روزی روزگاری: تیر اول | نقد و بررسی بازی HALO Combat Evolved
یک اسلحه برای ارزشمند بودن به جز خودش به دو عنصر دیگر نیز نیاز دارد. یکی گلوله و دیگری تیر انداز ماهر. داستان نسخه اول ایکس باکس نیز همین بود. سلاحی قدرت مند که هم نیاز به بازی های خوب و یک بازی باز علاقه مند داشت. از میان تمام سیزده عنوان زمان عرضه این کنسول ( که البته از حق نگذرینم هر کدام از آن ها نیزعناوین بی نقص و زیبایی نیز بودند ) یکی بیش از بقیه درخشید، عنوانی که از ابتدا قرار بود بر روی مک عرضه شود ولی نه تنها از خیر بازار رایانه های شخصی گذشت، بلکه به نماد شوترهای اول شخص بر روی کنسول ها تبدیل شد.
همه ما با داستان قدیمی گردش بانجی از عرضه بازی خود برای مک و سبک استراتژی و گرایش به سمت مایکروسافت خبر داریم و تعریف دوباره این داستان قطعا جذاب نیست ولی اگر به همان ۱۷ سال پیش باز گردیم و شاهد به دنیا آمدن فرزند جدید بانجی باشیم، خواهیم فهمید که چطور HALO Combat Evolved نه تنها مرز های بازی های اول شخص را جابجا کرد بلکه مفهوم داستان سرایی و شخصیت پردازی را نیز حداقل چندین و چند پله ارتقا داد.
در زمان عرضه بازی، کنسول های خانگی برای هر چیزی ساخته شده بودند به غیر از بازی های شوتر اول شخص ولی هیلو توانست ثابت کند که حتی با وجود ترکیب کمی عجیب کنترلر هایش و با تغییراتی اندک، هنوز یکی از راحت ترین بازی های اول شخص در کنسول ها می باشد. البته همه این ها تنها با نبوغ مثال زدنی بانجی ممکن شد که توانست تمام این عناصر را که شاید در بازی های امروزی چیزی عادی به نظر می رسند را، ۱۷ سال پیش به شکلی در کنار هم قرار داد که در آستانه ۲۰ سالگی تولد سری، هنوز هم بازی ارزش ده ها بار تکرار کردن را دارد و جدای از گیم پلی زیبای بازی، سایر بخش های بازی، خود به تنهایی برای جاودانه شدن هر اثر هنری کافی است. داستانی زیبا و گیرا که باید به آن اندکی زمان داد تا تنها گوشه ای از رمز و راز های خود را نشان دهد و یا مدتی به کند و کاو در گوشه و کنار این حلقه عظیم پرداخت تا شاید بتوانید از پس دشمنان بی پایانتان بر آیید. این ها شاید کوچک ترین و دم دست ترین جنبه های هنری HALO CE هستند.
داستان بازی جایی شروع می شود که یک سفینه فضایی انسان ها، پس از فرار از یک نبرد ( رجوع شود به هیلو ریج ) حالا در میان فضای بی پایان به یک سازه عظیم فضایی می رسد. بدون شک اولین کاری که هر گروه از انسان ها پس از رسیدن به چنین پدیده ای باید انجام دهد، بررسی و وارسی این سازه است و Pillar of Autumn به فرماندهی کاپیتان کییس نیز نزدیک شدن به این سازه را در اولویت خود قرار می دهد. با اندکی نزدیک شدن به حلقه، به سرعت متوجه خواهید شد که در کمین دشمن قسم خورده انسان ها یعنی کاواننت ها گیر افتاده اید. کاواننت ها به عنوان مهمترین و جدی ترین رقیب انسان ها در کهکشان محسوب می شوند و تنها هدفشان مانند انسان ها، نابود کردن تمام دشمنان در مسیرشان است. کاواننت ها خود ترکیبی از اتحاد چندین نژاد دیگر فضایی هستند که پس از متحد شدن با یکدیگر، تصمیم به در دست گرفتن کنترل کهشکان در مقابل انسان ها گرفتند.
پس از نزدیک شدن ابر ناوهای کاواننت ها به Pillar of Autumn و دریافت آسیب های اساسی بر پیکره ناو، کاپیتان کییس تصمیم می گیرد که با اجرای برنامه ای مانع از فهمدین موقعیت زمین توسط کاواننت ها شود و سپس نسبت به تخلیه باقی مانده پرسنل بر روی سازه حلقه کرد. Pillar of Autumn در نهایت بر روی سطح حلقه سقوط می کند و ابر سرباز داستان ما به همراه یاور همیشگیش کورتانا به عنوان تنها بازماندگان کپسول فرار خود، بر روی گوشه ای از سطح حلقه گرفتار نیرو های کاواننت ها می شوند و آخرین دستور کییس پیش از فرستادن شما به سطح حلقه آن است که از هدف ساخت حلقه ها و دلیل حظور کاواننت ها بر روی آن اطلاع حاصل کنید.
با کمی پیش روی کم کم ماموریت شما این می شود که با جمع آوری نجات یافتگان سقوط Pillar of Autumn، یک ارتش محلی برای مقابله با کاواننت ها ایجاد کنید و پس از چندین نبرد با کاواننت ها متوجه می شوید که پس از سقوط POA بر روی سطح حلقه کییس از سقوط نجات یافته است ولی توسط کاواننت ها اسیر شده است و در سفینه Truth and Reconciliation اسیر شده است و حالا هدف شما آن است که کاپیتان خود را نجات دهید و مانع از تحقق هدف کاواننت، هر چه گه هست شوید. در ادامه نیز مستر چیف به همراه گروهی از تفنگداران انسان ها وارد سفینه کاواننت ها می شوید و کییس را نجات می دهید و حالا دستور جدید فرمانده این است که به اتاق کنترل حلقه بروید و کنترل امور را در دست بگیرید ولی به محض رسیدن به پای اتاق کنترل، کورتانا به شما می گوید که به سرعت خود را به کاپیتان کییس برسانید ولی خودش در اتاق کنترل حلقه باقی می ماند.
با رسیدن به موقعیت کییس متوجه می شوید در حین گشت و گذار کاپیتان در جستجوی یک انبار اسلحه، سربازان به اشتباه یکی دیگر از دشمنان بالقوه بشریت و کاواننت ها به نام فلاد را فعال می کنند و در نتیجه تمام سربازان کییس کشته شده یا توسط فلاد ها تبدیل شده اند. فلاد ها به عنوان یک نژاد انگل گونه توانایی انتقال از یک موجود زنده به دیگری را دارند و پس از به کنترل گرفتن بدن میزبان نگون بخت، به گسترش خود می پردازند تا جایی که دیگر موجود زنده ای جز خود وجود نداشته باشد.
پس از شروع پخش شدن فلاد، Guilty Spark 343 به عنوان هوش مصنوعی کنترل کننده حلقه، به کمک مستر چیف آمده و به وی ماموریت می دهد که با فعال کردن حلقه جلوی پخش شدن بیش از پیش فلاد و حتی فراتر از حلقه را بگیرد و حیات بر روی کهکشان را از نابودی نجات دهد. برای این منظور مستر چیف باید ابتدا کلیدی به نام Index را پیدا کند و پس از پیدا کردن آن و پیش از فعال کردن حلقه دوباره سر و کله کورتانا پیدا می شود و به مستر چیف می گوید که هدف اصلی ساخت حلقه ها چیست.
کورتانا متوجه می شود که پیش از تاریخ و صد ها هزار سال پیش نژادی به نام فوررانر ها که خود آن ها نیز درگیر جنگی بی پایان برای بقا در مقابل فلاد شده بودند، حلقه ها را ساختند که یک بار و بر ای همیشه فلاد را از بین ببرند و این نیز تنها با از بین بردن منبع غذایی آن ها یعنی سایر موجودات زنده ممکن بود. با هر بار فعال شدن مجموعه حلقه ها، حیات به کلی از سطح کهکشان پاک می شود به این ترتیب فلاد منقرض می شود. البته شاید این کار کمی احمقانه به نظر برسد ولی با این کار حداقل فلاد به دیگر کهکشان ها راه پیدا نمی کند و در ثانی شانس دوباره ای برای پیدایش حیات بدون تهدید فلاد به وجود می آید و تمام این مسئله را Guilty Spark 343 نیز تایید می کند.
کورتانا با هشدار به موقع خود سبب می شود که تمدن بشر و البته کاواننت ها باقی بماند ولی باید چاره ای اندیشیده شود و نگذاشت که فلاد از سطح حلقه خارج شود همچنین از سوی دیگر کاواننت ها نیز به رهبری شورای خود فکر می کنند که حلقه ها و فعال شدن آن ها راه رستگاری نژادشان است و سعی در فعال سازی آن دارند و در این جا مستر چیف می تواند با یک تیر که نابود کردن حلقه است دو نشان بزند و اولا کاواننت ها را از رسیدن به هدفشان باز دارد و در ثانی فلاد خود به توانایی حرکت بین سیاره ای را ندارد و در نتیجه معظل فلاد نیز بر طرف خواهد شد. ولی در این مسیر علاوه بر کاواننت ها و دشمن جدید فلاد، حالا شما باید در برابر ارتش نگهبانان حلقه به رهبری Guilty Spark 343 نیز بجنگید.
البته از آنجایی که حلقه خود یک ابر سازه فضایی محسوب می شود، نابود کردن آن نیز چندان اسان به نظر نمی رسد و تنها راه انجام آن استفاده از قدرت خود نابود سازی سفینه انسان ها یعنی Pillar of Autumn است که حالا در گوشه ای از حلقه در حال خاک خوردن است. البته برای اجرای این کار نیاز به نابود سازی راکتور های فیوژنی Pillar است که برای آن نیز به کد های فعال سازی ویژه ای نیاز است که تنها در اختیار کاپیتان کییس وجود دارد و برای بدست آوردن ان ها چیف و کرتانا باید بار دیگر به دنبال کییس بگردند. او حالا در داخل سفینه کاواننت هابرای بار دیگر گیر افتاده است با این تفاوت که پس از پیدا شدن وی معلوم می شود که حالا کاپیتان توسط فلاد در حدی غیر قابل بازگشت آلوده شده است. البته با خارج کردن چیپ ستی که در مغر کییس قرار داده شده بود حالا مستر چیف توانایی نابود کردن حلقه را دارد و حالا دوباره باید Pillar بازگردید ولی PoA با آن چیزی که در ابتدای بازی دیده بودید دیگر فرق دارد و اکنون Pillar تبدیل به یک تکه آهن پاره شده است که در صحرایی رها شده است و در آن انسان ها در حال تبدیل شدن به ارتش مردگان فلاد هستند.
پس از رد شدن از این سد حالا به راکتور های فیوژنی می رسید و می توانید تکلیف این حلقه را یک سره کنید ولی بار دیگر سر کله GS 343 پیدا می شود و حالا نوبت جنگ کلامی کورتانا و او است و در این میان GS 343 موفق می شود که زمان سنج فرآیند خود نابود سازی Pillar of Autumn را از کار بیاندازد ولی مستر چیف در اخرین تلاش خود این بار به صورت دستی بار دیگر فرآیند خود نابود سازی را فعال می کند. کورتانا با محاسبه زمان شروع انفجار نهایی متوجه می شود که اگر سریع عمل کنند هنوز برای فرار و زنده ماندن شانس اندکی وجود دارد. و در این میان شاهد یکی از بهترین مراحل فرار در تاریخ بازی های رایانه ای هستیم و در نهایت به یکی از جنگنده های رها شده Pillar می رسیم و به همراه کورتانا از مخمصه می گریزیم. در نهایت نیز کورتانا با اسکن محیط متوجه می شود که او و مستر چیف تنها بازماندگان این نابودی بوده اند. البته اگر هم کمی حوصله داشته باشید و تا انتهای لیست تهیه کنندگان بازی را تماشا کنید، خواهید دید که GS 343 نیز از این نابودی نجات یافته است و حالا او نیز به سمت نقطه نا معلومی از کهکشان در حال حرکت است و شاید روزی شاهد داستانی حول محور این هوش مصنوعی باشیم.
جدای از داستان که بازی نوید یک دنیای پر از پیچش های عجیب و غافل گیری های ناگهانی را می دهد، در تک تک دیگر بخش های بازی نیز شاهد زیبایی هایی هستیم که اگر نگوییم تکرار نشدنی هستند، حداقل بدون شک در هیچ عنوانی تا به این حد مکمل یکدیگر نبوده اند. از موسیقی همیشه حماسی بازی تا دنیای عظیم و مناظر دور دست خیره کننده که بعد از حدود ۲۰ سال هنوز هم ممکن است دقایقی از میدان نبرد بی پایان کناره بگیرید و به تماشای دنباله حلقه در آسمان بنگرید.
دیگر نقطه قوت اصلی بازی گیم پلی آن است که در ترکیب با فضا سازی بی نهایت زیبای بازی چیزی جز شاهکار لایقش نیست. تصور نبرد های سهمگین در دل یک جنگل تنگ و تاریک با یک شاتگان در حالی که در مقابل دنیایی از فلاد هایی قرار دارید که واقعا به غیر تسخیر بدن شما چیزی دیگری در مغز تک سلولیشان نمی گنجد و تغییر ناگهانی محیط به دره ای یخ زده با یک تانک اسکورپیون که معلوم نیست آیا به درستی کار می کند، در برابر دنیایی از دشمنان مکانیزه مسلح به همه چیز، لحظ ای به شما امکان استراحت نمی دهد.
در زمانی که هنوز سری ندای وظیفه در مخیله اکتیویژن در حال شکل گرفتن بود هیلو توانست نشان دهد که چگونه می توان یک بازی شلوغ و پر زد و خورد را به گونه ای زیبا خلق کرد که نه تبدیل به یک بازی سطحی مانند سری Serious Sam شود و نه به یک بازی یک به یک و فقط پر از انفجار تبدیل شود که البته تمام این ها تنها به وسیله تنوع بی حد و حصر بازی ممکن می شود که به راحتی شما را ساعت ها پای دسته های غول پیکر ایکس باکس نگه می داشت و هیچ وقت نمی خواستید بازی تمام شود.
جدای از تنوع مراحل سیستم مبارزات و اسلحه های بازی نیز سبب شد که بازی فقط برای امتحان سلاح های جدیدش ارزش تکرار داشته باشد. در حالی بانجی می توانست به راحتی و با این دلیل که سلاح های کاواننت ها برای بدن انسان ها نیست شما را مجبور به بازی با همان سلاح های معمول انسان ها کند، ولی با رعایت اصول دنیای واقعی شاهد سلاح هایی هستیم که فقط تخیلی نیستند و واقعا برای تک تک آن ها فکر، برنامه ریزی و محاسبه صورت گرفته است.
در خصوص بخش چند نفره بازی نیز فقط لازم است اشاره شود که هنوز هم بر روی هر سه پلتفرم مقصد بازی پر است از بازی بازیانی که خستگی نمی شناسنند.
در نهایت می توان گفت که هیلو واقعا شاهکاری است از تمام عناصرش در کنار هم دیگر. شاید اگر این موسیقی، گیم پلی یا داستان به تنهایی در یک بازی قرار داشت آن عناون به تنهایی یک بازی خوب بود ولی فقط و فقط ترکیب این عناصر در فقط یک بازی می توانست شاهکار جاویدان خلق کند که خوشبختانه نه تنها بانجی این را دید، بلکه ۲۰ سال پیش این ترکیب کشف شد و معلوم نبود اگر قرار بود چنین عنوانی حداقل ۱۰ سال بعدش خلق شود، صنعت بازی سازی اکنون در چه جایی قرار داشت.
البته می توان تا ابد از زیبایی های این بازی گفت و فقط به تعریف و تمجید از آن پرداخت ولی نه تنها عمر ما کفایت نمی کند بلکه همان طور که می گویند شنیدن کی بود مانند دیدن ولی از آن جایی که در همان دوره بازی برای رایانه های شخصی هم عرضه شد بنابراین اگر به فایل های نصب بازی دسترسی دارید یا به یکی از کنسول های مایکروسافت دسترسی دارید ( خوشبختانه بازی بر روی تمام کنسول های مایکروسافت عرضه شده است) تجربه این عناوین به شدت توصیه می شود.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
نظرات
مگر میشه صحبت از عشق زندگی من بشه و توی پستش نظری ندم ای کاش روزی چندین متخصص در این صنعت دور یک میز جمع بشن و فقط انالیز کنن اره فقط انالیز کنن که بانجی در ۱۶ سال پیش چه کرد؟؟؟چه فرمولی به کار برد؟؟؟ چطور شخصیت پردازی کرد؟؟؟ شخصیتی خلق شد که ما حتی چهره اون رو ندیدیم چطور این شخصیت قلب ها رو تسخیر کرد؟؟؟؟ چی شد؟ چه انقلابی شد؟؟؟ چی بود که منه گیمر یکبار در سفری به مشهد بازی رو در یک مغازه دیدم و بعدش اکس باکس گرفتم و بعدش این عنوان زندگی من شد؟؟؟ بانجی چه کرد؟؟ دروغ نیست اگر بگیم با هیلو جمع کثیری از گیمرها متمایل و علاقه مند به سبک شوتر اول شخص شدن.اونم شوتری در این سطح و با این چنین گیم پلی عظیم چه میشه گفت؟؟چیزی در وصف بهترین بازی زندگیم ندارم غیر از اینکه بعد ازظهر دوباره کنسول رو روشن کنم و کمی هیلو۲ بازی کنم :inlove: :inlove:
اقای نویسنده نقدتون فوق العاده بود واقعا ممنونم عشق کردم با نقدتون بااینکه واو به واو دنیای هیلو رو از برم ولی قلم شیوایی دارین.
لطفا در صورت امکان بقیه ی هیلوها و نینجا گیدن یک رو هم نقد کنید و همینطور سری otogi رو که ساخته ی فرام سافت ور هست رو نقد کنید تا دوستان با فرانچایزهای زمان اکس باکس کلاسیک بیشتر اشنا بشن و بدونن اکس باکس فرانچایز کم نداره فقط خیلی هاشون فراموش شدن.
اشغال ترین بازی که توعمرم کردم. برای بچه ها گزینه ی خوبیه اما
کلا جالبه دوستان مایکرو فن درباره بازی خودشونم نظر بدن ک بقیه منفی میدن بعد درباره بازی سونی فنها یک چیزی میگی میپرن روت
خیلی چابه
MICROSOFT.xbox one
منم نظر مشابه تو دارم . و عاشق این بازی ام و عاشق سری هیلو . هیچ بازی ام رو به اندازه هیلو ریچ بازی نکردم . کلی هم با ۳۶۰ خاطره دارم . بهترین کنسول عمرم بود . نمیدونم چه کسایی به تو این همه منفی دادن . من خودم این نسل اومدم سمت سونی ولی نمیتونم خاطراتم با هیلو ها رو فراموش کنم .
این نسل هم اول one خریده بودم ولی با افتضاح هیلو ۵ کلا کشیدم کنار . بدجوری ضد حال خوردم . یه حقیقتی وجود داره و نمیشه انکارش کرد . هیلو مال بانجی هست و فقط بانجی میتونه هیلو بسازی و فقط مارتی میتونه اهنگ هاش رو بسازه . کار استودیو های بزرگ تر از ۳۴۳i هم نیست حتی چه برسه به این .
هیلو واسه من یه خاطره قشنگه . مثل هاف لایف . تموم شد رفت متاسفانه . این قضیه تقریبا در باره گیرز هم صدق میکنه . کلا مایکروسافت در نگه داری استودیو هاش بی عرضه هست
@MICROSOFT.xbox one – Im a good person
منتظر بودم بیایی بگی بازی خوبیه مبارک طرفدارای سونی امیدوارم لذت ببرن یه قلب خوشگل هم بذاری و به افق خیره بشی . که متاسفانه بازی انحصاری شرکت خودته که توش سهام داری . کدوم قلب هارو تسخیر کرد بزرگوار ؟ چی شد که تو در سفری به مشهد اشتباه بزرگ زندگیتو انجام دادی و خودتو از انحصاری های ناب سونی محروم کردی ؟ چی شد ؟ آه خدای من چی شد ؟ و چی شد که انقدر همیشه نظر اول میذاری و باید نظرهای خنده دارتو بخونیم ؟ چییی شد ؟ از طرف خودم تبریک میگم به طرفدارای مایکروسافت . بازی خوبی بود . امیدوارم که لذت برده باشن اون موقع . با تشکر . من آدم خوبیم .
F.D.M
به راستی چه شد؟؟!
یه شوتر اول شخص که شخصیت اولش اصلا دیده نشده و دشمنانی شبیه به شخصیتای کارتونی با ابعاد کوچولو!! و کاملا فضایی داره محبوب میشه و تجربه ی این شوتر اول شخص رو به شاهکار های سوم شخص ترجیح میدن!! ؟ خدایی چه شد که اینطور شد ?:-)
Farhadps4
ما نیز نمیدانیم …. فقط خوبان میدانند و بس … :))
نقل قول: “البته می توان تا ابد از زیبایی های این بازی گفت و فقط به تعریف و تمجید از آن پرداخت ولی نه تنها عمر ما کفایت نمی کند بلکه همان طور که می گویند شنیدن کی بود مانند دیدن” :yes: :yes: :yes: :inlove: :clap:
HALO Combat Evolved رو خیلی دوست دارم، بازیش انصافاً خیلی قشنگ بود یه حال خاصی داشت :inlove:
اون موقع برای اولین بار رو PC بازیش کردم 😎
چند بار بازیش کردم، :yes:
اون زمون بازی ها یه مقدار طولانی بودن ولی آدم از طولانی بودن زیاد خسته نمی شد بر خلاف الان :quiet: :curse:
اون موقع برام خیلی عجیب بود چطور این بازی برای کنسول عرضه شده، چون خیلی گیم پلی روانی داشت :yes: :yes: :inlove:
:announce: ای کاش مجموعه ناب Halo :pizza: برای پلی استیشن هم عرضه بشه، ما بازی شوتر درست و حسابی نداریم :eat: 😛
ps4fanboy
الان خیلی قشنگ اعتراف کردی من ایکس باکس دارم و یک اکانت تقلبی زدم تا پلی استیشن را خراب کنم
نه بابا تازه فهمیدی.تو نابغه ای. :laugh:
genius!!!
کامنتتو داشتم میخوندم شوکه شدم به آخرش که رسیدم دیدم نه خودتی :rotfl: :rotfl:
hosseingamer@irib.tv3.ir@
من هر بار کامنتت رو زیر کامنتم می بینم، این شعر یادم می افته: :laugh:
آمدی، جانت به قربانم ولی حالا چرا؟!!
بی وفا حالا که تو افتاده ای از پا چرا؟!!
:lamp: محمد حسین باجلان عزیز، خواهشاً این کامنتم رو تایید کنید، ممنون. :rose: 🙂 :dog:
من پارسال بعد بازی کردن این بازی رفتم xone خریدم تا ریمسترشو بازی کنم :heart:
کلا هم تو این سایت ی نظر دادم اونم فقط به خاطر این بازی :yes:
ممنونم به خاطر نقد و بررسی بازی :yes:
این بازی لانچ تایتل مورد علاقه منه (ولی توی سری halo reach نسخه مورد علاقه منه)، با اختلاف بسیار کمی هم super mario 64 رتبه دومه برای من
من که قشنگ برنامه ریزی کردم برای سری halo. اگه همه چیز خوب پیش بره خودمو میرسونم برای halo 6 🙂
wait for me 😀
وقتی اولین بار بازیش کردم انگار کتاب تاریخ دنیای گیم رو داشتم ورق میزدم چون بسیاری از المانهای گیمهای امروزی اولین بار در هیلو بکار رفته بود.
امیدوارم هیلو به دوران اوجش برگرده :snicker:
یادم رفت تشکر. ممنونم از آقای محمد حسین باجلان مقاله فوق العاده عالی بود واقعا لذت بردم :inlove:
فرانچیز هیلو واقعا شاهکاره و توش شکی نیس
واقعا از بهترینای زمان خودشه واقعا عالی بود :yes:
محمد حسین جان نقدتون عالی بود :yes:
عالی
منتظرم این یارو بیاد بگه به پای گاد کبیر نمیرسه 😀
:yes:
اونایی که منفی دادنو نمیتونم درک کنم. ۲۱ منفی برا چی؟
حدود ۱۵ بار این کامنتو خوندم که دلیلی برای منفی دادن ببینم.
بعضیا انگار زورشون میاد
والا منم متوجه نشدم پست مخصوص بازی مایکرو فنها هست ولی حق ندارن درباره بازیشون نظر بدن باید به این دوستانی که منفی دادن بگیم باشه شما خوبین
داداشم منفی ها کار kidbox هست وی پی ان داره اومده به همه منفی میده.
نقد به شدت جذابی بود که منو تشویق کرد این عنوان رو تجربه کنم
من نسخه فیزیکی این بازی را در سال های دور روی ایکس باکس واقعی(اورجینال)بازی کردم.اون زمان هم پنچ هزار تومن(که با پول الان میشه یک میلیون تومن) به این بازی دادم و خریدم ولی ازش خوشم نیومد و سی دی را شکستم
خوبه یکی بیاد اینجوری تو پست سونی راچب گاد نظر بده خوشت میاد. 😐 خواهشا این و پی اس فور فن بوی رو بن کنید.
یکی این وی پی ان رو از دست این کودک خردسال بگیره 😐
آره والله!! :yes: 😐 😐 :chicken2:
گفتم تو رو هم بن کنند 😐
خیلی بدی من به این خوبی بن شم، برم :dog: :sweat: :sweat:
شاخ بازیهای ایکس باکس و شاید شاخ شوتر اول شخص.
فکر میکنم Star Citizen هم بتونه مثل این بازی انقلابی در شوتر اول شخص ایجاد کنه.از خیلی جهات شبیه این بازیه.
وای خدا کشتی ما رو با این استار سیتیزن. 😐 بازی هنوز ریلیز نشده اون وقت چه قدر از این بازی تعریف کرد.این پست چه ربطی به استار سیتیزن داشت.الادار جان نیازی نیست که تو هر پستی راجب استار سیتیزن نظر بدی.
کجا تو هر پستی گفتم کلا دو دفعه گفتم.
موسیقی تیتراژ عاااااااالییه!
من خودم پارسال اینو دان کردم.فقط چون بازی قدیمیه و بازی ها آسونتر شدن(به طور کلی) نتوانستم تمومش کنم.
حالا که دور،دور بازی های قدیمیه لطفا MGS1 رو هم نقد کنید.
با تشکر.
جزو محدود بازی هایی که بنده هم بهش نمره ی کامل رو میدم. موسیقی بازی شاهکار بود . با اینکه بازی بسیار طولانی بود ولی اصلا خسته کننده نمیشد .
محیط های بازی وسیع بود و تانک و هواپیما هم تو بازی در مراحل مختلف هست.
در ضمن بازی یه مولتی پلیر شاهکار هم داره که جزو نکانت مثبت بازی به حساب میاد . از اونجایی که من این بازی رو رو pc تجربه کردم نتونستم بقیه ی نسخه های این بازی رو تجربه کنم ولی با همون نسخه ی یک فهمیدم بازی یک شاهکاره .
نسخه دوم هم روی pc هست. :yes:
———–
ممنون بابت نقد.بسیار زیبا بود.
چنین است که ما دلداده ی سلطان مسترچیف شدیم.
مسترچیف بزودی با قدرت برگرد
آقای باجلان نقد و بررسی بسیار ارزشمند و جذابی بود خسته نباشید.
اتفاقا اوایل تابستون امسال بود که نسخه ی ریمستر شده ی این بازی رو یک بار دیگه روی X360 تموم کردم و مثل همیشه بازی تازگی و جذابیت خاصی برام داشت (انگار نه انگار برای ۱۶ سال پیشه…) چنین حسی رو من فقط نسبت به تعداد اندکی از بازی ها دارم که با گذر زمان قدیمی نمیشن مثل RE4 که نشان از هنر و عظمت این سری بازی ها داره…
یک چیز جالب از نسخه ی anniversary این بازی اینه که با زدن دکمه ی Back به راحتی میتونید گرافیک بازی رو به زمان انتشارش برگردونید که بسیار برای من ایده ی جالبی بود و در کنار حس نوستالوژی ای که به آدم دست میداد زحمات استودیو ی ۳۴۳ برای افزایش این حجم از گرافیک بازی رو بیش از پیش نمایان میکرد.
ممنون بابت نقد :yes: …هیلو یکی از بهترین بازی های شوتر اول شخصه…امیدوارم دوباره به اوج برگرده
ولی بهتر نبود نسخه Remake مستر چیف کالکشن رو نقد میکردید؟واقعا بهبود چمشگیری داشته
نمره کاملللل اونم به این بازی!! !!!!!!!!
متای بازیو ببین :disdain:
خودم سونی فن و pc فنم ولی به نظرم حقشه(این نسخه)۱۰ بگیره
تو زمان خودش واقعا سلطان بود ولی الان…:rotfl:
گرافیکش بعد ۱۶ سال هنوز قابل قبوله
دوباره فن بوی بازی شروع شد.این بازی مال ۱۶ سال پیشه.خواهشا برو تو پست سونی به این فحش بده.
واقعا نمره کامل حقشه از نظر من….هرچند من خودم سونی فن هستم و با ps4 و pc بازی میکنم ولی انصافا halo در کنار destiny بهترین سری بازیای سبک fps هستن هم داستانشون و هم گیمپلیشون و هم گرافیکشون….کاش مایکروسافت halo رو برای pc هم بده بیرون نسخه های جدیشو
بزرگ ترین انحصاری مایکروسافت :yes:
با اینکه این سری بازی رو تجربه نکردم ولی مسترچیف از شخصیت های موردعلاقمه.
______________________________________
آقای باجلان در صفحه رسمی God of War در سایت سونی و بخش The Lost pages of norse myth (که دیروز تصاویر هنری در اون قسمت منتشر شد) یک پادکست ۳۵ دقیقه ای به نام Odin and knowledge keeper قرار گرفته که اگه اشتباه نکنم اطلاعاتی رو درباره افسانه های بازی به صورت داستان بیان میکنه و قراره هر ماه یک پادکست به همراه تصاویر هنری جدید منتشر بشه. لطفا به همکاران در این رابطه اطلاع بدین تا اون رو در سایت قرار بدن و در صورت امکان برای اون یک زیرنویس یا ترجمه تهیه کنن.
دوستان من خوشم اومد از نقد و نظرات شما میشه لطفا بگید چند نسخه از این بازی برای pc اومده که من تجربه کنم؟؟؟؟
نسخه اول و دوم
خیلی خیلی ممنون
و دو تا نسخه ی فرعی استراتژیک
Spartan strike
Spartan asault
باورتون میشه من x360 دارم ولی تاحالا halo و gears of war بازی نکردم انحصاری های xbox توی سبک خودشون بهترینن یعنی شوتر اول شخص و دوم شخص ولی من زیاد دوست ندارم این سبکو مثلا tlou رو بازی کردم یا هورایزون چون سبک من بیشتر اکشن ادوانچر و آرپی جی با یه کوچولو هم استارتیژیک هست من حتی cod و بتلم بازی نکردم و تنها بازی شوترم Far cry بوده که اونم اکشن ماجراجویی هست و البته مدال توی ps1 ولی واقعا اینا توی سبک خودشون بهترینن نمیخوام انحصاری ها رو مقایسه کنم فقط سلیقه من به اون سبکا بیشتر میخره البته انحصاری های نینتدو رو هم دوست دارم و قدیمی هاش هم یعنی مال نسل ۵ نینتدو۶۴ رو با شبیه ساز توی گوشی بازی میکنم مثل زلدا اوکرینا یا ماریو ۶۴ ولی Halo تو سبک خودش شاهکار به تمام عیاره صد در صد
اقا خیلی شرمندم بابت اسپم
ولی تورو خدا یه کمکی بکنید
من بازی paladins رو اجرا که میکنم
تو همون صفحه لودینگ بازی ارور please close pchunter64 before starting game میده
کسی میدونه مشکل از چیه؟؟؟
اصلا pchunter چی هست؟؟؟؟
اول برو تو استیم روی بازی کلیک راست کن برو properties،بعد برو قسمت Local Files،بعد گزینه Verify Integrity of game files،بعد بزن فایل ها را چک کنه شاید درست شد،اگه درست نشد هم بعدش برنامه hi-rez هم چک کن
نقد فوق العاده بود گیم پلی این بازی انقلابی بود که بقیه ازش تقلید کردن اینو اضافه کنیم با داستان و شخصیت پردازی چیزی جز شاهکار اسمش نیست :inlove:
موسیقی بازی رو یادم رفت بگم شاهکار بود ممنون از نقدتون و زنده کردن خاطرات قدیمی :yes:
آقا بازیه خوبیه دیگه
چرا میپرین به هم
یکیم گفت دوم شخص؟! آقا من تا حالا دوم شخص نشنیدم میشه یه توضیح بدین
اونموقع ها که بازی میکرئم گیمپلی بینظیرش بود که منو جذب کرد ولی بعدا که از انگلیسی یه چیزایی حالیم شد تازه ابهتو درک کردم