تناقض بزرگ | نقد و بررسی بازی Deus Ex GO - گیمفا
تناقض بزرگ | نقد و بررسی بازی Deus Ex GO - گیمفا
تناقض بزرگ | نقد و بررسی بازی Deus Ex GO - گیمفا
تناقض بزرگ | نقد و بررسی بازی Deus Ex GO - گیمفا

تناقض بزرگ | نقد و بررسی بازی Deus Ex GO

رضا توکلی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
تناقض بزرگ | نقد و بررسی بازی Deus Ex GO - گیمفا

سه گانه بازی های GO شرکت اسکوئر اینکس (Square Enix) با Deus Ex GO، در سال ۲۰۱۶ به پایان رسید. در آوریل سال ۲۰۱۴ بود که شرکت ژاپنی اسکوئر اینکس همانند بسیاری از شرکت های بازی سازی مطرح، نخستین عنوان بازی موبایلی خود را منتشر کرد. مامور ۴۷ دنیای بازی های رایانه ای و البته سینما، اولین گام را با بازی Hitman Go برای این شرکت در موبایل برداشت و بعد از آن لارا کرافت و آدام جنسن این پلتفرم را تجربه کردند. صنعت بازی سازی موبایل بیش از هر زمان دیگری بسیار مهم و درآمدزا شده و تنها مختص بازی سازان مستقل و شرکت های مطرح بی پول نیست. موبایل و همچنین کنسول های دستی، پلتفرمی بسیار ایده آل برای ساخت نسخه های فرعی عناوین مطرح دنیای بازی هستند. به همین دلیل هر ساله شاهد معرفی دنباله های فرعی بازی های مطرح بوده ایم، چه بر روی موبایل و چه کنسول های دستی. هر شرکتی هم اگر شخصیت های محبوبی مانند مامور ۴۷ ، لارا کرافت و آدام جنسن را در اختیار داشت عجیب نبود که پای آن ها را هم به موبایل باز کند. اگر با همین فرمان جلو برویم مطمئن باشید که تا سه چهار سال آینده تمامی شخصیت های محبوب دنیای بازی، حداقل یک نسخه فرعی، بازی روی موبایل دارند. حضور شخصیت های محبوب و به طور کلی ساخت دنباله های فرعی فرنچایز های مطرح، روی موبایل هم برای بازیباز ها و علاقه مندان جذاب است و هم منبع درآمد خوبی را برای بازی سازان فراهم می کند. مشکل اصلی که تقریبا همه بازیبازان در موبایل با آن روبرو هستند، بی احترامی بازی سازان به بازیبازان است! بسیاری از شرکت های بازی سازی، موبایل را تنها به چشم یک معدن طلا می بینند و تمام سعی خود را می کنند که با کمترین هزینه (برای ساخت بازی و تبلیغات) بیشترین سود را از آن خود کنند. پرداخت درون برنامه ای، که امروزه تبدیل به یک کابوس برای علاقه مندان بازی های موبایل شده است. کار به جایی کشیده شده است که می توان گفت بازی سازان نقص های خود را در فروشگاه بازی به فروش می گذراند. فروش امکانات اضافی و بسته های ویژه در بازی به تنهایی مشکلی نیست و در بسیاری از بازی ها (تقریبا در همه بازی ها) این امکان وجود دارد اما سعی در ترغیب کاربر برای خرید مشکلی است که موبایل با آن روبرو شده است. بازی به صورت رایگان قابل دریافت است اما همه عناصر آن قابل ارتقا هستند و می توانید در فروشگاه خود را یک شبه، همانند برترین بازیباز ها بکنید. در این بین بازی های هم هستند که تنها با پرداخت مستقیم هزینه آن قابل دریافت هستند و همه انتظار یک بازی کامل و بدون تبلیغ و … را دارند اما چیزی که میبینند بازی Deus Ex Go است. آخرین عنوان اسکوئر اینکس روی موبایل علاوه بر ۵ دلار قیمتش، فروشگاهی ۲۴ ساعته دارد و نشان دهنده یک تناقض بزرگ است. Deus Ex Go گیم پلی جذاب و سرگرم کننده ای دارند و از لحاظ تصویری چشم نواز است اما به شیوه ای کاملا هوشمندانه شما را مجبور به پرداخت هزینه های اضافی می کند. با ادامه این نقد و بررسی همراه باشید.

تناقض بزرگ | نقد و بررسی بازی Deus Ex GO - گیمفا

قسمت سوم سه گانه GO اسکوئر اینکس برای موبایل

بازی Deus Ex Go همانند دو بازی قبلی این شرکت، گیم پلی و طرح یکسانی دارند. مرحله های بازی با چند معما کوچک و بزرگ طراحی شده اند و الگوی حرکتی خاصی دارند. در این سبک از بازی شما در مرحله با یک پازل روبرو هستید که باید معماهای آن را حل کرده و به مرحله بعد بروید. سبک پازل نوبتی، این سری بازی باعث شده که برای به اتمام رساندن هر مرحله راه های زیادی وجود داشته باشد و امکان دارد هر کسی با روش متفاوتی مرحله را تمام کند. نقطه شروع، جایی است که آدام جنسن وارد پازل شده و باید نگهبانان را دور زده و به نقطه پایان برسد. بسته به نوع مرحله و فصل قرار گرفته در آن، درجه سختی بازی متفاوت است و هر چه در بازی جلوتر می روید به طرز چشمگیری بازی سخت و سخت تر می شود. نگهبانان بازی در جای مشخصی قرار گرفته و باید آن ها را از پشت سر بکشید و یا زمانی که شما را دیدند از دست آن ها فرار کنید. با کمی تمرین و پیشروی در بازی می توانید تکنیک های زیادی را یاد گرفته و از آن ها برای رد کردن مراحل استفاده کنید. جا به جایی مستمر بین خطوط و استفاده از حالت های ویژه، گیم پلی بازی را برای بازیباز بسیار جذاب می کند. از آنجایی که در اواسط و انتهای بازی مراحل بسیار پیچیده و سخت می شوند شما در هر مرحله مجبور می شوید از روش های مختلفی برای گذراندن مرحله استفاده کنید. حالت های ویژه این بازی عبارتند از : حالت نامرئی، هک کردن ماشین های تیرانداز، ربات ها و ساخت مسیر دلخواه. در هر مرحله یک و یا همه این موارد را باید با هم استفاده کرده و بدون استفاده از آنها نمی توانید مرحله را پشت سر بگذارید. از اواسط بازی تا انتها، پازل ها و مراحل به طرز چشمگیری سخت می شوند به طوری که برای پشت سر گذاشتن آن ها می تواند تا یک ساعت وقت شما را بگیرد. البته در طول بازی می توانید از راهنما کمک بگیرید. راهنمای هر مرحله، راه پیشنهادی را به شما نشان می دهد که می توانید در کوتاه ترین زمان مرحله را به اتمام برسانید. شما در این بازی تنها ۲ بار می توانید از این حالت استفاده کنید و باید برای بیشتر کردن حجم راهنما از فروشگاه بازی هزینه بپردازید. همچنین اگر در بازی قدمی اشتباه برداشتید می توانید با استفاده از حالتی دیگر بازی را یک گام به عقب بکشید.

تناقض بزرگ | نقد و بررسی بازی Deus Ex GO - گیمفا

هر مرحله بازی جزییات بسیار بالایی داشته و تک تک عناصر به خوبی طراحی شده اند

Deus Ex Go دو بخش ویژه و جدید دارد. در اولین بخش چالش های روزانه وجود دارد که می توانید سبک های مختلفی از مراحل را در طول روز تجربه کنید و امتیازات مثبتی مانند راهنمای مراحل را بدست آورید. در بخش بعدی می توانید به دلخواه برای خود مرحله بسازید. در این بخش که یکی از لذت بخش ترین حالت های بازی است می توانید مسیر های حرکتی را روی صفحه بکشید و در نقاط دلخواه سرباز ها و نگهبانان ویژه را قرار دهید. همچنین می توانید در نقشه از تمامی ربات ها و ماشین های تیرانداز هم استفاده کنید. زمانی که کار طراحی و چنیش تمام شد می توانید تم موردنظر خود را برای مرحله انتخاب کنید. پس از همه این کار ها می توانید خود مرحله را آغار کرده و به تجربه پازل ساختگی خود بپردازید. ویژگی ای که جذابیت این بخش دو چندان می کند امکان ذخیره سازی و به اشتراک گذاشتن آن است. شما می توانید با استفاده از حساب بازی های گوگل (Google Play Games) در اندروید و یا مرکز بازی (Game Center) در آی او اس، مراحل خود را برای دوستانتان ارسال کرده و آن ها را به چالش بکشید. همچنین از بین طرح های ساختگی توسط کاربران، هر ماه چندین طرح به عنوان طرح های برگذیده برای همه کاربران بازی در دسترس قرار می گیرند و با بازی کردن آن ها می توانید امتیازات زیادی را کسب کنید.

به طور کلی بازی Deus Ex Go، گیم پلی جذاب و سرگرم کننده ای دارد و نسبت به دو بازی قبل این شرکت بسیار پیچیده تر و سخت است. محیط های بازی در هر فصل بسیار مشابه یک دیگر هستند به طوری که پشت سر هم بازی کردن آن کمی خسته کننده به نظر می آید. اما در مجموع از لحاظ گیم پلی و طراحی مراحل، این بازی از Lara Croft Go و Hitman Go کاملا برتر است و بیشتر بازیبازان را به چالش می کشد. همچنین Deus Ex Go بخش های جدیدی دارد که در بازی های قبلی آن ها را ندیده بودیم. بخش چالش های روزانه و همچنین ساخت مرحله و یک پازل جدید، بخش های ویژه ای هستند که بازی را جذاب تر کرده و ارزش تکرار آن را بالا می برند.

تناقض بزرگ | نقد و بررسی بازی Deus Ex GO - گیمفا

آدام جنسن، از زوایای مختلف

طراحی هنری این بازی در بین سایر بازی های موبایل، در یک کلام عالی است. عناصر و اشیا درون بازی به بهترین شکل ممکن طراحی شده اند و رنگ آمیزی بسیار خوبی دارند. همچنین صحنه های اکشن بازی هنگام درگیری با نگهبانان انیمیشن بسیار خوبی دارند و تکنیک های مختلفی را به نمایش می گذارند. از لحاظ فنی هم گرافیک Deus Ex Go بسیار خوب است. طراحی و جزییات بالا خود شخصیت آدام جنسن به تنهایی می تواند نماینده گرافیک فنی کل بازی باشد. در واقع این نوع توجه به جزییات در طراحی شخصیت ها و عناصر بازی، در بین بازی های موبایلی کمتر دیده شده است. همه بخش هایی که در قاب تصویر جا می شوند در بالا ترین سطح قرار دارند. همچنین همانند سایر بازی هایی که از موتور بازی سازی Unity استفاده می کنند (در موبایل) ، این بازی دارای تنظیمات گرافیکی می باشد و می توانید با توجه به توان دستگاه خود، گرافیک آن را در سه سطح تنظیم کنید. تنها ایرادی که در بخش طراحی به بازی وارد است، شباهت بیش از مراحل فصل های بازی می باشد. برای مثال هر ۱۰ مرحله یک فصل یک نوع تم و رنگی دارند که می تواند در زمان طولانی (که چند مرحله را پشت سر هم بازی کنید) خسته کننده شود.

موسیقی متن بازی هم یکی از نقاط قوت این بازی به شمار می رود. زمانی که برای حرکت و جابه جایی در حال فکر کردن هستنید، می توانید موسیقی ای زنده و پر التهابی را گوش کنید که جذابیت مراحل را بالا می رود. همچنین افکت های صوتی دیگر، هنگام ضربه زدن به نگهبانان و یا غیب شدن و هک کردن هم بسیار خوب و نو هستند و تکراری نمی شوند.

تناقض بزرگ | نقد و بررسی بازی Deus Ex GO - گیمفا

نمایی از بخش ساخت مرحله که می توانید در آن طرح دلخواه خود را پیاده کنید

Deus Ex Go آخرین عنوان از سه گانه GO شرکت اسکوئر اینکس، نقص های زیر و درشت دو بازی قبل را رفع کرده و از از لحاظ فنی باگ و نقصی ندارد. بازی گیم پلی جذاب و درگیر کننده ای داشته و نسبت به سایر بازی های موبایل بیشتر می تواند شما را سرگرم کند. به طور کلی بازی Hitman Go بیشتر بر روی مخفی کاری تمرکز داشت و Lara Croft Go بر روی حمله و ضربه زدن، اما آدام جنسن در بازی Deus Ex Go نماینده هر دو سبک بازی است و هم می توانید از تکنیک های مخفی استفاده کنید و هم از روبرو ضربه زده و یا فرار بکنید. این عنوان از لحاظ تصویری درجه یک است و می تواند با بهترین های موبایل از لحاظ گرافیک برابری کند. طراحی هنری بازی به زیبایی و چشم نوازی Lara Croft Go نیست اما باید توجه داشت که Lara Croft Go پتانسیل بسیار زیادی در بخش طراحی هنری داشته و Deus Ex Go با توجه به محیط ظرفیت کمتری دارد. و اما چرا تناقض بزرگ؟ زمانی که به اواسط بازی برسید بازی به قدری سخت می شود که نوع سختی آن کاملا غیر منطقی است و به یک باره با چالش های بسیار مبهم و پیچیده ای روبرو می شوید که واقعا پشت سر گذاشتن آن ها کار دشواری است. همان که گفته شد شما تنها ۲ بار می توانید از راهنما کمک بگیرید. در راهنما کل معما های مرحله برای شما قابل حل می شود پس بسیاری از کاربران علاقه دارند در صورت عدم توانایی در حل پازل، از راهنما کمک بگیرند. در این زمان که شما راهنمای ندارید فروشگاه بازی مدام شما را وسوسه می کند که برای خرید راهنما و یا حتی کلید برگشت، هزینه کنید. به گفته بسیار از کاربران این بازی، این یک توهین بزرگ است. بازی به یک باره سخت شده و شما نیاز به راهنما و یا حالت برگشت دارید و میبینید که آن ها را استفاده کرده اید پس راهی جز خرید بسته های بازی را ندارید. درست است که لذت بازی در این است که خود آدم معماها را حل کرده و ذهن خود را درگیر کند اما حالت های برگشت بسیار می توانند در بازی به کمک شما بیایند به خصوص در مراحل انتهایی بازی که زمین بازی گسترده تر شده و نگهبانان و ربات ها همه جا را اشغال کرده اند. این شیوه فروش بسته های درون بازی، با ایجاد کردن احساس نیاز، یک روش بسیار هوشمندانه برای کسب درآمد است که در این بازی به کار گرفته شده است. در نهایت آخرین بازی موبایل اسکوئر اینکس بازی بسیار خوب و جذابی است اما این نوع روش کسب درآمد به کیفیت بازی لطمه وارد می کند. باید توجه داشت که بازی ۵ دلار قیمت داشته و به طور کلی از بازی های پولی نباید انتظار پرداخت های درون برنامه ای به این شکل را داشت اما Deus Ex Go چنین است. تجربه بازی توصیه می شود و ارزش پرداخت هزینه را دارد اما سعی کنید با تمرین زیاد خود تمامی مراحل را پشت سر بگذارید. با توجه به موفقیت این بازی ها در فروش و کسب امتیازات مثبت می توان امید داشت که در آینده اسکوئر اینکس برای سایر شخصیت های خود بازی ای به این شکل بسازد.

تناقض بزرگ | نقد و بررسی بازی Deus Ex GO - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تناقض بزرگ | نقد و بررسی بازی Deus Ex GO - گیمفا
تناقض بزرگ | نقد و بررسی بازی Deus Ex GO - گیمفا
تناقض بزرگ | نقد و بررسی بازی Deus Ex GO - گیمفا
تناقض بزرگ | نقد و بررسی بازی Deus Ex GO - گیمفا
تناقض بزرگ | نقد و بررسی بازی Deus Ex GO - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تناقض بزرگ | نقد و بررسی بازی Deus Ex GO - گیمفا
تناقض بزرگ | نقد و بررسی بازی Deus Ex GO - گیمفا