۱۰ مشکل رایج در بازی‌ها و صنعت بازی که باید برطرف شوند – قسمت دوم - گیمفا
۱۰ مشکل رایج در بازی‌ها و صنعت بازی که باید برطرف شوند – قسمت دوم - گیمفا
۱۰ مشکل رایج در بازی‌ها و صنعت بازی که باید برطرف شوند – قسمت دوم - گیمفا
۱۰ مشکل رایج در بازی‌ها و صنعت بازی که باید برطرف شوند – قسمت دوم - گیمفا

۱۰ مشکل رایج در بازی‌ها و صنعت بازی که باید برطرف شوند – قسمت دوم

امیرمهدی نامجو
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۱/۰۸
۱۰ مشکل رایج در بازی‌ها و صنعت بازی که باید برطرف شوند – قسمت دوم - گیمفا

طبیعتاً همه بازی‌ها در کنار نکات مثبت و خوبی که دارند، نکات منفی نیز دارند. بعضی از این نکات منفی صرفاً متوجه یک بازی خاص هستند و در همان بازی اتفاق می‌افتند ولی بعضی مشکلات هستند که بارها و بارها در بازی‌های مختلف شاهد آن بوده‌ایم. تعدادی از این مشکلات هم مربوط به روش‌های مدیریتی اشتباه اتخاذ شده توسط شرکت‌ها و استودیوها برمی‌گردد. در ادامه می‌خواهیم ۱۰ تا از این مشکلات رایج که بهتر است هر چه سریع‌تر برطرف شوند را بررسی کنیم.

نکته ۱: مشکلات براساس انتخاب‌های مجله GamesTM هستند ولی متن آن‌ها ترجمه مستقیم این مجله نیست و با اقتباس از آن نوشته شده است.

نکته ۲: برای هر مورد، نمونه یا نمونه‌هایی از عناوین مشکل‌دار در آن بخش و گاهی اوقات نمونه‌ای از بازی‌ای که توانسته با این مشکل به خوبی کنار بیاید ذکر شده است. این عناوین تا حد زیادی از عناوین معروف یا جدید هستند.

نکته ۳: لیست ترتیب خاصی ندارد.

امکان انجام بازی‌های نسل قبلی بدون پرداخت پول اضافه

یکی از مهم‌ترین کارهایی که مایکروسافت با Xbox One انجام داده، اثبات این موضوع است که قابلیت اجرای بازی‌های کنسول‌های قدیمی روی کنسول جدید، یک هدف دست نیافتنی نیست. در حالی که دنیای بازی‌ها مدام در حال پیشرفت و گسترش است، واقعاً هیچ دلیلی وجود ندارد که ما نتوانیم به بازی‌هایی که قبلاً خریده‌ایم دسترسی پیدا کنیم. نینتندو در این میان یکی از بدترین‌هاست و هر بار برای اجرای عناوین کنسول‌های NES، SNES و Gameboy روی کنسول‌های جدید آن، شما باید یک بار دیگر این بازی‌ها را بخرید. در این میان سونی هم با مجبور کردن افراد به پرداخت پول برای سرویس PlayStation Now حتی برای عناوینی که در گذشته آن‌ها را خریده‌اند، اصلاً جالب نیست.

موارد منفی در این زمینه:

PlayStation Now:

ten video game problems that must be solved

PlayStation Now

PlayStation Now سرویس سونی برای اجرای بازی‌های PS3 روی کنسول PS4 است. این سیستم از طریق یک شبکه ابری، به شما اجازه می‌دهد بازی‌ها را به صورت آنلاین روی یک سیستم خاص طراحی شده توسط سونی برای اجرای عناوین PS3 در سرورهای سونی اجرا کرده و در خانه خود با PS4 به انجام آن بازی‌ها بپردازید. این سیستم به طور کلی از آن جایی که شبیه‌سازی کامل PS3 روی یک کنسول دیگر به خاطر پیچیدگی‌های سخت‌افزاری خیلی زیاد آن کار سختی است، امکان بسیار خوبی محسوب می‌شود حتی این که افراد می‌توانند با پرداخت مبلغ معینی به صورت ماهیانه به گستره عظیمی از بازی‌ها دسترسی پیدا کنند نیز مورد منفی نیست ولی انتقاد وارد شده به این سیستم، مربوط به این می‌شود که شما حتی اگر یک بازی را روی اکانت خودتان در PS3 خریده باشید باز هم برای انجام همان بازی روی PS4 باید پول اشتراک سرویس PS Now را پرداخت کنید. اگر سونی امکان انجام بازی‌های خریداری شده قدیمی کاربر به صورت رایگان را فراهم می‌کرد، این سیستم می‌توانست در جایگاهی بالاتر از Backward Compatibility مایکروسافت قرار بگیرد.

Super Mario Bros:

ten video game problems that must be solved

Super Mario Bros تقریبا برای همه کنسول های نینتندو عرضه شده است و برای انجام آن روی هر کدام نیز باید یک بار دیگر بازی را بخرید!

این عنوان به نمایندگی از تمام عناوین نینتندو به خاطر باسابقه‌تر بودنش نسبت به بقیه در این لیست حضور دارد. این عنوان تقریباً برای همه پلتفرم‌های نینتندو موجود است و مسئله واقعاً بد در مورد آن این است که شما برای تجربه این عنوان روی هر یک از پلتفرم‌های نینتندو، باید یک بار دیگر آن را بخرید. واقعاً نینتندو باید متوجه شود که مردم نباید برای تجربه مجدد عنوانی که روی کنسول NES یا سایر کنسول‌های این شرکت یک بار خریداری شده، چندین بار دیگر هم آن را خریداری کنند. نباید صرفاً این عنوان را در قالب دو عنوان قدیمی دیگر که آن‌ها هم روی NES یا سایر کنسول‌ها خریداری شده‌اند، با نام Collection یا همانند این‌ها ۲۰ دلار فروخت. این حرکت نینتندو واقعاً از جمله کارهای بسیار بد در زمینه پشتیبانی از بازی‌های قدیمی است.

موارد مثبت در این زمینه:

Xbox Backward Compatibility:

ten video game problems that must be solved

Xbox Backward Compatibility

در این زمینه به معنای واقعی کلمه مایکروسافت شاهکار کرده است و توانسته با ساخت نوعی شبیه‌ساز Xbox360 درون Xbox One صدها عنوان از بازی‌های این کنسول را روی Xbox One قابل دسترسی کند. بی‌شک مایکروسافت در این زمینه از دو رقیب دیگر خود کاملاً جلو است و این سیستم به طور کاملاً رایگان در اختیار بازیکنان قرار گرفته و شما هر بازی را که روی Xbox360 قبلاً خریده باشید و پشتیبانی از آن فعال شده باشد می‌توانید روی Xbox One هم به انجام آن بپردازید و نیاز به پرداخت هیچ هزینه مجددی نیست. لازم به ذکر است که تا به حال ۱۰۰ ها بازی و اکثر عناوین معروف به لیست  Backward Compatibility اضافه شده اند.

راه‌حل:

در این زمینه فقط دو شرکت سونی و نینتندو باید وارد عمل شوند. مایکروسافت که به طور کامل فعلاً در این زمینه از دو رقیب دیگر خود جلو است و کاملاً عالی عمل کرده است. سونی باید لااقل امکان انجام رایگان بازی‌هایی که قبلاً خریداری شده‌اند را فراهم کند. هر چند احتمالاً به خاطر ساختار فوق‌العاده پیچیده PS3 امکان ساخت یک شبیه‌ساز کامل از آن روی PS4 که فرد را از آنلاین بودن این سیستم بی‌نیاز کند، فعلاً وجود ندارد. در طرف دیگر واقعاً معلوم نیست چرا نینتندو حاضر نیست به طرفداران وفادار خودش امکان تجربه بازی‌های قدیمی را به طور رایگان بدهد. هیچ مشکلی در زمینه اجرای بازی‌ها وجود ندارد ولی نینتندو باید در روشش برای فروش چندین باره یک عنوان حتماً تجدید نظر جدی بکند.

پرداخت‌های درون برنامه‌ای

واژه پرداخت‌های درون برنامه‌ای که می‌توان آن را معادل Microtransaction درنظر گرفت (هر چند معمولاً شاید تفاوت‌های معنایی اندکی در این بین وجود داشته باشد ولی نزدیک‌ترین واژه آشنا، همین کلمه پرداخت‌های درون برنامه‌ای است) به خودی خود چیز بدی نیست. خیلی از بازی‌ها که به صورت مجانی و Free-to-Play هستند تنها از طریق فروش امکانات درون بازی با پول واقعی می‌توانند هزینه خود را تأمین کنند. مسئله این جاست که پای این خریدها به بازی‌های AAA که با قیمت ۶۰ دلاری عرضه می‌شوند نیز کشیده شده است. واقعاً چه معنی دارد وقتی شما با پول یک بازی را خریده‌اید، دوباره برای در اختیار گرفتن یکسری امکانات به سازندگان آن پول بدهید. متأسفانه استقبال از این سیستم در بازی‌هایی نظیر FIFA باعث شده که پای آن به خیلی از بازی‌های دیگر که واقعاً در گذشته نیازی به این سیستم نداشته‌اند، باز شود.

بازی‌های منفی در این زمینه:

FIFA:

ten video game problems that must be solved

بخش FIFA 17 Ultimate Team از جمله بخش هایی است که بازیکنان زیادی برای آن پول خرج می کنند

بازی FIFA به طرز وحشتناکی از این سیستم در بخش Ultimate Team استفاده کرده است. این بخش به دلیل ایده‌های خوبش تبدیل به یکی از بخش‌های محبوب این سری شده است و سازندگان نیز با علم به این موضوع که این بخش تبدیل به بخش محبوبی خواهد شد، با وارد کردن سیستم‌های Microtransaction که تقریباً انجام بازی بدون آن‌ها غیرممکن است یک فروشگاه خیلی خوب برای خود درست کرده‌اند که علاوه بر سود زیاد حاصل از فروش FIFA، حتی بعد از فروش نیز از آن کسب درآمد کنند.

Halo 5: Guardians:

ten video game problems that must be solved

Halo 5: Guardians

سری Halo هیچ وقت به چنین سیستمی نیاز نداشت ولی به خاطر استقبال بازیکنان از چنین سیستم‌هایی در سایر عناوین، سازندگان این عنوان نیز اقدام به اضافه کردن چنین بخشی کرده‌اند. سیستم Microtransaction این سری در بخش Warzone پیاده‌سازی کرده است و هنوز هم بعد از گذشت مدت زیادی از عرضه بازی، احساس می‌شود که چنین سیستمی اصلاً شایسته سری Halo نیست.

راه‌حل:

این روزها واقعاً خیلی سخت می‌شود پیش بینی کرد که بازی در کجا ممکن است ناگهان برای تجربه بهتر بازی شما را مجبور به پرداخت پول بکند. خیلی از بازی‌ها این سیستم را در پشت مکانیک‌های مبتنی بر کارت مخفی می‌کنند. به هر حال این سیستم به‌شدت درون بازی‌ها راه پیدا کرده است و وقتی سازندگان می‌بینند که از این طریق می‌توانند پول به دست آورند، از آن استفاده می‌کنند. تنها راه‌حل عدم استقبال از چنین بخش‌هایی است که این موضوع هم در مورد عناوینی مانند FIFA غیرقابل دسترسی است و همیشه تعداد زیادی هستند که از این سیستم استفاده می‌کنند. هم اکنون نمی‌توان راه‌حل قطعی برای جلوگیری از گسترش این بخش در بازی‌ها پیشنهاد داد.

نیاز به آنلاین بودن بی‌مورد

به طرز بسیار بدی خیلی از سازندگان دوست دارند که بازی‌هایشان همواره و در هر شرایطی به اینترنت متصل باشند. البته باید توجه داشت که عناوینی نظیر Overwatch یا The Division که کاملاً به صورت چندنفره هستند طبیعتاً باید همیشه آنلاین باشند و منظور از ایراد بالا چنین بازی‌هایی نیست. مشکل بازی‌هاییست که بخش تک‌نفره دارند و به طرز مسخره‌ای باید همواره آنلاین باشند یا برای تجربه بخش اعظم بازی باید آنلاین بود و به صورت آفلاین تجربه بازی فوق‌العاده محدود شده است. البته این که یک بازی بخش تک‌نفره‌اش با قابلیت‌های آنلاین جذاب‌تر بشود، چیز عجیبی نیست ولی مشکل این است که مجبور باشید گاهی قابلیت‌هایی را که به صورت آفلاین می‌توانند در بازی قرار بگیرند، به صورت آنلاین تجربه کنید و در این میان اگر برای سرورهای بازی مشکلی پیش بیایند یا به هر دلیلی به اینترنت دسترسی نداشته باشید، تجربه‌تان از بازی ناقص می‌ماند.

بازی‌های منفی در این زمینه:

For Honor:

ten video game problems that must be solved

For Honor می توانست در مشکل قبلی نیز حضور داشته باشد؛ برای خرید تمامی آیتم های بازی به بیش از ۷۰۰ دلار پول و یا روزانه ۲ ساعت بازی به مدت ۲٫۵ سال نیاز دارید! برای انجام بخش تکنفره آن نیز باید همواره آنلاین باشید.

این بازی جدید یوبیسافت با این که با تمرکز بر بخش چندنفره ساخته شده ولی به هر حال بخش تک‌نفره هم دارد. با این حال برای تجربه بخش تک‌نفره این عنوان باید همیشه آنلاین باشید. شاید این مسئله روی PC به خاطر کرک شدن بازی‌ها تا حدودی قابل توجیه باشد و بتوانیم قصد سازندگان را متوجه شویم ولی اگر به این دلیل بود، چرا باید روی کنسول‌ها نیز چنین وضعیتی را شاهد باشیم؟

Super Mario Run:

ten video game problems that must be solved

Super Mario Run

این مورد شاید با توجه به شرکت نینتندو خیلی عجیب به نظر برسد چون تا به حال سابقه نداشته نینتندو بخواهد بازی‌هایش را به این شکل محدود کند. برای اجرای این بازی از سری ماریو که برای پلتفرم‌های همراه تهیه شده، باید همواره آنلاین باشید. واقعاً چرا باید یک بازی پلتفرمر برای اجرا نیاز دائمی به اینترنت داشته باشد؟

Diablo III:

ten video game problems that must be solved

Diablo III روی کنسول ها به صورت آفلاین قابل انجام است ولی برای انجام آن روی PC حتی به صورت تکنفره باید همواره آنلاین بود

این بازی روی کنسول‌ها به صورت کاملاً آفلاین قابل انجام است ولی از طرف دیگر دارندگان کامپیوتر باید برای اجرای آن همواره آنلاین باشند. این بازی همان‌قدر که بخش چندنفره عالی دارد، بخش تک‌نفره شاهکاری نیز دارد و مشخص است که قصد بلیزارد از چنین کاری، تا حد زیادی مربوط به کرک شدن بازی می‌شود. هر چند آن‌ها دلایل دیگری را هم می‌گویند ولی مطمئناً وقتی روی کنسول‌ها امکان پیاده‌سازی آفلاین وجود دارد، روی کامپیوتر نیز وجود دارد. به هر حال این کار بلیزارد باعث مشاهده ارور معروف ۳۷ در روز اول عرضه بازی به خاطر ظرفیت نداشتن سرورهای این شرکت شد و حضور این حالت حتی بعد از عرضه آفلاین نسخه‌های کنسولی نوعی توهین به خریداران این بازی روی کامپیوتر محسوب می‌شود.

راه‌حل:

آنلاین بودن اجباری بازی، چه برای مبارزه با کرک شدن آن‌ها باشد و چه برای ارتقای تجربه آن، باید برای بازی‌های تک‌نفره متوقف شود. این روش به شکل واضحی ضد حقوق مصرف کننده است و باعث می‌شود بازیکنان در زمان‌هایی که سرورهای بازی مشکل‌دارند، از تجربه بخشی که به راحتی قابل پیاده‌سازی به صورت آفلاین بود محروم بمانند. این موضوع نیز راه‌حل خاصی ندارد مگر این که سازندگان خودشان تصمیم بگیرند دست از اجرای چنین روش‌هایی بردارند.

بخش راهنمای اجباری

بازی‌های ویدیویی ممکن است برای یک شخص غیر گیمر که تا به حال بازی نکرده است یا بازی‌های خیلی کمی را انجام داده، یک سیستم خیلی پیچیده از مکانیک‌های مختلف به نظر برسد و توجه همزمان به همه آن‌ها را کاری سخت و گیج کننده بداند؛ بنابراین بخش‌های راهنما (Tutorial) در بازی‌ها قرار داده می‌شوند. با این حال بخش عظیمی از خریداران یک بازی افرادی مطلع از شیوه انجام بازی‌ها هستند و بازی‌های زیادی انجام داده‌اند. این افراد باید بعد از مدت زیادی انتظار برای نصب بازی و همچنین دانلود آپدیت‌های آن، بعد از ورود به بازی با یک راهنمای اجباری رو به رو شوند که کارهای معمولی نظیر پریدن و شلیک با اسلحه را یاد می‌دهد. بازی‌ها باید حتماً امکان رد کردن بخش راهنما را داشته باشند یا تمهیدی دیگر بیندیشند.

(در ادامه از آن جایی که بازی‌هایی که بخش راهنمای اجباری دارند زیاد هستند، تنها به یک نمونه خوب بخش راهنما اشاره می‌کنیم)

 بازی‌های مثبت در این زمینه:

Farcry 3: Blood Dragon:

ten video game problems that must be solved

خیلی از بازی‌های شرکت یوبیسافت در زمینه راهنما از جمله بازی‌های خسته‌کننده محسوب می‌شوند ولی Blood Dragon در این میان یک استثنا است. این بازی عناصر طنز را به شکلی زیبا با بخش راهنمای بازی ترکیب کرده و همین حالت خنده‌دار بازی، باعث می‌شود که بخش راهنمای آن اصلاً حالت خسته‌کننده نداشته باشد.

راه‌حل:

شاید یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از خسته‌کننده شدن راهنماها، ترکیب آن‌ها با داستان بازی و عناصر مختلف آن باشد تا شما مجبور به طی یک مرحله خشک و بی‌روح نباشید و همزمان با گیم پلی روان بازی، با مکانیک‌های آن نیز آشنا شوید. حضور بخش‌های راهنما در بازی‌ها اجتناب‌ناپذیر است ولی می‌توان با چنین روش‌هایی یا دادن گزینه‌ای به بازیکن برای رد کردن این بخش، جلوی خسته‌کننده شدن ابتدایی بازی برای بازیکن‌های حرفه‌ای‌تر را گرفت.

DLC

هزینه ساخت بازی‌ها بالاست و مسئله این جاست که بعد از عرضه بازی نیز این هزینه‌ها تمام نمی‌شود و سازندگان باید برای پشتیبانی از بازی هزینه‌های دیگری بکنند. در این میان طبیعی است که سازندگان سعی کنند پول بیش‌تری از عنوان خود در بیاورند. یکی از این روش‌ها که مخصوصاً در سال‌های اخیر به‌شدت رایج شده است، عرضه DLC برای بازیست. DLC ها به طور کلی موارد بدی نیستند و عرضه بسته قابل دانلودی که محتوای جدیدی به بازی عرضه کند خوب است. طبیعتاً بعضی از آن‌ها که مدت‌ها بعد از بازی اصلی عرضه می‌شوند و زمان زیادی برای ساختشان صرف شده نیز ارزش پرداخت پول بیش‌تری را دارند. مشکل این جاست که عرضه حجم عظیمی از DLC ها به صورت پشت سرهم و بدتر از همه در روز عرضه بازی، باعث می‌شود که تنها نتیجه‌گیری ممکن این باشد که این محتواها از بازی اصلی جدا شده‌اند تا دوباره با پول بیش‌تر به بازیکن فروخته شوند و این واقعاً خلاف حقوق مصرف کننده است.

بازی‌های منفی در این زمینه:

Evolve:

ten video game problems that must be solved

Evolve

این بازی از جمله عناوینی بود که انتظارات فراوانی از آن می‌رفت ولی در نهایت اصلاً آن چیزی که باید نبود و در نهایت نیز تبدیل به یک عنوان Free-to-Play شد. یکی از نکات منفی بازی، عرضه حجم عظیمی از DLC ها در فاصله کمی از تاریخ عرضه بازی و حتی در روز عرضه بود. چیزی که واقعاً اعصاب خردکن است همین عرضه DLC در روز عرضه است که تنها معنی آن حذف محتویات بازی و فروش مجدد آن به بازیکن است که اصلاً قابل قبول نیست.

Dragon Age: Origins:

ten video game problems that must be solved

Dragon Age: Origins Awakening

بازی Dragon Age: Origins یکی از عناوین عالی سبک نقش آفرینی است و قطعاً شرکت Bioware به خوبی توانسته از پس ساخت آن بر بیاید. با این حال یکی از حرکات بد سازنده، فروش محتوای اضافه داستانی بازی درون خود بازیست. منظور از درون خود بازی، منوهای بازی نیستند بلکه درون خود گیم پلی بازیست! شخصیت‌های درون بازی به طرز وحشتناکی اقدام به تبلیغ برای خرید DLC های این بازی می‌کردند. این موضوع جدا از حس غرق شدن در فضای بازی می‌کاهد و اصلاً کار جالبی نیست.

بازی‌های مثبت در این زمینه:

The Witcher 3: Wild Hunt

ten video game problems that must be solved

The Witcher 3: Wild Hunt

شرکت CD Projekt Red از نظر مشتری مداری در خصوص عنوان The Witcher 3: Wild Hunt بسیار خوب عمل کرده است. بازی آن‌ها از هیچ قفل عجیب و غریبی که نیاز به آنلاین بودن و امثالهم داشته باشد استفاده نمی‌کند و در سیستم بدون قفل GOG نیز عرضه شده است. در کنار این موضوع، تمامی DLC های این بازی به طور کاملاً رایگان عرضه شده‌اند. مجموع DLC های بازی به عدد ۱۶ می‌رسد. دو بسته الحاقی هم برای بازی عرضه شده‌اند که هر دو با توجه به این که ساعت‌ها به گیم پلی بازی اضافه می‌کنند، قیمت زیادی ندارند. در کل سازندگان این عنوان در زمینه مشتری مداری بسیار خوب عمل کرده‌اند.

راه‌حل:

با توجه به بالا بودن هزینه ساخت بازی‌ها و علاقه سازنده به زنده نگه داشتن فرنچایز خود، نمی‌توان انتظار داشت که عرضه DLC برای بازی‌ها به طور کامل لغو شود. با این حال سازندگان بهتر است برای این که مورد نفرت بازیکنان نباشند، لااقل قید DLC روز عرضه را بزنند. عرضه DLC در روز عرضه توهین به خریداران بازی است. طبیعتاً خرید محتوایی که سازندگان بعد از عرضه بازی برای ساخت آن وقت گذاشته و زحمت کشیده کار غیرمعقولی نیست ولی پرداخت پول اضافه در روز عرضه بازی اصلاً قابل تحمل نیست و باید هر چه سریع‌تر جلوی این عمل گرفته شود.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۱۰ مشکل رایج در بازی‌ها و صنعت بازی که باید برطرف شوند – قسمت دوم - گیمفا
۱۰ مشکل رایج در بازی‌ها و صنعت بازی که باید برطرف شوند – قسمت دوم - گیمفا
۱۰ مشکل رایج در بازی‌ها و صنعت بازی که باید برطرف شوند – قسمت دوم - گیمفا
۱۰ مشکل رایج در بازی‌ها و صنعت بازی که باید برطرف شوند – قسمت دوم - گیمفا
۱۰ مشکل رایج در بازی‌ها و صنعت بازی که باید برطرف شوند – قسمت دوم - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Mehdi Nita گفت:

    از خوندن مقاله هایی که نگاه و قلم منتقدانه دارند بسیار لذت میبرم……
    خیلی عامیانه بگم دم شما گرم آقای نامجو خسته نباشین ……… واقعا یکی از مسائلی که تا فیها خالدون میسوزوندم اینه که تو بعضی بازی های آنلاین با کلی زحمت خودتو دونه دونه لول آپ میکنی بعد طرف میاد با پرداخت پول نقد خودشو یک ساعته می رسونه به عرش اعلا…………. کاشکی می شد این سیستم رو کلا از توی صنعت گیم بردارن…..

    • sharrrrim گفت:

      یه کنسول باز ها برنخوره ولی بازی های pc در زمینه پرداخت درون برنانه ای خیلی بهتر از انحصاری های کنسولی و مولتی ها بهتر عمل میکنند و باعث تفاوت دو بازیکن نمیشن.مثلا در dota2. وlol بازی شما را هرگز مجبور به پرداخت نمیکنه و تنها خریدی که میتونی انجام بدی خرید اسکین هست(ولی در lol هیرو هم میتونی بخری و با توجه به تجربه خودم پول در اوردن توی بازی و خرج کردن لذتش خیلی بیشتره)
      در مورد ویچر هم هیچ چیز نمیشه گفت.اگه توی تابستون پول دستم اومد کامپلکت ادیتیشن رو میخرم

      • BiG_RDN گفت:

        Pc فقط در زمینه گرافیک بهتر از کنسول عمل میکنه عزیزم
        کنسول ها تو فروش بازی، نبود هکر در بخش آنلاین، انحصاری و خیلی چیز های دیگه همیشه بهتر عمل کرده و خواهد کرد

        • sharrrrim گفت:

          عزیزم برو پر ذر امد ترین بازی ها رو در سال ۲۰۱۶ ببین بعد بیا بگو.
          من تا اونجا که یادمه یه بار خوندم که توی لیگ یه نفر یوزر پسشو داد یه یکی دیگه تا براش بازی کنه ولی وقتی دوستاش به نوع بازیش مشکوک شدن و ریپورتش کردن اکانتشو تا ابد بن کرد.
          ……..
          عکس پروفایلت سگ خودته؟منم یه هاسکی دارم خیلی شیطونه

      • devil may cry 3 گفت:

        sharrrrim
        باهاتون کاملا موافقم من خودم تنها بازی های انلاینی که انجام میدم کانتر استریک و وارکرافت هست که حدود ۱ سال هست که وارکرافت رو بازی میکنم و اصلا از این کارا تا حالا ندیدم اگر هم باشه چیز های الکی اضافه میکنه که اصلا تو روند بازی تغییری ایجاد نمیکنه
        در مورد مشکل انلاین شدن بازی ها هم باید بگم که کسایی مثل من که از زمان سگا و ps1 شروع به گیم بازی کردن شدن باید از دنیای گیم که تو اوج خداحافظی کنیم تا خاطرات خوبمون با این بازی های جدید و انلاین خراب نشه

      • mahdi0047 گفت:

        با حرفت خیلی حال کردم.
        سیستم پرداخت dota2 واقعا عالیه(به نظر من در مورد lol با اینکه بازی بالانسه ولی بعضیا با بعضی هیرو ها قطعا بهتر بازی میکنن و اگه باز نباشه هیچی البته من lol بازی نکردم و خیلی چیزی نمیدونم) و با اینکه فقط ست و اسکین فروخته میشه فروششون خیلی بالاست.

        • sharrrrim گفت:

          خودت داری میگی .بازی بالانسه و با هر هیرویی به غیر از ashe میتونی بازی رو با کمک هم تیمی هات جمع کنی.لول بازی تیم محور و استعداد محوره نه هیرو محور .بعدش هم با هر هیرویی میشه لذت برد و به چند شخص خاص لذتش محدود نشده

    • Pcx گفت:

      آقای نامجو مقاله خوبی بود ولی حرفی در مورد آنلاین بازی کردن در سرویس ها مختلف زده نشد مثلا نقطه قوت استیم رایگان بودن سرویس آنلاین بازی کردن نسبت به psn و xbox live هست

  • Vito Scaletta گفت:

    این آنلاین بودن بی مورد خیلی رو مخه و بدترین چیزشم اینه که کرک شدن رو غیر ممکن میکنه نمونش Need For Speed

  • Hodd Toward گفت:

    از حق نگذریم ویچر در هر زمینه نمونه ی مثبت محسوب میشه 😀 :laugh:
    تنها چیزی که تو ویچر یه کم رو مخ بود، این بود که وقتی میخواستی نقشه رو عوض کنی و از یک منقطه به منطقه دیگه بری لودینگ تقریبا طولانی داشت که البته طبیعی هم هست

  • Divan Greedy8 گفت:

    به نظرتون نویسنده این مطلب چقدر halo 5 بازی کرده ؟؟ بزارید من بهتون بگم ، حتی ۵ ثانیه هم بازی نکرده / چون اگه بازی کرده بود می دونست که خود بازی وقتی هر روز لوگین بکنید و یا یه لول برید بالا بهتون یه بسته کارت می ده ، درست مثل بازی مثل اورواچ ، اصلا لازم نیست با پول واقعی یه بسته کارت بخرید و مجبور نیستید
    __________________
    درست مثل اورواچ ، توی اورواچ شما با پول واقعی می تونید بسته بخرید اما لازم نیست فقط یه مرحله برو جلو و یه بسته بهت می ده تازه توی halo فقط لازمه وارد بازی بشی و بهت ۱ بسته کارت می ده

  • Divan Greedy8 گفت:

    چرا سوپر ماریو ران به اینترنت همیشگی نیاز داره ؟؟ جوابش خیلی ساده است ، برای جلوگیری از دانلود های غیر قانونی ، شما یه برنامه مثل aptoide رو نصب کن و هر چی بازی و … می خوای از راه غیر قانونی نصب کن ، اما وقتی بازی باید به اینترنت وصل باشه ، جلوی این گرفته می شه / این واسه بازی های تلفن قابل توجیه و درسته اما واسه کنسول ها منم قبول ندارم چون هنوز کپی خور نشدن و خیلی بازار غیر قانونی توی بورس نیست

  • sharrrrim گفت:

    یه مشکل دیگه که منو خیلی اذیت میکنه در همه بازی ها روابط کم با npc هاست و اینکه تفریح کردن در بازی هایی مثل gta v که شامل سینما رفتن و بار رفتن و مسابقات هست اون هیجان لازم رو نداره

  • سلام.
    یک توضیح در مورد پرداخت های درون برنامه ای و حضور Halo 5 و همچنین آنلاین بودن Super Mario Run در این لیست بدهم:
    در مورد پرداخت های درون برنامه ای، مشکل این نیست که شما “مجبور” باشید بخرید. بله، اگر بخواهید می توانید با بازی کردن هم به آن دست پیدا کنید ولی همیشه عده ای هستند که با پرداخت پول، می توانند در همان روز های اول بازی قوی شوند بدون این که بازی کرده باشند. این موضوع برای عناوین Free-to-Play یا حتی ارزان و مستقل قابل قبول است چون منبع درآمد دیگری ندارند ولی برای یک بازی ۶۰ دلاری با حمایت های مالی خیلی بزرگ قابل قبول نیست.
    مثلا For Honor هم شما را مجبور نمی کند پول بپردازید تا آیتم ها را تهیه کنید ولی اگر بخواهید با بازی کردن همه را بدست بیاورید، با روزانه ۲ ساعت بازی بعد از حدود ۲ سال به همه آیتم های بازی دست پیدا می کنید. می توانید همه این ها را با بیش از ۷۰۰ دلار هم بخرید! سری Halo در نسخه های قبلی پرداخت درون برنامه ای نداشت و خیلی هم بخش چندنفره خوبی داشت و انتقاد این مطلب هم این است که چرا وقتی فرمول قبلی موفق است، باید این تغییر در آن داده شود.
    حضور هر عنوانی در این لیست، نشانه ضعیف بودن بازی نیست و قطعا Halo 5 عنوانی عالی در زمینه بخش چندنفره است همان طور که FIFA 17 هم هست. انتقاد به بخش پرداخت های درون برنامه، به خاطر وجود آن ها در عناوین ۶۰ دلاری است. این که با پرداخت پول و بدون زحمت بتوانید در بازی پیشرفت کنید نکته منفی آن هاست. FIFA 17 به عنوان یکی از رواج دهندگان اصلی این روند به دلیل محبوبیت بالایش در این لیست حضور دارد و Halo 5 هم به عنوان بازی ای که نسخه قبلی اش این طور نبود و تحت تاثیر این روند بد، این بخش را به خود اضافه کرده است حضور دارد و منظور این نیست که بین همه شوتر ها، فقط Halo 5 است که این سیستم بد را دارد. طبیعتا تنها این دو بازی نیستند که مشکل دارند و بسیاری عناوین دیگر هم می توانند در این لیست باشند. مثلا همین For Honor، NBA 2K17 و خیلی های دیگر.
    در مورد Super Mario Run هم همین الان با وجود آنلاین بودن بازی، برای نسخه های روت شده اندرویدی نرم افزار های Unlocker موجودند که خیلی راحت مراحل بازی را که باید خریداری می شد، به طور مجانی آزاد می کنند. به طور کلی عناوین اندرویدی به شکل های مختلفی دور زده می شوند و اجباری کردن آنلاین بودن یک بازی پلتفرمر نمی تواند جالب باشد. در نسخه iOS هم که با نبود جیلبریک برای نسخه های جدید iOS و ارتقای آن معمولا با فاصله اندک از ارائه جیلبریک، تا حدودی دانلود غیرقانونی کمتر از اندروید اتفاق می افتد.
    در ضمن همان طور که بالای مطلب هم نوشته شده، انتخاب عناوین توسط مجله GamesTM بوده و این مقاله هر چند ترجمه کامل آن نیست ولی با اقتباس از آن نوشته شده است.
    با تشکر از نظرات کاربران.

    • Divan Greedy8 گفت:

      جواب اینه که فرمول قدیمی توی سال ۲۰۱۷ کار نمی کنه ، به خاطر اینکه فرمول جدید ساخت بازی هایی هستش که سرویس باشن مثل اورواچ که اتفاقافا بهترین بازی سال شد، چرا مایکروسافت و بلیزارد و … بسته های کارتی درون بازی می زارن ؟؟ جواب خیلی ساده است واسه جذاب کردن و نگه داشتن مخاطب ها درون بازی ، توی جعبه های کارتی halo به شما یه سری skin واسه تفنگ ها و لباس های مختلف می ده ، هیچ کس با اینا نمی تونه توی بازی قوی بشه چون جنبه زیبایی دارن فقط و همون طور هم که گفتم فقط با لوگین کردن خود بازی بهتون جعبه رایگان می ده و … یه مسئله دیگه پولی که بعضی از مردم واسه این جعبه ها خرج کردن اضافه شد به پول مسابقات جهانی halo

      • Pcx گفت:

        از این سیستم هم csgo استفاده میکنه ولی به بهترین بازیکنان سرور نمیده به صورت راندوم ممکنه بهترین اسکین بیاد دست شاید هم بدترین و بعضی اوقات اسپری یا باکس میده برا باکسش که کلید میخاد یه نکته مثبت آینه که میتونی آیتم رو بفروشی اگه یه چاقو بتونی بگیری ممکنه قیمتش تا ۳۰۰ دلار بره و خریدارش زیادن و رو زمین نمیمونه

  • ali گفت:

    به نظرم انلاین بودن بی دلیل از همش بدتره یه موقع هست کسی اصن اینترنت نداره یه مدت نباید از بازی ای که ۶۰ دلار پولش رو داده لذت ببره؟ البته تو خارج همیشه اینترنت در دسترسه اینا مشکل ماست.
    _________
    اسپم:دوستان یه تیزر خیلی کوتاه از کالاف دیوتی ww II لو رفت چند روز پیش من هرچی منتظر بودم گیمفا قرار بده خبری نشد. حالا هر کی خواست ایدی تلگرام بده براش بفرستم

    • داداش باور کن این مشکل رو کل جهان دارن ! باورت نمیشه؟ برو فروم Ea – need for speed 2016 رو بخون نظرات مردم رو !
      خوب واقعا مسخرست که منی که مثلا لپتاپ خریدم واسه گیمینگ ..دارم میرم مسافرت… چرا نباید بتونم از بخش تک نفره بازی ای مثل نید فور اسپید یا فورآنر استفاده کنم ؟ اصلا فرض کنیم من کنسول بازم ! نشستم تو خونه اینترنت حتی شده فقط برای چند ثانیه قطع میشه … باید های اسکور من پره؟ یا مثلا فلانقدر زمان گذاشتم دارم ریس رو میبرم نت برای ۳ ثانیه قطع میشه…تمام ! خوب مسخرست! حالا بماند که منی که نت دارم خوب مثلا میخوام فلان سریال رو دانلود کنم ! خوب باید بازی رو بزارم کنار چون ممکنه مشکل افت سرعت پیدا کنم؟

  • Alireza11111 گفت:

    خیلی ممنون اقای نامجو واقعا مقاله جالبی بود.
    اینجا جای خوبیه اشاره کنیم به حرکت یوبیسافت تو بازیfor honor که توهین کامل به بازی کننده است،اینکه میگن نباید از همه هیرو ها استفاده کرد مثل اینکه تو دارک سولز فقط بتونید.یک یا دو تا از بیلد های ممکن رو انجام بدی که واقعا غیر قابل تحمله،سیزن پس بازی هم که شامل چند تا هیروی جدیده ۴۰دلار قیمت داره!سرور های بازی بعد از پچ اخر وضعشون بدتر شده!! به طوری که من اول فکر میکردم نت من مشکل پیدا کره و دیدم نه برای کل دنیا وضع همینه!و از همه جالب تر حذف دو تا از مپ های بازی که تعدادشون از اول کم هم بود هست که شاهکار کامل یوبیسافت تو پشتیبانی از این بازی محسوب میشه.فور انر ظرفیت تبدیل به یک بازی عالی وسرگرم کننده رو داشت و به یکیشون تبیدل هم شد،ولی مشکلات ریز ودرشت و تائثیر غیرقابل قبول پرداخت داخل بازی و از همه بدتر بیشتر شدن مشکلات تو بازی باعث میشه که کاملا از بازی خسته بشیدو گیم پلی جذاب هم کمکی نکنه.کاندید بود توی چنیدن موارد از لیست اقای نامجو هم تاییدی بر این موضوع هست.

    • Inside1990 گفت:

      دادا انتظار بی جا از یوبی سافت نداشته باش یوبی سافت بازی میده بیرون تا ۴ تا بچه مایه که از بازی هیچی سرشون نمیشه فقط میخوان سرگرم بشن و کل کل کنن با دوستاشون برن بازی هاشو بخرن و یه سودی بزنه به جیب هر چقدرم بهشون بگی یوبی سافت فلانه میگن نه یوبی سافت کلی بازی توی سال میده بیرون بازی های متفاوت داره و بازی های سینگل هم داره ولی هنوز نمیدونن اصل بازی چیه و بازی خوب چیه اصلا

  • vito corleone گفت:

    in online boodan hatmi bazi ha khaili maskhareh inja has ke biesti ahamieat va arzesh baziha mesl last of us uncharted god witcher skyrim halo va hatta seri call of duty duneste beshe ya behtareh begam sherkat ha mesl sony microsoft square enix nintendo capcom cd project red va … vasashoon arzesh ghael beshim vali motasefane sherkat ha mesl ea va ubisoft khaili be samt online shodan bazi ha raftan ke khoob nist

  • Inside1990 گفت:

    مقاله عالیه آقای نامجو…واقعا جای انتقاد زیاد داره این نسل…کاش به خود آنلاین بودن هم اشاره میکردین و همه گیر شدن بازی های آنلاین و کمبود هنر و خلاقیت توی بازی ها و از همه مهمتر لول دیزاین مضخرف بازی های AAA…اگه کسی میخواد منفی بده قبلش یه سر بره بازی های نسل ۷ و به خصوص نسل ۶ مثل اونیموشا رو بازی کنه تا بفهمه من چی میگم

  • ZAKARIA PC گفت:

    سلام
    مقاله خوبی بود ممنون
    من با بخش نیو گبم پلاس بعضی بازیا مشکل دارم
    وقتی از بازی خیلی خوشم میاد دوس دارم دوباره بازی کنم ولی نمیخام دردسرهای دفعه اول رو داشته باشه ک لازمش نیو گیم پلاس کار شده هست
    مثلا ویچر۲ فک کنم نیو گیم پلاس نداش
    پس برای تجربه دوبارش باید کلی دردسر برای آپ کردن قدرتاش داشته باشم و نمیتونم تمرکزمو برای لذت بردن داشته باشم و باید دنبال آپ کردن باشم ک گاهی خسته کننده میشه وقتی دوباره انجام میشه
    یا کسلوانیا۲ ک نیو گیم پلاس داشت ولی ناکارامد بود و برای آپ کردن قدرتاش باید کلی کارای تکراری کنم
    پس فایده نیو گیم پلاس چیه وقتی تمرکزت رو لذت بردن از بازی نباشه و مجبورت کنه ی سری کارای خسته کننده رو دوباره انجام بدین
    کسلوانیا۱ خوب بود با اینکه نیو گیم پلاس نداش ولی میشد هر کدوم از مرحله های قبلو ک خاستی دوباره بری و قدرتای جدید هم ک گرفتی همرات بود

    • داداش با شما موافقم…این واقعا مشکله ! اما ببخشیدا…مشکلاتی مثل اینکه برای بعضی بازی ها باید انلاین باشی یا اینکه شرکت ها با استفاده از دنووو گند میزنن به بازی هاشون…یا همین قضیه که کرکتر ها رو میبندن تا پول بگیرن … اینا مشکلات بزرگتری هستند

      • ZAKARIA PC گفت:

        مشکلاتی ک ذکر شد مشکلات مهمتری بودن
        منم فقظ مشکلی ک چندساله اذیتم میکنه گفتم
        ولی اگه بهم برای حل مشکلات حق انتخاب بدن قطعا موارد ذکر شده رو انتخاب میکنم
        دوران اوج گیمرا نسل ۷(ک مشکلات خیلی کمتر بود)

  • ali a1 گفت:

    بسیار ممنون.
    واقعا انلاین بودن بی مورد خیلی چیز به بدی هست.مخصوصا واسه ما که تو ایران هستیم.ایشالا که در سال های پیش رو بهتر بشه این مشکلات

  • UNESISM گفت:

    از نظر من در زمینه مشکلات مرتبط با DLC بازی FALLOUT 4 شایسته تر بود تا بازی DRAGON AGE فالوت بازی بود که در مقابل برادر بزرگترش فالوت ۳ هیچ حرفی واسه گفتن نداشت و تمام چیزهای جدیدی که داشت وام دار اسکایریم بود و اصلا من چیز جالب ولذت بخشی توش ندیدم و اگه بخوام بین دو فال اوت ۳ و ۴ یکی رو انتخاب کنم اون نسخه سوم هستش و تمام خوبی ها ونقاط قوت نسخه چهارم بازی تکه تکه شده بود که به چند DLC تقسیمش کردن که با نصب شون متوجه میشید که بتسدا چه گندی بالا اورده و یک بازی تاپ و عالی رو به یک بازی معمولی تبدیل کرده

    • عزیزم داستان اصلی فالوت ۴ توی بازی اصلی تموم میشه ! اینجوری نیست که بتسدا مارو مجبورکنه که دی ال سی رو بخریم ! درسته که فالوت ۳ انقلابی تر بود و تو زمان خودش شاهکار بود….اا فالوت به هیچ وجه ناقص نبود !!! یکی دو سال گذشته فراموش کردید؟ هیچ وقت یادم نمیره تا همون یه سال بعدش هم همه میگفتن “واااااای از این فالوت خسته نمیشم” “وااااای چه قدر بزرگه!” “واای چه پایان های خوبی !”

      دی ال سی های بازی هم خیلییییی گرون نبود ! خیلی هاشم رایگان بود ! فار هاربر خودش کلییی به بازی اضافه کرد…یه داستان فرعی قشنگ ! کلی دشمن و سلاح جدید و امکانات جدید ! واقعا شما دقیقا چی میخواستی از بتسدا ؟!

      • UNESISM گفت:

        هههه
        من اصلا هیچ کاری با داستان نداشتم مشخصه یه درصد از حرفهامو نفهمیدی
        کلا منظور من این بود که کل گیم پلی و نو آوری بازی توی دی ال سی هاش ختم میشه وگرنه خود بازی هیچ چیز جدید نداشت و من اصلا باهاش حال نکردم فضای بازی هم جوری بود که احساس می کردم با یک شهر بعد از جنگ روبرو هستم تا اخرالزمانی در صورتی که توی فال اوت ۳ واقع احساس نابودی داشت و حس تلقینش عالی بود مثلا شما ابلیویون رو درنظر بگیر زمان خودش خدا بود وقتی بازیش کردم گفتم رو دست نداره ولی اسکایریم ترکوند بعد گفتم اسکایریم همه چیز تمومه اما ویچر با نواوریهای زیادش میخکوبم کرد اما فال اوت۴ هیچی نبود به هیچ وجه حس غافلگیری جذابیت و کشف چیزهای جدید رو بهم القا نمیداد اما با نصب dlc های غیرداستانی و همچنین داستانی واضافه شدن هیولا ها و دشمنان جالبتر بازی واسم جذابتر شد واسه همین این حرفا رو زدم وگرنه داستان بحثش جداست

        • اتفاقا کاملا فهمیدم چی گفتی… گیم پلی فالوت ۴ در حالت عادی نواوری خاصی نداشت ولی دی ال سی هاشم خیلیییی نواوری خاصی نداشت! در کل اره فالوت ۴ باید بهتر میبود و لی عدم وجود نواوری تو فالوت ۴ نسبت به نسخه ی ۳ ربطی به این مقاله داره؟

  • HannaH گفت:

    مقاله بسیار خوبى بود که من با بیشتر مواردش موافقم. در مورد اجراى بازى هاى نسل قبل به نظر من با توجه به ساختار معمارى کنسول ها عدم اجراشون منطقى هست. در کنار اینکه مایکروسافت کار بزرگى کرده، اما به نظر من این روش به شبیه شدن کنسول به PC و حذف خلاقیت در ساخت سخت افزار منجر مى شه، که البته احتمالا توى مسل بعد همه گیر بشه.
    در مورد آنلاین بودن همیشه هم با توجه به میزان کرک شدن بازى ها روى PC منطقى هست. کنسول ها هم که تقریبا ً خودشون همیشه آنلاین هستن و من به شخصه مشکلى بابتش حس نکردم.
    اما خرید درون برنامه اى. جداً براى بازى هاى قیمت کامل، حرکت بسیار توهین آمیزیه. نه فقط بابت داشتن قدرت اضافه یا آیتم هاى نایاب، بلکه به صورت عمومى مثل این هست که شما یک بلیط درجه یک توى برواز بخرید و بعد براى حمل بار خوردن غذا توى پرواز دوباره ازتون پول بخواهن. این اتفاق اگر بلیط ارزان خریده باشید منطقیه ولى نه قیمت کامل بلیط. این همون اتفاقى هست که توى بازى هاى امروزى میافته و به نظر من توهین به گیمر هست.
    در نهایت به نظر من پر شدن خودکار سلامتى و سادگى بیش از حد رو هم مى شه به لیست اضافه کرد.
    یک سئوال هم دارم با اینکه مى دونم جاش اینجا نیست. راهى براى پاک کردن کورتنا از ویندوز هست؟ تا الان دوبار بدون اینکه جیزى ازش بخواهم جواب داده و این که کسى از میکروفون یا دوربین لپ تاپ سو استفاده مى کنه اصلا جالب نیست. اگر روشى بلدید (چون از کنترل پنل انجام نشد) لطفاً اطلاع بدید.

  • MS GAMER گفت:

    ویتچر عجیب شاهکاریه قبول دارم در زمان عرضه باگ هایه زیادی داشت ولی با آپدیت ها کاملا برطرف شد لامصب هر قسمت مپش که میرفتی یه چیز جدید میدیدی

  • Mr.surprise گفت:

    فقط دی ال سی بتل ۱٫٫٫ ۱۶ تا مپ جدید اسلحه های جدید و یه کلاس الیت جدید… گل کاشت خدایی

۱۰ مشکل رایج در بازی‌ها و صنعت بازی که باید برطرف شوند – قسمت دوم - گیمفا