یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا
یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا
یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا
یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا

یادم تو را فراموش… | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۲/۲۸
یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا

پول لعنتی همه کار می کند. هر طور که بخواهد دید دنیا را تغییر می دهد. خوب را بد و بد را خوب نشان می دهد و شرکت های بزرگ با استفاده از آن و قدرتی که به نام تبلیغات پدید می آورد، اصطلاحا کلاغ را جای قناری به ما غالب می کنند! در اقتصاد و بازاریابی، پول پارامتری را پدید می آورد که از مهم ترین ارکان بازاریابی است و “تبلیغ” نام دارد. قدرت تبلیغ بی نهایت بالاست و می تواند باعث زیر و رو شدن وضعیت یک محصول در بازار شود و شکست و موفقیت تولید کننده را رقم بزند. قطعا وقتی برای خرید می رویم و بین چند محصول باید انتخاب کنیم آنهایی را برمی گزینیم که نامشان را شنیده ایم و بین آنها هم باز محصولی را بر میداریم که نامش را بیشتر شنیده باشیم. به همین خاطر هم هست که اغلب می بینیم جیب شرکت های بزرگ مدام پرتر می شود و خیلی از کوچکترها از دور خارج می شوند. زیرا که شرکت های بزرگ به خاطر توانایی مالی می توانند به صورتی وحشتناک بازی های حتی معمولی و شاید ضعیف خود را آنقدر تبلیغ کنند که همه برای انتشار آن ها هایپ شوند و حتی بازی های معمولی این شرکت ها را به خاطر همین تبلیغات بخرند. مثلا کمپانی مانند یوبیسافت می آید یک حجم عظیم و وحشتناک از تبلیغ را برای عنوان واچ داگز انجام می دهد و همه را هایپ می کند و از آن به عنوان برترین رقیب جی تی ای یاد می کند در حالی که بعد انتشار میبینیم چقدر فرق کرده و تنها یک بازی خیلی خوب است و بس. اما این مهم نیست زیرا تبلیغات کار خود را کرده و همه باری را خریده اند و موفقیتی تجاری برای این غول محبوب بازیسازی رقم خورده است. از سوی دیگر یک شرکت کوچکتر یا تیمی مستقل می آید عنوانی عالی را می سازد ولی توان تبلیغات عظیم را ندارد و نمی تواند روزی یکی دو ویدئو از بازیش منتشر کند و بر روی بیلبوردهای شهر نام آن را نمیبینیم. به این شکل بازی فوق العاده زیبای آنها چنان که شابسته اش است دیده نمبشود و شاید زیاد هم نفروشد و بسیاری حتی نام آن را نیز نشنوند. مطلبی که امروز برای شما عزیزان تدارک دیده ایم صرفا در مورد موضوع بالا نیست اما می توان گفت یکی از اصلی ترین دلایل پدید آمدن این مقاله و بازی هایی که در ان معرفی شده اند همین تبلیغات است. قطعا همه بازیبازها در طول دوران گیمر بودنمان نتوانسته و نخواهیم توانست همه بازی ها را تجربه کنیم بلکه باید بین آنها بر اساس سبک و علاقه و سلیقه خود انتخاب نماییم. اما باز هم در این بین هستند بازی هایی که از دستمان در می روند و با این که شاید از آنها خوشمان می آمد ولی نامشان را نمی شنویم که این می تواند به دلایل مختلف مثل همان عدم تبلیغات کافی یا داشتن سازنده های کوچک تر یا متای ناحق و پایین باشد.

در این مطلب تمرکز ما بر روی چنین بازی هاییست. یعنی عناوینی که به هر دلیلی از دید اکثریت بازیبازان دور مانده اند و چندان موفق نشده اند در حالی که حقشان می توانسته بیشتر باشد. شاید به واسطه این مطلب شما با برخی از عناوینی آشنا شوید که ببینید باب میلتان هستند ولی آنها را نمی شناخته اید و اکنون هوس کنید که به سراغ آن ها بروید و شاید تجربه ای لذتبخش داشته باشید. نکته لازم به ذکر اینجاست که از آن جایی که به هر حال خوانندگان و مخاطبان این مطلب بازیبازان ایرانی هستند سعی کردم در انتخاب بازی ها موضوع ناشناخته بودن مصوصا در کشورمان را بیشتر از بقیه دنیا لحاظ کنم و برخی از این بازی ها شاید خیلی خیلی هم در دنیا ناشناخته نبوده اند ولی در کشورمان حتی کسی نام آن ها را نیز نشنیده است. البته باید بگویم که از آن جایی که کمتر عنوانی از زیر دستم در این سال ها در رفته است، قبلا هم نقد بسیاری از این بازی ها را تک تک برای شما عزیزان به رشته تحریر در آورده ام تا با آن ها آشنا شوید ولی خب این که تمامی آن ها در کنار هم در یک مطلب باشند جذاب تر و بهتر است. البته از این عناوین هیچ کدام برای من ناآشنا نیستند و تقریبا تمامی آن ها را تجربه کرده ام. جالب است بدانید که استودیو گیم ریپابلیک حضور پررنگی در لیست ما دارد و چندین بازی این سازنده قدیمی که اکنون دیگر نامش را نمی شنویم در این لیست حضور دارند. در حقیقت در این مطلب قصد داریم تا به ۱۵ عدد از عناوین زیبا و جذابی که زیاد نامشان بین بازیبازان نپیچیده و فروش خیلی بالایی نداشته اند و احتمالا شما آن ها را بازی نکرده اید، اشاره کنیم و آن ها را همراه شما برشماریم تا شاید بعد از آشنایی با برخی از آنها بر حسب سلیقه به سراغ تجربه کردنشان بروید. عناوینی که به واقع حیف است اگر بازیباز بوده و آن ها را تجربه نکرده باشید. به مانند همیشه و در مقالات ۱۰ برتر و ۲۰ برتر و … قبل از شروع این مطلب باید نکاتی را ذکر کنم که از شما عزیزان خواهشمندم آن ها را مطالعه نمایید تا شک و شبهه ای برای شما دوستان پیش نیاید. قطعا جدا از این لیست که بنده تهیه کرده ام تعداد بسیار زیادی گزینه های دیگر وجود داشته اند که می توانستند در این مطلب حاضر باشند اما به هر حال تعداد محدودیت دارد و نویسنده، انتخاب هایی را که از نظر وی برتر بوده اند در لیست جای داده است. پس دقت کنید که این مقاله، “۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید” به انتخاب بنده است، زیرا که اساس چنین مقالاتی این گونه است و سلیقه شخصی نیز بسیار اهمیت دارد.

رتبه بندی و ترتیبی که در این لیست برای بازی های مختلف لحاظ شده است کاملا نظر شخصی نویسنده است و هیچ معیار و میزانی برای درست یا غلط بودن آن وجود ندارد زیرا پای سلیقه مطرح است البته سلیقه منطقی. به هر حال چه خوشمان بیاید و چه خیر، سلیقه شخصی نیز در چنین مقالاتی در همه جای دنیا بسیار اهمیت دارد. قطعا در رده بندی این بازی ها سلائق و علائق با هم متفاوت است و بر اساس تجربه و خاطراتی که هر شخص دارد جایگاه ها را تعیین می کند و قاعدتا هر شخصی از هر بازی که بیشتر از آن خاطره داشته باشد و به آن علاقمند باشد، آن را بالاتر قرار خواهد داد. البته ما در این مطلب سعی کرده ایم تا بازی هایی را قرار دهیم که یک وفاق جمعی بین بسیاری از بازیبازان دنیا در مورد زیبا بودن آن ها و کم توجه شدن به آنها برقرار است. بدون شک عناوین قرار گرفته در این لیست در خیلی از ویدئوها و مطالب مربوط به بازی های زیبای نه چندان مشهور که خیلی ها آن ها را نمی شناسند، با مطلب ما مشترک هستند. در نظر داشته باشید عنوانی که مثلا من در رتبه ششم قرار داده ام دلیلی بر این نیست که آن بازی حتما و به صورت وحی منزل، ششمین بازی زیبای نه چندان مشهور است، بلکه برای من این گونه است و شاید برای شما اول یا دهم باشد و یا شاید اصلا در لیست شما حضور نداشته باشد. نکته بعدی این که تمامی گزینه های این لیست بر اساس داشته ها و اطلاعات نویسنده گرد آوری شده اند و در این مطلب قرار گرفته اند. شاید شما عقیده داشته باشید که مثلا عنوان دیگری می توند به جای فلان شماره از این لیست قرار بگیرد و یا جایگاه آن فرق کند. در اینجا نیز معیار و میزان ثابتی نداریم و عقل و منطق در کنار احساس و خاطرات است که در ذهن هر شخص با هم ترکیب می شوند و اسم هایی مختلف را به عنوان خروجی بیرون می دهند. پس بهتر است تا این مطلب را به عنوان یک مقاله سرگرم کننده که به همراه آن برخی خاطراتتان را مرور خواهید کرد و شاید با چند بازی زیبا که آنها را تجربه نکرده اید آشنا خواهید شد، نگاه کنید. با بیان این نکات اگر تا کنون به خواندن مقاله ادامه داده اید از شما دعوت می کنم تا در ادامه مطلب “۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید” با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.

۱۵ – Knights Contract

یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا

سازنده بازی:  Game Republic

ناشر بازی: Namco Bandai Games

ژانر: Action-adventure, hack and slash

پلتفرم های مقصد:  PlayStation 3, Xbox 360

سال انتشار: ۲۰۱۱

امتیاز متا: ۵۱/۱۰۰

لابد دارید با خودتان می گویید ۵۱؟ چطور می شود که یک بازی با متای ۵۱ بیاید در لیست بهترین باری هایی که تجربه نکرده اید قرار بگیرد؟ حق هم دارید زیرا که راستش از نظر بررسی حرفه ای تک تک بخش های این بازی برای نقد امتیاز من هم به این بازی بیش از ۶ نیست اما یک موضوع اینجا وجود دارد که این بازی متفاوت می کند. اگر از نقد حرفه ای و جزء به جزء بازی بگذریم و به Knights Contract به شکل یک بازی و وسیله ای برای تفریح نگاه کنیم آن گاه است که Knights Contract می تواند بسیار جذاب محسوب شود و مطمءنا برای کسانی که به عناوین سبک هک اند اسلش علاقمندند خاطره تقریبا خوبی خواهد ساخت یا ساخته است. در واقع Knights Contract مخلوطی از بخش های تقریبا متوسط ضعیف است که در ترکیب با هم خیلی بهتر از جدا جدا عمل کرده اند مخلوطی تقریبا جذاب را پدید آورده اند.

یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا

کاملا می دانم که بازی Knights Contract می توانست جزوی از این لیست نباشد و بنده نیز واقفم که قرار نداشتن آن در این لیست منطقی تر از بودن آن است اما از آنجایی که این مطلب مربوط به بتده است و خاطره خوبی از این بازی دارم با کمی پارتی بازی آن را در لیست قرار داده ام. همچنین از آنجا که تعداد بازی های خوب سبک هک اند اسلش برای علاقمندان آن چندان زیاد نیست بد ندیدم. که عنوانی تقریبا خوب در این سبک را که احتمالا نامش را هم نشنیده اید و ارزش یک بار بازی کردن را داراست برای شما معرفی کنم که بازی نیست جز Knights Contract. اگر همچنان بازی های نسل هفت را کنار نگذاشته اید و به سبک هک اند اسلش هم علاقه دارید و همه بازی های بزرگ آن را تجربه نموده اید می توانید Knights Contract را نیز امتحان کنید و شاید از آن خوشتان بیاید. Knights Contract در لیست ما از بازی های خوبی که نامشان را نشنیده اید در جایگاه پانزدهم قرار می گیرد البته با مقداری پارتی بازی!!

۱۴ – Genji: Dawn of the Samurai

یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا

سازنده بازی:  Game Republic

ناشر بازی: Sony Computer Entertainment

ژانر: Action-adventure, hack and slash

پلتفرم های مقصد:  PlayStation ۲

سال انتشار: ۲۰۰۵

امتیاز متا: ۷۴/۱۰۰

پلی استیشن ۲ به معنای واقعی یک افسانه بود. کنسولی که در زمان خود هیچ رقیبی به گرد پای آن و بازی های شاهکارش نمیرسید. کنسولی که آن قدر بازی بی نظیر داشت که هنوز بعد از سال ها نام بازی های خوبی از آن را می شنویم که برایمان کاملا جدید هستند و وقتی با آن ها آشنا می شویم تعجب می کنیم که چطور چنین عناوینی را بازی نکرده ایم و از قلم افتاده اند. بدون تردید عنوان بسیار زیبای Genji: Dawn of the Samurai یک مثال بارز و کامل از چنین عناوینی است. یک هک اند اسلش فوق العاده خوش ساخت و جذاب با طراحی هنری عالی، شخصیت های متنوع و گیم پلی بسیار هیجان انگیز که گاهی شاهکارهایی مثل اونیموشا را تداعی می کرد و قطعا هر کس که آن را بازی کرده است اکنون دارد خاطرات خوب این عنوان زیبا را مروز می کند و از یادش نرفته است. البته تعداد این افراد زیاد نیست و مخصوصا در کشورمان تعداد خیلی خیلی اندکی نام Genji: Dawn of the Samurai را شنیده اند. Genji: Dawn of the Samurai نیز مانند چندین بازی دیگر این لیست توسط استودیو خوش ذوق و ریسک پذیر گیم ریپابلیک ساخته شد و توسط سونی در سال ۲۰۰۵ انحصارا برای پلی استیشن ۲ منتشر گردید.

یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا

خوب یادم است که زمانی که این عنوان را برروی پلی استیشن ۲ آغاز کردم واقعا از تعجب شگفت زده شده بودم که این دیگر چه گرافیکی است. چقدر خوش آب و رنگ و زیباست. واقعا از لحاظ جلوه های بصری Genji: Dawn of the Samurai فوق العاده بود و وقتی در بازی پیش می رفتیم مشاهده می شد که این عنوان گویا در همه زمینه ها عالی است و واقعا بازیباز را جذب خود می کرد. مبارزات بازی بسیار جذاب و فوق العاده بودند و شخصیت های اصلی در بخش های مختلف با هم عوض می شدند که این تنوع عالی را به گیم پلی بازی افزوده بود زیدا که هر کدام کاملا از لحاظ  سبک مبارزه و سلاح و… تفاوت داشتند. Genji: Dawn of the Samurai از آن بازی هایی بود که باوجود ضعف هایی که داشت ولی نکات مثبت بسیار زیاد آن باعث می شد تا بازیباز تا انتها آن را رها نکند و یک تجربه لذتبخش داشته باشد. بی تردید این عنوان هک اند اسلش جزو عناوین بسیار زیبایی است که بین بازیبازان زیاد شناخته نشد و تعداد محدودی آن را تجربه نمودند، درست به مانند عنوان بعدی و نسل هفتمی این سری که آن نیز بسیار کم نام و نشان بود و البته اصلا هم کیفیت بازی Genji: Dawn of the Samurai را نداشت. Genji: Dawn of the Samurai در لیست ما از ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید درجایگاه چهاردهم  قرار می گیرد.

۱۳ – Jet Set Radio

یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا

سازنده بازی:  Sega, Sonic Team, Smilebit, Vicarious Visions, Sega Sports R&D

ناشر بازی: Sega ,THQ

ژانر: Platform game, Action game, Sports game

پلتفرم های مقصد:  Dreamcast, Java ME, Game Boy Advance, Microsoft Windows, PlayStation Network, Xbox Live Arcade, PlayStation Vita, iOS, Android

سال انتشار: ۲۰۰۰

امتیاز متا: ۸۸/۱۰۰

بازی های خاص… بازی هایی که مثل آن ها را زیاد نمی بینیم و شاید اصلا نمی بینیم. عناوینی که سازنده هایشان از ایده پردازی و خلق یک بازی نو نترسیده اند. قبلا و در نسل های قبل از این بازی ها خیلی زیادتر می دیدیم. سازنده ها دل به دریا می زدند و افکار نوی خودشان را در قالب بازی های مختلف پیاده می کردند. فکر می کنید چرا همیشه می گوییم بازی های قدیم چیز دیگری بودند و لذت بیشتری داشتند؟ درست است که کلا ما اسیر و کشته مرده نوستالژی هستیم ولی واقعا هم تا حدود زیادی قبلا سازنده های بزرگ هم بازی های ریسکی می ساختند. مانند شرکت سگا که در سال ۲۰۰۰ عنوانی به نام Jet Set Radio را منتشر کرد که واقعا یک بازی خاص و جذاب بود و بسیار هم مورد توجه قرار گرفت. البته لازم به ذکر است که نام این بازی در نسخه های آمریکایی آن در اصل Jet Grind Radio بود. این بازی زیبا ابتدا برای پلتفرم دریم کست منتشر گردید و سبگ آن تلفیقی جالب از اکشن و پلتفرمینگ بود.

یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا

شما کنترل یک خلافکار یا اصطلاحا گنگ را برعهده داشتید و باید در خیابان های توکیو می چرخیدید و اسکیت سواری می کردید و روی دیوارها گرافیتی می کشیدید و از دست ماموران قانون و .. نیز می گریختید. نکته جالب در مورد جلوه های بصری این عنوان آن بوذ که Jet Grind Radio جزو اولین بازی هایی محسوب می شود که از گرافیک سل شید استفاده کرد و آن را با یک جالت کارتونی خاص تلفیق نمود تا تبدیل به یک گرافیک بسیار خاص به مانند سایر بخش ها در باززی باشیم. Jet Set Radio عنوانی است که هرگز به اندازه کیفیت فوق العاده اش و متای ۸۸ که در اختیار داشت از سوی بازییبازان برخورد نشد و مخصوصا در کشورخودمان گمان نمی کنم به جز تعداد انگشت شماری بازیبازان قدیمی تر، کسی نام آن را هم شنیده باشد. بازی Jet Set Radio بی شک یکی از بازی هایی است که به اندازه کیفیتش به آن توجه نشد و خیلی ها آن را تجربه نکردند. این عنوان در لیست ما ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید درجایگاه سیزدهم قرار می گیرد.

۱۲ – Shenmue II

یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا

سازنده بازی: Sega AM2

ناشر بازی:  Sega ,Microsoft Game Studios

ژانر: Action-adventure, role-playing

پلتفرم های مقصد: Dreamcast, Xbox

سال انتشار: ۲۰۰۱

امتیاز متا: ۸۸/۱۰۰

بازی نخست شنمو که در سال ۱۹۹۹ توسط سگا ساخته شده و توسط همین کمپانی محبوب آن روزها برای کنسول دریم کست منتشر گردید عنوانی جذاب و زیبا بود که نظر منتقدان را جلب نموده و خود را به عنوان یک بازی خوش ساخت معرفی کرد. این عنوان موفق شد تا از وبسایتی مانند آی جی ان امتیاز ۹٫۷ را دریافت نماید نوید خلق یک فرنچایز اکشن ماجرایی نقش آفرینی جهان آزاد با کیفیت و زیبا را داد. همین طور هم شد و نسخه دوم این عنوان زیبا نیز در سطح بازی اول عمل کرد و این سری را به نوعی کامل تر کرد و یک عنوان عالی در این سبک برای بازیبازان به حساب می آمد. این عنوان که در سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ برای پلتفرم های Dreamcast و Xbox منتشر گردید موفق شد تا امتیازات و بازخوردهای فوق العاده ای را دریافت کند. اما عجیب اینجا بود که این بازی هرگز آنقدر که باید و شاید مورد توجه و مهر بازیبازان قرار نگرفت و با این که واقعا یکی از برترین های سبک خود بود از نظر فروش و اقبال عمومی چندان عالی و در سطح کیفیتش عمل نکرد تا حتی سگا مدت ها این بازی را کنار بگذارد و حتی نسخه سوم این بازی هم که قرار است ساخته شود از طریق کیک استارتر موفق به کسب بودجه ساخت خود شد. حتی زمانی که مشخص شد عنوان شنمو ۳ موفق شده تا خیلی زود بودجه خود را به دست آورد بسیاری از بازیبازان مخصوصا در کشورمان می گفتند اصلا این بازی چیست و حتی نامش را نیز نمی دانستند.

یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا

در حقیقت می شود گفت سری شنمو از آن فرنچایزهایی است که هر چه زمان گذشت بیشتر قدر و منزلت آن مشخص شد و ارزش واقعی خود را نزد بازیبازان یافت به طوری که اکنون بسیاری منتظر انتتشار نسخه سوم این سری زیبا هستند. به اعتقاد من یکی از اصلی ترین دلایلی که شنمو ۲ آن چنان محبوب نشد پلتفرم های مقصد تقریبا غلط آن بود. یعنی در زمانی که پلی استیشن ۲ کل دنیا را قبضه کرده بود و کل رقبا روی هم نزدیک نصف آن هم نمی شدند، شنمو ۲ آمد و برروی  پلتفرم های Dreamcast و Xbox منتشر شد که اصلا محبوبیت پلی استیشن ۲ را نداشتند. قطعا اگر شنمو ۲ برای این کنسول نیز منتشر می شد محبوبیت و مقبولیت جهانی پیدا می کرد مخصوصا با کیفیت بسیار بالایی که داشت. امیدوار هستیم که نسخه سوم این فرنچایز زیبا بتواند در سطح دو بازی قبلی و حتی بهتر از آن ها عمل نماید و نام این سری را بیشتر از همیشه بر سر زبان ها بیاندازد. بازی Shenmue II بی شک یکی از بازی هایی است که به اندازه کیفیتش به آن توجه نشد و خیلی ها آن را تجربه نکردند. این عنوان در لیست ما ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید درجایگاه دوازدهم قرار می گیرد.

۱۱ – Heavenly Sword

heavenly sword cover

Heavenly Sword

سازنده: Ninja Theory

ناشر: شرکت سرگرمی های سونی

ژانر: هک اند اسلش

تاریخ انتشار: ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۷

پلتفرم مقصد: پلی استیشن ۳

امتیاز متا: ۷۹/۱۰۰

اگر بخواهیم از عناوین انحصاری به یاد ماندنی کنسول پلی استیشن ۳ نام ببریم قطعا یکی از این عناوین بازی Heavenly Sword است که هر شخصی آن را تجربه کرده باشد تا همیشه و همواره نام آن، داستان آن، شخصیت های آن و روند بازی رات به خاطر خواهد داشت زیر یک بازی صمیمی و دوست داشتنی است. همان گونه که قبلا نیز خدمت شما عزیزان عرض کرده ام، Heavenly Sword یک بازی هک اند اسلش فوق العاده بود که شما را کاملا شبفته خود می کرد. این عنوان (که مدتی قبل نقد و بررسی این بازی را خدمت شما عزیزان تقدیم کردیم) در سال ۲۰۰۷ توسط تیم خوشنام Ninja Theory و به کارگردانی اندی سرکیس ساخته شد، به طور انحصاری برای کنسول پلی استیشن ۳ منتشر گردید و موفق شد تا بازخوردهای خوبی را نیز به دست آورد. داستان بازی حول محور دختری به نام ناریکو می‎چرخد و دغدغه‎ها و سختی‎هایی که وی برای حفظ میراثی ارزشمند به نام “شمشیر بهشتی” برای جلوگیری از افتادن آن به دست پادشاهی شیطان صفت متحمل می‎شود را دنبال می‎کند و شما نیز باید در این مسیر او را یاری کنید. ناریکو دختری بسیار قدرتمند، با اراده و مهربان است که مسئولیت بسیار سنگینی را بر دوش خود می‎بیند ولی ذره‎ای نیز پا پس نمی‎کشد و تا پای جان برای انجام صحیح این مسئولیت و ماموریت تلاش می‎کند و می‎جنگد. در لحظاتی از بازی نیز شما کنترل دختری که مانند خواهر کوچک ناریکو است به نام kai را بر عهده می‎گیرید که تنوع خوبی به بازی می بخشد. مبارزات در بازی به واقع لذت بخش و جذاب هستند و آن قدر متنوع و هیجان انگیز طراحی شده اند که همیشه از خدایتان است تا چندین دشمن به جای یکی دو نفر در اطرافتان باشند تا با ناریکوی قدرتمند و دوست داشتنی، آن ها را با انواع و اقسام ضربات سریع و برق اسا قلع و قمع کنید و زنجیره ای فوق العاده از حملات و کمبوهای به هم پیوسته را پدید آورید.

hheavenlysword screen 5a

هر چه از زیبایی این بازی بگویم کم گفته ام… چه بازی هایی داشته است این کنسول

بازی از تمام جهات بسیار عالی عمل کرده بود و از جلوه های گرافیکی زیبا و منحصر به فرد تا گیم پلی بسیار سریع و پر از انواع و اقسام حملات مختلف، همه در بازی حضور داشتند و تجربه یک بازی لذتبخش را به بازیباز اعطا می کردند. بدون شک یکی از عوامل اصلی موفقیت و زیبایی بازی Heavenly Sword، برخی از شخصیت های آن بودند که بار سنگینی را در داستان بازی به دوش می کشیدند. “شخصیت‎پردازی‎های بازی به خصوص در مورد چند شخصیت اصلی آن فوق‎العاده است و این شخصیت‎پردازی عالی سبب هر چه بیشتر جذاب شدن داستان نیز شده است. آنتاگونیست و نقش منفی اصلی این عنوان پادشاهی است که کاملا روح خود را به شیطان تقدیم کرده و قصد دارد تا با هر روشی و متوسل شدن به هر نوع ظلمی، شمشیر بهشتی را از دست قهرمان اصلی بازی که ناریکو نام دارد برباید. این پادشاه شیطان صفت که وی را در بازی با نام King Bohan می شناسیم بدون هیچ شک و شبهه ای بهترین و جذابترین شخصیت بازی است. اگر بخواهیم در طول تاریخ بازی های رایانه ای از عناوینی نام ببریم که امتیاز متای انها به هیچ وجه بیانگر لذت و کیفیت ان ها نیست و کاملا در حق انها کم لطفی شده است، Heavenly Sword نیز قطعا یکی از این عناوین در کنار بازی هایی مثل Lords of The Fallen و … است که به وضوح وقتی ان را تجربه می کنید و سپس به امتیاز متای آن که ۷۹ است نگاه می کنید کاملا متعجب می شوید. متای ۷۹ بیانگر یک بازی خوب است، اما Heavenly Sword اصلا تنها یک بازی خوب نیست. یک عنوان فوق العاده زیبا و عالی است و یکی از برترین عناوین انحصاری در نسل هفتم است که برای کنسول پلی استیشن ۳ منتشر گردیده است و این را از تک تک کسانی که این بازی را تجربه کرده اند می توان شنید که البته متاسفانه خیلی هم پر تعداد نیستند مخصوصا در کشورمان. Heavenly Sword در لیست ما از ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید درجایگاه یازدهم قرار می گیرد.

۱۰ – Dark Cloud 2

یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا

سازنده بازی: Level-5

ناشر بازی: Sony Computer Entertainment

ژانر: Action role-playing

پلتفرم های مقصد: PlayStation 2

سال انتشار: ۲۰۰۳

امتیاز متا: ۸۷/۱۰۰

برخی از عناوین این لیست از بقیه مهم تر هستند. نه به خاطر این که از بقیه بهتر باشند بلکه به دلیلی دیگر. بگذارید توضیح دهم. خیلی از بازی هایی که اینجا از آنها نام می بریم مربوط به نسل های ۶ و۷ هستند و شاید زمان زیادی از انتشار آنها گذشته باشد و خیلی ها یا نتوانند یا نخواهند که باز هم پلتفرم های نسل های قبل خود را بیرون آورده تا این بازی ها را تجربه کنند و برای بازیبازان جدید و دارای سن کمتر قابل دستیابی و دسترسی نباشند. همینطور کسانی که از نسل هشتم شروع به بازی کرده اند ممکن است که اصلا نتوانند آن ها را به هیچ عنوان تجربه نمایند. اما برخی از بازی های این مطلب به نسل هشتم هم آمده اند و مثلا یا ریمستر شده اند یا شاید با قابلیت عرضه بازی های پلی استیشن ۲ برای پلی استیشن ۴ منتشر شده اند و یا در شرایط دیگر. این عناوین در لیست ما مهم تر هستند زیرا که همین الان در اختیار بازیبازان قرار دارند و چه بازیباز قدیمی باشید و چه جدید، می توانید اگر از آن ها خوشتان آمد خیلی زود آنها را بر روی پلتفرم های جدید خود تجربه نمایید و نیازی به بیرون آوردن کنسول های قدیمی و بازگشت به نسل های قبل را ندارید. یکی از همین عناوین فوق العاده زیبا که اتفاقا اخیرا دوباره آن را از طریق قابلیت تجربه بازی های پلی استیشن ۲ بر روی پلی استیشن ۴ تجربه و تجدید خاطره کردم، بازی زیبای Dark Cloud 2 است که به واقع یک عنوان بی نظیر است.

یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا

بی تردید اگر بخواهیم از یکی از زیباترین عناوین و سری بازی های نقش آفرینی بر روی کنسول افسانه ای پلی استیشن ۲ صحبت کنیم باید از فرنچایز Dark Cloud نام ببریم که به واقع در هر دو نسخه آن شاهد یک بازی بی نظیر و فوق العاده زیبا بودیم و مخصوصا در نسخه دوم آن شاهد بازی بسیار جذابی بودیم که انچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفت. این بازی نقش آفرینی جهان آزاد زیبا در سال ۲۰۰۳ انحصارا برای پلی استیشن ۲ منتشر گردید، اما اکنون برای پلی استیشن ۴ نیز در دسترس است. بازی Dark Cloud 2 بی شک یکی از بازی هایی است که به اندازه کیفیتش به آن توجه نشد و خیلی ها آن را تجربه نکردند. این عنوان در لیست ما ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید درجایگاه دوازدهم قرار می گیرد.

۹ – Beyond Good & Evil

یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا

سازنده بازی:  Ubisoft Montpellier, Ubisoft Milan

ناشر بازی: Ubisoft

ژانر: Action-adventure

پلتفرم های مقصد: PlayStation 2, Microsoft Windows, Xbox, GameCube, Xbox 360, PlayStation 3

سال انتشار: ۲۰۰۳

امتیاز متا: ۸۷/۱۰۰

برخی بازی ها هستند که خیلی به دل می نشینند و از همان چند دقیقه اول که آن ها را تجربه می کنیم، بازی ما را به خود جذب کرده و شدیدا به ادامه آن علاقمند می شویم. صرفا هم لازم نیست این نوع بازی ها گرافیک بالا و عجیبی داشته باشند یا خیلی بزرگ باشند، بلکه حس صمیمیتی در آنها موج می زند که بازیباز را درگیر خود می کند. یک مثال خیلی واضح و بارز برای این نوع عناوین صمیمی و دلنشین، عنوان زیبای یوبیسافت و مارک انسل در نسل ششم یعنی Beyond Good & Evil است که یک اکشن ماجرایی واقعی بود و معنای این سبک را در خودش داشت. بازی بازخوردهای فوق العاده ای را نیز از سوی منتقدان دریافت نمود و امتیاز متای فوق العاده عالی ۸۷ را نیز کسب کرد ولی متاسفانه آن چنان دیده و شناخته نشد و از لحاظ فروش هم مانند کیفیتش عمل نکرد. به همین دلیل هم تعداد خیلی زیادی از بازیبازان تا اکنون که در نسل هشتم صحبت نسخه دوم این بازی مطرح شد، اصلا نمی دانستند که این نام وجود دارد و چه بازی است. حتی نسخه بهبود یافته این بازی برای نسل هفتم هم عرضه شد ولی باز هم به دلیل عدم تبلیغات و معرفی کامل، خیلی ها اصلا از آن اطلاع نداشتند و برخی هم که نام ان را می شنیدند با توجه به این که شناخت خاصی از آن نداشتند از کنارش می گذشتند، غافل از این که دارند چه عنوان بی نظیری را از دست می دهند و صد البته بعد از تجربه کردن ان پشیمان خواهند بود که چطور قبلا من این بازی را ندیده و یا از کنارش گذشته بودم.

یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا

بازی تمام المان های لازم برای یک اکشن ماجرایی فوق العاده را دارا بود و دنیایی فوق العاده و پر از محتوا و ماموریت برای گشت و گذار داشت و در طراحی و گرافیک آن نیز نوعی سادگی و صمیمیت زیبایی وجود داشت که آن را دلنشین تر نیز می کرد. سازندگان خوش فکر بازی تعدادی المان های کمرنگ نقش آفرینی نیز در این بازی قرار داده بودند که عمق بسیار بیشتری به آن بخشیده بود و آن را بسیار لذتبخش تر می کرد. شخصیت های موجود در بازی همگی بسیار دوست داشتنی و جالب طراحی شده بودند و شخصیت پردازی خاصی داشتند که قطعا در راس همه آن ها شخصیت اصلی بازی، دختری دوست داشتنی به نام Jade قرار داشت که شخصیتی بسیار دلنشین و مثبت داشت و خیلی زود بازیباز را به خود علاقمند می کرد.  بدون شک عنوان زیبا و خاطره انگیز Beyond Good & Evil یکی از عناوینی است که با وجود شایستگی بسیار زیاد، آنچنان که باید و شاید دیده نشد و خیلی از بازیبازها نه آن را می شناختند و نه آن را بازی کرده اند. در حالی که اگر حتی همین الان و در نسل هشت نیز آن را تجربه نمایید، با اطمینان می گویم که لذت بسیار بسیار زیادی از آن خواهید برد و از این که چطور این عنوان از زیر دستتان در رفته بوده، تعجب خواهید کرد. Beyond Good & Evil در لیست ما از “۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید” با شایستگی در جایگاه نهم قرار می گیرد. اگر علاقمند به سبک اکشن ماجراییی هستید خیلی زود این بازی زیبا را تجربه کنید تا طعم یکی از بهترین تجربه های اکشن ادونچر را چشیده باشید. قطعا تجربه این بازی مخصوصا با توجه به این که نسخهه دوم هم در حال ساخت است می تواند پیش در آمدی زیبا برای رفتن به استقبال نسخه دوم خواهد بود.

۸ – Grim Fandango

یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا

سازنده بازی: LucasArts, Double Fine Productions

ناشر بازی: LucasArts, Double Fine Productions

ژانر: Adventure game

پلتفرم های مقصد: PlayStation 4, PlayStation Vita, Android, Microsoft Windows, iOS, Macintosh operating systems, Linux, DOS

سال انتشار: ۱۹۹۸

امتیاز متا: ۹۴/۱۰۰

بدون هیچ شکی یکی از برترین، با مفهوم ترین و زیباترین عناوین سبک ماجرایی در تاریخ بازی های رایانه ای Grim Fandango است. شاهکاری بی نظیر که داستان در آن غوغا می کرد و شخصیت پردازی های آن بی نهایت عالی بود. یک بازی ماجرایی با داستانی بسیار خاص و عجیب و جذاب که به خوبی هر بازیبازی را تا انتها به دنبال خود می کشاند و وی را غرق در بازی می کرد. می شد که به نوعی Grim Fandango را در این لیست نیاوریم زیرا که اکنون خیلی محبوب است اما باید گفت این شاهکار در زمان انتشار خود در سال ۱۹۹۸ در حد کیفیت بی نظیر و فوق العاده اش و امتیاز متای ۹۴ که در اختیار داشت ارج نهاده نشد و این بازی هم با گذشت زمان بیشتر و بیشتر ارزش پیدا کرد.

یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا

مخصوصا وقتی که در نسل هشتم نسخه ریمستر شده آن منتشر شد و حتی یک ماه برای کاربران پلاس رایگان نیز شد، افراد خیلی بیشتری آن را تجربه کردند و تازه فهمیدند که در آن زمان استودیو دابل فاین و لوکاس آرتز چه الماسی در ژانر ماجرایی ساخته اند. Grim Fandango در لیست ما از “۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید” با شایستگی در جایگاه هشتم قرار می گیرد. اگر علاقمند به سبک ماجرایی هستید خیلی زود این بازی زیبا را تجربه کنید تا طعم یکی از بهترین تجربه های اکشن ادونچر را چشیده باشید.

۷ – Majin and the Forsaken Kingdom

یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا

سازنده بازی: Game Republic

ناشر بازی: Namco Bandai Games

ژانر: Action-adventure, puzzle

پلتفرم های مقصد: PlayStation 3, Xbox 360

سال انتشار: ۲۰۱۰

امتیاز متا: ۷۴/۱۰۰

می دانم که قطعا Majin and the Forsaken Kingdom از اکثر عناوین این مطلب هم برای شما ناشناخته تر است و بسیاری حتی نامش را نیز نشنیده‌اید اما از بهترین و لذت بخش ترین عناوین برای من و کسانی که آن را تجربه کرده اند بوده است و باور کنید که با سال‌ها تجربه بازی‌های مختلف وقتی که می‌گویم یک بازی لذت‌بخش است، سخنی به بیراه نمی‌گویم. Majin and the Forsaken Kingdom عنوانی است فوق‌العاده جذاب و زیبا که حس صمیمیت و بی آلایشی محض را به شما هدیه می‌دهد. این بازی به قدری دوست‌داشتنی است که از لحظه لحظه آن لذت می‌برید و به معنای واقعی کیف می‌کنید. این یک “بازی” است، به معنای واقعی کلمه “بازی”. یعنی سرگرم کننده و دوست‌داشتنی، بی‌آلایش و جذاب، لذت‌بخش و صمیمی. Majin and the forsaken Kingdom در قالب یک عنوان سوم شخص ماجرایی عمل می کند. شما در نقش Tepeu ظاهر می‎شوید و هدف شما این است که تاریکی که کل این سرزمین فراموش شده را احاطه کرده است را متوقف کنید. Tepeu خودش به تنهایی حریف نیروهای شیطانی تاریکی نیست اما خب بالاخره دلیلی دارد که غول مهربان و قدرتمندی به نام Majin نیز همراه اوست. اگر یکی دو کلمه بخواهم در توضیح Majin and the forsaken Kingdom بیان کنم بدون شک می‏گویم ” لذت بخش و شادی‎انگیز. ” از ابتدا تا انتها این بازی برای این طراحی شده است که لبخند رضایت بر روی لبان شما بنشاند و در این هدف، کاملا موفق نیز عمل کرده است. یک تجربه وسوسه کننده و گیرا که عشق سازندگان در آن کاملا مشهود است و بسیار هوشمندانه ساخته شده است.

یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا
Majin and the forsaken Kingdom یک اثر عالی و فوق العاده از Game Repoblic است. بازی از ابتدا تا انتها کاملا جذابیت و زیبایی خود را برای شما حفظ می کند و هرگز خسته کننده و تکراری نخواهد شد و حتی ارزش تکرار بالایی را نیز به خاطر وجود کلی آیتم ها و لباس ها و موارد کشف کردنی در بازی، به آن بخشیده است. داستان بازی بسیار زیبا و ساده است و شخصیت های آن مخصوصا Majin فوق العاده خلق شده اند. گیم پلی بازی کاملا متنوع و منحصر به فرد است و تجربه کلی بازی هم به یاد ماندنی است و هم بسیار رضایت‎بخش و شیرین. Majin and the forsaken Kingdom از آن عناوینی است که کمتر بازی دیگری می‎تواند حس شیرینی و لبخند رضایتی که از تجربه کردن آن بر لب شما می‎نشیند را به شما هدیه دهد. این یکی از آن بازی‎های خاص است که خیلی‎ها آن را از دست می‎دهند ولی آنها که آن را پیدا می‎کنند مانند من عاشق و شیفته آن می‎شوند و تبدیل به یکی از شیرین‎ترین تجربه‎های زندگیشان می‎شود آن هم با وجود این همه بازی‎های پر ادعا و بزرگ که از درون تهی هستند. بازی پر است از حس صمیمیت و لذت ناب یک بازی زیبا. به عنوان یکی از کسانی که این بازی را چندین بار از زمان عرضه تا به حال تجربه کرده ام باید بگویم که هنوز هم در نسل هشتم وقتی این عنوان را تجربه می کنید چیزی از لذت آن برای شما کم نمی شود و انگار بازی با شما حرف می زند. شک نکنید که اگر Majin and the forsaken Kingdom را تجربه نکرده اید باید به سراغ آن بروید و حتی اکنون بعد از چندین سال نیز این بازی پر از لذت و زیبایی و شگفتی برای شما خواهد بود. Majin and the Forsaken Kingdom در لیست ما از “۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید” با شایستگی در جایگاه هفتم قرار می گیرد.

۶ – Folklore

یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا

سازنده بازی: Game Republic

ناشر بازی: Sony Computer Entertainment

ژانر: Action role-playing

پلتفرم های مقصد:  PlayStation 3

سال انتشار: ۲۰۰۷

امتیاز متا: ۷۵/۱۰۰

برخی از بازی ها هستند که وقتی به هر ۸ نسل بازی های رایانه ای نگاه می کنیم، می بینیم که مانند آن ها نداریم و این بازی ها شدیدا خاص هستند. حتما هم دلیلی بر این نیست که حتما شاهکار بوده باشند ولی خب آنقدر خاص هستند که مانندشان وجود ندارد. خیلی وقت ها بازی های سودا ۵۱ چنین حالتی دارند و این مرد که به هیچ وجه از ریسک نمی ترسد، هر بار عنوان جدیدی با سبک جدید می سازد و هر چه دلش میخواهد در آن پیاده می کند و بازی هایش شدیدا خاص هستند و دیوانگی وی را در جای جای خود دارند، میخواد Lollipop Chainsaw باشد یا Killer is Dead یا … اما در این بخش از لیست ما صحبت از عناوین این سازنده نیست و تنها نکته مشابهی که بازی مورد نظر ما با بازی های گفته شده دارد، شدیدا خاص بودن آن است به طوری که وقتی آن را تجربه کنید کاملا این حس به شما دست می دهد که “عنوانی را تجربه کردم که مثل آن ندیده ام و احتمالا هم نخواهم دید.” نام این بازی Folklore است و بی شک یکی از خاص ترین بازی های تاریخ و زیباترین انحصاری های پلی استیشن ۳ است. اما جالب اینجاست که یک بازی “انحصاری پلی استیشن” باشد و شاید ۹۰ درصد کسانی که پلی استیشن دارند حتی نام آن را نیز نشنیده باشند. استودیو گیم ریپابلیک سازنده بسیار خاصی بود و جالب است بدانید که این سازنده در لیست ما ۴ عنوان را به خود اختصاص داده است که هر ۴ تا بسیار زیبا و البته بسیار ناشناخته هستند و فروش خیلی بالایی نیز نداشته اند یعنی Genji: Dawn of the Samurai ،Folklore ،Knights Contract و همینطور Majin and the Forsaken Kingdom. اتفاقا همین موضوع هم سبب شد تا نهایتا Knights Contract آخرین بازی آنها باشد و سپس این استودیو تعطیل شد.

یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا

Folklore یک اکشن نقش آفرینی فوق العاده خاص و زیبا بود که دلیل اصلی این خاص بودن در مبارزات بازی و همینطور دنیای عجیب آن بود. مبارزات بازی بر قابلیت Six Axis کنترلر پلی استیشن ۳ تاکید زیادی داشتند و کنترل مبارزات در ابتدا برای بازیباز بسیار سخت به نظر می رسید. زیرا که بعد از مبارزه باید در انتها روح دشمن را بیرون می کشیدید که برای این کار باید بارها و بارها کنترلر را به شکل های مختلف تکان می دادید تا نهایتا روح وی جدا شود و شکست بخورد. حالا برخی دشمنان که قوی بودند مقاومت زیادی می کردند و باور کنید که برای بیرون کشیدن روح برخی از آنها تمام دستتان درد می گرفت و کلی طول می کشید تا بخواهید روح آنها را بیرون بکشید. نکته جالب اینجا بود که حملات شما هم در بازی با همین روح ها بود. یعنی دشمنانی که روح آنها را می گرفتید را باید به انتخاب و سلیقه خود بر روی دکمه های کنترل تنظیم می کردید و هنگامی که آن دکمه را در مبارزه فشار می دادید روح آن دشمن بیرون می آمد و به روش مبارزه آن دشمن، به دیگران ضربه می زد. روح های دشمنان کوچکتر حملات سریعی داشتند و فعال کردن یکی دوتا از آنها برای مبارزات همیشه حیاتی بود. روح دشمنان قوی تر ضربات کند ولی مرگباری داشتند که البته نمی توانستید هر چقدر می خواهید پشت سرهم از همه این حملات استفاده کنید و قوانین خاصی برای این کار وجود داشت. همانطور که می بینید مبارزات بازی بی نهایت خاص و عجیب بود و در ابتدا شاید اصلا خوشایند به نظر نمی رسیدند ولی وقتی که قلق آنها را یاد می گرفتید بازی برایتان بسیار جذاب می شد و از زیبایی دنیای آن و تنوع روح ها و حملات و قدرت های مختلف آن لذت می بردید. دنیای بازی خیلی عجیب و غمگین بود و طراحی دشمنان ان هم بسیار منحصر به فرد بود. در بازی دو شخصیت قابل بازی وجود داشتند که در طول بازی با هم عوض می شدند و باید با هر دو بازی می کردید. Folklore عنوان فوق العاده ای بود که به خاطر نوع مبارزات عجیبش خیلی از منتقدان از آن نمره کم کردند ولی نهایتا متای خوب ۷۵ را کسب نمود. نام این بازی را تقریبا همگی کسانی که پلی استیشن ۳ داشته اند هم حتی نشنیده اند ولی هر کس که آن را بازی کرده تا همیشه در یادش خواهند ماند که Folklore یک اکشن نقش آفرینی بسیار خاص و زیباست که با وجود ناشناخته بودن قطعا ارزش بازی کردن را دارد و این عنوان در لیست ما از “۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید” با شایستگی در جایگاه ششم قرار می گیرد.

۵ – Valkyria Chronicles

یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا

سازنده بازی: Sega

ناشر بازی: Sega

ژانر: Tactical role-playing, third-person shooter

پلتفرم های مقصد: PlayStation 3, PlayStation 4, Microsoft Windows

سال انتشار: ۲۰۰۸

امتیاز متا: ۸۶/۱۰۰

بازی موفق و زیبای Valkyria Chronicles یک عنوان انحصاری موفق در سبک جالب نقش آفرینی استراتژی شوتر سوم شخص بود که در نسل هفتم و در سال ۲۰۰۸ برای پلی‌استیشن ۳ منتشر گردید و امتیاز متای عالی ۸۶ را نیز کسب کرد. البته این عنوان ۶ سال پس از عرضه برای پلی‌استیشن ۳ و در سال ۲۰۱۴ برای پلتفرم رایانه‌های شخصی نیز عرضه شد و آن‌جا نیز موفق عمل کرد. در نسل هشتم نیز نسخه ریمستر شده این بازی به مانند اول انتشار بازی اصلی، انحصارا برای پلتفرم پلی‌استیشن ۴ منتشر شد و شاید چند سال بعد برای دیگر پلتفرم‌ ها نیز عرضه شود. در خصوص این بازی باید گفت Valkyria Chronicles عنوانی بسیار ارزشمند است. نزدیک به یک دهه از زمانی که این بازی برای پلی استیشن ۳ منتشر شد می‌گذرد  اما هنوز این بازی یک عنوان بسیار خاص و زیبا است که ارزش تجربه کردن دارد و عنوانی شبیه به آن وجود ندارد. مخصوصا با توجه به این که نسخه نسل هشتمی آن نیز موجود است، فرصت بسیار خوبی برای کسانی است که در نسل ۷ آن را تجربه نکرده اند و اتفاقا تعدادشان نیز بسیار زیاده بوده است. در حقیقت دلیل قرارگرفتن این بازی در لیست ما، نه چندان شناخته شده بودن این بازی در زمان انتشار خود است که به اندازه کیفیتی که دارد معروف و محبوب نشد. یکی از بهترین بخش های بازی داستان و روایت عالی آن است. اگر شما زمینه و تم جنگ جهانی دوم را بردارید و آن را با مقداری فانتزی و انیمه مخلوط کنید داستان بازی به دست می‌آید. در هردو سمت مثبت و منفی شخصیت‌هایی وجود دارند که یا عاشق آن‌ها خواهید شد و یا برعکس از آن‌ها متنفر می‌شوید. مهم این است که در نهایت تمامی این شخصیت‌های اصلی در یاد و خاطر شما باقی خواهند ماند. در بازی مرگ، خیانت، احساس و بسیاری موارد دیگر را تجربه خواهید کرد و شاهد یکی از محکمترین داستان‌ها در تاریخ بازی‌های نقش‌آفرینی هستید که در قالب یک کتاب تخیلی روایت می‌شود و شاخصی برای این است که داستان تا چه حد در این عنوان در نقطه کانونی و در محوریت قرار دارد.

یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا

قابل توجه ترین جنبه‌ بازی Valkyria Chronicles سبک گرافیکی آن است که مانند ترکیبی است از طراحی انیمیشن با مداد و نقاشی با آبرنگ که یک هویت کاملا منحصر به فرد به بازی داده است که مثال آن را هیچ جا ندیده‌ایم.  Valkyria Chronicles آنقدر زیباست که با شما کاری می‌کند که بعد از تجربه بیش از ۳۰ ساعته بازی، باز هم به داستان و شخصیت‌ها و خود بازی فکر کنید و آن را برای همیشه به خاطر بسپارید، و چه کم‌تعداد و اندک هستند بازی‌هایی که به آن‌ها فکر کنیم و در خاطر ما همیشه ماندگار شوند. برای کسانی که علاقمند به عناوین نقش‌آفرینی و استراتژی هستند، تجربه Valkyria Chronicles  که ترکیبی بسیار شیرین و لذتبخش از این دو سبک است، یک امر ضروری محسوب می‌شود زیرا از آن دست بازی‌هایی نیست که هر روز و هر ماه و حتی هر سال عنوانی مانند آن و با این سبک و کیفیت و گرافیک و… منتشر شده باشد. این بازی نیز به مانند سایر عناوین این لیست در زمان انتشار خود چندان محبوب و مشهور نشد و به میزان کیفیت بسیار بالایی که دارد مورد توجه بازیبازان قرار نگرفت و خیلی ها حتی نام آن را نیز نشنیده اند اما مزیتی که این بازی نسبت به دیگر عناوین این لیست دارد این است که در نسل هشتم ریمستر شده است و شما می توانید آن را به راحتی تجربه نمایید. بازی فوق العاده زیبای Valkyria Chronicles در لیست ما از “۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید” با شایستگیی در جایگاه پنجم قرار می گیرد.

۴ – Enslaved: Odyssey to the West

یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا

سازنده بازی: Ninja Theory

ناشر بازی: Namco Bandai Games

ژانر: Action-adventure, platform

پلتفرم های مقصد: PlayStation 3 , Xbox 360 ,PC

سال انتشار: ۲۰۱۰

امتیاز متا: ۸۲/۱۰۰

گاهی وقت ‎ها افراد برای خود و دردفترچه یادداشت ذهنی از تاریخچه گیمریشان، یک سری بازی هایی را در ذهن دارند که شاید آن‎چنان بزرگ و مشهور هم نباشند ولی در قلبشان جای گرفته است و تا همیشه به یاد آن ‎ها هستند و به این بازی‎ها فکر می ‎کنند. این بازی‎های نه چندان مشهور ولی خاطره‎انگیز  بسته به سلیقه افراد متفاوت هستند و شاید مثلا اگر یک شخص، بازی نه چندان مشهوری را که به آن علاقه دارد به بازیباز دیگری بگوید با تعجب وی مواجه شود که اصلا هیچ علاقه‎ای به آن بازی ندارد و شاید نام آن را نیز نشنیده باشد. هر بازیبازی قطعا یکی دو بازی را به این شکل در ذهن و قلب خود سراغ دارد و عمیقا و در حد یک بازی شاهکار به آنها عشق می‎ورزد و همواره دلش برای آنها تنگ می‎شود و دوست دارد که دوباره پس از چند وقت به آن‎ها بازگردد و دوباره این عناوین را تجربه کند. برای بنده و شاید دیگر بازیبازانی که عنوان نه چندان نامدار Enslaved odyssey to the West را تجربه کرده اند، این بازی یکی از همان عناوینی است که همیشه در خاطر و یاد ما می ماند و با این که بازی خیلی مشهوری نیست، بازی کردن آن را به بقیه هم توصیه میکنیم. Enslaved odyssey to the West در ابتدا و در سال ۲۰۱۰ برای کنسول‌های پلی‎استیشن ۳ و ایکس باکس ۳۶۰ منتشر شد و تحسین همگان را برانگیخت و موفق به کسب متای خیلی خوب ۸۲ نیز شد.  بعد از ۳ سال، سازندگان بازی در Ninja Theory نسخه کامل آن را نیز به همراه یک دی‎ال‎سی داستانی که قبلا برای بازی منتشر شده بود و تعدادی لباس و آیتم‎های اضافه برای پلتفرم رایانه‎های شخصی و نیز پلی‌استیشن ۳ تحت نام نسخه Premium Edition  منتشر کردند. Enslaved odyssey to the West در زمان انتشار خود از نظر برخی سایت‌ها حتی کاندید قرار گرفتن در بین برترین عناوین سال نیز بود و این برای چنین عنوان بی‌ادعا و بی سروصدایی یک موفقیت بسیار بزرگ محسوب می‌شد و ارزش آن را بیش از پیش مشخص می‌کرد.

یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا

این روزهاکمتر عنوانی است که مثل Enslaved به قدری داستان را زیبا روایت کند و به قدری شخصیت‌پردازی عمیق و عالی داشته باشد که نتوانید از آن دل بکنید و عاشق شخصیت‌های آن شوید و برای همیشه آن‌ها را خاطر خود بسپارید. Enslaved یک ماچراجویی ۸-۱۰ ساعته است که از لحظه اول تا انتها فوق‌العاده سرگرم کننده است و لحظه‌ای نیز شما را ناامید نمی‌کند. در واقع این عنوان از آن دست بازی‌هایی است که سازندگان آن کاملا معنای احترام به مخاطب را درک کرده‌ و سعی کرده‌اند تا در تک‌تک بخش‌های بازی حداکثر تلاش خود را به کار گیرند و برای بازیبازان سنگ تمام بگذارند. روایت جذاب داستان، شخصیت‌هایی دوست‌داشتنی، دنیایی خیره‌کننده و چشم‌نواز به همراه گیم‌پلی و مبارزات هیجان‌انگیز و سرگرم کننده سبب خلق عنوانی شده‌اند که بی‌شک حیف است لذت بسیار زیاد تجربه آن را از خود دریغ کنید.   مطمئن باشید که حتی اکنون و در نسل هشتم نیز Enslaved یکی از بهترین گزینه‌های بازی کردن در سبک هک اند اسلش و اکشن ماجرایی به شمار می‌رود و نه تنها چیزی از اکثر بازی‌های این نسل کم ندارد بلکه از بسیاری از آنها از خیلی جهات بالاتر، برتر و لذت‎بخش‎تر نیز هست و شخصیت‌های دوست داشتنی آن را تا مدت‌ها به یاد خواهید داشت. Enslaved odyssey to the West، یکی از جذابترین، زیباترین و دوست‎داشتنی‎ترین عناوین نه چندان مطرح و کم سر و صدایی است که بسیاری از بازیبازها حتی نام آن را نیز نشنیده اند و آن را تجربه نکرده اند، اما به واقع اشتباه بزرگی را مرتکب شده اند. در این مقاله که بناست بازی های زیبا و عالی که خیلی ها آن ها را نمی شناسند معرفی کنیم، یکی از قطعی ترین گزینه ها همین Enslaved odyssey to the West است که در لیست ما در جایگاه چهارم قرار گرفته است.

۳ – Okami

یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا

سازنده بازی: Clover Studio

ناشر بازی: Capcom

ژانر: Action-adventure

پلتفرم های مقصد: PlayStation 2, PlayStation 3, Wii

سال انتشار: ۲۰۰۶

امتیاز متا: ۹۳/۱۰۰

بارها پیش آمده است که یک بازی قوی و زیبا مورد غضب منتقدان قرار گرفته و نمرات پایینی را به آن اختصاص داده اند که این موضوع برای سازندگان و طرفداران آن بازی بسیار ناراحت کننده است و روی فروش بازی هم تاثیر می گذارد، اما دردناک تر آن است که یک بازی بی نظیر که منتقدها هم همگی آن را تحسین کرده اند با شکست تجاری روبرو شود و نفروشد. بازی Ōkami بارزترین مثال این عناوین است. شاهکاری که با متای ۹۳، انتخاب به عنوان بازی سال ۲۰۰۶ در وبسایت های معتبر مثل IGN و کسب جوایزی مانند BAFTA Games Award for Artistic Achievement و BAFTA Games Award for Original Score، متاسفانه از نظر تجاری موفق عمل نکرد. Ōkami یک عنوان اکشن ادونچر است که توسط Clover Studio و تحت نظر یک بازیساز توانا به نام هیدکی کامیا ساخته شد و توسط کپکام منتشر گردید. بازی در سال ۲۰۰۶ در ژاپن و آمریکای شمالی و در سال ۲۰۰۷ در اروپا برای کنسول افسانه ای پلی استیشن ۲ عرضه شد. سپس در سال ۲۰۰۸ برای کنسول Wii نیز منتشر شد که البته ساخت این ورژن بازی را استودیو Ready at Dawn (خالق عناوین God of War کنسول PSP و بازی The Order 1886)، کپکام و Tose بر عهده داشتند. این بازی در سال ۲۰۱۲ برای کنسول خانگی نسل هفتم سونی یعنی پلی استیشن ۳ نیز منتشر گردید. Ōkami در تمامی بخش های خود مخصوصا از لحاظ طراحی هنری یک شاهکار محض است و محیط ها، رنگ آمیزی، شخصیت ها و تمامی مواردی که در دنیای بازی مشاهده می کنید طراحی کاملا خاص و منحصر به فردی دارند که هر بیننده ای را به تحسین وا می دارد. گرافیک بازی حالتی مانند کار با آبرنگ و همچنین Cell Shade دارد و شبیه به انیمه های ژاپنی جوهری است که با استایل های هنری گرافیکی دیگر ترکیب شده است. به واقع باید گفت نظیر گرافیک هنری و طراحی Ōkam را در هیچ بازی دیگری نه در زمان خود و نه تا به امروز مشاهده نکرده ایم و این بازی در این زمینه کاملا منحضر به فرد و یونیک است و گرافیک هنری و طراحی های بی نظیر آن است که بازی را در سطح یک شاهکار هنری بالا برده است و یکی از خاص ترین و زیباترین عناوین در حوزه بازی های رایانه ای را رقم زده است.

یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا

در بازی شما کنترل یک گرگ سفید رنگ زیبا که در حقیقت یک الهه است و Amaterasu (در افسانه های ژاپنی الهه خورشید است) نام دارد را عهده دار هستید. گیم پلی بازی ترکیبی است از سبک اکشن، پلتفرمر و پازل و همان طور که بسیاری از منتقدها در نقدهای خود از این عنوان اشاره کرده اند از لحاظ استایل گیم پلی و پیشروی در بازی شبیه به عناوین The Legend of Zelda است. Ōkami عنوانی است که از هر لحاظ در سطح بسیار بالایی قرار دارد و در مجموع تمامی بخش هایش یکی از با کیفیت ترین عناوینی است که تاکنون ساخته شده است. اما عجیب آنجا بود که با این که متای بازی امتیاز شاهکار ۹۳ است، اما اصلا در زمینه تبلیغات و … خوب عمل نشد و این بازی فروش خیلی خیلی کمی را در حد یک شکست کامل تجربه کرد. اگر راستش را بخواهید بعد از تجربه این عنوان واقعا نمی توانستم هضم کنم که چطور بازی با این کیفیت خوب فروش نرفته و مورد بی مهری بازیبازان قرار گرفته است، اما جواب خاصی برای این سوال نداشتم مگر این که گمانه زنی کنیم که تبلیغات و معرفی بازی ضعیف بوده و یا ارزش بازی به طور کامل به بازیبازان شناسانده نشده است. در خصوص Ōkam باید گفت هر چه زمان بیشتر و بیشتر گذشت ارزش و منزلت این بازی هم بالاتر رفت و زیبایی آن بیشتر نمود پیدا کرد تا جایی که اکنون از Ōkami به عنوان یکی از برترین بازی های که در تاریخ این هنر و صنعت ساخته شده است یاد می کنند. قطعا تعداد خیلی خیلی زیادی از شما حتی نام این عنوان را نیز نشنیده اید و یا اگر هم شنیده اید سراغ بازی کردن آن نرفته اسید، اما این را بدانید که تجربه این شاهکار زیبا نه تنها در نسل هشتم، بلکه در نسل نهم و دهم نیز دیر نیست و هر زمان که آن را بازی کنید، شما را شگفت زده خواهد کرد. Ōkam یکی از بزرگترین مثال ها در مورد عناوینی زیبا است که توسط خیلی از بازیبازان تجربه نشده است و در لیست ما نیز در جایگاه سوم این عناوین قرار می گیرد.

۲ – Kingdoms of Amalur: Reckoning

یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا

سازنده بازی: ۳۸ Studios, Big Huge Games

ناشر بازی:  ۳۸ Studios, Electronic Arts

ژانر: Action role-playing, hack and slash

پلتفرم های مقصد: PC, PlayStation 3, Xbox 360

سال انتشار: ۲۰۱۲

امتیاز متا: ۸۱/۱۰۰

Kingdoms of Amalur: Reckoning خیلی حیف شد! عنوانی اکشن نقش آفرینی زیبا که مبارزاتش مانند یک هک اند اسلش کامل بودند و عمقش مانند بهترین نقش آفرینی ها با دنیایی بسیار وسیع و پر از محتوا. عنوانی که در سال ۲۰۱۲ توسط Big Huge Games ساخته شد و توسط شرکت بزرگ  Electronic Arts برای پلتفرم های PC, PlayStation 3 و Xbox 360 منتشر گردید. Kingdoms of Amalur: Reckoning بعد از انتشار بازخوردهای خوبی هم کسب کرد و توسط بازیبازان و منتقدان نیز تحسین شد و متای عالی ۸۱ را هم کسب کرد، ولی متاسفانه به هر دلیلی که می خواهد عدم تبلیغ کافی یا بزرگ نبودن سازنده و .. باشد، خوب نفروخت. هر چند که به واقع متای ۸۱ هم برای این عنوان کم بود و شک ندارم که اگر در جلوی نام سازنده این بازی نوشته می شد مثلا بایوویر آن را ساخته است امتیازات بسیار بهتری به آن تعلق می گرفت و احتمالا بهتر هم می فروخت و شاید تبدیل به یک فرنچایز ادامه دار می شد که اکنون در نسل هشتم می توانستیم منتظر نسخه دوم این بازی زیبا و جذاب باشیم.

یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا

بازی به حدی محتوا داشت که انگار تمام فعالیت های مختلف کل بازی های نقش آفرینی را جمع کرده بودند و در این بازی قرار داده بودند از ساختن محلول ها و سموم و تله ها و … تا انواع و اقسام سلاح و زره ها و ارتقا دادن آن ها و مدیریت آیتم ها و … همه و همه در بازی وجود داشت و دنیای وسیع بازی پر بود از ماموریت های جانبی مختلف که هر کدام برای خودشان جذابیتی خاصی داشتند. دنیای بازی وسیع و آزاد بود و انواع و اقسام مناطق مختلف در آن وجود داشت که تنوع بالایی هم داشتند. همینطور هم دشمنان متنوع و مختلفی در بازی موجود بودند و از هیولاهای مختلف و باس های قدرتمند گرفته تا دشمنان معمولی تر و ضعیف تر در بازی در برابر شما قرار می گرفتند و باید آن ها را از سر راه بر می داشتید و قلع و قمع می کردید. این قلع و قمع کردن ما را می رساند به یکی از برترین بخش های بازی یعنی مبارزات. سازندگان بازی برای مبارزات بازی اصلا به حساب این که بازی یک نقش آفرینی است و بیشتر بر روی لول زدن شخصیت و مبارزاتی استاندارد تکیه کننده، عمل نکرده بودند و انگار که یک بازی هک اند اسلش سریع و جذاب ساخته بودند با روش های مختلف مبارزه و انواع فنون و مهارت های گوناگون.

یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا
این مبارزات با کیفیت و سریع و هیجان انگیز باعث می شد این عنوان برای کسانی که علاقمند به هک اند اسلش هستند هم یک گزینه خوب به حساب بیاید و از آن مهم تر این که بهترین گزینه برای بازیبازانی بود که  علاقمند به هک اند اسلش بودند ولی می خواستند به دنیای نقش آفرینی هم پای بگذارند و شروع به بازی کردن این سبک نیز بکنند.  قبل از عرضه Kingdoms of Amalur: Reckoning امید بسیار زیادی به موفقیت آن وجود داشت و البته بازی از لحاظ بازخوردها نیز موفق عمل کرد ولی می دانید که همه چیز یعنی فروش و عدم فروش یعنی بستن فرنچایز و حتی بستن استودیو. بدون هیچ تردیدی Kingdoms of Amalur: Reckoning در تاریخ بازی های رایانه ای یکی از برترین، زیباترین و بهترین بازی هایی است که کیفیت بالایی داشت ولی خوب شناخته نشد و محبوب نشد و فروش خوبی نداشت. شک نکنید که برای علاقمندان سبک اکشن نقش آفرینی جهان ازاد و مبارزات هک اند اسلش، تجربه Kingdoms of Amalur: Reckoning هنوز هم لذتبخش و جذاب است و از خیلی بازی های این سبک کیفیت و عمق بیشتری دارد. این عنوان در لیست ما از “۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید” با شایستگی در جایگاه دوم قرار می گیرد.

۱ – Lords of the Fallen

یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا

سازنده بازی: Deck13 Interactive ,CI Games

ناشر بازی: CI Games ,Square Enix ,Ubisoft

ژانر:  Action role-playing

پلتفرم های مقصد: Microsoft Windows, PlayStation 4, Xbox One, iOS, Android

سال انتشار: ۲۰۱۴

امتیاز متا: ۷۳/۱۰۰

عجیب ترین، بی معنی ترین و ناحق ترین امتیاز متا در تاریخ بازی های رایانه ای “از نظر بنده” مربوط به بازی Lords of the Fallen است. اگر Lords of the Fallen از سولز تقلید کرده باشد، قطعا Nioh هم همین کار را کرده است. چطور است که باید از آن به حق تحسین شود و Lords of the Fallen را بکوبند و له کنند. شک نکنید که این بازی هیچ چیزی در زمینه کیفیت از Nioh کمتر ندارد. من عاشق هر دو بازی هستم ولی بدون تعصب و بعد از تجربه چندین باره هر دو آن ها می گویم Lords of the Fallen و Nioh نه از هم قویترند و نه ضعیفتر. خیلی بی‌انصافی است که یک بازی به حق خود نرسد و با آن طوری که باید، برخورد نشود. بازی که ضعیف است باید نقد شود و ایراداتش گفته شود و امتیاز هم از آن کسر گردد و بر عکس عنوانی که قوی وقدرتمند است هم بایستی نقد شود و به حق خود که امتیازات عالی است برسد، ولی صحیح نیست که عنوانی خوب و زیبا بیش از حد سختگیرانه و متفاوت با دیگر بازی‌ها نقد شود و به دلایل نه چندان حرفه‎ای یا به دلیل این که مثلا سازندگان آن بازی‎های بزرگی در آن سبک نساخته‎اند و نامشان چندان پرآوازه نیست، امتیاز آن کسر گردد. در نسل هشتم برای من مصداق بارز چنین عنوانی، بدون شک بازی فوق‎العاده زیبای Lords of the Fallen است که بعد از ۴ بار بازی کردن آن و انجام محتوای الحاقی‎اش هنوز که هنوز است متوجه نشده‎ام که چرا این بازی چندان مورد اقبال منتقدان قرار نگرفت و واقعا چه ایراد بزرگی داشت؟ Lords of the Fallen عنوانی اکشن نقش‎آفرینی است که توسط استودیوهای CI Interactive و Deck 13 ساخته شده است و از همان زمان که اولین ویدئوهای معرفی آن منتشر شد و گیم‎پلی آن را مشاهده کردیم، نوید عنوانی خوب و قدرتمند را داد. مشخص بود که بازی سری پرطرفدار سولز را به عنوان منبع الهام خود قرار داده است ولی از همه لحاظ نسبت به آن متفاوت عمل کرده است و چه از نظر گرافیکی و چه سایر موارد، تقلیدی از سری سولز به شمار نمی‌رود. حتی بازی در بخش گیم‌پلی نکته‌ای جدید را اضافه کرده است که اگر در سری سولز نیز اضافه شود نقطه قوتی برای آن به شمار خواهد رفت و بازی را جذاب‌تر خواهد کرد. درست است که این عنوان از سری سولز الهام گرفته است، اما این به شکل یک تقلید محض نیست. بازی با مکانیک‎ها و تغییراتی که به خود دیده، کاملا شخصیت بونیک خود را حفظ کرده و از هر بازی دیگری متمایز می شود. در حقیقت این عنوان کاملا از زیر سایه وسیع و نام بزرگ سولز بیرون می آید و انگ تقلیدی بودن به آن نمی چسبد. واقعا از این سازنده انتظار ساخت عنوانی با کیفیت Lords of the Fallen را نداشتیم و به عقیده من بسیاری از نقدها و نمرات متوسطی که به این عنوان تعلق گرفت به دلیل همین نام سازنده آن بود که نام بزرگی نبود و خیلی ‌ها انتظار چنین عنوان قدرتمندی را از آن نداشتند و شاید بدون تجربه کردن کامل آن، بر آن تاختند و بیهوده از آن امتیاز کم کردند در حالی که این رفتار کاملا ناعادلانه بود و معتقدم که اگر در جلوی نام سازنده Lords of the Fallen اسم‌هایی مثل فرام‌سافتور یا بایوویر و … بود توجه بسیار بیشتری به آن می‌کردند و بازی تبدیل به یک عنوان تحسین شده می‌شد.

یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا

اتفاقا به عقیده بنده وقتی استودیویی ناشناخته با کارنامه‎ای نه چندان پربار، یک عنوان بسیار زیبا و جذاب می‌سازد بایستی خیلی بیشتر به آن توجه کرد و به ویژه منتقدان و مراجع گیمی مختلف در دنیا باید بیشتر به آن بپردازند و به سازندگان این نوید را بدهند که راه درستی را پیش گرفته‌اند و با رفع برخی مشکلات بازی که ناشی از کم‌تجربگی است، می‌توانند در ادامه عناوین بسیار بهتری بسازند و خیلی موفق‌تر عمل کنند. اما در عمل می بینیم که مثلا در مورد بازی Lords of the Fallen عکس این قضیه اتفاق می‌افتد و منتقدان با بازی بسیار سختگیرانه‌تر از عناوین شرکت‌های بزرگ و خوش‌نام برخورد می‌کنند و مواردی را که در بازی‎های اسم و رسم دار گاهی نادیده می‌گیرند، به شدیدترین شکل در عناوینی که سازندگانش کمی کوچکتر و کم آوازه‌تر هستند، لحاظ می‌کنند و از بازی امتیاز کم می‌کنند. بعد از سال‌ها تجربه بازی کردن عناوین مختلف مخصوصا نقش‌آفرینی خود را در جایگاهی می‌بینم که لااقل بتوانم بگویم کدام عنوان ضعیف و کدام بازی قوی است و باور کنید که صمیمانه و بدون تعصب می‌گویم که Lords of the Fallen بدون هر گونه اغراق، یکی از برترین نقش‎آفرینی‌هایی است که در نسل هشتم عرضه شده است و با گرافیک فنی و هنری عالی، گیم‎پلی استوار و محکم، سیستم پاداش و جزای ریسکی، مبارزات کاملا جذاب، زره‌ها و تجهیزات بی‎نظیر و درجه سختی نسبتا بالا، موفق می‌شود تا کاملا شما را جذب و پای بازی میخکوب کند. زمانی که Lords of the Fallen را تجربه کنید شما نیز به این نکته پی خواهید برد که لااقل در مورد این بازی، امتیازات و متا به هیچ وجه عادلانه نیستند. تاکید می کنم که ابدا گول متای ۷۰ و ۶۶ بازی را نخورید و اگرعلاقمند به بازیهای اکشن نقش‌آفرینی مثل دارک سولز و اسکایریم و …. هستید Lords of the Fallen را تجربه کنید و مطمئن باشید که پشیمان نخواهید شد. بعد از تجربه این عنوان است که زمانی که اسامی سازندگان بازی در حال گذشتن از جلوی چشمانتان است، شما دارید با خود این فکر را می‌کنید که چه اشتباهی کرده بودم اگر این عنوان را بازی نمی‎کردم و چه گول زننده و دروغین می‌تواند باشد امتیاز متا. Lords of the Fallen در لیست بنده از برترین عناوینی که چندان مشهور و محبوب نشدند ولی کاملا ارزشمند هستند، تنها تنها می تواند در جایگاه نخست قرار بگیرد و بس.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا
یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا
یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا
یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا
یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا
یادم تو را فراموش... | ۱۵ عنوان زیبا که آن ها را تجربه نکرده اید | گیمفا