در مسیر جاودانگی | نقد و بررسی Forza Motorsport 7 - گیمفا
در مسیر جاودانگی | نقد و بررسی Forza Motorsport 7 - گیمفا
در مسیر جاودانگی | نقد و بررسی Forza Motorsport 7 - گیمفا
در مسیر جاودانگی | نقد و بررسی Forza Motorsport 7 - گیمفا

در مسیر جاودانگی | نقد و بررسی Forza Motorsport 7

محمد حسین باجلان
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
در مسیر جاودانگی | نقد و بررسی Forza Motorsport 7 - گیمفا

در صنعت بازی های رایانه ای پیشرفت و تکامل دو مفهوم متفاوت هستند. پیشرفت می تواند بهبود حتی جزیی داستان یک بازی، بهبود گرافیکی و یا هر بهبود دیگری باشد. ولی بحث تکامل مجزاست، تکامل یعنی هر آنچه که هست را به حد اعلا خود رساندن. تکامل یعنی این که به آخرین حد از محتوا برسید، تکامل یعنی آن که دیگر به آخرین حد گرافیکی یک پلتفرم برسید و یا آن که داستان بازی شما به چنان حدی از بلوغ و زیبایی برسد که تا سالیان سال درباره آن بحث شود مانند ان چه که در رابطه با فیلمی چون Fight Club شاهدش هستیم. از این دست مثال ها در دو دنیای بازی های رایانه ای و دنیای سینما زیاد است ولی داستان امروز ما در خصوص یک بازی است و می خواهیم بدانیم که آیا این عنوان فقط پیشرفت کرده و یا در زمینه خود به تکامل رسیده است.
داستان مثل همیشه از نسخه اول کنسول XBOX شروع شد که یک کنسول جدید به بهترین بازی ها هم نیاز دارد. به عنوان یکی از سبک های بسیار محبوب و در عین حال نسبتا راحت تر نسبت به سایر سبک ها، سبک مسابقات رانندگی بر روی این کنسول تازه به دنیا آمده به بازی خاص و اختصاصی خود نیاز داشت که پاسخ مایکرسافت به این نیاز بازی Project Gotham Racing بود که در همان اوایل عرضه کنسول تازه وارد برای آن عرضه شد از قضا یکی از بهترنی بازی های زمان خود نیز لقب گرفت. روند ارائه بازی های این سری تا سال ۲۰۰۷ و زمان Xbox 360 نیز ادامه داشت ولی نیاز به یک مجموعه تازه با هدفی جدید به شدت احساس می شد و به این ترتیب در سال ۲۰۰۵ اولین فرزند این تفکر به دنیا آمد و اسمش را قدرت گذاشتند !

در مسیر جاودانگی | نقد و بررسی Forza Motorsport 7 - گیمفا

فقط دوربین آخر بازی و این جنگولک بازی ها !


البته کلمه فورتزا که یک کلمه ایتالیایی است معنی قدرت می دهد ولی این سری قرار بود قدرت مایکروسافت و کنسول جدید را نشان دهد و در این کار هم به شدت موفق ظاهر شد. بازی اول چیزی بالغ بر ۲۳۰ خودور با خود به همراه داشت که در زمان خود عدد قابل قبولی به حساب می آمد و تمام این محتوا حتی برای نسخه اول ایکس باکس نیز عرضه شد. سال ها گذشتند و نسخه های این بازی یکی پس از دیگری از راه می آمدند ولی این سری در نسل هفتم حداقل دو نقطه تمرکز اصلی داشت که اولی عرضه یک نسخه آرکید از سری به نام فورتزا هورایزن بود و دیگر نقطه عطف این سری عرضه نسخه چهارم بازی بود که با عرضه کینکت نیز همزمان شده بود و می توانستید حرکات سرتان را در بازی به حرکات سر راننده خودرو تبدیل کنید که البته تا قبل از عرضه هدست های واقعیت مجازی بازار را قبضه کنند به شدت جذاب و در حقیقت دیوانه کننده بود! ولی دومین نقطه قوت این بازی تعداد خودرو های بازی بود که به تعداد وحشتناک ۵۰۰ خودرو رسیده بود. این بازی آنقدر خودرو پر جزییات داشت که برای بهره بردن کامل از بازی باید نسخه دو دیسک بازی را خریداری می کردید ( البته نسخه جدید نیز از مشکل نسبتتا مشابهی رنج می برد و حجم بازی به عدد ۱۰۰ گیگابایت رسیده است! ) و جدا از آن که بازی این تعداد خودرو را به همراه داشت، جزییات تمام این خودرو ها با آخرین حدی که نسل هفت اجازه می داد در بازی نمایش داده می شد و تمام خودرو ها نیز به همراه دوربین داخل خودرو پردازش می شدند و این بازی ثابت کرد که نسل بشر هیچ وقت از تنوع خودرویی خسته نمی شود.

در مسیر جاودانگی | نقد و بررسی Forza Motorsport 7 - گیمفا

این بازی کامیون دارد ۱۰ از ۱۰


با ورود به نسل هشتم و ادامه راه کنسول مایکروسافت، نسخه پنجم این بازی نیز به عنوان یکی از عناوین لانچ عرضه شد که با وجود آن که بهترین بازی ریسینگ این نسل لقب گرفت ولی نسبت به آن چه که از ان سری انتظار داشتیم، واقعا یک عقب گرد اساسی محسوب می شد ولی ترن ۱۰ به سرعت این مسئله را فهمید و به عنوان تلاش دومش برای برگرداندن این سری به اوج بی رقیب، نسخه ششم را عرضه کرد که واقعا از هر لحاظ شاهکار محسوب می شد و تمام این ها در کنار غیبت طولانی مدت رقیب همیشگی، یعنی سری Gran Turismo و عدم وجود هر گونه رقیب قابل دیگری سبب شد که فورتزا یکه تاز این سبک باقی بماند. اما حالا نسخه هفتم منتشر شده است و دیگر نه رقیب قدیمی در غیبت به سر می برد و نه رقبای جدید، ضعیف هستند.
مهمترین عنصر بازی در ظاهر تعداد بسیار بالای همه چیز در خصوص آن است. از ۷۰۰ خودور قابل دسترسی در بازی گرفته تا ۳۲ موقعیت مکانی قابل بازی و از سوی دیگر با وجود عرضه کنسول جدید مایکروسافت در آینده نه چندان دور، از نظر اعداد و ارقام گرافیکی نیز بازی حد نهایی رزولوشن را در نوردیده است و به سطح ۴K یا ۲۱۶۰p رسیده است که باید به سازندگان تحسین گفت که در این مدت نسبتا کم با وجود کار زیاد، استرس رقبای جدید و تمرکز بیشتر بر روی کنسول قدیمی تر باز هم توانسته اند بازی را به سطحی از آمادگی برسانند که نسخه اولیه بازی بر روی Xb1X و درنمایشگاه E3 بدون کوچک ترین افت فریمی به سطح ۴K رسیده بود.
البته شاید در ظاهر عده ای تنها نکات مثبت بازی را تعداد بالای خودرو ها و یا رزولوشن خیره کننده ان ببینند ولی FM7 ثابت کرده است که در تمام زمینه ها به اخرین حد تکامل خود دست پیدا کرده است. به عنوان بازی ای که هم در بخش چند نفره هم در بخش تک نفره درخشیده است، بازی از یکی از بهترین بخش های چند نفره این سری بهره می برد که جدای از مسابقات معمول رانندگی، شما می توانید با دوستان خود به هر مسابقه ای مشغول شوید که شاید یکی از لذت بخش ترین های آن ها مسابقات درگ پس ارتقا های متعدد یک خودرو باشد. اما در بخش تک نفره هم مانند گذشته شاهد حظور بخشی هستیم که البته امسال نام عوض کرده است و حالا به نام Driver’s Cup شناخته می شود. اساس این بخش مانند گذشته است و تغییری نکرده است و شما هم چنان باید در میان کلاس های مختلف خودرو ها، تعدادی چالش انتخابی را به پایان برسانید تا در نهایت بتوانید به خودرو های سطح بالاتر دست پیدا کنید.
اگر بخواهیم یکی از مهمترین نقاط قوت سری فورتزا در سالیان اخیر را نام ببریم باید به زیبایی بصری بازی اشاره کنیم که خوشبختانه بازی امسال نیز به هیچ وجه از این قضیه مستثنی نیست. نسخه هفتم Forza Motor Sport بدون کوچک ترین شک و تردیدی یکی از زیبا ترین بازی های Xbox One است تصور آن که عنوان دیگری بخواهد این لقب را ازآن خود کند غیر ممکن به نظر می رسد. جدا از جلوه های بصری فوق العاده ای مانند حرکت شن های روان بر روی پیستی که از میان کویر های دوبی میگذرد یا هوای مه آلود و بارانی بازی که بی نهایت زیبا به نظر می رسند باید گفت زیبایی واقعی بازی زمانی به نمایش در می آید که شما دوربین را به داخل کابین خودرو و از دید راننده، تغییر دهید و حالا زمانی است که برای وجود ۷۰۰ خودرو در بازی به وجد خواهید آمد چرا که حالا تک تک جزییات داشبورد آن ها مو به مو و با زیباترین گرافیک ممکنه نمایش داده می شود.

در مسیر جاودانگی | نقد و بررسی Forza Motorsport 7 - گیمفا

البته که این بازی به هیچ وجه برای دریفت کشیدن طراحی نشده ولی هیچ گاه نیز شما را نا امید نمی کند !


در سوی دیگر باز هم شاهد اجرای بازی بر روی رزولوشن ۱۰۸۰ در تمام طول اجرای بازی و با فریم ریت ۶۰ بدون ذره ای افت فریم هستیم که در مقابل نزدیک ترین رقیب، یعنی Project Cars 2 که علاوه بر آن که هم از رزلوشن داینامیک استفاده می کند و هم دارای افت فریم نسبتا زیاد بر روی Xbox One معمولی است، این مسئله چیزی جز یک پیروزی دیگر برای FM7 به حساب نمی آید و البته همچنان تا تاریخ عرضه Xbox One X و دیدن آخرین حد گرافیکی بازی باید صبر کرد.
جدای از این ها افزوده شدن آب و هوای دینامیک به بازی علاوه بر آن که باز هم به زیبایی بازی می افزاید، باید افزوده شدن چالش های جدیدی به بازی می شود و سبب تغییر تاکتیک در مکان هایی مانند سر پیچ ها در دو حالت بارانی و خشک می شود که یا باید سرعت عبور از پیچ را تغییر داد و یا مسیر حرکت که باز هم به زیبایی و چالش های پیش روی شما می افزاید.
از دیگربخش هایی که از عناوین قبلی راه خود رابر روی این بزای پیدا کرده اند می توان به بخش شخصی سازی خودرو اشاره کرد که مانند قبل می توانید از میان بیش از صد ها عدد طرح مختلف و ترکیب آن ها، طرح دلخواهتان را بر روی خودروی خود پیاده کنید و یا این که به راحتی از طرح های ساخته دست دیگران استفاده کنید یا به آن ها امتیاز دهید. هم چنین یکی از بخش هایی که عرضه آن برای بازی تایید شده است ولی هنوز اضافه نشده است بخش فروش خودرو ها است که به سبک Forza Horizon 3 شما می توانید اگر از خودرویی خوشتان نیامد یا این که بیش از یک عدد از ان در اختیار دارید، به راحتی خودور های اضافی را به دیگر بازی بازان این عنوان فروخته و در آمد حاصله را صرف خرید های دیگر بکنید. البته یکی از بخش هایی که به بازی افزوده شده است بخش جعبه ها است که متاسفانه تا حدودی نقطه ضعف بازی محسوب می شود چون این جعبه ها با پول واقعی نیز قابل خرید هستند و بعضا محتویات آن ها شامل چیز هایی می شود که پیشتر در بازی های گذشته سری، جز امکانات اولیه به حساب می آمدند.

در مسیر جاودانگی | نقد و بررسی Forza Motorsport 7 - گیمفا

نمای داخل خودرو عالی مانند همیشه


در نهایت باید گفت که داستان FM7 با چیزی که در ابتدا گفتیم تفاوت دارد. بازی نه یک پیشرفت جزی محسوب می شود و نه یک تکامل نسبت به نسخه ششم. بسیاری از چیز هایی که در بازی می بینیم را در نسخه های قبلی نیز دیده بودیم، مانند بازگشت Drivatar ها یا Auction House و یا ده ها قابلیت ریز و درشت دیگر ولی اشتباه برداشت نکنید. تنها دلیلی که ما نسبت به این قابلیت ها زیاد شگفت زده نمی شویم، دیدن آن ها در بازی های قبلی سری Forza است و این نشان از آن دارد که نسخه های قبلی همگی بدون شک، شاهکار بوده اند و FM7 نیز از داستان مجزا نیست و بدون شک با یک شاهکار دیگر از استدیوی Turn 10 طرف هستیم ولی هنوز هم بازی از عدم یک ویژگی اصلی که باعث باز ماندن دهانمان شود رنج می برد و در واقع این عیب تمام بازی های سبک رانندگی، چه آرکید و چه شبیه ساز است و مهم ترین دلیل آن نیز اشباع شدن این سبک با بسیاری از قابلیت های مختلف است.
بازی در اکثر زمینه های عالی عمل می کند. از گرافیک چشم نواز زیبا گرفته تا آب و هوای دینامیک و مناظر شگفت انگیز تا خودرو های فراوان پر جزییات و تعدد آن ها و مسیر های قابل رقابت همه و همه سبب می شوند که بتوان با اطمینان گفت حداقل Forza Motor Sport 7 در این زمینه ها به تکامل رسیده است ولی قرار دادن قابلیت منفوری مانند پرداخت درون برنامه ای ( که البته خوشبختانه به هیچ وجه اجباری نیست حتی اشاره مسقیمی نیز به آن نمی شود) سبب می شود که نتوان به این شاهکار امتیاز کامل داد.

در مسیر جاودانگی | نقد و بررسی Forza Motorsport 7 - گیمفا

بهترین پیست بازی به معنای واقعی کلمه، ولی جای خالی مسابقاتی مانند داکار در بازی به شدت احساس می شود


همچنین بازی از عدم وجود یکی از ویژگی های به شدت لازم برای این سبک، ولی به شدت ناپایدار به نام واقعیت مجازی نیز رنج می برد که اولا واقعا معلوم نیست که این ابداع مجدد به کدام سمت می رود چون در چند ماه اخیر به معنای واقعی کلمه هیچ خبر مهمی از این هدست ها پخش نشده است ولی وجود و تجربه آن ها به شدت مورد نیاز . البته برای افرادی که رایانه شخصی قدرت مندی دارند، این نیاز با استفاده از چندین صفحه نمایش ( و البته صندلی های متصل به جک های هیدرولیکی چند ده میلیونی که قطعا هر کسی از به آن ها نیاز دارد) قابل ارضا می باشد ولی برای کنسول بازان تنها امکان بهبود خرید فرمان های درجه یک است که از قضا نوع مرغوب آن ها قیمتی فراتر از یک کنسول نیز خواهد داشت ولی این به معنی نیست که بازی با کنترلر های معمول سخت است ولی این بازی را جور دیگر باید بازی کرد.
ولی باید گفت Forza Motor Sport 7 با وجود غنای ویژگی ها و امکانتش بدون شک کامل ترین بازی در این سبک است ولی باید اطمینان داشت که باز هم جا برای پیشرفت این بازی وجود دارد و شاید سازندگان، از ترس نداشتن ویژگی جدید و دچار شدن به بیماری بازی های فوتبالی، سعی دارند ویژگی های جدید را کم کم را به بازی های خود تزریق کنند. در هر صورت این بازی عنوانی است که دقیقا دلیل لازم و کافی برای خرید یک کنسول از مایکروسافت محسوب می شود.

در مسیر جاودانگی | نقد و بررسی Forza Motorsport 7 - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

در مسیر جاودانگی | نقد و بررسی Forza Motorsport 7 - گیمفا
در مسیر جاودانگی | نقد و بررسی Forza Motorsport 7 - گیمفا
در مسیر جاودانگی | نقد و بررسی Forza Motorsport 7 - گیمفا
در مسیر جاودانگی | نقد و بررسی Forza Motorsport 7 - گیمفا
در مسیر جاودانگی | نقد و بررسی Forza Motorsport 7 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Saman_hk گفت:

    بازی خیلی زیبایی هست.میشه گفت بهترین شبیه ساز رانندگی.
    مبارک اکس باکس و پیسی گیمر های عزیز.

  • ممنون از نقد رو پی سی ۱۰۸۰ و ۳۰ فریم تجربش میکنم 😀
    یه نقد ویدیویی هم برید

  • Godofwar0385 گفت:

    شاهکار دمشون گرم واقعا اخر ریسینگه

    • هرکی ظرف بازیو گرفته یا ایکس فن بوده منفی بارون شده!
      فقط به خاطر اینکه مایکرو یه انحصاری مورد انتظارخوب امسال رو کرده!!
      یکی نیست بیاد بگه این موفقیت ها(هرچند به نظرم خیلی خیلی زیاد هم توفیقی کسب نکرده،فقط افت نکرده با توجه به متا) در نهایت به نفع هوادارای سونی تموم میشه!!! خوشحال باشید رقیب چیز خوبی رو کرده

      MR147yashar
    • ALIThelastofus گفت:

      من خودم اولین پلتفرمم ps4 هستش بعد وان ولی واقعا انقدر آدم بی انصاف و متعصب وجود داره توی سایت که نمیتونه وقتی ماکرو یه انحصاری خوب میده بیرون رو ببینه مثلا چی میخایند بگید همه ی انحصاریهای خوب باید برای ps4 و سونی باشه یعنی نباید رقابت باشه عجبا

      • Last Of Us گفت:

        آره ما میدونیم تو طرفدار سونی بودی
        ولی ماشالا جدیدا ۲۴ ساعت از ما.کرو میری بالا
        اینو هم دیگه همه میدونند
        برو وا.ن ای.کست رو بخر عشق گراف.یک
        هیچکی نگفت بازی بدیه فورت.زا.
        خیلی هم قنشگه. ولی ش.اهکار نیست.

        • ALIThelastofus گفت:

          ب ب ن د تا ن ی و م د م ب ب ن د م . توی همین پست سونی فن هایی هستند که دارند از این بازی تعریف میکنند و اگر بازی یی برای ps4 بیاد انحصاری که خوب باشه من ازش تعریف میکنم ای متعصب م ن ف و ر

        • xMIADx گفت:

          انصافا تو فازت چیه این بازی در سبک ریسینگ هیچی به پاش نمیرسه پس میشه شاهکار ریسینگ
          خیلی متعصبی اخه مگه سونی نون و آبت میده خدایی اینقد انحصاری انحصاری کردی بوت همه سایتو گرفت
          اینقد بازیای غول هست که انحصاری سونی بودنش زیاد فرقی نمیکنه هرکسی به یه بازی علاقه داره
          من خودم قبول دارم بازیای انحصاری سونی همشون شاهکارن اما اون علاقه ای که به ویچر یا gta v دارم عمرا به انحصاری های سونی داشته باشم

  • ........ گفت:

    یا حضرت سرعت عمل.
    ممنون از نقدتون آقای باجلان

  • Last Of Us گفت:

    در عالی بودن بازی شکی نیست ولی نمره ۹٫۸ و کلمه شاهکار براش زیاده
    یکمی حس میکنم سلیقه شخصی شما و طرفداری از وا.ن داخل مقاله هستش.
    البته امیدوارم از این حرف من ناراحت نشید و مثل بعضی ها دشمنم نشید.

    MR147
    • UNESISM گفت:

      ازکاربران دوست داشتنی گیمفا
      که نمیشه باهاش مخالفت کرد
      ونمیشه باهاش موافقت کرد
      کلا در خلع به سر می بریم باهات داداش :rotfl: :rotfl:

    • kawaii ochinchin گفت:

      این بازی واقعاً حقشه، البته من زیاد تو فاز ماشین ها نیستم ولی برای کسی که به ماشین علاقه داره این بازی بهترینه

    • aet گفت:

      شما هم اگه واقعا بازیش کردین و به چیزی که میگین اعتقاد دارین دلیل بیارین.
      “من به این دلیل خوشم نیومد و به این دلیلی فکر میکنم شاهکار نیست.”
      چون من شخصا فکر میکنم تو سبک خودش شاهکار هست. فقط بازی هایی مثل fh3 و NFSII و یه نسخه از GT (که بازیش کردم ولی اسمشو متاسفانه فراموش کردم) تونسته بودند نظر منو به این شدت جلب کنند.
      اینا بازی هایی هستند که این سبک بهشون مدیونه و نکات مثبت و منفی رو نمیشه به این بازی ها نسبت داد.
      و نمره ۹.۸ هم دقیقا مناسبه. سازنده ها هم گفتند که سیستم پرداخت درون برنامه ای رو اصلاح میکنند و میکنندش دقیقا مثل forza 6

      • Last Of Us گفت:

        یعنی هر بازی ای تو خوشت بیاد یا نظرت رو جلب کنه شاهکار میشه :pain:
        من دموی کناک ۲ رو بازی کردم و از امروز بهش میگم شاهکار
        بابا من حرفم این هستش کلمه شاهکار رو برای هر بازی ای که ما خوشمون میاد یا چون روی کنسول ما مثلا اومده نمیتونیم به کار ببریم.
        کل حرف من این هستش. به اینکه شما تو گیمفا ببین. شادو موردور رو میگن شاهکار
        اساسین هم که شاهکاره
        فورتزا هم که شاهکاره
        منم که شاهکارم
        پس چی شاهکار نیست دقیقا ؟ یک بازی که نیست رو بگید

    • شاهکار بودن به نمره نیست 🙂 🙂
      باید بازیو تجربه کنی تا بفهمی شاهکاره یا نه 😉 😉 :yes:

      • XBOX FAN گفت:

        پس چطوری که گرن توریسمورو به خاطر نمره ۸۴ نسخه ۵ و نمره ۸۱ نسخه ۶ میگن اشغال و بدرد نمیخوره؟لابد به هیلو و گیرز با متا ۸۴ میرسه متا مهم نیست یا همین فورزا ولی سر گرن توریسمو مهمه؟ :laugh:
        متا همیشه و همه جا تعیین کننده است

        • Last Of Us گفت:

          خداییش عجب جوابی دادی سگی حال کردم
          ایول ایول
          :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

        • Last Of Us گفت:

          خدایی.ش ع.جب ج.وابی دادی س.گی حا.ل کردم
          ایول ایول
          :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

          • Amir sy گفت:

            هر بازی یا فیلمی که متاش پایین باشه حتما بد نیست و بالعکس . بیشتر بحث سلیقه مطرحه.برای مثال فیلم دانکرک خیلی تجلیل شد و نقد مثبت گرفت و در اینکه شاهکاره هم شکی نیست ولی خب متاسفانه با سلیقه ما جور نشد و خوشم نیامد .

            • 2B گفت:

              اونجا دیگه بحث سلیقه نیس بحث میزان درک و فهم از ساخته کارگردانه مثلا اودیسه کوبریک یه اثر فوق العادس منتهی برا اونایی که میتونن درکش کنن دوستی داشتم که اصلا این اثر رو قبول نداشت اتفاقا اهل فیلم و علاقه مند به هنر هفتمم بود یه مقاله ایی رو بهش پیشنهاد کردم راجب اون فیلم گفتم بعد از اینکه مقاله رو خوب خوندی یبار دیگه فیلم رو ببین ، اثر کرد نظرش عوض شد کلی خواستم بگم ،یسری اثار پر محتوان و حرفشون رو خیلی ساده و قابل فهم برا عموم میزنن یسری اثار هم همون اندازه پر مغزن ولی غیر مستقیم حرفشون رو میزنن که نیاز به دقت بیشتر و در صورت لزوم مطالعه راجعش داره

    • peyman3 گفت:

      شما اینو بازی کردی میگی شاهکار نیست؟

    • iman122112 گفت:

      شما میخوای سعی خودتو بکنی دست بزاری رو کنسول و شرکت مورد علاقه ات اما متاسفانه نظرت اینو نشون نمیده چرا نباید شاهکار باشه بازی؟بازی که چند نسخه پشت سرهم کولاک کرده

    • بله درست میگید در ابر شاهکار بودن بازی هیچ شکی نیست ولی ۹/۸ براش کمه!!
      بازی دسپخت استدیو فرست-پارتی یعنی ترن ۱۰ که متعلق به خود مایکروسافت هست که کاملا برای کنسول وان بهینه سازی شده پس تمجید و تعریف جناب آقای باجلان از بازی و خود کنسول کاملا منطقی و صحیح صورت گرفته.
      تا عرضه GT Sport نمیشه این دو عنوان رو مقایسه کرد اما یک مزیت gt sport به forza 7 قابلیت vr هست که به نظرم مایکرو در آینده ای نزدیک برای هدست های واقعیت مجازی vive یا oculus rift برنامه در نظر بگیره نمره این ابرشاهکار قطعا ۱۰/۱۰ خواهد بود.
      با تشکر از جناب آقای باجلان بخاطر نقد این عنوان فوق العاده.

    • Godofwar0385 گفت:

      لست اف اس
      داداش ببین الان متای این بازی شده ۸۸ من کاری به نمره ی ۹/۸ندارم میگم شاهکار چون با این که خودم فن سونیم ولی الان سونی تو نسل هشت فعلا هیچی نداره در مقابل فورزا قبول داشته باشه درسته که گرن توریسمو میاد و قبولم دارم اونم شاهکاره ولی ۷۰۰تا خودرو و سی تا جاده در مقابل ۱۶۰تا خودرو و ۱۶تا جاده خودش نشون دهنده ی همه چیزه در ضمینه ی گیم‌پلی هر دوتاش عالیند و از نظر من فورزا واقعا داره پادشاهی میکنه
      و من فاز اون کسی که منفی داده به همه رو نمیدونم امیدوارم با این کارش دردو سوزشش کمتر بشه حرف حق و نمیشه مخفی کرد پروجکت کارزم عالیه

      • Last Of Us گفت:

        داداش من از تو توقع نداشتم حرف از تعداد ماشین بزنی و جاده
        مخصوصا جدی.دا خیلی از ما.کرو دفاع میکنی که اصلا با این جرکتت حال نمیکنم
        یعنی الان اگر مثلا پروجکت کارز میومد ۳۰۰۰ تا ماشین میداد و ۲۰۰ تا پیست؟ بازیش از فور.تزا یا گرن سرتر بود؟ چه ربطی داره خدا.یی
        فوت.بال ها هم کلی تیم دارن. ولی آیا ملت میان بر اساس تع.داد ورزشگاه و تیم ها مقایسشون میکنند؟
        من نمیگم بازی عالی ای نیستش. شاید از گر.ن هم بهتر بشه
        ولی شاه.کار نیست

        • ALIThelastofus گفت:

          لست آف آس تازگیا بنظرت همه دارند از ماکرو طرفداری میکنند و میخاند وان ایکس بخرند ولی خودت که از pc بالا میری و میگی بهتر از پی اس فوره به ps4 خیانت نمیکنی هرکی حقیقت رو بگه ماکرو فنه

        • Godofwar0385 گفت:

          لست اف اس
          تعریف من از مایکرو یا سونی نیست تعریفم از بازیه و کاری ندارم واسه چه پلتفرمی میاد حرفم اینه تو نسل هشت سونی در ضمینه ی ریسینگ از مایکرو عقبه و قبول دارم تو بقیه ی سبکا جلوتره من تعصبی نگاه نمیکنم

          • Last Of Us گفت:

            منم اینو قبول دارم
            تو ریسینگ ما.کرو خوب عمل کرده
            ولی شما خیلی جدیدا به ما.کرو میچینی گلم :))

            • Godofwar0385 گفت:

              والا باور کن من از مایکرو بدم نمیاد مایکرو و سونی نفع و ضرر کنند چیزی به من نمیرسه من این وسط یه پی اس چار گرفتم فقط به خاطر گاداف وار در کنارش از عناوین دیگه مثل رددد انچارتد تلو و …….لذت میبرم اگه مایکرو هم بازی ای بسازه که من خوشم بیاد صددرصد وان هم میگیرم من اکه گاداف وار واسه وان میومد وان میگرفتم کنسول به حالم فرق نداره مهم بازیه ولی تو ریسینگ بدون شک الان تو نسل هشت مایکرو داره حرف میزنه البته اینم بگم دوس دارم مایکرو هم عناوین زیادی عرضه کنه و رقابت بین این دو شرکت مثل نسل هفت بشه و لذتشم ببریم

      • توی این نسل مایکروسافت در سبک ریسینگ تا به اینجا عملکرد بهتری داشته،نمره ۹٫۸ هم فقط نظر نویسنده هست،هر کس دیگه ای هم می تونه نمره خودش رو داشته باشه،البته از روی آگاهی،در مورد تعداد اتومبیل ها هم Forza Motorsport 7 بیش از ۷۰۰ اتومبیل داره و Gran Turismo Sport هم بنابر گفته سازندگان حدود ۱۵۰ تا،بدون شک هم دلیلی برای این تعداد محدود اتومبیل داشتن وگرنه در نسخه های قبلی Gran Turismo تا بیش از ۱۲۰۰ اتومبیل هم دیده شده،در انتها دوستان عزیز بیاید سعی کنم از بازی ها لذت ببریم فارغ از اینکه به کدوم شرکت تعلق دارن،نینتندو،مایکروسافت یا سونی،همه این نام ها بازی هایی رو ساختن که در جایگاه بهترین ها قرار دارن

    • ماشالله وی پی ان چه میکنه کاملا مشخصه :rotfl:

    • M.M.MAHDAVI گفت:

      تا حد کمی قبول دارم
      اصن بازی رو تموم کردین که انقدر سریع نقدش کردین ؟!من که خودم عاشقشم ولی حداقل تا آخرش برین شاید یه جا یه مشکلی پیش اومد 😐

    • به نظر منم حماقت محضه که یه بازی رو تجربه نکردی نظر بدی راجع بهش… و ایم که یه ادم مغز داشته باشه با تو دشمنه

      • Last Of Us گفت:

        چقدر بچ.ه سال تو گیم.فا زیاده
        دیگه واقع.ا حالم داره به هم میخوره
        اه اه اه اه
        همش هم صفت های خودشون رو به دیگران نسبت میدن
        پسر جان؟ قرار نیست هر بازی ای تعداد ماشین و پیستش یا گرافیکش بالا بود بشه شاهکار
        حداقل باید یک داستانی یک جایزه ای یک نمره بالای ۹۰ یک خلاقیت تو گیم پلی یک چیزی داشته باشه
        با منطق شما حساب کنیم پس بازی کناک هم شاهکاره پس. چرا؟ چون من خوشم اومده. اگر تو مخالفی مغز نداری

        • ALIThelastofus گفت:

          لست آف آس هرکی مخالف نظرت حرف بزنه بچه ساله فقط خودت بزرگی فقط تو میفهمی فقط تو خوبی اگه فورزا برای ps4 میومد تعداد ملاک بود ولی حالا چیزهای دیگه ای ملاکه

        • من بچه سالم ؟ عزیزم تو پست نقد و بررسی فورزا ۷ اومدی ۲۰- ۳۰ تا کامنت گذاشتی تو ۱۵ تاش داری بازی رو میکوبی …من بچه سالم؟ تو همه پستا بالای ۱۰ تا کامنت از تو هست … تو هر پست حداقل با یه نفر دعوا میگیری :/ من بچه سالم ؟ من کلا تو ۳ ماه احیر تو گیمفا۱۰ تا کامنت گذاشتم…یک بار بحث کردم … فقط هم با تو … چون واقعا حوصلمو سر بردی زیر هر پستی میرم تو داری میکوبی …من بچه سالم؟ در ضمن من گفتم حماقت محضه که بازی ای رو که تجربه نکردی بگی خوبه یا بده … دروغ میگم؟

    • Last Of Us گفت:

      ۱۰۸ تا مثبت؟ ۶۹ تا منفی؟ اینم شد زندگی؟ :pain:
      خدایا شکرت دوستانی که وی پی ان دارن یکبار هم به ما حال دادن :rotfl:

  • خسته نباشی محمد حسین عزیز لذت بردم :yes: :yes:
    ترن۱۰ عنوانی ساخته که نقد کردنش بسیار سخت هست خب سوال اینجاست “ما از یک بازی ریسینگ شبیه ساز چه میخوایم؟”
    اون حس رانندگی در پیست و یک شبیه ساز تمام عیار میخوایم؟
    گرافیک میخوایم؟
    تنوع خودرو میخوایم؟
    تنوع پیست ها رو میخوایم؟
    مولتی قوی میخوایم؟
    شرایط اب و هوایی مختلف میخوایم؟
    فیزیک قوی میخوایم؟
    جزئیات خودرو ها و پیست ها رو میخوایم؟
    و
    .
    .
    .
    حالا باید برسیم به جواب خب ترن۱۰ با نسخه جدید هر انچه یک گیمر از ریسینگ شبیه ساز میخواد تقدیم گیمر کرده شکی نیست این نسخه کامل ترین نسخه سری هست و خودم سعی میکنم جلوی خودم رو بگیرم و بازی رو فعلا نگیرم و انشاالله بذارمش برای XBOX ONE X چرا که واقعا حیف هست کسی بخواد این کنسول رو بگیره و استارت کنسول رو با فورزا نزنه

    • amir2hashmati گفت:

      محمدرضای عزیز واقعا این بازی حجت رو بر ریسینگ بازها تمام کرد من به شخصه سر تعظیم در برابر ترن ۱۰ و حتی پلی گراند فرود میارم موتور اسپرت ۷ و هوریزون ۳ شاهکار به تمام معنا و بازیهای بی نقصی هستند واقعا از این که اومدم سمت ایکس باکس خوشحالم مایکروسافت پلی گراند ترن ۱۰ ممنونم ممنونم ممنونم :lashes:

        • Godofwar0385 گفت:

          محمد رضا
          من فیلم ۴kگذاشتم با تلوزیونم دیدم میخکوب شدم بعد گذاشتم رو حالا اچ دی اری رنگاش کم رنگ و بد میشد ولی استانداردش فرا عالی نشون میده حتی تو بازی کردنم استانداردش خیلی بهتره حالا میخام بدونم چرا اینجوریه؟

          • ببین علیرضا جان شما برای بحث HDR باید محتوایی بذاری که از HDR پشتیبانی کنه مثلا ببین الان فقط بعضی بازی ها از HDR پشتیبانی میکنن مثلا توی اکس باکس گیرز۴ و فورزا هورایزن۳ از HDR پشتیبانی میکنن اینجا شما تفاوت رو میبینی ولی اگر بازی شما از HDR پشتیبانی نکنه که بی فایده هست شما باید ببینی کدوم یکی از بازی های PS4 از HDR پشتیبانی میکنه بعد اونجا تفاوت رو نشون میده و اون روز هم گفتم برای درک بهتر باید با پرو بازی کنی چون HDR سخت افزاری داره

                • sorena گفت:

                  دقیقا محمد رضا جان، منم کنسول معمولی وصل کردم به تی وی. ولی رفیقم پرو داشت اونو وصل کردم و هورایزن رو اجرا کردم قابل تصور نبود کیفیت! واقعا به هیچ عنوان نمیشه تفاوت کامل فورکا و اچ دی آر رو در مقایسه با فول اچ دی بصورت عکس و فیلم توضیح داد باید آدم خودش ببینه. خودم اوایل مقایسه پرو و معمولی رو میدیم فکر میکردم خیلی فرق ندارن تو هورایزن اما وقتی رو تی وی فور کا دیدم متوجه شدم چقدر فوق‌العاده اس گرافیک بازی.
                  ___
                  راستی یه سوال ازت دارم ببینم شما هم این مورد رو باهاش برخورد کردین. من فینال فانتزی رو تو کنسول معمولی اجرا کردم اچ دی آر فعال شد و تغییرات خاصی داشت و رو صفحه ی تی وی هم پیامی اومد که محتوایی درحالت اچ دی آر درحال پخش هست. اما وقتی انیجاستیس رو گذاشتم و با این که اچ دی آر هست اما اون پیام نمیاد و درواقع اچ دی آر بازی رو خیلی بد میکنه! انگار که با کنتراست زیاد داره شبیه سازی میشه! ولی در کنسول پرو اینطور نیست و زمان اجرای اینجاستیس هم پیام میاد رو تی وی.

                • :yes: :yes:
                  sorena جان ببین کنسول معمولی PS4 مثل پرو نیست چرا چون HDR نرم افزاری داره و از طریق اپدیت اضافه شده توی پرو HDR سخت افزاری هست و همون کلی تفاوت ایجاد میکنه بنابراین اگر این چنین مشکلاتی هم روی کنسول معمولی هست طبیعیه

                • sorena گفت:

                  پس بخاطر همون نرم‌افزاری بودنش هست که مشکل داره.خودم اولش جا خوردم وقتی اینجاستیس رو دیدم! چون واقعا بددمیشه بویژه تو محیط هایی که بازتاب نور داشت.
                  ممنونم ازت. لذت ببر از فورزا

                • خواهش میکنم فدات :yes: :yes:

              • sorena گفت:

                GOW
                دوستمون ms.xo توضیح دادن بهت در اضافه به گفته های ایشون اینو میگم، اونی که شما گذاشتی احتمال خیلی زیاد +HDR بوده. بخاطر همین رنگ هارو حالت مرده مانند کرده اون زنده و شفاف بودن تصویر رو گرفته،چون خود اچ دی آر چنین حالتی ایجاد نمی کنه. اگه یک فیلم یا بازی از اچ دی آر پشتبانی کنه خودکار روشن میشه. برای دیدن کیفیت بهتر اگه تی ویت از یو اس بی۳ پشتیبانی میکنه حتما تهیه کن چون خیلی فرق میکنه کیفیت تصویر. اگه هم از طریق کنسول نگاه میکنی حتما کابل اچ دی رو به اون ورودی از تی ویت بزن که الترا اچ دی هست و از داخل تنظیمات روشنش کن. اکثر تی وی ها فقط یک یا دوتا از ورودی هاشون اولترا اچ دی هستن و بقیه اش معمولیه. اگه همه این کار ها اوکی باشه تصاویر فول اچ دی هم تا حدی قابل توجهی بهتر از سایر ورودی ها بخش میشه.درواقع تصویر ارتقأ پیدا میکنه.

                • sorena جان اون تصویر خروجی که ارتقا پیدا میکنه در واقع رزولوشن به ۴k اپ اسکیل میشه الان من خودم هم کنسول معمولی وصل به TV دارم تصویری که ارائه میده خیلی شارپ تر هست وقتی مقایسه میکنی با TV های معمولی و باز در نظیر بگیر اگر کنسول مختص ۴K و بازی هاش رو به TV متصل کنی ببین اون دیگه چی در میاد لامصب

                • Godofwar0385 گفت:

                  پرو خریدش واجب شد

                • ALIThelastofus گفت:

                  چرا اگه نخری میری تو جهنم

    • 2K.Firaxis گفت:

      تو رو نمیدونم محمد رضا اما من بازی رو به نام یونیتی استارت میزنم :laugh: :laugh:
      اما حیف که enhanced نیست، باورت بشه یا نه اون origins رو میگیرم که یه تیکه یونیتی که داخلش هست رو با گرافیک جدیدتر ببینم.
      اما در مورد فورزا، من که به هر حال فعلا قصد بازی کردن ندارم هند دانلودش کردم، اما کاش نمره ش همون ۹۰ اینها میموند، الان زیادی به گرن توریسمو میدون داده! منتظرم ببینم گرن چیکار میکنه. گرافیکش رو روی پی سی خودم نظر بدم در یک کلام میگم گیج کننده! من اولین بار که رفتم ۵-۴ بار اخر شدم چونکه همش توجهم به محیط و افکت های مختلف بود از مسابقه کلا جا موندم.
      یه نکته دیگه که خودت میدونی اینکه زیاد روی این منفی ها حساب نکن و جدی نگیرشون احتمالا خودمم منفی بارون بشم اما کسای زیادی هستن که مدت ها ریسینگ خوب نداشتن اگر داشتن هم کلا هیچ علاقه ای به این سبک ندارن، فقط و فقط جهت تخریب و کم کردن فشار روحی اینکارا رو میکنن.
      انشالله با Horizon 4 و Halo 6 جشن برگزار کنین، اینا پیش غذاس
      کنید=کنیم 😀

      • Last Of Us گفت:

        پس اونا که منفی میدن به خاطر این هستش که یک ریسینگ خوب نداشتن طبق گفته شما درسته؟
        پس به من و سونی فنا هم که منفی ۲۴ ساعت میدن به خاطر اینکه کلا انحصاری درست درمونی شماها ندارید که منفی میدید
        طبق منطق خودت جوابت رو دادم

        • 2K.Firaxis گفت:

          بنده هم پلی استیشن رو دارم، هم اکس باکس رو دارم و هم اکانت استیم و …
          شما چک کن روی دستگاهت: Civi4ever
          من گرسنه ی بازی نیستم، و حقوق بگیر کسی هم نیستم، یک فرد ازاد هستم با نقطه نظرات شخصیم.
          منظورم هم دقیقا همون چیز بود طبعیه فن های مایکرو توی پستی مثل دیترویت هیتر بازی در بیارن چونکه ندارنش، طرفدار های پلی استیشنم توی پست های فورزا همچین انجام میدن.

      • ۲K.Firaxis
        :yes: :yes:
        داداش من کی تا حالا به این منفی یا مثبت ها توجه کردم که این بار دومم باشه بذار خوشحال باشن :rotfl: :rotfl:
        یونیتی محشر بود یک عنوان تماما نسل هشتی بود هنوزم که هنوزه بعد از ۳ گانه اتزیو فقط یونیتی رو به عنوان یک نسخه جون دار قبول دارم گرافیکش محشره فقط همون حیف که فکر نمیکنم از وان اکس پشتیبانی کنه بحث فورزا جداست چون ترن۱۰ به کمال رسونده این نسخه رو همه چی در نهایت هست و فرست پارتی هم هست
        انشاالله سال اینده احتمال بالا هیلو رو ببینیم ولی هورایزن۴ احتمالش کم هست چون هورایزن۳ در نهایت اوج قرار داره و فکر نمیکنم بتونن فراتر از هورایزن۳ بسازن احتمالا برن سراغ ip جدید

  • Alireza_yoo گفت:

    واقعا بازی چیزی از یه شاهکار کم نداره امیدوارم پی بک و همینطور gt هم خوب ظاهر شن مخصوصا gt که یه قدمت بیس ساله پشت سرشه و یه سال پر بار باشه برای سبک ریسینگ

  • Mr Hill93 گفت:

    زیاد با بازیای پیستی و simulator کنار نمیام نمیدونم چرا ولی در عالی بودن فورتزا شکی نیست
    فقط و فقط من هورایزون ۳ رو دوست دارم ایشالله ی روز ایکس باکس وان بگیرم فقط به خاطر هورایزون ۳ میگیرم
    این بازی ام مبارک طرفداراش و ایکس باکس فن ها

    از نویسنده هم بابت مقاله خوبشون تچکر میکنم

  • General گفت:

    عالیست.واقعا عالی و شاید بهترین شبیه ساز رانندگی.
    من خودم منتظرم ببینم nfs چه میکنه هر چند بعید میدونم از نظر متا خیلی بالا بشه ولی خب برام گیم پلیش مهمه.

  • sorena گفت:

    قشنگ معلومه یه نفر سوار بر وی پی ان آخرین مدل!! از رو تمام کامنت های با سرعت بسیار زیادی رد شده!! :laugh:
    نقد جامع و کاملی بود. الحق که درحال حاضر بهترین ریسینگ موجود در بازار هست. درواقع خانواده فروزا بهترین ریسینگ بازار هست!
    مبارک طرفدارانش حتما کلی ازش لذت می‌برید. انشاءالله تا زمستون یه ایکس باکس میگیرم. و اولین بازی درکنار هیلو همین فورزا خواهد بود.

  • 2B گفت:

    یه عنوان عالی ریسینگ بازها بزنن به بدن حال ش رو ببرن …من که نمی تونم تجربش کنم متاسفانه بازی زیبایی باید باشه طبق نقدهای منتشر شده

  • Sarrow3 گفت:

    دوستان بازی قشنگیه و گرافیک بالایی هم داره..ولی حس میکنم چرا هیجان نداره توو بازیش..بطور مثال در گیم پلی نید فور اسپید خیلی صحنه های اکشن زیاد بود..ولی بازهم دم مایکروسافت گرم

  • Mr Zombie گفت:

    تمام عناوین مایکروسافت ی طرف
    سری فورتزا ی طزف
    شاهکار کمشه ابرشاهکار
    با اینک فن سونیم اما فورتزا واقعا حقشه بهترین سری ریسینگ نسل ۸ انتخاب شه

  • his0160 گفت:

    چقدر ایکس باکس دشمن داره.چقدر منفی!

  • Roohi گفت:

    چقدخوبه این بازی :inlove: افسوس که نمیتونم بازیش کنم!مبارک اونایی که میتونن بازیش کنن 😉

  • ترن۱۰ کارش درسته. هیچوقت گیمرهارو ناامید نمیکنه.

  • sh@yan25 گفت:

    این شاهکار رو می ذارم انشالله رو ایکس تجربه کنم فک کنم رو اون محشر باشه با قدرت بالایی که داره. فعلا منتظرم gt عزیز بیاد و بگیرم که ببینم پلی استیشن چی داره برای ریسینگ بازا. انشالله اونم شاهکار می شه

  • Y PS گفت:

    مطمئنا بازی زیبایی هست…امیدوارم دوستان ایکس باکس و pc گیمر لذت ببرن :yes:

  • Gameresaade گفت:

    من از سری فورتزا فقط هورایزن ۲ رو بازی کردم و بهترین ریسینگی بوده که تا الان بازی کردم
    میتونم تصور کنم که اینم خیلی عالی خواهد بود :yes:

  • ps&max lover گفت:

    بسیار عالی.تبریک به عزیزان مایکروسافتیمون بخصوص محمد رضا ی گل.امیدوارم توریسمو هم حسابی بدرخشه.

  • ی عمره دارم میگم سیستم منفی دادنو از سایت حذف کنید کیه که اهمیت بده؟

    • واقعا مسخرست … یارو میاد به معنای واقعی کلمه اطلاعات غلط میده! یا دروغ میگه یا راجع به مساعلی صحبت میکنه که اصلا صحت نداره … حالا یه نفر میاد میگه کارت gtx 1080 از gtx 1070 قوی تره :/ ۱۰۰ تادیسلایک … یا مثلا زیر پست پس ۱۸ بگی بازی کردم خیلی خوب بود فحش میخوری و دیسلایک… ولی بگی “اخخ این چیه فقط فیفا! ” ۱۰۰ تا لایک ، ۲ دیسلایک

  • John Linneman گفت:

    به به احتمالا با بهترین نسخه ی فورتزا حتی نسبت به زمان خودش طرفیم . تبریک به تمام مایکروسافتی های عزیز . ولی نکته ای اینجا درباره این بازی هست . در واقع نسخه ی بعد . طبق چیزایی که شخصا از مقایسه های تریلر های نسخه ۶ و ۷ دستگیرم شد این بود که نسخه ی ۷ بخش اعظم پیشرفت هاش در تعداد ماشین و گرافیک بوده . اگر همین روند درباره نسخه ی ۸ هم باشه با این که شکی نیست بازی بهتری خواهد بود ولی احتمالا متا و نمراتش کاهش نسبتا محسوسی خواهند داشت . بهتره که نسخه ی بعد دیر تر از ۲ سال بعد منتشر بشه تا بتونیم یه عنوان متفاوت و انقلابی تجربه کنیم .

  • Dark Calling گفت:

    بازی واقعا خوبیه، الکی ایراد نگیرید، تا خرخره هم که محتوا داره، دیگه چی میخواین؟ :yes:

  • Turn 10 چه کردی :inlove: بهترین فورزایی بود که بازی کردم اصلا همه چیم ریخت افکتا تا حد بالا طبیعی هندلینگ بسیار طبیعی.فقط باس بازیش کنی بفهمی ریسینگ شبی ساز نسل هشتی یعنی چی :inlove:

  • 2B گفت:

    تویی که با قندشکن دیسلایک میکنی ببین بخاطر خانوادتم که شده برو پیش یه روانپزشک برا ما که زحمت زیادی نداره نهایتا رو «برا نمایش نظر کلیک کنید » کلیک میکنیم و نظرات رو میخونیم ولی طفلی اونا که باید ادمی چون تو رو صبح تا شب تحمل کنن

  • shayanmehran گفت:

    دوستان الکی بهم نپرید،خب وقتی بازیش خوبه چرا الکی تخریب میکنید!،یادتون نره پروجکت کار۲ برای تمام پلتفرمها اومده و از FM,,وGT چیزی کم نداره،خدایش پروجکت ی انقلابه

  • mojy_star گفت:

    این بازی واقعا عالی هست .میشه گفت بهترین بازی ریسینگ در نسل ۸ .تنوع ماشین ها و پیست ها در کنار گرافیک ۴k و گیم پلی عالی اونو به بهترین بازی ریسینگ تبدیل کرده .
    .
    .
    گرن توریسمو با توجه به نسخه های قدیمی که ازش بازی کردم ، گیم پلی خشک ، تعداد ماشین ها و پیست های کم به نظر من حرفی برای گفتن در مقابــــل فورزا نداره البته اگه بخوای جدا در نظر بگیری بازی عالی هست.
    باید منتظر بود و دید که پیبک چی کار میکنه !
    .مطمئنــــــــا اگر بازی ریسینگی بیاد که ماشین های بیشتری داشته باشه (مهم ترین رکن برای بازی ریسینگ) و تعداد پیست بیشتر ،گرافیک خوب ،گیم پلی روون و مسائل دیگه به عنوان یه بازی عالی حتی شاهکار در زمینه ریسیـــــــــنــــگ ازش یاد میشه .
    تبریک میگم به فنای ماکرو با همچین بازی فوق العاده ای. :rose:

  • sajademami گفت:

    کلا تاریخچه ی گیمفا به دو قسمت قبل از علی پاور و بعد از علی پاور تقسیم شده
    ——–———————————-
    بازی خیلی خوب انتظارات شخصی منو برآورده کرده
    انشاءالله موفق بشه

  • فورزا موتور اسپورت هفت یک بهشته برای عاشقان ماشین…مبارک بروبچ xbox one :evilgrin:

  • ghahve گفت:

    سلام دوستان.من یه سوال داشتم شرمنده اینجا مطرحش میکنم.من بازی هایی مثل pubg و rainbow 6 رو که خریدم دوتا چیز برا دانلود میاد یکی بازی اصلیه یکیم تو پرانتز نوشته test server و هردو تا هم حجمشون شبیه همه.مثلا برا رینبو خود بازیش سیوشیش گیگه ولی اینم بخوای دان کنی میشه هفتاد گیگ.میشه یه راهنمایی بکنین که این تست سروره چی چیه.

در مسیر جاودانگی | نقد و بررسی Forza Motorsport 7 - گیمفا
در مسیر جاودانگی | نقد و بررسی Forza Motorsport 7 - گیمفا