وحشت در سوپا | نقد و بررسی بازی Outlast 2 - گیمفا
وحشت در سوپا | نقد و بررسی بازی Outlast 2 - گیمفا
وحشت در سوپا | نقد و بررسی بازی Outlast 2 - گیمفا
وحشت در سوپا | نقد و بررسی بازی Outlast 2 - گیمفا

وحشت در سوپا | نقد و بررسی بازی Outlast 2

شاهین غمگسار
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
وحشت در سوپا | نقد و بررسی بازی Outlast 2 - گیمفا

ژانر Survival Horror یکی از زیر شاخه‌های ژانر ترسناک در صنعت بازی‌های ویدئویی است. ریشه‌های به وجود آمدن چنین ژانری را در داستان‌های نویسنده‌ای آمریکایی به نام اچ پی لاوکرافت دانسته‌اند؛ که برای نخستین بار داستان‌هایی با درون مایه ماورا‌ الطبیعه و ترسناک نوشت و شخصیت‌هایش را انسان‌هایی ماتریالیست شکل می‌دادند که اندک اندک در دل داستان به عناصر غیر طبیعی و ماورایی اعتقاد پیدا می‌کنند. در درون صنعت بازی نیز Sweet Home را در برخی نظرها نخستین بازی ساخته شده در این ژانر دانسته‌اند. اگرچه یک بازی نقش آفرینی محسوب می‌شد، اما المان‌های ژانر ترسناک را در خود داشت. جدا از آن بازی، این ژانر به طور رسمی با Resident Evil در سال ۱۹۹۶ پا به عرصه گذاشت که بازی Sweet Home از منابع الهام آن بوده است. پس از آن بود که خیل عظیم بازی‌های ترسناک، اشتهای بازی‌بازان را برای نجات پیدا کردن از محیط‌های جن‌زده و انباشته از حضور اهریمنی موجودات خونخوار و شریر، افزون کرد.

از آخرین عناوینی که پا به عرصه این ژانر گذاشت، بازی Outlast بود که در سال ۲۰۱۳ ساخته شد. بازی منتشر شد و هواداران بسیاری پیدا کرد و از طرف منتقدین نیز تمجید شد. آن بازی بیشتر در فضای بسته بیمارستانی پی‌گیری می‌شد و با مهم‌ترین شاخصه‌اش یعنی دوربین دید در شب و Jump Scare، نوید IP جدید و گردن کلفتی را می‌داد. پس از آن، انتظارها برای ساخت نسخه‌های بعدی این عنوان آغاز شد تا زمانی که این اتفاق افتاد و منتشر شد!

وحشت در سوپا | نقد و بررسی بازی Outlast 2 - گیمفا

منوی ابتدایی بازی. از همان ابتدا معلوم است که با چه فضایی سر و کار دارید. همه چیز گویاست.

دو خط از داستان

بلیک لانگرمن و همسرش لین، برای تحقیقات درباره قتل زن جوان و حامله‌ای به نام جین دو، با هلی‌کوپتر راهی منطقه سوپای در صحرای آریزونای آمریکا می‌شوند. با سقوط ناگهانی هلیکوپتر و ناپدید شدن لین، بازی شما را به دل منطقه‌ای اهریمنی می‌کشاند که از همان دقایق ابتدایی سنگینی فضای شرارت‌بارش را احساس می‌کنید و پیش رفتن در بازی بسیار سخت به نظر خواهد رسید. در حقیقت نقشه ابتدایی در داستان (تحقیقات درباره قتل جین دو) به سرعت جایش را به پیدا کردن لین و گریختن از آن مکان شیطانی می‌دهد. بگذارید صادقانه احساساتم را درباره بازی بیان کنم! از فضاسازی بازی حیرت خواهید کرد. عاشقش خواهید شد. –البته اگر ترکیدن دائم زهره‌تان اجازه حظ بردن از آن را بدهد-. فضا سازی این بازی خارق العاده است.

Outlast 2 گام‌های جدیدی در ژانر بازی‌های Survival Horror برداشته است. این بازی توانسته با تبدیل کردن فضای بسته و بیمارستانی، به محیطی باز با عوارض طبیعی همچون مزرعه ذرت، کوهستان، دریاچه، خانه‌های محلی، جنگل و غار، به همان اندازه ترسناک باشد که در محیط‌های بسته. البته بخشی از داستان بازی که به عنوان یادآوری خاطرات یا فلاش بک، منطقه سوپای را با محیط مدرسه عوض می‌کند، دالان‌ها و اتاق‌های فرو رفته در تاریکی را نیز به عنوان دست مایه کار خود در نظر گرفته است. جایی در بازی به خلیجی متروک وارد می‌شوید که محیطی وسیع دارد. با چشم اندازی تاریک و مه گرفته. بایستی سوار کلکی بشوید و بر سطح خلیج روان شوید. هرگز تصورش را نیز نخواهید کرد که راندن روی سطح آب هم اینقدر دلهره آور باشد. گویی استدیوی Red Barrels خواسته توانایی خود را در انتقال ترس با هر فضایی به مخاطبان اثبات کند.

وحشت در سوپا | نقد و بررسی بازی Outlast 2 - گیمفا

گرافیک بازی تحسین کردنی است. عمق، نورپردازی و سایه ها.

بازی آنچنان سایه سنگین هراس را در لحظه لحظه بازی کردن دنبال شما می فرستد که هیچ جا از آن خلاص نخواهید شد. هیچ جایی در بازی Outlast 2 در امان نیستید. دشمنان شما، که تنوع نسبتا زیادی نیز دارند، همه جا حضور خواهند داشت. به خصوص نخستین دشمن بازی، که از قضا ترسناکترین و مخوف‌ترینش هم هست. با تکرار مدام نصایح و حرف‌هایی با لحنی شیطانی، و تبری به شکل صلیب که نشانی از چشم عنکبوتی را در راس خود دارد و مو به تنتان سیخ می‌کند. باور کنید زمانی که برای نخستین بار به این عفریته رسیدم، برای سازندگان تحسین‌ها فرستادم و لعنت‌ها کردم! امنیت، واژه‌ای است که سازندگان در سلب آن از بازی‌باز، خودشان را کشته‌اند و توفیق هم داشته‌اند. Outlast 2 سمفونی هراس انگیزی از آب در آمده است که تا پایان بازی شما را رها نخواهد کرد و کاری با شما خواهد کرد که پس از بازی به آن فکر کنید. بله! حتی بعد از بازی به آنچه سازندگان طبخ کرده‌اند خواهید اندیشید. از نظر زمانی آنقد طول خواهد کشید که حتما با خود زمزمه خواهید کرد: چرا این بازی تموم نمیشه! زمان Gameplay بیشتر از ۱۰ ساعت طول خواهد کشید. البته به گفته سازندگان زمان روایت داستان همین اندازه است، اما کاملا بستگی به نحوه بازی کردن شما و پیدا کردن گره های داستانی دارد و می‌تواند کمتر یا بیشتر طول بکشد.

Gameplay

بازی از زاویه اول شخص است. HUD در این بازی بسیار خلاقانه تعبیه شده است و شما می‌توانید تعداد باطری‌هایی که در اختیار دارید و باندهای استریل یا پانسمان را روی کمر شخصیت بازی ببینید. همچنین در حالی که سر شخصیت رو به پایین است، به منوی دوربین دسترسی دارید و ویدئوها و فایل‌های ضبطی قابل مشاهده‌اند. یکی از جلوه‌های پسندیده‌ای که به بازی اضافه شده است، تکان‌های سر است. تصویر ثابتی در بازی دیده نمی‌شود و سر شخصیت با نوسانی ملایم بالا و پایین می‌رود و حس نفس نفس زدن او را منتقل می‌کند. البته این امکان در منوی تنظیمات قابل تنظیم یا کاستن است. حرکات دوربین بسیار نرم و دلپذیر انجام می‌شود و هرگز احساس کمبود و نقص نمی‌کنید. کما اینکه به هنگام دویدن تصویر اندکی کشیده می‌شود و حس و حال تند و تیز فرار کردن را به خوبی ثبت می‌کند. در همین بخش، یعنی گریز و فرار کردن، یکی از هیجان انگیزترین بخش‌های Outlast 2 رقم می‌خورد. گریزهای بازی فوق‌العاده کار شده‌اند و دشمنانی که در پی‌تان هستند، به قدری ترسناک‌اند که همه حس و حال فرار، از طریق گذر تند و تیز تصویر به شما انتقال داده می شود. طراحی این گریزها نیز جای تحسین دارد. چراکه صرفا مسیری صاف را پیش روی شما قرار نمی‌دهد و خود به پازلی کوچک در درون بازی مبدل شده است. در برخی جاها باید بپیچید، یا خم شوید یا کاملا دراز بکشید و در نهایت خیلی سریع راه درست را پیدا کنید. در غیر این صورت دشمنان نزار، اما قمه به دستتان، شکمتان را سفره خواهد کرد و قمه‌شان را در سرتان فرو می‌کنند.

وحشت در سوپا | نقد و بررسی بازی Outlast 2 - گیمفا

خلیج. فضاسازی و طراحی مراحل و مکان ها در بهترین و دلهره آورترین حالت خلق شده اند.

خلق اتمسفر همیشه در هر بازی اهمیت بسزایی دارد. و در بازی‌های ترسناک، به واسطه انتقال حس ترس و دلهره و اضطراب از طریق ساخت و پرداخت و ترکیب سیاهی و نور و سازه‌ها و بافت‌ها، از هر بازی دیگری بیشتر جلوه می‌کند. کاری که سازندگان Outlast 2 در این زمینه کرده‌اند، شاهکار است. به قدری نورپردازی‌ها و طراحی مکان‌ها گیرا و چشم نواز است که دوست دارید در حین تعقیب و گریز یا مخفی شدن به آنها چشم بدوزید؛ اما دریغا که باید لین را بیابید و از این جهنم فرار کنید!

مخفی شدن از دیگر عملکردهای ساختار این بازی است. در بسیاری از مراحل مخفی شدن به شما کمک می‌کند تا زنده بمانید. و ویژگی‌ای تصنعی در بازی محسوب نمی‌شود، بلکه کاملا حیاتی و کارآمد است. در بشکه، حوضچه آب یا آب چاله، زیر میز یا تخت، داخل کمد یا درون تنه توخالی درخت و در میان علف‌های بلند، از نظر دشمنان دور خواهید بود. از درون برخی از این مخفی گاه‌ها، همچون بشکه و کمد، می‌توانید دید بزنید و وضعیت بیرون را بررسی کنید. عملکردهای اینچنینی در بازی بسیار کار شده‌اند و سعی شده تا چیزی از قلم نیوفتد. برای مثال شما به دو روش می‌توانید درها را باز کنید. یکی فشردن دکمه مربوط و باز شدن ناگهانی در؛ و دیگری نگه داشتن دکمه مربوطه و باز کردن در با جهت دادن، تا با کمترین سر و صدا باز شود. درباره درها بد نیست بدانید که بهتر است درهایی که چفت دارند را پشت سرتان ببنید و آنها را به حال خود رها نکنید. که این خود از ابزارهای در امان ماندن محسوب می‌شود.

وحشت در سوپا | نقد و بررسی بازی Outlast 2 - گیمفا

دوربین دید در شب و همه آن چیزی که ممکن است با آن مواجه شوید. اگر دیدید پس نیوفتید، یا فرار کنید یا فرار کنید!

در مجموع سه آیتم در بازی وجود دارد که با آنها برخورد می‌کنید و به قولی آنها را جمع می‌کنید. باطری، باند و نامه‌ها. یقین کنید که نامه‌ها کوچک‌ترین اهمیتی برایتان نخواهند داشت! اگرچه خود روایت کننده داستانی جانبی در بازی‌اند. چراکه بیش از آنکه فکرش را بکنید از هراسی که در دلتان افتاده، ترجیح می دهید از آنها چشم پوشی کنید و سریع‌تر خود را به جای امنی برسانید. (البته اگر جای امنی وجود داشته باشد). درباره دو مورد دیگر، باطری از باند بیشتر اهمیت دارد و مجبورید برای روشن نگه داشتن تنها سلاح خود، به دنبال باطری باشید. در حالی که وجب به وجب بازی از ترس انباشته شده است، این کار اصلا آسان نیست و برایش بایستی خطر کنید و به دل کلبه‌های خون آلود و گوشه‌های تاریک و اتاق‌های متروک با سایه‌های تندگذر جن و اهریمن بزنید.

گرافیک بازی به لطف موتور بازی‌سازی Unreal Engine 3 از نکات قوت آن محسوب می‌شود. تفاوت در تصویری که با دوربین دید در شب می بیند، و تصویری که با چشمان خود می بینید، از زمین تا آسمان است و ترکیب سرد و گرم رنگ‌ها در حالت عادی و رنگ غالب سبز در حالت دید در شب، دو دنیای متفاوت را در بازی پدید آورده است. بازتاب‌ها، که بیشتر در مراحل مدرسه دیده می‌شود خیره کننده است. چشمه‌های نوری در بالاترین سطح و واقع گرایانه‌ترین حالت ممکن ساخته شده‌اند. کنتراست تصاویر، دیدن دو رنگ قرمز، که از شکم جنازه‌های آدمی‌زاد و حیوان‌های تکه تکه شده بر زمین زرد و خاک آن خراب آباد ریخته شده‌اند، یا بر کف سرامیکی و موزاییکی مدرسه، به خوبی مردمک چشمانتان را به سوی خود خیره می‌کند.

وحشت در سوپا | نقد و بررسی بازی Outlast 2 - گیمفا

مکان هایی که برای داستان مهم اند به خودی خود ضبط می شوند. سلاخی هویداست.

در کنار گرافیک، صداگذاری بازی را نیز باید شاهکار دانست. Outlast 2 فقط با صدا می‌تواند زهره‌تان را بترکاند. صدای همه چیزی در بازی کار شده است. خرد شدن شیشه، قدم برداشتن بر خاکی نرم، نفس‌های بلیک از ترسیدن، اجسام و اشیاء و علف و صدای آب به هنگامی که زیر آن مخفی شده‌اید، صدای قیژ و ویژ باز شدن درها و پنجره‌ها و بادی که به چین‌های پرده‌ای افتاده است، صداهایی که از بیرون کلبه‌ها شنیده می‌شود، ناله‌ها و زمزمه‌های طلب عفو و بخشش یا تسلیم شدن معتقدان بالا خانه اجاره داده‌ای که با قمه دور می‌گردند و منتظر شما هستند، صدای جیغ‌هایی که از دور از لین می‌شنوید یا دیگرانی که شکنجه می‌شوند، و هر آنچه در منطقه شیطانی سوپای آریزونای Outlast 2 موجود است! تمام این‌ها را گفتم، اما حق مطلب درباره صداگذاری این بازی ادا نخواهد شد، مگر آنکه آن را با هدفون تجربه کنید. جرات کنید و این کار را بکنید. آنوقت خواهید فهمید که Outlast 2 چیست! از هر گوشتان صدایی می‌شنوید. سرسام خواهید گرفت و از شدت تپش قلبتان هدفون را شل خواهید کرد و به دور گردنتان خواهید انداخت تا نفسی بگیرد. گویی که سرتان را زیر آب کرده باشند. این کاری است که Outlast 2 قصد محقق کردنش را داشت و اکنون آن را عملی کرده است. یعنی ترساندن تا سرحد مرگ، آن اندازه که از ادامه دادن بازی پشیمان شوید و بگویید، حالا فردا بقیه‌شو می‌رم!

تعداد دفعاتی که از Jump Scareها خواهید ترسید، حساب ندارد. چرخش دوربین به دور خود و بررسی محیط اصلا کار راحتی نیست و محال است بدون استرس و اضطراب این کار را بکنید. چیزی که این بازی را هرچه بیشتر در عمق ذهنتان می‌کارد و جوانه‌های چندش‌انگیز ترس را در افکارتان می‌رویاند، پی رنگ مذهبی بازی است. در واقع فرقه‌ای با باورهای خاص، و با این پندار که در حال خدمت به خدواند هستند، دست به هر کشتاری می‌زنند و در راه محقق کردن اعتقادات و افکارشان، ریختن خون بسیار عادی‌ست و تکه پاره کردن اندام‌ها و آدم‌ها به کندن کله مرغی شباهت دارد. بازی هم در نشان دادن این قصاوت و بی‌رحمی از هیچ کوششی دریغ نکرده است و با جزییات کامل، با برهنگی تمام، و حتا گذشتن از تابوهای مرسوم، همچون نمایش ندادن عورت زنان و مردان، هر آنچه می توانسته از بستر داستانی خود بیرون بکشد را بیرون کشیده است. منطقه ای که Red Barrels به نام سوپای، با مختصات جغرافیایی آریزونای آمریکا خلق کرده است، دنیایی مرگ خیز و شیطانی است که وردها و خطابه‌ها و زمزمه‌هایش به درگاه خدواند، همچون شرارت ازلی ابدی آشیانه کرده در قلب انسان‌های سیاه دل، با تمام سردی‌اش بر تنتان می نشیند.

وحشت در سوپا | نقد و بررسی بازی Outlast 2 - گیمفا

بدون شک سازندگان منابع الهامی هنوز کشف نشده در طراحی مکان ها داشته اند. چنین ذوقی هنر می خواهد.

در واقع با اشاره‌ای که سازندگان بازی، پیش از انتشار به منبع الهام خود از خودکشی دسته جمعی موسوم به جونزتاون (Jonstown) در سال ۱۹۷۴ داشتند، تاثیر مخرب و جنایت‌گونه آموزه‌هایی را که ذهن آدمی قادر به پرورش آن است، بار دیگر هشدار داده‌اند و از ظرفیت‌های چنین مایه فکری و مذهبی که دیگران را هرچه آسان‌تر خام می‌کند و به پیروی مجاب، برای جان دادن به اثر خود بهره جسته‌اند. کاری که با توفیق فراوان، با ترس بسیار و مبدل شدن به اثری خوفناک به پایان رسانده‌اند.

در باب موسیقی هم یک مرحبای حسابی باید نثار سازندگان کرد. ریتم‌ها و نواها کاملا هم گام و همراه با بازی شنیده می‌شوند و ضرب آهنگ‌هایی که در طول مراحل تکرار می‌شود، تنش و نگرانی شما را بیش از پیش خواهد افزود. هنگام دویدن تند می‌شود، هنگام برخورد با سایه‌ای که ناگهان با چرخش دوربین به آن برخوردید و مو تنتان سیخ شد، با کشیدن تند آرشه ویلون پاسخ خواهد داد، زمانی هم که همه چیز اندکی آرام گرفته با ریتمی کوبه‌ای خوف در دلتان می اندازد تا رنگ آرام و قرار به خود نبینید.

بازی Outlast 2 نفی‌کننده صریح سکون است. از ابتدا تا به انتهای بازی در حال گریختنید. گریزی نه آرامش عطا کن، که دلهره‌آور و سستی به دل ریز. این بازی به اعتقاد بسیاری از منتقدان، گام‌های تازه‌ای در ژانر Survival Horror برداشته است. با باز کردن محیط بازی و گستردن آن به پهنه‌هایی روباز و وسیع از چرخیدن درون فضاهای بسته رهایی پیدا کرده است. با تغییر اتاق‌ها و دالان‌ها به محیطی روستایی و باز، دویدن و گریز را درست به جا به آن اضافه کرده و اجازه نداده این تغییر در جهت منفی حرکت کند و با حذاقت و توانایی از ظرفیت‌هایی چنین محیطی استفاده لازم را کرده است. در عین حال مخفی کاری بازی را حیاتی و لازم کرده است و هیچ سلاحی نیز در اختیار شما نگذاشته تا وحشت در سوپای را تجربه کنید.

وحشت در سوپا | نقد و بررسی بازی Outlast 2 - گیمفا

خیلی چیزها از دور خواهید دید و مکث خواهید کرد. اما موسیقی که به صحنه اضافه شود، دست و پایتان را گم خواهید کرد.

تنوع دشمنان باعث می‌شود تا هرگز احساس کسالت از محتویات به شما دست ندهد. از غولی که کوتوله‌یی را بر پشت دارد و با تیرهای آتشین جانتان را به درگاه خداوند تسلیم خواهد کرد، تا مردمان بیچاره و نحیف و استخوانی و قمه به دست و انواع دیگری که مدام خرناس‌کشان به دنبالتان روان می‌شوند، یا کسانی که روی زمین کشان کشان به دنبالتان می‌آیند و ضربه‌ای حواله‌تان می‌کنند، و تا آن موجود زبان دراز چندش، که درون مدرسه مدام سر و کله اش پیدا می‌شود و زبانش را توی حلقتان می‌کند، یا آن عفریته بدصدای نسناس که با دیدنش بر می‌گردید و با چشمانی از حدقه در آمده راهی را برای فرار جستجو می‌کنید. محیط‌های بازی نیز از همین تنوع پیروی کرده است و عوض شدن مراحل با مختصات ویژه، به خودی خود نکته مثبت محسوب می‌شود. از آب و هوایی که خون از آسمان می‌بارد، تا حیات خلوتی برف پوش، جنگل‌ها با رودخانه‌ها و درختان شکسته و افتاده، تپه‌ها و صخره‌ها و دریاچه و راهروهای مدرسه.

نمی‌توان به بازی Outlast 2 ایراد بزرگی وارد کرد. مگر آنکه خصمانه و خیره سرانه نظر بدهیم. اما نکاتی چند وجود دارد که اشاره می‌کنم. نحوه حرکت کردن دشمنان در بیشتر اوقات قدری خشک و بدون انعطاف لازم انجام می‌شود. این در مقایسه با جلوه‌های دیگر بازی که به روانی و صیقلی هرچه تمام‌تر صورت می‌گیرد، در تضاد است. کافی است به کیفیت آب در بازی توجه کنید و سپس حرکت کردن آن آشغال کله‌ها را دنبال کنید. نکته دیگر محتویات بازی است. در واقع درون بازی به جز نامه و باطری و نوار زخم بندی، هیچ چیز دیگری وجود ندارد. البته باید اشاره کرد که در قیاس با ریتم تند بازی که بر مبنای فرار کردن طرح ریزی شده، جایی برای جستجو و اکسپلوررها نداشته است. اما از طرفی نیز نمی‌توان آن را نادیده گرفت. تنها ایرادهایی که به چشم بنده آمد همین هاست.

باطری

اتاق‌ها و دالان‌های مدرسه را جستجو کنان، درگیر با ترس و دلهره اینکه مبادا ناگهان چیزی جلوی چشمتان ظاهر شود، با استرس پیش می‌روید که اخطار تمام شدن باطری بالای تصویر چشمک می‌زند. همه دلهره‌هایتان چند برابر می‌شود. –لعنت بهت-. آنگاه برای یافتن یک باطری فسقلی به هر دری می‌زنید تا دوربینتان که سینه تاریک و خوفناک بازی را برایتان قابل رویت می‌کند، روشن بماند. همین مساله به تنهایی می‌تواند این بازی را به یک بازی ترسناک استاندارد و ستایش شده مبدل کند. به این مساله آخر، خوبی‌هایی را که پیشتر آوردم اضافه کنید تا ببینید Outlast 2 چه جنون وحشت انگیزی را به جانتان می‌اندازد.

Outlast 2 یک بازی بسیار دلهره آور و ترسناک است که تجربه اش تا مدت‌ها در خاطر خواهد ماند. Gameplay و عناصر داستانی این بازی چنان به خوبی در کنار هم نشسته‌اند که گویی جز این نباید می‌شد. ساخته جدید استدیوی خوش ذوق و کاربلد Red Barrels  اثری درخور توجه و مثال زدنی از کار در آمده است که ۱۰ ساعت هراس نصیب هراس دوستان خواهد کرد! جلوه‌های بصری قدرتمند و طراحی معماها و مراحل و دشمنان و نورپردازی‌های بی‌نظیر، در بستری با رنگ مایه مذهبی اما جنون خیز، به همراه خشونت آشکار و گاها حال به هم زن، این بازی را گام بعدی و موفق‌تر Outlast در ادامه حیات خود در دنیای بازی معرفی کرده است. به دوستان توصیه می‌کنم هدفون یادشان نرود!

 

وحشت در سوپا | نقد و بررسی بازی Outlast 2 - گیمفا

PeterParkerhamed2007Behzad zargary

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

وحشت در سوپا | نقد و بررسی بازی Outlast 2 - گیمفا
وحشت در سوپا | نقد و بررسی بازی Outlast 2 - گیمفا
وحشت در سوپا | نقد و بررسی بازی Outlast 2 - گیمفا
وحشت در سوپا | نقد و بررسی بازی Outlast 2 - گیمفا
وحشت در سوپا | نقد و بررسی بازی Outlast 2 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • mansourrrr گفت:

    اقا شاهین واقعا ازت ممنونم واسه نقده یکی از ۳ عنوان مورد انتظار امساله من :heart:
    خیلی به این عنوان نامردی شد از طرف منتقدا :deadrose:
    معلوم بود نقد همه تحت تاثییر بعضی از نقدایه دیگه بود منمنونم شما اینطور نبودید و منصفانه نقدش کردید :heart:
    یارو تو نقدش اشاره کرده نسخه دو از ۳ بازی برتر ژانر ترسه و بعد بهش ۷ داده :no:
    من همین یه ساعت پیش دانلودش کردم و یه نیم ساعت بازی کردم واقعا شاهکاریه واسه واسه خودش :inlove:
    طرفداره پروپا قرص re7 هستم اما خدایی تو ترسناک بودن باید جلو اوتلست لنگ بندازه :heart:
    بعضی دوستان میگن اوتلست انقلاب نکرد و باید بهشون گفت اوتلست اولین بازی ترسناک بی سلاح و با دوربین دید در شب هستش
    دوستان لطفا اسپویل نکنید
    دیروز یکی تو سایته همسایه گند زد به روحیم واسه اسپویل

    PeterParker
  • C.price گفت:

    عالی بود.ممنون بابت نقد و بررسی موشکافانه. 😉

  • AminMusic گفت:

    ممنون . اگه اشتباه نکنم این بازی در مورد خرافات و همینطور افراطی گری وارد شده به مذهب هست . درسته ؟ البته تو ایران کسی جرات نداره بازی یا چیزی مثل این بسازه ………….. پس داستان خوبی داره و این خیلی عالی.

    • InfiniteWarfare گفت:

      این بازی از لحاظ ترساندن پدر ادم رو در میاره و فشار روانی زیادی وارد می کنه اما از نظر داستان یه تختش کمه
      اگه پایان بازی را ببینید متوجه می شید که قراره مثل نسخه اول ادامه را در دی ال سی باز ی کنیم
      الان فرضیه هایی مختلف هست درباره پایان بازی
      اسپویل
      به نظر من شخصیت اصلی در پایان عقلش را از دست داد و رفت تو رویا،از طرفی احساس گناه هم می کنه که جسیکا را رها کرد،واسه همین وقتی برای اخرین بار وارد توهم شد،جسیکا را با صورت سفید و گلوی بریده دید
      البته نمیشه با قاطعیت چیزی گفت،باید منتظر دی ال سی بمونیم

  • ممنون اقای غمگسار عالی بود :yes: :yes: انگیزم واسه بازیش بیشتر شد با خوندن نقدتون

  • ohum گفت:

    شماره ۱ این بازی و بسته ی الحاقیش واقعأ عالی بود مخصوصأ اونجاش که اون دکتر دیوانه چند تا از انگشتهای شخصیت اصلی رو قطع میکنه شما هم دردش رو حس میکنی.

  • Mr Hill93 گفت:

    مقاله عالی بود و منصفانه نقد کردید ولی برای فیزیک دشمنان یک نمره کم کردید عادلانه نیست نیم نمره هم کفایت میکرد
    به هر حال ممنون از مقاله خوبتون

  • Bros Xbox 2 گفت:

    ممنون ولی بنظر من ۹ زیادیش هست…. بازی خیلی خوبیه.. اما نه شاهکار

    • با احترام، اگر بازی نکردید، بازی کنید و سپس بگید که ارزش چنین نمره ای رو داره یا نه. جدا از اون، چندان در بند نمره نباشید دوست من. بازی کنید. همه چی توی بازی وجود داره.

      • leon.s گفت:

        مثلا؟پی رنگ مذهبی؟منظورتون چیه؟

        • همه اتفاقایی که توی سوپای داره میوفته بر اثر اعتقاد فرقه ای عجیب به روزهای واپسین عالمه. در طول بازی با برخی آموزه های انجیلی به نام Gospel of Knoth آشنا می شید که مردمان اونجا ازش پیروی می کنن و قبولش دارن.
          منظور من از پی رنگ مذهبی مطرح نیست! بازی این تم رو داره. توی اسم بازی Outlast 2 با برعکس کردن حرف T یه صلیب برعکس ساخته که در دهه های اخیر نشان ضد مسیحیه. اندکی دقت کنید تا به نشانه های بیشتری برسید. بلیک در قسمتی از بازی به صلیب کشیده میشه و اونو نجات دهنده صدا می کنن. جای جای بازی از عشق خداوند به کودکان سخن گفته میشه. (در حالی که با خشونت سادیستی اونارو سلاخی می کنن). توی بازی کلیسا هست و اسم مسیح آورده میشه.
          این نشانه ها مذهبی حساب میشن گمان کنم!

          Marioman
          • leon.s گفت:

            اینا میدونم اقای محترم که این نشانه ها مذهبی حساب میشن ولی اینکه توی یک بازی که یک ادم مذهبی بی دین ساخته این بازیا من این منظورمه.پس حسابی بازیش ضد خدا هست بله؟فایده یک همچین بازی چیه؟من نسخه یک را بازی کردم اینم بازی می کنم ولی کاش بازی ها فقط بازی و سرگرمی بودن نه توهین به دین یک عده.شما خودت میپسندی این بازی را؟

            Marioman
            • دوست محترم!
              بذارید یه چیزی رو اینجا خیلی واضح بگم تا تکلیف درباره این عقاید مذهبی روشن بشه!
              شما خیلی راحت میای الفاظ رو استفاده میکنی بدون اینکه دربارش تعریف داشته باشی. توهین. کی کجا چه وقت توهین کرده؟ اصلا کی از توهین صحبت کرد. این کلمه از کجا اومده؟
              فایده بازی رو هم من نباید به شما بگم. شما خودت تصمیم میگیری که فایده داره برای شما یا نه. چنانکه خودت میگی اینو هم بازی میکنی. پس یه چیزی برای خودت داره. شاید احساس ترسیدن لازمه زندگیت باشه. همین. نمیخاد زیاد فلسفه ببافی که!
              ممکنه نشانه های ضدیت وجود داشته باشه در بازی. اما به منابع مراجعه کن. جستجو کن. یا همین مطالب سایت گیمفا رو درباره این بازی بخون. مثلا پیش نمایش همین بازی رو. منبع الهام این بازی از یه واقعه ست که بزرگترین خودکشی دسته جمعی تاریخه و دقیقا از شستشوی مغزی (عقاید مذهبی) – کار ندارم الحادی یا نه- در متن اون حادثه استفاده شده. خطابه خوندن و مجاب کردن پیروان به انجام بزرگ ترین خودکشی تاریخ. خطابه خوندن و گرفتن افسار اندیشه دیگران. خطابه خوندن و استفاده از کلمات و الفاظ برای دیدگاهی شخصی. متن و نص چیزی که میتونه مقدس جلوه داده بشه.
              جدا از این ها، بعضی ها میان میگن کشتن بچه هابده توی این بازی. شما همین عقاید مذهبی رو بذار کنار این مساله. آیا وجود نداره؟ آیا سابقه نداره؟ سریال True Detective رو ببین. در اسناد تاریخی جستجو کن ببین چه کارهایی به اسم عقاید مذهبی و شبه مذهبی در تاریخ شده. جنایت ها رو پیدا کن. کشتار ارمنی ها رو بخون دربارش. کشتار نانجینگ رو بخون. نیت و قصد قاتل زنجیره ای معروفی چون زودیاک رو بخون. شواهد رو پیدا کن دوست من. دوستان و آقایونی که این مسایل بهتون بر می خوره، اینا حقیقته. وجود دارن. اتفاق افتادن. بلکه بدتر و وحشیانه تر. این بازی هم فقط باز نماییه. همین. و اینا فقط بخشی از بازیه. نه همش. که کار این بازی ایجاد حس ترس تا سر حد مرگه. والسلام

              MariomanRezz.
          • leon.s گفت:

            بله من نظرتونا خوندم من میدونم چی میگم تعریف کلمات را هم بلدم خوبه خودتون میگید به اسم مذهب نه خود مذهب این یعنی سو استفاده از دین که یک عده سود جو انجام میدن ولی اصل دین این نیست بله این قتل ها هست ولی شما مثلا برو بمب باران ادم های بی دین مثل کشور امریکا را ببین بمب اتمی نزد امریکا؟تو ویتنام مردم را تیکه پاره نکرد؟ همه این ها هم هست و اتفاق افتاده.اصل دین را به شبه دین اشتباه نگیرید.نمونه استفاده از دین الان توی ایران که خیلی واضح هست.من این بازیا بازی می کنم چون از بازی ترسناک خوشم میاد.

            Mariomanانسان
  • Inside1990 گفت:

    خیلی ممنون آقای غمگسار…نمره ی ۹ شاید از نظر دوستان زیاد باشه واسه این بازی ولی چون بازی بهتر توی سبک ترسناک فعلا و در حال حاضر نداریم و این بازی هم استاندارد های این سبک رو رعایت کرده کاملا و شاید کلیشه باشه بعضی جاهاش ولی خوب پیاده شده انصافا پس نمره درسته به نظرم.

  • GTA V گفت:

    نقد بسیار عالی بود.
    این بازی هم واسه طرفداران ژانر وحشت ساخته شده و بی نظیره.

  • ولگرد گفت:

    والا من که اخرش نفهمیدم چطور شد قضیه داستانش خوب بود فقط هرکاری میکردم بهم نمیچسبید اگه از لحاظ ترسوندن بخوام بگم ۱۰ ، ولی کلی ۶

  • ali.stop گفت:

    من این بازی رو دیروز خریدم و واقعا متای که بهش دادن حقش نیست و از ایول۷ هم خیلی ترسناک تره

  • Waffen-SS گفت:

    اسپویل
    اسپویل
    اسپویل
    اسپویل
    اسپویل

    یک سوال مربوط به بازی هست دوستانی که بازی کردند جواب بدن

    اون جایی که از زیر حصار سینه خیز میرید بعد جلوتر یه پیرزنه یه شعری رو میخونه اونجارو هر کاری میکنم به من حمله میکنه. اونجا رو چطور باید رد کرد؟

  • saeedgreat گفت:

    من نسخه ی یکو همش شبا میرفتم برقای اتاقم خاموش میکردم و هدفون رو گوش.واقعا جذاب بود.ولی چون با خوندن پرونده ها میفهمیدی خلقت موجودات بازیش بیشتر دلیل علمی داشتن تا ماورایی و ناشناخته ترسش کمتر بود واسم.

  • Pc Fan گفت:

    این بازی رو سیستم من با این قدرت لگ میزنه کاش کنسول داشتم 😥
    من GTX 1080 دارم اما بازی افت فریم داره هیشکی به PC اهمیت نمیده و اصلا بازی رو بهینه نمیکنن واقعا کنسول بهتره

  • Metallman33 گفت:

    با سپاس از نقدی که انجام دادید ولی نمره تون به بازی زیاد بود نمره من به بازی ۸

  • Black Mask گفت:

    خیلی ممنون بابت نقد عزیز.من قبل ازینکه بازی کنم هرچی نقد و صحبت دیدم یا تعریف و تمجید بوده یا کوبیدن بازی.در نتیجه خودم نشستم بازی کردم و متاسفانه اصلا و ابدا مثل نسخه ی اول نتونست منو جذب کنه. بازی عملا یه سبک جدید اختراع کرده به نام رانینگ!دشمنای بازی شمارو پیدا میکنن شما فقط باید بدویی جایی که سازنده میخواد و صددرصد چندین و چند بار موققع تست کردن میمیری تا بفهمی میخوای کجا بری(کل بازی دقیقا همین داستان داره تکرار میشه!) مخفی شدن حتی از نسخه ی اولم کمرنگ تر شده و ۹۰درصد کاری که انجام میدی دویدن و فرار کردنه که چند بار اول بشدت جذابه و استرس زاست ولی بعد از دفعات اول بشدت رو مخ میره و زننده میشه.پایان بندی که واقعا در موردش حرفی ندارم!(دی ال سی رو کردن تو حلقمون از الان :|) داستان بازی هم به نظر بنده اصلا کشش مناسبی نداشت و هزارتا سوال بی جواب برام ایجاد کرد. واقعا حیف شد این بازی که با همچین گرافیکه تمیزی و صداگذاری عالی سر گیمپلی و داستان خراب کنه(با اینکه پتانسیلش رو داشت! مثل قسمت های داخل مدرسه) باز خوبی بازی ۳۰دلاره. من پیشنهادم اینه که اگه نسخه ی اول و دی ال سی رو بازی نکردید برید سراغ اون و اگر وقت کردید بعدا هم یه سر به این بازی بزنید. نمره بازی به نظر بنده ۶٫۵ هست با احترام به نویسنده و نقد زیباش(که خوشحالم خیلی بیشتر از بنده تونسته از بازی لذت ببره)

  • SKD گفت:

    ممنون بابت نقد. با خوندنش مجاب شدم که حتما این بازی رو تجربه کنم.
    در ضمن دیدن این مقدار رای منفی در تمام نظرات برام جالبه!!!

  • Mr.surprise گفت:

    خار منطق… وسط کلبه های روح و خونین و مزرعه بلال باتری پیدا میکنی ولی چاقو نیس 🙂

  • amir2hashmati گفت:

    چرا این بازی تو فروشگاه های اینترنتی نیست؟؟خواستم اینترنتی بخرم هیچ سایتی نداره بازیش؟

  • OFFLINEMODE گفت:

    هیچ بازی به ترسناکیه سایلنت هیل ندیدم حیف شد که دیگه ادامه نداره

  • peyman3 گفت:

    نسخه یک رو من بازی کردم اما این یکی دیگه خیلی اذیت میکنه. تا الان نصف بیشتر بازی رو رفتم اما دیگه نمی تونم بازی رو اجرا کنم. مسئله ترس نیست. مشکل فشار روانیه بازیه که نمیذاره ادامه بدم
    پیشنهاد می کنم اگر خواستین بازی کنید. حداقل یک ساعت اول بازی رو ویدیوش رو ببینید و بعد اگر خواستین بازی کنید.
    در کل بازی نکنید

  • Resident Evil گفت:

    خسته نباشید آقای غمگسار عالی بود نقد
    بازیو دیشب تموم کردم و امروز موقع مدرسه رفتن هی اینور اونورو نگا میکردم از ترس 😐 😀
    بازی فوق العادست بهترین وحشت بقای چند سال اخیر بعد از RE7 بود محیطش فوق العاده ترسناکه و از همه بدتر صداگذاری و طراحی دشمنا از همه بدتر گرافیک فوق العادست و در کل به بازی همین نمره ۹ میدم یچیزشم خیلی بده مثل فارکرای هرچیش میشه یه باند میپیچه دور دستش انیمیشناش باید بیشتر میبودن

  • pro gamer2017 گفت:

    ممنون آقا شاهین.راستش متای بازی رو که دیدم یه مقدار ناامید شدم و فکر کردم نسخه دوم به خوبی نسخه اول نیست.ولی با نقد کامل و با جزئیات شما معلوم شد که Red barrels بازم گل کاشته.

  • Former Writer گفت:

    شخصا بیشتر از نیم ساعت دوام نیاوردم پای بازی. ولی همچنان در تلاشم که یه جوری بهش عادت بکنم.
    با این حال خیلی مشتاق بودم برای این مقاله. خوشبختانه به بهترین نحو هم نگاشته شده.
    به لطف آقای غمگسار قوی ترین نقد پارسی زبان این بازی رو اینجا داریم. واقعا خسته نباشید.

  • White Beard گفت:

    یه شاهکار دیگه برای PC

    امیدوارم از آن لذت خشن و ترسناکی را ببریم. 😎 :yes:

    YOU NEVER WIN

  • vahidbibibi گفت:

    سلام به دوستان
    من دانلودش کردم اما هنوز جرات بازی کردن نداشتم خخخخخ!!!
    فیلم the autopsy of jane doe هم حال و هوای ترسناکی داره که یه پدر و پسر تو زیرزمین محل کارشون با یه جسد تنها میمونن و ….میشه گفت اون هم ترسناک ترین فیلمیه که تا بحال ساخته شده اگه ندیدید حتما ببینید

  • vahidbibibi گفت:

    البته به این خاطر از فیلم کالبد شکافی جین دوئی اسم اوردم چون توی این فیلم هم یه جورایی مثل این فیلم پدر و پسر تو محل کارشون گیر میفتن و تلاش میکنن برای فرار کردن و راه فراری نیست!! و حسی مشابه این بازی رو بهم داد حس تلاش برای فرار

  • sina6699 گفت:

    من بازیو تموم کردم و بازی ترسناک با گرافیک قابل قبول داره و واقعا میتونه سرگرم کنه فقط کیفیت گیم پلی و داستان خیلی معمولیه بازی کلا شیش چپتر داره که زیر هشت ساعت میشه تمومش کرد

  • Amirluck011 گفت:

    ترسناک ترین بازی تاریخ 😀
    یه نکته از هر چیز بد و منفی که فکرش روکنین تو بازی استفاده کردن ولی اینکه از خردسال و بچه تو بازی استفاده کردن برای زجر دادن ما من از این خوشم نیومد 😥

  • سلام . واقعا برای اسپم شرمندم .
    کسی میدونه چطور و با چه آیتمی میتونم تو
    Dark souls 2 از روح های دیگه تو مبارزه کمک بگیرم؟
    لطفا زود تر جواب بدین

  • battle killer گفت:

    نمره تون بسیار خوب و‌ منصفانه بود اقای غمگسار.نقدتون هم عالی بود.اون منتقدانی که به این بازی نمره کم دادن از سر‌ کیفیت بازی نبود بلکه به خاطر ترس بیش از اندازه ی این بازی بود که نمی تونن تحملش کنن.من چن تا نقد رو دیدم که طرف اخرش میگفت بهتون توصیه میکنم بازیش نکنید چون به انواع مرض روحی و‌جسمی دچار میشین(از بس ترسناکه) 😐 و خوشحالم برای این استدیو که برای نمره گرفتن بازی نمیسازن و هر ایده ای در ذهن دارن رو بدون ترس پیاده می کنن

  • smirsh گفت:

    سلام این بازیو اگه دقت کرده باشیت کارهای طراحیشو اقای فراز شانیار انجام دادن تو بازی میتونید ببینتد اینستاگرامم هست این دوستمون faraz shanyar

  • RAZIEL گفت:

    ممنون بابت نقد و نمره منصفانه,
    از دیشب دارم بازی میکنم با ۱۸ سال ثابقه گیمری در هیچ فیلم و گیمی چنین فضا و اتمسفری ندیده بودم,بازی اوتلست دو با روان ادم شطرنج بازی میکنه

  • MKSS گفت:

    اقا این سوپا که گفتی تو ترکی معنی باحالی میده الان داداشای ترک میفهمن من چی میگم 😎 😀 😀 😀 😀 😀

  • peen گفت:

    سپاس بابت زحماتی که میکشین

  • Nearlight گفت:

    بازی عالی اصلا به متا توجه نکنید انقدری که این بازی عالی بود مثل رزیدنت اویل یک جا نشینی نداشت اویل ۷ اصلا نترسیدم خیلی مشکل داشت یک جا نشینی شدید خسته کننده نمیدونم چرا متاش انقدر بالا امد این بازی انقدر بهتون مکان های مختلف میده از ترس لذت میبرین نمره من به این بازی ۸۶ هست

  • sina826 گفت:

    من اولای قسمت ۱ داشتم از استرس میمردم، هنوز اون موقع ها اتفاق خاصی نیفتاده بود تو بازی. بعدش ترسش بیشتر شد ولی الان که وسطاشم نسبتا عادت کردم فقط موقع پیدا کردن دشمنا از دویدن دلهره میگیری! ایشاللا که این یکی رو هم بتونم بازی کنم. آقای غمگسار نقدتونم عالی بود کامل خوندم خسته نباشید

  • Milad gh گفت:

    دست شما درد نکنه آقا شاهین .عالی بود . نسخه اول رو بازی کردم و تمومش کردم با دی ال سی داستانیش .خوب بود اون رفتار های روانپریشانه در اون هم زیاد بود ولی ازنظر من بهترین بازی ترسناک dead space هستش بخاطر اتمسفر عذاب آور وصدا گذاری فوق العاده طوری که منوی بازی هم بخاطر صداهای خوفناک به شدت ترسناک بود.

    Marioman
  • Tom clancy67 گفت:

    دوست عزیزم آقا شاهین نازنین بابت نقد جامع و عالیتون سپاسگذارم…فقط ی خواهش دارم از تمامی منتقدین..حرفی ک میخوام بزنم فقط و فقط ب علت اینه ک سایتتونو خیلی زیاد دوس دارم و میخوام پیشرفت بیشترشو ببینم..لطفا جاهایی ک از عبارات انگلیسی استفاده میشه توی پرانتز معنی فارسیش نوشته شه..نمیگم من خیلی انگلیسیم خوبه..من متوجه شدم اما مشکل اونجا بود ک وقتی این نقدو دادم ک برادرم بخونه بعضی جاها گیج میشد و از من میپرسید معنیشونو..عرضم اینه خدمتتون ک شاید بعضی از دوستان ک ابتدای گیمری باشن کمی گیج شن..اگه لطف کنین معنی عبارت های انگلیسی رو تو پرانتز بنویسین کمک بزرگی بهشون میکنین..ی جوری دلزده نمیشن از خوندن…ممنونم از سایت خوبتون..اینو از ته دلم میگم ک من فقط و فقط نقدای گیمفا واسم مهمتر از بقیه ی سایت های داخلی هست..بی نهایت سپاسگذارم ازتون خداپشت و پناهتون…

  • این بازی رو هنوز تجربه نکردم ولی یبار خونه دوستم گذاشته بود خودش بازی کنه

    من داشتم از ترس می… به خودم به جای اون :dazed:
    بازیشم فقط حال میده با هدفون بازی کنی 😉

  • FeaR.A گفت:

    دوستان عزیز… عزیزانِ جان… آقای غمگسار عزیز و خصوصا جناب آقابابایی عزیز که یکبار هم قبلا ویدئویی از دارک سولز از یوتیوب رو بهشون نشون دادم… لطف کنید اینبار هم به این لینک یوتیوبی که میذارم سری بزنید… بد نیست که ما یکم زور بزنیم از کلیشه های فکریمون خارج شیم… مخصوصا جامعه ی گیمری ایران که پر شده از تعصبات بی معنی و علایق و سلایق عجیب غریب… میگن به سلیقه های مختلف باید احترام گذاشت بله باید گذاشت اما… اما نه به این معنی که سفیدی و سیاهی و منطقی و غیرمنطقی بودنشون و از همه مهمتر میانگین سنی جامعه ی هدف رو هم دست نخورده بذاریم… قبلا هم یکی از مقاله ها که در مورد مس افکت آندرومدا بود منو به تعجب عمیقی وا داشت… نمره ی عجیب تحلیلگر محترم سایت… بگذریم این ویدئو خودش گویای خیلی چیزاس… ضمنا PewDiePie عزیز هم در حین تجربه ی این بازی لابه لای حرفاش چیزای خوبی پیدا خواهید کرد… یکم تسلط به زبان البته نیازه که کامل متوجه موضوع بشید… ورای همه ی این حرفا اما بهرحال ممنون از زحمت آقای غمگسار عزیز…
    https://www.youtube.com/watch?v=f4Wn2bu8BeA

  • mrkc75 گفت:

    الان ۴ ساله نسخه اولش رو دارم هرگز ت.. نکردم بازی کنم .

  • mojahed25 گفت:

    اینم شد گیم ! یعنی خدایی با این گیم سرگرم میشین ؟! والا من نمیدونم چی بگم هر کس سلیقه ای داره ! دوربین بگیر دستت بعد از دست این و اون فرار کن ! یعنی تو دوره زمونه ای که جی تی ای وی ، ویچر ۳ ، آنچارتد چهار ، متال گیر سالید فانتوم پین ، رایز آف توم ریدر ، اسسینز کرید سیندیکیت و گیرز آف وار چهار هست آدم میشینه سر این بازی با این دلخوش میشه !
    پاسخ

    Marioman
  • واااای…خدایا….۱۵۰۰۰ تومن پول دادم بازی رو خریدم…اما نمیتونم بازی کنم… 😥 :hypnotized: :sweat: :quiet: :-((

  • حسین گفت:

    من هی میخوام این بازیو بگیرم بازی کنم دقیقه ۹۰ پشیمون میشم میترسم 😂

    Marioman
وحشت در سوپا | نقد و بررسی بازی Outlast 2 - گیمفا