جنتلمن… | نقد و بررسی Gran Turismo Sport - گیمفا
جنتلمن… | نقد و بررسی Gran Turismo Sport - گیمفا
جنتلمن… | نقد و بررسی Gran Turismo Sport - گیمفا
جنتلمن… | نقد و بررسی Gran Turismo Sport - گیمفا

جنتلمن… | نقد و بررسی Gran Turismo Sport

میثم عبداللهی پور
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
جنتلمن… | نقد و بررسی Gran Turismo Sport - گیمفا

گفتن از سبک مسابقه‌ای و ریسینگ در نسل هشتم، کار سختی است. از یک طرف این نسل از دوران طلایی چنین سبکی دور شده و از طرف دیگر، بازی‌های موفق دوران طلایی سبک ریسینگ هنوز نمایش موفقی در نسل هشتم نداشته‌اند. در این میان، سری انحصاری Forza با قدرت و البته شایستگی، گوی سبقت را از دیگر رقبا دزدید و به عنوان برترین بازی سبک ریسینگ در نسل هشتم، به موفقیت‌های بسیاری رسید.
در این میان اما، در چند روز گذشته،‌ شاهد بازگشت یکی از پادشاهان قدیمی سبک شبیه ساز اتوموبیل رانی بودیم، پادشاهی که پس خداحافظی شکوهمندانه و بسیار عظیمش در نسل هفتم، هیچ کس از شرایط زنده بودنش خبری نداشت، نجیب زاده‌ای اصیل و دوست داشتنی که سعی دارد بازهم تاج و تختش را پس بگیرد.

سری Gran Turismo به عنوان یکی از بهترین شبیه سازهای رانندگی، همیشه رانندگی را به عنوان فعالیتی کاملاً‌ حرفه‌ای در نظر گرفته و با ارائه بهترین و دقیق ترین شبیه سازی‌های ممکن، سعی می کرده تا شبیه ترین شرایط به رانندگی واقعی را خلق کند. این موضوع و تلاش بی وقفه استدیوی Polyphony Digital باعث شد که سری Gran Turismo رفته رفته به عنوان حرفه‌ای ترین شبیه ساز رانندگی در نظر گرفته شود. این سری  پس از آغاز به کارش در سال ۱۹۹۷، تا کنون، روزهای خوب و شیرینی را برای طرفداران سبک ریسینگ و حتی رانندگان حرفه‌ای رقم زده است. اما ورود سری به نسل هشتم، با مشکلات بسیاری همراه بوده است. در ابتدا اینکه طرفداران انتظار نسخه‌ای اصلی از سری را می کشیدند اما تیم سازنده در استدیوی Polyphony Digital تصمیم گرفتند تا نسخه‌ای فرعی از بازی مورد انتظارشان را منتشر کنند. همچنین تاخیرهای پرتعداد در تناریخ انتشار این عنوان مورد انتظار، باعث شد که انتظارات رفته رفته از آخرین نسخه سری GT یعنی Gran Turismo Sport به شدت بالا برود.

جنتلمن… | نقد و بررسی Gran Turismo Sport - گیمفا

Gran Turismo Sport در طراحی ظاهری ماشین‌ها حتی بهتر از عالی عمل کرده است

Gran Turismo در عرصه بازی‌های ویدئویی شبیه به یک جنتلمن اتوکشیده و با وقار است که هنوز هم به اصول گاهی قدیمی شده خانواده بازی‌های ریسینگ و آن چه که عصر طلایی این عناوین را رقم زد پایبند باقی مانده، همچنین این سری، به عنوان یکی از حرفه‌ای ترین بازی‌های شبیه ساز رانندگی، تربیت کردن رانندگان حقیقی که حرفه‌ی رانندگی و مسابقات اتوموبیل رانی را به عنوان شغل اصلی در نظر می‌گیرند را به عنوان یکی از اهداف اصلی خود معرفی کرده است. به این ترتیب می‌توانیم بگوییم که جنتلمن بازی‌های ریسینگ، علاوه بر پایبندی به اصول و مقررات، شبیه به معلمی سخت گیر است که حتی اگر لازم بود، جریمه‌هایش را در دنیای واقعی هم اعمال می‌کرد، اما خوشبختانه جریمه‌های این عنوان در دنیای مجازی باقی خواهند ماند، در حالی که پاداش‌هایش، حداقل برای بهترین‌ها، در دنیای واقعی هم اعمال خواهند شد.

Gran Turismo Sport به عنوان یک بازی شبیه ساز، به بهترین نحو ممکن عمل می‌کند. بگذارید اینطور بگویم که رانندگی کردن در این عنوان،‌ به درجه‌ای بالاتر و لذت بخش تر از هر عنوان مشابه دیگری رسیده است. این موضوع به واسطه تفاوت‌های چشم گیر خودروها، سیستم هندلینگ حیرت اور بازی و البته وزن کاملاً‌ حقیقی ماشین ها ممکن شده است. در Gran Turismo Sport هر ماشین، نمونه‌ای مجازی از همان خودرو در دنیای واقعی است.
در بخش اول باید به این موضوع بپردازیم که دقت طراحی هر ماشین در Gran Turismo Sport در چه سطحی قرار دارد. در این عنوان جذاب حدود ۱۷۷ ماشین، از شرکت‌های مختلف خودرو سازی وجود دارند، که هر یک، با ظرافت و دقتی رعب اور طراحی شده‌اند. و این درست همان چیزی است که ما از یک Gran Turismo انتظار داریم. تک تک ماشین‌ها در بازی،‌ با دقتی باورنکردنی چه در بخش ظاهری و چه در بخش فنی طراحی شده‌اند. این ماشین‌ها به قدری شبیه به نسخه واقعی خود هستند که با در اختیار داشتن، یک ست کامل مربوط رانندگی، می توانید حس دقیق نشستن پشت فرمان یک ماشین حقیقی را تجربه کنید. این مهم که به واسطه تلاش تیم سازنده در استدیو Polyphony Digital ممکن شده اما،‌ برای طرفداران سری عجیب نیست. چرا که Polyphony Digital به علت همین موضوع و البته تکیه ویژه برروی رانندگی حرفه‌ای است که شهرت بسیاری پیدا کرده. خوش بختانه باید گفت که قدم ابتدایی این استدیو در نسل هشتم، در بخش طراحی ماشین ها، درست همانند نسخه‌های قبلی سری، می‌تواند مخاطبان را حیرت زده کند.
طراحی فنی دقیق هر خودرو به شما اجازه می‌دهد که ماشین مورد نظرتان را شناخته و با شناخت خصوصیات فنی آن،‌ هرچه سریع تر توانایی کنترل کردن دقیق خودرو را به دست بیاورید. به بیان ساده تر، تفاوت میان ۱۷۷ خودرو موجود در بازی به قدری بالاست که کسب توانایی رانندگی با هر یک از آن ها،‌ مدت زمان قابل توجهی را طلب می کند. هر ماشین هندلینگ مخصوص به خود را داشته و با توجه به وزن و دیگر خصوصیات فنی، نسبت به اعمال شما در مسیر واکنش نشان خواهد داد، در کنار منحصر به فرد بودن هر خودرو، تیم سازنده در استدیو Polyphony Digital برای بهتر کردن تجربه رانندگی، سیستم هندلینگ بازی را به شدت بهینه سازی کرده است،‌ حالا تمامی اعمال شما در حرکات ماشین‌ها اثر گذار است و باید گفت که هر ماشین واکنشی دقیقاً حقیقی را نسبت به اعمال شما از خود بروز خواهد داد. این موضوعات باعث می شود که رانندگی کردن در Gran Turismo Sport شبیه به نشستن پشت فرمان یک خودرو حقیقی و وارد شدن به پیست مسابقه باشد.

جنتلمن… | نقد و بررسی Gran Turismo Sport - گیمفا

رانندگی کردن در GT Sport شدیداً‌ به تجربه حقیقی نزدیک است

تجربه رانندگی در Gran Turismo Sport شاید به مانند دیگر عناوین شبیه سازی، سخت و دشوار نباشد، اما باید بدانید که این جنتلمن اتوکشیده، خیلی سخت گیر تر از Forza 7 است و حتی از کوچکترین اشتباهات شما هم چشم پوشی نمی کند. تیم سازنده به واسطه ذات کاملاً  حرفه‌ای بازی‌شان، در طراحی گیم پلی سخت گیری بسیاری به خرج داده‌اند و از این جهت، بازی‌ای ساخته‌اند که با دادن پاداش‌های جذاب به تلاش هایتان پاسخ می‌دهد و در مقابل، هر اشتباه را با سخت ترین تنبیه ها مجازات می کند. البته باید به یاد داشته باشید که Gran Turismo Sport سختی غیرمنطقی و یا دور از ذهنی ندارد، این عنوان صرفاً فرصت‌های کمتری نسبت به دیگر عناوین مشابه برای جبران اشتباهات در اختیار شما قرار خواهد داد.
در طرف دیگر، ماشین‌ها نسبت به نقاط مختلف جاده واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند و از این جهت، حفظ کردن خودرویتان در مسیری دقیق و درست و همچنین تنظیم کردن شتاب، سرعت و حتی مقدار فشاری که برروی ترمز می‌اورید هم تاثیرات بسیاری برروی روند مسابقه خواهد داشت. ماشین‌ها نسبت به لبه‌های پیست به شدت واکنش نشان می‌دهند و یک حرکت اشتباه در گذر از پیچ‌های مسیر می تواند منجر به شکست در یک مسابقه شود.
اما ان چه که Gran Turismo Sport بسیار متمایز می‌کند، وزن خاص ماشین‌ها و تنظیم دقیق این وزن در هنگام رانندگی است. در واقع شما در زمان کنترل هر ماشین باید دقت داشته باشید که میان وزن خودرو در جهت‌های مختلف تعادلی دقیق ایجاد کنید. به همین دلیل، دنبال کردن دقیق مسیر،‌ دقت زیاد و در نهایت نظم و داشتن حواسی جمع از ضروریات شرکت در مسابقات Gran Turismo Sport خواهد بود. به این ترتیب، GT Sport به عنوان یک شبیه ساز رانندگی، نه به اندازه عناوینی مثل Project Cars سخت گیر و دشوار است و نه به مانند سری Forza به مخاطبانش فرصت می‌دهد. باید گفت که خوشبختانه فرمول استفاده شده برای مشخص کردن سختی بازی به خوبی جواب داده است. به علاوه، طراحی سیستم رانندگیِ کاملاً بی‌نقص بازی به نوعی صورت گرفته، که در عین شبیه سازی دقیق و کاملاً‌ حرفه‌ای، همچنان لذت بخش است و مخاطبش را عصبی نمی‌کند.
Gran Turismo Sport عنوانی است که شما در آن رانندگی کردن را به معنای واقعی تجربه می‌کنید و پس از آن مسابقه دادن را در تک تک سلول‌هایتان حس خواهید کرد، گیم پلی و رانندگی در GT Sport قطعاً به بهترین مرحله در تاریخ سری رسیده و به نقطه تکامل بسیار نزدیک شده است، در حال حاضر می‌توان GT Sport را (اگر بهترین نباشد) یکی از بهترین شبیه سازهای اتوموبیل رانی معرفی کرد.

جنتلمن… | نقد و بررسی Gran Turismo Sport - گیمفا

رقابت‌ها در بخش آنلاین، حالتی دفاعی و محافظ کارانه دارند!‌

بخش یک نفره Gran Turismo Sport، تجربه‌ای جذاب اما کوتاه مدت و البته پس از مدتی خسته کننده را در اختیار شما قرار خواهد داد. در این قسمت، چهاربخش و فعالیت برای شما در نظر گرفته شده که در حقیقت به جای مسابقه دادن، رانندگی را مد نظر قرار می دهند. به بیان ساده‌تر، بخش یک نفره GTS فقط و فقط مدرسه‌ای برای آموختن مقدمات وارد شدن به دنیای سخت گیرانه رانندگان حرفه‌ای است.  این بخش از تنوع خوبی برخوردار است، و می تواند برای چند ساعت حتی شما را حیرت زده کند. اما درست پس از گذشت ساعات اولیه، متوجه خواهید شد که بخش تک نفره Gran Turismo Sport  حرف چندانی برای گفتن ندارد. بزرگترین مشکل این بخش که یکی از مشکلات اصلی بازی نیز هست، به کمبود محتوای این عنوان بر میگردد. Gran Turismo Sport  نسبت به GT6 در تعداد مسیر ها و ماشین ‌های موجود در بازی، پس رفتی بزرگ به شمار می‌آید. درست است که سازندگان سری GT همیشه کیفیت را به کمیت ترجیح داده‌اند و باید گفت که بدون هیچ شکی،‌ خودروهای شبیه سازی شده در Gran Turismo Sport  دقیق ترین نمونه‌های مجازی هستند. اما از سوی دیگر، تعداد بسیار کم این خودروها حتی نسبت به نسخه قبلی سری،‌ کمی توی ذوق می زند. کاهش چشم گیر تعداد ماشین ها و مسیرها و همچین انواع و اقسام مسابقات در بخش آفلاین و عدم وجود مسیری پیوسته و جذاب برای بازی‌باز در این بخش، بخش تک نفره Gran Turismo Sport  را فقط و فقط به کلاس درسی برای یادگیری چگونگی شرکت در مسابقات انلاین که دقیقاً هدف اصلی بازی نیز هست، تبدیل می‌کند. متاسفانه، محدود شدن بخش تک نفره بازی به چهار قسمت کلی که همگی حالتی اموزشی دارند، بخش تک نفره را از تجربه‌ای جذاب و منحصر به فرد در دنیای اتوموبیل رانی، به بخشی چالشی و صرفاً سرگرم کننده در Gran Turismo Sport  تبدیل می‌کند. شما در این بخش با چالش‌ها و مسیرهای مختلفی رو به رو می‌شوید که باید هر یک را بنا به شرایط چالش مورد نظر، در مدت زمان خاصی به پایان برسانید. و همین چالش محور بودن بخش تک نفره است که این بخش را به شدت خسته کننده و تکراری می کند. همچنین کمبود محتوای بازی،‌ به علت عدم وجود تنوع در بخش تک نفره شدیداً نمایان شده و به چشم می‌آید. با این حال، وجود یک بخش تک نفره در یک بازی که به طور خاص به محتوای انلاین چشم دوخته و قصد دارد بیشتر از آن که یک بازی سرگرم کننده باشد، عرصه‌ای برای رقابت میان رانندگان فراهم کند، تلاش تیم سازنده را نمایان گر است. به طور دقیق تر، وجود ۴ بخش متفاوت که در هریک می توانید ساعت‌ها سرگرم شوید، به عنوان بخش تک نفره، وسعت و بزرگی Gran Turismo Sport را نشان می‌دهد، اما با این حال، پس از صرف چندساعت ابتدایی در بخش تک نفره و مسلط شدن به چم و خم بازی،‌ اکثر وقتتان را در بخش انلاین جذاب و کاملاً‌ بی نقص بازی می‌گذرانید.

جنتلمن… | نقد و بررسی Gran Turismo Sport - گیمفا

رقابت کردن با هوش انسانی تجربه‌ای متفاوت و بسیار جذاب است

در مقابل بخش تک نفره اما، بخش آنلاین و چند نفره Gran Turismo Sport پا به میدان می‌گذارد، بخشی که از همان روزهای ابتدایی معرفی بازی، توجه اصلی سازندگان را به خودش معطوف کرده بود. در حقیقت Gran Turismo Sport بیش از آن که یک عنوان فرعی در سری باشد، یک بازی کاملاً‌ آنلاین است که حداقل در بخش تک نفره آن کم کاری صورت نگرفته. تیم سازنده به خوبی با هدف اصلی خود آشنا بوده‌اند و می‌دانستند که از پروژه در دست ساختشان چه انتظاراتی دارند.
در وهله اول مشخص می‌شود که Gran Turismo Sport به هیچ عنوان قصد نداشته در بخش‌های تک نفره و مسابقه با هوش مصنوعی با عناوین هم سبک رقابتی داشته باشد. اما در مقابل، این بازی برای نابودی رقبا در بخش انلاین پا پیش گذاشته است.
در بخش آنلاین Gran Turismo Sport، شما با دو حالت کلی مواجه خواهید شد، در بخش ابتدایی شما می توانید مسابقات انلاین عادی و سریعی داشته باشید و از رقابت با دیگر بازی کنان لذت ببرید. اما در این حالت، شما به امتیاز شهرت دست پیدا نخواهید کرد. برای رسیدن به این مهم شما باید به عنوان یک راننده حرفه‌ای در رقابت‌های قهرمانی Gran Turismo Sport شرکت کنید. یکی از نکات مهم در مورد رقابت‌های انلاین GTS تایید شدن آن‌ها توسط فدراسیون جهانی اتوموبیل رانی (FIA) است. به این معنا که تمامی رانندگان شرکت کننده در مسابقات قهرمانی Gran Turismo Sport می‌توانند در صورت رسیدن به قهرمانی برای تبدیل شدن به اتوموبیل ران‌هایی حقیقی اقدام کنند. این عمل که قبلاً توسط پروزه‌ای موسوم به GT اکادمی به ثمر نشسته، حالا به طور مستمر در مسابقات قهرمانی انلاین Gran Turismo Sport ادامه پیدا کرده است.
یکی از جذابیت‌های بخش انلاین Gran Turismo Sport این است که بازی به شما اجازه می‌دهد به جای صبر کردن برای پیدا شدن رقبای مناسب در مسیر به دور زدن بپردازید و رکوردهای جدید از خودتان به جا بگذارید، همچنین درست چند دقیقه قبل از شروع مسابقه، می توانید چند دور تمرینی را در مسیر اصلی مسابقه داشته باشید تا شناخت کافی به دست بیاورید.
خوشبختانه جو حرفه‌ای سازندگان بازی در استدیو Polyphony Digital، در میان مخاطبان ان‌ها هم وجود دارد. چرا که مسابقات انلاین GTS به شدت حرفه‌ای دنبال خواهند شد. در صورت وجود رقبایی که واقعاً به دنبال مسابقه‌ای جانانه باشند،‌ روند هر مسابقه انلاین به شدت درگیر کننده و نفس گیر خواهد شد، به نوعی که ریسک و خطر کردن به کمترین حد ممکن رسیده و هر راننده سعی می‌کنند قبل از به دست اوردن موقعیت بهتر در رتبه بندی، موقعیت فعلی خودش را حفظ کنند. به این ترتیب مسابقات روندی دفاعی و البته به شدت هیجان انگیز و حرفه‌ای به خودشان می‌گیرند.

جنتلمن… | نقد و بررسی Gran Turismo Sport - گیمفا

طراحی محیط و گرافیک فنی بازی بسیار زیباست،‌ اما انتظارات ما حتی از این هم بیشتر بود

اما تمرکز تیم سازنده بر روی بخش‌های آنلاین بازی، مضراتی هم به همراه داشته است. درست است که تمرکز ویژه GTS برروی مسابقات آنلاین است. اما نیاز دائمی اتصال به سرورهای بازی، برای جلوگیری از هرگونه تقلب در مسابقات قهرمانی، دردسرهای فراوانی را به همراه دارد. چرا که بازی در صورت عدم اتصال به اینترنت و سرورهای اصلی، تقریباً‌ بدون استفاده خواهد شد. این که در این حالت دسترسی شما به محتوای اصلی بازی قطع شود تا حدودی منطقی خواهد بود. اما عدم دسترسی به گاراژ شخصی و حتی خودروها در حالت آفلاین به شدت آزار دهنده است. این موضوع باعث می‌شود که تصور کنیم سازندگان حرفه‌ای بودن بازی‌شان را کمی بیش از حد جدی گرفته‌اند، چرا که تمام مفهوم سرگرمی و لذت بردن از عنوان جدید ان‌ها در گرو اتصال دائمی به اینترنت است و این درحالی است که بعضی از بخش‌های بازی،‌ که کاملاً جدا از گیم پلی هستند، به شدت قدیمی به نظر می‌رسند.
این درحالی است که رقبای این بازی،‌ با سرعتی باور نکردنی به سمت بهبودهایی پیش می‌روند که علاوه بر هرچه حرفه‌ای تر شدن، بتوانند مخاطبان عام را هم مورد هدف قرار دهند. وجود بخش‌های نواورانه در ظاهر و محتوای بازی، در کنار احترام به مخاطب برای تصمیم گیری درست از مواردی هستند که رقبای سری GT قطعاً‌ آن‌ها را مد نظر قرار داده‌اند. به بیان دیگر باید گفت که Gran Turismo Sport در بخش‌های دیگری جز گیم‌پلی و تجربه رانندگی که هدف اصلی این عنوان نیز هست، پیشرفت‌های چشم گیری نسبت به نسخه نسل قبلی خود نداشته، و این باعث می شود که بازی در مواقعی، حس و حال عنوانی مسل هفتمی با گرافیکی نسل هشتمی را به مخاطبانش القا کند. در واقع Gran Turismo Sport هنوز هم اجزایی از پیکره نسل هفتمی و حتی ششمی خودش را به همراه دارد. این موضوع به هیچ عنوان در مقابل لذت بردن از بازی خوش ساختی مثل Gran Turismo Sport ایستادگی نمی‌کند و نمی تواند به تجربه کلی شما از بازی لطمه بزند،‌ اما در میان رقابت طولانی عناوین ریسینگ در نسل هشتم به هیچ عنوان خصلت خوبی برای سری GT به شمار نخواهد رفت.

جنتلمن… | نقد و بررسی Gran Turismo Sport - گیمفا

هر خودرو خصوصیات منحصر به فردی دارد که آن را از دیگر ماشین‌ها متمایز می‌کند

یکی دیگر از موضوعات قابل بحث در رابطه با Gran Turismo Sport بدون شک  گرافیک بازی است. باید در ابتدا گرافیک این عنوان را به دو بخش تقسیم کنیم. در بخش ابتدایی ماشین ها وجود دارند که به طرز حیرت اوری عالی و بی نقص طراحی شده‌اند. خودروهای طراحی شده در Gran Turismo Sport به حد نهایی زیبا هستند و خصوصیات ظاهری مدل اصلی خود را با بهترین شرایط ممکن به همراه دارند. اما در بخش دوم، نگاه کلی به گرافیک فنی بازی است که گاهی ناامید کننده ظاهر می‌شود. این ناامید کنندگی به معنای ضعف گرافیکی بازی نیست، بلکه به این معناست که Gran Turismo Sport در بخش گرافیک فنی، از حد انتظارات سری کمی پایین تر است. سایه زنی ها و طراحی‌های محیطی در وضعیت خوب و قابل قبولی قرار دارند اما به هیچ عنوان شما را حیرت زده نمی کنند. و این درحالی است که از هر شمار از Gran Turismo انتظار می‌رود که گرافیکی حیرت انگیز را ارائه کند.
همچنین مدل سازی آسیب‌های وارد شده به ماشین‌ها اصلاً رضایت بخش نیست و به هیچ عنوان در حد و اندازه عنوانی نسل هشتمی کار نشده است. این موضوع باعث شده که اکثر تصادفات و برخوردها در مسابقات حالتی غیر جذاب به خود بگیرند و از لذت یک بازی ریسینگ کاملاً‌ حرفه‌ای بکاهند.

با نگاه دقیق تر به Gran Turismo Sport می‌توان دریافت که علت نام گذاری خاص این بازی و عدم استفاده از شماره ۷ در ادامه نام این عنوان چیست. Gran Turismo Sport یک بازی خارق العاده است که گیم‌پلی بی‌نظیر و تکرار نشدنی‌اش را در هیچ کجای دیگر نمی توان یافت،‌ اما تمرکز کامل GT Sport برروی ورزش‌های الکترونیکی و مسابقات انلاین، دلیل اصلی وارد نشدن این عنوان به عرصه رقابت با عناوینی مثل Forza 7 و یا Project Cars 2 را مشخص می‌کند. این عنوان درست همانند رویکرد خاص استدیو  Polyphony Digital بیش از اینکه قصد رقابت و یا جذب مخاطبان جدید داشته باشد، سعی در ایجاد فضایی رقابتی و کاملاً‌ حرفه‌ای برای دوست داران رانندگی را دارد تا مخاطبانش همیشگی‌اش را راضی نگه داشته و با ریسک کم تری وارد نسل هشتم شود. اما با همه این‌ها  GT Sport دقیقاً در بخش هایی که از سری GT انتظار می رفت بهترین باشد، همچنان بهترین است.
در نهایت باید گفت که Gran Turismo Sport یک شبیه ساز کامل و دقیق است که توانسته در کنار حرفه‌ای و دشوار بودن، لذت بخش و جذاب هم باشد و بتواند مخاطبانش را راضی نگه دارد، گیم پلی بی نقص بازی در کنار بخش آنلاین بسیار جذاب و تاییدیه‌های FIA یکی از مهم ترین دلایلی هستند که می‌توانند مخاطبان را برای تجربه GT Sport ترغیب کنند. بدون شک اگر این عنوان در بخش گرافیکی و یک نفره هم در حد انتظارات بسیار بالایی که از آن می‌رفت، ظاهر می‌شد، می توانست به بهترین بازی مسابقه‌ای سال بدل شود. اما وجود نقص‌هایی هرچند کوچک از این امر مهم جلوگیری کرده‌اند و حالا GT Sport جنتلمنی با شخصیت است که به اصول اساسی خودش پایبند باقی مانده و نگاهی سخت گیرانه به موضوع مهم رانندگی دارد.

جنتلمن… | نقد و بررسی Gran Turismo Sport - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

جنتلمن… | نقد و بررسی Gran Turismo Sport - گیمفا
جنتلمن… | نقد و بررسی Gran Turismo Sport - گیمفا
جنتلمن… | نقد و بررسی Gran Turismo Sport - گیمفا
جنتلمن… | نقد و بررسی Gran Turismo Sport - گیمفا
جنتلمن… | نقد و بررسی Gran Turismo Sport - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Hamed72 گفت:

    “GT Sport جنتلمنی با شخصیت است که به اصول اساسی خودش پایبند باقی مانده و نگاهی سخت گیرانه به موضوع مهم رانندگی دارد.”
    بنظرم خیلی زیادی دیگه جنتلمن بازی درآورده با این اتصال ب اینترنتو،بخش کوتاه تک نفره.هر چند جزو بازی اصلی شمرده نمیشه ولی من هم انتظاراتم از این بازی بالا بود.باید منتظر نسخه ۷ بمونیم ک ایشالله محتویات بیشتری داشته باشه.
    ترول: ای کاش ی بخش هم برای ماشین های سنگین مثل کامیون و اتوبوس اینا هم میزاشتن بلکه این دایی بیچارمون بتونه پایه یکشو بگیره.۴ بار ردش کردن نامردا :dazed: 😐 😀

  • درودبرشما میثم حان،حقیقتا لذت بردم از نقدتون
    دوستان،به توصیه کاربر John Shepard رفتم یوتیوب مقایسه دوبازی GT و Forza رو که توسط Digital Foundry صورت گرفته بود رو دیدم . . .فقط میتونم بهتون بگم برید ببینید تا دیگه نگید GT کم کاری کرده

  • ممنون برای معرفی و نقد بازی ، من هنوز تجربه نکردم امیدوارم بازی خوبی باشه
    فقط یه سوال ، توی قسمت آنلاین بازی باید با گیمرهای دیگه بازی کنی یا با هوش مصنوعی هم میشه چرا که اینترنت اینجا خوب نیست و نمیشه بازی کرد ؟
    دوستانی که بازی کردن در مورد سرور نظر بدن ، ممنون

  • حیف بازیش بخش تک نفره نداره بایدم همیشه انلاین باشی

  • ISFARZAD گفت:

    ممنون از نقد زیباتون اقای عبداللهی
    بازی واقعا زیباست اما همون طور که اشاره شده محتوای بخش افلاین کمه.
    به شخصه فورزا رو ترجیح میدم.

  • خسته نباشی میثم جان نقد خوبی بود :yes: :yes:
    چقدر خوب که به درکی رسیدیم که به یک بازی مطابق انچه میبینیم و تجربه میکنیم نمره میدیم و نقد میکنیم و این خبر خوبی هست چرا که بعضا میبینیم یکسری فقط با توجه به نقد سایرین و نمره سایرین بازی نقد میکنند و حتی برای تجربه شخصی خودشون هم احترامی قائل نیستن
    درباره گرن چون فعلا بازیش نکردم نظری نمیدم اما انچه از قبل هم مسلم بود عدم یکسری جزئیات در بازی خب کمی ناامید کننده هست که خب امیدوارم با اپدیت ها به بازی اضافه بشه

    • محمدرضا منظورت از جزئیات دقیقا نمیدونم چیه،ولی توی خیلی از جزئیات مخصوصا گرافیکی،گرن بهتر از فورزا عمل کرده
      توی یه ویدئو دیدم که تو کامنت قبلیم شاره کردم ولی هنوز تائید نشده متاسفانه 😐

      • MS GAMER گفت:

        داداش منظوره داش محمد رضای گل تعداد ماشین ها و پیست ها و بخش تک نفره کوتاهه

      • منظورم از جزئیات بحث گرافیک نیست چون گرن در بحث گرافیکی همیشه خوب بوده

        • :yes: :yes:
          فهمیدم چی میگی،اون ضعف هارو قوبل دارم
          محمدرضا نمیدونی چه ناحقی میکنن این منتقدا
          نامردا اون از ایول ویتین،این از گرن توریسمو
          بازی گفته من میخوام شبیه ساز واقعی رانندگی باشم و رقابت آنلاین رانندگی واقعی رو به مخاطب ارائه بدم،بعد یارو منتقده اومده میگه بازی به جز بخش آنلاینش حرفی واسه گفتن نداره پس نمره ش ۷!!!!
          میدونم به خاطر اینه که اسم گرن توریسمو رو یدک میکشه و گرن قبل ها توی بخش تک نفره عالی بوده،واسه همین اینطوری مقایسه میکنن و هدف بازی جدید رو درنظر نمیگیرن
          همیشه گفتم: متای بالا نشون دهنده ی یه بازیه خوبه،ولی متای پایین نشون دهنده ی یه بازی بد نیست

      • بله گفتید شما.. ولی دوست عزیز هیچوقت دو تا بازی رو بر اساس یه مقایسه از یه کاربر یا یه چنل یوتیوب نباید مقایسه کنید! دیدگاه اون هم یک دیدگاهه ! مطمعن باش اگر گرن توریزمو از فورزا بهتر بود نمرات فورزا بیشتر نمیشد… اخه یکی دونمره هم نیست که ما بگیم اتفاقی بوده ! ۱۰ -۱۱ نمره با هم اختلاف دارن… من نمیخوام بگم تجربه شخصی مهم نیست و فقط منتقدین مهمن … ولی خوب وقتی ۵۰-۶۰ تا منتقد نظر میدن و چکیده نظراتشون اختلاف فاحش هستش… خوب الان بر چه اساس میگید ” تو خیلی از جزییات مخصوصا گرافیکی ” بهتر عمل کرده ؟ اخه گرافیک که گرافیکه ! یه نور افتاب مکنه از دید شما زیبا باشه اما از دید من زیبا نباشه بعد تو یه بازی دیگه دقیقا برعکس همین موضوع باشه… و گرافیک هر دو عنوان در رده ی عالی قرار داره… حتی اگر گرن توریزمو تو گرافیک بهتر هم باشه (که اصلا موافق نیستم- مخصوصا اگر فورزا رو یه سیستم به صورت ۴k بالا بیاد) بالاخره اختلافشون چندان فاش نیست ! مثلا اگر گرن ۱۰ باشه..فورزا چنده؟ ۷ ؟!! مسلما نه ! اگر گرن ۱۰ باشه فورزا کمتر از ۹٫۹ نیست!
        واین که گفتید توی خیلی از جزییات… شوخیت گرفته برادر ؟! میشه مثال بزنی مثلا چی؟ والا صدای موتور ها کهعالیه… پیست های فورزا که به خاطر واقعی بودنشون واقعا بهتره ! تعداد اتومبیل ها و کلاس ها و مدل هاشون … و همچینین چلنج های مختلف بازی فورزا هم که خیلی خیلی بهتره…. به جز این شما بگو چی میمونه ؟ از یه بازی ریسینگ شما چه انتظاری داری؟ !

        • cv گفت:

          اول برو بررسی دیجیتال فاندری رو ببین
          اختلاف فاحش
          HDR شگفت انگیز GT SPORT ورای این نسل
          بخش VR بی نظیر
          GT SPORT بهترین شبیه ساز نسل
          از ثانیه اول معرفی اعلام شد که بازی فقط روی بخش آنلاین تمرکز داره
          ولی منتقدان گیر دادن به آفلاین

        • شما برو خودت ویدئو رو ببین دیگه نیازی به مثال زدن بنده نیست
          واقعا داری کم لطفای میکنی،گرن همچینم که فکر میکنی بازی داغونی نیست!!!
          شما خودت میگی پیستای فورزا واقعیه،خب این یعنی اصلا انگار پیستای گرن رو ندیدی،چون پیستای گرن و فورزا دقیقا یکی هستن چون از روی واقعیت هستن(البته فورزا پیستای بیشتری داره)
          منم عقلم ندادم دست چهارتا کاربر یا یه سایت،بلکه مقایسه رو با چشمام دیدم
          اینکه فورزا امسال عالی عمل کرده و گرن توریسمو نتونسته مثل سابق باشه رو قبول دارم،حرفی توش نیس،فقط میگم آقا انقدر این بازیو با نامردی نکوبید،با انصاف بکوبیدش،اونجایی که کم کار یکرده رو بکوبید،دیگه کل بازیو چرا میکوبید(منظورم کلی هست،نه شخص خاصی)

  • 2K.Firaxis گفت:

    خیلی دوست دارم gt sport رو تجربه کنم و خیلی هم منتظرش بودم امیدوارم هرچه زودتر بشه تهیه کنم و بازی کنمش اما در حال حاظر جلوی من فورزا ۷ یا این رو بزارن احتمال بالایی هست که فورزا رو بردارم، اتصال اینترنتش مخصوصا مشکل ایجاد میکنه.
    یه سوال از اقا میثم.. مگه قبلا تصادف و ضربه لذت بخش بوده که الان نیست 😐 ؟؟
    و همچنین ممنون بابت این نقد زیبا و موقع قرار گرفتنش که سریع بود.

  • Leon_st1991 گفت:

    بهترین ریسینگ دنیا.
    نقد بسیار عالی و منحصر به فرد بود

  • Fight Club گفت:

    درود و سپاس به اقای میثم عبداللهی پور..
    تنها دلیلی که نمرات Gran Turismo Sport در حد انتظارات نشد…. کیفیت و محتوا نیست!
    دلیلش بی سیاست بودن کمپانیه Polyphony Digital هست..
    که در راس اون ها میشه به جناب اقای یاماوچی اشاره کرد…
    مرد حسابی …. عنوانی ساختی که تمام تمرکزش رو قسمت انلاینشه…
    تا سه هفته قبل انتشار …. تازه میگن اتصال دائمی احتیاج داره بازی…
    به قول خودشون اومدن سوپرایز کنن… خراب کردن..
    منتقدا این جور چیزا حالیشون نیست…
    رک بگم…
    دنبال ریسینگ قدرتمند تو بخش کریر یا همون تک نفره میگردین Forza 7 بهترینه..
    اما اگه دنبال بخش انلاین نفس گیر و حرفه ای میگردین…
    Gran Turismo Sport تو این بخش رقیب نداره…
    سرور هاش هم تا الان به غیر از یه مورد…برای بنده مشکلی نداشته…
    کلا گول نمرات رو نخورین.. بازی تو فروش داره میترکونه…
    بازم تشکر از جناب اقای عبداللهی پور عزیز…

  • John Linneman گفت:

    من دو سال قبلم این حرفو زدم . بازم میگم . اگر ملاک رو بهترین “شبیه ساز” بذاریم گرن توریزمو بهترینه . با اختلاف . هر بازی رو باید نسبت به ادعا و شعارش نقد کرد . هر استدیویی میتونه بیاد و ادعای ساخت شبیه ساز کنه بعد چاشنی ارکید قاطیش کنه و اتفاقا بازی به شدت لذت بخش و محشری به اسم فورتزا موتور اسپورت خلق بشه . ولی شعار شبیه سازیش زیر سوال میره . نقد نقد گرن توریزمو هست و نباید بحث فورتزا بشه اما وقتی میبینم یه عده میگن فورتزا بهترین شبیه سازه نمیتونم جلوی خودمو بگیرم . بله ممکنه فورتزا فعلا بهترین عنوان ریسینگ باشه در کل و من اینو قبول دارم . ولی بحث شبیه سازی بیاد وسط حرفی برای گفتن نداره .
    در حق گرن توریزمو هم همیشه داره کم لطفی میشه . چون خیلی از منتقدا جای دید شبیه سازی رانندگی به چشم یه بازی ریسینگ بهش نگاه میکنن و انتظار هیجان کاذب نسبت به خود واقعی اون خودرو دارن . کاری که به طرز اغراق آمیزی در عناوین آرکید مثل نید فور اسپید انجام میشه و تقلیل شدش رو عناوینی مثل فورتزا انجام میدن .

  • John Linneman گفت:

    آقای عبداللهی پور میشه لطفا درباره بخش آرکید مود بازی که آفلاینه و محتویاتش کمی بیشتر جزییات بگید ؟

  • خسته نباشید بابت نقد و نمره ای بدون تاثیر پذیری از متا و سایت های دیگه.
    به چشم ندیدم ولی میگن گرافیک از فورزا ٧ بهتر کار شده که تا نبینم باور نمیکنم!
    ولی با وجود ماشین های کمتری که داره گویا با نهایت جزییات و دقت ماشین هارو طراحی کردند و مو نمیزنه. اگه این تفاسیر درست باشه یه بازی خیلی خوبی هست.

  • shahab_JN گفت:

    دوستان چرا توی ps4 یه بازی مثل shadow of war بعضی موقع ها از دور یکدفعه درخت ظاهر میشه یا وقتی نزدیک دیوار شدی دیوار خط هاش با کیفیت تر میشه؟طبیعیه این؟

    • طبیعیه.یه مشکل گرافیکی از خود بازی هست و مشکل از کنسول نیست تا جایی که میدونم.اساس تو بازیها برای یه دیوار چندین صفحه پشت سرهم طراحی میشه که وقتی روی هم قرار میگیرن ما به شکل دیوار میبینیمشون.در این شرایط یک یا چند تا از اون صفحات لود نمیشن یا دیر لود میشن و باعث این اتفاق میشه

      • 2K.Firaxis گفت:

        اون مورد اول که گفتی بخاطر Distant View ها هست خب هرچه درجه این بالاتر باشه فشار بیشتری به واحد گرافیک و پردازش وارد میشه. سازنده ها مقدار این افکت رو کم میکنن تا بتونن جزییات رو در زاویه های نزدیک بهتر نشون بدن و طبیعیه هرچه به مکانی نزدیک تر بشی جزییات بیشتری هم میبینی.
        مورد دوم قبلا هم توی بعضی بازی ها مثل Fallout 4 بوده اما این بازی فکر کنم از رزولوشن داینامیک استفاده میکنه، به این معنی که مثلا توی محیط های شلوغ بازی دیگه ۱۰۸۰p fhd اجرا نمیشه و به ۹۰۰p +hd تغییر میکنه که باعث میشه فریم ریت ثابت تری داشته باشی اما یادمون باشه تغییر در رزولوشن روی texture filtering هم تاثیر مستقیم داره پس با توجه به رزولوشن، زاویه دید و فاصله از شی مورد نظر ، anti-aliasing هم تنظیم میشه. اگر یک pc داشته باشی خیلی راحت میتونی متوجه بشی برو توی یک بازی و مقادیر مختلف anti-aliasing رو امتحان کن مثلا بزار ۸x یا ۱۶x راحت میتونی تفاوت جزییات رو بفهمی.

    • Strixxx گفت:

      مورد اول رو دوستمون ۲k firaxis گفتن.
      مورد دوم هم فکر میکنم مربوط ب تکسچر باشه. که بسته ب موتور بازی/سخت افزار ممکنه دیر لود شه ک اینجوری میشه. برای مثال id tech معمولا این مشکل رو داره.

  • Yoshimitso گفت:

    امسال ریسینگ ها ترکوندن فقط مونده nfs جدید اونم بیاد دیگه تکمیل میشه :inlove:

  • amizmohsen گفت:

    هیچ کسی درست در مورد قصه آفلاین و آنلاین بازی توضیح نمیده !!!! :sidefrown: :sidefrown: :sidefrown:
    اینکه کلا برای بازی تو حالت Time Trial و Arcade هم باید آنلاین بود یا نیازی نیست ؟
    قسمت Campaign بازی نیاز به اتصال دائم به اینترنت داره ؟
    قسمت Photo Mode به اینترنت نیاز داره ؟
    گاراژ توی حالت آفلاین همیشه غیر فعاله ؟
    اصلا برای انلاین بازی کردن کدوم قسمتای بازی باید پلاس داشت ؟
    بدون اتصال به نت اصن بازی بالا میاد یا نه ؟؟؟؟؟ :shame: :shutmouth: :quiet:

  • تجربه شخصی:
    ماشین هندلینگش خیلی طول میکشه دستت بیاد اول همش تو در دیواری باید افلاین بازی کنین حتما چون تو انلاینش همه شاخن
    مورد دوم اینکه حتما اگه اینترنت خوبی دارید این بازیو تهیه کنید وگرنه یهو عصبی میشید کنسول بازیو باهم میشکونید! :blush:
    سوم اینکه یه فرمون بخرید وصل کنید تا مزه پشت پورشه نشستن بچشید! 😀

  • عالیه.انگار مثل رینبو سیکسه.سینگله کوتاه مولتی شاخ .خیلی دوست دارم تجربش کنم

  • نقد بسیار خوبی بود خسته نباشید…یه نکته ای هست که درمورد نقدتون خیلی خوشم اومد! مقایسه نکردید ! اکثر منتقدین فورزا رو با پراجکت کارز مقایسه کردن و به خاطر سیستم مالی بازی نمره ازش کم کردن ! و خوب خیلی خوبه که به خاطر بازی های دیگه نمره ی این بازی رو پایین نیاوردید… خسته نباشید.

جنتلمن… | نقد و بررسی Gran Turismo Sport - گیمفا