جایی که احساس در قلب فلز جوانه می زند / نقد و بررسی بازی NieR: Automata - گیمفا
جایی که احساس در قلب فلز جوانه می زند / نقد و بررسی بازی NieR: Automata - گیمفا
جایی که احساس در قلب فلز جوانه می زند / نقد و بررسی بازی NieR: Automata - گیمفا
جایی که احساس در قلب فلز جوانه می زند / نقد و بررسی بازی NieR: Automata - گیمفا

جایی که احساس در قلب فلز جوانه می زند / نقد و بررسی بازی NieR: Automata

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
جایی که احساس در قلب فلز جوانه می زند / نقد و بررسی بازی NieR: Automata - گیمفا

شاید خیلی از شما با عنوان اصلی Nier آشنایی نداشته باشید و حتی در زمان عرضه آن در نسل هفتم نام آن را نیز نشنیده باشید، اما برای یک نقش افرینی باز کهنه کار که کمتر بازی این سبک از زیر دستش فرار کرده است، بازی اصلی Nier یکی از خاطرات خوب نقش افرینی در نسل هفتم محسوب می شود. NieR عنوانی بود که توسط استودیو Cavia ساخته شد و در سال ۲۰۱۰ به وسیله کمپانی اسکوئر انیکس برای کنسول های PlayStation 3 و Xbox 360منتشر گردید. نمیتوان کتمان کرد که آن بازی ضعف های نسبتا زیادی را در خود می دید اما این ضعف ها هرگز بازی را در حد یک عنوان ضعیف پایین نمی اوردند و در نهایت هر شخصی که این عنوان را تجربه کرده است از آن به نیکی یاد می کند و البته مهم ترین نکته ای که در مورد آن بازی خواهید شنید این است که NieR یک بازی کاملا خاص و با شخصیتی متمایز از تمام بازی های دیگر محسوب می شد و البته دلیل بسیاری از نمراتی که از این بازی کم کرده بودند نیز همین خاص بودن NieR بود که سبب می شد به هیچ وجه یک عنوان همه پسند نباشد. NieR عنوانی اسپین آف از سری عناوین Drakengard محسوب می شد. نسخه اول Drakengard دارای ۵ پایان مختلف بود که سازندگان بازی NieR برای ساخت این بازی پایان پنجم بازی Drakengard را برای قرار دادن وقایع داستانی NieR برگزیده بودند. NieR بازخوردهای نسبتا خوب و مثبتی را نیز از سوی طرفداران و منتقدان دریافت کرد و امتیازاتی مثل ۷/۱۰ را از وبسایت آی جی ان کسب نموده و نهایتا امتیاز متای ان نیز در همین سطح ۷/۱۰ قرار داشت. NieR از عناوینی بود که نمره اش می توانست غلط انداز باشد و در حقیقت این امتیاز نمایانگر لذتی که از بازی می بردید نبود. کسانی که NieR را تجربه کردند غالبا با عنوانی فراتر از سطح یک عنوان با امتیاز ۷ روبرو شده بودند و یک تجربه کاملا جدید را حس کرده بودند. NieR تم و فضاسازی فوق العاده غیر معمول و نامتعارفی داشت و انگار در دنیای بازی نوعی جادوی محزون و ارام بخش وجود داشت که هر بازیبازی را به آن جذب می کرد و او را به دل داستان غم انگیز خود می کشید.

جایی که احساس در قلب فلز جوانه می زند / نقد و بررسی بازی NieR: Automata - گیمفا

NieR: Automata… عنوانی که حتی فراتر از انتظار طرفدارانش عمل کرد

به همین دلیل هم بود که زمانی که عنوان NieR: Automata در E3 سال ۲۰۱۵ با عنوان پروژه جدید NieR معرفی گردید کاملا توجه من را به سمت خود جلب کرد و از زمان معرفی این بازی همواره اخبار و اطلاعات آن را دنبال می کردم. NieR: Automata یک بازی اکشن نقش آفرینی است که این بار بر خلاف بازی اول، توسط Platinum Games ساخته شده و به وسیله کمپانی اسکوئر انیکس نیز منتشر گردید. دنیای بازی همان دنیای آشنای نسخه اصلی این سری است که البته خود نیز بخشی از دنیای سری Drakengard محسوب می شود. البته NieR: Automata بر خلاف نسخه اول نه تنها توجه بنده بلکه توجه تمامی صنعت بازی را نیز به خود جلب کرد، زیرا که با توجه به ویدئوها و اطلاعات مختلفی که از آن منتشر می شد، یکی از زیباترین عناوین معرفی شده برای سال ۲۰۱۷ به نظر می رسید و نوید عنوانی بسیار زیبا را می داد و طرفداران زیادی را نیز پیدا کرده بود. در مراسم هفته گیم پاریس Paris Games Week در سال ۲۰۱۵ بود که نام اصلی بازی به همراه تریلر گیم پلی و سال عرضه آن به طور رسمی اعلام گردید. تاریخ انتشار بازی یک مرتبه با تاخیر مواجه شد و از سال ۲۰۱۶ به ۳ ماهه اول سال ۲۰۱۷ میلادی موکول گردید که البته به نظر نمی رسد این موضوع به خاطر ترس از گم شدن نام بازی در میان بازی های بزرگ زمان انتشار اولیه بازی انجام شده باشد زیرا که در زمان انتشار نهایی بازی نیز این عنوان همزمان با عناوینی مثل هورایزن زیرو داون و Nioh و گوست ریکان وایلدلندز منتشر شد که بازی های بسیار بزرگی بودند و البته هیچ کدام نیز نتوانستند خدشه ای به اعتبار و کیفیت عنوان زیبای NieR: Automata وارد کنند.

جایی که احساس در قلب فلز جوانه می زند / نقد و بررسی بازی NieR: Automata - گیمفا

شخصیت های هر دو نسخه بازی بسیار جذاب و قدرتمند هستند

بازی در ابتدا بنا بود تا به عنوان یک بازی تماما انحصاری برای کنسول پلی استیشن ۴ منتشر گردد اما در ادامه اعلام شد که NieR: Automata یک بازی انحصاری کنسولی خواهد بود و شاهد انتشار نسخه رایانه های شخصی بازی نیز خواهیم بود.  در طول ماه هایی که از زمان معرفی بازی تا زمان انتشار آن گذشت هر بار بازی طرفداران بیشتری پیدا می کرد و بر تعداد بازیبازان علاقمند به ان افزوده می شد. در واقع به واسطه اطلاعات و ویدئوهای جدیدی که از آن منتشر می شد و هر بار این ویدئوها پرده جدیدی از کیفیت بازی را برای بازیبازان رو می کردند، بازی تبدیل به یکی از موردانتظارترین بازی سال ۲۰۱۷ نیز شده بود و بسیاری منتظر انتشار و تجربه NieR: Automata بودند تا ببینند نهایتا بازی همان چیزی که انتظارش را می کشیدند خواهد بود یا خیر اما فکر نمی کردند که بازی از انتظارشان نیز فراتر خواهد بود. سرانجام زمان گذشت و انتظارها برای یکی از مورد انتظارترین عناوین سال ۲۰۱۷ به پایان رسید و در تاریخ ۲۳ فبریه ۲۰۱۷ عنوان زیبای NieR: Automata رسما منتشر گردید. باید اعتراف کنم که من و شاید خیلی از دیگر طرفداران و علاقمندان این بازی هم با این که می دانستیم این عنوان یک بازی بسیار زیبا خواهد بود ولی دیگر انتظار چنین بازخورد و نمرات بی نظیری را نداشتیم و زیاد مطمئن نبودیم که بازی در حد یک شاهکار عمل خواهد کرد و امتیاز متایی در سطح بازی هورایزن زیر داون خواهد گرفت. اما خوشبختانه این اتفاق افتاد و یک انحصاری کنسولی جذاب و شاهکار دیگر به لیست قدرتمند انحصاری های پلی استیشن ۴ افزوده شد تا در روزهای پایانی سال ۱۳۹۵ دارندگان این کنسول غرق در بازی های انحصاری شوند که پشت سر هم برای پلی استیشن ۴ منتشر شد.

جایی که احساس در قلب فلز جوانه می زند / نقد و بررسی بازی NieR: Automata - گیمفا

در بازی باس فایت های جذابی را پیش رو خواهید داشت

بازی NieR: Automata امتیازات و بازخوردهای بی نظیری را دریافت نمود و منابع معتبر گیمینگ دنیا از آن به عنوان یکی از بازی های شاهکار سال ۲۰۱۷ یاد کردند. سایت گیم اسپات امتیاز عالی ۹۰ را به این عنوان اختصاص داد و وبسایت ای جی ان نیز امتیاز ۸۹ را برای این عنوان زیبا در نظر گرفت. نهایتا نیز NieR: Automata یا امتیاز متای فوق العاده عالی ۸۹ به کار خود پایان داد تا تبدیل به یکی از برترین بازی های سال ۲۰۱۷ و نسل هشتم گردد. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی بخش های مختلف این بازی بپردازیم و ان را از زوایای مختلف برای شما عزیزان تحلیل نماییم تا اطلاعات کاملی را از این بازی زیبا کسب کرده و شاید تاثیری در تصمیمتان برای تجربه یا عدم تجربه بازی داشته باشد. پس اگر علاقمند به عنوان زیبای NieR: Automata هستید و قصد دارید تا اطلاعات بیشتری از این بازی داشته باشید با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا در ادامه مطلب نقد و بررسی بازی NieR: Automata همراه شوید.

جایی که احساس در قلب فلز جوانه می زند / نقد و بررسی بازی NieR: Automata - گیمفا

تنوع دشمنان معمولی بازی برخلاف باس ها زیاد نیست و خیلی از دشمنان مانند هم هستند

در خصوص داستان بازی NieR: Automata که اتفاقا یکی از ستون های اصلی موفقیت بازی نیز هست اصلا قصد نداریم تا با توجه به جدید بودن بازی، آن را برای شما عزیزان اسپویل نماییم و به ذکر نکاتی از داستان بازی که قبلا نیز از آن اطلاع داشتیم بسنده می کنیم. داستان این بازی، مبارزات ربات آندروید combat android) 2B)، هم تیمی او ۹S و obsolete prototype) A2) را دنبال می کند. داستان این عنوان نیز کاملا زاده درگیری ذهن نویسندگان آن با موضوع “چه می شود اگر…” است که در نهایت به “نبرد معدود انسان های باقیمانده با ماشین ها برای جلوگیری از انقراض نسل بشر” ختم شده است. انسان ها همیشه می جنگند، تا لحظه آخر و تا آخرین قطزه خون. اما این بار و در NieR: Automata خود انسان ها نیز به وسیله ربات ها می جنگند زیرا نبرد کاملا نابرابر است. NieR: Automata همان تم آخرالزمانی و post-apocalyptic بازی NieR را با خود به همراه دارد و در واقع این عنوان در ادامه پایان پنجم بازی اصلی رخ می دهد و سازندگان برای بیان داستان NieR: Automata، پنجمین پایان بازی اصلی را انتخاب کرده اند و به عنوان مرجع قرار داده اند.

جایی که احساس در قلب فلز جوانه می زند / نقد و بررسی بازی NieR: Automata - گیمفا

مبارزات بازی ترکیبی از بایونتا و دویل و می کرای و دیگر بازی های خوب این سبک هستند

در عین این که NieR: Automata همان اتمسفر تاریک و غمزده سری Drakengard و داستان گویی چند شاخه آن را دنبال می کند ولی هیچ گونه ارتباط داستان گویی مستقیمی بین NieR: Automata و هیچ عنوان دیگری در این سری وجود ندارد. بازی در زمان نامعلومی بعد از وقایع بازی اصلی رخ می دهد و همانطور که قبلا اشاره شد جول محور مبارزه بین بازماندگان انسان ها و ارتش ماشینی ساخته شده توسط مهاجمانی از دنیای دیگر، می چرخد. حملات شدید اولیه بیگانگان انسان ها را مجبور کرده است تا به ماه نقل مکان کنند. انسان ها از این منظقه، ربات هایی مبارز که به طور کلی به ان ها “YoRHa” گفته می شود را به زمین می فرستند تا با مهاجمان در این جنگ تحمیلی مبارزه نمایند. این نوع از ربات ها با این که گفته می شود کاملا عاری از احساس هستند و حتی نام واقعی هم ندارند، اما به وضوح هر کدام شخصیتی خاص دارند و رفتارهایی که آن ها را از دیگر همراهانشان ممایز می سازد و حالتی انسانی تر به آن ها می دهد. YoRHa ها از محلی به نام Bunker فرمان می گیرند که پایگاهی است در یک اربیت بالاتر از زمین برای سازماندهی مبارزه با ماشین های مهاجم و مقاومت در برابر آن ها. پروتاگونیست اصلی بازی YoRHa No. 2 Model B یا به اختصار “۲B” نام دارد که یک اندروید YoRHa مدل مونث است و مدل رفتاری اصلی آن ها خونسرد و کاملا متمرکز بودن است.

جایی که احساس در قلب فلز جوانه می زند / نقد و بررسی بازی NieR: Automata - گیمفا

جان مادرت نزن!!

وی توسط YoRHa No. 9 Model S یا همان “۹S” که یک اندروید مختص شناسایی است و نسبت به تمامی مدل های دیگر واکنش های احساسی بیشتری را از خود نشان می دهد، همراهی می شود و هر دو توسط YoRHa Model A No. 2 یا همان “A2” که یک آندروید پروتوتایپ منسوخ شده از رده ۲B ها می باشد، محافظت می شوند که شخصیتی بسیار کم حرف دارد و همیشه ترجیح می دهد تا به تنهایی عمل کند. شخصیت های دیگری نیز در بازی حضور دارند مانند فرمانده گروه که یک آندروید فرماندهی در مرکز Bunker است، Adam and Eve که دو برادر هستند با انگیزه های نامعلوم، Pascal که ماشینی است با تمایل بسیار زیاد به صلح و مخالف درگیری و جنگ، Devola و Popola که اندروید هایی هستند که گروه مقاومت را یاری می کنند، شخصیت اصلی و پروتاگونیست بازی اصلی NieR یعنی Emil که در طول سال ها حافظه اش را از دست داده است، اندرویدهای اجرایی مختلف و همین طور پادهایی که واحدهای YoRHa را در مبارزات یاری می کنند و به نوعی نقش حمایتی در مبارزات و واسطه ارتباطی بین مرکز Bunker و واحدهای YoRHa را دارا هستند. همچنبین دیگر شخصیت هایی هم از بازی اصلی NieR و عنوان Drakengard 3 نیز حضور دارند. بازی از داستان بسیار قدرتمند و مستحکمی بهره مند است و سازندگان بازی به خوبی از پس خلق یک داستان زیبا و همراه کردن آن با یک روایت عالی بر امده اند و عنوانی را خلق نموده اند که بی شک داستان آن یکی از پایه های اصلی موفقیت بازی محسوب می گردد و بازیباز را تا انتها با دنبال خود می کشاند تا جواب سوال های خود را بیابد.

جایی که احساس در قلب فلز جوانه می زند / نقد و بررسی بازی NieR: Automata - گیمفا

Round 1…..FIGHT…..Fatality

از لحاظ گرافیک و جلوه های بصری باید گفت عنوان NieR: Automata در سطح بسیار بالایی قرار دارد که البته این موضوع قبلا در بخش هنری و با ویدئوهای زیادی که از بازی منتشر شده بود به ما اثبات شده بود و می دانستیم که با عنوانی فوق العاده از لحاظ طراحی دنیا و مراحل بازی و شخصیت ها و .. طرف هستیم و تنها نسبت به بعد فنی جلوه های بصری بازی اگاه نبودیم گه اکنون با تجربه بازی کاملا می توانیم از بعد گرافیک فنی بازی نیز آسوده خاطر باشیم. جلوه های بصری NieR: Automata بی شک جزو برترین بخش های آن به حساب می آید و بازی از لحاظ گرافیکی و مخصوصا طراحی هنری یک عنوان فوق العاده عالی است. بازی از طراحی و گرافیک هنری بسیار خاصی بهره مند است که شبیه به هیچ عنوان دیگری نیست و کاملا با داستان بازی و روند آن همخوانی دارد. محیط های بازی فوق العاده زیبا طراحی شده اند و دنیای بازی به مانند داستان آن، بسیار مرموز، زیبا و جذاب است و دقیقا همان تم غمناک زیبایی که داستان بازی دارد را محیط بازی نیز به بازیباز منتقل می کند و وی را غرق در فضای بازی و محیط آن می نماید.

جایی که احساس در قلب فلز جوانه می زند / نقد و بررسی بازی NieR: Automata - گیمفا

چیزی که عوض داره گله نداره… جان مادرت بزن!

نماهای باز در بازی واقعا چشم نواز و بی نهایت زیبا هستند و شاهد یک محیط زیبا و البته با تمی افسرده مانند در بازی هستیم که بستر بسیار عالی را برای رخ دادن وقایع بازی ایجاد کرده است. در بازید هم شاهد محیط های بسیار باز هستیم و هم باید در فضاهای بسته مثل داخل ساختمان ها بازی را دنبال کنیم . علاوه بر بخش هنری و طراحی محیط فوق العاده زیبای بازی، NieR: Automat در زمینه گرافیک فنی نیز بسیار عالی عمل کرده است و شاهد مشکل خاصی در این بخش نیستیم. در بازی خوشبختانه با مواردی مثل افت فریم و پارگی تصویر و… روبرو نمی شوید و سازندگان در زمینه بهینه سازی بازی خیلی خوب عمل کرده اند تا شاهد باگ ها و … در بازی نباشیم. نورپردازی از برترین بخش های NieR: Automata است و تماشای نورپردازی بازی در محیط های صنعتی و یا محیط های سرسبز و مشاهده دورنمای مناظر بازی بازیباز را کاملا به وجد می اورد و یکی از برترین نورپردازی هایی که تاکنون در نسل هشتم دیده ایم را دراین عنوان شاهد هستیم. بازی از سبک گرافیکی خاص و منحصر به فردی برخوردار است که آن را از هر بازی دیگری متمایز می کند.

جایی که احساس در قلب فلز جوانه می زند / نقد و بررسی بازی NieR: Automata - گیمفا

از مبارزات بازی غرق در لذت می شوید

طراحی شخصیت های بازی مخصوصا شخصیت های اصلی آن، فوق العاده است و نشان از ذهن خلاق و باز سازندگان بازی دارد. در نهایت باید گفت که NieR: Automata موفق می شود تا مانند داستان، در بخش جلوه های بصری نیز بسیار عالی ظاهر شود تا چه در زمینه فنی و چه هنری شاهد یک بازی بسیار زیبا باشیم. جلوه های بصری این عنوان کاملا در خدمت داستان بازی عمل می کند و تم غم زده و مرده بازی زا به بازیباز منتقل می کند که هدف نیز همین بوده است. حتی رنگ پردازی دنیای بازی نیز حالتی رنگ و رو رفته، کهنه، غمگین و افسرده دارد که دقیقا در راستای داستان و تم بازی است و خوشبختانه باید گفت بازی NieR: Automata از لحاظ جلوه های بصری هیچ مشکلی را در خود نمی بینید و در بالاترین سطح کیفیت عمل می کند.

جایی که احساس در قلب فلز جوانه می زند / نقد و بررسی بازی NieR: Automata - گیمفا

له و لورده کردن این این ربات های باقالی خیلی لذت دارد

در زمینه گیم پلی بازی NieR: Automata باید اعتراف کنم که حتی خودم هم انتظار این سطح از لذتی که مبارزات بازی به من منتقل می کند را نداشتم و باید بگویم مبارزات این عنوان یکی از برترین و سریع ترین مبارزاتی است که تاکنون مشاهده کرده ام و انگار که خوبی های تمام عناوین قدرتمند هک اند اسلش مانند دویل می کرای و بایونتا و .. را گرفته و در یک قالب نقش افرینی تنیده است تا مبارزاتی بسیار جذاب و سریع را شاهد باشیم که باید صادقانه بگویم لحظه ای از تجربه ان سیر نمی شوید و به طور مدام دوست دارید تا به دل دشمنان بزنید و انها را با حرکات و فنون سریع و جذاب و متنوع بازی از پای در اورید. NieR: Automata یک اکشن نقش آفرینی جهان ازاد محسوب می شود که سرعت حرف اول را در مبارزات آن می زند و مبارزات بازی کاملا حالت هک اند اسلش دارند. در بازی تنها کنترل یک شخصیت را بر عهده نمی گیرید و باید در نقش بیش از یک شخصیت به بازی بپردازید که این یک تنوع بسیار خوب برای بازی محسوب می شود.

جایی که احساس در قلب فلز جوانه می زند / نقد و بررسی بازی NieR: Automata - گیمفا

باس فایت های بازی بی نهایت جذاب و حماسی هستند

Nier: Automata از روند مبارزات بسیار سریعی بهره می برد که کاملا به مثابه عناوین هک اند اسلش هستند و یاداور بازیهای بی نظیری مثل Bayonetta و یا DMC می شوند که البته در این موضوع به هیچ وجه تقلیدی صورت نگرفته است و مبارزات این عنوان کاملا شخصیت خاص خود را دارا هستند و تنها نکاتی مثبت از بازی های بزرگ این سبک را به خوبی در قالب کلی مبارزات بازی پیاده کرده اند که همین موضوع یکی از دلایل اصلی موفقیت بازی در بخش گیم پلی محسوب می شود. اما نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که سازندگان بازی به این مبارزات هک اند اسلش، المان های سبک نقش افرینی را نیز اضافه کرده اند و به این ترتیب عمق گیم پلی بازی را بسیار بالا برده و در حقیقت مبارزات و گیم پلی بازی را معنادار تر کرده اند. اگر دقت کرده باشید این روزها انگار تمامی سازندگان متوجه شده اند که المان های نقش افرینی جذاب می تواند دلیلی برای موفقیت و محبوبیت بازی آنها شود و حتی در بازی های شوتر و سری بازی های اکشن ماجرایی نیز کلی المان های نقش افرینی را شاهد هستیم که مثال بارزی برای این موضوع عناوین اساسین کرید ۴ و گوست ریکان وایلدلندز هستند که به معنای واقعی بهتر است در سبک هر دو کلمه نقش افرینی را نیز اضافه نماییم زیرا از انواع ماموریت های فرعی و جانبی، دنیای ازاد، ارتقای لول شخصیت ها یا کشتی و بسیاری دیگر از المان های نقش افرینی در انها دیده می شود که این اصلا موضوع منفی و بدی نیز نیست زیرا که همین المان ها باعث شده اند تا این دو بازی بی نهایت جذاب شوند و طرفداران زیادی پیدا کنند. در بازی Nier: Automata نیز سازندگان به خوبی مبارز ات بر پایه کمبوهای سریع و پشت سر هم را با المان های نقش افرینی ترکیب کرده اند که این موضوع یکی از دلایل اصلی موفقیت بازی نیز محسوب می شود. بازی در حقیقت بر اساس مبارزات و سلاح های نزدیک زن طراحی شده است اما به واسطه حضور پادها در اطراف شخصیت ها که در ادامه در مورد انها توضیح خواهیم داد، المان هایی از سبک شوتر سوم شخص را نیز در باز ی شاهد هستیم که تنوع خوبی به مبارزات بازی بخشیده است.

جایی که احساس در قلب فلز جوانه می زند / نقد و بررسی بازی NieR: Automata - گیمفا

در بازی صحنه های زیبایی را خواهید دید

در مبارزات بازی عامل سرعت حرف اول را می زند و بایستی واکنش های سریعی را از خود نشان دهید تا موفق شوید از پس دشمنان گاها بسیار قدرتمند بازی بر ایید و گلیم خود را از اب بیرون بکشید.شما در بازی قابلیت های معمول عناوین این سبک مثل پریدن و جاخالی دادن و .. را در اختیار دارید و بایستی از آنها در راستای کاهش اسیب به شخصیت بازی استفاده نمایید. در بازی بسیاری کمبوها و حملات ترکیبی فوق العاده زیبا، سریع و لذتبخش وجود دارد که بدون شک شما را از هیجان ناب سیراب می نماید. در بازی دو گروه مختلف از سلاح را در اختیار دارید که شامل یک عدد شمشیر بزرگ و یک کاتانای برنده است و همینطور یک جفت دستکش بزرگ قدرتمند که برای مبارزات نزدیک بازی بسیار مناسب است. شما در مبارزات بازی قابلیت این را دارید که بین این دو ست مختلف از سلاح هایی که در اختیار دارید سریعا حتی در وسط مبارزه تغییر ایجاد کنید و آنها را با هم تعویض نمایید تا حملات مفیدتر و کمبوهای جذاب تری را به اجرا در اورید. دور شخصیت های اصلی بازی یک عدد ربات کوچک در حال چرخیدن است که پاد نام دارند و می توانند در مبارزات بازی به کمک شما بیایند. این پادها کمک بسیار خوبی در بازی محسوب می شوند و می توانید در مبارزات بازی روی ا«ها حساب ویژه ای باز کنید. کترل این پادها به دو شکل خودکار و یا به طور دستی توسط شما انجام می شود و می توانید به دشمنان شلیک نمایید. همچنین این پادها قابلیت های مختلفی نظیر ظاهر شدن در نقش turret ها و شلیک های ویژه و… را نیز در بازی در اختیار شما قرار می دهند که استفاده صحیح از این قابلیت ها در مبارزات دشوار بازی یک موضوع حیاتی به حساب می اید. از لحاظ طراحی مراحل و تنوع محیط های بازی نیز Nier: Automata بسیار هوشمندانه طراحی شده است و هرگز از ساختار مراحل بازی خسته و دلزده نخواهید شد. تنها مورد در این بخش مربوط به رنگ پردازی بازی است که در ادامه مطلب ان را بیشتر برای شما توضیح خواهیم داد. انواع و اقسام محیط ها و مراحل جنگلی و سرسبز  گرفته تا بیابان های خشک و بی آب و علف در مراحل بازی وجود دارند و به ترتیبی صحیح و استاندارد در کنار هم چیده شده اند تا حداکثر لذت از مراحل بازی را به شما منتقل نمایند.

جایی که احساس در قلب فلز جوانه می زند / نقد و بررسی بازی NieR: Automata - گیمفا

این سلاح لااقل دو برابر وزن خود این دختره رو داره!!

موردی که ممکن است برای برخی بازیبازان پیش بیاید خستگی چشم به لحاظ رنگ بندی مرده و کهنه محیط های بازی است که البته عمدا انجام شده است و در راستای داستان بازی قرار دارد و نمی توان آن را یک ضعف برای این عنوان قلمداد کرد چرا که خاصیت این سری این گونه است. اما موردی که می توان به عنوان یک ضعف به ان اشاره کرد و قبل از انتشار بازی نیز تا حدودی در تریلرها و ویدئوهای بازی مشخص بود، تنوع تقریبا کم دشمنان معمولی بازی است که گاها از تکراری بودن انها خسته می شوید. این مورد اصلا در مورد باس های بازی صادق نیست و کلی باس فایت فوق العاده جذاب و بی نظیر با ربات و موجودات غول پیکر در پیش رو دارید که به بهترین شکل نیاز شما در زمینه باس فایت های عالی را برطرف می کنند اما تنوع دشمنان معمولی که در بازی با آنها مواجه می شوید خیلی زیاد نیست و گاها بسیار شبیه به هم هستند که به واقع باید اعتراف کنم این تنها و تنها نقطه ضعف بازی محسوب می شود که دلیل اصلی امتیاز کسر شده نیز می باشد. درجه سختی بازی نیز بسیار مناسب و بالانس شده می باشد و به هیچ وجه شاهد یک بازی اسان که با دکمه زنی های بیهوده راه خود را باز کنید نیستیم و گاها مبارزات بازی نیاز به دقت بسیار بالایی دارند و حداکثر تمرکز شما را می طلبند زیرا که دشمنان قدرتمندی در بازی منتظر شما هستند که مانند شما بسیار هم سریع حرکت می کنند و باید به موقع در برابر انها واکنش نشان دهید وگرنه کارتان را تمام خواهند کرد. در نهایت در مورد بخش گیم پلی عنوان Nier: Automata باید گفت این بخش یکی از قدرتمندترین بخش های این بازی محسوب می شود و یکی از برگ های برنده پرتعداد این عنوان مبارزات بی نهایت جذاب و سریع و لذتبخش آن هستند که هر بازیبازی را هیجان زده می کنند و به وجد می اورند. سازندگان به خوبی بالانس را در گیم پلی بازی رعایت کرده و مبارزات هک اند اسلش سریع را با المان های نقش افرینی به بهترین شکل در هم تنیده اند تا محصول نهایی یک اکشن نقش افرینی هک اند اسلش خوش ساخت و بسیار جذاب باشد.

جایی که احساس در قلب فلز جوانه می زند / نقد و بررسی بازی NieR: Automata - گیمفا

ژاپنی ها هر چقدر هم زیبا نباشند خوب بلدند زیبا خلق کنند!

عنوان Nier: Automata در زمینه صداگذاری نیز کاملا بی نقص عمل کرده است و شاهد صداگذاری های بسیار با کیفیتی در بازی هستیم که این کیفیت هم شامل صداگذاری های محیطی می شود و هم صداگذاری شخصیت های بازی که صداپیشگان به بهترین شکل کار خود را انجام داده اند و به خوبی جو داستان بازی را به شما منتقل می کنند. مخصوصا این که شخصیت های اصلی بازی اندروید بوده و انسان نیستند و این کار صداگذاران را بسیار بسیار سخت تر میکند زیرا که باید به نوعی هم بی احساس بودن یک اندروید را برای بازیباز تداعی کنند و هم از طرفی حس بازی و حسی که شاید گاها یک اندروید نیز داشته باشد را به خوبی نشان دهند که این کار بسیار دشوارتر از صداگذاری برای یک شخصیت انسان است و کار صداپیشگان بازی در این زمینه کاملا قابل تحسین است. حرکات لب و صورت شخصیت ها نیز هنگام حرف زدن کاملا با هم مطابقت دارند و اشکایل در این زمینه نیز دیده نمی شود. در بخش موسیقی بازی همانطور که قبلا نیز برای شما عزیزان گفته ایم نام هایی آشنا برای طرفداران این سری و Drakengard به چشم می خورد.

جایی که احساس در قلب فلز جوانه می زند / نقد و بررسی بازی NieR: Automata - گیمفا

مبارزات بدون شک ستاره اصلی این بازی است. عنوانی که زیاد ستاره دارد

سازنده موسیقی عنوان Nier: Automata به سبب اشنایی که از قبل با این سری و سری مادر آن یعنی Drakengard داشته است موفق شده تا به خوبی از پس از ساخت قطعاتی فوق العاده جذاب و زیبا برای بازی براید و موسیقی بازی کاملا با جو و دنیای بازی مطابقت دارد. اگر موسیقی های عنوان قبلی این سری را به یاد داشته باشید مشاهده می کنید که در این نسخه جدید نیز نوعی شباهت جالب بین موسیقی هر دو بازی در کلیت قطعات به چشم میخورد ولی موسیقی نسخه جدید مقداری سردتر و محزون تر شده است نسبت به موسیقی عنوان قبلی که بیشتر احساسی بود و این تغییر قطعا به سبب تغییر حال و هوای بازی در این نسخه جدید است که شخصیت های اصلی آن ربات های آندروید هستند و نیاز بیشتری به موسیقی ماشینی و شاید مکانیکی در این بازی جدید وجود داشته است. در حقیقت موسیقی نسخه جدید با کم کردن از المان احساس که در بازی اول زیاد وجود داشت، المان های موسیقی خشن تر و مکانیکی تر را به بازی افزوده است تا با جو بازی همخوانی داشته باشد. نهایتا باید گفت Nier: Automata در بخش صداگذاری و موسیقی نیز فوق العاده عالی عمل می کند و در این بخش نیز شاهد کیفیت بالای کار سازندگان موسیقی و صداگذاران بازی هستیم که در این زمینه نیز بازی را در سطح دیگر بخش های آن نگاه داشته اند.

جایی که احساس در قلب فلز جوانه می زند / نقد و بررسی بازی NieR: Automata - گیمفا

Nier: Automata را از دست ندهید… یکی از بازی های خاص و عالی این نسل است

Nier: Automata کاملا امضای عناوین فوق العاده قدرتمند Platinum Games را با خود همراه دارد. این عنوان یک بازی بسیار زیبا و خاص است که شاید به خاظر همین اتمسفر خاصی که دارد، درست مثل عنوان اول این فرنچایز و سری بازی های Drakengard جزو بازی های عامه پسند و همه گیر نباشد، اما قطعا و بدون هیچ شکی برای طرفداران بازی قبلی NieR و همین طور دوست داران سری Drakengard یک عنوان بسیار هیچان انگیز و دوست داشتنی است. البته باید به این نکته نیز  اشاره کرد که طرفداران عناوین اکشن نقش آفرینی با مبارزات سریع و همزمان و بر پایه سبک هک اند اسلش نیز می توانند از تجربه Nier: Automata هیجان زده شده و لذتی منحصر به فرد را در دنیای بازی های رایانه ای حس کنند که کمتر عنوانی تاکنون لذتی از این جنس را در اختیار آنها قرار داده است. Nier: Automata در یک کلام، یک عنوان فوق العاده زیباست که کافیست تا ان را چند ساعتی تجربه نمایید تا در دنیای محزون و غمزده و داستان تاریک و روشن آن غرق شوید و این بازی در ذهنتان تا همیشه ثبت گردد. درست است که در این برهه زمانی عناوین قدرتمند زیادی مثل هورایزن و گوست ریکان و… برای تجربه در عید نوروز سال ۱۳۹۶ وجود دارند اما اصلا فکر نکنید که ارزش تجربه Nier: Automata نیز چیزی کمتر از عناوین دیگر باشد و این عنوان نیز می تواند مخاطب خاص خود را به اوج لذتی که از یک بازی رایانه ای انتظار دارد برساند. NieR: Automata عنوانی خاص، ارزشمند و قابل تحسین است که سازندگان ان با این نسخه، اعتبار جدیدی را برای سری NieR در صنعت بازی های رایانه ای کسب نمودند و آن را تبدیل به یک نام بزرگ و موفق کردند.

جایی که احساس در قلب فلز جوانه می زند / نقد و بررسی بازی NieR: Automata - گیمفا

SirAmirامیررضا ایزدپناهDark FantasyAli_pxsnowgirl

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

جایی که احساس در قلب فلز جوانه می زند / نقد و بررسی بازی NieR: Automata - گیمفا
جایی که احساس در قلب فلز جوانه می زند / نقد و بررسی بازی NieR: Automata - گیمفا
جایی که احساس در قلب فلز جوانه می زند / نقد و بررسی بازی NieR: Automata - گیمفا
جایی که احساس در قلب فلز جوانه می زند / نقد و بررسی بازی NieR: Automata - گیمفا
جایی که احساس در قلب فلز جوانه می زند / نقد و بررسی بازی NieR: Automata - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

جایی که احساس در قلب فلز جوانه می زند / نقد و بررسی بازی NieR: Automata - گیمفا
جایی که احساس در قلب فلز جوانه می زند / نقد و بررسی بازی NieR: Automata - گیمفا