تحلیل فنی | Gran Turismo Sport در برابر Forza Motorsport 7
زمانی که عنوانی برای سال ها با نسخههای مختلف بازیبازان را سرگرم کند و یک یا چندین نسل را با خود همراه سازد، تبدیل به یک نماد در صنعت بازیهای ویدیویی میشود. دو سری قدیمی و محبوب Gran Turismo و Forza Motorsport دقیقا این تعریف را به بهترین شکل ممکن ارایه میکنند. امسال خوش اقبال هستیم که نسخه ای مورد انتظار و فوقالعاده از هر دو سری در اختیار داریم و میتوانیم ساعت ها با آن ها سرگرم شده و غرق در زیباییهایشان شویم. در این مطلب قصد داریم تا دو بازی Gran Turismo Sport و Forza Motorsport 7 را به طور کاملا برابر و رو در رو از نظر فنی با یکدیگر مقایسه نماییم. هیجان انگیز است؛ مگر نه؟
سری Gran Turismo در سال جاری میلادی به سالگرد ۲۰ سالگی و سری Forza Motorsport به سالگرد ۱۲ سالگی خود میرسند و این سالگرد را نسخهای بسیار عالی جشن میگیرند. در ابتدا بگذارید این موضوع را یادآور شوم که بحث ما در این مطلب تنها در زمینه فنی و گرافیکی است و موضوع بعدی این که هر دو عنوان Gran Turismo Sport و Forza Motorsport 7 با نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه کاملا ثابت اجرا میشوند. رسیدن به این سطح از عملکرد، با وجود عناوینی با جلوه های بصری بسیار سطح بالا، به هیچ وجه کار آسانی نیست اما استودیو های پولی فونی دیجیتال و ترن ۱۰ توانستهاند به خوبی به آن دست پیدا کنند.
واضح است که این دو بازی، عناوین انحصاری شرکت های سونی و مایکروسافت هستند و هر کدام، قطعا برروی کنسول میان نسلی این شرکت ها، به بهترین شکل ممکن اجرا میشوند. اجرای Gran Turismo Sport روی پلیاستیشن ۴ پرو مشکلی ندارد زیرا این کنسول هماکنون موجود است اما اجرای Forza Motorsport 7 روی ایکسباکس وان ایکس چه میشود؟ دیجیتال فاندری به دلیل موجود نبودن این کنسول، از یک سیستم رده بالا برای اجرای بازی استفاده کرده و سعی شده تا همه چیز به مانند نسخه ایکسباکس وان ایکس به نظر برسد.
در اولین قدم، مقایسه جزئی و دقیق اتومبیل ها مطرح میشود. هر دوی این عناوین توانستهاند اتومبیل هایی با جزئیات بسیار واقع گرایانه طراحی کنند اما زیر مایکروسکوپ، قطعا تفاوت های بسیاری دیده میشود. به طور کلی، جزئیات در اتاق و همچنین بیرون اتاق اتومبیل ها در بازی Gran Turismo Sport بیشتر و دقیق تر هستند. طراحان این بازی از یک نوع متریال واقع به شدت واقع گرایانه برای روکش اجسام استفاده کرده اند که باعث میشود همه چیز نسبت Forza Motorsport 7 طبیعی تر به نظر برسد. رنگ اتومبیل ها در Forza Motorsport 7 کمی نسبت به اتومبیل های عنوان رقیب، مات تر است و همین باعث میشود درخشندگی کمتر شود.
در همین زمینه میتوان چراغ اتومبیلها را بررسی کرد. در Gran Turismo Sport چراغ ها مانند دیگر بخش های یک اتومبیل، جزئیات خیره کننده و حیرت آوری دارند و علاوه بر این، محیط را نیز بهتر بازتاب میدهند. در طرف دیگر، دیجیتال فاندری نگاهی به دریچه های هوا میاندازد. با این که دریچه ها در هر دو نسخه پر جزئیات و خوب طراحی شدهاند اما مدل رندر شدهی نسخه Forza Motorsport 7 بسیار ساده تر از مدل Gran Turismo Sport است و همچنین در این مدل، فقدان Ambient occlusion شدت خودنمایی میکند. در دیگر موارد، مانند لوگو، جزئیات روی داشبورد و دنده، دو بازی را میتوان برابر دانست و از زیبایی جزئیات آن ها لذت برد. توجه داشته باشید که بیشتر بودن جزئیات و دقتی که در طراحی هر جزء از اتومبیل در Gran Turismo Sport به کار رفته، به دلیل مدت زمان بسیار بیشتر ساخت نسبت به Forza Motorsport 7 بوده است. با این حال، در مدت زمان ساخت کمتر نیز سازندگان Forza Motorsport 7 توانستهاند تعداد اتومبیل ها و مسیر های بیشتری را نسبت به رقیب در بازی بگنجانند و شاید موضوع کمتر بودن جزئیات با عقل جور در بیاید.
از بحث اتومبیل ها که خارج شویم، به سراغ محیط و مسیر های مسابقه میرویم. در همین ابتدا باید گفت که Forza Motorsport 7 به لطف سخت افزار قدرتمند کنسول ایکسباکس وان ایکس، به طور کلی بافت های با کیفیت تری دارد. کیفیت بافت زمین، چمن ها، دیوار ها و… در بازی مایکروسافت بیشتر است. مسیر های مسابقه Gran Turismo Sport قطعا از رقیب خود کمتر است اما اگر مسیر های مشابه را با دقت بررسی کنیم، مشاهده میشود که جزئیات در بازی سونی با دقت بیشتری طراحی شدهاند. به عنوان مثال، به تماشاچیان حاضر در مسیر که نگاه میکنیم، متوجه می شویم که سازندگان Forza Motorsport 7 از مدل های فلت و ۲ بعدی استفاده کردهاند اما در آن طرف، طراحی تماشاچیان در Gran Turismo Sport به صورت مدل های واقعی و سه بعدی انجام شده است و علاوه بر این، هر کدام از آن ها برای خود سایه دارند.
موضوع مهم بعدی، درخت ها در دو بازی هستند. طراحی و رندر درخت ها در دو بازی واقعا متفاوت بوده و هر با تکنیک های متفاوتی طراحی شدهاند. در Forza Motorsport 7 درخت ها اغلب از دو صفحه ی تخت یا فلت تشکیل شدهاند. با این که رانندگی در مسیر های سرسبز در این بازی بسیار لذت بخش است اما باید این موضوع را در نظر گرفت که درخت ها در بازی مایکروسافت به صورت داینامیک با نور رفتار نکرده و همچنین به خوبی خود، سایه ندارند. در آن طرف، سازندگان Gran Turismo Sport برای طراحی درختان در مکان هایی از تکنیک شاخهای و در مکان های دیگر از چند صفحه فلت یا تخت کنار هم استفاده کردهاند. با یک مقایسه رو در رو و عمومی، میتوانیم بگوییم که درخت ها در Gran Turismo Sport زیبا تر و طبیعی تر به نظر میرسند و علاوه بر این، سایه واقع گرایانه دارند. تفاوت در این موضوع حتی زمانی که از دور دست به لبه های درختان نگاه میکنید، کاملا مشخص است.
در زمینه سایهها و نورپردازی، Forza Motorsport 7 تا حدودی موفق تر عمل کرده است. ارتباط بین نور و سایه در این بازی به شدت با دقت انجام شده و به صورت واضح، رزولوشن سایهها در این بازی نسبت به رقیب خود بیشتر است. نکته جالب در مورد Gran Turismo Sport این جا است که در این بازی سایه ها در هر زمان، وابسته به منبع نور، یعنی خورشید هستند اما در بازی مایکروسافت، این رابطه فقط در ساعات ثابت شبانه روز مانند صبح، ظهر یا غروب صدق میکند. صحبت از شب و روز شد، بد نیست اشاره کنیم که گذشت زمان در Gran Turismo Sport تقریبا هیچ معنایی ندارد؛ به این معنی که اگر در یک جا بایستید و زمان بگذارنید، هیچ چیزی تغییر نمیکند و چرخه شب و روزی وجود ندارد. این در حالی است که در نسخه قبلی این بازی که برای پلیاستیشن ۴ منتشر شده بود، چرخه کامل شب و روز وجود داشت. در Forza Motorsport 7 اوضاع کمی بهتر است؛ با گذشت زمان، ابر ها به حرکت درمیآیند و گویی همه چیز در جریان است اما باز هم چرخه شب و روز در بازی وجود ندارد.
موضوع مهم و جالب بعدی در تحلیل فنی ما، بازتاب محیط روی بدنه اتومبیل ها در دو بازی است. اول این که تکنیک استفاده شده برای طراحی بازتاب ها در دو بازی بسیار متفاوت از هم است و موضوع دوم این که تکنیک استفاده شده در GT Sport بسیار عجیب به نظر میرسد. در Forza Motorsport 7 سازندگان از تکنیک استفاده از اطلاعات تصویر قبلی استفاده کردهاند؛ به این معنی که رفلکشن ها با توجه به اطلاعات فریم قبلی، هر بار خود را نشان میدهند. این رفلکشن ها در نسخه ایکسباکس وان ایکس با نرخ فریم نصف نرخ فریم اصلی بازی، یعنی با ۳۰ فریم در ثانیه نمایش داده میشوند و میتوانیم بگوییم که Forza Motorsport 7 از این نظر هیچ نقصی ندارد. در طرف دیگر اما سازندگان Gran Turismo Sport از تکنیک عجیبی استفاده کردهند؛ اول از همه این که بازتاب های روی سطح اتومبیل ها در این بازی نسبت به بازی رقیب قطعا کیفیت کمتری دارد. نکته بعدی این جا است که ریت آپدیت رفلکشن ها در این بازی در مواقع مختلف، متغیر است. به عنوان مثال در یک صحنه، بازتاب با سرعت خوب ۶۰ فریم بر ثانیه دیده میشود و در صحنه ای دیگر این ریت به ۲۰ بر ثانیه میرسد. اما مورد عجیب در این جا دیده میشود که بازتاب روی سطح اتومبیل های مختلف، کاملا وابسته به بازتاب روی اتومبیل شما است؛ به این معنی که تصویر هر چیزی که روی اتومبیل شما بازتاب شود، همزمان برروی دیگر اتومبیل ها نیز نمایش داده میشود و در واقع همه از یک Cube Mapping استفاده میکنند.
قطعا موارد بسیار بیشتری برای مقایسه وجود دارد که در نوشتار نمیگنجد. شدیدا پیشنهاد میکنیم که ویدیوی تحلیلی دیجیتال فاندری را از مقایسه فنی دو بازی فوقالعاده Gran Turismo Sport و Forza Motorsport 7 تماشا نمایید. شما میتوانید این ویدیوی تحلیلی را در زیر تماشا و دانلود کنید (واضح است که تنها مشاهده ویدیو با بالاترین کیفیت ممکن باعث فهم دقیق موضوعات فنی این سری میشود):
پر بحثترینها
- اینترگلکتیک، کانکورد، ناتی داگ؛ در اتاق فکر سونی چه میگذرد؟
- گزارش: طراحی سختافزار پلی استیشن ۶ برخلاف نسل بعدی ایکس باکس، به پایان رسید
- حساب توییتر پلی استیشن باعث ترند شدن دوباره Bloodborne Remake شده است
- یوشیدا: Horizon Forbidden West در حد انتظارم نفروخت
- یوشیدا: اگر خواهان بازی های انحصاری جدید PS5 هستید، بهتر است از ریمسترها حمایت کنید
- منبع داخلی: PS6 در سال ۲۰۲۷ عرضه خواهد شد + اطلاعات بیشتر
نظرات
بزرگترین انحصاریشون با اون همه تبلیغات در برابر gt حرفی برای گفتن نداره . خخخخخ
به طور واضحی برتری Gran Turismo Sport مشخصه و در این زمینه و اقعا باید تحسین کرد Polyphony Digital
شما سونی فن های متعصب توجه داشته باشید تعداد خودروهایی که توی Forza 7 هست به ۷۰۰ تا میرسه درحالی که توی gt sport حدود ۱۵۰ تاست. هنر این نیست که بشینی ۱۵۰ تا ماشینو با جزئیات خیلی بالا طراحی کنی. هنر اینه که ۷۰۰ تا ماشین مختلف رو با جزئیات عالی طراحی کنی.
پس خواهشن ۱۵۰ رو با ۷۰۰ مقایسه نکنید که خندم میگیره :laugh:
دقیقش ۱۷۷تاس که اگر گردش کنی میشه ۲۰۰تا!هی ۱۰تا۱۰تا دارن تعداد ماشیناشو میارن پایین 😐
@Making Iran Wrecked Again
گریه نکن ما PC فن های بدبخت در حسرت PS4 هممون گریه میکنیم کاش منم میتونستم گرن رو تجربه کنم جای بازی بی کیفیت فورزا 😥
اون موقع که گرن توریزمو ۶ ، ۱۱۰۰ تا ماشین داشت شما کجا تشریف داشتی؟
جوابتو پایین دادم
اول یه دیسلایک میدم برای عکس پروفایلت
کوچولو اون موقع که گرن توریسمو بیشتر از ۱۰۰۰ تا اتومبیل داشت توی بازیش با انواع و اقسام مسابقات در کلاسهای متنوع کجا بودی؟؟
برو یه سر گرن توریسمو ۵ و ۶ رو ببین بعد بیا
در بزرگ بودن سری گرن توریسمو همین بس که به افتخار ۲۰ مین سالگردش کمپانی های مختلف اتومبیل های خاص طراحی کردن و توی بازی گرن توریسمو ۶ به صورت دی ال سی عرضه میشد مثلا مرسدس بنز ویژن گرن توریسمو
نکته بعدی اینکه خود شرکت سازنده هم گفت که این عنوان از سری اصلی نیست و یه عنوان فرعی از سری گرن توریسمو به حساب میاد
منم یک دیسلایک میدم برای پروفایلت
وقتی اسممو نمیخونی همین میشه دیگه =))
اخه عمویی، من به گرن تورسیمو ۵ و ۶ چیکار دارم؟ نکنه توی این مطلب داریم گرافیک forza 7 رو با gt 6 مقایسه میکنیم؟ قبل از ریپلای کردن خوب فک کن ببین حرفت ارزش معنایی داره یا نه
کی حرف از گذشته ی گرن توریسمو زد؟ داریم نسخه ی جدیدشو میگیم. به گذشتش ربطی نداره.
متای ۷۶ گرن از همه سری فورزا کمتره . موفق باشید :-* 😉
قطعا gt بهتره!!!! این که دیگه مقایسه نمیخواس اصلا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
با نگاه کردن به ویدئو گیمپلی هر دو میشه فهمید کدوم بهتره و کدوم داره با گرافیک و طراحی و فضاسازی عالی و یه گیمپلی به شدت غیر واقعی و مرده پلیرو سر کار میزاره.
هر دو نسبت به هم برتری هایی دارند تو بعضی موارد فورزا بهتره بعضی موارد گرن
گرافیک فورزا رو باید رو ایکس دید بعد مقایسه کرد رایس سن اف روم رو اگر در نظر بگیریم می بینیم نسخه pc کدر تره نسبت به نسخه وان
مقایسه این دو بازی اشتباه هست در حال حاضر
فورزا ۲ سال وقت گذاشته .گرن ۶ ساله
فورزا رو ۲ تا پلتفروم بهینه شده اما گرن رو ۱ دونه پلتفروم
گرن رو پرو اجرا شده فورزا رو پی سی قدرتمند
فورزا ۷۰۰ تا ماشین داره گرن ۲۰۰ تا
تعداد پیست ها تو فورزا ۳۲ تا هست اما گرن کمتره
فورزا آب هوای دینامیک داره اما گرن نداره
فورزا هر دوسال ۱ بار میاد اما گرن تازه به نسل ۸ پا گذاشته
به نظر من پولی فانی عالی عمل کرده در بخش جزئیات طراحی وبهینه سازی گرافیکی اما نداشتن محتوا وآنلاین بودن ضربه زده بهش
فورزا هم که سال به سال داره رو به جلو حرکت می کنه مثل همیشه عالیه
باورنکردنیه گرن چه قدر طبیعی تر و بهتره با این که فورزا روی یه PC بالا رده تست کردن ولی واقعا قابل قیاس با گرن نیست گرافیکش 😯
برای هر ماشین ۶ ماه زمان صرف کردن
یعنی ۸۸ سال کاری صرف ماشین ها شده :laugh:
هر ماشین ۲ ماه صرف کردن برادر
اطلاعاتت اشتباس
اینو تو سایت همسایه گفتم اینجا هم میگم:
گرن توریسمو:دریاچه با عمق زیاد
پراجکت ۲:اقیانوسی بزرگ با عمق کم
فورتزا ۷:اقیانوسی بسیار بزرگ با عمق کم
فورتزا و عمق کم
نه اخه عمق کم؟
چرا عمق و ربط میدی به فورتزا و پراجکت؟
با رسم شکل دلایل خود را برای کم عمق بودن فورتزا و پراجکت کارز و عمیق بودن گرن توریزمو شرح دهید.
انصافا ماکه هنوز قسمت نشد fm7 رو بازی کنیم ولی من پراجکت کارز رو بازی کردم و مطمئنم بازی لااقل به قول شما یه ذره”عمیق” هست
عمق=جزئیات گرافیکی ماشین ها و محیط.(که حتی در گرن توریسمو شاید بعضی جزئیات اضافی و زیاده رَوی از سوی پالی فانی هستیم)
عمق کم فورتزا یعنی جزئیات کم تر گرافیکی ماشین ها و بعضا محیط پیست(مثل درخت ها) و در عوض توجه بسیار زیاد به محتوای بازی.(که نکته مثبتی حساب میشه).
پراکجت حدی مابین این دو هست.یعنی محتوا کمتر از فورتزا اما بیشتر از گرن.(وجود آب و هوای داینامیک و برفی).
ما با جزئیات گرافیکی بازی نمی کنیم. با گیمپلی بازی می کنیم.
سلام
مانیتور ۹۰۰ و ۱۰۸۰ چقدر فرق دارن تو بازی ها و آیا ارزش عوض کردن مانیتور هست یا چند وقت دیگه ۴k بهتره ؟
۴k بخر دیگه میخوای تعویض کنی با یه پرو
این است قدرت سونی کبیر فروش سه برابری و گرافیک برتر :inlove:
۱۵۰ < ۷۰۰ :rotfl:
منم مثل تو در حسرت گرن هستم و با این حرفا خودمو اروم میکنم ما PC فنا خیلی بدبختیم 😥
چرت نگو الان فورتزا رو کاقعا از هر نظر بهتره رو پی سیم هست الان تخفیفای استیمو ببینی خودت میفهمی پی سی یعنی چی چرا اینقدر ترول بازی در میاری
بنده خودم PC دارم ولی نمیشه از واقعیت ها فرار کرد متاسفانه
پس فردا مراسم سونی و ما PC بازا باید خون گریه کنیم 😥
Making Iran Wrecked Again
هههههه خیلی درد داره نه؟؟ وقتی میفهمی گرن با متای ۷۵از مثلا بهترین ریسینگ فعلی فورزا بهتر در اومده هههههه البته هر چی باشه پدر ریسینگه :laugh: :laugh:
۱۲۵
این شماره رو بگیر میان تو و دوستاتو خاموش می کنن :laugh: :laugh: :yes:
خیلی بده انسان برای حرف خودش ارزش قائل نباشه! 😯
عاشق گرن توریسو هستم . در اولین فرصت نسبت به خریدش اقدام میکنم
اول یه نکته لازمه
GT SPORT قرار بود پارسال منتشر بشه ولی Pro و psvr باعث یک سال تاخیر شد
اگه همون پارسال عرضه شده بود متاش بیشتر بود
حتی اگه قبل E3 هم عرضه میشد بالای ۸۰ بود
نمیدونم سونی خواست قدرت فروش به رخ مایکروسافت بکشه یا هر دلیلی بعد از forza عرضه شد
منتقدا هم بلافاصله بعد از forza با محتوای آفلاین زیاد به سراغ GT SPORT اومدن که کاملا آنلاین
طبیعیه که اون ایرادات بگیرن
____________________________
اخه چراغ :laugh: چراغ چرا باید این همه جزئیات داشته باشه :laugh:
واقعا باید به ﭘﻮﻟﯽ ﻓﻮﻧﯽ ﺩﯾﺠﯿﺘﺎﻝ و یاماگوچی بزرگ تعظیم کرد
HDR GT SPORT از تصور خارج
GT SPORT قطعا بهترین و واقع گرا تربن شبیهساز این نسل
درسته زمان عرضه روی متا تاثیر گذاشت
اشکان جان خسته نباشی :yes: :yes:
استودیو پولی فونی دیجیتال در جزئیات گرافیکی بسیار عالی عمل کرده و الحق قابل تقدیر هست از اون ور ترن۱۰ هم با توجه به تعداد بسیار زیاد اتومبیل ها و پیست ها طبیعتا کار بسیار سختی در پیش داشته و به طور کلی هر دو استودیو در بحث فنی خوب کار کردن به خصوص پولی فونی دیجیتال که در جزئیات گرافیکی خیلی خوب عمل کرده
هر دو حسابی زحمت کشیدن :yes:
ولی خب هیچی برای من پدر سبک شبیه ساز نمیشه. چند روزه کامل زندگیم شده مسابقات آنلاین GTS . فوق العاده ست :heart:
در کیفیت بالای گرن توریسمو که شکی نیست اما دوستان در نظر داشته باشند که ترن ۱۰ پیست ها و ماشین های بیشتری طراحی کرده ولی پولیفونی تمرکزش رو روی تعداد خاصی ماشین گذاشت.
نکته دیگه هم اینه که ترن ۱۰ هر دوسال داره بازی میسازه اما پولیفونی ۴ سال زمان داشته.
در کل اینکه هر دو استدیو بازی های بی نظیری برای پلتفرم خودشون ساختند.
فورزا تازه امتیازاش خیلی بالاتره . کلا بازی بهتری هست .