تحلیل فنی | سیستم بودجه‌ای برای اجرای ۴K سری‌ بازی‌های Batman Arkham - گیمفا
تحلیل فنی | سیستم بودجه‌ای برای اجرای ۴K سری‌ بازی‌های Batman Arkham - گیمفا
تحلیل فنی | سیستم بودجه‌ای برای اجرای ۴K سری‌ بازی‌های Batman Arkham - گیمفا
تحلیل فنی | سیستم بودجه‌ای برای اجرای ۴K سری‌ بازی‌های Batman Arkham - گیمفا

تحلیل فنی | سیستم بودجه‌ای برای اجرای ۴K سری‌ بازی‌های Batman Arkham

اشکان عالی خانی
۱۶:۱۵ ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
تحلیل فنی | سیستم بودجه‌ای برای اجرای ۴K سری‌ بازی‌های Batman Arkham - گیمفا

موضوع اجرا شدن بازی‌های مختلف برروی سخت افزار های مختلف و گوناگون، همیشه برای بازی‌بازان مهم، چالش برانگیز و البته سرگرم کننده بوده است. بازی x برروی پلتفرم y با چه مشخصاتی اجرا می‌شود و آیا سیستم مورد نظر، توانایی لازم را برای اجرای بازی های خاص دارد یا خیر. با ما همراه باشید تا عملکرد سری‌ بازی های Batman Arkham  را برروی یک سیستم بودجه ای بررسی کنیم.

اگر با منبع تحلیلی دیجیتال فاندری (Digital Foundry) آشنایی داشته باشید، می‌دانید که عوامل آن، هر از چندگاهی، ویدیویی با نام ۴K On the Budget تهیه و منتشر می‌کنند. در این سری ویدیو ها، تحلیلگران دیجیتال فاندری سعی می‌کنند با استفاده از یک سیستم بودجه ای و با حداقل هزینه (تقریبا)، بازی های مختلفی را با رزولوشن ۴K و نرخ فریمی ثابت اجرا کنند. کارت گرافیک استفاده شده در این برنامه، GTX 970 است که به نظر کارت گرافیک تقریبا کم خرجی برای گرفتن رزولوشن ۴K به حساب می‌آید.

هم‌اکنون یک قسمت از سری ۴K On the Budget را برای شما آماده کرده‌ایم؛ جایی که بازی های Batman: Arkham Asylum و Batman: Arkham City و Batman: Arkham Origins و در نهایت، Batman: Arkham Knight از سری بتمن آرکهام مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرند.

به سراغ سری محبوب شوالیه تاریکی می‌رویم؛ در این قسمت دیجیتال فاندری قصد دارد تا ابتدا بازی Batman Arkham Knight را با رزولوشن ۴K، تنظیمات گرافیکی مطلوب و نرخ فریمی ثابت، اجرا نماید و سپس به سراغ سری های پیشین بتمن آرکهام برود. در همان ابتدا مشخص است که گرفتن نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه، با وجود سیستم بودجه ای و رزولوشن مورد نظر، مانند یک رویا است؛ بنابراین به نرخ فریم ۳۰ بر ثانیه بسنده می‌شود (هر چند که بر ثابت بودن این نرخ بسیار حساس هستیم). در قدم اول، با رزولوشن تصویر ۳۸۴۰x2160 و تنظیمات گرافیکی بالا، نرخ فریم ۳۰ به دست نمی‌آید و بازی مرتبا بین نرخ فریم ۲۰ تا ۲۶ در حال حرکت است (مشخص است که بازی در این حالت فوق‌العاده به نظر می‌رسد). تنظیمات گرافیکی بازی پایین آورده می‌شود تا نرخ فریم دلخواه به دست آید؛ با این که بازی هنوز خوب به نظر می‌رسد اما خبری از ثبات نرخ فریم نیست و در صحنه های شلوغ (NPC ها) و دود های حجیم، افت فریم را مشاهده می‌کنیم. تحلیلگر دیجیتال فاندری راهکار جالبی را ارایه می‌دهد؛ او به جای این که باز هم از موارد و عناصر گرافیکی بازی مانند کیفیت بافت ها، سایه ها و موشن بلور بکاهد، به صورت دستی با تنظیمات حرفه ای خارج از بازی، رزولوشن تصویر را به ۳۲۰۰x1800 کاهش می‌دهد و با وجود فعال بودن تنظیمات گرافیکی اختصاصی کارت های گرافیک انویدیا (مانند باران و دود و مه فعال)، به نرخ فریم ثابت ۳۰ بر ثانیه دست می‌‌یابد. درست است که بازی با رزولوشن ۴K واقعی یا Native اجرا نمی‌شود اما فرق به شدت اندکی که بین این دو وجود دارد، نرخ فریم ثابت و خوبی را در اختیار ما قرار می‌دهد. شما می‌توانید در زیر، بهترین حالت تنظیمات تصویری Batman Arkham Knight را در حالت ۴K (یا نزدیک به آن) برای سیستم بودجه‌ای (کارت گرافیک GTX 970) مورد نظر ما، مشاهده کنید:

تحلیل فنی | سیستم بودجه‌ای برای اجرای ۴K سری‌ بازی‌های Batman Arkham - گیمفا

بهترین حالت تنظیمات تصویری Batman Arkham Knight با رزولوشن ۴K (یا نزدیک به آن) برای سیستم بودجه‌ای (کارت گرافیک GTX 970) مورد نظر…

به سراغ شماره های قدیمی تر سری بتمن آرکهام که می‌رویم، همه چیز راحت تر و ساده تر می‌شود زیرا با عناوینی سر و کار داریم که در سال های گذشته منتشر شده اند و با قدرت کمتری به کارت گرافیک و سخت افزار شما یورش می‌برند.

اجرای Batman Arkham Asylum به صورت ۴K و تنظیمات گرافیکی انتهایی مشکلی ندارد اما هنوز دو موضوع، چالش ایجاد می‌کند و مانع دستیابی به نرخ فریم ۶۰ ثابت می‌شود؛ یکی از آن‌ها Multi Sample Anti Aliasing است که تحلیلگر دیجیتال فاندری با استفاده از فناوری Anti-Aliasing کارهای گرافیک انویدیا، این مشکل را برطرف می‌سازد (با تنظیم کردن کارت گرافیک و غیر فعال کردن Anti-Aliasing در تنظیمات گرافیکی بازی). مورد چالش برانگیز دیگر، تقویت فیزیک سخت افزاری است که به شما اجازه دسترسی به فیزیک فوق‌العاده و بی نقصی را در بازی می‌دهد اما از آن طرف، حداقل ۱۰ فریم از تعداد فریم اجرایی بازی می‌کاهد. شما می‌توانید در زیر، بهترین حالت تنظیمات تصویری Batman Arkham Asylum را در حالت ۴K برای سیستم بودجه‌ای (کارت های گرافیک GTX 970 و GTX 750 Ti) مورد نظر ما، مشاهده کنید:

تحلیل فنی | سیستم بودجه‌ای برای اجرای ۴K سری‌ بازی‌های Batman Arkham - گیمفا

بهترین حالت تنظیمات تصویری Batman Arkham Asylum در حالت ۴K برای سیستم بودجه‌ای (کارت های گرافیک GTX 970 و GTX 750 Ti) مورد نظر (برای بازی Batman Arkham City نیز دقیقا همین است).

به سراغ بازی Batman Arkham City می‌رویم؛ عنوانی که از همه نظر انقلابی و فوق‌العاده بود که در این جا بحث فنی و بصری را زیر نظر داریم. شهر سندباکس و پرجزئیات گاتهام، حال در دسترس بازی‌بازان است و قطعا سخت افزارهای بسیاری در زمان عرضه این بازی، به چالش کشیده شده‌اند. نکته جالب در مورد این عنوان، بهینه سازی فوق‌العاده بازی (حتی بهتر از نسخه ابتدایی) برای رایانه‌های شخصی است؛ به طوری که می‌توانیم دقیقا با همان رزولوشن ۴K و تنظیمات نهایی که پیشتر به آن اشاره شد، در چالش برانگیز ترین و شلوغ ترین صحنه‌ها نیز، نرخ فریم ثابت ۶۰ را داشته باشیم.

در نهایت بازی Batman Arkham Origins مورد بررسی قرار داده شده و اینجاست که سخت افزار ما با چالش جدی تری مواجه می‌شود. برای دستیابی به رزولوشن ۴K و نرخ فریم ثابت ۶۰ بر ثانیه، تحلیلگر دیجیتال فاندری چند عامل را قربانی می‌کند. به عنوان مثال، جزئیات هندسی بازی به سطح مدیوم می‌رسد و کیفیت سایه های بازی کمی پایین آورده می‌شود؛ با این حال، بازی بدون مشکل اجرا شده و در همه موارد عالی به نظر می‌رسد.

شما می‌توانید ویدیوی کامل این قسمت از سری ۴K On The Budget را در زیر دانلود نمایید (واضح است که تنها مشاهده ویدیو به صورت ۴K باعث فهم دقیق موضوعات فنی این سری می‌شود):

دانلود ویدیو با رزولوشن ۲۱۶۰p

حتما نظرات خود را درباره ویدیوهای تحلیلی و سخت افزاری منبع دیجیتال فاندری (مانند همین ۴K on the Budget) به ما بگویید. تا قسمتی دیگر از سری ویدیو‌های تحلیلی، خدانگهدار.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تحلیل فنی | سیستم بودجه‌ای برای اجرای ۴K سری‌ بازی‌های Batman Arkham - گیمفا
تحلیل فنی | سیستم بودجه‌ای برای اجرای ۴K سری‌ بازی‌های Batman Arkham - گیمفا
تحلیل فنی | سیستم بودجه‌ای برای اجرای ۴K سری‌ بازی‌های Batman Arkham - گیمفا
تحلیل فنی | سیستم بودجه‌ای برای اجرای ۴K سری‌ بازی‌های Batman Arkham - گیمفا
تحلیل فنی | سیستم بودجه‌ای برای اجرای ۴K سری‌ بازی‌های Batman Arkham - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • ALIREZA.PC گفت:

    یکی از لذت بخش ترین کارها تظیم گرافیک و هدف قرار دادن فریم مورد نظر :inlove:
    مخصوصا وقتی ببینی که با تنظیمات anti aliasing بالا بازم داری فریم خوبی میگیری

  • PC and PS4 گفت:

    سلام
    ببخشید دوستان کسی میدونه چطور میشه بتمن آرکام سیتی رو رو ویندوز ۸.۱ اجرا کرد؟
    هر کاری میکنم اون برنامه ویندوز لایو کار نمیکنه که سیو بشه بازی

    • beyond2soul گفت:

      خود برنامه لایو فلان رو نصب کردی؟
      یک کاری بکن ربطی نداره ولی شاید جواب داد
      پروپرتیز برو
      یک قسمتی هستش اجرای بازی رو میتونی روی اکس پی یا ونیدوز ۷ بزاری
      بزار روی ۷ مثلا
      شایدم مشکل از کرکت باشه

      • PC and PS4 گفت:

        بله خود برنامه ضروری هست و نصب هست
        بازی اجرا میشه بدون مشکل فقط این برنامه باید تو بازی اجرا بشه که بتونم پروفایل بسازم که بتونم سیوش کنم
        باشه میزارمش سر ویندوز ۷ و xp امتحانی میکنم…..
        اگه مشکل از کرک بود برم دوباره پک دیگه ای از بازی بگیرم؟

        • beyond2soul گفت:

          ببین کرک جدید دانلود کن بریز
          اگر درست شد که بهتر
          اگر نشد فوقش کرک قبلی رو باز روی این جدیده میریزی
          بک آپ فلان نمیخواد
          *****************
          این رو از سایت همسایه پردیس کپی کردم
          ببین درست میشه؟
          دیدم دوستانی هستند که نمی توانند بازی بتمن رو سیو کنند یا بعد از این که windows 8رو نصب کردند دیگه برنامه windows live بالا نمی آید که بتوانند بازی رو سیو کنند.حل این مشکل رو تو قسمت حل

          مشکلات بازی گذاشته بودم گفتم اینجا بزارم تا همه ببینند.

          اول کرک بازی رو از این لینک دانلود کنید و تو محل نصب بازی کپی کنید و از پوشه Batman Arkham City\Binaries\Win32 فایل BatmanAC رو باز کنید ممکنه یکم بازی دیر بالا بیاد نزدیک به ۱ دقیقه :

          http://www.rodfile.com/crw7szjz8lgl

          برای دوستانی که windows liveبراشون بالا میاد:

          همین که بازی رو اجرا می کنید دکمه ی Home رو بزنید تا برنامه windows live بالا بیاد.

          برای اینکه بتوانید بازی رو سیو کنید باید یه اکانت آفلاین بسازید که برای این کار یکم پایین تر از این متن به این قسمت بروید وبر روی Create a local profile کلیک کنید و اکانت خود را ثبت کنید.

          برای دوستانی که windows live براشون بالا نمیاد یا windows 8 دارند:

          ۱-اول برنامه های Microsoft Games for windows -live Redistributable و Microsoft Games for Windows Marketplace رو پاک کنید.

          ۲-به قسمتی که بازی رو نصب کردید بروید Batman Arkham City\Binaries\Win32 و فایل xlive.dll رو حذف کنید همچنین کلا تو فولدر Batman Arkham City فایل xlive.dll رو سرچ کنید بعد همه شو پاک

          کنید. اگر این کار رو درست انجام داده باشید وقتی بازی رو اجرا کنید باید با این ارور روبرو بشید.

          اگر این دو تا برنامه رو پاک کردید باز اون ارور نیومد به این قسمت بروید C:\Windows\SysWOW64 و فایل های xlive.dll و xlivefnt.dll و xliveinstall.dll رو پاک کنید اصلا کل درایوی که توش ویندوز هست و

          همچنین فولدر بازی این فایل ها رو سرچ کنید بعد پاکش کنید دیگه به احتمال زیاد باید اون ارور بیاد چون این فایل رو پاک کردید بعد این فایلی که گذاشتم روتو همین فولدر C:\Windows\SysWOW64 یا فولدر بازی

          Binaries\Win32 کپی کنید بعد تو بازی بروید.

          http://www.rodfile.com/amxld976tkpu

          اگر بازم جواب نداد برنامه های Microsoft Games for windows -live Redistributable و Microsoft Games for Windows Marketplace رو پاک کنید بعد این فایل رو دانلود کنید.

          http://www.rodfile.com/a38dqakze5l3

          فایلی که دانلود کردید بر روی آن کلیک راست کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید و بعد به تپ Compatibility بروید وگزینه Run this program in compatibility رو روشن کنید و ویندوز ۷ رو انتخاب

          کنید.بعد به اینترنت وصل شوید و فایل رو باز کنید تا شروع به دانلود کنه حجم دانلود هم حدود ۳۰ mb هست بعد از اینکه دانلود شد خودش نصب می کنه بعد بروید تو بازی.

      • PC and PS4 گفت:

        متاسفانه بازی اجرا میشه ولی سیو نمیکنه فکر نکنم کسی بتونه بازی رو سر ویندوز ۸٫۱ اجرا کنه

    • aet گفت:

      rx 580
      ???
      با توجه به قیمت کمترش از ۱۰۶۰، تو برخی بازی های vulkan و dx12 از ۱۰۷۰ فریم بیشتری میده! توی برخی بازی های dx11 و opengl یکم از ۱۰۶۰ کندتره ولی مزایای خیلی بیشتری داره
      مثلا اینکه همه بازی ها دارن میرن روی dx12 و vulkan. پس تا مدت بیشتری قابل مصرفه.
      یا اینکه از تکنولوژی های خیلی بهتر و با سرعت تری توش استفاده شده. هسته پردازشی بیشتری داره، رم پرسرعت تری داره،از async پشتیبانی میکنه،توی VR بهتره، ۸ گیگ رم داره به جای ۶ گیگ تا بتونی تکسچر های بهتری لود کنی، ۱۴ نانومتریه، و اینکه اگه تو اینده پول بیاد دستت میتونی یدونه دیگه بندازی باهاش crossfire کنی تا از ۱۰۸۰ هم قدرتش بیشتر بشه! با اینکه قیمت دوتاش از ۱۰۸۰ کمتره. در حد و اندازه ۱۰۷۰ قدرت داره.
      من که به تازگی amd رو نسبت به intel و nvidia ترجیح میدم.میدونم نظر پرطرفداری نیست، ولی دلایل زیادی دارم 🙂

  • beyond2soul گفت:

    خداییش همه بخونید. یکمی اطلاعاتتون و دیدتون نسبت به کنسول ها بره بالا
    لطفا لطفا
    ********************
    یک بنده خدا اومده بود تلگرام بنده. ( اسمش رو نمیگم که آبروش نره. ولی تقصیر اونه که الان این مقایسه رو شما دارید میبینید 😀 )
    میگفت ببین بازی بتل ۱ و این بازی روی ایکس باکس فریمش بهتره فلان
    ۲ ساعت داشتم بهش میفهموندم که رزولوشن وقتی بالاتر میره فریم پایین تر میاد
    روی ایکس باکس بتل ۱ روی رزولوشن ۹۰۰ داینامیک هستش که گاهی روی ۷۲۰ p هم میره
    روی پلی ۴ روی داینامیک
    ۱۰۰۰p و گاهی روی ۹۰۰ p میره
    که خوب مشخص هستش رزولوشن بالاتره و ممکنه فریم گاهی گاهی پایین بیاد
    تو متال گیر هم همینطور
    ایشون اومده بود میگفت آره طبق دیجیتال فاندری این ۲تا توی ایکس باکس بهترن که طبق عکسی که از یوی توب نشونش دادم فقط توی صحنه ایکس باکس بهتر بود که مشکل گرافیکی باید باشه. به اینکه توی بقیه اش پلی ۴ بهتر بود
    که عکس هاش رو براتون میزارم
    روی ایکس باکس وان ۹۰۰ پی
    روی متال گیر ۱۰۸۰
    ربطی هم به کینکت نداره. یک سری بازی دیگه هستند که با برداشتن کینکت بهتر شدن. این جزوشون نیست.
    همش باید بعضی از این ماکرو فن های متعصب رو از رو ببریم :(( ولی فایده نداره
    این هم عکس هاش
    تو یوی توب هم میتونید خودتون تشریف ببرید مقایسه رو ببینید اگر فکر میکنید این عکس ها واقعی نیست
    ویدئوی همین دیجیتال فاندری جونتون رو میزارم براتون
    ببینید چقدر کیفیت پلی ۴ بهتره
    و یک عمره پلی ۴ در کنار انحصاری ها تو کیفیت هم از ایکس باکس جلو تر هستش
    و جالبه تا الان که کیفیت ایکس باکس عقب تر بود اشکال نداشت. حالا از وقتی که یک حعبه موز جدید گرون قرار بیاد یکدفعه کیفیت مهم شده :rotfl:
    ولی سونی مثل ماکروسافت عقده حقارت نداره هی بیاد تو چشم بکنه
    این رو هم در نظر بگیرید که قیمت پلی ۴ و ایکس باکس یکی هستش
    نه مثل پرو و وان ایکس که هم گرون تره و هم ۲ سال بعد اومده
    **************
    عکس های متال گیر در زیر
    اگر دقت کنید تصویر توی ایکس باکس بلور تر هستش ولی تو پلی ۴ شارپ تر
    http://uupload.ir/files/vp9_untitled-1.jpg
    http://uupload.ir/files/cr8l_untitled-12.jpg
    http://uupload.ir/files/1zyl_untitled-13.jpg

    ********************
    حالا تصاویر بازی تبل ۱ توی پی سی و پلی ۴ و ایکس باکس وان
    ( البته برای دیجیتال فاندری نیستش. یک کانال معروف دیگه تو یوی توبه که بازی ها رو مقایسه میکنه تو ۳کنسول و کارش عالیه خداییش. حالا هرکی شک داشت خودش بره یوی توب )
    البته یک نکته بهتون بگم. با اینکه بازم گرافیک مثلا سایه ها و جزئیات و امبینت اکلوژن ( ایجاد سایه ها تو مدل ها و شیارهاشون و یک سری چیز دیگه توی پی سی بیشتره
    ولی کلا بازی بتل ۱ فوق العاده بهینه هستش و عالی کار کرده EA
    خداییش عالی کار کرده که این بازی با این گرافیک روی کنسول ها ۶۰ فریم اجرا شه
    تو کف بهینگیشون هستم
    و حالا عکس ها
    بازم میبینید که تصویر توی پلی ۴ نسبت به ایکس باکس شارپ تر هستش
    و یک عمره ماکرو فن ها دارن با این کیفیت از ایکس باکس دفاع میکنند
    حالا که یک حعبه کرون قیمت برای ۱ یا ۲ سال استفاده داره میاد
    هی فیل ترو پاور میکنند.
    اگر اینقدر رزولوشن مهم هستش؟ که یک عمره بازی ها روی کنسول ما کیفیتش بالاتره
    مخصوصا پرو
    اگرم مهم نیست این تفاوت؟ پس نیازی هم نیست پول حروم کنید و وان ایکس بخرید و هی ۴کی ۴کی واقعی بکنید ( حالا خوبه همه بازی ها رو هم نیماره. دقیقا اختلاف کیفیتشون یک چیزی تو همین مایه هاس. یعنی یکمی شارپ تر. منتهی یک تفاوت دیگه هم هست. حزئیات گرافیکی یکمی بیشتر خواهد بود که اصلا مهم نیست. یعنی شما تو بازی اصلا توجه نمیکنید. پس بیخودی پولتون رو حروم نکنید اینقدر هم شعار بیخودی ندید :rotfl: )
    *************
    این هم عکس های بتل ۱ در پی سی و پلی ۴ و وان
    البته با مانیتور ببینید بهتر مشخصه که صفحه بزرگ هستش نه موبایل و تبلت
    http://uupload.ir/files/n8xk_1.jpg
    http://uupload.ir/files/e11b_2.jpg
    http://uupload.ir/files/envi_3.jpg
    http://uupload.ir/files/0l7s_4.jpg

    • beyond2soul گفت:

      بازی های کامپیوتر بستگی به بازی خیلی گرافیکشون معمولا تو پی سی بیشتره
      منتهی هم این نسل خیلی کنسول ها خوب عمل کردن
      و هم بهینگی عالی بوده از سوی بعضی شرکت ها

      • bitface گفت:

        واقعا فک میکنی بری از اینترنت مطالب رو کپی پیست کنی میگن سوادی داه. :rotfl: :rotfl: :rotfl:
        با اینکار آدم باسواد جلوه میکنه. :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
        ببین کی از عقده حقارت حرف میزنه. :rotfl: :rotfl: :rotfl:
        اصلا میدونی هرکی نظرای تورو میبینه نخونده رد میشه.
        خدایا شفا… 😥 😥 😥
        خدایا شفا… 😥 😥 😥

  • PLATYPUS گفت:

    GTX 970 برای رزولوشن ۱۰۸۰ خوبه.واسه ۴K بنظرم GTX 1080 Ti

تحلیل فنی | سیستم بودجه‌ای برای اجرای ۴K سری‌ بازی‌های Batman Arkham - گیمفا
تحلیل فنی | سیستم بودجه‌ای برای اجرای ۴K سری‌ بازی‌های Batman Arkham - گیمفا