تحلیل فنی | بازی Final Fantasy XII: The Zodiac Age برروی پلیاستیشن۴ و پلیاستیشن۴پرو
مقایسه فنی و گرافیکی بازیهای مختلف برروی پلتفرم های گوناگون، همیشه جذابیت خاصی برای بازیبازان دارد. دیدن عملکرد بازی ها و چگونگی اجرای آن ها برروی پلتفرم های مختلف، نه تنها باعث میشود تا جزئیات منحصر به فردی را کشف کنیم، بلکه میتوانیم با آگاهی فنی بیشتری به تجربه بازی مورد نظر بپردازیم. با قسمتی جدید از سری تحلیل فنی با گیمفا همراه باشید.
مشخص است که عرضه نسخه های بازسازی شده از نسخه های کلاسیک سری محبوب و افسانه ای Final Fantasy، بخش مهمی از برنامه های شرکت اسکوئر اینکس برای نسل جدید به حساب میآید. پس از عرضه بسیار موفق نسخه بازسازی شده Final Fantasy X و X-2، نوبت به عرضه عنوان Final Fantasy XII میرسد.
عنوان Final Fantasy XII: The Zodiac Age مدتی است که برای کنسول پلیاستیشن ۴ منتشر شده است و بازیبازان قدیمی و طرفداران سرسخت سری میتوانند با جلوه های بصری و رزولوشن ارتقا یافته، با آن تجدید دیدار کنند. اگر یادتان باشد اسکوئر اینکس، کار بازسازی نسخه های قدیمی فاینال فانتزی برای کنسول های نسل هشتم را با Final Fantasy X و X-2 آغاز کرد و عملکرد این شرکت در ارتقای فنی و به روز کردن بازی تاثیر گذار و خوب بود. اما این موضوع باعث میشود تا انتظارمان برای بازسازی Final Fantasy XII بیشتر شود؛ انتظاری که شاید به طور کامل برآورده نشده است (حداقل برروی پلیاستیشن ۴ پرو).
ابتدا به مقایسه نسخه های پلیاستیشن ۲ و پلیاستیشن ۴ میپردازیم. خیلی نیازی به جزئیات و توضیحات اضافه نیست که تفاوت ها واقعا تاثیر گذار هستند و بازی از هر نظر بصری، چندین مرحله پیشرفت داشته است. اصلی ترین تفاوتی بین این دو نسخه وجود دارد، رزولوشن تصویر، رزولوشن بافت ها و رزولوشن سایه ها است. بافت های بازی به خوبی در مقیاس بزرگ تر طراحی شده اند تا در تلویزیون های ۱۰۸۰p قابل قبول به نظر برسند. این در حالی است که پیشرفت در بخش سایهها نیز قابل توجه است؛ به غیر از افزایش بسیار رزولوشن سایهها، هماکنون هر شخصیت و جسم به صورت پویا برای خود سایه دارد و برای شخصیت ها، دیگر از سایههای دایره ای از پیش تعیین شده نسخه پلیاستیشن ۲ خبری نیست. نکته دیگری که میتوان به آن اشاره کرد، نورپردازی و بازتاب آن است که در نسخه پلیاستیشن ۴ گنجانده شده و صحنهها را بسیار زنده تر و زیبا تر نشان میدهد؛ به عنوان مثال، هماکنون نور پس از برخورد با سپر فلزی شخصیت ها (مخصوصا در میان پرده ها)، بازتاب میشود. در آخر به مورد به شدت تاثیر گذار و مهمی به نام Anti-Aliasing میرسیم؛ فناوری فوقالعاده ای که در نسل ششم کنسول ها وجود نداشت و حال، میتوانیم به لطف آن، تصاویر با کیفیت و لبههای به شدت نرم تر و با کیفیت تری را مشاهده نماییم.
تا اینجا و مقایسه نسخههای کلاسیک، همه چیز خوب و تحول یافته پیش میرود اما موقع آن است که از کم کاریهای اسکوئر اینکس نیز بگوییم. Final Fantasy XII: The Zodiac Age برروی جدید ترین کنسول شرکت سونی، یعنی پلیاستیشن ۴ به هیچ عنوان خوب و قابل قبول ظاهر نمیشود. اول از همه این مورد که بازی برروی پلیاستیشن ۴ پرو با رزولوشن ۱۴۴۰p اجرا میشود، نه با رزولوشن ۴K Native. خیلی سخت میتوان باور کرد که یک بازی نسل ششم برروی قدرتمند ترین کنسول حال حاضر بازار، با رزولوشن ۴K اجرا نشود و این قطعا کمکاری سازندگان را میرساند.
نسخه پلیاستیشن ۴ پرو بازی Final Fantasy XII: The Zodiac Age البته مزایای خوبی نیز دارد. یکی از بزرگترین و بهترین آن ها، افزایش رزولوشن بافت ها و نرم تر شدن لبهها به حساب میآید. این نکته زمانی به چشم میآید که تحلیلگر دیجیتال فاندری، بازی را با استفاده از یک Emulator، به صورت ارتقا یافته و با رزولوشن ۱۰۸۰p اجرا میکند و سپس آن را با نسخه پلیاستیشن ۴ پرو مقایسه مینماید؛ این جا است که مشخص میشود همه چیز نرم تر، سایهها طبیعی تر و البته بافتها در مقیاسهای بزرگ، با کیفیت تر هستند. یکی از موارد مهمی که در نسخه پلیاستیشن ۴ پرو بازی به چشم میخورد، برآمده شدن طرح ها در معماریهای آن است؛ به این صورت که تیم سازنده از یک فناوری برای پیکسل بندی کردن این نوع بافت ها استفاده کرده تا سطوح را در تلویزونها بزرگ و با رزولوشن بالا، بهتر و برجسته تر نشان دهد.
قطعا در به نمایش درآمدن بازی برروی تلویزیونهای ۴K و بزرگ، از تکنیک ها و فناوریهای جالبی استفاده شده است اما باز هم نمیتوان نسخه پلیاستیشن ۴ پرو را یک نسخه خوب و قابل قبول برشمرد. وارد قضیه عملکرد و نرخ فریم بازی برروی دو کنسول پلیاستیشن ۴ و پلیاستیشن ۴ پرو که برویم، قطعا در نگاه اول همه بازیبازان ناامید میشوند زیرا قرار نیست نرخ فریم بیش از ۳۰ بر ثانیه را در بازی مشاهده کنیم. به طور شخصی این موضوع به هیچ عنوان برایم قابل قبول نبود و حس میکردم برای بازی زحمت خاصی کشیده نشده است اما تحلیلگر دیجیتال فاندری موضوع نهفه و بسیار جالبی را توضیح میدهد. اگر یادتان باشد در بازسازی Final Fantasy X و X-2 و همچنین نسخه های کلاسیک این بازیها نیز شاهد نرخ فریم ۳۰ بر ثانیه بودیم؛ حال، چرا با توجه به قدرت سخت افزاری کنسولی مانند پلیاستیشن ۴ پرو، نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه به دست نمیآید؟ پاسخ سوال این است که مکانیک های اصلی و نوع پردازش صحنه ها در این بازیها، طوری طراحی شده اند که با نرخ فریم ۳۰ بر ثانیه اجرا شوند و با افزایش نرخ فریم آنها، بازی با موفقیت پردازش نمیشود و به طور کلی به هم میریزد. با این حال، با توجه به این که بازی نرخ فریم کاملا ثابتی (مخصوصا روی پرو) دارد فکر نمیکنم که نرخ فریم ۳۰ بر ثانیه مشکلی در روند بازی به وجود آورد و لذت تجربه آن را کاهش دهد
در آخر این نکته را در نظر داشته باشید که Final Fantasy XII: The Zodiac Age یک بازسازی براساس نسخه کلاسیک ژاپنی بازی (به صورت جهانی عرضه شد) است نه نسخه کلاسیک غربی؛ این بدان معنی است تغییرات بسیاری نسبت به نسخه غربی مشاهده میشود؛ به عنوان مثال، نقشه بازی روی اسکرین قابل مشاهده است. یکی از تغییرات مهم بین این دو نسخه، نوع استفاده از طلسم ها و جادو ها است. در نسخه غربی، به دلیل کنترل کردن بارگزاری رندر ها، طلسم ها بافر میشدند اما هماکنون و با پلیاستیشن ۴، شما میتوانید در هر زمان، هر جادو و طلسمی را به صورت همزمان استفاده کنید.
Final Fantasy XII: The Zodiac Age در کل یک تجدید دیدار فوقالعاده با یکی از نسخههای کلاسیک سری فاینال فانتزی برای طرفداران این سری است اما قطعا از نظر فنی میتوانست بهتر و راضی کننده تر ظاهر شود.
شما میتوانید برای بررسی دقیق و موشکافانه عملکرد بازی Final Fantasy XII: The Zodiac Age برروی کنسولهای پلیاستیشن ۴ و پلیاستیشن ۴ پرو، ویدیوی تحلیلی زیر را تماشا و دانلود نمایید (واضح است که تنها مشاهده ویدیو با بالاترین کیفیت ممکن باعث فهم دقیق موضوعات فنی این سری میشود):
پر بحثترینها
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
نظرات
۱۴۴۰p :((( حالا ماهم باید بگیم کنسول ps4 pro ضعیفه سونی فنهای عجیب؟
پرو یک اشتباه بود کاش مام ۴K داشتیم :-((
داداش ما هم الان میتونیم بیایم مثل بعضی سونی فنا مسخره بازی راه بندازیم و تیتر این خبر مسخره کنیم بخندیم ولی این کار نمیکنیم کم کاری از بازی سازهاست قدرت پرو کم هم نیست مطمن باش سونی نسل بعد با فورکی واقعی اغاز میکنه
خدایا این موجودات از کجا ریختن تو سایت؟!
مردم بیکارند. وقتی طرف وقتش بی ارزشه میاد گیمفا جعل میکنه.
خدا شفا بده.
این بازی یک ریمیک ناب برای برترین پلتفرم تاریخ نسل بشره که فقط رو سلطان ps4 کبیر موجوده
این دیگه خود خودتی نه اون جعلیه! :rotfl:
😀 :yes:
شخص جعلی نوشته exclusivs که مشخصه بی سواده
ادم های بزرگ مثل من همیشه جعل میشن که طبیعی
مشاهیر همیشه در خطرن
حالا ک بیشتر دقت میکنم میبینم اگه تو یه نفر از سایت حذف شی سایت به حد زیادی ینی چیزی حدود هشتاد درصد درست میشه
همون نمیدادن بازیو سنگین تر بود فقط خودشو ضایع کرد
من رو pc فاینال فانتزی xiii گرفتم(همون دختر خوشگله) همین دو هفته پیش کرکی بود و ۱۲ هزار دادم براش
حالا هر چی بازیش می کنم باهاش ارتباط برقرار نمی کنم و ازش سر در نمیارم تا اون باس پسر خوشگله رفتم زدمش بعد یهو دوس شدیم باهم دیگه بعدشو نمی دونم چه جوری برم همین طوری الکی ول می چرخم اخرش هم گیم اور میشم و دنیا منفجر میشه موندم همون جا دارک سولز از این راحت تره
حیف پولی که واسش دادم
هی میگی خوشگله خوشگله خوب اینا همشون خوشگلن مشخص کن کدوم خوشگله رو میگه خوشگله 😀
اره همشون خوشگلن چه لباس هایی هم دارن… 😀 بعضی لباسارو من نمی تونم بپوشونم بهش به خاطر همین مسئله ی حجاب… 🙁
دختر خوشگله لایتنینگ بود اسمش پسر خوشگله هم فک کنم ایسنوو(snow) بود اسمش
اون مرحله که همون پسر خوشگله هیولا میشه و بعد اینکه زدیمش میفته زمین و لایتنینگ می ره سیلی بارونش می کنه و یهو پسره خجالت می کشه و ادم میشه بعد دوس میشیم :blush: :kissed: :giggle: :giggle:
بعد اون مرحله نمی دونم چه خاکی باید تو سرم بریزم…
:rotfl: :rotfl: :rotfl:
خدایا این قوطی آپ اسکیلی بازی های سگا رو هم نمیتونه ۴ کی واقعی اجرا کنه :rotfl:
خودمون میسوزیم انقدر زخم زبون نزن :-((