در جست و جوی هرج و مرج | نقد و بررسی Total War: Warhammer II - گیمفا
در جست و جوی هرج و مرج | نقد و بررسی Total War: Warhammer II - گیمفا
در جست و جوی هرج و مرج | نقد و بررسی Total War: Warhammer II - گیمفا
در جست و جوی هرج و مرج | نقد و بررسی Total War: Warhammer II - گیمفا

در جست و جوی هرج و مرج | نقد و بررسی Total War: Warhammer II

میثم عبداللهی پور
۱۷:۳۰ ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
در جست و جوی هرج و مرج | نقد و بررسی Total War: Warhammer II - گیمفا

اگر شما هم مثل من، به آثار فانتزی بزرگ و دنیاهایی تخیلی و عظیم که موجوداتی باستانی را در خود جای داده و مکانی برای نبردهای عظیمِ این موجودات هستند، عشق می ورزید. بدون شک در کنار نام بزرگانی مثل ارباب حلقه‌ها، وارکرفت و شاهکار جدید جورج مارتین، یعنی سری نغمه آتش و یخ (بازی تاج و تخت)، نامی از دنیای غنی، جذاب و عظیم Warhammer هم به گوشتان خورده، دنیایی که در ابتدا توسط بازی های تخته‌ای شرکت Games Workshop به جهان معرفی شد و سپس با گسترش روز افزون و هرچه بیشترِ بازی های تخته‌ای و پس از آن بازی های نقش آفرینی کلاسیک، به دنیای بازی‌های ویدئویی راه پیدا کرد. دنیای غنی و جذابِ Warhammer به علت پیشینه تاریک و بیمارگونه و خشن‌اش شناخته شده است و جهانی بزرگ است که رویدادها و نبردهایی مهم را میان نژادهای فانتزی بسیاری میزبانی می کند.
بر اساس این دنیای جذاب و حتی دنیای آینده نگرانه این سری یعنی Warhammer 40000 بازی های ویدئویی بسیاری ساخته شده که هر یک گوشه‌ای از شگفتی‌های این جهان فانتزی را به تصویر کشیده‌اند. اما در میان آثار فراوان سری Warhammer، بدون شک دو اثر وجود دارند که با کمی خوش بینی، می توان لقب بهترین ها را به آن ها داد. دو عنوان دوست داشتنی و خوش ساخت که توسط استدیو کاربلد Creative Assembly ساخته شده‌ و توسط Sega منتشر شده‌اند.
اگر شما هم عاشق دنیاهای فانتزی و پرزرق برق، و همچنین بازی‌های استراتژی نوبتی هستید، Total War: Warhammer II یک بازی تمام عیار برای شماست.

در جست و جوی هرج و مرج | نقد و بررسی Total War: Warhammer II - گیمفا

دنیایی فانتزی و یک استراتژی درست و حسابی! دیگر چه می‌خواهیم؟

جنگ اول به از صلح آخر

اما بگذارید در همین ابتدا به یکی از مهم ترین مسائل در رابطه با این بازی بپردازیم. نسخه قبلی سری، یعنی Total War: Warhammer درست یک سال پیش به بازار امد. بازه زمانی کوتاه میان این دو عنوان، بدون شک این سوال را در ذهن به وجود خواهد اورد که آیا نسخه دوم، محتوای لازم و کافی برای تبدیل شدن به یک بازی مستقل را در اختیار دارد و یا فقط شیوه‌ای تبلیغاتی و سودجویانه برای کسب درآمد از سوی سگاست؟
در جواب این سوال باید گفت که Total War: Warhammer II بدون شک بهینه سازی های فراوانی را نسبت به نسخه قبلی به خود دیده و خوش بختانه یک بخش داستانی جدید و بسیار جذاب را هم برای مخاطبان در نظر گرفته است. این بازی ویژگی‌هایی بسیار جدید در خود دارد و می تواند برای مدتی بسیار طولانی سرگرم کننده باشد، اما به طور قطع Total War: Warhammer II تجربه‌ای متفاوت از نسخه قبلی را ارائه نمی کند و فقط نسخه‌ای بسیار بهینه تر، سرگرم کننده تر و جذاب تر از بازی قبلی است. در حقیقت Total War: Warhammer II را می توان چیزی میان یک عنوان جدید و یک بسته گسترش دهنده پر و پیمان در نظر گرفت (البته اگر بسته های گسترش دهنده سری The Witcher را به طور کامل نادیده بگیریم) که خوشبختانه می تواند راضی کننده باشد. وجود نژادهای جدید و بخش داستانی قابل تحسین نسخه دوم در کنار بهینه سازی های کوچک در گیم پلی از موارد مثبت این نسخه هستند و گیم پلی یکسان و عدم وجود تغییرات قابل ذکر عظیم در پیکره کلی بازی، از مواردی هستند که این عنوان را از تبدیل شدن به یک بازی کامل دور کرده و به یک بسته گسترش دهنده پر زرق و برق نزدیک‌تر می کنند. اما همچنان نمی توان بخش داستانی جذاب، محیط‌ها و نژادهای کاملاً جدید را نادیده گرفت.
با این حال، اگر مسائل مالی را در نظر نگیریم، Total War: Warhammer II بدون شک عنوانی ارزشمند و بسیار دوست داشتنی است که ارزش تجربه کردن را دارد.

در جست و جوی هرج و مرج | نقد و بررسی Total War: Warhammer II - گیمفا

فقط اگر دست رکس‌ها کمی بلندتر بود، به درد چنین لشکرکشی هایی می خوردند، حیف!!!

و اما هرج و مرج!

شاید مهم ترین بخش Total War: Warhammer II را بتوان بخش داستانی و کمپین آن نامید. در این بخش شما کنترل یکی از چهار دسته (Faction) قابل بازی را بر عهده خواهید گرفت. هر یک از دسته‌های حاضر در بازی، نماینده یکی از نژادهای قاره Ulthuan در دنیای Warhammer هستند که هریک اهداف و مقاصدی جداگانه را دنبال می‌کنند. این اهداف و مقاصد اما در نهایت به یک موضوع خاص ختم می شوند که گره اصلی داستان و حتی گیم پلی کمپین را می‌سازد.
اولین تغییر اساسی نسبت به نسخه قبلی، این است که بازی این بار در قاره‌ای متفاوت نسبت به نسخه قبلی رخ می دهد و از این رو با دسته‌ها و نژادهایی تقریباً متفاوت رو به رو هستیم. در قاره Ulthuan، علاوه بر Dark Elsها و High Elfها دو نژاد تقریباً عجیب و غریب و البته جذاب Lizardsmen و Skavenها هم زندگی می کنند. خوش بختانه سازندگان با هوشمندی هرچه تمام تر، هر یک از دسته‌ها و نژادهای بازی را با ویژگی‌ها و توانایی‌های متفاوتی خلق کرده‌اند و از این جهت بازی کردن با هریک از دسته ها، علاوه بر داشتن حس و حالی متنوع، نیاامند تاکتیک و استراتژی منحصر به فرد نیز هست. این موضوع باعث می‌شود تجربه هرباره بخش کمپین با هریک از دسته‌ها، حس و حال متفاوتی را منتقل کرده و همچنین توانایی‌های متفاوتی را از شما طلب کند.

در جست و جوی هرج و مرج | نقد و بررسی Total War: Warhammer II - گیمفا

این دنیا همین‌طور در حالت عادی هم پر از هرج و مرج است… دیگر چرا می‌روید دنبالش؟

به عنوان مثال Lizardsmanها جنگ جویانی بسیار قدرتمند هستند که هنوز هم اعتقاداتی مذهبی را در جامعه خودشان درونی کرده‌اند، این موجودات هنوز هم به یکی از خدایان باستانی خدمت می‌کنند و از این جهت می‌توان اعمال آن ها را تا حدی در دسته بندی “خیر” (خیریت؟) قرار داد. این جنگجوهای قهار، حالتی شبیه به اقوام باستانی ساکن در امریکای جنوبی داشته و یاد اور تمدن‌هایی مثل آزتک و یا مایا هستند. Lizardsmanها با در اختیار داشتن نیروهای نظامی قدرتمندی که در نبردهای رو در رو و تن به تن شجاعت و توانمندی بسیاری از خود نشان می‌دهند، نژادی مخصوص حملات مستقیم و استراتژی هایی شجاعانه تر و مستقیم تر هستند. البته این جنگجوهای آسمانی و قدرتمند، بسیار به خون دشمنان تشنه هستند و با وجود فرهنگ خاص و عجیبی که دارند، مدام قربانی های مختلفی را برای بهتر شدن اوضاع طلب می‌کنند. در کنار این موضوع جنگجویان این دسته اعصاب چندانی ندارند و ممکن است هر لحظه در میان یک درگیری استراتژیک و مهم دو دستی  زیر هرچه نقشه و برنامه هست بزنند و بی هوا  بر سر دشمن بخت برگشته بریزند. به همین دلیل کنترل کردن واحدهای این نژاد قدرتمند در میدان های نبرد بسیار استراتژیک سری Total War تلاش و همت بیشتری می طلبد.
در مقابل Lizardsmanها، Skavenها با ظاهر موش مانند و حملات مخفیانه و جنگ‌های نامنظم‌شان قرار دارند. در حالی که Lizardsmanها می توانند موجوداتی دایناسور مانند را به عنوان مرکب هایشان انتخاب کرده با سواره نظام دایناسورها به خطوط دفاعی دشمن یورش ببرند، Skavenها در سکوت و با حالتی کمتر هجومی تر می توانند حملاتی مرگبار تر را ترتیب ببینند. این موجودات موش مانند، بیشتر هر چیزی به غذا نیازمند هستند و این موضوع باعث می‌شود که بتوانید ان ها را در تعداد بسیار زیادی تعلیم داده و در اختیار داشته باشید، سواره نظام Skavenها یکی از قوی ترین واحد های در اختیار این دسته است، همچنین توانایی‌های مخفیانه آن‌ها، مانند مخفی ماندن سکونت گاه ها تا زمان حمله کردن به دشمن و یا امکان کمین کردن برای دشمنان یکی از نقاط قوت این دسته به حساب می آید.
سری Total War به گیم پلی دوگانه، نوبتی و تاکیتیک هم‌زمانش است که شهرت دارد، سبکی ترکیبی که به بهترین نحو ممکن در عناوین پرشمار این سری پیاده سازی شده و خوش بختانه جواب گرفته است. Total War: Warhammer II هم از این قائده مستثنی نیست و همچون عناوین دیگر این سری، گیم پلی خاص سری را به ارث برده، اما Creative Assembly با هوشمندی تمام، در بخش کمپین، نوآوری هایی را به کار بسته که بی شک، باعث خلق یکی از بهترین کمپین ها در تاریخ سری شده است. در Total War: Warhammer II درست همانند همه عناوین سری Total War، با اصول اصلی گیم پلی سری سر و کار خواهید داشت، گسترش، پیشرفت، گشت و گذار و غلبه، اما جز این چهار مورد که از اصول سبک ۴X محسوب می شوند، سازندگان موضوعی مهم را هم به بخش کمپین اضافه کرده‌اند. در این عنوان شما و دسته های دیگر هدفی مشترک خواهید داشت و این موضوع، سرعت را به عناصر اصلی سری اضافه می کند.

در جست و جوی هرج و مرج | نقد و بررسی Total War: Warhammer II - گیمفا

با مقیاس نبردهای این بازی شوخی نکنید!

در طول این کمپین دوست داشتنی، متوجه خواهید شد که الف های باستانی، به وسیله ی جادویی خاص، نیروی مهاجم Chaos و یا هرج و مرج را به وسیله‌‌ی نیرویی جادویی در یک Vortex زندانی کرده‌اند. اما با گذشت هزاران سال، این Vortex باستانی در حال ضعیف شدن و فرو ریختن است و فرو ریختن زندان هرج و مرج حاصلی جز نابودی نخواهد داشت. در این میان، چهار نژاد غالب، به فکر استفاده از فرصت افتاده و هریک برای تصاجب این Vortex یا قفل باستانی دست به کار می شوند. هرچهار دسته از نیروهای بازی، برای دستیابی به این Vortex، باید پنج مراسم مذهبی (Ritual) را به اجرا در بیاورند. گیم پلی در طول کمپین حول محور همین پنج مراسم شکل گرفته و به جلو می رود.
در حقیقت، بخش نوبتی و بسیار خاص سری total War این بار، وقت و آرامش همیشگی سری را به شما نخواهد داد، چرا که هر چهار دسته‌ی موجود در بازی به فکر انجام دادن مراسم مذهبی خواهند بود و از این جهت، عقب ماندن در انجام هرکدام از مراسم، به معنای شکست در مسابقه‌ای است که برنده را مشخص خواهد کرد. همین موضوع ساده که در بستر داستان شکل گرفته و سپس به پیکره گیم پلی پیوند داده می شود، یکی از جذاب ترین بخش های کمپین در سری را می سازد.
هدف هر یک از دسته ها، بدون شک بیش از هر چیزی به انجام رساندن پنج مراسم مذهبی خواهد بود. اما هر مراسم، لازمه‌ها و موارد مورد نیازی دارد که در بازی با نام ritual currency شناخته می شوند. هر دسته در بازی راه های متفاوتی را برای به دست آوردن ritual currency پیش خواهد گرفت، اما به طور کلی با پیشرفت کردن و گسترش دادن امپراطوری‌تان، به منابع مذهبی دست پیدا کرده و در نهایت ritual currency مورد نیاز برای مراسم را به دست خواهید آورد. سپس مرحله سخت تری آغاز خواهد شد، با آغاز هر مراسم، سه شهر شما به مرکز مراسم ارتباط داده می شوند و شما باید تا لحظه پایان مراسم از شهرهایتان دفاع کنید. نکته مهم اینجاست که با شکست در دفاع از هر یک از شهرها، مراسم به طور کامل از میان خواهد رفت و شما همچنان در جنگ باقی خواهید ماند.
این موضوع ساده، اما علاوه بر افزایش سرعت بخش کمیپن و ایجاد تنش بیشتر، تاثیرات بسیار دیگری هم دارد، در ابتدا باید بدانید که استراتژی آرامش و ساخت و ساز کند در این کمپین پاسخگو نخواهد بود، چرا که سه دسته‌ی دیگر به علت وجود یک هدف واحد به دنبال شما هستند و ممکن است هر لحظه از شما پیشی بگیرند، به همین دلیل، باید به پیشرفت شهرها و امپراطوری خودتان سرعت دهید. همچین باید بدانید که سبک دفاعی همیشه جوابگو در سری Total War، حالا به طور قطع باعث کمبود ritual currency در جبهه شما و در نهایت عقب ماندن از رقبا خواهد شد.

در جست و جوی هرج و مرج | نقد و بررسی Total War: Warhammer II - گیمفا

به یاد موردور و سایه‌های آرمیده‌اش…

در مقام دوم این که، شما نمی‌توانید با داشتن یک امپراطوری صلح طلب و آرام به پیروزی برسید، سازندگان با ایجاد کردن این رویه خاص در گیم پلی، هویت خشن و پر از جنگ خون ریزی دنیای Warhammer را به خوبی به تصویر کشیده‌اند. به این ترتیب، شما قطعاً به حکومتی جنگ طلب و ارتشی آماده نیاز خواهید داشت، چرا که رویگرد دفاعی قطعاً موجب باخت خواهد شد و عدم تصرف شهرهای دشمن هم شرایط لازم برای پیروزی آن ها را فراهم می کند. چون عدم حمله کردن به شهرهای متصل شده به مرکز مراسم مذهبی دشمن، تضمین دهنده انجام شدن مراسم آن‌ها و در نتیجه پیروزی آن هاست. از این جهت، داشتن ارتشی قدرتمند و البته رویکری کاملاً هجومی، یکی از لازمه های اصلی بخش کمپین Total War: Warhammer II است.
اما سومین نکته، آینده نگری و نگاه طولانی مدت در این نسخه از سری Total War حتی نسبت به نسخه های قبلی هم مهم تر شده است. تفکر سیال و در نظر گرفتن تمامی جوانب یکی از مهم ترین توانایی های مورد نیاز برای انجام این بازی است، هر حکومت نیازمندی های اقتصادی و دیپلماتیک خاص خودش را خواهد داشت و رویکرد کاملاً جنگ طلبانه بدون شک تضمین دهنده باخت خواهد بود. از این جهت امپراطوری شما باید به طور مداوم پیشرفت کرده و در زمینه تجاری، دیپلماتیک و حتی جغرافیایی گسترش داشته باشد تا بتوانید با کسب کردن ritual currency مورد نیاز، مراسم مذهبی را آغاز کرده و سپس با داشتن منابع، متحدان کافی و همچنین ارتشی قدرتمند از سلامت اجرای مراسم (!) دفاع کنید. به این ترتیب،‌ ایجاد تعادل میان اقتصادی و نظامی رفته رفته به یکی از مهم ترین چالش‌های موجود در Warhammer II بدل می‌شود.
اما افزایش سرعت و ایجاد ریتمی جذاب در بازی، تنها خلاقیت سازندگان در این عنوان نیست. خوش بختانه هوش مصنوعی کلی و همچنین اهمیت فرماندهان در طول بازی دچار تحول شده است. در این نسخه فرماندهان نقشی مهم تر را ایفا کرده و دارای شخصیت‌هایی منحصر به فرد هستند. در حقیقت همانطور که هر دسته و نژاد سبک و سیاق و استراتژی منحصر به فرد خود را دارد، فرماندهان هم توانایی های مختص به خودشان را دارند. کسب توانایی های مختلف توسط رهبرها و فرماندهان قطعا در لحظات حساسی به کمکتان خواهد آمد، اما نکته جذاب این جاست که شما باید وفاداری فرماندهانتان را هم کسب کنید، چرا که ممکن است یکی از خصوصیت های شخصیتی آن‌ها عدم وفاداری باشد و در چنین شرایطی شما باید نهایت سعیتان را به کار ببندید تا از وقوع شورش های داخلی جلوگیری کنید. خوش بختانه این هوش مصنوعی خوب، در نبردهای نزدیک بازی هم به خوبی خودنمایی می کند.
سری Total War به علت گیم پلی دوگانه، همیشه در دو حالت نوبتی و همزمان در حال رفت و امد است. این درحالی است که شما گیم پلی و خصوصیات همیشگی سری Total War را در بخش نوبتی بازی شاهد خواهید بود، نقشه‌ای وسیع و حرکات شطرنج گونه نیروهایتان، شهرهایی که باید با تصمیم گیری های شما پیشرفت کنند و اقتصاد و دیپلماسی خاصی که باید همیشه در تعادل نگاه داشته شوند، باید گفت که بخش نوبتی Total War: Warhammer II درست همانند دیگر عناوین سری، پیچیده و گاهی هم سخت و دشوار خواهد بود. از طرفی، تفاوت های دسته‌ها در این نسخه نسبت به تمامی نسخه های سری، افزایش پیدا کرده و هریک از دسته ها و نژادها سبک و سیاقی کاملاً منحصر به فرد را طلب می کنند. این موضوع پیچیدگی بازی را به شدت افزایش داده و قطعاً یادگیری کامل بازی وقت بسیاری را از شما خواهد گرفت. اما خوش بختانه سازندگان راهنماهای بسیاری را در طول کمیپن در اختیارتان قرار می دهند که حقیقاً و انصافاً کمک حال بزرگی در میان پیچیدگی همیشگی سری هستند.

در جست و جوی هرج و مرج | نقد و بررسی Total War: Warhammer II - گیمفا

خوش بختانه با وجود کم تعداد بودن دسته‌ها، تنوع تاکتیکی در آن‌ها بسیار بالاست

در میان صحبت از تفاوت های بسیار دسته‌ها و نژادهای بازی، باید اشاره کنم که تعداد دسته ها و نیروهای مختلف قابل بازی در این عنوان نسبت به نسخه های دیگر سری Total War به طرز چشم گیری کاهش پیدا کرده و این موضوع چه در بخش کمپین و چه در بازی های آنلاین به شدت آزار دهنده است. این درحالی است که نسخه های قبلی، چندین و چند حکومت، دسته و نژاد مختلف را در اختیارتان قرار می دادند تا روش‌ها، محیط‌های جغرافیایی، واحدهای منحصر به فرد و خصوصیات متفاوت هریک از دسته‌ها، موجب شوند که گیم پلی بازی برای مدتی بسیار طولانی، متنوع و جذاب باقی بماند (به عنوان مثال سری Rome). و این موضوعی است که Total War: Warhammer II با داشتن ۴ دسته‌ی کلی،‌تقریباً‌ از آن بی‌بهره است.
در بخش نوبتی، اقتصاد و دیپلماسی درست همانند نسخه های قبلی همچنان اهمیت بسیاری دارند، عدم موفقیت در ساخت و ساز و پیشرفت اقتصادی در شهرها، بدون شک باعث می شود که در چند نوبت بعدی با مشکلات جدی مالی مواجه شده و در نتیجه نیروی نظامی بسیار ضعیفی را در اختیار داشته باشید، همچنین در مراحل پایانی و در زمان نزدیک شدن به مراسم مذهبی پایانی، نیروهای متخاصم هرج و مرج و دشمنان به شدت قدرتمند خواهند شد و از این جهت، شکل دادن اتحاد با دیگر حکومت ها و دسته ها بدون شک اجتناب ناپذیر خواهد بود. این موضوع در زمانی که بدانید دسته های Lizardsman و High Elves به دنبال بازگرداندن ثبات و تمدید مدت زندانی شدن هرج و مرج هستند و در مقابل نیروهای Dark Elves و Skavenها به دنبال کنترل هرج و مرج و بهره بردن از آن هستند، اهمیت بیشتری پیدا می کند. چرا که دو دسته در نهایت هدف یکسانی دارند و در مراحل پایانی بدون شک به یکدیگر نیاز خواهند داشت.

در جست و جوی هرج و مرج | نقد و بررسی Total War: Warhammer II - گیمفا

استفاده از استراتژی درست و تاکتیک‌های نظامی، می‌تواند لشکر ۷۰۰ نفری شما را در نبرد با ۳۰۰۰ نفر پیروز کند!

در مقابل بخش کاملاً نوبتی سری که جز موارد گفته شده در بخش کمپین، یعنی ریتم سریع تر و نیاز به قدرت هجوم همیشگی، روندی شبیه به نسخه های قبلی سری Total War را دارد، مبارزات نزدیک سری که به صورت همزمان دنبال می شوند. رنگ و بوی کامل دنیای وارهمر را به خودشان گرفته‌اند. این مبارزات فانتزی، به شدت تاریک خشن و پر از خون و خون ریزی هستند و می توانند برای طرفداران دنیای واهمر بسیار لذت بخش باشند. همچنین درست در همین بخش است که اصول اصلی استراتژی همزمان خودنمایی می کند. تا قبل از ورود به جنگ همه چیز شبیه به یک شطرنج بزرگ و مرگبار است که محدودیت زمانی چندانی ندارد، اما در نبردها، بازی به ناگه شبیه به یک مسابقه ورزشی خواهد شد، استفاده از فرصت‌ها، اشتباهات حریف و اشتباه نکردن، به طور ناگهانی مهم ترین اهداف شما خواهند شد. چرا که میدان های نبرد Total War: Warhammer II رنگ و بوی بسیار خشن و بی رحمی دارند. شما همچنان نیاز دارید که نقشه بکشید و برای تک تک حرکات ارتش‌تان برنامه ریزی کنید. این نبردها جایی هستند که برتری جغرافیایی و تاکتیک های خاص نظامی برنده را مشخص خواهند کرد پس شناخت دقیق هر واحد نظامی، چه در جبهه خود و چه در جبهه دشمن، موجب می شود که با دانستن نقاط ضعف دشمن مستقیماً به آن نقاط یورش ببرید و در مقابل با تمام قوا از نقاط ضعف ارتشتان دفاع کنید. در این نبردها گاهی مجبور خواهید شد با نفراتی بسیار کمتر از دشمن، پیروز از میدان جنگ بیرون بیایید و قطعاً رسیدن به پیروزی در مقابل ارتشی بزرگ‌تر استراتژی و تاکتیک هایی دقیق و البته خلاقانه را طلب می کند. به همین دلیل در صورت عدم شناخت دشمن و واحد های خودی، قطعاً بیشتر از آن که به دشمنان ضربه بزنید به خودتان آسیب خواهید رساند. چرا که حمله اشتباه به سواره نظام و یا جای‌گیری اشتباه واحد های دور‌زن بدون شک نه تنها عنصر غافلگیری را از شما خواهند گرفت، بلکه نیروهایتان را در معرض خطر قرار خواهند داد.

نقشه‌های بسیار جذاب و دوست داشتنی بازی، که وسعت و تاثیراشان در سرنوشت نبردها یکی از بهترین ویژگی های سری را شکل می دهد، از طراحی بسیار خوبی برخوردارند.

سازندگان در این عنوان، طراحی نبردهای نزدیک را دستخوش تغییرات و بهبودهایی بسیار کوچک اما تاثیر گذار نیز کرده‌اند، به نظر می‌رسد تلاش سازندگان برای هر چه سینمایی‌تر و جذاب تر کردن صحنه های نبرد به ثمر نشسته باشد، از طرفی، وجود اهداف مختلف در نبردها و واحدهایی جذاب جدید، هر نبرد را به تجربه‌ای جدید و جذاب تبدیل می کند، این موضوع به کمک گرافیک و مدل سازی به شدت زیبای بازی، صحنه هایی جذاب و دوست داشتنی را در نبردها ایجاد می کند که در صورت پایه ریزی یک استراتژی دقیق از طرف شما و در نتیجه پیروزی، تبدیل به خاطره‌ای بی نظیر خواهد شد.

در جست و جوی هرج و مرج | نقد و بررسی Total War: Warhammer II - گیمفا

جزئیات گرافیکی بازی در سطح راضی کننده و جذابی قرار دارد!

اما در میان همین نبردهای جذاب و دوست داشتنی هم مشکلات وجود دارد، از سویی در نبردهای میان دو دسته مشابه، به عنوان مثال نبرد میان دو دسته از نژاد Dark Elves، تنوع و جذابیت مبارزات به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. این موضوع که یکی از مشکلات عنوان قبلی سری در دنیای وارهمر هم بوده، همچنان بدون ذره‌ای تغییر در بازی وجود دارد، با این حال، نمی‌توان از ارزش نبردهای بسیار جذاب و استراتژیک و دقیق بازی کم کرد. همچنان که امکان زوم کردن و دیدن نبردهای جذاب بازی از فاصله بسیار نزدیک یکی از بهترین و زیباترین امکانات بازی است، زاویه دید خاص دوربین و محیطی که در حالت کاملاً Zoom Out پوشش می دهد، چندان رضایت بخش نیست، در واقع برای داشتن حس کنترل دقیق بر روی واحدهای بسیاری که در نبردها شرکت دارند و همچنین داشتن دید استراتژیک برروی نقشه های نبرد بسیار متنوع و جذاب بازی، داشتن میدان دیدی وسیع تر قطعاً مورد نیاز است، میدان دیدی که متاسفانه Total War: Warhammer II نمی تواند آن را در اختیارمان بگذارد.

در جست و جوی هرج و مرج | نقد و بررسی Total War: Warhammer II - گیمفا

خوشبختانه، تنوع و جزئیات نقشه‌هایی که نبردها در آن ها رخ می‌دهند بسیار بالاست

جمع بندی

باید گفت که Total War: Warhammer II با وجود اشکالاتی بسیار کوچک در بخش گیم پلی، از تبدیل شدن به یک شاهکار تمام عیار فاصله می‌گیرد، اما قطعاً بدل به عنوان دوست داشتنی و ارزشمند برای طرفداران سبک استراتژی و همچنین دوست داران فانتزی می‌شود. پیچیدگی خاص بخش نوبتی در کنار کمپین عالی با ریتم جذاب و میخکوب کننده‌اش، قطعاً مشکلاتی مثل کمبود دسته ها و زوم بیش از حد دوریبن را از یادمان خواهند برد.
همچنین راهنمایی‌های بسیار خوب و تم دوست داشتنی و جذاب این نسخه، برای کسانی که تا به حال سری Total War را تجربه نکرده‌اند، دعوت نامه‌ای رسمی است، چرا که یادگیری پیچیدگی های همیشگی سری، در کنار نبردهای بسیار جذاب این عنوان، بسیار لذت بخش تر از نسخه های دیگر خواهد بود.
Total War: Warhammer II بدون شک یکی از بهترین عناوین استراتژیک سال ۲۰۱۷ است که بخش داستانی خیره کننده و بسیار جذابی را در کنار گیم پلی همیشه خوش دست سری ارائه می‌کند.

در جست و جوی هرج و مرج | نقد و بررسی Total War: Warhammer II - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

در جست و جوی هرج و مرج | نقد و بررسی Total War: Warhammer II - گیمفا
در جست و جوی هرج و مرج | نقد و بررسی Total War: Warhammer II - گیمفا
در جست و جوی هرج و مرج | نقد و بررسی Total War: Warhammer II - گیمفا
در جست و جوی هرج و مرج | نقد و بررسی Total War: Warhammer II - گیمفا
در جست و جوی هرج و مرج | نقد و بررسی Total War: Warhammer II - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • ممنون بابت نقد اقای عبدالهی پور
    یکی از شاهکار های صنعت گیم هم همین توتال واره انشالا pc ببندمو بتونم تجربش کنم

  • aet گفت:

    دوستان یکی آموزشی برای گیم پلیش داره؟ واقعا قراره چی کار کنیم؟
    آموزش های دیگه تو اینترنت هم یا نژاد هارو توضیح دادن یا بقیقه سیستم هارو. درحالی که اصلا از گیم پلی و منو هاش سردرنمیارم.
    تاحالا نتونستم یکی از بازی های totalwar ویا Warhammer DOW 40K رو بازی کنم. گیج کننده ترین گیم پلی کل بازی های استراتژی متعلقه به اینها.

    • 2K.Firaxis گفت:

      چیز خاصی ندارن یه درخت پیشرفت هست که شما پیشرفتی که مد نظرته رو انتخاب میکنی و بعد میشه پیشرفت شهر ها و پادگان ها، روی شهر یا پادگان کلیک کن و ساختمانی یا واحدی که مد نظرته میزاری روی ساخت، که البته منابع خاصی میخواد. سپس میرسی به سرباز ها، روی سرباز ها کلیک میکنی و روی منطقه ای از نقشه (که قابل دسترسی باشه (بستگی به قدرت حرکت سربازت داره)) کلیک راست یا چپ میکنی بستگی به بازی داره، و سربازت حرکت میکنه، حالا اگر میخواستی به کسی حمله کنی اون رو هدف میگیری و با واحد های مورد نظر میری سمتش، بعد روی گزینه شروع جنگ کلیک میکنی. اونجا داخل نبرد میشه و بازم همین داستانه روی واحد مورد نظر کلیک میکنی و به سمت دشمنی که میخوای، کلیک راست یا چپ میزنی. توی نسخه وار همر هر هیرو قابلیت ویژه ای داره که گوشه های صفحه پنل مخصوص به خودشو داره و میتونی استفاده کنی. یا اینکه از صفحه خود هیرو اقدام کنی.
      خارج از نبرد وقتی که تمام کار هاتو انجام دادی، روی next turn کلیک میکنی تا رقیب نوبشو بازی کنه، بعد دوباره نوبت توعه این میشه آموزش پایه برای هر Turn-Based و Real Time ای، بقیشم کم کم یاد میگیری
      امیدوارم مفید باشه،

    • ... گفت:

      total war یک چیز هست و dawn of war هم یک چیز دیگه.این دو بازی کلا هیچ شباهتی به هم ندارن.

      dawn of war که یک بازی استراتژی همزمان هست و فکر نمی کنم که کسی با یادگیریش مشکلی داشته باشه.نسخه اول امکان ساخت و ساز داشت که باید مثل باقی بازی های این سبک ساختمان ها رو کم کم می ساختید تا امکان ساخت نیرو و ساختمان های بهتر رو داشته باشید (هر ساختمانی هم که قفل باشه مشخص می کنه خود بازی که نیاز به ساختن کدوم ساختمان داره که بشه ساختش) نسخه ی دوم هم که اصلا نیاز به توضیح نداره و حتی امکان ساخت و ساز هم نداره و فقط ساخت نیرو هست و نسخه ی سوم هم یک چیزی تو همون مایه های نسخه ی اول هست.کلا اون سری بعد یکی دو ساعت انجام دادن باید دستتون بیاد که چی به چی هست.

      Total war یک مقدار زمان بیشتری لازم داره برای یادگیری ولی اونهم تقریبا جزو ساده ترین بازی های این سبک هست (به نسبت یادگیری بازی).
      کلیتش هم این هست که شما زمان شروع بازی یک تعداد کمی نیرو دارید و احتمالا یک بیس یا قلعه یا همچین چیزی.بازی هم (بخش کمپین) نوبتی هست و هر نیرو فقط هر نوبت به یک اندازه اجازه حرکت داره و اگر به اون اندازه حرکت کنه باید (اگر کار دیگه ای برای انجام دادن نبود) همون دکمه تغییر نوبت رو بزنید تا گروه های دیگه بازی کارشون رو انجام بدن تا دوباره نوبت شما بشه و تمام نیرو هاتون اجازه حرکت داشته باشن.
      ساختمان ها و قلعه های داخل بازی هم که هر کدوم امکان ساخت یکسری ساختمان های دیگه رو داخل خودشون دارن که هر کدوم یک کاری می تونه انجام بده (مثلا از نظر پولی و اینکه جایی معدن باشه تو تجارت با یک گروه دیگه با کارتون بیاد و یا اینکه امکان ساخت نیروی جدید تر رو بهتون بده و غیره).
      نیرو ها هم تا یک تعدادی داخل بخش کمپین می تونن داخل هم دیگه باشن (بازی رو انجام داده باشید می دونید که منظور چه چیزی هست) که زمان مبارزات یک گروه حساب بشن.

      نیرو ها هم که هزینه نگهداری دارن و باید یک نگاه هم به درآمدتون بندازید و با توجه به همون نیرو درست کنید (و نیرو ها هر چی بهتر باشن خرجشون هم بیشتر هست)

      کلیت بازی تقریبا همین هست ولی جزییات بیشتر هست تنها راه یاد گیری همین هست که یک ۱۰ ساعتی خودتون بازی رو انجام بدید بازی خودش معمولا برای دفعه اول آموزش هم داره.

  • Hossein E 47 گفت:

    ممنون اقای عبدالهی پور منتظر نقد بودم و واقعا عالی بود منم تا قبل عرضه ترس داشتم موفق نشه چون زود اومد نسبتا ولی به نظر موفق شده

  • توتال وار شوگان برای من نقطه اوج این سری بود . البته warhammer هم برای تنوع بد نیست

  • عجب . من فکر نمیکردم خیلی این نسخه موفق بشه :-/ ولی مثل اینکه شد :yes: نسخه ی اول که بسیار خوب بود . بالاخره بعد از سال ها من رو یاد شوگان ۲ انداخته بود .

    اسپم :
    کسی میدونه چجوری میشه کاپ هد رو دو نفره بازی کرد ؟

  • sadeqboom گفت:

    مثل همیشه دوباره عالی عمل کرد..الته تعداد نژاد ها که در نکات منفی نام بردید همیشه بعد از عرضه شاهد عرضه نژادهای بیشتر هستیم به عنوان dlc

  • legendboy گفت:

    متاسفانه تو سایت به pc خیلی کم بها داده میشه و اخبار مربوط به pc و نمرات بازی هاش خیلی پوشش داده نمیشه
    امیدوارم این وضع بهتر بشه و شاهد نقد و بررسی های بیشتری برای pc باشیم

  • ali گفت:

    این بازی عالیه امیدوارم یه نسخه در زمان قدیم بده medieval جدید باشه هم خوبه

  • یکی از بهترین استراتژیک هایی که بازی کرد.
    متاسفانه این سیستمم نکشید
    ولی بازم تشکر بابت نقد

  • Resident Evil گفت:

    بنظر من که نمره این بازی ۱۰ه و بی نقصه تقریبا
    فقد یچیزی من اصلا از سیویلایزیشنز و عاشق استرانگ هولدم بنظرتون این بازی میتونه جذبم کنه؟نسخه Attila بود فک کنم بازی کردم خوشم اومد

  • 2K.Firaxis گفت:

    من به طرز عجیبی اندر کف شباهت تکسچر های این و age of wonders 3 موندم، چطور ممکنه این همه شاهت واقعا؟؟
    یعنی ذره ای تفاوت نباشه؟ حتی توی رنگ ها هم تفاوت ندارن!!
    بحث هیتر بودن یا نبودن نیست خودتون فقط این عکس ها رو نگاه کنید و قضاوت کنید!!
    https://goo.gl/images/vMLDh6
    https://goo.gl/images/YQHSuL
    https://goo.gl/images/xAVdHw
    https://goo.gl/images/x5mz6R
    همونطور که میبینید این تصاویر با یک سرچ خیلی ساده از گوگل به دست اومدن و گرنه کسانی که بازی رو رفته باشن بهتر میفهمن.
    گیم پلی بازی هم تقریبا مثل نسخه قبله فقط این کلاس جدید که اومده یکم به تنوع کمک کرده در کل از نظر پیشرفت گیم پلی warhammer ii مثل یک بسته گسترش دهنده خیلی بزرگ میمونه نه یک نسخه اصلی !!
    بیشترین چیزی که از این بازی دوست دارم موسیقی موقع نبردش هست واقعا جالبه یکم تعجب کردم آقای عبداللهی پور ذکر نکردن توی نکات مثبت. در کل توی جمع بندی اشاره خاصی بهش نشد.
    داستان بازی هم موافقم الحق خوب روایت شده و من هرچقدر هم هیتر بازی دربیارم ایراد خاصی نمیتونم ازش بگیرم، با استاندارد های این سبک، داستان بازی واقعا خوبه.
    تشکر بابت نقد اقا میثم.

  • STAR CITIZEN گفت:

    بهترین بازی استراتژیک امسال.

  • ببخشید بچه ها سوالی دارم این بازیه Star Wars Battlefront II افلاین داره

در جست و جوی هرج و مرج | نقد و بررسی Total War: Warhammer II - گیمفا
در جست و جوی هرج و مرج | نقد و بررسی Total War: Warhammer II - گیمفا