نسل طلایی | چرا رایانه شخصی بهترین پلتفرم برای بازی کردن است؟ - گیمفا
نسل طلایی | چرا رایانه شخصی بهترین پلتفرم برای بازی کردن است؟ - گیمفا
نسل طلایی | چرا رایانه شخصی بهترین پلتفرم برای بازی کردن است؟ - گیمفا
نسل طلایی | چرا رایانه شخصی بهترین پلتفرم برای بازی کردن است؟ - گیمفا

نسل طلایی | چرا رایانه شخصی بهترین پلتفرم برای بازی کردن است؟

محمد حسین باجلان
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
نسل طلایی | چرا رایانه شخصی بهترین پلتفرم برای بازی کردن است؟ - گیمفا

بدون شک کسی نیست که در این کره خاکی بازی باز باشد و تا بحال گوشش عبارت PC Master Race را نشنیده باشد. خیلی ها فکر می کنند دلیل این نام گذاری به دلیل سخت افزار قوی تر است ولی در حقیقت سخت افزار تنها بخش کوچکی از داستان است. شاید عده ای به PC gamer ها القابی بدهند و به آن ها توهین هم بکنند ولی قصه اصلی آن است که PC ‌یعنی آزادی.

همه چیز از اوایل نسل هفتم کنسول های خانگی شروع شد و با عرضه نسخه اول از سری بازی های Crysis در حالی که همه از گرافیک با شکوه بازی انگشت به دهان مانده بودند، خبر عدم امکان عرضه بازی برای کنسول های آن زمان چندان هم عجیب نبود. البته هر چند سال ها بعد بازی بالاخره برای کنسول های نیز عرضه شد ولی ۴ سال طول کشید تا بالاخره با کاهش کیفت بافت ها و رزولوشن بازی بالاخره شاهد عرضه نسخه اول بعد از شماره دوم برای کنسول های نسل ۷ بودیم و در ادامه هم حتی با وجود عرضه نسخه سوم برای کنسول ها هم زمان با رایانه های شخصی ، باز هم نسخه رایانه های شخصی بازی هنوز هم به عنوان یک بنچمارک گرافیکی برای تخمین قدرت کارت های گرافیکی جدید مورد استفاده است.

البته در آن زمان به دلیل مشکلات نسخه اول بازی که حتی برترین سخت افزار های آن زمان هم قادر به ارائه تجربه کامل و بدون نقص با نرخ فریم بالا در بازی نبودند ( که البته معلوم هم نبود کرایتک چطور خودش بازی را اجرا کرده بود ! ) باعث شد که بازی چندان در مرکز توجهات قرار نگیرد. البته در کل هدف اولیه کرایسیس نیز عرضه یک بازی کامل نبود و تنها شامل همکاری با انویدیای در حال اوج گیری برای نمایش قدرت کارت های آن ها بود. در هر صورت بعد از همکاری با EA کم کم کرایسیس به یک بازی کامل تبدیل شد که در آخر هم چندان موفقیتی کسب نکرد ( به لطف دانلود زیاد بازی از تورنت ) و کم کم در آرشیو تاریخ خاک خورد و به احتمال زیاد نیز در آینده شاید استدیو خوش نام و دوست داشتنی کرایتک نیز به سرنوشت THQ دچار شود.

نسل طلایی | چرا رایانه شخصی بهترین پلتفرم برای بازی کردن است؟ - گیمفا

ای لرد گیبن کبیر !

البته صادقانه بخواهیم دلایل موفقیت پلتفرمی هم چون PC را بررسی کنیم باید خیلی به قبل تر برگردیم. به زمان عرضه رایانه های مک که شروع کننده این پلتفرم بودند. بله بسیار عجیب به نظر می رسد که مک که بدون شک کم بازی ترین پلتفرم موجود است نقظه شروع این داستان باشد. در آن زمان ها مهم ترین پلتفرم برای رایانه های شخصی مک بود که البته نتوانست در رقابت با ویندوز مایکروسافت در چرخه رقابت باقی بماند و حالا هم با وجود بالا تر بودن اپل از نظر ارزش کلی شرکت باز هم همیشه سهم اصلی رایانه های شخصی مربوط به مایکروسافت است.

با وجود این سهم عظیم در گذشته هم بیشتر بازی بازان روی رایانه های شخصی خود مشغول به بازی بودند و کمتر متمایل به کنسول ها می شدند که با عرضه نسل اول پلی استیشن ورق تا حدی برگشت. البته باز هم شوک دیگری به بازار وارد شد و آن هم رشد گوشی های هوشمند بود که سبب شد این دستگاه های دوست داشتنی که از قضا روز به روز قدرت پردازش بیشتری نیز پیدا می کنند به اولین و پر ارزش ترین پلتفرم بازی تبدیل شوند. حالا دیگر بیشتر شرکت های بازی ساز سنتی گذشته مانند کونامی و یا نینتندو برنامه های خود برای تبدیل شدن به سازنده بازی برای گوشی های هوشمند را دارند و شاید برای همیشه از کنسول ها و رایانه های شخصی خداحافظی کنند.

مهمترین عاملی که سبب شد پلتفرم رایانه های شخصی به این جایگاه امروزی خود برسد بدون جامعه طرفدارانش است که از قضا تعدادی از برترین بازی سازان تمام تاریخ نیز در این حیطه قرار دارند که مهمترین آن ها بدون شک آقای گیب نویل و استدیو بازی سازی آن زمان و شرکت مولتی میلیاردی این زمان به نام VALVE است. بدون ذره ای شک با وجود خدمتی که این مجموعه با ساخت بازی های خود به صنعت بازی سازی کرده است این گروه با عرضه شبکه استیم کاری با PC Gaming کرد که دیگران در تخیل خود نیز قادر به تصورش نبودند.

نسل طلایی | چرا رایانه شخصی بهترین پلتفرم برای بازی کردن است؟ - گیمفا

به این عکس نگاه کنید و بگید کنسول برتر است!

هدف اولیه استیم ساخت مجموعه ای بود که علاوه بر آن که بازی سازان دست اول بتوانند عناوین خود را در آن عرضه کنند، جایی برای سازندگان سطح پایین تر وجود داشته باشد که بتوانند خود را مطرح کنند. به زودی سازندگان سطح بالا متوجه شدند که دیگر عرضه بازی های خود بر روی استیم سود چندانی برایشان نخواهد داشت و این جا بود که مانند صنعت گوشی های هوشمند که بازیگران اصلی آن سامسونگ و اپل هستند و شرکت های درجه دو در حال تلاش برای سهمی از این بازار هستند، استیم نیز با هدایت جهت بازار و شرکت های دیگری نیز مانند EA و یوبی سافت با تلاش برای بدست آوردن سهم کمی از بازار استیم در حال تقلا هستند.

در سمت دیگر بازی سازان مستقل نیز با عرضه بازی های خود توانایی کسب سودی هر چند کم از این بازار را پیدا کردند و متوجه شدند که پروژه های ساده خانگی آن ها بدون شک طرفداران خود را پیدا می کند. اکثر این سازندگان کم تجربه مانند TeamMeat به رهبری ادموند مک میلان ( در واقع وی همه کاره این استدیو بود ) توانستند تکانی اساسی به این صنعت بدهند و از تبدیل شدن این سرگرمی دوست داشتنی به دنیایی که همه بازی هایش فقط کپی های دست چندمی از ندای وظیفه و میدان نبرد بودند، جلو کنند و به همگان ثابت کنند که هنوز هم بازی های ساده و دو بعدی هم طرفداران خود را دارند. البته خیلی از این سازندگان نیز پس از ساخت بازی های دو بعدی و خود در قدم بعدی وارد دنیای سه بعدی شدند و عناوین بزرگ و کوچک خود را حالا در دنیای زیباتری عرضه کردند. البته شبکه های دیگری مانند Xbox Live نیز با عرضه بخش XBL Arcade نیز سعی در کمک به بازی سازان مسقل داشتند که اتفاقا Super Meat Boy نیز یکی از بازی های بر آمده از این شبکه بود ولی باز هم باید قبول داشت که تکان اساسی داده شده به صنعت بازی سازی و خصوصا بخش بازی های مستقل از استیم شروع شد.

البته جدای از خود بازی ها قیمت آن ها نیزسبب شده است که طیف بیشتری از بازی بازان با بودجه اقتصادی محدود به استیم و در نهایت PC Gaming جذب بشوند. درحالی که به طور میانگین قیمت بازی های شبکه های کنسولی XBL ، PSN و حتی شبکه های دیگر رایانه های شخصی مانند Origin و UPlay نیز دارای حداقل قیمت مشابهی نیز هستند اما همین که در طول تخفیفات قبلی تابستانه استیم یک بازی با متوسط نقد ۹۶ درصد مثبتی با قیمت تنها ۱۰ سنت، بله تنها ۱۰ سنت قابل خریداری بود. مبلغی که معادل حدود ۴۰۰ تومان به نرخ روز بازار است. بله یک بازی ارجینال به این قیمت در حالی که در بهترین حالت یک بازی ساده را بر روی کنسول ها حداقل با قیمت ۵ یا ۱۰ دلاری خریداری کنید و در دیگپر شبکه های آنلاین رایانه های شخصی اوضاع از همین قرار است. هم چنین بر روی کنسول ها قیمت نمایش داده شده و خرید بازی نیز متفاوت است و قیمت نهایی به همراه مالیات بر ارزش افزوده است ولی در استیم این مالیات از خود سازنده کسر می شود که حداقل توان برنامه ریزی برای خرید بازی ها را برای شما راحت تر می کند.

نسل طلایی | چرا رایانه شخصی بهترین پلتفرم برای بازی کردن است؟ - گیمفا

بدون شک کامل ترین ترکیب تاریخ

تمام این ها نشان می دهد که تنها دلیل این که هم اکنون PC بهترین پلتفرم برای بازی کردن است این مجموعه کامل ازعوامل مانند قیمت های عالی ( حتی بدون در نظر گرفتن استور های کشور های مختلف ) و عناوین متنوع است ولی یکی دیگر از مهمترین دلایلی که سبب می شود شما جذب PC Gaming شوید آزادی بدون حد و حصر شما در انتخاب تجهیزات فیزیکی است.

شاید بسیاری فکر کنند که دلیلی که بسیاری رایانه شخصی را بهترین پلتفرم حال حاظر می دانند، امکان دسترسی به بهترین سخت افزار های موجود در بازار است که البته تا حدی نیز درست است. در حال حاظر شما بهترین نرخ فریم و بالاترین سطح جزییات را تنها در این پلتفرم می توانید پیدا کنید. حتی با وجود کنوسول تازه وارد مایکروسافت باز هم یک یا دو عدد کارت گرافیک ۱۰۸۰TI سطح جزییات و رزولوشنی فراتر از حد تصور به شما ارائه می دهد ولی تمام این ها هزینه خود را دارد و به طور قطع کمتر کسی توان خرید بهترین های بازار را در حالتی دارد که هرسال نسخه جدید تر و قوی تری از آن ها نیز ارائه می شود. البته اگر فکر می کنید شما با رایانه قدیمی خود که به پردازنده و گرافیک چند نسل پیش مجهز است، توان بازی کردن عناوین امروزی را ندارید، سخت در اشتباهید. همان طور که پیشتر نیز گفته شد رایانه شخصی یعنی آزادی بی حد و حصر. اگر بودجه کافی برای پردازنده ندارید می توانید از دستگاه های قدیمی تر استفاده کنید، اگر پول کافی برای خرید بهترین ماوس، کیبورد یا هدست را ندارید می توانید کار خود را با ادوات ارزان قیمت و اقتصادی نیز راه بیاندازید، اگر توان پردازشی کافی ندارید می توانید با خرید تجهیزات سال های قبل به بازی کردن بپردازید و واقعا هم نیازی تنداشته باشید که تجهیزات خود را هر سال بروز رسانی کنید و حتی اگر توان ارتقا تجهیزات خود را ندارید می توانید با دستکاری تنظیمات گرافیکی و کاهش رزولوشن سر کنید.

اما در سمت کنسول ها شاید زمان ارتقای سیستم های رایانه های بازی و کنسول ها نزدیک به هم باشد ولی در سوی دیگر شما حتما باید همان کنترلی را خریداری کنید که دیگران استفاده می کنند و شاید جدیدا شرکت های دیگری در حال ارائه کنترلر های بهتری هستند ولی قیمت های ( بعضا فضایی مانند کنترلر های الیت ایکس باکس ) قطعا راضی کننده نیست اما این جا شما حتی می توانید با یک ماوس ۱۰ هزار تومانی نیز بازی کنید. بر خلاف تصور خیلی پلتفرم رایانه های شخصی اصلا هم پلتفرم گران قیمتی نیست و شما در عین حال توان چند کارگی با ان را نیز دارید. می توانید با همان لپ تاپی که در کلاس های دانشگاه از آن استفاده می کنید بدون هیچ گونه هزینه مضاعفی در اوقات فراقت خود هم بازی کنید.

البته تصور نکنید که در این صورت کنسول ها بی ارزش هستند. هنوز هم برای هر دو دسته افرادی که بودجه محدود دارند و هم افرادی با سطح بودجه بالا کنسول ها و بازی انحصاری آن ها قطعا لذت بخش است. در ضمن طریقه بازی کردن با کنسول ها و وجود کنترلر های بدون سیم برای همه سبب شده که تجربه برابری برای همه وجود داشته باشد ولی در رایانه های شخصی تک تک قطعات به کار رفته با قیمت های مختلف سبب برتری و یا ضعف شما در رقابت های آنلاین می شود.

یکی دیگر از برتری های کنسول ها عدم وجود هر گونه متقلب در بازی ها می باشد که به دلیل بسته بودن فضای نرم افزاری کنسول های این نسل به هیچ وجه چنین امکانی وجود ندارد. البته بر روی کنسول های نسل ۷ و به دلیل هک شدن سریع حداقل یکی از آن ها شاهد وجود انواع و اقسام هک ها از هک سرور های بازی ها گرفته تا هک های شخصی بودیم ولی در این نسل حداقل مطمئن هستیم که اگر کسی از ما به راحتی توسط دشمن کشته می شود به دلیل شانس یا مهارت طرف مقابل است ولی رایانه های شخصی با وجود انواع و اقسام سیستم های ضد تقلب هنوز هم راه مشخصی برای جلو گیری از این پدیده نا پسند وجود ندارد و حتی در مواردی هم اشخاصی به دلیل مهرات بالاترشان و به اشتباه بن می شوند.

در هر صورت تا سالیان سال می توان از معایب و مزایای هر پلتفرمی سخن گفت ولی چیزی که به طور واضح مشخص است آین است که با وجود تمام برتری هایی که پلتفرم رایانه های شخصی به وسیله شبکه های قدرتمند خود خصوصا و در راس آن ها استیم بدست آورده است، هیچ وقت زمان بهتری برای بازی باز شدن در مرحله اول و بازی باز شدن بر روی رایانه های شخصی وجود نداشته است. در عین حال نیز کنسول های خانگی نیز هر روز با تنوع بیشتر محصولات و قابلیت های خود سعی در کسب بیشتری از جمعیت بازی بازانی را دارند که روز به روز هم در حال افزایش هستند. در هر صورت تصمیم نهایی با شماست و در نظر داشته باشید که هر دو پلتفرم کنسولی و رایانه های شخصی واقعا به تکامل رسیده و کامل هستند ولی همواره در نظر داشته باشید با وجود تمام دلایل بالا مانند قیمت خوب تجهیزات اصلی و جانبی و قیمت خود بازی ها و در عین حال با وجود مجموعه کامل بازی هایی که مانند کنسول ها با تغییر نسل دیگر قابل استفاده نیستند کفه ترازو به سمت رایانه های شخصی بیشتر متمایل شده است.

دوستان عزیز توجه داشته باشید که تمامی مقالات منتشره در گیمفا، صرفا بر اساس نظر و سلیقه شخصی نویسندگان است و نظر کلی وبسایت گیمفا محسوب نمی گردد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نسل طلایی | چرا رایانه شخصی بهترین پلتفرم برای بازی کردن است؟ - گیمفا
نسل طلایی | چرا رایانه شخصی بهترین پلتفرم برای بازی کردن است؟ - گیمفا
نسل طلایی | چرا رایانه شخصی بهترین پلتفرم برای بازی کردن است؟ - گیمفا
نسل طلایی | چرا رایانه شخصی بهترین پلتفرم برای بازی کردن است؟ - گیمفا
نسل طلایی | چرا رایانه شخصی بهترین پلتفرم برای بازی کردن است؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • EllenPage-ps4 گفت:

    اخه رایانه کجا بهترین پلتفرمه؟بهترین پلتفرم برای بازی کنسول هستش حالا یا میخواد جعبه مجهول باشه و یا میخواد ps4 باشه نظر شخصیم نیست و نظر خیلی هاست :-))

    • beyond2soul گفت:

      پایین تر توضیح دادم

      پی سی = گرافیک بالاتر + جزئیات بیشتر + فریم بالاتر + کیفیت بالاتر + بازی آنلاین خفن و رایگان که چندین سال سرگرمتون میکنه + کارهای مختلف مثل فیلم دیدن + موس و کیبورد برای بازی های شوتر + وب گردی + استفاده از برنامه های مختلف + بازی سازی + در آمد زایی + ارتقای سیستم و عدم وجوئد نسل + تجربه بازی های نسل های مختلف و ……….

      ************
      کنسول = قیمت پایین + کیفیت نسبتا مناسب + فریم ۳۰ متاسفانه + گرافیک و جزئیات کمتر + انحصاری های شاهکار ( پلی ۴ البته )
      ****************
      این مزایای پی سی و کنسول هستش
      پول زیادتر داری؟ کیفیت بیشتر میخوای و اون مزایا میری پی سی میخری
      اگر پولت کمتره کنسول میگیری ولی به جاش انحصاری شاهکار سونی رو هم تجربه میکنی
      به نظرم برای یک گیمر جفتشون نیاز هستش
      حالا با توجه به جیبت تصمیم میگیری
      کنسول میان نسلی هم آشغاله. چه پرو چه مخصوصا وان ایکس
      نیای بگی به نفع سونی حرف میزنه. همیشه این حرف رو زدم همه هم شاهدن
      (یاد یک خاطره افتادم. رفته بودم یک چت روم پلی استیشن. طرف میگفت کیفیت بازی ها تو پلی ۴ از کامپیوتر بیشتره. -)) خدا همه رو شفا بده )

      • mamad گفت:

        با پولی که برا کنسول که میدی میتونی یه pc بهتر بخری ، برا کنسولی که بخوای بازیای زیادی بخری حداقل باید ۲ میلیون خرج کنی ولی با همین پول میتونی یه pc (cori3 8gigram gtx950 میتونه bf1 رو الترا ۴۵ فریم بده) قدرتمند بگیری که تا چندین سال پشتیبانی بشه،بیش از ۱۰۰ بازی رو رایگان انجام بدی.
        و ثانیا مهمترین نکته تنوع و زیادی بازیا رو pc هست هیچوقت نمیشه که بازی برای بازی کردن نداشته باشی اما رو کنسول همانطور که دوستان کنسول باز میگن در زمان هایی کمبود بازی وجود دارد، برا همین است که میان میگن من فلان بازی رو ۸ بار تموم کردم، من که هیچ بازی رو ۲ بار تموم نکردم فقط crysis 2 رو دوبار تموم کردم چون اون موقع بازیی نداشتم.

      • SleepyMan گفت:

        پول زیاد تر نمی خواد الان یه پی سی ۲ میلیون تومانی بتل فیلد ۱ رو راحت روی الترا ۵۰-۶۰ فریم می گیره core i3 7100 و کارت ۱۰۵۰ بنچمارک هاش موجود دوبرابر یک کنسول قدرت داره تقریباَ دیگه اون بحث هزینه پی سی بیشتر از کنسول هست قدیمی شده من خودم کنسول پلیر بودم و باید بگم هزینه کنسول در دراز مدت بسیار بیشتر هستش من خودم یکی از دلایل فروش کنسول هزینه ۱۰ دلاری پلاس بودش که کیفیتی که استیم رایگان ارائه می ده رو هم به همراه نداره
        به طور کلی کنسول تنها و تنها از نظر انحصاری کفش سنگین تره که باز هم بستگی به سلیقه داره به شخصه انحصاری های پی سی مثل دوتا و CS و… رو ترجیح می دم انحصاری کنسول رو هم به ویدیو گیمپلی در یوتیوب قناعت می کنم

      • اونای که پول پی سی شاخ ندارن از رو ک… سوزی میان میگن کنسول بهتره
        من که pc گیمرم با دنیام عوضش نمیکنم ولی به ولاه اونای که جفتشم دارن میگن pc بهتره
        تنها بازی که ارزش کنسول خریدن داره God of War هستش دیگه بجوز این کنسول رو بریز اشغالی

      • ALIThelastofus گفت:

        آقا اکثر مقاله نویسهای گیمفا طر فدار pc هستند و جانب pc رو میگیرند و بی طرف نیستند میخای چند تا بازی از نسل های قدیمی تا الان برات نام ببرم که برای pc عرضه نشده کال آف خوبه توی شوتر اول شخص اکتیویژن (کال آف دیوتی ۳ ) شوتر اول شخص الکترونیک آرتز خوبه (black) شوتر سوم شخص (گرز آف وار ۱ تا ۳ و بعد هم فرعیه همشون یا با تا خیر یک ساله برا pc عرضه شدند یا برای pc عرضه نشدند ) اکشن ماجراجویی (آنچارتد ۱تا ۴ و گلدن آبیس) بهترین در سبک اکشن ماجراجویی که برای pc نمیاد هک اسلش گاد آف وار ۳ -اسنشن و گاد آف وار جدید که pc بازها نمیتونند بازی کنند +کستیلوانیا که یکش بعد دو سال برا pc عرضه شد ) مبارزه ای( تکن ۱ تا ۶ +urban reign + سول کالیبر که برا pc عرضه نشد +مورتال کمبت ۹ وx وxl که با تا خیر یک ساله برای pc عرضه شد ) هواپیمایی تا (ایس کمبت ۶ هرگز برای pc عرضه نشد ) و (رزیدنت اویل ۴ که بعداز دوسال برا pc عرضه شد) خوب (متال گیر ۱تا ۵ شاهکار کوجیما که برای pc عرضه نشده (ددرایزینگ که یک شمارش برای pc عرضه نشده ) دیگه انواع عناوین ژاپنی مانند (بلودبرن برن _nioh-پرسونا-لست گاردین شادوآف دکلوسوس) و عناوین آمریکای مانند رددردمپشن ۱تا ۳ و دلست آف آس -اینفیمس-کیلزون و عناوین بی شماری که من براتون میتونم بنویسم که ثابت میکنه کنسول برای بازی بهتره و pc پلتفرم چند کاره است که میتونی در کنار شما به بازی هم بپردازی ولی صرفن برای بازی ساخته نشده

      • دئست عزیز شما میگی گرافیک پایین تر در کنسول ها؟بستگی داره از کنسول چی بخوای.شما یک بازی همین الان نام ببر که به اندازه آنجارتد ۴ یا هورایزن زیرو داون گرافیک پویا و بینظیر داشته باشه روی pc .بعدشم اکثر بازیهای شوتر روی کنسول ۶۰ ثابته و تو بازیهای سوم شخصه که معمولا میاد روی ۳۰ که تاثیر خاصی نداره که اگر داشت انچارتد دو و لست اف اس نسل قبل جوایز بهترین بازی سال رو درو نمیکردن

      • ALIThelastofus گفت:

        بهترین پلتفرم بازی کنسوله یکی از دلایل اصلی توضیح دادم حرف اول و آخر رو هم بازیهای منتشر شده میزنه ps4 بخاطر بازیهای فوقالعادشه که داره آنقدر فروش میکنه سوییچ هم بخاطر بازیهاشه که داره آنقدر فروش میکنه سخت افزار و ترافلاپس و ۴k حرف های دهن پر کن و جیب خالی کن هستند آون یکی مطلب من رو بخونید تا متوجه بشید چرا کنسول برا بازی بهتره این جور مقاله ها توی گیمفا یکطرفه و متعصبانه هستند معلومه کسی که طرفدار pc هستش طرف pc رو میگیره

      • kiarash.tmg گفت:

        کنسول واسه کسایی که پول کم دارن؟اشتباه نکنم بازی های کنسول کماکام ۱۰۰ اومدی هست اونوقت بخوای چندتا بازی بگیری خودش نصف پول یه سیستم تر و تازه رو جور میکنه

    • aet گفت:

      چرا pc؟
      – ازادی از هر فروشگاه که میخوای دانلود کنی.
      – وجود ماد ها!
      – وجود شبیه ساز ها و درنتیجه انحصاری های بسیاری از پلتفرم های دیگر( دارم persona 5 رو توی شبیه ساز بازی میکنم)
      – آزادی در انتخاب سخت افزار.
      – backward compatibility کامل. من دیروز بازی هری پاتر ۱ رو نصب کردم. کیفیت گیم پلیش با درنظر گرفتن زمان ساختش باور نکردنی بود. یاد مرحله کتابخونه بخیر. ژانر horror بود!
      – لازم نیست برای آنلاین بازی کردن پول زور بدی و گلد یا پلاس یا vip یا …. بخری.
      – وجود انحصاری های قدرتمند.
      – وجود بازی های کرکی. من که اقا زاده نیستم برای هربازی ۲۰۰ هزار تومان یا بیشتر بدم و علاوه بر پول بازی پول گمرک و واسطه و باج سیبیل و … رو بدم. این برای جهان سومی ها یه مزیت غیر قابل تعویض به حساب میاد.
      – وجود انحصاری های کنسولی از هرسه طرف ps4 و مایکروسافت و نینتندو
      – وجود ماوس و کیبرد.راحتی و برتری در بازی های شوتر.
      – آزادی در نوع انتخاب کنترلر.
      – وجود بازی هایی با ژانر استراتژیک!
      – ازادی در انتخاب خروجی: شما اگر مثل من به فریم ریت اهمیت میدهید میتوانید رزولوشن را کم کرده تا ۶۰fps داشته باشید. در کنسول ها این انتخاب خیلی محدود هست. مثلا در بازی rise of the tomb raider شما باید ps4 pro داشته باشید که این انتخاب به شما داده شود. اون هربازی ای این انتخاب رو نمیده.
      – هر بازی ای سرانجام به وسیله شبیه ساز ها یا یک تکنولوژی جدید به pc خواهد امد. دیر و زود داره سوخت و سوز نداره.
      – و در اخر اینکه pc میتونه کارای خیلی بیشتری انجام بده. گیمینگ یه بخشی از pc هست.یکی از این کارها دیباگ کردنه یا برای مثال انلاک کردن fps هستش.
      =======================
      کلا داستان اینه:pc یعنی ازادی. یعنی یه مشت کمپانی پول پرست ( مایکی و سونی ) نمیتونند برای شما تعین تکلیف بکنند. فروشگاه شمارو براتون انتخاب کنند. یا سخت افزارتون رو. کنترلرتون رو .
      البته این یه حقیقته که برای مثال ps4 انحصاری ها خیلی با کیفیتی داره. ولی خب ازادی یه بهایی داره. باید از خودتون بپرسین حاظرین این بهارو بپردازین؟

    • Resident Evil گفت:

      شاید باورت نشه ولی ذره ای اهمیت نداره بره کسی نظر کسایی مثل تو که الکی فقط تو سایت ##شر میگید و از سونی دفاع میکنید(قسم میخورم بیشتر از نصفتونم PS4ندارید اصلا)
      سوزشتونم همینه دیه بابا ننتون نمیخرن براتون میاید عقده هاتونو اینجا خالی میکنین
      خداوکیلی آدم محمدرضا و FightClubرو میبینه و نظراتشونو میخونه بعد میاد نظرات شمارو میخونه به عمق فاجعه بدبخت بودن شماها پی میبره
      حالام هرچقد میخوای عقده هاتو اینجا خالی کن ولی PCکبیر بهترین پلتفرمه

      • ALIThelastofus گفت:

        منم شرت میبندم نصفتون بیش از پنج ساله سیستمتونو ارتقاع ندادین و نمیتونید بازی جدید بازی کنید و شرط هم میبندم اکثر تون بازیهایی که برا کنسول اومده رو بازی نکردید و فقط کور کورانه وبدون اطلاع حرف میزنید تو هم همون رزیدنت فنی هستی که وقتی اومدی از بهترین استودیو های بازی سازی نام ببری گفتی اول راکستار که استودیوی بازی سازیسازیه ۲ کپکام که یک ناشره و یک استودیوی بازی سازی نیست ۳ بیلیزارد که استودیوی بازی سازیه ۴ ناتی داگ و۵ سانتامونیکا آخه کسی که هنوز فرق ناشر و استودیوی بازی سازی رو نمیدونه چرا نظر میده

        • Resident Evil گفت:

          کپکام شرکت بازیسازیه عزیز من باکی کار داری تیمای مختلفی داره که رو بازیای مختلف کار میکنن پس این نکته اول :goaway: :goaway: :goaway:
          دوما بازیای سونیو ۳نسخه اول آنچارتد و تلو و گاد او وارارو بجز اسنشن بازی کردم نظراتمم بخونی همیشه بهشون گفتم شاهکار :goaway: :goaway: :goaway:
          سوما من سیستممو همین هفته پیش فروختم بخاطر یسری مشکلات و اینکه به درسم برسم و الان یه سیستم با کارت ۹۶۰دارم که همه بازیارو بدون مشکل اجرا میکنه
          ضمنا اینکه من فن رزیدنت اویلم و کپکام دومین شرکت بازیسازیه مورد علاقمه به هیچکس ربطی نداره من فن وحشت بقام و رزیدنتم بی شک بهترین فرنچایز این سبکه پس دیه تو نظرات بقیه دخالت نکنید که اینجوری بخوره تو پرتون

          • ALIThelastofus گفت:

            تمام طرفدارای کنسول مانند خانواده ی من هستند به شما هم توصیه میکنم اطلاعاتتو ببری بالا تا کمپانی رو با استودیوی بازی سازی مقایسه نکنی آون تیمهای مختلفی هم که داره هرکدام از این تیم ها یک استودیوی جداگانه دارند و در کشور های مختلفی هستند و نام متفاوتی دارند ولی وقتی میگی کپکام یعنی ناشر نه استودیوی بازیسازی اینو گفتم که دیگه سوتی ندی خخخ

        • denim گفت:

          حاجی داری اشتباه شرط میبندی :rotfl:

    • فقط یه خاطر عکس آواتار تو و همچنین والپبپبر موبایل خودم (حضرت الن پیج) بهت چیزی نمیگم. :shy:

    • Godofwar0385 گفت:

      یعنی اگه خدا بیاد پایین اعوذ بالله بگه با پی سی بازی کن میری بهشت قبول نمیکنم

    • Gul'dan گفت:

      بالاخره یک مقاله درست حسابی تو گیمفا منتشر شد از آقای نویسنده تشکر میکنم و موافقم با تمامی موارد ولی خدا این پست رو بخیر کنه :sweat:

    • Anekhmaho گفت:

      یا حضرت VPN!
      تو چند دقیقه ۲۰۰ تا لایک.
      چه حوصله ای هم دره تونی که این کارو کرده.

    • Godofwar0385 گفت:

      اون کسیم که این مقاله رو نوشته اصلا با کنسول مشکل نداشته هر وقت یه گیمر تونست با هشتصد هزارتومن بازیهای نسل هشتو بازی کنه با اون انخصاریهای ناب اره من میگم پی سی بهتره جمعش کنید بابا با این مضخرفاتتون

  • 7KHAT گفت:

    من خودم PC گیمرم…
    نظرمم اینه:
    PC بهترین پلتفرم است اگر پول مفت دارید 😐 والا

    • sina-knicks گفت:

      والا پول مفت و دارن مردم،هرکی و میبینی آه و ناله میکنه بعد میبینی یه آیفون ۳ میلیونی دستشه،بعضی ها که دستشون تو جیبه خودشونه که هیچی ولی مشکل ما اینه که خانواده فکر میکنن پی سی ارزش خرج کردن نداره و بازی کلا ضرر داره
      من خودم بابام پول نمی داد سیستم ارتقا بدم ولی باسه گوشی رو S7 که اونموقع ۲میل بود حاضر بود پول بده،بهش گفتم من یه گوشی زیر یک میلیون میگیرم بقیشو بده برم کارت گرافیک بگیرم گفت نه
      امسال هم اگه دانشگاه قبول شم و کم کم دستم بره تو جیب خودم اون پولی که رو سیستم خواهم داد رو مفت حساب نمی کنم چون که براش سختی کشیدم و میدونم گیم از خیلی لذات دگ بهتره
      البته یسری دوستان هم هستن که واقعا در توانشون نیست این هزینه که خب ازونطرف زورشون به خریدن بازیهای کنسول هم نمیرسه

    • RPG.MahyaR گفت:

      (به این عکس نگاه کنید و بگید کنسول برتر است!)
      چیزی که تو این عکس هست قیمت ده تا کنسوله 😐
      جالبه تو عکس ps4 هم هست

  • آقای باجلان….دستتون درد نکنه ولی…..خدا آخر عاقبت این پست رو بخیر کنه. نهنگ‌ها چنین خودکشی نمی‌کنن که شما دارید می‌کنید 😀 .
    اما بابت شجاعتتون بهتون تبریک می‌گم.

  • Saman_hk گفت:

    دوستان بنده از قسمت نظرات سایت به کلی خدا حافظی میکنم.دیگه حوصله خواندن نظر های تعصبی رو ندارم.
    خدا نگهدار.

  • جروق گفت:

    سلام
    اولا که مقاله عالی بود
    دوما این نظر شخصی نویسنده بوده و الکی فن بوی ها دعوا راه نندازند لطفا
    سوما لطفا آنقدر منفی ندید کنسول بازآ
    چهارما هم pc مزایای خودشو داره که تو متن بود و کنسول هم انحصاریاشو
    پنجما هر کسی هر پلتفرمی داره انشاالله باهاش حال کنه
    🙂 :yes: 😀

  • Sky-hawk گفت:

    ممنون بابت مقاله
    پی سی یعنی آزادی کامل یعنی هر چیز خوب که درموردش بگی درسته اما بدرد آدمای ثروتمند میخوره حالا هر چی شما بگی کرکی و اشتراکی فایده نداره چون کنسول براحتی میتونی بازیت رو عوض کنی لطفا نگین با سیستم ارزون هم میشه از پی سی گیمینگ لذت برد چون فقط خودتون رو گول میزنید یه نگاه به قیمت هر دو سیستم توی عکس بندازید ببینید بجاشون چندتا کنسول میشه خرید

    • amir_hosine گفت:

      از ۲۰۱۳ تا الان ۴۰۰ دلار پول کنسول + ۳۰۰ دلار پول زور برای انلاین بازی کردن + ۴۰۰ پول کنسول میان نسلی جمعا ۱۲۰۰ دلار فقط پول دادی تا بهت اجازه بدن بازی کنی ، بدون احتصاب پول بازی ها.
      من از ۲۰۱۳ هم pc بستم هم ۱۰۰ تا بازی توی استیم گرفتم و چندتا بازی انحصاری کنسول رو توی گیمنت بازی کردم. ولی اینقدر خرج نکردم.

  • Ali Nietzsche گفت:

    مقاله ی جالبی بود جناب باجلان ؛ زحمت کشیدید – دستتون درد نکنه …
    نظر شخصی :-
    بنظرم بهتره در سایتی نظیر گیمفا که سابقه طولانی و فالوور های زیادی داره – هر سه پلتفرم – ؛ نوشتن چنین مقالاتی خوب نیست ، اینکه برتری یک پلتفرم نسبت به پلتفرم دیگه از سمت نویسنده ی سایت بیان بشه – نوعی تشنج میان کاربرا بوجود میاد …
    .
    باز هم میگم دستون درد نکنه ؛ آخر عاقبت این مقاله بخیر باشه 😀 😀

  • تعصب تو نظرات کم بود حالا تو مقالات هم هست…

  • beyond2soul گفت:

    من رو همه میدونن سونی فن هستم
    ولی پی سی فن هم هستم
    و همیشه پای پی سی هستم و گاهی برای انحصاری های شاهکار سونی یعنی روزی ۱ یا ۲ ساعت میرم سراغ کنسول
    ولی برای بازی های مولتی پلتفرم و آنلاین و وب گردی و تری دی و فیلم و …. پای پی سی هستم
    هیچی پی سی نمیشه
    ولی در کنار پی سی یک کنسولی که بازی انحصاری شاهکار هم داشته باشه که روی پی سی نباشه پلی ۴ هستش
    عالیه
    مخصوصا با توجه به وضع اقتصادی جامعه ما خرید یک کنسول پلی ۴ با قیمت ۱۲۰۰ حدودا واقعا به صرفه هستش
    ولی اگر قرار باشه برای ۱ یا ۲ سال پول بابت جعبه بدون انحصار بدید؟ اونم تو ایران ۳ میلیون؟ راحت با ۳٫۵ میلیون میتونید یک کامپیوتر خیلی خوب بخرید و هم ۴کی تجربه کنید و هم بازی ها رو ۶۰ فریم روی تقریبا الترا بزنید
    مرسی از مقاله

  • RPG Gamer گفت:

    هیلی از آقای باجلان ممنونم بابت این پست زیبا
    کنسول رو همه میگن مخصوص بازی ساختن.قبول.ما هم قبول داریم ولی اینم در نظر بگیرید که با اون کنسولی که کلی پول خودش و بازیاش رو میدید هیچ کار دیگه ای نمیتونید بکنید.شما کافیه ۳ تومن جمع کنید و یه سیستم متوسط رو به بالا بخرید تا چند سال بازیا رو اجرا میکنید و همچنین میتونید خیلی کارها از جمله برنامه نویسی و گرافیک رو روش انجام بدید.
    کنسول گیمرا برای همه ما PC باز ها محترم اند اما خودشون گاهی بچه بازی در میارن و به انحصاری هاشون لقب بهترین بازی سبک فلان رو میدن.البته اشکال نداره ما صبرمون زیاده.تا مهر صبر میکنیم بعد دیگه اینا میرن سر کلاس درسشون.
    کنسول فقط بابت انحصاری هاش و ناتوانی افراد برای تقلب از PC سر تره.وگرنه همه قبول دارن کامپیوتر بهترین پلتفرم هست.میدونم شاید بگید PS4 هم اکانت هکی و این چیزا میخوره ولی قبول کنید هیچ پلتفرمی به آسونی PC نمیتونه بازی اجرا کنه.انواع نسخه های کرکی و فشرده براش موجوده که میتونید برای هر بازی به صورت رایگان دانلود کنید و لذت ببرید.
    باز هم میگم کنسول بازها کم نیستند و احترامشون رو دارم.با خیلیاشون هم رفیقم.قصدم تخریب کنسول نیست و نظر شخصی ام رو با توجه به تجربه ام گفتم.

  • sadeqboom گفت:

    مقاله نسبتا خوبی بود ولی میتونست خیلی بهتر از این باشه..به نظر خودم یکی از دلایل موفقیت pc سبک mmo امثال dota2 lol هستند و سبک استراتژیک..در کنار سبک بقا مثل dayz و خیلی از بازی های دیگه…متاسفانه اکثر کنسول بازها فک میکنن برای خرید یک pc باید ۵ ۶ تومن خرج کنند ولی خیلی راحت میشه با هزینه بین ۲/۵۰۰ تا ۳/۵۰۰ از بازی های روز روی pc لذت برد..حالا بگذریم که pc پلاس نمیخواد و هزینه ماهانه برای بازی انلاین یا قیمتهای فضایی فروش بازیها..به مرور زمان هم میتونی هر قطعه ای هم که خواستی تعویض کنی

  • من یه نفر pc gaming رو به خاطر شوتر قبول دارم و اینکه حداقل میشه باهاش ۹۰ درصد بازی هایی که بشر ساخته رو بازی کرد
    از بازی های پر طرفدار مثل wow و data هم خوشم نمیاد
    درکل برای خودم،یه کنسول (PlayStation)و یه لپتاپ نهایتا تا ۲ میلیون رو ترجیح میدم به اینکه سیستم ۳ میلیونی داشته باشم و God of War و The Last Of Us و Uncharted که اسمشون رو تریلی هم نمیکشه رو نداشته باشمو واسه اون بازی هایی هم که دارم استرس داشته باشم که آیا بدون مشکل اجرا خواهد شد یا خیر؟!

  • یاخدا الانplaystation Exclusive میاد
    اینجا رو به خاک وخون میکشه

  • amir18160 گفت:

    یکی از دلایل مهم دیگه بازی های کرکیه :-)))))))

  • Y PS گفت:

    خسته نباشید آقای باجلان…مقاله جالبی بود :yes:
    هر پلتفرمی مزایا و معایبی داره و علاوه بر بحث سلیقه گیمرها ، به نظر من ۱۰۰ درصد نمیشه گفت کدوم پلتفرم برتره ولی درکل کنسول ها به خاطر داشتن انحصاری های بزرگ و پرطرفدار بین اکثر گیمرها “از نظر من” پلتفرم برتر محسوب میشه.

  • progamer گفت:

    الان یکی از سبک های محبوب هم که شوتر هست که با موس بهترین تجربه ممکن رو به آدم میده اگه دروغ میگم بگو دروغ میگی! همین تماشاخانه خودمون خنده دار ترین صحنه ها رو از بتلفیلد وان توی کنسول نشون میده چون اصلا دسته کنسول به پای موس نمیرسه :evilgrin: :evilgrin: :evilgrin: … کافیه یه نگاه کنید پی سی باز تو لذت بردن از بازیاش حرف اول رو میزنه بشخصه کم پیش اومده حسرت بازی ای رو بخورم 😉

  • Soroosh0097 گفت:

    اگه بخوایم بگیم کدوم پلتفرم بهتره باید به خریدارش توجه کرد.اگه دستگاهو برای بازی آنلاین سبک شوتر اول شخص میخره pc بهتره البته باید بودجه ی بالایی برا خریدش داشته باشه چون بخش آنلاین عناوینی مثل bf 1 رو pc به یه cpu فضایی نیاز داره در صورت نداشتن بودجه ps4 بهتره.
    اگه دنبال بازیایی با بخش داستانی فوق العاده و لذت بخشه ps4 بهتره و احتمال پشیمون شدن از خریدش خیلی پایینه.
    برای کسایی هم که از طریق مسابقات بازی های آنلاین مثل cs:go و dota 2 و rainbow six siege پول در میارن pc بهتره و حتی با یه سیستم با قیمت ۱٫۲۰۰ میلیون کارش راه می افته .( کارت گرافیک gt 730 و cpu core i3و رم ۶)(رزولوشن ۱۰۲۴x768)
    درکل آدم برای خرید یه دستگاه برا گیمینگ باید ببینه چه چیزی تو بازی براش مهم تره و چقدر بودجه داره .

  • cv گفت:

    تا قبل از استیم چیزی به نام PC gaming وجود نداشت
    PC یه پلتفرم پراکنده و بی سرپرست بود که سازنده همیشه بعد از کنسول ها در درجه دوم بود
    عمر PC gaming به شکل امروزی به ۱۰ سال هم نمی رسه
    تا ۱۰ سال پیش اصلا گرافیک و فریم اهمیتی نداشت

    به نظر میاد نویسنده عزیز بیشتر به دنبال عقده گشایی
    پایین ترین مدل صندلی که تصویرش در مقاله هست به اندازه یه کنسول قیمت داره
    یه PC گیمر واقعی هرگز به این خزعبلات نیست
    با یه صندلی پلاستیکی و مانیتور ۷۲۰p i3 و کارت گرافیک معمولی بازی میکنه

  • Lord James گفت:

    به نظر من کاملا حق با نویسنده مطلب است PC بهترین پلتفرم است چرا? کسانى که XBOX یا PS4 و غیره…دارند باید پول زیادى براى خرید بازى خرج کنند فلان بازى ٢٠٠ هزار تومن، اما که کسى کامپیوتر داره مى تونه همون بازى رو به قیمت بیست هزار تومن خریدارى کند البته منظورم کرکیش هست.

    • عزیز من این دلیلی که آوردین،توجیه غیر موجه هه!
      واسه بازی کنسول،حداقل همین ps4 شما لازم نیست حتما ۲۰۰ تومن پول خرج کنی،میتونی بازیارو دیجیتال و قانونی به صورت اشتراکی بخری ،با ظرفیت های متفاوت که هر کدوم قیمت خودشو داره ولی خب پایین تره
      و درضمن کسی که واسه ی بازی و زحمت بازی ساز ارزش قائله،نمیره بازیا رو کرکی بخره.واقعا انصاف داشته باشیم بازی ساختن خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی زحمت میخواد،دانش میخواد،تلاش میخواد،(و دوباره باز هم همینطور خیلی خیلی)اعصاب میخواد،هنر میخواد،تکنیک میخواد،تجربه میخواد و . . .
      مشکل ما همینجاس،نداشتن پول رو بهونه می کنیم
      خب چرا تلاش نمی کنیم پول ایجاد کنیم؟؟؟ این همه ثروتمند وطنی داریم که با کمترین امکانات و از راه درست به موفقیت رسیدن،خب ما هم روش!!! چرا که نه!
      تو رو خدا بازی کرکی رو مزیت ندونید که واقعا شان PC Gaming میاد پایین!!!

  • aramnazdari گفت:

    من یه سیستم با این مشخصات پارسال خریدم:
    intel core i7 4790
    msi z97 gaming 5
    msi gtx 1070 gaming x
    gskill 2*8 GB dual channel memory 2400MHZ
    samsung 850 evo 250 SSD
    و بقیه مخلفاتش. جمعا شد ۶۵۰۰۰۰۰
    .
    باور کنید به جز اعصاب خرد کنی هیچ لذتی ازش ندیدم. بازی ها اصلا برا pc بهینه نمیشن. نمونش batman arkham knight که با این سیستم نسبتا غولم از افت فریم ها و ادا و اطوارهای عجیب رنج میبره. به دو ماه نکشید که فروختمش. الان هم ناپیک فروشش تو انجمن لیون کامپیوتر موجوده
    کنسول گیمینگ یه لذتی داره که عمرا pc نداره. البته کنسولی که آپ اسکیل و anthem دزد نباشه :laugh:
    .
    الان هم به شدت منتظر one x هستم تا بیاد داغ بزاره به دل خیلی ها…داغ ۴k واقعی و تکسچرهای با کیفیت و بهترین تجربه کنسولی ممکن. :rotfl: :rotfl:
    واقعا میگم XBOX برا حرفه ای هاست برا اکانت دزدها و ANTHEM دزدها نیست.
    FEEL TRUE POWER :heart:

    • Soroosh0097 گفت:

      همه هم باور میکنن که شما pc داری .شما اگه ۵ دقیقه dota 2 بازی کرده باشید چنین نظراتی نمیدید .از کسی که ملاک اصلیش گرافیک و وضوح تصویر هست انتظار دیگه ای هم نمیره. گیمر واقعی از بازی تو رزولوشن ۸۰۰x600 هم لذت میبره.سعی کنید با لقب دزد دادن به فن های دیگه ادب واقعیتون رو به نمایش نذارید.

      • PLATYPUS گفت:

        اونوقت اکانت های هکی چی؟

        • Soroosh0097 گفت:

          همه ی ps باز ها از اکانت هکی استفاده نمیکنن. از قرار شما فقط بخش آخر کامنت بنده رو خوندید. Xbox فن ها میتونین رو همه ی فن های دیگه لقب دزد بزارید ولی هیچ pc فن یا ps فنی برای نداشتن xbox x ناراحت نمیشه چون با اون پول که با خرید این کنسول میره تو جوب میشه ps4 pro یا pc خرید که هر کدوم انحصاری های نابی دارن .گیمر به گیم ناب نیاز داره نه گرافیک ناب .

        • Soldier:76 گفت:

          اونوقت با این استدلال شما اینطور میشه نتیجه گرفت که نسل هفت یه مشت دزد از کنسول ایکس باکس استقبال کردن چون تا قبل از هک شدنش حداقل تو ایران فروش اونچنانی نداشت بازیهای دوهزاری رو یادتون میاد کنار خیابون پهن میکردن رو زمین….اون بنده خدایی هم که میگه antem دزد خب خودش معترفه که چند ماهه که تونسته به جمع کنسول بازها بپیونده والا باید میدونست شاه دزد خوده ماکروسافته که همین کپی کاری رو رو واچ داگز و بتل چهار انجام داد….

    • Resident Evil گفت:

      حالا چون چنتا بازی بهینه نبودن(که با اپدیت درست شدن)بردی فروختی؟ر##ی داداچ شرط میبندم همرم از خودت درمیاری و اصلا ۱۰۷۰از نزدیک ندیدی
      برو باهمون One Xبازی کن اسم PCرم میاری آب بکش دهنو

    • GAME-S.B گفت:

      ۴k رو با خودت به گور ببر جناب ترول :rotfl:
      جعبه مجهول و بیچاره شاید زیبا به نظر بریه ولی محتوا صفر :laugh: :rotfl:
      دلتون خوشه میرین ماینکرفت ۴k میزنینا :rotfl:
      دلم براتون میسوزه اگه میتونستم براتون یه pc پر قدرت یا یه ps4 اسلیم با کلی بازی انحصاری که همونم ندارین میخریدم :-(( :rotfl:

      تایید کن نظرو جناب ادمین.

    • John Linneman گفت:

      به شخصه چون ۹۰ درصد دوران گیمریم با کنسول بوده ترجیح و اولویت همیشگیم کنسول و کنترلر بوده حتی تو بازی های اول شخص . ولی الان که چند وقته روی پی سی هم بازی میکنم باید بگم که پی سی هم لذت ها و برتی های خاص خودش رو داره . پی سی به صورت خودکار قابلیت پشتیبانی از نسل های قبل رو داره که این بزرگترین برتیشه به نظرم . دومین برتری قطعا شبکه ی استیمه . سومین هم قابلیت ارتقا هست . و البته گرافیک بهتر بازی ها نسبت به کنسول در اکثر موارد . انحصاری های منحصر به فرد و عالی خودش رو هم داره که اکثرشون در زمینه آنلاین به شدت قوی هستند ولی متاسفانه در زمینه انحصاری های داستان محور و هنری شخصا چیز خاصی ندیدم به جز چند عنوان . از طرفی خب بهینه سازی بعضی بازی ها هم چندان جالب نیست روی این پلتفرم . در کل به نظرم نمیشه برتری داد کنسول رو به پیسی و بالعکس .

    • Sina Death گفت:

      اول سلام
      I3 2120 3.3 GHZ
      GIGABYTE GTX 960 2GB
      ۸ gb ram
      P61 a d3
      این سیستمه منه بنده به عنوان یک پیسی گیمر میگم من با این سیستم ویچر ۳ رو الترا بین ۴۰.۶۰ که غالبا هم ۶۰ ثابته اجرا میکنم(ویچر درحال حاضر یکی از قدرتمند ترین بنچمارک هاست) درباره رزولوشن هم بگم ۱۰۸۰p. آقا چکیده حرفم اینکه متاسفانه جدیدا ایران این طوری شده یک عده به شدت تعصبی شدن الان همه طرفدار رونالدو هستن مصداق همین موضوعه الان همه فقط عاشق ps4 اند و به شدت تعصبی اند امیدوارم اصلاح بشیم.
      درباره حرف یک عده از دوستان که همه یکاسه میکنن و دزد خطاب میکنن بنده کم بازی میخرم ولی همش اورجه و راستی قضیه اکانتا رو یادتون باشه

      • beyond2soul گفت:

        داداش
        ما اگر روی پلی ۴ تعصب داریم ( خودم پی سی فنم ) چون شاهکار داره
        چرا نمیگی روی حعبه موز تعصب دارن که بای هم نداره
        تابلو ماکرو فنی

      • Inside1990 گفت:

        Sina Death
        حرفات خیلی جالب بود به خصوص در رابطه با طرفدارای رونالدو :yes: 😉
        ولی قسمت ps4 رو قبول ندارم من خودم تازه رفتم از pc سمت ps4 و قبلا اسم کنسول بهم میخورد کهیر میزدم ولی بعد از تجربه ی انحصاری هاش واقعا فهمیدم گیم واقعی یعنی چی

    • Hossein E گفت:

      تو راست میگی وان به زور خریدی بعد سیستمت اینه؟ مگه فلافله مخلفات داره؟

    • تا اینجا که برتری گرافیکی بین کنسول ها واسه ما بوده + بازی های انحصاری شاخ
      حالا این دو سه سال هم برتری گرافیکی واسه شما – بازی های انحصاری شاخ

    • beyond2soul گفت:

      عجب
      ما هم باور کردیم حرفت رو دروغگو
      اون بازی بتمن مشکل داشت که بعدا آپدیت براش اومد
      لامصب ناف بعضی از این فن های ایکس باکس رو با دروغ بریدن

  • Alireza11111 گفت:

    Pcبیشترین قدرت زو میتونه ارائه بده تئ خسلی بازی های مولتی پلیر کیفیت گیم پلی هم بع خاطر فرم ریت تحت تاثثیر قرار میگیره امکان اتنخاب بین انواع موس ئکیبرد ئ گین پد ها رو دارید بایودحه خودتون میتونیدتناسب بدید و قیمت ثابتی نداره و هر سبک بازی روش قابل اجراست و خیلی سبک ها تقریبا فقط روی pc قابل اجرا هستند و… خود منم اگر انحصاری هایps4 نبود اصلا کنسول کلا تمیخریدم و به همین سیستم خودم میچسبیدم و شاید بیشتر ارتقا میدادمش امااصلل هدف این مقاله رو نمیفهمم خس میکنم عین این بچه های ده ساله های پئل دار که میگنن بابام برام فلات و خریده و سعی میکنه پز بده رفتار شده اخه یعنی چی که وای وای pc چقدر خوبه شما که کنسول دلرید خیلی ضعیفید؟!بعد میگید نظر شخصی و به گیمفا ربط نداره!مگه کامنت گذاشتید؟!خود جناب اقا بابایی هم نظرات این چنینی رو تو بخش گامنت ها وبه عنوان کاربر میذاره.به نظر من تو وقتی که زیر همه ی پست ها دعواست از این کار بدتر و بچگانه تر نمیشد کرد.

  • PLATYPUS گفت:

    بطور کلی بهترین پلتفرم برای بازی PC هست.همه چیز رو با هم داره.
    اصلا میدونستید دلیل اصلی انحصاری بودن Star Citizen این است که پترسون گفته کنسول های نسل بعد هم نمیتونن این بازی رو Handle کنن یا بهتر بگم توان اجرای این بازی رو ندارن.بحر حال کنسول هم برتری های خودشو داره ولی بدون تعصب و با در نظر گرفتن تمام مزایا و معایب پلتفرم های مختلف PC بیشترین بازده و کارایی رو داره.
    بیاییم بدون تعصب به این قضیه نگاه کنیم.
    داریم گیمرهایی که فقط بخاطر God of War کنسول خریدن و عکس کریتوس گذاشتن که واقعا قابل تحسینه.
    اینکه بخاطر بازی خاصی سمت پلتفرم خاصی بریم برمیگرده به سلیقه خودمان.من عاشق Star Citizen هستم و بخاطرش میخوام دو تومن خرج ارتقای سیستم کنم.
    اگه بدون در نظر گرفتن بازی خاصی و بدون طرفداری مثل یک داور بخوایم قضاوت کنیم باور کنید PC بهترینه.
    ——–
    هر کس از پلتفرم مورد علاقش لذت ببره.ما PC گیمرها بقیه رو به خرید PC تشویق نمیکنیم.
    همیشه معتقدم بهتره اون چیزی رو که میخوایم بخریم.کنسول ها دارها هم بهترین کار رو کردن چون چیزی رو که دوست دارن خریدن.

  • s3me گفت:

    چند وقته پیش دی جی کالا یه تخفیف ۵۰ درصدی واسه پی اس ۴ گذاشته بود قیمت ۵۵۰ تومن هر چی فکرشو کردم دیدم نمیصرفه کنسول بخرم حتی با قیمت ۵۵۰!!!!!!!!!!
    فقط پی سی عشقه

    • Gwynbleidd گفت:

      خیلیا کنسول دارن لطفا توهین نکن

    • mojtaba33 گفت:

      لطفا مضخرف نگو گند دیجی در اومد که الکی تخفیف رو زده بود قرار بود ساعت ۱۰ موجود بشه همین اومد ناموجود بود برید تو پیج اینستا دیجی ببینید چه خبره هر چند هر کی رو که اعتراض کرده بود رو بن کرده پس دروغ نگو نخواستم بگیرم چون خودمم واقعا دوست داشتم بخرمش بااین قیمت .بغیر از اون من خودم PC گیمرم اما واقعا دلم میخواد ps4 هم بگیرم بخاطر انحصاری های خوبش

  • MRGNR گفت:

    خوب معلومه که بهترین پلتفرمه،ولی بین pcها هم،سطح بندیی وجود داره دیگه برای مثال pc خودتونو با عکس دومی مقایسه کنید 😐
    وقتی کسی نمیتونه در اون حد pc تهیه کنه معلومه که کنسول رو ترجیه میده. مثل خودم

  • first hunter گفت:

    پلتفرم برتر که نمیشه گفت واسه هرکی یه چیزی برتره ولی چرا پلتفرم خوبیه؟
    چون اگه یه سیستم درست حسابی داشته باشی میتونی با شصت فریم بازی کنی اگه این میان نسلیای مسخره بجا فور کی بازیارو شصت فریم بالا میاوردن همچین حرفی نمیزدم پرو که اومد دیدیم کلا چندتا بازی توش قابلیت شصت فریم شدن دارن اسپنسر هم که قبل از اومدن x box x گفت tv فور کی ندارید بیخیال شید
    خیلی دلم میخواست در کنار ps4 یه pc داشتم که مولتی پلتفرمارو با همین گرافیک نسخه کنسولیشون رو شصت فریم بازی میکردم ولی کو پول

  • Aiden گفت:

    نظرات رو نخوندم شب بیام بخونم.لطفا نظرات رو حذف نکنید میخوام لذت کامل ببرم.با تشکر.
    ممنون بابت مقاله هر چند زیاد باهاش موافق نیستم ولی زحمت کشیدید برای نوشتنش.

  • behnam gh گفت:

    اقای باجلان واقعا دستتون درد نکند حالمان را جا اوردید با این مقالتون
    خیلی ها فکر می کنند pc پلتفرم گرانی است و باید ۱۵ میلیون حداقل خرجش کرد اما واقعا اینطوری نیست و
    می توان با یک سیستم بسیار متوسط هم از بازی های امروزی لذت برد و تازه میشه با pc خیلی کارهای دیگری رو انجام داد که با کنسول ها نمی شود
    از نظر من بهترین وسیله برای بازی کردن فقط pc است (از نظر خودم)

  • Farshidmc گفت:

    جالبه تو ۲ تا عکس از ۳ تا عکس کنسول PS4 موجود است

  • Inside1990 گفت:

    متاسفانه سیاست های بد زیادی در قبال pc اعمال شده استارتش هم از نسل ۷ خورد که خیلی از بازی ها واسه pc عرضه نمیشدن و الان در نسل ۸ اوضاع بازی ها بهتر شده واسه pc ولی عدم بهینه سازی مشکلیه که خیلی روی اعصاب رفته این نسل,خلاصه بگم که خود سونی و مایکروسافت میدونن اگه بازی های خوب و بهینه واسه Pc عرضه بشه خیلی از گیمرها میان سمتش

  • prince7 گفت:

    الان هست که موجی از فحش روانه این مقاله بشه.عاقا ما پی سی بازا خیلی بدیم اصن ما رو با پی سیمون باید آتیش زد همه جامعه گیم نفس راحت بکشن. :evilgrin:

  • Inside1990 گفت:

    بهترین گزینه واسه تجربه ی بازی های فوق العاده داستانی(انحصاری)=ps4
    بهترین گزینه واسه تجربه ی عناوین انحصاری فوق العاده سونی با گرافیک بالاتر=ps4 pro
    بهترین گزینه واسه بازی های مولتی پلتفرم(هم به دلیل گرافیک نامحدود و فوق العاده و هم کنترل های متنوع)=pc
    بهترین گزینه واسه تجربه ی بازی های مولتی پلتفرم با گرافیک خیلی خوب و قیمت مناسب=one x
    بهترین گزینه واسه تجربه ی بازی های فان و سرگرم کننده=سوئیچ
    بهترین گزینه واسه تجربه ی بخش آنلاین=pc(استیم و موس و کیبورد ترکیب فوق العاده ای)
    بهترین گزینه واسه بازی های مستقل=pc
    بهترین ترکیب واسه تجربه ی کامل از عناوین نسل ۸=یه pc با قیمت ۲٫۵ میلیون و یه ps4 معمولی(انتخاب خودمه و تا حالا به مشکلی برنخوردم)
    موفق باشید
    😉

    • beyond2soul گفت:

      همه جا رو موافقم غیر از وان اکیس
      چون با ۳ میلیون سیستم قوی میشه بست که هم همون ۴کی واقعی همه بازی ها حتی اساسین رو بیاره
      و هم نسل های قبل رو بازی کنی
      هم کنسول های مثل پلی ۱ و ۲ و وی و ….

      • Inside1990 گفت:

        نه داداش گلم با همه ی کامنت هایی که تا حالا دادی موافقم ولی این یکی رو رد میکنم چون من خودم با ۳ میلیون سیستمی بستم که نهایت ۱۰۸۰ بازی ها رو اجرا میکنه و واسه تجربه ی ۴k واقعی و روون ۵ میلیون به بالا نیاز داری و خب همه میدونیم چقدر بهینه سازی بازی ها مشکل داره رو pc به خصوص ۴k که هنوز خیلی بهینه سازیش مشکل داره و سیستم فوق العاده بالایی میخواد(تازه ۵ میلیون واسه بازی هایی که ۴k بهینه میدن واسه اساسین که باید ۷ میلیون هزینه کنی)…خودت میدونی من فن سر سخت سونی ام و از ماکروسافت خوشم نمیاد ولی تو زمینه ۴k خوب عمل کرده چه بحث قیمت چه قدرت آدم باید منطقی باشه شرمنده طولانی شد 😉

        • beyond2soul گفت:

          خوب شما یک چیز رو در نظر نگرفتی
          اولا همه بازی ها روی وان ایکس ۴کی واقعی نمیاد مثل اساسین
          دوما ۳۰ فریم هستش
          و من سیستم ۳ یا ۳٫۵ که گفتم همون ۳۰ فریم میاره
          نکنه فکر کردی روی وان ایکس ۶۰ فریمه؟
          ما ۴کر شما هم هستیم
          ولی اون کنسول برای ۲سال هم اعتبار داره
          ارزش خرید نداره
          + اینکه با همین پی سی ۳ یا ۳٫۵ میتونی بازی های آینده رو هم بازی کنی و یا نسل های قبل
          اینها روهم در نظر بگیر عزیزم
          :heart:

    • PLATYPUS گفت:

      قیمت یک عدد GTX 1080 Ti بتنهایی ۳ تومن هست و ارزوی ما PC گیمرها.سیستمم با ۵ سال کارکرد بیشتر از ۲٫۵ می ارزه.

    • PLATYPUS گفت:

      واسه بازی داستانی که کلی مولتی پلتفرم خوب وجود داره مثل life is strange .بحرحال گسی بخاطر انحصاری PC نمیخره بلکه کنسول میخره.پس نقطه قوتش در واقع نقطه ضعفشه.در حالی که انحصاری در فروش PC تاثیر گذار نیست مگر خیلی کم.

  • prince7 گفت:

    میخوام یه نظر بدم ولی از فحشا میترسم.ببینین پی سی و کنسول مثل تیم اتلتیکو و رئال میمونن.هر چند چیزی از ارزش های اتلتیک کم نمیشه و حتی ممکنه بعضی جاها حتی رئالم ببره ولی رئال به واسطه تاریخچه و قدرت و محبوبیت و خیلی چیزای دیگه هست که رئال میشه.یکی از دلایلی که دنیای گیم از نظر گرافیکی انقدر سریع پیشرفت میکنه و الان دیگه هر دو سال ی کنسول میاد به خاطر فشاری هست که از سمت پی سی از نظر ارائه کیفیت حس میشه و همین باعث میشه سرعت پیشرفت بالاتر بره.

    • PLATYPUS گفت:

      بله دقیقا.تنها دلیلی که Star Citizen انحصاری شده همینه.سازنده گفته کنسول های نسل بعد هم از پسش برنمیان.گرافیک بازیها داره به سرعت پیشرفت میکنه و اگه کنسول میان نسلی نباشه از پس بازیهای سنگین برنمیان.حتی Cyberpunk 2077 قرار نیست واسه کنسول های نسل هشتمی بیاد.واسه کنسول های نسل بعدی میاد.

  • Milad gh گفت:

    بعضی دوستان بحث هزینه پی سی رو مطرح میکنن. من یه مثالی میزنم که خیلی از دوستان گفتن قبلا شما پراید و لامبورگینی رو در نظر بگیرید ،هر دو تا حرکت میکنن و پراید ارزونتره آیا دلیل میشه پراید بهتر باشه یا پیکه و بوگاتی شیرون که قطعا بوگاتی بهتره و اینکه عده ای هزینه ی خریدشو ندارنددلیل نمیشه که پیکه بهتر باشه. در ضمن هزینه خرید پی سی آنچنان زیاد نیست ومیشه با یه پیسی ۲ تا ۳ میلیونی بازی هارو با کیفیت مطلوب انجام داد.همچنین کنسول پول اضافی که بابت خرید پی سی ندادیم بعدا از معدمون میکشه بیرون چطوری؟به اینصورت که بازیای کنسولو چه به صورت دیجیتالی چه فیزیکی بخرید بالای ۲۰۰ هزار تومن تا ۳۰۰ توم درمیاد واینکه چطور بازی دیجیتالی اینقیمت در میاد شما مجبورید برای خریدش از گیفت کارت استفاده کنید وم درکمال تعجب در ایران یک گیفت کارت ۶۰ دلاری ۳۰۰ هزارتومن پولشه چند وقت پیش خواستم گیفت ۳۰ دلاری بخرم دیدم ۱۵۰ تومن پولش بود .این درحالی که سی دی کی بازیای پیسی در اوایل عرضه شدن به راحتی باقیمتی بین ۱۴۰ تا ۱۸۰ تومن قابل خریداریه که اگه به صورت استیم گیفت بخریدشون زیر ۱۰۰ تومن در میاد که بیشتر از نصف قیمت بازیای کنسولی ارزونتره.شما حساب کنید اگه به صورت استیم گیفتم نخرید حدود۶۰ تا ۱۰۰ هزار تومن بره هر بازی پیسی نسبت به بازی کنسولی سود میکنید.حالا واسه بازی های آنلاین هر چند وقت یک بار باید psn و xbox live های گرونقیمت بخرید و کنترلر بعد چندماه تا چند سال بسته به نوع رفتار مخاطب باید با قیمت ۲۰۰ هزار تومن عوض بشه بماند.و به اینصورت اون چند میلیون خرج کرده برای پیسی از حلقوم مصرف کننده بیرون کشیده میشود و سونی و مایکروسافت خندان و سرمست که چه کلاهی سر اینا گذاشتیم.

  • Hossein E گفت:

    خودم پیسی گیمرم ولی معتقدم سلیقه مهمترین عامله شاید طرف پیسی خوشش نیاد به هر دلیلی میره سمت کنسول

    • Inside1990 گفت:

      چیزی با نام خوشم نیومد وجود نداره یه انسان معمولی و سالم به همه چیز عادت میکنه مثلا من از دارک سولز خوشم نمیومد ولی الان بهترین بازی زندگیمه یا طرف کنسول نمیرفتم و از دسته حالم به هم میخورد ولی الان با ps4 حال میکنم به نظرم نباید با این حرفا خودمون رو گول بزنیم این نسل بهترین انتخاب یه pc مدیوم در حد ۲٫۵ و یه ps4 معمولیه(اصلا شما میتونید موقع بازی با Pc هم لم بدید رو یه صندلی دسته دار و با دسته ps4 یا x1 بازی کنید)

      • PLATYPUS گفت:

        من بعد رزیدنت اویل ۵ کلا بازیهای زامبی محور رو کنار گذاشتم.از بیشتر بازیا خوشم نمیاد.هرگز نقش افرینی بازی نمیکنم.
        فقط شوتر،اکشن ماجرایی و ریسینگ ارکید.

      • Hossein E گفت:

        خب پس من چون نتونستم تو این همه نسل خودمو مخصوصا تو شوتر با دسته عادت بدم ادم ناسالمی هستم؟ نسل قبل ۳ و ۳۶۰ داشتم نسل ۶ ۲ سالهای قبلشم میکرو سگا اتاری و غیره پس کنسول داشتم و فن بوی نیستم عزیز. مثلا دلست برای شما چقدر طول کشید تموم کنید؟ من فیکس ۲ هفته طول کشید نمیگم خوبه ولی عادت کردم تلاش زیادی هم کردم ولی نمیتونم با این سبک بازیا با دسته کنار بیام فقطم بخاطر شاهکار بودن تجربه میکنم من بدم نمیاداز هیچ کنسولی ولی همیشه اولل پیسی رو رو به راه میکنم بعد کنسول چون خودمو میشناسم

        • Inside1990 گفت:

          دور از جون شما سالمی منم د لست رو حدود ۱۰ روز طول کشید رو درجه سختی بالا تمومش کنم اوایل هم زیاد عادت نداشتم ولی الان خیلی راحت با دسته هدشات میکنم البته شوتر تا حالا بازی نکردم روش چون بیشتر رو pc میرم بازی ها ps4 رو واسه انحصاری ها گرفتم ببین اون ۷۰ میلیونی که ps4 دارن قطعا مشکلی ندارن شما هم به نظرم اگه یه مقدار عادت کنی مشکلی نخواهی داشت نمیگم در حد موس و کیبورد کنترل روونی بهت میده ولی خب دسته هم چالش های خودشو داره و بعضی مواقع باعث جذابیت میشه

  • آخه کی گفته شما حق اینو دارید که با قاطعیت بگید بهترین پلتفرم بازی چیه؟هر کسی از گیم ی چیز میخواد کسی که دنبال ثبت خاطره هماهنگی بالا و انحصاری های ناب باشه میره سمت کنسول کسی که دنبال قدرت سخت افزاری و جزییات ریز باشه میره سمت pc

  • wanton گفت:

    pc :-* :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:
    بهترین پلتفرمی که حتی اگه ضعیفم باشه بازم سرگرمت میکنه هیچ وقت از خرید pc نا امید نمیشید

  • mamadii گفت:

    بنظر من آدم هم باید ps4 داشته باشه هم pc این بهترین حالتشه ولی چون همه پول کافی برای خرید این دو رو ندارند کنسول برای بازی کردن بهتره

  • ALIREZA A.T.A گفت:

    به شخصه رایانه رو ترجیح میدم ولی امان از انحصاری، واقعا انحصاری های سونی یکی از دلایل نسل نه و انشالله اگه بخوام رایانه رو با ورود سری ولتا ببندم حتما برنامه ریزی واسه ps5 میکنم ولی از اونجایی که عرضش مصادفه با کنکور شاید تاخیر بیوفته

    از نظر من اگه رایانه رو با کنسول ها جلو نبرن و کاملا نسل متفاوتی باشه شاید الان گرافیک های کاملا بهتری رو شاهد بودیم ولی کنسول ها محدود میکنن دقیقا مثل اول مقاله که درباره کرایسیس بود حالا شما تصور کن بازی هایی مثل رایز و انچارتد که روی کنسول به این جزئیات و گرافیکن حالا فرض کنید اگه رایانه رو جدا از کنسول ها کنن چه کیفیتی میتونن ارائه کنن

  • Sarrow3 گفت:

    Pc یعنی زندگی..pc یعنی جزئیات..pc یعنی قدرت..
    از حق نگذریم هیچی جای موس و کیبورد و قدرت pc رو نمیگیره..

    • http://gematsu.com/exclusives/ps4
      _________________________________________
      http://www.metacritic.com/browse/games/score/metascore/all/ps4/filtered
      _________________________________________
      http://www.aparat.com/v/aVE78/XBOX_ONE_X_GO_HOME

      این لینکا نشون میدن برترین پلتفرم چیه 😀
      باید ویدیو pc go home رو هم بسازن :rotfl:

    • ALIThelastofus گفت:

      آقا اکثر مقاله نویسهای گیمفا طر فدار pc هستند و جانب pc رو میگیرند و بی طرف نیستند درحالی که بهترین پلتفرم باری بارزی کنسوله میخای چند تا بازی از نسل های قدیمی تا الان برات نام ببرم که برای pc عرضه نشده کال آف خوبه توی شوتر اول شخص اکتیویژن (کال آف دیوتی ۳ ) شوتر اول شخص الکترونیک آرتز خوبه (black) شوتر سوم شخص (گرز آف وار ۱ تا ۳ و بعد هم فرعیه همشون یا با تا خیر یک ساله برا pc عرضه شدند یا برای pc عرضه نشدند ) اکشن ماجراجویی (آنچارتد ۱تا ۴ و گلدن آبیس) بهترین در سبک اکشن ماجراجویی که برای pc نمیاد هک اسلش گاد آف وار ۳ -اسنشن و گاد آف وار جدید که pc بازها نمیتونند بازی کنند +کستیلوانیا که یکش بعد دو سال برا pc عرضه شد ) مبارزه ای( تکن ۱ تا ۶ +urban reign + سول کالیبر که برا pc عرضه نشد +مورتال کمبت ۹ وx وxl که با تا خیر یک ساله برای pc عرضه شد ) هواپیمایی تا (ایس کمبت ۶ هرگز برای pc عرضه نشد ) و (رزیدنت اویل ۴ که بعداز دوسال برا pc عرضه شد) خوب (متال گیر ۱تا ۵ شاهکار کوجیما که برای pc عرضه نشده (ددرایزینگ که یک شمارش برای pc عرضه نشده ) دیگه انواع عناوین ژاپنی مانند (بلودبرن برن _nioh-پرسونا-لست گاردین شادوآف دکلوسوس) و عناوین آمریکای مانند رددردمپشن ۱تا ۳ و دلست آف آس -اینفیمس-کیلزون + ریسینگ (بارن اوت ۱تا دامیناتور +درایوکلاپ+گرن توریسمو) و عناوین بی شماری که من براتون میتونم بنویسم که ثابت میکنه کنسول برای بازی بهتره و pc پلتفرم چند کاره است که میتونی در کنار شما به بازی هم بپردازی ولی صرفن برای بازی ساخته نشده

      • Milad gh گفت:

        اتفاقا بیشتر منتقدای این سایت طرفدار ps4 هستند.اینهمه از انحصاری ps4 تعریف میکنن راضی نمیشی تا یه پست راجع به پیسی گذاشته شد ناراحت شدی.غیر از پستای آقای بالاجان کجا دیدی کسی از پیسی حرفی بزنه؟واقعا تعصبم حدی داره .تو پست آقای آقا بابایی ناراحت شده بودی چرا راجع به پیسی بد نگفته و گفته که سی دی گاد آو وار پلی ۲ خرابه یعنی انقد خوشحال میشی به پلتفرمای دیگه بد بگن. آخه مرد حسابی خوب بازی کپی معلومه ممکنه خراب ازاب در بیاد تو هر پلتفرمی. بعد مثال میزنی کال آو اول ۳ تا دیوی دی بود بعد شد چهارتا خوب بازی کپی بوده آخه. تو ام آمار بقالی سر کوچکتونو هی میای اینجا گزارش میدی.گاد آو وارم سی دی بازی کپی خراب بوده .باشه ازین به بعد به دستور شما فقط منتقدا به پیسی و پیسی بازا فوش میدن شما هم نمیخواد نگران باشی.

        • ALIThelastofus گفت:

          جواب به Gharibi اول این که ممکن هست که تو یه سیستم ببندی مشکل سخت افزاری یا نرم افزاری پیدا کنه یا نه ممکن هست یه قطعش بسوزه یا ویندوزش پاک بشه یا نه اگه ممکنه حرفم این بود که چرا آقا بابایی از خرابی و نصفه بودن دیسک وکنسول حرف میزنه ولی از نصفه بودن دیسک pc یا سوختن قطعاطش یا پک شدن ویندوز و مشکل نرم افزاری حرف نمیزنه فهمیدی یا نفهمیدی دوم اینکه چرا انقدر دروغ میگی چرا یه چیزی که من نوشتم رو تغییر میدی من تمام حرفم این این بود تمام اون دیسک ها و بازیها خراب نبودند عمدا فروشنده های ایران نصفه داده بودند تا بعد مدتی دوباره کاملشو بدند بیرون تا بتونند دو بار بفروشند میفهمی یا نه بازم برات توضیح بدم ولی آقابابایی می گفت دیسکه خراب بود ولی دیسک خراب نبود عمدا نصفه رایت شده بود حالا دیگه فهمیدی یانه من نمیدونم واقعا نمیدونم باچه زبونی برا تو توضیح بدم تا متوجه بشی

          • Milad gh گفت:

            اولا که لحن حرف زدنتو درست کن بچه . دوما من گفتم دیسک وقتی خراب باشهدلیل نمیشه که کنسول بد باشه و تو منتقد را جانب دار پیسی اعلام کنی و بیگی چرا از پیسی بد نمیگه.اون دیسک gow و cod که تو مثال زدی هر دوش کپی هستن که فروشنده های ایران میفروشن.و اگه خراب باشن باید بری یقه اون بقالی رو بگیری اصلا ربطی به کنسول وپیسی نداره که بیای بگی منتقد طرف پیسی رو میگیره.سوما توالان یه پست غیر از این بیار که منتقدی طرف پیسی رو گرفته باشه .میگی اکثر منتقدا ی سایت طرفدار پیسین. چرا از شکمت حرف میزنی.چهارمن تو این سایت این همه تعریف و تمجید از کنسولت میشه و باز هم چهارتا متعصب مثل تو تا یه پست درباره کنسول و پلتفرم دیگه میذارن ناراحت میشید و منتقدا رو جانب دار معرفی میکنید . اون موقع که از کنسول خودت تعریف میکرد چرا بهش نمیگفتی جانب دار.؟

            • ALIThelastofus گفت:

              من مغازه دار رو نگفتم دیدی بازم نفهمیدی منظورم از فروشنده جایی بود که این بازیها رو بصورت عمده رایت میکنند و اینم بدون تو خودت یکی از متعصب ترین و بی منطق ترین طرفدارای pc هستی اگه توی همین مقاله برعکسشونوشته بود زمین وآسمونو گاز میگرفتی حالا اومدی قیافه ی حق به جانب گرفتی

      • PC and PS4 گفت:

        واسه بازی نیست ولی من رینبو رو آنلاین میزنم و نیازم از بازی برطرف میکنم نظر شما سونی فن های عزیز هم محترم………
        دیگه این حرفا چیه برید بازی کنید پلتفرم برتر هرچی میخواد باشه مهم کییییییف کردن از بازیه 🙂
        ولی من یه چی از pc خیلی رو دلم مونده که هیچ وقت نمی بخشمش…..
        نیومدن بتمن آرکام سیتی و مشکلات سیو که باعث شد از تجربه اش محروم بشم خوش بحال اونایی که x360 و ps3 داشتن و تمومش کردن

      • ghost.007 گفت:

        داداش چه ربطی به بازی داره ببخشید سونی و مایکروسافت خودشونو میکشن که این بازیا رو انحصاری کنن که کنسولشون فروش بره وگرنه اگه این بازیایی که میگی نبود و همه هم واسه pc منتشر میشدن مگه مردم مرض داشتن برن کنسول بگیرن بعدشم بازیایه بسیار زیادی هست که اصن واسه کنسولا منتشر نشده یا اصن قابلیت انتشار رو نداره نمونش بازیایه استراتژیک و بازیایه فوق العاده سگا یعنی total war که جزو بهترین بازیا هستن یا بازیایه age of empires که هنوز سروراش شلوغه یا بازیایی مانند dota cs:go lol و… که اصن واسه کنسولا منتشر نشدن و پر از پلیرن میتونی یه نگاه به steamdb.info بندازی و میبینی همین dota 2 هز روز تقریبا ۵۰۰ هزار نفر پلیر داره یا بازیایی که هنوز ساختشون کامل نشده اغلب از طریق early access استیم واسه pc منتشر میشن اگه به بازیه که هزار تا بازی هم هست که pc داره وگرنه اگه اون بازیایه کنسولا نبود که کی میرفت کنسول بخره میگفتن pc کافیه. مزیت دیگه pc هم اینه که راحت هر بازیی رو از هر زمانی میتونی بازی کنی ولی شما بگو ببینم اون بازییایی که واسه ps1 منتشر شدن و الان میتونی بازی کنی

        • ALIThelastofus گفت:

          اولا تعداد بازیهایی که برای کنسول اومده و برای pc نیومده بیست ۵۰ برابر بازیهاییه که برای pc اومده و برای کنسول نیومده دوم اینکه تو میتونی یه ps4 بگیری ۱ میلیون و یه ps3 اسلیم کپی خور نرم افزاری بگیری ۶۰۰ تمن مانند خودم وبا ps3 بازیهای ps1 -psp- ps2وسگا رو هم بازی کنی و با ps4 جدیدا رو ps3 فقط ۶ عدد گاد آف وار داره دو تاش از psp ریمستر شده دوتاشم از ps2 و دوتاشم برای خود پی اس ۳ هستش جمعا شد یک میلیونو ششصد هزار تومان تمام

          • Gul'dan گفت:

            با پی سی همرو می تونی یه جا بازی کنی می تونی ماد روشون استفاده کنی بازی هارو به راحتی رایگان دانلود می کنی و می تونی انلاین بزنی الان شما نمی تونی بازی بتلفرانت ۲ که سال ۲۰۰۵ اومد رو آنلاین رو کنسولا بزنی چون سروراش بسته شده ولی رو پی سی به راحتی می شود انلاین زد با کلی پلیر

            • ALIThelastofus گفت:

              آنقدر دروغ نگو با pc خودتو از تعداد زیادی عناوین خوب محروم میکنی بتلفرانت ۲ هم برا خودت کی بازی میکردم که آنلاین بازی کنم ما بازی خوب بازی میکنیم مانند متال گیر ۴ که شاهکاره و pc بازها آرزوشونه بازی کنند ما هم کال آف دیوتی ۳ رو روی xbox 360 مولتی پلیر توی یک تصویر ۴۳ اینچ بازی میکنیم آنقدر حال میده شما حتی نمیتونید بازی کنید چه برسه به مولتی

      • Hafman گفت:

        شما که اینهمه انحصاری از کنسول ها نام بردید بهتره نگاهی به انحصاری های PC هم بندازید.
        بازی هایی در سبک استراتژیک مثل Civilization IV با متا ۹۴
        یا در سبک شوتر مثل Battlefield 2 با متا ۹۱
        یا حتی ۲ Dota که یکی از بهترین بازی های تاریخه با متا ۹۰
        بقیه ی انحصاری های بزرگ PC رو هم میتونید با سرچ کردن تو سایت های مختلف پیداکنید.
        لطفا از تعصب بیجا هم دست بردارید.

      • kiarash.tmg گفت:

        داداچ یه چی زدیا نصف این بازیا که گفتی انحصاری بوده واسه چی اینارو قاطی بازیا میکنی

      • GAMING fan گفت:

        قابل توجه شما
        بزرگترین و پرکار ترین نویسنده های این سایت و همچنین اکثر کاربران ps فنن. من خودم از علاقه مندان ps4 هستم ولی بودجه افتضاح فقط اجازه یک pc مال ۴ یا ۵ سال پیش رو میده 😐 خلاصه این که این مقاله و هزار تا مقاه رو میشه به نفع هر پلتفرمی نوشت.مهم اینه که از پلتفرممون لذت ببریم.همه ، با هر کنسولی و pc ای. یادمون باشه که اومدیم تو جامعه گیمینگ لذت ببریم.

      • سلام به تمام کاربران عزیز گیمفا
        حالا این حرفا به کنار دوست عزیز اگر کامپیوتر نبود بازی های امثال GTA ها و عناوین مشهور دیگه هم ساخته نمیشدند اصلا بگیم صنعت گیم از PC ها شروع شده و تا امروزه همینگونه ادامه داره . در کل هر چیزی برای خودش محدویت ها و مزیت هایی داره حالا چه کنسول باشه چه کامپیوتر

    • ALIThelastofus گفت:

      بهترین پلتفرم برای بازی اول ps4 و بعدش xbox one حر وقت هم که حرف مقایسه میاد وسط فقط pc بازها میگند گرافیک – ترافلاپس-۴k لعنت به ترافلاپس و ۴k که در مقابل یه بازیی مانند زلدا یا پرسونا یا ماریو حرفی برای گفتن ندارند اول وآخر یک پلتفرم رو بازی تعین میکنه و کنسول ps4 از این لحاظ بهترینه

      • pc هم به عنوان انحصاری همه ی بازیای استراتاژیک و بیشتر بازیای survival و بازیای شاهکاری مثل dota wow arma starcitizen lol و …….. داره +بیشتر بازیای نسل قبل ps رو میشه با شبیه ساز یا ps now رو pc بازی کرد+اگر هم زیاد هزینه کنی میتونی بازیا رو با بهترین کیفیت رو Pc بازی کنی +pc چیزی به نام نسل نداره + Pc استیم داره که استیم بهترین تخفیفات و ….. داره و وقتی بازی رو میخری نیازی نیست پول چیز دیگه رو برای انلاین بازی کردن بدی +با Pc کارای دیگه مثل برنامه نویسی و……. میشه انجام داد اینا همه مزایای pc هستن ولی اگه کسی به بازیا انلاین هیچ علاقه ی نداره و بازیا انحصاری داستان محور ps4 رو دوست داره ps4 براش بهتره

  • آقا رایانه بهتره فقط انحصاری نداره و فوق الاده گرونه

  • mojy_star گفت:

    من کنسول رو ترجیح میدم چون برای بستن یه سیستم خوب باید ۳ یا ۴ تومن حداقل هزینه کنی که برای فقط بازی کردن هزینه ی خیــلی زیادیه .کارهای مختلف مثل فیلم دیدن ، استفاده از برنامه های مختلف و … رو هم با یه pc ارزون قیمت یا لپتاب میشه استفاده کرد.
    اگر قرار باشه که کمتر از ۳ یا ۴ تومن برای بستن pc هزینه کنی که دیگه باید بازی های جدید رو رو حالت مدیوم و تنضیمات پایین و فریم ریت پایین تجربه کرد که در این صورت کنسول انتخاب عاقلانه ای .
    .
    در خصوص هزینه های مربوط به خرید بـازی کنسول باید بگم که من عناوین خیلی زیادی رو تجربه کردم و اون طوری نیست که خیلی هزینه کرده باشم چون پس از تجربه بازی اون رو از طریق دی.وار به فروش رسوندم که اصلا ضرر نکردم . یا جاهایی هستن که بازی اجاره میدن و شما میتونید با ۱۰ هزار تومن یه هفته اون بازی رو داشته باشید .

  • P30PlayBox گفت:

    بنده به شخصه تا ۱۰سال پیش ترتیب علاقه و استفاده از پلتفرهام به شرح زیر بود:
    ۱-pc
    ۲-ps
    ۳-xbox
    ولی تو ۱۰ سال اخیر بدیل افزایش انحصاریهای AAA و بزرگسال ps این روند تغییر کرد و جاش با پیسی عوض شد و پلتفرم اولم شد! خیلی جالبه که تو همه عکسهای این پست ی گوشه ps4 هم هست! مثل اینکه نویسنده گرامی نتونسته یک عکس p30 بدون ps4 پیدا کنه! :evilgrin: البته این قضیه بسیار عالی هست چون نشانه محبوبیت بالای این کنسول حتی در بین پیسی گیمرها هست! :evilgrin: :yes:

  • LordMercy گفت:

    من که تا قبل PS4 همه کنسول های سونی رو خریدم و با سختی های ویتا م ساختم، وقتی نسل ۸ رو دیدم که عملاً کنسول ها خودشون شدن PC به این نتیجه رسیدم که برای این نسل دست نگه دارم و همون اول پیش بینی کرده بودم وسط نسل سخت افزار کم میاد

    خلاصه من با یه لپ تاپ خیلی مسخره بعد از یه مدت اومدم سمت استیم و دیدم واقعاً به صرفه تره! آنلاین درست و حسابی، خود استیم که میتونی باهاش کلی کار کنی، تخفیف های عالی ( من تو تخفیف تابستونی witcher 1& 2 رو فک کنم زیر ۵ دلار خریدم) و اینکه Steam دیگه دردسری به اسم نسل نداره برتری هایی هستن که دهن من یکی آب افتاده به خاطرشون

    اگه بخوایم حرف انحصاری بزنیم… متأسفانه این نسل سونی ش م انحصاری زیاد نداشت در مقایسه با نسل ۷ و مثلاً برای Uncharted 4 ( که طرفدار سری نیستم) پیر شدیم. GoW م که به زور یدونه ش تو این نسل اومد. Gran Turismo م که فقط یدونه ست… Dream که کلاً ناپدید شد انگار… Horizon موفق دراومده که خوب… IP جدید ه

    Bloodborne رو منم بازی کردم و لذت م رو بردم ولی خوب، با یه فرمول که تو بازی های سولز بود ساخته شده که اونقدر نمیشه گفت شاخ بود

    نسل ۸: The Witcher 3 و بس… *R رو که دیدیم چطور دوشید و بازی تو نسل ۸ نداد

    • beyond2soul گفت:

      داداش داری اشتباه میزنی
      بازی نیوح رو بازی کن
      فاینال فانتیزی رو بازی کن
      اردر رو بازی کن
      هرایزن هم بازی کردی
      لست ۲ میاد
      گاد ۴ میاد
      اسپایدر من میاد
      دیز گان میاد
      دس استرند میاد
      و ….. که اومده بازی نکردی و خواهد باومد
      پی سی خیلی عالیه
      ولی در کنارش پلی ۴ برای تجربه شاهکارهای انحصاریش نیازه

    • rezatg گفت:

      داداش شما میگی راکاستار بازی جدید نداد این نسل درست ولی همین راکاستار بود که حسرت یه رد دد رو دل پیسی بازا گذاشت یا همون جی تی ای ۵ رو چطوری رو پیسی عرضه کرد

  • ALIREZA.PC گفت:

    Pcیعنی عشق :inlove: هیچی تو دنیا جای pc رو نمیگیره (نظر شخصی)

  • peyman3 گفت:

    حدود سه هفته ست ps4 خریدم که به فکر فروشش افتادم. به نظر من کنسول ها تنها نکته مثبت که به چشم میاد دارن انحصاری هاست که خدارو شکر با هیچ کدوم حال نکردم(به معنای بد بودنشون نیست) ببینم چقدر قیمت میخوره ردش کنم
    ممنون بابت مقاله . خوب و مفید

    • ALIThelastofus گفت:

      تو هیچ وقت ps4 نخریدی اینم نوشتی تا کنسول ps4 رو خراب کنی تو از اولم طرفدار pc بودی و سیستم میبستی

      • peyman3 گفت:

        اونکه میگی نخریدم اوکی مهم نیست چی فکر کنی. و واقعیت شما تصور می کنی هرکی هرچی داره باید با تعصب ازش دفاع کنه که من اینطور فکر نمیکنم. بلاخره ما مصرف کننده ایم در رابطه با PC هم یک نکته منفی داره اونم پشتیبانی نکردن کمپانی ها بعد پنج سال از کارت گرافیکه. شخصا بتل ۱ روی PC اجرا کردم بدون افت فریم اما با بالابردن دستی ورژن درایور! چرا؟ چون کمپانی AMD 2 ساله برای من درایور نمیده بتل نیاز به اخر نسخه داشت برای اجرا. که با بالابردن دستی مشکل حل شد. این سیاست های کثیف توی هر سه پلتفرم اصلی گیم هست اما اینکه شما چون PS4 داری میخوای با استفاده از دروغ بهترین بدونی مسئله خودته و منم نظرم رو گفتم. در مورد سیستم بستن هم اره باید اول اینکارو میکردم که اشتباهی بود شد. حالا مجبورم دوباره پول جمع کنم!

  • DeadSpace گفت:

    یکی بمن بگه اگه Pc خدای بازیه پس چرا تو عسکا PS4 هست؟والا :rotfl:
    فقط سونــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی :inlove:
    منکه تا حالا بازی نکردم با Pc
    از آتاری شروع کردم بعد میکرو بعد سگا بعد Ps 1.2.3.4 اصلا رایانه رو حال نمیکنم

    • ALIThelastofus گفت:

      درود فراوان برتو دوست عزیز امیدوارم هرچه زودتر آنچارتد وگادآف وار جدید بیاد و قیافه ی pc بازها رو با هم ببینیم و بهشون بخندیم :rotfl:

      • Gul'dan گفت:

        وقتی استار سیتیزن میاد قیافه شما نوب های بدبخت که پول خرید پی سی ندارید دیدن داره کنسول پزنت های گدا

      • اونوقت بر می گردی می گی فنای pc بی تربیتن ، فلانن و …
        اول به خودت یه نگاه بنداز بعد صحبت کن !
        فنای سونی : ما انحصاری داریم و … آها ! انحصاری داریم ! دیگه …. آها یادم اومد ! انحصاری داریم !!!
        فن پی سی :
        ۴k
        Emulators
        F2p games
        Steam
        Offers
        Customizability
        Free multiplayer
        و …
        حاضرم شرط ببندم اصلا نفهمیدی اینایی که نام بردم چیه 😀
        آها یه چیز دیگه :
        انخصاریات داره با قدرت pc ساخته می شه خدا از آسمون نمی یاره

        • ALIThelastofus گفت:

          نه خیر میدونم چیه شبیه ساز اجرای بازیهای قدیمی که آخرش نمیتونی مانند خود کنسول بازی رو اجرا کنی و اگرم سخت افزار قوی نداشته باشی آنقدر سرعت فریم آهسته میشه که حالت به هم میخوره واستیم که برای دانلود بازیهای خاص و بازی آنلاین استفاده میشه خوب اگه میتونی با این برنامه ها گادآف وار سه رو بازی کنی بازی کن

    • داداش من پی سی بهترین پلتفرم برای بازی کردنه.من که اگر پول داشتم شای پی سی میخریدم اما مشکلش اینه که فوق الاده گرونه

  • واااااااااااااای خدا دیگه دارم دیوونه می شم ! :idk:
    یعنی خدایی یه عده انگاری از پشت کوه اومدن 😐
    نود درصد اینایی که می گن پی سی بده و … دلیلشون اینه :
    رفتن یه سی دی بازی کپی‌ خریدن ، خواستن رو پی سی ذغالیشون نصب کنن اما نشده یا ارور داده 😀
    ما انحصاری ندار ، قبول اصن ما هیچی انحصاری نداریم ( TF2 , LOL , WOW , Diablo 😛 )
    ماد ها …
    فریم ریت ۶۰ و بیشتر !
    استیم …
    س..ی گیبن :inlove:
    بازیایی که هر جایی نمی شه انجامشون داد !
    بهترین گرافیک …
    استفاده های دیگه بجز گیمینگ …
    GTX 1080 :hypnotized:
    Free to play games
    تخفیف های تابستانه …
    نبود نسل و اینجور چرت و پرتا که اجازه می ده هر بازی ای که می خوای رو بازی کنی …
    شبیه ساز ها ( خوب داشتیم در مورد انحصاری حرف می زدیم 😀 )
    Blizzard :inlove:
    بهترین مولتی پلیر های روی پی سی هستن نمونش دوتا ۲ ، تیم فورترس ، کانتر Go ، ورلد آف وارکرفت ، اورواچ ( این مورد روی کنسولا هم هست ولی اگه نسخه ی کنسولیش نمی یومد سنگین تر بود ! ) ، لیگ آف لجندز و …
    مولتی پلیر رایگان ( شنیدم پلاس گرون شده ?:-) )
    و هزار و یکجور مزایای دیگه که جا نمی شه بنویسم !
    کنسول ها می آیند و می روند ، و این pc است که همچنان باقیست
    حالا هی شما بیاین بازی نام ببرید 😉

    • ALIThelastofus گفت:

      pc پلتفرم خوبی فقط یه مشکل داره اونم برا بازی ساخته نشده ولی برای کارهای دیگه خوبه اسم pc که میاد میخام بالا بیارم بلا به دور

      • Gul'dan گفت:

        بدون پی سی گیمینگ صنعت گیم به فنا میره برادر کی گفته پی سی برا بازی ساخته نشده ؟ چندین هزار بازی انحصاری و مستقل رایگان یا با قیمت کم بر روی استیم قرار داره بهترین تجربه آنلاین بازی کردن روی پی سی هستش و چندین سبک مثل استراتژیک و mmo در انحصار Pc هستش اونوفت برا بازی ساخته نشده ؟؟؟؟؟؟
        جالبه بدونی که ما هم وقتی اسم سونی و پلی استیشن میاد بالا میاریم دوست عزیز برو بشین با کنسول بازیتو بکن بابا تو که پول پی سی نداری لازم نکرده دربارش نظر بدی
        هر سال مسابقات بازی هایی مثل csgo و dota 2 و lol بر روی پی سی اجرا می شه با جایزه های میلیارد دلاری و تماشاچی میلیونی با پلیر هایی که تمام زندگی شون رو صرف گیم کرده اند اتفاقا پی سی برای بازی ساخته شده ولی نه بازی نوب ها وپلیر معمولی ها بلکه برای بازی هاردکور پلیر ها و پرو پلیر ها.

      • @ alithelastofus
        آقا خدایی این حرف دیگه خنده دار بود !
        برا بازی ساخته نشده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
        اصلا با این حرفت کاری کردی گیب نیوول داره گریه می کنه !
        این همه و استیم و … یعنی همه کشک ؟؟؟؟
        عین اینه که من بگم پی اس فور یه مشکل داره اونم اینه که انحصاری نداره 😕
        خوبه حالا این همه نویسنده مطلب نوشته شما دو خطش رو خوندین اصن ؟؟؟

  • 79Mehrshad گفت:

    pc یه مشکل بزرگ داره به اسم ارتقای سخت افزار
    باید ۳یا۴ برابر قیمت کنسول خرج کنی تازه فقط برای حداکثر ۴ سال رو اوج بودن!!حالا به مشکلات ویندوز و نصب گیر و گورای دیگه ندارم

    • ۴ سال ultra بازی می کنی
      ۴ سال high
      اگر هم همون اول یه سیستم خیلی خوب ردیف کنی تا ۶ سال هم می تونی ultra بازی کنی ، در ضمن قرار نیست که بعدش کلا سیستم رو بندازی سطل آشغال یکی دیگه جاش بیاری ! تهش اینه که می ری یه قطعه عوض می کنی ، اگر خوش شانس باشی شاید حتی بتونی قطعه ب قدیمیت رو بفروشی !

    • Hafman گفت:

      کنسول یه مشکل بزرگتر داره به اسم نسل وقتی عوض میشه باید درسته بندازی دور یکی دیگه بخری.

      • ALIThelastofus گفت:

        بزار من جوابتو بدمaminh اگر قانع نشدی بی منطق ترین آدم روی کره ی زمین هستی اول اینکه پول زیادی بابت خرید کنسول ندادی که بعداز هشت سال نگران تعویض کردنش باشی بعدشم من بارها کنسول خریدم چند سال بعدش با قیمت روز اول فروختمش حتی سود هم مواقعی کردم ولی اگر سیستم ببندی بعداز چند سال چقدر روی سیستمت ضرر میکنی اگر بخای بفروشی جون هرکی دوست داری جواب منو بده ببین قسمت دادم

        • با قیمت روز اول ؟؟؟؟
          خدایی به کی فروختی 😀 ؟؟؟
          ببین دوست عزیز خداوکیلی تا به حال حتی یکبار پشت پی سی نشستی ؟؟؟ من علاوه بر پی سی ps4 هم دارم منتها برادر کوچک ترم بازی می کنه هم آنچارتد و هم د لست رو هم بازی کردم اینم آیدی : Nickswift14
          ولی اگر قرار باشه بین پی سی و ps4 یکی رو انتخاب کنم اون pc هستش چون به اندازه انحصاری های ps4 امکانات داره ! در ضمن شما بالاتر گفتی پی سی صرفا برای گیمینگ ساخته نشده ، آیا اینکه pc غیر از گیمینگ استفاده های دیگه ای داره موضوع بدیه ؟؟؟ آیا یجور ضعفه ؟؟؟
          “در طول تخفیفات قبلی تابستانه استیم یک بازی با متوسط نقد ۹۶ درصد مثبتی با قیمت تنها ۱۰ سنت، بله تنها ۱۰ سنت قابل خریداری بود. مبلغی که معادل حدود ۴۰۰ تومان به نرخ روز بازار است.”
          این یه بخش از مقاله ی بالاست که کپی کردم امیدوارم مطالعش کرده باشین ، فک کنم منظور نویسنده بازی half-life 2 بوده باشه .
          شما دیگه چی می خواین ؟؟؟ یه بازی فوق شاهکار اورجینال با متای ۹۶ با قیمت ۴۰۰ تا تک تومن ! با این پول بهتون یه بسته آدامس هم نمی دن !
          شما هر چقد که به قول خودتون موقع خرید pc ضرر کنید در عوض در ادامه همش تماما سوده ، بازی چهارصد تومنی اورجینال شما کجا دیدین جدا ؟
          باز به هر حال خوشحالم که شما مقداری محترمانه تر نسبت به دیگر فن های سونی صحبت کردین ، جو سایت تو یه سال اخیر واقعا نابود شده به لطف یه عده ، کم کم کلمه ی ” انحصاری ” داره جای کلمه ی ” گیم ” رو می گیره ، قدیما ملت از گیم لذت می بردن نه از کنسول ، عین اینه که بجای غذا از ماهیتابه لذت ببری !
          فک کنم کم کم منم باید از بخش نظرات خداحافظی کنم ، اگر حرفی زدم که باعث ناراحتی کسی شد معذرت می خوام .

  • joel گفت:

    اگه در دنیای بازی های رایانه انحصاری دار کار نبود یقینا pc برترین و به صرفه ترین مأمن و ایستگاه برای لذت بردن از گیم بود ولی در شرایط فعلی شخصا دوست دارم یه بازی مثل بلود بورن رو با همون ۳۰ تجربه کنم تا چه میدونم این الفاظ دهن پر کن مثل(پی سی = گرافیک بالاتر + جزئیات بیشتر + فریم بالاتر + کیفیت بالاتر + بازی آنلاین خفن و رایگان که چندین سال سرگرمتون میکنه + کارهای مختلف مثل فیلم دیدن + موس و کیبورد برای بازی های شوتر + وب گردی + استفاده از برنامه های مختلف + بازی سازی + در آمد زایی + ارتقای سیستم و عدم وجوئد نسل + تجربه بازی های نسل های مختلف و ) به معروف گفتنی کاچی بهتر از هیچی ?:-) :yes:

  • soheilDRAGON گفت:

    ناموسا من به زور میکشه پستارو بخونم شما چجوری اینقدر نظر میدیدو بحث میکنید

  • pooya_k گفت:

    این چه مقاله ایه آخه؟؟
    برفرض که پی سی بهترین باشه خب یعنی ما خودمون نمیدونیم گرافیکش بهتره؟ ولی خب به همون نسبت گرون تره، یعنی چی آخه؟؟؟ خب همه میدونیم اینا رو فکر کنم فقط میخواستی ما کنسول بازا رو بسوزونی برای گرافیک که مهم ترین مزیتشه. الان من کلا ۱ میلیون و ۶۰۰ پول دادم برای خود پی اس ۴ و بازیام و پلاس (البته امسال تازه گرفتم به همین دلیل یه بار پلاس یک ساله خریدم) و بیش از ۱۰ تا بازی خریدم با تخفیف خوب پی اس ان و اشتراکی کردن با رفقا (طبیعتا نه در حد استیم) الآن شما با یک میلیون و ۶۰۰ چه کامپیوتری میتونی بخری؟ گرافیکش در حد کنسولا هست اصن؟ انحصاریاشم که به پای کنسول نمیرسه به لول و دوتا اینام کار ندارم چون اصن از بازی های آنلاین اینطوری خوشم نمیاد بدون هیچ هدف خاصی میشینی بازی میکنی n بار، یک سال معتاد لول بودم بس بود برام اصن نمیشد زندگی کنم.
    ما همه میدونی PC همچین مزیت هایی داره و گرافیکش چقدر بهتر از کنسولاست ولی قیمتش خیلی بیشتره و انحصاریاشم در حدی نیست که یک دلیل باشه برات(حداقل برای من که بیشتر آفلاین میپسندم) کسی که بودجه نداره زیاد میره یه کنسول میگیره و تموم، با انحصاریم حال میکنه کسیم که داره خب میره یه پی سی ۴/۵ یا حتی بالاتر میبنده خب با این همه پول یه میل دیگه ام هزینه میکنه انحصاری های پی اس ۴ رم بازی میکنه.همه میدونیم اینارو بنظرم اصلا لازم نبود همچین مقاله ی مسخره رو بزارید تو سایت.

    • pooya_k گفت:

      در مورد اینکه گفتید کسی که زیاد بودجه نداره بره پی سی ضعیف تر بگیره، خب اگه قرار اینطوری باشه که پس چرا پی سی بگیره؟ وقتی قرار نیست از مهم ترین مزیتش یعنی گرافیکش نهایت استفاده رو ببره؟؟
      الان این لپتاپ منم در حد کارای دانشگاه هست ولی هیچی از بازی های نسل ۸ رو نمیشه روش اجرا کرد رو low هم fps پایینه با این حتی نمیشه لیگ اف لجندز رو رو کیفیت مدیوم با fps 30 زد به ۲۰ هم نمیرسه بعد میگید با لپتاپی در حد کارای دانشگاه میشه بازی کرد؟ اگه لپتاپای ۳/۴ میلیونی رو میگید که خوب اون دیگه دانشگاه نمیشه بعدم مگه خله طرف خب میره پی سی میخره که قدرتشم بیشتره با این پول، یه لپتاپ ۸۰۰ یا تهش ۱ میلم برای کارای دانشگاه.

    • Gul'dan گفت:

      دوست عزیز شما میدونی این چیز هارو ولی خیلی کنسول فن های بی منطق و تازه به دوران رسیده پی سی گیمینگ رو میکوبند و همچین مقاله ای برای بسته شدن دهنشون لازمه

      • pooya_k گفت:

        همه میدونن هرکیم قدرت گرافیکی پی سی رو ضعیف تر از پی اس ۴ میدونن قطعا متصعبه و با این مقاله یا ۵۰ تا مقاله ی دیگه ام تغییری ایجاد نمیشه در رفتارش.
        البته گرافیک انحصاری ها هم خیلی بلاست مخصوصا رو پرو

  • از گیمفا انتظار چنین مقاله ای نداشتم باید بگم هر پلتفرم جای خودش رو داره حالا می خواد PS باشه یا XO. در ضمن من هم ps4 دارم هم pc باید بگم دوتاش عالی هستن چه بازی های انلاین pc چه بازی های انحصاری ps4.

  • واقعا یکی از کور کورانه ترین و پیش پا افتاده ترین مقاله های گیمفا بود که دیدم
    از مدیران گیمفا خواهشمندم در جذب خبر نگار بیشتر دقت کنن

  • furios gamer گفت:

    من کلا با ps4 بیشتر حال میکنم اما ازpc هم استفاده میکنم بازی های مدرن و جدیدترو رو کنسول میگیرم وبازی هایی که قدیمی ترن یا برای کنسول نیستو رو pc نصب میکنم ولی کلا بدون تعصب کنسول برای بازی کردن خیلی بهتره!!!

  • من که عاشق pc و ps4 هستم هر دوتا عالی هستن pc بخاطر آزادی بدون حد و مرز شما در انتخاب تجهیزات فیزیکی
    Ps4 بخاطر انحصاریاش

  • saeedgreat گفت:

    کنسول ها می ایند و میروند اما این pc است که زنده میماند.

  • فرشاد گفت:

    مقاله بسی به جا و پر محتوا بود و با نظر نویسنده که میگه آزادی بی حد و مرز به شدت موافقم الان بنده برای گیم نتم ۱۰ تا پی سی با کانفیگ APU جمع کردم که خیلی هزینه هامو آورد پایین و راندمان کاری خوبی هم بهم داد (خدا پدر مادر رئیس شرکت AMD رو بیامرزه به داد گیمر های پی سی میرسه همیشه یعنی کلا AMD یعنی گیمینگ) بگذریم ولی خوب برای پی سی شخصی خودم تو خونه دقیقا طبق گفته های نویسنده مقاله به جای خرید یه سی پی یو ۴ هسته ای جدید که قیمت های گزافی هم دارن از نسل ۷۷۵ استفاده کردم و با مادربرد G41 که نسل DDR 3 رم هارو هم ساپورت میکنه کارم رو راه انداختم الان سی پی یو های ۴ هسته ای ۱۲ مگ کش نسل ۷۷۵ اینتل قوی ترینش رنج قیمت بین ۱۵۰ تومن تا ۲۰۰ تومن داره رم هم که قیمتش عالیه ۸ گیگ ۲ کاناله با هیت سینک رنج قیمتی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومن داره ماردبرد هم که بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومن میتونید بخرید در عوض همه این کم هزینه کردن ها تمام هزینه و بودجه اصلیم رو صرف کارت گرافیک کردم که رکن اصلی یه پی سی گیمینگ خوب هستش که با جی تی ایکس ۱۰۶۰ دو گیگ به راحتی هرچه تمام و بدون کوچک ترین افت فریمی به بازی کردن مشغولم و دمای پی سیم حتا تو اوج ساعت ها بازی کردنم به بیش از ۵۰ درصد هم نمیرسه دقیقا آزادی یعنی این از طرفی واقعا تو پی سی لذت بازی ۲ چندان هستش چون هم بازی هارو به قیمت های خیلی ارزون میشه خرید و به راحتی آرشیو درست کرد و مهم ترین نکته ی پی سی بازی های شوتره به شخصه تا به امروز هیچ بازی شوتری روی کنسول بهم اصن حال نداده و در پایان خوبی پی سی یکی به این هستش که بعد از چند سال که احساس ضعف و سستی در سیستم دیدید مثل کنسول نیست که بی مصرف بشه و بازی براش نیاد با یه ارتقاع و هزینه خیلی کم دوباره میشه یه سیستم گیمینگ برای چند سال بعد ردیف کرد که هزینه اش با خرید یه کنسول یا برابر یا کمتره و یکی همونطور که در مقاله خوندید وجود شبکه استیم شما رو از خرید گیم بی نیاز میکنه مافیا ۲ پک کامل ۸۰ درصد تخفیف یا اصن بخش فری تو پلی که ۲۵۰ تا بازی رایگان اونم چه بازی هایی بازی هایی که خودم الان نصب دارم : Load Out – Dota 2 – Team Fortress 2 – APB تازه اینا ۴ تا بازی هستش که تمام وقت دارم بازیشون میکنم و وقت ندارم برای بازی های جدید بماند که هروز لیست بازی های استیم بیشتر از قبل میشه در کل پی سی گیمینگ عشق عشق بعدم کنسول اونم فقط سونی مرسی از نویسنده عزیز

    • Vito Scaletta گفت:

      آفرین، با همه حرفات موافقم شوتر برای منم هیچوقت تو کنسول حال نداد اون هیجانی که BF4 و cs go و R6 siege رو pc دارن رو کنسول با دسته اصلا حال نمیده. من فقط یه ps4 برای انحصاری ها گرفتم. این که میگن pc هر دو سال باید ارتقا بدی یه دروغ بزرگه مثلا gtx 970 که تقریبا ۴ سال از عرضه گذشته همه بازی ها رو ultra میاره همین ۱۰۶۰ شما حداقل تا سال ۲۰۲۰ با بهترین گرافیک میاره بازی ها رو

نسل طلایی | چرا رایانه شخصی بهترین پلتفرم برای بازی کردن است؟ - گیمفا