم سونی عالیه

  • Hamed- Layken گفت:

    ۱۵ سال هستش در چرخه بازی های ویدئویی دارم مقاله می نویسم و تا این حد اراجیف و چرت و پرت نخونده بودم که شما هر بار می نویسید.

    متن های زیر عکسهاتون توهین به ما و نویسندگان هستش.
    خجالت هم خوب چیزی بلد نیستید به خاطر افزایش کلمه چند تا صف رو پشت سر هم چیدن ارزش زیر سوال بردن ابروی این صنعت رو نداره.
    بکش بیرون اقا بکش بیرون./

    • aBBaS _Ps4 گفت:

      اولا سلام
      دوما این مقاله برتر ها رو اقای اقابابایی با نظرات پی در پی ما کاربران میگذارند….
      سوما طنز تاٹیر انچنانی روی مقاله ایشون نداشته
      و حتی ذکر هم شده فقط در زیر گیف ها گذاشتن
      و به نظرم این طنز ها خیلی روی مقاله خوان تاٹیر بدی نمیزاره
      و حتی ممکنه حتی باعٹ لبخندی بر رویه مقاله خوان ها بشه
      و این مقاله طولانی رو بتونه با این طنز ها ادامه بده و یه اشتیقاقی برا خوندن کل مقاله به وجود بیاد….

      شما هم معلومه فقط گیف هارو دیدید و باکس ارت هایه بازی رو…

      نشون بده که ۱۵ساله مقاله مینویسی….. زیاد هم به خودت نناز ۱۵ساله مقاله مینویسی به ما چه اخه
      الکی جو نده
      مردم ایران کلا رو نوار جو و حرف زدنن عملی تو کار نیست….
      حالا شما میگی ۱۵ ساله مقاله مینویسی…خدا خیرت بده بیشتر بنویس برا خودت….
      اوکی بای….

      با تشکر از اقای اقابابایی
      مقاله خوبی بود ولی رتبه اولی یه چیز دیگس و رتبه اول کاملا حقشه
      اصلا باید رتبه اول برترین بازی تاریخ باشه

      • درود بر عباس عزیز و گل. عباس چان مرسی از پاسخ عالی که دادی به این دوستمون. ایشون رو فکر کنم خیلی جو نویسندگی برداشته. من اصلا نمیخوام نویسنده باشم اگه این اقا نویسنده اس. من واسه دل خودم و شما می نویسم عباس عزیز و خدا رو شکر بازخوردهاش رو هم میبینیم. بسیار ازز لطف شما ممنونم. این جور افراد هم پیدا میشن ولی خب هیچ تاثیر روی هیچ چیزی ندارن و نارااحتن که میبینن یه نفر اینقدر بازخورد مثبت داره و اینقدر بازددی داره سایت و مقالاتش. به لطف و حمایت شما همیشه در خدمتتون هتسم و برای این افراد هم چیزی جز سوزش نخواهد بود. بیشتر بنویس برای خودت رو بسیار عالی گفتی. مشکل همینه که کسی نمیخونه مقالات این نویسندگان رو.
        در مورد رتبه اول هم که دیگه خودت حرف اخر رو زدی عباس جان. باز هم ممنونم از ت

    • حامد جان معمولا همیشه نظراتی که توهین میشه و حرف زشت و توهین توشه تایید نمیشه ولی راستش اینقدر این نظرت خنده دار و مسخره بود که گذاشتم باشه و بقیه هم ببینن چه افرادی اسم خودشون رو میذارن نویسنده!!!!!!! من نویسنده نیستم عزیزم تو نویسنده ای!!! اصلا افتخارات نویسندگی مال تو!!! کاملا معلومه از صحبت کردنت سطح همه چیزت…. جواب خاصی بهت نمیدم تا بیشتر زجر بکشی فقط میگم خدا رو شکر کافیه نظرات همین مقاله رو بخونی و بسته دیگه. بالاخره بین ۲۰۰ نفر کاربر و گیمر درست حسابی یکی دو تا هم مثل تو بی ادب پیدا میشن دیگه. میدونم که نظرات رو میخونی و بسیار حرص میخوری. به کوری چشم شما دارم مقله ۳۱۵ خودم رو هم در گیمفا منتشر میکنم که فکر میکنم در زندگیت این تعداد مطلب ندیده باشی و حتی توی ذهنت این قدر کلمه نباشه!!! به لطف کاربرای عزیز و خوبمون که افتخار میکنم براشون می نویسم نظرات یکی دو نفر مثل تو هیچ تاثیر روی کارم نداره و میدونم که برات خیلی سخته موفقیت گیمفا رو ببینی. احتمالا در ساتی هستی که برای ارواح مقاله می نویسی!!! برو خدا روزیتو جای دیگه بده. لذت بردم از نظرت و میزان حرص و نفرتی که توش بود!!! راستی از همه اینا بهتر میدونی چیه؟ این که توی نویسنده اینقدر بیکاری که کلا مشغول خوندن مقالات منی که نویسنده نیستم و فقط واسه دل خودم و دوستای عزیزم توی گیمفا می نویسم!!! جوایز و افتخارات نویسندگی مال تو!!! من اصلا نیستم توی لیست نویسندگانی که تو توش هستی!!

الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا
الماس درخشان صنعت گیم… | برترین عناوین کمپانی Sony - گیمفا