زیر خط افق، روی مرز رویا / نقد و بررسی بازی Horizon: Zero Dawn - گیمفا
زیر خط افق، روی مرز رویا / نقد و بررسی بازی Horizon: Zero Dawn - گیمفا
زیر خط افق، روی مرز رویا / نقد و بررسی بازی Horizon: Zero Dawn - گیمفا
زیر خط افق، روی مرز رویا / نقد و بررسی بازی Horizon: Zero Dawn - گیمفا

زیر خط افق، روی مرز رویا / نقد و بررسی بازی Horizon: Zero Dawn

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۵/۱۲/۱۹
زیر خط افق، روی مرز رویا / نقد و بررسی بازی Horizon: Zero Dawn - گیمفا

تا به حال شده است که وقتی نخستین تریلر و معرفی یک بازی را می بینید با این که هنوز چیز زیادی در مورد آن نمی دانید ولی مطمئن باشید که آن بازی، بازی شما خواهد بود و بلافاصله نامش در قلبتان جای بگیرد؟ در حقیقت همان اصطلاح “عشق در یک نگاه” منتها در دنیای بازی ها! شک دارم که تا به حال برای شما حتی یک بار هم این اتفاق رخ نداده باشد و قطعا عناوینی یا عنوانی وجود داشته که شما را بلافاصله عاشق خود کند. معمولا این اتفاق برای بازی هایی می افتد که یک آی پی جدید باشند، زیرا وقتی مثلا بدانیم قرار است سومین نسخه از یک بازی که طرفدار دو نسخه قبلی آن بوده اید منتشر شود، این علاقه و عشق با اطلاعات قبلی است و شما می دانید منتظر چه بازی هستید ولی وقتی یک ای پی جدید را با دیدن دو دقیقه از تریلر معرفی آن، تا زمان انتشارش به خاطر بسپارید و منتظر آن باشید، این می شود حسی خاص و در حقیقت یک حس ششم که به شما می گوید با این که زیاد در مورد آن بازی نمی دانید ولی آن عنوان، همان چیزی است که شما عاشقش می شوید. از بین عناوینی که در این مدت منتشر شده اند دو بازی انحصاری سونی هستند که هر دو از همان تریلر اولیه شان در قلب من جای خود را باز کردند و باید اعتراف کنم که عاشق هر دو شدم (در دنیای بازی ها این خیانت محسوب نمی شود که عاشق هر دو شویم!). یکی عنوان زیبای Nioh و دیگری نیز یک عنوان بی نظیر به نام Horizon: Zero Dawn، یک اکشن نقش افرینی سخت و چالش برانگیز و یک نقش آفرینی جهان آزاد با ایده ای خاص و جذاب. از زمان معرفی تا موقعی که این دو بازی انتشار یافتند انتظار بسیار سختی را تحمل می کردم، ولی خوشبختانه هر دو بازی که اتفاقا بسیار هم نزدیک به هم منتشر شدند ثابت کردند که علاقه من به آن ها از همان ابتدا بیهوده نبوده است و بالاخره بعد از سال ها بازی کردن آنقدر توانایی دارم که بتوانم حس کنم یک بازی، بسیار بسیار موفق و شاهکار خواهد بود. اگر بخواهم حقیقت را بگویم باید اعتراف کنم که از بین این دو بازی، عنوان Horizon: Zero Dawn مقداری برای من بالاتر قرار داشت که البته خیلی از شما این را می دانید زیرا که بارها در صحبت با شما گفته بودم مورد انتظارترین بازی من در سال ۲۰۱۷ همین شاهکار گوریلا گیمز خواهد بود، آن هم در سالی که کریتوس با ریش به نسل هشتم می اید!

زیر خط افق، روی مرز رویا / نقد و بررسی بازی Horizon: Zero Dawn - گیمفا

وقتی همکاری گوریلا و دایناسورها با هم جواب می دهد!

از همان ابتدا مشخص بود که Horizon: Zero Dawn یک بازی خاص البته با ریسک بالا و ایده ای ناب است. وقتی سازنده ای که تا به آن روز بی نظبرترین فرنچایز شوتر اول شخص انحصاری را برای کنسول های پلی استیشن ساخته است، فرنچایز مطمئن خود که می داند در ساخت آن تخصص دارد را رها می کند و به سراغ یک بازی کاملا جدید با یک سبک کاملا جدید برای آن ها می رود، یعنی که آن ها کلی فکر کرده اند و بررسی کرده اند تا نهایتا این تصمیم را گرفته اند و قصد ندارند با بی گدار به آب زده و نام خوب خود را خراب کنند. اما در هر حال باز هم به خاطر این ریسک بالا نگرانی هایی وجود داشت، زیرا که وضعیت امروز بازی های رایانه ای در دنیا واضح و مشهود است. امروزه زمانی است که سازنده شوتر اول شخص خطی، هرگز به سراغ ساخت اکشن نقش آفرینی سوم شخص جهان آزاد نخواهد رفت و سازندگان حتی بزرگ همیشه همان یک سبکی که بیشتر بلد هستند را پشت سر هم می سازند و خود را در پیله احتیاط می پیچند. ریسک کردن در وضعیت کنونی دنیای بازی های رایانه ای که تکرار و تقلید و عناوین تکراری از سر و روی آن می ریزند بسیار ارزشمند است و به عبارتی دل شیر می خواهد، آن هم برای ساخت یک بازی انحصاری بسیار بزرگ. پس وقتی سازنده ای در دورانی که ریسک دارد در بازی های بزرگ به صفر می رسد می آید و یک عنوان با ریسک بسیار بالا آن هم به صورت انحصاری می سازد، یعنی باید فارغ از هر نتیجه ای آن سارنده را تحسین و تشویق کرد. در دورانی که شرکت ها از ریسک در بازی های بزرگ هراس دارند و مدام از نام فرنچایزهای بزرگ خود استفاده می کنند، در زمانی که کونامی برای ساخت یک بازی زامبی محور از نام متال گیر استفاده می کند، تصمیمی که گوریلا گیمز گرفت بسیار تحسین برانگیز و بزرگ است. ریسک، مدت هاست که تنها در بازی های مستقل به چشم می خورد، اما گوریلا گیمز این ریسک را در یک انحصاری بزرگ و هزینه بر انجام داد و بر سر اعتبار خود قمار کرد. قماری که البته زیاد به آن فکر کرده بودند و آن قدر مطمئن بودند که اجازه دادند نمرات بازیشان چندین روز قبل از عرضه بازی منتشر گردد. قماری که حالا بعد از انتشار بازی نتیجه آن را می بینند وحالا تنها برنده، آن ها هستند (و البته طرفدارانی که به بازی ایمان داشتند)، مگر نه این که همین ریسک کردن ها هستند که این صنعت و این هنر را زیبا می کنند و آن را برای ما تازه و جذاب نگاه می دارند؟ در واقع همین عناوین هستند که همچنان تجربه انتظار کشیدن شیرین و سخت برای عرضه یک بازی را به ما هدیه می دهند.

زیر خط افق، روی مرز رویا / نقد و بررسی بازی Horizon: Zero Dawn - گیمفا

نسخه های جذاب بازی مخصوص طرفداران دو آتشه

اگر روزی برسد که به هیچ وجه منتطر هیچ بازی نباشیم دوره بسیار بدی برای ما و هنر هشتم خواهد بود و امیدواریم که به لطف همین بازی های جدید و نوآور که سازندگانشان از ریسک کردن نمی ترسند، همیشه بازی وجود داشته باشد که از صمیم قلب منتظر آن و تشنه برای تجربه کردنش باشیم. گذشته از ریسک موضوع ایده مطرح است که قبلا نیز به آن اشاره کرده ام. از همان زمانی که با ایده بی نظیر و ناب Horizon: Zero Dawn اشنا شدیم، مشخص بود سازندگان می خواهند یک بازی فوق العاده بسازند. گاهی فکر می کنم که انگار گوریلا گیمز و سونی از قبل می دانستند که برنده این ریسک و قمار خواهند بود. زیرا می دانستند چه ساخته اند و چه منتشر خواهند کرد. ما که چند تریلر از بازی دیدیم می دانستیم یک بازی بی نظیر خواهد آمد چه برسد به کسانی که خودشان آن را ساخته و بازی کرده اند. حالا و پس از انتشار بازی، گوریلا و گیمز و سونی و البته ما طرفداران بازی می توانیم از جملاتی مثل “Horizon: Zero Dawn یکی از برترین بازی های نقش افرینی و جهان آزاد است که تاکنون منتشر شده” که بزرگترین منتقدان و وب سایت های گیمینگ دنیا در مورد این بازی می گویند، لذت ببریم و قند در دلمان آب شود. حالا که اشاره ای به بازخوردهای منتقدین در دنیا نسبت به Horizon: Zero Dawn داشتیم بد نیست تا نگاهی به روند ساخت و معرفی این بازی بی نظیر و نظرات و نمرات بزرگترین مراجع گیم در دنیا بیاندازیم تا بعد از آن به سراغ تحلیل و بررسی بخش های مختلف بازی برویم.

زیر خط افق، روی مرز رویا / نقد و بررسی بازی Horizon: Zero Dawn - گیمفا

اصلا از این زیباتر محال است تا کنون در نسل هشت دیده باشید

ساخت عنوان Horizon: Zero Dawn از سال ۲۰۱۱ و بعد از انتشار کیلزون ۳ آغاز شد و در آن زمان ۴۰ ایده مختلف برای ساخت بازی در گوریلا گیمز مطرح بود که به گفته کارگردان بازی، Horizon: Zero Dawn ریسکی ترین آن ها بود. سازندگان بازی پس از تصمیم به ساخت آن، می دانستند که باید از کسانی که سابقه سخت نقش آفرینی های جهان آزاد با کیفیت را دارند نیز در تیم استفاده کنند تا از تجربیات آن ها بهره ببرند و به همین خاطر John Gonzalez که قبلا به عنوان نویسنده اصلی بازی فال آوت نیو وگاس کار کرده بود را به تیم اضافه کردند تا داستان بازی را بنویسد. البته المان های اصلی داستان بازی و شخصیت Aloy از قبل مشخص و ثابت بودند. بعد از اتمام ساخت کیلزون شدوفال در ۲۰۱۳ بود که دیگر کل تیم گوریلا گیمز بر روی هورایزن متمرکز شدند. بازی در کنفرانس سونی در E3 2015 معرفی گردید قرار بود تا اواخر ۲۰۱۶ برای پلی استیشن ۴ منتشر گردد که بعدا این تاریخ به فبریه ۲۰۱۷ تغییر یافت تا سازندگان پولیش بیشتری روی گیم انجام دهند (که اکنون می بینیم چقدر خوب بود که این کار را انجام دادند). بازی پس از معرفی بسیار بازخوردهای عالی را دریافت کرد و در مراسم گیم کریتیک ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ جایزه برترین بازی اوریجینال را کسب کرد. سرانجام در تاریخ ۲۸ فبریه ۲۰۱۷ بازی مورد انتظار Horizon: Zero Dawn به طور انحصاری توسط سونی برای پلی استیشن ۴ منتشر گردید و تمامی انتظاراتی را که از آن می رفت کاملا براورده کرد و نشان داد که با یکی از برترین عناوین نقش افرینی جهان ازاد که تاکنون منتشر شده است طرف هستیم و گوریلا گیمز شروع رویایی و طوفانی را به دنیای بازی های نقش افرینی داشته است. بازی انواع و اقسام نمرات عالی را از سوی منابع معتبر دریافت کرد و از سوی تمامی منتقدان و بازیبازان تحسین شد. وبسایت IGN امتیاز عالی ۹۳، گیم اسپات امتیاز ۹۰ و پولیگان امتیاز ۹۵ را به بازی اختصاص دادند و مراجعی مانند تلگراف و جاینت بمب امتیاز ۱۰۰ را برای هورایزن در نظر گرفتند و نهایتا این بازی با امتیاز متای فوق العاده ۸۸ به کار خود پایان داد. در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل به جزییات بخش های مختلف بازی Horizon: Zero Dawn پرداخته و ان را با شما عزیزان تحلیل و بررسی نماییم. اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر از این بازی و تصمیم گرفتن برای خرید یا خرید ان هستید! پیشنهاد می کنم در ادامه مطلب نقد و بررسی Horizon: Zero Dawn با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.

زیر خط افق، روی مرز رویا / نقد و بررسی بازی Horizon: Zero Dawn - گیمفا

گیم پلی بازی بسیار متنوع و جذاب است و هرگز برای شما خسته کننده نمی شود

بدون هیچ شکی یکی از فوق العاده ترین و جذاب ترین بخش های بازی Horizon: Zero Dawn داستان و روایت بی نظیر و بی نهایت جذاب آن است که البته این کیفیت بالا مانند سایر بخش های این عنوان است. تقریبا در تمامی نقدها و نمرات مختلفی که منتقدان به این بازی اختصاص داده اند یک نکته ثابت است و همگی از داستان و روایت فوق العاده آن به وجد آمده اند. این موضوع یک موفقیت برای دنیای بازی ها به شمار می اید و در حقیقت این موفقیت داستانی Horizon: Zero Dawn یک موفقیت برای “ایده های جدید” است و به سازندگان می گوید که هنوز هم می توان ایده ای جذاب و جدید خلق کرد و بسیار هم موفق شد. از همان ابتدا واضح بود که ایده این بازی یک ایده خاص، بی نظیر، منحصر به فرد و کاملا جدید است اما نمی دانستیم که ایا موفق خواهد بود یا خیر؟ اما حالا بعد از تجربه بازی و مشاهده سایر نظرات و نقدهای مختلف، جواب را می دانیم. در حقیقت در ابتدا و در ظاهر به نظر می رسد ایده بازی همان بحث پایان دنیاست اما سازندگان با خوش فکری هر چه تمام تر ایده پایان دنیا را به نوعی با آغاز دنیا و عصر حجر در هم آمیخته اند. انسان ها در تکنولوژی آنقدر تا انتها رفته اند که دنیا دوباره ریست شده است و همان تکنولوژی باعث شده است تا انسان ها دوباره به کنار رانده شوند و به غارها و زندگی قبیله ای بازگردند و به نوعی عصر حجر دوباره تداعی شود منتها عصر حجری که دنیا یک بار تا پایان رفته و دوباره به آغاز رسیده است. به طور کلی باید اعتراف کرد که انتخاب ایده “عصر حجر در اینده با دایناسورهای مکانیکی” ایده ای بسیار یونیک و منحصر به فرد است و یکی از دلایل اصلی که بازی از همان روز اول معرفی بسیار مورد توجه قررا گرفت همین ایده داستانی ان بود که کاملا نو و جدید بود.

زیر خط افق، روی مرز رویا / نقد و بررسی بازی Horizon: Zero Dawn - گیمفا

بازی پر است از شخصیت های جذاب که به خوبی پرداخت شده اند

از آنجا که Horizon Zero dawn یک عنوان کاملا جدید است به هیچ وجه قصد نداریم تا زیاد داستان بازی را برای شما عزیزان اسپویل کنیم و تنها به ارائه کلیتی از ان بسنده می کنیم. داستان بازی Horizon Zero dawn در ابنده بسیار دوری که در حقیقت شبیه به گذشته ای بسیار دور است رقم می خود که همین یک جمله جادوی داستان بازی و ایده جذاب آن است. انسان ها از زمین و زندگی عادی و خانه و شهرهایشان طرد شده اند و دوباره مانند عصر حجر روی به زندگی قبیله ای و غارنشینی و زندگی در طبیعت آورده اند. دلیل این موضوع نیز قدرتمند شدن بیش از حد و بسیار زیاد موجودات رباتیکی است که زمانی توسط خود انسان ها خلق شده اند و اکنون زندگی آن ها را نابود کرده اند و مانند زمان دایناسورها بر زمین حکومت می کنند. شما در بازی در نقش دختری به نام Aloy قرار دارید که دختری کاملا فهمیده و زرنگ با ظاهری جذاب است که البته در مبارزات به همان اندازه باهوش و قدرتمند نیز هست. وی یک شکارچی جوان است که قصد دارد تا جواب سوالات بیشمار خود را در مورد زندگی انسان ها و نسل های قبلی و اجداد خود و سرنوشت نهایی انسان ها بیابد و در این راه کار سختی در پیش خواهد داشت. همان طور که می بینید کلیت داستان بازی بسیار جذاب و قدرتمند است و کاملا توانایی این را دارد که شما را به خود جذب کند و تا پایان بازی دنبال خودش بکشاند.

زیر خط افق، روی مرز رویا / نقد و بررسی بازی Horizon: Zero Dawn - گیمفا

زیبایی برخی از مناظر بازی تقریبا باورنکردنی هستند و نفستان را بند می اورند

این داستان زیبا روایتی زیبا نیز دارد و داستان بازی در طول روند پیشروی در آن همیشه جذاب باقی می ماند و افت نمی کند. سازندگان با قرار دادن وقایع و اتفاقات داستانی جالب و ماموریت های فرعی که خودشان نیز داستان دارند (یاد ویچر ۳ بخیر) کاری کرده اند که بازیباز از یک داستان اصلی عالی و داستان های فرعی کوچکتر سیراب شود و نهایت لذت را ببرد. شخصیت پردازی های بازی نیز فوق العاده عالی انجام شده است و همه افرادی که در بازی با انها برخورد و تعامل داریم، مخصوصا اصلی ترها، بسیار عالی پرداخت شده اند و از عمق کافی برخوردارند. Aloy که دیگر جای خود دارد و بی شک ستاره اصلی داستان بازی است. Aloy مصداق بارز یک کلمه در زبان انگلیسی است که به معنای بسیار سرسخت است و نمی توانیم آن را بیان کنیم (Bad…) ولی معنای نزدیک آن همان “خفن” خودمان است. وی یک شخصیت اصلی سرسخت، قدرتمند، دوست داشتنی، جذاب با رفتاری فوق العاده است که شما را عاشق خودش می کند و از این که در بازی کنترل وی را بر عهده دارید بسیار لذت می برید. نهایتا در مورد بخش داستان بازی Horizon Zero dawn باید گفت این عنوان یک داستان و روایت بی نظیر، جدید، خاص و منحصر به فرد دارد که کاملا شما را شیفته بازی می کند و برای پیشروی در داستان بازی و گرفتن جواب سوالاتتان لحظه شماری می کنید. تمامی المان های این بخش از شخصیت پردازی گرفته تا داستان های فرعی و … در بالاترین حد کیفیت قرار دارند و اعتبار بالایی به این عنوان بخشیده اند.

زیر خط افق، روی مرز رویا / نقد و بررسی بازی Horizon: Zero Dawn - گیمفا

هورایزن یکی از نمادها و الگوهای گرافیک در نسل هشتم است

می رسیم به گرافیک و جلوه های بصری. به یکی از بخش هایی که در آن Horizon Zero Dawn یکی از چند بازی برتر تاریخ است. اصلا و ابدا نیاز به توضیح خاصی هم ندارد. ۵ دقیقه بازی را نگاه کنید و در دنیای آن بچرخید و با هیولاهای رباتیک مبارزه کنید آن وقت دیگر نه توضیح فنی می خواهید و نه هنری. بازی در زمینه گرافیک خیره کننده، رویایی و شگفت انگیز است. به حدی زیبا و چشم نواز است که هر بیننده ای را به تحسین وا می دارد و نمی توانید از آن چشم بردارید. طراحی بی نقص دنیای زیبا و وسیع بازی همراه با گرافیک فنی با ثبات و عالی بازی کاری کرده است تا یکی از خوش گرافیک ترین بازی های تاریخ بازی های رایانه ای خلق شود آن هم بدون هیچ گونه باگ و مشکل فنی و .. که شما را آزار دهد. این کیفیت گرافیکی بازی زمان زیادی لازم نداشت تا به وضوح توسط همه مشاهده گردد بلکه از همان دقیقه نخست اولین ویدئویی که از Horizon Zero dawn پخش شد همه را شگفت زده کرد و به معنای واقعی کلمه “زیبا” بود. البته بر خلاف بخش گرافیک و طراحی هنری بازی، قبلا نمی توانستیم با توجه به تریلرها و ویدئوها در مورد گرافیک فنی و موارد مربوط به اجرای بازی با توجه این که آن را تجربه نکرده بودیم صحبت کنیم، زیرا نمی شد از وجود یا عدم وجود مواردی مثل باگ و مشکلات گرافیک فنی مثل افت فریم و … مطمئن بود اما اکنون باید با خوشحالی اعلام کنیم که گرافیک فنی بازی نیز مانند گرافیک هنری ان یک شاهکار است و یکی از برترین های نسل هشتم. هیچ موردی و بهتر است بگویم حتی یک مورد نیز در بازی مواردی مثل باگ و افت فریم حتی در صحنه های عظیم گرافیکی بازی با انواع افکت های سنگین، مشاهده نشد و بازی از ثبات کامل برخوردار است. کیفیت تکسچرها در بازی و سایه زنی و نورپردازی بازی نیز در بالاترین سطح کیفیت ممکن قرار دارند و به راحتی و بدون تعارف می توانیم بگوییم از برترین های نسل ۸ تاکنون است.

زیر خط افق، روی مرز رویا / نقد و بررسی بازی Horizon: Zero Dawn - گیمفا

اگر فکر می کنید که مناظری زیباتر و بی نظیرتر از لحاظ گرافیکی تاکنون در نسل هشت دیده اید سخت در اشتباهید

طراحی دنیای بازی بسیار عالی و منطبق با فضا و تم داستانی بازی انجام شده است و همه چیز از رنگ بندی ها گرفته تا نورپردازی بازی و کل طراحی هنری دنیای بازی به بهترین شکل انجام شده است و شاهد یک بازی فوق العاده از نظر گرافیک و طراحی هنری هستیم. نورپردازی در بازی غوغا می کند و دنیای بازی را از هر لحاظ زیباتر کرده است. وقتی بر روی یک بلندی می ایستید و غروب افتاب را مشاهده می کنید تصاویری را می بینید که فکر می کنید رویا هستند و انقدر زیبا هستند که دلتان را می لرزانند. یک دنیای بسیار بزرگ و وسیع برای ماجراجویی که در نهایت زیبایی طراحی شده است و البته با انواع و اقسام مناطق مختلف و متنوع و همچنین تعداد زیاد و متنوعی از ربات های مختلف که به زیبایی و با کیفیت بالا، به مانند گونه های دایناسورها و حیوانات دیگر خلق شده اند. طراحی شخصیت ها در بازی مخصوصا شخصیت اصلی آن یعنی Aloy فوق العاده عالی و با حداکثر جزییات ممکن انجام شده است و در کمتر عنوانی تا به حال این سطح از توجه به جزییات ظاهری در طراحی شخصیت های مختلف بازی را شاهد بوده ایم.

زیر خط افق، روی مرز رویا / نقد و بررسی بازی Horizon: Zero Dawn - گیمفا

سیستم لوتینگ بازی فوق العاده جذاب است

تنها کافیست تا به موهای alloy و جزییات وحشتناکی که در طراحی آنها به کار رفته است نگاه کنید و حرکت آنها را زمانی که Aloy مشغول دویدن یا سواری کردن است در باد مشاهده نمایید تا از زیبایی بی نظیر بازی شگفت زده شوید. طراحی دشمنان رباتیک و همچنین خلق دنیای عظیم و بی نظیر بازی نیز در بالاترین سطح کیفیت انجام شده اند و شاهد محیط ها و مراحلی فوق العاده متنوع و جذاب و همینطور انواع و اقسام هیولاهای رباتیک مختلف در بازی هستیم. بدون شک گرافیک عنوان Horizon Zero dawn یکی از برگ های برنده این بازی است که به وضوح معلوم است سازندگان و طراحان بازی، وقت و تمرکز زیادی را بر روی کیفیت بصری بازی گذاشته اند. بازی Horizon Zero dawn از لحاظ طراحی ظاهری و کارگردانی هنری عنوانی بسیار تحسین شده و فوق العاده با کیفیت و زیباست. در نهایت باید گفت از لحاظ جلوه های بصری چه در قالب فنی و چه از لحاظ هنری، Horizon Zero dawn مصداق بارز “نسل هشتم” و معنای کامل “یک بازی بدون نقص از لحاظ گرافیکی” است و کار سازندگان و طراحان بازی که حالا دیگر میتوان از آنها به عنوان نوابغ این صنعت یاد کرد، بسیار بسیار قابل تحسین است.

زیر خط افق، روی مرز رویا / نقد و بررسی بازی Horizon: Zero Dawn - گیمفا

باید دشمنان را اسکن کنید و آنها را برای ایتم های مفید از پای در اورید.

قبل از انتشار Horizon Zero dawn تقریبا به طور کامل در مورد المان های گیم پلی و مکانیک های بازی به واسطه ویدئوهای زیادی که از گیم پلی آن شاهد بودیم و اطلاعاتی که سازندگان در اختیار ما قرار داده بودند، آگاهی داشتیم و در حقیقت می دانستیم با چه نوع عنوان اکشن نقش آفرینی جهان ازادی سر و کار داریم. اگر بخواهیم کلی گیم پلی بی نظیر عنوان Horizon Zero dawn را در چند خط بیان کنیم باید گفت “یک عنوان اکشن نقش افرینی با المان های سبک اکشن و شوتر سوم شخص با نقشه ای بسیار بزرگ و دنیایی post-apocalyptic و ازاد برای گشت و گذار که برای بقای خود و مردم خود در آن باید با هیولاهای رباتیک و دشمنان و قبایل انسانی مبارزه کنید و تجهیزات و منابع مختلف جمع اوری کنید و سلاح ها و قابلیت های خود را ارتقا دهید و در همین حین با قبایلی که دوست هستند تعامل داشته باشید و اعتماد آنها را جلب کنید و در داستان های فرعی و ماموریت های جانبی بازی پیشروی کنید و این گونه هم بقای قبیله خود را تضمین نموده و هم برای یافتن پاسخ سوالاتتان در مورد دنیای بازی و تاریخ آن، در روند داستانی و ماموریت های خط اصلی بازی جلو بروید.”

زیر خط افق، روی مرز رویا / نقد و بررسی بازی Horizon: Zero Dawn - گیمفا

Aloy یکی از بهترین شخصیت های جدیدی است که در بازی های رایانه ای خلق شده و ببی شک کاندید برترین شخصیت جدید سال ۲۰۱۷ خواهد بود

ایده داستانی بسیار زیبا و خاص بازی نه تنها سبب شده است تا این عنوان در بخش داستان و روایت ان بسیار قدرتمند عمل کند بلکه بر روی کلیت بازی و گیم پلی ان نیز تاثیرگذار است و در حقیقت به سازندگان فرصت خلق دو نوع از بازی را در کنار هم داده است. یعنی دنیایی که از نظر تکنولوژی بسیار پیشرفته است و دست سازندگان برای خلق دستگاه ها و لوازم مجهز و پیشرفته باز است و از طرفی ولی زندگی، به شکل عصر حجر است و پوشش انسان ها و سبک زندگی انها و … کاملا مانند دوران اغاز زمین است که این نیز به سازندگان اجازه خلق قبایل مختلف و پوشش های قدیمی زیبا و شکار برای بقا و … را داده است. این مسئله باعث ایجاد یک تضاد فوق العاده عالی و جذاب شده است که در هیچ عنوان دیگری تا کنون در “تاریخ بازی های رایانه ای” چنین تضادی را در دنیای بازی ندیده ایم و همین موضوع Horizon: Zero Dawn را تبدیل به یکی از خاص ترین عناوین سال جاری میلادی حتی از لحاظ گیم پلی و دنیای خلق شده در بازی کرده است. خالقان Killzone با پای گذاشتن به دنیای سبک اکشن نقش آفرینی سوم شخص جهان ازاد که هیچ ربطی به شوتر اول شخص که تخصص ان ها بود، ندارد، ریسک بزرگی را متحمل شدند اما اکنون باید اعتراف کنیم که آنها به مانند سبک شوتر اول شخص، در اکشن نقش افرینی نیز علامت و امضای با کیفیت خود را بر جای گذاشته و یکی دیگر از برترین فرنچایزهای انحصاری سونی را خلق کرده اند. ایده ساخت بازی بسیار الهام بخش و تحسین برانگیز است و سبک اکشن و شوتر سوم شخص را با دنیای ازاد، گشت و گذار، اکتشاف و در کل، با المان های نقش آفرینی ترکیب کرده است.

زیر خط افق، روی مرز رویا / نقد و بررسی بازی Horizon: Zero Dawn - گیمفا

یک بازی لذتبخش، هیجان انگیز و در نهایت زیبایی

در بازی انواع و اقسام مهمات مختلف را در اختیار دارید که می توانید بسته به شرایط و استراتژی که برای پیشبرد بازی دارید از آنها استفاده کنید و استفاده بهینه را از آنها ببرید. مثلا می توانید تله گذاری کنید و یا از بمب ها و مین ها و … استفاده کنید تا دشمنان را از پای در اورید. مثلا می توانید وقتی چند دشمن دارند به سمتی حرکت می کنند سواشکی به کلی الوار چوبی که در مسیر انها قرار دارد در موقع مناسب شلیک کنید تا روی سر انها بریزد و آنها را نابود کند تا از آنها ایتم جمع نمایید و یا می توانید از المان های مخفی کاری عالی بازی استفاده کنید و به دشمنان ضربه بزنید تا این گونه منابع مورد نیایز خود را جمع کنید. در بازی شاهد روزهای زیبا و افتابی و شب های مهتابی زیبا و بی نظیری هستیم که شما را غرق شگفتی می کنند و دوست دارید به بالای تپه بروید و تنها دنیای بازی را نگاه کنید. تیرکمانی که در بازی دارید به واقع به قدری بی نظیر و دوست داشتنی است که دلتان می خواهد مدام از آن استفاده کنید. انواع و اقسام تیرهای مختلف با کارایی های گوناگون برای تیرکمانی که در اختیار دارید، موجود هستند و بسته به شرایط مختلف باید از هر کدام از این تیرهای خاص استفاده کنید. بدون شک تیرکمان Aloy در این عنوان جزو برترین و کارامدترین تیروکمان هایی است که تاکنون در بازی های رایانه ای دیده ایم (اگر نگوییم برترین است).

زیر خط افق، روی مرز رویا / نقد و بررسی بازی Horizon: Zero Dawn - گیمفا

نمی دانید که چه مبارزاتی در انتظارتان است.

اگر بخواهیم به یکی دو مورد ریز از ایرادات بازی که در زمینه گیم پلی آن مشاهده می شوند اشاره نماییم باید در ابتدا از هوش مصنوعی نام ببریم که با این که یکی از بهترین هوش مصنوعی هایی است که تاکنون دیده ایم ولی باز هم نمی توان از آن به عنوان هوش مصنوعی بدون ایراد یاد کرد و باز هم گاها اتفاقات غیر متعارفی در مورد عملکرد هوش مصنوعی در بازی خواهید دید. همچنین وقتی بازی را انجام می دهید مشاهده می کنید که روند پیشرفت در بازی ارتقا یافتن مقداری زیادی سریع است و آن حس و حال زحمت زیاد برای لول زدن سخت در یک بازی نقش افرینی را به شما منتقل نمی کند که البته این موضوع نمی تواند سبب کم شدن نمره از بازی باشد زیرا که شاید سازندگان عمدا این تصمیم را گرفته اند تا المان های نقش افرینی در این بخش کم رنگ تر شوند. مورد دیگر این که رابط کاربری بازی می توانست ساده تر و بهتر طراحی شود تا کار کردن با ان راحت تر شود و اکنون حس میکنید که کمی زیادی پیچیده و سخت است و می شد مفیدتر طراحی شود. به غیر از موراد ریز گفته شده به واقع هیچ گونه عیب و ایرادی نه در بخش گیم پلی و نه در کل بازی مشاهده نمی شود. در هورایزن با استفاده از تیر و کمان خود می توانید به مانند یک شوتر و اکشن سوم شخص عمل کنید که این مکانیم به بهترین شکل هم در بازی قرار گرفته است و اسلحه های سرد مختلفی را نیز در بازی در اختیار خواهید داشت که علاوه بر تیرو کمان می توانید از آنها هم استفاده نمایید. لوتینگ در بازی بسیار مهم است و باید از دنیای بازی و دشمنان شکست خورده ایتم ها و منابع مختلف را جمع اوری کنید تا از آنها برای ازتقا استفاده نمایید که این بسیار حیاتی است.

زیر خط افق، روی مرز رویا / نقد و بررسی بازی Horizon: Zero Dawn - گیمفا

برخی از دشمنان ده ها برابر از شما بزرگتر هستند و در برابر آنها بسیار ریز هستید. شکست انها بسیار لذتبخش است.

 پیش از این که بازی منتشر شود از این نگران بودیم که با این حجم از ایده ها و محتویاتی که قرار است در بازی داشته باشیم ایا سازنده ها موفق می شوند همه را به بهعترین شکل اجرایی کنند و خوشبختانه با تجربه بازی میبینیم که این موضوع کاملا میسر گردیده است و ایده های سازندگان بازی به خوبی در تنه آن حل شده اند و کاملا با کیفیت بالا اجرایی گردیده اند. حتی سازندگانی را می شناسیم که مدت های زیادی است که بازی های نقش افرینی می سازند ولی هنوز نتوانسته اند به سطح کیفیت هورایزن نزدیک شوند زیرا که این بازی بدون شک در زمره شاهکاریهای ۲۰۱۷ قرار می گیرد. در بازی قابلیت تعامل با بسیاری از افراد مختلف را دارا هستید و می توانید از انها ماموریت دریافت کنید و به حرف های انها گوش دهید تا اطلاعات شما از دنیای بازی و سوال هایی که در ذهن دارید کامل تر شده و جواب های بیشتری برای آنها پیدا کنید که این امر، نیاز به جست و جوی دقیق در دنیای بازی و حرف زدن با انواع قبایل و شخصیت های مختلف دارد. در بازی شما می توانید برای طی کردن مسیر های طولانی روی نقشه و پیاده نرفتن از حیوانات رباتیک استفاده کنید که باید اول آنها را رام کنید که این با هک کردن میسر می گردد. نهایتا باید در مورد بخش گیم پلی عنوان هورایزن گفت این بازی در بخش گیم پلی هم یک شاهکار است و بالاتری حد کیفیت را که از یک بازی نقش افرینی انتظار دارید را به شما هدیه می دهد و می تواند ساعت ها و ماهها شما را با دنیای زیبا و بی نظیر خود و محتوایت بسیار زیاد و کارهای گوناگونی که برای انجام دادن دارید سرگرم نماید و حس بسیار خوبی را به شما منتقل کند که حاصل چندین سال کار دقیق و بی وقفه سازندگان بازی در گوریلا گیمز است که اکنون نتیجه ان را می بینیم.

زیر خط افق، روی مرز رویا / نقد و بررسی بازی Horizon: Zero Dawn - گیمفا

بازی پر است از صحنه های جذاب و هیجان انگیز.. سطح توجه به جزییات در بازی شگفت انگیز است

در زمینه صداگذاری و موسیقی نیز مانند سایر بخش های بازی، سازندگان خساست به خرج داده اند و هیچ چیزی برای ما نگذاشته اند که بتوانیم ذره ای از آن ایراد بگیریم! صداگذاری بازی جزو بهترین های نسل هشتم تاکنون محسوب می شود که البته این موضوع از قبل نیز مشخص بود. زیرا با صداگذاری که تاکنون در عناوین کیلزون از گوریلا گیمز دیده بودیم می دانستیم که در بازی نسل هشتمی و جدیدشان نیز شاهد بالاترین کیفیت صداگذاری در بازی هستیم. بازی چه در زمینه صداگاری محیطی و چه صداگذاری و اجرای شخصیت ها (مخصوصا Aloy) و همچنین انطباق حرکات لب و صورت هنگام حرف زدن شخصیت ها کاملا بی نقص عمل کرده است و اوج لذت را به شما منتقل می کند. ساندترک بازی توسط Joris de Man و Niels van der Leestساخته شده است و وکال اصلی ساندترک این عنوان نیز خانم Julie Elven می باشد که به واقع همگی کار خود را در زمینه موسیقی بازی به نحو احسن انجام داده اند. تم اصلی ساندترک بازی نیز بسیار زیبا و شندنی کار شده است و از شنیدن ان لذت خواهید برد. موسیقی بازی کاملا برای دنیای Horizon Zero Dawn ساخته شده است و به وضوح با حال و هوای این عنوان همخوانی دارد و شاهد قطعاتی کاملا مناسب و منطبق با شرایط مختلف بازی هستیم. همانطور که مشخص است Horizon Zero Dawn در بخش صداگذاری و موسیقی نیز نه تنها مشکلی ندارد بلکه این بخش یکی از نقاط قوت بسیار پرتعداد بازی نیز محسوب می شود.

زیر خط افق، روی مرز رویا / نقد و بررسی بازی Horizon: Zero Dawn - گیمفا

باید اعتراف کنم در طول این سالها و با صدها عنوان نقش افرینی بی نظیری که تجربه کرده ام نزدیک تر ین تجربه ای که به اندازه ویچر ۳ لذت بخش باشد برای من همین شاهکار Horizon Zero Dawn بوده است. عنوانی که وقتی در حال بازی کردن آن هستید آرزو می کنید که کا هیچ وقت تمام نشود.

خیلی از ما شدیدا انتظار Horizon Zero Dawn را می کشیدیم و شاید این انتظار برای شخصی مثل من که این عنوان، مورد انتظارترین بازی سال ۲۰۱۷ برایم محسوب می شد، این انتظار سخت تر نیز بود. از همان لحظه معرفی بازی حسی خیلی خوب به بازی داشتم و می دانستم که فوق العاده عمل خواهد کرد اما نمی توانم دروغ بگویم که مقداری نگرانی نیز داشتم که نکند گوریلا گیمز به خاطر عدم تجربه در این سبک، نتواند این ایده بزرگ و جاه طلبانه ای که در سر دارد را به درستی در بازی پیاده کند و در پیکره آن حل نماید. حالا تمام نگرانی ها برطرف شده است و با خیال راحت می گوییم “Horizon Zero Dawn یک شاهکار بی نظیر و شروع رویایی یک فرنچایز انحصاری بزرگ برای سونی است.” گوریلا گیمز تا به امروز یک سازنده بسیار توانمند در دنیای بازی ها محسوب می شد اما بعد از Horizon Zero Dawn آن ها دیگر جزو بهترین ها نیستند بلکه جزو نوابغ این صنعت به حساب می آیند که قادر هستند در اولین تجربه بازیسازیشان در یک سبک جدید، عنوانی با کیفیت Horizon Zero Dawn را بسازند. حالا تمام دنیا یکصدا گوریلا گیمز را تحسین می کنند و سونی نیز بیش از پیش قدر این استودیوی توانمندش را خواهد دانست. زمانی که سازندگان عنوانی مانند ویچر ۳ که یک شاهکار بی تکرار در دنیای بازی هاست و برای بنده برترین بازی تاریخ محسوب می شود، پیام تبریک مستقیم به گوریلا گیمز می فرستند و تصویر گرگ سفید افسانه ای یعنی گرالت را در کنار Aloy قرار می دهند یعنی Horizon Zero Dawn آن قدر عالی عمل کرده است که سازندگان ویچر ۳ را نیز تحت تاثیر قرار داده است و به واقع باید اعتراف کنم در طول این سالها و با صدها عنوان نقش افرینی بی نظیری که تجربه کرده ام نزدیک تر ین تجربه ای که به اندازه ویچر ۳ لذت بخش باشد برای من همین شاهکار Horizon Zero Dawn بوده است. عنوانی که وقتی در حال بازی کردن آن هستید آرزو می کنید که کا هیچ وقت تمام نشود.

زیر خط افق، روی مرز رویا / نقد و بررسی بازی Horizon: Zero Dawn - گیمفا

زمانی که سازندگان عنوانی مانند ویچر ۳ که یک شاهکار بی تکرار در دنیای بازی هاست و برای بنده برترین بازی تاریخ محسوب می شود، پیام تبریک مستقیم به گوریلا گیمز می فرستند و تصویر گرگ سفید افسانه ای یعنی گرالت را در کنار Aloy قرار می دهند یعنی Horizon Zero Dawn آن قدر عالی عمل کرده است که سازندگان ویچر ۳ را نیز تحت تاثیر قرار داده است

خیلی کم پیش می آید که سازندگان یک بازی در مسیر ساخت عنوان خود برای بالا بردن و با کیفیت تر کردن برخی بخش های بازی، قسمت هایی دیگر را قربانی نکنند و تمرکز آنها بر روی برخی بخش ها کمتر نشود. مثلا تمرکز بیشتر بر روی گیم پلی شاید سازندگان را از برخی موارد گرافیکی بازی غافل کند مخصوصا در بازی های بسیار بزرگ که انتظارات از آنها خیلی بالاست اما اکنون در نسل هشتم یک استثنا بزرگ برای این مورد داریم. Horizon Zero Dawn عنوانی بی نقص و بسیار بسیار کم نقص در تمام زمینه هاست. عنوانی که سازندگان آن در تک تک بخش های آن، کیفیت را به بالاترین حد ممکن رسانده اند و در حقیقت دیگر با کیفیت تر از این ممکن نیست. Horizon Zero Dawn ترکیبی بسیار لذتبخش از تمامی المان هایی است که یک عنوان اکشن نقش آفرینی جهان آزاد که در سطح یک شاهکار است، باید داشته باشد و داستانی فوق العاده و روایتی جذاب، شخصیت پردازی عالی و شخصیت اصلی دوست داشتنی، جلوه های بصری خارق العاده، دنیای عظیم و وسیع با عمق بسیار زیاد و کلی فعالیت مختلف برای انجام دادن، مبارزات فوق العاده عالی، سیستم لوتینگ و جمع آوری منابع و ارتقای فوق العاده لذتبخش، صداگذاری و موسیقی عالی، همه در Horizon Zero Dawn وجود دارند و از آن مهم تر این که همه این المان ها در یک پیکره کاملا در هم تنیده شده اند و نمی توان آن ها را از هم جدا کرد زیرا که آن ها با هم یکدیگر را بهتر می کنند و یک نقش افرینی بی نظیر می سازند. همیشه در انتهای مقالات نقد و بررسی با توجه به کیفیت بازی، تجربه کردن یا نکردن آن را توصیه می کنیم اما در مورد Horizon Zero Dawn نیازی به توصیه نیست و نمی توانم درک کنم کسی پلی استیشن ۴ داشته باشد و با هر نوع سلیقه ای چنین بازی انحصاری را از دست بدهد. اگر بخواهید از امروز تا پایان عید نوروز ۱۳۹۶ با یک بازی زندگی بگذرانید و یا قصد دارید تا برای بازی کردن چندین ساعته هر روزه در عید یک بازی را انتخاب کنید (البته Nioh نیز فراموش نشود)، حتی ذره ای شک نکنید که عید نوروز ۱۳۹۶ متعلق به Horizon Zero Dawn است و بس، البته اگر پلی استیشن ۴ داشته باشید….

زیر خط افق، روی مرز رویا / نقد و بررسی بازی Horizon: Zero Dawn - گیمفا

Haj_Hossein

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

زیر خط افق، روی مرز رویا / نقد و بررسی بازی Horizon: Zero Dawn - گیمفا
زیر خط افق، روی مرز رویا / نقد و بررسی بازی Horizon: Zero Dawn - گیمفا
زیر خط افق، روی مرز رویا / نقد و بررسی بازی Horizon: Zero Dawn - گیمفا
زیر خط افق، روی مرز رویا / نقد و بررسی بازی Horizon: Zero Dawn - گیمفا
زیر خط افق، روی مرز رویا / نقد و بررسی بازی Horizon: Zero Dawn - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • PSYCHO BUNNY گفت:

    بهترین نقش افرینی این نسل 😎
    البته بعد از ویچر افسانه ای :yes:

    Haj_Hossein
  • LOVE VS HATE گفت:

    وای عالی بود نقدتون اقای اقابابایی.تشکر از شما :inlove: از دیشب تا حالا رنگ خواب رو به خاطر اتفاق تاریخی در فوتبال ندیدم لینم وقتی خوندم تازه خواب از سرم پرید :rotfl:

    • سلام خدمت دوستان عزیزم. من نبودم تا الان. شرمنده ام. الان پاسخ پیام هاتون رو میدم تک تک.
      راستی باید ازتون تشکر کنم به خاطر این همه لطفی که داشتید به من توی پیام ها و تهمتی که زده شد به بنده. دیگه واقعا چیزی باقی تگذاشتید که من بخوام حتی حرف بزنم. یک دنیا از لطفتون ممنونم.
      خیلی از شما متشکزم که نقد رو مطالعه کردید. بله دیشب اتفاق تاریخی بود واقعا.

  • Amirgh1999 گفت:

    سلام خسته نباشید
    مثله همیشه نقدتون عالی بود
    فقط یه نکته
    دیروز متای بازی به ۸۹ رسید
    توی متن زدید ۸۸

  • خدایی رابط کاربری رو چرا مشکل گرفتین مشکل پیدا نشد مگه نه؟ :rotfl:
    واقعا منم دلم نمیاد تمومش کنم فقط دور دور میکنم مناطقو نگاه میکنم واقعا چشم نوازه بازیش از همه لحاظ :inlove:

  • mehrdadPS گفت:

    واقعا بررسی آقاسعید بسیار عالی و کامل بود مثل همیشه. خیلی بازی قشنگیه هر چی می ری جلو تر محیط و مبارزات بازی اصلا تکراری نمی شن از watcher های ساده بگیر تا بوفالو ها و دایناسورهای بزرگ
    واقعا عالیه

  • mansourrrr گفت:

    تبریک به فنای ps امیدوارم همتون بزودی بزنید به بدن :rose:
    شاهکار گوریلا واقعا قابله تحسینه امیدوارم خوب بفروشه تا حمایت بشه :rose:
    من متاسفانه زیاد با سبکه rpg رابطه خوبی ندارم و تعداده کمی عنوان چشممو میگیره ولی این Horizon زود تو دلم جا کرد :heart:
    از اقا سعید هم تشکر میکنم که نقدت استاد بسیار جامع و کامل بود :heart:
    اقا سعید یه سوال نسخه ۱ سراغاز یه مجموعه بزرگه درسته؟ :rose:

    Haj_Hossein
  • geralt گفت:

    یک انحصاری فوق العاده دیگه واسه ps 4 :inlove:
    ممنون از نقد عالیتون

  • ali ghorbany گفت:

    بابت نقد عالیتون ممنون من دیروز اینو گرفتم دو تا چیز عالی داره بازی یک اینکه مثل آنچارتد باید دقیقه به دقیقه اسکرین شات بگیری دو وقتی بازی میکنی دوست نداری از بازی بیای بیرون

  • Iran_gamer گفت:

    این اثر فراتر از یک بازیه. کلاس درسی برای بازی سازهای دیگه و تجربه ای منحصر به فرد و بدیع برای گیمرا. بعد ازمدت ها یک بازی نوآرانه در زمینه گیم پلی رو تجربه کردم. به همه دوستان پیشنهاد میکنم حتما این شاهکار رو تجربه کنین. حتی اگه شده خرید PS4 براتون ازهمه چیز واجبتره. :inlove:

  • abdul گفت:

    سلام خدمت دوستان و آقای آقابابایی عزیز.
    عالی عالی عالیه واقعا این بازی و بیصبرانه منتظر بازی کردنش هستم منتظرم یخورده قیمتش پایین بیاد که بره تو لیست خریدم بازی شاهکار هورایزون الان میخوام شروع کنم خوندن نقد زیباتون رو
    بعد از دیدن اولین تریلر گیم پلیش تو E3 2015 بشدت عاشقش شدم.
    انتظار داشتم که این بازی زیبارو با نقد خودتون ببینیم

  • DELTA4 گفت:

    نقد بسیار عالی بود.
    این بازی از هر نظر عالیه خصوصا گرافیکش. متای بازی هم میتونست بیشتر از این باشه که متاسفانه به لطف بعضی ها نشد.
    دوستان شایعه شده بازی legend of zelda breath of the wild با امولاتور wiiu رو PC اجرا شده.

  • زود تر عید بیاد بتونم این شاهکار رو تجربه کنم خدااااا

  • alimirbagheri گفت:

    عجب نقد خوبی بود
    بازی واقعا فوقالعادست
    یه شاهکار از سونی بود به نظرم البه tlou و Uncharted جای خودشونو دارن
    تنها مشکل horizon این بود که خیلییییییییییی سخت بود 😐
    بعضی جاهاش اشکتو در میاره تا تمومش کنی 😐

  • Scheldon گفت:

    مبارزه با باس های بازی واقعا پر هیجان و چالش برانگیزه
    خوشحالم ک از PS1 تا PS4 با سونی بودم
    چون این شرکت همیشه برای مخاطبینش ارزش قائله…..

  • Alireza_yoo گفت:

    عالیبود نقد واقعا دیگه شکی نیست همین الان تو پاساژم میخوام بخرمش دو دل بودم منتظر نقد بودم با تشکر :eat:

  • PS4EVER گفت:

    فوق العاده بود . کامل و شیوا . خسته نباشید
    راستی سوالی برام پیش اومده . هزینه ساخت یه بازی AAA مثل همین Horizon یا کلا بازی های پرخرج معمولا چند میلیون دلاره ؟ دوستان کسی اطلاع داره ؟

  • Luckyluck گفت:

    درود بر شما…
    فقط باید بگم مثل همیشه عالی!
    این بازی جزو دسته برترین هایی مثه ویچر…جی تی ای و رد دد قرار میگیره که هر چند سال یکبار شاهد ظهورشون هستیم.

  • GoodHunter گفت:

    یه شاهکار دیگه از سونی
    واقعا چرا ینفر باید بره کنسولی غیر از ps بگیره؟

    Haj_Hossein
    • _saberi_ گفت:

      داداش خیلی هارو دیدم رفتن به خاطر فورزا هوریزون وان خریدن
      خداییش برا خیلی ها مخصوصا گیمرهای قدیمی ماشین سواری یه چیز ضروریه و چه ماشین سواری ای بهتر از فورزا؟
      البته اینم بگم که اگه سونی یه ریسینگ بهتر از فورزا بده اون موقعه هست که باید فاتحه وان رو خوند

    • Inside1990 گفت:

      خب داداش به سلیقه ی بقیه احترام بذار شاید اون دسته از دوستانی که میرن سمت xbox فقط دنبال سرگرم شدن هستن و میخوان از تخفیفات و خدمات آنلاین بهتر بهره ببرن پس میرن سراغ xbox ولی در کل در زمینه ی انحصاری و تجربه ی یه اثر فراموش نشدنی قطعا اگه ps4 نگیری گناه کبیره کردی 😀

  • nob گفت:

    هورایزن زیرو دان چیست؟به شاهکار و صد البته انحصاری سونی هورایزن زیرو دان میگوییند

  • devil may cry 3 گفت:

    ممنون بابت نقد عالیتون منکه گذاشتم یکم ارزون شه بعد بگیرم
    فقط اقای بابایی یه سوال داشتم سیستم لوتینگ و کرافتش مثل عناوینی مثل فال اوت و اسکایریم سخت و پیچیده هست یا مثل تلو و ویچر راحته؟؟؟ممنون میشم جواب بدین

  • Inside1990 گفت:

    خسته نباشی سعید جان این جور که پیداس گرافیک بازی همه رو میخکوب کرده حتی شما و دوستانی که به گرافیک زیاد اهمیت نمیدین واقعا برای یه نقش آفرینی عالیه دم گوریلا گرم :yes: حیف پول نیست که بخریم تازه کلی انحصاری دیگه ام هست بازی نکردم :shame:
    راستی سعید جان یه سوال دارم البته میتونید جواب ندید چون زیاد مربوط به این پست نیست میخواستم بدونم قضیه ی اون نوزاده که گریه میکرد و اون زنه که لباس عروس داشت و باس nurse که در واقع پرستار اون بچه بود توی بلادبورن چی بود؟؟

    • Alireza_yoo گفت:

      داستان توی سایت هست قضیه اون زن یکم مطالعه کردم ملکه شهر یارنام همون شهر اول کار هست ک توسط یک گریت وان (موجودی دارای بصیرت و بعد دوم ک از زمان خارج هست) باردار شده اینجوریم ک میدونم رسم هست صدای بچه هم ک واضح هست صدتی همونه و نرس از بچه گریت وان مواظبت میکنه اگه چلیسارو برید باس اخر باید با همین ملکه مبارزه کنید ک بشدت زیباست

  • Dante76 گفت:

    مرسی بابت نقد عالی…
    واقعاً هورایزن برای من یکی از بهترین تجربه های نسل هشت و گیمینگ بود!
    گیم پلی بازی فوق‌العاده است! و اصلا خسته کننده نمیشود…
    گرافیک بازی به طرز غیر قابل باوری زیباست!
    واقعاً یکی از بهترین تو سبک rpg است…
    من هم بعد تموم کردن بازی فقط دارم دنیای بازی رو میگردم و مکان های جدید کشف میکنم و ماموریت فرعی ها هم بسیار زیاده خدا را شکر!!!
    فقط توصیه میکنم که اگه برای اولین بار thunderjaw دیدید اضطراب نگیرید چون بزرگترین رباتی است که میخواد تیکه تیکه تون کنه!
    من اولین بار دیدمش جوگیر شدم اومدم slide بکنم و از زیر thunderjaw بهش تیر بزنم… بعد با پاش لهم کرد و با دمش شوتم کرد 😐

  • Milad gh گفت:

    آقا سعید عالی بود،ممنون از نقد زیباتون خسته نباشید،
    حیف من عاشق نقش آفرینیمو هیچ سبکی رو بهش ترجیح نمیدم ولی این یکیو باید بیخیال شم چون فقط پی سی دارم.با توجه به اینکه ساخت عناوین نقش آفرینی خیلی سخته استدیوی سازنده کار بزرگی انجام داده.

  • هرکسی گفت:

    لطفا نقدوبررسی legend of zelda breath of the wild
    بزارین ممنون

  • Mr Hill93 گفت:

    ی خسته نباشید به اقا سعید مقاله بسیار لذت بخش بود واقعا لذت بردم
    بازی واقعا فوق العادس هرچی بگیم کم گفتیم گرافیک محیط در بالاترین حد خودش قرار داره شوتینگ بازی بسیار لذت بخشه کار با کمان عالیه هرچی راجع به این بازی بگیم کم گفتیم واقعا یک شاهکار تو همه زمینه هاس

  • HannaH گفت:

    خوش حالم پول Nier رو دادم و فردا مى رسه دستم وگرنه بعد از این نقد هیجان انگیز حتماً به جاش Horizon رو مى خریدم و تمام انتظارم به باد مى رفت 😀 اما مطمئنا اولین خرید بعدى من همین بازى هست. امیدوارم دوستانى که توى تعطیلات هستن از بازى لذت ببرن.

  • Hamed72 گفت:

    ممنون بابت این مقاله بسیار عالی و مفید :yes: :yes: :yes:
    راستش دوست دارم تعطیلات عیدم رو ب Mass Effect اختصاص بدم.چون واقعا براش هایپه هایپم :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed:
    ایشالله ب زودی هواریزن رو تجربه میکنم 😉

  • _saberi_ گفت:

    وای دل تو دلم نیست تا این شاهکارو تجربه کنم اینم بگم که بعضی از کارکنان سی دی پراجکت رد برای ساخت این بازی به گوریلا گیمز ملحق شدن و چه قد خوبه دو تا غول نقش افرینی ساز اینقدر هوا همدیگرو دارن 😎
    اسپم: اقا دیشب بارسا عجب کامبکی داشت یعنی از خوشحالی داشتم تا صبح جیغ میزدم خداییش خیلی چسبید
    :silly:

  • mostoul گفت:

    اقای اقابابایی. دستتون درد نکنه. من روزی که نقدهای بازی منتشر شد دیگه مطمئن شدم بازی شاهکاره.
    و بازی رو پیش خرید کردم متاسفانه هنوز فرصت تجربه بازی رو پیدا نکردم دیگه صبرم لبریز شده بود که با این نقد دیگه لیوان صبرم شکسته خخخ.
    دستتون درد نکنه.
    نقد خیلی کامل و عالی ای بود.
    به شخصه با بازی های اپن ورد خیلی کم میتونم ارتباط برقرار کنم. حتی نتونستم با ویچر ارتباط خاصی برقرار کنم. ولی بازیهایی نظیر همین Zero down بعضی وقتا یه کاری با ادم میکنن که نمیشه ازش گذشت.
    خیلی جالبه که شخصیت های بازیهای کامپیوتری دارن به سمت مونث شدن پیش میرن.
    از tomb raider گرفته تا انچارتد جدید و the last of us 2 و همین Zero down.
    بازیهای از این دست هم اکثرا موفق ظاهر شدن.
    دستتون درد نکنه. بسیار لذت بردم.

    • درود بر شما. خیلی متشکرم ازتون. لطف دارید. ممنون که وقتتون رو گذاشتید و مطالعه فرمودید.
      بله من البته از قبلش هم میدونشتم انگار که این بازی شاهکار خواهد بود. واقعا نزدیکترین تجربه من به ویچر همین بازی بوده تا الان.
      با نظرتون کاملا موافقم. ممنونم

  • ali ghorbany گفت:

    سمن الان رسیدم به منطقه بیابانی اول بسم الله سه از اون گندهاش اومدن تا یکی رو میزنی یکی دیگه میاد عید همگی مبارک
    ولی با tripcaster میشه اون گندهاش رو زمین زد و کشت

  • Matt Murdock گفت:

    ممنون سعید جان،نقد فوق العاده برای یه بازی فوق العاده
    واقعا خوشحالم از موفقیتش،منتظرم تو اولین فرصت تهیش کنم

  • سلام . مثه همیشه دم آقا سعید عزیز گرمممم و همچنین دم این بازی بازی تووووپ هم گرمم

  • Ali Nietzsche گفت:

    درود بر شما سعید جان؛ نقد خیلی زیبایی نوشتین؛ این اثر هنری، این اثر بازتاب دهنده یک فرهنگ، یک ارزش، زندگانی و بساء مسائل دیگه؛ به شکل بی نظیری ساخته شده…. تنها ایرادی که من تونستم ازین عنوان بی نظیر بگیرم، عدم RPG بودنش بود ( نظر تماما شخصی) ، نمره من ۹.۵ …

  • maximus1370 گفت:

    عالی بود داش سعید خسته نباشی.واقعا بازی هست که تجربش واقعا لازمه.به نظرم گوریلا گیمز نقاط مثبت بازیای دیگه رو جمع کرده و با ترکیب کردنشو به بهترین نحو و روایتی جذاب(که مهمترین عنصر هر بازی هست)تونسته یه عنوان به یادموندنی که تا سال ها بشه بازیش کرد ساخته.

  • peen گفت:

    پساس از شما اقا سعید بابت نقدتون
    سپاس از سونی و گوریلا گیمز

  • این بازی در یک کلام فوق العادست
    من شنبه گرفتم بازی رو و واقعا محیط بازی طوری طراحی شده که اگه ربات ها نبودند حس میکردم بازی تو زمان Witcher هست ولی اتمسفر عالی بازی و طراحی ها و گرافیک عالی کار شدند.
    من بعد از Witcher 3 فکر نمیکردم که دیگه RPG خوبی بازی کنم که انقدر خوب رو کاراکتر ها کار شده باشه و مراحل فرعی هم به خوبی مراحل اصلی روش کار شده باشه ولی این بازی کاملا منو سورپزایز کرد.
    در یک کلام فقطپشیمونم چرا دلوکس بازی رو نگرفتم چون کاملا ارزشش رو داره

  • majid_victor گفت:

    نویسنده عزیز بازی مال ده هزار سال آینده نیست، مال هزار سال دیگست
    تو تمام پستات میگی ۱۰ هزار

  • amir507 گفت:

    بعد اتمام ویچر که تبدیل شد به بهترین بازی عمرم تو این فاصله زمانی هیچ بازی من رو به اندازه هورایزون به وجد نیاورده بود که البته بی شباهت هم با ویچر نیست!
    فوق العادست فوق العاده…!!!!

  • HeadshotBoy گفت:

    سلام اقا سعید
    در یک کلام عالی بود.

  • مرسی از نقد .ممثه همیشه عالی بود سعید
    .
    اگه خدا بخواد به زودی میخرم نمیتونم واسه این شاهکار گوریلا صبر کنم

  • ........ گفت:

    آقای آقابابایی خسته نباشید واقعا نقد بسیار زیبایی بود
    من زمان زیادی منتظر عنوانی به بزرگی ویچر ۳ بودم و به گفته شما مثله اینکه انتظارم به پایان رسیده .
    فقط دو تا سوال داشتم:
    اول اینکه مدت زمان گیم پلی بازی با ماموریت های فرعیش حدودا چند ساعته؟
    دومم اینکه وسعت بازی نسبت به ویچر چقده.
    مرسی

  • Amir گفت:

    این بازی فوق العاده ست :heart: :heart:

    فقط از شانس گند ما __پیش خریدش کردیم ریجن آل برزیلی آوردن برامون :smug:

    کسی فروشگاه اینترنتی _ جایی میشناسه ریجن آل اینگلیسی بده؟؟!! :wilt:

  • pro gamer2017 گفت:

    ممنون آقا سعید عالی بود.بهتون تبریک میگم که تونستید همون چیزی که انتظار داشتید رو تجربه کنید.منم اگه قسمت شد به زودی یه پولی دستم میاد و میگیرمش

  • Hosein گفت:

    تا نهایت ۱۰ روز دگ گرفتمش :yes: :yes: :yes: :yes:
    این شاهکار و نسخه کامل ویچر برای عید چه شود :yes: :yes: :inlove: :inlove:

  • MS GAMER گفت:

    با تشکر از آقا سعید گل هم نقدتون فوق العاده هست هم بازی،البته فعلا که دست ما کوتاه و خرما بر نخیل این نیوه نه وقت واسه ما گذاشته نه پول ایشالا هر جور باشه به زودی این شاهکار و بازی میکنم

  • Matin Mafia گفت:

    آقای آقابابایی، من اکانت پی اس ان شما رو چک کردم و متوجه شدم که آخرین بازیی که انجام دادید، عنوان فاینال فانتزی بود! و هرچه گشتم، اثری از نایو یا هورایزن پیدا نکردم. به همین سبب، برام سوال پیش اومد شما چجوری یه بازیی رو که تجربه نکردید رو نقد می کنید؟! تمامی تصاویر داخل نقد هم برگرفته از تریلر های بازی هستند.

    همچنین بنا به گفته‌ی خودتون، از اکانت های ترکیبی بیزارید بنابراین امکان نداره که مثلا هورایزن رو روی یه اکانت دیگه بازی کرده باشید. چون کلا این کار اخلاقیی نیست، سونی بیاد یه بازی به این خوبی بسازه و بعد افرادی مثل من و شما، به صورت غیر قانونی تجربش کنن.

    بنابراین به احتمال زیاد، این نقد رو از سایت های دیگه جمع آوری کردید. به نظرم بهتر بود که صادقانه عمل کنید و حداقل در ابتدای نقد بنویسید که برگرفته از فلان سایت هست.

    با تشکر

    • vergil2max گفت:

      شاید اقای اقابابایی یک اکانت یا کنسول دیگه داره.یا شاید اکانتشون را عوض کردن.شاید روی کنسول دوستان بازی کردن و صد ها شاید دیگه.دی
      اما درست نیست زود قضاوت کنیم.البته من قصد دخالت نداشتم(چون اقای اقابابایی کارش درسته) اما میخواستم برسم به حرف پایین
      اگه من کنسول بخرم بیشتر بازی هامو با اکانت ترکیبی بازی میکنم چه قانونی و چه غیر قانونی.دلایلم زیاد دارم از وضعیت اقتصادی بسیار ضعیف ایران گرفته(مثل اینترنت مضخرف.بی ارزشترین واحد پولی جهان منظورم ریال.فردا گرانتر امروز 😀 و غیره) تا سیاسی که حتی ما را :alien: حساب نمیکنند چرا چون اکانتم مال یک کشور دیگست و غیره.
      گرچه در کل اگه بتونم اورجینال میخرم. 😎

      • Matin Mafia گفت:

        من درمورد کسی زود قضاوت نمی کنم. علارغم تعریف های منفیی که درمورد ایشون شنیدم، بنده چند وقت پیش، یک ساعت توی “پی اس ان” باهاشون صحبت کردم تا باهاشون آشنا بشم و کورکورانه قضاوت نکنم! (بر خلاف سایر دوستانی که در همین تاپیک، حسابی از خجالتمون در اومدن!) خلاصه اینکه… اتفاقا از نظر من، آقابابایی شخص محترمی هست؛ یک فرد تحصیل کرده که گیمر خوبی هم هست . انتقاد من تنها به این نقد های اخیرشون بود .

        قابل توجه دوستان عزیز که ارادت خاصی نسبت به بنده دارید؛ شماها مهم ترین دلایلی هستید که بنده تصمیم گرفتم دیگه وقتم رو در منابع فارسی زبان هدر ندم! درحالی که اکثر دست اندرکاران و زحمت کشان پردیس گیم، از جمله دوستان نزدیکم هستند. امروز هم صرفا بخاطر آشنایی با آقای آقابابایی این کامنت رو ارسال کردم. امیدوارم یک روز، عاقل تر شوید. 😉

      • درود بر شما. خودتون رو ناراحت نکنید. ایشون هم راهشون اینه برای این که خودشون رو نشون بدن. و وقت هم زیاد دارن بر ای استفاده از فیلتر شکن. ممنون از حمایت و لطف شما عزیزان

        • _saberi_ گفت:

          اقا سعید دیگه هرکی شمارو نشناسه ما خیلی خوب میشناسیم 😉
          جوک خیلی خوبیه که فرد نقش افرینی باز قهاری مثل شما اونم عنوانی که خودتون گفنه بودید مورد انتظارترین عنوان امسالتونه رو نقد نکردید زیاد به این حرف ها توجه نکنید خدارو شکر ما همه شما رو میشناسیم و به قول خوزه مورینیو که میگه من یک مشکل بزرگ دارم و اون اینه که در همه ی زمینه ها پیشرفت میکنم 😀
          فقط یه سوال اقا سعید چرا من هرچی نظر میذارم میره برا بررسی و دیر ثبت میشه حتی اکانت جدبد هم ساختم ولی اونم اینجوریه مشکلم چیه باید چه کار کنم؟ ممنون میشم کمکم کنید 😎

          • درود بر شما. واقعا یک دنیا ممنونم. مطمئن باشید که برای من هم فقط نظر شما دوستام مهم هست. اینقدر امروز بهم لطف داشتید که شرمنده تر از همیشه شدم.
            خدمتتون عرض کنم برای شما اینطور نیست. برای همه کل نظرها میره برر سی و دستی تایید میشه. برای شما نیست این مورد.
            باز هم ممنونم از لطف شما و محبتتون

            • _saberi_ گفت:

              خواهش میکنم اقا سعید در ضمن برای اینکه کلا دهن این ادمارو ببندید از این به بعد نقد ویدیویی بدید تا جای حرف و حدیثی نمونه و اینکه ما هیچ عجله ای نداریم و تا همینجا هم سنگ تموم گذاشتید واقعا ممنون

              • نه علی جان. نقد متنی اعتبار گیمفا هست و خوشبختانه همه نقدها اختصاصی هست و جایی پیدا نمیشه. نویسنده هامون اینقدر توانمندن که نیازی به نقد کس دیگه ندارن. بازی ها رو هم نقد متنی میکنیم براتون و هم نقد ویدئویی. هیچ نقدی در گیمفا ترجمه نمیشه و تنها دو نقد تا به امروز که من مسئول هستم ترجمه شده و یکی نقد سوئیچ بوده که کسی نداشته و یکی هم نقد اول زلدا که فردا میره چون هنوز کسی سوئیچ نداره. ولی تازه اون هم به زودی یکی از ما تجربه اش میکنه و نقد شخصی رو هم می نویسیم برای زلدا. لیاقت شما نقدهای اختصاصی هست و بس

            • _saberi_ گفت:

              واقعا شرمنده میکنید دمتون گرم 😉

    • mahdi m77 گفت:

      از پردیس گیم با لگد انداختنت بیرون اومدی اینجا 😉

    • اولا نی اوه درسته نه نایو
      دوم اینکه ربطی به شما نداره که آقای آقابابایی چطور این عنوان رو نقد کردن. :wilt: چه برگرفته از سایت دیگه باشه چه به قلم خودشون به هرحال وقت گذاشتن.
      واقعا منطق بعضیا خیلی عجیب غریبه!

      • CODCB گفت:

        من به عنوان کسی که ۳ سال تو سایت بودم فکر میکنم این نکته خیلی بهم ربط داره و به خاطر گوشزد کردن این نکته نه تنها بن شدم بلکه دیگه نتونستم وارد اکانتم بشم! :wilt: دوما کپی کردن از سایت های دیگه هم به نوعی دزدی محسوب میشه و فرقی اکانت های ترکیبی نداره.

      • درود بر شما. خیلی متشکرم از لطف و حمایت و شعورتون.
        من اینقدر برای شما ارزش قائل هستم که از روزی که اومدم فقط یکی نقد سوئیچ و یکی هم نقد زلدا که فرداس رو گذاشتم ترجمه کنن و تمام نقدها اختصاصی خودمون هست. هیچ وقت نمیذارم گیمفا نقد جای دیگه رو بذاره. به خاطر همین لطف و معرفت شما هست که وظیفه مه این کارو بکنم. خیلی ممنونم

        • Master Ezio گفت:

          گل پسر به جرئت میگم که سعید جان بهترین منتقد حال حاضر این کشوره این یک دوم هم این که ایشون عاشق سبک نقش افرینی هستن و امکان نداره همچنین شاهکاری رو از دست بدن شما از جای دیگه داری میسوزی اینجا خالی نکن 😉

          • درود بر شما. واقعا ممنونم ازتون. لطف دارید.
            خدا خیرتون بده که لااقل میدونید بنده بازی نقش افرینی دیگه لااقل از زیردستم در نمیره اونم بازی که میدونید مدتهاست مورد انتظارترین بازی سال ۲۰۱۷ برای من بوده و بارها گفتم.
            متاسفانه اینمجوریه دیگه

      • _saberi_ گفت:

        دوستان من سعی خودمو کردم وقت ازاد داشتم گرفتم با وی پی ان بهتون مثبت دادم برید حالشو ببرید باید بگیرم درس بخونم وگرنه تا صبح میگرفتم نظرا خودشو میبستم نظرا شما رو هم یه کیف حسابی میدادم :rotfl: :rotfl: :rotfl:
        برام دعا کنید قبول بشم دمتون گرم 😀

    • خب از کجا میدونی؟

      شاید با یه پی اس ۴ دیه بازی کرده

      شاید در کنار رفیقش بازی کرده

      هیچوقت یه کسی سعید نمیاد کپی کنه تازه میدونه اگ کنه کسایی هستن که میفهمن..
      به نظرم بیخیال شیم بهتره

      • درود بر شما. خیلی ممنون از لطفتون.
        همونطور که گفتم من اینقدر برای شما ارزش قائل هستم که از روزی که اومدم فقط یکی نقد سوئیچ و یکی هم نقد زلدا که فرداس رو گذاشتم ترجمه کنن و تمام نقدها اختصاصی خودمون هست. هیچ وقت نمیذارم گیمفا نقد جای دیگه رو بذاره. به خاطر همین لطف و معرفت شما هست که وظیفه مه این کارو بکنم. خیلی ممنونم

    • black snow گفت:

      دادا نمی خوام جانب داری کنم و طرف کسی رو بگیرم چون ربطی به بنده نداره ولی من خودم ۶تا اکانت دارم! که شامل دو تا اکانت اصلی و خیلی قدیمی و ۴تا اکانت جانبی که ترکیبی از ریجن ۱آمریکا ۲اروپا و ۳آسیا هستن! شاید ایشون نسخه استیل بوک که فقط ریجن ۲ داره خریداری کردن و روی ریجن اروپا بازی کردن که بشه dlc و…از استورش خریداری کنن! یا اصلا شاید از اکانت یکی از رفقا یا آشنایان یا همکاران و… که دیجیتالی خریداری شده مشترک استفاده کردن! به هر حال به نظرم دخالت کردن در امور شخصی کسی و قضاوت کردن و شستن گناه نکرده دیگران کار بسیار اشتباهی هست.

    • Fight Club گفت:

      Matin Mafia
      مرد حسابی چرا تهمت میزنی..
      الان تهمت زدن کار اخلاقی هست اقا پسر
      استفاده از vpn چی ؟… برای منفی و مثبت ها..
      فقط میتونم بهت بگم خجالت بکش…..
      ..خدا رو شکر کاربرای این سایت شخص اقا سعید رو میشناسن…. و به صحبت های نخاله هایی امثال شما فقط میخندن و تعجب میکنن!!

    • @CODCB
      احتمالا خود matin mafia یا یکی از دوستاشی.
      آخه چه ربطی به تو داره که آقای آقابابایی این بازیا رو بازی کرده یا بازی نکرده؟اصن گیریم تو راست میگی، خوشحال میشی اینجوری؟ شاید اکانت دیگه ای داره و بازیای جدید روی اون اکانت ها هستن.
      تویی که میگی ۳ ساله تو سایتی میتونستی با خوندن متن بفهمی که این نقد رو خود آقای آقابابایی نوشته.(حتی با خوندن همین متنی که از نقد کپی کردی)
      یارو با وی پی ان اومده نظر همه رو مخفی کرده،تهمت میزنه دلیل و مدرک هم میاره!!!!

      • درود بر شما. خودتون رو ناراحت نکنید.
        میدونید که چقدر برای من ارزش دارید شما و حتی میام ۱۰۰ تا نظر رو یک باره می شینم جواب میدم که فقط بدونید تک تکتون برای من ارزشمند هستید.
        متاسفانه تهمت زدن خیلی راحته. اینها نمیدونن که بنده بازی رو از روز اول توی ایران که هنوز هیچ کس ندیده دوستام در اختیارم میتونن قرار بدن. خوشختانه تمام دوستانم اهل بازی و تو کار بازی هستن و هیچ بازی برای من دور از دسترس نیست. اینها با خودشون مقایسه میکنن همه رو و راهی جز تهمت زدن ندارن.
        خدا رو شکر متن ها من رو بدون نگاه کردن به اسمم میتونید بگیدئ که مال منه و هیچ جای دنیا وجود نداره چون کاملا زاییده ذهن و تجربه خودمه.
        باز هم ممنون از شعور و فهم شما

    • حتی لازم نیست که پاسخ بدم به شما و تهمتتون. دوستان خیلی قشنگ حرفا رو زدن راجع به شما و دیگه مشخصه همه چیز. خدا رو شکر خودم هم که نیستم کلی دوستای خو.ب دارم که به کسانی که تهمت میزننجواب میدن.
      دوست عزیز شما تنها یک عدد اکانت دارید؟ بنده ۵ اکانت دارم که یکیش مخصوص نقدهای گیمفاس. اکانتی که شما و دیگر دوستای عزیز م تو گیمفا هستید توش اکانت اصلیمه که خیلی برام مهمه و با ی ها رو اونجا به طور کامل بازی میکنم و تروفیهام رو اونجا می گیرم و دوستام اونجا هستن که متاسفانه شما هم اشتباهی توشون اومدید. این بازی همه میدونن که مورد انتارترین بازی من در سال ۲۰۱۷ بوده و اگر یه بازی رو همون اول بگیرم این هست. هیچ گاه بازی رو برای نقد کزردن و بازی کردن ۱۰ ساعته در اکانت اصلیم بازی نمی کنم. گاها هم اگر بازی رو نداشته باشم و نخوام بخرم اینقدر دوستای عزیزم فروشنده و .. هستن که میتونم ازشون بگیرم یا روی دستگاهشون بازی کنم برای نقد. ولی سعیم بر اینه که بازی رو خودم داشته باشم. به واسطه دوستای دور و برم هیچ بازی برای من نیست که نداشته باشم.
      اگر توی قید و بند این موراد بودم که خب اصلا کسی از دوستان رو اد نمی کردم توی اکانتم ولی خب اینجا همه فهمیده هستن و اهل تهمت زدن نیستن و دوستای عزیزم هستن که اونقدر برام ارزش دارن که تو اکانت اصلیم ادشون کنم. برای شما هم متاسفم و متاسفم که حتی باهاتون صحبت کردم. فیلتر شکن هم که ماشالله غوغا میکنه. خدا رو شکر تعداد دوستای عزیزم توی گیمفا اینقدر زیاده که بری رقابت مجبور به استفاده از فیلتر شکن هستید.
      یه بار دیگه هم از دوستای عزیز واقعا ممنون که اینقدر با معرفت و با فهمیده هستن و همیشه لطف دارن به من.

      • Bros Xbox 2 گفت:

        آقا نمیشه کاری کنید فقط اونایی که لوگین میکنن بتونن امتیاز بدن؟ یعنی هر امتیاز برای هر کاربر . نه هر امتیاز برای هر ip … اینجوری نامردی نمیشه واقعا

        • LOVE VS HATE گفت:

          متین مافیا کوچک تر از اونی هستی که جوابت رو بدم فقط وقتی اسم اقای اقابابایی رو میاری دور دهنت رو آب بکش 😉 کاری نکن اسکرین شات هایی نشون بدم که همه اینجا هم شخصیت ات رو بشناسن ;-)البته همه خبرنگار معروف و فن بوی مایکرو فن پردیس گیم رو می شناسی نیازی به معرفی نداری:))همین کار ها رو کردی که از پردیس با لگد پرت ات کردن بیرون

      • ........ گفت:

        سلام آقا سعید. نقدتونو خوندم. بسیار زیبا بودش.
        اتفاقا نمی دونم چرا این اواخر این حجم از شایعات علیه شما خیلی زیاد شده بود. خیلیا میان تلگرام از من همین سوالو میپرسن. منم بهشون کاملاً جواب میدم. با دلیل مدرک.
        ۱_ مثلاً شما اون عکسی که برای گیم‌پلی ایران فرستاده بودین کلی بازی خودتون بود یادتونه؟ کلی بازی رو فرش بود. ولی خیلیاش تو اکانت شما نبودن. منم به همه دوستان همین حرفیو میزنم که شما میگید. یعنی چندین اکانت داریم. من مثلا خودم کلی بازی رو تجربه کردم ولی چون اجاره بود یا خوشم نیومد تا تا نصف اینا رفتم بعدش ول کردم. الان تروفی هام تو psn بد شکل شده. کلی بازی هست که فقط سه یا چهار درصد تروفی گرفتم. ولی اون کجا آدم یه اکانت شکیل داشته باشه و همه درصداش بالا و زیاد باشه. خوب شما اون عکسی که فرستادید که دیگه فتوشاپ که نبود! :laugh: :laugh: حتما اون ها رو داشتید پس معقول اینه که خودتون اکانتی غیر از این داشتید.
        *****************
        ۲-مثلاً یبار هم توی یکی از پست ها tga سال پیش در مورد witcher3در جواب کاربری به اسم ۴chan گفتید که بلاد بورن و دارک سولزو رو چنتا اکانت تموم کردم. من خودمم بلاد بورنو پلات کرده بودم و فال آوتو و دلستو تا نزدیکیای پلات برده بودم ولی پلی استیشن سه پسر داییمو عین چی زدم آپدیت شد و هم اون اکانت و هم پلی استیشنش پرید 😥 یه پولی هم به ایشون مقروض شدیم.
        ****************
        ۳_ اکثراً من وقتی پای استیشنمو روشن میکنم از رو عادت یه چک میکنم ببینم کیا هستن کیا نیستن میبیتم شما اکثرا نیستین. ولی خوب از اونجایی که آشنایی دارم باهاتون میدونم که خودتون گفتین وقتی سرکار یا مشعول نوشتن نیستم فقط بازی میکنم. خوب پس حتما اکانت دیگه ای آنلاین میشید. اینم یه استدلال دیگه من بود. به هر حال آدم بهتره بگذره این حواشی.حرف زیاده. آدم واقعا نمی تونه جواب همه رو بده‌. بهتره آدم دوستاشو نزدیکش نگه داره و دشمناشو نزدیکتر.
        ************************
        خیلی وقتا من میرم آرشیو. میبینم گیمفا چه نویسنده های خوبی داشته ما نمی دونستیم. چه مقاله های قشنگی بوده. ولی الان اون نویسنده ها نیستن و اون مقاله ها هم دیگه فراموش شدن‌. مال سال های ۹۳ یا ۹۲ یا حتی ۹۰……فقط خاطرات اون ها مونده‌. منم میگم به دوستان که آقای آقابابایی هم یه روزی هست یه روزی هم بالاخره پیشکسوت میشن. قدر ایشونو تا هستن بدونیم. این همه تشکر از کاربرا، این همه آزادی عملی که در خدمت تحریریه میذارن، بررسی ویدیویی….. تین همه زحمت……یا بقول اون استیکره که میگه بازی هارو نیومده نقد میکنیم :rotfl: :rotfl: خوب قدر همه اینا رو باید دانست! خیلی ها تو گود نیستن. نمی دونن واقعا چقدر سخته مقاله نوشتن. خود من اون زمانی که تو آکادمی اومدم فهمیدم چقدر سخته، و واقعا اون موقع بود به عمق کار شما پی بردم و تعجب کردم که آخه چطور چنین سرعت عملی ممکنه. واقعا کاری که شما انجام میدید مثل کوه یخه. فقط ۱۰ درصدشو میشه دید. ۹۰ درصدش پنهان از دید عمومه. امیدوارم همیشه پاینده باشید.

        • پوریای عزیز به واقع ۳ بار کامل نظر شما رو خوندم. من نمیدونم واقعا چی باید بگم. دیگه این نظر نشونه اینه که شما من رو حتی از خودم هم بهتر میشناسید و شاید اگر خودم میخواستم بگم هم میتوئنستم به قشنگی شما بگم. پوریا جان من ۵ اکانت فعال دارم که توی اصلیه که اکانت شخصیم و مهم ترین هست شما دوستام هم هستید . پوریا جان اون عکس حداقل ۳۰ تا بازی توش نیست که دارم الان و میتونم از ۱۰۰ تا زاویه بفرستم براتون. من بازی رو فقط فیزیکی میخرم و دوستانی که میشناسن منو میدونن. فقط بازی های کوچیک رو میخرم دیجیتالی. بنده هر وقت سرکار نباشم و وقتم ازاد باشه در حال بازی کردن هستم که الان بیشترش شده بازی کردن برای گیمفا و نوشتن نقدهای این سایت. یعنی ۲۰ ساعت نی اوه بازی کردن. ۲۰ ساعت هورایزن و … ولی متنفرم از این که اینجوری تیکه تیکه بازی ها توی اکانت اصلیم باشهو به قول شما ۲ تا تروفی از این و اون و ۳ تا از اون و .. باشه. من تا بازی رو تموم نکنم نمیرم سراغ چیز دیگه. بازی که برای نقد میکنم نصف لذت واقعی رو هم نمیده بهم چون همش پاوس میکنم و یادداشت میکنم و باز یه کم بازی میکنم. ولی اینها رو قاطی اکانت اصلی و شخصیم و اکانتی که دوستام هستن نمیکنم. کافیه که مقالات رو بخونید و کاملا مشخصه که حرف من هست یا نه.

          پوریا جان من دلیلیش رو میدونم که چرا برخی نفر دشمنی دارن . دلیلیش “موفقیت” هست. هر وقت موفق باشی دشمن پیدا میکنی. مشخصا وقتی میان نظرات شما رو میخونن اذیت میشن که چقدر دوستای خوبی دارم. از خودشون بدشون میاد که باز م میان نقدهای ما رو میخونن و جایی نمیرن غیر گیمفا. همه این افراد اخرش تو گیمفا مشغول خوندن مقالات هستن و جای دیگه نمیرن و از این بایت از خودشون هم بدشون میاد. موفقیت این مسائل رو داره. همیشه تنها کسانی که برای من اهمیت دارن شما کاربرای عزیزمون و دوستای خوبم هستید و نه هیچ کس دیگه. بالاخره قاطی ۱۵۰ تا نر پر از مهر و محبت ۵ تا هم تهمت و دشمنی طبیعیه دیگه.

          بسیار بسیار ممنون که به خاطر بنده این نظر طولانی رو نوشتید و وقت با ارزشت رو گذاشتی. همیشه گفتم بهت که شما حیفه ننویسی و نویسنده نباشی ولی خب وقتش رو نداری شاید. چون تواناییش رو ۱۰۰ درصد داری. ممنون که میبینی چقدر زحمت پشت نوشتن مقالات به روز و منظم کشیده میشه و قدرش رو میدونید و منم واقعا مدیونتون هستم از این بایت. کسی که براش مهمه این همه می نویسه نظر به این طولانی رو و واقعا متشکرم ازت پوریای عزیز. نظرات دوستان رو خوندم واقعا به خودم افتخار کردم. انشالله که همیشه سلامت باشی و باز هم ببینم که می نویسی مقالات زیبا. همینقدر بگم که نمیدونم چطوری ازتون تشکر کنم. این واقعیه که میگم. واقعا نمیدونم چطوری تشکر کنم از شماها.

  • vergil2max گفت:

    نقد عالی بود.تشکر اقای اقابابایی
    خب متاسفانه هنوز من ps4 ندارم(pc گیمرم)(تا به امروز یکبارم نگفتم متاسفانه ایکس باکس وان ندارم 😐 ) برای همین بهترین کار بنظرم دیدن تریلرها و خواندن نقدهای عالی درباره بازی های مورد علاقست تا موقع خرید کنسول حساب بیاد دستم :yes: .ولی تا انتشار خدای بازی ها(خدای جنگ) ps4 حتما میخرم مثل قبل.
    فقط یک سوال برام بی جواب مونده هنوز اقای اقابابایی.ایا در بازی میشه از اسلحه های گرم مثل مسلسل(البته منظورم کلاشینکف نیست :rotfl: ) یا سرد مثل شمشیر(این یکم عجیب پرسیدنش 😀 )استفاده کرد ?:-) .چونکه من هر چی تریلر دیدم بیشتر از تیر و کمان استفاده میشد(از تیرکمان کمتر از هر اسلحه ای دیگه ای خوشم میاد).

    • vergil2max گفت:

      اما اگه من بخوام بین انحصاری های زیاد اخیر سونی الویت بندی بکنم انتخاب اولم Nioh بخاطر شبیه بودنش به دارک سولز.بعد Nier عاشق بازی های هک اسلشم(در حال حاضر انتخاب اولم برای pc) و سومی Horizon Zero Dawn گرچه با توجه به متا و نمره اقای اقابابایی شکی در عالی بودنش نیست.

    • درود بر شما. خیلی متشکرم ازتون. انشالله که بگیرید پی اس ۴ و تجربه کنید این بازیرو. پی سی پر هست از بازی های عالی و فوق العاده جذاب که رو کنسول ها نیستن.
      سلاح اصلی بازی همین تیرکمان هست و البته با انواع و اقسام تیرهای مختلفی که داره کالر تمام تفنگ ها و .. رو بازی میکنه و نیالزی هم به هیچ سلاح گرمی ندارید

  • black snow گفت:

    این بازی مثل معجزه تو دنیای گیم هستش! واقعا از همه لحاظ محشر و معرکه و خارق العاده هست! :yes: :yes: :yes:
    دوستان گیمر ps بالاخره آپدیت ۴٫۵۰ برای ps4 و پرو منتشر شد! :yes:

  • sahand13radbord گفت:

    فقط میتونم بگم به نظرم گرافیک خیره کننده ی این بازی آنچارتد ۴ رو خجالت زده کرده.
    ایکاش انگلیسی رو متوجه میشدم و میتونستم با داستان ها ارتباط برقرار کنم.این بزرگترین حسرت من در بازی های رایانه ای هستش.ای کاش جایی بود که کامل اسپویل میکرد.
    و در آخر ممنون از نقد فوقالعادتون آقای بابایی و کاملا نسبت به ایراداتی که مطرح کردید موافقم و کاملا حس کردم این موضوعات رو.

  • r_dh گفت:

    ممنون آقای آقابابایی از تمام زحماتتون. نقدای شما همیشه عالی و خوش بیان هستن و آدم از خوندنشون لذت میبره. البته این نقدرو هنوز نخوندم اما حتما به زودی میخونمش.
    اما میخوام نظرم رو راجع به این بازی بگم و خیلی دوست دارم نظر شما رو بدونم:
    اول اینکه از عکس پروفایلم معلومه که از روز معرفیش فن این بازی بودم. روز اول با قیمت۲۴۵ تومن خریدمش. اما حقیقت اینه که انتظاراتم خیلی بالاتر بود و متاسفانه خیلیاشون برآورده نشدن.
    اول اینو بگم که به نظر من بازی از نظر هنری کوچکترین نقصانی نداره. گرافیک عالی، موزیک مافوق عالی! هر چند طراحی چهره ها به یه بازی مثل آنچارتد نمیرسه که خب طبیعی هم هست و ایرادی از این بابت نمیشه بهش گرفت. اما شخصیتای بازی روح ندارن! وقتی دارن صحبت میکنن حرکات بدنشون منو یاد بازی Post Mortem میندازه!! من اصلن نتونستم با شخصیتای بازی ارتباط برقرار کنم. حتی خود Aloy! انگار چشماشون لوچه!
    هوش مصنوعی بازی توی مبارزه با آدم هاش که دیگه واقعا ترکونده. یه جاهایی توی مبارزات با آدما که باید گیم پلی شدید و گرم بشه اصلن نمیشه. یعنی وسط مبارزه تو یه گوشه ای بایستی واسه خودت هیچ اتفاق خاصی نمیفته. یارو ۲۰ تا تیر میزنه که ۱۸ تاش خطا میره!
    البته یه چیزی هم بگم: من هنوز خیلی جلو نرفتم اما تا اونجایی هم که اومدم اصلن رغبت ادامه ی بازی رو بهم نمیده
    داستان بازی قشنگه. مبارزه با همه ی روبات ها قشنگ و هیجانیه. اما اینکه نمیتونم با شخصیتاش ارتباط برقرار کنم شدیدا منو آزار میده

    • درود بر شما. خیلی متشکرم از لطفتون و این که وقت عزیزتون رو گذاشتید و مطالعه فرمودید. واقعا ممنونم.
      خدمتتون عرض کنم که واقعا برام عجیبه چطور این رو حس کردید که غیرطبیعی هستن شخصیت ها و حرف زدنشون. برای من واقعا یکی از بهترین بازی ها از نظر شخصیت ها بود و الوی تبدیل شد به یکی از محبوب ترین شخصیت ها برای من. البته خب قطعا شما هم چیزی رو دیدین که اینطور میگید ولی من واقعا این رو ندیدم اصلا.
      هوش مصنوعی فقط گاهی ایراداتی داره ولی اتاقا مبارزات بازی خیلی مواقع سخت هستن و هورایزن اصلا بازی اسونی نیست همونطور که نظرات رو خونید میییند که خیلی ها گفتن بازی سختیه.
      فکر کنم مقداری جلوتر برید متوجه بشید.
      خدمتتون عرض کنم که من که سالهاست نقش افرینی بازی میکنم نزدیگترین تجربه ام به ویچر ۳ که بهترین بازی تاریخ هست برام همین بازی بوده تا الان

  • Nightwolf گفت:

    واقعا میتونم بگم فوق العده است این بازی
    یک شاهکار به تمام معنا
    مرسی اقا سعید

  • بازی زییایی به نظر میاد. هنوز موفق به تجربه این شاهکار نشدم اما مطمئن هستم اصلا در حد و اندازه های مافیا و شخصیت پردازی افسانه ای مافیا نیست. تلاش خوبی رو از سوی سونی شاهد بودیم اما متاسفانه موفق نشدند! 😥 😀 :brokenheart:

  • mohamad 47 گفت:

    Realy!!دمت گرم سعید بازیارو خیلی زود میری!!
    بنظرم تا کسی این عنوان رو بازی نکنه نمیتونه لذت واقعیشو احساس کنه و با دیدن گیم پلی و خوندن نقد نمیتونه.مثلا من قبلا گیم پلیی بازی doom رو دیده بودم ولی به نظرم اومد بازی نیست که بتونم باهاش حال کنم.بعد خوندن نقد و …تو ذهنم بود که یه روز تجربش کنم و ببینم واقعا حال میکنم یا نه، چشمام اشتباه میکردن.دو سه هفته پیش که گرفتم بازی رو به همراه بازی بتمن، تا یه هفته فقط یه ربع بازیش کرده بودم.بعد تموم کردن بتمن اومدم سراغش.بعد یکی دو ساعت بازی کردن فهمیدم تا ادم یه بازی رو بازی نکنه نمیتونه لذت واقعیشو درک کنه.بازی به معنای واقعی کلمه برم لذت بخش بود .جوری که حالا حالا ها دوست ندارم تعویضش کنم!
    الان برای من هورایزون اونجوری نیست وضیتش!!!یعنی کاملا به بازی ایمان دارم.ولی باید حتما بازیش کنم تا …
    البته من دوست دارم الان برم بازی رو بخرم ولی خب هنوز کلی بازی ارزون(قدیمی ) و قشنگ هست که باید بازی کنم.انشالله بعد این که اومد زیر ١٠٠تومن.ایرانه دیگه!موفق باشی داداش

  • سعید جان خسته نباشی :yes: :yes:
    از صبح یک پاراگراف میخونم باز یه کاری پیش میاد دوباره از سایت میامدم بیرون و فرصت نمیشد ولی الان کامل خوندم و عالی بود انشاالله که به شما و دوستان سونی فن خوش بگذره

  • Amir_ Hossein گفت:

    سعید جان ممنون از نقد کاملتون
    نقد های شما من و یاد اقای حمیدرضا صدر کارشناس فوتبال میندازه از این نظر که هر دو عاشق کارتون هستید و اگر کسی به چیزی که دارید ازش تعریف می کنید علاقه نداشته باشه ولی جذب اون موضوع میشه. (راهنمای مراحل bloodborne من و جذب این بازی کرد در صورتی ک قبلا با ۱ساعت بازی عوض کرده بودمش :quiet: )
    در باره ی این بازی نزدیک ۲۰ساعت بازیو تجربه کردم ولی فقط ۷ تا از مراحل اصلیو رفتم و در گیر جهان بی نقص و زیبا و مراحل فرعی و جذاب اون شدم اگر ps4 دارید تجربش اجباری 😉

  • vergil2max گفت:

    کلا از زیاد حرف زدن و نظر دادن خوشم نمیاد اما لازم شد حرفی را بزنم.
    واقعیتش اقای اقابابایی من خیلی وقت نقد و پیشنمایش و اخبار و غیره دنیای گیم را پی گیرم به عبارتی از ۲۰۰۸ به بعد معیار بازی کردنم به جای کاور بازی به نقد بازی و نمرات و بازخوردهاست(به عبارتی از موقعی که بازی اورجینال داخل ایران برای طرفدارهای سونی اجباری شد چون ps3 هک نمیشد.گرچه بعد از مدتی اوضاع بدتر شد و وضعیت دلار فاجعه بار و دیگه خرید بازی اورجینال خیلی سختتر شد و سرانجام روی اوردم به pc).از خوندن مجلات عالی چون دنیای بازی گرفته در گذشته که اینترنت همه گیر نشده بود تا سایت های اینترنتی مثل دنیای بازی(یادش بخیر) و گیمفا(از دیروز تا امروز.دی)

    • vergil2max گفت:

      به هر حال وقتی مجله میخوندم نقدهای اقای ایزدی و نمازیان فوق العاده بودن و همچنین بعدش نقدهای اقای فخار و حکیمی و غیره.اما نقدهای اقای طه رسولی یک چیز دیگه بود.مطالب ایشون همیشه میچسبید 😀 .
      بعد از منتشر نشدن مجله بیشتر نقدهای سایت ها را میخوندم که بیشترشون خوب و گاهی عالی بودن مثل نقدهای اقای نوروزی و خردمندی و چند بزرگوار دیگه که اسمشون خاطرم نیست.اما اون زمان یکنفر بود که گرچه نویسنده سایت نبود و توی نظرات حرفهاشو مینوشت اما فوق العاده بود و منو یاد نوشته های اقای رسولی می انداخت گرچه به ایشون نمی رسید.اسم کاربری ایشون Very Big Daddy بود توی سایت دنیای بازی.البته یکی دو سالی که ایشون محو شده 😀
      تا اینکه شما ظهور کردید و جای خالی استاد طه رسولی را تقریبا برام پرکردید(لازم بگم نقدهای اقا میثم هم مثل شما فوق العادست اما ثبات ندارن گاهی بهتر و گاهی بدتر البته نقدهای سایر نویسندهای گیمفا هم عالیه).حقیقتش اول فکر میکردم شما همون Very Big Daddy هستید(هر دوی شما عاشق ویچر۳ و بایوشاک) اما بعد از مدت کوتاهی کاشف به عمل امد 😀 شما سونی گیمر هستید اما بیگ ددی pc گیمر خفن بود.
      خب میخواستم به اینجا برسم که اقای اقابابایی لطف این نظرات را جدی نگیرید و همچنان این مقالات بینظیر را منتشر بکنید.یادمه دو سه سال پیش جوی به مراتب شدیدتر از این علیه گیمفابه ویزه اقای دانیال نوروزی ایجاد شد(مثلا میگفتن نوبفا البته یک ذره هم حق داشتن بعضی از کاربرای گیمفا اون موقع خیلی نوب بودن در برابر سایتهای دیگه مثل همین اندک نوبهای امروزی) و بعد از مدتی ایشون از سردبیری گیمفا کشیدن کنار تا این که شما تونستید دوباره گیمفا را به اوج برگردونید.البته همه گیمفایی کارشون درسته.امیدوارم تا وقتی بازی میکنید و میتونید مقاله هم بنویسید.
      ش :laugh: .به هر حال هر وقت خسته شدید برید چند قسمت از انیمه اواتارم نگاه کنید و کلی بخندید 😀
      با تشکر

      • درود فراوان بر شما. نمیدونم چی بگم. چقدر ارزشمنده که این همه وقت عزیزتون رو میذارید و این نظر طولانی رو می نویسید. بدونید که اگر هم موفقیتی هست و گیمفا در اوج هست مدیون شماست و بس. مقاله ای که خونده نشه و نظری براش داده نشه هیچ ارزشی نداره و شما هستید که به مقالات من ارزش میدید. بنده هم مقالات اقای رسولی رو قبلا میخوندم و واقعا دوسشون داشتم و ممنونم از این مقایسه زیباتون که بسیار برام ارزش داشت. امروز مقایسه های خیلی لذتبخشی شنیدم که واقعا بابتش ممنونم از شما.
        مطمئن باشید که من در این مسیر برای شما و به عشق شما دوستان پیش میرم و ۴ نفر با دشمنی کزدن نمی تونن کاری کنن. من همیشه مدیون شما بودم و هستم و بدونید که با این نرات وظیفه من رو سنگین تر میکنید. باور کنید که نوشتن مقاله خودش کلی وقت میخواد و وقتی میام میبیتیم ۱۰۰ تا نظر گذاشتید میدونم که ۲ ساعت یا بیشتر وقت میخواد که جواب بدم ولی باز هم وظیفه خودم میدونم و میشینم تک تک جواب میدم چون شما لایق این هستید که تک تک جواب داده بشه به نظرات پر از لطفتون.
        واقعا ممنونم از شما و از لطف و محبتی که دارید. نشالله گیمفا در اوج باقی خواهد ماند و بالاتر هم میره به لطف شما. همین افرادی که دشمنی میکنن هم کل وقتشون رو توی گیمفا میگذرونن و مقالات گیما رو می خونن.
        نهایتا باید ببگم هزاران بار از شما ممنون و سپاسگزارم. امیدوارم لایقش باشم

      • Soldier:76 گفت:

        @vergil2maxعجب واقعا چه زود میگذره….خداییش سطح اون کاربرا خیلی بالا بود نمیشه گفت فقط بیگ ددی، ابی رازور فیزومنین و…. خیلیای دیگه فوقالعاده بودن عالی…یاد باد

  • Ali گفت:

    سعید آقابابایی عزیز! ای بازی واقعا” محشره! بگو چطور یه نفر میتونه به این بازی نمره پایین بده؟
    چطور USgamer تونسته به این بازی ۵۰بده 😐
    چطور ؟
    من که هر چی فک میکنم نمیفهمم علتش رو؟ شما بگو شاید شما بدونی

زیر خط افق، روی مرز رویا / نقد و بررسی بازی Horizon: Zero Dawn - گیمفا