روزی روزگاری: فولکلور رویا... | نقد و بررسی بازی Folklore | گیمفا
روزی روزگاری: فولکلور رویا... | نقد و بررسی بازی Folklore | گیمفا
روزی روزگاری: فولکلور رویا... | نقد و بررسی بازی Folklore | گیمفا
روزی روزگاری: فولکلور رویا... | نقد و بررسی بازی Folklore | گیمفا

روزی روزگاری: فولکلور رویا… | نقد و بررسی بازی Folklore

سعید آقابابایی
۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
روزی روزگاری: فولکلور رویا... | نقد و بررسی بازی Folklore | گیمفا

در خصوص بازی های خاص و مخاطبان آن ها و این که صرفا خاص بودن یک بازی دلیلی قطعی بر خوب یا بد بودن آن نیست بارها و بارها صحبت کرده ایم و آن را از زوایای مختلف بررسی کرده ایم. به واقع در این صنعت عظیم بازی های رایانه ای و تعداد بیشماری بازی خیلی تکراری که در آن وجود دارند، باز هم برخی از بازی ها هستند که وقتی به هر ۸ نسل بازی های رایانه ای نگاه می کنیم، می بینیم که مانند آن ها نداریم و این بازی ها شدیدا خاص هستند. حتما هم دلیلی بر این نیست که حتما شاهکار بوده باشند ولی خب آن قدر خاص هستند که مانندشان وجود ندارد. خیلی وقت ها بازی های سودا ۵۱ چنین حالتی دارند و این مرد که به هیچ وجه از ریسک نمی ترسد، هر بار عنوان جدیدی با سبک جدید می سازد و هر چه دلش میخواهد در آن پیاده می کند و بازی هایش شدیدا خاص هستند و دیوانگی وی را در جای جای خود دارند، میخواIد Lollipop Chainsaw باشد یا Killer is Dead یا …  بازی مورد نظر ما در مقاله امروز در یک وجه با بازی های نام برده شده شباهت دارد و آن هم شدیدا خاص بودن آن است به طوری که وقتی آن را تجربه کنید کاملا این حس به شما دست می دهد که “عنوانی را تجربه کردم که مثل آن ندیده ام و احتمالا هم نخواهم دید.” یعنی باور کنید که حتی و حتی یک عدد بازی در ۸ نسل بازی های رایانه ای حتی شبیه به این بازی هم وجود ندارد. نام این بازی Folklore است و بی شک یکی از خاص ترین بازی های تاریخ و زیباترین انحصاری های پلی استیشن ۳ است. اما جالب این جاست که یک بازی “انحصاری پلی استیشن” باشد و شاید ۹۰ درصد کسانی که پلی استیشن دارند حتی نام آن را نیز نشنیده باشند.

روزی روزگاری: فولکلور رویا... | نقد و بررسی بازی Folklore | گیمفا

Folklore، یک امشن نقش آفرینی خاص که حتی یک عدد مشابه هم ندارد

سال ۲۰۰۷ و در نسل هفتم بود که عنوانی با نام Folklore در سبک اکشن نقش آفرینی که توسط استودیو گیم ریپابلیک ساخته شده بود توسط شرکت سرگرمی های سونی به طور انحصاری برای پلتفرم پلی استیشن ۳ منتشر گردید. نخستین نکته ای که در مورد بازی بسیار شنیده می شد و به چشم می خورد، فضای بسیار خاص دنیای بازی و از آن مهم تر گیم پلی بی نهایت خاص تر بازی بود که هیچ گونه مشابهی نداشت که اتفاقا همین موضوع هم برای بازی نکته مثبتی حساب شد و هم به خاطر کنترل بازی، نکته ای منفی برای آن به حساب آمد و شاید از خلق یک فرنچایز انحصاری جذاب که می توانست نسخه های بعدی بسیار بهتری داشته باشد جلوگیری کرد. البته تازه با برخی از نمرات ضعیف که واقعا گاهی از روی بی مهری همیشگی نسبت به بازی های گیم ریپابلیک بودند، باز هم Folklore آنقدر خوب و خاص و خلاقانه بود که خیلی از منتقدان آن را تحسین کردند و امتیازاتی را مانند امتیاز ۹۰ از IGN، امتیاز ۹۰ از GameZone و ۸۰ را از GameSpy دریافت نموده و نهایتا موفق شد تا امتیاز متای ۷۵ را که نشانگر یک بازی خوب و خوش ساخت است، کسب نماید.  استودیو گیم ریپابلیک سازنده بسیار خاصی بود و جالب است بدانید که این سازنده متخصص ساختن بازی های بسیار زیبا و البته بسیار ناشناخته است که فروش خیلی بالایی نیز نداشته اند و خیلی وقت ها هم در حق آن ها کم لطفی شده است. عناوینی مثل Genji: Dawn of the Samurai ،Folklore ،Knights Contract و همینطور Majin and the Forsaken Kingdom که اتفاقا همین بی مهری ها و تبلیغات ضعیف و بسیار خاص بودن بازی هایشان، سبب شد تا نهایتا Knights Contract آخرین بازی آنها باشد و سپس این استودیو تعطیل شد.

روزی روزگاری: فولکلور رویا... | نقد و بررسی بازی Folklore | گیمفا

بازی هم در دنیای حال و هم در دنیای مردگان فضاسازی فوق العاده ای دارد

 Folklore به معنای واقعی یک اکشن نقش آفرینی بسیار خاص و جذاب بود که می توانست هر طرفدار این سبک را پای خود نگاه دارد (بعد از عادت کردن به گیم پلی بازی) و پر بود از شخصیت های جذاب و موجودات عجیب و مراحل بسیار متنوع و مبارزات جالب و فضاسازی های فوق العاده. Folklore ضعف هایی داشت که گاه کم هم نبودند (مخصوصا در زمینه کنترل بازی) ولی واقعا نکات مثبت و جذاب آن به حدی بیشتر بودند که نکات منفی نمی توانستند به تجربه و لذت شما از بازی خدشه ای عمیق و اساسی وارد کنند و بازیبازانی که این عنوان را تجربه کردند اکثرا بعد از پایان بازی لبخندی از رضایت را بر لب داشتند و بدون هیچ شکی تا همیشه Folklore در یادشان خواهد ماند. در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل به بررسی نقاط قوت و ضعف عنوان Folklore بپردازیم و تمام جزییات آن را همراه شما عزیزان واکاوی کنیم تا خاطرات خوب و شاید بد گذشته از این عنوان برایتان یادآوری شده و یا اگر این بازی مورد علاقه تان است ولی به هر دلیلی در نسل هفتم از زیر دستتان در رفته، اکنون به سراغ آن بروید و عنوان یونیک Folklore را تجربه کنید. پس اگر به هر دلیلی به این عنوان علاقمند هستید، پیشنهاد می کنم در ادامه مقاله نقد و بررسی بازی Folklore با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.

روزی روزگاری: فولکلور رویا... | نقد و بررسی بازی Folklore | گیمفا

در بازی شاهد حرف زدن شخصیت ها نیستیم و به شیوه ای کلاسیک و مخصوص بازی های ژاپنی که عکس دو شخصیت را روبروی هم می بینیم و با متن شاهد صحبت کردن آنها با هم هستیم، در این عنوان داستان و صحبت ها را پیش می بریم که البته الا نمی توان گفت بد است زیرا که با استایل بازی همخوانی دارد

 داستان بازی Folklore در زمان حال رخ می دهد. یک دانشجوی جوان به نام Ellen توسط نامه ای از مادرش که می دانست مرده استن، به سمت یک روستای ساحلی در ایرلند به نام Doolin کشیده می شود که در نامه به او گفته است وی را در این روستا روی صخره Sidhe ملاقات کند. در همین زمان یک روزنامه نگار به نام Keats که برای مجله ای به نام سرزمین های ناشناخته کار می کند، یک تلفن از زنی که با صدایی بسیار پر استرس و عصبی حرف می زند دریافت می کند که به او می گوید به Doolin بیاید در حالی که گریه می کند و از پریانی که او را کشته اند حرف می زند. Keats گمان می گند کهخ این یک تماس سرکاری است ولی تصمیم می گیرد که سری به Doolin بزند. وقتی Ellen روی صخره Sidhe می رسد، یک فرم عجیب که درون یک محفظه کلواک مانند است می بیند که در لب صخره است و گمان می کند که مادرش است و از وی می پرسد ولی جوابی دریافت نمی کند.

روزی روزگاری: فولکلور رویا... | نقد و بررسی بازی Folklore | گیمفا

Keats که روزنامه نگار است و برای مجله ای به نام سرزمین های ناشناخته کار می کند، یک تلفن از زنی که با صدایی بسیار پر استرس و عصبی حرف می زند دریافت می کند که به او می گوید به Doolin بیاید در حالی که گریه می کند و از پریانی که او را کشته اند حرف می زند.

در همین حین Keats نیز می رسد و از Ellen می پرسد که ایا او بوده است که به وی زنگ زده است؟  در حالی که Ellen با تعجب می گوید نه، Keats فکر می کند که حتما کار آن موجود عجیب لب صخره بوده است. ناگهان یک وزش شدید باد در صخره شروع به وزیدن می کند و وقتی باد تمام می شود آن موجود هم ناپدید شده است. Ellen فکر می کند او از صخره پایین افتاده است و به ساحل می دود تا آن را پیدا کند ولی با دختری از روستا به نام Suzette برخورد می کند. او از Ellen سوال هایی می پرسد ولی وی بسیار گیج و عصبی است و نمی تواند پاسخ دهد. Keats نیز سر می رسد و با دیدن Ellen و آن دختر بچه و سوالاتی که از او می پرسد تصمیم می گرد تا Ellen را به روستا باز گرداند. Suzette سپس Ellen را به کلبه ای برای استراحت می برد. Keats نیز به زیرزمینی در لبه روستا می رود تا استراحت کند.

روزی روزگاری: فولکلور رویا... | نقد و بررسی بازی Folklore | گیمفا

دیگر حرفی نمی خواهد بزنم

آن شب هر دوی آنها صداهایی عجیب می شوند که از آنها دعوا می کند به village pub بروند. جایی که آنها موجوداتی را می بینند که تا به حال هرگز فکر نمی کردند وجود داشته باشند و به سرزمینی برده می شوند که معنای واقعی تخیل است و Netherworld یا سرزمین مردگان نام دارد. بعد از مدت کوتاهی هر دو شخصیت بازی خود را در یک راز ۱۷ ساله از یک جنایت و قتل حل نشده می یابند که به نظر می رسد تنها راه حلش در این سرزمین فانتزی یافت خواهد شد. همانطور که می بینید داستان بازی واقعا جالب و جذاب و راز آمیز است و حتی خواند آن نیز انسان را تشویق می کند که آن را ادامه دهد و دریابد که نهایتا چه خواهد شد و چه بر سر شخصیت ها و دنیای راز آمیز بازی و راز جنایت حل نشده می آید. شخصیت های بازی بسیار عالی هستند و خوب و عمیق شخصیت پردازی شده اند و بسیار عجیب و خاص هستند و روایت داستان نیز راز آمیز و جذاب است هر چند گاهی حس می کنید بش از حد دارد کی می آید که قاعدتا به دلیل نقش آفرینی بودن بازی است.

روزی روزگاری: فولکلور رویا... | نقد و بررسی بازی Folklore | گیمفا

به طراحی ظاهری عالی و بسیار عجیب شخصیت های بازی دقت کنید

از لحاظ گرافیک و جلوه های بصری باید گفت عنوان Folklore در سطح بالایی در زمان انتشار خود قرار داشت و با عنوانی فوق العاده از لحاظ طراحی دنیا و مراحل بازی و شخصیت ها و .. طرف هستیم. جلوه های بصری Folklore بی شک جزو برترین بخش های آن به حساب می آید و بازی از لحاظ گرافیکی و مخصوصا طراحی هنری یک عنوان فوق العاده عالی و کاملا خاص است. بازی از طراحی و گرافیک هنری بسیار خاصی بهره مند است که شبیه به هیچ عنوان دیگری نیست و کاملا منحصر به فرد است. محیط های بازی فوق العاده زیبا و متنوع و البته عجیب و یونیک طراحی شده اند و دنیای بازی به مانند داستان آن، بسیار مرموز است و تم فانتزی تاریک و غمناکی دارد. نماهای باز در بازی واقعا چشم نواز و بی نهایت زیبا هستند و شاهد یک محیط زیبا و البته با تمی افسرده مانند در بازی هستیم که بستر بسیار عالی را برای رخ دادن وقایع بازی ایجاد کرده است. در بازی هم شاهد محیط های باز هستیم و هم باید در فضاهای بسته مثل مثل سیاهچال ها بازی را دنبال کنیم . علاوه بر بخش هنری و طراحی محیط فوق العاده زیبای بازی، Folklore در زمینه گرافیک فنی نیز استاندارد عمل کرده است و شاهد مشکل خاصی در این بخش نیستیم.

روزی روزگاری: فولکلور رویا... | نقد و بررسی بازی Folklore | گیمفا

زیبا، زیبا و زیبا

در بازی خوشبختانه با مواردی مثل افت فریم و پارگی تصویر و… روبرو نمی شوید و سازندگان در زمینه بهینه سازی بازی خیلی خوب عمل کرده اند تا شاهد باگ ها و … در بازی نباشیم. نورپردازی به دلیل فضاسازی های خاص این عنوان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و خوشبختانه می توانیم بگوییم نورپردازی از برترین بخش های Folklore است و تماشای نورپردازی بازی در محیط های فانتزی و عجیب و غریب و تاریک بازی، بازیباز را کاملا به وجد می اورد. در واقع باید بگوییم همه چیز این بازی خاص است که گرافیک نیز از این قاعده مستثنی نیست و بازی از سبک گرافیکی خاص و منحصر به فردی برخوردار است که آن را از هر بازی دیگری متمایز می کند. طراحی شخصیت های بازی از لحاظ ظاهری واقعا بی نظیر و فوق العاده عجیب و غریب است و نشان از ذهن بسیار خلاق و باز سازندگان بازی دارد. در نهایت باید گفت که Folklore موفق می شود تا در بخش جلوه های بصری در زمان انتشار خود موفق ظاهر شود و چه در زمینه فنی و چه هنری شاهد یک بازی بسیار زیبا هستیم. جلوه های بصری این عنوان کاملا در خدمت اتمسفر بازی عمل می کند و تم غم زده، مرموز و تاریک بازی زا به بازیباز منتقل می کند که هدف نیز همین بوده است.

روزی روزگاری: فولکلور رویا... | نقد و بررسی بازی Folklore | گیمفا

دشمنان بازی تنوع و طراحی های بی نظیری دارند.

Folklore یک اکشن نقش آفرینی فوق العاده خاص و زیبا بود که دلیل اصلی این خاص بودن در مبارزات بازی و همین طور دنیای عجیب آن بود. در بازی Folklore شما کنترل شخصیت ها را از نمای سوم شخص برعهده داشتید و باید در محیط اکتشاف و گشت و گذار کرده و مبارزات مختلف را انجام می دادید. در ابتدای بازی این انتخاب را داشتید که آیا می خواهید با یکی از پروتاگونیست ها یا هر دوی آن ها بازی را پیش ببرید که شامل یک دختر جوان به نام Ellen و یک روزنامه نگار به نام Keats بودند و هر کدام پلات داستانی جدا ولی متقاطع با هم را داشتند و همین طور استایل بازی آن ها نیز متفاوت بود. بازی در دو دنیا انجام می شد. یکی در دنیای حال که در یک روستای ساحلی با نام Doolin در ایرلند بود (بخش کمتر بازی) و دیگری در یک دنیای فانتزی افسانه ای که پر بود از موجودات و ارواحی بر اساس داستان ها و افسانه های بومی (فولکلوریک). در بخش روستای بازی، شما باید شخصیت منتخبتان را در قسمت های مختلف روستا و اطراف آن هدایت می کردید و به دنبال سرنخ ها و پاسخ سوالات و … بود.

روزی روزگاری: فولکلور رویا... | نقد و بررسی بازی Folklore | گیمفا

دخل دستتان می آید تا روح اینها را بگیربد!!

در این بخش از بازی شما قابلیت مبارزه و استفاده از قدرت ها و .. را در اختیار نداشتید و تنها به گشت و گذار و صحبت و تعامل با ساکنان روستا محدود بودید و چند ماموریت و پازل جستجو و یافتن آیتم ها را برای پیشبرد داستان بازی انجام می دادید و نهایتا به دنیای فانتزی یا Netherworld می رفتید. در Netherworld گیم پلی بازی کاملا تغییر می کرد و به سمت اکشن ماجرایی شدن با المان های نقش افرینی می رفت. مبارزات بازی و نوع کنترل آن ها، نقطه عطف خاص بودن Folklore بودند.  مبارزات بازی بر قابلیت Six Axis کنترلر پلی استیشن ۳ تاکید زیادی داشتند و کنترل مبارزات در ابتدا برای بازیباز بسیار سخت به نظر می رسید. زیرا که بعد از مبارزه باید در انتها روح دشمن را بیرون می کشیدید که برای این کار باید بارها و بارها کنترلر را به شکل های مختلف تکان می دادید تا مقاومت او شکسته شود و انرژی اش تمام شده و نهایتا روح وی جدا شود تا شکست بخورد. حالا برخی دشمنان که قوی بودند مقاومت زیادی می کردند و باور کنید که برای بیرون کشیدن روح برخی از آنها تمام دستتان درد می گرفت و کلی طول می کشید تا بخواهید روح آنها را بیرون بکشید. نکته جالب اینجا بود که حملات شما هم در بازی با همین روح ها بود. یعنی دشمنانی که روح آنها را می گرفتید را باید به انتخاب و سلیقه خود بر روی دکمه های کنترل تنظیم می کردید و هنگامی که آن دکمه را در مبارزه فشار می دادید روح آن دشمن بیرون می آمد و به روش مبارزه آن دشمن که قبلا در نبرد به خود شما حمله می کرد، حالا به دشمنانتان ضربه وارد می کرد.

روزی روزگاری: فولکلور رویا... | نقد و بررسی بازی Folklore | گیمفا

مرحال خیلی متنوع هستند و انواع محیط ها را با فضاهایی کاملا متفاوت و رنگ پردازی های متفاوت تجربه خواهید کرد

روح های دشمنان کوچکتر (که گرفتن و جدا کردن آن ها از بدن دشمنان هم آسانتر بود)، حملات سریعی داشتند و فعال کردن یکی دوتا از آنها برای مبارزات همیشه حیاتی بود. روح دشمنان قوی تر (که جدا کردنشان از بدن دشمن هم مصیبتی بود)، ضربات کند ولی مرگباری داشتند که البته نمی توانستید هر چقدر می خواهید پشت سرهم از همه این حملات استفاده کنید و قوانین خاصی برای این کار وجود داشت و هرچه می خواستید از روح بزرگتر و قوی تری استفاده کنید باید برای اصطلاحا Cool Down شدن آن زمان خیلی بیشتری صبر می کردید. همانطور که می بینید مبارزات بازی بی نهایت خاص و عجیب بود و شما باید از روح دشمنان خود که آنها را می کشتید به عنوان حملات خود استفاده کنید و در واقع روح آنها برای شما حمله می کرد. این نوع مبارزات در ابتدا شاید اصلا خوشایند به نظر نمی رسیدند، ولی وقتی که قلق آن ها را یاد می گرفتید بازی برایتان بسیار جذاب می شد و آنجا بود که دیگر شروع می کردید از زیبایی دنیای آن و تنوع روح ها و حملات و قدرت های مختلف آن لذت ببرید.

روزی روزگاری: فولکلور رویا... | نقد و بررسی بازی Folklore | گیمفا

بله اینجا جبهه جنگ است

دنیای بازی خیلی عجیب و غمگین بود و طراحی دشمنان آن هم بسیار منحصر به فرد بود. از لحاظ تنوع مراحل نیز بازی وضعیت فوق العاده ای دارد و انواع و اقسام محیط های مختلف را در دنیای فانتزی بازی از جبهه جنگ گرفته تا خیالی ترین سرزمین ها مشاهده می کنید و باید در آنها بازی کنید. همچنین باس فایت های خوب و جذابی نیز در بازی وجود دارند که قدرتمند و دشوار نیز هستند و باید با دقت و تمرکز آن ها را شکست دهید. در نهایت باید گفت عنوان Folklore از لحاظ گیم پلی یک اکشن نقش آفرینی بسیار عالی و جذاب است که کاملا توانایی جذب بازیباز را دارد و مخصوصا با المان های بسیار خاص خود در مبارزات حس و حال کاملا جدیدی را به وی هدیه می دهد. اما کنترل بازی هنگام گرفتن روح ها از دشمنان واقعا و واقعا گاها آزاز دهنده و بد است و گاهی شما را تا مرز کنار گذاشتن بازی پیش می برد. اما اگر آن را یاد بگیرید و بپذیرید و به آن عادت کنید، آنگاه بازی پاداش خوبی به شما می دهد. 

روزی روزگاری: فولکلور رویا... | نقد و بررسی بازی Folklore | گیمفا

مبارزات بازی خیلی خاص و جذاب هستند و یک نقش آفرینی کامل هستند.

صداگذاری شخصیت ها اهمیت چندانی در Folklore ندارد زیرا اصلا وجود ندارد!! در بازی شاهد حرف زدن شخصیت ها نیستیم و به شیوه ای کلاسیک و مخصوص بازی های ژاپنی که عکس دو شخصیت را روبروی هم می بینیم و با متن شاهد صحبت کردن آنها با هم هستیم، در این عنوان داستان و صحبت ها را پیش می بریم که البته الا نمی توان گفت بد است زیرا که با استایل بازی همخوانی دارد. اما در بخش صداگذاری محیطی شاهد کیفیت نرمال و بدون مشکلی خاص هستیم. در زمینه موسیقی، Folklore بسیار روتین و نرمال عمل کرده است و در بازی شاهد قطعاتی بسیار زیبا و همینطور معمولی هستیم که به خوبی با محیط بازی تطابق دارند و وقتی که به موسیقی‎های بازی گوش می‎دهید یکی دو قطعه بسیار زیبا وجود دارند که قطعا از آن‎ها لذت بسیاری خواهید برد. موسیقی بازی کاملا با حال و هوای غم زده بازی و دنیای تاریک آن، همخوانی دارد و شنوای موسیقی هستیم که گاها به نظر می‎رسد تمی از موسیقی شرقی نیز در آن به کار رفته است و از غم و اندوهی که در موسیقی مشرق زمین وجود دارد برای انتقال حال و هوای بازی در پس زمینه موسیقی بازی استفاده شده است و البته باید یه این نیز اشاره کرد که گاهی حس می کنید یک قسمت مدام تکرار می شود و گاهی اعصابتان را به هم ریزد. در کل باید گفت Folklore در بخش صداگذاری محیطی و موسیقی نیز مانند اکثر بخش‎های دیگر موفق عمل کرده است و سازندگان موسیقی بازی به خوبی، بازی و داستان و فضای آن و شخصیت ‎های آن را شناخته ‎اند و در انتقال حس آن به بازیباز کاملا موفق عمل کرده ‎اند.

روزی روزگاری: فولکلور رویا... | نقد و بررسی بازی Folklore | گیمفا

میگن مثل بز نگاه میکنه اینو میگن!!!

Folklore عنوان فوق العاده ای بود که به خاطر نوع مبارزات عجیبش خیلی از منتقدان از آن نمره کم کردند ولی نهایتا متای خوب ۷۵ را کسب نمود. نام این بازی را تقریبا همگی کسانی که پلی استیشن ۳ داشته اند هم حتی نشنیده اند ولی هر کس که آن را بازی کرده تا همیشه در یادش خواهند ماند که Folklore یک اکشن نقش آفرینی بسیار خاص و زیباست که با وجود ناشناخته بودن قطعا ارزش بازی کردن را دارد. اگر به عناوین اکشن نقش آفرینی آن هم از نوع خاص علاقمند هستنید و این عنوان را تجربه نکرده‌اید، مطمئن باشید که حتی اکنون و در نسل هشتم نیز Folklore یکی از گزینه‌های مناسب بازی کردن به شمار می‌رود و قطعا یکی از تجربه های شیرین (گاهی هم روی مخ در بخش روح گرفتن!!) شما را برایتان رقم خواهد زد و نام آن را تا مدت‌ها به یاد خواهید داشت. این روزها کمتر عنوانی است که مثل Folklore شما را به دنبال خود بکشد طوری که نتوانید از آن دل بکنید و عاشق فضای آن شوید و برای همیشه آن‌ را خاطر خود بسپارید.

روزی روزگاری: فولکلور رویا... | نقد و بررسی بازی Folklore | گیمفا

عنوانی پر از شگفتی که خیلی خیلی حیف است بازی نکنید.

بعد از سال‎ها و سال‎ها بازی کردن عناوین مختلف و بودن در بطن وقایع ۳-۴ نسل از بازی‎های رایانه‎ای، صمیمانه می‎گویم که Folklore، یکی از بازی های خاص و زیبا و البته ارزشمند اکشن نقش آفرینی در نسل هفتم است. Folklore به عنوان یک بازی نسل هفتمی، تقریبا (نه کاملا) همه چیز را به شکل با کیفیتی در اختیار بازیباز قرار می دهد و پاداش صبر و تحمل وی را می دهد. داستان جذاب و مرموز، طراحی دنیایی فوق العاده خاص، اتمسفریک و غمگین، گیم پلی و مبارزات بسیار متنوع، سیستم جالب استفاده از روح دشمنان برای حملات، دشمنان متنوع و عجیب و غریب با طراحی های جذاب، سفر جذاب به دو دنیای حال و دنیای مردگان، دو شخصیت قابل بازی با داستان و استایلی کاملا متفاوت سبب خلق عنوانی شده‌اند که بی‌شک حیف است تجربه‌ لذت آن را از خود دریغ کنید و حتی اگر آن را بازی نیز کرده باشید باز هم ارزش دارد که گریزی به نسل هفت و پلی استیشن ۳ خود بزنیم و یک بار دیگر Folklore را تجربه کنیم و طعم لذت آن را دوباره بچشیم.

روزی روزگاری: فولکلور رویا... | نقد و بررسی بازی Folklore | گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: فولکلور رویا... | نقد و بررسی بازی Folklore | گیمفا
روزی روزگاری: فولکلور رویا... | نقد و بررسی بازی Folklore | گیمفا
روزی روزگاری: فولکلور رویا... | نقد و بررسی بازی Folklore | گیمفا
روزی روزگاری: فولکلور رویا... | نقد و بررسی بازی Folklore | گیمفا
روزی روزگاری: فولکلور رویا... | نقد و بررسی بازی Folklore | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • hamid karami گفت:

    ممنون اقای بابایی بابت این مقاله زیبا و دلنشین و قلم زیباتون من نمیدانم چرا نمیتونم با بازی های ژاپنی ارتباط برقرار کنم ولی این بازی رو تهیش میکنم و اگه میشه بازی gun رو نقد کنید خواهش میکنم من با این بازی گیمر شدم واقعا

  • MahdiLGMMP گفت:

    ممنون اقای بابایی برای مقاله درسته شما هم زحمت کشیدید ولی بازیی هایی مثل Warhammer 40000: Dawn of War3 وGet Even. هنوز نقد نشده درحالی که این روزا فقط بازی های قدیمی مقاله داریم

    • درود بر شما. ممنونم ازتون.
      خدمتتون عرض کنم که د ر این روزا بازی های Nex Machina: Death Machine و Awesomenauts و Samurai Warriors: Spirit of Sanada و Tekken 7 و Rime و هر بازی جدیدی که اومده نقد شده و بازی های جدیدی که اومدن نقد شدن. دیگه مشکل ما نیست که تابستونه و بازی جدید و جذاب عرضه نمیشه. در این روزا ای ۳ بوده و نمایشگاه تهران بوده که کامل ترین پوشش خبری و تحلیلی و ویدئویی رو ازشون داشتیم و این وضعیت این روزای سایت بوده، نه فقط مقاله های قدیمی. این مقالات کامل کننده ارشیو سایت هستن و مربوط به بازی هایی که قبلا با کم لطفی نقدشون نوشته نشده و ردشون کردن و حالا ما داریم گیمفا رو به بهترین ارشیو نقد ایران تبدیل می کنیم تا همه بازی ها نقد بشن.
      خیلی بهتره که شما بفرمایید مثلا نقد بازی وارهمر نوشته نشده و بنویسید ما هم میگیم چشم حتما. نه این که وضعیت سایت رو که این مدت از همیشه و همیشه با پوشش های کاملش و مقالات و ویدئوها و گزارش ها و .. فعال تر بوده زیر سوال ببرید. اینجا ما محدودیت تهیه بازی داریم و مثل خارج کل بازی ها برامون ارسال نمیشه که بدون استثنا و خیلی سریع نوشته بشه نقدشون تازه با این حال نذاشتم حتی یک عدد بازی بزرگ و پرطرفدار نقدش خیلی سریع نوشته نشه. برخی بازی ها در اولویت هستن و نویسنده ما هم باید بازی رو بخره و نقد کنه و خب محدودیت هایی در این زمینه داریم. با این اوصاف باز هم وقتی کاربرامون ازمون بازی رو بخوان حتما سعی میکنیم سریعا نوشته بشه براشون. اما این که تابستون هست و بازی اصلا نمیاد خب به ما ارتباطی نداره واقعا و سهعی میکنیم از این مدت برای تکمیل ارشیو سایت استفاده کنیم و شما رو با باز ی هایی که عالی بودن ولی کمتر می شناسیدشون اشنا کنیم.

  • ممنون سعید جان عالی بود در اولین فرصت میخرم از psn عالی بود :yes: :yes:

  • کاش ps3 را نمی فروختم….واسه pc هم که راه نداره…..
    حداقل یه مقاله ناب ودرجه یک مطالعه کردیم…مرسی..

  • Hodd Toward گفت:

    آقا سعید آی جی آی یک رو هم نقد کن 😀

  • ممنون بابت نقد زیباتون. شخصا علاقه خیلی زیادی به بازی‌های کمتر شناخته شده دارم تا عناوین AAA. در راستای این بخش روزی روزگاری که بسیار مفید و خوبه لطف کنید بازی siren blood curse رو هم نقد کنید که یکی از بهترین عناین انحصاری ps3 بود به نظر من. متشکرم :heart:

  • سلام آقا سعید :heart:

    مرسی از بابت نقد روان و دلنشینی که انجام دادین :rose:

    علی رغم اینکه در نقد بعضی موارد، با نظر شما و یا سایر دوستان مخالف هستم؛ با این حال همیشه قلم شما رو تحسین کردم.

    الحق و الانصاف که گیمفا برترین ریویو نویس های کشور رو در اختیار داره.

    اما یک نکته در مورد سایت وجود داره که برای شخص من بسیار آزار دهنده شده…

    بنده حدود سی و یک سالمه و بیش از بیست سال هست که گیمرم. خودم PS4 دارم و به طبع عناوین انحصاری سونی از جایگاه ویژه ای نزد من برخوردار هستند. اما این طور نیست که به عناوین کنسول های رقیب حمله کنم و مثلا با نمرۀ متاشون کلاس بزارم! خُب این رفتار اصلا چه فایده ای داره؟! چه منطقی پشت این عمل هست؟!

    آدم واقعا اذیت میشه جناب آقا بابایی!! از یک طرف نقد های خوب شما و همکارانتون در کنار کامنت های مفید دوستان و از طرف دیگه برخی کامنت های فن بازی مضحک، حالت پارادوکسیکال و البته منزجر کننده به سایت داده!

    فن بازی به اندازۀ خودش نمک سایت هست، اما بعضی دوستان شورش رو در آوردن!

    اول از اون تعداد اندک دوستان خواهش می کنم بی خیال این بحث های مبتذل بشن و دوم از مدیریت محترم سایت تقاضا دارم در صورت تکرار و ادامۀ این رویه، برخورد سلبی و قاطعانه در پیش بگیرن!

    با تشکر از شما و همۀ کاربران عزیز :heart: :heart: :heart:

    • واقعا باید به این مباحث اخلاقی توجه بشه… خیلی از جونها تو دنیای دیگه ای زندگی می کنند و هنوز تجربه چندین و چند سال ما را ندارند من خودم ۳۳ سالمه و خاطرات بی نظیر و نوستالژی از بازی ها دارم……
      باید تا می شه با اونها مدارا کرد.جون هستند و اوج و حضیض های زیادی را تجربه نکردند در نتیجه با کوچکترین چالشی راحت ترین راه را انتخاب می کنند…
      به نظر من تنها راه انتقال تجربه و نصیحت از سر کمک و دلسوزی .. بالاخره روزنه ای باز می شه و تغییری حاصل.
      به امید حق…

      • قطعا بسیار هستند گیمرهایی که جوونتر هستن و واقعا شاید وقتی سن خود من هم ۲۰ سال بود خیلی خیلی احساسی تر و بی صبر تر و ناپخته تر بودم و این اقتضای اون سن هست و انشالله هر چه که تجربه بازیبازهامون بیشتر میشه خود بخود منطق بیشتر میاد و جای احساس رو می گیره. بدون شک فرهنگسازی رسانه های بزرگ خیلی مهم هست

    • Saman_hk گفت:

      دوست عزیز از دست کامنت های بعضی افراد دیگه برای من اعصاب نمونده.قدیما اینطور نبود.
      بغیر از اعضای قدیمی سایت مثل محمد رضا عزیز و فرزام گل و چند نفر دیگه،بقیه ظاهرا برای خالی کردن عقده هاشون کامنت میدن.این وضع دیگه غیر قابل تحمل شده برای من.
      ای کاش کمی از استاد آقابابایی اخلاق،منطق و بزرگواری رو یاد بگیریم.

      • درود بر سامان عزیز. سامان جان خیلی خیلی ممنونم از لطف و محبت شما. واقعا بزرگواری از خود شما هست که اینقدر محبت دارید به بنده. واقعا متشکرم ازتون.
        انشالله با فرهنگسازی رسانه ها و خود ما قطعا روز به روز بهتر میشه. الان من می بینم تعداد افرادی که این کارار ور مکنن خیلی خیلی کمتر شده نسبت به مثلا دو سال قبل که من مقاله فن در برابر فن رو نوشتم.
        باز هم ممنون از شما سامان جان

    • سلام خدمت شما.
      خیلی از لطف و محبتتون متشکرم. باعث افتخار من هست که مقالات من رو مطالعه می فرمایید. نظرتون باعث انگیزه خیلی زیادی در نویسندگان گیمفا میشه که هر چه بهتر بنویسیم.
      پس با این حساب همسن هستیم تقریبا با هم با یکی دو سال اختلاف.
      قطعا قطعا قطعا درست می فرمایید و اصولا حمله کردن به کنسول و بازی و .. که طرفداران خودش رو داره بسیار کار زشت و بدی هست و واقعا باید تموم بشه. انشالله که کم کم با فرهنگ سازی هایی که رسانه های گیم از جمله خود ما انجام میدیم این موضوع به کمترین حدش برسه. مرسی که وقت گذاشتید و این نظر زیبا رو نوشتید.
      تشکر از شما

  • سلام آقا سعید این خیلی عالیه که به بازی های کمتر دیده شده اهمیت میدید :yes: فقط یه سوال من داشتم مطالب اخیر گیمفا رو نگاه میکردم دیدم نقد gta v از دستم در رفته(امان از دست امتحانات)بعد از اون نقد میخوام بازیش کنم اما کامنتارو خوندم یکم انگار اون صحنه های بازی زیادن.میشه ندید؟من با تلویزیون اصلیه خونه بازی میکنم و به محض روئیت همچین چیزی به دیار باقی میشتابم.ببخشید برای اسپم

    • درود بر شما حسین عزیز. خیلی ممنونم از لطف شما. خوشحالم که به نظرتون مفید هست این مقالات.
      حسین جان نقد ویدئوییش رو اخیرا رفتیم میتونید ببینید. والا تا حد زیادیش کاملا قبال رد کردن و اصلا شروع نکردن هست این صحنه ها ولی ۱۰۰ درصد نه

      • پس ان شاء الله اگر روزی روزگاری قسمت شد میخرمش.این جور که شما میگین درحدsan andreasباید باشه صحنه های واجب الدیدنش :yes: راستی ممنونم از حوصله و پاسخ دادنتون تا حالا منتقدی رو ندیدم که مثل شما با کاربرا تعامل داشته باشه :yes:

        • خواهش میکنم حسین جان. قطعا وظبفه من هست که نظرات کابرامون رو بشنوم و باهاشون تعامل داشته باشم و به نظراتشون و درخواست هاشون توجه داشته باشم که بتونیم پیشرفت کنیم و رضایت شما عزیزان رو جلب کنیم و از اونها مهمتر دوست های خوبی که مثل خودمون گیمر هستن پیدا کنیم. کاربرها برای من همیشه در اولویت اول بوده و هستن و خواهند بود

  • Alireza11111 گفت:

    نقد خیلی خوبی بود و به همه جوانب بازی پرداخته یودید واقعا متشکرم اقای اقا بابایی.به نظر منم این بازی عالی یود و یادمه بازی رو با انچارتد همزمان خریدم و از همون چند دقیقه اول حو فوق العاده ی بازی توجهم و جلب کرد وهمزمان بازی کردنش با انچارتد یکی از بهترین تابستون های اون زمان یود.
    فقط درمورد یک چیز باهاتون مخالفم جدا از اتمسفر و تا حدودی داستان بازی که خاص و بی مشابه یودند خیلی از المان های گیم پلی از پرسونا برداشته شده بود و حتی این الگو برداری ها تو سبک روایی داستان بازی هم بود که البته الگو برداری های درست و زیبایی هم بودند.باز هم منون از مقاله و قلم دوست داشتنیتون.

    • درود بر شما علیرضای عزیز. خیلی ممنونم ازتون که مطالعه فرمودید. خوشحالم که شما هم از این بازی خوشتون اومده چون واقعا خاص و ناشناخته هست.
      خدمتون عرض کنم که به عقیده بنده علیرضا جان این مقدار به حدی نیست که بشه بهش بگیم الگو برداری و تعداد نکات خاص و یونیک و منحصر به فرد بازی خیلی خیلی زیاد هست که بتونیم اونو به عنوان یک بازی بی مشابه قلمداد کنیم در مجموع تمام موارد و المان ها. البته قطعا صحبت شما هم بی دلیل نیست و واقعا اگر فقط یک بازی رو بخوایم بگیم که این بازی فضاسازی هاش بیشتر از همه شبیه باشه به اون پرسونا هست و واقعا نکته جالبی رو فرمودید که خودم هم بهش فکر نکرده بودم

  • درود بر شما. خیلی متشکرم از لطف و محبتتون.
    بله قطعا و بدون شک همینطوره. چشم حتما خودم نقدش میکنم

  • بسیار زیبا بود بازی جت لی هم خیلی خوب بود اگه شد اونم نقد کنید :yes:

  • DeadSpace گفت:

    عجیبه تا الان اسمشو نشنیده بودم حیف که نتونستم تجربه اش کنم :smirk: :heh:
    بابت نقد هم ممنون آقا سعید :yes: :yes:

  • kaname گفت:

    نقد بسیار عالی بود …ماشالا شما انقدر خوب از بازی تعریف میکنید که انگار با بازی زندگی کردید..
    اسپم: درباره مشاوره خرید بازی گرفتن یه سوال دارم خدمتتون..من با سونی بزرگ شدم..سری متال گیر و فاینال فانتزی و کستلوانیا..ولی جدیدا کم فرصت دارم برای بازی و جدیدا ps4 خریدم تا لست اف اس ریمستر متال گیر فانتوم هم بازی کنم…اقای بابایی عزیز تو سبک نقش افرینی fable 1 خیلی بهم چسبید چون از بچگیش بازی میکردی…به مرور با level up شخصیت هم سنش هم قدش تغییر میکرد..حتی تا دو الی سه زخم شمشیر جاش میموند روی بدن و صورتش اگه کلاه خود داشتی این اتفاق نمیوفتاد..اینکه روند بازی روی شخصیت بازی تاثیر بزاره و حتی محبوبیت و منفوریتش در دنیای بازی تغیر کنه اینا برام جالب بود ایا بازی هست روی ps4 با هنچین مشخصاتی؟؟ مثلا اول fable حتی سلاح سنگین چون زورش نمیرسید روی زمین میکشید به مرور قوی شد و جلوتر مبارزات گلادیاتوری هم داشت و در سرزمین ها میچرخید ..هست همچین چیزی بهم معرفی کنید؟؟

  • amin گفت:

    سلام ببخشید اسپم میدم ولی یه سوال دارم،من دوبار انچارتد ۴رو تموم کردم ولی بازم بخش بونوس و چیت ها فعال نیستن یعنی اصلا توی منو نیستن!میشه راهنمایی کنید چیکار کنم؟

روزی روزگاری: فولکلور رویا... | نقد و بررسی بازی Folklore | گیمفا
روزی روزگاری: فولکلور رویا... | نقد و بررسی بازی Folklore | گیمفا