وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا
وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا
وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا
وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا

وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا

در دنیای امروز بازی های رایانه ای خیلی از موارد هستند که جدا از کیفیت خود بازی، در موفقیت و عدم موفقیت و بازخوردهای مثبت یا منفی و فروش بالا یا کم بازی نقش ایفا می کنند. جدا از تبلیغات که یک موضوع خیلی بزرگ است و قبلا در یک مطلب در مورد آن مفصل صحبت کرده ایم، مواردی مثل نحوه معرفی بازی، تعداد تریلرها و زمانبندی و فاصله بین انتشار آن ها از زمان معرفی تا عرضه بازی، چگونگی و زمان بالا و پایین بردن انتظارات صنعت بازی و مخاطبین از بازی و تحریک احساسی آن ها در جهت علاقمند شدن به بازی، میزان اطلاعاتی که به صنعت بازی از عنوان مورد نظر داده می شود و مخفی نگه داشتن برخی موارد کلیدی برای سورپرایز کردن بازیباز و منتقد و نهایتا هم قیمت گذاری بازی، همه و همه از دیگر موضوعاتی هستند که می توانند نقشی کلیدی در موفقیت و شکست بازی داشته باشند و هوشمندی در انجام آن ها می تواند یک فاکتور بزرگ برای موفقیت محسوب می شود. هوشمندی و نبوغی که شدیدا در مورد سازندگان عنوانی که امروز به نقد آن خواهیم پرداخت یعنی تیم Ninja Theory و بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice، وجود داشت و جدا از کیفیت بی نظیر بازی آنها، رعایت صحیح تمامی موارد بالا نیز مزید بر علت شد تا بازخوردهایی فوق العاده را برای عنوان جدید خود دریافت نمایند و امروز بتوانیم بگوییم Hellblade: Senua’s Sacrifice شاید بزرگترین پروژه این سازنده نبوده است (زیرا یک بازی مستقل است که ناشرش خود سازنده بوده و بالطبع از منابع مالی کمتری برخوردار بوده است مثلا نسبت به DMC Devil May Cry با پشتیبانی غولی مثل کپکام) ولی بی شک برترین و با کیفیت ترین پروژه آن ها به حساب می آید.

وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا

یک تجربه ۳۰ دلاری با محتوایی خیلی با کیفیت تر از اکثر بازی های ۶۰ دلاری….

نینجا تئوری به واقع ثابت کرد که افراد و اعضای بسیار باهوشی دارد و چه در زمینه بازاریابی و چه در زمینه نوع رفتار و معرفی بازیشان قبل از انتشار. سازندگان بازی از زمانی که بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice معرفی شد در ابتدا با اولین تریلر معرفی، توجهات را به خود جلب کردند تا باعث شود نام بازیشان برود در لیست بازی هایی که مراجع و منابع بزرگ گیمینگ و خیلی از بازیبازان مخصوصا با توجه به سابقه نینجا تئوری آن را دنبال خواهند کرد. اما بعد از آن مدت خیلی زیادی را در سکوتی خبری فرو می رفت و خیلی زیاد از این بازی نمی شنیدیم و هر از چند گاهی تریلرهایی و تصاویری از این بازی منتشر می شد که چیز زیادی از آن به در اختیار ما نمی گذاشت و کم کم هر چه به زمان انتشار  بازی نزدیک تر می شدیم حتی من که از همان اول طرفدار بازی بودم تقریبا حسی داشتم که شاید این بازی خیلی موفق نشود و برخورد خوبی از سوی منتقدان با آن انجام نگیرد زیرا که چیز خیلی زیادی از گیم پلی و مکانیک های بازی و داستان و گرافیک آن و .. نمی دانستیم و حتی وقتی نظرات را در سایت گیمفا می خواندم مشاهده می کردم که برخی از این عنوان قطع امید کرده اند و من هم دیگر اندازه زمان معرفی بازی نسبت به موفقیت آن اطمینان نداشتم و این گونه بود که سازنده ها نزدیک انتشار بازی انتظارات را از بازی خودشان پایین آوردند، اما دقیقا آس را نگه داشتند برای زمان کمی قبل از انتشار بازی.

وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا

Senua شخصیتی رنج دیده و عذاب کشیده است که شدیدا درگیر اختلالات روحی و روانی است و اتفاقا معجزه بازی نیز در نحوه نشان دادن بیماری روانی شخصیت اصلی بازی به بازیباز است که به طبیعی ترین و بهترین شکل ممکن انجام می شود.

در این زمان سازندگان بازی تریلری طولانی را از گیم پلی و مبارزات معرکه بازی و گرافیک خیره کننده آن و ذهن مغشوش و پریشان شخصیت اصلی بازی منتشر کردند که ناگهان به مانند بمبی صدا کرد و دوباره نام Hellblade: Senua’s Sacrifice را شدیدا بر سر زبان ها انداخت و امیدها را بازگرداند و صحبت از بازی خود را داغ داغ کرد و حتی خود من برای این بازی پیش نمایشی لبالب از امید به موفقیت، به رشته تحریر در آوردم. اینگونه سازندگان خیلی استادانه نزدیک انتشار بازی، عنوان خود را که مدتها کمرنگ شده بود دوباره به صدر ویدئوها و اخبار بردند و بعد هم در حالی که کاملا و کاملا از کیفیت بازی مشخص بود که با یک قیمت ۶۰ دلاری به مانند دیگر بازی های بزرگ و AAA، هیچ مخالفتی نخواهد شد و خیلی از بازی های ضعیف تر از این قیمت ۶۰ دلاری دارند، سازندگان بازی بدون هیچ طمعی با عنوان خود مثل یک بازی مستقل (که البته واقعا هم بود، ولی کیفیتی خیلی بالاتر از بازی های AAA داشت) رفتار کرده و قیمت نصف یعنی ۲۹ دلاری را بر روی Hellblade: Senua’s Sacrifice قرار دادند که این موضوع نیز هم باعث محبوب تر شدن نینجا تئوری نزد خیلی از بازیبازان دنیا شد، هم باعث کاهش فشار منتقدان روی بازی و برخورد با آن مانند یک بازی ۳۰ دلاری گردید و هم این که امکان خرید و تجربه بازیشان را برای خیلی از دیگر افراد نیز که شاید این عنوان را با ۶۰ دلار نمی خریدند، فراهم کردند تا محبوبیت و تعداد نسخه های فروش رفته Hellblade: Senua’s Sacrifice نیز بیشتر شود و این بازی زیبا بیشتر در سطح جهان گسترش یابد و از آن صحبت شود.

وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا

بازی اصلا ترس و خجالتی از نشان دادن بیماری روحی روانی Senua ندارد و اتفاقا آن را در کانون توجه و مرکزیت داستان بازی قرار داده است و البته با باکیفیت ترین شکل ممکن نیز این کار را کرده

سرانجام Hellblade: Senua’s Sacrifice در تاریخ ۸ آگوست ۲۰۱۷ به صورت تنها دیجیتالی و توسط خود کمپانی سازنده یعنی نینجا تئوری منتشر گردید و همان طور که فکر می کردم دقیقا این دید کاربر دوستانه و بی طمع سازندگان بازی و همینطور سیاست “معرفی عالی، سکوت، کاهش انتظار، انفجار، انتشار” برای عرضه بازی، کاملا جواب داد و بازخوردهای فوق العاده ای را پشت سر هم از سایت های مختلف و کاربران شاهد بودیم و هستیم تا جایی که امتیارات فوق العاده ای مانند امتیاز ۹۰ از وبسایت IGN، امتیاز ۹۰ از وبسایت  VideoGamer، امتیاز ۸۰ از وبسایت گیم اسپات و امتیاز ۸۰ از گیم اینفورمر را کسب نموده و اکنون نسخه رایانه های شخصی و پلی استیشن ۴ آن امتیاز متای ۸۳ را در اختیار دارند که یک موفقیت عالی برای این عنوان و نینجا تئوری به حساب می آید. در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل به بررسی نقاط قوت و ضعف عنوان Hellblade: Senua’s Sacrifice بپردازیم و تمام جزییات آن را همراه شما عزیزان واکاوی کنیم تا از زوایای بیشتری با این عنوان روز دنیا آشنا شده و بتوانید راحت تر برای تجربه یا عدم تجربه آن تصمیم گیری کرده و به طور کامل در یابید که ایا این بازی باب میل شما هست یا خیر. پس اگر به هر دلیلی به این عنوان علاقمند هستید، پیشنهاد می کنم در ادامه مقاله نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.

وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا

بازی داستانی شخصی را از دید کسی می گوید که از psychosis، یک اختلال روانی حاد رنج می برد که در آن افراد توهمات بسیار زیادی دارند و در سرشان چندین صدای مختلف می شوند. تا به حال هیچ بازی را این چنین از دید چنین بیماری تجربه نکرده ایم ولی تجربه Hellblade: Senua’s Sacrifice را هیچ گاه از یاد نخواهید برد

من مست و تو دیوانه… ما را که برد خانه؟

به هیچ عنوان نمی خواهم ذره ای از داستان Hellblade: Senua’s Sacrifice را برای شما شرح دهم، چون قلب بازی، داستان و روایت بی نظیر آن است و حیف است که خودتان این تجربه بی نظیر را لمس نکنید. در همین حد بدانید که بازی بر اساس افسانه های اسکاندیناوی است و در آن سفر شخصیت اصلی بازی با نام Senua که یک مبارز دارای اختلالات روحی رولنی است به جهنم (ورژن افسانه های اسکاندیناوی جهنم) برای بازگرداندن روح معشوقه اش Dillion را دنبال می کنیم اما آنچه که در این سفر اتفاق می افتد مو بر تنتان سیخ می کند. Senua شخصیتی رنج دیده و عذاب کشیده است که شدیدا درگیر اختلالات روحی و روانی است و اتفاقا معجزه بازی نیز در نحوه نشان دادن بیماری روانی شخصیت اصلی بازی به بازیباز است که به طبیعی ترین و بهترین شکل ممکن انجام می شود.

وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا

در ذهن Senua دائما صداهایی گوناگون تکرار می شوند و حتی لحظه ای هم قطع نمی شوند (جز در برخی موارد محدود). برخی از این صداها به وی طعنه می زنند و او را قضاوت می کنند، برخی وی را دست می اندازند و مسخره می کنند، برخی سعی می کنند کمک کنند و به او جرات و شجاعت و امید بدهند.

بازی اصلا ترس و خجالتی از نشان دادن بیماری روحی روانی Senua ندارد و اتفاقا آن را در کانون توجه و مرکزیت داستان بازی قرار داده است و البته با باکیفیت ترین شکل ممکن نیز این کار را کرده و از وجود متخصصان بیماری های روانی و افراد بزرگ در این زمینه مانند پروفسور Paul Fletcher که در زمینه سلامت اعصاب و روان تخصص دارد، بهره برده است و ایشان کمک زیادی به دقیق بودن و نمایش صحیح و باورپذیر بیماری و اختلالات روانی Senua به بازیباز کرده است. در حقیقت بازی داستانی شخصی را از دید کسی می گوید که از psychosis، یک اختلال روانی حاد رنج می برد که در آن افراد توهمات بسیار زیادی دارند و در سرشان چندین صدای مختلف می شوند. تا به حال هیچ بازی را این چنین از دید چنین بیماری تجربه نکرده ایم ولی تجربه Hellblade: Senua’s Sacrifice  را هیچ گاه از یاد نخواهید برد. در ذهن Senua دائما صداهایی گوناگون تکرار می شوند و حتی لحظه ای هم قطع نمی شوند (جز در برخی موارد محدود).

وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا

تا به حال عنوانی ندیده اید که تا این حد در تمامی ابعاد خود و حتی در گیم پلی و معماها و .. کاملا به صداگذاری خود وابسته باشد و صداگذاری بازی کلید پیشروی در آن باشد.

برخی از این صداها به وی طعنه می زنند و او را قضاوت می کنند، برخی وی را دست می اندازند و مسخره می کنند، برخی سعی می کنند کمک کنند و به او جرات و شجاعت و امید بدهند. اگر از هدفون یا صدایsurround استفاده کنید تجربه شما از بازی و همذات پنداریتان با شخصیت اصلی چند برابر بهتر و لذتبخش تر می شود و انگار که این صداها مدام در سر شما نیز وجود دارند که این نیز یکی از نکات بی نظیری است که نینجا تئوری از آن به طور عالی استفاده کرده است. نهایتا باید گفت داستان بازی و روایت Hellblade: Senua’s Sacrifice فوق العاده جذاب و هیجان انگیز است و به واقع در تمامی نقدهای بازی نیز می بینیم که از داستان بازی تعریف و تمجید شده است، به ویژه با صداگذاری های بی نظیر بازی. شخصیت پردازی های بازی نیز مخصوصا در مورد Senua بی نظیر است و این شخصیت پردازی عمیق، با اجرای بی نقص Melina Juergens و نمایش واقعی و باورپذیر اختلالات روانی Senua، بهتر و با کیفیت تر نیز می شود.

وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا

نورپردازی در محیط های مخوف و پر از پریشانی بازی که در توهمات شخصیت اصلی است و همین طور در دنیای واقعی غوغا می کند و دنیای بازی را از هر لحاظ زیباتر کرده است.

نمایش مصور جنون… تابلوی شگفت انگیز دیوانگی

Hellblade: Senua’s Sacrifice از لحاظ گرافیکی در یک کلام “شگفت انگیز” است و هر بازیباری را شگفت زده می کند. زمانی که در حال تجربه بازی هستید و در محیط های آن راه می روید یا انیمیشن های صورت شخصیت اصلی بازی و کیفیت بصری و واقع گرایانه محیط بازی را می بینید تنها و تنها دارید با خود فکر می کنید “این بازی مستقل است؟ این بازی ۳۰ دلاری است؟ این که از اکثر بازی های نسل هشت خوش گرافیک تر است.” بله واقعا هم همین طور است. Hellblade: Senua’s Sacrifice چه از دیدگاه گرافیک فنی و ثبات بازی و چه از لحاظ طراحی های هنری بی نقص است و گرافیک بازی، یکی از قدرتمندترین بخش های آن به حساب می آید که نقش مهمی را در هرچه بیشتر کردن کیفیت بازی ایفا نموده است. به واقع کیفیت گرافیک و جلوه های بصری بازی اصلا و ابدا نیاز به توضیح خاصی هم ندارد. کافیست تا چند دقیقه بازی را نگاه کنید و در آن جرکت کنید و به محیط اطرافتان نگاهی بیاندازید و آن گاه است که همه چیز خیلی زود برایتان روشن می شود.

وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا

به واقع کیفیت گرافیک و جلوه های بصری بازی اصلا و ابدا نیاز به توضیح خاصی هم ندارد. کافیست تا چند دقیقه بازی را نگاه کنید و در آن جرکت کنید و به محیط اطرافتان نگاهی بیاندازید و آن گاه است که همه چیز خیلی زود برایتان روشن می شود.

گرافیک به حدی زیبا و چشم نواز (البته اغلب از لحاظ تاریکی و پریشانی) است که هر بیننده ای را به تحسین وا می دارد و در زمانی که شخصیت اصلی بازی در توهمات به سر نمی برد و در دنیای واقعی بازی حرکت می کنید گاها صحنه هایی را از تابش زیبای آفتاب یا یک منطقه و دشت پر از گل می بینید که شما را به وجد می آورد و باعث می شود تا از تاریکی و غمگین بودن یکنواخت بازی دلزده نشوید و به چشم شما تنوعی می بخشد. طراحی بی نقص دنیای زیبای همراه با گرافیک فنی با ثبات و عالی آن کاری کرده است تا یکی از بازی های عالی نسل هشتم از لحاظ بصری خلق گردد. در آخرین تریلری هم که از این عنوان منتشر شد می توانستیم زیبایی بازی از لحاظ طراحی هنری را مشاهده کنیم اما  نمی توانستیم قبل از تجربه بازی با توجه به تریلرها و ویدئوها در مورد گرافیک فنی و وجود یا عدم وجود مواردی مثل باگ و مشکلات گرافیک فنی مثل افت فریم و … مطمئن باشیم اما بعد از چند ساعت تجربه Hellblade: Senua’s Sacrifice باید گفت که گرافیک فنی بازی نیز مانند گرافیک هنری آن بی نقص است و سازندگان بازی در نینجا تئوری کار بزرگی را انجام داده اند آن هم با تعداد نفرات بسیار کم.

وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا

چه خفن!!!

حتی یک مورد نیز در بازی با مواردی مثل باگ و افت فریم حتی در صحنه های مبارزات با انواع افکت ها، مواجه نشدم و بازی از ثبات کامل برخوردار است. کیفیت تکسچرها در بازی و سایه زنی و نورپردازی بازی نیز در بالاترین سطح کیفیت ممکن قرار دارند و دقت و تمرکز زیادی بر روی تک تک جزییات بصری بازی به کار رفته است. از مهم ترین و برترین موضوعاتی که باید در مورد طراحی های بازی و گرافیک هنری به آن اشاره کرد این است که طراحی دنیای بازی بسیار عالی و کاملا منطبق با فضا و تم داستانی بازی انجام شده است و همه چیز از رنگ بندی ها گرفته تا نورپردازی بازی و کل طراحی هنری دنیای بازی دقیقا در راستای داستان بازی و ذهن مریض و بیمار و پریشان و تاریک شخصیت اصلی بازی قرار دارد که این موضوع باعث می شود بازیباز هر چه بیشتر در دل دنیای تاریک بازی فرو رود و با Senua همذات پنداری داشته باشد. نورپردازی در محیط های مخوف و پر از پریشانی بازی که در  توهمات شخصیت اصلی است و همینطور در دنیای واقعی غوغا می کند و دنیای بازی را از هر لحاظ زیباتر کرده است.

وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا

طراحی دشمنان مخوف و وحشتناک بازی که اکثرا بسیار تنومند و قدرتمند هم هستند، در بالاترین سطح کیفیت انجام شده اند و همینطور شاهد تنوع خوبی در محیط ها و مراحل بازی هستیم که البته همگی تمی تاریک و کابوس وار دارند، اما به طرزی هنرمندانه طراحان بازی و سازندگان آن کاری کرده اند که در عین غمگین بودن و تاریکی محیط ها، باز هم زیبایی و چشم نواز بودن بازی کاملا به چشم بیاید، از یک منطقه ساحلی گرفته تا روستایی ویران شده یا مناطقی پر از گل های زیبا.

طراحی شخصیت ها در بازی مخصوصا شخصیت اصلی آن یعنی Senua فوق العاده عالی و با حداکثر جزییات ممکن انجام شده است و از آن بهتر هم باید به سیستم موشن کپچر شگفت انگیز بازی اشاره کرد که گویی یک سطح فراتر از تکنیک موشن کپچر در دیگر بازی هایی است که تا به حال دیده ایم و به گفته خود سازندگان نیز بهترین کیفیت ممکن در موشن کپچر در این عنوان به کار رفته و دیدن حالات صورت شخصیت بازی هیچ تفاوتی با واقعیت ندارد و انیمیشن های بازی چیزی در حد یک معجزه به نظر می رسند. تنها کافیست تا به انیمیشن حرکت شخصیت ها هنگام مبارزات و راه رفتن و همینطور تغییر حالت چهره Senua در مواقع مختلف و حرکت موها و جزییات وحشتناکی که در طراحی آن ها به کار رفته است، دقت کنید تا اوج کیفیت این بازی را درک نمایید. طراحی دشمنان مخوف و وحشتناک بازی که اکثرا بسیار تنومند و قدرتمند هم هستند، در بالاترین سطح کیفیت انجام شده اند و همینطور شاهد تنوع خوبی در محیط ها و مراحل بازی هستیم که البته همگی تمی تاریک و کابوس وار دارند، اما به طرزی هنرمندانه طراحان بازی و سازندگان آن کاری کرده اند که در عین غمگین بودن و تاریکی محیط ها، باز هم زیبایی و چشم نواز بودن بازی کاملا به چشم بیاید، از یک منطقه ساحلی گرفته تا روستایی ویران شده یا مناطقی پر از گل های زیبا.

وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا

با ترکیب سیستم سنتی “ضربه سبک و سریع و ضعیف” و “ضربه سنگین و کند و قوی” می توانید کمبوهای مختلف خلق کنید، هم چنین می توانید از حملات دشمنان سریعا جاخالی دهید که بسیار حیاتی است، می توانید دشمنان را گیج یا stun کنید و همینطور از دفاع یا رد کردن حمله استفاده نمایید.

بدون شک گرافیک عنوان Hellblade: Senua’s Sacrifice یکی از برگ های برنده این بازی است که به وضوح معلوم است سازندگان و طراحان بازی، وقت و تمرکز زیادی را بر روی کیفیت بصری بازی گذاشته اند و مخصوصا این موضوع از آن جایی ارزشمندتر است که می دانیم این عنوان یک بازی مستقل و با بودجه تقریبا محدود بوده و تیم نینجا تئوری نیز تیم پرتعدادی از لحاظ نفرات نیستند ولی توانسته اند مرزهای بازی های کیفیت بصری بازی های مستقل را به مقدار زیادی جابجا کنند و یک شگفتی بیافرینند. بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice از لحاظ طراحی ظاهری و کارگردانی هنری عنوانی بسیار تحسین شده و فوق العاده با کیفیت و زیباست. در نهایت باید گفت از لحاظ جلوه های بصری چه در قالب فنی و چه از لحاظ هنری، Hellblade: Senua’s Sacrifice یک بازی کاملا نسل هشتمی و یک بازی تقریبا بدون نقص از لحاظ گرافیکی است و کار سازندگان و طراحان بازی، بسیار بسیار قابل تحسین است.

وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا

مبارزات بازی فوق العاده هیجان انگیز و جذاب هستند اما یک نکته دارند که نیازمند کمی صبر از سوی بازیباز است زیرا که زمانی طول می کشد تا به نوع و استایل مبارزات بازی عادت کنید و بعد از آن دیگر نه تنها هیچ مشکلی نخواهید داشت بلکه لذت وصف نشدنی را نیز از آن ها خواهید برد

دیوانه چو دیوانه ببیند ضربه ای مرگبار به او می زند!

نینجا تئوری قبلا هنر خود در خلق مبارزاتی بی نظیر با مکانیک هایی عالی را در عناوینی مثل Heavenly Sword و DMC: Devil May Cry ثابت کرده است. باید گفت در بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice شاهد یک سیستم ساده تر از مبارزات نسبت به عناوین قبلی سازنده هستیم، البته منظور از ساده تر، از لحاظ درجه سختی نیست، بلکه از لحاظ سیستم و مکانیک کلی مبارزات پیچیدگی کمتری داریم اما باز هم مانند قبل بسیار جذاب و هیجان انگیز هستند و حس و حالی نو دارند. با ترکیب سیستم سنتی “ضربه سبک و سریع و ضعیف” و “ضربه سنگین و کند و قوی” می توانید کمبوهای مختلف خلق کنید، هم چنین می توانید از حملات دشمنان سریعا جاخالی دهید که بسیار حیاتی است، می توانید دشمنان را گیج یا stun کنید و همینطور از دفاع یا رد کردن حمله استفاده نمایید. دوربین بازی روی شانه Senua و نزدیک وی قرار دارد و هرگز از او دور نمی شود، حتی در هنگام کات سین ها. احتمالا می گویید که خب این گونه مبارزات آزار دهنده می شوند زیرا دور و برتان را درست نمی بینید اما در این مورد نیز بازی خاص است و با صداگذاری بی نظیر آن، این موضوع حل می شود. چگونه؟ در طول مبارزه صداهای درون سر شخصیت اصلی در هنگام ضربه هایی که از اطراف وی وارد می شود به او هشدار می دهند و مثلا زمانی که یک دشمن از پشت سر قصد دارد به شما ضربه ای بزند صداهای درون سر Senua فریاد می زنند که جاخالی دهید یا دفاع کنید. این صداها حتی به شما کمک می کنند که نقاط ضعف برخی دشمنان را پیدا کنید و به آنها ضربه بزنید. در بازی قابلیتی به نام “تمرکز” یا “focus” نیز وجود دارد که در مبارزات به کار شما می آید و صحنه مبارزه را برای شما آهسته می کند. بله، چیزی شبیه به “بولت تایم”. البته این مکانیک در بسیاری موارد دیگر نیز به کار شما خواهد آمد و می توانید از آن استفاده های خوبی کنید.

وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا

مبارزات بازی اوج درک و فهم شما از عمق سیستم مبارزات بازی را به چالش می کشند و آزمایش می کنند.

مبارزات بازی از لحاظ کلیت و وزن مبارزات و سلاح ها همان طور که قبلا و در آخرین تریلر بازی هم به نطر می رسید، به عنوان زیبای For Honor شباهت زیادی دارد. وقتی در حال مبارزه با دشمنان قدرتمند بازی هستید، اگر عنوان فور آنر را تجربه کرده باشید اولین نکته ای که به ذهنتان می آید این است که مبارزات دو بازی از لحاظ وزن و استایل چقدر به هم شبیهند و انگار دقیقا و کاملا وزن سلاح شخصیت اصلی و سلاح های سنگین دشمنان مخوف بازی و ضربه هایی که وارد می آورند را با تمام وجود حس می کتید. در واقع باید گفت مبارزات بازی زیاد حالتی آرکید گونه ندارند و بیشتر واقع گرایانه هستند و در بازی شاهد مبارزاتی بسیار هیجان انگیز هستید که کاملا واقعی، سنگین و خطرناک به نظر می رسند. بازی از لحاظ درجه سختی جزو عناوین چالش برانگیز  محسوب می شود البته نه در اندازه دارک سولز و بلادبورن و.. ولی مقداری از بازی های استاندارد سخت تر است و باید تمرکز بالایی در مقابله با دشمنان بازی داشته باشید که این موضوع جذابیت و هیجان و استرس خاصی به بازی می بخشد. دشمنانی که در بازی شاهد آن ها هستید اکثرا بسیار قوی هیکل و عظبم با سلاح هایی فوق سنگین و ظاهری مخوف هستند که معمولا حملات بسیار سنگین و وحشتناکی هم دارند و  نبردهای مرگبار را برای Senua رقم می زنند. در واقع اگر در مبارزات بازی ذره ای تمرکز را برای جاخالی دادن و دفاع کردن از دست دهید و تاکتیک نداشته باشید و یا بخواهید خیلی آرکید گونه به جنگ دشمنان بروید سریعا به مشکل خواهید خورد و بایستی در مبارزات صبر و حوصله و تاکتیک داشته باشید. مبارزات بازی اوج درک و فهم شما از عمق سیستم مبارزات بازی را به چالش می کشند و آزمایش می کنند.

وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا

هر بار که در بازی کم کم می خواهید حس کنید که مبارزات بازی دارند برایتان یکنواخت می شوند، بازی یک نوع دشمن جدید معرفی می کند که نیاز به یک نوع مبارزه و تاکتیک خاص برای شکست دادن دارد و این موضوع سبب می شود تا بازی همچنین برای شما تازه بماند.

یک سیستم خلاقانه که سازندگان بازی در آن قرار داده اند و باعث می شود تا با پیشروی هرچه بیشتر در بازی استرس و هیجان شما هم بیشتر شود، این است که اگر در بازی به تعداد دفعات زیادی کشته شوید فایل سیو و ذخیره شما پاک می شود و باید کار را از ابتدا آغاز کنید که این را تا زمانی که در بازی قرار نگیرید، نمی توانید کاملا حس کنید که چه استرسی به شما مخصوصا بعد از مردن وارد می کند و باعث می شود تا به طور دیوانه واری بر روی مبارزات بازی تمرکز کنید و سعی کنید تا کاملا نحوه صحیح مبارزه و تاکتیک های مناسب برای کشتن هر نوع از دشمنان را یاد بگیرید تا از رخ دادن واقعه تلخ پاک شدن سیوهایتان اجتناب کنید! البته این که این مورد کار درستی است یا خیر، بحث های زیادی وجود دارد اما نمی توان کتمان کرد که هر چه هست باعث بخشیدن جذابیت خیلی زیادی به بازی شده است مخصوصا برای علاقمندان به بازی های هاردکور و بسیار دشوار. Hellblade: Senua’s Sacrifice از لحاظ تنوع دشمنان که قبلا و در تریلرهای بازی، نگرانی هایی در مورد آن وجود داشت، موفق شده تا تقریبا نگرانی ها را رفع کند و تنوع دشمنان برای عنوانی در مقیاس مستقل و پروژه ای از تیمی تقریبا کوچک و یک بازی ۳۰ دلاری بسیار هم مناسب است. تقریبا ۶ نوع دشمن مختلف غیر از باس ها در بازی وجود دارند که البته گاها شباهت هایی هم با هم دارند ولی از لحاظ ضربات و نوع مبارزه و الگوی حملات کاملا متفاوت عمل می کنند و باید گفت همگی آن ها هم در جای خود قدرتمند هستند و دشمن ضعیف و بسیار سطحی در بازی وجود ندارد. باس فایت ها در بازی تعداد کمی دارند و فاصله بین دو باس فایت بسیار زیاد است ولی همین تعداد کم باس ها، بسیار عالی و جذاب از کار در آمده اند و چه از لحاظ طراحی ظاهری و چه تنوع مبارزه و … بسیار فوق العاده و شگفت انگیز هستند. هر بار که در بازی کم کم می خواهید حس کنید که مبارزات بازی دارند برایتان یکنواخت می شوند، بازی یک نوع دشمن جدید معرفی می کند که نیاز به یک نوع مبارزه و تاکتیک خاص برای شکست دادن دارد و این موضوع سبب می شود تا بازی همچنین برای شما تازه بماند.

وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا

در بازی قابلیتی به نام “تمرکز” یا “focus” نیز وجود دارد که در مبارزات به کار شما می آید و صحنه مبارزه را برای شما آهسته می کند. بله، چیزی شبیه به “بولت تایم”. البته این مکانیک در بسیاری موارد دیگر نیز به کار شما خواهد آمد و می توانید از آن استفاده های خوبی کنید.

مبارزات بازی فوق العاده هیجان انگیز و جذاب و سخت هستند اما یک نکته دارند که نیازمند کمی صبر از سوی بازیباز است زیرا که زمانی طول می کشد تا به نوع و استایل مبارزات بازی عادت کنید و بعد از آن دیگر نه تنها هیچ مشکلی نخواهید داشت بلکه لذت وصف نشدنی را نیز از آن ها خواهید برد، درست مانند موضوعی که در مبارزات بازی فور آنر هم به چشم می خورد. فقط بابد مقدار کمی به بازی زمان بدهید تا مبارزاتش را کاملا برای شما روشن کند و آن گاه کلی حرف برای گفتن دارد. در بازی تعداد نسبتا زیادی هم پازل وجود دارد که بایستی آنها را حل کنید. صدا کلید اصلی حل خیلی از این پازل هاست. صداهایی که در ذهن شخصیت اصلی بازی و توهمات وی، مدام تکرار می شوند نکاتی از حل معماهای بازی را به همراه دارند و حتی گاهی برای مبارزات نیز به کمک شما می آیند. باید گفت بسیاری از زمان بازی را باید مشغول حل پازل ها و معماهایی باشید که خدایان در مسیرتان قرار داده اند تا ارزش خود را به آن ها ثابت کنید. اغلب این پازل ها با دستکاری کردن محیط اطرافتان مانند درخت ها و سایه ها و خلق نشانه هایی خاص که برای حل پازل لازم دارید حل می شوند. برای حل برخی نیز باید در زمان گذشته و حال سفر کنید و برخی راه ها را برای خود باز نمایید. همچنین توهمات مداوم شخصیت اصلی بازی نیز در حل کردن معماها و پازل ها کاربردهایی دارد که در بازی برایتان روشن خواهد شد. نکته ای نسبتا منفی که در مورد این پازل ها وجود دارد این است که تعدادشان زیاد است و هیچ کدام نیز آنچنان سخت نیستند و حس می شود که به نوعی این پازل ها بر روی دیگر بخش های بازی سایه انداخته اند و تعدادشان بیش از حد نیاز است اما خب نمی توان گفت که این موضوع اختلالی در تجربه لذتبخش شما ایجاد می کند و بنابراین نکته ذکر شده را جزو نکات منفی بازی محسوب نمی کنیم.

وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا

در بازی شاهد مبارزاتی بسیار هیجان انگیز هستید که کاملا واقعی، سنگین و خطرناک به نظر می رسند. بازی از لحاظ درجه سختی جزو عناوین چالش برانگیز محسوب می شود

یکی از معدود نکات ضعف بازی که در بخش گیم پلی باید به آن اشاره کرد عدم وجود ارزش تکرار بالا در بازی است و در واقع سازندگان چیز خاصی را برای شما قرار نداده اند تا شما را کاملا به این که دوباره پای به دنیای بازی بگذارید و آن را تجربه کنید تشویق نمایند و کمبود المان های گشت و گذار و آیتم های کشف کردنی و یا حتی چند ماموریت جانبی و خارج از خط داستانی در بازی کاملا به چشم می آید و هر چند که بازی عنوانی کاملا خطی محسوب می شود ولی باز هم می شد با افزودن اندکی موارد جذاب، بازیباز را تشویق کرد تا دوباره بازی را تجربه کند هرچند که کیفیت بی نظیر بازی در تمامی بخش ها خودش می تواند دلیلی برای تکرار بازی باشد. همچنین باید به این موضوع نیز اشاره کرد که با وجود کاملا خطی بودن بازی و عدم وجود المان های گسنرده گشت و گذار و اکتشاف در بازی، اما به طوری جالب سازندگان بازی با طراحی های محیط و مراحل کاری کرده اند که در طول تجربه بازی هرگز احساس محدودیت و این که هیچ جایی نمی توانید بروید را نخواهید داشت و حس نمی کنید که بازی شما را محدود می کند.

وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا

در طول مبارزه صداهای درون سر شخصیت اصلی در هنگام ضربه هایی که از اطراف وی وارد می شود به او هشدار می دهند و مثلا زمانی که یک دشمن از پشت سر قصد دارد به شما ضربه ای بزند صداهای درون سر Senua فریاد می زنند که جاخالی دهید یا دفاع کنید. این صداها حتی به شما کمک می کنند که نقاط ضعف برخی دشمنان را پیدا کنید و به آنها ضربه بزنید

چند نفر به یه نفر.. چند صدا در یک ذهن؟

بگذارید خیلی راحت به شما بگویم در کمتر عنوانی در تمام زندگی خود عنوانی با این کیفیت صداگذاری و صداپیشگی دیده اید و واقعا صداگذاری بازی و صداپیشگی شخصیت ها شگفت انگیز هستند و در لحظه لحظه بازی شما را به وجد می آورند. همچنین باید به این موضوع نیز اشاره کنم که تا به حال عنوانی ندیده اید که تا این حد در تمامی ابعاد خود و حتی در گیم پلی و معماها و .. کاملا به صداگذاری خود وابسته باشد و صداگذاری بازی کلید پیشروی در آن باشد. Melina Juergens در نقش Senua یک شاهکار حلق کرده است و باید گفت از این بهتر نمی شود صداگذاری یک شخصیت را آن هم با این حد از اختلال روحی و جنون، انجام داد. واقعا باید به افتخار Melina Juergens ایستاد و وی را تشویق کرد و این اجرای بی نقص به حق شایسته قرار گرفتن در بین کاندیداهای جایزه بهترین صداگاری امسال خواهد بود. دیالوگ ها و داستان عالی بازی و موشن کپچر و انیمیشن های خارق العاده هم به این صداپیشگی بی نظیر اضافه شده اند تا عنوانی خلق شود که واقعا و واقعا مو بر تن بازیباز از لحاظ حس و حال و طبیعی بودن صداگذاری شخصیت ها سیخ می کند. باور کنید که زمانی که در حال شنیدن دیالوگ های بازی هستید چنان غرق آن ها می شوید که انگار واقعا خودتان درون دنیای بازی هستید. موسیقی های بازی نیز به مانند صداگذاری آن فوق العاده عالی و کاملا منطبق با اتمسفر و داستان تاریک و پریشان بازی هستند و به اصطلاح کاملا روی بازی نشسته و در بطن آن حل شده اند.

وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا

Melina Juergens در نقش Senua یک شاهکار حلق کرده است و باید گفت از این بهتر نمی شود صداگذاری یک شخصیت را آن هم با این حد از اختلال روحی و جنون، انجام داد. واقعا باید به افتخار Melina Juergens ایستاد و وی را تشویق کرد و این اجرای بی نقص به حق شایسته قرار گرفتن در بین کاندیداهای جایزه بهترین صداگاری امسال خواهد بود.

بدون هیچ شکی در نسل هشتم تاکنون عنوان Hellblade: Senua’s Sacrifice جزو برترین بازی ها از لحاظ صداگذاری محیطی و شخصیت هاست و واقعا بالاترین کیفیت ممکن در این زمینه را در بازی مشاهده خواهید کرد و شنوا خواهید بود. جالب است بدانید که صدا نقشی کلیدی در معماهای بازی هم دارد و همانطور که گفته شد صداهایی که در ذهن شخصیت اصلی بازی مدام تکرار می شوند نکاتی از حل معماهای بازی را به همراه دارند و حتی برای مبارزات نیز به کمک شما می آیند که در بخش گیم پلی کاملا این سیستم عالی را برای شما شرح دادیم. همانطور که گفته شد اگر از هدفون یا صدایsurround استفاده کنید تجربه شما از بازی و همذات پنداریتان با شخصیت اصلی چند برابر بهتر و لذتبخش تر می شود و انگار که این صداها مدام در سر شما نیز وجود دارند. همین طور در بحث موسیقی نیز سازندگان ساندترک بازی بسیار عالی عمل کرده اند و کاملا مشخص است که آن ها به خوبی داستان بازی و شخصیت Senua و درگیری های ذهنی او را درک کرده اند و انگار در کل روند ساخت بازی لحظه لحظه حضور داشته اند تا قطعاتی کاملا مناسب با این عنوان بی نظیر بسازند.

وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا

سیستم موشن کپچر بازی شگفت انگیز است و گویی یک سطح فراتر از تکنیک موشن کپچر در دیگر بازی هایی است که تا به حال دیده ایم و به گفته خود سازندگان نیز بهترین کیفیت ممکن در موشن کپچر، در این عنوان به کار رفته و دیدن حالات صورت شخصیت بازی هیچ تفاوتی با واقعیت ندارد و انیمیشن های بازی چیزی در حد یک معجزه به نظر می رسند.

مستقلی AAA تر از غول های پر سروصدا

بدون شک عنوان Hellblade: Senua’s Sacrifice می تواند نویدی بر خلق یک فرنچایز قدرتمند باشد هر چند که نینجا تئوری نشان داده است که زیاد علاقه ای برای ساختن ادامه بازی هایش ندارد ولی بدون شک این فرنچایز مخصوصا در صورت موفقیت در فروش (که امیدوارم اتفاق بیافتد) دارای پتانسل بالایی برای خلق نسخه های بعدی خواهد بود. اگر چنین عنوانی با همین کیفیت ولی با بودجه بیشتر و طولانی تر کردن خط داستانی بازی، اضافه کردن برخی المان های نقش آفرینی، قابلیت گشت و گذار و اکتشاف بیشتر و ماموریت های جانبی ساخته شود می تواند حتی از این هم موفق تر عمل کند. Hellblade: Senua’s Sacrifice یک تجربه حدودا ۷ تا ۹ ساعته پر از شگفتی از دید یک بیمار روانی در سرزمین وایکینگ ها و سفر او به قلب جهنم است. اختلالات روانی شخصیت اصلی بازی نه تنها در داستان بازی، بلکه در تک تک جزییات بازی و در تمام ابعاد آن هم نقش دارد و در واقع کل بازی بر پایه این اختلالات روانی بنا نهاده شده است که به طبیعی ترین شکل ممکن، با بهترین گرافیک ممکن و با صداگذاری در حد برترین های تاریخ، برای بازیباز شرح داده می شود و کاملا او را با بازی همراه کرده و حتی باعث می شود تا با استفاده از صداگذاری بی نظیر بازی و المان های داستانی آن، بازیباز با Senua همذات پنداری کند و هر چه بیشتر در دنیای زیبای بازی غرق شود.

وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا

اگر به حرف بنده برای تجربه یا عدم تجربه یک بازی مقداری اعتماد و اطمنیان دارید باید بگویم Hellblade: Senua’s Sacrifice عنوانی است که بدون هیچ شکی باید آن را تجربه کنید زیرا که تا به حال مانند آن هیچ بازی دیگری را ندیده اید و این عنوان در تمامی ابعاد یک شاهکار است

به احترام نینجا تئوری… 

باید اعتراف کنم در طول سال ها بازیباز بودن و تجربه کردن عناوین مختلف هیچ گاه تجربه ای مانند Hellblade: Senua’s Sacrifice و چنین ماجراحویی را نداشتم. با این که از اول طرفدار بازی بودم اما هرگز و هرگز فکر نمی کردم که تا این حد “عاشق” بازی شوم. در Hellblade: Senua’s Sacrifice تمامی قدرت نینجا تئوری را می بینید، تمامی قدرت تیمی بی نظیر و کوچک که از همان ابتدای کارشان با تمام وجود و با قلبشان بازی می ساختند و اکنون شاهد بهترین شاهکاری هستیم که آن ها خلق کرده اند و از تمام تجربه خود در بازی های قبلی کاملا بهره برده اند. با وجود این بازی است که در می یابیم همیشه بودجه های کلان برای ساخت یک شاهکار که در تمام زمینه های مانند برترین بازی های AAA است لازم نیست و بیشتر هنر و تعهد و تخصص می خواهد. در نهایت باید بگویم اگر به حرف بنده برای تجربه یا عدم تجربه یک بازی مقداری اعتماد و اطمنیان دارید باید بگویم Hellblade: Senua’s Sacrifice عنوانی است که بدون هیچ شکی باید آن را تجربه کنید زیرا که تا به حال مانند آن هیچ بازی دیگری را ندیده اید و این عنوان در تمامی ابعاد یک شاهکار است. یک تجربه ۳۰ دلاری با محتوایی خیلی با کیفیت تر از اکثر بازی های ۶۰ دلاری….

وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا

Khafiسبحان کورلئونهArtoriasPorfosor

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا
وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا
وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا
وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا
وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • سلام این عنوان بی نظیر هست از هر جهت
    داستان
    گرافیک
    گیم پلی
    موسیقی وصداگذاری
    تشکر بابت نقد کاملا هوشمندان و زیباتون ، تمام نکات کامل بیان کردید ، واقعا اگر بخش اکتشافی پررنگتری تو بازی بود بیشتر لذت می بردیم این بازی معرکه است ، تجربش کنید ضرر نمی کنید

  • Last Of Us گفت:

    سلام آقای بابایی
    مرسی از مقاله ( البته من چون تموم نکردم نخوندم ولی زحمت شما سرجاش هستش )
    بازی قشنگیه. خوبیش اینه فقط بکش بکش نیست و پازل فکری هم داره.
    ****************
    آقای آقا بابایی لطفا این خبرهای زیر رو هم پوشش بدید مرسی
    *************
    صحبت های تحلیلگر پاول توروت ژورنالیست و فعال مشهور حوزه تکنولوژی در مورد کسب و کار ماکروسافت
    ***********
    نمرات matterfall
    ***********
    تاخیر کرک دان ۳
    ***********
    نمرات Observer
    ***********
    معرفی بازی Planet ape
    *********
    مرسی :rose:

  • osali گفت:

    استاد اقابابایی خسته نباشین

  • don barzini گفت:

    ممنون از اقا سعید بزرگوار . مشتاق شدم بازیش کنم .
    اسپم : پرچم فردی مرکوری همیشه بالاست اقا سعید 🙂

  • JUST me گفت:

    فقط ی دیوونه میتونه این بازی درک کنه چون این بازی ی بازی خاص هست و از نظر من مخاطب خاصی رو هم می طلبه چون شاید برا کسی ک احساس میکنی در بین چند دنیا هستی خوش نیاد اما اگه شخصیت بازی رو درک کنی حتی میتونی باهاش ب راحتی ارتباط برقرار کنی و از اون بحرانی ک تو مغز شخصیت اصلی هست با خبر بشی .من ب شخصه با ساعت گیم پلی مشکلی ندارم این قرار نیس هر بازی بیشتر ساعت گیم پلی داشت یعنی بهتره ن!! بازی هست طولانی ولی چیز خاصی نداره برای پلیر و تکراری میشه .
    اقای بابایی جمله کمی اعتماد دارین دیگه برای تو کاربرد نداره تو اسمت هم اعتماد داره.ممنون بابت مقاله 😎

  • کاملا مشخصه این بازی حرف نداره ….
    حیف که صد در صد دیجیتالیه . اینترنت های ما هم که جای پهنای باند و سرعت بالا فقط شامل تعرفه های دولا پهنا می شود.
    مرسی آقای بابایی… فعلا باید فقط از نقد بازی لذت ببریم

  • FMR گفت:

    باید اسکار بهترین بازیگر نقش زن رو بدند به به سونیا 😀

  • Uncharted4PS4 گفت:

    هیچوقت با هک اند اسلش کنار نیومدم.

  • Dr. Freeman گفت:

    شاید به غیر از Hellblade بشه عناوین قابل ستایشی مثل سری Alan Wake و Silent Hill رو هم از بهترین موارد در ژانر بازی های روان شناسانه و هیجان انگیز (Psychological Thriller) به حساب آورد اما قطعا کاری که نینجا تئوری تونسته با این اثر زیباش انجام بده (محدود کردن دامنه ی تبلیغات و چالش برانگیز بودن بازی به طور کلی در کنار زیبایی های بصری) رو در دو عنوان بالا کمتر با این شدت و حدت دیدیم. اون هم با قیمتی پایین تر که نهایت احترام به مخاطب رو میشه درش دید.
    همونطور که بدرستی گفتین اکثر گیمرها چه در ایران و چه در سایت های خارج از کشور که نظرهاشون رو گاها دنبال میکردم چندان نسبت به Hellblade هیجان زده نبودن و اصطلاحا هایپشون بالا نزده بود! و این دقیقا کاریه که باید الگو قرار بگیره برای هر شرکت بازیسازی. محدود کردن هیجانات قبل از انتشار بازی و در عوض تمرکز بیشتر بر کیفیت محصول چون وقتی یک محصول باکیفیت از خط تولید شرکتی بیرون ییاد خیلی راحت مسیرشو به سمت موفقیت پیدا میکنه و نیازی به جنجال های تبلیغاتی بیش از حد نیست.
    ممنون از نقد کاملتون سعید جان آقابابایی 🙂
    مثل همیشه پرکار و پرتلاش 😉

  • ali 110 gamer گفت:

    نقد عالی بود و همه نکات + واقعا بجا و دقیق بود
    منم این بازی رو روی pc تموم کردم و باید بگم بهینه سازی خیلی عالی داشت
    فقط سه تا نکه منفی که به سختی میشه ازش ایراد گرفت
    به نظرم اولاش مبارزاتش خیلی کم بود
    و یه نکته منفی دیگه ش هم دوربین بازی توی مبارزات بود طوری که فقط رو یه دشمن تمرکز داشت و هیچ دشمن دیگه ای رو نمیدید و فقط باید از روی صدا ها حمله اونا رو جاخالی میدادید مثلا میگفت Behind U ! و بعضی وقت ها زمانی که تعداد دشمن ها زیاد تر میشد رو اعصاب بود
    پازل ها هم خیلی یک نواخت بود و همشون یه شکل داشتن
    در مجموع حتما تجربه اش کنید

    • درود بر شما علی جان. خیلی متشکرم.
      مواردی که فرمودید صحیحه اما به بدنه بازی اصلا ضربه خاصی نمی زنه. در مورد دوربین هم که توی متن گفتم عمدا اینطور هست تا مانند یه شخصی که صداهای مختلف در ذهنش هست به صداها توجه کنید و با شخصیت اصلی همذات پنداری کنید.
      پارل ها رو هم که دقیقا درست می گید و در متن هم گفتم. مشخصه که دقیقا بازی رو انجام دادید

  • M.J.B گفت:

    ممنون آقای آقابابایی بابت نقد جامع.من چند روز پیش این بازیو بازی کردم. بنظرم گرافیک عالی،مبارزات جذاب و داستان زیبا، معما های سخت و طراحی محیط غم انگیز و تاریک بازی نقاط مثبت بازی هستند. نقاط منفی هم اینه که صدا های که توی ذهن شخصیت بازی میچرخه خیلی زیادن و بعد از مدت باعت عصبی شدن بازیباز میشن و مدت کم بازی.

  • peen گفت:

    درود و سپاس بابت نقد عالی
    واقعیت امر اینه که با توجه به سابقه سازنده در خراب کردن دویل می کرای فکر می کردم این عنوان هم زیاد جالب از کار در نیاد ولی خوشبتخانه اشتباه می کردم و شاهد عنوانی بسیار خوب هستیم

  • بازیه خوبیه اما چه فایده! بخاطر یکی از باگ هاش الان نمیتونم بازیو ادامه بدم!!! :wilt: :reallypissed: :reallypissed: 🙁 :dazed:

  • playdead1990 گفت:

    سعید جان ممنون بابت نقد این بازی زیبا…راستش من تا حالا از نمره ی شما ایراد نگرفتم ولی اینبار به نظرم خیلی زیاد دادین به این بازی هر چند خودم عاشق بازی های خطی و به خصوص این سبک هستم و این دستاورد واسه یه تیم ۱۵ نفره فوق العادس و حداقل از بازی های ea و ubisoft بهتر بود ولی نمره ی ۹ مال یه بازی تقریبا بی نقصه نه این بازی که به نظرم تو بخش معما و گیم پلی و مبارزات نتونسته بود مثل صداگذاری و داستان خوب عمل کنه و از نظر فنی هم مشکل زیاد داشت ولی بازم بازی قابل قبولی بود و از خیلی بازی های دیگه بهتر بود,سعید جان من سوادم در این زمینه از شما کمتره فقط برداشت من از این بازی اونقدر بی نقص نبود که ۹ بدم از شما معذرت میخوام…یه نکته ی دیگه اینکه منتقدا به این بازی ۸۲ دادن و به نسخه ی جدید آنچارتد ۸۶ 😐 فقط خواستم بگم این نمرات اینچنینی باعث میشه بازی هایی که حقشون نیست زیاد بفروشن(این بازی رو نمیگم) و بازی هایی که کلی روش زحمت کشیده میشه کم بفروشن…موفق باشین.

    • AAACE گفت:

      ?:-) ?:-)
      تو بخش معما و گیم پلی و مبارزات نتونسته بود مثل صداگذاری و داستان خوب عمل کنه و از نظر فنی هم مشکل زیاد داشت ؟؟؟ ?:-) ?:-)
      واقعا؟؟
      بیخیال

    • درود بر شما. خیلی ممنونم عباس جان. متشکرم که نقد رو مطالعه فرمودید. اصلا و ابدا ایرادی نداره که نمره مد نظر شما با من فرق کنه و قطعا شما هم دلایل خاص خودتون رو دارید و شاید نوع نگاهی که می کنید به بازی با من فرق کنه و اتفاقا اینجوری از نظرات هم اگاه میشیم.
      ببینید من نظرم اینه که نمره ۹ مال یه بازی با نقص های خیلی خیلی کم و دقیقا این بازی براش صدق میکنه این مورد. یه بازی مستقل با تیمی کوچک با قیمت نصف بازی های بزرگ ولی کیفیت محتوای دو برابر خیلی از بازی های بزرگ.
      ببینید منتقدا به این بازی ۸۳ ندادن بلکه میانگین نقد منتقدا شده ۸۳ و این با یه نفر فرق میکنه. یکی داده ۹۵ و یکی داده ۹۲ و یکی ۹۰ و یکی ۸۰٫ من هم یکی از افاد خیلی زیادی هستم که دادم ۹ به بازی مثلا مثل ای جی ان. این بازی واقعا به نظر من تقریبا هیچ ضعف بزرگی نداشت و حتی بیشتر هم شاید می تونستم بهش بدم. نمره دو بازی رو نمیشه با هم مقایسه کرد اونم وقتی هیچ ربطی به هم ندارن و حتی یکیشون مستقله و یکیشون سونی رو داره پشت خودش. انچارتد و هل بلید هیچ ارتباطی به هم ندارن به نظر من عباس عزیز. این بازی واقعا حقش این هست که خیلی خیلی بفروشه و امیدوارم که برسه به حقش.
      قطعا نظر شما بسیار بسیار عزیز و محترمه برای من و خیلی خوشحالم که با من در میون گذاشتید نظرتون رو و خوشحالم که با نظر شما اشنا شدم.

      • playdead1990 گفت:

        ۱۰۰ درصد بازی فوق العاده ای سعید جان و حقشه از خیلی از عناوین این نسل بیشتر بفروشه من خودم دو شب پیش تمومش کردم و موسیقی آخر هنگام مبارزات عالی بود به نظرم این بازی خیلی از استدیوها و شرکت ها رو به فکر فرو میبره و احتمال زیاد شاهد بازی های اینچنینی در آینده از تیم های مستقل خواهیم بود نمره هم خب من نظرم اینه معماها ساده بود و بعضی مواقع غیر منطقی و مبارزات تا حدودی تکراری میشد و گیم پلی وقت زیادی رو به راه رفتن اختصاص داده بود(اونم با سرعت کم سنوئا)و مشکلات فنی هم واسه من کم نداشت که خب به تجربه ی بازی لطمه میزد ولی به هر حال این بازی واسه صنعت گیم مفید بود…درمورد آنچارتد و این بازی درسته مقایسشون غلطه من معذرت میخوام 😉

  • .:MRM:. گفت:

    نقد فوق العاده خوبی بود واقعا خسته نباشید.تقریبا هیچی جا نموند و از همه چی بازی صحبت کردید
    انقد با احساس از بازی صحبت کردید افسوس خوردم چرا اینقد راحت ۲ روزه تمومش کردم ،دلم میخواد یه بار دیگه بازی کنم.
    در مورد نقد هم که انقد ریز بینانه و عالی بود حرف زیادی برای گفتن نمیمونه فقط چند نکته:
    -تنوع دشمنان میتونست بیشتر باشه. اگرچه دشمنا کلاس مبارزتیشون فرق داره ولی از لحاظ تنوع بصری راضی کننده نیست
    -درمورد موشن کپچر هم که بسیار به جا گفتید و میخواستم بگم ازین بهتر lip sync تا حالا تو هیچ بازی ندیدم.
    -با این که باس های بازی واقعا عالی کار شدن ولی پایان بازی -از لحاظ گیم پلی- اصلا راضیم نکرد.انتظار یه باس خیلی خفن داشتم
    در کل یکی از به یاد ماندنی ترین تجربه های اخیرم که عمرا یادم بره نه بخاطر خود بازی بلکه بخاطر اتمسفر روانی بازی و اون صداها که هنوز تو گوشمه

    • درود ب ر شما. خیلی ممنونم که مطالعه فرمودید مقاله رو و خوشحالم که مورد توجهتون قرار گرفته. انشالله یه بار دیگه تجربه کنید بازی رو چون ارزشش رو داره واقعا.
      درمورد تنوع بله توی متن گفتم ۶ نوع هستن که انصافا از نظر مبارزه اینقدر تفاوات دارن که تنوع خوبی بخشیدن. یعنی تا میخواید خسته شید یه نوع جدید معرفی میشه.
      در مورد موشن کپچر دقیقا نظرمون یکیه با هم.
      خب ببینید این بازی یه عنوان باس محور و در کل خیلی گیم پلی محور نیست و بیشتر باید به عمق داستان بازی و دنیای اون فرو رفت. پایان بندی بازی به نظرم عالی بود.
      بله واقعا یکی از خاص ترین و به یادماند نی ترین تجربه هاس

  • ممنون بابت نقد زیباتون. خیلی وقته منتظر نقد این بازی بودم. این بای رو حتما و حتما و حتما تجربه کنید بازی درجه یکیه.
    مشکل افت فریم در بازی بود. مشکل دوربین هم در مبارزات بود. ( یه دفعه دوربین به پشت اجسام می رفت و اجازه نمی داد که شخصیت رو ببینید ).
    تنها بدی که به نظر من داره اینه که بیشتر معمایی بود تا یه بازی اکشن. مبارزاتش کم بود ولی در آخرای بازی کمبود مبارزه رو جبران کرد.
    بازی رو هم حتما Hard تموم کنید.

  • Nightwolf گفت:

    این بازی از اون بازیایی هست که تو نسل موندگار میشه .هنوز نتونستم تجربه اش کنم ولی گیمپلیش رو تو یوتیوب دیدم. واقعا برای من یاد آور heavenly sword بود که در زمان خودش اگه ps3 داشتی و بازی نمیکردی عجیب بود.
    مرسی از اقا سعید عزیز. با خوندن این مقاله ی عالی از شما دیگه تجربش ضروری شد

  • paydin گفت:

    ممنون از آقای آقا بابایی عزیز و نقد بسیار خوبشون مثل تمام کاراشون نقد عاااالی بود . یکی از بهترین بازی های عمرم بود. واقعا لذت بردم مخصوصا جاهایی که باید فرار میکردی (اصلا یه استرس خاصی داشت ). جا داره از ترانه تیتراژ پایانی این شاهکار هم بگیم که بسیار با کلیت بازی و انتهای اون هماهنگی داشت. ترانه ای به نام Illusion از گروه VNV Nation . اصلا نمی تونم بگم چقدر از هماهنگی این ترانه با پایان این بازی لذت بردم . خداوکیلی خیلی از بازی سازها باید بیان از نینجا تئوری یاد بگیرن .

  • Hamed72 گفت:

    واقعا باید تشکر کرد ازتون آقا سعید.نقدهاتون جدا آدمو مجاب میکنه ب تجربه بازیها. :yes: :yes: :yes:
    معلومه ک بازی با کیفیتی هست و در اسرع وقت این بازی رو تجربه میکنم.ممنون بازم بابت نقد :heart: :heart: :heart:

  • بازیش فوق العادس یه جا خوندم استودیو سازندش ۱۳ نفرن راسته واقعا؟؟؟در ضمن تشکر از آقا سعید عزیز که نقداشون بعد از یه روز سخت خستگیرو از تن آدم درمیارن

  • AAACE گفت:

    یکی از بهترین ending هارو این بازی داره
    وقتی اهنگ Just Like Sleep زده میشه و
    دیگه هیچکی جلوت نمیتونه وایسه و همرو میتونی بکشی و
    حسی که بهت میده رو نمیتونی جایی دیگه مثه این پیدا کنی
    واقعا شاهکاره بازیش.
    Senua :inlove:
    ninja theory :inlove:

  • Amir_HD گفت:

    نمیخاستم اینو بازی کنم.
    حالا که تعریف کردین مجبورم :pissedoff:

  • vergilsparda گفت:

    فوق العادست بی نظیره این بازی چیزی که برای از هر چیز دیگه ای جذاب تر بود داستان هایی که در طول بازی پدر سنوئا بهش میگه وقتی که اون سنگ ها که حاوی داستان هستن رو میشنوی بسیار لذت میبری . هر کدوم از اون سنگ ها یک اسطوره وایکینگ رو میگه و داستانشون واقعا عالیه . بازی رو بدون معطلی خریدم . فقط حیف مدت زمانش کوتاهه :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:

  • حیف ps4 ندارم :-((
    اسپم: آقا سعید نقد mgs 3 رو فراموش نکنید
    اسپم ۲:میگم تا حالا آنلاین دلست رو بازی کردید اگه بازی کردید خدایی یه نقد خوب برای جذب دیگران به این بازی بنویسید

  • v9 گفت:

    نقد مثل همیشه عالی بود آقا سعید ، خسته نباشید :rose:
    بازی هر نظر شاهکاره ازین بازیاست که به هیچ وجه نباید از دستش داد!

  • گیم پلی فوق العاده داستان گرافیک همه چی
    رفته لیست خرید فقط پول ندارم
    مرسی سعید جان بابت مقاله ی زیباتون

  • نقد بسیار زیبایی بود آقا سعید واجب شد تجربش کنم…من ی مدت میشه برگشتم سراغ پی اس ۳ و دارم بازی دارک سولز یک رو بازی میکنم ولی ی جا موندم جایی که ایرون گالم رو شکست میدم و میرم شهر نیو لوندو ی در زرد رنگ هس که میگه مهروموم شدس چجوری باید ازش رد بشم؟…ممنون میشم اگه جواب بدین…یک مشکل دیگم دارم اینکه سر کارکترم یک غده درآورده کم کم بزرگتر میشه چجوری از بین ببرمش

    • درود بر شما معین جان. خیلی متشکرم از لطفتون.
      والا معین عزیز باور کنید که خیلی خیلی سال از زمان تجربه نسخه اول می گذره و درست دیگه یادم نیست ولی اون در که باز نمیشه باید حلقه پادشاه رو داشته باشید و دستتون کنید و وقتی دستتون کنید اون درهای بسته باز می شند. چون جلوشون که می رید می نویسه نشان پادشاهی رو میخواد برای باز شدن.
      در مورد اون غده میدونم چی میگید دقیقا ولی یادم نیست چطور بود. باید یه ایتم استفاده کنید که از بین بره

      • ممنون سعیدجان که جواب دادید فک کنم ی همچین دری هم تو قسمت مقبره غول ها بود که باز نمیشد…این قسمت آنر لوندو امونمو بریده 🙁 خیلی سخته هرکاری میکنم رد نمیشه مخصوصا جای اون دوتا کماندار که وایسادنو هی تیر میزنن…به هر حال ممنون

  • Lennox گفت:

    وافعاً این بازی عنوان متفاوتی در صنعت بازی است و این واقعیت که تونستن با یک تیم کوچک و بودجه کم چنین بازی رو بسازن جای خوشحالی داره.
    – اما مشکلاتی هم در بازی وجود داره که شاید نشه آنها رو نادیده گرفت. پازلها فوق العاده ساده هستند و به سرعت تکراری می شن و بیشتر به تجربه گیمر صدمه میزنند تا اینکه بهش کمک کنند.
    – مدت زمان بازی کوتاه که البته با توجه به نحوه داستان پردازی و مکانیک ساده و تکراری مبارزات و تنوع کم دشمنان این موضوع قابل توجیه ولی زمانی این مسئله مشکل داره میشه که این بازی متاسفانه ارزش تکرار خاصی نداره (البته ناگفته نماند که عناصری در مبارزات موجوده که شاید برای طیف خاصی از گیمر ها چالش بر انگیز باشه).
    – داستان پردازی بازی هم بالا و پایین های خودش رو داره، قطعاً توجه خاصی که به شخصیت پردازی شخصیت اصلی بازی شده در صنعت گیم استثنایی است ولی این توجه بیش از حد و حجم سنگین افکت ها باعث پیچیده شدن خط داستانی و در ادامه سردرگمی مخاطب بشه. به هنگام پایان بندی نیز خط داستانی مبهمتر شده و هر چه بیشتر در تحول شخصیت Senua فرو رفته، شوک خودش رو از دست میده و به یک بمب عمل نکرده تبدیل میشه.
    HellBlade عنوان خوبی در صنعت گیم است ولی متاسفانه تاحدودی قربانی نوآوری خودش شده که اون رو بیشتر به یک دموی گرافیکی تبدیل کرده و از یک عنوان کامل فاصله گرفته است.
    با احترام به نظر منتقد سایت و نمره ۹ برای این عنوان، از نظر من نمره ۷ نمره مناسب تری است که قطعاً نیز نمره بسیار خوبیه.

  • kawaii ochinchin گفت:

    من از این جور بازی ها خیلی خوشم میاد
    من که تا حالا بازی درست حسابی ندیدم و گیمپلی و اینجور چیز ها حالیم نیست فقط میتونم با داستان و گرافیک بازی ها حال کنم
    چه بهتر که مولتی هم نداره چون من خیلی نوبم
    تازه بازیش کلی ترانه های زیبا داره
    تازه جعبه مجهول هم این بازی رو نداره و میتونم دوستای مهد کودکم رو که گول اسپنسر رو خوردن مسخره کنم و کلی حال کنم

  • Soroosh0097 گفت:

    بسیار عالی بود جناب آقابابایی. مثل همیشه.
    اسپم: از بین ای عناوین میخوام ۳ تا رو تهیه کنم نظرتون چیه.
    Hellblade
    Fallout4
    Cod mw remasterd
    Witcher 3 goty
    Dark souls 2 full dlc

    • درود بر شما سروش عزیز. خیلی ممنونم.
      قطعا دارک سولز ۲ و ویچر ۳ که باید بدون شک تجربه بشن. برای انتخاب سوم انتخاب شخصی میتونه برای من فال اوت ۴ باشه ولی چون دو بازی دیگه که دارید می گیرید اگر بر طبق حرف من باشه نقش افرینی های عظیم هستن انتخاب خوب میتونه هل بلید باشه

  • سکوت میکنم ولی سکوتم از رضایت نیست… جدیدا مد شده هرکی میرسه سخت میزنه
    بازی خیلی هم عالیه و یکی از بازی های متفاوت و عالی رو شاهد هستیم و شاید یکی از بهترین های نسل هشت رو
    اما مشکل اصلی بنده اینجاست که تا قبل از استاد میازاکی مد بود بازی آسونتر بهتره الان مد شده هرچی سخت تر بهتر! مثل روند موبایله قبلا هرچی کوچیک تر بود کلاسش بالاتر بود الان هرچی بزرگتر میشه… خب یه فکریم به حال کسایی مثل من که حال و حوصله ی هاردکور ندارن بکنید دیگه!
    البته بعد از دانلود هات لاین میامی میرم سراغش 😀 😀 😀

  • سلام آقا سعید خسته نباشید.من به رسم بازیای داستان محور نقد اینم نمیخونم که داستانش کاملا برام تازه بمونه اما ممنون برا این نقد بلند و بالا
    اسپم۱:نقد lawbreakers فراموش نشود :yes:
    اسپم۲:یه فکری برا این چن نفر (یا یه نفر)که خودشو بجای فن کنسولا و پی سی جا میزنه حرف الکی میزنن بکنید خسته شدم تو همه پستا هستن 🙁

  • Hoower گفت:

    به به پس خرید بعدیم مشخص شد
    سپاس آقای آقابابایی
    اسپم:دوستان کتر این افرادی که فایل بازی هارو دانلود میکنن روی pc و از اونجا به صورت psx میفرستن روی ps4 برای کنسول ضرر داره دیگه مگه نه؟
    شنیده بودم باعث تروجان میشه
    ممنون میشم بهم بگید

  • AKBAROF گفت:

    سلام
    اقا سعید لطفا به نظرات سایت بیشتر توجه کنید همین جوری هر نظری رو قبول نکنید چهارتا ps دار جمع شدن هی حرف بی ربط میزنن زیر هر موضوعی بررسی کنید

  • eljugador گفت:

    در حال انجامش هستم
    بازی بدی نیست (یکم زیاد خسته کنندست برام من بیشتر دنبال هک اند اسلش بودم این محیطاش یکنواخته و فایتینگش کم و یکنواخته)
    خیلی انتظارم از سازنده enslaved بیشتره
    باید برگرده به اون روزا

  • vergil2max گفت:

    گفتم فقط مقدمه بخونم و نمره را ببینم تا چند روز دیگه قبل از بازی کل نقد را بخونم.
    اما نمیدونم چطور شد که کل نقد خونده شد.دی
    خسته نباشید اقای اقابابایی.نقد فوق العاده ای بود به ویژه تصاویر.امیدوارم فروش خوبی بکنه بازی تا شاید شاهد ادامه بازی باشیم.احتمالا هفته دیگه بعد از تموم کردن دارک سولز ۱ بازیش بکنم.
    با تشکر

  • Hamed- Layken گفت:

    داداش بی خیال گذاشتن تصاویر متحرک یا همون GIF بشید خدایی
    حجممون رو از سر کوچه نیاوردیم.

  • خدایی چرا بعضی افراد که اسمشونم میزارن گیمر خودشونو از تجربه این عناوین منع میکنن با فن بازیایه بی خود
    سونی سعی میکنه انحصاریاش سبک خاص خودشونو داشته باشن و کمتر سمت سبکایی میره که عینش تو مولتی پلتفرم ها وجود داره. یا اگرم بره تو اون سبک میشه جز بهترینها

    اینا حیفن دوستانه میگم ‌تجربه کنید و کیف کنید ( من خودم از انحصاری هایه ایکس باکس فقط گرز رو دوس داشتم و اوری که اینارو حتما تجربه میکنم و خودمو محدود نمیکنم )

    Crash bandicoot
    Horizon zero dawn
    Uncharted 4
    Uncharted the nathan drake
    Uncharted the lost legasy
    Blood dorne
    Nier automata
    Persona 5
    Ni oh
    The last guardian
    Hell blade
    Drive club
    Gran turismo sport
    Shadow of the colossus
    Gravity rush 2
    Days gone
    Ratchet & clank
    Detroit become human
    God of war 3 remastered
    God of war new
    Spider man
    Days to die
    Ni no kuni 2 revenant kingdom
    Shenmue III
    Yakuza 0
    Yakuza 6
    Death stranding
    Dreams
    Matterfall
    Heavy rain hd remaster
    The order 1886
    Kingdom hearts
    Until dawn
    No mans sky
    Little big planet 3
    Grim fandango remasterd
    Wild
    Journey
    Killzone shadow fall
    Infamous second son
    Infamous first light
    Beyond two souls hd
    Knack
    Knack 2
    Gravity rush
    Resogan
    The last of us remastered
    The last of us part ll

    و کلی بازی دیگه که یادم نمیاد یا اینکه خاطر جمع هستیم که دارن میسازن مثل

    بازی جدید گوریلا گیم
    بازی جدید ساکر پانچ
    بازی جدید سازنده آنتیل داون
    بلاد بورن ۲ ( یعنی چی میشه بشه)

  • M.O.H.3.E.N گفت:

    قبل از عرضه بازی به بهینه بودن بازی روی pc شک داشتم ولی بعد از نصب و اجرای بازی نظرم به کل عوض شد بازی بسیار بهینست و فریم ثابتی بهتون میده گرافیک بازی هم که بی ماننده و مثلش رو توی هیچ بازی دیگه ای ندیدید
    گیمپلی و مبارزات هم عالی کار شدن و جای زیادی برای نقد نگذاشتن
    تنها نقدی که میشه از بازی گرفت صدا ها و توهمات شخصیت بازیه که اون هم جزو اساس بازیه

  • Punisher98 گفت:

    بازی جذابی هست و خیلی زود هم برای پی سی کرک شد و لذتشو بردیم

  • mahdi... گفت:

    ممنون بابت نقد واقعا بازیه زیباییه ولی من هنوز نتونستم بازیش کنم :-((
    دوستان سایتی رو می شناسین که موسیق متن این بازیو قرار داده باشه؟خیلی دنبالش گشتم ولی پیدا نشد اگه کسی می دونه یه لطفی بکنه بگه :rose:

  • با تشکر از اقا سعید اولین کامنت من تو این سایت بود ممنون

  • IrSilicon گفت:

    داش سعید دمت گرم!
    هر چی درباره ی بازی بگم کم گفتم . :yes: از توهم های ناشی از بیماری senua بگم یا از محیط بازی !
    موسیقی بازی هم که اصن عالیه ! به موازات داستان فرق میکنه مثلا وقتی senua میخواد با حس انتقام! پیش بره موسیقی بازی حماسی میشه 🙂 یا مثلا (بازی نکردین نخونین 😐 ) تو بخش جهنم هم فضاسازی بازی عالیه هم موسیقی و اون صداهایی که تو سر senua هستن . 😀 گیم پلی بازی هم همونطور که اشاره کردین شاید اول سخت و پیچیده باشه اما به مرور دست آدم میاد و فوق العاده میشه . ممنون بابت نقد خسته نباشید :yes:
    دوستان در تجربه بازی شک نکنید !

  • mamad1166 گفت:

    خدایا ما رو از دست این المان های نقش آفرینی نجات بده این چه ویروسیه آخه چشم ندارید ببینید یه بازی هست یه داستان و یک گیم پلی عالی داره همین من دوست دارم توی ماه ۴ تا بازی عالی انجام بدم نه یک بازی رو توی ۳ ماه شاید یه عده ای باشن نخوان نصف زمان گیم پلی رو مشغول انتخاب و بالا پایین کردن منو باشن !!! بابا بازی داره یاد میده نیازی نیست مثل خیل عظیم بازی های دارای المان نقش آفرینی الکی بزرگ کنید بازی رو الکی شاخ و برگ بدید که ۶۰ دلار بفروشید میتونید کوچیک بسازید اما عالی و ۳۰ دلار بفروشید

  • neroloveme گفت:

    با سلام و عرض ارادت نسبت آقای آقابابایی بزرگوار اگه اشکالی نداره بی زحمت بازی chaos legion را نیز نقد کنید با تشکر

  • gamerfa گفت:

    ممنون، یه نقدِ کامل و مفصّل. خدا قوّت که این همه زحمت می کشین و محترم حساب می کنین مخاطباتون رو

  • Hoower گفت:

    اسپم:آقای آقابابایی من یه کتاب دیدم که هنوز منتشر نشده و داستان ساخت خیلی از بازی ها مثل آنچارتد ۴ و Star Wars 1313 و … رو شرح میده
    به زبان انگلیسی هم هست
    خواستید یه سر بزنید
    https://www.instagram.com/p/BXY5XPEjeiH/

  • erfan9 گفت:

    مطمئن بودم که این بازیو شما نقد می کنید

  • behnam_gh گفت:

    اقای سعید اقابابایی
    چرا کامنت قبلیمو سانسورش کردید؟ نکنه اعتقادی به عدالت ندارید و ازش می ترسید؟
    من فقط می خوام بدونم چرا منو ۴ بار اخراج کردید و تا ندونم دس بردار نیستم!
    من می خوام بدونم چرا منو ۴بار اخراج کردید؟
    اولین کامنتمو از کالاف تعریف کردم ولی شما همون اول کار اخراجم کردید!
    می خوام بدونم چرا شما ۴بار منو اخراج کردید اونم پشت سر هم!
    و می خوام بدونم الان هم اخراجم می کنید یا میتونم در پستای دیگه نظر بدم؟

    • شما مثل این که حالتون خوب نیست. برای اخرین بار میگم. نظرات اخبار دست من نیست و هیچ کاری بهش ندارم. لطفا بفهمید وگرنه قطعا این بار برای اولین بار خودم اخراجتون میکنم به خاطر اسپم و کامنت های الکی و توهین امیز مثل همون قبلی که جالبه ۱۰ خط حرف های بی ربط در در مورد من نوشتید که شما رو اخراج کردم ۴ بار در حالی که اصلا من به نظرات هیچ خبری و پستی کاری ندارم. در صورت تکرار یه بار دیگه قطعا خودم اخراجتون میکنم. لطفا وقتی یه بار میگم متوجه بشید و بفهمید اگر خوندن بلد هستید و مدام در کگامنت های ۱۰ خطی توهین نکنید. بنده هیچ کار ی به نظرات شما ندارم و اصلا نمیشناسم شما رو حتی و “کاری به نظرات خبرها ندارم”. انشالله فهمیدین دیگه؟؟؟ در صورت تکرار قطعا اخراج میشید. همینجوری نیاید ۱۰ خط توهین و حرف از عدل و عدالت و قاضی و خدا و … بنویسید واسه من که اصلال کاری به شما و نظرات گهربارتون ندارم.

  • Iron Maiden گفت:

    بازی زیبا و هنرمندانه ای بود اما مشکلات خودش رو هم داشت به شرح زیر:
    ۱- مشکلات دوربین و کنترل کرکتر
    البته این سلیقه ایه من به شخصه دوست ندارم بازی که برای pc منتشر میشه کنترل کنسولی داشته باشه چون کنترل کنسولی برای pc و نداشتن تنظیمات کافی در این زمینه یک اجحاف در مورد این پلتفرمه . فرض کنین شما باید حساسیت موس رو خودتون با دستکاری فایل های بازی انجام بدین.
    ۲- تکراری و بی مزه شدن معما ها
    اینکه یک شکل رو بیای مچ کنی با طبیعت برای بار اول و دوم جالبه اما نه اینکه برای باز کردن همه در ها همین کار رو انجام بدی در حالیکه خلاقیت خاصی درش وجود نداره .. اما بازسازی پل ها و پله ها + تغییر محیط به کمک وهم خیلی عالی بود.
    ۳- کم بودن تقابل با دشمنان:
    به غیر از باس ها که عالی بودند رویارویی با دشمن های معمولی خیلی کم هستن به صورتی که بازی بیشتر یک ماجراجویی سینمایی دیده میشه و شما یه غیر از رویارویی که تو قسمت جهنم با ۲۰ -۲۵ تا از دشمن ها داری جای دیگه ای بود و نبودشونو احساس نمیکنی.

    اما خوب موسیقی و صداگذاری عالی + جلوه های بصری عالی + مفهوم خلاقانه بازی …تجربه کوتاه اما با کیفیتی از بازی رو به جا میزاره

  • ali-20 گفت:

    سلام
    من بازی رو تمام کردم ولی هیچی از داستان نفهیدم.
    تو نت هم داستان رو نزاشته.
    لطفا یکی از اول تا اخر و مخصوصا تیکه های اخر رو که خیلی عجیب غریب بود رو توضیح بده

  • omid-lizard گفت:

    بازیه زیباییه و فقط صرفا بازیه زیباییه!
    اصلن حس یک بازی PC رو به ادم نمیده. کنترل موس خیلی رو اعصابه مخصوصا اینکه نمیشه حساسیت موس رو بالا برد. ایده باز کردن در ها هم خوبه اما دیگه شورشو دراوردن. اسم بازی باید به Hellblade: Senua’s Door Openning تغییر کنه.:D
    صدا گذاری بازی رو خیلی دوست داشتم.جالب بود.

    arshia.ya.mo
  • nfs3forever گفت:

    ممنون از بررسی عالی بود . اما برای من وقتی تو بررسی بازی میخونم درجه سختی بالا یا مبارزات چالش برانگیز یعنی تیر خلاص یعنی خدانگهدار بازی زیبا ، عالی …. الان دیگه تو این روزگار و مشغله ذهنی تحمل و حوصله سختی زیاد تو تنها دلخوشی برام نمونده . گذشت اون زمانیکه یه هفته میکشید یه معما تو اویل ۲ راه حلشو کشف کنم یا تو گاد آف وار دو هزار دفعه محل رو زیر و رو کنم بالا پایین کنم بلکه بعد از چند روز بفهمم مرحله رو چجوری میشه ردش کرد . الان سختی مبارزه بیشتر از ویچر ۳ سختی معما بیشتر از رایز آف توم ریدر مساوی است با یه uninstal دلچسب

  • RADESH گفت:

    مرسی از نقد جذابتون
    من بعد از خوندن این نقد تصمیم گرفتم این بازی رو تجربه بکنم و واقعا متشکرم ازتون
    این بازی رو به چشم یه بازی اکشن بازی نکنید فقط سعی کنید تو محیط های بازی قدم بزنید و با سنوا همزاد پنداری کنید (البته اگه مشکل روانی دارید مثل من!)

  • MaTiO گفت:

    روی این سیستم اجرا میشه؟
    Cpu intel corei5 4440 3.10
    Gpu amd radeon hd 7770 2g
    Ram 8g
    Hard 500g

وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا
وقتی جنون زیباست… | نقد و بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice - گیمفا