ورماخت در خانه بغلی | نقد و بررسی Wolfenstein 2: The New Colossus - گیمفا
ورماخت در خانه بغلی | نقد و بررسی Wolfenstein 2: The New Colossus - گیمفا
ورماخت در خانه بغلی | نقد و بررسی Wolfenstein 2: The New Colossus - گیمفا
ورماخت در خانه بغلی | نقد و بررسی Wolfenstein 2: The New Colossus - گیمفا

ورماخت در خانه بغلی | نقد و بررسی Wolfenstein 2: The New Colossus

محمد حسین باجلان
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
ورماخت در خانه بغلی | نقد و بررسی Wolfenstein 2: The New Colossus - گیمفا

یادش بخیر، روزی مرد عاقلی گفت که تاریخ توسط برنده جنگ نوشته می شود. البته آن زمان برای درک این موضوع خیلی جوان بودم ولی بعد از اندکی تفکر در این جمله می توان به عمق این جمله پی برد. جنگ جهانی دوم همانند اولینش توسط متفقین به پایان رسید و نتیجه اش نابودی تقریبا کامل طرف های شکست خورده بود. بعد از جنگ حالا نوبت به برندگان آن بود که با وجود تمام کار هایی که خودشان کرده بودند، باز هم همه تقصیر ها را به گردن آلمانی ها و سایر متحدینش بیاندازند. البته برداشت اشتباه نکنید، هیچ شکی در اهریمنی بودن کل نظام رایش سوم و شخص هیتلر در راس آن نبود ولی بعد از جنگ و با وجود روحیات ضد آلمانی طرف های برنده، حالا نوبت به ساخت داستان و فیلم هایی از طرف برندگان بود. البته باز هم شاهد فیلم هایی بودیم که از داستان سمت دیگر نیز قصه هایی برای تعریف داشتند ولی باز هم اکثریت فقط سعی در نمایش چهره ای سراسر اهریمنی از طرف آلمانی داشته اند و باید گفت در این کار نیز نسبتا موفق بودند!

چندان طولی نخواهد کشید که با دشمن درجه اول خود که از قضا ارتباطی به نسخه قبلی نیز دارد، آشنا خواهید شد

حال با تمام این تفاسیر فرض کنید که آلمان نازی زودتر به سلاح هسته ای دست پیدا می کردند و در پی آن نتیجه جنگ تغییر می کرد. حال این آلمانی ها هستند که باید قصه مورد علاقه خود از شجاعت ها و دلاوری های خود در برابر متفقین ترسو را به نمایش بگذارند. حالا دیگر یهودی بودن در هر نقطه ای از دنیا معادل پست ترین بودن است. البته این شکنجه فقط شامل حال یهودیان نمی شد و حالا اسلو  ها و رمانیایی ها و هر نژاد دیگری که آقای Fuhrer از آن ها خاطره بدی در کودیکیش داشته، جز نژاد های پست طلقی می شدند ولی اگر بخواهیم صادقانه نگاهی کنیم، آمریکایی ها نیز خود سابقه درخشانی در زمینه نژاد پرستی داشته اند و از روز های اول قتل و قارت سرخوپوستان گرفته تا دوران برده داری و نگاه بعضی افراد به سیاه پوستان (که متاسفانه هنوز هم شاهد آن هستیم)، ولی به دلیل آن که بعد از آن ها به ابر قدرت اتمی بدل شدند، دیگر کسی نمی توانست بگوید که بالای چشمشان ابرو است.
البته با تشکر از ذهن خلاق نویسندگان، شاهد آن هستیم که یکی از فانتزی های همیشگی بشری، یعنی اگر این نمی شد پس چه می شد، در خصوص جنگ جهانی دوم نیز باشیم که نتیجه آن یکی از بهترین و در حین حال پایه گذار سبک شوتر اول شخصیتی سری Wolfenstein است که البته دیگر دیگر کسی حوصله این داستان تکراری را ندارد.

نمی دانم بعد این بلا هایی که بر سر آلمانی ها می آوریم، هیولای واقعی کیست

سری Wolfenstein به عنان یکی از رسانه هایی که سعی در بازگویی داستان از سمت دیگر ماجرا داشته بسیار موفق و اخیرا شاهد عرضه سومین نسخه از مجموعه و بعد از نسخه The Old Blood هستیم. داستان این بازی چند ماه بعد از پایان نسخه The New Order شروع می شود و حالا شما به عنوان شماره یک نازی کشی در آمریکا، یعنی آقای بلازکوویچ، حالا دیگر آن ابر قهرمان قدیمی که یک تنه همه را حریف بود نیستید. بعد از بیدار شدن از خواب نسبتا طولانی مدت ۵ ماهه خود، حالا دیگر حتی کنترل بدن خود را نیز در دست ندارید. با اندکی پیش روی در بازی متوجه می شوید که در اولا شما در داخل یکی از U-Boat های آلمانی تحت کنترل مقاومت هستید و در طول این مدتی که در کما بسر برده اید، برای نجات جانتان، دکتر ها مجبور بودند که حتی تعدادی از ارگان های حیاتی بدنتان را نیز خارج کنند و بنابراین خارج از کما شانس چندانی برای زنده ماندن ندارید.

در نتیجه این تلاش شما برای زنده ماندن، شاهد یکی از جذاب ترین و در عین حال خنده دار ترین مراحل اول بازی های رایانه ای هستیم. جایی که شما بر روی یک ویلچر باید به دفاع از خود (بخوانید سلاخی کردن سربازان آلمانی) بپردازید. در عین حال با وجود محدودیت های موجود، چالش های جدید تری نیز برای شما به وجود می آید که بتوانید با گذر از آن ها اندکی از کند شدن روند گیم پلی جلوگیری کنید. با کمی گذشت در بازی و در پایان مرحله اول (نمی گوییم چه می شود که خودتان مشاهده کنید !) بالاخره بلازکوویچ می تواند روی پاهای خود راه برود و از این جا است که بازی اصلی که همه منتظرش بودیم شروع می شود.

همانند دو نسخه قبلی شاهد یک ران اند گان فوق العاده در این عنوان هستیم. خوشبختانه همه چیز به وفور یافت می شود، از بسته های سلامتی که به سنت بازی های شوتر بتزدا، در این عنوان نیز موجود هستند تا بسته های زره و گلوله. همه چیز دست در دست هم دیگر سعی می کنند یک تجربه ناب از شلیک و قتل و تکه تکه کردن سربازان ورماخت به شما ارائه کنند. این نسخه همچون شماره های قبلی خود حال و هوای خودش را برای شلیک  و حس سلاح ها را دارد که نزدیک ترین تجربه ای که به آن می توان داشت، تجربه شلیک با سلاح های عنوانی مانند Killzone است که هم از نظر حس گیم پلی و هم از نظر حال و هوا و داستان بازی، این دو عنوان بسیار مشابه یکدیگر هستند. اکثر سلاح های بازی حال شلیک تمام اتوماتیک را دارند و همچون نسخه های قبلی اگر هم اندکی از شلیک های ممتد در بازی خسته شدید، با گرفتن دو سلاح در دست، مجددا هیجان را در بازی خواهید دید. مهم ترین وجه تمایز این بازی از سایر عناوین حس فوقالعاده ای است که در دست گرفتن سلاح های بازی به شما می دهند. از حس سنگین و قدرت مند بودنشان تا افکت دهانه لوله و لگدشان گرفته تا افکت های زیبای خون و انفجار ناشی از آن ها که شاید جدید ترین عنوانی که این حس را به شما منتقل می کرد عنوانی همچون نسخه اخیر DOOM بود. در کل در خصوص گان پلی بازی باید به سازندگان تبریک گفت که با وجود آن که تغییر به خصوصی در این بخش داده نشده باز هم لذت بازی غیر قابل وصف است.

با اندکی گشت و گذار در اینجا متوجه خواهید شد که همه مردم از اشغال آمریکا توسط نازی ها ناراضی نیستند، خصوصا اعضای محترم kkk

البته مانند گذشته دیگر دشمنانتان ابله نیستند و برای جلو گیری از یکنواخت و راحت شدن بازی، سازندگان این بار هم دقت و هم سرعت عمل دشمنان شما را زیاد کرده اند و در نتیجه بازی اندکی از آن حالت ران اند گان قبلی خود فاصله گرفته است. البته این مساله نیز به تجربه ناب این عنوان آسیب نرسانده است و در عوض حال شما، در درجات سختی بالاتر بسیار حساب شده تر حرکت می کنید و با استفاده از تغییر موضع و یا تغییر تاکتیک، به حساب سربازان نازی برسید. به مانند قبل در این عنوان نیز ۳ حالت کلی برای پیشروی وجود دارد که انتخاب آن کاملا به حس و حال شما بستگی دارد و این انتخاب نیز هیچ تاثیری در نتیجه نهایی بازی ندارد. این سه حالت کلی شامل مخفی کاری محض، قتل عام همه دشمنان و ترکیبی از این دو حالت است که بازی در هر دو حالت اولیه به هیچ وجه شما را نا امید نخواهد کرد و از سلاح های صدا خفه کن دار گرفته تا ضربات و پایان دهنده های نزدیک تا سلاح های مایکرویو و گاتلینگ های دستی، همه به منظور براورده کردن نیاز ذهنی شما در خدمت هستند. البته حالتی که احتمالا بیشتر بازی بازان به ذائقه شان نزدیک تر است حالی ترکیبی از این دو مورد است که ابتدا به شناسایی دشمنان و کشتن افسران آن ها که از قضا توانایی فراخوانی نیرو کمکی را نیز دارند، اقدام کنید و سپس به سراغ تک تک سربازان باقی مانده بپردازید. البته در این راه، یکی از قابلیت های افزوده شده دیگر به بازی توانایی ارتقا سلاح ها است که در خصوص ارتقا ها در ۳ دسته بندی قدرت خروجی، تجهیزات جانبی و دوربین ها قرار می گیرد که باید توجه داشته باشید که سبک بازی شما به چه صورت است چون یافتن این ارتقا ها بسیار سخت است و تعداد سلاح ها نیز زیاد.

از دیگر نقاط قوت این نسخه موسیقی فوق العاده آن است که در ترکیبی با موسیقی های جذاب با ریتمی سریع حس حالی به سبک سری جدید DOOM به شما القا می کند ولی هنوز سبک موسیقی بازی با DOOM بسیار متفاوت است البته موسیقی پر هیجان فقط در زمانی شروع می شود که زد و خورد سنگینی شروع شود و گرنه در زمان مخفی کاری به منظور دقت بیشتر به صدا های پا و صحبت های دشمنان دیگر خبری از این نوع موسیقی نیست. جدا از آن صدا گذاری شخصیت ها و افکت های بازی زیبا است و در کنار کات سین های زیبا  بازی به همراه شخصیت پردازی های خوب و بازیگری های زیبا جای هیچ کمبودی حس نخواهد شد. در واقع کات سین های بازی یکی دیگر از نقاط این شماره محسوب می شود که در کنار فلش بک های زیبایی که گذشته و کودکی بلازکوویچ را تعریف می کند، به هیچ عنوان حاضر به رد کردن سریع این بخش ها نخواهید بود.

شاید در آینده شاهد کشتن خود شخص هیتلر با دستان بلازکوویج باشیم ولی به نظر می رسد تا آن روز، زمان زیادی باقی مانده باشد

در کنار این ها بخش فنی۲ Wolfenstein نیز باز هم جز نقاط قوت این شماره محسوب می شود. جدا از افکت های زیبای انفجار ها و اثرات گلوله ها بر روی در و دیوار، بازی واقعاً زیبا به نظر می رسد. به طور مثال تجربه پودر شدن دشمنان به وسیله سلاح مایکروویوی و تبدیل شدن آن ها به پودر و  محو شدن تدریجی شان در هوا، یا گشتن سگ های مکانیکی غول پیکر و سرازیر شدن جریان مواد مذاب از بدن آن ها بسیار زیبا است. البته نکته مثبت دیگر در خصوص این بازی نحوه اجرای آن، بر روی کنسول های این نسل است که با وجود اجرا بر روی حالت ۱۰۸۰p و ۶۰ فریم بر ثانیه، بر روی کنسول های پایه مایکروسافت و سونی، هیچ جای گله ای وجود ندارد و شاهد یک تجربه نسل هشتمی واقعی هستیم. البته متاسفانه تا زمان نگارش این نقد، نسخه رایانه های شخصی بازی از مشکلات فنی عدیده ای رنج می برد که امید است که به وسیله آپدیت های آتی بازی این مشکلات نیز بر طرف شوند.

در نهایت باید گفت این نسخه از Wolfenstein نیز باز هم فرمول قدیمی را رعایت می کند که با اندکی بهبود در آن موفق شده تجربه جلا داده شده تری را از دل آن بیرون بکشید. در کنار آن وجود داستانی زیبا تر در این نسخه سبب شده است که با بازی حس نزدیکی بهتری پیدا کنید. در کنار آن داستان فرعی بازی (خصوصا داستان کودکی بلازکوویچ و پدر نژاد پرستش) سبب می شود که حس دو گانه تری نسبت به دو طرف درگیر جنگ داشته باشید و تشخیص طرف بر حق به شدت سخت تر خواهد بود که البته با شرایط امروزه دنیای واقعی شناسایی طرف اصلح واقعا سخت است!

به هیچ وجه ساده از کنار کات سین های بازی رد نشوید چون حجم زیادی از بازیگری های خوب و شخصیت های جذاب را از دست خواهید داد

در کنار این ها گیم پلی بار دیگر ثابت کرد که هنوز جا برای شوتر های بدون مغز وجود دارد و هنوز هم راه بسیار زیادی تا انقراض آن ها وجود دارد. در کنار حس فوق العاده ای که شلیک با سلاح های بازی به شما منتقل می کند، خصوصا با استفاده از کنترلر که لگد سنگین سلاح ها را نیز با ویبره خود به شما نشان می دهد، چیزی جز یک تجربه عالی به شما نشان نمی دهد. ولی مشکلی که بازی هنوز هم با آن دست به گریبان است، مشکل کلی بازی های مجموعه بتزدا است که تقریبا همه آن ها از عدم وجود بخش چند نفره رنج می برند که با وجود آن که بازی به غیر از بخش داستانی ( نسبتا کوتاهش) چیز دیگری برای عرضه به شما ندارد، بنابراین تصمیم خرید آن در حال حاظر و یا صبر کردن برای تخفیف های سنگین آن کاملا بر عهده شما خواهد بود ولی در نظر داشته باشید که این عنوان در هر بخشی از به آن وارد شده است بدون شک کامل کامل است و در نتیجه خرید آن به شدت واجب!

Ali_px

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

ورماخت در خانه بغلی | نقد و بررسی Wolfenstein 2: The New Colossus - گیمفا
ورماخت در خانه بغلی | نقد و بررسی Wolfenstein 2: The New Colossus - گیمفا
ورماخت در خانه بغلی | نقد و بررسی Wolfenstein 2: The New Colossus - گیمفا
ورماخت در خانه بغلی | نقد و بررسی Wolfenstein 2: The New Colossus - گیمفا
ورماخت در خانه بغلی | نقد و بررسی Wolfenstein 2: The New Colossus - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • خیلی ممنون،نقد خوب ولی کوتاهی بود.
    فقط یه چیزی،هیتلر با هر نژادی که از بچگی ازش خاطره ی بد داشت متنفر بود؟؟؟ 😐
    p.s:
    AC Origins خیلی وقته اومده ولی نقدش هنوز روی سایت قرار نگرفته،فکر میکنم همه ی سایتای ایرانی این عنوان رو نقد کرده باشن

    • Alireza_yoo گفت:

      هر چی دیرتر نقد ac بیاد بهتره تا اینکه بخوان بازیو بکل بکوبن شما نقد نوبجی رو نگاه کنید کاملا ناعادلانست

    • ما عنوانی رو که کلی ساعت گیم پلی داره و کلی المان های عمبق داره که باید حسابی بررسی بشن رو اول حسابی بازی می کنیم بعد نقدش رو قرار می دیم که کسی که بخواد از روش تصمیم بگیره اطلاعات غلط نگیره و دقیق باشه مقاله. به زود و دیر هم در ابن مورد کار خاصی نداریم چرا که همونطور که ۹۰ درصد نقدهامون از کل ایران زودتره و نقد بازی هایی رو در ارشیو میذاریم و یا نقد می کنیم که هیچ جا ندارن، در مورد بازی های عمیق و بزرگ هم اول کامل بازی میکنیم وگرنه نیم ساعت تو منو چرخیدن و نقد نوشتن کار سختی نیست. مخصوصا برای کاربرای ایرانی که معمولا مثل خودم اول صبر میکنن بازی کمی ارزون بشه و بعد بخرنش. نقد بازی باید درست باشه و دقیق و کامل. نه فقط زود زود رود. مسابقه که نیست و ما هم مثل خارجیا نسخه رو قبل انتشار نمیگیریم. لطفا مقداری منطقی باشید

      • درود بر آقا سعید گل،قلب تپنده ی گیمفا :heart:
        AC بازی مورد انتظاری هست و اینکه نقدش دیرتر توی سایت بزرگ و دوست داشتنی مثل گیمفا قرار بگیره یکم تو ذوق می زنه
        ولی بله،دلایل منظقی آوردید، سایت های بزرگ خارجی هم بازی رو دیرتر از سایر سایت ها نقد می کنن تا بتونن کامل و دقیق بازی رو برسی کنن،اما فراموش نشه توی همین سایت نقد یه بازی بود که متاسفانه نویسنده بازی رو تا آخر نرفته بود
        حالا من خودم منتظر نقد اساسین نیستم،فقط به خاطر خود گیمفا هستش که دوست دارم نقد بازی های مورد انتظار زودتر بیاد. الان که شما توضیح دادید،به نظر می رسه با یه نقد فوق العاده و کامل و به طور کلی یه “نقد واقعی” دیگه از گیمفا طرف باشیم :inlove:

        • درود فراوان بر شما. وظیفه من هیت که وقتی موضوعی شا رو در مورد سایت نگران و ناراحت می کنه براتون توضیح بدم و سعی کنم دلایلش رو براتون بگم. جالا ممکنه شما قبول کنید و ممکن هم هست که قبول نفرمایید اما به هر حال وظیفه من هست براتون توضیح بدم. چون سایت به خاطر شما کاربرای عزیزش زنده هست. خوشحالم که در این مورد لااقل تونستم شما رو قانع کنم. فردا نقد اساسینز کردی به قلم اقای غزالی و به طور کامل در اختیارتون قرار می گیره تا بتونید قضاوت کنید کاملا در مورد بازی. انشالله رضایت داشته باشید از نقد. انشالله نقد ویدئوییش رو هم براتون می ذاریم. اگر منتظر این نقد بودین و حس میکنید دیر شده عذر میخوام من. ما هر وقت بازی رو سازنده برامون بفرسته زود نقد میکنیم مثل مثلا اسنایپر گوست واریور ۳ یا خیلی از بازی های دیگه که زود نقد شدن. اما وقتی که خودمون باید بخریم خب قاعدتا مقداری زمان می بره.

          • شما بزرگین آقا سعید عذرخواهی چیه اصلا
            آره اتفاقا خیلی هم خوب شد که توضیح دادین و پیگیر هستید،راستش رو بخواهید من تقریبا هر روز ساعت ۹ صبح سایت رو باز میکنم که مقاله ی اون روز رو که اکثرا ساعت ۹ روی سایت قرار میگیره رو بخونم و شاید اولین نفری باشم که مقاله های روزانه ی گیمفا رو میبینم.گیمفا هم که خونه ی دوم ما هست.
            خیلی ممنونم از توجه شما :rose: :heart:

      • الادار جان،کامنتا یهو پاک شد درسته؟

    • یک مقداری از کتاب نبرد من رو بخخونی به ریشه این همه تنفر خصوصا از یهودی ها پی می بری

    • Cirilla گفت:

      DextrousShooter
      درود بر شما
      “از برنده هیچگاه نمیرپسند که حقیقت رو گفته یا نه”
      پیشوا از هیچ نژادی بدش نمی امد حتی در ورماخت(ارتش المان) سیاه پوست هم بود و حتی در اس اس (گارد شخصی پیشوا) یهودی هم بود و راننده شخصی پیشوا که دوست پیشوا هم بود یهودی بود
      علاوه بر این ها تمام ۳۶ لشگر اس اس متشکل از ادم های مختلف و عقاید مختلف بود جالبه بدونید که در اس اس یک هنگ مختص مسلمان ها بود
      واقعیت این هست که جنایتکاران دیروز خودشان رو فرشته امروزی جا زدند و با تبلیغات شرق و غرب را گول زدند
      ادامه بحث در این مختصر نمیجنگد
      به شما پیشنهاد میکنم کتاب نبرد من رو بخونید که فراوان در ایران یافت میشه علاوه بر این تحقیقات گسترده انجام بدهید از طرف ادم های بی طرف انگاه به این نتیجه خواهید رسید که پیشوا چه مرد بزرگی بود

      باستیان
      • درود بر شما که کامنت منو پاسخ دادید
        من قبل ها یه نیمچه تحقیقاتی کرده بودم،میدونستم پیشوا سرباز یهودی هم داشته واسه همین برام عجیب اومد ولی کتاب نبرد من رو نخونده بودم(فقط pdf رو گرفته بودم)
        به هر حال هر انسانی هم صفات خوب داشته هم بد،و فقط یه نابغه میتونسته آلمان رو از حقارت بعد از جنگ جهانی اول تبدیل به قدرت اول جهان بکنه

        • Cirilla گفت:

          DextrousShooter
          درود دوباره
          بله درسته
          پیشوا تو ۶ سال از المانی که ان همه تحقیر شده بود و مردمی که کاملا اعتماد به نفسشون رو از دست داده بودند و بیشترین میزان خودکشی رو تو دنیا داشت کشوری ساخت که جلوی تمام ابرقدرت های جهان بیاسته و این واقعا قابل تقدیره
          کتاب نبرد من رو اگر براتون ممکنه به صورت فیزیکی تهیه کنید به نظرم من به این گونه لذت بخش تره مخصوصا که این کتاب باید بیش از چندین بار خوانده شه
          poor gamer
          درود بر شما
          در مورد شروع جنگ باید بگم که پیشوا جنگ رو شروع نکرد در واقع بعد از جنگ جهانی اول سرزمین هایی که دست المان بود و ساکنین ان المانی بود به متفقین داده شد و بعد از به قدرت رسیدن پیشوا لهستان شروع به ازار و اذیت ابتاع المانی کرد پیشوا چندین بار درخواست کرد که دست از این کار بردارند اما اذیت های لهستان بیشتر شد و چندین هزار نفر المانی رو مورد قتل قرار داد لازم هست که بگم لهستان از شروع جنگ هراسی نداشت چرا که انگلیس رو متحد خودش میدونست
          بعد از چندین بار در خواست از طرف پیشوا و رد دولت لهستان پیشوا مجبور به حمله به لهستان با نجات جان هموطنانش شد که تو سه هفته کله لهستان رو تسخیر کرد بعد از این انگلیس و فرانسه به المان اعلان جنگ کردند
          اشاره به این نکته ضروری هست که پیشوا چندین بار درخواست صلح کرد حتی بعد از اینکه انگلیس شکست بسیار سختی از المان خورد ولی پیشوا به سربازان انگلیسی فرصت داد تا به کشور خودشون برگردند و حتی وقتی که در اوج قدرت خود بود یعنی وقتی که هم فرانسه رو تسخیر کرده بود و هم شکست سختی به انگلیس داده بود ۲۰ بار تقاضای صلح کرد اما دولت انگلیس قبول نکرد این نشانه سختاوتمندی پیشوا هست
          در مورد صفت “پیشوا” به نظرم این بیشتر به علاقه شخصی برمیگرده و به نظره من تنها کسی که تو دنیا شایستگی صفت پیشوا هست پیشوا ادولف هیتلر هست
          برای هر دوی شما عزیز روزگار خوشی رو ارزومندم

      • فکر نکنید من ضد هیتلرم یا به نفع متفقینم بلکه به زیاده روی غرب در مورد هیتلر کاملا باور دارم ولی هرچی باشه هیتلر حداقل به لهستان و کشور های دیگه حمله کرد و در آخر شکست خورد.
        ولی دنیا عوض شده دیگه جنگ رو فقط احمق های متعصب مثل داعش انجام میدن انسان ها باید در این دنیای پست مدرن سرمایه‌دار(یا بهتره بگیم سوسیال دموکرات و قبول کنید بازار آزاد و حق مالکیت دیگه تبدیل به نیاز شدن و هیچوقت انسان بدون طمع نمیبینید )دیگه هیچ ملت و نژادی دیو یا فرشته نیست همه عقاید بشرط اینکه به هیچ کسی ضرر نرسونن باید پذیرفته بشن.
        ودر آخر باید بگم که دنیایی که ما زندگی میکنیم واقعی هستش و آرمانها نمیتونن واقعی بشن و همه ما نیاز به سیاست و احزاب داریم هر چند که در ضاهر کثیف باشن.
        در مورد این بازی هم بگم که این بازی نمی خواد خودشو جدی بگیره پس ما هم اونرو جدی نمی گیریم

      • ahkratos3 گفت:

        اره پیشوا بهترین انسان در کل تاریخ بشریت بود و هیچ انسانی بخشنده تر و صلح طلب تر از پیشوا وجود نداشته در تاریخ…. :-/….من خودم همیشه از این که امریکایی ها یا هالیود که یهودی ها رو مظلوم نشون میدن و نازی ها رو هیولا حرسم در میاد چون خودشون صد برابر بدتر از امثال اونا هستن….ولی وقتی از هیتلر حمایت کنی انگار از یه قاتل حمایت کردی چون اون کسی بود که جنگو راه انداخت و ملیون ها ادم بی گناه تو این جنگ کشته شدن

    • shadowwarior گفت:

      همه نقد خوب و خلاصه بود ولی بنظرم نباید نبود بخش چند نفره توی بازی رو ایراد میدونستید

    • Hodd Toward گفت:

      سوال من اینه که چرا اوریجینز کرک نمیشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • horizon fan گفت:

      کوتاه بودن بخش داستانی شاید ضعف باشه ولی نبود بخش چند نفره تو هیچ بازی الزامی نیست و ضعف محسوب نمیشه
      هیچ جا از هیچ گیمی بابت نبود بخش چندنفره نمره کم نمیکنن

  • ... گفت:

    عدم وجود بخش چند نفره یک نکته ی مثبت هست نه یک نکته ی منفی..الان دیگه کمتر بازی شوتری گیر میاد که انقدر روی بخش داستانی و یا تک نفره کار کرده باشه و بخش چند نفره برای یک همچین بازی اصلا جواب نمیده.
    بعد این بازی هم فکر می کنم تنها بازی شوتری که میشه به بخش داستانیش امیدی داشت همون Metro هست که اونهم فعلا معلوم نیست که چی بشه.
    در کل Bethesda با این بازی های جدیدش واقعا کولاک کرده !…

    Boy Gamer
    • بنظرم باید هم به بخش چند نفره بها داد هم تک نفره حالا یکی دوست داره چند نفره بازی کرد یکی تک نفره و نیود هرکدام از اینا نکته منفی حساب می شه

      • اگه میخاستن بخش چند نفره بسازن باید خیلی از جزئیاتی که داری تو بازی میبینی رو ازش میزدن بعدشم کلی تاخیر میخورد… هیچوقت به این کیفیتی که الان بازی داره نمیرسید! بخش چندنفره به این بازی ضربه میزد.. :loser: ببین این دیدگاه که همه بازیا بیان هم بخش چند نفره داشته باشن هم تکنفره قدیمی شده… بلکه باید این دو بجا استفاده بشه 😉

        Boy Gamer
        • منظورت متوجه نمیشم که میگی دیدگاه قدیمی شده متوجه نمیشم یعنی بازی که میاد هم بخش چند نفره هم کمپین خوب داشته باشه مال قدیماس شما میگی اگه بازی بخواد بخش چند نفره خوبی داشته باشه حتما باید از بخش تک نفره کم کنه این بازی کلا ده دوازده ساعت تک نفره داره مثل دارک سولز نیست حداقل سی ساعت تک نفره داشته باشه بگیم بیخیال این همه بازی داریم هم تک نفره خیلی خوب داره هم چند نفره قابل قبول داره باید بگیم اشتباه کرده چند نفره گذاشته دوستمون میگه نکته مثبت هستش که چند نفره نداره به نظر شما این نکته مثبت حساب میشه انلاین باز نیستم ولی همانطور که از star wars battelfront انتقاد کردیم برای نبود کمپین از بازی انتقاد میکنیم برای نبود چند نفره مگه میشه توی نکات مثبت بازی بنویسیم نبود بخش چند نفره

  • natriom گفت:

    درود فراوان ممنون از نقد شما دوست عزیز
    تا جایی که ذهن به من یاری میکنه داستان این نسخه پنج ماه بعد از نسخه the new order و تقریبا ۱۵ سال بعد از the old blood اتفاق می افتد.
    چهار نسخه قبلی از ولفنشتاین حتی نسخه ای که استودیو raven توسعه داد جز بهترین بازیهای عمرم بودند.
    جدیدترین ولفنشتاین به طرز عجیبی منو حیرت زده کرد و واقعا میتونم بگم ارزش سه سال صبر را داشت
    این نسخه برای من مفهوم حقیقی بازی را تعریف میکنه و این که هنوز افرادی هستند که واقعا عاشقانه بازی میسازند. نه فقط به عنوان یک کارمند برای یک شرکت بلکه به عنوان یک عضو از یک خانواده که رویاهاشون رو تصویر می کنند.
    اگر هنوز به بازیهای تک نفره علاقه دارید یا گر نمیخواید بثیستا هم وارد جریان بازیهای انلان بشود پس سریعا این بازی رو تهیه کنید.

  • Saman_hk گفت:

    اونقدر از این بازی متنفرم که میخواستم کامنت نگذارم اما نتونستم از جناب باجلان تشکر نکنم.
    نقد خوب و بی طرفی بود.خسته نباشید.

    • آدم هایی مثل شما همیشه خنده به لبهام میاره
      همیشه متفاوت بودن از جامعه در این مورد دنیا(اکثریت) به معنی روشنفکری یا جلو بودن از همه نمیشه
      فقط میتونم بگم از خدا می خوام روح جفتتون بهم برسه و تا ابد با مرشدت شاد و خوشحال باشی

      • Saman_hk گفت:

        آدم هایی مثل شما هم بیشتر خنده به لب هام میارن،کسانی که حاضر اند بخاطر عقیده شون به راحتی به دیگران بی احترامی بکنند و هرچی به دهنشون میاد بگن.
        شما لازم نیست از خدا برای من چیزی بخواید،به خودم مربوطه روحم کجا میره و چی کار میکنم.
        دفعه ی بعدی مسخره ام کنید و بی احترامی بکنید با توجه به شأن خودتون جواب خواهم داد.

        • به نظرم زدم تو خال
          تو این فکرم اگه عکس پروفایلم یه چیزه دیگه بود به احتمال خیلی زیاد متن نظرت کاملا یه جور دیگه میشد
          چون این شمایید با دیدن عکس پروفایلم کاملا در مورد من قضاوت کردید و تو ذهنت منو مثل بقیه فکر کردی و یه سری جمله هایی رو گفتی که تو ذهنت فیکس هست که هر وقت به افرادی که مثل من برخوردی رو بگی
          و این که این شمایید که هر چی(فیکس) از دهنت در اومد گفتی
          و بنده فقط یه تنقید ازتون کردم اونم بدون هیچ بی احترامی
          اگه بهتون برخورد ازتون معذرت می خوام

          • عزیز من بازخوردی که شما گرفتی مربوط به عکس پروفایلت نیس!اتفا من احساس میکنم این حرفی که شما زدی تو ذهنت فیکس شده باشه تا اتوماتیک بیانش کنی!!!
            درضمن اومدی برای سامان که از کاربرای گل هست دعای مرگ کردی و گفتی خنده به لبهات میارن(که معنی خوبی نمیده نمیشه ماست مالیش کرد)،بعد میگی هیچ بی احترامی نکردی؟

          • Saman_hk گفت:

            باور کنید بنده اصلا به عکس پروفایل تون نگاه نکردم و الان که گفتید متوجه شدم.
            شما گفتید آدم هایی مثل شما خنده به لبهام میاره،بعد بحث روشنفکری و جلو بودن از بقیه رو مطرح کردید که معلوم میشه این کاملا ویژگی خودتونه،خودتون رو بهتر و بالا تر از بقیه میبینید و با تمسخر به حرف هاشون میخندید و از روی عکس پروفایل قضاوت میکنید.
            لطفا خصوصیات خودتون رو به من نسبت ندین.

            • nope
              من اصلا خودمو از کسی بالاتر نمی بینم و اصلا هم هیچ ادعایی ندارم که من بهترین آدم دنیا هستم فقط و فقط به خاطر دینم
              و منظور من از آدم هایی مثل شما کسایی هست که مرید هیتلر هستند بود نه چیزی بیشتر
              و در مورد به چیز ازتون قضاوت کردم و اونم اینکه شما طرفدار کسی هستید که باعث مرگ ۶۰ میلیون نفر شده اگه اشتباه نکنم و شما از اون شخص خوشتون میاد
              و اینکه شاید آدم هایی مثل من با دیدن شما خنده به لبهاشون میاد اما جاهای دیگه دنیا به خصوص اروپا کینه به دلشون میاد

  • I Luve Portal گفت:

    اگر اشتباه میکنم یادآوری کنید ولی بغل مد نظر نبوده؟؟؟ ?:-) ?:-) ?:-) ?:-) ?:-)
    مثلا بیا بغل عمو! ن بیا بقل عمو!
    بقل
    لغت‌نامه دهخدا
    بقل . [ ب َ ] (ع اِ) تره و سبزه ٔ بهار که از تخم روید نه از بیخ . یکی آن بقله. ج ، بقول . (منتهی الارب ) (از اقرب الموارد) (ناظم الاطباء) (آنندراج ). تره . (صراح ) (ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ) (نصاب ). تره . ج ، بقول . (مهذب الاسماء). تره که پخته نانخورش سازند. (غیاث اللغات ). تره و سبزه ای که از تخم روید نه از بیخ . جمع لفظ مذکور بقول و جمعالجمع بقولات است . (فرهنگ نظام ).

  • تشکر بابت نقد آقای باجلان
    نقد خوبی بود
    اما ایراد جزیی کوتاه بودن داره
    که در نقد های بعدی قابل رفع شدنه

  • saeedgreat گفت:

    این نسخه بعد new order هست خط زمانیش.old blood واسه زمان جنگه که خیلی خیلی قبل تر بوده.تعجب میکنم نبود بخش چند نفره رو جزو نکات منفی حساب کردین.

  • بازیه خوبی بود
    خیلی حال داد اما DooM خیلی بهتر بود
    Dvision BFG

  • داداش اهریمنی مثل هیتلر در جامعه ای میتونه بوجود بیاد که ملتش ذاتشون خرابه اینو گفتم که بدونی راه رو اشتباه میری امیدوارم تا دیر نشده راه درست رو پیدا کنی

    his0160
  • BigWolfShow گفت:

    بازی حرف نداره عالی هست یادم رفته بود کی یه بازی درست حسابی بازی کردم اخرین بار

  • kamyyy گفت:

    بازی زیبا بود و کوتاه نبود

  • Ps4gamer1 گفت:

    لامصب ۸۰ گیگه میخوام دان کنم واسه ps4 نصف عمرم میره 😐

  • his0160 گفت:

    سالها در مورد جنگ جهانی تحقیق کردم حتی بیشتر از تاریخ مملکت خودم در باره حنگ دوم خوندم همین حرفها در بوتیوب با خارجی ها هم دارم .باید بگم برداشت شما از ناسیونال سوسیالیست بسیار سطحی و کم هست و اگر اطلاعات شما اندک هست پس به اشتباه این اطلاعات علط به دیگران ندهید
    بهتر نیست سالها مطالعه کنید عزیز .
    مردم آلمان به کمک ناسیونال سوسیالیست بود که از قحطی و فحشا نجات پیدا کردند و هزاران دلیل دیگر …. هیتلر و مردم آلمان حقوق از دست رفته خودشون طلب کردند همین

ورماخت در خانه بغلی | نقد و بررسی Wolfenstein 2: The New Colossus - گیمفا
ورماخت در خانه بغلی | نقد و بررسی Wolfenstein 2: The New Colossus - گیمفا