تیری که رها شد؛ و دوپامینی که ترشح کرد!| تاریخچه ژانر تیراندازی اول شخص (F.P.S) - گیمفا
تیری که رها شد؛ و دوپامینی که ترشح کرد!| تاریخچه ژانر تیراندازی اول شخص (F.P.S) - گیمفا
تیری که رها شد؛ و دوپامینی که ترشح کرد!| تاریخچه ژانر تیراندازی اول شخص (F.P.S) - گیمفا
تیری که رها شد؛ و دوپامینی که ترشح کرد!| تاریخچه ژانر تیراندازی اول شخص (F.P.S) - گیمفا

تیری که رها شد؛ و دوپامینی که ترشح کرد!| تاریخچه ژانر تیراندازی اول شخص (F.P.S)

شاهین غمگسار
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
تیری که رها شد؛ و دوپامینی که ترشح کرد!| تاریخچه ژانر تیراندازی اول شخص (F.P.S) - گیمفا

شلیک کردن و تیراندازی کردن هزاران سال است که با آدمی و سبک و سیاق زندگی‌اش پیوند خورده و گام به گام با او پیش آمده است. از همان زمان که خواست ماموتی شکار کند و نیزه پرتاب کرد و از اینکه جانور غول‌پیکری را از پا درآورده بود، پای‌کوبان شادی کرد و پیروزمستانه به دور جنازه‌اش رقصید. تا زمانی که جنگ را به قول اریک فروم (روان شناس و جامعه شناس آلمانی) اختراع کرد و دد منشانه و افسار پاره کرده، از اعصار آغازین تمدن تا هنوز، یک چشم بر هم می‌گذارد و با چشم دیگر هدف می‌گیرد و به هر دلیلی –قبیح و حسنه- شلیک می‌کند؛ و حکما همین حس در خاطره جمعی بشر باقی مانده و سوار بر ژن‌ها و نهان در یاخته‌های عصبی برای ما به ارث رسیده است؛ که چنان فطری و ذاتی از تیر‌انداختن در بازی‌های ژانر First Person Shooter حظ می‌بریم، چنان به هیجان می‌آییم و چنان چشم درشت می‌کنیم که بیا و تماشا کن! سوال این است که ژانر تیراندازی اول شخص (این خشاب هرگز خالی نشدنی خیر و شر!) در دنیای بازی‌های ویدئویی از چه زمان ظهور کرد و نخستین بازی یا بازی‌های ساخته شده در این سبک کدامند؟ برای دانستن پاسخ با ما باشید!

دوپامین

دوپامین نوعی پیام‌رسان عصبی از نوع کاتکولامین است که در بیشتر مهره‌داران و بی‌مهرگان وجود دارد و نقش فعال‌کننده را بر عهده می‌گیرد. به زبان ساده‌تر این هرمون در بدن افراد موفق، ورزشکاران و انسان‌های شاد بیشتر وجود دارد و در افسردگان و جامعه‌گریزان و انزواطلب‌ها نمی‌توان سراغی از آن در خون و رگشان گرفت. هنگامی که از زندگی احساس رضایت کنید، هنگامی که در آزمونی موفق شوید، هنگامی که از شما تعریف کنند، دوپامین در شما ترشح می‌شود و باعث آرامشتان خواهد شد. همین حکایت برای کسانی که بازی‌های شوتر اول شخص را بازی می‌کنند نیز صدق می‌کند. بدیهی است که در کنارش با آدرنالین هم سر و کار دارید. اما زمانی میزبان دوپامین خواهید بود که بازی را انجام داده‌اید و تمام دشمنان را تار و مار کرده‌اید و مرحله را نیز گذرانده‌اید. –غیر از این که نیست؟!- اینها را آوردم تا رابطه دوپامین را با تیتر روشن کرده باشم.

تیری که رها شد؛ و دوپامینی که ترشح کرد!| تاریخچه ژانر تیراندازی اول شخص (F.P.S) - گیمفا

با پدرجد بازی های FPS آشنا شوید. بازی Maze War بر روی کامپیوتر Imlac PDS-1 در موزه تاریخ کامپیوتر

تعریف

ژانر First Person Shooter یا به اختصار F.P.S یکی از زیرشاخه‌ها یا زیرژانرهای سبک Shooter در دنیای بازی است، که خود از زیر شاخه‌های ژانر Action است؛ و با مرکزیت به دست گرفتن یک سلاح یا سلاح‌هایی، از زاویه دید اول شخص (از دید بازی باز) بازی می‌شود. این زاویه‌ای است که پروتاگونیست (شخصیت مثبت) بازی را می‌بیند و تمامی داستان از دید او روایت می‌شود. مراحل و محتوای بازی‌های این ژانر بنا بر درگیری و جنگیدن و از بین بردن نیروهای مسلحی است که دشمن شما در بازی تلقی می‌شوند. اغلب درگیری‌های این بازی‌ها خونین و سنگین و سهمگین است. علاوه بر آن، برخی محتویات پازل گونه و راهبردهای استراتژیک نیز، به برخی از این عناوین اضافه می‌شود. بازی‌های ژانر FPS در محیطی کاملا سه بعدی اجرا می‌شوند و روز به روز مبنای حقیقی‌تری پیدا می‌کنند و به واقعیت شباهت بیشتری می‌یابند. عناصری چون صداگذاری، سایه‌زنی و بافت‌ها و مصالح ساختمانی و عوارض طبیعی و انفجارها از شاخص‌هایی هستند که بازی‌های این ژانر را واقع‌گرایانه‌تر نمایش می‌دهند. مرسوم است که در این سبک، سر شخصیت رو به جلو و بالا باشد، دست شخصیت بازی روی سلاح قرار گرفته باشد، تعداد مهمات موجود روی تصویر درج شود، مقدار سلامتی نمایش داده شود و جزییات منطقه در نقشه‌ای نمایان باشد. تمامی این نمود‌های ساده در طول دهه‌ها رشد کرده‌اند و کامل شده‌اند. زمانی که این ژانر پا به عرصه بازی‌های ویدئویی گذاشت، فناوری ۳D نیز تازه جوانه زده بود و پا می‌گرفت و آرام آرام در حال تکثیر بود.

تیری که رها شد؛ و دوپامینی که ترشح کرد!| تاریخچه ژانر تیراندازی اول شخص (F.P.S) - گیمفا

آغازگر سبک تیراندازی اول شخص و نیای ژانر؛ WolfenStein 3D

سال‌های آغازین

پیشینه ژانر شوتر اول شخص را بایستی تا زمان ساخت و تولید و انتشار بازی Maze War در سال ۱۹۷۴ به عقب برگردانیم. یحتمل باید این بازی را نخستین بازی در ژانر تیراندازی اول شخص دانست و آن را نیای بازی‌های امروزی در این سبک شمرد. اما بایستی بیشتر آن را گام اولیه دانست. چراکه تا تکامل و بلوغ، ۱۸ سال دیگر باقی مانده بود و جدا از آن موالفه‌های ژانر را نیز، آنچنان که امروزه می‌بینیم، نداشت. بازی‌ای که در فضایی سبز رنگ و میان دالان‌هایی تو در تو پیگیری می‌شد و قابلیت بازی چند نفره را هم داشت! برای جستجوی نحوه پیدایش پرسپکتیو اول شخص در عالم رایانه‌ای، باید سال پیش از انتشار این بازی را کند و کاو کرد. یعنی سال ۱۹۷۳، جایی که تنی چند از کارکشتگان حوزه تکنولوژی و IT، در برنامه‌ای مشترک با سازمان ملی هوا و فضای امریکا (NASA)، بر روی آزمایش محدودیت‌ها یا حد و مرزهای مینی کامپیوترهای Imlac PDS-1 و PDS-4 کار می‌کردند. برنامه پیچ در پیچ  (Maze) آنها، به راحتی به دنیای واقعی رسوخ کرد و در بازی‌های مدرن ویدئویی که دهه‌ها بعد ساخته شدند، به کار گرفته شد. برنامه‌ای که آنها دنبال می‌کردند، چرخیدن درون دالان‌هایی پیچ در پیچ از زاویه اول شخص بود! در راه تکامل همین ایده ساده، آنها دو کامپیوتر را به یکدیگر متصل کردند و سپس دو نفر توانستند به سوی یکدیگر تیر بی‌اندازند و در گوشه کنارهای دالان‌ها پناه بگیرند. زمانی که تعداد این آدم‌ها به هشت نفر رسید، پتانسیل موجود کشف شده بود. درود بر گرگ تامسون و دیوید لبلینگ و استیو کولی دانش آموختگان دانشگاه MIT که First Person Shooter را اختراع کردند. این خلاصه‌ای از داستان کشف زاویه اول شخص بود. در واقع اهدافی که ناسا دنبال می‌کرد، بستر به وجودآیی این ژانر را مهیا کرد و خلاقانی چون تامسون و لبلینگ و کولی آن را پروردند و به بار نشاندند. و زاویه‌ای از جهان انتزاعی بازی‌ها به وجود آمد که همچون پنجره‌یی همیشه باز به منظره‌ای تماشایی، بر دیوارهای خانه‌مان جا گرفت.

تیری که رها شد؛ و دوپامینی که ترشح کرد!| تاریخچه ژانر تیراندازی اول شخص (F.P.S) - گیمفا

John Carmack، برنامه نویس ۴۶ ساله. او بود که FPS امروزی را نوشت

در کنار این بازی باید به بازی Sapsim هم اشاره کرد که در همان سال ۱۹۷۴ و در همین ژانر عرضه شد و یادآوری آن به عنوان اولین‌ها لازم به نظر می‌رسد. پس از آن دنیای بازی پس از تلاش‌هایی همچون بازی MIDI Maze در سال ۱۹۸۷، که برای Atari ST و کنسول‌های دستی Game Gear و Game Boy منتشر شده بود، سعی داشت تا ژانر تیراندازی اول شخص را بیشتر و بیشتر پرورش دهد و به ایده‌های پرداخت شده‌اش جان ببخشد؛ اما هرگز سودآوری و اقبال قابل توجهی به دست نمی‌آورد. تا زمانی که معجون سکرآور این سبک، با نایل آمدن به سطحی از خشونت خشک و بی‌پرده، در سال ۱۹۹۲ انتشار یافت و مسیر برای همیشه تغییر کرد و نوری بر سر بازی‌بازان تابیدن گرفت و دریچه‌هایی درون مغز کرخت و خسته‌شان به سوی دنیایی دیگر تعبیه شد! واسطه این دستیابی بازی WolfenStein 3D بود. بازی‌ای که الگوهای این ژانر را برای همیشه تعریف کرد و تبدیل به پدرجد ژانر تیراندازی اول شخص شد (Grandfather of 3D Shooters). آری. باید این بازی را نخستین بازی‌ای دانست که به شکلی امروزی ژانر مورد علاقه بسیاری از بازی‌بازان جهان را خلق کرد. یعنی تیراندازی اول شخص. ژانری که پس از فراگیر شدنش، دیگر روی گرداندن از آن، ناممکن جلوه کرده است. همچنان که این امر هر روز بیشتر مصداق پیدا می‌کند و حتی درباره اینکه چرا نمی‌توان تیراندازی اول شخص را کنار گذاشت، مقاله‌ها نوشته می‌شود.

تیری که رها شد؛ و دوپامینی که ترشح کرد!| تاریخچه ژانر تیراندازی اول شخص (F.P.S) - گیمفا

Doom و خیزش اهریمنان و خون!

یک برنامه‌نویس

خالق و برنامه نویس این بازی مردی افسانه‌ای با نام John Carmack بود و شرکت id Software آن بازی تاریخی را منتشر کرد. پنجم مِی سال ۱۹۹۲ سالروز پدید آمدن این ژانر، به همراه عرضه بازی WolfenStein 3D است.

آقای کارمک درباره خلق این ژانر و کدنویسی‌های خود گفته است: “مثل بازی کردن با عروسک بود!” بازی‌ای که کارمک برایش کدنویسی کرد با کیفیت ۱۶×۱۶ پیکسل اجرا شد. پروژه‌ای که او نامش را Catacomb 3-D گذاشته بود. او درباره پروژه‌اش گفته است: “چیز جدیدی در آن زمان نبود! شما به اطراف می‌دوید، به هیولاها و چیزهای دیگر شلیک می‌کردید، سلامتی جمع می‌کردید و زمان اضافه به دست می‌آوردید، به انتهای مرحله می‌رسیدید و در پایان راهی مرحله بعد می‌شدید. مرحله‌ای با نقش و نگاری دیگر!” او ادامه می‌دهد: “کاری که در آن پروژه انجام شد تغییر زاویه دید از bird’s-eye view (زاویه دید پرنده‌ای؛ یا از بالا- همچون بازی‌های استراتژیک) به زاویه‌ای بود که بازی‌باز خود را درون بازی احساس کند. تغییری که ما دادیم همین بود و نتیجه فراتر از چیزی شد که انتظار داشتیم. ما عکس‌العمل‌های مردم را تماشا می‌کردیم. با ترس و دلهره از گوشه‌ای رد می‌شدند و ناگهان غولی از دری بیرون می‌جهید و آنها از روی کیبوردشان به عقب می‌پریدند یا جیغ می‌کشیدند. ما این عکس‌العمل‌ها را هرگز در بازی دیگری ندیده بودیم”.

تیری که رها شد؛ و دوپامینی که ترشح کرد!| تاریخچه ژانر تیراندازی اول شخص (F.P.S) - گیمفا

Half-Life 2…

WolfenStein 3D همه آن چیزهایی را که در بازی‌های امروزی این سبک مشاهده می‌کنید، داشت. Gameplay همانی بود که امروزه می‌بینید. تنها پوستش تفاوت داشت. اطلاعات یا به قولی HUD زیر تصویر به صورت پیوسته و در مستطیلی که تصویر شخصیت بازی در مرکزش جا داشت، دیده می‌شد. اسلحه‌ای که در حال تیراندازی با آن بودید در مرکز تصویر دیده می‌شد، تعداد تیرها، میزان سلامتی که به صورت درصدی نشان داده می‌شد،Lives  یا تعداد “جان”های شما، به علاوه امتیاز و شماره مرحله بازی. امکان چرخش سر شخصیت به صورت ۳۶۰ درجه کاملا فراهم بود و همانند بازی‌های امروزی این ژانر می‌توانستید دور تا دور خود بچرخید و موقیعت را بسنجید و دنبال دشمنان بگردید. داستان بازی در یک مرحله سه گانه ابتدایی و یک سه گانه دوم تمام می‌شد و داستان جاسوسی لهستانی–امریکایی به نام ویلیام بی جی بلاژوویچ را روایت می‌کرد که قصد براندازی رژیم نازی و در نهایت ترور آدولف هیتلر را داشت. او در ابتدای بازی و در جریان یافتن نقشه عملیاتی موسوم به Iron Fist (مشت آهنین) دستگیر می‌شود و در قلعه‌ای به نام WolfenStein زندانی می‌شود. جایی که می‌باید از آن بگریزد. میراثی که آن بازی در Gameplay و داستان بر جای گذاشت، همچون رگ‌های حیات بخش سبک تیراندازی اول شخص جلوه کرد. رگ‌هایی که روز به روز پرخون‌تر شد و خون بیشتری برای ریخته شدن پمپاژ کرد! چراکه سودآوری و بازار تجاری این ژانر را پس از موفقیت خود، برای همیشه تضمین کرد و مبدل به یکی از ستون‌های قرص و محکم دنیای بازی شد.

رشد و نمو

آن بازی منتشر شد تا راه برای ورود نام‌هایی دیگر که این ژانر را عرصه جولان خود کردند باز شود. بازی‌ای همچون Doom که شهرتی بسیار بیشتر از WolfenStein دست و پا کرد و مبدل به بازی پر نفوذتر و قدرتمندتری در این ژانر شد. تا سال‌ها Doom سکاندار تیراندازی اول شخص بود و تعاریف این بازی از ژانر، عیار و ملاک قرار گرفته بود. پس از این دو بازی، در سال ۱۹۹۸ بازی Half Life –و دنباله‌اش Half Life 2 در سال ۲۰۰۴- دنیای FPS را ترقی دادند و محتویات معماگونه دنیای این بازی‌ها را گسترده‌تر کردند و هرچه بیشتر ابعاد و ظرفیت‌های این ژانر را به نمایش گذاشتند. یک سال پس از Half Life، بازی بنام و مشهور و واگیردار Counter Strike منتشر شد، تا این سه، هم رکاب با Doom، قدرتمندترین بازی‌های ژانر تیراندازی اول شخص را خلق کرده باشند.

تیری که رها شد؛ و دوپامینی که ترشح کرد!| تاریخچه ژانر تیراندازی اول شخص (F.P.S) - گیمفا

تمام شکوهی که FPS به پا می کند، در یک تصویر

در ادامه راه و در سال ۱۹۹۷ بازی GoldenEye 007 برای کنسول Nintendo 64 منتشر شد تا مسیر برای ورود FPS به کنسول‌های خانگی نیز هموار شود. در قرن ۲۱ این ژانر آنقدر رشد کرد تا تیراندازی اول شخص به تبلیغاتی‌ترین ویدئوهای صنعت بازی‌های ویدئویی بدل شود. در سال ۲۰۱۶ سهم ژانر FPS از بازی‌های تولید شده، نسبت به دیگر ژانرهای دنیای بازی، ۲۷ درصد بوده است. چندین بازی تیراندازی اول شخص جزء محبوب‌ترین بازی‌های eSport و مسابقه‌های دیگر بازی‌های ویدئویی هستند. این ژانر در تمام ابعاد بازی‌های ویدئویی ناخدایی می‌کند و هیچ عنصری را یارای ایستادن در برابر آن نیست. از بازی‌هایی که سال‌ها بعد، پس از عرضه WolfenStein 3D شمار بی‌شماری از بازی‌بازان را مدهوش خود کردند، می‌توان به عناوینی چون سری Halo ،Call of Duty ،Bioshock و Farcry اشاره کرد که هر کدام به سهم خود در تکامل و رشد این ژانر محبوب و تمام ناشدنی قدمی برداشته‌اند.

در این جا باید اشاره‌ای به سبک بازی‌هایی همچون Bioshock و Deus EX بکنم که علاوه بر قرار گرفتن در دسته بندی سبک FPS؛ این ژانر را با برخی از المان‌های ژانر Role-Playing آمیخته‌اند و ظرفیت‌های جدید هر دو سبک را آزموده‌اند و به غنی‌تر شدن سبک‌های بازی‌های ویدئویی یاری رسانده‌اند.

در رابطه با مسائلی که پیرامون آسیب‌شناسی این ژانر در سال‌های اخیر، خاصه در کشور ما و برای منکوب کردن بازی‌های ویدئویی عنوان شده است، باید به تحقیقی هم اشاره کرد. در سال ۲۰۱۰ طبق تحقیقی از سوی دانشگاه لین‌دن هلند (Leinden University)، بازی‌های سبک تیراندازی اول شخص برخی مهارت‌های حرکتی و ذهنی را در بازای‌بازان افزایش می‌دهد. این تحقیق نشان داد، کسانی که چنین بازی‌هایی را انجام می‌دهند توانایی‌های بیشتری در تصمیم‌گیری سریع در موقیعت‌های حساس و پیچیده دارند و می‌توانند در تحلیل اوضاع توفیق بیشتری داشته باشند. چراکه در بازی‌های تیراندازی اول شخص بارها با چنین موقیعت‌هایی روبرو شده‌اند و اساسا ماهیت این سبک از بازی‌های نیز بر همین خصیصه انگشت می‌گذارد و عکس‌العمل سریع و به‌جا از خواص آن شمرده می‌شود. این تحقیق یکی از نخستین ادله علمی علیه کسانی بود، که خاصه بازی‌های تیراندازی اول شخص را بیهوده و عبث، و حتی زیان‌آور پنداشته بودند.

تیراندازی اول شخص در حال حاضر از عظیم‌ترین و سود‌آورترین و پرطرفدارترین ژانرهای دنیای بازی شمرده می‌شود و هر سال که از عمر این سبک می‌گذرد، علیرغم تصور عمومی که از تکراری شدن آن پدید آمده است و به سبب دلایلی همین گونه هم هست، اما هرگز شاهد افول و ضعف مطلق آن نبوده‌ایم و FPS هر سال، بلند پروازانه‌تر از سال پیش باز می‌گردد و دنیاهای جدیدی را برای درنوردیدن زیر پاهایمان پهن می‌کند.

 

vahid gamer

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تیری که رها شد؛ و دوپامینی که ترشح کرد!| تاریخچه ژانر تیراندازی اول شخص (F.P.S) - گیمفا
تیری که رها شد؛ و دوپامینی که ترشح کرد!| تاریخچه ژانر تیراندازی اول شخص (F.P.S) - گیمفا
تیری که رها شد؛ و دوپامینی که ترشح کرد!| تاریخچه ژانر تیراندازی اول شخص (F.P.S) - گیمفا
تیری که رها شد؛ و دوپامینی که ترشح کرد!| تاریخچه ژانر تیراندازی اول شخص (F.P.S) - گیمفا
تیری که رها شد؛ و دوپامینی که ترشح کرد!| تاریخچه ژانر تیراندازی اول شخص (F.P.S) - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Bad#joke* گفت:

    doom اغازگر یک انقلاب بزرگ بود
    و half life اون رو به اوجش رسوند :worship: :worship: :worship:

  • aliT گفت:

    به نظر من تیراندازی اول شخص بهترین سبک هستش (نظر خیلی خیلی شخصی)

  • یادش بخیر خیلی باحال بود
    وقتی ۶ سالم بود می نشستم پای pc بازی doom رو بازی می کردم
    جان کارمک واقعا مغزه. سپاس از ایشون که چنین سبکی رو راه اندازی کردن
    به جرئت می تونم بگم بازی های ولفنشتاین و doom از پایه گذاران سبک f p sهستند
    ممنون از مقاله خوبتون
    خاطرات بچگی هامو زنده کردین
    اون روزا که پای یه مانیتور از پشت کوهان دار می نشستم چندین ساعت و بعد بلند می شدیم چشمامون کلی قرمز میشد

    • بعد مادر پدر میومد کلی کتک می خوردی بابت قرمزی چشمات
      ولی اون قدر پای doom و ولفنشتاین وقت گذاشتیم خدایی دیگه واقعا می گفتیم مگه بازی از این ها بالاتر میاد. با یه کیس و مانیتور کهنه صفا می کردیم
      حالا دیگه پای تلویزیون ۶۰ اینچ ۴k میشینیم
      تو یه دستمون کنترلر x oneو توی یه دست دیگمون
      کنترلر ps4 هست و سرمون تا حلقمون توی گوشی و اینترنت هست واسه خبر های داغ کنسولی و e3
      اون موقع نمی دونستیم کلا ۱۰۰ تومن چه طوریه
      حالا ۲۰۰ ۳۰۰ تومن از پدر کش میریم واسه بازی و …
      الان هم شنیدیم ۵k اومده با قیمت نجومی
      حتما نسل بعد هم مربوط به ۵k هست یا تلویزیون و کنسول کلا باهات حرف میزنه
      کلا قربون قدیما بشم پای یه doom و یه کانتر و یه کیس و مانیتور خاک خورده و کهنه می نشستیم

      • sajad1 گفت:

        دادا دقیقا چجوری ۲۰۰ ۳۰۰ هزار تومن از بابات کش میری که متوجه نمیشه :dazed: :dazed: من از بچگی تا الان اوج کش رفتم ۱۰ هزار تومن بیشتر نبود که تازه اونم اخر میفهمید :sweat: :sweat: من نمیدونم… :-/ :-/ اقا اصلا هیچی ولش کن … :yes: :yes:

  • KAMIKAZE گفت:

    کلا سه سبک رو بازی میکنم.
    شوتر ( اول شخص و سوم شخص)
    اکشن و ماجرایی
    ریسینگ ارکید.
    تو شوتر اول شخص بهترین FarCry است.

  • joel گفت:

    عالی بود با خوندن مقاله واقعا خیلی چیز یاد گرفتم.متشکرم شاهین جان :yes:

  • PC and PS4 گفت:

    یاد IGI بخیر….. خدایییش خیلی قشنگ بود نمیدونم چرا ادامش نمیدن….پتانسیل بالایی داره برای ادامه :-(( :-((

  • alecto گفت:

    به شخصه با سبک f.p.s خاطراتی زیادی ایجاد شد برام.از half life گرفته تاCOD،
    doom،و کلی بازی دیگه که همه خاطره انگیز بودن…به نظره من یکی از ویژگی های این سبک اینه که میتونی حس همزاد پنداری بیشتری داشته باشی با شخصیت
    امیدوارم که این سبک به دوران اوج خودش دوباره برگرده

    • call of duty که جای خودش رو داره
      سال قبل هم دیدیم با اون همه دیس لایک باز هم در دل بازیکن ها جای خودش رو باز کرد
      و الان هم call of جدیده که تو راهه کلا همه رو دیوونه کرده
      شوتر آفلاین کال آف
      شوتر آنلاین فقط بتل
      شوتر سرگرم کننده هم امثال over watch
      شوتر سرعتی و بزن بزن فقط doom
      شوتر open world هم فقط farcry

  • VALASSS گفت:

    واقعا یه سبک بسیار لذت بخشه .
    با اینکه خودم ps4 دارم ولی بهترین وسیله موس و کیبرده برای fps.

  • alipower گفت:

    یادش به خیر
    بازی ولف
    اون زمان کسی کامپیوتر هم نداشت . گرون بود. یادمه یک سی دی رام ۲۰۰ هزار تومان بود یعنی تقریبا ۲۲ سال پیش حدودا

    بعد من میرفتم کارخونه داییم کامپیوتر داشت
    باسیستم عامل NC و داس. بازم به ان سی خوشگل تر بود آبی بود یک چیزی ازش میفهمیدی

    اونجا بازی می کردم

    بازی ولف رو میخواستم بگیرم از یکی
    فکر کنم ۸تا دیسکت بود
    هر دیسکت اگر حجم بازی رو ۱ ۲ مگ حساب کنیم فکر کنم حدود ۱۰۰ تا ۳۶۰ کیلو بون
    از یکی از اقوام گرفتم آخرش هم کار نکرد پدرسگ. :pain:

    یادش به خیر ولی
    حالی میداد اون موقع بازی ها

    مثل الان سوسول بازی نبود بری قایم شی کل هلست پر بشه و یا بمیری دوباره از همونجا بیاد
    خودمونیما هیجان بازی ها رفته
    😀

  • mansourrrr گفت:

    سبک محبوبه گیمرا :inlove:
    کمتر گیمری هست که از اول شخص شوتر (fps) لذت نبره :inlove:
    امسالم که با ww2 کاسمون صد در صد پره :inlove:

  • Golden_Cinder گفت:

    اقا شاهین مقدمه ی مقالتون خیلی عالی بود..
    قشنگ طنز چیدید خیلی حال کردم، اما متاسفانه بعدش این موضوع طنز تو مقالتون کم رنگ تر شد و اخراش احساس کردم کلا از بین رفته… اگر کلش رو بصورت طنز مینوشتید که هم با شادی و خنده بخونیم هم کمی اطلاعات عمومی رو روانه مغزمون کنیم، به جرعت بگم محشر میشد..
    بهرحال یه خسته نباشید بگم و صبحتون بخیر(باید اول نظرم میگفتم اما دیگه چه کنیم. الان یادم امد 😀 )
    راستی تو قسمت سال های اغازین خط سوم نوشتین یحتمل که دقیقا نفهمیدم منظورتونو. شاید اشتباه تایپی بوده باشه گفتم بگم.. ..

    • خوشحالم که پاره ای از مقاله رو پسندیدید دوست گیمفایی عزیز. متاسفانه همینطوره. چون وقت بنده اندک بوده و گرفتاری افزون و محتویاتی که باید برای این مقاله جستجو می شد بیشتر، بخش اول مقاله برای ۸ روز پیشه و اواخر مقاله دیروز نوشته شده.
      کاستی ها همیشه هست و انجام دادن کاری که رضایت کامل خودم رو در پی داشته باشه هنوز نوشته نشده! در هر حال سپاسگذارم برای دقت نظرتون. مایه خوشحالی بنده ست که دقت می کنید.
      یحتمل: شاید، گمان می رود

  • محبوب ترین سبک برای من در تاریخ این صنعت هست سبک شوتر قلب تپنده صنعت گیم هست و هر سال هم خداروشکر عناوین مختلفی برای سیراب کردن علاقه مندان به این سبک عرضه میشه و سال ۲۰۱۶ یکی از بهترین سال ها بود و گوتی شدن اورواچ کور سوی امیدی برای اینده این سبک هست که بله عناوین شوتر هم میتونن به این درجه برسن و حتی بهترین بازی سال بشن و امسال هم عناوین خوبی در پیش داریم
    شاهین جان خسته نباشی

  • Inside1990 گفت:

    متاسفانه سبک fps اخیرا خیلی دچار معضل پول پرستی شده و فاقد ذوق و هنر سابقه به شخصه با بازی superhot خیلی بیشتر از بتل۱ و کالاف آخری و تایتان فال و…. حال کردم.

  • Vito Scaletta گفت:

    مقاله عالی بود من اولین بازی fps که بازی کردم igi و سری خاطره انگیز delta force بودن مهد این ژانر پلتفرم pc هست و برای من بدون موس و کیبورد بازی های fps لذتی ندارن.

  • milad mk گفت:

    هیچ اسمی از بزرگان دیگه این سبک نزدید
    مثل مدال و ای جی ای و بتلفیلد
    بنظرم مقاله کوتاه بود
    ولی بازم دستتون درد نکنه

  • AminTSL گفت:

    و البته بهترین بازی تو سبک call of duty modern warfare 2 :inlove:

  • ... گفت:

    شوتر های قدیمی رو که الان نگاه بندازی می بینی بازیساز ها اکثرا دنبال این بودن که تو هر چیزی یک چالشی برای بازیکن درست کنن ! و بازی ها همگی اکثرا سرعتی و مهارتی بودن نمونه اش هم همون کانتر و یا آنریل و آنریل تورنمنت و ولفنشتاین و quake و حتی half-life و غیره هر سلاح برای خودش یک داستانی داشت و یا چند نوع شلیک که هر کدوم تو یک موقعیتی به کار می اومد و یا تو حرکت های بازیکن هر بازی یکسری قضایا داشت که باید حسابی روی هر کدوم کار می کردی تا دستت بیاد که چه خبر هست.
    شوتر های الان که دیگه اکثرا بعد این فروشی که کال اف دیوتی داشت شروع کردن به کپی زدن از همون و همگی دارن میشن یکسری شوتر کژوال…
    گرچه الان هم بازی هایی مثل کانتر هستن و یا آنریل تورنمنت و quake که دارن نسخه ی جدید میدن بیرون ولی همین بازی ها هم خود سازنده بازی امید چندانی به موفقیتشون نداره و یا نداشته.Bethesda هم با Doom کار اسطوره ای کرد و به نظر من بیشترین ریسک رو بین ناشر های بزرگتر همین Bethesda می کنه و داره حسابی دست استدیو هاش رو باز میزاره برای ساخت بازی جدید.

  • FeaR.A گفت:

    به نظر میاد تو این سایت یکی از دوستان کم سن و سالمون رو مجبور کردن به هر نظری پاسخ بدن…
    پاسخ مفصل…
    دوست عزیزم بخدا واسه اثبات اینکه شما حجم عظیمی از اطلاعات رو تو مغزتون حمل میکنید نیاز نیست که مدام حرف بزنید…
    شما هیچی هم نگید ما میگیم شما خیلی گیمری و اطلاعاتت کامله اصلا میگم آقای عبداللهی شخصا در موردتون یه مقاله بنویسن که همه ی ما بزرگی و عظمت شما رو درک کنیم 🙂
    فقط لطف کنید کمتر پاسخ دوستان رو بدید به من ربطی نداره ها فقط خودتون رو حتی کم سن و سال تر از اینی که هستین نشون میده… :disdain:

    • jg گفت:

      چه ربطی به این پست داشت بزرگسال؟

      • FeaR.A گفت:

        ربطش اینه که من تو این پست متوجه این موضوع شدم…
        ضمنا میشه توضیح بدید چنین مطلبی رو دقیقا تو کدوم پست باید میگفتم که ربط داشته باشه؟؟؟
        واضحه که حرف من در مورد گیم نیست یه نصیحت دوستانس و تو این سایت جایی واسه این کار نیست پس وقتی هیچ جا مناسب این کار نیست در واقع همه جا مناسبه…
        ضمنا شما اگه به خودت گرفتی که هیچ ولی اگه نه پس فقط اومدی مثل دوست مورد بحثمون یه جوابی داده باشی؟
        خوبه حالا بحث ما راجع به جواب دادنای بی مورد و بی فایدس… :disdain:

  • 2reza2 گفت:

    لطفا یکی درباره این صفحه بگه ایا راسته یا دروغ. http://ps4portal.net/ps4-jailbreak-official-cfw/

  • all pacino گفت:

    بهترین شوتر اول شخص Helf life و بهترین شوتر سوم شخص به نظر من سه گانه max payn بود زمان خودش یه انقلابی بود مکس پین قدیمیا یادشونه

  • jg گفت:

    نظر شخصی همه بازی ها این لیست اشغال تخیلی هستن فقط رایز و جاست کاز
    ول مقاله شما به شدت عالی بود جوری که وسوسه شدم برم این بازی ها رو بازی کنم

  • Kh-88-k1ng گفت:

    دوستان نمیدونم مطمئن نیستم ولی مگه وقتی ماموت ها بودن ادمیزاد هم وجود داشته؟:|

    • بله! وجود داشتند دوست عزیز. ماموت ها ۴۵۰۰ سال پیش می زیستند و پیشینه زیستن آدمیزاد با احتساب زندگی نئاندرتال ها، به ۲۳۰ هزار سال پیش هم میرسه. البته انسان امروزی در حدود ۸۰ هزار سال پیش ظهور کرد.

        • 😐 دوست عزیز انسان امروزی ۸۰ هزار سال پیش ظاهر شد! ظهور کردن به معنی ظاهر شدنه. ۸۰ هزار سال پیش تکامل پیدا کرد؟؟؟ میشه بپرسم بعدش چه اتفاقی افتاده؟! یعنی تکامل ۸۰ هزار سال پیش تموم شد؟ فعلی که استفاده میکنی گذشته ست. متوجهی؟ تکامل یه پروسه ست نه یه دوره یا یه مقطع یا یه سطح یا یه فعل خشک و خالی. انسان همین الانم در حال تکامله دیگه. تکامل پیدا کرد؟! 😐
          مقوله ها رو قاتی نکنید لطفا. تکامل یه چیزه، و ظهور گونه های مختلف انسان یه بحث.

          • AminTSL گفت:

            الانن متوجه شدی خودت حرف خودتو نقض کردی !!!!
            در هر صورت امیدوارم منظورتون این فانتزیای مذهبی نبوده باشه !

            • What the Fuck?
              حرفت چیه دوست عزیز؟ برو یه دوره منطق سوم دبیرستان رشته انسانی رو بخون تا بتونی از کلمه هایی که استفاده می کنی درست استفاده کنی و به معنی که میدن واقف بشی و تا ابد در جهل مرکب سوفسطایی گرفتار نباشی. گفتم فعلت اشتباست. افتاد؟
              انقدم تکامل تکامل نکن که انگار خودت میدونی فقط. اون فرگشته. ترجمه دقیق واژه Evolution. به عربی میشه تطور. کسی اینجا حرف از مذهب نزد. ظاهرا شما درگیرشی. اگرم فکر میکنی فانتزیه پس کلات پس معرکه ست. چون مقوله تاریخی هرگز فانتزی نمیشه. یه کلید واژه توی ذهنت جرقه میزنه شتابان نظر نده.

            • Golden_Cinder گفت:

              دوست عزیز اگر منظورت تکامل انسان از گوریل یا شامپانزه هست چی بگم والا بحثش خیلی پیچیدس و اثباتم کامل نشده و بصورت نظریه باقی مونده. با اینکه تقریبا ۹۸٫۸ درصد دی ان ای ما مشابه شامپانزه ها هست ولی با این حال پس چرا این همه تفاوت داریم باهم؟ این بحث خیلی طولانیه و تهش همون نظریه باقی میمونه….
              بهرحال حیات باید یه دور بوجود امده باشه و اخرشم همیندور بری عقب به یه بم بست گنده میخوری.. تمام چیز هایی هم که دستگیرت میشه همشون نظریه هست و تازه برای خیلی چیزا همین نظریه هم وجود نداره.
              بهتر بیخیال شیم..

            • Golden_Cinder گفت:

              البته این بحث دی ان ای هم ناجور مشکوکه اخه ما رفتیم هر جا تحقیق کردیم چه شامپانزه چه گوریل یا میمون با اینکه تفاوت دارن باهم اما میگن بازم ۹۸٫۸
              حالا جالب اینجاس بدونی دی ان ای ما پنجاه درصد شبیه موز هست..
              گربه ها نود درصد… یه لینکی میدم اطلاعات جالبی گیرت میاد ولی بدون اینی که ما از شامپانزه یا میمون بوجود امدیم (با تکامل یکی از این دو) باز اثبات نشده.. نظریه هم به چیزی میگن که اثبات نشده.. دلیل داره اما نه در حدی که بخواد اثبات کنه..
              اینم لینک برو ببین چیزایی جالبی دستگیرت میشه..
              لینک: http://www.eupedia.com/forum/threads/25335-Percentage-of-genetic-similarity-between-humans-and-animals

      • OFFLINEMODE گفت:

        فعلا این عدد رو به ۳٫۵ میلیون سال رسوندن عزیز

  • SHERA-RAT گفت:

    بدون شک یکی از بهترین گیم های اول شخس سری fallout مخصوصا fallout 4 هست ، لذت شلیک با اصلحه ها و صدا و انیمیشن شلیک با اصلحه های مختلف تو fo4 رو توی هیچ گیم دیگه ای تجربه نکردم ، با این که بیشتر از ۸۰۰ ساعت گیم پلی fallout4 دارم هنوز هم یه هر وقت بتونم به شهری که تو sanctuary ساختم سر می زنم و ۲ تا deathclaw زمین می زنم ، به کسایی که این شاهکارو بازی نکردن پیشنهاد می کنم از دستش ندن …

  • Mohsen7_3_0 گفت:

    اول از همه ممنون بابت زحماتتون
    خب به نظرم صحبت از کارمک شد و میشه در مورد کارمک بیشتر از اینا گفت واقعا عجیبه که هنوز “با بزرگان رویاسازی” اشاره ای بهش نکردین.کسی که یک سبک پر طرفدار رو اونم نه با ایراد بلکه چندین سال جلوتر از خودش بنا کرد و حتی اون سبکو در چندین سال در دستان خودش گرفت

    فکر میکنم ۲ سال پیش بود که در مراسم بفتا به خاطر پیشگامی در طراحی سه بعدی و گرافیکی تندیس ویژه دریافت کرد که قبلتر گیب نوول و میامتو و… هم از آن خودشون کرده بودن.
    جدا از بازیسازی کارمک نقش بزرگی در پیشرفت تکنوژی هم داشته و با همایشی مثل کواک کان که هر سال برگزار میشه دوست داران تکنوژِی و پیشرفت علم رو کنار هم می آورد و “بازی” فقط بخشی از برنامه هاش بود.
    هرچند از وقتی که به شرکت oculus پیوست خیلی کمتر ازش میشنویم ولی همچنان در توسعه ی فناوری مشغوله
    حتی به خاطر به اشتراک گذاشتن علم و دانش استفاده از موتورهای بازیسازی هم مشهوره! و خب کدهای منبع رو در اختیار دانشجویان قرار میداد
    در همون دورانی که استدیوی id software با activision (ناشر) کار میکرد که عجب دوران طلایی بود(هم برای id و هم acti) و شاهد نسخه ی فوق العاده ی بازگشت به قلعه ی ولفنشتاین و نسخه هایی از کواک و حتی دووم ۳ بودیم از کدهای منبع id tech برای ساخت اولین call of duty استفاده شد و این یعنی یک پیشرفت همگانی نه فقط برای یک بازی خاص. حتی میگن سازندگان مدال افتخار هم به خاطر دشواری ساخت موتور بازیسازی از این موتور کمکهایی گرفتن
    در مجموع این بشر واقعا فوق العاده س و هر طور که فکر کنیم نه تنها در بازیهای شوتر اول شخص که مختصش old school هست بلکه در خیلی از مواردی که علوم رایانه شامل اونا میشه کار کرده و ثمره زحماتش رو الان حداقل حداقل در بازیها میبینیم البته ایشون تنها نبودن ولی سهم بزرگی رو به خودشون اختصاص میدن
    ممنون

    • خیلی ممنونم برای اطلاعاتی که درج کردید. بله درسته! آقای کارمک در بسیاری از تکنولوژی های نوین، خاصه VR و واقعیت مجازی مشغول فعالیته و سهم بسزایی توی پیشرفت حوزه بصری IT داشته و داره. اما فرصت پرداخت بیشتر برام نبود.
      مرسی برای نظرتون

  • please گفت:

    خیلی ناقص بود
    نه به سری نو وان لیوز فور اور اشاره کردین
    نه به انقلابی که کانتر و کالاف چهار کرد
    نه بهترین شوتر تاریخ (مدرن ۲)
    بحث زیر ژانر رو نکردین

  • NirSaN21 گفت:

    ممنون از نویسنده عزیز اقای غمگسار ک وقت ارزشمندتون رو برای نوشتن این مقاله گذاشتید
    ارزوی وفقیت و پیروزی بیشتر برای شما

  • nimaps4 گفت:

    گفتین درد منشانه یاد جن.تی افتادم :yes:

  • mohamad 47 گفت:

    با تشکر از مقاله زیباتون.
    بهترین بازی تو این سبک doom 2016 هست برای من.خیلی باهاش حال کردم.

  • MH Gamer گفت:

    تشکر از نویسنده بخاطر مقاله زیباشون.
    بنظرم بهترین بازی های FPS تاریخ اینان:
    Bioshock infinite
    Call of Duty MW 2
    Half Life

تیری که رها شد؛ و دوپامینی که ترشح کرد!| تاریخچه ژانر تیراندازی اول شخص (F.P.S) - گیمفا
تیری که رها شد؛ و دوپامینی که ترشح کرد!| تاریخچه ژانر تیراندازی اول شخص (F.P.S) - گیمفا