دیوانگی نوستالوژیک | نقد و بررسی بازی Crazy Taxi - گیمفا
دیوانگی نوستالوژیک | نقد و بررسی بازی Crazy Taxi - گیمفا
دیوانگی نوستالوژیک | نقد و بررسی بازی Crazy Taxi - گیمفا
دیوانگی نوستالوژیک | نقد و بررسی بازی Crazy Taxi - گیمفا

دیوانگی نوستالوژیک | نقد و بررسی بازی Crazy Taxi

رضا توکلی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
دیوانگی نوستالوژیک | نقد و بررسی بازی Crazy Taxi - گیمفا

یکی از بازی های قدیمی‌ای که بسیاری با آن خاطره دارند، علاوه بر ماریو و آتاری و سگا، بازی جدید تری به نام “تاکسی دیوانه” یا همان Crazy Taxi است. بسیاری از گیمر های قدیمی با بازی رانندگی شرکت سگا (Sega) به خوبی آشنایی دارند. بازی هیجان انگیز با حالت های مختلف برای بازی کردن که با توجه به سال عرضه، بسیار کامل به نظر می‌­رسد. بازی Crazy Taxi نخستین بار برای دستگاه های بازی در کافه ها و مکان های مخصوص (Arcade Cabinet) در سال ۱۹۹۹ ارائه شد و یک سال بعد برای کنسول Dreamcast به صورت یک بازی جداگانه منتشر شد. به دلیل محبوبیت بالا این بازی در میان بازیبازان، سگا این بازی را در سال های بعد برای کنسول های پلی‌­استیشن‌۲، نینتندو گیم‌­کیوب و ویندوز منتشر کرد. داستان انتشار بازی در پلتفرم های مختلف به همین جا خلاصه نمی­‌شود و در سال ۲۰۱۰ از طریق فروشگاه های آنلاین سونی پلی­‌استیشن و ایکس­‌باکس، برای پلی استیشن ۳ و ایکس­‌باکس ۳۶۰ نیز در دسترس علاقه مندان قرار گرفت. بعد از امکان بازی بر روی کنسول های مختلف حالا نوبت موبایل است. در سال ۲۰۱۲ اولین نسخه این بازی با نام Crazy Taxi Classic برای سیستم عامل آی‌او‌اس به صورت رایگان منتشر شد و بعد از آن یک سال بر روی سیستم عامل اندروید هم در دسترس قرار گرفت. حال پس از گذشت ۵ سال از عرضه نخستین نسخه بازی Crazy Taxi روی موبایل، هفته گذشته آخرین آپدیت این بازی برای سیستم عامل های اندروید و آی‌او‌اس منتشر شد و در این مقاله می­‌خواهیم به بررسی آخرین نسخه این بازی بر روی تلفن های هوشمند بپردازیم. مجموعه بازی Crazy Taxi نسخه های مختلفی تاکنون داشته و حتی بر روی موبایل عنوان های انحصاری نیز دارد. آخرین عنوان رسمی این سری بازی، Crazy Taxi City Rush نام دارد که سال ۲۰۱۴ برای اندروید و آی‌او‌اس منتشر شد که در واقع بازی آبرومندی برای این سری بازی نبود و مورد انتقاد بسیاری از علاقه مندان و همچنین منتقدان قرار گرفت. بازی جدید به سبک بازی های دوندگی بی پایان (Endless Running Game) طراحی شده و تمامی المان های آن را دارد اما با این تفاوت که بی پایان نیست و برای ماموریت های بازی ماموریت جداگانه در نظر گرفته شده است. امروزه زیاد خبر نسخه های بازسازی شده عناوین بزرگ بازی را می‌­شنویم و در همه پلتفرم ها و کنسول های مختلف شرکت های بازی سازی به دنبال بازسازی و عرضه دوباره بازی های قدیمی و محبوب خود هستند. شرکت سگا هم، علاوه بر انتشار این عنوان محبوب، به تازگی سرویس جدیدی را با نام Sega Forever معرفی کرده که در آن علاقه مندان می­‌توانند بازی های محبوب کنسول سگا جنسیس و دریم­‌کست را روی موبایل تجربه کنند. البته بازی های این سرویس محدود است و در آینده بازی های جدید تری به آن اضافه خواهد شد. علاوه بر این سرویس، سگا بعضی بازی های محبوب را در قالب نسخه های جداگانه نیز برای دانلود در فروشگاه های اپلیکیشن منتشر کرده است که Crazy Taxi Classic یکی از آنهاست. این بازی ها رایگان بوده اما دارای تبلیغات نسبتا آزار دهنده هستند که با پرداخت مبلغ حدود ۲ دلار برای هر بازی می­‌توانید تبلیغات را غیرفعال کنید. در ادامه با بررسی نسخه کلاسیک بازی تاکسی دیوانه همراه باشید.

دیدار با چهره های قدیمی ولی آشنا

دیدار با چهره های قدیمی ولی آشنا

از نکات بسیار خوب این نسخه از بازی، وفاداری کامل بازی به نسخه اصلی خود است. Crazy Taxi که هم اکنون بر روی موبایل در دسترس است دقیقا همان بازی­‌ای است که در سال ۱۹۹۹ ساخته شده و تغییری در ساختار کلی بازی ایجاد نشده است. در بازی تاکسی دیوانه شما باید از بین ۴ شخصیت بازی، یکی را انتخاب کرده و در حالت های مختلف وارد شهر شوید و مسافران را به مقصد برسانید. ماموریت های اصلی بازی به صورت زمانی هستند و باید زمان مشخص شده بیشترین امتیاز را برای خود بدست آورید و در پایان نمره بالایی بگیرید. معیار و اساس این ارزش گذاری، مقدار پولی است که در هر مرحله بدست می‌­آورید. مسلما بخش اصلی آن از رساندن مسافران بدست می‌­آید اما لایی کشیدن بین ماشین ها و پرش های مختلف در جایگاه های مخصوص می­‌تواند برای شما درآمدزا باشد. هر یک از شخصیت های بازی، اتومبیل متفاوتی برای مسافرکشی دارند ولی جایگاه مسافران و محل های موردنظر آن ها در هر ۴ شخصیت یکسان است. در واقع دو بخش اصلی بازی، Arcade و Original است که هرکدام نقشه جداگانه ای داشته و هر یک از آنها ساختار محیط و مسافران متفاوت است. بخش Arcade، بسیار ساده تر و کم ترافیک تر ساخته شده و شما راحت تر می­‌توانید در شهر عبور کنید. ولی در بخش Original که محیط بازی متفاوت است، کمی حجم ترافیک بیشتر است و راهنمای بالای تصویر سریع به شما مسیر مقصد را نشان نمی‌­دهد و باید تا نزدیکی پیچ ها برای راهنمایی بهتر حرکت کنید. در مجموع بخش دوم، چالش اصلی بازی به حساب می‌­آید و می­‌توانید در حالت های ۳ دقیقه تا ۱۰ دقیقه به مسافرکشی مشغول شوید.

بازی ریتم بسیار تندی داشته و بسیار سریع دنبال می¬شود و کمتر متوجه گذر زمان خواهید شد

بازی ریتم بسیار تندی داشته و بسیار سریع دنبال می‌شود و کمتر متوجه گذر زمان خواهید شد

علاوه بر دو بخش اصلی نام برده، بازی بخش های فرعی دیگری هم دارد. در بخش Crazy Box می­توانید ۹ ماموریت جالب و کوتاه بازی را تجربه کنید که گاهی بسیار لذت بخش تر از بخش های اصلی بازی می­‌شوند. این مراحل در سخت ترین حالت طراحی شده اند و باید با فوت و فن بازی آشنا شوید تا از پس آنها بر بیاید. در ضمن شما در طول بازی می­‌توانید امتیازات خود را در هر مرحله از بازی با یک کلمه سه حرفی ثبت کرده و چندین پروفایل در بازی داشته باشید. همچنین شما با یک پروفایل می­‌توانید با هر ۴ شخصیت بازی، مراحل را انجام داده و رکورد های خود را ارتقا دهید.

روند گیم پلی بازی هم به این صورت است که شما با حرکت ماشین می­‌توانید در محیط دایره‌های مسافر توقف کرده و آن را تا مقصد برسانید. حال در این قسمت نوار بالایی هر مسافر رنگ های متفاوتی دارد. مسافرینی که رنگ قرمز داشته باشند، مسافرینی هستند که بسیار عجله داشته و باید سریعتر آن ها را به مقصد برسانید. همه مسافران وقتی سوار می­شوند، زمانی بالای سر آنها نمایش داده می­شود که در حال کم شدن است. مسافرینی که در دایره های قرمز قرار می­گیرند، زودتر از زمان خود را از دست می­دهند پس باید عجله کنید. در رنگ های دیگر به همین صورت، زمان ها متفاوت است و هرچه سریعتر مسافر را به مقصد برسانید، پول بیشتری به دست آورده و امتیاز بالاتری در پایان بازی بدست خواهید آورد.

دیوانگی نوستالوژیک | نقد و بررسی بازی Crazy Taxi - گیمفا

هرچه سریعتر مسافر را به مقصد برسانید، پول بیشتری به دست آورده و امتیاز بالاتری در پایان بازی بدست خواهید آورد.

با توجه به اینکه بازی حداقل بر روی کنسول ها از سال ۲۰۰۰ رونمایی شده و در تمامی کنسول های نسل بعدی، بدون افزایش گرافیک منتشر شده (به غیر از موارد جزیی و کوچک)، می­‌توان Crazy Taxi را در بخش گرافیک بازی قابل تحسینی دانست که پس از گذشت نزدیک به ۱۸ سال، گرافیک قابل قبولی دارد. بازی از لحاظ فنی در همان دوران قرار داشته و واقعا نمی­‌توان به خاطر این مورد نکته منفی برای بازی به حساب آورد. بازی از لحاظ گرافیک هنری نیز بسیار خوب است. محیط های بازی با توجه کم حجم بودن بازی بسیار متنوع و خوب طراحی شده‌­اند و همواره تازگی داشته و خسته کننده نیست. بخش قابل توجهی از همین گیرا بودن محیط، به رنگ بندی و رنگ آمیزی بازی می­باشد. در واقع می‌­توان گفت که این بازی از نظر رنگ بسیار جذاب است و می­‌تواند همه علاقه مندان را مجذوب خود کند.

موسیقی متن بازی هم قابل تنظیم است و می­‌توانید صدای موزیک را قطع کرده و تنها از صدای محیط بازی استفاده کنید. در حالت پیشفرض نسخه رایانه های شخصی، موزیک وجود نداشت و باید از تنظیمات موسیقی را به بازی اضافه می­‌کردید، اما در نسخه موبایل، پخش موزیک در حین رانندگی به صورت پیشفرض تعریف شده است. صدای محیط بازی به اندازه کافی هیجان ندارد اما باز هم می‌­توان آن را جذاب دانست اما با پخش موزیک های بازی، هیجان بازی بیشتر شده و در مجموع تجربه بهتری را به بازیبازان می­‌دهد.

دیوانگی نوستالوژیک

دیوانگی نوستالوژیک!

به شخصه از ریمستر ها، نسخه های بازسازی شده و انتشار اینگونه بازی های خاطره انگیز قدیمی بر روی پلتفرم های جدید حمایت می­کنم و به نظرم در کنار بازی های جدید، لازم است سری به عناوین مطرح سال های گذشته نیز بزنیم. Crazy Taxi هم بازی بسیار جذابی است که پس از گذشت چندین سال از زمان انتشار، همچنان زنده است و تازگی دارد. نسخه موبایل این بازی کاملا بی نقص نیست و می­‌توان ایراداتی به آن وارد کرد که در نسخه های رایانه های شخصی و پلی­‌استیشن شاهد آنها نبودیم و به واسطه اجرا در موبایل، این مشکلات خود را نشان می­‌دهند. اول از همه بازی از لحاظ فنی، علی­رغم نداشتن حجم بسیار بالا، مصرف بسیار زیادی داشته و فضای رم دستگاه شما را بیش از حد اشغال و به سرعت می‌­تواند شارژ باتری شما را هم خالی کند که در واقع ریشه در بهینه نبودن بازی برای موبایل دارد. در موارد دیگر به نحوه کنترل بازی هم می­‌توان ایراداتی وارد کرد. استفاده از دو کلید چپ و راست برای هدایت بسیار بازی را به دسته کنسول ها نزدیک می‌­کند اما محدودیت هایی نیز دارد. یکی از فوت و فن های بازی لایی کشیدن و حرکت سریع در بین ماشین های عادی است که در موبایل به واسطه این کلیدها به خوبی امکان پذیر نیست. در بروزرسانی های جدید بازی، حالت کنترل با چرخش صفحه هم برای بازی در نظر گرفته شده است اما حتی بازی را برای کنترل کمی سخت می کند. متاسفانه همانند بسیاری از نتیجه گیری های بازی های موبایل، به ایده تجاری بازی برمی­گردیم که کمی اعتبار و خوش نامی Crazy Taxi را خدشه دار می­‌کند. در منوی اصلی بازی نصف صفحه نمایش در اختیار بنر تبلیغاتی می‌­باشد و در زمان شروع هر مرحله باید دقایقی ویدیو تبلیغاتی مشاهده کنید. تمامی این تبلیغات طبیعتا با اتصال با شبکه اینترنت قابل نمایش هستند، اما متاسفانه به دلیل عدم نمایش تبلیغات در حالت آفلاین، بازی بدون اینترنت با خطا باز شده و نمی‌­گذارد شما بدون دیدن تبلیغات به ادامه بازی بپردازید. البته این مورد را هم باید اشاره کرد که بازی، قابلیت حذف تبلیغات را با پرداخت درون برنامه ای دارد و می‌­توانید تبلیغات بازی را به این صورت حذف کنید. در پایان باید گفت که بازی Crazy Taxi همچنان جوان و تازه است و هم اکنون می‌­توانید از تجربه آن لذت ببرید، مخصوصا اگر از طرفداران قدیمی این بازی باشید. احتمالا تا کنون این بازی خاطره انگیز را تجربه کرده اید اما اگر به هر دلیلی موفق به تجربه آن نشده اید فورا موبایل خود را برداشته و Crazy Taxi Classic را در گوگل پلی و اپ استور جستجو کرده و آن را نصب کنید.

دیوانگی نوستالوژیک | نقد و بررسی بازی Crazy Taxi - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

دیوانگی نوستالوژیک | نقد و بررسی بازی Crazy Taxi - گیمفا
دیوانگی نوستالوژیک | نقد و بررسی بازی Crazy Taxi - گیمفا
دیوانگی نوستالوژیک | نقد و بررسی بازی Crazy Taxi - گیمفا
دیوانگی نوستالوژیک | نقد و بررسی بازی Crazy Taxi - گیمفا
دیوانگی نوستالوژیک | نقد و بررسی بازی Crazy Taxi - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

دیوانگی نوستالوژیک | نقد و بررسی بازی Crazy Taxi - گیمفا
دیوانگی نوستالوژیک | نقد و بررسی بازی Crazy Taxi - گیمفا