تنها در آخرالزمان | اولین نگاه به Days Gone
بدونِ شک بازیهای آخرالزمانی، پساآخرالزمانی یا زامبیمحور را حالا دیگر میتوان یکی از پرطرفدارترین اقسام بازیها دانست. فیلم و سریالهای جذابی با این موضوعات دیدهایم و از گذشته تاکنون، بازیهای بسیاری در این سبک و سیاق برای پلتفرمهای مختلف منتشر شدهاند؛ اما با این وجود، تنها تعداد انگشتشماری از آنها توانستند در دنیای بیانتهای بازیهای ویدیویی جاودانه باشند. بازیهایی که با وجود داشتن سبکی آخرالزمانی، که از موانع تکراری زیادی رنج میبرد، داستانی به یادماندنی و شخصیتهایی دوستداشتنی را به مخاطبین خود هدیه کردند. البته که همۀ ما نمونههایی از این بازیها را به خوبی میشناسیم و اگر به سابقۀ سونی در ساخت اینچنین آثاری نگاه کنیم، نگاهمان به بازی آخرین ما میافتد که پیشتر، چه در فروش و چه در اقبال منتقدین رکوردشکن بود. اکنون سونی، با همکاری استودیو بند، قرار است بار دیگر به سمت بازیای با محوریت آخرالزمان برود. درست است که طرفداران سونی با این سبک ناآشنا نیستند، اما Days Gone آنطور که نشان میدهد، قرار است ما را به دنیایی ببرد که هرچند آن را بارها دیدهایم و رنگ و بوی آن را میشناسیم، اما حس متفاوت و دلنشینی به ما خواهد داد. این بازی تا چه حد میتواند موفق ظاهر شود؟ با گیمفا همراه باشید.
همیشه مبارزه با زامبیها یا موجودات جهشیافته و بیمار، لذت خاص خودش را داشته است و تجربهای منحصربهفرد است. موجوداتی که با وجود اعصابخردکن بودنشان، همیشه پس از نیست و نابود شدن، حس خوشی به ما میدهند. سونی بازهم بهلطف سرمایۀ عظیم خود، مطمئناً امکانات زیادی در اختیار استودیو بند قرار داده و انتظار یک عنوان موفق را دارد. بهلطف این سرمایهگذاری، استودیو بند کارمندان بیشتری برای خود استخدام کرد و دفاتری بزرگ برای استفاده از تکنولوژی موشنکپچر راه اندازی کرد. بنابراین، باید انتظار یک عنوان پرهزینه و یا به اصطلاح AAA را داشته باشیم. بعد از اولین نمایش از بازی در سال ۲۰۱۶ و در جریان رویداد E3، بسیاری از افراد شباهت بازی به آخرین ما را هدف گرفتند و حتی بعضی آن را یک عنوان تکراری خواندند؛ اما آنطور که بهنظر میرسد، Days Gone عنوانی نخواهد بود که تمامی گیمپلی و داستان خود را از آخرین ما گرفته باشد. این را نمیتوان انکار کرد که تاکنون بازی، شباهتهایی به عناوین دیگر سونی داشته اما نکته مهم این است که Days Gone بتواند از میراث و تجارب آنها به بهترین شکل ممکن و در راستای موفقیت بازی استفاده کند. مسلم است که طرفداران یک عنوان تکراری را نخواهند پذیرفت.
روزهایی که دیگر باز نخواهند گشت…
همهچیز دیگر تمام شده به نظر میرسد. همهجا را بیماری و موجودات عجیب و چندشآور فراگرفته است و Deacon St. John، شخصیت اصلی بازی، شاید آخرین بازماندهای باشد که توان بقا در این دنیای خطرناک را دارد. او و یارانش در پناهگاهی بهسر میبرند ولی تنها اوست که میتواند از پناهگاه به ظاهر امن، وارد دنیای مخوف و دیوانهوار اطرافش شود. دنیای آزاد و وسیع Days Gone در حقیقت، دنیایی خطرناک و غیرقابل پیشبینی است که در آن، مشکلات به سمت شما میآیند نه شما به سمت مشکلات! دنیایی که با بیرحمی هر چه تمامتر، سعی در تمام شدن دارد. شرایط سختی پیش روی شما خواهد بود. در این دنیای بیرحم، شما مجبور هستید تا انتخابهای بیرحمانهای هم داشته باشید. گاهی برای نجات یافتن، مجبور هستید تا شاهد جان دادن هم نوع خود باشید و این اتفاق، شما را در عمق یک دنیای وحشی و بیاحساس رها میکند. جایی که هیچکس برای دیگری ارزشی نخواهد داشت.
اما جهان بازی تنها در بیرحمیاش خلاصه نخواهد شد. یکی از ویژگیهای بارز این بازی نسبت به دیگران جهان باز بودن آن است و با این حساب، جهان بازی یک میدان مبارزۀ وسیع و دیوانهوار برای مقابله با دشمنان خواهد بود که واقعاً میتواند لذتبخش و درگیرکننده ظاهر شود. از جهت دیگر، بهعلت جهان وسیع بازی، باید انتظار مراحل زیادی از جمله فرعی و اصلی را داشته باشیم. موضوع دیگری که در بازی بسیار مهم و قابل تأمل به حساب میآید، آزادی عمل در بازی است که با توجه به جهانباز بودن بازی بسیار بهکار خواهد آمد و بیشتر دیده میشود. چیزی که در تریلرهای منتشر شده از بازی نیز بهوضوح نشان داده شد. شما میتوانید از روشهای مختلفی برای از پای درآوردن دشمنانتان استفاده کنید؛ یک میدان نبرد بزرگ و پر سروصدا راه بیندازید یا اینکه مانند سایه، یکییکی دشمنانتان را به آن دنیا ببرید! جدا از اینها روشهای مختلف دیگری نیز در اختیارتان خواهد بود که بسته به خلاقیت و محیط بازی میتوانید بهترین استفاده را از آنها ببرید. برای مثال وجود تلههای مختلف و موادِ دستساز و موارد جانبی دیگر و یا حتی استفاده از محیط برای از بین بردن دشمنان، باعث میشود تا برای پیشبرد بازی، راههای متفاوتی وجود داشته باشد. یک ابزاری که بسیار به کمک شما خواهد آمد، دوربینی است که میتوانید از آن برای دید بهتر استفاده کنید. این وسیله باعث میشود تا برنامهریزی بهتری برای نابود کردن دشمنان داشته باشید. Freakerها یا موجودات بیمار بازی، از دیگر موانعی خواهند بود که راهتان را به راحتی باز نخواهند گذاشت. بهگفتۀ سازندگان، آنها نیز همانند موجودات زنده هستند و برای بهدست آوردن غذا هر کاری می کنند. درواقع این موجودات همیشه خطرناک هستند و ممکن است هر لحظه جلوی چشمانتان ظاهر شوند . حتی گاهی به صورت دستهجمعی نیز حمله خواهند کرد و در نهایت شما با یک لشکر از Freakerها روبهرو خواهید شد! البته اگر هوشمند باشید، میتوانید از آنها استفادههای ارزشمندی بکنید. مثلاً با هدایت آنها به سمت دشمنانتان میتوانید مسیرتان را هموار کنید و در واقع با یک تیر دو نشان بزنید.
البته که دنیای بازی تنها توسط Freakerها یا موجودات بیمار بازی تسخیر نشده بلکه همانند آخرین ما، بازماندههای دیگری نیز وجود دارند که بههمراه یکدیگر گروههایی را بهوجود آوردهاند. البته که آنها هم به دنبال بقا و موفقیت هستند و احتمالا با شما، دیگر افراد و حتی گروههای مختلف برای غارت منابع مورد نیاز وارد جنگ خواهند شد. چرا که منابع حالا کمتر از همیشه شدهاند و هر گروه قطعاً بهدنبال موفقیت خود خواهد بود. قابلیتی که در بازی به کارتان خواهد آمد این است که در حین بازی، میتوانید اشیای دیگری را از جمله سلاحها و وسایل نقلیه پیدا کنید و با کمک بعضی از مواردی که یافت میشوند، سلاح خود را ارتقا دهید و یا بهساخت یک وسیلۀ جدید بپردازید. ویژگی جالبی نیز در بازی با نام Survivor Vision نیز وجود دارد که بسیار شبیه به قابلیت Survivor Instinct در بازی Rise of The Tomb Raider است. البته اگر این قابلیت را در Days Gone آپگرید نکنید، احتمالاً مواردی را هم در بازی از دست میدهید که ممکن است با دید عادی قابل یافت نباشند. در این میان احتمالاً بتوان مهارتها و تواناییهای دیکان را نیز ارتقا داد. مورد جالبی که میتوانید از Deacon St. John (شخصیت اصلی بازی) بدانید آن است که او قبلاً یک مکانیک در گروهی موتور سوار بوده است. از این جهت او هم موتورسواری را به بهترین شکل ممکن بلد است و هم تجربۀ بودن در گروه را دارد. پس او میتواند در کنار دوستانش در پناهگاه زندگی کند و برای نجات و بقای خود و دیگران نیز آماده است. او مهارتهای قابلی در تیراندازی و مبارزه دارد و این از عوامل مهم بقای اوست. طبق اطلاعات بهدست آمده، بازی جلوههایی از برادری و عشق و خانواده را نیز به نمایش خواهد گذاشت. دیکان با از دست دادن خانوادهاش، عذاب میکشد و بههمین دلیل سعی دارد یاد آنها را زنده نگه دارد. او همیشه خواهان حفاظت و مراقبت از دوستان و همراهانش است و به آنها مانند عضوی از یک خانواده کمک میکند؛ اما در شرایط لازم و حساس به انسانی خطرناک تبدیل خواهد شد و از مهارت های خود بیشترین استفاده را خواهد کرد.
سابقۀ کاری استودیو بند را میتوان در سری محبوب Syphon Filter جستجو کرد که یکی از عناوین عالی دوران خودش بود. استودیو بند پس از همکاری در ساخت Uncharted: Golden Abyss برای پلی استیشن ویتا، سالها دست بهکاری نزد تا بالاخره بهمعرفی عنوان Days Gone پرداخت. پس اینبار استودیو بند قصد دارد تا قدمها از بازیهای قبلی خود جلوتر بیاید و عنوانی عالی و درخور نسل هشتم را از همۀ جهات عرضه کند. باوجود موفقیتهای بسیار زیاد انحصاریهای سونی، اینکه انتظارات ازDays Gone بالا باشد امری طبیعی بهنظر میرسد. با وارد شدن به نسل هشتم و همچنین بهبازار آمدن کنسولهای میاننسلی، انتظار طرفداران برای تجربۀ بازیهایی بهتر، از همۀ جهات بیشتر شد. پس طبیعی است اگر طرفداران گرافیکی خیرهکننده را طلب کنند؛ بازیهای با گرافیک فوقالعاده و شگفتانگیز همیشه باعث تحسین بودهاند و مخصوصاً در نسل هشتم این مورد محسوستر بوده. امروزه گرافیک بالا به یکی از مهمترین دغدغههای گیمرها تبدیل شده است و یکی از موارد مهمی که گیمرها قبل از خرید بازی به آن توجه میکنند. عناوین انحصاری پلی استیشن همیشه از گرافیک شگفتانگیزی بهرهمند بودهاند. بنابراین طرفداران باید انتظار گرافیکی راضیکننده داشته باشند. خوشبختانه باتوجه به تصاویر و تریلرهای منتشر شده، Days Gone از نظر گرافیک فوقالعاده بوده. جزئیات بینظیر و مناظر معجزهآسا، دقیقاً آن چیزهایی هستند که طرفداران دوست دارند ببینند.
نکتۀ قابل توجه دیگر بازی، محیط و آبوهوای پویای آن است. در Days Gone شرایط همواره در حال تغییر است. درست مانند دنیای واقعی، ممکن است در طول بازی شاهد شرایط مختلف آبوهوایی باشید. این قابلیت دقیقاً همان چیزی بود که استودیوی سازنده در تریلرهای منتشر شده، به آن اشاره میکرد. اگر یادتان باشد دو تریلر مختلف از گیمپلی بازی در دو شرایط متفاوت آبوهوایی بهنمایش گذاشته شد که اولی در شبی بارانی و دیگری در روزی سخت و برفی بود. در هریک از دو تریلر اتفاقات مختلفی هم افتاده بودند که نشان از کار زیاد روی این قابلیت جذاب است. این قابلیت میتواند یکی از قابلیتهای جذابی باشد که لذت بازی را دوچندان کند و چنان برای استودیو بند مهم بود که آنها تصمیم بر استفاده از تیم جداگانهای برای این موضوع گرفتند. همچنین این اتفاق، باعث میشود تا بازی کمتر رنگوبویی تکراری به خود بگیرد و حسی واقعگرایانه به ما بدهد. این مورد بدین معناست که آبوهوا در روند بازی کردن شما تاثیر خواهد گذاشت و با تغییر شرایط محیطی، باید شرایط بازی و برنامهریزی خود را نیز تغییر دهید. این تغییرات محیطی، روی همهچیز در بازی تاثیر خواهند گذاشت. برای مثال Freakerها در شب قدرتمندتر خواهند بود و در هوای مرطوب با تعداد بیشتری از آنها مواجه خواهید شد. دنیای بازی پر است از مناظر زیبایی که بهدست طبیعت، همراه با چاشنی آخرالزمان خلق شدهاند. شما در حین بازی مناظر تلخی را میبینید که یادآور زندگی گذشته و نیاکان از دست رفتۀ ما هستند. مناظری که از دورانی فراموششده سخن میگویند و در نهایت به شما خواهند گفت که روزهای رفته، دیگر واقعاً رفتهاند و کاری از دست شما برنخواهد آمد.
نکتۀ قابل توجه دیگر بازی این است که با توجه به سابقه دیکان در موتورسواری و عضویت او در همچین گروههایی، توانایی او در هدایت موتورسیکلت فوقالعاده خواهد بود. این مورد باعث میشود تا ما یک تجربۀ فوقالعاده از این وسیله داشته باشیم. وسیلۀ نقلیه اصلی دیکان نیز همین موتورسیکلت خواهد بود و نکتۀ بسیار جالب این است که سیستم هدایت یا به اصطلاح هندلینگ موتور در شرایط مختلف نیز تغییر خواهد کرد و به خصوص در شرایط سخت آبوهوایی، هدایت موتورسیکلت او نیز دشوارتر خواهد بود. آنطور که در تریلرها دیدیم، درست همانند دنیای واقعی، شما برای استفاده از موتورسیکلت نیاز به سوخت دارید و همین مسئله شرایط را سختتر خواهد کرد. آنهم در دنیای بازی که منابع بسیار کمیاب شدهاند و سوختها دیگر آخرین سالهای وجودشان را تجربه خواهند کرد. با توجه به دنیای پساآخرالزمانی بازی، نباید انتظار وسایل نقلیۀ فراوانی را داشته باشیم اما بنابر گفتۀ سازندگان، موتورسیکلت نقش بزرگی را در بازی ایفا خواهد کرد. پس با توجه به این موضوع باید انتظار یک سواریِ لذتبخش را در بازی داشته باشیم. مطمئناً در بازی لحظههای فوقالعادهای را با موتورسیکلت تجربه خواهیم کرد.
در طول تاریخ صنعت بازیها ویدیویی، بازیهای زیادی بودهاند که با وجود ظاهری شکستخورده و نمایی ضعیف، به عنوانی بسیار موفق و بزرگ تبدیل شدند و بلعکس؛ بازیهایی هم بودهاند که علاوهبر تمام تبلیغات و ظاهر شگفت انگیزشان، شکست خوردند و به باد فراموشی سپرده شدند. در نهایت، باید دید که استودیو بند چگونه از امکاناتی که در اختیارش قرار گرفته است استفاده خواهد کرد. موففیت Days Gone را نمیتوان تضمین شده دانست اما با توجه به سابقۀ استودیو بند و امکاناتی که سونی برای ساخت یک بازی پرخرج به این استودیو داده، میتوان به موفقیت بازی بسیار امیدوار بود. هرچند موضوع بازی رنگوبویی تکراری میدهد اما مطمئناً میتوان روایتی زیبا و قابل قبول را از آن انتظار داشت؛ روایتی که مدتها در ذهن مخاطبان بماند و دوباره باعث درخشش کنسول موفق سونی باشد. Days Gone را میتوان دریچهای به آن دنیای تکراری اما لذتبخش آخرالزمان دانست که مطمئناً، پتانسل آن را دارد تا لبخند رضایت را بر لبانمان بنشاند.
پر بحثترینها
- خالق Nier: استودیوهای ژاپنی نمیتوانند با تکنولوژی غربیها رقابت کنند
- سونی ممکن است اجرای بازیها با نرخ فریم ۳۰ روی PS5 Pro را قبول کند
- سیستم مورد نیاز Ghost of Tsushima مشخص شد؛ اولین بازی که روی PC از تروفیها پشتیبانی میکند
- طرفداران GTA 6 حاضرند حتی بیشتر از ۷۰ دلار برای این بازی بپردازند
- چطور میتوان Starfield را به بازی بهتری تبدیل کرد؟
- شایعه: رئسای سابق استودیوی ۳۴۳ کمپین Halo Infinite را نابود کردند
- کنسول یا PC؟ مقایسه تجربه بازی و قیمت
- محبوبیت بتای Sea of Thieves روی PS5 سرورها را مختل کرده است
- پیشنهاد رئیس سابق Blizzard به بازیکنان: پس از به پایان رساندن یک بازی به توسعهدهندگان انعام دهید
- نسخه PS5 بازی Starfield به مدت ۴ سال در دست توسعه بود
نظرات