#۱۱: روشنایی نه به معنای نور، به معنای واقعی زندگی | نقد و بررسی بازی CLOSUER - گیمفا
#۱۱: روشنایی نه به معنای نور، به معنای واقعی زندگی | نقد و بررسی بازی CLOSUER - گیمفا
#۱۱: روشنایی نه به معنای نور، به معنای واقعی زندگی | نقد و بررسی بازی CLOSUER - گیمفا
#۱۱: روشنایی نه به معنای نور، به معنای واقعی زندگی | نقد و بررسی بازی CLOSUER - گیمفا
#۱۱: روشنایی نه به معنای نور، به معنای واقعی زندگی | نقد و بررسی بازی CLOSUER - گیمفا
#۱۱: روشنایی نه به معنای نور، به معنای واقعی زندگی | نقد و بررسی بازی CLOSUER - گیمفا

#۱۱: روشنایی نه به معنای نور، به معنای واقعی زندگی | نقد و بررسی بازی CLOSUER

محمدرضا رهبر
۲۰:۱۹ ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
#۱۱: روشنایی نه به معنای نور، به معنای واقعی زندگی | نقد و بررسی بازی CLOSUER - گیمفا

دنیایی تاریک تصورش برای همه سخت است پس نمی توان بدون حرکت ماند باید کاری کرد…

LIMBO بازی که بدون داشتن گرافیک یا صحنه های زیاد تواسنت امتیاز های بالایی از سایت های مختلف دریافت کند. Closure نیز یک بازی از همان شرکت سازنده LIMBO است که بدون داشتن چیز خاصی شما را مدت های سرگرم خواهد کرد.

#۱۱: روشنایی نه به معنای نور، به معنای واقعی زندگی | نقد و بررسی بازی CLOSUER - گیمفا

داستان:

داستان بازی در باره ی عنکبوت و پسر و دختری است که می خواهند دنیای خود را از تاریکی نجات دهند و برای رسیدن به مقصود خود باید از در های بگذرد و چراغ یا نور یا گوی نورانی را گم نکند! تا به در بعدی برسد وتا…

داستان بازی کلا بر همین روال پیاده شده است و چیز دیگری نیست.

گرافیک:

در این بازی بحث ، بحث باگ یا چیز های دیگر نیست بحث ، بحث گرافیک هنری است. گرافیک هنری که باید در بازی که ۹۸درصد صفحه سیاه است پیاده شود! واقعا توان طراحی هم چنین گرافیکی دشوار و مشکل است. عکبوت یا پسر یا دخترک گوی نورانی را در دست دارند و به هر طرفی می روید باید فقط قسمتی از کل صفحه ی تاریک روشن شود اگر خوب دقت کنید بازی سیاه سفید است اما در نگاه اول کسی اصلا به این موضوع توجه نمی کند! اگر به فرم در های دقت کنید یا فقل هستند یا باز، ولی پایه شکل آن ها کلا یک نوع است.

#۱۱: روشنایی نه به معنای نور، به معنای واقعی زندگی | نقد و بررسی بازی CLOSUER - گیمفا

گرافیک هنری به معنای واقعی!

طراحی زمین نیز تقریبا یک سان است. اگر بازی به همین  روال بود مطمئنا خوب عمل نمی کرد چون کسل کننده و به عبارت دیگر چرت می شد ولی پس چگونه طراحی کنند؟! در طراحی سیاه سفید کاری نمی شود کرد!(همین سوال در لیمبو نیز مطرح بود ولی در این نسخه متفاوت تر است زیرا نمی توان از موجودات یا وسایل زیادی استفاده کرد) سازندگان تصمیم گرفتند گرافیک بازی را طور دیگری بسازند و اگر دقت کنید به دلیل یکسان نبودن و هموار نبودن زمین ها شما از بازی خسته نمی شوید و برایتان کسل کننده نمی شود! گفتنش راحت است ولی فکر کنید برای چندین مرحله کار ساز است ولی پس از مدتی کسل کننده است !

#۱۱: روشنایی نه به معنای نور، به معنای واقعی زندگی | نقد و بررسی بازی CLOSUER - گیمفا

طراحی های جالب در حال بازی کردن با کرکتر پسر

سازندگان واقعا در این مسئله به مشکل برخورد کرده بودند ولی با درایتی بسیار زیبا این مشکل را نیز حل کردند! ( توضیح نمی دهم ولی اگر در بازی مشاهده کنید متوجه حرفم می شوین) در بعضی مراحل باید وارد آّب شوید هر کس قبلا وارد شدن به آب فکر ی کند به این مورد توجه نشده و بدون حباب وارد و خارج شده ولی مانند من سخت در اشتباه هستید، آنقدر حباب ها زیبا شده اند که چند دقیقه باید آن ها را تماشا کرد(البته باید بروید در آب و دوباره بیایید برون برای چند بار ولی واقعا ارزشش را دارد)

#۱۱: روشنایی نه به معنای نور، به معنای واقعی زندگی | نقد و بررسی بازی CLOSUER - گیمفا

مراحل دخترک

و مسائلی مانند این که برخلاف ذهن آدمی عمل می کند ولی گیمر را متحیر می کند! در گرافیک هنری نباید تصور انتظار کار های زیبا را داشت بلکه فقط باید به این فکر کنید که در این سیاه و سفیدی چه چیز های زیبایی به کار رفته اند؟! طرح های زیبا ، چشم نواز و… گرافیک بازی از ۱۰۰ درصد بودن هنری ۹۹ درصد هنری است! یک درصد هم به دلیل وجود بیش از حد سیاهی کم شده است ولی همین سیاهی خودش باعث کار ها می شود!در طول بازی باران ها نیز بسیار خوب کارشده اند.

درست است که سازندگان برای این که بازی خیلی خسته کننده نشود تلاش های بسیاری کرده اند اما در آخرین مراحل واقعا آدم خسته می شود!

#۱۱: روشنایی نه به معنای نور، به معنای واقعی زندگی | نقد و بررسی بازی CLOSUER - گیمفا

گیم پلی:

هر چه قد بگویم ساده ولی زیباست کم گفته ام! فکرش را بکنید چطور بشود بازی ساخت که با سیاه سفیدی کامل خسته کنند نباشد! برای این کار اول باید روی گرافیک کار می کردند ولی نکته ی اصلی گیم پلی است اگر گیم پلی جالب باشد بازی رضایت بخش است! گیم پلی در عین سادگی جالب است و گیمر را بار ها و بار ها به چالش می کشد.

کل بازی با ۳ نفر قابل انجام است و هر کدام از این کرکتر ها مراحل خاص و مخصوص خودشان را دارند ولی مقصور هر ۳ رهایی از تاریکی است. برای رسیدن به در بعدی باید هر کاری انجام دهید! کلید به دست آورید ، به زیر آب روید ، بار ها بازنده شوید ولی نباید نا امید شد. در مراحل ابتدایی با عنکبوت فقط کلید و یا گوی های نوری حمل می کنید ولی در مراحل دختر یا پسر باید جهت تابش چراغ ها را عوض کنید و در این کار باید مراقب باشید. تاریکی در این بازی به معنای تاریک بودن نیست به معنا هیچ چیز بودن است یعنی اگر جایی تاریک شود مانند این است که آنجا هیچ چیز وجود ندارد و اگر هنگام تغیر جهت چراغی آن را بیش از اندازه بچر خانید امکان در حال گیم اور کردن خودتان هستید! چون پپایین خودتان تاریک می شود و تاریکی به معنای هیچ است و…

گیم پلی بازی ده ها صفحه جای بحث دارد گیم پلی که در اوج سادگی دنیایی دیگر در دل خود جای داده است و متفاوت تر از هر چیزی که دیده اید است! همان طور که گفته ایم تاریکی به معنای هیچ است پس هنگام رسیدن به دری که هزاران کار برای آن انجام داده اید فقط یک اشتباه کافی است تا مرحله را از اول شروع کنید و تمام کار هایتان بر فنا رود! دقت و سرعت و فکر در بازی حرف اول را می زند پس هیچ وقت عجله نکنید ولی در بعضی صحنات عجله لازم است چون وگرنه به تاریکی فرومی روید و گیم اور می شوید. شما می توانید برای رسیدن به جاهای بالاتر از خودتان از وسایل اطراف کمک بگیرید. در بعضی مراحل مکعب هاو دایره هایی وجود دارد که بسته به نوعشان دارای گوی نوارنی هستند و باید با این چند شیئ کار های انجام دهید تا دری باز شود.

#۱۱: روشنایی نه به معنای نور، به معنای واقعی زندگی | نقد و بررسی بازی CLOSUER - گیمفا

پس از اینکه مراحل هر کدام از ۳ کرکتر های به پایان رساندید آن کرکتر گویی خاص را گرفته و باعث روشن شدن برای چند لحظه می شود و بعد از آن کرکتر بعدی تا اینکه بازی پایان می یابدو… (پایان آن را نمی گویم تا خود تجربه کنید) مراحل هر کرکتر کاملا متفاوت است و از لحاظ شکل ظاهری هیچ شباهتی ندارند. در بعضی مراحل بازی رعد و برق ها بسیار به شما کمک می کنند! نکته ای که در این بازی نباید فراموش کنید این است که هیچ چیز الکی نیست همه چیز به کارتان می آید! رعدو برق چه ربطی به بازی ما دارد؟! مسلما تعجب کرده اید ولی ربط دارد نورش!! نوری که از رعدو برق حاصل می شود بارها به شما کمک می کند! گیم پلی بازی بسیار جذاب است و در عین حال ساده! ولی بعد از مدتی یعنی در مراحل آخر کمی کسل کننده می شود.

#۱۱: روشنایی نه به معنای نور، به معنای واقعی زندگی | نقد و بررسی بازی CLOSUER - گیمفا

عنکبوت قصه!

صداگذاری:
موسیقی مرموز، دلهره آور، صدای رعد و برق و هزاران موسیقی جالب دیگر که گاهی اوقات واقعا ترسناک می شوند مثلا گاهی اوقات هنگامی که رعدو برق جایی را روشن می کند چیز هایی ترسناک مشاهده می شود و در این لحظه موسیقی ترسناک به صدا در می آید. روند موسیقی بسیار هماهنگ با روند بازی و بسیار زیبا کار شده است.

#۱۱: روشنایی نه به معنای نور، به معنای واقعی زندگی | نقد و بررسی بازی CLOSUER - گیمفا

نتیجه گیری:

اگر میخواهید تجربه ای مانند لیمبو داشته باشید ولی در دنیایی متفاوت ، عین حال تاریکی متفاوت این بازی را از دست ندهید. بسیار جالب است اگر بدانید که می شود آن را یک روزه به پایان رساند البته با دقت ( خودم!) فراوان.

این بازی یک تجربه ی بسیار خوب برای شما می شود.

امتیازات:

گیم پلی:

۸/۱۰

گرافیک:

۸/۱۰

صداگذاری:

۱۰/۱۰

داستان:

۷/۱۰

امتیاز کل:

۸/۱۰

نکات مثبت و منفی:

رابطه طیف گسترده ای از پازل هوشمندانه. مسائل مربوط به کنترل کوچک است.وحشت غیر قابل تصور در تاریکی پنهان. آیا هیولا فقط از دید کمین کرده؟ یا شاید یک تله مرگبار آماده به قطع شما!بسته شدن در، ترس سطح معمولی هرگز. در عوض، تاریکی بزرگترین تهدید شما به حساب می آید. یک قدم اشتباه = بازی از بین رفتن تمامی زحمات و نبود چک پوینت.قوانین سرپیچی از اصول بسیار واقعی، باز کردن در برای یک مجموعه متنوع از اتاق گیج کننده که شما را در نوآوری محض خود غرق می کند. مرگ به شما خوش آمد می گوید زمانی که محو نور دور هستید .

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

#۱۱: روشنایی نه به معنای نور، به معنای واقعی زندگی | نقد و بررسی بازی CLOSUER - گیمفا
#۱۱: روشنایی نه به معنای نور، به معنای واقعی زندگی | نقد و بررسی بازی CLOSUER - گیمفا
#۱۱: روشنایی نه به معنای نور، به معنای واقعی زندگی | نقد و بررسی بازی CLOSUER - گیمفا
#۱۱: روشنایی نه به معنای نور، به معنای واقعی زندگی | نقد و بررسی بازی CLOSUER - گیمفا
#۱۱: روشنایی نه به معنای نور، به معنای واقعی زندگی | نقد و بررسی بازی CLOSUER - گیمفا
#۱۱: روشنایی نه به معنای نور، به معنای واقعی زندگی | نقد و بررسی بازی CLOSUER - گیمفا
#۱۱: روشنایی نه به معنای نور، به معنای واقعی زندگی | نقد و بررسی بازی CLOSUER - گیمفا
#۱۱: روشنایی نه به معنای نور، به معنای واقعی زندگی | نقد و بررسی بازی CLOSUER - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

#۱۱: روشنایی نه به معنای نور، به معنای واقعی زندگی | نقد و بررسی بازی CLOSUER - گیمفا