به استقبال تازه‌های فناوری در CES 2011 - گیمفا
به استقبال تازه‌های فناوری در CES 2011 - گیمفا
به استقبال تازه‌های فناوری در CES 2011 - گیمفا
به استقبال تازه‌های فناوری در CES 2011 - گیمفا

به استقبال تازه‌های فناوری در CES 2011

کسری نراقی
۲۲:۲۶ ۱۳۸۹/۱۰/۲۵
به استقبال تازه‌های فناوری در CES 2011 - گیمفا

سال جدید میلادی نیز با هیاهوی پر زرق و برق‌ترین نمایشگاه تجهیزات الکترونیکی مصرفی یعنی CES 2011 آغاز شد و اکثر قریب به اتفاق شرکت‌های فعال در این عرصه با معرفی تازه‌ترین دستاوردهای خود، رقابت در سال جدید را آغاز کردند.‍

CES امسال در شرایطی برگزار شد که به نظر می‌رسید شرکت‌های عرصه فناوری با عبور از بحران اقتصادی دوسال گذشته با وضعیت بهتری حضور یافته بودند و رونق بیشتری نسبت به دو نمایشگاه قبلی داده بودند. در کنار این موضوع آنچه که ‍CES 2011 را به وضوح از نمایشگاه‌های گذشته متفاوت کرده بود، رشد فوق‌العاده تعداد تولیدکنندگان کامپیوترهای لوحی یا Tablet بود. به گونه‌ای که امسال تعداد بسیار زیاد کامپیوترهای لوحی معرفی شده در این همایش، این عرصه را به یک جریان مشخص و گرایشی آشکار تبدیل کرده بود. در واقع به نظر می رسد که پس از عرضه iPad در اوایل سال ۲۰۱۰ و فروش میلیونی و موفقیت آمیز آن بسیاری از شرکت‌های کامپیوتری به صرافت تولید محصولات مشابه و رقابت در این زمینه پرداخته بودند؛ موتورولا با رونمایی از Xoom، شرکت RIM با معرفی نمونه ۴G از تبلت PlayBook، دل، سامسونگ و اسوس با معرفی چندین نمونه کامپیوتر لوحی متنوع از شاخص‌ترین نمونه‌های این موضوع بودند. با این اوصاف، به سادگی می‌توان دریافت که سال جدید میلادی سالی پررقابت و خبر ساز برای تولیدکنندگان تبلت و توسعه‌دهندگان سیستم‌عامل‌های  ویژه این دستگاه‌ها خواهد بود. در ادامه، گزارشی از این رویداد مهم صنعت کامپیوتر و تجهیزات الکترونیکی مصرفی را از نظر خواهید گذراند.

این صفحه کلید منحصر به فرد که Engage نام دارد، به صورت دو تکه طراحی شده است و فاصله بین دو بخش صفحه کلید با توجه به روش و عادت تایپ کاربر از طریق یک موتور داخلی تغییر می‌کند. شرکت Smart fish سازنده این صفحه کلید قیمت آن را ۱۵۰ دلار اعلام کرده است.

 

این عینک اعجاب انگیز سونی در مقابل هر چشم شما یک صفحه نمایش سه‌بعدی OLED با تفکیک پذیری ۷۲۰P قرار می‌دهد تا یک سینمای خصوصی جذاب را به تنهایی تجربه کنید. این عینک به گوشی‌هایی برای پخش صدای فراگیر ۵,۱ کانالی نیز مجهز است.

 

شرکت Asus  امسال با معرفی چهار کامپیوتر لوحی جدید هیاهوی بسیاری در این زمینه به راه انداخت. یکی از جالب‌ترین این تبلت‌ها نمونه‌ای ۷ اینچی به نام Eee Pad MeMO است که به  پردازنده ۱,۲ گیگاهرتزی Qualcomm دو دوربین (جلو، ۱,۲ مگاپیکسل و پشت، ۵ مگاپیکسل) مجهز شده و صفحه نمایش لمسی خازنی آن از یک قلم حساس به فشار ویژه نیز پشتیبانی می‌کند. سیستم‌عامل این دستگاه آندروئید و قیمت آن پانصد دلار است.

 

این هم یک فشار‌سنج دیجیتال که به آی‌فون متصل شده و اطلاعات مربوط به فشار،‌ ضربان را از طریق برنامه نصب شده روی دستگاه به نمایش می‌گذارد.

 

شرکت ان‌ویدیا در نمایشگاه امسال با اعلام این‌که قصد دارد با طراحی یک پردازنده مبتنی بر معماری ARM برای کامپیوتر‌های خانگی،‌ سرورها و بازار HPC به دنیای تولید CPU  وارد شود، همه را شوکه کرد و یکی از رویداد‌های مهم این گردهمایی را رقم زد. واکنش اینتل در مقابل این حرکت دیدنی و شنیدنی خواهد بود.

 

با عرضه این نوت بوک بسیار باریک مجهز به نمایشگر ۱۳,۳ اینچی توسط سامسونگ بالاخره یک رقیب جدی برای مک بوک ایر وارد صحنه شد. سامسونگ تلاش زیادی به خرج داده تا برای تبلیغ این نوت‌بوک هم ضخامت با مک‌بوک ایر حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشند. نتیجه؟ این لپ‌تاپ ۴۵ گرم سبک‌تر از ایر است. همچنین این دستگاه به یک پردازنده Core i5 2537m مجهز شده و قیمت این محصول ۱۶۰۰ دلار خواهد بود.

 

یکی از تبلت‌های خبر‌ساز نمایشگاه امسال Streak 7 محصول شرکت دل بود. این شرکت پیش‌تر نمونه ۵ اینچی این تبلت مجهز به سیستم‌عامل آندروئید را به بازار عرضه کرده بود. Streak 7 به یک دوربین ۱,۳ مگاپیکسلی در سطح رویی برای ارتباط ویدیویی، پردازنده دو هسته‌ای Tegra 2 با فرکانس یک گیگاهرتز و شانزده گیگابایت حافظه داخلی مجهز شده است. سیستم‌عامل این دستگاه نیز Android 2.2  است. همچنین تبلت جدید از شبکه‌های ۴G نیز پشتیبانی می کند.

 

خبرساز‌ترین کامپیوتر لوحی معرفی شده در CES 2011 بی‌گمان Xoom   محصول موتورلا محسوب می‌شود. Xoom نخستین تبلت مبتنی‌بر سیستم‌عامل۳.۰  Android  (با نام رمز Honey  comb) است که هنوز نسخه نهایی آن عرضه نشده است.  از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول یک نمایشگر ۱۰,۱ اینچی با تفکیک‌پذیری ۸۰۰×‌۱۲۸۰ پیکسل، تراشه Tegra 2 (پردازنده دو هسته‌ای با فرکانس ۱ گیگاهرتز‌)،‌ ۳۲ گیگابایت حافظه فلش داخلی، ماجول شبکه سلولی ۴G، دوربین ۵ مگاپیکسلی (با قابلیت ضبط ویدیویی ۷۲۰p) است.

 

این روزها که صحبت از تلویزیون‌های هوشمند و متصل به شبکه می‌شود،‌ سیسکو به هیچ وجه مایل نیست از این قافله عقب بماند. این شرکت در نمایشگاه امسال پلتفرم و دستگاه جدیدی به نام Videoscape را معرفی کرد که شبکه‌ای جامع از فراهم کنندگان محتوا،‌ سرویس‌های تلویزیونی و… را در قالب یک مجموعه یکپارچه در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

 

سال گذشته، شرکت فیلیپس با معرفی یک تلویزیون ال‌سی‌دی بسیار عریض با نسبت تصویر سینمایی ۲۱:۹ دوستداران فیلم‌های سینمایی را خوشحال کرد. امسال هم نوبت جی‌وی‌سی بود تا با معرفی یک نمونه ۵۰  اینچی سه بعدی این بازار را داغ‌تر کند.

 

شرکت Liquid Image دو نمونه عینک غواصی (۳۵۰ و ۴۰۰ دلاری) مجهز به دوربین را به نمایش گذاشت که امکان عکس‌برداری و ضبط تصاویر با کیفیت ۷۲۰p یا ۱۰۸۰p را در عمق صدمتری آب فراهم می‌کنند. این عینک‌ها به درگاه Micro USB برای انتقال داده‌ها به کامپیوتر مجهز هستند.

 

مایکروسافت در نمایشگاه امسال ماوس جدیدی را با نام Touch Mouse معرفی کرد که با بهره‌گیری از یک سطح حساس به لمس خازنی از عملکردهایی مانند زوم دو انگشتی و… پشتیبانی می‌کند. این ماوس بی‌سیم با قیمت هشتاد دلار عرضه خواهد شد.

 

شرکت iRobot  نیز روبات جارو برقی جدیدی به نام ‌Scooba 230 را به نمایش گذاشته بود که بسیار کوچک‌تر از نمونه‌های قبلی خود است و تنها ۳,۵ اینچ ارتفاع دارد. این روبات نیز همچون دیگر جاروبرقی‌های روباتیک iRobot قابل برنامه ریزی است. این شرکت محصول جدید را با قیمت تقریبی ۳۰۰ دلار عرضه خواهد کرد.

 

غوغای کنترلرهای حساس به حرکت کنسول‌های بازی همچنان ادامه دارد. این‌بار یک ابزار جانبی جدید برای کنترلر Move  پلی‌استیشن خبرساز شد. Power Shot یک تفنگ خوش ظاهر است که با نصب Move  روی آن تجربه بازی‌های جنگی متفاوت خواهد شد.

 

اگر چه اغلب شرکت‌های سازنده کامپیوترهای لوحی پردازنده‌های مبتنی بر معماری ARM  را برای محصولات خود برگزیده‌اند، اما در نمایشگاه امسال چند تبلت مجهز به Atom شرکت اینتل نیز به نمایش درآمد که Open Tablet  ۱۰ یکی از آن‌ها است. این دستگاه به یک نمایشگر ده اینچی Transflective  مجهز است که در حالت عادی با انعکاس نور محیط کار می‌کند و در محیط‌های کم نور از نور پس زمینه کمک می‌گیرد. دو دوربین ویدیویی (یکی با قابلیت فیلم‌برداری ۷۲۰p)، خروجی HDMI، ماجول ۳G و وای‌فای از دیگر مشخصات این کامپیوتر لوحی هستند.

 

حرکت به سمت عرضه دوربین‌های فیلم‌برداری سه‌بعدی خانگی از سال گذشته آغاز شده است. پاناسونیک که چندی پیش با معرفی یک دوربین سه‌بعدی حرفه‌ای گام بزرگی در این زمینه برداشته بود، امسال با یک دوربین فیلم‌برداری خانگی با امکان ضبط سه‌بعدی تصاویر به نام HDC-TM90 در نمایشگاه حاضر شده بود. این دوربین به زوم اپتیکال ۲۰X و یک نمایشگر ۳,۵ اینچی لمسی مجهز شده است.

 

کامپیوتر لوحی Kno یکی از خلاقانه‌ترین محصولات معرفی شده در این زمینه محسوب می‌شود. این دستگاه به دو نمایشگر ۱۴,۱ اینچی مجهز شده است و به این ترتیب، تقریباً می‌توان گفت بزرگ‌ترین فضای کار را در میان تمام تبلت‌های موجود کنونی ارائه می‌دهد. همچنین این دستگاه نیز همراه با یک قلم مغناطیسی عرضه می‌شود که قابلیت‌های آن را افزایش می‌دهد. سیستم‌عامل دستگاه بر پایه لینوکس و موتور Webkit  بنا شده و از Flash 10.1  نیز پشتیبانی می‌کند.

 

آه! پولاروید! پولاروید عزیز! کاش دچار بحران مالی نمی‌شدی و مثل گذشته دست به نوآوری‌های انقلابی می‌زدی.

این شرکت پس از  ورشکستگی و  چند بار دست به دست شدن اکنون به شکل محدود به تولید دوربین می‌پردازد. تازه‌ترین محصول این شرکت یعنی GL 30 یک دوربین دیجیتال با قابلیت چاپ آنی عکس‌ها است که از فناوری Zink Zero برای چاپ تصاویر گرفته شده استفاده می‌کند.

Switchblade،  یک دستگاه قابل حمل مفهومی از شرکت خوش‌نام ‌Razer ، توجه زیادی را به خود جلب کرده بود. این دستگاه یک نمایشگر هفت اینچی (با وضوح ۶۰۰×۱۰۲۴ پیکسل) و یک صفحه کلید با دکمه‌هایی دارد که هر یک خود یک نمایشگر مینیاتوری هستند (مشابه صفحه کلید Optimus Maximus) و با توجه به کاربرد، عملکرد و ظاهرشان تغییر می‌کنند. سیستم‌عامل این دستگاه ویندوز ۷ و پردازنده استفاده شده نیز اتم است.

 

تبلت‌های مجهز به صفحه کلید‌کشویی (Slider) نیز در نمایشگاه امسال خودی نشان دادند. Sliding PC7  محصول سامسونگ نمونه‌ای ا زاین دستگاه‌ها است که به نسل جدید پردازنده‌های اتم (با نام رمز Oak) مجهز شده و سیستم‌عامل ویندو ز۷ را  اجرا می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این دستگاه یک نمایشگر لمسی ۱۰,۱ اینچی ال‌سی‌دی با تفکیک‌پذیری ۷۶۸۶×۱۳۶۶ پیکسل، خروجی HDMI ، USB و کارت‌خوان حافظه Micro SD است.

 

در میان تجهیزات جانبی تبلت‌ها این جوی استیک فیزیکی خیلی جالب توجه به نظر می‌رسید. این جوی استیک روی هر ناحیه دلخواه از نمایشگر کامپیوتر لوحی شما قرار می‌گیرد و با هر بازی ویژه تبلتی که با پدهای مجازی کار می‌کند، قابل استفاده است. قیمت این ابزار ۲۵ دلار اعلام شده است.

 

Red را به خاطر دارید؟ همان شرکتی که با معرفی دوربین دیجیتال سینمایی‌اش، یعنی Red One که از فرمت ۴K پشتیبانی می‌کند، انقلابی به پا کرد. این شرکت در CES 2011 نیز با معرفی یک دوربین ۳K به نام Red  Scarlet که می‌تواند تصاویر را با نرخ ۱۲۰ فریم در ثانیه و با فرمت Raw ذخیره کند،‌ با دست پر وارد نمایشگاه شده بود. قیمت این دوربین در مقایسه با بسیاری از دوربین‌های هم رده پایین‌تر است و همین امر باعث شده تا Scarlet در میان فیلم‌برداران نیمه‌‌حرفه‌ای سرو صدایی به پا کند.

 

یک کامپیوتر لوحی با صفحه کلید کشویی از ASUS. این دستگاه که Eeepad Slider نام دارد،‌ به یک نمایشگر ال‌سی‌دی لمسی ۱۰,۱ اینچی از نوع IPS با وضوح ۸۰۰ × ۱۲۸۰ پیکسل، پورت‌های mini HDMI و mini USB دو دوربین ۱,۲ و پنج مگاپیکسلی در سطح رویی و پشتی دستگاه مجهز شده و قرار است همراه با Android 3 عرضه شود. پردازنده این دستگاه نیز Tegra است.

 

دومین محصول شاخص موتورلا در نمایشگاه امسال یک اسمارت‌فون جدید به نام  Atrix 4G بود که به پردازنده دو هسته‌ای Tegra 2 و یک گیگابایت رم مجهز شده و نمایشگر چهار اینچی آن از وضوح حیرت‌انگیز ۵۴۰×۹۶۰ پیکسل بهره می‌برد. این گوشی نیز به آندروئید ۲,۲ مجهزشده است و یک دوربین پنج مگاپیکسلی دارد.

 

فوجی فیلم امسال با معرفی یک دوربین جدید به نام FinePix HS 20 EXR و با زوم اپتیکال ۳۰X عیار دوربین‌های سوپر زوم امسال را مشخص کرد. این دوربین شانزده مگاپیکسلی قابلیت فیلم‌برداری با وضوح ۱۰۸۰P را نیز دارد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

به استقبال تازه‌های فناوری در CES 2011 - گیمفا
به استقبال تازه‌های فناوری در CES 2011 - گیمفا
به استقبال تازه‌های فناوری در CES 2011 - گیمفا
به استقبال تازه‌های فناوری در CES 2011 - گیمفا
به استقبال تازه‌های فناوری در CES 2011 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

به استقبال تازه‌های فناوری در CES 2011 - گیمفا