آغاز یک ماجرا | نقد و بررسی بازی The Trail - گیمفا
آغاز یک ماجرا | نقد و بررسی بازی The Trail - گیمفا
آغاز یک ماجرا | نقد و بررسی بازی The Trail - گیمفا
آغاز یک ماجرا | نقد و بررسی بازی The Trail - گیمفا

آغاز یک ماجرا | نقد و بررسی بازی The Trail

رضا توکلی
۱۶:۰۰ ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
آغاز یک ماجرا | نقد و بررسی بازی The Trail - گیمفا

علاوه بر سبک های رایجی که در بازی های رایانه‌ای می‌بینم ، سبک هایی وجود دارد که تنها مختص یک نوع پلتفرم می باشند . برای مثال ، بازی های سبک استراتژیک که سال ها تنها بر روی رایانه های شخصی ، قابل اجرا بودند . یکی از سبک های بازی که بر روی موبایل به بهترین شکل ممکن اجرا می شود ، بازی های سبک دونده (Runner) و یا دقیق تر دوندگی بی پایان (Endless Running Game) می‌باشند. این سبک از بازی برای نخستین بار توسط توسعه دهنده Imangi Studios با بازی Temple Run در موبایل اجرا شد و بسیار موفقیت آمیز بود . بعد از Temple Run ، بسیاری از شرکت های بازی سازی موبایل از این سبک استقبال کرده و بازی هایی کاملا مشابه ساختند. در ابتدا تمامی بازی های این سبک گیم پلی کاملا مشابهی داشتند و تنها شخصیت آن ها فرق می کرد و طبیعتا محیط و عناصر. خلاقیت در بازی های سبک Runner با بازی محبوب Subway Surfers در سال ۲۰۱۲ به خوبی دیده شد و پس از آن هر یک از بازی ها رنگ و بوی خاص خود را گرفته و از المان هایی در بازی استفاده می کردند که بازی های مشابه دیگر آن ها را نداشتند . یکی از بازی های خوب این سبک که در سال ۲۰۱۶ برای سیستم عامل های موبایلی به صورت رایگان منتشر شد ، بازی The Trail می باشد . این عنوان، در دسته بازی های سبک “شبیه سازی” گوگل پلی قرار گرفته و به نوعی یک بازی نقش آفرینی نیز هست . The Trail بدون شک یک بازی سبک Runner می باشد و یا حداقل در این قالب قرار گرفته است . در این بازی برخلاف سایر بازی های مشابه ، کسی دنبال ما نیست و شخصیت اصلی بازی آسوده به ماجراجویی خود ادامه می دهد و علاوه بر این ، مقصد مشخص است . به این دو دلیل بازی کاملا دوندگی بی پایان نیست اما در فرمی کاملا مشابه ، طراحی شده است . بازی The Trail محصول شرکت ۲۲Cans می باشد . این بازی از ساخته های پیتر مولینیو ، خالق سری بازی افسانه (Fable) و سیاه و سفید (Black and White) می باشد که از ۳ سال پیش طرح آن را داده بود . شخصیت خود را خلق کنید ، نامی انتخاب کرده و به آن هویت ببخشید ، آماده ماجراجویی شوید ، The Trail شروع شد .

آغاز یک ماجرا | نقد و بررسی بازی The Trail - گیمفا

در بازی The Trail همانند اکثر بازی های نقش آفرینی ، شخصیت اصلی بازی را خودتان باید از بین طرح های آماده انتخاب کرده و برای آن نامی در نظر بگیرید . شما با قایق به شهری برای ماجراجویی آماده اید و پس از پیاده شدن با یک راهنما ، که در ابتدای بازی نکات آموزشی را در اختیار شما می گذارد ، وارد جنگل می شوید . تمامی مسیر های بازی در یک خط صاف دنبال می شوند ، چه در جنگل باشید و چه در دشت های بی آب و درخت . مسیر بازی از ابتدا تا انتها برای شما مشخص شده و در بین مسیر تنها استراحتگاهایی برای کسب اطلاعات بیشتر ، آشنایی با سایر ماجراجویان ، خرید و فروش ابزار و در نهایت برای استراحت و افزایش نوار سلامتی و انرژی طراحی شده اند و به اجبار باید در بین راه وارد آن ها شوید . هدف شما از وارد شدن به این داستان رسیدن به شهر Eden Falls می باشد . در The Trail شما می توانید سرعت حرکت خود را با سطح انرژی و سلامتی خود تنطیم کرده و بهینه سفر کنید . در طول مسیر بازی ، مواد غذایی متنوعی در کنار راه شما هستند و می توانید از آنها تغذیه کنید . تمامی عناصر بازی که در اطراف مسیر شما قرار دارند را می توانید با کشیدن دست روی آن ها به سمت خود ، در کوله پشتی ذخیره کنید . حجم کوله پشتی شما محدود است باید از برداشتن موارد غیر ضرروی خودداری کنید . البته در استراحتگاهای بازی می توانید ابزار و یا خوراکی هایی که از آن ها استفاده نمی کنید را به سایر همسفران بفروشید . در طول مسیر بازی شما نمی توانید به عقب برگردید و تنها حرکتی رو به جلو دارید . یکی از ویژگی های زیبا این بازی ، قابلیت چرخش دوربین بازی است . شما در حال حرکت می توانید با کشیدن دست خود روی صفحه نمایش ، از منظره های بازی لذت ببرید . خوشبختانه بازی در شرایط آب و هوایی و محیط های مختلفی انتفاق می افتد و همچنین در بعضی موارد دوربین اصلی از شما فاصله گرفته و نما های بیشتری را نمایش می دهد . بازی The Trail یکی از طولانی ترین خط های داستانی را بین بازی های موبایل داشته و حتی پس رسیدن به Eden Falls بازی ادامه خواهد داشت . این بازی همان طور که در بخش مقدمه مطرح شد ، در فرم یک بازی سبک Runner طراحی شده و اگر The Trail را به طور کامل در این سبک قرار دهیم ، یک بازی Runner فوق العاده خواهد بود. چرا که نه تنها همانند سایر بازی های این سبک در یک مسیر حرکت می کند بلکه از ابزار های مختلفی برای مبارزه ، بریدن و قطع درختان و … استفاده می کند .

آغاز یک ماجرا | نقد و بررسی بازی The Trail - گیمفا

پس از وارد شدن به مسیر اصلی بازی و شروع داستان ، شما می توانید از اشیا و مواد خوارکی اطراف مسیر استفاده کرده و آن ها را کوله پشتی خود ذخیره کنید . مواد خوراکی را در صورت کم بودن انرژی می توانید در بین راه استفاده کنید . اما برای مثال با جمع کردن چوب ها می توانید برای خود یک تبر ساخته و تنه های درختان را برای ساخت مجسمه و عروسک چوبی استفاده کنید . به طور کلی ترکیب کردن آیتم های مختلف با هم و ساخت وسایل جدید و مجهز شدن ، از ویژگی های مهم بازی است و باید حتما این کار ها را یکی پس از دیگری انجام دهید . در نظر داشته باشید که در ابتدا بازی شما حتی کفش به پا ندارید و از پوشش بسیار ضعیفی استفاده می کنید پس باید اول به فکر لباس ، کفش و کلاه خود باشید . برای مثال وقتی کفش های بهتری به پا داشته باشید می توانید با سرعت بیشتری به کمپ های جلو برسید و یا با داشتن کلاه در بیابان می توانید راحت تر و بدون صرف انرژی به مسیر ادامه دهید . با توجه به اینکه شرایط آب و هوایی در طول بازی تغییر می کند باید حواستان به همه چیز باشد. جذابیت بازی در محیط های جدید و متفاوت دو چندان می شود و هر چه که جلوتر می رویم با ویژگی های جدید آشنا می شویم . برای مثال ، شب در جنگل و حمله حیوانات که باید با تیرکمان و ابزار های دیگر از خود محافظت کنید ، پوشیدن لباس گرم برای محیط های برفی ، همراه داشتن کلاه و عصا برای مقابله با گرمای طاقت فرسا بیابان ها داغ که انرژی و توان شما را کم می کند و … . در قسمت از بازی با چالش های مختلفی روبرو می شوید که باید خود را با محیط سازگار کرده تا به هدف خود برسید . علاوه بر بخش های معمولی بازی که در اطراف شما اتفاق می افتد ، یک سری ماموریت های اصلی در بازی وجود دارد . برای مثال در بعضی از مسیر ها می توانید نقش های مختلفی داشته باشید . ۴ کلاس که می توانید برای ادامه مسیر برای خود انتخاب کنید ، عبارتند از شکارچی ، کاوشگر ، بازرگان و نجار (چوب بر) . با انتخاب هر یک از این کلاس ها با چالش های مختلفی روبرو خواهید شد که جذابیت بازی را بالا می برند .

آغاز یک ماجرا | نقد و بررسی بازی The Trail - گیمفا

تمامی ابزار ها و لباس های شما دارای طول عمر برحسب میزان مسافت طی شده می باشند و مدام باید آن ها را مجهز کرده یا زمانی که به آن ها احتیاج ندارید ، در کمپ به سایر همسفران خود بفروشید . در طول مسیر های بازی شما با در اختیار داشتن یک کوله پشتی می توانید تعداد محدودی از اشیا را در آن جای دهید . به دلیل این محدودیت باید سعی کنید ، موارد مورد نیاز خود را از محیط گرفته تا کیف شما زود پر نشود . زمانی که به کمپ می رسید می توانید وسایل خود را به سایر همسفران بفروشید و با توجه به اینکه همسفران شما در مسیر جلوتر و یا عقب تر از شما هستند ، اگر فراموش کرده باشید چیزی را بردارید می توانید از آن ها بخرید . در بخش خرید و فروش بازی می توانید پول جمع کرده و یا کل پولتان را خرح کنید . پول هایی که در مسیر بدست می آورید را می توانید لباس های بیشتر ، ابزار های مورد نیاز و … بخرید و یا آن ها را مجهزتر کنید . در ضمن این درآمد های را می توانید برای عبور از رودخانه ها ، کوه و … خرج کنید .

پس رسیدن به شهر می توانید با پول های خود خانه خریده و باز هم شروع به آپدیت آن ها بکنید . به طور کلی تمامی عناصر بازی قابلیت تعمیر و بهینه تر شدن دارند و با توجه به زمان ممکن است از بین روند . در طول مسیر های بازی که حالت های مختلفی از شرایط آب و هوایی را تجربه می کنید ، کمپ های زیادی برای استراحت وجود دارد که باعث می شود مسیر ساده و مستقیم بازی ، خیلی خسته کننده نباشد و با توجه به اینکه می توانید هدف ماجراجویی خود را در کلاس های نام برده مشخص کنید ، باید مدام به دنبال اشیا مورد نظر برای ساخت آیتم های مختلف باشید . در پایان می توان گفت که گیم پلی بازی بسیار جذاب می باشد و تجربه بسیار خوبی می تواند بر روی موبایل باشد .

آغاز یک ماجرا | نقد و بررسی بازی The Trail - گیمفا

و اما صدا و تصویر ، تا کنون هر چه گفته شد در تمجید این عنوان بود اما گرافیک و جلوه های تصویری کاملا نا امید کننده است . بازی The Trail از لحاظ گرافیک و طراحی هنری بسیار خوب و زیباست اما در بخش فنی یک شوخی بی مزه است . افت فریم های وحشتناک ، باگ های زیاد در طول مسیر حرکت و طراحی نامناسب چهره ها به خصوص حیوانات بازی ، باعث می شوند که با عنوانی (تنها تصویر) بی کیفیت روبرو شویم . باز هم باید توجه داشت که طراحی و گرافیک هنری بازی بسیار خوب است و محیط ها و مسیر های بازی بسیار با سلیقه طراحی شده اند و رنگ آمیزی بسیار خوبی دارند . واکنش های منفی به بخش تصویری بازی باعث شد که توسعه دهنده بازی با ارایه یک بروزرسانی ، بخش تنظیمات گرافیکی را به بازی اضافه کند . در بخش تنظیمات گرافیکی بازی می توانید ، کیفیت بافت ها و خروجی کلی تصویر را در سطح های مختلف تنظیم کنید تا ببینید دستگاه شما در کدام حالت ، خروجی بهتری دارد . انتشار این بروزرسانی برای تنظیمات گرافیکی ، مشکل اصلی بازی را حل نکرده و تنها باعث می شود بازی روان تر اجرا شود . موسیقی بازی همانند تصویر خیلی عالی نیست و با یک موزیک معمولی طرف هستیم . هنگام ورود به شهر ، کمپ ها و تغییر شرایط آب و هوایی ، موسیقی بازی جذاب است اما افکت ها صوتی که در طول مسیر مدام آن ها می شنویم ، می توانست بهتر باشد . هنگام کشیدن آیتم های مختلف مسیر به درون کوله خود ، صدایی را می شنویم که در دراز مدت خیلی خوشایند نیست . هر چه بخش داستانی و گیم بازی خوب و کم نقص باشد ، نمی تواند توجیهی برای گرافیک نامناسب باشد و متاسفانه The Trail در بخش موسیقی و گرافیک نمره خوبی بدست نمی آورد .

آغاز یک ماجرا | نقد و بررسی بازی The Trail - گیمفا

طراحی هنری و رنگ آمیزی بازی واقعا زیباست اما کافی است تا وارد مسیر حرکتی بازی شویم!

در پایان می توان گفت که بازی The Trail یک نقش آفرینی موفق است و همچنین نسبت به سایر بازی های موبایلی داستان طولانی تری داشته و در طول مسیر شما با چالش های جدیدی روبرو خواهید که جذابیت بازی را بالا می برند . یکی از مهم ترین ویژگی های هر بازی می تواند بخش تصویری و صوتی باشد که این بازی متاسفانه در این بخش خود عمل نکرده و تنها با ارایه تنظیمات گرافیکی ، اجرا بازی را راحت تر کرده است . به غیر از تصویر نه چندان خوب بازی افکت های صوتی هم در دراز مدت خسته کننده هستند . به هر حال اگر خیلی به افت فریم ها و مشکلات گرافیکی توجهی نداشته باشید و تنظیمات گرافیکی را در سطح معمولی قرار دهید ، می توانید از بازی لذت ببرید در غیر این صورت با هر گام شخصیت شما ، بیشتر از بازی نا امید می شوید . با توجه به رشد و توسعه بازی سازی موبایل ، امیدواریم بازیسازان سرشناس و شرکت های مطرح بیشتری وارد بازار موبایل شده و در بین بازی های موبایلی هم به توانیم عناوینی با کیفیت بیشتری را ببینیم . The Trail آغاز یک ماجراست ، یک ماجراجویی دوست داشتی و هیجان انگیز .

آغاز یک ماجرا | نقد و بررسی بازی The Trail - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آغاز یک ماجرا | نقد و بررسی بازی The Trail - گیمفا
آغاز یک ماجرا | نقد و بررسی بازی The Trail - گیمفا
آغاز یک ماجرا | نقد و بررسی بازی The Trail - گیمفا
آغاز یک ماجرا | نقد و بررسی بازی The Trail - گیمفا
آغاز یک ماجرا | نقد و بررسی بازی The Trail - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

آغاز یک ماجرا | نقد و بررسی بازی The Trail - گیمفا
آغاز یک ماجرا | نقد و بررسی بازی The Trail - گیمفا