بزرگ‌ترین مزیت ایکس‌باکس باکس وان ایکس، بزرگ‌ترین مشکل آن نیز به حساب می‌آید - گیمفا
بزرگ‌ترین مزیت ایکس‌باکس باکس وان ایکس، بزرگ‌ترین مشکل آن نیز به حساب می‌آید - گیمفا
بزرگ‌ترین مزیت ایکس‌باکس باکس وان ایکس، بزرگ‌ترین مشکل آن نیز به حساب می‌آید - گیمفا
بزرگ‌ترین مزیت ایکس‌باکس باکس وان ایکس، بزرگ‌ترین مشکل آن نیز به حساب می‌آید - گیمفا

بزرگ‌ترین مزیت ایکس‌باکس باکس وان ایکس، بزرگ‌ترین مشکل آن نیز به حساب می‌آید

عرفان رحیمی صادق
۱۴:۴۸ ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
بزرگ‌ترین مزیت ایکس‌باکس باکس وان ایکس، بزرگ‌ترین مشکل آن نیز به حساب می‌آید - گیمفا

حقیقتاً تجربه انجام بازی‌ها با کیفیت ۴K یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های ممکن است اما موضوع این است که حجم این بازی‌ها به طرز عجیبی بالا است و دریافت به‌روزرسانی‌ها برای این بازی‌ها کاری بسیار دشوار به نظر می‌رسد. مایکروسافت برای این مشکل نیز باید راه حلی داشته باشد.

تجربه بازی کردن با کیفیت ۴K واقعی. این چیزی است که مایکروسافت قولش را به ما داده است و قرار است با کنسول ایکس‌باکس وان ایکس این تجربه را برایمان به وجود آورد. اگر نیم نگاهی به پیشینه مایکروسافت داشته باشیم، می‌بینیم که این شرکت در عملی کردن وعده‌های خود عملکرد قابل قبولی داشته است و یا اگر هم قابل قبول نبوده‌اند،‌ تا همین جای کار هم در این زمینه از سونی که قول‌‌های بسیاری برای پلی‌استیشن ۴ پرو داد و آن‌ها را عملی نکرد، بهتر عمل کرده است. مایکروسافت می‌خواهد با رائه بازی‌های بیشماری که برای روز عرضه ایکس‌باکس وان ایکس آمده کرده است، لیست جامع و کاملی از بهترین بازی‌های ممکن را برای کنسول قدرتمند خود داشته باشد (تعداد این بازی‌ها از تعداد بازی‌هایی که سونی برای روز عرضه پلی‌استیشن ۴ پرو در نظر گرفت، بسیار بیشتر است). اما مشکل اصلی با بسیاری از این بازی‌ها این است که پشتیبانی از رزولوشن ۴K برای این بازی‌ها باید در قالب بروزرسانی‌های سنگین به انجام برسد.

نکته‌ای که اینجا وجود دارد این است که بروزرسانی‌های جدید برای بازی‌هایی که قرار است رزولوشن بالاتری را ارائه دهند، موضوع جدیدی نیست. ما در گذشته نیز چنین بروزرسانی‌هایی داشته‌ایم که بسیار هم پرحجم و سنگین بوده‌اند. برای مثال مدتی پیش بروزسانی بزرگی برای عنوان The Witcher 3 منتشر شد که چیز‌های زیادی را ارتقاء می‌بخشید. اما بروزرسانی‌ پشتیبانی بازی‌ها از رزولوشن ۴K، حجم فایل‌ بازی‌ها را به طور وحشتناکی بالا می‌برد. به عنوان مثال بروزرسانی ۴K بازی Quantum Break حدود ۹۰ گیگابایت حجم خواهد داشت که به همراه فایل‌های اصلی این بازی، حجم آن را به ۱۷۸ گیگابایت خواهد رساند.

با نظر گرفتن حجمی که یک بازی اشغال خواهد کرد، و با در نظر گرفتن هزینه‌های پهنای باند و هزینه‌هایی که برای خرید حجم مورد نظر باید پرداخت شوند، شما باید مقدار چشم‌گیری از درآمد خود را ماهانه صرف خرید حجم اینترنت و پهنای باند کنید تا بتوانید فقط یک بازی را با رزولوشن ۴K تجربه کنید. حتی با داشتن اینترنت نامحدود (که بسیاری از مردم از داشتن آن محروم هستند)، نیز چنین حجم از بروزرسانی برای تجربه بازی‌های مورد نظر با رزولوشن ۴K حقیقتاً کاری سخت به نظر می‌رسد. اما این مشکل، مشکلی همگانی است و مختص کاربران ایرانی این کنسول نیست. هر جای دنیا که باشید، ۹۰ گیگابایت دانلود کردن برای دریافت بروزرسانی‌های روزولوشن ۴K می‌تواند کار طاقت فرسایی به نظر برسد. بنابراین با در نظر گرفتن این نکات شما در خوش‌بینانه‌ترین حالت قادر به نگه‌داشتن ۸ یا ۹ بازی به صورت همزمان روی کنسول خود خواهید بود.

اگر بخواهیم عادلانه به موضوع نگاه کنیم می‌بینیم که گرچه بررسی که انجام شد، شاید کمی سخت‌گیرانه باشد اما بازی‌های مایکروسافت در هر مقطع زمانی که عرضه شده‌اند، حجم زیادی را روی کنسول اشغال کرده‌اند. بازی‌هایی بوده‌اند که حتی قبل از عرضه بروزرسانی ۴K حجمی نزدیک به ۱۰۰ گیگابایت داشته‌اند. یکی از بارز‌ترین این موارد هم عنوان Forza Horizon 3 است که با این که در زمان عرضه از رزولوشن ۴K پشتیبانی نمی‌کرد، اما حجم بسیار بالایی داشت و بازی‌بازان را به دردسر‌های بزرگی انداخته بود. حقیقتاً این موضوع مشکلی بزرگ است که هرچه زودتر باید برایش چاره‌ای اندیشیده شود. بازی‌های پرحجم برای کاربران پلی‌استیشن ۴ و رایانه‌های شخصی نیز یک مشکل برزگ هستند اما به دلیل این که ایکس‌باکس وان ایکس اولین پلتفرمی بود که به صورت جدی تمرکز خود را بر این موضوع معطوف کرد، مشکلات پیش آمده، برایش دردسر ساز‌تر بوده‌اند.

در حال حاضر تنها پلتفرمی که از این گونه مسائل دور بوده است، نینتندو سوییچ است. که این کنسول نیز در حال حاضر با مشکلاتی نظیر کمبود فضا و حافظه دست و پنجه نرم می‌کند. بنابراین مشکل کمبود فضا در این روزها مشکلی همگانی است و همه پلتفرم‌ها به گونه‌ای با آن درگیر می‌باشند.

قابل درک است که بازی‌های رایانه‌ای روز‌به‌روز پیشرفته‌تر، کامل‌تر و وسیع‌تر می‌شوند؛ خصوصاً این روزها که بحث ارائه این بازی‌ها با رزولوشن ۴K بسیار داغ است، حجیم‌تر شدن این بازی‌ها نیز موضوعی انکار ناپذیر است. اما اگر بخواهیم منصفانه به این موضوع نگاه کنیم، می‌بینیم که کسی که ۵۰۰ دلار صرف خرید یک کنسول ایکس‌باکس وان ایکس می‌کند، انتظار دارد حداقل کمی از هزینه‌های جانبی‌اش را کم کند. اما این افراد علاوه‌بر پولی که برای خرید این کنسول هزینه می‌کنند، باید هزینه‌های دیگری نظیر خرید ترافیک اضافی و این گونه هزینه‌ها را نیز برای تجربه یک بازی با کیفیت ۴K متقبل شوند.

قاعدتاً باید راه‌های دیگری نیز وجود داشته باشد تا اندکی از هزینه‌های مصرفی بازی‌بازان کاسته شود. حتی راه حلی که مایکروسافت برای این موضوع در نظر گرفته؛ یعنی دانلود فایل‌های ضروری‌تر و بعد از آن دسترسی به سایر فایل‌ها از طریق سیستم ابری نیز به همین مبنا نیازمند است (اجرا و پیاده‌سازی این سیستم، برنامه مشابهی است که Apple برای نرم‌افزارهای iOS پیاده کرده است).

هنوز مشخص نیست که راه‌حل نهایی این موضوع چیست و مایکروسافت در نهایت چه تدبیری برای این موضوع خواهد اندیشید. به هر حال اجرا و نصب فایل‌های اصلی بازی‌ها و از طرف دیگر دریافت بروزرسانی‌های حجیم، موضوعی است که ممکن است بازی‌بازان را با مشکلات بزرگی روبه‌رو سازد. خصوصاً برای کاربرانی که دسترسی به اینترنت نامحدود ندارند و خرید ترافیک اضافی مشکل بزرگی برایشان است این چنین موضوعات، مشکلات بزرگی به حساب می‌آیند. البته نباید منکر این شد که کسانی که مشکلی برای دریافت این بروزرسانی‌های حجیم ندارند، می‌توانند با خیال راحت به دانلود آن‌ها بپردازند و از بازی‌های ایکس‌باکس وان ایکس با رزولوشن ۴K نهایت لذت را ببرند.

کنسول ایکس‌باکس وان ایکس به‌زودی با قیمت جهانی ۵۰۰ دلار در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت و ما به‌زودی پاسخ تمامی سوالات خود را دریافت خواهیم کرد. امیدواریم که مایکروسافت و همینطور سایر شرکت‌هایی که در زمینه ارائه و یا ساخت بازی‌های رایانه‌ای فعالیت می‌کنند، چاره‌ای برای حجم بازی‌هایی که با رزولوشن ۴K منتشر می‌شوند نیز داشته باشند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بزرگ‌ترین مزیت ایکس‌باکس باکس وان ایکس، بزرگ‌ترین مشکل آن نیز به حساب می‌آید - گیمفا
بزرگ‌ترین مزیت ایکس‌باکس باکس وان ایکس، بزرگ‌ترین مشکل آن نیز به حساب می‌آید - گیمفا
بزرگ‌ترین مزیت ایکس‌باکس باکس وان ایکس، بزرگ‌ترین مشکل آن نیز به حساب می‌آید - گیمفا
بزرگ‌ترین مزیت ایکس‌باکس باکس وان ایکس، بزرگ‌ترین مشکل آن نیز به حساب می‌آید - گیمفا
بزرگ‌ترین مزیت ایکس‌باکس باکس وان ایکس، بزرگ‌ترین مشکل آن نیز به حساب می‌آید - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Leo mesi گفت:

    واقعا قوتیرین کنسول تاریخه

    • OLDKRATOS گفت:

      بنظرم بزرگترین مشکل این کنسول شعارهاییه که همیشه در وصفش میدن و هیچوقت هم این شعارها عملی نخواهند سد

      • مبارزه در خلیج عدن گفت:

        کنسولش حرف نداره به ویژه که از اکانت هکی هم پشتیبانی میکنه حتما xbox one x رو میخرم لذت تجربه ۴K از هر بازی انحصاری بالاتره

        • OLDKRATOS گفت:

          ٢ سال دیگه مشخص میشه که میتونه تمام عناوینش رو ۴k native اجرا کنه یا نه!
          شعار دادن رو که همه بلدن گذر زمان نشون میده این قبیل حرفهایی که در وصف کنسول فاقد انحصار میزنن حقیقت داشته یا تنها سیاه بازی بوده

          • xMIADx گفت:

            من از یه طرف دوس دارم xbox x فروش خوبی داشته باشه تا سونی یه بارم شده از مایکرو شکست بخوره ( از نظر کنسول میان نسلی)از طرفی هم دوس دارم xbox x شکست بخوره تا یه کم این انحصاری رو جدی بگیره

          • mamad1166 گفت:

            همچینم فاقد انحصاری نیست انحصاری های خوبی داره ! مشکل اینه که چندتا انحصاری داره همه هم خوبن و پر طرفدار بنابراین این استودیوها آ پی جدید نمیزنن و مایکروسافت استودیو دیگه ای نداره آی پی جدید بزنن انگار قحطی بازی ساز هم هست ۴ نفر استخدام نمیکنه بازی جدید بزنن !! هرکی از استودیو فعلیش قهر میکنه میگم حتما میره مایکروسافت ولی بازم میبینم رفته یه جای دیگه !!! عجیبه برام چرا هیچکی رو استخدام نمیکنن !

        • mamad1166 گفت:

          هکی نیست مایکروسافت امکانی داره که میشه یک نرم افزار رو بین خانواده شیر کرد و استفاده کرد از این استفاده میکنن !

        • (کنسولش حرف نداره به ویژه که از اکانت هکی هم پشتیبانی میکنه حتما xbox one x رو میخرم لذت تجربه ۴K از هر بازی انحصاری بالاتره) اگه این حرفت درست بود ماینکرافت با اون گرافیک پیکسلیش یکی از معروف ترین باز های تاریخ نمیشد و کوانتوم بریک ا اون گرافیک محشرش متاش نمیشد ۷۸ :shutmouth: خواهشا قبل از فرستادن کامنت یه کم فکر کنید :idk: :idk:

    • R6_Ash گفت:

      کسی که این قدر پول میده این کنسول رو میخره یه هارد اکسترنال ۴ ترابایت هم میخره که حجم بازی ها اذیتش نکنه.اپدیتا هم با شبانه ایرانسل با سرعت ۵۰ مگابیت بر ثانیه دانلود میکنه

      • devil may cry 3 گفت:

        نت شبانه ایرانسل با سرعت ۵۰ مگابیت بر ثانیه 😐 😐 😐
        اخه الان من چی بگم ؟؟؟
        نت شبانه ایرانسل بعد ساعت ۱ شب به شدت کاهش سرعت داره و از ساعت ۲ که نامحدود شروع میشه میانگین ۳ _ ۲ مگ بر ثانیه دان میکنه حالا کلی افت سرعت ناگهانی رو نمیگم من تو اون ۳ ساعت نهایت تونستم ۲۱ گیگ دان کنم که از نظر من اونم به صرفه نیست از خوابت بزنی و بیدار بمونی ارزش نداره منکه ده تومن میدم به یکی دیتاشو برام بریزه 😉 😉

  • Godofwar0385 گفت:

    خدایی مشکل خیلی بزرگیه ۹۰گیگ اپدیت من واسه۳۶۰مگ هم باید با این سرعت نتم مثل لاکپشت ۴۰دقیقه صبر کنم تا اپدیت بشه و یه مشکل دیگه هم هست الان اکثرا بازیهای هکی میریزند روی کنسولشون بعد اگه بخواند اپدیت ۴kهم به بازی اضافه کنند قطعا با وصل شدن به نت بازیشون قفل میشه و بنظرم این یه مشکل بزرگه

  • navid_king گفت:

    من میخواستم ایکس باکسو آپدیت اولیه کنم پدرم در اومد حالا آپدیت بازیا ک بکنار واقعا سخته ولی اگه ی برنامه مثل psx داشته باشه خیلی راحت میشه با دوتا بسته ایرانسل ک ۴ت میشه ۹۰گیگو دانلود کردم البته فک نمیکنم همچین برنامه ای باشه و همین کارو سخت میکنه

  • RohitSakhtafzarmag گفت:

    مشکل کمبود فضا تو PC وجود نداره .میشه هاردیسک اضافه کرد یا از نوع حجیم چند تدابایتی استفاده کرد .هر چند من خودم تا حالا نشده بیشتر از ۵ تا بازی داشته باشم.وقتی یک بازی رو تموم کنی دیگه بهش احتیاجی نداری.شما نهیتا ۵ تا بازی رو نگه میداری.یک ترابایت هم کافیه.تو وان ایکس هم فکر نکنم مشکل ساز باشه.

  • فکر کنم کنسولش فقط تو کره ی جنوبی جواب بده(همه جا جواب میده غیر از وطنمون)

  • amir_22 گفت:

    یا باید از دو بلوری استفاده کنه یا فرمت جدیدی برای فشرده سازی ایجاد کنه بنظرم مشکل این آپدیتهای حجیم فقط برای ما ایرانیاست که پول حجم میدیم وگرنا تو اروپا و آمریکا یا کشورهای آسیایی بجز اون داغونهاش نت پر سرعت نامحدود دارن و ۱۰۰ گیگ رو زیر ۱ یا ۲ ساعت میگیرن این خبر و مشکل فقط برای ماهاست و مایکرو نگرانی ای از این بابت نداره چون اصلا بازاری اینجا نداره

  • amir2hashmati گفت:

    این نسل که بازیها مشترک هست نمیشه کاریش کرد ولی نسل بعد باید بازیسازها بازی هاشون رو در یک دیسک دولایه ۱۰۰ گیگی عرضه کنند مشکل حجم حل بشه

  • LordMercy گفت:

    من یادم ه سر همین قضیه صدا م دراومده بود…

    کنسول های این نسل رسماً یه PC شخصی سازی شده ن و مسلماً حجم بازی هاشون اگه بیشتر از نسخه ی پی سی نباشه کمتر م نیست

    کجا رفت اون بهینه سازی

  • cyrex1 گفت:

    قوی بودن . همیشه بهترین نیست… :heh:

  • surena_ss گفت:

    بهترین مزیتی که از این کنسول دیدم اینه که توقع مردم رو از نسل بعد به شدت بالا میبره و سونی و مایکرو برای اینکه مردم رو راضی کنند حداقل باید کنسولی با قدرت دو برابر یا بیشتر نسبت به ایکس بدن که این به این معنیه عناوین نسل بعد به راحتی میتونن ۴k 60 فریم اجرا بشن….

    • سونی نیازی برای رقابت با مایکرو نداره اخه رقابت چی برادر من بیاد با هیلو در مقابل گاد اف وار یا انچارتد رقابت کنه؟ جوک نگین سونی روال خودشو میره جلو الان یه کنسول ۴ و خورده ای ترافلاپسی زده دلیل نمیشه چون ایکس باکس ۶ ترا زده اینم بیاد ۸ بزنه اون روال خودشو پیش گرفته و کار خودشو میکنه مهم اینه که مردم چشمشونو چقد باز کنن تا ببینن سونی نسل پیش با ۵۱۲ مگابات رم تلو رو داد پس صبر کنین هنوز خیلی مونده تا نسل بعد درشمن سونی رو هم با مایکرو مقایسه نکنین ممنون میشم چون مایکروسافت اصلا در حد سونی نیست

  • ragnaros گفت:

    این مطلب واقعا درسته، شاید برای ما ایرانی ها که نه اینترنت پرسرعت و درستو حسابی داریم و نه برامون مقدوره که تند تند هارد اکسترنال بگیریم ، این قضیه خیلی حاد تره.
    همون روزی که اعلام شد حجم آپدیت ۴K کوانتوم بریک چقدره ، برام جای سوال بود که اگه برای اجرای بهتر بازیها قرار باشه همه ی بازیها این حجم از آپدیت داشتن باشن پس با این حساب هارد کنسول خیلی زود پر میشه . تازه مشکل سرعت و حجم دانلود رو در نظر نگرفتم.

  • این چه وضعشه آخه

    سونی یه دلیل خوب داشت که پرو رو عرضه کرد اونم داشتن وی آر بود خوب دلیلش منطقی بود

    دیگه این کنسول دد کنار وان اس خیلی جوک شده

    به جا کنسول میان نسلی اونم آخر نسل 😀 باید میرفت رو بازیایه انحصاری کار میکردن تا اینجوری طرفداراش از یوتیوب گیم‌پلی بازیایه مارو دنبال نکنن و افسوس بخورن بعد بیان تو سایتا از کله فنجونی و سوپر لوکی تعریف کنن و با نک مقایسه انجام بدن .

    الان ۴ سال هست که کنسول ها اومدن ۲ سال دیگه هم‌عمر میکنن در بهترین حالت
    یعنی وان ایکس یه کنسوله واسه فقط ۲ سال که خوب بیشتر گیمرا صبر میکنن قیمت بیاد پایین که ۱ سال باید بگذر از اون طرفم صدایه نسل بعدی میاد باز دست نگه میدارن ببینن نسل بعد چه جوریه تا کنسول نسل بعدی تهیه کنن :-/

    در کل این کنسول رو اصلا درک نمیکم کاش یکم‌ صبر میکردن با پلی۵ هایپ نسل بعدرو کلید میزدن .
    الانم نزدیک عرضه کنسول جدید هستیم ولی لابه لایه بازیایه سونی له شده و خبری ازش نیست .

    درباره حجم آپدیت ها باید بگم فاجعس
    مثلا دستینی ۱۰ گیگ آپدیت میده بعد دانلود میکنی و انتقال میدی رو کنسول خوب ۱ ماه بعد دوباره ۲۰۰مگ آپدیت میده خوب اینجا یکم سوزش داره چون نمیشع ۲۰۰ مگ رو دان کرد و انتقال داد رو کنسول باید ۱۰ گیگ و ۲۰۰ مگ رو از اول دان کنی این یعنی با هر آپدیت جدید که بیاد این مشکل هست و از اول باید دانلود کرد .
    حالا فک‌ کن ۵۰ گیگ‌ آپدیت جدید دانلود کردی یهو یه آپدیت جدید بیاد بعد بخوای اون ۵۰ گیگ رو واسه دوستت بریزی به درد نمیخوره 😐 😐 😐 همه چی از اول 😐 😐 😐 😐
    من تو همین آپدیتایه چند گیگی موندن وای به حال این ۱۰۰ گیگی ها

    تازه این‌ واسه کسایی هست که دیسک استفاده میکنن و فقط بحث آپدیت بود اگه مثل من همه بازیا دیجیتالی باشه که واویلا اصلا شوخیشم قشنگ نیست 😐 😐 😐 😐 😐

  • Hossein E 47 گفت:

    برو باو من کانترو هنوز از اپدیت dust2 اپدیت نکردم رینبو نزدیک صد مگ اپدیت داده نگرفتم ۱۳تا بازی update paused مونده برم صد گیگ اپدیت دان کنم مگه جنگه مومن 😐

  • Shahincasper گفت:

    ببخشید بابت این نظر اقا کد نامحدود ایرانسل چیه توی نت نیست

  • mamad1166 گفت:

    ارایه در دو دیسک بلوری و همچنین ارایه فایل جدا برای دانلود تا با نرم افزاری مثل IDM قابل دانلود باشه و در آخر کمک گرفتن از گروه های corepack , fitgirl برای فشرده کردن فایلا نامردا بازی رو دانلود میکنی ۷ گیگ نصبش ۳ ساعت طول میکشه میشه ۴۰ گیگ !!

  • Ebidarkens گفت:

    من اصلا نمیخوام بگم ایکس باکس وان ایکس خوبه یا بده یا اینکه ۴k خوبه یا بد، فقط میخواستم بگم خدمتتون شما ایران رو نبینید الان در اکثره کشورها حجم اینترنت معنی نداره و کسی برای حجم پول نمیده، سرعت هاشونم خیلی بالاس، نمونه ش من خودم تو ترکیه که خیلی هم کشور خفنی نیست ۵٠ گیگ حجم یک بازی رو در یکساعت دانلود کردم، فکر نمیکنم این مشکل حجم آپدیت و اینایی که شما گفتید بجز ایران برای اکثر کشورها اصلا ایرادی باشه و باهاش مشکلی داشته باشن،

  • Mohammad_No گفت:

    سلام
    این بروزرسانی ها اجباریه یا اختیاری؟

  • A L I گفت:

    اصلا فورکی کردن بازی حجم داره من همه بازیهامو روی فورکی بازی میکنم بازیهای نسل هفت و هشت روی کامپیوتر اگه چیزی هست که اطلاع ندارم بگید نود گیگ برای فورکی ؟؟؟؟؟

  • Red گفت:

    ایکس‌باکس باکس وان ایکس باکس وان باکس ایکس باکس

بزرگ‌ترین مزیت ایکس‌باکس باکس وان ایکس، بزرگ‌ترین مشکل آن نیز به حساب می‌آید - گیمفا
بزرگ‌ترین مزیت ایکس‌باکس باکس وان ایکس، بزرگ‌ترین مشکل آن نیز به حساب می‌آید - گیمفا