شکار روح برای نجات برادر | پیش نمایش ۳ Sniper: Ghost Warrior - گیمفا
شکار روح برای نجات برادر | پیش نمایش ۳ Sniper: Ghost Warrior - گیمفا
شکار روح برای نجات برادر | پیش نمایش ۳ Sniper: Ghost Warrior - گیمفا
شکار روح برای نجات برادر | پیش نمایش ۳ Sniper: Ghost Warrior - گیمفا

شکار روح برای نجات برادر | پیش نمایش ۳ Sniper: Ghost Warrior

میثم عبداللهی پور
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
شکار روح برای نجات برادر | پیش نمایش ۳ Sniper: Ghost Warrior - گیمفا

با پیشرفت روز افزرون بازی های ویدئویی، هرروزه شاهد این هستیم که ژانرها و سبک های اصلی و یا مادر در این صنعت، درست همانند علوم، در حال خرد شدن و ریز شدن هستند. مقصودم از این جمله این است که در سال های اخیر و با پرشدن بازار توسط سازنده های مختلف، سبک های اصلی دیگر به طور کامل پاسخ گوی نیازهای بازی‌بازها نیستند و به دنبال این اتفاق، سازنده ها مجبور می شوند دست به خلاقیت زده و فرمول هایی جدید را برای ساخت بازی امتحان کنند. فرمول هایی که معمولاً از تلفیق چند سبک متفاوت و البته اصلی به دست می آید. اما در عین حال و با گسترش بازی هایی که در آن واحد در چندین و چند سبک متفاوت دسته بندی می شوند، هستند سازندگانی که دست به ساخت بازی هایی زده اند که نه تنها از تلفیق چندین سبک ساخته نشده، بلکه به طور خاص به جزئیات یک سبک منحصر به فرد پرداخته است. بدین معنا که سازندگان یک یا چند عنصر خاص در یک سبک اصلی را دست مایه ساخت یک بازی کامل قرار داده اند و با وسعت دادن به همان المان خاص، سعی در خلق گیم پلی نوین و جذاب داشته اند. در این میان شمار بازی هایی که از تلفیق چند سبک به وجود امده اند بسیار زیاد است، اما بازی هایی که بر اساس یک عنصر واحد شکل گرفته باشند بسیار کم هستند. در میان همین بازی های انگشت شمار می توانیم به دو سری از بازی های اشاره کنیم که یک عنصر و موضوع واحد را دستمایه ساخت عنوانی کاملاً جدید قرار داده اند؛ سری بازی های Sniper Elite و سری بازی های Sniper Ghost Warrior که حالا به رقیب هایی دیرینه بدل شده اند. این دو سری حول محور تک تیر اندازی، که خود یکی از عناصر اصلی سبک شوتر است، شکل گرفته اند و با وارد کردن جزئیاتی که در تک تیراندازی واقعی دارای اهمیت است به گیم پلی و بسط دادن آن، سعی کرده اند در عین جذابیت چاشنی شبیه سازی را هم به گیم پلی بازی هایشان اضافه کنند. اما در هر دو سری پس از گذشت مدتی و با شکست ها و حتی پیروزی هایی خرد که داشته اند. در زمان ورود به نسل هشتم، درست همانند عناوین دیگر سطح بالای جهانی مجبور به استفاده از عناصر چند سبک متفاوت در یک بازی شده اند. عناصری که به طور مداوم، خودشان را به عنوان استانداردهای نسل هشتمی به تمامی بازی های ساخته شده و در حال ساخت تحمیل می کنند. عناصری مثل جهان آزاد، آزادی عمل و انتخاب در چگونگی به انجام رساندن ماموریت ها و حتی محیط های بزرگِ همراه با فعالیت های جانبی و فرعی. این عناصر که حالا و در گذر زمان، به تدریج در حال تبدیل شدن به استاندارد هستند حتی توانسته اند خودشان را به بازی هایی همچون چهارمین نسخه از سری Sniper Elite (که از پایه و اساس شکل گرفته بر اساس یک عنصر در گیم پلی است) تحمیل کنند. این موضوع که در نسل هشتم بسیار پررنگ شده و به عنوان یکی از نکات مثبت Sniper Elite 4 در نظر گرفته می شود، به خوبی بیانگر پیشرفت صنعت بازی های ویدئویی و حرکت سریع و رو به جلو آن است.حرکتی که حتی می تواند روند ساخت بازی هایی خاص همانند Sniper: Ghost Warrior 3 را هم تغییر دهد.

شکار روح برای نجات برادر | پیش نمایش ۳ Sniper: Ghost Warrior - گیمفا

یک شوتر تاکتیکی زیبا که این بار بازی‌بازهای بسیاری را به خودش امیدوار کرده است

شلیک اولین گلوله

سری بازی های Sniper Ghost Warrior توسط CI Games ساخته و برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ منتشر شدند. اولین شماره از سری، به وسیله موتور قدرتمند و بسیار توانای ۴ Chrome Engine ساخته شد. موتور بازی سازی‌ای که به خوبی می توانست در زمینه های گرافیکی بازی را به یکی از سرآمدان نسل تبدیل کند. اما توجه بیش از حد تیم سازنده به چنین موضوعی و غافل شدن از بخش های پراهمیتی همچون گیم پلی باعث شد که اولین عنوان در سری، سرنوشت خوبی نداشته باشد. گیم پلی به شدت خسته کننده بازی در کنار مشکلات عجیب و غریب و عدم وجود داستانی منسجم و گیرا باعث شد که اولین تلاش استدیو CI Games برای خلق عنوانی موفق در سبک تیراندازی تاکتیکی تبدیل به شکستی بزرگ شود. شکستی که به نظر نتوانست به عنوان یک درس عبرت برای سازندگان عمل کند. چرا که ان ها بی درنگ دست به ساخت نسخه دوم زدند.
با عرضه شدن دومین نسخه از سری Sniper Ghost Warrior در سال ۲۰۱۳ و در نسل هفتم، شکست شماره اول عیناً تکرار شد. شکستی که موجب شد عنوان جدید استدیو CI Games با کسب میانگین امتیاز ۵۲ از سایت متاکریتیک تبدیل به یک بازی غیرقابل تحمل شود. شماره دوم بهبودهایی را شامل می شد اما همه این پیشرفت ها، چه در زمینه گیم پلی و چه در زمینه داستانی، برای رفع مشکلات اساسی سری کافی نبودند. مشکلاتی که به طرز اعجاب اوری موفق می شدند تجربه بازی کردن در نقش یک تک تیرانداز حرفه ای را تبدیل به عذابی الیم کنند. در این میان حتی عرضه شدن بسته های الحاقی و محتواهای دانلودی هم نتوانست باعث نجات این سری از نگاه تند و پرتوقع منتقدین شود. اما با همه این ها سری Sniper Ghost Warrior با وجود بازخورد های به شدت منفی منتقدین، به علت پایین بودن هزینه ساخت توانست سود بسیاری را روانه جیب سازندگانش کند. سودی که باعث شد ان ها در زمان ساخت نسخه سوم به فکر تولید یک بازی کاملا درجه یک و به اصطلاح AAA بیافتند. وضعیت مالی بهبود یافته CI Games در کنار بازار مناسب عناوین اول شخص شوتر در نسل هشتم باعث شد که عناصر و المان های بسیاری به نسخه سوم سری اضافه شود. المان ها و عناوینی که قبل تر از آن ها گفتیم. سازنده ها به منظور ایجاد پیشرفت در گیم پلی شماره سوم دست به خلق محیطی وسیع زده اند تا بستری مناسب برای یک بازی جهان آزاد درجه یک باشد. در عین حال سازندگان با تکیه بر آزادی عمل در روش انجام ماموریت ها و استفاده از اهداف فرعی و جانبی، سعی دارند تا روند یکنواخت و کسل کننده دو شماره قبلی را به طور کلی از ذهن مخاطب هایشان پاک کنند. با پیش نمایش سومین نسخه از سری Sniper Ghost Warrior با گیمفا همراه باشید.

شکار روح برای نجات برادر | پیش نمایش ۳ Sniper: Ghost Warrior - گیمفا

به نظر می رسد داستان نسبت به نسخه های قبلی، درون مایه های سیاسی و احساسی بیشتری داشته باشد

برای نجات برادر

سومین نسخه از سری اسنایپر بازهم بهانه ای نه چندان جذاب دست و پا کرده تا بازی باز را برای ترور و کشتن تعداد بی شماری از آدم ها بفرستد. این بهانه که این بار شکل و شمایلی شبیه به عناوین ساخته شده توسط شرکت یوبی سافت دارد، درون مایه ای سیاسی و عاطفی را در خود جای داده. البته به هیچ وجه نباید انتظار داشته باشیم که Sniper Ghost Warrior 3 در بخش داستانی برایمان از تضاد های سیاسی و اهمیت روابط خانوادگی سخن بگوید. بازی به سادگی، با اضافه کردن یک مکان کاملاً جدید، کمی بهانه سیاسی و خانوادگی به فرمول نسخه های قبلی سعی دارد قهرمانش را به مرز های گرجستان بفرستد تا از گسترش جنگ در این کشور جلوگیری کند. در واقع با توجه به اطلاعات منتشر شده از این بازی، می توانیم حدس بزنیم که داستان قرار نیست انقدر ها هم آش دهان سوزی باشد. از سویی به نظر نمی رسد با چنین پیش زمینه هایی بتواند کشش لازم برای ادامه بازی را در مخاطبش ایجاد کند. شاید این امر یک پیشداوری به نظر برسد، اما با نگاه به عناوین قبلی ساخته شده توسط CI Games می توان دریافت که داستان هیچ گاه نقش مهمی را در بازی هایشان ایفا نمی کرده است. از طرف دیگر سبک و سیاق انتخاب شده توسط سازندگان و فرمول جهان باز و غیرخطی بازی، روایت داستانی منسج را بسیار سخت و دشوار می کند، به دلایل بالا تیپ شخصیتی کلیشه ای قهرمان داستان و پیش زمینه داستانی بسیار تکراری را هم اضافه کنید تا به این نتیجه برسید که روند داستان در Sniper Ghost Warrior 3 قرار نیست چیزی فراتر از یک فیلم اکشن هالیوودی درجه ۲ باشد.
به دنبال همین موضوع اهمیت جاناتان نورث، قهرمان داستان که به طور کامل در تیپ شخصیتی قهرمان جنگی با گذشته ای سیاه گم شده، کمرنگ می شود و امکان پرداخت به این شخصیت هم به مراتب کاهش پیدا میکند. از طرف دیگر با وجود چنین مشکلی، قطعاً میزان همذات پنداری با قهرمان قصه هم بسیار کم خواهد شد. چرا که سبک روایی بازی و ریسک بسیار بالای غیر خطی روایت کردن داستان توسط استدویی نه چندان خبره، مجال پرداخت به شخصیت ها را به سازندگان نخواهد داد.

شکار روح برای نجات برادر | پیش نمایش ۳ Sniper: Ghost Warrior - گیمفا

شکار انسان، برای نجات …! نجات کی؟ اصلاً چرا باید ادم بکشیم؟ یک بار دیگه تکرار کن!!!

جان نورث، مردی کارکشته اما خسته از جنگ که به علت اتفاقات تلخ گذشته بازنشست شده است، با انگیزه های وطن پرستانه و احساساتی ناسیونالیستی که همیشه دست مایه چنین داستان هایی هستند، وارد ماجرا می شود. موضوع مهم در رابطه با این گذاره این است که گرجستان، محل وقوع اتفاقات داستان است. کشوری که درگیر جنگ داخلی شده و شرایطی بسیار بی ثبات در زمینه سیاسی دارد. در چنین شرایطی یک سرباز حرفه ای و تقریباً خسته از زندگی، به این محل جنگ زده فرستاده می شود تا با احساساتی وطن پرستانه! به نجات گرجستان و در پس آن به نجات دنیا برود. موضوع اول این است که پس زمینه اصلی داستان، یعنی جنگ داخلی گرجستان ارتباط چندانی با امریکا ندارد، در قدم دوم احساسات وطن پرستانه جان است که مواجهه با کشوری جنگ زده و در پی آن نجات دنیا به شدت کمرنگ جلوه می کند. به نظر می رسد سازندگان علاوه بر الگو برداری از داستان های هالیوودی درجه ۲ نیم نگاهی هم به بازی های بزرگ سبک مخفی کاری و شخصیت هایی چون سالید اسنیک و سم فیشر داشته اند،  اما باید دید آیا استفاده از یک سرباز بازنشسته و کشاندن او به میدان نبرد برای نجات دنیا و برادرش، می تواند نتیجه همچون شاهکار کوجیما داشته باشد؟
سازنده ها با خلق یک شخصیت منفی که حداقل شکل و شمایلی رعب اور دارد، سعی کرده اند پس از مدتی موضوع میان جان نورث و این شخصیت منفی را شخصی جلوه دهند. از سوی دیگر اهمیت انگیزه درونی نورث برای یافتن و در پی آن نجات برادرش در گرجستان می تواند جذابیت هایی داشته باشد. اما بازهم با توجه به سبک روایی و فرمول گیم پلی، نمی توانیم انتظار چندانی از انگیزه های درونی جان و روابط او با برادرش داشته باشیم. چرا که روایت یک داستان موفق و گیرا در شرایط کاملاً غیرخطی، آن هم به سبک فیلم های بلک باستری از یک استدیو که شهرت چندانی در داستان گویی ندارد به شدت بعید به نظر می رسد.
با این تفاسیر انتظاراتمان از بخش داستانی محدود می شود به میان پرده هایی طولانی که ممکن است بتوانند بار احساسی و سیاسی داستان را به تنهایی به دوش بکشند. باید گفت که شخصیت پردازی دقیق جان و برادرش، همچین شخصیت های فرعی داستان می تواند کمک بزرگی برای روایت و داستان کلی بازی باشد. از طرفی بسط دادن شخصیت ها و گسترده کردن آن ها از الگوهای تیپ های شخصیتی کلیشه ای می تواند از قهرمانان Sniper Ghost Warrior 3 شخصیت هایی ماندگار بسازد. باید اعتراف کرد که داستان بازی پتانسیل و استعداد بسیاری برای تبدیل شدن به اثری خوب را در خود دارد. اما تجربیات منتقل شده از نسخه آزمایشی، شیوه تکیه بر داستان در نمایش های بازی و پیش زمینه ای که توسط جان روایت می شود، احتمال موفقیت داستان این بازی را به شدت کاهش می دهد.
به طور کلی نمی توان انتظار زیادی از بخش داستانی بازی داشت. در واقع داستان این عنوان با تمام تلاشی که برای  احساسی و سیاسی جلوه دادن می کند، فقط بهانه ای است تا بازی باز را به گشت و گذاری پر مخاطره در طبیعت گرجستان دعوت کند و دلیلی باشد برای ایجاد ماموریت های اصلی و کمی فضاسازی. از طرف دیگر می توان اطمینان داشت که در صورت ضعف داستانی، گیم پلی باید بار جذابیت را به دوش کشیده و وظیفه ایجاد کردن کشش در مخاطب را بر عهده بگیرد. به طور کلی نمی توان انتظار داشت که Sniper Ghost Warrior 3 در بخش داستانی خوب ظاهر شود. اما اگر چنین شد و داستان بازی ما را شگفت زده کرد باید اعتراف کنیم که با  پدیده ای نو رو به رو هستیم.

شکار روح برای نجات برادر | پیش نمایش ۳ Sniper: Ghost Warrior - گیمفا

گشت و گذار در محیط بزرگ بازی به وسیله این اتوموبیل ها قطعاً یاداور خاطرات سری FarCry است

شبح ،جنگجو و … 

پس از بررسی احتمالات در رابطه با داستان بازی، به سراغ بخشی خواهیم رفت که حداقل می تواند اطمینان خاطری برایمان ایجاد کند. سومین فرزند خانواده Sniper Ghost Warrior در بخش گیم پلی پیشرفت های بسیار و چشم گیری داشته است و همین پیشرفت ها است که سازنده ها را به آینده بازی جدیدشان امیدوار میکند. اولین موضوعی که در رابطه با Sniper Ghost Warrior 3 جلب توجه می کند، بدون شک جهان باز شدن بازی است. این عنوان برخلاف پدر و پدربزرگش قرار نیست روند خطی و کاملاً مشخصی را دنبال کند. در راستای الگو برداری سازنده ها از سری FArCry، طبیعت گرجستان میزبان جنگی داخلی و نزاع میان چند نیروی مختلف است. در چنین شرایطی جان نورث کهنه کار وارد ماجرا می شود تا با ترور و حذف بعضی اهداف، نفوذ به پایگاه های نظامی، جمع اوری اطلاعات و آزادسازی مناطق ( این روند کمی آشنا و تکراری به نظر می رسد، اینطور نیست؟) به بحران سیاسی گرجستان خاتمه دهد و در این بین هم برادر کوچک ترش را پیدا کند. این روند داستانی  به خوبی شرایط گیم پلی را هم توصیف می کند. شما در نقش نورث در محیط باز و وسیع گرجستان رها خواهید شد. نقشه ای بزرگ و پرجزئیات که میزبان وقایع بازی است، طبق ادعای سازندگان پر شده از محتواهای فرعی و جانبی که می تواند بازی باز ها را برای ساعت ها سرگرم کند. گیم پلی بازی به طور کی به سه مرحله شناسایی، حذف هدف و سپس فرار کردن از موقعیت خلاصه می شود. این نوع از گیم پلی که در قالب یک بازی تک تیراندازی با درون مایه های مخفی کاری بسیار مناسب به نظر می رسد، در صورتی جوابگو و جذاب خواهد بود که روند کلی مراحل، نوع حذف اهداف و طراحی مراحل به گونه ای باشد که بازی باز را هربار با چالشی جدید رو به رو کند. در غیر این صورت، همین فرمول قابل قبول، تبدیل به یکی از بزرگترین ضعف های بازی خواهد شد. چنانچه که در بازی Sniper Elite 4 شاهد بروز چنین اتفاقی بودیم. همچنین محیط های وسیع گرجستان به خودی خود نمی تواند موجب سرگرمی بازی باز شود، چرا که عدم وجود محتوای کافی، فعالیت های جانبی و ماموریت های فرعی مناسب در یک محیط وسیع، قطعاً بیش از آن که به نفع بازی عمل کند باعث تکراری و کسل کننده شدن بازی خواهد شد. باید به این نکته توجه کنیم که وسعت نقشه، گرافیک عالی و ماموریت های اصلی پر تعداد به هیچ وجه نمی توانند تضمین کننده سرگرم کننده بودن یک عنوان باشند، چرا که در یک عنوان در زیرسبک جهان آزاد، آزادی عمل، سرگرمی، فعالیت های جانبی و محتوای تعاملی کلی عنوان است که تضمین کننده موفقیت یک بازی است.

شکار روح برای نجات برادر | پیش نمایش ۳ Sniper: Ghost Warrior - گیمفا

عناصر اصلی تک تیراندازی در گیم پلی بازی لحظا شده‌اند و بسیارهم تاثیر گذار هستند

پس از طراحی یک محیط باز و وسیع، سازنده ها برای ایجاد سهولت در رفت و آمد ها، یک اتوموبیل قدرتمند در اختیار جان گذاشته اند، اتوموبیلی که به نظر می رسد تنها وسیله نقلیه شما برای رفت و آمد در محیط های بازی باشد. جان پس از مستقر شدن در غارِ محل اختفایش که به نوعی خانه امن و مرکز فرماندهی بازی هم محسوب می شود، می تواند ماموریت های مختلفی را دریافت کرده و پس از آمادگی های لازم به دنبال انجام آن برود. پس از رسیدن به محل ماموریت در نقشه است که فاز ابتدایی گیم پلی، یعنی شناسایی آغاز می شود. این امر به رسیدن به نقاط مرتفع و استفاده از درونِ (Drone) به شدت محبوب میان بازی سازها انجام می شود. این وسیله کارآمد توانایی پرواز، اسکن کردن و علامت گذاری دشمنان را داشته و می توان در شرایط مختلف کمک بزرگی برای جان باشد. پس از شناسایی محیط توسط درون، باید به دنبال تخلیه اطلاعاتی دشمن و کسب اطلاعات از سرباز ها باشید، این عمل که با دستگیری آن ها و بازپرسی صورت می گیرد، باعث می شود که مرحله جمع اوری اطلاعات به پایان برسد. طبق ادعای سازنده ها، اهداف شما در ابتدای هر ماموریت نمایش داده نخواهند شد و این شما هستید که باید با شناسایی و جمع آوری اطلاعات هدف مورد نظر را یافته و شناسایی کنید. پس از مرحله جمع آوری اطلاعات باید به روش خودتان وارد عمل شده و هدف را حذف کنید. در این نقطه است که Sniper Ghost Warrior 3 بزرگترین توانایی اش را به رخ می کشد. بازی به طور کلی سه حالت گیم پلی  پیش رویتان خواهد گذاشت . سه حالت که به وضوح در نام بازی هم مشخص شده‌اند مرز مشخصی نداشته و در طول گیم پلی از یکدیگر جدا نیستند، در واقع سبک بازی شما است که جان را به یکی از سه حالت زیر نزدیک تر می کند. حالت اول که اسنایپر نام دارد، با تکیه بر رسیدن به مناطق مرتفع، استفاده از سلاح های دوربرد پیش می رود. در حالت تک تیرانداز، شما باید با استفاده از شلیک های از راه دور و مکانیک های اصلی تک تیراندازی در کنار استفاده از تاکتیک های درست و به جا دست به حذف اهدافتان بزنید. حالت دوم که Ghost نام دارد، درواقع به حالت کاملاً مخفیانه بازی بازمی گردد. در این حالت مبارزه با سلاح های سرد، از پای در اوردن مخفیانه دشمنان و عدم دیده شدن اهمیت پیدا می کند. حالت سوم که به سادگی Warrior نام دارد، شبیه به یک حمام خون است. کافی است یک سلاح اتوماتیک دستتان بگیرید و به جان دشمنان بخت برگشته بیفتید. توانایی استفاده از این حالت های مختلف به هیچ وجه از شما سلب نخواهد شد. در واقع بازی با جدا کردن سه درخت توانایی متفاوت ( شبیه به عنوان فارکرای) بسته به اعمال شما امتیازاتی را در هریک از حالت های گیم پلی در نظر می گیرد. بدین ترتیب با پیشربرد بازی به روش دلخواهتان به مرور در همان روش خبره تر خواهید شد و توانایی های بیشتری کسب خواهید کرد. این برگ برنده Sniper Ghost Warrior 3 که سازندگان تاکید بسیاری بر آن دارند. درواقع سیستمی بسیار ساده و البته استفاده شده است که فقط رنگ و بویی نو به خود گرفته، اما مسئله مهم اهمیت پیدا کردن حالت Sniper است. این حالت که به طور مشخص حالت مورد علاقع سازندگان بازی است. نسبت به دو حالت دیگر از تنوع و جزئیات بیشتری برخوردار است. در حقیقت سازندگان با سخت تر کردن سیستم نشانه گیری سلاح های اتوماتیک، سعی داشته اند که بازی باز ها را به استفاده از مخفی کاری و شلیک های از راه دور ترغیب کنند. گیم پلی Sniper Ghost Warrior 3 در زمان تک تیر اندازی، به شدت جذاب تر جلوه می کند. طبق گفته های سازنده ها تک تیراندازی در این عنوان بی شباهت به تک تیراندازی در دنیای واقعی نیست. استفاده از دوربین های مختلف که در فواصل و آب و هوای گوناگون کارامد هستند. بهره گرفتن از گلوله های دست ساز و متفاوت که هریک توانایی های خاصی  دارند، تاثیر بسیار زیاد باد و قوص گلوله در شلیک های از راه دور، امکان بزرگ نمایی با دروبین ها، استفاده از سلاح های متفاوت با برد های مختلف و قدرت شلیک متفاوت، همگی جزئیاتی هستند که در زمان تک تیراندازی اهمیت پیدا می کنند. به همه این ها اهمیت یافتن مکانی مناسب برای یک شلیک خوب را هم اضافه کنید. در واقع در زمان تک تیراندازی است که وجه تاکتیکی این بازی خودنمایی می کند.. وجهی که قطعاً نقطه تمایز این بازی با دیگر عناوین شوتر اول شخص است. باید گفت که با توجه به نمایش های بازی و همچنین نسخه بتا، عملکرد های مربوط به تک تیراندازی در این عنوان به زیبایی طراحی شده اند، توجه به قوص گلوله، جریان باد، نوع نفس کشیدن و حتی شرایط ایستادن یا نشستن جان، تاثیر فاصله بر قدرت شلیک و جزئیات بسیار دیگر باعث شده که عملکرد بخش تک تیراندازی به شدت پررنگ شده و هیجان انگیز باشد.

شکار روح برای نجات برادر | پیش نمایش ۳ Sniper: Ghost Warrior - گیمفا

مخفی کاری و ازپا در آوردن مخفیانه دشمنان در این شماره اهمیت بیشتری پیدا کرده و به دنبال این موضوع شاهد مکانیک های کارآمدتر و بهبود یافته تری خواهیم بود

در حالت های دیگر گیم پلی، اهمیت استتار جلوه خاصی می یابد، به طور کلی دیده شدن و کشف شدن محل اختفای یک تک تیراندازی می تواند کار را به شدت برای او سخت تر کند. پس استتار و توانایی مخفی شدن اهمیت خاصی می یابد. از سوی دیگر برنامه ریزی دقیق، حرکت آهسته و داشتن نقشه های ثانویه برای زمانی که وضعیت قرمز می شود ضروری است. البته نباید فراموش کنیم که جان نورث، سرباز کارکشته نیروی دریایی ایالات متحده، توانایی استفاده از هرنوع سلاحی را دارد، این موضوع می تواند به خودی خود باعث از بین رفتن تمام نقشه های ثانویه باشد (در صورتی که بخواهید دست به کشتار بزنید!). چرا که در مواقع لزوم می توانید به راحتی به جان دشمن ها افتاده تک تکشان را سلاخی کنید. بخش اکشن و پر جنب و جوش بازی، به عمد طوری طراحی شده که همچون دیگر عناوین اول شخص به نظر نرسد. سازندگان برای تاکید بر تک تیراندازی و مخفیانه بودن بازی، عملکرد سلاح های اتوماتیک را بسیار دشوار کرده اند. لگد این سلاح ها به شدت طبیعی طراحی شده و می تواند برایتان مشکلات بسیار را ایجاد کند. همچنین طبق گفته های سازنده ها نشانه معمول بازی ها در زمان استفاده از سلاح های اتوماتیک در Sniper Ghost Warrior 3 وجود ندارد و شما باید عمل نشانه گیری را به صورت دستی انجام دهید.
سازنده ها برای خلق هرچه بهتر یک بازی جهان آزاد، به وسیله قرار دادن چرخه شب و روز و وضعیت های مختلف آب و هوایی محیطی بسیار طبیعی تر را ساخته اند. چرخه شب و روز می تواند بر عملکرد شما به عنوان یک تک تیر انداز تاثیر بسیاری داشته باشد، توانایی استتار بهتر و عدم دیده شدن در شب از مزیت های تاریکی هستند. اما از سوی دیگر، دید کمتر نسبت به محیط و سکوت شب ها هم می توانند برایتان دردسر ساز باشند. همچنین وضعیت های گوناگون آب و هوایی بر روی شلیک هایتان تاثیر خواهند داشت. چرا که همانطور که اشاره کردم، باد … دشمن اصلی یک تک تیرانداز است. تاثیر باد بر روی گلوله ها و تخمین فاصله و میزان افت گلوله در مسیر برخورد با هدف از فعالیت هایی هستند که یک تک تیر انداز باید به طور مداوم انجام دهد. محاسبه دقیق چنین عواملی باعث می شود که با تخمین زدن محل دقیق برخورد گلوله، در هر شرایط آب و هوایی شلیکی تمیز و بی نقص داشته باشید.
همچنین نمای مخصوص کشته شدن دشمنان به این بازی هم راه پیدا کرده است. در این نمای خاص، لحظه برخورد گلوله به صورت آرام و کند رو به روی چشمانتان نمایش داده می شود. این نما که به هیچ وجه به پای X-Ray های شگفت انگیز سری Sniper Elite نمی رسد. از جزئیات بالای گرافیک بهره می برد و می تواند جذاب باشد.

شکار روح برای نجات برادر | پیش نمایش ۳ Sniper: Ghost Warrior - گیمفا

شرایط آب و هوایی تاثیر بسیاری بر شکل گیم پلی خواهند داشت، البته باید منتظر ماند و دید که هوش مصنوعی نسبت به این تغییرات چطور واکنش نشان خواهد داد

به طور کلی باید گفت که Sniper Ghost Warrior 3 در بخش گیم پلی، استعداد و پتانسیل بسیار بالایی دارد. اما از همین حالا هم مشخص است که تلاش های بسیار سازنده ها بر روی بخش هایی به غیر از تک تیراندازی چندان هم خلاقانه و کارساز نبوده است. چرا که بازی با تمام جزئیات نمایش داده شده، بیشتر شبیه به نسخه ای تاریک و البته کمی تاکتیکی تر از سری FarCry به نظر می رسد. اما وقتی صحبت از تک تیر اندازی می شود، Sniper Ghost Warrior 3 خوبی هایش را رو می کند. سازنده ها به خوبی موفق شده اند مکانیک هایی را در طول دوره انتشار کل سری خلق کنند که نمایش دهنده فعالیت های یک تک تیرانداز واقعی باشد. دقت در جزئیات شلیک ها و استفاده از ابزارهای مختلف باعث شده که بخش تک تیراندازی بازی به شدت لذت بخش و هیجان انگیز باشد. استفاده از محیط باز هم این امکان را فراهم میکند  که بازی بازها با پیدا کردن مناطق مناسب برای شلیک، صحنه های بس شگرف را خلق کرده و شلیک هایی از مسافت های دور انجام دهند. همچنین اهمیت استتار، مخفی ماندن و جمع اوری اطلاعات، در کنار مشخص نبودن اهداف از ابتدای مراحل بسیار جالب به نظر می رسد. اما موضوع مهم تر این است که با این همه، آیا Sniper Ghost Warrior 3 می تواند چالش هایی جدید و جذاب برای مخاطبش خلق کند و یا مثل همتای و رقیبش به سرعت خسته کننده خواهد شد؟
به نظر می رسد طراحی دقیق و با حوصله مراحل اصلی و سعی در ایجاد تنوع در ان ها می تواند از بروز هرگونه تکرار و کسل کنندگی جلوگیری کند. همچنین ماموریت های فرعی متفاوت و پرتعداد، با تنوع بالا، در کنار محیطی وسیع که محتوایی بسیار هم دارد می تواند تضمین کننده یک بازی لذت بخش باشد. اما درست در نقطه مقابل، عدم وجود تنوع در مراحل اصلی و فرعی، محتوای کم نقشه و تکیه بیش از حد سازنده ها بر وسعت بازی و مکانیک های تک تیراندازی می تواند بازی را به سمت نابودی بکشاند. زیرا مکانیک های تک تیراندازی با تمام جذابیت هایشان پس از مدتی تکراری خواهند شد و در اینجاست که گیم پلی کلی بازی باید بار ایجاد کشش در مخاطب را به دوش بکشد.

چشم نوازِ گریان

Sniper Ghost Warrior 3 به وسیله موتور بسیار قدرتمند Cry Engine ساخته می شود، موتوری که قدرت بی حدش در به تصویر کشیدن مناظر خیره کننده و خلق طبیعتی زیبا بر کسی پوشیده نیست. سازندگان بازی در استدیو CI Games با اتکا به قدرت این موتور بازی سازی بی نظیر، دست به خلق یک بازی چشم نواز زده اند. باید گفت که گرافیک Sniper Ghost Warrior 3 در نسخه بتا و در نمایش های منتشر شده از بازی به شدت زیبا و دوست داشتنی به نظر می رسد، طبعیت دلنشین گرجستان که مناظر بسیار زیبایی را خلق می کند، به وسیله قدرت Cry Engine در خلق مسافت های دور به شدت طبیعی به نظر می رسند. در واقع باید گفت که در تمامی نمایش های بازی، مناظر واقعا خیره کننده و زیبا هستند. مناظری که به وسیله بافت های با کیفیت در دوردست و نورپردازی عالی بازی شکل گرفته اند. همچنین آسمان و حرکت ابرها پویایی و زندگی خاصی در خود دارد که به کیفیت بصری بازی کمک بسیار کرده است. خلق چنین محیط وسیع و در عین حال زیبایی، یکی از بزرگترین دست اوردهای استدیو سازنده بازی است. چرا که پیشرفت چشم گیر بازی در زمینه گرافیکی قطعاً از نظر ها دور نخواهد ماند. نور پردازی عالی بازی در زمان شرایط اب و هوایی بارانی به شدت خودنمایی می کند، بازتاب قطرات باران در آسمان، چاله های پر آب که نور را منعکس کرده و چشمتان را آزار می دهند. نشستن قطرات روی دوربین سلاحتان و خیس شدن طبیعت از زیباترین جلوه های بصری بازی هستند. باید گفت که عنوان جدید CI Games در زمینه خلق محیطی بی نظیر و زیبا واقعا موفق عمل کرده است.
اما در نقطه مقابل بازی در نشان دادن چهره ها و بافت ها از فواصل نزدیک ضعف دارد. در نمایش های بازی و در نسخه بتا شاهد این موضوع بودیم که چهره ها به شدت خشک بی روح و بدون احساس طراحی شده اند، همچنین انیمیشن های مربوط به چهره ها و حرکت کردن شخصیت ها به شدت خشک و از مد افتاده به نظر می رسند. البته به طور قطع امیدوار هستیم که چنین مشکلاتی پس از رسیدن بازی به مرحله نهایی حل شده و در نسخه نهایی وجود نداشته باشند. تا Sniper Ghost Warrior 3 بتواند از حیث گرافیکی عنوانی کامل لقب بگیرد.

شکار روح برای نجات برادر | پیش نمایش ۳ Sniper: Ghost Warrior - گیمفا

گرجستان وسیع و چشم نواز است، محیط های بازی به لطف نورپردازی بی نظیر بسیار زیبا به نظر می رسند

CI Games در زمینه صداگذاری اما بهتر عمل کرده است، با توجه به نمایش های بازی ، به نظر می رسد صداگذاری شخصیت ها، مخصوصاً خود جان نورث به شدت گوش نواز باشد، صدای پیشه او موفق شده احساسات را در صدایش بگنجاند و کمی حس همذات پنداری مخاطب را برانگیزد. از طرف دیگر صدای های محیطی، باد و باران و صدای شلیک هر سلاح متفاوت از دیگری و در سطح بسیار خوبی قرار دارد، این موضوع با خودنمایی در نسخه بتا تواست توجه های بساری به به خودش جلب کند. همچنین پیوستن یکی از بزرگترین اهنگ سازان عرصه بازی های رایانه ای یعنی آقای میکولای استرویسکی به پروژه ساخت این بازی می تواند نوید دهنده قطعاتی شنیدنی به عنوان موسیقی متن بازی باشد. استرویسکی که سابقه کار بر روی عناوینی مثل The Witcher 3 Wild Hunt را در کارنامه اش دارد، می تواند تضمین دهنده موسیقی متن بسیار خوب Sniper Ghost Warrior 3 باشد.

کلام آخر

در آخر باید گفت که Sniper Ghost Warrior 3 پیشرفتی عظیم برای سری محسوب می شود، پیشرفتی که سری را از یک بازی کم بودجه و کم خرج، به عرصه بازی های AAA کشانده است. مراحل تولید پرخرج و طاقت فرسای بازی های بزرگ در کنار بودجه عظیم ان ها، حداقل تضمین دهنده کیفیتی بیشتر از دو نسخه قبلی سری هستند. اما به همه این ها، نمی توانیم به داستان بازی و تلاش های سازنده ها برای هرچه جذاب تر کردن آن امید چندانی داشته باشیم. البته چه کسی از یک بازی تمام اکشن داستان خوب می خواهد؟ جز این که گیم پلی توانایی جذب مخاطب را نداشته باشد؟

شکار روح برای نجات برادر | پیش نمایش ۳ Sniper: Ghost Warrior - گیمفا

گرافیک فنی و نورپردازی عالی باعث شده که بازی در شب بسیار زیبا به نظر برسد

گیم پلی این نسخه با وجود وسعت زیاد و تنوعی که سازنده ها مدام از آن دم می زنند، روی لبه تیغ راه می رود. وسعت زیاد، روش های متفاوت و خلاقیت های سازنده ها، با وجود این که در سری جدید هستند، در عناوین دیگر این سبک هم یافت می شوند، پس مهمترین بخش بازی تکیه آن بر تک تیراندازی خواهد بود. با توجه به این که مکانیک های این سیستم به زیبایی طراحی شده اند، خیالمان از این بخش راحت است. اما آیا این بخش می تواند به تنهایی جذابیت لازم را به باز اضافه کند؟ عدم وجود محتوای کافی در نقشه، طراحی مراحل یکنواخت و ماموریت های فرعی تکراری بزرگترین دشمنان یک بازی جهان آزاد هستند و Sniper Ghost Warrior 3 باید از چنین بلاهایی دوری کند. همچنین داستان ضعیف، تکراری شدن مکانیک های بازی در صورت عدم وجود تنوع در روند بازی و آزادی عمل مصنوعی می توانند لطمات زیادی به بازی وارد کنند. یکی دیگر از چالش های پیشروی تیم سازنده قطعاً به هوش مصنوعی بازی بازمیگردد، هوش مصنوعی در دو نسخه قبلی به شدت ضعیف بود و حتی در مواقعی باعث خنده می شد. حال با تاکید سازندگان بر روند تولیدی یک بازی درجه یک، انتظارات از هوش مصنوعی بازی به شدت افزایش پیدا می کند و سازنده ها باید هوش مصنوعی درخور یک عنوان تاکتیکی و مخفی کاری درجه یک را خلق کنند. همچنین رفع مشکل انیمیشن های خشک و جزئیات بی کیفیت چهره ها می تواند کمک شایانی به کیفیت بصری بازی کند. به طور کلی، Sniper Ghost Warrior 3 پر خرجی است که با همه داشته هایش روی لبه تیغ حرکت می کند. برای دیدن نتیجه این حرکت تنش زا باید تا ۲۵ آوریل ۲۰۱۷ صبر کنیم. این بازی برای پلتفرم های PS4، XBox One و PC در نظر گرفته شده است.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

شکار روح برای نجات برادر | پیش نمایش ۳ Sniper: Ghost Warrior - گیمفا
شکار روح برای نجات برادر | پیش نمایش ۳ Sniper: Ghost Warrior - گیمفا
شکار روح برای نجات برادر | پیش نمایش ۳ Sniper: Ghost Warrior - گیمفا
شکار روح برای نجات برادر | پیش نمایش ۳ Sniper: Ghost Warrior - گیمفا
شکار روح برای نجات برادر | پیش نمایش ۳ Sniper: Ghost Warrior - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • پیش نمایش خیلی خوبی بود لذت بردیم میثم اقا.
    توی پیش نمایش ذکر کردید که در نسخه بتا بازی گرافیک بسیار زیبایی دارد احیانا بازی به نظر شما دانگرید نشده است نسبت به تریلر های اخر بازی؟

  • کلا سبک اسنایپر زیاد واسم جذابیت نداره !!!
    ولی همیشه از ghost warrior تو این سبک چیزای خوبی شنیدم .

  • Black Mask گفت:

    مرسی بابت پیش نمایشه کامل که تمام بدی های نسخه ی قبل رو به خوبی بیان کرده تا کسی توی نسل هشتم گول تریلر ها و تصاویر رو نخوره! سازنده ی بازی CI به نظرم یه بازیه درست و حسابی نداشته و توی نسل های قبلی هم مدام شوتر های درجه ۲ و حتی ۳ منتشر میکرد. این میتونه بزرگترین دیل بریکر برای افرادی باشه که تازه با این سری آشنا شدن و scout و اسنایپر بودن براشون جذابه.کلا ساب ژانر اسنایپینگ دچار یه مشکله که حل کردنش هم خیلی سخته اونم اینه که خوده این عمل و ماموریت ها هم توی واقعیت بشدت طولانی و طاقت فرساست. حالا CI میخواد بازی رو دنیای باز کنه تا ازین داستان در رفته باشه. اما به نظرم بدتر کار خودشو سختتر کرده.ساختن بازی اپن ورلد جذاب کار بشدت سختیه و بنظرم گوست واریور۳ از همین الان قافله رو باخته. توی بازی های قبلی تک تیرندازی بد نبود و در مواقعی حتی جذاب هم میشد,ولی وای ازون لحظه ای که میخواستی بازی رو با سلاح سرد یا اسلحه های اتوماتیک انجام بدی(که مواقعی بازی مجبورت میکرد!) توی این سکشن ها به ویژه اسلحه ی اتوماتیک بازی فاجعه بود! گان پلی توی این مواقع بدترین چیزی بود که دیده بودم همونطور که میثم جان هم تو مقاله اشاره کرده بود هوش مصنوعی از خنده نابودتون میکرد. حالا همون سازنده هایی که یک بازی خطی خوب(نه عالی) هم نتونستن منتشر کنن میخوان یه بازی جهان باز بسازن؟! ویژگی های جدید توی بخش تک تیرندازی و پیدا کردن هدف ها خوب به نظر میرسید اما باز هم باید صبر کرد و دید چون به این سازنده هیچ اعتمادی نیست. بخش گرافیکی هم توی این سری همیشه از دور خوب به نظر میرسه اما وقتی بازی میکنی با نکات بدی مواجه میشی. در هر حال امیدوارم بتونن بالاخره یه بازیه حداقل خوب بسازن. به شخصه امکان نداره سمته این بازی برم اونم با قیمت کامل! مگه اینکه بعد از انتشار تخفیف بخوره یا یکی از دوستان اشتباه کنه این بازی رو بخره :))

    • persian_ip گفت:

      موافقم از موتور قدرتمند کرای انجین به بدترین شکل ممکن در نسخه دوم استفاده کردند

    • Slade گفت:

      دوست گرامی از اونجایی که من علاقه زیادی به اولین تریلر و عکسای بازی پیدا کردم خیلی پیگیر اخبار بازی بودمو تا اونجایی که من بدونم سی ای گیمز یک تیم کاملا جدید و البته با استعداد و مجرب اورده رو این بازی و کارکنان اماتور قبلی رو به جز تعداد محدودی که کاربلد بودن همگی اخراج کرده اصلا از این خروجی که گرفتن معلومه کار تیم قبلی نیست خروجی گرافیک در سطح کارای کرایتک هست و فکر نکنم کسی بجز کرایتک تونسته باشه از این اینجین همچین خروجی بگیره در مورد گیم پلی حداقل میدونیم خیلی از نسخه های قبلی بهتره حالا شاید کمی بهتر باشه شایدم فراتر از حد انتظار باشه در کل نسخه امسال بسیار امیدوار کنندست

  • QUEEN 2017 گفت:

    یه بازی به درد نخور درست مثل نسخه های یک و دو واقعا که گ*و*ه بودن
    هیچ بازی تو اسنایپر به گرد SNIPER ELITE نمیرسه

  • cv گفت:

    با توجه به داشتن se**al Themes در ESRB
    صددرصد روی بخش احساسی داستان خیلی کار شده :laugh:

  • persian_ip گفت:

    با سلام
    سپاس از توضیحات خوب و مفیدتون. فقط یه نکته ای رو عرض کنم خدمتتون که اگه اشتباه نکنم نسخه اول این بازی با موتور گرافیکی Chrome ساخته شد. یعنی همون موتور گرافیکی که بازی معروف Call of Juarez باهاش ساخته شد و البته خیلی هم مشکل و باگ داشت تا اینکه سازنده ها رو به موتور قدرتمند کرای انجین آوردن.

  • بازی خوبی میشه . مشکل نسخه دوم بازی، خطی بودن بیش از حد بازی و داستان نا معلوم بود.یکش رو بازی نکردم .

  • با تشکر بسیار عالی و زیبا – این بازی پتانسیل اینو داره که خودش رو به همه اثبات کنه – الگو برداری از بازی far cry 3 و اضافه کردن بخشهای مهیج و جدید در کنار خلق نوع اوری ها کاری که یوبی سافت نتونست برای بازی موفق فار کری کنه و سعی کرد همون فارکری ۳ که واقعا خیره کننده بود رو با کمی تغییر به عنوان فارکری ۴ و بعد هم پریمال معرفی کنه گرچه به لطف قوت و قدرت فارکری ۳ اینها هم ارزش بازی کردن داشتن ولی بهتره بود اینا رو به عنوان نسخه فرعی منتشر می کرد – به امید روزی که دوباره بازی های رایانه بتونن برای دنباله های موفق بازی های موفقی خلق کنند البته با تغییرات مثبت ، کاری که سری رزیدنت اویل کرد ، کاری که سری God of war خواهد کرد , ….

  • MS GAMER گفت:

    اسپم:دوستان عذر میخوام سایت معتبر برای خرید پلاس سراغ دارین؟

  • AGA9 گفت:

    راستش تلینرش رو که دیدم قانع شدم ممکنه با یه بازی اکشن و خوب طرف شدیم (حتی با وجود شکست های نسخه های اصلی ). :rotfl:

شکار روح برای نجات برادر | پیش نمایش ۳ Sniper: Ghost Warrior - گیمفا