ظهور یک فرشته در میان شیاطین / پیش نمایش DmC - گیمفا
ظهور یک فرشته در میان شیاطین / پیش نمایش DmC - گیمفا
ظهور یک فرشته در میان شیاطین / پیش نمایش DmC - گیمفا
ظهور یک فرشته در میان شیاطین / پیش نمایش DmC - گیمفا

ظهور یک فرشته در میان شیاطین / پیش نمایش DmC

امیر محمد جیریایی
۲۲:۰۰ ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
ظهور یک فرشته در میان شیاطین / پیش نمایش DmC - گیمفا

دانته شروع می کند. پسر عجول و شروری که دیگر هیچ احترامی برای قدرت ها و یا جامعه قایل نیست. دیدن چهره غربی تر دانته با سیگاری بر لب و موهایی سیاه با چهره ای دگرگون شده شاید برای بسیاری از طرفداران این سری قابل هضم نباشد. اما کپکام و Ninja Theory با قبول چنین ریسک بزرگی آمده اند تا دانته جدیدی را معرفی کنند.

نام :  DmC: Devil May Cry

سبک بازی :  Action/Adventure/Fantasy

سازنده : Ninja Theory

ناشر : Capcom

پلتفرم ها :  xbox 360 – ps3 – pc

تاریخ انتشار میلادی : ۲۰۱۳/۰۱/۱۵

تاریخ انتشار شمسی : ۲۶ دی ۱۳۹۱ ( نسخه pc هنوز تاریخ عرضه ای ندارد )

اتحاد برادران :

دو برادر . دشمنان فردا و دوستان امروز با یکدیگر متحد شده اند تا انسان ها را از سیطره شیاطین نجات دهند.

داستان بازی ما را به زمان ٢٠ سالگی دانته و در شهر Limbo City ( شهر برزخ )( بین جهان واقعی و قلمرو شیاطین ) خواهد کشاند. برزخ دارای قلمرو پیچیده ایست که به صورت موازی به جهان انسان ها ربط داده شده است . شهر دلتنگ کننده ای که در ابتدا آرام به نظر می رسد اما پس از مدتی شیاطین توانسته اند در یک غافلگیری و نفوذ کنترل اوضاع را در دست بگیرند. زندگی در چنین جامعه ای باعث شتشوی مغزی دانته شده و این جوان  خوش تیپ و خوش سیما تا جایی که به یاد دارد زندگی خود را صرف شکار شیاطین و نابودی آن ها گذاشته است . دانته سابقه حضور بین هر دو دنیا را دارا می باشد و توسط هر دو گروه دولت و ظیاطین تحت پیگرد است. در این بین   شیاطین به رهبری Mundus کینه ای بزرگ از وی به دل دارند و تمامی سعیشان در این است که به هر شکل ممکن دانته را از بین ببرند. در طول همین دوره ها و نبرد های دانته در خیابان های پیچ خورده برزخ ، دانته خود را در مقابل گروهی با نام The Order می بیند. یک گروه کوچک به رهبری برادر بزرگتر و گم شده دانته یعنی ورجیل که کارشان پاکسازی خیابان ها از وجود شیطان هاییست که انسان ها را به بردگی می گیرند. این گروه از دانته برای پیوستن به آن ها دعوت به عمل می آورد. با این حال دلیل اصلی تقاضای ورجیل برای پیوستن برادر خود به این گروه در این است که دانته به تنهایی دارای یک ژن خاصیست که می تواند در مبارزه با شیاطین مورد استفاده قرار بگیرد. دانته و ورجیل سوالات ناگفته بسیاری دارند. در حالی که دانته به استخدام گروه The Order در آمده اما هدف اصلی وی در این است که گذشته خود و خانواده اش را که هرگز چیزی از آن ها نمی دانسته پیدا کند. حال پسران Sparda و دو برادر با قدرت های باورنکردنی خود متحد شده اند تا لرزه بر اندام شیاطین و Mundus وارد کنند.

این بار دو بردار را با هم متحد خواهید دید.

سریع و دیوانه وار :

با این که تغییرات ظاهری و اخلاقی دانته به مذاق بسیاری از طرفداران این شخصیت محبوب خوش نیامده ولی بی انصافی است که از پیشرفت هایی که بازی در بخش گیم پلی داشته بی تفاوت بگذریم. سازندگان با وارد آلمان های جدید به این سری و همچنین حفظ ویژگی های موفق قسمت های قبلی سعی کرده اند تا در این بخش عنوانی در خور شایسته دویل می کرای را بسازند. اولین تغییری که در قسمت جدید بسیار ملموس بوده در این است که سرعت و قدرت حملات دانته بسیار بهتر از قبل شده است. کمبو های بازی هنوز هم رکن اصلی گیم پلی بازی می باشد و می توان در عرض چند ثانیه با استفاده از حملاتی متعدد دشمنان را شکست دهید. سلاح هایی که در بازی وجود دارد بسیار متنوع و زیاد بوده که از بین آن ها می توان به شمشیر Rebellion ، یک داس بزرگ و سلاح سنگین اشاره کرد و همچنین تپانچه های معروف این سری ( که خیلی از شیاطین را دانته با آن به جهنم فرستاده ! ) اشاره کرد. که هر کدام از این سلاح ها هم قابلیت خاص خود را دارا می باشند. مثلا با استفاده از داس بزرگ می توان ( به مانند دست نرو در دویل می کرای ۴ )  دشمنان را حتی از فاصله ای دور به سمت خود کشانده و یا از دیوار ها بالا رفت. سلاح سنگین هم عموما برای شکستن سپر دشمنان و یا صدمه بیشتر کارایی خواهد داشت. قابلیت ترکیب حملا ت با سلاح های مختلف بازی به صورت همزمان هم یکی دیگر از آن ویزگی هاییست که وجود آن در دویل می کرای حس می شد.همان جور که اشاره شد سرعت مبارزات بازی بسیار بهتر از قبل شده و این ویژگی همچنین به ساده تر شدن ضربات نیز کمک شایانی کرده است. برخلاف قسمت های قبلی که بازیباز مجبور بود برای اجرای کمبوهای متفاوت انواع و اقسام روش های سخت را پیاده کند ، در قسمت جدید به راحتی می توان با فاشار دادن یک یا دو دو دکمه و ترکیب این ضربات با هم فنون جالبی را اجرا کرد.سری گاد اف وار ( خدای جنگ ) برای واضح تر شدن این توضیح مثال خوبی می باشد . تاکید بهتر بر روی مبارزات در هوا و اجرای کمبوهای متنوع و طولانی در این حالت هم از دیگر ویژگی هاییست که دویل می کرای به خود دیده است.

بالا رفتن شدت و سرعت ضربات به هیجان انگیزکردن بیشتر بازی کمک شایانی خواهد کرد.

از آن جا که بازی بین جهان واقعی و قلمرو شیاطین یعنی برزخ اتفاق می افتد باید منتظر هر اتفاق عجیبی را داشت.  همین دلیل باعث شده تا یکی از بزرگ ترین دشمنان بازی محیط زیست باشد . بله درست شنیده اید! در حقیقت قسمت جدید دویل می کرای تاکید بسیار زیادی بر روی محیط گذاشته است و شهر خود یکی از اصلی ترین دشمنان دانته می باشد.این حالت جدید که از آن به عنوان مراحل فرار یاد می شود به این صورت است که در نقطه به نقطه کوچه پس کوچه های شهر اغلب دوربین هاییی کار گذاشته شده است تا حرکات دانته را زیر نظر خود داشته باشند. در صورت دیده شدن بازیکن به وسیله این دوربین ها بلافاصله به دنیایی دیگر منتقل داده می شوید و بازیباز باید با انبوهی از دشمنان مبارزه کند. تغییرات ناگهانی در محیط ،  بسته شدن کوچه ها و همچنین خالی شدن زیر پای بازیباز هم به سختی کار در این مراحل می افزاید. البته با توجه به این که برای هر شکلی راه حلی است ، با از بین بردن دوربین ها می توان از پیشرفت وخامت اوضاع جلوگیری کرد. باس فایت ها یا همان غول ها هم بر خلاف نسخه های قبلی که فقط بزن و بکش بود و چندان استفاده از فکر در مبارزه با باس ها مهم نبود در این نسخه نکته ایست که از دید Ninja Theory دور نمانده است. اگر بازیکنان واقعا بخواهند طعم یک چالش سخت را بچشند مبارزه با غول ها گزینه خوبی به نظر می رسد. در یک حرکت جالب و هوشمندانه سازندگان مبارزه با غول‌ها را با معماهای مختلف ترکیب کرده‌اند، به این معنی که برای غلبه‌بر آن‌ها ابتدا باید نقطه ضعفشان را پیدا کرده و با انتخاب سلاح مناسب به مبارزه با آن‌ها بپردازید. این مبارزات همچنین نشان می دهد که چگونه می توان حرکات پلتفرمینگ جدیدی را با کمبوهای مخصوص با یکدیگر ترکیب کرد. به عنوان مثال در یکی از نمایش های بازی دانته را می بینیم که در حال مبارزه با یک عنکبوت بزرگ در یک گودال مواد آتشفشانی می باشد. این عنکبوت چندین نقطه ضعیف دارد . بهترین استراتژی برای شکست دادن آن در این است که از سلاح شلاقی خود برای حرکات پلتفرمینگ استفاده کرده و با استفاده از قوی ترین کمبو های ممکن اندام به اندام ضعیف این عنکبوت ضربه زده تا نوار سلامتی وی را به کمترین حدد ممکن برسانید تا در نهایت دانته با یک تمام کننده زیبا وی را از پای در آورد. البته انصافا قسمت های قبلی از لحاظ تنوع غول ها همیشه بسیار عالی بوده است و در این قسمت از یک عنکبوت تا حتی غولی صد برابر دانته را هم می توان در بازی مشاهده کرد.

یکی از غول های سرسخت بازی.

دیگر خبری از نیمه شیطانی دانته در بازی نیست و دانته شیطان و فرشته ترکیب جدیدی است که به جای حالت گذشته به بازی اضافه شده است. این دو حالت با فشار دادن دکمه هایی خاص فعال خواهند شد که هر کدام از این دو حالت هم دارای مهارت های مختلف و سلاح های منحصر به فرد می باشند. برای مثال با فعال کردن نیمه فرشته دانته ( که موهایش به رنگ سفید خواهد شد )  یک شمشیر معمولی تبدیل به یک داس بزرگ خواهد شد و وی می تواند زنجیره ای از دشمنان را به سمت خود کشیده و آن ها را به پرواز در آورد و در یک لحظه با چرخش ۱۸۰ درجه تمامی دشمنان را نابود کند. در نیمه شیطان هم راه برای اجرای کمبوهای متعدد بازی باز شده و شما می‌توانید با خیالی آسوده با حریف خود تفریح کرده و انواع و اقسام ضربات مرگبار را بر روی او پیاده کنید. ذکر این نکته ضروریست که استفاده از این دو ویژگی محدود خواهد بود و ضربه زدن به دشمنان برای پر کردن نوار سفید رنگ این دو حالت کافی است. بخش دیگر گیم‌پلی دویل می کرای تشکیل شده از معماهای ریز و درشت مختلف است . یکی از ویژگی های جالب  معماها استفاده از خود محیط است. به عنوان مثال برای برداشتن شی ای از مکانی خاص ی بایست کمی قانون فیزیک و جاذبه را به هم  و با سر و ته کردن محیط آن شی را از آن خود کنید. البته بنا به گفته تیم سازنده  این معماها به هیچ وجه معماهای سخت و دشواری نیستند و به راحتی با تفکری درست از عهده حل آن‌ها برخواهید آمد.

همچنان اورب های سبز رنگ برای احیای سلامتی و اورب های قرمز که از آن به عنوان واحد پول بازی استفاده خواهد شد برای ارتقای مهارت های دانته و سلاح های وی کارایی دارند. به مانند قسمت های گذشته این اورب ها را با کشتن دشمنان و یا جستجو در محیط پیدا خواهیید کرد. همچنین چک پوینت ها و سیو ها در میان راه ها هم به گنجینه بازی اضافه شده تا دیگر در صورت شکست شاهد بازگشت مجدد به اول هر مرحله نباشیم. سیسیتم رتبه بندی هم که اغلب در تمامی بازی های کپکام پای ثابت آن است در این نسخه هم وجو د خواهد داشت که حتی درجه بسیار حرفه ای SSS را هم شامل حال خود می کند.

DmC: Devil May Cry

گرافیک :

حتی موتور بازی هم تغییراتی را به خود دیده است. برخلاف دویل می کرای ۴ که با موتور MT Framework ساخته شد. این بار  Ninja Theory از موتور Unreal Engine برای ساخت بازی استفاده کرده است. همین اتفاق هم باعث شد تا خشم طرفداران این سری دو چندان شود . البته حق هم با آن ها بود زیرا واقعا در اولین تریلر بازی گرافیک چنگی به دل نمی زد. اما رفته رفته شاهد پیشرفت های خوبی بودیم . البته شاید نتوان گرافیک قسمت جدید دویل می کرای رادر حد عناوین بسیار بزرگ نامید ولی در سطح خوبی قرار می گیرد. نکته ای که در این نسخه توجه بسیاری بر روی آن شده در مورد جزییات صورت ها می باشد که تقریبا تمامی شخصیت به خصوص دانته دارای طراحی خوبی هستند. همچنین تاکید سازندگان بر روی انیمیشن شخصیت ها باعث شده تا نرمی حرکات دانته زیبایی خاصی را داشته باشد. نورپردازی بازی هم خوب به نظر می رسد و در مورد پالت رنگی آن هم می توان گفت که در آن رنگ های بسیاری وجود دارند و از یکنواخت بودن آن جلوگیری کرده اند. البته برخی از بافت های بازی مانند بافت های زمین و دشمنان چندان جالب توجه نیست و نمی توان به راحتی از آن چشم پوشی کرد. اما گرافیک هنری سری دویل می کرای همیشه یکی از نقاط قوت آن بوده و در این قسمت هم توجه ویژه ای به آن شده است. به عنوان مثال طراحی محیط های شهر بسیار وسیع و زیبا می باشد.

البته لازم به ذکر است که دیگر خبری از فریم ریت خوب بازی که همیشه در نسخه های گذشته بر روی ۶٠ فریم استوار بود در این قسمت نیست و شاهد نصف این فریم یعنی ٣٠ خواهیم بود . نکته ای که اباعث ناراحتی طرفداران این سری هم شده است و خیلی ها تغییر موتور بازی را یک اشتباه قلمداد کرده اند. اما خود سازندگان و کپکام در این مورد اعلام کرده اند که با تلاش بسیاری که انجام شده است سعی بر این شده این میزان فریم هیچ گونه تفاوتیدر مقایسه با ۶٠ فریم نداشته باشد. این که چقدر این خبر حقیقت دارد نکته ایست که باید تا زمان انتشار بازی صبر کرد.

همچنان خانم ها حضور پر رنگی در این سری دارند !

صداگذاری و موسیقی :

صدا گذاری بازی همچنان یکی از نقاط قوت دویل می کرای محسوب می شود. البته انگار قرار نیست که این شخصیت محبوب یک صداگذار ثابت داشته باشد و تنها کسی که توانست در بیش از یک شماره صدای این شخصیت را برعهده بگیرد Rueben Langdon بود که در قسمت های سوم و چهارم وظیفه صدای دانته را برعهده داشت که البته در این قسمت جای خود را به Tim Phillips داده است. از معروف ترین کارهای این بازیگر و صداگذار استرالیایی می توان به سریال ترسناک و فانتزی The Secret Circle اشاره کرد که ساخت این فیلم همچنان ادامه دارد. البته جای هیچ نگرانی نیست زیرا صدای این شخصیت کاملا با دانته همخوانی داشته و تیکه پرانی هایی و رجزخوانی هایی که دانته ببرای دشمنان خود می کند  همچنان بسیار جذاب و بامزه کار شده است. موسیقی های بازی هم اغلب از سبک راک و با هیجان بسیار بالا هستند و جالب اینجاست که که هر چقدر شدت و ضربات دانته در مبارزات بیشتر شود . صدای این موسیقی ها زیاد تر خواهد شد و حتی خواننده این موسیقی ها هم عملکرد بازیکن را در کلاس های بالاتر به صورت شعر خواهد خواند.

DmC: Devil May Cry

سخن آحر :

توقعات از تمامی قسمت های DmC در حالت عادی هم بسیار بالا بوده و حال که شاهد چنین تغییراتی در نسخه جدید هستیم فشار به اندازه تمامی نسخه های این سری بر روی دوش Ninja Theory وارد شده است. با این که ظاهر دانته دلسردی بسیاری از طرفداران این سری را ایجاد کرده ولی نمی توان بی انصافی کرد و از تغییراتی بسیار خوب در گیم پلی گذشت. این که آیا سرانجام این کار نتیجه ای خوش برای کپکام ایجاد خواهد کرد و یا تبدیل به کابوس شبانه روز سران اصلی این شرکت تبدیل خواهد شد سوالیست که باید تا زمان انتشار بازی در انتظار آن ماند.

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

ظهور یک فرشته در میان شیاطین / پیش نمایش DmC - گیمفا
ظهور یک فرشته در میان شیاطین / پیش نمایش DmC - گیمفا
ظهور یک فرشته در میان شیاطین / پیش نمایش DmC - گیمفا
ظهور یک فرشته در میان شیاطین / پیش نمایش DmC - گیمفا
ظهور یک فرشته در میان شیاطین / پیش نمایش DmC - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

ظهور یک فرشته در میان شیاطین / پیش نمایش DmC - گیمفا