روزی روزگاری: زیر پوست شهر | نقد و بررسی Condemned Criminal Origins - گیمفا
روزی روزگاری: زیر پوست شهر | نقد و بررسی Condemned Criminal Origins - گیمفا
روزی روزگاری: زیر پوست شهر | نقد و بررسی Condemned Criminal Origins - گیمفا
روزی روزگاری: زیر پوست شهر | نقد و بررسی Condemned Criminal Origins - گیمفا

روزی روزگاری: زیر پوست شهر | نقد و بررسی Condemned Criminal Origins

محمد حسین باجلان
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
روزی روزگاری: زیر پوست شهر | نقد و بررسی Condemned Criminal Origins - گیمفا

از دیر باز علاقه انسان به مقوله ترس و وحشت، سبب عرضه شاهکار هایی در دنیای سینما و حالا در دنیای باز های رایانه ای شده است. بازی هایی همچون سری Dead Space ، سری Resident Evil ، The Evil within و صد ها شاهکار ریز و درشت دیگر در سبک ترسناک همگی بدون شک علاوه بر ارائه یک تجر به ترسناک قصد تعریف داستانی زیبا را نیز برای شما داشته اند. در سوی دیگر توان حل معما های جنایی و پیدا کردن سر نخ هایی از جنایات صورت گرفته را نیز باید داشته باشید. اما بازی امروز با این عناوین کمی متفاوت است. Condemned Criminal Origins به عنوان یکی از بازی های سبک ترسناک با ارائه بی نظیری از داستان خوب، گیم پلی جذاب، فضا سازی بی نظیر و معمای های جالب توجه ، شاهکاری در این سبک عرضه کرد.

داستان بازی در خصوص یک کارآگاه جنایی FBI به نام اتان توماس است. با وقوع چندین قتل، این کارآگاه به همراه همکاران خود برای بررسی و شناسایی عاملان به محل وقوع جرم فراخوانده می شوند. چندان طولی نخواهد کشید که متوجه حظور قاتل در صحنه جرم شوید و از اینجاست که بازی شروع می شود. شما پس از دیدن اولین همدستان ( و در واقع زیر دستان قاتل اصلی ) و با تعقیب آن ها متوجه می شوید که داستان پیچیده تر از این حرف هاست. با کمی کند و کاو در ساختمان محل جنایت، و چس از کشته شدن همراهان FBI شما توسط عوامل آن گروه و به وسیله سلاح شما، حالا پس از آن شما به عنوان اولین مضنون قتل ها شناخته می شوید و دو راه پیش رو دارید، یک بمانید و از راه قانون برای اثبات بی گناهی خود بجنگید و یا این که راه دوم را برگزینید و در این صورت شمایی که تا روز قبل نماد قانون بودید حالا باید از چنگال قانون فرار کرده تا بار دیگر به همگان ثابت کنید که بی گناهید. خوب تا اینجای کار داستان بسیار کلیشه ای و نخ نما به نظر می رسد. ده ها و یا شاید صد ها بار پیش از آن این داسستان را دیده ایم و شاید تکرار مجدد آن بسیار خسته کننده به نظر برسد. اما شاید برترین فیلم های تاریخ نیز به داستانشان معروف نباشند ولی چیزی که آن ها را متمایز می کند رویه تعریف این داستان است.

روزی روزگاری: زیر پوست شهر | نقد و بررسی Condemned Criminal Origins - گیمفا

داستان سرایی دقیقا نقطه قوت Condemned Criminals Origins است. داستان بازی شامل تعادل خوبی از مراحل درگیری و حل معماست و در بخش هایی نیز باید با حظور در محل جرم شروع به جمع آوری اطلاعات، به وسیله دستگاه های فوق پیشرفته خود ( البته با توجه به زمان عرضه بازی ) بکنید. ای ادوات شامل دو پروژکتور ماورای بنفش است که هر کدام کاربری مخصوصی را برای شرایط خود، دارند و در صورتی که بتوانید سر نخ مهمی پیدا کنید می توانید با فرستادن شواهد موجود به واحد آزمایشگاه اطلاعات بیشتری نیز بدست بیاورید.

در سمت دیگر در بازی معماهایی نیز قرار گرفته اند که اکثرا آسان هستند و نیاز به تلاش زیادی برای حل آن ها وجود ندارد. اکثر این معما ها شامل باز کردن درب های قفل شده و یا پیدا کردن آثار جرم و شواهد در محل جنمایت است که هر کدام بیش از دو یا سه دقیقه هم زمان برای حل شدن نیاز ندارد. هم چنین شما توانایی درگیر شدن با دشمان را نیز دارید ولی نکته آین است که در بازی چیزی به نام تعویض خشاب وجود ندارد و اگر سلاحی نیز پیدا کردید، باید تنها به گلوله ای درون آن دلخوش باشید. در ثانی اسلحه های بازی قبابلیت نشانه گیری ندارند و شما باید با استفاده از نور چراغ قوه خود برای نشانه گیری دقیق تر اقدام کنید. برای دیدن گلوله های باقی مانده نیز مجبور هستید ی به صورت ذهنی گلوله های شلیک شده را از حجم خشاب کم کنید یا این که با فشردن کلید مربوطه، از حجم باقی مانده گلوله های خود اطمینان حاصل کنید. هم چنین یکی دیگر از ویژگی های جلب بازی قدرت سلامتی دشمنان است که در اکثر مواقع با شلیک یک گلوله خواهند مرد مگر آن که گلوله به نقاط حساس بدن آن ها اصابت نکند و به دلیل محدودیت در تعداد گلوله ها، سختی یافتن اسلحه های جدید و نشانه گیری حدودی، این مسئله چالش زیبایی در بازی ایجاد کرده است و این در حالیست که زمانی که سلاحی در دست دارید دشمنان از دور دست فقط به سمت شما حمله ور نمی شوند و ابتدا در پیش موانع مخفی می شوند و اجازه میدهند که شما به ان ها نزدیک تر شوید و سپس زمانی که فاصله به حد کمی رسید به سمت شما حمله می کنند که این سبب می شود که شما مقدار بیشتری گلوله شلیک کنید و یا این که تعدادی گلوله را نیز هدر دهید.

البته همچنان راه های دیگری نیز برای درگیر شدن با دشمنان برای شما وجود دارد. یکی از ایده های خوب بازی، البته در آن زمان امکان استفاده از وسایل موجود بر روی زمین بود که این تجهیزات شامل  لوله آب، تخته چوب و سایر تجهیزات این چنینی بود که برای درگیر شدن با دشمنان بازی و در زمانی که دیگر سلاح گرم به همراه ندارید به کار می رود. مزیت این ادوات و تجهیزات آن است که در این شرایط دیگر زیاد نگران محدودیت های معمول سلاح های گرم در این بازی نیستید. ولی باید در نظر داشته باشید در این حالت دیگر مجبورید به صورت تن به تن با دشمنان درگیر شوید و قطعا در این صورت باید انتظار آسیب دیدن از سوی دشمنان را نیز داشته باشید.

روزی روزگاری: زیر پوست شهر | نقد و بررسی Condemned Criminal Origins - گیمفا

مبارزات در حالت کلی به همین حالات ختم می شود. یا شما مسلح به سلاح گرم هستید یا باید با سلاح سرد دشمن را از پای در آورید. در حالت دوم اید بیشتر احتیاط کنید ولی با سلاح گرم باید توانایی مدیریت گلوله های باقی مانده را داشته باشید. البته جدای از این ها گیم پلی مبارزات بازی واقعا جذاب ساخته شده است و تا حدی یاد آور فیلم هایی همچون The Raid : Redemption است که تفاوت هایی هم وجود دارد.

با توجه به زمان عرضه بازی که مصادف با عرضه کنسول های نسل هفتم بود نباید انتظار چندان افکت های جالب و جذابی داشت ولی به طرز جالبی حتی بعد ۱۲ سال هم هنوز بازی نه تنها قابل بازی بلکه زیبا نیز به نظر می رسد. البته همان طور که گفته شد نباید انتظار افکت ها گرافیکی و بافت های امروزی، همچون عناوینی مانند مترو یا سایر عناوین هم رده  را داشت ولی با این وجود باز هم CCO ما را از دیدن محیط های طراحی شده که حس ترس از محیط های محصور و تاریک را به خوبی به شما انتقال می دهد، شگفت زده خواهد کرد. البته باید در نظر داشت که بهترین نمایش گرافیکی بازی تنها محدود به نقاط تاریک می شود و در مناطق روشن تر بافت های ضعیف تر بیشتر به چشم می آیند.

افکت ها در حد همان اوایل نسل هفتمی می باشد ولی در ترکیب با محیط تاریک و کم نور هنوز هم هیچ گونه کمبودی حس نخواهید کرد. در کنار آن نور پردازی زیبا و قطع و وصل شدن های ناگهانی چراغ قوه ترکیب زیبایی از محیط های ترسناکی را به وجود می آورد. محیط های بازی شاید کمی تو در تو و پیچیده به نظر برسد ولی چندان طول نخواهد کشید که مسیر درست را تشخیص دهید.

صدا گذاری بازی دیگر نقطه قوت این عنوان محسوب می شود. در جای جای بازی می توانیم صدای جیغ و گریه هایی را شنید که معلوم نیست آیا در کوشه کنار شهر جنایتی دیگر در حال رخ دادن است یا این که تمام این تنها در تخیلات شماست. صدای دشمنان و تسلیحات نیزشاید برای یک عنوان امروزی قابل قبول نباشد ولی با در نظر گرفتن زمان عرضه بازی می توان تقریبا از تمام اشکالات این بخش چشم پوشی کرد.

 باید گفت که Condemned Criminal Origin  بدون شک عنوانی بود که به خود به تنهایی نقش به سزایی در پیش برد سبک ترسناک و جنایی داشت. جدای از داستان زیبا و جذابی که با خود دارد، نحوه روایت آن و پیچیدگی های بزرگ و کوچک آن نیز سبب شده است که بعد از دوازده سال هنوز از CCO به عنوان یک شاهکار نام برده شود.

روزی روزگاری: زیر پوست شهر | نقد و بررسی Condemned Criminal Origins - گیمفا

در پایان نیز گرافیک زیبا و چشم نواز ( حتی برای این سال ها ) و طراحی محیطی و فضا سازی هنوز هم زیباست ولی مهمترین نقطه قوت بازی سیستم مبارزاتش است که همچنان نو و تازه به نظر می رسد و به شکل زیبایی شما در مخمصه ای بی پایان بین نشانه گیری سخت و کمبود گلوله در یک سمت و درگیر شدن با دشمنان با چوب و چماق می گذارد. در نهایت باید گفت که اگر توانایی دسترسی به این بازی رادارید، بازی کردن آن را حتما  مد نظر داشته باشید.

روزی روزگاری: زیر پوست شهر | نقد و بررسی Condemned Criminal Origins - گیمفا

Shark Gamerشبگرد طلوع تاریکیREZAGAMER

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: زیر پوست شهر | نقد و بررسی Condemned Criminal Origins - گیمفا
روزی روزگاری: زیر پوست شهر | نقد و بررسی Condemned Criminal Origins - گیمفا
روزی روزگاری: زیر پوست شهر | نقد و بررسی Condemned Criminal Origins - گیمفا
روزی روزگاری: زیر پوست شهر | نقد و بررسی Condemned Criminal Origins - گیمفا
روزی روزگاری: زیر پوست شهر | نقد و بررسی Condemned Criminal Origins - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • عاشق بازی های ترسناکم اما قبول کنین هیچی سایلنت هیل نمیشه

    • ali 110 gamer گفت:

      سلام دوستان
      ببخشید اینجا مینویسم :
      اسپم : رزولوشن بازی مافیا ۳ رو روی pc چرا نمیشه کمش کرد مثلا ۱۰۲۴*۷۶۸ نداره ؟
      کسی راهی بلده ؟
      از صبح کلافم کرده :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed: :pissedoff:

    • playdead1990 گفت:

      فوق العاده شدید حرفت رو قبول دارم علاوه بر ترس روانشناختی عجیب بازی داستان و موضوعش هم فوق العاده واسه یه ویدئو گیم سنگینه و همه چیز بازی خلاقیته از موجودات تا اتمسفر تک و بی نظیرش

    • قبول دارم ولی اگه رو PS2 بازی clock tower 3 و obscure 1&2 رو بازی کرده باشی میدونی که اونام معرکن

    • LordMercy گفت:

      عاشقتم داداش 😛

      سری سایلنت هیل متأسفانه از بین رفت با زحمت های Tom Huellet (Spelling!)1

      نسخه های ۱ تا سه از بهترین بازی های عمرم بودن و نسخه ی اول برای من یکی بهترین ه به خاظر داستان و کارایی که کرد

      ترسی که تو سایلنت هیل هست توی بقیه ی بازی ها پیدا نشد برای من…

      سایلنت هیل ۲ رو م که به خاطر خیلی چیزا ازش یاد میشه… بگیر تا جیمز تا پیرامید هد و تمام نسخه های دیگه که ازش کش رفتن و خود سایلنت هیل ۴ که حتی پدر جیمز م تو بازی ه و از یه روزنامه و یه قبر تو نسخه ی دو گرفته شد

      Yamaoka م ساندترک هایی ساخته که هنوز میتونی گوش بدی و حال کنی؛ بگیر از نسخه ی یک تا Homecoming و آهنگ هایی که وکالیست زن سری خونده (تو Shattered Memories م خونده بود) و اسم ش الآن یادم نیست

      کانال یوتیوب Twin Perfect، یه سری برنامه داره به اسم Real Silent Hill Experience (RSHE) که خیلی دقیق به بازی ها پرداخته ن


      سه تا بازی اول تکرار نشدنی به نظر میان

      • Sacr1fIces گفت:

        سایلنت هیل ۲ شاهکار تکرار نشدنی هست تو کل بازی های ترسناک , اون خواننده هم اسمش Mary Elizabeth McGlynn هست که تو سایلنت هیل های ۴- Shattered Memories-Homecoming-Book of Memories-origins خونده و صداش جادویی هست واقعا , مخصوصا ساندترک های Shattered Memories که باهاشون زندگی کردم ,سایلنت هیل از وقتی از بین رفت که Team Silent جدا شدن (وسطای ساخت Silent Hill 4) , از سایلنت هیل هایی که بازی کردم (۱-۲-۳-Shattered Memories) واقعا سخته بخوای انتخاب کنی کدوم بهتر هست چون با هر کدومشون زندگی کردم و یه تجربه خاص داشتم ولی سایلنت هیل ۲ و Shattered Memories با همدیگه برای من میتونن رتبه ۱ باشن , همون اعضای تیم سایلنت سری Siren رو ساختن که اونا رو اگه بازی کرده باشی میفهمی بازی ترسناک ساختن رو این تیم بلد بوده و بس , از وقتی تیم سایلنت رفت Akira Yamaoka هم همکاریش رو خیلی کمتر کرد و به همین سادگی چنین سری قدرتمند و بینظیری نابود شد , واقعا فکر کردن بهش هم اعصابم رو خورد میکنه, واقعا حیف….

  • Last Of Us گفت:

    مرسی از مقاله آقای باجلان
    زمان خودش هم بازیش قشنگ بود
    ترسناکیش هم خوب بود
    گرافیکش هم خوب بود

  • MRG گفت:

    اقا چرا دیگه تماشا خانه نمیزارید هر هفته منتظریم

  • ممنون از مقالتون بسیار عالی بود اقای محمد حسین باجلان
    ————————-
    یادش بخیر چقد اینو بازی می کردیم!
    اون موقع یادمه اگه اشتباه نکنم ۱۰ یا ۱۲ بار تمومش کرده بودم
    الان دیسکش رو ندارم برم دان کنم نصب کنم دوباره خاطرات قدیمی زنده شه

  • Rico Rodriguez Coming Soon گفت:

    اگه اشتباه نکنم نسخه ای به اسم Condemmned City هم داشت.

  • GAMING fan گفت:

    ممنون بابت نقد:) واقعا خوبه که گیمفا عناوینی به این قدمت رو هم نقد میکنه؛ خسته نباشید:)
    ________________________________________________________________________________________
    اسپم: دوستان سوال داشتم اگه من تایتان فال ۲ رو با origin access یکماهه رایگان دانلود کنم ، بعد یک ماه هم میتونم بازی کنم یا باید تمدید کنم؟ لطفا جواب بدید :struggle:

    REZAGAMER
  • ... گفت:

    بازی اسطوره ای بود !…اتمسفر و تم بازی یک طرف هوش مصنوعی جالب بازی هم یک طرف دیگه !…البته نمیشه گفت که هوش مصنوعی مشکل نداشت (مثلا تو مسیریابی و یا یک مرحله ای که دشمن خودش رو شبیه به یک مانکن یا همچین چیزی می کرد خیلی وقت ها ازش که دور میشدی جلوی چشم خودت خودش رو شبیه به یک مجسمه می کرد ! که اینم یکی از مشکلات هوش مصنوعی بود..)
    ولی نکته ی جالب همون رفتاری بود که داشتن و مخفی شدن هاشون و اینکه یک دفعه میدیدی یک نفر از پشت ستون با یک وسیله تو دستش اومد تو صورتت !…و یا دیالوگ هایی که داشتن که البته خاص نبود ولی متناسب به همون تم بازی بود و یکجور حالت زنده بودن میداد به هوش مصنوعی…
    در کل به نسبت زمان ساختش نکته ی جالب زیاد داشت بازی ! ولی مشخص بود که آنچنان خرجی برای بازی نشده با این حال باز هم خیلی جالب روی بازی کار شده بود.این استدیو تو این سبک واقعا جزو بهترین ها هست و FEAR هم مخصوصا نسخه ی اول جزو بهترین شوتر هایی بود که تا به حال انجام دادم شاید بشه گفت جزو ۳ شوتر برتر !…
    امیدوارم بعد از نسخه ی جدید Shadow of mordor این استدیو بره سراغ یک نسخه ی جدید از همون سری و یا یک ریبوت و یا همچین چیزی..

  • mojy_star گفت:

    مقاله ی خوبی بود دست شما درد نکنه.

  • Yoshimitso گفت:

    سلام دوستان ی سوال درباره dead space من تا حالا dead space بازی نکردم به نظرتون کدوم نسخه باحال تره بازی کنم و یو چیز دیگه ds1 گرافیکش چجوریه قابل تحمل هست؟

  • Yoshimitso گفت:

    سلام دوستان ی سوال درباره dead space من تا حالا dead space بازی نکردم به نظرتون کدوم نسخه باحال تره

  • Ice_Devil گفت:

    سلام دوستان
    بنده یه مشکلی داشتم اونم اینه که تو اکثر بازی ها
    سایه ها (مخصوصا سایه مو ها) خیلی جاها چشمک میزنند و کیفیت خوبی ندارند
    آخرین بازی هایی که باهاشو این مشکلو داشتم
    Ghost recon w
    Mafia 3
    Quatum break
    Mirror edge c
    سیستمم
    I7 7770
    Gtx 1070
    Ram 8 ddr4
    Manitor full hd
    و اینکه این مشکل سالهاست با سیستمای دیگمم رو اعصابم بوده واقعا
    چون سیستم بالاست و بازی رو آلترا میاد ولی سایه معمولا از نزدیک خراب میشه
    خواهشا افراد با تجربه کمک کنند
    متشکر

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    این بازی واقعا مخوف و جو سنگینی که امو جذب خودش میکنه البته باید خودتونم ادم مقاطی مزاجی باشین =))) یه صحنه قتل تو این بازی هست که من واقعا فکر نکنم نظیرش وجود داشته باشه یعنی شب تو اتاق تو تاریکی متلق واقعا دیدنش روحیه بالایی میخواد اونم مربوط بهصحنه ایی هست که قاتل اصلی داخل یه حموم عمومی یه نفرو میکشه که فکر کنم شخصیت اصلی به صورت فلش بک این وقایع رو میبینه . بازیش عالی بود اون سال این عنوان و fear 1 خیلی عالی بودن

روزی روزگاری: زیر پوست شهر | نقد و بررسی Condemned Criminal Origins - گیمفا
روزی روزگاری: زیر پوست شهر | نقد و بررسی Condemned Criminal Origins - گیمفا