روزی روزگاری: لنگه کفشی در بیابان | نقد و بررسی بازی Torchlight II - گیمفا
روزی روزگاری: لنگه کفشی در بیابان | نقد و بررسی بازی Torchlight II - گیمفا
روزی روزگاری: لنگه کفشی در بیابان | نقد و بررسی بازی Torchlight II - گیمفا
روزی روزگاری: لنگه کفشی در بیابان | نقد و بررسی بازی Torchlight II - گیمفا

روزی روزگاری: لنگه کفشی در بیابان | نقد و بررسی بازی Torchlight II

میثم عبداللهی پور
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۲۶
روزی روزگاری: لنگه کفشی در بیابان | نقد و بررسی بازی Torchlight II - گیمفا

پایان کار یکی از استدیو‌های دوست داشتنی صنعت گیم، در سومین روز از ماه نوامبر سال ۲۰۱۷، که مدت زیادی هم از آن نمی‌گذرد، وادارم کرد که باز هم سراغ یکی از بهترین بازی‌های ساخته شده توسط این استدیو به یاد ماندنی بروم. یک بازی خوش ساخت و زیبا در سبک نقش آفرینی ماجراجویی که در زمان انتشارش، به عنوان یکی از رقبای جدی Diablo 3 شناخته می‌شد. عنوان موفق Torchlight 2 ساخته استدیو Runic Games از آن دسته از بازی‌هاست که بدون هیچ ادعا، سر و صدا و پول اضافی، توسط عشق و نیروی بسیارش ساخته می‌شوند و در مقابل، می‌توانند حتی بهتر از عناوین عظیم و پر سر و صدا عمل کنند.  Torchlight 2 در زمان انتشار، یکی از بزرگترین عناوین دنیای بازی‌های ویدئویی، و یکی از مورد انتظار ترین عناوین بلیزارد را به عنوان رقیبی بسیار قدرتمند رو به روی خودش می‌دید. اما این عنوان کوچک و دوست داشتنی، نه تنها مغلوب بازی بزرگ و عظیم بلیزارد نشد، بلکه در رقابتی هیجان انگیز، توسط عده زیادی از مخاطبان، لقب قاتل دیابلو را هم دریافت کرد.
Torchlight 2 عنوانی کم هزینه و بی ادعاست که چگونگی ساخت یک بازی خوب در سبک نقش آفرینی را به ما نشان می‌دهد. عنوانی که طرز تهیه ترکیبی عالی از المان‌های سبک را خود یاد گرفته و با اضافه کردن چند المان جدید، سعی در ساخت چهره‌ای نو و جذاب دارد.  Torchlight 2 همچنین به عنوان یک نقش افرینی سیاهچال محور ثابت می‌کند که  هرجا صحبت از  این سبک باشد ، بدون شک نام بلیزارد و سری شگفت اور دیابلو به میان اورده خواهد شد. زیرا بسیاری از سازندگان این عنوان دوست داشتنی، کارمندان سابق بلیزارد بوده‌اند و بدون شک، نقش آفرینی جدید خود را بر اساس بهترین بازی‌های تولید شده در این سبک پایه ریزی کرده‌اند. البته نباید فراموش کرد که الهام گرفتن و استفاده از استانداردها مشخص شده توسط یک بازی دیگر، به هیچ عنوان تقلید نیست.

روزی روزگاری: لنگه کفشی در بیابان | نقد و بررسی بازی Torchlight II - گیمفا
با این همه، سری  Torchlight 2، هنوز هم یاد اور دو نسخه ابتدایی سری Diablo است و انگار که بازهم چرخه تولید دو دیابلو ابتدایی، در مقابل چشمان ما در حال تکرار شدن است. Torchlight 2 نسخه‌ای بسیار بهتر و گسترده‌تر از بازی ابتدایی است و همچون دیابلو ۲ نسخه‌ای پیشرفته‌تر از بازی اصلی را مقابلمان قرار می‌دهد. یک بازی وسیع و جذاب که توانایی رقابت کردن با عنوانی مثل Diablo 3 را دارد و حتی در مواقعی می‌تواند بهتر از آن هم ظاهر شود.
اما متاسفانه تعطیل شدن استدیو Runic Games، توسط سهامدارن چینی Perfect World و تمرکز بیشتر برروی سرویس‌های بازی آنلاین، این یقین را به وجود می‌آورد که ما هیچگاه شاهد عرضه شدن سومین نسخه از این سری نباشیم. سری جذابی که شاید عناصری جدید را به سبک نقش آفرینی اضافه نکرد و یا عناوینی انقلابی را در خود جای نداد، اما برای ساعت‌های بسیار، سرگرمی خالصی را به مان هدیه کرد که حتی عناوین عظیم هم از ارائه کردنش عاجز بوده‌اند. تعطیل شدن چنین استدیویی، بی‌شک نشان از بلایی دارد که روز به روز درحال گسترش است و مثل یک بیماری لاعلاج صنعت بازی‌های ویدئوی را آلوده می‌کند. بلایی که عواقبش را در سیاست‌های جدید ناشرانی مثل EA Games شاهد هستیم،‌ بلایی که حتی گریبان ما را هم گرفته. تعطیل شدن این استدیو،‌ اگر چه رخداد عظیمی مثل تعطیل شدن visceral games نیست. اما اتفاقی است که باعث از میان رفتن ایده‌های بسیاری می‌شود و ما را از دیدن عناوینی مثل سری Torchlight و یا Hob باز‌می‌دارد.

روزی روزگاری: لنگه کفشی در بیابان | نقد و بررسی بازی Torchlight II - گیمفا

حیرت‌آور و زیبا… بازی از نظر گرافیک‌ هنری، یک شاهکار است

Torchlight 2، یک نقش‌آفرینی dungeon-crawler درجه یک است که نسبت به نسخه قبلی سری، تفاوت‌ها و پیشرفتش‌های بسیار زیادی داشته، بازی نسبت به نسخه اصلی به شدت وسیع تر شده و حالا شما را در چند محیط متفاوت که همگی با جزئیات زیادی طراحی شده‌اند قرار می‌دهد. این درحالی است که اکثر سیاهچال‌ها و محیط‌های نسخه قبلی به صورت تصادفی ساخته می‌شدند. اما جادوی این بازی زیبا، نه در محیط‌های جذاب و نه در بخش داستانی ساده‌اش نهفته است. بلکه آن چه که تورچلایت ۲ را به یک بازی خاص بدل می‌کند؛ گیم پلی استثنایی بازی و لذت وصف ناپذیر آن است.
Torchlight 2 یک بازی در سبک نقش آفرینی ماجرایی است، که نوعی ادای احترام به سری دیابلو نیز هست. در این بازی، شما شخصیتی قابل شخصی سازی را توسط کلیک‌های موس کنترل خواهید کرد، کلیک‌های شما بر روی جای جای محیط، واکنش‌های متفاوتی از سوی شخصیتتان را به دنبال خواهد داشت. به این صورت که دقیقاً به سبک سری دیابلو و دیگر نقش آفرینی‌های کلاسیک، با کلیک کردن برروی محیط قهرمان شما شروع به حرکت کرده و با انتخاب دشمنان،‌ او به سمت دشمنان حمله‌ور خواهد شد. این اصل ساده که کلیت گیم‌پلی Torchlight 2 و دیگر بازی‌های این‌چنینی را تشکیل می‌دهد با یک دوربین ثابت و ایزومتریک هم کامل می‌شود. به این ترتیب، تمام اصول اصلی گیم پلی یک نقش آفرینی کلاسیک، در کلیک‌های شما خلاصه خواهد شد. اما چه چیزی این اصول ساده را تبدیل به چرخه‌ای لذت بخش از مبارزات می‌کند؟
خوشبختانه سازندگان Torchlight 2، سه المان اصلی این سبک، یعنی گشت و گذار، کشتن و جمع آوری آیتم را از یاد نبرده‌اند. این سه عنصر اصلی که در گیم پلی Torchlight 2 به خوبی قابل مشاهده است، کاری می‌کند که بازی ساده اما زیبای Runic Games با وجود داستان ساده و چند خطی‌اش، شما را برای مدتی بسیار طولانی سرگرم کند. و باید تاکید کنم که مدت طولانی تجربه این عنوان، نه تنها خسته کننده نیست، بلکه با گذشت هر ساعت، لذت بخش تر و زیباتر نیز خواهد شد.

روزی روزگاری: لنگه کفشی در بیابان | نقد و بررسی بازی Torchlight II - گیمفا

رنگ بندی حیرت انگیز بازی، مبارزات را به جشنواره‌ای از زیبایی تبدیل می‌کند

نسخه دوم، گسترش‌هایی را در چند بخش متفاوت اعمال کرده، در بخش اول، بازی به سه پرده داستانی متفاوت تقسیم شده، که هریک در محیطی کاملاً متفاوت روایت شده و دنبال می‌شود. پرده ابتدایی، داستان را مدتی پس از نسخه اول، و در جایی که کیمیاگر (The Alchemist)،‌ قهرمان داستان نسخه ابتدایی، توسط نیرویی اهریمنی گمراه شده است، آغاز می‌کند. کیمیاگر با تسلط پیدا کردن نیروی اهریمنی بر افکارش، شهر باستانی Torchlight را نابود کرده و به دنبال، وسعت دادن به سلطنت تاریکی می‌رود. در همین میان، شما به عنوان تنها قهرمانی که می‌تواند در مقابل Alchemist ایستاگی کرده و از رسیدن او به هدفش جلوگیری کنید وارد داستان می‌شوید.
در پرده اول داستان، قهرمان شما، کیمیاگر را در منطقه‌ی استپ کوهستانی دنبال می‌کند. این پرده بیداری کیمیاگر نام دارد، و در حقیقت بهانه‌ای است که شما را به وسیله‌ی آن در محیطی وسیع، دوست داشتنی با سیاهچال‌های بسیار آزار بگذارد. پرده ابتدایی Torchlight 2، درست همانند دیگر عناوین، وظیفه دارد تا شما را با اصول اصلی بازی، نحوه مبارزات و در نهایت چرخه سه مرحله‌ای گیم‌پلی بازی آشنا کند.
پرده دوم داستانی در محیطی به مراتب غریب تر روایت می‌شود. در این بخش، شما به محیطی بیابانی وارد می‌شوید که با زمینه شرقی‌اش، و تکنولوژزی‌های عجیبش، یادآور مصر باستانی است که با سبک استیم‌پانک مخلوط شده باشد. در این بخش برخلاف پرده اول، همه چیز جدی تر شده و بازی شما را به حال خودتان رها می‌کند و در ادامه با پرده سوم به استقبالتان خواهد امد. در پرده سوم داستانی، شما وارد جنگلی مرطوب می‌شوید که محل زندگی گرگینه‌ها و امپراطوری دوارف‌هایی است که تکنولوژی های پیشرفته ای دارند.
نکته مهم در رابطه با سه پرده مختلف بازی این است که داستان، اهمیت چندانی در ان ها ندارد و فقط به عنوان پیس زمینه‌ای برای ایجاد فضای مناسبِ خودنمایی گیم‌پلی حضور پیدا می‌کند. با این حال، نمی توان یک داستان منسجم و شخصیت‌های عمیق را از بازی انتظار داشت، زیرا Torchlight 2 قصد دارد تا با گیم پلی جذاب، سیستم Loot شگفت آور و در نهایت ماموریت‌های بی‌شمارش شما را سرگرم کند.

روزی روزگاری: لنگه کفشی در بیابان | نقد و بررسی بازی Torchlight II - گیمفا

چهار کلاس اصلی بازی!

در نسخه دوم همچنین، شاهد تغییرات بسیار عظیم در کلاس‌ها و در نتیجه اعمال تغییرات در درخت مهارت‌ها هم هستیم. بر خلاف Torchlight  که سه کلاس قابل بازی را در اختیار شما قرار می‌داد،‌ در Torchlight 2 حالا چهار کلاس قابل بازی وجود دارد.
Outlander به عنوان کلاسی جدید، جذاب و دوست داشتنی است، این کلاس به عنوان تنها کلاس دورزن (Range) در بازی حضور دارد. شمایل Outlander یاداور گاوچران‌های تنهای غرب وحشی است. این کلاس می‌توان از انواع و اقسام سلاح‌های گرم و سرد دور برد مثل، کمان، سلاح کمری و شات گان استفاده کند. همچنین سرعت خوب این کلاس در کنار قدرت بسیارش، تعادل قابل تحسینی را در گیم پلی ایجاد می‌کند.
در کنار Outlander ،‌مهندس‌ یا Engineer وجود دارد. کلاسی که با نامی دیگر در نسخه قیبلی هم حضور داشت. به وسیله این کلاس شما قادر خواهید بود تا از انواع و اقسام تکنولوژی‌های استیم پانکی در کشتن دشمنان بهره ببرید. این کلاس به جای استفاده از جادو، می‌تواند از برج‌های دیده بانی، درون‌ها و تکتنولوژی‌هایی از این قبیل استفاده کند. مهندس‌ها اما به واسطه گجت‌های بسیاری که دارند، از قدرت آسیب زیاد و سرعت کمی برخوردار هستند.
کلاس دیگر، Berserker است که سریع ترین گیم‌پلی را در توچلایت ۲ به شما هدیه خواهد کرد. سرعت بسیار زیاد در کنار قدرت چشم‌گیر این جنگجو که سرچشمه گرفته از روح یک گرگ است، باعث می‌شود که بتوانید به راحتی، مسیرتان را با مشت‌هایی آهنین از دل دشمنان باز کنید.

روزی روزگاری: لنگه کفشی در بیابان | نقد و بررسی بازی Torchlight II - گیمفا

فلفل نبین چه ریزه… قهرمان‌های Torchlight 2 هرکدامشان یک دنیا مهارت دارند

اما جدید ترین و جذاب ترین کلاس Torchlight 2 بدون شک، Embermage است. این کلاس که نماینده کلاس کلاسیک جادوگر (Mage) در سبک نقش آفرینی است. با کمک نیروهای جادویی، اسپل‌های مختلف و البته تکیه شدید برروی عناصر چارگانه، با دشمنان مبارزه می‌کند. جذابیت اصلی این کلاس،‌ توانایی مبارزه ان از فاصله دور و نزدیک است.
با کسب امتیاز تجربه و کشتن دشمنان به سبک هر بازی نقش آفرینی دیگری، شما می‌توانید امتیاز مهارت کسب کنید، خوش بختانه هر کلاس در Torchlight 2 شامل سه درخت مهارت می‌شود که می‌توانید مهارت‌های آن‌ها را در کنار هم فعال کنید. به این ترتیب، در هر کلاس با ساختارهایی کاملاً‌ متنوع، پرتعداد و ارزشمند مواجه خواهید شد. در Torchlight 2 شما وقت بسیاری را صرف یاد گرفتن مهارت‌های مختلف و سپس کشف بهترین ترکیب‌ها برای افزایش میزان DPS (واحد آسیب بر ثانیه) خواهید کرد. به این ترتیب که شما با کسب هر مهارت جدید، علاوه بر آموختن نحوه استفاده از آن،‌ ترکیب‌های احتمالی آن مهارت با مهارت‌های دیگر را هم بررسی می‌کنید تا سبک مبارزه خاص‌تان را بیابید. پس از یافتن و پیشرفت در سبک مبارزه خاص، به علت وجود تعداد بسیار زیاد مهارت ها در هر کلاس، شما به طور دائم در حال پیشرفت خواهید بود و این پیشرفت با مهارت‌های جدید، ترکیب‌های جدید، و در نتیجه سبک‌های مبارزه جدید همراه است. همچنین شما می‌توانید مهارت‌های کسب شده قبلی را بازهم قوی تر کنید، به عنوان مثال، محدوده برخورد یک جادو را به طور مداوم افزایش دهید و یا تاثیر عناصر بر روی دشمنان را دوچندان کنید. به واسطه این سیستم مهارت بسیار عالی، Torchlight 2 به شما اجازه می‌دهد تا سبک مبارزه خودتان را در دنیایی فانتزی خلق کنید و قهرمان قصه خودتان باشید. یکی از جذاب ترین امکانات درخت مهارت Torchlight 2 بی‌شک طولانی بودن مدت زمان مورد نیاز برای دستیابی به تمام مهارت هاست، در واقع، در Torchlight 2 شما باید زمان بسیاری را صرف کسب کردن تمامی مهارت‌های موجود در درخت مهارت شخصیتتان کنید. به عنوان مثال یکی از قدرتمند ترین و پرکاربردترین مهارت‌های کلاس Outlander که تاثیر بسیار زیادی هم در مبارزات دارد، در سطح ۴۵ قابل دستیابی خواهد بود. به کمک این سیستنم جذاب، سازندگان موفق می‌شوند تا به طور مدام و حتی در ساعات پایانی بازی هم امکانات جدیدی را در اختیار مخاطبشان قرار دهند. این موضوع باعث می‌شود که حتی با عدم وجود یک داستان منسجم و دقیق، Torchlight 2 کشش کافی برای همراه کردن مخاطب تا ساعات پایانی را در خود داشته باشد.

روزی روزگاری: لنگه کفشی در بیابان | نقد و بررسی بازی Torchlight II - گیمفا

تعداد آیتم‌ها و سلاح‌هایی که پیدا می‌کنید، گاهی شما را عصبی خواهد کرد، مقایسه سلاح‌ها و زره‌ها وقت زیادی را می‌طلبد

برتری دیگر Torchlight 2 نسبت به دیگر عناوین هم دوره، سیستم Loot خارق العاده بازی است. محیط‌های بزرگ و وسیع بازی، در کنار سیاهچال‌های پرتعداد که هر یک می‌توانند لذت ناب و تکرار نشدنی مبارزه با یک غول‌آخر درجه یک را به شما هدیه کنند. این فرصت را به سازندگان داده تا مخاطب را با تعداد بیشماری از ابزارها، سلاح‌ها و زره‌های مختلف شگفت زده کنند. تعداد این ابزارها و آیتم ها به قدری زیاد است که دقیقاً مثل درخت مهارت های بازی، وقت بسیاری را از شما خواهد گرفت. به این ترتیب که مدت زمان بسیاری را صرف مقایسه سلاح‌هایی که در اختیار دارید، با سلاح‌هایی که تازه یافته‌اید خواهید کرد. سیستم Loot جذاب، باعث می‌شود که بازی،‌ به نوعی در مقابل تمامی کنش های شما واکنش نشان دهد. در حقیقت چرخه سه مرحله‌ای گیم‌پلی Torchlight 2 به واسطه همین سیستم است که کامل می‌شود. طبق این چرخه شما باید مدام در محیط گشت بزنید، مبارزه کنید و پاداش دریافت کنید، با دریافت پاداش ها قدرتمند تر شده و به مناطق خطرناک تری برسید، باز مبارزه کنید و با کسب آیتم‌های جدید قدرتمند تر شوید. این فرمول ساده، به بازی کمک می‌کند تا به وسیله سه عنصر، یعنی درخت مهارت‌های شگفت اور، آیتم‌های پرتعداد و محیط‌های بزرگ که ماموریت‌های بسیاری با خود به همراه دارند، به عنوانی شدت اعتیاد اور تبدیل شود. در کنار این سه عنصر، گیم‌پلی ساده اما لذت بخش بازی را هم اضافه کنید. به وسیله مکانیک‌های گیم‌پلی، برخلاف Diablo 3 شما قادر خواهید بود تا به طور همزمان میان دو سلاح متفاوت سوییچ کنید، همچنین به سبک نقش آفرینی‌های کلاسیک شما در آن واحد به ۱۰ مهارت دسترسی دارید، در حالی که دیابلو ۳ امکان دسترسی به مهارت‌های کمتری را در طول گیم‌پلی به شما می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود که در زمان تجربه Torchlight 2 به طور مدام از مهارت‌های متفاوت بهره ببرید و هیچ گاه دست‌هایتان را در استفاده از آن‌ها کوتاه شده نبینید. این موضوع علاوه بر ایجاد تنوع در مبارزات، به شما کمک می‌کند که ترکیب خاصِ مبارزه خودتان را در مدت کوتاه تری تنظیم کنید.
اما یکی از نوآوری‌های سازندگان Torchlight 2 بدون شک، وجود حیوانات همراه است. به کمک این حیوانات، که همیشه همراه شما هستند، سیستم لوت جذاب بازی، روندی کامل تر به خودش می‌گیرد. در وهله اول باید گفت که خوشبختانه گنجایش کوله‌پشتی (Inventory) قهرمان شما در Torchlight 2 بسیار زیاد است. اما این گنجایش هم برای آیتم‌های پرتعداد بازی کافی نیست. در اینجاست که حیوان خانگی و همراه شما وارد می‌شود. او می‌تواند به اندازه ظرفیت کوله پشتی شما،‌‌‌ آیتم حمل کند. به این ترتیب، سازندگان با وارد کردن یک حیوان همراه، گنجایش کوله پشتی را دوبرابر کرده‌اند. این حیوان دوست داشتنی که می‌توانید آن‌ را در ابتدای بازی، از میان چند حیوان مختلف انتخاب کنید، علاوه بر حمل کردن بار، می‌تواند در مبارزات شرکت کرده و حسابی دشمنان را آزار دهد. اما در نهایت مهم ترین وظیفه این حیوانات، جلوگیری از برهم خوردن ریتم مبارزات در بازی است. به این ترتیب که Torchlight 2 شما را مجبور نمی‌کند برای فروش آیتم‌ها به شهر برگردید،‌ کافی است آیتم‌های اضافی را در کوله حیوان همراهتان قرار دهید و او را روانه شهر کنید، او آیتم‌ها را فروخته و با پول حاصله توانایی خرید معجون‌های شفابخش به دست می‌اورد. این سیستم ساده،‌ باعث می‌شود که ریتم مبارزات بازی همیشه سریع و خشن باقی بماند و فروش آیتم‌ها باعث اختلال در تجربه گیم‌پلی جذاب بازی نشود. بنابراین سیستم Loot و وجود حیوانات خانگی، از مهمترین جذابیت‌های Torchlight 2 هستند.

روزی روزگاری: لنگه کفشی در بیابان | نقد و بررسی بازی Torchlight II - گیمفا

یکی از آن غول‌آخرهایی که می‌تواند حسابی آزارتان دهد، البته یادتان باشد، هروقت حس کردید بازی آسان شده، می‌توانید سری به حالت Hardcore Mode بزنید، تا همین غول دمار از روزگارتان دربیارود!

Torchlight 2 با ماموریت‌های بسیار،‌ محیط‌های بزرگ و غول آخرهایی که می‌توانند یک چهارم صفحه نمایشتان را پرکنند، می‌تواند برای ساعت‌هایی طولانی سرگرم کننده باقی بماند. اما این بازی در کنار سرگرم کنندگی، روحیه بسیار جذابی هم دارد. اکثر آیتم‌ها و محیط‌ها در Torchlight 2 به وسیله الفاظی خاص نام گذاری شده‌اند،‌ الفاظی که گاهی اشاراتی سینمایی و یا فانتزی هستند و در بعضی مواقع فقط برای خنداندن شما ساخته شده‌اند. این موضوع در رابطه با گستره عظیم و باورنکردنی دشمنان بازی هم صدق می‌کند. دشمنان بازی همگی طراحی‌های شگفت آوری دارند. از عنکبوت‌های غول پیکری که زره استیم پانکی به تن دارند گرفته تا راهزن‌های صحرایی و ربات‌های دورفی که در جنگل پرسه می‌زنند. این دشمنان پرتعداد و جذاب، علاوه بر تنوع بسیار زیادشان، روش‌های مختلفی برای حملات خود دارند و در نتیجه استراتژی متفاوتی را برای مبارزه طلب می‌کنند. Torchlight 2 موفق شده است در بخش مبارزات و دشمنانش حیرت آور ظاهر شود و به عنوان یک بازی بسیار جذاب و اعتیاد آور، در کنار رقیب بزرگش Diablo 3، خودنمایی کند. این گیم‌پلی اعتیاد اور در بخش Co-op و به کمک وجود ۲ تا ۶ بازیکن همزمان، می‌تواند لذتی صدچندان داشته باشد،‌ همکاری و پیشروی با سرعت بسیار بالای گیم‌پلی و همچنین افکت‌ها و جلوه‌های بصری زیبای بازی، قطعاً از مواردی هستند که بخش چندنفره را به بهشتی برای بازیکنان آنلاین بدل می‌کنند. اما نبود سیستم matchmaking در این بخش، باعث می‌شود که یافتن همکار مناسب برای تجربه یک بازی چندنفره به عذابی الهی بدل شود.

روزی روزگاری: لنگه کفشی در بیابان | نقد و بررسی بازی Torchlight II - گیمفا

تنوع آیتم‌ها،‌ شخصی سازی آن‌ها و توانایی‌های کرکترها باعث می‌شود که بازی برای مدتی بسیار طولانی، همچنان حیله‌هایی جدید را در آستینش داشته باشد

Torchlight 2 گرافیکی چشم نواز و جذاب دارد که در کنار مبارزات سریع‌اش، موفق می‌شود لحظاتی به یاد ماندنی را خلق کند، سبک خاص کارتونیزه شده و کاریکاتور گونه بازی، در کنار بی‌رحمی ذاتی محیط‌ها تضادی ایجاد کرده که به زیبایی های بازی افزوده، این تضاد که زاده طراحی هنری شگفت انگیز Torchlight 2 است، در تمامی محیط‌های قابل بازی، مشاهده می‌شود و چشم‌هایتان را مهمان مناظری غریب، اما زیبا می‌کند. در کنار این جلوه‌های بصری که هنور هم قدیمی به نظر نمی‌رسند،‌ موسیقی خوب بازی و گیم‌پلی بی‌نظیرش را هم اضافه کنید تا به ترکیبی شگفت انگیز برسیم. با این همه اما، مبارزات Torchlight 2 گاهی، می‌توانند حس ملال را ایجاد کنند. این مبارزات در مقاطع خاصی از بازی  به واسطه کمرنگ تر شدن حس پیشرفت که خود حاصل رعایت شدن،‌ قوص خاص سختی بازی است، ساده به نظر رسیده و کمی تکراری می‌شوند. البته این موضوع با رسیدن به سطح جدید، یافتن آیتم‌های قدرتمندتر و شروع دوباره چرخه سه مرحله‌ای Torchlight 2 به سرعت فراموش شده و بازی ریتم سابقش را از سر می‌گیرد و شما را به جنگ دشمنانی می‌فرستد که هرکدامشان، کلاس درسی برای طراحی هنری هستند. تعداد بسیار زیاد ان‌ها باعث نشده که سازندگان از رعایت جزئیات در طراحی این موجوات عجیب، غریب و گاهی پیچیده دست بکشند. با این که محیط‌های بازی در زمینه جزئیات با عنوانی مثل diablo 3 قابل مقایسه نیستند، اما دشمنان؟ ان ها را دست کم نگیرید.

روزی روزگاری: لنگه کفشی در بیابان | نقد و بررسی بازی Torchlight II - گیمفا

این نمونه کوچکی از توانایی‌های کرکتر‌ شما در بازی است،‌ مبارزات بازی همیشه همین‌قدر شلوغ و رنگارنگ هستند

Torchlight 2 یک بازی بسیار خوش ساخت و درجه یک است که با گیم‌پلی به شدت اعتیاد اورش،‌ می‌تواند شما را درگیر مشکلات خانوادگی و تحصیلی کند (بر اثر بازی کردن زیاد). همه چیز در Torchlight 2 سرجای خودش است و تمامی المان‌های نقش آفرینی ماجرایی، به بهترین نحو ممکن مورد استفاده قرار گرفته‌اند. سازندگان بازی که حالا خانه دیگری دارند، به زیبایی هرچه تمام تر، تمامی تمرکزشان را بر روی بخش گیم‌پلی گذاشته و دست به خلق عنوانی زدند که حتی پس از گذشت ۶ سال، همچنان جذاب و دوست داشتنی است. Torchlight 2 شامل نوآوری‌های بسیاری نمی‌شود و قطعاً یک بازی انقلابی که جریان سبک مورد نظرش را دچار تحول کند نیست. اما با استفاده درست از استاندادرهایی از پیش مشخص شده و بهره بردن از المان‌های سبک، توانسته تا سرگرمی بسیاری را برای مخاطبانش به ارمغان بیاورد، سرگرمی حیرت انگیزی که در بعضی از بخش‌ها حتی از عنوان عظیمی مثل Diablo 3 هم پیشی می‌گیرد. اگر Torchlight 2 را تجربه نکرده‌اید، این روزها فرصت خوبی است تا به بهانه تعطیل شدن استدیو سازنده و همچنین تجربه عنوانی در این سبک، به سراغش بروید، مخصوصاً که Torchlight 2 یکی از عناوین بسیار ارزان قیمت بازار است.

روزی روزگاری: لنگه کفشی در بیابان | نقد و بررسی بازی Torchlight II - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: لنگه کفشی در بیابان | نقد و بررسی بازی Torchlight II - گیمفا
روزی روزگاری: لنگه کفشی در بیابان | نقد و بررسی بازی Torchlight II - گیمفا
روزی روزگاری: لنگه کفشی در بیابان | نقد و بررسی بازی Torchlight II - گیمفا
روزی روزگاری: لنگه کفشی در بیابان | نقد و بررسی بازی Torchlight II - گیمفا
روزی روزگاری: لنگه کفشی در بیابان | نقد و بررسی بازی Torchlight II - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • ضمن احترام به سلیقه ی همه ی هواداران باید بگم هیچ وقت این سبک بازی استراتژی مثل این رو درک نمیکنم.

  • TERIXA گفت:

    از سازندگان این بازی امسال یه بازی دیگه منتشر شده به اسم Hob به خوبی Torchlight II نمیشه سبکشم فرق داره ولی بازی کردنش خالی از لطف نیست.

  • 2K.Firaxis گفت:

    نقد بسیاز زیبایی بود اقای عبداللهی پور تشکر بابت نقد.
    من توی این سبک بیشتر از همه از Baldur’s Gate خوشم میاد بازیش بی نقصه تقریبا هم نسخه ۱ و هم نسخه ۲ هرچند نسخه یک چونکه همینندوقت پیش تصمیم گرفتم بازیش کنم خیلی تو ذوق میزد و نتونستم تمومش کنم. این هم گرافیکش قشنگ بود واقعا البته تمام بازی هایی که از این نوع خاص زاویه دوربین استفاده میکنن و کلاسیک rpg ها معمولا جنبه هنری قوی دارن و نور پردازی زیبا. گیم پلی روان هم که واقعا به کار میاد توی اینجور بازی ها خیلی به هیجان بازی کجک میکنه برعکس بازی های استراتژی که از همین زاویه دید استفاده میکنن اما تفکر بیشتری طلب میکنن.

  • خسته نباشید آقا میثم.من همیشه از خوندن مقالات ادبی شما لذت میبرم ،تلفیقی از تراوشات ذهنی به همراه مطالعات ادبی. :yes:

  • farshadx گفت:

    من که فکر نمیکنم این بازی بتونه به دیابلو برسه حتی در بعضی از جهات
    من هردو نسخه رو بازی کردم و میتونم بگم بعد از یه مدت خسته کننده میشه
    اما از خیلی بازیهای دیگه که بهشون لقب دیابلو کلون میدن بهتره
    بعد از دیابلو با فاصله زیاد دوم هست تو این سبک
    من خیلی منتظر lost ark هستم هیچ خبری ازش نیست؟!
    اگه بازیی بتونه به سلطنت دیابلو پایان بده همین lost ark هست
    البته تا قبل از عرضه نسخه جدید دیابلو 😎

  • ahmad36985 گفت:

    واقعا بازی لذت بخشی بود.دوتا از نکات خیلی خیلی مثبتش هم بی وزن بودن ایتما و وجود داشتن حیوون واسه خالی کردن اینونتوری بود.
    اسپم: من هفته ی یپش بازی battle chasers رو تموم کردم و بجز سری south park تنها بازی turn based rpg بود که بازی کردم و واقعا بهم چسبید.کسی میتونه بازی با این سبک گرافیک و با این سبک بهم معرفی کنه لطفا؟

    • Dr. Freeman گفت:

      تو بازی های سبک اکشن نقش آفرینی مثل Diablo، Sacred یا Fate و همین بازی، سیستم کوله پشتی بصورت اسلاتی طراحی شده. نه بر اساس وزن. بر خلاف بازی هایی مثل Skyrim یا Oblivion که بر اساس وزن هستن، تو این بازی ها شما تو کوله پشتیت تعداد مشخصی جا داری که اگه پر بشن دیگه نمیتونی آیتمی رو برداری. تو این بازی بخصوص، هر آیتم صرف نظر از اندازه ش فقط یک خونه رو اشغال میکنه. ولی بازی هایی هستن که آیتم های مختلف تعداد خونه های مختلفی رو اشغال میکنن

  • گمنام گفت:

    شخصیت این بازی با کلیک کردن موس روی مکان، حرکت داده میشه یا با wsad ؟

  • واقعا بازی عالیه و تو سبک خودش خیلی عالی کار شده.با عنوان diablo مقایسش نمیکنم به چند دلیل یکی این که diablo پدر این سبکه و دیگر اینکه من جز نسخه اول این سری تجربه بازی کردن نسخه ۲ و ۳ رو نداشتم و خیلی دوست داشتم نسخه ۳ رو تجربه کنم اما آنلاین بودن بازی مانع تجربه من شده ولی احتمالا نسخه ۲ رو بازی کنم.با اینکه کنسول ps4 دارم و میتوانم نسخه ۳ دیابلو را روش به صورت آفلاین تجربه کنم اما خب مورد پسند برادر و پدرم نیست سبکش و همچنین اون حسی که نسخه pc میدهد رو ندارد.(گرچه بهترین متای بازی دیابلو ۳ روی ps4 با متای ۹۰ بوده بعد روی pc با ۸۹ اما خب نشد که بشه) 🙁

روزی روزگاری: لنگه کفشی در بیابان | نقد و بررسی بازی Torchlight II - گیمفا
روزی روزگاری: لنگه کفشی در بیابان | نقد و بررسی بازی Torchlight II - گیمفا