نبرد خونین |بررسی بازی Wild Blood - گیمفا
نبرد خونین |بررسی بازی Wild Blood - گیمفا
نبرد خونین |بررسی بازی Wild Blood - گیمفا
نبرد خونین |بررسی بازی Wild Blood - گیمفا

نبرد خونین |بررسی بازی Wild Blood

کسری نراقی
۱۹:۵۶ ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
نبرد خونین |بررسی بازی Wild Blood - گیمفا

اگر بخواهیم فقط  به یک نکته ی خوب و ارزش مند ازشرکت Gameloft  بعنوان سازنده ی موبایل و اسمارتفون  اشاره کنیم آن  هم چیزی نیست جز ، آوردن  مداوم  عناوین  با کیفیت کنسول های بازی در صفحه نمایش کوچک تبلت ها و اسمارتفون ها ست.  برخی از این عنوان های عرضه شده توسط این شرکت شاید شباهت بسیار نزدیک به برخی از عناوین کنسول از لحاظ اسم عنوان ، محیط بازی وگیم  پلی وجود دارد،البته در این بازی ها گیمپلی به شدت دچار تقلید محض شده وهمین امر موجب عدم جذابیت و روندی کسالت بار در بازی های اسمارتفون تا به این لحظه شده است.

 

نبرد خونین |بررسی بازی Wild Blood - گیمفا

همانطور که  در متن فوق ذکر گردید شباهت تا اندازه زیاد عناوین موبایل این شرکت و کپی بودن آنها از هر نظر، برای کسانی که بخشی از شاهکارهای  صوتی و تصویری بازی کنسولی را  که قبل از این، آنها را به بر روی صفحه نمایش بزرگ بازی کرده اند و می خواهند به صورتی دیگری ولی اینبار با دست های خود، آن را تجربه کنند، نا امید کننده است.
نبرد خونین |بررسی بازی Wild Blood - گیمفا

جدیدترین عنوان متناسب با این توصیفات Wild Blood است.   این بازی توسط شرکت Gameloft برای اولین بار با بهره گیری ازموتور Unreal Engine  ساخته شده و از ویژگی های استثنایی این موتور بازی بهره می برد . همچنین قراراست سبک H&S را با تصاویری خیره کننده که توسط موتور شناخته شده ی Unreal Engine ایجاد شده را ارائه دهد. در حالی که سبک H&S این بازی را لذت بخش کرده است اما نکته ای وجود دارد که ممکن است بازی را برای شما نسبتاً خسته کننده سازد.  اول از همه کنترل های جوی استیک که بصورت لمسی هست و برای اجرا ی حرکات گاهی اوقات دچار مشکلاتی می شوبد که بهتر است خودتان این گونه از مشکلات را تجربه کنید و با آنها بعنوان یک عامل مزاحم !دسته پنجه نرم کنید. عدم جوی استیک بصورت سخت افزاری در اغلب موبایل ها باعث شده که چندان مناسب برای بازی نباشند هر چند که سونی خیلی وقت پیش با عرضه ی  اکسپریا پلی این مشکل را بر روی اسمارتفون ها تا حدودی برطرف کرده بود.  بنابراین با ما همراه باشید تا ببینیم چگونه چنین شرکتی توانسته  به این موفقیت نائل شده و تجربه ای تازه را در این زمینه به ارمغان بیاورد.

نبرد خونین |بررسی بازی Wild Blood - گیمفا

نبرد خونین |بررسی بازی Wild Blood - گیمفا

قهرمان ما در این بازی  Sir Lancelot( سر لانسلوت) است. کسی که به همسر شاه آرتور، ملکه Guinevere (جِین  اِور ) علاقه ممند می شود.  همین امر سبب می شود هنگامی که پادشاه در این مورد اطلاع  یابد، بر علیه “لانسلوت” شوریده  و برای از بین بردن او عازم می شود و بواسطه قدرتی که دارد ، همه چیز را در مسیرش مطیع می بیند و سعی دارد از حداکثر اختیارات اش در این موضوع بهره گیرد. شاه آرتور قصد دارد با اجیر کردن گروه خاصی از شیاطین “لانسوت” را رهسپار جهنم کند. او   Morgana(مورگانا) را استخدام می کند تا از خدمات این عفریطه ی شیطانی برای مقاصد خودش استفاده کند، “مورگانا” کسی است که دروازه ی جهنم  را باز می کند و برای تمام انواع موجودات زشت بر روی زمین درجهنم جای باز کرده است .علاوه براین شرایط بدتر می شود “مورگانا” ملکه “جِین  اِور” را دستگیر و او را به عنوان گروگان نزد خود نگه می دارد.  در همین لحظه “لانسلوت” برای جلوگیری از قتل عامی که به خاطر او در حال شکل گیری است، به مقابله  بر خاسته و تصمیم گرفته  تا “مورگانا” را بکشد تا ملکه “جِین  اِور” را نجات می دهد . بسیارخوب!  تا همین جا کافیست.

نبرد خونین |بررسی بازی Wild Blood - گیمفا

تصویر ۲) شما به مبازه با اژدها می پردازید!

 داستان بازی تا حدودی خوب هست ولی عالی نیست وعمق لازم را برای شمشیر زدن بسوی طیف گسترده ای از شیاطین و دسته هارا ایجاد نمی کند و بهانه ای را برای حرکت دادن شمشیر به سوی انواع و اقسام شیطان های جهنمی را برای بازیباز ایجاد نمی کند، در همین جا ممکن است شما تصور کنید که شاید ” لانسلوت” خسته کننده ترین شخصیت ژره پوش در تاریخ  دنیای بازی است!

نبرد خونین |بررسی بازی Wild Blood - گیمفا
  شخصیت پردازی”لانسلوت” دراین بازی  نسبتاً خوب هست ولی گاهی اوقات  به نظر می رسد ، او کمی بی حوصله شده است! که با توجه به این که این پلتفرم غیر کنسولی است بیش از این نمیتوان انتظار داشت.  البته باس های بازی جالب کار شده اند در برخی اوقات تصور می شود که این باس ها با باس های بازی “Infinity Blade” تشابهات زیادی دارد.محیط بازی نیز زیبا ودلنشین کار شده است و وحتی شاهد روز های و شبهای بارانی در این بازی خواهیم بود.نبردها با دشمنان نیز خوب است اما چند نکته در این جا توجه ما را جلب می کند  که در ادامه به آن اشاره می کنیم.
نبرد خونین |بررسی بازی Wild Blood - گیمفا
هوش مصنوعی دشمنان ضعیف است . همچنین با توجه به در نظر گرفتن  محدوده ی پایین سنی حرکات اکشن بیشتر فانتزی وسرگرم کننده است و شما اصلا شاهد خونریزی نیستید بر خلاف اسم بازی!  اگر شما بازی  Horn(این بازی نیز برای اندروید و  iOSچند وقت پیش منتشر شده بود) را انجام داده باشید ، متوجه خواهید شد که دستیار جوان آهنگر در بازی  Horn  با شخصیتهای بیشتری نسبت به” لانسلوت”، این شوالیه فانتزی روبرو می شود. بنابراین انتظار معرفی کاراکتر های بیشتر و تنوع را در طول این بازی را نداشته باشید!
 نبرد خونین |بررسی بازی Wild Blood - گیمفا
نبرد خونین |بررسی بازی Wild Blood - گیمفا
Wild Blood   یک بازی اکشن ماجراجویی با دوربین سوم شخص است .  شما از ناحیه ی  سمت چپ صفحه نمایش به عنوان یک جوی استیک برای حرکت  دادن  شخصیت بازی در محیط پیرامونش بهره می جویید و از ناحیه ی  سمت راست صفحه نمایش برای کنترل دوربین استفاده می کنید .  در سمت راست نیز دکمه هایی شامل همه اسلحه ها و تاکتیک های که در حین حملات  در این ناحیه بصورت اشکال مختلفی ظاهرمی شوند تا با لمس آنها ، دشمن نگون بخت را از ضربات خود بی نصیب نکنید.
در حمله به دشمنان، شما می توانید سلاح های مختلفی چون شمشیر، تبر و تیر و کمان را بکار برید .  شما می توانید این سلاح ها را با جمع آوری سکه های طلا ،کشتن دشمنان، شکستن گلدان و بشکه و تخریب هایی که بوجود می اورید گسترش و یا ارتقا دهید.  همچنین در  برخی از ماموریت ها از  شما می خواهند که افرادی که در یک ناحیه در اطراف مِلک اسیر شده اند را آزاد کنید، خوب مشخص است که با آزاد کردن اسیران از قفس هایشان  آنان در عوض این کار به شما طلا پرداخت خواهند کرد .
نبرد خونین |بررسی بازی Wild Blood - گیمفا
 ازفواید دیگری که جمع آوری طلا دارد این است شما می توانید با آن ها معجون خریداری کنید ازمعجون برای بازیابی سلامت خود در بازی استفاده کنید . ضمنا با پرداخت طلا خواهید توانست قدرت های بیشتری  را کسب کنید البته این قدرت ها مدت زمانی محدودی دارند ولی بسیار مخرب هستند و می توانید در یک آن دشمنان را با یک ضربه  نابود کنید.از این رو جمع آوری سکه های طلا وآپگرید کردن سلاح ها وقدرت ها جز ارکان اصلی بازی به حساب می آید.
  همانطور که بار ها ذکر  شد شما می توانید مقدار قابل توجهی طلا بدست آورید و با استفاده از معجون های شفا بخش ،قدرتها و جادو ها مانع مرگ شخصیت بازی شوید،ولی در صورتی که شخصیت بازی با مرگ روبرو  شد، برای شما یک راهکار اساسی وجود خواهد داشت، یعنی تنها انتخاب شما اینست که بازی را در آخرین چک پوینت مجدداً شروع کنید. البته ممکن است آنجا خیلی دورتر ویا نزدیک به موقعیت فعلی شما باشد! دراین زمان شما هیچ چاره ای ندارید زیرا متناسب با طلایی که اندوخته اید این چک پوینت های اعصاب خرد کن شما را به محلی دورتر برای آغاز مجدد بازی  رهسپار می کند! دراینجاست که ممکن است برای شما این مسئله پیش بیاید که در منو های بازی بیشتر طلا جمع کنید یا اینکه وفت زیادی صرف بازی کنید وپول های خود را زیاد کنید!
مبارزه با دشمنان،بیشتر زمان گیم پلی را تشکیل می دهد و شاید آن قدر طولانی باشد که شما مجبور شوید موبایل خود را برای ادامه ی بازی به برق وصل کنید! وجود دشمنان بزرگ در این بازی،با توجه به این سبک،یک امر عادی به نظر میرسد.اما توجه داشته باشید که شرکت گیم لافت،توانسته این کار را به بهترین شکل انجام دهد و طراحی باس های مختلف،به زیبایی انجام گرفته  واز لحاظ جزییات نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد!شاید این شاهکار گرافیکی،آن هم در اسمارتفون ها را،باید توان بالای پردازش گرافیکی تگرا ۳ بدانیم.اما نکته ی مورد اهمیت در این بازی،نحوه مبارزه با باس های مختلف است. در این زمینه،نگاه های زیادی به سری بازی های قابل حمل خدای جنگ در نسخه یpsp این بازی ،جذب می شود. اما با توجه برخی باگ ها،بهتر است انتظار خود را پایین تر از این حرف ها بیاورید.مبارزه با با باس ها،در سطح  قابل قبولی قرار دارد.سیستم تاچ موبایل،به شما این اجازه را می دهد که تجربه جدیدی از کشتن یک باس را داشته باشید.QTE های مختلف برای کشتن یک باس،قطعا برای شما لذت بخش خواهد بود،پس پیشنهاد می کنم آن را تجربه کنید!
پیش از این راه های کسب طلا را معرفی کرده بودیم اما می خواهیم یک روش موثر و جالب را به شما نشان  دهیم .  برای اینکار کافیست صندوقچه های طلا که قفل هستند را باز کنید.پس ولی برای باز کردن آن ها،باید پازل مربوطه را حل کنید.همان طور که در عکس زیر مشاهده می کنید،برای حل کردین پازل باید بلوک ها را به گونه ای کنار بگزارید که کلید مورد نظر از آن مکان روبرو خارج شود.اکنون شما پازل را حل نموده اید و می توانید طلا ی درون صندوق را برداشت نمایید.افزودن المان های نقش آفرینی و حل کردن این گونه پازل ها قطعا یک چیز نو در بازی خواهد بود.از طرفی هم حل کردن پازل ها و یا سایر معما ها در بازی های اخیر به ندرت به چشم می خورد.از طرفی عناوینی که سال های اخیر منتشر شده اند، بیشتر جنبه ی یک بازی اکشن را پیدا کرده اند.به هر حال وجود سیستم تاچ و حل کردن این پازل ها،یک نکته ی مثبت محسوب می شود که باعث می شود بازی کمی از روند اکشن خارج شود و تا حدودی از تکراری و کلیشه ای شدن آن می کاهد هرچند که این کاردر این بازی کاملاً اختیاری است.
نبرد خونین |بررسی بازی Wild Blood - گیمفا
 یکی دیگر از قابلیت هایی به ظاهرزیباست در بازی،تیر اندازی به وسیله ی ابزاری به نام ” ballista “که میبایست به سوی دشمنان از راه دور شلیک کنید،اما صفحه ی نه چندان بزرگ موبایل،باعث میشود که این گونه مراحل به مراحلی نه چندان جذاب و مطلوب تبدیل شود،زیرا کوچک بودن دشمنان آزار دهنده خواهد بود.
نبرد خونین |بررسی بازی Wild Blood - گیمفاچیزی که ما در دوربین عناوین H&S  تا به امروز مشاهده کرده ایم،بسیار متفاوت با این بازی بوده است.برای مثال در سری بازی های God of War  شما نمیتوانید دوربین را بازی را در دست داشته باشید و به صورت مداوم زاویه آن را تغییر دهید.بلکه دوربین بازی  قابل تغییر دادن نمیباشد و شرکت سازنده ،با توجه به موقعیت های متفاوت دوربین را متناسب با وضعیت شما تنظیم کرده و از این لحاظ،شما دیگر مجبور نیستید تا زاویه دوربین را تغییر دهید.در واقع این امر یک مزایا در سبک H&S محسوب می شود که بسیاری از عناوین بزرگ در این سبک،از این قانون پیروی می کنند.با توجه به گفته های بالا،این بازی کنترل زاویه دوربین را به شما داده است و متأسفانه مشکلاتی در کنترل زاویه دوربین وجود دارد.هنگامی که دشمنان به سوی شما حمله می کنند،برای این که  دوربین بازی را مثلا به صورت ۱۸۰ درجه بچرخانید،باید مدام دست تان را برروی صفحه نمایش حرکت دهید تا این کار انجام شود!
چیزی که ما درهمه ی سری بازی های خدای جنگ دیدیم،یک شروع فوق العاده و تأثیر گزار بود که به هیچ وجه در سایر بازی های هم سبک آن را مشاهده نکردیم.در واقع داستان پردازبی و گیم پلی این عنوان آنقدر حماسی و فوق العاده  بود که شما هیچ وقت احساس خستگی یا تکراری شدن نمی کردید.معمولا سوال هایی در اوایل مطرح می شد که کم کم بعد از پیمودن مراحل مختلف،به آن ها پاسخ داده می شد و یا در اوایل بازی شما شاهد مبارزه با یک باس بودید که به طرز بسیار فوق العاده ای موفق می شدید که او را از میان راه بردارید.البته در طی چند مرحله که با او می جنگیدید،موفق می شدید که او را از پای در بیاورید،نه در یک مرحله!بدون شک ،سری بازی های خدای جنگ ،یک اسطوره برای الهام گیری بود،اما چیزی که ما در شروع  Wild Blood دیدیم،یک تقلید کور کورانه و نا موفق بود.همان طور که اشاره کردیم،یکی از راه های جذب بازی باز،یک شروع فوق العاده و یا یک اتفاق مهم و تأثیر گزار می باشد.اما شروع این بازی چندان اتفاق بزرگی نداشت و میتوانست خیلی بهتر به آن پرداخته شود تا بازی باز،دست از صفحه ی موبایل حتی برای یک ثانیه هم بر ندارد! متأسفانه شروع بازی کسل کننده بود و انگیزه ی خاصی برای ادامه ی بازی فراهم نکرد،اما گیمپلی بازی،تا حدودی جوابگوی انتظارات بالای ما و سایرین بود.شاید شما با خود فکر کنید که ما داریم در این زمینه سخت گیری می کنیم،اما این چنبن نیست،هر سبک و هر بازی ای یک استاندار دارد و آن موارد به بهترین شکل باید در بازی پیاده شود تا گیمر از تجربه آن بازی خسته نشود.چیزی که ما تا به امروز از عناوین موبایل دیدم،(خصوصا عناوین شرکت گیم لافت) پیاده سازی ضعیف تر سبک های ریسینگ و یا fps ,tps بوده. البته ممکن است شما با دیدن این عکس ها،حرف من را تکذیب کنید ولی این چنین نیست.در واقع شما تا زمانی که این گونه عناوین را تجربه نکنید،به حرف من نمی رسید.ولی به هر حال پیشرفت در زمینه ی گرافیکی در چند سال اخیر فوق العاده بوده و انتظار می رود با پیشرفت سخت افزاری و نرم افزاری اسمارتفون ها،و حمایت سایر شرکت های بازی ساز،علاوه بر رشد چشمگیر گرافیک،ما شاهد یک گیم پلی فوق العاده و در گیر کننده باشیم.در واقع این گونه بازی ها هنوز به سطحی نرسیده اند که ارزش تکرار را داشته باشند و تا حدودی شما در اواسط بازی احساس میکنید که”شرکت سازنده می خواهد با استفاده از بهانه های بی مورد،بازی را طولانی کند”.در واقع این امر تا حد زیادی باعث می شود که ارزش بازی کم شود،تا حدی که شما قادربه ادامه دادن آن نباشید.(البته بیش از حد انتقاد شد!)
نبرد خونین |بررسی بازی Wild Blood - گیمفا
همان طور که اشاره کردیم بازی های به اصطلاح بازیافت شده از عناوین کنسولی روی موبایل آن جذابیتی که یک   بازی  کوچک،ساده و جذاب مانندپرندگان خشمگین  ندارد .شاید به این دلیل است که این بازی ها با کنار گذاشتن گرافیک به نوآوری وارائه چیز های جدیدی به بازیباز هست  و همین امر سبب می شود که بازی هایی مانند سری پرندگان خشمگین بیشترین دانلود و طرفدار را بین مخاطبان بازیهای موبایل  داشته باشد.
نبرد خونین |بررسی بازی Wild Blood - گیمفا
در یک کلام گرافیک بازی با شکوه است و خارج از تصور من است. پیشرفت گرافیکی به لطف Unreal Engine جای تحسین دارد ، جزئیات بالا و بافت های باکیفیت،آن هم دریک صفحه ی کوچک ،واقعا جای تقدیر دارد.شخصیت بازی،دشمنان،مکان های مختلف و همه و همه دارای طراحی و کیفیتی مثال زدنی هستند.
نبرد خونین |بررسی بازی Wild Blood - گیمفا
همان طور که می دانید،شرکت گیم لافت اولین تجربه کار خود را با UE  در ساخت این بازی داشته است و با توجه به اولین پروژه خود با این موتور ،خروجی بسیار موفقی داشت و توانست انتظارات را بر آورده کند.البته نقش اساسی پردازنده ی گرافیکی تگرا۳(Tegra3)را نیز،در تحقق یافتن این خروجی فوق العاده وهمچنین تلاش تیم سازنده را نباید فراموش کرد.به هر حال،بهترین گرافیک موبایل در این سبک،به Wild Blood  تحقق دارد و دریک کلام باید گفت بزرگترین مزایای این بازی،گرافیک است!
علاوه بربخش گرافیک، به نکاتی جالب از بازی می پردازیم وآن چیزی نیست جز  بخش مالتی پلیر که ۴ تا۸  نفر را در دو گروه  برای  انجام این بازی پوشش می دهد.
انتظار می رفت که صدا پردازی و موسیقی بازی در کنارگرافیک فوق العاده،بدرخشد. اما این چنین نشد!
نبرد خونین |بررسی بازی Wild Blood - گیمفا
موسیقی متن بازی،قابل قبول بود اما چیزی که ما را نا امید کرد ،صدا گزاری نه چندان جالب شخصیت ها بود که انتظار می رفت بهتر باشد.برای مثال وقتی “لانسلوت” سخن می گوید، دهان و صدای او با هم تطابق ندارد!
نبرد خونین |بررسی بازی Wild Blood - گیمفا این بازی به ما ثابت کرد که توانایی پردازش گوشی های هوشمند،بسیار بالاست همچنین شرکت گیملافت نیز توانست محصولی بزرگ را به گیمرها تقدیم کند که شاید از لحاظ گرافیکی حرف های بسیاری برای گفتن دارد.این شرکت به ما نشان داد که آینده ی عناوین موبایل بسیار باشکوه خواهد بود و به لطف رشد نرم افزاری و سخت افزاری اسمارتفون ها،المان های لازم برای سبک های مختلف،به زودی به بازی های موبایل اضافه خواهد شد تا ضعف های آن پوشانده شود.
نبرد خونین |بررسی بازی Wild Blood - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نبرد خونین |بررسی بازی Wild Blood - گیمفا
نبرد خونین |بررسی بازی Wild Blood - گیمفا
نبرد خونین |بررسی بازی Wild Blood - گیمفا
نبرد خونین |بررسی بازی Wild Blood - گیمفا
نبرد خونین |بررسی بازی Wild Blood - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نبرد خونین |بررسی بازی Wild Blood - گیمفا
نبرد خونین |بررسی بازی Wild Blood - گیمفا