چطور بتزدا یک بار دیگر هم به ما خیانت کرد | بررسی مادهای Bethesda - گیمفا
چطور بتزدا یک بار دیگر هم به ما خیانت کرد | بررسی مادهای Bethesda - گیمفا
چطور بتزدا یک بار دیگر هم به ما خیانت کرد | بررسی مادهای Bethesda - گیمفا
چطور بتزدا یک بار دیگر هم به ما خیانت کرد | بررسی مادهای Bethesda - گیمفا

چطور بتزدا یک بار دیگر هم به ما خیانت کرد | بررسی مادهای Bethesda

محمد حسین باجلان
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۴/۰۵
چطور بتزدا یک بار دیگر هم به ما خیانت کرد | بررسی مادهای Bethesda - گیمفا

سال ۲۰۱۵ در یک خبر عجیب، استیم اعلام کرد کرد که قصد دارد سیستم ماد ها را که تا پیش از این هر کسی به طور دلخواه مادی را ساخته است و به صورت رایگان برای دانلود عموم قرار می دهد، حالا می تواند از طریق استیم و به قیمتی به فروش برساند. در ظاهر خبر خوبی، مخصوصا برای ماد سازان به نظر می رسد ولی چیز دیگری پشت پرده در جریان است.
با شروع این طرح به سرعت ولو به همراه دوست جدیدش بتزدا با ارائه یک تخفیف جذاب برای بازی فوق محبوب اسکایریم و ارائه این عنوان تنها به قیمت ۲٫۵ دلار زمینه را برای عرضه ماد های پولی فراهم کردند ولی با توجه به ساختار شبکه استیم، کاربران به سرعت با ارائه نقد های منفی، امتیاز این شاهکار از بتردا را از حدود ۹۵ به زیر ۵۰ کشانده و با این حرکت پیام روشنی به تمام کسانی که قصد پولی کردن ماد ها را داشتند اعلام کردند.
اما بتزدا حالا دیگر آن بتزدا قدیم نیست و نوآوری آن ها در نمایش E3 فقط شامل عرضه نسخه VR از چند بازی معروف قبلی خود یعنی DOOM ، SKYRIM و Fallout 4 بود. شاید بازی های جدیدی نیز عرضه شده باشند ولی تماما دنباله بازی های قدیمی و صد البته شک نداشته باشید که بتزدا در حال اجرا یک برنامه برای عرضه تمامی این بازی های واقعیت های مجازی و بسته های الحاقی که به اسم بازی جدید عرضه شده، با قیمت یک بازی کامل است. ما به عنوان گیمر هایی که شاید تعدادی از بهترین خاطرات بازی های ویدئویی خود را از عناوین این شرکت داریم قطعا هم اگر سخت افزار لازمه را داشته باشیم، هم گوشه چشمی به بازی های واقعیت مجازی و هم دنباله های جدید این شرکت داریم و در عین حال از کرده خود پشیمان !
در مقابل بتزدا دنباله یکی از محبوب ترین بازی های خود، یعنی ولفتنشتاین را نیز معرفی کرد و صد البته که عطش ما را برای بازی کردن در این دنیای نازی زده بیشتر کرد ولی صادقانه، چه نواوری خاصی به بازی اضافه شده است؟ آیا فقط یک لباس و ادامه داستان آمریکای فتح شده توسط آلمان ها ارزش ۶۰ دلار پولی که قطعا با کار و سختی بدست آمده است را دارد ؟
بازی های دیگر هم شاید فقط از منظری تازه به نظر برسند ولی در واقع ادامه بازی های موفق قبلی این شرکت است. در واقع بتزدا شاید امسال هیچ برنامه جدید نداشت ولی به دلیل مسایل تبلیقاتی مجبور شد که یک کنفرانس کامل اجرا کند که شاید تا نیمی از زمان برنامه را نیز با نمایش Bethesda Land سپری کرد که شاید در نگاه اول جالب و جذاب باشد ولی بعد از بررسی نمایش به وقت پر کن بودن این نمایش پی می بریم.

چطور بتزدا یک بار دیگر هم به ما خیانت کرد | بررسی مادهای Bethesda - گیمفا
متاسفانه امسال بتزدا علاوه بر عناوین تکراری خود و شیر دوشی مجدد از اسکایریم پرده از هدف نهایی خود نیز برداشت. پس از ۲ سال دوباره بتزدا با برنامه ماد های پولی برگشته است تا به بهانه ساخت ماد های افرادی که هیچ ارتباطی با خود شرکت ندارند، پول بیشتری کسب کند.
در حالت عادی ماد ساز ها خلاقیت خود را با ساخت ماد هایی نمایش می دهند که در واقع هدف مالی اولیه در نظر ندارند و اگر بخواهند از استعداد خود به نفع خودشان استفاده کنند می توانند بعد ها و با تشکیل یک تیم به ساخت ادامه بازی خود و یا بازی های جدید بپردازند یا در صورتی که نظر استدیو سازنده را جلب کنند حتی به عضویت تیم آن ها در آیند و این فرآیندی است که هیمن الان هم در حال رخدادن است و صد ها تیم ماد ساز سالانه هزاران هزار ماد برای بازی مختلف می سازند و اگر ماد ساخته شده دارای کشش، زیبایی و جذابیت داستانی و محتوایی باشد، سازندگانش شاید تصمیم به ساخت بازی جداگانه نیز بگیرند.
البته شاید این سوال برای شما مطرح شود که این عمل چه مشکلی دارد. در واقع باید کمی به عقب بر گردیم و به سیاست استیم در خصوص فروش آیتم های درون بازی نگاهی داشته باشیم. در قدم اول بسیار جالب است که شما بتوانید آیم هایی را که به تدریج و یا از طریق باز کردن بسته های مختلف در بازی ها دریافت می کنید را فروخته و با پول واقعی بدست هر کاری که می خواهید، مانند خرید بازی جدید و یا بسته های الحاقی و غیره انجام دهید. اما نکته زجر آور آن است که استیم به ازای هر تراکنش به صورت خودکار مبلقی را حساب خود واریز می کند. به طور دقیق تر، اگر به فرض شما یک ایتم نایاب در یک بازی داشته باشید که قصد فروش آن را دارید، اگر این آیتم با قیمتی در حدود ۱۰۰ دلار به فروش برسد استیم خودش ۲۰ درصد این مبلغ را برای خود برداشته و فقط ۸۰ دلار از این آیتم به شما می رسد. شاید در ظاهر این مبلغ زیاد به نظر نرسد ولی توجه داشته باشید که اولا هزاران هزار آیتم مختلف برای فروش قرار دارد و در ثانی روزانه حداقل صد ها هزار خرید در بخش مارکت استیم انجام می پذیرد. این یعنی پول فراوانی که استیم به جز مواردی خاص، عملا طراحی این آیتم ها را نیز بر عهده ندارد.
البته استیم با دارا بودن عناوین محبوبی مانند DOTA2 و CSGO کار راحتی دارد. به طور مثال هر ساله با رسیدن فصل تابستان شاهد شروع مسابقات جهانی DOTA2 هستیم که در سال گذشته مبلغ جایزه نهایی به رقم بی سابقه ۲۰ ملیون دلار رسید. البته ۷۵ درصد مبلغ جمع شده به جیب گیب نویل و استیم ریخته شد و تنها ۲۵ درصد پول جمع شده از فروش بلیط ورودی به تیم های شرکت کننده رسید. یعنی استیم به راحتی توانست مبلغ ۶۰ ملیون دلار کاسب شود و اگر هم در آینده کسی قصد خرید و فروش آیتمی نیز داشته باشد مجددا ۲۰ درصد پول جابجا شده به جیب استیم ریخته می شود و حتی اگر یک آیتم ده ها بار نیز فروخته شود باز هم به همین منوال. خوب جالب شد ؟ حالا متوجه می شوید که چرا به طور قطع هیچ خبری از Half Life 3 نخواهد بود. استیم بدون آن که ذره ای خود را در معرض فرآیند ساخت بازی، که از قضا بسیار هزینه بر است، فرآِیند فروش بازی که اطمینان از سود دهی بازی نیز نامشخص است و درگیر شدن با نظرات منتقدان و طرفداران که در صورت ضعیف بودن اثر نهایی نه تنها سود نمیکند بلکه مورد تنفر واقع می شود، قرار گیرد، سودی ده ها ( و شاید هم صدها ) برابر سود ساخت بازی را فقط از طریق خرید و فروش بازی ها و آیتم ها بدست می آورد و البته ما گیمر ها نیز خوشحال هستیم که استیم بازی ها را با قیمتی کمتر و به صورتی راحت تر در اختیار ما قرار می دهد. نتیجه چنین شبکه ای آن شده است که سایر تولید کنندگان بزرگ دنیای بازی های ویدئویی نیز دست به ساخت شبکه فروش بازی های دیجیتالی خود زده اند که نمونه بارز آن ها سونی و مایکروسافت در بخش کنسول ها و EA، Ubisoft و سایر شرکت های بزرگ و کوچک در بخش رایانه های شخصی است.

چطور بتزدا یک بار دیگر هم به ما خیانت کرد | بررسی مادهای Bethesda - گیمفا
البته تلاش برای سود آوری به هیچ عنوان هدف ناپسندی نیست، بدون پول هیچ فعالیتی شدنی نیست. سونی، مایکروسافت و استیم باید امنیت اطلاعات کاربران را تامین کنند و از سوی دیگر پایدار و در دسترس نیز باشد. تمام این ها هزینه دارد که باید از سوی استفاده کنندگان تامین شود که یا با خرید بازی و یا با خرید اشتراک قابل تامین است.
اما بر گردیم به داستان بتزدا. این شرکت در مقام نخست به نظر می رسد که حداقل تا دو سال آینده قصدی برای عرضه نسخه بعدی از سری بازی های The Elder Scrolls ندارد و فعلا هدف این شرکت کسب سود بیشتر از آخرین نسخه این بازی یعنی Skyrim باشد. هدفی که شاید در ظاهر باعث کسب حداکثر سود ممکنه از یکی از شاهکار های این شرکت شود که به طور قطع زحمات زیادی برای آن کشیده شده است، ولی در واقع این شرکت از روی ناچاری و به دلیل هزینه بالای هزینه های بالای ساخت بازی و یا صرفا برای خالی کردن جیب طرفداران خود در حال ارایه نسخه های مختلف از یک بازی است که این رفتار تنها موجب سلب اعتماد ما از بتزدا در آینده می شود.
در E3 امسال بتدزا علاوه بر معرفی نسخه واقعیت مجازی تعدادی از بازی های خود که  خبری از قیمت آن ها نیز نبود ( که این مسئله بیش از پیش ما را از احتمال عرضه این بازی ها با قیمت ۶۰ دلار و یا حداکثر رقمی ۴۰ دلاری، نگران می کند) در ادامه بتزدا با نمایشی به طرح بسیار منفور پولی کردن ماد ها نیز جان دوباره ای بخشید.
در میانه های نمایش این شرکت با تعریف و تمجید از بازی های Fallout4 و Skyrim و نمایش قابلیت جدیدی به نام Creation Club نشان داد که برنامه ای جدی برای در آمد زایی بیشتر از این دو عنوان دارد. در حالت عادی ماد برای یک بازی زمانی عرضه می شود که فرد یا تعدادی از طرفداران چه به صورت تفنی و چه جدی، بخش هایی را به یک بازی اضافه می کنند تا تجربه ای جدید از دل بازی قدیمی خود بیرون بکشند. این ماد میتواند شامل تغییر ظاهر کاراکتر ها و دشمنان شما یا آیتم هایی در بازی باشد و یا اینکه با اضافه کردن بخش چند نفره و یا مود های جدید به یک بازی، مانند کاری که با Just Cause شد و یا ماد بخش چند نفره برای Skyrim. اما وجه تشابه این ماد ها رایگان بودن آن هاست که آن را به پروژه شخصی برای ماد ساز تبدیل کرده که اگر توانایی و استعداد بازی سازی داشته باشد مانند بسیاری دیگر از ماد ساز ها میتواند در آینده بازی مجزای خود را عرضه کند. اما در این میان بتزدا سعی کرد که با قرار دادن فروشگاه ماد های خود در کنسول ها، نسبت به کسب درآمد از طریق زحمات آن ها اقدام کند ولی اگر سود اصلی به خود سازندگان می رسید حرفی برای گفتن نبود. به طور مثال برای برخی توسعه دهندگان، استیم مبلغ ۳۰ درصد درامد را برای خود نگه میدارد  و این جدا از سایر هزینه هایی می باشد که ممکن است به سازنده تحمیل شود، هزینه هایی مانند مالیات فروش، هزینه های نرم افزاری و سخت افزاری و قبوض و سایر هزینه ها.

چطور بتزدا یک بار دیگر هم به ما خیانت کرد | بررسی مادهای Bethesda - گیمفا

واقعا برای این هم باید پول بدیم ؟

در ثانی بدون وجود ماد های پولی هم در حال حاضر بتزدا با استفاده از عناوین قبلی خود واقعا دلیل چندانی برای عرضه بازی های جدید تر ندارد و مدل مالی استیم نیز بتزدا را به سمتی سوق می دهد که از یک سازنده به ناشر و در نهایت شبکه اختصاصی خود را ایجاد کند. مسیری که متاسفانه یا خوشبختانه، سایر سازندگان مانند CD RedProject نیز به آن سمت رفته اند.
دلیل عمده این حرکت نیز به دلیل آن است که اکثر سازندگان هیچ وقت سودی از عنوانی که خودشان خلق کرده اند نمیبرند و سود اصلی به جیب تهیه کنندگان و سرمایه گذاران واریز می شود و همین برای خود دعواها و جدایی های جدی ایجاد کرده که اکثرا در آرامی صورت گرفت ولی مواردی مانند جدایی تیم اصلی اینفینیتی وارد نیز بوده که داستان خود را دارد و یا جدایی کلیف بلزینسکی و صد ها مورد مشابه که سازندگان و کارگردان بازی متوجه شدند عنوانشان سودش را به جیب دیگران ریخته و آن ها باید به درآمد ناچیز ماهانه خود بسنده کتتد.
در هر صورت این نشان می دهد که مسایل مالی مهمترین دلیلی می باشد که افراد و شرکت ها با پشت پا زدن به خواست عموم، به یک سرمایه گذار تبدیل می شوند و سعی می کنند همان کاری که با خودشان شده است را برای دیگران انجام دهند. در هر صورت شاید دلایل بتزدا برای تبدیل شدن به یک ناشر قابل درک باشد ولی رویه انخاب شده و تبدیل کردن ماد به ابزار درآمد زایی در دورانی که بازی ها به قصد نیمه تحویل داده می شود تا بعد ها بتوانند DLC های بیشتری به فرو برسانند، به طور قطع نتیجه جالبی نخواهد داشت.

اما یکی دیگر از دلایلی که باعث فروزان شدن خشم بیشتر بازیبازان می شود تغییر رویه بتزدا از فروش ماد ها از روی رایانه شخصی به سمت کنسول ها می باشد و باید دید منظور بتزدا از این حرکت چیست. آیا بازیبازان کنسولی برای شما بیشتر شبیه دسته چک هستند و یا این که شما ما را نادان فرض کرده اید ؟ چرا بعد از شکست این طرح بر روی استیم به این سمت متمایل شدید ؟ و سوالاتی از این دست که قطعا جواب آن ها برای یا از سر باز کردن است ولی حقیقت ماجرا به طور قطع برای ما زیبا و جالب نیست.
در پایان سخن نهایی ما دقیقا با خود بتزدا است. آقای تاد هاوراد عزیز دست شما درد نکند، شما تعدادی از بهترین بازی های هر نسل را می سازید ولی اولا اجازه ندهید پول بیشتر کاری را با شما بکند که استیم با ولو کرد و در ثانی خواهشا اجازه دهید ما برای فرزندانمان از یک بازی به اسم اسکایریم تعریف کنیم و بگوییم که چه خاطراتی با آن داشتیم نه این که خودشان نسخه ریمسترش را بازی کنند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

چطور بتزدا یک بار دیگر هم به ما خیانت کرد | بررسی مادهای Bethesda - گیمفا
چطور بتزدا یک بار دیگر هم به ما خیانت کرد | بررسی مادهای Bethesda - گیمفا
چطور بتزدا یک بار دیگر هم به ما خیانت کرد | بررسی مادهای Bethesda - گیمفا
چطور بتزدا یک بار دیگر هم به ما خیانت کرد | بررسی مادهای Bethesda - گیمفا
چطور بتزدا یک بار دیگر هم به ما خیانت کرد | بررسی مادهای Bethesda - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • جناب محمد حسین باجلان من شما رو تحسین می کنم که بحث خیانت های بتردا رو وسط کشیدین :yes: 🙂
    فارغ از بحث مادها که به خوبی پوشش داده شده، سوال هایی ذهن من رو درگیر کرده: ?:-)
    :star: چرا تا به حال هیچ کس به ضعف بتزدا در زمینه گرافیک و گیم پلی نمی پردازه!!
    :sun: آیا واقعا FallOut 4 باید در سال ۲۰۱۵ گرافیک و گیم پلی نسل ششمی می داشت؟!
    :moon: آیا باید ریمستر اسکاریم در سال ۲۰۱۶ فاقد بهبودهای کافی در گیم پلی و گرافیک باشه؟!
    :cloudy: چرا باید بازی های فالوت و اسکاریم اینقدر کپی هم باشن؟!

    • ali.stop گفت:

      چرا انقدر حرف چرت میزنی گرافیک فالوت۴ نسل شش بود!درسته گرافیکش از بازی نسل هشت کمتر بود ولی نه دیگه درحد نسل ۶

    • Milad gh گفت:

      دوست من، گیمپلی بازیا بتسدا نقطه عطف بازیاش محسوب میشن و فالوتو اسکایریم در درجه اول بخاطر گیمپلی فوقالعادشون محبوبن.اسکایریم که گرافیکش فوق العاده بود و منظره ها و گرافیک فانتزی بسیار زیبایی داشت وهمچنین فضاسازی بینظیر طوری که وقتی برای اولین بار وارد بازی میشدیم حس وحال عجیب اون زمان رو منتقل میکرد .اگه منظورت از ضعف گرافیکی کیفیت تکسچراست.اول باید بگم که شما مثل اینکه اهل بازیای نقش آفرینی نیستی چون اکثر آر پی جی های گسترده به خاطر وسعتشون نه از لحاظ بزرگی مپ بلکه از لحاظ پر محتوایی و وسعت در گیمپلی از لحاظ فنی ضعیف تر هستن مثل کیفیت ضعیف تکسچرا و باگ های بیشتر.راه رفتن مصنوعی کرکتر ها هم بخاطر جلوگیری از باگ دادن بازی زمان گشت وگذار تو محیط بازی و عبور از موانع هست.

      • MS GAMER گفت:

        داداش بعضی از بازی هام هستن هم گرافیک بسیار خوبی دارن هم گیم پلی بشدت جذاب هم دنیایی بسیار وسیع و غنی مثله ویتچر ۳ یا هورایزن,در ضمن کسی نمیگه اسکایریم یا فالوت بدن میگیم دیگه دوشیدنشون بسه

        • Milad gh گفت:

          برادر ،من بالا گفتم که گرافیک اسکایریم بده؟منگفتم کیفیت تکسچرا و انیمیشن کراکترا ومسائل فنی نسبت به بازیای خطی ضعیفتره،اگه گرافیک بره شما فقط کیفیت تکسچراست من دیگه حرفی ندارم.در ضمن گفتم اکثر بازیای نقش آفرینی گسترده نه همشون.

    • این شرکت به جای گرافیک بیشتر تمرکزش رو گذاشته روی گیم پلی و داستان و انصافا هم عالی کار می کنه این گرافیک ضعیف تر چند تا مزیت داره یکی این که روند ساخت بازی بیشتر معطوف به خودش میشه تا ظاهرض و در ثانی باعث میشه روی طف بیشتری از دستگاه ها قابل اجرا بشه . همین طور وقت بیشتری دارن که صرف باگ یابی توی این دنیای عظیم بکنن . به شخصه گیم پلی برام خیلی مهمتر هست تا گرافیک و هنوظ هم اسکایریم رو شاید بعضی وقت ها بازی کنم و مشکلی ندارم . در ضمن روی PC ماد های گرافیکی هم زیاد هست که در واقع باز مردم کار خود استدیو رو انجام دادن

    • Farhad-ps4 گفت:

      ( آیا باید ریمستر اسکاریم در سال ۲۰۱۶ فاقد بهبودهای کافی در گیم پلی و گرافیک باشه؟!)
      دوست عزیز تعریف ریمستر مشخصه
      هیچ کس از یه ریمستر انتظار تغییر گیم پلی نداره! چون ریمیک که نیست
      ریمستر فقط برای بهبود گرافیکی و بهینه سازی برای سخت افزار جدید میاد
      شما برو ریمستر های بازی های دیگه رو ببین، هیچ وقت در یک ریمستر گیم پلی تغییر نمی کنه و گرافیک مثلن اندازه ی دو نسل تغییر کنه!
      شما می تونی بگی انتظار بیشتری از جهت گرافیکی داشتی اون هم می تونه برگرده به اصل بازی که نسل هفتمی بوده و سازنده محدودیت داشته به هر حال چون ریمیک که نبوده
      اما انتظار تغییر گیم پلی از ریمستر اصلن منطقی نیست

    • متاسفانه این حجم از تعصبات شما دوستان باعث شده ناخواسته، نقاط ضعف رو نادیده بگیرید و گاهاً به اشتباه نقطه قوت ببینید!! 😐
      و بعید می دونم اگه نقاط ضعفش رو به بوته نقد بذارم، حتی نقدم رو بخونید، فکر کردن در موردش پیش کش!!
      دنیای گیم به خاطر کاسب هایی مثل بتزدا و کونامی و اکتیویژن، کپکام و … که فقط به فکر کاسبی هستن، داره آسیب جدی می بینه البته به لطف حضرات گیمری که اصلاً کیفیت براشون مهم نیست و فقط دوست دارن ماله کشی کنند!! مالتون نشکنه!!
      آخه مگه این شرکتا ارث باباتون این جوری دفاع می کنید اونا دارن با این محصولات ضعیف و فروش دوباره قسمتایی ازشون به شما در قالب DLC کلاه سرتون می زارن :quiet:
      اصلاً تا به حال فکر کردید چرا یوبی سافت علی رقم روند AC که رو به جلو می رفت، بازی رو به مصر باستان برده؟! :sweat:
      چرا قبلاً بازی ها خوب بودن اما حالا انقدر هم در زمینه خلاقیت و هنر و هم فنی اُفت کردن!! ?:-) :-/

      • ASSADullah گفت:

        با این که شاید بعضیا بات موافق نباشن داش .
        ولی من کامل حرفت رو درست میدونم.
        چرا که واقعا بعضیا شرکتا رو ارث باباشون میدونم.البته قصد توهین به طرفدارا رو ندارم.ولی نباید کورکونانه تصمیم گرفت .فل مثل شرکتی بیاد بازیه بسازه که خود سازندهاش از ساختش راضی نباشن (call of dutty infity warfar) بعد هم !! فروش میکنه اون چنانی…..چرا وقتی می بینیم اون چیزی نیست که می خوایم رو …باید قبول کنیم.همین شرکت اکتی بعد فروش خوبش این نسخه(infity warfar) حالا می خواد نسخه جدید call of dutty ww2 می خواد اراء بده….چرا از قبل این کار رو نکرد….خودش هم میگه که ww2 اگه اشتابه نکنم گفته که ۳-۴ ساله که دردست ساخت هست.خوب یک سال صبر میکردید بعد این نسخه رو میدادید بیرون….
        ولی این کار رو نکردن چون بعضیا . نه، خیلیا تو ذهنشون میگن که اکتی هر چی تا حالا ساخته خوبه این هم خوبه…..(منظور infity warfar ) هست. حالا قبلش داشتن بازی رو می کوبیدن ولی بعدش……
        من همیشه خودم رو مجبور به چیزی نکردم.
        هیکچس شما رو مجبور به چیزی نمیکنه پس عاقلانه تصمیم بگیرید چون این شمایید که پول و زمان خودتون رو صرف بازی می کنید.
        خودمونیم ها خار جمله بود .نه :giggle: 😎 😀 :rotfl: :yes:

      • mamad گفت:

        من که که یک قرون بشون ندادم 😀
        واقعا به نظرم بازیای قدیمی چالش برانگیز تر بودند اما حالا داستان ها سطحی شده و گیمپلی هم آسون و یکنواخت، و فقط گرافیک بالا رفته. من بعد از بازی کردن gr wildlands دیگه اصن گرافیک برام مهم نیست، جالبه که کنارش بازیه warcraft رو بازی میکردم.

    • Iron Maiden گفت:

      این کپی بودنو کاملا موافقم .. یادمه یه زمانی تو نسل گذشته ۳ تا از بازی هاش از منو ها و گیم پلی و ساختار کوئست ها و تم گرافیکی یکسانی برخوردار بود! بابا حالا درسته ماد سازا هر نوع منو و گرافیکی اضافه میکنن ولی دیگه اینقدر تکرار حال نمیده.
      شرکتای دیگرو من ندیدم اینکار رو بکنن . مثلا هیچ ارتباطی بین بازی ها با ای پی های متفاوت یوبی سافت و الکترونیک ارتز و راک استار و .. ندیدم و هر اثرشون واقعا یک چیز جدیده ..
      درسته که ریمستر اسکایریم در اصل وظیفش رو انجام داد ولی منکه راضی نبودم .. چون اصلا شاهد تغییر مفیدی نبودم .. اسکایریم بازی بود که راحت میتونستند محتوای جدید درش قرار بدن و گرافیک رو خیلی بهتر کنند و حتی گیم پلی هم بهتر بشه … چون خیلی از کسایی که قبلا بازی کرده بودن بازم دوست داشتن نسخه بهبود یافته رو بازی کنند

      • ASSADullah گفت:

        بی خیال داش ما که رفتیم بخوابیم.
        گورر پول پرستای عوضی.
        شب خوش پلی استیشنی :yawn: :yawn: :ZZZ: :ZZZ: :ZZZ:

      • pooya_k گفت:

        باو عزیز من ریمستر یعنی فقط ارتقای گرافیکی بعدم من نمیفهمم دقیقا کدوم قسمت گیمپلی رو باید بهتر میکردن اخه؟ گیمپلی نداریم ما تو هیچ بازی که تا این حد آزاد باشی هر کار دلت میخوای بکنی. ریمستر همیشه کپی بازی اصلیشه الان مگه لست اف اس بجز گرافیک چه بهبودی پیدا کرده نسبت به نسخه پلی استیشن ۳؟
        تو نسل گذشته کلا سه تا بازی خوده بتسدا سافت ورک ساخت یکی اسکایریم یکی ابلوین یکیم فالاوت ۳ الان شباهت منو های فالاوت ۳ با اسکایریم رو واقعا نمیتونم درک کنم. جز وجود داشتن بعضی ممو های شبیه هم مثل اینونتوری که خب اینا جزو اصول یک بازی ار پی جیه.

  • امروزه بیشتر بازی ها قابلیت ویرایش دارند اگه به سایتایی هم که مرکز ثبت مد هستند مراجعه کنید میبینید که روزی ۱۰ یا ۲۰ تا مد برای یک بازی میاد بعد استیم با استفاده از برندش میخاد از مد ساز ها هم پول در بیاره

    ولی واقعا اگه بعضی بازی ها مد نشند دیگه عادی میشند مثل یوروتراک

  • عیده شما مبارک

    الاهممممم اخیش :rotfl:

  • Alireza_yoo گفت:

    واقعا بتسدا داره شیردوشی میکنه از بازیای قدیمی باید فکر یه نسخه جدید باشه
    .
    اسپم: اقایون سایتتون رو دارن بفنا میدن جلوی این جعل ها و روان پریش ها رو بگیرید که یمشت بچه طرد شده ان واقعا سایتو به گند کشوندن لطفا درست کنید هر چی سایت از سایت همسایه بهتر باشه از لحاظ امنیت و محیط سالم بدتره درستش کنید جلوی پیشرفت سایتو میگیره

  • sahand13radbord گفت:

    یعنی این نقد فوقالعاده بود بخصوص پایانش بچه هامون ریمستر وای هاهاهاها 😀 😀 :yes: :yes: ?:-)

  • مقاله جالبی بود.من به شخصه علاقه‌ زیادی نسبت به بازی های بتسدا ندارم ولی وولفنشتاین حداقل با توجه به تریلرش عالیه گیم پلی سریع و شخصیت های جالب با یه تیم بازیگری حرفه ای نشون میده بتسدا رو این بازی حساب باز کرده.
    در مورد قیمت و محتوا بازی ها به نظرم به جز معدودی از بازی ها خلاقیت و نوآوری در بازی های AAA از بین رفته.برای مثال سری ندای وظیفه کارش رو با جنگ جهانی شروع کرد بعد به آینده رفت حالا دوباره برگشته ولی واقعاً چیزی تغیر کرده!؟ ولی مردم هنوزم بابت بازی پول می‌دهند،این پدیده مختص بتسدا نیست و خیلی از این استدیو ها به این وضع افتادند پس خرده گرفتن به وولفنشتاین کار درستی نیست.

  • UNESISM گفت:

    متاسفانه بتسدا به طرز بی شرمانه ای از یک الگوی خاص بازیسازی که خودش خالقشه داره سواستفاده می کنه و مطمعنا این شرکت نه از بیرون بلکه از درون و توسط افراد کلیدیش همچون تاد هاوراد ضربه می خوره میگه اینکه خود تاد هم در این سود نامشروع سوداگر تازه صنعت گیم سهیم باشه که اونوقت هم رفیق قافله گیمراست هم شریک دزداست پایان عصر نقش افرینی بستدایی با اسکایریم بود که ته خلاقیت تاد بود و در فال اوت ۴ ما شاهد فالسیمز ولف انشتاینکایریم بود جوری که بعد از دیدن تریلر ولفنشتاین و فضای نازی اکتیوش فورا یاد فضای ادیواکتیوی فالوت شدم بگونه ای که اگه المانهای نقش افرینی رو از فال اوت ۴ بگیریم براحتی میشه بعنوان ولفنشتاین جاش بدیم که اوج ته نشینی خلاقیت این شرکته و زنگ خطری بین سهام داراش که حالا قصد اجرایی کردن نقشه شوم شکست خورده شون دارن عرضه عناوین بی محتوا با سواستفاده از ته مونده عشق به بازیهای این شرکت در بین طرفداراش باورکنید من فال اوت ٣ رو خوردم اسکایریم رو کاملش اما فال اوت ۴ یک اش شله قلمکار واقعی از پیوند نامقدسی بین اسکایریم و فال اوت بود جوری که طرفداراش قبول نکردن که بستدا خلاقیتش به ته دیگ خورده و نظریه مسخره ارتباط داستانی و زمانی رو بین این ٢ بازی ارایه دادن که رد شدو بازهم به عشق این شرکت قبول نکردن و فکر می کنند اینهمه شباهت دربین فضا سازی و ایتمهای و سیستم کرافتینگ واپگرید بین ٣ بازی ولفنشتاین و الدر اسکرول با فال اوت بخاطر یک جهان بودنشونه و حاضر نیستن کلاه برداری جدید بتسدا و نداشتن خلاقیت با ایده و ذوق و هنر در ساخت بازی های جدید در این شرکت رو قبول کنند

    • Mahdi Sam گفت:

      دوست عزیز مجبور نیستی بخری تازه به بازی خای رایگانی مثل فالوت شلتر هم نمیشه ایراد گرفت همین قدر که تا الان داره حمایت میکنه تعهدی نداره!
      بعدش هم وقتی یه بازی از یه استدیو بعضی سیستم هاش تو بازی ها شبیه همه نمیشه ایراد گرفت یه کارگردان مگه قراره چقدر خلاق باشه؟

    • Mahdi Sam گفت:

      در ضمن فالوت ۴ اون قدری هم که شما می گین اوضاعش خراب نبود دنباله فالوت ٣ بود از اسکایریم هم الهام گرفته بود درست مثل ویچر (چون ما زیر و بم فالوت ٣ و اسکایریم رو در آوردیم نباید بگیم دیگه این شرکت نباید بازی بسازه!)

  • بازیهای بتسدا طرفدارای خاصی داره.

  • وقتی یه عده .. متعصب از شرکتی مثل این کور کورانه طرفداری کنن نتیجش این میشه که یارو میاد میگه اگه ۶۰ دلار ندارین بی خیالش بشین
    من هنوز تو قیمت ۶۰ دلاری اسکایریم ریمستر موندم فکر میکردم ۲۰ دلار یا نهایتا ۳۰ دلار باشه

    • pooya_k گفت:

      با این حال بازم فروشش خوب بوده. اگه تو کانال های اکانت های هکی تلگرام عضو باشی میفهمی چی میگم.
      مشکل از خود ما مردمه که با اینکه میبینیم دارن ازمون سو استفاده میکنن بازم میریم میخریم. و با اینکار تشویقشون میکنیم که ادامه بدن

      • Farhad-ps4 گفت:

        pooya_k
        من نمیدونم چرا بعضی ها نسبت به افرادی که بازی های قدیمی و ریمستر رو میخرن همچین حرف هایی می زنن و سرزنش می کنن!
        آقا ما که جای افراد دیگه نیستیم، نمی تونیم همین طوری قضاوت و سرزنش کنیم! شاید طرف تازه گیمر شده و کنسول خریده، شاید با اون بازی زندگی کرده و خاطره ی خوب داره و به آرامش میرسه با اون بازی
        شاید نسل پیش نتونسته به هر دلیلی بازی رو تموم کنه و….

        • pooya_k گفت:

          من نگفتم اسکایریم رو کسی نخره اتفاقا خیلیم بازی خوبیه ولی منظور من اینه که با توجه به ارتقای گرافیکی کمش که خیلی بهتر میتونست باشه ۶۰ دلار زیاده و اینکه منظورم من فقط اسکایریم نبود منظورم هر چیزیه که سازندگان دارن زیاده از حد ازش برای سودآوری خودشون استفاده میکنن هست. اگه کسی استقبال نکنه مطمینا اون ها هم کمتر سمت اینکارا میرن

    • Farhad-ps4 گفت:

      انصافن اسکای ریم ریمستر می تونه ۶۰ دلار هم ارزش داشته باشه! یادمون نرفته بازی مثل the order با قیمت ۶۰ دلار عرضه شد! در مقایسه با خیلی از بازی های نسل هشتمی به اصطلاح اسکای ریم ریمستر ارزش ۶۰ دلار رو هم داره، هر چند که من هم دوست داشتم کمتر بود به هر حال
      اما اگه اخبار تخفیفات رو دنبال کنید قیمت اسکای ریم تا ۳۰ دلار هم تخفیف خورد (اون هم در مدت زمان کمی) من ۳۰ دلار خریدمش

    • پس خوش به حال خودم که RPG بازی نمیکنم این یعنی خرید فال اوت و الدراسکرولز منتفیه. 😀

    • Mahdi Sam گفت:

      یکی یه بازی رو دوست داره می خره این تعصب نیست طرفداری بیخود هم نیست الان میشه کسی رو میره کنسول میخره رو محکوم کرد چون داره بازی ارجینال میخره و برای آنلاین بازی کردن باید پول بده ؟

    • Mahdi Sam گفت:

      یکی یه بازی رو دوست داره می خره این تعصب نیست طرفداری بیخود هم نیست
      الان میشه کسی رو میره کنسول میخره رو محکوم کرد چون داره بازی ارجینال میخره و برای آنلاین بازی کردن باید پول بده ؟ (استفهام انکاری)

  • pooya_k گفت:

    ای بابا دلمون به همین یک شرکت خوش بود.
    اسکایریم موقعی که ا مد واقعا یک بازی کامل بود و بسته های گسترش دهندش واقعا گسترش دهنده بودن ولی الان که بسته های گسترش دهنده فالاوت رو نگاه میکنم هم قیمتش خیلی بیشتر نسبت به اونا بالا رفته هم محتواش نسبت به قیمتش کمتر شده.
    یادمه قبلا نسخه لجندری اسکایریم ۷۵ دلار بود(برای ویندوز البته مطمین نیستم) معمولیش ۶۰ دلار حالا الان برین تو psn ببینین چنده نسخه delux edition فالوت
    راستس دفعه قبل بتسدا کس خیانت کرد؟
    فقط من یادم نیست دفعه قبل ک بتسدا خیانت کرد به طرفداراش کی بود؟

  • Hamed72 گفت:

    مرسی بابت مقاله.واقعا نا امید شدم از بتسدا.تو e3 امسال ک اصلا هیچ نمایش جالبی نداشت.حالا هم ک مادهارو پولی کرده و سر مردم کلاه گذاشته.امیدوارم مثل والو نشه و از خر شیطون بیاد پایین ی چندتا بازی خوب معرفی کنه.البته اویل ویتن و ولفنشتاین بازیهای بدی نیستند ولی آدم انتظار بازیهای بزرگتری رو داره

  • Farhad-ps4 گفت:

    (اجازه دهید ما برای فرزندانمان از یک بازی به اسم اسکایریم تعریف کنیم و بگوییم که چه خاطراتی با آن داشتیم نه این که خودشان نسخه ریمسترش را بازی کنند.)
    بچه ام رو نمیدونم اسکای ریم رو بازی کنه یا نه
    ولی من اگه صد ساله هم بشم اسکای ریم رو کنار نمیذارم! ریمستر هم نمیشد همون نسخه ی اصلی رو بازی میکردم

  • arsalaan گفت:

    به شخصه تو اکثر موارد اصلاً از بازییایِ بتزدا لذّت نبردم ، دلیلشم نفهمیدم هیچوقت
    متأسفانه این روزا خیلی از گیمرا داره سوءاستفاده میشه فقط هم مختص به یه شرکت نیست ، یکی کمتر یکی بیشتر ، امیدوارم به روزایی برگردیم که تمام محتویات بازی داخل خودش باشه و نیاز نباشه ١٠ بار یه بازیو بخریم

    • Milad gh گفت:

      حالا باید یکی بیاد برای شما فرق مود و بسته الحاقی رو توضیح بده.۱۰ بار کدوم بازیای بتزدارو خریدی.طرف بازی رو با تمام بسته ای الحاقی گذاشته ۷۵ دلار که خیلیا میذارن ۱۰۰ دلار بعد شما میگی ۱۰ بار بازی بخریم. شما نمیخواد ۱۰ بار بخری یک بار بخر ۱۰۰۰ ساعت گیمپلی و داستان بهت میده .اصلا مگه کسی مجبورتون کرده مود بخرید‌. بازی خودش انقد گسترده بود که داشت جر میخورد حالا شما مودم میخواید.

      • arsalaan گفت:

        خوشگل پسر بخون چی نوشتم بعد برو بالا منبر، من گفتم بتزدا ١٠ بار بازی میفروشه؟
        همینه دیگه ، تا دیروز مادها همه مجانی بود ، الانم که پولی بشه باز طرفداری میکنی شما، کار غلط، غلطِ، نذارید طرفداریتون چشتونو رو همه چی ببنده

  • Mahdi Sam گفت:

    عجیبه بتزدا کسی رو مجبور نکرده که مادش رو پولی عرضه کنه تا جایی که می دونم از سمت دیگه بزارین ولفنشتاین بیاد بعد بکوبینش
    در مورد ریمستر هم چرا به ریمستر های دیگه شکایت نمی کنین؟ تو این نسل ریمستر کم نداشتیم مخصوصاً سونی ولی کسی اعتراضی نکرده!؟!(نباید هم بکنه)

    • hunter گفت:

      کاملا درسته
      منی که ۸ ساله دارم بازی میکنیم و علاقه دارم به بازی های ۹ سال پیش باید شرایطی فراهم بشه که بتونم بازی های قدیمی رو که انقلابی بودن و هنوز هم از بازی هایی که الان عرضه میشن جذاب ترن رو تجربه کنم
      درسته میتونم همون نسخه قدیمی رو بازی کنم ولی خوب سیستم و گرافیک ۹ ساله پیش میتونه برام یخوره آزار دهنده باشه

  • ما رفتیم برکشتیم و رفتیم و برکیشتم و ….
    أین جعل اکانت ها هنوز ادامه داره 😕

  • hunter گفت:

    یه خسته نباشد به آقا محمد حسین بابت این نقد به شدت جانبدارانه
    این که قابلیت فروش ماد به استیم اضافه شده و ماد ساز میتونه از این طریق پول در بیاره واقعا خوشحالم و این یه برد برا همه هستش چون از طرفی ماد ساز پول در میاره و از طرفی چون واسش درآمد داره تلاش میکنه بهترین چیزی که میتونه رو بسازه و از اون طرف بازیباز هم ماد خیلی خوبی نصیبش میشه
    توجه داشته باشی میبینی اون زمانی که ماد ها همه رایگان واسه اسکایریم ازشه میشد ماد هایی ساخته شد که حتی در حد سه تا DLC های اصلی بازی بودن و بعضیاشون که واقعا شاهکار بود!(مثل مادی که قابلیت جنگ گروهی رو به بازی اضافه میکرد)
    این فروش ماد یه قانون اجباری که نیست و اجباری هم برای خریدش توسط بازی باز نیست و خوب اگه واسه مادی که ارزش خرید نداره(مثل همون عکسی که گذاشتی) ماد ساز بیاد مثلا ۳۰ دلار قیمت بزاره مسلما کسی اونو نمیخره
    از طرفی هم بحث درصد گرفتن استیم و بتسدا(بتزدا اشتباس از اونجا میگم که حتی تو گیمفا برچسبی به اسم بتزدا وجود نداره و اگه هم داره زیاد قدیمی نیست یا بدزدا که برچسب زدی به این مقاله) کار بسیار درست و بجایی هست و حقشون هست؛ این همه سرور و کانکشن و دیتا که داره بدون قطعی به کارشون ادامه میدن و اگه فقط ۵ دقیقه دچار مشکل بشن ما بازیبازا بابت همون ۵ دقیقه کلی طلب کار میشیم و کلی فحش میدینم، کلی هزینه و منابع انسانی پشتشه
    همین dota 2 رو در نظر بگیر روزی ۳۰ میلیون هم میشه و اکثرا بدون یه سنت پرداخت درون برنامه ای بازی میکنن و بدون کوچک ترین مشکلی بازیشونو میکنن؛ این سرور های عظیمی که پشت این ماجران هزینه نمیخوان؟ تیم dota از کجا غیر از پرداخت درون برنامه ای باید پول دربیاره؟
    آیتمایی که داخل بازی برای فروش قرار داره شاید ۵۰۰ دلار هم باشن ولی خوب کسی شما رو مجبور کرده برای خرید؟ ماد هم مثل همینه، وقتی پولشو داشتی و علاقه داشتی میای میخری خوب؛ یه درصدی هم از این خرید میه تو جیب استیم که فروشنده این ماجراس. شما میری بقالی بقال محترم یه درصدی از قیمت چیبسی که میخری رو ور نمیداره برای خودش؟؟؟

  • griffith گفت:

    من اسکاریم رو روی استیم دارم و داخل قسمت ماد ها اکسریت ماد ها رایگان هستن البت من تا الان ماد پولی ندیدم و دارم بازی میکنم و هر مادی هم که دیدم رایگان بوده ?:-)

  • plunder گفت:

    ولی بتزدا هنوز جز شرکتهایی که به بخش داستانی بازی اهمیت میده همینش دوست دارم متاسفانه فن بازی کورکورانه باعث شده بعضی از کمپانی ها نصبت به نسل هفت ضعیف بشن ولی بتزدا خوبه این سالها پرکار شده

  • TERIXA گفت:

    انتقادتون از استیم اصلا قبول نداشتم بنده با خرید و فروش آیتمهای دوتا مبلغ زیادی به دست آوردم و تونستم باهاشون یه سری بازی بخرم که هیچ جا همچین چیزی نمیبینید اینم که استیم کارمزد کم میکنه حقش بانکا هم کارمزد کم میکنن این قانون کار اینم که ۷۵ درصد میره تو جیبشون نوش جونشون بیشترین جایزه رو دارن میدن بین ورزشهای دیجیتال دوتا بازیه جذابیه منم خرجش میکنم چون از این بازی لذت میبرم یه سری انتقاد قرض ورزانه و یه طرفه کردید فقط.

  • PC 4 Life گفت:

    صبر کنین بتزدا گفته نسخه VR رو هم ۲۰۱۸ منتشر میکنه :evilgrin:

  • Bethesda یکی از خوش نام ترین و خلاق ترین سازنده های بازی هست،برخورد یک جانبه چیزی به جز تعصب نیست و عدم درک مسائل تجاری رو می رسونه

  • ykmin گفت:

    داداش چقدر طولانی نوشتی حال داریا

  • Milad gh گفت:

    بعضی دوستان طوری حرف میزنن انگار کسی مجبورشون کرده مود بخرن. خود بازیای بتسدا کم محتوا ارائه میداد؟ کدوم شرکت بازیش ۱۰۰۰ ساعت داستان و گیمپلی باکیفیت داره.آقا بازی داشت از پر محتوایی میترکید. تو نقشه بازی پاتو کج میذاشتی یه مکان و کوئست جدید باز میشد . بعد اعترض مکنید که مود ها پولیه .بتسدا شیر دوشه.برادر من ، خواهر من مود با بسته الحاقی فرق داره که میگی مجبورم بازیو ۱۰ بار بخرم.کسی مجبورت نکرده.البته میدونم که حتی برای بازی اصلی هم پول نمیدید .در ضمن این همه شرکت ریمستر ۵۰ -۶۰ دلاری داد کسی اعتراض نکرد.بعد بتزدایی به بالواقع بازیاش ۱۰۰-۱۵۰ دلار می ارزه میاد ریمستر میکنه ۶۰ دلار همه اعتراض میکنن .آقا ۶۰ دلار بده تا آخر عمرت بازی کن.

    • Hossein Amir گفت:

      اینکه شما الان میگی کسی مجبور نکرده mod بخره کسی! مثل این میمونه من بگم واسه چی ۶۰ دلار شما میدی باز میخری؟! بازی که نون و آب نیست خب نخری چی میشه؟!
      اینجوری نیست!
      اولا mod هارو اونا نمیسازن علاقه مندا میسازن که سودشو بخوان یسری دیگه بکنن!
      دوما اینکه بازی بعد یه مدت ممکنه تکراری بشه شما بخوای با mod تنوع بدی به بازی
      سوما یکی هست ۵ برابر پول کنسول پول سیستم داده! این آدم حق داره که بخواد mod بریزه و از قدرت پولی که داده لذت ببره! با اینکه mod هم حالا نمیگیم بازی رو زیرو رو میکنه ولی بهبود میده!
      این سیاست ها چه بخوایم قبول کنیم چه نه سیاست های بشدت تجاریه که ضررشو من و شما میدیم!

  • Hossein Amir گفت:

    متاسفانه این قضیه ها خیلی خیلی داره جدی میشه ، قبلا بازیسازها بازی میساختن اینقدر کامل بود که نیاز به هیچ آپدیت و بسته الحاقی نداشت ولی حالا بعضی ها محتوای اضافی میدادن برای بازی که اسمش روش بود محتوای اضافی!
    ولی الان به معنی واقعی کلمه و بدون بزرگنمایی خیلی ها بازی ناقص میسازن! یعنی به حدی ناقص که آدم تعجب میکنه!
    بعد میان به عنوان DLC های مختلف بازی رو تازه کامل میکنن! یعنی مثلا ۳-۴ تا DLC بخرین تازه بازی برای شما کامل میشه درصورتی که قبلا ۶۰ دلار میدادیم برای یه بازی کامل الان فقط اسمش ۶۰ دلاره! رسما تا ۱۲۰ دلار هم میشه!
    مثلا من ROME II رو پیش خرید کرده بودم! وقتی بازی اومد همون روز عرضه DLC باهاش بود!!!! که این DLC میومد فکشن های یونانی رو به بازی اضافه میکرد!! خب آخه بی انصاف ها! این فکشن ها که آمادست خب از اول تو بازی میگذاشتین! یا مثلا خون و قطع عضو تو بازی نبود بعدا به عنوان DLC میفروختن! ببینید چقدر مسخره شده که خون رو از بازی حذف کنی بعدا به عنوان DLC بفروشیش! ۱۰ تا DLC فقط روم ۲ داره تا کامل بشه!!
    و تازه بشه یه بازی ۶۰ دلاری کامل!
    این فقط یه مثال از یه بازی بود بقیه بماند!
    در ضمینه MOD ها اینکه مود ها بعضی هاشون واقعا عالی هستن شکی نیست!
    من خودم خیلی بیشتر به modهای افزایش دهنده گرافیک علاقه دارم..
    مثلا همین اسکایریم و ویچر و جی تی ای با mod هایی که بعضا حجم های زیادی هم دارن اصلا متحول میشن!
    و منی (هرکس) که مثلا این همه پول سیستم خوب دادم حقم هست که بازی رو حداقل با MOD با گرافیک متفاوتی از چیزی که همه تجربه میکنن تجربه کنم! سیاست پولی کردن اینها هم که یسری اینهمه پول دادن باز هم باید پول بدن خیلی سیاست کثیفی هست!
    خدا به ادامه این روند ها رحم کنه چون پول داره بشدت بیشتر از قبل رخنه میکنه تو این صنعت! و این فقط ضررش برای ماست (گیمرا) و سودش برای اونا ،حتی اگه ماد ساز ها و بازیبازهارو هم شبکه فرض کنیم ، اگه این سیاست mod پولی موفق بشه mod ساز ها هم از دست میگیرن و از اون دست میدن! و سودی برای اونها هم نداره اگه ضرری نداشته باشه

  • Ryder گفت:

    خداروشکر کمی بهتر شده،از ریبوت دووم تا ایندیانا جونز و ردفال و دثلوپ و استارفیلد که همگی آیپی جدیدن
    البته هنوز که هنوزه اسکایریم ریسمتر میشه

چطور بتزدا یک بار دیگر هم به ما خیانت کرد | بررسی مادهای Bethesda - گیمفا
چطور بتزدا یک بار دیگر هم به ما خیانت کرد | بررسی مادهای Bethesda - گیمفا