داستان دو دوست و یک سفر | اولین نگاه به A Way Out
در دنیای بازیهای ویدیویی احتمالاً همۀ ایدههای نو قابلیت تبدیل شدن به یک محصول تجاری سودآور را نداشته باشند و این مسئله جداً بازیهای دونفره را تحت تأثیر قرار داده است. یعنی زمانی بود که بازیهای دونفره جزء جدانشدنی کتابخانۀ کنسولهای بازی بودند و حتی بازیهایی که بهدلایل کاملاً موجه از قابلیتهای کوآپ خالی بودند، بر حسب عادت هرطور که شده بهروشی از روشها جایی برای بازیکن دوم پیدا میکردند. این مسئله را بهخوبی میشود در یک گشت و گذار ساده بین بازیهای قدیمیتر متوجه شد. اما ماجرا دیگر کمی فرق کرده است و بازیهای ویدیویی اگر زمانی کچاپهای خانوادۀ سنگین بودند که میشد با خود در پارک و دورهمی خانوادگی برد، حالا کچاپهای تکنفرهای هستند که تاریخشان هم گذشته است. بنابراین تعجبی ندارد اگر در نسل هشتم دیگر خبری از الگوهای سابق رفتاری بازیها نباشد و یافتن یک بازی با قابلیت کوآپ مثل یافتن سوزن بین انبار کاه باشد. بههرحال اینجاست که بازی A Way Out از راه میرسد و سعی میکند که زنگ تفریحی باشد برای تکرار مکررات و سعی میکند که جای خالی بازیهای دونفرهای که واقعاً بر این اساس ساخته شده باشند را پر کند. از طرفی هم الکترونیک آرتس را داریم که میآید تا برای این بازی وظیفۀ نشر را برعهده بگیرد و به زبانی دیگر بگوید هنوز هم آن غول بیاصل و اساسی نشده که بقیه میگویند و فقط نمیخواهد که با لوت باکس کودکان را مجبور کند تا چیزهایی بخرند که به آنها نیاز ندارند. البته انتشار A Way Out قرار نیست که کمکی به الکترونیک آرتس کند یا اینکه وجهۀ منفیاش را اصلاح کند اما درهرصورت نکتهای بود که لازم بود در این مجال برای بیان پسزمینهای از این بازی ذکر شود. این بازی برای تیم سازندهاش یک تجربۀ کاملاً جدید است؛ خصوصاً با توجه به اینکه محصولات سابقشان عموماً بازیهایی بودند با ساختارهایی سادهتر و مکانیکهایی که بهشکلی محترمانه در حد کوچکی محسوس پروسۀ تولید بودند. بنابراین میشود اینطور حدس زد که این تجربۀ کوآپ باید از نوع گستردهترش باشد؛ چه در ابعاد و چه در شخصیتها و چه در مکانیکهایی که اصل و اساس گیمپلی را میسازند. و برای طرفداران بازیهای کوآپ این مسئله میتواند بازتابی باشد از نسل ششم یا هفتم که بازیهایی با مشخصات فنی قابل توجه که بهشکل وسیعی برپایۀ همکاری دوبازیکن ساخته شده بودند فت و فراوان بودند.
بازی Brothers : A Tale Of Two Sons یکی از آثار تحسینشدۀ سالهای اخیر بود که علاوه بر ایده، از سبک نوآورانهای برای کنترل دو شخصیت موجود بهره میبرد. حال بازی A Way Out دسپخت سازندگان همین بازی است و با الهام و یادگیری از آن سعی دارد تا یک اثر نو و سرگرمکننده را به دوستداران عرضه کند. حال که از ایده بسیار صحبت کردیم، بهتر است تا ابتدا نگاهی به ایدههای فنی و مکانیکی موجود در بطن این بازی بیندازیم.
یک، دو، سه، حرکت!
A Way Out نیز مانند هر بازی دیگری، به موضوع مد نظر خودش اشاره میکند و دقیقاً همینجا میتوانیم بگوییم که این موضوع برای یک بازی ویدیویی بسیار هم همهپسند است: فرار کردن از زندان؛ آن هم بههمراه یک فرد دیگر و آنهم بهصورت دونفره که مطمئناً از لحاظ گیمپلی روندی هیجانانگیز است. کاملتر هم اگر بخواهیم بگوییم، ایدۀ کلی مربوط به بازی بسیار ایدۀ پر از پتانسیلی است که اگر درست اجرا شود، کاملاً تضمینکنندۀ ادامۀ مسیر تجاری اثر میشود. احتمالاً بیشتر شما با محصولات ویدیویی بسیاری که حول این موضوع ساخته شدهاند آشنایی دارید. بنابراین قطعاً میدانید که صحنههای هیجانی و نقشههای عیجیبی که عملی میشوند و تعقیب و گریزهایی که صورت میگیرند و لحظات خوب و بدی که مجموعاً در دستان هستند جزء لاینفک کار هستند. حالا آنطور که از تبلیغات پیداست، همۀ این موارد قرار است تا در این بازی ویدیویی در یک تجربۀ مشترک پیاده شوند. شاید موردی که اکنون بسیاری از بازیکنان منتظرش بودند، همین حضور عناوین چندنفرۀ بیشتر است که قابلیت چندنفره را بهصورت محلی داشته باشند. مخصوصاً برای گروهی از بازیکنان که در گذشته، در نسلهای ششم و هفتم با این نوع از بازیها آشنا بودند. از این لحاظ A Way Out میتواند برای آنها باشد. بازی برپایۀ همکاری دونفره شکل میگیرد و بازیکنان یا به صورت آنلاین به یکدیگر متصل میشوند و یا اینکه میتوانند بدون حضور در شبکه یا اتصال به اینترنت، همراه آشنایان و نزدیکانشان بهصورت محلی به تجربۀ بازی بپردازند. بازی، ماجراهای دو فرد گیرافتاده پشت میلهها را روایت میکند. اولی Leo نام دارد و دومی Vincent است که هردو براساس انگیزههای کاملاً متفاوتشان قصد دارند که رها شوند و نقشهای برا یاین موضوع بکشند. با توجه به ساختۀ قبلی سازندگان بازی، میتوان گفت که همکاری در A Way Out هنوز هم میتواند روان و بدون مشکل و نقص فنی شکل بگیرد و همچنین آنکه کار تیمی حرف اول را خواهد زد. سازندگان از نوآوری و آزادی عمل در بازی و تفاوت آن با عناونی دیگر بسیار گفتهاند.
تصویر بالا را میشود یک شرح حال کلی بر حالتِ دید و بازی بازیکنها در زمان پیشبردن داستان بازی دانست. هرکدام از بازیکنان چه شما باشید و چه شخصی که همراه شماست، شرایط متفاوتی را در آن واحد تجربه میکند. بهطور مثال زمانی که شما از بالای پله در حال تماشای دوستتان هستید، دوست شما در محل دیگری قرار دارد و با اتفاقات دیگری سروکله خواهد زد. به گفتۀ سازندگان، آزادی عمل در بازی از نکاتی است که بسیار مد نظر قرار گرفته و راههای زیادی برای انجام مراحل در اختیار دارید که بسته به دلخواه بازیکنان انتخاب میشوند و همۀ آنها را میتوانید با همکاریهای دونفره اجرا کنید و با کمک هم از موانع گذر کنید که بازهم به خود بازیکن و ترجیحاتش بستگی دارند. البته برخلاف تمام کسانی که خواهان بازیهای دونفره بودند، برخی هم از اینکه تجربۀ بازی بهشکلی اجباری مستلزم حضور بازیکن دوم است ناراحت هستند. با این وجود، اگر تمام جوانب را نگاه کنیم، در هر دو شکلِ مذکور این بازی پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به یک موفقیت تجاری دارد. سازندگان البته میتوانستند که بازی را بهشکل تکنفره هم توسعه بدهند و سپس در کنار آن، بخشی را قرار بدهند با حضور بازیکن دوم. آنها میتوانستند تا کنترل شخصیت دوم را مثل بسیاری از بازیهای دیگر در اختیار کامپیوتر قرار دهند ولی بهنظر میرسد که چنین اتفاقی نیازمند تولید یک بازی دیگر بود با محتوایی کاملاً متفاوت. بنابراین A Way Out احتمالاً ادامۀ همان کارنامهای باشد که سازندگان پیش از این هم داشتند.
تصویر بالا را می توان شرحی بر حالت دید و بازی بازیکن ها در حین پیشبردن داستان بازی دانست. هر کدام از بازیکنان ، شرایط متفاوتی را تجربه می کنند . به طور مثال زمانی که شما از بالای پله در حال تماشای دوستتان هستید ، دوست شما در شرایط دیگری قرار دارد و چیز دیگری می بیند. به گفته سازندگان ، آزادی عمل در بازی از نکات بسیار قوی آن شمرده می شود و راه های زیادی برای فرار کردن از زندان در اختیار دارید! ایده هایی که دارید را می توانید با همکاری های دو نفره اجرا کنید و با کمک هم ، دست به کارهای شگفت انگیزی بزنید که باز هم به خلاقیت و تفکر شما بستگی دارد. البته بر خلاف تمام کسانی که برای تجربه یک عنوان دو نفره لحظه شماری می کنند ، افراد نه چندان کمی نیز نارضایتی خود را از اجباری بودن بازی دو نفره اعلام کردند. با این وجود ، اگر تمام جوانب را بررسی کنیم ، در هر دو شکل بازی پتانسیل تبدیل شدن به یک اثر خوب را دارد. سازندگان می توانستند بازی را به صورت تک نفره توسعه دهند و با اضافه کردن داستانی زیبا و شخصیت پردازی عالی ، عنوانی بسیار درخشان و تحسین برانگیز را به جهان عرضه کنند . اما اگر راستش را بخواهید ، همین دو نفره بودن بازی ، از بزرگترین نقاط قوت آن به حساب می آید و می تواند بسیاری را شیفته خودش کند. از این نظر که بازی می تواند قابلیت های زیادی را در خود جای بدهد و محتوایی ارزشمند را ارائه کند.
برای این بازی همهچیز در کار تیمی خلاصه شده است. از مخفیکاری گرفته تا رانندگی و کلی از موارد دیگر مثل شنا و بالا رفتن از دیوار و غذا خوردن و حتی مبارزات. بنابراین حتی یک لحظه هم نباید تصور کرد که میشود این بازی ویدیویی را تنهایی پیش برد. داستان دو شخصیت ما، آنطور که بهنظر میرسد اما کمی معماییتر از یک داستان تکراری ویدیوگیمی است و ماجراهای شما تنها با یک سفر ساده تمام نمیشوند. چه لئو و چه وینسنت هرکدام داستان و پسزمینۀ خودشان را دارند و بهنظر میرسد که بازی A Way Out سعی داشته باشد که از لحاظ داستانی هم سطح کیفی از خودش نشان بدهد و این مورد را در کنار کوآپ بودنش حفظ کند. بنابراین باید انتظار داشت که اندکی هم از زمان بازی بهجز تعقیب و گریزهای اکشن و عناصر تکراری موجود در ژانر، صرف ساختن شخصیتها و پردازش داستان و حوادث غیرمنتظره معمایی هم بشود. چراکه برای یک بازی دونفره، لزوماً اکشن مطرح نیست و مطمئناً میشود با طراحی مراحل بهشکلی که با نوع بازی هماهنگ باشد، بدون وجود اکشن خاصی هنوز هم از لحاظ مکانیکی کارآمد ظاهر شد. و مطمئناً بعد از همۀ این موارد، اگر A Way Out همان اثری باشد که سازندگانش میگوید، میشود این بازی را بهعنوان یکی از آثاری که احتمالاً در سال ۲۰۱۸ مورد تحسین قرار بگیرند درنظر گرفت.
پر بحثترینها
- ۱۰ حقیقت تلخ که گیمر ها نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- چرا GTA IV بهترین ساخته راکستار است؟
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- گزارش: Intergalactic: The Heretic Prophet شامل عناصر وحشت خواهد بود
- روابط عاطفی در The Witcher 4 معنای عمیقتری خواهند داشت
- استراتژی ریسکی Xbox که ۱۰ سال آینده آن را تعریف خواهد کرد
- ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۴ به انتخاب آرمین مُکاری، نویسنده
- مروری بر عملکرد محتوایی ایکس باکس و پلی استیشن در سال ۲۰۲۴
- Indiana Jones and the Great Circle بهترین بازی سال Gamescom از دید مخاطبین شد
- کارگردان Silent Hill 2 Remake از علاقه خود به ساخت یک بازی در ژانر وحشت با اقتباس از Lord of the Rings میگوید
نظرات
خیلی عجیب رفت تو قلبم این بازی پره از صحنه های سینمایی که خوراکه خودمه. :inlove:
مثله رانندگی یکی از پلیرا و تیراندازی اون یکی پلیر :inlove:
معلومه واقعا سازنده هاش coop رو بخوبی میشناسن. :yes:
امیدوارم اگه بازیه خوبی نشد حداقل فروشه خیلی خوبی داشته باشه که بنظرم اخرین نفس سبک coop به این بازی بنده. :yes:
نسل ۷ خیلی یازی coop داشتیم ولی این نسل تعداشون خیلی کم شد
به سازنده ها خیلی ایمان دارم اخه خودشونو با Brothers – A Tale of Two Sons ثابت کردن. :inlove:
نسل هفت واقعا زیاد بودن
Army of two , ghost recon یا حتی رزیدنت ایول قدیمیا
متا سفانه تو این نسل غیر گیرز و دوسه تا دیگه co op نیست
امیدوارم این حرکت ea باعث ترویج دوباره ی این سبک بشه
اینو باس نصفه شب مولتی با رفیقت بزنی تو سکووت کامل حس فرار قشنگ واست تداعی میشه!:D از اون بازیاس که امیدوارم بترکونه. تو نسلی هستیم که ایده ها بر خلاف. نسل قبل همش ریسکیه
دقیقا
محشره. حس میکنم بازیش میتونه توقلب همه جا بشه. دونفره بودنش که دیگه نگو بهتر از بهتر. تاباشد ازین بازی ها باشد. خدایا بازی های انلاین کم کن افلاین و داستانی زیاد.
چه ربطی دارن آخه ؟؟
حالا قیافه ی شخصیت اصلی یه چیزی ولی خود بازی آخه چه ربطی داره
واقعا چرا شما فنبوی های آنچارتد پرست تموم نمیشید
عالی همیشه از این بازیها خوشم میاد اولش باید از زندان فرار کنی و…
البته از حق نگذریم قیافش اسکی نیتنه 😀
اولا من آنچارتد پرست نیستم
دوما عکس روی کاور و تریلر بازی نمایان گر همه چیز بود.
ثالثا خواهشا دیگه ریپلای نکن چون حوصله ی بحث با شما ها رو ندارم.
اولا عکس رو کاور بازی هیچ ربطی به آنچارتد نداشت
دوما من هیچ علاقه ای به ریپلای کردن بیخود ندارم فقط یا خوشم میاد یا بدم میاد جواب میدم
سوما بدون با کی داری حرف میزنی
جوابشونو نده! کمتر از ۲۰ روط دیگه. تا مهر مونده!
ما هم حوصله حضور شما و امثالتون رو تو سایت نداریم.
من برای حوصله ی شما تو سایت نظر نمی دم. 😉
دیگه هم جواب شما ها رو نمی دم تا وقتی ادب و احترام یاد نگیرید. :lashes:
دوستان این بحثارو تموم کنید احترام گذاشتن کامنتارو باز گذاشتن شما هم اسم آنچارتدو خراب نکن آنچارتد بازیه بسیار بزرگ و شاهکاریه
عنوان جالبی به نظر میاد
راستش من خودم دنبال یه همچین سبکی (فرار از زندان و اینا) بودم
که این عنوان نظرم رو جلب کرد
امیدوارم عنوان موفقی بشه
بازیش جالب میاد ولی حیف که نمیتونم بازی کنم چون دو نفره هست و من کسی رو ندارم باهاش بازی کنم!
عوامل این بازی برای هر چه بیشتر دیده شدن بازیشون حتی به ps4 هم تیکه انداختند که سخت افزارش از رده خارجه و از این دست توهین و تمسخرها…
امیدوارم گیم پلی خوب و درجه یکی داشته باشه چون اصل در بازی ها گیم پلی…
متاسفانه این روزا کمتر بازی رو میبینیم که گیم پلی کامل داشته باشه و همه بازی ها ادعای قدرت در بخش گرافیک میکنن!
وقتی یاد بازی های قدیم با اون گیم پلی های زیبا می افتم واقعا بغضم میگیره…!
کاملا موافقم … البته تو این نسل واقعا بازی های درجه یکی هستند که تعدادشونم زیاده . هم گرافیک دارند . هم گیم پلی خوب…دارک سولز . نیوه. تومب رایدر. گاست ریکون . اویل و…..
ولی اینکه نیومده ادعاهایی داشته باشی که میازاکی و میکامی هم نکردند خیلی دیگه گذافه گویی…
از اینجور بازیا خوشم میاد.ایول.
من به عنوان کسی که ps4 بازی میکنه ، دوست داشتم این بازی رو انجام میدادم ، نمیدونم چی از آب در میاد ولی این بازیها به خاطر نوآوری که دارن جالب و لذب بخشه
سلام.از ایدهی بازی خوشم اومد اما کوآپ بودنش رو مخ میره یحتمل
من فقط به خاطر کوآپ بودنش از این بازی خوشم اومده
بازی بسیار خوبی هست ایده خوبی هم داره که داستان رو درگیر کننده میکنه باید دید که با چه نقشه هایی میشه از زندان فرار کرد امیدوارم تو بازی زد و خوردهای زیادی ببینیم و اکشن بازی زیاد باشه.
به امید موفقیتش
امیدوارم بازی جالبی باشه و قابل توجه کسانی که میگن بازی عالی
لطفا تا بازی نیامده نظر ندین که این بازی شاهکاره یا بدرد نمیخوره اینا سال ۲۰۱۳-۲۰۱۴ بود که یوبیسافت ی تریلر از دویژن نشان داد همه امدن گفتن این بازی شاهکاره اینا… وقتی امد همه از خریدش پشیمان شدن هیچ چیز با یک گیم پلی معمولی نشان داده نمیشه این بازی هم امکانش هست خوب باشه هم بد 🙂 اها و دوستان انقد نگید از انچارتد اسکی رفته اگه اینجوری باشه انچارتدم از رو تامب رایدر اسکی رفته فن بازی در نیارید
روی وان ایکس چه بشود ❤
فقط از نظر من داستانشو باید طولانی کنن.
خسته کننده میشه مخصوصا ۲ نفره اگه خیلی طولانی باشه
اما سخت باشه خوبه، اینقد به همدیگه فش بدین که جونتون در آد
بازی جالبی هست
اینکه باید با هم فکری داستانو پیش ببری جالبه
اره خوب توکه مغزی نداری حد عقل کناریت توبازی کمکت کنه :rotfl: :rotfl:
مغز
داداش وقتی درباره چیزی حرف میزنی باید داشنه باشبش اما متاسفانه تو بجای مغز تو اون کله پوکت فقط گچ هست
دوستان یه سوال
در مورد ویچر ۳ شنیدم صحنه اینا زیاد داره توی بازی قابلیت رد کردنشون هست یا نه؟؟ ?:-) ?:-)
فکر کنم داره. ولی من استفاده نمیکنم همچنین تو 😀
به نظر من جذاب ترین و بهترین سورپرایز e3بودش به خاطر سبک گیم پلی خاصش
واقعا بازی های splitscreen فقدان داره این نسل ، تنها کالاف داره و استاروارز بقیشون خیلی بهم حال نمیدن مثلا شوتر سوم شخص اسپلیت اسکرین اصلا نداریم( شاید یادم نیاد داشته باشیم) و این بازی خبر خیلی خوبیه چون نسل هفت و شش خیلی از بازی ها رو با هم بازی میکردیم ، از سری اسپلینتر سل بگیرید تا cod wow2 که کل بخش داستانی رو به این حالت رفتیم
امیدوارم این سبک احیا شه و حداقل تو نسل نه پربارتر باشه
علیرضا جان گیرز اسپلیت اسکرین داره و حسابی گیرز۴ میچسبه و هیلو کالکشن هم داره
ولی انحصاری 😀 نسخه سوم گیرز رو بازی کردم اسپلیت خیلی لذت بخش بود
گیرز اسپلیت اسکرین خیلی صفا داره :yes: :yes:
واقعا این بازی دو نفرش صفا میده مخصوصا
Act4 chapter 4 که باسش از نظر من سخت ترین بخشش بود رو واقعا خیلی سخت بود تک نفره رفت
:yes: :yes:
از نظر من که زیاد سخت نبود (نمیخوام بگم پرو ام و اینحرفا ولی درکل بنظرم زیاد سخت نبود)
سخت ترین باس بازی همیشه توی همه بازیا باس دوم یا سوم هست که قوی هستن و خودتم هیچ قدرت خاصی نداری :-((
بیشتر دوست داشتم یه بازی تو مایه ی ساخته ی قبلیشون Brothers a tale of two son بسازن
وقتی برای اولین بار تریلر این بازی رو دیدم گفتم که از یک هنرپیشه ایرانی استفاده کردن! الان کاملا یادم اومد که از “یوسف صیادی” موشن کپچر گرفتن!!! :laugh: :evilgrin: :laugh:
واقعا هم نسل هفت هم نسل هشت بازی کوآپ آفلاین نداشتن فقط مونده ورزشی و بازی های لگو و فایتینگ
من یادمه رو ps2 تقریبا هر بازی ای رو میتونستم با داداشم بازی کنم
بیش از حد بهش امید دارم :inlove: :inlove: :inlove:
ناامیدم نکن 😐 😐 😐
اصلا چیش شبیه نه خداوکیلی چیش شبیه آنچارتده (البته من آنچارتد بازی نکردم)
خب بازی نکردی چرا نظر میدی اخه مگه مجبورت کردن.اییی خدا مهر کی میاد
ممنون از شما آقای غزالی مقالرو نخوندم ولی مثل همیشه عالی هست صددرصد
این بازی بزرگترین مشکلش اینه که دونفرس و تک نفره نمیشه بری جلو
با تمام احترامی که باید رعایت کنم ولی ۱ درصد فکر کردید که این ویژگی این بازیه؟هرچند اگه میشد هم دونفره باشه هم یک نفره بهتر بود :blush:
شاید دلم نخواد با کسی بازی کنم زورکی که نمیشه.
عاشق بازی های دو نفره هستم یکی از بهترین بازی هایی که بخش coop عالی داشتن gears of war و army of two بودن، بازی قبلیشون عالی بود اسمش Brothers : A Tale Of Two Sons بود امیدوارم این یکی عالی بشه. این نسل واقعا سبک coop کم داشت بر خلاف نسل ۷٫
خوبه از این جور بازی ها خوشم میاد
یاد اون مرحله فرار از زندان splinter cell افتادم لامصب عجب مخفی کاری بود 😥
اسپلینترسل گفتی چه خاطراتی ای داد بیداد
خود ایناییم که میگن مهر کی میاد خودشونم مهر راهی مدرسه هستن خودتونو اینقدر بزرگ نشون ندید…….
نمیدونم فقط من اینجوریم یا قیافه شخصیت اصلی خیلی به نیتن دریک میخوره!
یعنی از بین این همه چهره و مدل صورت مختلف، این باید انتخاب میشد؟
انگار صورت خوده نیتنه فقط با لپای پر تر، بازم خوشبختانه نکات قابل توجه این بازی فقط شباهت صورت کارکترش به جنابه دریک نیست! 😀
من خودم Brothers رو بازی کردم، یجورایی خوشم اومد ازش ولی نه اونقدر زیاد، پس پیش من ۷.۵/۱۰ حساب میشه.
این بازیام به نظر خودم موفق نمیشه با چیزایی که دیدم…
بازی خیلی خوبی بنظرم میشه،مبارک طرفداراش :yes:
ولی بینی شون یکم بیش از حد بزرگ نیست ؟::/:laugh: 😕