نوش دارو پس از مرگ سهراب | بررسی بخش Ghost War از بازی Ghost Recon Wildlands
یوبی سافت کمپانی است که کارنامه کاریش پر از فراز و نشیب هایی است که بعضا از آن ها درس گرفته و بعضا نیز به شکست ایده های نابش منجر شده اند. نمونه آن عناوین قدیمی تری مانند سری فرقه قاتلین یا Rainbow Six است که یکی رو به نابودی کامل رفته است و هر سال با نسخه های جدید معلوم نیست که چه هدفی به دنبال دارد و سری دیگری با شروع به شدت ضعیف، ولی پشتیبانی و رفع عیوب پیاپی، موفق شد به جایی برسد که بعد از ۲ سال حالا سیزن پس سال سوم در حال عرضه است و تقریبا همه از این قضیه خوشحال هستیم.
Ghost Recon Wildlands نیز داستان مشابهی دارد. عناونی که قرار بود این سری را به حال و هوای نسخه اولیه و دورانی ببرد که این بازی به وجود آمد و حقیقت آن است که دوران اوج سری نیز همان سال ها بود. با گذر زمان این سری نیز به جای آن که راه پیشرفت را در ادامه جو و فضای خود بداند، به سمت اکشن های ندای وظیفه گونه کشیده شد و به جای تعریف داستان ابر سربازان مخفی در لباس یک انسان عادی، آن ها را تنها گوشه ای از نبرد های متعدد جهانی نشان داد. اما نسخه اخر این سری با وعده و وعید های فراوانی سال پیش عرضه شد و و می توان گفت با وجود نقاط قوت و منفی مختلفش، باز هم عناون خوبی بود که با وجود دارا بودن بخش همکاری خود که شما را در ترکیبی از یک تیم ۴ نفره قرار می داد یکی از بهترین های سال ۲۰۱۷ نیر محسوب می شد. شما در گروه کوچک خود باید به جنگ کشوری کارتل زده بروید که این کشور ترکیبی زیبا از کویر و دریا در کنار جنگل و باتلاق است. در این عنوان شما به هیچ وجه خسته نمی شدید و با وجود پایان دو گانه زیبایش واقعا سطح توقع ما را از یک عنوان شوتر داستانی بالا برد.
اما مانند همیشه در سیاره یوبی سافت هیچ چیزی کامل نیست. بازی در کمال تعجب همگان و در حالی که در نسخه اصلی از همکاری تیمی انلاین بهره می برد، فاقد بخش چند نفره رقابتی بود که واقعا عجیب بود. البته یوبی سافت خود به سرعت متوجه این کاستی عظیم شد و چند روز پیش از عرضه نهایی بازی، در خبری در راه بودن بخش چند نفره برای بازی را تایید کرد. البته از نظر ما بسیار اسان بود که عنوانی که در حال حاظر دارای بخش داستانی چند نفره بود، ساخت بخش چند نفره رقابتی برایش قطعا آسان تر خواهد بود ولی یوبی سافت باز هم قصد شگفت زده کردن ما را داشت که باز هم موفق شد !
صادقانه باید اذعان داشت که بخش تک نفره این عنوان بدون شک یکی از لذت بخش ترین و جذاب ترین داستان هایی بود در این چند سال تجربه کرده بودم. از محیط های به شدت متنوع و داستانی که در گوشه گوشه بولیوی تعریف می شد تا سیستم درجه سختی بازی که با زیرکی، در عین حال که این عنوان یک بازی شوتر بدون فکر می بود، با بالا بردن درجه سختی ان را به یک عنوان مخفی کاری هاردکور تبدیل می نمود که اگر لحظه ای غفلت می کردید و دشمنان متوجه حظور شما می شدند، کار تمام بود.
در عین حال محیط های بازی که بیشتر شامل جنگل های انبوه و یا جنگل های کم پوشش کوهستانی می شد سبب می شد که محیط لازمه برای ارضای خود بازی که مخفی کاری محض بود، مهیا شود. البته تنوع نقشه و بازی به این دو مورد ساده محدود نمی شد و در کمال زیبایی، بسیاری از خانه های بازی نیز قابل دسترسی بود که با وجود صد ها آیتم پراکنده شده در جای جای بولیوی، بازی می توانست صد ها ساعت شما را سرگرم خود نگاه دارد. ولی بعد از به پایان رساندن داستان اصلی و به پایان رساندن چالش های جانبی، دیگر هیچ بهانه ای برای تجربه بازی وجود نداشت و این جا بود که سایر عناوین هم رده، با وجود بخش چند نفره رقابتی جذاب خود، تا سال ها می توانستند که بازی بازان را در کنار خود راضی نگه دارند و این جا دقیقا لحظه ای بود که دیدیم بعد از شش ماه یکی از ناقص ترین بخش های چند نفره ای که در تمام طول عمر بازیبازی خود دیده ایم برای این عنوان زیبا عرضه شد.
تنها مود قابل بازی در این عنوان یک بخش چند نفره ۴ در برابر ۴ نفره است که هر تیم باید به هر نحوی تمام اعضای تیم دیگر را به هلاکت برساند. در این راه شما می توانید یا از توانایی های موجود هر کاراکتر تیمتان استفاده کنید و یا این که با رسیدن به نقطه مرکزی نقشه و فعال ساختن جستجو گر موجود در آنجا، به راحتی از موقعیت دقیق تک تک دشمنان زنده با خبر شوید و با راحتی بیشتری به شکار آن ها بپردازید. البته در حین فعال سازی این جستجو گر، تیم حریف از قصد شما با خبر می شود و این دقیقا زمانی چند ثانیه ای به آن ها می دهد که به راحتی فردی که در حال فعال ساختن این جستگو گر است را از میان بردارند.
نقشه های موجود در بازی شامل چند نقشه محدود است که تعدادشان به مجموع انگشتان دو دست هم نمی رسد. اکثر این نقشه ها حالتی مربع گونه دارند که بعضی از آن ها شکل عجیب و قریب تری نیز دارند که به منظور جلو گیری از اسنایپ شدن های زود هنگام است. علاوه بر آن ویژگی اکثر نقشه های بازی، محیط های بسیار بزرگ آن ها برای جنگ ۸ نفر است که به طور مثال در یکی از نقشه های بازی، حدود ۹۰ درصد محیط بازی را جنگلی پهناور تشکیل داده است که اکثر درگیری ها تنها در ۱۰ درصد باقی مانده نقشه رخ می دهد که از قضا این نقشه یکی از جالب ترین و مورد انتظار ترین نقشه های بازی، برای اجرای یک راند است.
جدا از نقشه های بازی، گیم پلی این عنوان نیز کاملا در خدمت برآورده کردن هدف اولیه و اصلی بازی یعنی یک مخفی کاری ناب است. باید همین جا اعلام کرد که از کمپ کردن و مخفی شدن در بازی های چند نفره رقابتی لذت نمی برید، از این عنوان دور شوید و هیچ گاه نیز به آن فکر نکنید. مبنای بازی بر مخفی شدن طولانی مدت و شلیک در لحظات ضروری است. حجم مهمات قابل حمل یرای سلاح های شما بسیار محدود است و اگر در میانه نبرد تیر هایتان به پایان برسد باید به یکی از نزدیک ترین جعبه های ثابت مهمات رسیده و حداقل چند ثانیه کاملا بی دفاع مانده تا بتوانید در ادامه نبرد، نقشی داشته باشید. در عین حال کلاس های تک تیر انداز به همراه دستگاه های خود و سلاح پر قدرت با بزرگنمایی بالایی که دارند، یکی از مرگبار ترین دسته های بازی هستند. با هر شلیک با سلاح فاقد صدا خفه کن موقعیت شما را به سرعت به سایر دشمنان نشان می دهد و پس از علامت گذاری شدن توسط دشمنان اگر موقعیت خود را به سرعت عوض نکنید قطعا چندان زنده نخواید ماند، حتی اگر هم که خوش شانس باشید و از موقعیت دشمن با خبر باشید، در صورتی که شما نفر اولی نباشید که شروع به تیر اندازی می کند، در صورت عبور گلوله ها از کنارتان، تصویراتان به حدی تار و مبهم می شود که ادامه آن نبرد برای شماچندان عقلانی نیست و به بهتر است به دنبال مخفی گاهی امن برای خود باشید. البته اگر بخواهید باز هم مخفیانه و بدون هشیار کردن دشمنان هم به آن ها نزدیک مشوید می توانید توانایی علامت گذاری خودکار را غیر فعال کنید (به طور معمول بعد از ۳ ثانیه از علامت گذاری کردن، دشمن از این اتفاق با خبر می شود و اگر ۵ ثانیه نیز از دید شما و هم تیمی هایتان مخفی بماند، این علامت پاک می شود) و در خفا دشمنان را تک به تک و از فاصله نزدیک از بین ببرید. درضمن شما توان بازیابی هم تیمی های کشته شده خود را نیز دارید که برای این کار باید به سبک بخش داستانی بازی بر روی جنازه آن ها حاظر و در فرآیندی چند ثانیه ای که در این حین باز هم شما بی دفاع هستید، نسبت به احیای آن ها اقدام نمایید. البته باید در نظر داشته باشید که پس از احیا شدن، مقدار سلامتی شما به نصف کاهش می یابد که باید این را نیز در نظر داشته باشید که احیای خودکار سلامتی در این بازی هیچ نقشی ندارد (همان جعبه های ثابت مهمات که وظیفه احیای سلامتی شما را نیز بر عهده دارند). در پایان هم تیمی که بتواند دو راند در یک مسابقه را ازآن خود کند برنده نهایی خواهد بود.
کلاس های قابل استفاده در ۴ دسته مختلف دسته بندی می شوند که مجموعا ۱۳ کلاس مختلف را شامل می شود. با اولین ورود به محیط بازی، جدا از توضیحات و آموزش های این بخش ( که برای افرادی که بیش از ۶ ماه از بازی دور بوده اند بسیار کاربردی است) تنها کلاسی به نام چند کاره در اختیار خواهید داشت که برای آموزش اولیه بازی بسیار مناسب است. از ویژگی های این کلاس می توان به دارا بودن سلاح های اتوماتیک برای فواصل نزدیک تا متوسط و یک DMR نیمه اتوماتیک برای فواصل دور نام برد. بر خلاف عناوین دیگری مانند R6 اینجا دیگر خبری از اپراتور های رایگان نیست و تا زمان افزایش سطح و توانایی خرید کاراکتر های جدید باید با همین کلاس سر کنید که البته چندان هم سخت نیست و با هر فعالیتی مقداری امتیاز به دست می آورید. ۱۲ کلاس دیگر در ۳ دسته بندی تقسیم می شوند که شامل دسته مهاجم، دیدبان و پشتیبان می شوند که هر کدام ویژگی ها و معایب خود را دارند ولی به نظر می رسد که بازی هنوز هم تا بالانس بودن فاصله دارد چون کلاسی مانند Ranger یا Sentinel در دسته دیبان ( کلا این دسته یکی از بهترین ها دراین عنوان است) به شدت از باقی کاراکتر های قابل بازی برتر هستند و در سوی دیگر دسترسی به بعضی از کاراکتر ها به دلیل سیستم خاص ( و البته خوب ) ارتقا، بسیار زمان بر خواهد بود.
در مجموع باید گفت که متاسفانه به دلایلی که برای ما مشخص نیست (یا آماده نبودن این بخش در زمان مقرر، عدم وجود برنامه برای قرار دادن این بخش در بازی یا فقط کم کاری همیشگی یوبی سافت در ارائه محتوای جدید برای بازی ) این بخش بسیار دیر برای این عنوان عرضه شد و نتیجه آن صبر کردن طولانی مدت برای یافتن یک رقابت برای شما شده است و رسما می توان اعلام داشت که بازی توسط بازی بازان فراموش شده است. در سوی دیگر بازی به شدت از کمبود محتوا رنج می برد و به سرعت بسیار بالایی و در صورت عدم پشتیبانی مناسب سازندگان، بازی به تاریخ خواهد پیوست. این کمبود محتوا هم در بخش نقشه ها و محیط های قابل بازی و هم در بخش مود های قابل بازی خود نمایی می کند. به طور مثال عنوانی مانند میدان نبرد ۱ که با تمرکز کامل بر بخش چند نفره عرضه شد، با وجود تعداد بسیار بیشتر نقشه ها و مود های قابل بازی و پشتیبانی به مراتب بهتر هم اکنون مرده به نظر می رسد و دیگر دلیل خاصی برای تجربه آن به نظر نمی رسد. حال این شرایط را به این عنوان نسبت دهید که از همه جهت نسبت به میدان نبرد ۱ پایین تر به نظر می رسد و باز هم در حال حاظر نیز بازی باز چندانی نیز ندارد. ولی باز هم باید ذکر کرد که وجود تنها و تنها یک مود واقعا غیر قابل تصور و خنده دار است و معلوم نیست که در اتاق فکر یوبی سافت آیا کسی به فکرش خطور نکرده که میتوان مود های بیشتری با تعداد بازیباز بیشتری در یک نقشه ریخت. به طور مثال تصور اجرای این عنوان در محیطی بزرگ تر از محدوده نقشه های فعلی با تعداد بیشتری از بازی باز، به طور مثال ۲ تیم ۲۰ نفره، واقعا می توانست تجربه ای ناب ایجاد کند که قطعا هم به فروش بیشتر بازی کمک می کرد و هم تا سالیان سال بازی باز برای این عنوان جمع می کرد ولی مانند سنت همیشگی یوبی سافت این عنوان هم محتوای اصلیش از هر جهت ناقص بوده و فاصله بین ارائه راه حا ها نیز آنقدر طولانی که دیگر این تلاش ها نیز ارزشی ندارد.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- از صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۵ چه انتظاراتی داریم؟
- شایعه: کمپانی مادر FromSoftware احتمالا برای جلوگیری از تصاحب خصمانه از سوی یک شرکت کرهای به سونی مراجعه کرده است
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
نظرات
مقاله بسیار عالی واقعا اسمش برازنده هست ( نوش دارو پس از مرگ سهراب )
اول مقاله نوشته بود که حتما سنسور مادون قرمز رو بخرین.خیلی جالبه که نویسنده نمیدونه تو اپدیتی که سه شنبه هفته قبل اومد،این سنسور فقط روی درون ساپورت ها میشه فعالش کرد.
به نظر میاد یه سری ادم بیکار توی سایت میچرخن و به ملت منفی میدن ، چرای کامنت های این پست همه منفی گرفتن ?:-) ?:-) ?:-) :laugh: :laugh: :laugh:
توجه نکن
ضعف گیمپلی به شدت تو ذوق میزنه..میشد با کمی تقلید از گیمپلی سری گیرز او وار بازیو از این کندی و خشکی در اورد
مشکل شما همینه فکر میکنید همه بازیا باید مثل هم باشن بابا چه ربطی به گیرز داره این بازی.این بازی شکل خاص خودشو داره
در مورد واچ داگز هم همینه طرف میگه چرا هلیکوپتر نداره چرا فلان نداره چرا مثل نیتن دریک نمیره بین صد نفر جانگولر بازی در بیاره!خب جواب مشخصه دیگه هرچیزی جای خودش،کسی که گیرز میخواد خب همونو بازی کنه کسی که شوتر تاکتیکی میخواد چه بهتر از این
گفتم که یوبی سافت میتونست سریه گیرزو الگو قرار بده..
مثل کاریکه برای اساسینز اوریجین انجام داد…
THINK MORE
TALK LESS
همون کامنت رو با چهارتا جمله انگلیسی با حروف بزرگ تحویل نده
چیه گیرز با یه شوتر نظامی تاکتیکی همخوانی داره میتونی جواب دادن صحیح رو با حل این ریدل توضیح بدی
مرسی. مقالۀ خوبی بود.
—————————————–
از دوستانی که این عنوان رو تجربه کردن؛ آیا بخش کنترل ماشین ها بد طراحی شده؟ یا مثل GTA، رانندگی با خودردها لذت بخشه؟
ن ماشین هاش مزخرفه اصلا سرعت نداره وقتی پشت ی ماشین میشینی انگار نشستی پشت شتر مگر اینکه شانس بیاری لامبورگینی پیدا کنی ولی کلا برای جا به جایی بهتره از هلیکوپتر استفاده کنی
____________
رفع اسپم : ممنون بابت مقاله این بازی خیلی سعی کرد خوب باشه ولی طبق سنت بازیای یوبی ساید میشن ها همه تکراری هی باید دنبال کامیون حمل غذا یا پزشکی یا اینترنتی باشی تا بتونی از اسکیل هات استفاده کنی اخر بازی ک تموم کردم ۷۰ اسکیل داشتم که به علت کمبود غذا و وسایل پزشکی و … بلا استفاده مونده بود
رانندگی مثل شتر سواری :rotfl: ممنون وسط ظهری خوابو از سرم پروندی
نه فقط در بخش رانندگی بلکه در تمامی زمینه ها این بازی این قدرت رو داره که بدترین تجربه گیمینگ زندگیت رو رقم بزنه، هنوز در حسرت ۱۰ روز عیدمم که پای این لعنتی سوزوندم ..
رانندگی دقیقا واچ داگز..
خیلیم باگ داره.. بازی متوسطیه از لحاظ گیم پلی
ولی ۱بار تجربه کردنش بد نیست
مرسی از هر دو دوست عزیز :heart:
قصد داشتم بخرمش که منصرف شدم 🙂
کلا دور بازی های یوبیسافت رو خط بکش.
البته از حق نگذریم.غیر از rainbow sixتو مولتی پلیر.فور آنرم انگار بدک نی.
فور آنر مشکلات سرورش قشنگ داروی اعصابه!
تنها بازی یوبیسافت که مشتاق تجربه اش هستم far cry 5 هست.
منم منتظرشم اما بیشتر برا مولتی پلیر!مولتی فارکرای ۴ خیلی خوب بود!یه ایده ی بسیار عالی با پیاده سازی ناجور.مپاش بیش از حد بزرگ بود و اذیت میکرد.امیدوارم این ایرادات ت و fc5 رفع بشن و بتونه یه مولتی پلیر هیجانی تر بین دو گروه که تسلیحاتشون کاملا متفاوت بود(مثل نسخه ۴)ارائه بده
داداش نظر اونارو شنیدی حالا نظر منو گوش کن بازیش ب شدت باحال مخصوصا کوآپش با رفیقات ولی من تنها رفتم اکثرشو و پلاتش کردم و در بدر دنبال اینم ک سیزن پسشو بگیرم کامل کنم بازیو کلا تا خودت ی بازی رو نری نمیتونی ببینی خوبه یا نه
به هرحال سلیقه اس.یکی مثل من عاشق جاست کازه و یکی دیگه عاشق قدم زدن تو بیابونای wow. قبل از هرکاری گیمپلی ازش ببین به نظرم
دم همه دوستان گرم :heart: :rose:
دم خودت گرم 😀
من که خیلی لذت بردم
با تشکر از اقای باجلان عزیز :yes: :yes:
کمی درباره بازی صحبت کنم لحظه ای که بازی رو شروع میکنی داد میزنه که من برای co-op ساخته شدم یکم که جلوتر میری بازی بهت میگه گیمر عزیز به چه زبونی بهت بگم که من برای co-op ساخته شدم و درست هم میگه به هیچ وجه به نظر من بازی در تک نفره نمیتونه انچنان که باید باشه یک مپ وسیع که توی هر منطقه تعدادی ماموریت داری توی این ماموریت ها معمولا ۳ کار انجام میشه یا عکس گرفتن از یه پرونده یا زنده بردن یک شخص به یک محل و یا نجات دادنش و یا هم کشتن فردی خاص و … که به مرور رو به تکرار میره به عنوان یک بازی شوتر متاسفانه نه شوتینگ جالبی داره و نه کاور گیری جذابی و بسیار خشک هست گرافیک هنری بازی عالیه وقتی سوار بر هلی کوپتر هستی با مناظر زیبایی روبه رو میشی ازادی بالا -تنوع سلاح- شخصی سازی هایی که شاید در کمتر عنوان شوتر باشه در کل فقط توصیه میکنم ۱-بازی رو دسته دوم بگیرید ۲-به co-op فکر کنید
به بقیه چیزا کار ندارم ولی شوتینگش به شدت عالیه،به شدت
به هیچ وجه شوتینگ خوبی نداره
یه قرنه که تام کلنسی بازیاش میاد بیرون هرکدوم بهتر از قبلی،رینبو و دیویجن و این بازی تو شوتینگ کم و کسری ندارند
احتمالا اشتباه دستت خورده اما درستش دیویژن هست
رینبو که شاهه شاهان سبک شوتره انصافا!
نه دستم نخورد ژ تو کیبوردم بدجاعه
:yes:
سلام ممنون
درسته بازی برای کواپ هست ولی این بازی و این نقشه انقدر پتانسیل داشت که هنوزم باورم نمیشه ی سافت نتوسنت از این بازی سال در بیاره بیرون
مشکل بازی هم این هست که تقریبا روی هر جاییش که دست بزاری خوبه ولی باز هم نقصی داره
:yes: :yes:
مقاله بسیار خوبی بود .
—–
من همون روز اول که این بازی اومد نسخه گلدش رو خریدم ولی میتونم بگم یکی از بدترین تجربه های خریدم هست . با اینکه از بسیاری از بخش های این بازی لذت بردم ولی بعد از مدتی خیلی خسته کننده میشه چون تنوع بازی کمه .
رانندگی هم تو این بازی بسیار افتضاح طراحی شده که اصلا ادم رو جذب نمیکنه و تنوع وسایل نقلیه خیلی کمه .
اگر از همون اول بخش Ghost War اصل بازی رو تشکیل میداد احتمالا خیلی بیشتر موفق میشد نسبت به الان .
Ghost Recon wildlands تا به اینجای سال برام بهترین بازی ۲۰۱۷ بوده.من که لذت بردم.ولی خب فقط ارزش یکبار تموم کردن رو داره.
نوش دارو پس از مرگ سهراب
این جمله رو قشنگ گفتین.
الان حسرت میخورم چرا ۱۹۰هزار تومن پولو برای این بازی حروم کردم. :reallyangry: :reallyangry:
من با دیدن تریلر عاشق این مود شدم و عزممو جذم کردم برا خریدش اما بعد از دیدن مولتیه متال گیر آنلاین فهمیدم تو سوم شخص شوتر اون بهتره.اما شاید اینم گرفتم اگر مشکلاتش حل بشه.
در کل ممنون.اصلا انتظار نداشتم نقدی براش بنویسید و همش با خودم میگفتم کاش یکی بود نقدش میکرد.خسته نباشید
الان نقدو کامل خوندم.خوب بود چون بازی رو تموم نکردم نمیتونم چیزی بگم اما میدان نبرد۱ کجاش مرده؟هنوزم کلی عشق و حال میده به آدم!
هنوز دارم بازیش میکنم ارزش بازی کردن رو داره ولی باید ب مشکلاتش هم عادت کنید.ولی هنوز نتونستم آپدیت این گوست وار رو بزنم همم یکم ۲ دل هستم اخه شوتینگش خیلی خشک هست.۱۱ گیگ هم حجمه آپدیتشه
سلام چرا سایتتون رو بستن ؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟
بازه من راحت میام