مایکل پکتر: بازی‌های ژاپنی هنوز هم در بازارهای بزرگ، کم‌اهمیت هستند - گیمفا
مایکل پکتر: بازی‌های ژاپنی هنوز هم در بازارهای بزرگ، کم‌اهمیت هستند - گیمفا
مایکل پکتر: بازی‌های ژاپنی هنوز هم در بازارهای بزرگ، کم‌اهمیت هستند - گیمفا
مایکل پکتر: بازی‌های ژاپنی هنوز هم در بازارهای بزرگ، کم‌اهمیت هستند - گیمفا
مایکل پکتر: بازی‌های ژاپنی هنوز هم در بازارهای بزرگ، کم‌اهمیت هستند - گیمفا
مایکل پکتر: بازی‌های ژاپنی هنوز هم در بازارهای بزرگ، کم‌اهمیت هستند - گیمفا

مایکل پکتر: بازی‌های ژاپنی هنوز هم در بازارهای بزرگ، کم‌اهمیت هستند

عرفان کرد
۰۱:۵۵ ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
مایکل پکتر: بازی‌های ژاپنی هنوز هم در بازارهای بزرگ، کم‌اهمیت هستند - گیمفا

به نظر می‌رسد که عملکرد قدرتمند بازی‌های ژاپنی در سال ۲۰۱۷ نتوانسته نظر مایکل پکتر را در خصوص صنعت بازی‌سازی ژاپن تغییر دهد.

سال گذشته، در مصاحبه با GamingBolt، مایکل پکتر اعلام کرد که بازی‌های ژاپنی در بازار‌های بزرگتر مهم به شمار نمی‌روند. این قضیه امسال کمی تغییر کرده است و شاهد تحولاتی در صنعت بازی‌سازی ژاپن بوده‌ام. طبق آمار و ارقام بازی بازی‌های ژاپنی، بخش زیادی از بهترین بازی‌های سال را به خود اختصاص داده‌اند.

یکی از تازه‌ترین این بازی‌ها Persona 5 است که توانست ۲ میلیون نسخه به فروش برساند. آیا آقای پکتر هنوز هم فکر می‌کند که بازی‌های ژاپنی در بازار کم اهمیت هستند؟

پکتر در مصاحبه جدیدش با GamingBolt گفت:

بله، بازی‌های ژاپنی در ابعاد بزرگتر اهمیت کمتری دارند. می‌گویید ۲ میلیون نسخه. فراموش نکنیم بازی مزخرفی مانند Mafia 3 فروشی معادل ۵ میلیون نسخه داشت. این بازی (Mafia 3) کاملا مزخرف است. پس در مقایسه می‌توان گفت که این ۲ میلیون نسخه یک فاکتور کم‌اهمیت است. کسی به آن اهمیت نمی‌دهد.

پکتر همچنین علاقه‌اش به بازی Persona 5 را ابراز کرد و در این خصوص گفت:

حقیقتا Persona 5 اولین بازی ژاپنی بود که من پس از مدت ها از آن لذت بردم؛ البته اگر کوجیما و نینتندو را فاکتور بگیریم. اما در خصوص Persona 5 باید بگویم که به نظر من این موضوع بی‌اهمیت است. ما سری بازی‌های همیشگی Final Fantasy را داریم که ممکن است ۸ یا ۱۰ یا حتی ۲۰ میلیون نسخه به فروش برساند اما بازی‌های ژاپنی که درست کار می‌کنند، بازی‌هایی مانند سری Metal Gear هستند. بازی‌هایی که در بازار‌های بزرگتر جذابیت دارند. بازی‌هایی که برای غربی‌ها جذاب هستند. بازی‌هایی که بیشتر برای ژاپنی‌ها جذبه داشته باشند، در بازار‌های بزرگتر شکست خواهند خورد و به فرهنگ‌های دیگر، به خوبی منتقل نخواهند شد.

پکتر در خصوص موفقیت Persona 5 گفت:

فکر می‌کنم آتلوس با ۲ میلیون نسخه فروخته شده و بازی Persona 5 راضی باشد. این برای آن‌ها یک پیروزی محسوب می‌شود.

وقتی از او در خصوص نینتندو و موفقیت و جذابیت بازی‌های آن، علی رغم وجهه ژاپنی‌اش، پرسیدند، پکتر پاسخ داد:

من نینتندو را یک استثنا به شمار می‌آورم. نینتندو این قانون را نقض می‌کند. اگر شما یک مریخی باشید و هرگز یک بازی ویدیویی در عمرتان مشاهده نکرده باشید و من برایتان Persona 5، Final Fantasy و بازی‌های نینتندو را در کنار یکدیگر  قرار دهم، شما هرگز فکر نمی‌کنید که این سه بازی محصول یک منطقه هستند. نینتندو سبک خاص خودش را دارد، مانند دیزنی. کارتون‌های دیزنی هم سبک خاص خودشان را دارند و با سایر کارتون‌ها متفاوتند. دلیلش را خوب نمی‌دانم اما نینتندو با رویکردی مناسب خانواده‌ها و فضای شاد جلو می‌رود. ببینید… بزرگترین حاشیه نینتندو در E3 این بود که چرا ماریو در Mario + Rabbids از اسلحه استفاده می‌کند. چنین اتفاقی هرگز در نینتندو رخ نداده بود. نینتندو کاملا تفاوت دارد. به نظر من آن‌ها برای ژاپنی‌ها شبیه ترین چیز به دیزنی هستند. هر کاری آن‌ها می‌کنند متفاوت است و قوانین برای آن‌ها معنای متفاوتی دارد. هیچکس در ژاپن کاری که آن‌ها می‌کنند را انجام نمی‌دهد. شاید بتوان سونیک (Sonic) را در نزدیک آن‌ها جای داد.

به نظر می‌رسد با وجود چنین سال قدرتمندی برای بازی‌های ژاپنی، نظر آقای پکتر در این خصوص تغییر نکرده است. البته که وجود بازی‌هایی نظیر Persona 5، Nioh و Nier نشان از عملکرد خوب پلی‌استیشن ۴ دارد و می‌تواند به اعتبار ژاپن در صنعت بازی‌سازی بیافزاید.

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مایکل پکتر: بازی‌های ژاپنی هنوز هم در بازارهای بزرگ، کم‌اهمیت هستند - گیمفا
مایکل پکتر: بازی‌های ژاپنی هنوز هم در بازارهای بزرگ، کم‌اهمیت هستند - گیمفا
مایکل پکتر: بازی‌های ژاپنی هنوز هم در بازارهای بزرگ، کم‌اهمیت هستند - گیمفا
مایکل پکتر: بازی‌های ژاپنی هنوز هم در بازارهای بزرگ، کم‌اهمیت هستند - گیمفا
مایکل پکتر: بازی‌های ژاپنی هنوز هم در بازارهای بزرگ، کم‌اهمیت هستند - گیمفا
مایکل پکتر: بازی‌های ژاپنی هنوز هم در بازارهای بزرگ، کم‌اهمیت هستند - گیمفا
مایکل پکتر: بازی‌های ژاپنی هنوز هم در بازارهای بزرگ، کم‌اهمیت هستند - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Hoower گفت:

    هرچی سعی میکنم واسه پستایی که در مورد ایشون هست کامنت نزارم هی دهن منو باز میکنه…

  • RAGE گفت:

    البته نباید فراموش کرد که پرسونا ۵ انحصاریه
    ولی در کل حرف اقای پچر (هر چند دلم نمی خواد بگم) ولی داره درست میگه
    اما همیشه استثنا هایی هم هست 🙂

  • laser1 گفت:

    یه چیز هایی رو راست میگه
    یه بازی های آشغالی رو میبینید که بالای ۱۰ میلیون نسخه فروش میکنن مثل call ghost یا همین مافیا ۳
    اونوقت بازی های باکیفیتی هستن به زور به یه میلیون میرسن
    حق به حق دار نمیرسه

  • “فراموش نکنیم بازی مزخرفی مانند Mafia 3 فروشی معادل ۵ میلیون نسخه داشت” :rotfl:
    به هر حال پرسونا توی غرب همه پسند نیست و جدا از اون انحصاری هم هست و مطمئنا نباید انتظار فروش بالایی ازش داشت. خیلیا هم هستن از بس شعور و فهم بالایی دارن از عکس بازی خوششون نمیاد فقط میکوبن… نمونه بارزش توی پست قبلی مربوط به این بازی میتونید شاهد باشید.

    • 2K.Firaxis گفت:

      لابک محمد جن کاملا درست میگی
      فراموش هم نکنیم مافیا مالتی پلتفرم بود ولی پرسونا انحصاری فراموش هم نکنیم که مافیا یه سبک همه گیر بود ولی پرسونا یه سبک خاص گرافیک و گیم پلی پرسونا اصلا جوری نیست که فن های مافیا بپرن بخرنش

  • Alireza_yoo گفت:

    تا حدودی با نظرش موافقم ولی ژاپنیا مهم ترین کارشون اراعه بهترین بازی از هر نظر هست و خیلی فرهنگ غربی رو قاطی نمیکنن بجز چنتا بازی مثل دارک یولز و متال گیر و فاینال (بهرحال اینا ترکیب شرق و غربن) که هم جنبه خوب داره هم جنبه بد

    .
    .
    اسپم: دوستانی که بازی the order 1886 رو رفتن ایا ارزش خرید داره الان که پنج دلار شده ممنون میشم جواب بدید

  • فکر کنم اولین باره که با این آقا هم عقیده ام!
    در مورد فروش بازی های ژاپنی باید بگم این غربی ها هستن که ضرر میکنند! وقتی بازی بینظیری مثل پرسونا که یکی از برترین بازی های ساخته شده است فروش کمتری نسبت به مافیا ۳ داره این یه مشکل بزرگه(البته باید تعداد پلتفرم هارو در نظر گرفت)
    فاینال و متال گیر هم که تکلیفشون مشخصه، تا تونستند بازی رو به سلیقه غربی ها نزدیک کردند(نه اینکه بازی های بدی باشند)
    جدا از اینا من هنوز راز نینتندو رو نفهمیدم. لعنتی انگار جادو میکنه. آخه چطوری ماریو بعد این همه سال هنوز بازیاش شاهکارند!؟
    ماریو کارت، ماریو ۶۴، ماریو RPG!!! و کلی ماریو دیگه!
    واقعا نینتندو تو یه سطح دیگه است.

  • Hamed_4ever1 گفت:

    خدایش درسته بازیاشون واسه خودشون خوبه
    ولی واسه بقیه کشورها اصن جذابیتی نداره
    حداقل واسه گروهی خیلی کمی جذابیت داره

  • vaan 2 گفت:

    پکتر ، پچر ، پنجر کودن تر از اونیه که جذابیت و عظمت بازیای ژاپنی خصوصا اتلوس رو درک کننه ! انتظار داری همه برای سلیقه تو یازی بسازن میتونی سرتو بکنی تو سیفون توالتت و به خوردن چیزی که همیشه میخوری ادامه بدی

  • vaan 2 گفت:

    پکتر ، پچر ، پنجر کودن تر از اونیه که جذابیت و عظمت بازیای ژاپنی خصوصا اتلوس رو درک کننه ! انتظار داری همه برای سلیقه تو یازی بسازن میتونی سرتو بکنی تو سیفون توالتت و به خوردن چیزی که همیشه میخوری ادامه بدی

  • a3 armin گفت:

    چه عجب یه حرف راست و منطقی زد
    داجع به mafia3 خیلی قشنگ گفت

  • nimaps4 گفت:

    بنده از همینجا ساعت پنجو ربع صبح میگم پچر نظر ندی سنگین تری…و من الله توفیق

  • PLATYPUS گفت:

    اینو راست میگه.مثلا بازی مثل کالاف چون شوتره و طرفدار بیشتری داره بعلاوه اسم در کرده بازیش هر چقدر هم که بد باشه از بهترین بازی های JRPG هم بیشتر میفروشه.البته مولتی پلتفرم بودن این بازی رو هم باید در نظر گرفت ولی در کل حرفش درسته.بدین معنی که بیشتر مواقع یک JRPG مولتی پلتفرم نمیتونه اندازه یک شوتر مولتی پلتفرم بفروشه.سبک یک بازی تو فروشش خیلی تاثیر داره.مثلا اگه GTA تو هر سبکی غیر اکشن ماجرایی می بود کمتر فروش میکرد.

  • amir moltafet گفت:

    الان متالگیر ژاپنیع کم اهمیتع چرت میگی همیشع متاش بالای۹۵شده ۶۰،سالته بسع بشین چوس فیل بخور 😎

  • بازیا نینتندو واسه همه جذابه بخاطرهمین همش فروش میکنه کاملا درست میگه سبک خودشون ماننددیزنی دارند

  • ATAR گفت:

    درود
    برای افزوده شدن زبان پارسی به PS4 رای بدهید
    https://share.blog.us.playstation.com/ideas/2015/05/25/persian-language-for-ps4/comment-page-20/#comment-107879

  • N_D گفت:

    خب که چی؟ این یارو اصن کیه هر روز نظراش رومیزارن؟ نمیشه نظرای منو بزارین به جاش؟

  • beyond2soul گفت:

    حرفاش هم در مورد تلویزیون ۴کی و عدم فروش وان ایکس درسته
    و هم در مورد بازی های ژاپنی
    البته نه همشون
    ولی همین سایت رو ببینید
    مثلا مطلب میزارن فلان بازی ژاپنی قراره بیاد هیچکی نمیاد یک سرفه توش بکنه
    ولی نه همه بازی های ژاپنی
    مثلا فاینال فانتیزی نیوح نیر عالی هستند
    پرسونا رو بازی نکردم
    ولی ما سونی فن ها منطقی هستیم و نمیایم بگیم پکتر چون گفته تلویزیون ۴کی ۱۰% مردم آمریکا دارند و بقیه جاها کمتره
    پس با توجه به این و قیمت وان ایکس و عدم انحصاری فلان نمیان بخرن پکتر داره چرت میگه
    اینقدرا هم که تو ایران تو سرش میزنن چرت نمیگه
    بالاخره مدرک mba و۲تا مدرک حقوق از اون ور آب داره
    نه مثل ما دانشگاه آزاد و نمره کیلویی
    طرف میشناسم فوق لیسانس رفته ختم بابای استاد
    هم نمره بالا گرفته و هم پایان نامه رو همینجوری پاس کرده
    :rotfl:

  • PC and PS4 گفت:

    با اینکه از جملش خوشم نیومد و بی احترامی بود ولی راست میگه هنوز کم اهمیت هستند

  • beyond2soul گفت:

    حکایت من هستش که میام سعی کنم با منبع دلیل و منطق چشم های ماکرو فن های متعصب ( نه غیر متعصبین ) رو باز کنم ولی توهین میشنوم و زیر بار هم نمیرن.
    بخونید قشنگه
    ***************
    روستایی بود دور افتاده، که مردم ساده دل و بی سوادی در آن سکونت داشتند. مردی شیاد از ساده لوحی آنان استفاده کرده و بر آنان به نوعی حکومت می کرد.
    برحسب اتفاق گذر یک معلم به آن روستا افتاد و متوجه دغلکاری های شیاد شد و او را نصیحت کرد که از اغفال مردم دست بردارد و گرنه او را رسوا می کند. اما مرد شیاد نپذیرفت. بعد از اتمام حجت٬ معلم با مردم روستا از فریبکاری های شیاد سخن گفت و نسبت به حقه های او هشدار داد.
    بعد از کلی مشاجره بین معلم و شیاد قرار بر این شد که فردا در میدان روستا معلم و مرد شیاد مسابقه بدهند تا معلوم شود کدامیک باسواد و کدامیک بی سواد هستند. در روز موعود همه مردم روستا در میدان ده گرد آمده بودند تا ببینند آخر کار، چه می شود.
    شیاد به معلم گفت: بنویس مار
    معلم نوشت: مار نوبت شیاد که رسید شکل مار را روی خاک کشید و به مردم گفت: شما خود قضاوت کنید کدامیک از اینها مار است؟
    مردم که سواد نداشتند متوجه نوشته مار نشدند اما همه شکل مار را شناختند و به جان معلم افتادند تا می توانستند او را کتک زدند و از روستا بیرون راندند

  • GTx1070 گفت:

    نمردیمو یه حرف راست از این بشر شنیدیم …

  • death گفت:

    من خودم طرفدار این بازی ها هستم ولی همه که از سبک های ژاپنی لذت نمیبرند مایکل جان سلیقه ها متفاوته 🙂
    و نمیشه سلیقه و علاقه به بازی های ژاپنی رو به کسی القا کرد به مرور زمان علاقه مندان به این سبک هم بیشتر میشند نمیشه انتظار هم داشت که بازی ساز های ژاپنی بخاطر فرهنگ و سلیقه بقیه بازی هاشون رو تغییر بدند در درجه اول اونا برای خودشون و مردمشون بازی میسازند
    اگر یه بازی ژاپنی تو کشور خودشون خوب فروش داشته باشه خارج از کشور هم فروشی داشته باشه این یه موفقیت هست

  • بیشتر بازی های ژاپنی در بازار های غربی فروش کمی دارند ، طبیعیه ، بازی ژاپنی برای سلیقه ژاپنیه ، الان بازی خاله قزی ساخت ایران را ببری جلوی خارجی ها حاضر میشن مفت ببرنش ؟ نه دیگه حاضر نمیشن جون سلیقشون نمی خوره ، متاسفانه سازنده های ایرانی هم سلیقه ما ایرانی ها را خوب نمی دونند میرن خاله قزی میسازن و جالبه بهترین بازی جشنوارشون هم میشه ، سرتون را درد نیارم ، سازندگان بازی ها در همه جای دنیا به جز ایران البته ، اولویت اولشون برای ساخت بازی سلیقه گیمر های همون کشور هست

  • HannaH گفت:

    به نظر من قیاس صحیحى نکرده. مثل این مى مونه که بگیم فروش کمتر یک فیلم پیچیده در مقابل فروش بیشتر یک بلاک باستر نشانه عدم توفقیق فیلمساز فیلم اولى هست. بازى Persona یا Nier اصولاً براى طیف عام گیمرها تولید نمى شن که انتظار داشته باشیم فروش میلیونى بکنن. نه بازى هاى ساده اى هستن، نه مکانیک گیم پلى براى همه قابل درکه، و نه شلیک کن، کاور بگیر خط سلامتى پر شه، دوباره شلیک کن برو جلو هستن. به نظر من این شرکت ها از تولید بازى هاى خودشون اذت مى برن و جامعه مخاطبین شون هم براشون مهم هست. به هر حال بین یک همبرگر دست ساز خوب و مک دوتالد همیشه فرق هست. جه آمار فروش، چه جامعه مخاطب.

  • beyond2soul گفت:

    یک طنزی نوشتم . فقط برای خنده هستش. اگر فن بوی متعصب ماکرو هستی نخون چون ممکنه به مزاجت خوش نیاد. ولی اگر نه بیا بخون دور هم بخندیم. هشدار رو دادم.
    ****************
    برنامه دور همی در گیمفا
    مدیری وارد میشود و جمع دست میزنن
    تق تق تق تق تق تق تق
    مدیری : سلام خوش آمدیدی. موضوع برنامه ی امشب ما دروغ هستش
    مورد داشتیم طرف اومده گفته ۲۲ تا بازی انحصاری میخوایم بدیم. ولی ۴تا بازی داده که خود طرفداراش دهنشون ۱متر باز مونده
    یا مورد داشتیم گفته همه بازی ها ۴کی واقعی میاد. هنوز هیچی نشده بازی اساسین ۴کی واقعی اجرا نشده.
    یک نمایش ببینیم
    جمع دست میزنند تق تق تق تق تق تق ( صدای کف دستاشونه )
    قیمت: عزیزم بیا ببین چی برات آوردم
    اون زنه: چی آوردی؟
    قیمت : جعبه بی بازی
    اون زنه: دستت درد نکنه
    سیامک : این چی چیه خریدی؟
    قیمت: جعبه بازیه ولی بدون بازی . بدممممممممممممم
    سیامک : وقتی بازی نداره چه فایده داره پس.
    قیمت: یارو گفت بازی که نداره. بهت ارزون میده به جای جعبه موز استفاده کن. گلم بدممممممممممم
    سیامک : برو بابا دیوونه
    زن قیمت : مرسی که هستی مرسی
    تق تق تق تق تق تق دست میزنند ملت
    مدیری: خوب ۲نفر که اینجا اهل دروغ هستند بیان بالا
    شما بیا
    شما هم بیا
    مدیری : شما کجا دروغ گفتید؟
    نفر اول: من به بچم گفتم میخوام برات یک کنسول بخرم باهاش بازی کنی. منتهی بازی نداره همینجوری نشسته به برفک های تلویزیون خیره شده.
    نفر دوم : منم به بچم گفتم یک جعبه بازی ۴کی میگرم برات. بیچاره چون بازی نیست نشسته پیکسل های ماینکرافت رو تو تلویزیون ۴کی داره میشمره. از فاصله ۱متری
    مدیری: کدوم بهتر بودن؟ ایشون؟ اوشون؟ اوکی به هردوتون یک تبلت میدم
    مدیری: انرژیتون نیفته؟
    تق تق تق تق تق تق تق تق
    مدیری: مهمان داریم چه مهمانی
    خوشتیپ
    ۲رو
    دروغگو
    وعده سر خرمن گو
    فیل اسپنسر
    فیل وارد میشه و پولارو میریزو تو هوا
    مدیری: چه کار داری میکنی؟
    فیل: دارم پول میدم بلکه دست بزنن
    مدیری: من دادم قبلا تو با من حساب کن
    فیل : اوکی
    مدیری: خودت رو معرفی میکنی
    فیل: من فیل اسپنسر راستگو هستم
    مدیری: خوب چرا بهت میگن راستگو؟
    فیل: آخه من راست زیاد میگم. مثل ۲۲ تا انحصاری. این همه ملت رو تا ای تری منتظر گذاشتم. طرفدارا کلی امید داشتن هی میگفتن ۲۲تا انحصاری. آخرشم دیدید که چی شد. بعد گفته بودم همه بازی ها ۴کیم یاد. هنوز هیچی بازی نیومده اساسین رو نتونست ۴کی واقعی بیاره و خدا بقیه رو به خیر کنه
    مدیری: خوب چند سالته؟
    فیل راستگو : من ۲ ساله از آمریکا
    مدیری: به نظرت تو انتشار بازی ها ما مافیا داریم؟
    فیل راستگو : راستش نه. ما دلمون نمیاد پول ها رو خرج کنیم. آدم هرچی پولدار تر میشه خسیس تر میشه. ولی خوب سونی میاد پول میده بازی روی کنسولش میاد. ما هم بدیم میاد ولی نمیدیم. بعد ناشر نگاه میکنه ما کلا ۳۰ میلیون فروختیم و خیلی ارزش نداره بیخودی وقت و هزینه کنه بازی رو برای کنسول ما بده.
    مدیری: اگر خودت رو بخوای به یک شی تشبیه کنی چی هستش؟
    فیل: جعبه موز
    مدیری : خوب به موزه دور همی ما چی میدی؟
    فیل: یک جعبه موز دادم به این قیمت همون رو ازش بگیر
    قیمت: عههههههههههههههه من نمیدم. ماله خودمه
    فیل: بده بهش.
    قیمت : نمیدم عهههه
    فیل: بابا تو بهش بده. من یک جعبه موز جدیده داره میاد روش نوشته ۴کی واقعی اون رو بهت میدم با کلاس تره
    کسی که نمیخره ازمون
    زیاد داریم
    قیمت: عههه اوکی میدم
    مدیری: عاشق شدی؟
    فیل : میخنده
    مدیری: بگو دیگه
    فیل: راستش هر دختری میخواد با من باشه. تا میبینه من اینقدر ۲ رو و دروغگو هستم میزاره میره.
    مدیری: سوالی که از همه میکنم. آیا احساس خوشبختی میکنی؟
    فیل: راستش نه. از بس دروغ میگم به طرفدارام خسته شدم. از اون طرف پلی ۴ تو خود آمریکا داره از ما بیشتر میفروشه . آبرو ریزی بزرگی هستش.
    مدیری: خوب خستت نمیکنم خوشحال شدم که به برنامه دورهمی اومدی
    فیل: منم همینطور ولی هستم. من وراجم میخوام بازم حرف بزنم
    مدیری: عهه پاشو برو کار زندگی داریم
    فیل: نمیرم هستم. تو برو.
    مدیری: باشه
    مدیری: خوب یک نکته هم بگم
    اگر شماره فلان رو به فلان بفرستید یک جعبه موز با آرم ۴کی مثلا واقعی برای یک نفر و ۱۰ تا جعبه موز ۹۰۰پی برای ۱۰ نفر برنده میشید.
    مدیری: کلام آخر. بیایم فیل اسپنسر نباشیم. شبتون به خیر
    تق تق تق تق تق تق تق
    تیتراژ پخش میشه اینم آهنگش
    **************
    ما ز ماکرو فن ها چشم یاری داشتیمممممممم
    خود غلط بود آنچه میپنداشتیممممممممممم ( یعنی میدونستیم اینها سرکارن با جعبه و حریف سونی نمیشیم )
    حرف هایت علی پاور فریبه جنگ داشتتتتتتتتتتت
    ما غلط کردیمو به تو فوش داشتییییییییمم
    گفت خودتون شروع کردید ای پاورااااااااااااااااا
    ما غلط کردیمو جعبه موز داشتیمممممممم
    گفت خودتون شروع کردید ای پاورااااااااااااااااا
    ما غلط کردیمو جعبه موز داشتیممممممممم
    ما غلط کردیمو،
    جعبه موز،
    داشتیممممممممم
    تهیه شده در شبکه گیمفا
    😀 😀

  • MoReKa گفت:

    مایکل جان فکت درد نمی گیره اینقدر حرف می زنی :/

  • پنکه گفت:

    خود سگا و اسکوارانیکس هم میدونن بازیاشون تو بازار غرب طرفدار نداره برای همین پرسونا و نیر و امثال اینارو برای کنسولی میدن که تو ژاپن فروش زیادی داره باز خوبه تو بازار غرب منتشرش میکنن زندگی بدون پرسونا نمیشه

  • LordMercy گفت:

    همین فروش کمتر تو غرب باعث میشه بعضی بازی ها یا رو همه ی پلتفرم ها منتشر نشن (Digimon World New Order که روی ویتا نیومد) یا اصلا برای غرب نیان که مورد دوم تا حد زیادی حل شده

    تو غرب بیشتر بازی های میفروشن که خوب معلومه، با فرهنگشون بیشتر بخونه و دسته ای که از این بین بیشترین فروش رو میکنن Bro Games ن مثل CoD که همه میخرن

    من Jrpg رو بیشتر از RPG غربی دوست دارم

  • ARMAN گفت:

    آرمان ویلسون : مایکل پتچر (خدای پیشگویی) تو ما رو سرویس کردی بکش بیرون از کار پیشگویی و نظرات بی خود
    جا این کارا یکم تو دنیای گیم مفید باش

  • joel گفت:

    فاینال فانتزی که بعد از گوست رکون پر فروش ترین بازی امریکا تا این جای کار بوده.فروش nier تو استیم و انتشار نشدنش واسه ایکس و همچنین انحصاری بودن پرسونا رو هم باید در نظر گرفت اگه دو پلتفرم دیگه رو اضاف کنیم احتمالا فروشش به مافیا میرسید .nioh.residend teken .dark souls و چندین بازی دیگر هم فروش خوبی داشتن ?:-) .اما در کل تا حدودی با حرفاش موافقم.در کل به نظرم سلیقه امریکایی ها و اروپایی ها بیشتر به سمت شوتر تمایل داره در حالی که ژاپنیا با اکشن jrpg های خودشون بیشتر حال میکنن ?:-)

مایکل پکتر: بازی‌های ژاپنی هنوز هم در بازارهای بزرگ، کم‌اهمیت هستند - گیمفا