وقتی جنون حکمرانی میکند | اولین نگاه به Far Cry 5
ظاهرا قانونی در Ubisoft وجود دارد که میگوید اگر عنوانی توانست موفق شود و طرفداران را جذب کند باید نسخههای دیگری از آن نیز ساخته شود. البته که نمیتوانیم یک کمپانی را با چنین طرز فکری سرزنش کنیم چرا که با برقرار بودن این قانون هم سازنده سود خوبی میکند و هم بازیکن رضایت دارد و از بازی لذت میبرد. البته یوبیسافت تنها کمپانیای نیست که بازیهایش نسخههای متعدد دارند. برای مثال Rockstar و GTA را نگاه کنید. با اینکه Grand Theft Auto یا به قول خودمان GTA نسخههای متعددی دارد اما همچنان بازیکنان منتظر یک GTA جدید هستند. سری Forza هم نمونهی مشابه GTA است. اما دلیل آن چیست؟ آیا بازیکن از بازی کردن GTAهای مختلف خسته نمیشود؟ جواب منفی است! در سمت دیگر اما، عناوینی و فرانچایزهایی هستند که اگرچه طرفداران بیشماری در نقاط مختلف دنیا و در ردههای سنی مختلف دارند اما وجههی چندان خوبی لااقل از دید منتقدین ندارند. طرفدار میخواهد بازی مورد علاقهی خود را بازی کند و ایرادی هم بدان وارد نیست اما منتقد میگوید بازی باید چیز جدیدی داشته باشد. شاید معروف و واضحترین مثال چنین حالتی سری Assassin’s Creed باشد. هدف به هیچ وجه زیر سوال بردن این فرانچایز محبوب که به شخصه از تمام نسخههای آن لذت کافی بردهام نیست! اما واقعیت امر این است که یکنواختی و عدم تغییرات چشمگیر در نسخههای مختلف این فرانچایز آفت جانش شده و سبب بدبینی خاصی از سوی اهل بازی به آن شده است. شاید Call of Duty را هم بتوان یک نمونه شبیه Assassin’s Creed از این لحاظ دانست. البته فرانچایز AC تنها محصول یوبیسافت نیست که با چنین مشکلی رو به روست اما از این رو که هم طرفداران بیشتری دارد و هم در این باب بیشتر شناخته شده است مثال بهتری به نظر میرسید. به غیر از Assassin’s Creed، یک فرانچایز دیگر هم یوبیسافت دارد که به نظر میرسد در حال پیش گرفتن راه AC است و آن فرانچایزی نیست جز Far Cry! اصولا یوبیسافت عادت دارد یک فرمول موفق را آنقدر تکرار کند تا حتی خاطرات خوب آن فرمول هم از خاطرهها پاک شوند. اولین نسخه از Far Cry را بازی کردهاید؟ عنوانی با یک داستان جذاب و قوی، گرافیک فوقالعاده و یک گیمپلی که به خوبی روی آن کار شده بود. طراحی مراحل هیچ جایی برای صحبت باقی نمیگذاشت و کمتر کسی به خود اجازه میداد تا از آن لذت نبرد. اگر سال ۲۰۰۴ هم مثل الان هر بازیکن میتوانست نظر خود را از طریق اینترنت با دیگران به اشتراک بگذارد کمتر کسی یافت میشد که به خود اجازه دهد در فضای مجازی بازی را بکوبد. بازیکنان Far Cry را دوست داشتند و حق هم داشتند. هر آنچه میبایست در یک بازی موفق باشد، بود. ۴ سال گذشت تا یک Far Cry دیگر منتشر شود. کسانی که از ۲۰۰۴ طرفدار Far Cry شده بودند ۴ سال تشنه ماندند. اما باز هم ارزشش را داشت. در Far Cry 2 همه چیز خوب پیش رفت. مطابق انتظار و همچون اولین نسخهی Far Cry، دومین نسخهی آن هم عنوانی موفق بود. موفقیت Far Cry 2 علاوه بر محبوبتر کردن یوبیسافت، سود خوبی هم برای سازندهاش داشت. فروش Far Cry 2 شاید بیش از آنچه بود که سازنده انتظار داشت. حتی مقالاتی هم در سایتهای خارجی مبنی بر بهترین بودن Far Cry 2 در فرانچایز خودش دیده میشود. کسانی که میگویند Far Cry 2 بهترین است با دلایل قانعکننده با شما بحث میکنند. به ترتیب شماره که پیش برویم نوبت به Far Cry 3 میرسد. حتی اگر دو نسخهی قبلی این سری را بازی نکرده باشید به احتمال زیاد FC3 را تجربه کردهاید. مثل نسخههای قبلی، یک بازی موفق. یک بازی با گیم پلی قابل قبول و مراحل متنوع. بیشک Far Cry 3 زمانی که منتشر شد برای عناوین دیگری که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده بودند یک رقیب بزرگ به شمار میرفت. Max Payne 3، Dishonored، Mass Effect 3، Hitman: Absolution و حتی Assassin’s Creed 3 بازیهای کوچکی نبودند و رویارویی با چنین اسامی پرآوازهای قطعا کار سادهای نیست اما Far Cry 3 توانست حتی با وجود چنین رقبایی تجربهای بینظیر به بازیکن القا کند. شخصیت Vaas به تنهایی کافی بود تا تجربهای را برای بازیکن به ارمغان بیاورد که تا به حال هیچ بازی و شخصیتی نتوانسته نظیر آنرا به بازیکن هدیه کند. البته کاراکتر جوکر تا حد زیادی مشابه Vaas بوده و معمولا این دو را کنار هم قرار میدهند اما بیایید قبول کنیم جوکر، جوکر است و واس، واس! هر کدام شخصیت منحصر به فرد خود را دارند. هر کدام به نوعی نماد دیوانگی و جنون هستند. البته واس تنها شخصیت موفق Far Cry 3 نبود. به طور کلی Far Cry 3 به لحاظ داستانی انتظارات را شاید بیش از آنچه واقعا بود برآورده کرد. داستانی که به خوبی روایت میشد، شخصیتهای خیلی خوب طراحی شده بودند و در کنار همهی اینها بازی چند دیالوگ ماندگار هم داشت.
تا به اینجا فقط به تحسین سری Far Cry پرداختیم. اما Far Cry 4 این زنجیره را پاره میکند. البته Far Cry 4 به خودی خود، ابدا بازی بدی نبود اما در قیاس با نسخهی قبلی خود مشکلاتی داشت. قطعا قشر اکثریت جامعهی بازیبازان از تجربهی Far Cry 4 لذت بردند و شکی در آن نیست. Far Cry 4 یک بازی سرگرمکننده بود که خب طبیعتا مشکلاتی را هم داشت. اما مشکل اینجاست که این مشکلات خیلی چشمگیرتر و بزرگتر از مشکلات نسخههای پیشین بودند. کمتر بازیهایی این اواخر از Ubisoft میبینیم که مشکل تعدد باگ را نداشته باشند و اتفاقا Far Cry 4 هم جزو همین تعداد زیاد به شمار میرود. بازی تا یک جایی متنوع بود و برای بازیکن تازگی داشت اما تقریبا از نیمهی بازی به بعد بازیکن عملا هیچ حس و حالی برای انجام ماموریتهای فرعی ندارد. مراحل نمیگویم یکنواخت اما تنوع اولیه را ندارند. شاید بزرگترین مشکلی که Far Cry 4 داشت ضعف بیش از اندازهی کاراکترهای بازی بود. عنوانی با یک مشت کاراکتر و شخصیت پوچ و از هر لحاظ ضعیف که Pagan، پروتاگونیست بازی یگانه نقطه قوت این بحث به حساب میرفت و البته در قیاس با واس، حتی او هم یک شخصیت نسبتا ضعیف بود. قطعا کسی قیاس Vaas با Pagan را دوست ندارد! مجموع این مشکلات سبب شد تا Far Cry 4 نه اینکه یک بازی ضعیف به شمار رود اما آنطور که شایستهی نامش بود نتوانست خود را نشان دهد. تازه به این عواملی که گفته شد، بیش از اندازه شبیه بودن به FC3 در بخش گیم پلی را نیز اضافه کنید. به طور خلاصه باید گفت Far Cry 4 به هیچ وجه شایستهی سرزنش نیست، فقط آنچیزی که میخواستیم نبود. برخلاف عادت، آخرین نسخهای که از Far Cry منتشر شد تنها دو سال با انتشار نسخهی قبل فاصله داشت. آخرین فارکرای معرفی شده توسط Ubisoft، Far Cry 5 نام دارد. عنوانی که ظاهرا نسبت به FC4 تغییرات ریز و درشت زیادی داشته با این حال هنوز نمیتوان روی موفقیت این عنوان، یا بهتر بگویم روی خریدن دوبارهی آبروی فرانچایز خود، شرط بست.
به طور کلی اطلاعاتی که از Far Cry 5 داریم به شدت امیدوار کننده است. خصوصا در بخش داستان پردازی با توجه به حضور آقای Drew Holmes، نویسندهی عنوان BioShock Infinite میتوان با امیدواری به آینده نگاه کرد. البته قطعا فاکتورهای دیگری هم در این مورد دخیل هستند و تنها حضور یک نفر تضمینکنندهی موفقیت نیست. آقای هولمز قبلا بر روی موضوعاتی چون فیزیک کوانتوم، سفر به مریخ و نبرد گانگسترها کار کرده و حالا نوبت به فرقههای مذهبی است. به هر حال پس از اسپین آفی چون Far Cry Primal، پنجمین نسخهی اصلی این فرانچایز باید انتظارات زیادی را برآورده کند و داستان… خب قطعا این موضوع اهمیت ویژهای دارد. داستان بازی در شهر خیالی و ساختگی Hope County واقع در ایالت مونتانا اتفاق میافتد. در اینجا باید خاطر نشان کرد که شایعاتی مبنی بر حضور نسخهی پنجم Far Cry در غرب وحشی بود که حالا مشخص میشود که این شایعات صحت نداشتهاند. به ادامهی صحبت دربارهی داستان بازی میپردازیم; شما نقش یک کلانتر را ایفا خواهید کرد که وقتی وارد Hope County شده متوجه میشود که فرقهای موسوم به Project که معتقد به روز قیامت هستند در حال شکل دادن کودتایی به نام Eden’s Gate هستند. رهبر این کودتا واعظی به نام Joseph Seed بوده که اتفاقا پیروان زیادی هم دارد. گروهی که Seed رهبری میکند به ابزار نظامی خود را مجهز کرده و انبار مهمات بزرگی دارند که از آن علیه کسانی که به هدفشان یا روز رستاخیز اعتقاد ندارند استفاده میکنند. البته اگرچه این فرقهی مذهبی سلاحهای زیادی دارند اما به خوبی افراد واس، معروف به Privateers یا ارتش شخصی پاگان تجهیز نشدهاند. ژوزف که رهبر این گروه مذهبی بوده نزدیکانی دارد که در این راه به وی کمک میکنند و این یکی از مهمترین تفاوتهای FC5 با نسخههای قبل از خود است. در نسخههای قبلی FC دشمن شما یک نفر بوده و تمرکز شخصیت اصلی بازی روی از بین بردن تنها یک شخص است، مثلا Vaas و Pagan در نسخههای سوم و چهارم. هر دو ارتش خود را داشتند اما هیچ فرد شاخص دیگری جز دوستان خود در بازی وجود نداشت و همانطور که گفته شد تمرکز پروتاگونیست و بازیکن تنها روی یک شخص بود. ژوزف اما تنها نیست. در کنار ژوزف ۴۲ ساله، John Seed احتمالا مهمترین دشمن کلانتر و یارانش است و در طول بازی بیش از بقیه به چشم میآید. حرفهی اصلی جان، برادر کوچکتر ژوزف، وکالت بوده و شخص مشهوری در بین فرقهی خویش به حساب میآید. Jacob Seed دیگر پسر خانوادهی سید است. او که دو سال از رئیس فرقه بزرگتر است نیز نقش مهمی را در بازی ایفا خواهد کرد. جیکوب یک کهنهکار ارتشی است و برای فرقه، رئیس امنیت محسوب میشود. وظیفهی او حفاظت از خانواده و فرقهی خود است. Faith Seed جوان، کوچکترین عضو خانواده و خواهر ناتنی ژوزف است. هر مجموعهای به شخصی نیاز دارد که بتواند روی انجام صحیح کارها نظارت داشته باشد و این دقیقا کاریست که Faith انجام میدهد. از این رو مطمئن هستیم که Faith نیز یکی از دشمنان کلانتر است. ژوزف رهبر فرقه، خانوادهی خود را The Heralds نیز مینامد.
به رسم همیشگی فرانچایز Far Cry، شخصیتی که شما کنترلش را بر عهده دارید هم تنها نیست. اولین نکتهی جالب در مورد کاراکتر اصلی بازی یا بگذارید اصلاح کنیم، شخصیتی که شما کنترلش را بر عهده دارید دلخواه بودن جنیست اوست. افسری که به دست بازیکن سپرده میشود، قابل شخصیسازی است. میتوانید رنگ مو، رنگ چشم و نژاد وی را تعیین کنید. البته با توجه به اول شخص بودن بازی، این موضوع چندان چیز مهمی نیست مگر اینکه این شخصیسازی و حداقل تعیین نژاد بتواند سبب بروز رفتارهای مختلفی در طول بازی شود که یوبیسافت در این باره چیزی نگفته است! The Junior Deputy اسمی است که روی شخصیتی که کنترلش میکنید گذاشته شده است. وی به همراه دو تن دیگر وارد شهر شده اما دو نفر دیگر ربوده شده و او تنها میماند. در کنار شخصیتی که کنترلش میکنید سه نفر حضور دارند. Jerome Jeffries اولین نامی است که دربارهاش صحبت میکنیم. ژروم، یک مسیحی کاتولیک ۴۵ ساله است. او در واقع یک کهنه کار جنگهای خلیج فارس بوده و در حال حاضر یک کشیش در Hope County است که قدمت این حرفهی او به ۱۵ سال میرسد. وی بعد از آشنا شدن با The Junior Deputy وارد گروه The Resistance میشود. Nick Rye دیگر همراه پروتاگونیست در طول بازی است. او که تمام عمر ۲۹ سالهی خود را به حرفهی مکانیکی مشغول بوده بین The Resistance و Eden’s Gate اولی را برمیگزیند و به یکی از رهبران این گروه تبدیل میشود. و Mary May Fairgrave نیز آخرین عضو این گروه چهار نفره است. وی که همچون Faith Seed در جبههی مقابل، یک دختر جوان است میخواهد از خانوادهی Seed که خانوادهی Mary را نابود کرده و سبب خودکشی پدرش شدهاند انتقام بگیرد. دختر چشم آبی که تقریبا همسن و سال Faith بوده، چیز زیادی برای از دست دادن ندارد و به گروه The Junior Deputy میپیوندد. همانطور که میبینید Far Cry 5 تفاوتهایی با نسخههای گذشته دارد. حالا یک ارتش باید در برابر یک ارتش بجنگد. همانطور که گفته شد شخصیتپردازی ضعیف یکی از بزرگترین یا شاید هم به تنهایی بزرگترین مشکل FC4 بود و حالا با توجه به چند برابر شدن شخصیتهای اصلی نسخهی جدید باید منتظر ماند و دید که این اشکال تا چه اندازه برطرف میگردد. Joseph Seed که بیشتر با عنوان The Father ( پدر ) معروف بوده رئیسی مقتدر و در مقابل مخالفان به شدت بیرحم است. علاوه بر اینکه گروه The Resistance افکار و اعتقادات Seed را قبول ندارند، برخی دیگر اهداف دیگری برای جنگیدن دارند. اهدافی مثل انتقام یا ساختن آیندهای بهتر برای فرزندانشان.
با توجه به مصاحبات سازندگان و تریلرهای منتشر شده توسط یوبیسافت، اطلاعات نسبتا زیادی در مورد گیم پلی بازی داریم. ظاهرا یوبیسافت اقدامات کافی را انجام داده تا مشکلی که گریبان Far Cry 4 را گرفت برای Far Cry 5 تکرار نشود. اولین نکتهای که راجع به Far Cry 5 میتوان گفت اضافه شدن وسایل نقلیهی جدید از جمله هواپیماست. نسخههای قبلی این فرانچایز از محیطی وسیع و پویا برخوردار بودند و همین سبب میشد گشت و گذار در محیط هرگز خستهکننده نشود. از سویی، وجود وسایل نقلیهای چون ماشین، موتور و قایق به بازیکن کمک میکرد تا هرجا که میخواهد را بگردد و از منظرهی بازی لذت ببرد. طراحی محیط هم به قدری خوب بود که چشمان بازیکن از دیدن یک منظرهی یکنواخت خسته نمیشد. Far Cry 5 حالا هواپیماهای تکاملیافته را به فرانچایز و طرفدارانش معرفی میکند. از این هواپیماها میتوان در مبارزات نیز بهره برد و در مبارزات هوایی از آنها استفاده کرد. بله مبارزات هوایی یکی از نوآوریهای Far Cry 5 خواهد بود. تکامل پیدا کردن ماشینها هم دیگر نکتهی قابل توجه FC5 است و دیگر شما مجبور به راندن آهن قراضههایی که فقط اسم ماشین رویشان بود نیستید. البته انصاف نیست اگر تمام ماشینهای حاضر در نسخههای گذشته را ماشینهای بد و درب و داغان بدانیم. ماشینهای آمریکایی جدید و همچنین کامیونهایی که به بازی اضافه شدهاند میتوانند میل بیشتری در بازیکن برای سوار شدن و گشتن در محیط ایجاد کنند. به هر حال این موضوع که کلانتر که در واقع خود شما باشید بتواند محیط را با هواپیما زیر و رو کند قطعا جالب است. اگر با اصطلاح “ماشینهای عضلانی” آشنایی دارید پس بد نیست بدانید که چنین ماشینهایی هم در FC5 حاضر خواهند بود. ضمنا احتمال اینکه ماشینها قابل شخصیسازی باشند را هم نباید رد کرد. در نبردها و مبارزات دستتان به اندازهی کافی باز خواهد بود. تاکنون از حضور بیش از ۲۰ نوع سلاح گرم اطمینان پیدا کردهایم. اسلحههای کمری، شاتگانها، اسنایپرها و انواع دیگر سلاح گرم همه آمادهاند تا در اختیار بازیکن قرار بگیرند. مواد منفجرهای چون نارنجک، دینامیت و بطریهای حاوی مواد منفجره در کنار سلاحهای پرتابی از جمله چاقوهایی که نظیرشان در نسخههای قبل دیدهایم و البته چنگک، همه و همه در بازی گنجانده شدهاند و این آرشیو با وجود انواع سلاح سردی که بازیکن اجازهی استفاده از آنها را دارد و معروفترین نمونههای آن چوب بیسبال و پتک هستند کامل میشود. البته این موارد در FC تازگی ندارند. همچنین میتوانید برای مبارزاتتان از نیروی کمکی بهره ببرید. اعضای گروهی که ما آنها را با Guns for Hire میشناسیم هر کدام شخصیت و تواناییهای خاص خود را دارند. دیگر نکتهی جالب مربوط به حیوانات است. همیشه نه، ولی گاهی میتوانید حیواناتی مثل سگ، گرگ، خرس و یوزپلنگ را به دید نیروی کمکی نگاه کنید.
پیرو مطالب بالا، باید گفت Guns for Hire مکانیزمی کارآمدتر از آنچه فکر میکنید خواهد بود. این بخش دارای سه شخصیت اصلی است. اولین نفر Nick Rye یکی از رهبران The Resistance است. نیک که تعصب خاصی روی هواپیماها دارد کمک خوبی برای بازیکن به شمار میرود. او شما را ساپورت هوایی میکند، بمب میاندازد و خلاصه به خوبی از پس وظیفهای که به وی محول شده برمیآید. نفر دوم که یک تکتیرانداز زن بوده، Grace Armstrong نام دارد. تنها چیزی که گرِیس لازم دارد یک محل مناسب برای تیراندازی است. Grace هم بیش از آنچه انتظار دارید مدددهنده خواهد بود. Boomer دوست داشتنی هم سومین نفری است که میتواند به کمک شما بشتابد. بومر یک سگ و بهترین دوست شماست. Boomer تواناییهای فوقالعادهای دارد. او حواس دشمن را پرت میکند، سلاح وی را برای شما میآورد و همچنین میتواند دشمنان را علامتگذاری کرده و از بومر بخواهید تا آنها را از پای درآورد. این سگ دوستداشتنی و باهوش یک همتیمی عالی برای شماست. Guns for Hireها در صورتی که بتوانند پیاده به دنبال شما میآیند اما اگر سوار ماشین شوید، آنها هم با شما سوار میشوند و یا خودشان با ماشینی مجزا به دنبالتان به حرکت درمیآیند. مسلما بعد از بازی کردن Far Cry 5 خودتان بیشتر و بهتر متوجه اهمیت Guns for Hire میشوید. نسبت به متحدان انسان، Boomer تفاوتهایی دارد و به شکل دیگری به بازیکن کمک میکند. بیشتر دشمنان در نگاه اول به وی بیتوجهی میکنند و زمانی اقدام به دفاع از خود میکنند که دیگر دیر شده و کار از کار گذشته است. او میتواند بیصدا وارد کمپ دشمن شده و به دستور شما اهداف مورد نظر را از بین ببرد. علاوه بر خلبان، تکتیرانداز و سگ، افراد دیگری هم میتوانند در بازی به شما کمک کنند. مردم Hope County که از ژوزف، خانوادهاش، پیروانش و آیینش خسته شدهاند به دنبال فرصتی برای کمک به ریشهکن شدن این فرقه هستند. کشیشها و مشروبفروشانی که در محیط بازی میبینید نیز نیروهای کمکی قابل اتکایی هستند. علاوه بر Fangs for Hire یا همان بومر، حیوانات دیگری مثل خرس، یوزپلنگ و به احتمال ضعیف گرگ هم میتوانند به شما کمک کنند. با توجه به زیاد بودن متحدین بازیکن، هر کس برای خود تواناییهای دارد. حیوانات به جای خود و انسانها به جای خود. مطمئنا اهمیت و نقش NPCها خصوصا در مبارزات را پس از انتشار بازی بهتر درک میکنید.
بومر بیشتر برای مواقعی که میخواهید دیده نشوید کارامد است. همانطور که گفتیم معمولا زمانی دشمن به بومر حمله میکنند که دیگر دیر است با اینحال بومر هرگز از مبارزه فرار نمیکند. هنگامی که مهمات کافی ندارید نیز میتوانید از وی بخواهید تا برایتان مهمات دشمنان مرده را جمع کند. Grace در همه حال مراقب شماست ولی بیشترین و بهترین استفادهای که میتوانید از او کنید مربوط به زمانهاییست که دشمنان روی مناطق مرتفع به سمت شما شلیک میکنند. در این حال Grace به راحتی مناطق مرتفع را پاکسازی کرده تا با خیال راحت به از بین بردن دیگر دشمنان بپردازید. همچنین میتوانید از وی بخواهید تا افراد مورد نظر شما را از بین ببرد که این مورد نیز بیشتر شامل حال کسانی است که در منطقهی دشمن از بالا، مورد هدف قرار گرفته شدهاند چرا که کشتن اهداف همسطح سادهتر به نظر میرسد. اگر تعداد دشمنان بیش از اندازه زیاد است و حتی کمک Grace هم نمیتواند شما را نجات دهد از Nick تقاضای مدد کنید. Nick با هواپیمای خود بهترین کمک ممکن برای اوقاتی است که بازیکن مطمئن است از عهدهی نیروهای دشمن برنمیآید. ضمنا هر وقت که دیدید دشمنان جاده را بستهاند هم میتوانید به کمک نیک، راه خود را باز کنید. اگر Far Cry 2 را بازی کرده باشید، درک این سیستم برایتان سادهتر جلوه میکند. به هر حال مکانیزم Guns for Hire همواره به شما اجازه میدهد آنطور که میخواهد از آن استفاده کنید و این به خودتان بستگی دارد. فکر میکنم به اندازهی کافی در رابطه با این سیستم صحبت کردهایم. محیطی مملو از گل، گیاه و جانداران مختلف که همگی دست به دست هم میدهند تا بتوانید به راحتی با کمی گشت و گذار در محیط به آیتمهای مورد نیاز برای ساخت یا ارتقاء تجهیزات ( همان Craft کردن ) و یا به دست آوردن پول برسید. برای مثال میتوانید پوست و گوشت حیوانی که شکار کردهاید را بفروشید تا مشکلات مالی خود را برطرف نمایید. البته یکسری جانداران مختص نقاط خاصی از بازی بوده که برای شکار آنها ابتدا باید قلمروشان را روی نقشه پیدا کنید. کاری که البته بیش از چند ثانیه زمان نمیبرد. هنوز لیست کاملی از حیوانات حاضر در FC5 در دسترس نیست اما حضور خرس، گاو و آهو قطعیست. این را میتوان از روی تریلرهای منتشر شده از بازی تشخیص داد. ضمنا فهرستی که نمیتوان خیلی با اطمینان راجع بهش صحبت کرد حیوانات دیگری از جمله گرگ خاکستری، گوسفند کوهی، انواع گوزن، شیر کوهستانی، بز و کلی حیوان کوچک دیگر را هم در بازی تایید کرده است. اگرچه از سوی یوبیسافت این حیوانات تایید نشدهاند ولی احتمال حضورشان کم نیست.
Far Cry 5 همه چیز لازم برای تبدیل شدن به یک Open World جذاب را دارد. مطمئنا شما هم قبول دارید یکی از عواملی که سبب میشود یک بازی Open World پس از مدتی بازیکن را دلزده نکند وجود مراحل فرعی یا Questهای متنوع است که به صورت رندوم و بیهیچ ترتیب خاصی در محیط بازی پراکنده شده باشند. خوشبختانه Questهای حاضر در محیط کم نیستند و بیکار نخواهید ماند و متاسفانه تغییر زیادی نسبت به ماموریتهای فرعی نسخههای گذشته در آنها دیده نمیشود. مشکلی که نه تنها برای Far Cry بلکه برای بیشتر بازیهای یوبیسافت صادق است، معضلیست به نام یکنواختی و عدم تنوع ماموریتهای فرعی. در Far Cry عموما این ماموریتها از شما میخواهند که آیتمهای خاصی را جمع کنید، شخص خاصی را بکشید و یا با افرادی که در نقشه مشخص میشوند صحبت کنید. شاید در نگاه اول این کارها جذاب باشند اما رفته رفته عدم تنوع، جذابیت را از بین میبرد. این مشکل در FC5 دیده خواهد شد مگر اینکه یوبیسافت تغییری در روال کار ایجاد کند. با تمام این صحبتها، اگرچه ویژگیهای زیادی به بازی اضافه شده ولی هنوز هم نمیتوان با قاطعیت از FC5 به عنوان یک بازی “متفاوت” از نسخههای قبلی یاد کرد. با توجه به صحبتهای آقای هولمز نویسندهی بازی، مدت زمان بخش کمپین بازی تفاوت چندانی با نسخههای قبلی ندارد و با این حساب باید منتظر یک بخش داستانی ۲۰ الی ۳۰ ساعته باشیم. این مدت زمان نه خیلی کم و نه زیاد است و میتواند بازیکن را به اندازهی کافی مشغول کند. در Far Cry 5 خبری از برجهای رادیویی نیست و دلیلش هم به گفتهی آقای هولمز، بیشتر شدن حس و اهمیت اکتشاف در بازی است. در واقع سازندگان دوست ندارند بازیکن به بالای برج رفته و یک دکمه را فشار دهد تا تمام جزئیات نقشه نمایان شوند. این چیزی است که آقای هولمز آنرا توضیح داده است. ضمنا مینیمپ نیز از بازی حذف شده و همچون Assassin’s Creed Origins، دیگر خبری از نقشهی کوچک نیست. این موارد، خصوصا حذف شدن مینیمپ میتواند عواقب بدی را هم برای سازندگان داشته باشد. به هر حال این حرکت ریسکی برای اولین بار در این فرانچایز انجام شده و باید منتظر بود و دید به چه شکل خلا این نقشه پر خواهد شد. سوای از وسعت نقشه، طبق صحبتهای کارگردان بازی آقای Dan Hay هیچ دو بازیکنی تجربهی یکسانی از Far Cry 5 نخواهند داشت. البته این صحبت آقای هِی خیلی روشن و واضح نیست و باید منتظر اطلاعات تکمیلی بمانیم. گیم پلی بازی به طور کلی دستخوش تغییرات زیادی شده. آقای هولمز میگوید برخلاف Far Cry 3 و Far Cry 4 که با موفقیت به پایان رساندن هر ماموریت روشی مشخص داشت و خود بازی آنرا تعیین میکرد، در Far Cry 5 به بازیکن آزادی عمل بیشتری داده میشود. شما میتوانید انتخاب کنید که بی سروصدا مرحله را به اتمام برسانید یا با استفاده از سلاحهای سرد و گرم و مواد منفجرهی مختلف، دشمنان را قلع و قمع کنید. مکانیزم Guns for Hire که پیشتر در موردش صحبت کردیم هم این موضوع را تایید میکند. بازگشت Map Editor به FC5 هم احتمالا مورد استقبال قرار خواهد گرفت.
کلا فرانچایز Far Cry در طول سالیان اخیر توانسته در بُعد گرافیکی عملکرد خوبی را داشته باشد. گرافیک هنری این سری همواره قابل تحسین بوده ولی گرافیک فنی، فراز و نشیبهایی داشته است. طراحی محیط که شاید واضحترین مثال برای بخش گرافیک هنری است همواره توانسته طرفداران را راضی نگه دارد. بهترین نمونه در بین این فرانچایز Far Cry 3 است. کافیست طراحی محیط را به خاطر بیاورید. هر چند FC4 هم در این امر ضعیف کار نکرد. کلا همانطور که گفته شد در هیچ یک از نسخههای Far Cry نمیتوان از گرافیک هنری ایراد گرفت. طبیعت Far Cry 4 شباهت زیادی به واقعیت داشت. از جنگلهای سرسبز گرفته تا قسمت سردسیر نقشهی بازی. بی انصافی محض است اگر گرافیک هنری این بازی را ضعیف بدانیم ولی در بعد گرافیک فنی داستان کمی متفاوت است. در هر دو نسخهی قبلی شاهد باگهای آزاردهندهای بودیم. اگرچه معمولا این باگها مشکل اساسی ایجاد نمیکردند و صرفا به کیفیت بازی ضربه میزند اما باز هم نباید آنها را نادیده گرفت. باید دید آیا Far Cry 5 که در بخش گیم پلی و حتی داستان، تغییرهای زیادی نسبت به نسخههای قبلی خود داشته میتواند مشکلات گرافیکی را هم حل کند یا نه. موضوعی که میتواند یک چالش برای یوبیسافت محسوب شود.
Far Cry 5 میتواند یک بازی متفاوت و بهتر از نسخههای قبلی خود باشد. اما دقت کنید فقط “میتواند” چنین حالتی داشته باشد. FC5 تغییرات زیادی داشته که به شخصه تغییرات داستانی را بیشتر و واضحتر میدانم. در بخش مقدمه یادآور شدیم که در نسخههای گذشته Vaas و Pagan به تنهایی بازی را میچرخاندند ولی حالا در FC5 همهچیز حول یک شخص نمیچرخد. خانوادهای که شامل سه برادر و یک خواهر ناتنی هستند آنتاگونیستهای بازی به شمار میروند. تازه، این افراد تنها کسانی هستند که تاکنون معرفی شده و قطعا در آینده نامهای دیگری نیز خواهیم شنید. با توجه به پیشینهی این فرانچایز، FC5 قرار نیست هیچ گونه ارتباط داستانی با نسخههای قبلی خود داشته باشد. یک بازی با داستانی کاملا مستقل و جدا از فارکرایهای قبلی. ویژگیهای جدید بازی قطعا تاثیر مثبت خود را خواهند گذاشت اما باید دید آیا این تاثیر کافیست یا هنوز هم FC5 به چیزهایی بیش از این برای تبدیل شدن به یک تجربهی جدید نیاز دارد. این سوالی است که تنها کاربران PS4، X1 و PC حدود شش ماه دیگر، ۲۷ فوریه ۲۰۱۸ میتوانند به آن پاسخ دهند.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- ناراحتی کارگردان Black Myth: Wukong بابت نبردن جایزه بهترین بازی سال
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- گپفا ۲۵؛ تریلرهای مورد علاقه شما از مراسم The Game Awards 2024
- منبع داخلی: دوران عناوین انحصاری ایکس باکس به پایان رسیده است
نظرات
عالی اقای آریا مقدم . این بازی به نظرم مثل نسخه سوم این عنوان موفق میشه . گرافیک فوق العاده ، گیم پلی جذاب و آزادی عمل و تنوع در گیمپلی و از همه مهمتر محیط بازی که یکی از ستون های اصلی بازی هست
ببخشید من نه نسخه های فار کرای رو بازی کردم
نه ac فقد انچارتد و gta v و W داگس ۲ رو بازی کردم
به نظرتون الان وقت خوبیه کخ هم فار کرای بگیرم هم ac(نسخه های جدید)
یا قدیمیا بهتره؟
ممنون میشم جواب بدید
به خاطر غلط املایی عذر میخوام خیلی تند نوشتم
۵ نسخه اول AC رو حتما باید با این ترتیب بری:
۱
۲
BROTHEHOOD
REVELATIONS
۳
اینا رو که رفتی بین بلک فلگ و سیندیکیت یکی رو انتخاب کن به هر ترتیبی خواستی برو.یونیتی هم بازی نکردی ، نکردی.مهم نیست اصلا!
فارکرای ۳ رو اول بازی کن بعد برو سراغ فارکرای ۴
همشون هنوز هم جذابن.البته یکم از جذابیت نسخه اول AC کاسته شده اگه واقعا نمیتونی تحمل کنی لازم نیست ادامه بدی برو سراغ نسخه ۲
خوب یه دفعه بگو همه رو بازی کنه دیگه :rotfl:
این نسل برعکس نسل قبل یوبی سافت خیلی افت کرده گرافیک بازی هاش در حد همون نسل قبله شاید به خاطر موتور گرافیکیش باشه شایدم پیشرفت فوق العاده سونی بد عادتم کرده بازیهاش هر سری قوی تر از سری قبلیه
گرافیک Ghost Recon Wildlands رو پیشنهاد میکنم یک نگاه بندازی.
Ghost recon wildlands گرافیک خوبی داره ولی هنوز بعضی عناوین نسل ۷ گرافیک بیشتری دارن نسبت بهش.مثل gta v نسخه ی نسل ۷ کافیه یه مقایسه بین طراحی ماشین ها بندازی همینطور فیزیکشون.
یوبی کلا ۳ تا عنوان نسل هشتمی داشته.
Division,wd2,farcry 4
دیویژن بازی این دهه هستش . وقتی بازیو روی تنظیمات مکس و رزلوشن ۲کی به بالا پلی بدی متوجه گرافیک بی نظیرش میشی. دیویژن تنها بازی هست که با ۷۵۰ ساعت گیم پلی هنوز فکر میکنم جا واسه پیشرفت دارم تو بازی و تکراری نمیشه. در حالی که ادم تنوع طلبی هستم. گاست ریکون هم عالیه گرافیکش و ابو هوای دینامیکش بعضی وقتا چشم اندازهایی به وجود میاره که ادمو به اسکرین شات گرفتن مجبورمیکنه. فارکرای ۴ هم تو زمانخودش جز بهترین گریفیکا بود. اساسین کرید هم با اینکه بهینه نبودن ولی گرافیک عالی داشتن و این نسخه اوریجین واقعا محشره. واچ داگز ۱ و ۲ از لحاظ گرافیکی جز بهترینا بودن. به نظر من اگه یوبی سافت نبود من الان دنیای گیم رو ترک کرده بودم . هرچند که چند وقت پیش بازی هاش دانگرید میشدن مثلا دیویژن موقع انتشار نسبت به تریلرای e3 دانگرید شده بود خصوصا نسخه کنسولیش ولی با این همه اپدیتی که براش اومد الان گرافیک نسخه پی سی واقعا محشره. دی ال سی هایی هم که هرچند ماه واسه بازی میاد از تکراری شدن بازی جلوگیری میکنه
یه تجدید نظری راجب یوبی سافت بکن. یوبی یکیاز ستون های اصلی دنیای گیمه
بنظرم میتونه مثل نسخه سوم موفق بشه.
حذف مینی مپ هم بنظرم خیلی خوبه و شما رو مجبور به کاوش میکنه.
در مورد یکنواختی هم دیگه اخیرا چهار فرانچایز فارکرای و اساسینز کرید و گوست ریکون و واچ داگز یکجورایی شبیه همدیگه شدن و بنظرم یک تغییرات و نواوری های خاصی لازمه.
امیدوارم Wingsuit رو تو این نسخه هم بیارن.در ضمن تا حالا تو سری FarCry موتورسیکلت ندیدم که واقعا لازمه.
اب و هوای پویا هم مثل همیشه لازمه.
دوستان یک مدتی نیستم بنابراین میخوام بگم اگه کسی گفت غول و هیولا و زامبی و … خلاصه خواست خودشو جای من جا بزنه بدونید تقلبیه.
از اونجایی که صد دفعه ای رفتم و برگشتم و از اونجایی که تو اینده نزدیک برخواهم گشت باهاتون خداحافظی نمیکنم.
See You Soon
😉
به امید خدا موفق میشه،همه منتظریم
دوس عزیز حذف مینی مپ چیز جدیدی نیس
توی fc2 هم مینی مپ یه جوری خاصی بود که باید فیزیکن نقشه رو در میاورد
دوستان یک سوال در مورد بازی division دارم ممنون میشم کسی کمک کنه..وقتی blastic shield رو توی درگیریها انتخاب میکنم وقتی hp من و shield کم میشه بعضی وقتا بدون اینکه frist heal بزنم خود به خود hp من و shield پر میشه ؟؟! کسی میدونه قضیه چیه؟؟چطوری میشه این کارو تکرار کرد؟
یوبیسافت از دوران طلایی خودش خیلی فاصله گرفته بنظرم یکی از دلایلش اصرار به ادامه دار کردن بازی هاشه که تو این خبر بهش اشاره شد. سه گانه یا ده گانه ساختن یه بازی مشکلی نداره به شرطی که هر نسخه جدید تفاوت خیلی زیادی نسبت به نسخه های قبلش داشته باشه مثه gta و skyrim و witcher که تو هر نسخه تفاوت های خیلی خیلی زیادی نسبت به قبلش داشت نسخه هم از نظر گیم پلی هم گرافیک و… امیدوارم یوبیسافت تو این بازی کم کاری نکنه و یه عنوان عالی بده دست گیمرا
سلطان عناونین اول شخص جهان باز :inlove:
این ویدیوی گیم پلی رو از دست ندید :inlove:
https://www.youtube.com/watch?v=mNRfWkbHi9s
از هر نظر عالیه
بیشترین چیزی که چشممو گرفت استاد ژوزف بود
صدا و دیالوگهاش تو تریلر رونمایی فوق العاده بود
یک پیسی گیمر حرفه ای نیست اینجا کمکون کنه
به این ایدی تو تلگرام پیام بده tahasonyfan@
————————————————————————————————————————
رفع اسپم بازیش عالیه
با اینکه cod farcry قبلی جفت افتضاح بودن
ولی فک کنم امسال جفتشون اومدن که جبران کنن همه چی که تا الان عالی به نظر میاد
:yes:
من سه رو بیشتر دوست داشنم :evilgrin: :evilgrin:
اینم به نظر خوب میاد ولی فارکرای سه توی اون موقع چیز عجیبی بود ولی الان کمی تکراری میشه :evilgrin: :evilgrin:
به نظرم اکثر بازیهای “جهان باز” مثل همین بازی ارزش ۶۰دلار خرج کردن رو دارن چون اینقدر عظیم هستن که اگر چندان خوب هم نباشن باز هم آپشنهای زیاد و متنوعی برای سرگرم شدن دارن! ولی بازیهای خطی باید خیییلی با کیفیت و عالی و مطابق با سلیقه افراد باشه تا بشه ۲۰۰تومن خرجش کرد.
برای اینجور بازیا بهترین راه به نظرم کرایه بازی هست
farcry 2 زیباترین بود … وقتی تیزر گیم پلیش پخش شد رو یادم نمیره … واو! امیدوارم این نسخه از بازی ایده های جدیدی هم داخلش باشه … گرافیک بالا و پردازش های سنگین رو این روزا میشه تو هر بازی بی مصرفی پیدا کرد … مهم ایده هاس … شخصیت ها … که چقدر مخاطبو جذب خودشون کنن … مثل واس ! نه pagan که یه نسخه ضعیف شده و لوس از جوکر بود :-/
دوستان عزیز بنده شرمنده شما هستم و عادت به اسپم ندارم
ولی یه موضوعی به شدت ذهن منو مشغول کرده
من دیروز ps4 pro گرفتم واین کنسول به شدت روی یه سری بازیها صدا میکنه فنش (مثل صدای بلند شدن جت بدون اغراق به طوری که صدای بازی شنیده نمیشه) از جمله Hellblade و rise of tomb raider و … روی یه سری بازیها هم فنش بسیار آرومه مثل ویچر ۳ و بتمن آرکام نایت (که البته هر دو قدیمین) روی بعضی بازیها هم متوسطه صداش مثل inside
من بردم کنسول رو جایی که خریده بودم (که تبلیغش تو همین سات هم هست و اسمشو نمیبرم البته) و بالاخره با کلی منت فروشنده یدونه دیگه بهم داد ولی تست نکرد برام
این دومی هم همون مشکلو دقیقا داره و حتی میشه گفت بدتر و پر صدا تر
میخوام ببینم نظر شما چیه؟ مشکل داره؟ طبیعیه؟ و چیکارش کنم به کنسول کلینیک هم زنگ زدم گفتن مشکلی هست که روی بعضی مدل های پرو و اسلیم هست و بیار درستش میکنیم
من شنیدم یه بچ از Ps4 pro ها همین مشکلو دارن
واقعا از سونی بعیده کنسول مشکل داره بده دست مردم
با چت با خود پشتیبانی سونی هم حرف زدم (با سه فرد متفاوت)
واقعا بی اطلاع تر از من و سواد فنیشون هم زیاد نیست اونا هم همگی گفتن برو پیش ریتیلرت و تعویضش کن هر چی میگم ایرانم گوش نمیدن
بنظر شما بفرستمش کنسول کلینیک بازش کنن و تعمیرش کنن؟
تو فروم های خارجی Neogaf و reddit هم سرچ کردم و بوده چنین مشکلاتی بعضیا میگن طبیعیه و اکثرا میگن عوض کن
من از ادمین هم بابت اسپم معذرت میخوام ولی اعصاب فروم و اینا رو ندارم
ممنون میشم فقط کسانی که پرو دارن یا اهل فن هستن پاسخ بنده رو بدن و فن بازی که سونی فلانه و … در نیاد سر این پست من
دادا کنسول بنده و دوستان و آشنایان از مدل fat تا pro همینطوری هستن ولی تو پرو از مدل ۷۰۱۵A گرفته تا ۷۰۱۶B حدود ۶تا دستگاهی که دیدم همگی صدای بالایی دارن بخصوص اگر “boost mode” و “hdr” روشن باشه و کنسول تو فضای گرم و بسته باشه کنسول صدای جاروبرقی میده!
اما راه حل:
۱-کنسول جای بسته و گرم مثل زیرتلویزیونی چوبی نباشه!
۲-حالت “boost mode” و “hdr” خاموش باشن!
۳-حتما فن مخصوص ps4pro که پشت کنسول نصب میشه رو از لینک زیر خریداری کن؛
digikala.com/Product/DKP-274249
یا میتونی از dreamkala هم بخری (فقط فن رو حالت auto بذار نه turbo) بعدش با خیال راحت گیم کن!
مرسی عزیز میبرمش تعمیر
بعدشم همین الان این فن رو خریدم
من زیاد بازی نمیکنم ولی همین یذره رو حقمه با کیفیت و بی دردسر بازی کنم
داداش ذات و طبیعت دستگاه همینه چون بسیار فشرده و کامپکت ساخته شده الان این کار شما مثل این هستش که بری یک عقاب بخری بعدش بگی باید ببرمش دامپزشک چونکه گربه نیست!! حالا اگر ببری میدونی چکار میکنن کابل فن رو میبرن بهش خازن و مقاومت لحیم میکنن که میشه مدار دیمر که سرعت فن موقع سنگین ترین پردازش هم از یک حدی بالاتر نره که بعدها باعث میشه از گرمای زیاد نیاز به ریبال کردن پیدا کنه!! یعنی لحیم پایه های apu کنسول به علت گرما ذوب میشه و جدا میشه که این مشکل تو نسل قبل چراغ زرد ps3 و ۳چراغه شدن xbox فروان بود!! در ضمن ایرانی جماعت مونتاژ کردن هم بلد نیست با توجه به محصولات glx و… چه برسه به تعمیر کردن!! کنسولی که نو خریدی تقدیمشون میکنی پر از خط و خش و له تحویلت میدن چندتا پیچ هم اضافه میارن!!درباره کیفیت بازی کردن که فرمودی شما اگر پیسی گیمر بودی چی میگفتی الان کیس گیمینگ من با وجود واتر کولینگ چونکه ۸تا فن داره صدای موتور فورد موستانگ میده!! بازم تکرار میکنم که صدای ۶تا کنسول پرو از جمله کنسول خودم و آشنایان هم بالا بوده که با موارد خیلی ساده صداش کمتر از نصف شده! حالا بنده به عنوان برادرت فقط سعی کردم راهنمایی و کمکی کرده باشم ولی در آخر ریش و قیچی دست خودت هست و صلاح مملکت خویش خسروان دانند.
من دارم این مشکلو نداره ولی خب داغ میکنه دستگاه بعد ۳ ساعت بازی سنگین که طبیعیه
دستگاتو بزار یه جا باز که راحت هوا ورود خروج کنه یه فن هم واسش بخر که هم دسته هارو شارژ کنه هم کنسلو ولی باز حل نشد حتما یه تعمیر کار متخصص ببر این چیزی که گفتی صدا جت میده صدا بازی دیگه نمیاد من نشنیده بودم واقعا!
مرسی دوست من
میبرمش نشونش میدم
این بازی فک کنم نسبت به نسخه های قبل تنوع محیطی بهتری داره چیزی تو نسخه قبلی اصلا وجود نداشت امیدوارم مثل نسخه ۳ یه بازی با داستان جذاب داشته باشیم
نقد عالی بود
من خودم فن دو آتیشه ی این سریم
واقعا بد جور منتظر این بازیم و امید دارم که میتونه شاهکار کنه
راستی با عکس اون ماشینه خیلی حال کردم
امیدوارم شاهد ماشین های کلاسیک بیشتری تو این بازی باشیم
من دیوونه شدم یا واقعا سایت هک شده بود؟
مرسی اقای مقدم
واقعا هایپ شدم براش
و مطمئنم این نسخه مانند ۳ موفق میشه میترکونه
منتظرم بیاد بترکونه.
من که عادت کردم به فرمول بازی سازی یوبیسافت، ۴تا چیز از این بازی بردار، با ۳تا چیز از اون بازی قاتی کن! نتیجه یا یه سالاد خوشمزه میشه یا چون مزه اون شباهت زیادی با یه بازی قدیمیتر داره کسی سمتش نمیره!
Ghost Recon Wildlands = GTA + Division
Farcry 5 = Wildlands + Farcry 4
Assassins Creed series = just change the theme
Skull snd bones = Using ships in AC BF was fun, why not make more money out of it
به شخصه فقط دیویژن و وایلد لندز رو تو بازی های اخیر یوبی سافت قابل تقدیر می دونم.
عالیست.
یا خدا این عکس اخری عجب طبیعتی رو نشون میده واقعا چند ثانیه تو فکر رفتم