تحلیل فنی | بررسی عملکرد Wolfenstein II: The New Colossus روی کنسولها
مقایسه فنی و گرافیکی و بررسی فنی بازیهای مختلف برروی پلتفرم های گوناگون، همیشه جذابیت خاصی برای بازیبازان دارد. بررسی عملکرد بازی ها و چگونگی اجرای آن ها برروی پلتفرم های مختلف، نه تنها باعث میشود تا جزئیات منحصر به فردی را کشف کنیم، بلکه میتوانیم با آگاهی فنی بیشتری به تجربه بازی مورد نظر بپردازیم. با قسمتی جدید از سری تحلیل فنی با گیمفا همراه باشید.
Wolfenstein سری با قدمت و محبوبی است که عصر طلایی و فراموش نشدنی خود را گذرانده و به عنوانی یکی از نام های قدیمی در صنعت بازی های ویدیویی از آن یاد میشود. با کم شدن طرفداران شوتر اول شخص کلاسیک و البته عدم برنامه ریزی درست، این سری مدتی را بی هدف و نه چندان خوب طی کرد. پس از دست به کار شدن شرکت محبوب بتسدا و خرید امتیاز بازی، در سال ۲۰۱۴ شاهد یک نسخه ریبوت از بازی با نام Wolfenstein: The New Order بودیم؛ عنوانی که نه تنها توانست نسل جدید را با سری آشتی دهد، بلکه آن قدر خوب بود که علاوه بر بازیبازان جدید، بازیبازان کهن سال نیز به آن جذب شدند. اکشن سریع و دیوانه وار بازی که به دست استودیوی ماهر Machine Games طراحی شده بود، در کنار دیگر عناصر قرض گرفته شده از قدیم، بازی را به یک تجربه اجباری برای دوست داران سبک شوتر اول شخص تبدیل کرد. محبوبیت این عنوان باعث ساخت و عرضه یک محتوای جداگانه جدید در سال بعد با نام Wolfenstein: The Old Blood شد و حال، با یک عنوان فوقالعاده به نام Wolfenstein II: The New Colossus طرف هستیم؛ عنوانی که مدتی است عرضه شده و گویی به اندازه دو نسخه نسبت به شماره اول پیشرفت کرده است.
جدا از بحث های داستان و گیمپلی، در این مطلب میخواهیم به عملکرد فنی و بصری Wolfenstein II: The New Colossus روی کنسول ها بپردازیم. در نسخه اول بازی شاید آن طور که باید و شاید، از قدرت کنسول های نسل هشتم استفاده نشد و جلوه های گرافیکی بازی با وجود عملکرد فوقالعاده آن، به دل بعضی از بازیبازان ننشست. حال، با Wolfenstein II: The New Colossus شاهد جلوه های بصری خارق العاده و زیبایی هستیم که تجربه بازی را لذت بخش تر میکند. سازندگان این بازی با هوشمندی از موتور id Tech 6 شرکت بتسدا به نوعی متفاوت استفاده کردهاند؛ دقیقا همان طور که در The Evil Within نسخهای شخصی سازی شده از این موتور را مشاهده کردیم که خروجی نسبتا خوبی میداد. حال، با استفاده از این موتور جدید و البته تکنیک های جدید سازندگان، سایهها و نورپردازی هوشمند و زیبایی مشاهده میکنیم و افکت های راضی کننده ای مانند Depth of Field، موشن بلور دوربین، HDR Bloom و البته anti aliasing دائم به بهترین شکل ممکن در بازی به چشم میخورد. همه این ها را گفتیم اما نکته ای که به شدت در بازی به چشم میآید، افکت بی نظیر ذرات در بازی است. در بازی یک اسلحه لیزر قند در دل آب کن وجود دارد که حاصل تیراندازی با آن، به وجود آمدن ذراتی خارقالعاده زیبا است؛ البته این ذرات در همه موارد در بازی دیده میشوند اما استفاده از این اسلحه لیزر، سیستم ذرات بازی را به خوبی نشان میدهد. قضیه وقتی زیبا تر میشود که این ذرات با نورپردازی داینامیک و Volumetric lighting بازی روی سطوح فلزی مختلف بیفتد و… بقیهاش را خودتان حدس بزنید.
Wolfenstein II: The New Colossus برروی کنسول پلیاستیشن ۴ پرو با رزولوشن ۲۵۶۰x1440 اجرا میشود و جالب است بدانید بازی روی هیچ کدام از کنسول ها، از رزولوشن داینامیک و متغیر استفاده نمیکند. رزولوشن ۱۴۴۰p یا همان ۲K قطعا بازی را روی تلویزیونهای ۴K زیبا به نظر میرساند و این افزایش رزولوشن منطقی است اما باید بگوییم که به غیر از این جهش در رزولوشن، برتری خاص دیگری نسبت به نسخه پلیاستیشن ۴ معمولی دیده نمیشود. کیفیت بافت ها یا سایههای بازی در دو نسخه یکی است و نسخه پرو، تنها در زمینه فیلتر بافت ها کمی بهتر عمل کرده که البته در طول اکشن سریع بازی، به چشم نمیآید. لازم به ذکر است که نسخه پلیاستیشن ۴ استاندارد بازی Wolfenstein II: The New Colossus با رزولوشن ۱۹۲۰x1080 اجرا میشود و کاملا میتوانیم بگوییم که این بار، از سخت افزار ماشین سونی به خوبی هر چه تمام تر استفاده شده و جای گلهای نیست. به سراغ کیفیت اجرایی نسخه ایکسباکس وان بازی میرویم. این نسخه از Wolfenstein II: The New Colossus با رزولوشن ۱۴۴۰x810 اجرا میشود و تصاویری تقریبا بلوری را خلق کرده است. اما با این حال، طبق بررسی انجام شده به نظر نمیرسد افت گرافیکی و بصری خاصی را نسبت به نسخه پلیاستیشن ۴ در این نسخه شاهد باشیم و به غیر از رزولوشن اجرایی، همه چیز یکی است. با این وجود، همه به دنبال نسخه ایکسباکس وان ایکس بازی هستند تا ببینند این عنوان زیبا روی کنسول میان نسلی قدرتمند مایکروسافت به رزولوشن Native 4K میرسد یا خیر.
اما همه بازیبازان میدانند که در یک بازی شوتر اول شخص، آن هم با ریتم اکشن بسیار سریع، عملکرد یا نرخ فریم بازی میتواند بسیار مهم باشد. همان طور که اشاره شد، در نسخه اول با این که تصاویری با کیفیت و آن چنان گرافیکی مشاهده نمیکردیم اما عملکرد بازی هیچ نقصی نداشت و در سنگین ترین و شلوغ ترین لحظات، افت فریمی را شاهد نمبودیم اما این موضوع کمی در Wolfenstein II: The New Colossus فرق کرده است. نرخ فریم بازی روی دو کنسول پلیاستیشن ۴ پرو و پلیاستیشن ۴ استاندارد بسیار شبیه به هم است و اختلاف بسیار کمی را شاهد هستیم. با تجربه ۳۰ دقیقه ابتدایی بازی، به نظر همه چیز عالی است و نرخ فریم روی ۶۰ بر ثانیه قفل است اما با ورود به مراحل پیچیده تر و شلوغ تر بازی که ریتم اکشن که نیز در آن ها بالا میرود، نرخ فریم بازی به ۵۴ بر ثانیه نیز میرسد و میتوانیم این را یک نقص در نظر بگیریم. با توجه به تجربه نسخه نخست بازی و همچنین تجربه عنوان Doom روی کنسول ها که عملکردی بسیار با ثبات داشتند، انتظارات بالا رفته و شاید این عملکرد Wolfenstein II: The New Colossus به دل ننشیند (البته بازی تازه عرضه شده و فرصت برای عرضه بهرزورسانی هست). به عملکرد نسخه ایکسباکس وان که میرسیم، همه چیز پایین تر نیز میآید. این نسخه از بازی در صحنه های اکشن به دفعات زیاد با افت فریم مواجه می شود و این افت کاملا حس شدنی است اما نکته عجیب این جا است که عامل اصلی این افت فریم، اکشن ها و صحنه های سنگین بازی نیستند بلکه بازی روی این کنسول تقریبا در همه جا افت فریم دارد؛ حتی وقتی که در یک محیط بسته و بدون هیچ دشمنی، در حال قدم زدن هستید. این موضوع قطعا قابل پذیرش نیست؛ مخصوصا با وجود عملکرد خوب Doom روی ایکسباکس وان که بهینه سازی فوقالعادهای داشت. در آخر بد نیست به میان پرده های از پیش رندر شدهی بازی نگاهی داشته باشیم. این میان پرده های پر خرج و البته پر حجم، با نرخ فریم ۳۰ بر ثانیه اجرا میشوند و آن قدر زیبا و سینمایی هستند که از تماشای آن ها سیر نمیشوید.
خبر تایید عرضه Wolfenstein II: The New Colossus روی کنسول نینتندو سوییچ، بسیار جالب بود. شگفت انگیر خواهد بود که سازندگان چگونه بازی را با وجود سخت افزار محدود تر سوییچ به اجرا در میآورند؛ آیا از خیر نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه میگذرند یا تکنیک خاصی را به کار میگیرند؟ گفته شده نسخه سوئیچ در دستان افراد توانمندی قرار دارد. امیدوارم از این تحلیل فنی نهایت استفاده را برده باشید. شما میتوانید برای بررسی دقیق و موشکافانه عملکرد بازی Wolfenstein II: The New Colossus برروی کنسول ها، ویدیوی تحلیلی زیر را که به وسیله دیجیتال فاندری تهیه شده است، تماشا و دانلود نمایید (واضح است که تنها مشاهده ویدیو با بالاترین کیفیت ممکن باعث فهم دقیق موضوعات فنی این سری میشود):
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- ناراحتی کارگردان Black Myth: Wukong بابت نبردن جایزه بهترین بازی سال
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- گپفا ۲۵؛ تریلرهای مورد علاقه شما از مراسم The Game Awards 2024
- منبع داخلی: دوران عناوین انحصاری ایکس باکس به پایان رسیده است
نظرات
اشکان جان خسته نباشی :yes: :yes:
این طور که پیداست روی اکس باکس نرخ فریم پایداری نداره و باید منتظر اپدیت بود
Wolfenetsin 2 واقعا زیباست گرافیک موسیقی داستان گیمپلی همه چیزش خوبه هیچ ایرادی نمیشه به بازی گرفت
روی pc واقعا بهینه هست من رو pc روی تنظیمات mein leben فریم میگیرم ۱۷۰
رو چه حسابی انقدر منفی دادن 😐
میگم راسته که روی pc بازی خوب بهینه سازی نشده و باگ زیاد داره ?:-)
ki hamchin cherti gfte 240 fps behine nis drste geraphicam 180ti hast vali 240 hamziade
ممدرضا واقعا به جورایی کنسولمون خسته شده دیگه میشه گفت از پس ۹۰۰p هم دیگه برنمیاد.واقعا لعنت به متریک که این خرابکاری کرد.اکثر بازیهای جدید ببن ۷۹۲p تا ۹۰۰p داینامیک هستن
این سخت افزار فرشید جان از همون اول هم شادابی سخت افزار۳۶۰ رو نداشت
کجاست سخت افزاری که ۳۴۳ باهاش در سال ۲۰۱۲ بهترین گرافیک سال رو با هیلو۴ تحویل گیمرها داد کجاست سخت افزاری که هر نسخه از گیرز که میاد مرزهای گرافیکی بازی های کنسول کنسول جابجا میشد اما الان گیرز۵ که بیاد چقدر میتونن نسبت به گیرز۴ ارتقا بدن من باشم میگم ذره ای هم نمیتونن چرا چون این سخت افزار شی.ره اش کشیده شده دیگه جای پیشرفت نداره اگر وان اکس نمیامد خیلی برای سال بعد و سال بعدش بد میشد
بهترین گرافیک ۲۰۱۲ مکس پین ۳ بود
اون مراسم هم نه مکس پین ۳ حضور داشت نه farcry 3
بهترین گرافیک کنسولی MGS 4 بود بعد god of War 3 بعد beyond آخرتش هم TLOU
مشکل اصلی وان این که استاندارد GDDR5 در حالی که مایکروسافت برای سود بیشتر از DDR3 استفاده کرد
دیگه خواهشا cv جان تحریف نکنید بهترین گرافیک سال ۲۰۱۲ هیلو۴ شد یه سرچ بزن بدون تحقیق کامنت نذارید نکته بعد ما داشتیم درباره عناوین کنسول “xbox” نظر میدادیم نه پلی استیشن اسم اون بازی هایی که گفتی چه ربطی به اکس باکس داره ؟؟
والا من که خیلی تغییری تو گیم پلی بازی ندیدم، یه کم بهتر از order در همون حد old blood بود!! البته تو ۲ سال ام خیلی نمیشه توقعی داشت… ولی واقعا تو میان پرده ها کیفیت بهتر نسبت به ۲ نسخه قبل کاملا مشهوده…
خوشالم که تونست متای خوبی بگیره، این بتسدا هرسال میخواد شوترسال رو بگیره، حالا اکتیویژن ۲۰ برابر فروش داره چون اسم داره!!!
man roo akharin setting yaani ultra va uber ba 240 fps drm mznm vaghean kharegholadast
داداش من رو کنسول میزنم، آخه قبلی ها ام خوب بود، شما الان برو old blood رو بازی کن اگه تغییر خاصی تو گیم پلی دیدی، بعدم از نظر حجم مشخصه، الان پشت ولف ۲ زده ۴۷ گیگ، درحالی که من ورژن ۲ پک بازی رو تهیه کردم دقیق ۹۰ گیگه، درحالی که اولد بلود مثل آنچارتد لگاسی بازی کامل نیست…
البته این تجربه من رو کنسول بوده ، pc و نمیدونم…
ممنون بابت تحلیل اقای عالی خانی اگه میشه روی پی سی هم بازی رو تحلیل کنید خیلی از بازی ها روی پی سی تحلیل نمیشه معمولا تو سایت که واقعا پی سی تفاوت داره با کنسول ها فاصله کنسول ها معمولا یکسانه و بهینه سازی هم ک بهتره واقعا ولی پی سی اینجوری نیست واقعا
سلام و درود به اشکان جان و داداشای گیمر گل
تشکر بابت مقاله خوب
دوستان من یک مشکلی با بازی w2 دارم روی پیسی سیستمم هم i7 7700k و ۱۰۸۰ti و ۱۶gb ddr4 ئه و برای این خیلی نگرانم
تا الان ۲نسخه از این بازیو نصب کردم البته ورژانای کرک رو codex و corepack ولی هردوشون بلافاصله وقتی رزولیشن رو میکنم از ۱۰۸۰ به ۱۴۴۰ که مانیتورمه سریع صفحه آبی بالا میاد با بوق خاموش ریستارت میکنه سیستم رو و حتی هیچ دستی به تنضیماتم نزنم وقتی درجه سختیو انتخواب میکنم پلی میکنم بین ۱تا ۱۰دیقه هربار این صفحه میاد و از قبل هم معلومه و بازی حسابی تیک میگیره …
از اونورم هیچکدوم از بازیام مشکلی ندارن evil within 2 و gta v و forza h3 و gow4 و …
لطفا اگر کسی اطلاعای داره که از چی میتونه باشه کمکم کنه خیلی برام این بازی اهمیت داره
ممنون
( در ضمن ببخشید که سیستمو گفتم ممکنه کسی ناراحت فقط برای اینکه اگر کسی اطلاعاتی داره کمکم کنه در این موضوع با این شناخت. و اینکه بخدا ماهی ۷۰۰ زجه میزنم قسطشو میدم عشقه عشق دیگه میدونید چیه ایشالله راحتتر همتون یه خوبشو بگیرید هیچی جای یه سیستم خوبو نمیگیره )