یکه تاز در میان ابر‌ها | نقد و بررسی بازی DCS World - گیمفا
یکه تاز در میان ابر‌ها | نقد و بررسی بازی DCS World - گیمفا
یکه تاز در میان ابر‌ها | نقد و بررسی بازی DCS World - گیمفا
یکه تاز در میان ابر‌ها | نقد و بررسی بازی DCS World - گیمفا

یکه تاز در میان ابر‌ها | نقد و بررسی بازی DCS World

محمد حسین باجلان
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
یکه تاز در میان ابر‌ها | نقد و بررسی بازی DCS World - گیمفا

شاید تا ۱۰ سال پیش هیچ فردی شبیه ساز‌ها را در زمره بازی‌های رایانه ای در نظر نمی‌گرفت، عناوینی مانند Microsoft Flight Simulator یا Xplane و سایر شبیه سازها اکثرا در دسته بندی جدایی نسبت به بازی های کاپیوتری محسوب می‌شدند و با قیمت‌های نجومی در نظر گرفته شده برای تعدادی از آن‌ها، اندک بازیبازی قادر به خرید نسخه کامل آن‌ها بود. اما با ورود و قدرت گرفتن استیم همه چیز تغییر کرد. بسیاری از توسعه دهندگان برای بهتر دیده شدن و در نتیجه کسب سود بیشتر، بازی های خود را بر روی این شبکه منتشر کردند و در این میان بسیاری از توسعه دهندگان شبیه ساز‌ها نیز به استیم علاقه مند شدند (البته خواهشا همه عناوین شبیه ساز خصوصا شبیه ساز بز را در این دسته قرار ندهید!). قیمت شبیه سازها اکثرا مانعی اصلی برای سازندگان محسوب می‌شد که به لطف بالا گرفتن تب عرضه DLC برای تمام بازی‌های امروزی سازندگان شبیه سازها نیز با چند تکه کردن بازی خود بالاخره موفق شدند تا تمام بسته نرمافزاری خود را بدون کاهش سود برای قشر تازه‌ای از علاقه‌مندان عرضه کنند. DCS World محصول Eagle Dynamics نیز یکی از همین شبیه ساز‌ها می‌باشد که با عرضه بر روی شبکه استیم وبا دارا بودن ویژگی بی نظیری که به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد، توانسته است خیل عظیمی از علاقه مندان به شبیه ساز های نظامی را به خود جذب کند.

یکه تاز در میان ابر‌ها | نقد و بررسی بازی DCS World - گیمفا

DCS زیباست !

در حال حاضر تمام بازی هایی که در خود دارای وسایل نقلیه هوایی هستند در سه دسته بندی تقسیم می‌شوند. دسته اول عناوین آرکید که شما کنترل چندانی بر روی وسیله خود ندارید، فیزیک به شکلی نزدیک به واقعیت  اصلا وجود ندارد. هیچ فن و مهارت آنچنانی برای استفاده صحیح از مهمات وجود ندارد و شما در هر دور پروازی تمام مهات را بر روی سر دشمنان خالی کرده، مقداری صبر می‌کنید و مجددا تکرار این کار. شاید مهمترین عنوانی که از این سیستم استفاده می‌کند مجموعه بازی‌های Battlefield باشد.

دسته دوم عناوینی هستند که کنترل بیشتری به شما می‌دهند. حالا شما علاوه بر توانایی کنترل تسلیحات و اهمیت استفاده صحیح و با ترتیب مناسب، توانایی اجرای تاکتیک ها و مانوور های بیشتری نسبت به بازی‌‌های آرکید دارید. در این دسته از بازی‌ها شما بعضا توانایی ایجاد چیدمان دلخواه خود را در هواپیما دارید و با توانایی اجرا بازی به صورت چند نفره تجربه لذت بخشی از نبرد هوایی خواهید داشت. هواپیماها اکثرا یا غیر واقعی( نزدیک یا شبیه به یک نسخه واقعی) هستند و یا اینکه برای هر ماموریتی میتوانید از هر هواپیمایی استفاده کنید. نقشه های بازی بسیار بزرگ طراحی شده اند تا فضا لازمه برای اجرای تمام مانوور‌ها موجود باشد ولی از آنجایی که فیزیک هوا به طور کامل در بازی اجرا نشده هنوز هم از واقعیت فاصله بسیاری دارید. همچنین از بسیاری از تسلیحات بردبلند ضدهوایی در بازی وجود ندارند به شدت از جنبه واقع گرایانه عنوان کاسته شده است. مهمترین عنوان در این دسته با اندکی تخفیف سری بازی های ARMA خواهند بود که با تمام کنترل های اضافه شده خود هنوز هم فاصله زیادی با شبیه ساز‌های هوایی دارند.

یکه تاز در میان ابر‌ها | نقد و بررسی بازی DCS World - گیمفا

این شما و این هم دشمن شماره یک شما

اما دسته سوم که شبیه ساز‌های مختص هواپیما هستند علاوه بر تمام ویژگی های مطرح شده در بالا با اجرای فیزیک واقعی و دسترسی دشمنان به رادار های برد بلند، توانایی کشف شما از فاصله چند کیلومتری را دارند. برای رسیدن به منطقه هدف باید حداقل مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در هوا پرواز کنید. تسلیحات و تجهیزات شما و دشمنانتان تماما از روی مشخصات و نتیجه عمل واقعی آن‌‌ها در جنگ های هوایی ساخته و به بازی منتقل شده و اجرای نقش های متعدد توسط یک هواپیما ( مانند شناسایی، هدف گذاری، درگیری، پشتیبانی و شناسایی بعد عملیات) تقریبا غیر ممکن است. شما حتما بایستی از هواپیمای مناسب برای ماموریت خود استفاده کنید و دارا بودن دانش کلی از کتاب پرواز و مطالعه آن پیش از پرواز اجباری می‌باشد. حالا تمام کلید‌های داخل کابین کاربری خود را دارند، تمام کنترل ها نتیجه خود را دارند. تک تک تصمیمات شما نتیجه ای مانند پیروزی در نبرد و شکست و اجبار به ترک مخاصمه ( در بهترین حالت ) را خواهد داشت. البته در این دسته از بازی ها، به دلیل محدودیت‌های کامپیوتر‌ها، فیزیک و تاثیر هوا هنوز هم با واقعیت مقداری فاصله دارد.

شبیه‌ ساز DCS World در سال ۲۰۱۳ بر روی شبکه استیم منتشر شد و از همان روز های اول شاهد بازخورد های نسبتا مثبتی بود. اما نکته‌ای که باعث جلب توجه همگان به این بازی شده بود، توانایی پروزا کامل و یادگیری و اصول پروازی به صورت رایگان است که DCS را یک سرو گردن بالاتر از رقبا قرار می‌دهد. در بسته پایه این شبیه ساز که به صورت رایگان قابل دریافت است هواپیمای پشتیبانی نزدیک SU-25T و هواپیمای آموزشی TF-51D قرار داده شده است. در خصوص TF-51D، تمام کلید های درون کابین به راحتی و به وسیله موس قابل کنترل است که علاوه بر ایجاد حس واقیت گرایی بیشتر شما را از داشتن صفحه کلید‌های اختصاصی و یا کابین‌های شبیه سازی شده بی نیاز می‌کند و در عین حال سرعت عمل شما را بهبود می‌دهد همچنین اجرای فرامین مربوطه از روی کلید کابینی نه تنها لذت بیشتری دارد بلکه به خاطر سپردن کلید‌های ترکیبی اکثرا مشکل تر است.

یکه تاز در میان ابر‌ها | نقد و بررسی بازی DCS World - گیمفا

SU-25T در ترکیب هوا به هوا

بر خلاف TF-51D در دومین هواپیمای رایگان دیگر خبری از کلید های روی کابین نیست و برای اجرای فرامین بایستی که نسخه پولی هواپیما را خریداری کنید. البته بیشتر هواپیماهای بازی در این دسته قرار میگیرند و برای خرید هرکدام باید حداقل مبلغی هزینه نمایید، ولی به جرات می‌توان گفت که با وجود تمام جزییاتی که مو به مو توسط سازندگان رعایت شده است، این هزینه ارزش خود را دارد.

در بازی چیزی در حدود صد ها مدل از انواع وسایل نقلیه و نظامی از ناو هواپیما بر،  ناوچه و ناو شکن تا خودرو های سواری شخصی وجود دارد ولی تنها تعداد اندکی از آن‌ها قابل کنترل می‌باشد. هواپیماهای قابل کنترل شامل تعدادی هواپیمای مشهور از دوران جنگ جهانی دوم تا دوران شروع جنگ سرد مانند MIG-15 و F86 و هواپیماهای مدرن و در حال خدمت مانند A10 و تعدادی از هواپیماهای خانواده SU-27 می‌باشد. البته به دلیل ماهیت شبیه سازی و نبود اطلاعات دقیق فنی و کتاب پرواز به این زودی‌ها (یا شاید هم هیچ وقت) نباید انتظار ورود هواپیماهای جدید نسل ۵ کشورهای آمریکا، روسیه و چین را داشته باشید. علاوه بر هواپیماهای قابل کنترل، در DCS شاهد حضور تعدادی هلی کوپتر نیز هستیم که در حال حاضر فقط هلیکوپترهای MIL-8 UH-1 و هلیکوپتر رزمی KA-50 در بازی قابل کنترل است البته باز هم تعداد بسیار زیادی هلیکوپتر و اغلب به عنوان هدف در بازی قرار دارد.

گیم پلی این بازی با تمام عناوینی که تاکنون تجربه کرده‌اید متفاوت است. حالا شما علاوه بر توانایی کنترل نبرد می‌بایستی توانایی مسیر یابی نیز داشته باشید. البته در بسیاری از هواپیماها، کامپیوتر پرواز توانایی مسیر یابی اتوماتیک را به شما می‌دهد ولی همواره باید در نظر داشته باشید که هر اتفاقی در حین پرواز ممکن است رخ دهد بنابراین دارا بودن دانش هدایت هواپیما از طریق چک پوینت ها حیاتی می‌باشدچون بدون آن همانند یک پرنده در آسمان سرگردان خواهید بود و در نهایت با پایان سوخت، سقوط می‌کنید. در بازی مراحلی تحت عنوان مراحل آموزشی برای هواپیماهای مختلف وجود دارد که تا حدی شما را با ویژگی‌های پروازی و امکانات هواپیما آشنا می‌کند. این مراحل شامل آشنایی اولیه با هواپیما و عمل روشن کردن، خزش و تاکسی کردن، قرار گیری در ابتدای باند و پرواز می‌باشد و در ادامه دارای مراحل سخت تری مانند فرود در شرایط سخت، بمباران هوایی، استفاده از موشک ضد راداری، درگیری هوایی و سایر عملیات های مرسوم هوایی می‌باشد  که به تدریج به شما آموزش داده می‌شود البته متاصفانه هنوز بخشی برای آموزش مانوور های معروف هوایی وجود ندارد و برای یادگیری آن‌ها خودتان باید پیش قدم شوید.

یادگیری این مراحل آموزشی به تنهایی ضامن بقای شما در نبرد‌های چند نفره نمی‌باشد چون علاوه بر نیاز به بازآموزی فراوان، دشمنان بازی در بخش تک نفره بسیار قابل پیش بینی بوده و شکست دادن آن‌ها در مقایسه با افراد و تیم‌های حرفه‌ای بخش چند نفره قابل قیاس نمی‌باشد. همانند یک خلبان واقعی شما نیز برای یادگیری مهارت‌های لازمه نیاز به تمرین دارید، از تمرین پرواز در شرایط آسان و سخت تا تمرین بمباران هوایی و استفاده از تسلیحات مناسب در مکان مناسب. بنابراین اگر قصد پیشرفت و بهبود در DCS را دارید باید در هفته زمان مشخصی را به تمرین اختصاص دهید تا بتوانید در شرایط نبرد با تکیه بر مهارت‌هایی که در طول هفته‌ها کسب کرده اید خود را نجات دهید. شما باید قابلیت‌ها و محدودیت‌های هواپیمای خود را بدانید و اگر نسبت به اجرای شیرجه پر سرعت یا مانوور های دیوانه ‌وار اقدام کنید، بدون شک سازه هواپیما تحمل نمی‌کند و سقوط خواهید کرد، اگر بدون توانایی مسیر یابی و شناسایی باند فرود و فرودگاه برای پرواز در شب تلاش کنید بدون شک تا ابد در هوا معلق خواهید ماند و هرگز روی زمین را نخواهید دید.

یکه تاز در میان ابر‌ها | نقد و بررسی بازی DCS World - گیمفا

باید بتوانید در آسمان به صورت چشمی هدف خود را پیدا کنید

بخش چندنفره بازی به عنوان یکی از نقاط قوت بازی، در دو حالت، یا شما را در برابر هواپیماهای دیگر به نبردهای هوایی می‌فرستد یا در مراحل تیمی باید به اهداف زمینی که توسط کامپیوتر کنترل می‌شوند حمله کنید. به محض آنکه با مکانیزم‌های اولیه بازی آشنا شوید، متوجه زیبایی و جذابیت بازی خواهید شد. البته باز هم برای برتری در نبرد ها نیاز به تمرین زیاد دارید که می‌توانید در همان بخش چندنفره به تمرین پرداخته یا در بخش آموزشی بازی به نابوذی اهداف کنترل شده توسط هوش مصنوعی بپردازید که البته برای افراد مبتدی تمرین در بخش تک نفره توصیه می‌شود چون علاوه بر راحتی و توانایی یادگیری بهتر بدون فشار و استرس، در مراحل آموزشی با آرامش توانایی‌های هواپیما به شما به صورت صوتی و نوشتاری آموزش داده می‌شود.

با وجود تمام کنترل‌های موجود در هواپیما در صورتی که نیرو‌های دشمن مسلح به ساده ترین نوع تجهیزات دفاع هوایی باشند، کار شما ده‌ها برابر سخت تر خواهد شد. شاید در ظاهر مانوور دادن و قفل کردن موشک و شلیک کار ساده‌ای به نظر برسد ولی دردنیای واقعی قفل شدن موشک بر روی هدف به زمان نیاز دارد و زمانی که سامانه‌های شما صرف جستجوری و قفل کردن بر روی هدف می‌کنند، نیرو‌های دشمن نیز کاری مشابه انجام می‌دهند و به طور قطع کار آن‌ها در این بخش آسان تر خواهد بود. البته شما باز هم می‌توانید تجهیزاتی مانند اخلال گر بروی هواپیمای خود کرده و زمان لازمه برای قفل و شناسایی و یا امکان شلیک به سمت‌تان را از دشمنان سلب کنید. ولی همچنان موثرترین راه برای مقابله با سامانه‌های ضد هوایی تکیه بر توانایی مانوور پذیری خواهد بود و در این حالت قفل کردن بر روی هدف شاید غیر ممکن نباشد ولی بسیار سخت خواهد بود. گیم پلی DCS در تمام طول بازی اینگونه است همواره با چنین مشکلاتی دسته و پنجه نرم خواهید کرد و در بسیاری از موارد نیز سرنگون خواهید شد البته به غیر از این نیز از یک شبیه ساز انتظار نمی‌رود. شما باید واقعا عاشق پرواز و یاد گیری باشید که در ماموریتی که تنها روشن کردن هواپیما و رسیدن به منطقه هدف شاید تا ۳۰ دقیقه هم زمان ببرد وبا احتمال بسیار بالایی هدف قرار خواهید گرفت و سقوط کنید و باز هم بخواهید که ماموریت را تکرار کنید .

DCS دارای ۴ نقشه اصلی بزرگ می‌باشد که در حالت پایه و بدون پرداخت پول تنها به نقشه گرجستان بازی دسترسی دارید و سایر نقشه‌های بازی مناطقی از یک کوهستان، نرماندی و بخش‌هایی از خلیج فارس را به نمایش میگذارند. نقشه ها فوقالعاده پهناور هستند و به طور مثال پرواز از یک سمت به سمت انتهای دیگر، در نقشه گرجستان بازی با هواپیمایی مانند F15-C و با سرعت مافوق صوت تا حدود ۳۰ دقیقه هم زمان می‌برد.

یکه تاز در میان ابر‌ها | نقد و بررسی بازی DCS World - گیمفا

یکی از نقشه های بازی با ابعادی در حدود ۵۰۰ در ۵۰۰ کیلومتر

در بازی بخشی به عنوان طراحی مراحل قرار گرفته است که در آن می‌توانید ماموریت های مختلف را هم به صورت داستانی و هم به صورت چند نفره طراحی کنید و با دوستان خود در آن‌ها شرکت کنید. البته این بخش دارای متغیر‌های بسیار زیادی می‌باشد که با صرف اندکی زمان و استفاده از روش آزمون و خطا می‌توانید مراحل مدنظر خود را به راحتی ایجاد کنید.

در ادامه Eagle Dynamics سعی کرد با افزودن بعد زمینی، به نبرد ها نیز عمق تازه ای ببخشد و با عرضه بسته Combined Arms 1.5 در این خصوص نیز تلاشی داشته باشد تا بتواند یک جنگ تمام عیار واقعی را بر روی صفحه نمایش رایانه شما به نمایش دربیاورد. اما نتیجه نهایی با آنچه همگان انتظار داشتند بسیار متفاوت ظاهر شد و به جای ایجاد یک شبیه ساز دیگر در حیطه تانک و وسایل نقلیه زمینی، با یک گیمپلی نیمه آرکید در ین بخش روبرو هستیم که البته تا حدی و با در نظر گرفتن هدف اصلی DCS قابل درک است ولی تا حد قابل قبولی به جذابیت کلی بازی افزوده است.

یکه تاز در میان ابر‌ها | نقد و بررسی بازی DCS World - گیمفا

تمام این کلید ها کاربری خود را دارند

بخش فنی بازی جایی است که هم نقطه قوت و هم نقطه ضعف بازی محسوب می‌شود. از مهمترین مزایای DCS World سبک و بهینه بودن بازی می‌باشد که البته بخش عمده آن به خاطر سبک بازی و قرار گیری شما در آسمان می‌باشد که در نتیجه به غیر کابین خلبان چیز دیگری برای رندر کردن بر دوش موتور بازی قرار ندارد و در نتیجه مناظر دور دست با دقت بسیار کمتری پردازش می‌‍‍‌شود. در نتیجه در بالاترین حد تنظیمات گرافیکی  و با یک کارت گرافیکی قدیمی به راحتی می‌توانید به حد ۶۰ فریم بر ثانیه برسید. اما در سوی دیگر پس از چندین سال از عرضه بازی هنوز هم در صورتی که بازی در حال بارگذاری مرحله باشد، اگر به طور اتفاقی بر روی صفحه بارگزاری بازی یکی از کلید‌های موس را فشار دهید به احتمال بسیار بالایی، بازی کرش خواهد کرد. همچنین بارگذاری مراحل بسیار زمان بر است که البته سازندگان می‌توانستند ابتدا به بارگذاری فرودگاه، هواپیما و مناطق نزدیک اقدام کنند و سپس در طول بازی به بارگذاری سایر مناطق بپردازند که اینگونه شاید از زمان بارگذاری بازی کاسته شود.

یکه تاز در میان ابر‌ها | نقد و بررسی بازی DCS World - گیمفا

الکی دکمه های کابین را فشار ندهید و گرنه باید اینطور و بدون آسمانه پرواز کنید!

اگر به این سبک از بازی علاقه دارید می‌توانید به راحتی و از طریق استیم نسخه رایگان بازی را امتحان کنید ویا در آینده هواپیماهای بیشتری نیز خریداری کنید البته در نظر داشته باشید که کنترل هواپیما‌های بازی تنها به وسیله صفحه کلید، سخت و طاقت فرسا است و اگر توانایی خرید جوی استیک‌های پیشرفته خلبانی را ندارید با اتصال یک کنترلر ساده، بسیار راحت تر می‌توانید هواپیمای خود را کنترل کنید البته چیدمان کلید‌ها برای کنترلر تا حدی مبهم و عجیب است ولی سازنگان بازی دائما در حال بهبود رابط کاربری و کنترل‌های بازی هستند. همچنین بازی در نسخه رایگان خود از هدست‌های واقعیت مجازی اکیلوس  و Vive نیز پشتیابی می‌کند که تجربه انجام چنین عنوانی در این حالت غیر قابل وصف خواهد بود. در نهایت نیز باید اشاره کرد که تقریبا همه ما گیمر‌ها علاقه خاصی به تفکر به شرایط آخر الزمانی و استفاده از مهارت های گیمری خود به عنوان آخرین خط دفاع برای زنده ماندن داریم بنابراین اگر روزی زامبی‌ها حمله خود را شروع کردند و شما در یک فرودگاه به همراه یک SU-25 آماده پرواز محبوس شده بودید نگران نباشید، شما امروز هم زنده می‌مانید!

یکه تاز در میان ابر‌ها | نقد و بررسی بازی DCS World - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

یکه تاز در میان ابر‌ها | نقد و بررسی بازی DCS World - گیمفا
یکه تاز در میان ابر‌ها | نقد و بررسی بازی DCS World - گیمفا
یکه تاز در میان ابر‌ها | نقد و بررسی بازی DCS World - گیمفا
یکه تاز در میان ابر‌ها | نقد و بررسی بازی DCS World - گیمفا
یکه تاز در میان ابر‌ها | نقد و بررسی بازی DCS World - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Sarrow3 گفت:

    ممنون بابت مقاله..بازی جالبیه.

  • sadeqboom گفت:

    چند باری میخواستم دانلود کنم منصرف شدم..این مقاله رو دیدم گزاشتم دانلود..بازخوردشم توو استیم عالی بوده..فقط بعضی از هواپیماهاش زیادی گرونه!!

  • Su35.Flanker گفت:

    ممنون نقد زیبایی بود. واقعا بازی متنوعی هست. سیستم های پدافندی سام به خصوص سیستم بوک و تور واقعا اعصاب خوردکن هستند. با اینکه سیستم های پدافندی میان برد هستند ( البته تور کوتاه برده) اما مانور بالای موشک ها خیلی دردسرساز. البته در متن ذکر شده جنگنده های خانواده Su-27 که اشتباه. سوخو ۲۷ نام اولین جنگنده از خانواده فلانکر است و خود یک نوع شکاری محسوب میشود که از جنگنده های این سری به عنوان خانواده فلانکر یاد میشود که از جمله برترین جنگنده های جهان هستند.

  • SLRY گفت:

    من خودم عاشق شبیه ساز هستم و از ۶ سالگی شبیه ساز انجام می دادم،. اولینش amesterdam 2000 بود،اما امروزه نه چرا که سیستم قوی ای ندارم مطمئنا با پردازنده ۲ هسته ای و گرافیک ۲ نمی توان شبیه ساز را به خوبی اجرا کرد . شبیه ساز DCS واقعا عالی است و همچنین رایگان ولی خودم تجربه نکردم چون که سیستم قوی ندارم، اما این شبیه ساز هم داری DLC هست که باید پول برایش پرداخت کرد مانند DLC خلیج فارس و یا F14 نیروی هوایی ایران که باید بابتش پول داد اون هم در بازار دلار امروزی که گل و بلبل هست. البته خوب شبیه ساز هایی همچون flight simulator به صورت خام نمی توانند به پای DCS برسند اما افرونه هایی همچون QW و PMDG و … که flight simulator واقعی می کنند البته برای مسافربری نه جنگی. البته در مورد شبیه ساز flight simulator باید بگم شهرت خوبی داره از همون روز اول. ولی شبیه ساز هایی همچون Amesterdam 2000 بودند که اسمش به گوش هیچکس نرسید

یکه تاز در میان ابر‌ها | نقد و بررسی بازی DCS World - گیمفا
یکه تاز در میان ابر‌ها | نقد و بررسی بازی DCS World - گیمفا